جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


علیخانی: شعاردهندگان هنگام سخنرانی سیدحسن می‌خواستند شعار دادن حين سخنراني احمدی‌نژاد را بپوشانند

Posted: 03 Jun 2012 09:11 AM PDT

جرس: نماینده ادوار گذشته قزوین، شعار دادن عده‌ای هنگام سخنرانی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی در مراسم امروز حرم آیت‌الله خمینی را برای تحت‌الشعاع قرار دادن شعارهای شب گذشته این مراسم حین سخنرانی احمدی‌نژاد دانست.

 

قدرتالله عليخاني در گفتوگو با خبرآنلاين، با اعتقاد بر اينکه افراد "اندکي" هنگام سخنرانی سیدحسن خمینی صرفا برای تحت الشعاع قرار دادن شعارهایی که دیشب در مقابل احمدی‌نژاد داده شد، شعارهايي را مطرح کردند، افزود: شب گذشته هنگام سخنرانی آقای احمدینژاد جمع زيادي در حرم امام شعارهایی نظیر "این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده" و "مرگ بر ضد ولایت فقیه" سر دادند.

 

وي با بيان اينکه در مراسم صبح امروز، "فقط حدود 200 نفر سازماندهی شده در همان گوشه صحن که سالهای قبل هم در آنجا این کار را می کردند، شعارهایی دادند"، افزود: اين عده اندک در حالي شعار ميدادند که توجه قالب مردم به سخنان حجتالاسلام والمسلمين حاج سيد حسن آقاي خميني بود. اينکه اين افراد محدود موفق نشدند نظم مراسم را به هم بريزند و مردم حاضر در مراسم را با خود همراه کنند، نشان دهنده محبوبيت بيت امام (ره) است.

 

نماينده ادوار گذشته قزوين ادامه داد: اینکه در تمام طول سال، یک شخصیتی مورد تخریب قرار گیرد اما در نهایت در یک مراسم بزرگ، فقط این عده محدود اقدام به شعار دادن و هتاکی کنند، نشانه بیچارگی آن جمعيت اندک است.

 

به گفته وي، عدم هم صدايي مردم با اين عده اندک، نشاندهنده انزواي اين جمعيت محدود و اينگونه طرز تفکراست.

 

عليخاني اظهار عقیده کرد: پخش بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمين سید حسن آقا در بخش خبری ساعت 14 سیما نشان می داد که مساله شعار دادنهاي اين عده اندک نه تنها اصلا جدی نبوده، بلکه بي اهميت بوده است. مضاف بر اينکه اين موضوع براي مسئولان نظام قابل توجه نبوده که از سوي سيما سخنراني يادگار امام پخش شده است. اما رسانه هایی که یک اتفاق حاشیهای در مراسم اصلی امروز را پررنگ میکنند می خواهند اتفاق شب گذشته حين سخنراني رئيس جمهور را بپوشانند. رسانههايي که روی این خبر مانور می‌دهند نمی دانند که با این کار، خوراک تبلیغاتی به رسانههای بیگانه می‌دهند تا باشکوه برگزار شدن این مراسم را زیر سوال ببرند.
 

واکنش مصباح یزدی به اظهارات هاشمی رفسنجانی

Posted: 03 Jun 2012 09:11 AM PDT

جرس: محمدتقی مصباح یزدی پاسخ اظهارات ۱۰ روز پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه بی‌اعتقادان به مبارزه با محمدرضا شاه پهلوی «هدایت برخی گروه‌های افراطی و تندرو را در دست گرفته‌اند» را داد.

 

به گزارش "دیگربان"، آقای هاشمی دوم خرداد در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد این اظهارات را بیان کرده و گفته بود: متاسفانه شاهدیم کسانی که اعتقادی به مبارزه با شاه نداشتند و یا آن را بی‌فایده و غیرضروری برمی‌شمردند، امروز مستقیم و یا غیرمستقیم هدایت برخی گروه‌های افراطی و تندرو را در دست گرفته‌اند و برای کشور راه‌حل تجویز می‌کنند.

