جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش دادستان تهران به تهدیدات متهم پرونده اختلاس بزرگ؛ دیدار با مقامات جرم نبوده است

Posted: 04 Jun 2012 05:02 AM PDT

جـــرس: دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به اظهارات متهم ردیف اول پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی در خصوص دیدار با مقامات ارشد دولت، مدعی شد که "این اظهارات مهم نبوده و ملاقات مه آفرید خسروی با مسوولان دولتی جرم نبوده است."


مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول پرونده اختلاس بزرگ تاریخ کشور، موسوم به "فساد بزرگ مالی"، در جلسه گذشته دادگاه (دوازدهمین جلسه)، به بیان مطالب جدیدی درباره ارتباطش با برخی مقامات حکومتی پرداخت و گفت که مقامات عالی در جریان فعالیت‌های او بوده‌اند و اگر در این باره توضیحی ندهند به افشاگری علیه آنان دست خواهد زد. او به برخی مسوولان در وزارت خانه ها، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و همچنین برخی مسوولان امنیتی اشاره و تهدید کرد که تا جلسه آینده دادگاه در صورتی که این افراد نقش خود را توضیح ندهند، نام آنان را افشا خواهد کرد.


به گزارش ایسنا، دادستان تهران در حاشیه مراسم بیست و سومین سالگرد درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره خروج مدیرعامل سابق بانك ملی از كشور اظهار كرد: كیفرخواست برای خاوری صادر شده و در مورد كسانی هم كه از خروج او مطلع بوده‌اند اگر به نتیجه‌ای برسیم، اقدام خواهیم كرد.

عباس جعفری دولت آبادی همچنین تاكید كرد: اگر این موضوع كه افرادی از خروج خاوری از كشور اطلاع‌داشته‌اند برایمان محرز شود، در این زمینه اقدام خواهیم كرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد مسئولانی كه از سوی «مه‌آفرید امیرخسروی» ـ متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ مالی ـ نامشان در دادگاه ذكر شده است، گفت: مطلب خاصی گفته نشده است. متهم فقط گفته است كه با آنان ملاقات كرده و ملاقات كردن هم جرم نیست.

دادستان تهران در پاسخ به سوالی دیگر نیز، بدون اشاره به عدم توانایی دستگاه قضایی در رسیدگی به اتهامات دانه درشت ها و وابستگان آنها در پرونده های مذکور، ادعا کرد كه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، "صوری" و "ظاهری" نیست.

 

مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی: اسلامگرایان در انتخابات آتی مصر پیروز می شوند

Posted: 04 Jun 2012 05:02 AM PDT

جـــرس: مشاور ارشد نظامی رهبر جمهروی اسلامی پیش‌بینی کرد که در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، نامزد اسلامگراها به پیروزی خواهد رسید.


فرمانده سابق سپاه همچنین ادعا کرد: نوع رفتار دولتمردان ترکیه با سوریه یا با ایران اشتباه است و من تصور می‌کنم آنها در راستای اهداف آمریکا حرکت می‌کنند. اگر ترکیه از این رفتار سیاسی نابهنجار خود فاصله نگیرد هم در داخل ترکیه مردم از آنها برمی گردند هم در روابط سیاسی کشورهای پیرامونی مثل سوریه ،عراق و ایران تاثیرگذار خواهد بود.


به گزارش مهر، پاسدار یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی - که در مناسبت های مختلف درباره مسائل کلان و استراتژیک نظام با رسانه ها گفتگو می کند - درباره تازه ترین تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه و جایگاه ایران در تحولات خاورمیانه سخن گفت.


به گزارش دیپلماسی ایرانی، بخش مهمی از سخنان رحیم صفوی که مواضع او را نزدیک به مواضع کلان کشور قلمداد می کنند، درباره آینده تحولات مصر بوده است. او دراین باره گفته: به نظر من امریکایی ها تا اندازه‌ای توانستند حوادث مصر را مدیریت کنند ولی اینکه فرجام پارلمان مصرچه خواهد شد، امید است که اکثریت کرسی ها به دست مسلمانان بیفتد و اینکه چه کسی رئیس جمهور خواهد شد، امید است که یک چهره وابسته به غرب و امریکا نباشد.