 

۱۰ روز پس از این اظهارات٬ مصباح یزدی در جمع گروهی از سپاهیان اصفهان گفته است: همانطور که در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی کسانی صداقت نداشته و به دنبال کسب قدرت بودند امروز نیز عده‌ای به دنبال مصادره انقلاب به سود منافع خود هستند.

 

وی افزوده است: در زمان انقلاب حتی کسانی بودند که امام (ره) را به عنوان ایدئولوگ انقلاب قبول نداشته و صرفا ایشان را وسیله‌ای برای اسقاط شاه می‌دانستند.

 

مصباح یزدی بدون آنکه به نام هاشمی رفسنجانی اشاره کند٬ اظهارداشت: پس از انقلاب برخی از همین افراد به پست‌های مهمی در نظام دست پیدا کردند و اکنون نیز منتظر فرصت هستند.
 

اجساد سه افغان اعدام شده در ایران به خانواده‌هایشان تحویل شد

Posted: 03 Jun 2012 07:26 AM PDT

جرس: اجساد سه تن از شهروندان افغانستان که به تازگی به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده اند، به افغانستان منتقل شده است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، مقامات افغان در ولایت نیمروز که هم مرز با ایران است می گویند، اجساد این افراد را که از ساکنان ولایت تخار در شمال افغانستان بوده اند، به خانواده هایشان تحویل داده اند.

 

به گفته مقامات افغان، دو نفر از اعدام شده ها حدود بیست و پنج و نفر سومی، سی و شش سال عمر داشته اند.

 

گزارش‌ها می رساند که این افراد دو سال پیش در شهر زاهدان ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی شده بودند.

 

آمار دقیقی از تعداد زندانیان افغان در ایران در دست نیست، اما هر چند وقت یک بار از اعدام شهروندان افغانستان در ایران خبر می رسد.

 

بیشتر این افراد به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام می شوند، اما انتقادهای زیادی نسبت به چگونگی محاکمه این افراد وجود داشته است.

 

ناظران می گویند، دسترسی زندانیان افغان در ایران به وکیل مدافع محدود است و شفافیت زیادی در مورد چگونگی رسیدگی به پرونده ها و اتهامات علیه آنان نیز وجود ندارد.

 

نهادهای حقوق بشری در افغانستان در گذشته از دولت این کشور خواسته اند که برخورد ایران با پناهندگان افغان را ارزیابی کرده و با مقامات ایرانی در مورد بازداشت و محاکمه شهروندان افغان از مجراهای قانونی به تماس شود.

 

سال گذشته پخش گزارشهایی در مورد اعدام شهروندان افغان در ایران، باعث راه اندازی تظاهرات در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل و هرات شد.
 

نامه یک روزنامه‌نگار زندانی به سیدحسن خمینی: به مردم بگویید قرار نبود این گونه شود

Posted: 03 Jun 2012 07:26 AM PDT

جرس: یکی از روزنامه نگاران دربند در آستانه روز رحلت امام خمینی در نامه ای به سیدحسن خمینی، نوه ی رهبرانقلاب، با تشریح بخشی از اتفاقاتی که این روزها در حال وقوع است نوشته است: امروز بیش از ۳۳ سال از پیروزی این انقلاب می گذرد و مهمترین سوالی که در ذهنم به عنوان کسی که سنی برابر انقلاب دارد تداعی می شود این است که آیا انقلاب توانست با عهدی که با مردم بسته بود وفادار بماند؟ آیا این انقلاب از عهد خود با مردمی که جان خود را بر عهدشان گذاشتند باقی ماند؟

 

به گزارش کلمه، این روزنامه نگار دربند در بخشی از نامه ی خود آورده است: آیا حکومتی که بالاترین مقامات اجرایی آن در اختلاس های هزاران میلیاردی نقش دارند فاسد نیست؟ حکومتی که هر روز خبری از اختلاس و ارتشا در بیمه و تامین اجتماعی بانک ها و نهادهای دولتی اش می رسد فاسد نیست؟ حکومتی که تمام دست اندرکاران اسبق خود از جمله نخست وزیر، روسای مجلس، روسای جمهور، وزرا و صدها نماینده اسبق مجلس را به دزدی، خیانت، جاسوسی و ده ها اتهام اخلاقی و سیاسی دیگر متهم کرده است فاسد نیست؟ حکومتی که شاه بیت تهدید هر مسوولش رو کردن پرونده های دیگر مسوولین است فاسد نیست؟