او درباره سرنوشت روابط اسرائیل با مصر نیز پیش بینی کرده است: "به نظر من این روابط به هم خواهد خورد و مردم مصر [پیمان] کمپ دیوید را نخواهند پذیرفت و بدترین شرایط را رژیم صهیونیستی پیدا خواهد کرد چون از شمال توسط حزب الله لبنان و از جنوب توسط مردم مصر خصوصا در صحرای سینا محاصره خواهد شد.
صحرای سینا به جنوب سرزمین های فلسطین اشغالی چسبیده است که یک مرز طولانی دارد و غیر از منطقه کوچکی که اسرائیلی‌ها غزه را کنترل می‌کنند بقیه آن رهاست. عرب های بادیه نشین در آنجا هستند و سکنه کمی هم دارد پس نمی‌توانند آن منطقه را کنترل کنند. همچنین به نظر می‌رسد خطوط لوله گازی که از مصر به سمت رژیم صهیونیستی کشیده شده متوقف شود. البته همه اینها پیش بینی است."


او معتقد است که در این شرایط، بدترین وضعیت بیش از اینکه متوجه امریکا باشد متوجه صهیونیست ها خواهد بود و آنها به شدت در فشار قرار خواهند گرفت. وی ابراز امیدواری کرده است که بعد از تشکیل پارلمان جدید و ریاست جمهوری جدید در مصر، روابط ایران و مصر نیز که همواره در طول تاریخ روابط خوبی بوده است بیشتر شود. او گفته، البته رسانه‌ها می‌توانند در این رابطه نقش به سزایی ایفا کنند؛ مثلا می‌توان سازوکاری اندیشید که مردم مصر به عنوان گردشگر به ایران بیایند و ایرانی ها هم برای گردشگری به این سرزمین بروند.


رحیم صفوی در ادامه پیش بینی کرده است که زلزله دومی برای امریکایی ها و صهیونیست ها در مصر اتفاق بیفتد به طوری که امواجش به سایر کشورها برسد. مقصود او از زلزله اول، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 است که همه منطقه را تحت تاثیر قرار داد و زلزله دوم نیز همین انقلاب مردم مصر است که چهره جدید خاورمیانه و شمال آفریقا را به نفع مردم و به نفع استقلال سیاسی و حاکمیت مردم تغییر خواهد داد.


او در بخش دیگری از این گفتگو، به اختلاف های به وجود آمده میان ایران و ترکیه بر سر نوع رفتار با رژیم بشار اسد اشاره کرده و گفته است: ترک‌ها در مسیر غلطی حرکت می‌کنند. شاید هم این مسیر را امریکایی‌ها برایشان تعیین کرده‌اند. ترک ها تاکنون مرتکب چند خطای استراتژیک شده‌اند. یکی سفر اخیر اردوغان به مصر و اینکه مدل لائیک را در آنجا مطرح کرد. این مسئله برای مردم مصر دور از انتظار وغیرقابل تصور بود چون مردم مصر مسلمان هستند. و خطای استراتژیک دیگری که ترک ها مرتکب شده‌اند اجازه استقرار سپر موشکی امریکا در خاکشان است که این مسئله، هم برای ایران و هم برای روسیه می‌تواند پیام روشنی داشته باشد، البته بیش از روسیه برای ایران پیام روشنی دارد.


به گفته وی، خطای استراتژیک دیگر ترک ها این است که در راستای فشارهای سیاسی امریکایی ها، صهیونیست ها و سعودی ها برای به هم ریختن اوضاع سوریه تلاش می‌کنند، بنابراین دولتمردان ترکیه‌ای نقش خوبی را ایفا نکردند.