 

وی در انتهای نامه خطاب به سیدحسن خمینی گفته است: این روزها که نام پدربزرگتان در رادیو و تلویزیون و مطبوعات بیشتر به گوش می رسد خوب است به مردم بگویید که قرار نبود این گونه شود…

 

متن این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

 

جناب آقای سیدحسن خمینی

این روزها مصادف است با رحلت پدربزرگ بزرگوارتان. سال ها پیش مردم ایران به اعتبار سخنان و شعارهای ایشان رهبری اش را پذیرفته و بدین ترتیب بزرگترین و با شکوه ترین انقلاب عصر خود را رقم زدند.

آن روزها مردم خسته از جور و ظلم و بی رمق از خفقان دیکتاتور قصرنشین فریادهای خفته ی دل های دردمندشان را از گلوی پیرمردی از تبار ائمه اطهار شنیدند و قبای رهبری بر تنش پوشاندند و با پوست و استخوان پای حرفشان ایستادند و با خونشان عهدنامه شان را امضا کرده و برگ های زرینی از ایثار و وفای به عهد را به تصویر کشیدند.

امروز بیش از ۳۳ سال از پیروزی این انقلاب می گذرد و مهمترین سوالی که در ذهنم به عنوان کسی که سنی برابر انقلاب دارد تداعی میشود این است که آیا انقلاب توانست با عهدی که با مردم بسته بود وفادار بماند؟ آیا این انقلاب از عهد خود با مردمی که جان خود را بر عهدشان گذاشتند باقی ماند؟ امام خمینی در ۱۷ بهمن ماه ۵۷ می گوید «هر ملتى باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند یعنى ما الآن خودمان باید سرنوشت خودمان را تعیین کنیم. ما حق نداریم سرنوشت اعقابمان را تعیین کنیم. اعقاب ما بعد مى‏آیند؛ خودشان سرنوشتى دارند، به دست خودشان باید باشد، نه به دست من و شما.»

و امروز اعقاب آن زمان ایران است. آیا ما سرنوشتمان را خودمان تعیین کرده ایم؟ آیا انقلابی که وعده داده بود مردم آینده ایران می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند به عهد خود وفا کرده است و ما امروز می توانیم سرنوشت خود را تعیین کنیم؟ امام ۱۳ بهمن می گوید «رژیم سلطنتی خلاف حقوق بشر است لذا نباید باشد حالا فرضا که خیلی هم عادل باشد لاکن خلاف حقوق بشر است لذا باید برود» آیا امروز جمهوری اسلامی برآمده از آن انقلاب منطبق بر حقوق بشر است آیا انقلاب در تحقق یک حکومت مبتی بر حقوق بشر به عهد خود با مردم وفا کرده است؟ آیا نظامی که در قرن ۲۱ ام در زمان بازجویی بر کف پای زندانیان شلاق می زند، با کابل و باطوم زندانیش را نوازش می کند حکومتی مبتنی بر حقوق بشر است؟ حکومتی که صدها زندانی سیاسی را در شدیدترین شرایط زیستی در زندان های خود محبوس کرده است مبتنی بر حقوق بشر است؟ حکومتی که صدها روزنامه نگار و فعال سیاسی و حزبی، وکیل فعالان اجتماعی سیاسی مخالف و حتی منتقد خود را بدون هیچ دادرسی عادلانه ای به حبس های بلند مدت محکوم کرده و روانه زندان نموده است مبتنی بر حقوق بشر است؟ آیا حکومتی که مراجع تقلید، نخست وزیر، رییس چند دوره مجلس خود را بدون هیچ دادرسی قضایی ماه ها و سال ها در حبس نگاه می دارد مبتنی بر حقوق بشر است؟ آیا حکومتی که ده ها نماینده مجلس، معاونین رییس جمهور، وزرای دولت های خود را صرفا به خاطر انتقاد از یک بخش از حاکمیت با حبس های طولانی روانه زندان می کند مبتنی بر حقوق بشر است؟ حکومتی که در آن ده ها بازداشتگاه مخفی وجود دارد. حکومتی که کهریزک، پاسارگاد، ۲ الف، ۲۰۹، بند ۸ رجایی شهر، زندان ۵۹ و غیره دارد می تواند مبتنی بر حقوق بشر باشد؟

پدربزرگتان ۱۳ بهمن ۵۷ می گوید «نباید باشد، رژیم سلطنتی فاسد است» آیا حکومتی که بالاترین مقامات اجرایی آن در اختلاس های هزاران میلیاردی نقش دارند فاسد نیست؟ حکومتی که هر روز خبری از اختلاس و ارتشا در بیمه و تامین اجتماعی بانک ها و نهادهای دولتی اش می رسد فاسد نیست؟ حکومتی که تمام دست اندرکاران اسبق خود از جمله نخست وزیر، روسای مجلس، روسای جمهور، وزرا و صدها نماینده اسبق مجلس را به دزدی، خیانت، جاسوسی و ده ها اتهام اخلاقی و سیاسی دیگر متهم کرده است فاسد نیست؟ حکومتی که شاه بیت تهدید هر مسوولش رو کردن پرونده های دیگر مسوولین است فاسد نیست؟

امام در ۱۸ بهمن می گوید «۵۰ سال است که هیچ چیز آزاد نداشته ایم نه یک دادگستری داشته ایم نه یک کانون وکلای مستقل داشته داشته ایم ما می خواهیم آزاد باشیم این یکی از اصول حقوق بشر است که همه عالم این معنا را قائل است». حکومتی که تمام همت دستگاه قضایی و امنیتی خود را برای وابسته کردن کانون وکلا گذاشته است وعده امام بود به مردم ایران؟ آیا صدور حکم های سنگین، بازداشت و خانه نشینی وکلای مستقل وعده امام بود به مردم ایران؟ آیا حکومتی که دادسرایش به آلت دست نهادهای امنیتی تبدیل شده است وعده امام بود به مردم ایران؟ آیا برگزاری اعترافات اجباری، شکنجه های روحی و جسمی برای زندانیان حتی خانواده هایشان وعده امام بود به مردم ایران؟ آیا صدور احکام توسط دستگاه های امنیتی و نظامی و ابلاغ آن به دادگاه ها و تبدیل دادگاه ها به دفاتر تایپ عوامل نهادهای مذکور وعده امام بود به مردم ایران؟

امام خمینی ۱۴ بهمن ۵۷ می گوید «متاسفیم که شاه سابق و دولت های او با اقلیت ها بدرفتاری کردند ما همه آنها را دوست خواهیم داشت در جمهوری اسلامی حقوق اقلیت ها رعایت می شود» صدها زندانی اهل سنت آن هم تنها به خاطر اعتقادات مذهبی و انجام فرایض دینی در تهران و کرج و مشهد و سیستان و بلوچستان آذربایجان شرقی و غربی احترام به حقوق اقلیت های دینی است؟ زندان و شکنجه و شلاق و اعدام و ممنونعیت تحصیل و استخدام تخریب قبرستان ها و اماکن مذهبی بهاییان احترام به اقلیت هاست؟ تخریب و عدم اجازه حتی یک مسجد برای اهل سنت در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران احترام به حقوق اقلیت هاست؟ تخریب اماکن مذهبی بازداشت و هزاران محدودیت دیگر برای دراویش احترام به اقلیت هاست؟ زندان و شکنجه و انفرادی و عدم اجازه برای انجام فرایض دینی برای برخی از مسیحیان احترام به اقلیت هاست؟

امام در جمع خبرنگاران رادیو تلویزیون و مطبوعات می گوید «دولت ها حق نظارت بررادیو و تلویزیون و مطبوعات ندارند تا کنون دولت و شاه سابق بر خلاف عمل کرده اند دولت حق نظارت ندارد و شما باید آزادانه کار کنید» آیا وعده امام به روزنامه های مستقل سانسور توقیف و تعطیلی بود؟ آیا وعده امام به روزنامه نگاران و خبرنگاران غیروابسته بیکاری حبس تبعید و آوارگی در غربت بود؟ آیا وعده امام به مطبوعات تیتر اجباری سرمقاله ها و حتی گزارش ها و اخبار سفارش شده و اجباری نهادهای امنیتی و نظامی بود؟ آیا تک صدایی و لجن پراکنی نسبت به مخالفان و منتقدان صدا و سیمای وعده داده شما توسط امام بود؟