صفوی می گوید: در حقیقت ترکیه می‌خواهد در عرصه‌های مختلف بویژه سیاست و اقتصاد نقش بزرگی را در خاورمیانه ایفا کند و حتی می‌خواهد بین کشورهایی که می‌خواهند در منطقه انقلاب کنند این موضوع را القا کند که مدلی که شما می‌خواهید در حکومت بعدی خود ایجاد کنید مدل حکومت ترکیه است نه مدل حکومت کشورهای دیگری مثل ایران. مدل حکومت ترکیه هم یک مدل لائیسیته است که به اصطلاح دارای پیشرفت و دموکراسی است و هرکسی هر طوری که می‌خواهد زندگی می‌کند. این مدل سیاسی حرکت ترکیه مدل خوبی نیست و مردم ترکیه هم که یک مردم مسلمان و متدینی هستند با این رویکرد دولتمردانشان مخالفند. این نوع رفتارها حتی با شعارهای اسلام گرایانه حزب عدالت و توسعه ترکیه سازگاری ندارد.


فرمانده پیشین سپاه و مشاور رهبری، در ارزیابی خود از رابطه آتی تهران و آنکارا گفته است: اگر رهبران سیاسی ترکیه نتوانند سیاست خارجی و روابط خود را نسبت به ایران شفاف کنند به مشکل برخواهند خورد چون ادعا می‌کنند که قصد دارند تا چند سال آینده قراردادهایشان را با ایران به میزان بیست میلیارد دلار ارتقا دهند بالاخره باید از نظر سیاسی هم یک نوع همگرایی با جمهوری اسلامی داشته باشند.


صفوی ادعا کرد: نوع رفتار دولتمردان ترکیه با سوریه یا با ایران اشتباه است و من تصور می‌کنم آنها در راستای اهداف آمریکا حرکت می‌کنند. اگر ترکیه از این رفتار سیاسی نابهنجار خود فاصله نگیرد هم در داخل ترکیه مردم از آنها برمی گردند هم در روابط سیاسی کشورهای پیرامونی مثل سوریه ،عراق و ایران تاثیرگذار خواهد بود.


مرگ هشت کارگر در شهرهای مختلف کشور، بر اثر سوانح کاری

Posted: 04 Jun 2012 04:15 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع کارگری، همچنان سوانح مختلف موج مرگ کارگران شده و طی روزهای اخیر، هشت کارگر بیگناه دیگر در شهرهای رباط کریم، خوی و قزوین جان باختند.


به گزارش ایسنا، شب گذشته، ۵ کارگری که برای رفع گرفتگی چاه فاضلاب به شهرک صنعتی نصیرشهر شهرستان رباط کریم رفته بودند حین کار، بر اثر گاز گرفتگی در داخل چاه فاضلاب جان باختند.


بر اساس این گزارش، روز گذشته حدود ساعت ۶ عصر،۵ کارگر به منظور رفع گرفتگی چاه فاضلاب به شهرک صنعتی نصیرشهر شهرستان رباط کریم رفته و مشغول کار می‌شوند که در ادامه کار هر ۵ نفر بر اثر گازگرفتگی در داخل چاه فاضلاب فوت می‌کنند.


این گزارش حاکیست، با تماس ساکنان این منطقه عوامل آتش نشانی در محل حادثه حضور پیدا کرده و با تلاش فراوان هر ۵ نفر را از داخل چاه به بیرون منتقل کردند.


با اطلاع عوامل آتش نشانی و ساکنان منطقه، ماموران انتظامی کلانتری ۱۲ نصیرشهر در محل وقوع حادثه حضور یافتند که در تحقیقات پلیس ۳ نفر از قربانیان این حادثه شناسایی و هویت دو نفر دیگر هنوز معلوم نیست و تحقیقات پلیس برای شناسائی هویت دو نفر دیگر ادامه دارد.


گودبرداری غیر اصولی باز هم جان كارگری را گرفت
همچنین رئیس آتش نشانی شهرستان خوی با تاكید بر رعایت اصول فنی در خاكبرداری گفت: یك كارگر ساختمانی دراین شهر بر اثر گود برداری غیر اصولی جان خود را از دست داد.


به گزارش ایلنا، حسن اسمعیلی در این باره گفت: در حادثه‌ای كه در نزدیكی میدان مادر شهر خوی رخ داد، هنگامی كه كارگران در حال گود برداری بودند پی ساختمان مجاور فرو ریخت و یكی از كارگران در زیر پی بتنی ماند و جان باخت .