جناب آقای سیدحسن خمینی

این روزها که نام پدربزرگتان در رادیو و تلویزیون و مطبوعات بیشتر به گوش می رسد خوب است به مردم بگویید که قرار نبود این گونه شود…
 

اشپیگل: زیردریایی‌های فروخته شده به اسرائیل توانایی حمل کلاهک هسته‌ای دارد

Posted: 03 Jun 2012 07:07 AM PDT

جرس: روزنامه اشپيگل گزارش داد كه زيردريايي‌هاي فروخته شده از سوي آلمان به اسرئیل توانايي حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي را دارد.


به گزارش ایسنا، روزنامه آلماني اشپيگل گزارش داد: زيردريايي‌هاي نوع دلفين كه اسرائيل از آلمان خريداري كرده است توانايي حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي را دارد.


اين روزنامه در ادامه نوشت: فروش اين زيردريايي‌ها به اسرائيل باعث شده است كه تل‌آويو بتواند در صورت حمله به پايگاه‌هاي نظامي‌اش كه داراي موشك‌هاي هسته‌اي است از خود واكنش نشان دهد.


اشپيگل همچنين نوشت: مسئولان آلماني كه با فروش اين زيردريايي‌ها به اسرائيل موافقت كردند در جريان جزئيات اين فروش قرار داشتند اما ترجيح دادند به تضمين امنيت اسرائيل پايبند باشند.
 

تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر واردات موادغذایی در ایران

Posted: 03 Jun 2012 07:07 AM PDT

جرس: تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران شامل مواد غذایی و دارویی نمی‌شود اما محدودیت‌های اعمال شده بر معاملات مالی با این کشور موجب شده است که شرکت‌های خصوصی برای واردات کالا با مشکلات زیادی روبرو شوند.


به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری رویترز روز شنبه دوم ژوئن (۱۳خرداد) در گزارشی از پر رنگ‌تر شدن نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در واردات مواد غذایی خبر داد. این در شرایطی است که تحریم‌های مالی، شرکت‌های کوچک واردکننده‌ی مواد غذایی را دچار مشکل کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی که به سبب احتمال وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند، مواد غذایی و دارو را شامل نمی‌شود اما به دلیل برخی ممنوعیت‌های مالی، مشکلاتی برای پرداخت هزینه خرید مواد غذایی به وجود آمده است.

در چند سال اخیر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، برخی بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به دلیل فعالیت در برنامه هسته‌ای این کشور با محدودیت‌هایی روبرو کرده‌اند. از جمله در اواسط مارس امسال انجمن ارتباطات جهانی بین بانکی (سوییفت) ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی را متوقف کرد.

بر اساس این تصمیم، نقل و انتقال رسمی پول میان بانک‌های بین‌المللی و ایرانی تقریبا غیرممکن شده است. قوانین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، مبادلات محصولاتی نظیر دارو و مواد غذایی را شامل تحریم‌ها نمی‌داند اما تشخیص نوع مبادلات برای سوییفت دشوار است.

منابع تجاری به رویترز گفته‌اند فعالیت شرکت (مادر تخصصی) بازرگانی دولتی ایران که وظیفه‌ی تامین کالاهای اساسی از جمله شکر، آرد و نان را دارد، افزایش یافته است. این شرکت زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران فعالیت می‌کند.

یک تحلیل گر فعالیت‌های تجاری می‌گوید مقامات ایران برای مقابله با تاثیرات سیاسی کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها تصمیم گرفته‌اند به طور مستقیم برای سفارشات بزرگ محصولات مواد غذایی اصلی اقدام کنند. برای جمهوری اسلامی این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های خصوصی نتوانند تحریم‌ها را دور بزنند و مواد غذایی مورد نیاز را تامین کنند.

وی تصریح می‌کند که این احتمال وجود دارد که در ماه رمضان به علت کمبود مواد غذایی و بالا رفتن قیمت‌ها، تاثیر منفی سیاسی افزایش یابد.

منابع تجاری می‌گویند شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل ۵۰ هزار تن شکر از برزیل برای اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) خریداری کرده است. همچنین ۵۰هزار تن دیگر نیز برای دریافت در ماه ژوئيه خریداری شده است.

یک منبع تجاری فعال در خاورمیانه می‌گوید قطعا شرکت بازرگانی دولتی ایران برای مقادیر بیشتری (از کالاهای اساسی) در بازار فعالیت خواهد کرد. اما همه این‌ها بستگی به نحوه‌ی انتقال هزینه‌ی خرید و همچنین فراهم آوردن شرایطی امن برای انتقال کالا دارد.

این منبع اضافه می‌کند چند سال پیش، این شرکت دولتی تنها خریدار و واردکننده‌ی انحصاری برخی کالا‌ها بود. وی خاطر نشان می‌سازد که شرایط به گذشته برگشته است و واردکنندگان خصوصی باید از این رقابت خارج شوند.

شرکت بازرگانی دولتی ایران در هفته‌های اخیر ۶۰هزار تن روغن سویا از آرژانتین خریداری کرده است. مقداری قند نیز از کشورهای اروپایی وارد شده است. با این حال یک منبع تجاری در اروپا می‌گوید که با توجه به نوسانات بازار ارز در ایران و اختلاف میان ارز دولتی و رسمی، واردات به این کشور با دشواری‌های بیشتری همراه شده است.

به نظر می‌رسد موضوع افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی در ایران جنبه‌ی سیاسی نیرومندی دارد. این موضوع برای حکومت جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد که در حال اجرای طرح حذف یارانه‌ها هستند، اهمیت مضاعفی یافته است.

افزایش نارضایتی عمومی بر اثر مشکلات اقتصادی می‌تواند بر نگرانی‌های امنیتی حکومت ایران بیفزاید. در شرایطی که این کشور در سال ۲۰۰۹ با یک رشته اعتراضات سیاسی گسترده به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روبرو بود و به سختی توانست آن اعتراضات را ساکت کند، بروز اعتراض‌های تازه با زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌تواند جمهوری اسلامی را با مشکلات جدی روبرو سازد.
 

نامه نماینده مجلس آلمان به رهبری درحمایت ازابوالفضل عابدینی

Posted: 03 Jun 2012 07:07 AM PDT

جرس: اوته فکت، نماینده مجلس آلمان پدر خواندگی ابوالفضل عابدینی نصر را پذیرفت.

به گزارش ندای سبز آزادی، آقای اوته فکت که به پیشنهاد جامعه بین المللی حقوق بشر فرانکوفورت (آلمان) حمایت از ابوالفضل عابدینی نصر را پذیرفته، در نامه‌ای که به رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت:

جناب آقای سید علی‌ خامنه‌ای

عالیجناب
به عنوان عضو مجلس نمایندگان آلمان فدرال، بنده پدر خواندگی ابوالفضل عابدینی نصر را که به خاطر خدمت به تعهدات حقوق بشری خود، در زندان اوین می‌باشد را به عهده گرفته‌ام.
آقای ابوالفضل عابدینی نصرخبرنگار و فعال حقوق بشر در ایران بود. در تاریخ ۱ می‌‌۲۰۱۱ به مدت محکومیت او ۱سال حبس اضافه شد.
آقای عابدینی نصر از بیماری و نقص قلبی رنج می‌برد و وضعیت سلامتی‌ ایشان به شدت در خطر و نگران کننده است .
او از امکانات پزشکی‌ و درمانی مناسب برخوردار نیست. بدین جهت من از شما به فوریت خواهش می‌کنم برای او این مهم یا مسوولیت را به عهده گرفته که ابوالفضل عابدینی نصر تا زمانی‌ که اون هنوز در حبس است از امکانات پزشکی‌ لازم برخوردار شود.
همچنین خواهش می‌کنم که او در آینده شکنجه و یا به شکلهای مختلف مورد آزار و اذیت قرار نگیرد .
با استناد به بیانیه عمومی حقوق بشر توسط سازمان ملل و قانون بین‌المللی حقوق ملل در مورد حق مدنی و سیاسی علاوه بر آن در خواست آزادی هرچه سریعتر و بدون قید و شرط ابوالفضل عابدینی نصر را از شما دارم.
با احترامات فائقه
نماینده مجلس آلمان فدرال
اوته فکت
 

بشار اسد: مشکل سیاسی نداریم، با جنگی از خارج مواجهیم

Posted: 03 Jun 2012 07:07 AM PDT

جرس: در حالی که همزمان با این سخنرانی ده‌ها نقر به دست ارتش سوریه کشته و مجروح شده‌اند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در یک سخنرانی در پارلمان جدید این کشور بر "عزم جزم" خود برای مبارزه با قیام مردم سوریه تأکید کرده وبار دیگر کشورهای خارجی و بیگانگان را به دست زدن به یک جنگ علیه سوریه متهم کرد.


به گزارش رادیو فرانسه، بشار اسد که در روزهای اخیر و به ویژه پس از کشتار در شهر "حوله"، آماج انتقادهای شدید رهبران کشورهای مختلف بوده است از آغاز قیام مردم، خیزش آنان را هدایت شده از خارج و معترضان را تروریست خوانده است، گفت به باور او مسئولان وضعیت کنونی که "تروریست ها" هستند علاقه ای به مذاکره و اصلاحات ندارند و مأموریتی به آنان محول شده است که اگر دولت نتواند جلوشان را بگیرد تا مأموریت خود را انجام ندهند دست بر نخواهند داشت.


بشار اسد در نطق خود برای اعضای پارلمان جدید گفت سوریه با "طرحی ویرانگر" رو برو است و او سنگری در مقابل تروریسمی روزافزون است.

 

همچنین به گزارش دویچه‌وله اسد در سخنرانی خود مدعی شد که سوریه مشکل سیاسی ندارد و گفت: سوریه با مشکل سیاسی روبه‌رو نیست بلکه با توطئه و فتنه‌ای برای تخریب سوریه روبه‌روست.


وی در ادامه با تاکید بر این که "ما با جنگی حقیقی از خارج سوریه مواجهیم" مدعی شد: شیوه برخورد با بحران درونی با جنگ خارجی تفاوت می‌کند.


از آغاز جنبش اعتراضی در سوریه که به شورشی مسلحانه انجامیده، تا به امروز حدود ۱۳۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. تاکنون چندین عملیات قتل‌عام توسط نیروهای امنیتی دولت بشار اسد علیه مردم معترض صورت گرفته است.


بشار اسد از سوی محافل بین‌المللی به‌شدت مورد انتقاد است و کوفی عنان، نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه اخیرا اظهار داشته که فقط دولت سوریه می‌تواند به این بحران خاتمه دهد.
 

اعتراض ديوان عالي مصر به راي دادگاه مبارك

Posted: 03 Jun 2012 06:38 AM PDT

جرس: تقریر نویس ارشد وزارت دادگستری مصر از اعتراض دیوان عالی به رای دادگاه مبارک خبر داد و گفت:دادستان كل اولين كسي است كه به احكام حسني مبارك رئيس جمهوري مخلوع مصر و حبيب العادلي وزير كشور وي واكنش نشان داد .

به گزارش بازتاب، علي حسن روز يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: دادستان کل مصر اعلام كرده است كه احكام صادره ايرادات حقوقي دارد و از ديوان عالي خواهد خواست كه در اين احكام بازنگري كند.

حسین تصريح كرد: احكام صادره ايرادات حقوقي دارد و بايد لغو شود و از ديوان عالي بايد خواست كه فورا نشستي را براي بازنگري در اين احكام تشكيل دهد.

تقرير نويس ارشد وزارت دادگستري مصر گفت: احكام صادره براي حسني مبارك و حبيب العادلي هر چند كه به حبس ابد محكوم شدند، مردم مصر را خشمگين كرد و تبرئه 6 معاون حبيب العادلي، علاء و جمال پسران مبارك و حسين سالم عامل فراري رژيم مبارك براي ملت مصر تعجب آور و غيرمنتظره بود.

حسن افزود: انقلاب مصر همچنان ادامه دارد اين انقلاب رژيم استبدادي مصر را سرنگون كرد و مسوولان رژيم را به علت ارتكاب جرايم و جنايات در 30 سال گذشته به دادگاه كشاند.

وي گفت: رييس دادگاه حسني مبارك در ابتداي قرائت حكم 3 بار گفت كه دوران 30 سال گذشته دوران تاريك تاريخ مصر بود.

حسن درباره احتمال تخفيف حكم حبس ابد حسني مبارك و حبيب العادلي خاطرنشان كرد: ديوان عالي حكم را تخفيف نمي دهد.

وي اظهار داشت: ديوان عالي يا حكم را تأييد و يا نقض مي كند كه اگر حكم صادره نقض شود، متهمان بايد در دادگاهي ديگر محاكمه شوند.

حسن افزود: دادستان كل قبلا خواستار اعدام حسني مبارك، حبيب العادلي و معاونين العادلي شده بود و به علت وجود ايردات قانوني در احكام صادره از ديوان عالي خواهد خواست كه در اين احكام بازنگري كند.
 

تقی رحمانی: نرگس محمدی در زندان قادر به راه رفتن نیست

Posted: 03 Jun 2012 03:14 AM PDT

جرس: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، روز شنبه سیزدهم خرداد ماه در حالی توانست با خانواده‌اش در زندان زنجان ملاقات کند که قادر به راه رفتن نبود و چهار نفر از هم‌بندی‌‌هایش او را روی یک صندلی، حمل می‌کردند.

به گزارش رادیوفردا، تقی رحمانی، همسر خانم محمدی از وخامت بیماری و فلج عضلانی او خبر داد و از وضعیت رسیدگی مسئولان زندان به بیماری نرگس محمدی انتقاد کرد. تقی رحمانی همچنین انتقال همسرش از زندان تهران به زنجان را غیرقانونی دانست.

به گفته تقی رحمانی فرزندان خردسال خانم محمدی که در این ملاقات حضور داشتند، به شدت تحت تاثیر وخامت حال مادرشان و ناتوانی او در تکلم قرار گرفته‌اند.


او درباره وضعیت جسمی همسرش می‌گوید: هر روز حالت فلج عضلانی به او دست می‌دهد و امکانات و دارو در اختیارش نیست و حتی برای انجام کارهای روزمره هم هم‌بندی‌هایش به اون کمک می‌کنند. حال او مدام دارد بدتر می‌شود و فلج عضلانی هم طوری است که هر چقدر طولانی‌تر شود درمان سخت‌تر می‌شود.


تقی رحمانی ادامه می‌دهد: خانواده بارها تقاضا کرده‌اند که نرگس برای مداوا به بیمارستان منتقل شود یا مرخصی استعلاجی بگیرد و یا دست کم به زندانی در تهران منتقل شود که امکانات بهداری بهتری داشته باشد اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم.


پیش از این، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ نیز در نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار «درمان فوری» نرگس محمدی شده و از این مقام سازمان ملل خواسته بود تا تمام امکانات قانونی خود را برای آزادی این زندانی سیاسی به کار ببندد.

دادگاه انقلاب شهریورماه ۱۳۸۹ خانم محمدی را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به ۱۱ سال زندان محکوم کرد که این حکم در اسفندماه ۱۳۹۰ به شش سال کاهش یافت. نرگس محمدی، دوم اردیبهشت ماه گذشته، پس از احضار به اداره اطلاعات زنجان برای بار دوم در حالی بازداشت و به این زندان منتقل شد که این زندان فاقد بند سیاسی است.

تاکنون نهاد‌ها و اشخاص مختلفی، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز، صد‌ها فعال ایرانی و ۱۰ برنده نوبل صلح خواستار آزادی نرگس محمدی شده‌اند.

همچنین به گفته کانون مدافعان حقوق بشر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله یوسف صانعی نیز در تماس‌های جداگانه با خانواده تقی رحمانی، نسبت به بازداشت نرگس محمدی اظهار تأسف کرده‌اند.