او علت این حادثه را گود برداری غیر اصولی و برخی مشكلات فنی در حال اجرا عنوان كرد .


اسمعیلی یادآور شد: از ابتدای این ماه تا كنون این سومین مورد از گودبرداری غیر اصولی واحدهای مسكونی در شهر خوی به شمار می‌رود كه به تخریب ساختمان‌های مجاور منجر شده است.


مرگ دو کارگر بر اثر استنشاق گاز آمونیاک
دو کارگر یک واحد تولیدی کمپوست قارچ در قزوین بر اثر گازگرفتگی آمونیاک جان باختند.


خبرگزاری کار ایران، ایلنا گزارش داده است که چهار کارگر شرکت تولیدی کمپوست قارچ شهرستان ابیک بر اثر خارج نشدن گاز موجود، بشدت دچار مسمومیت شدند که دو نفر از آنان جان باختند و دو نفر دیگر با انتقال به مراکز درمانی نجات یافتند.


در محل کار این چهار کارگر به علت وجود گاز آمونیاک یک فن برقی کار تخلیه گاز را انجام می‌داده که به علت نقص فنیاین دستگاه، گاز موجود تخلیه نشده و این حادثه رخ داده است.


 

یک نویسنده و پژوهشگر: جامعه كتاب‌خوان ما، پویایی‌اش را تا حد زیادی از دست داده است

Posted: 04 Jun 2012 04:15 AM PDT

جـــرس: یک نویسنده و محقق ادبیات کشور، با اشاره به "كم شدن رویكرد مردم به خرید كتاب و كتاب‌خوانی"، گفت: "امروز ما شاهد گرایش شدید قشر فرهیخته و كتاب‌خوان به تماشای سریال‌های داخلی و خارجی هستیم. امری كه صرفآ جنبه تفریح و سرگرمی دارد. حتی خود این مساله هم ثابت می‌كند بحث اقتصاد در میان نیست، چون خرید این مجموعه‌ها و سریال‌ها هم برای خانواده‌های ایرانی هزینه‌بر است. "


به گزارش ایلنا، پروین سلاجقه؛ نویسنده و محقق ادبیات، از اتمام كار نظارت و بازنویسی كتاب "فرهنگ موتیف‌ها و نشانه‌های نمادین" خبر داد و گفت: این اثر یك فرهنگ‌نامه جامع، با تعداد زیادی مدخل در مباحث تئوریك و كاربردی نشانه‌شناسی، در شعر سبك هندی است كه به زودی منتشر می‌شود.


وی در مورد چاپ فرهنگ موتیف‌ها افزود: هنوز با انتشارات خاصی به توافق قطعی برای چاپ این كتاب نرسیده‌ام، اما گفتگوی شفاهی و اولیه با یك انتشارات انجام شده است.


این استاد دانشگاه درباره آثار دیگرش توضیح داد: مجموعه شعر "به مردن عادت نمی‌كنم" كه شامل تعدادی شعر سپید است، موفق به دریافت مجوز شده و قرار است به زودی توسط انتشارات مروارید منتشر شود. كتاب دیگرم؛ رمان بلندی‌ست كه هنوز به اتمام نرسیده است.


سلاجقه همچنین مشغول نوشتن یك مجموعه داستان كوتاه هست كه هنوز عنوانی برای آن انتخاب نكرده است.


این استاد دانشگاه درمورد فعالیت‌های دیگرش گفت: دركنار كار تدریس، درحال نگارش مجموعه‌ای از مقالات تخصصی برای انتشار در نشریات داخلی و شركت در كنفرانس‌های تخصصی خارجی هستم. یكی از جدیدترین مقالاتم، مربوط به نشانه در رمان بوف كور صادق هدایت بود كه با آن در كنفرانس سه روزه دانشگاه مالاگای اسپانیا شركت كردم.

 

وی درباره كم شدن رویكرد مردم به خرید كتاب و كتاب‌خوانی گفت: این مساله از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. به نظر من؛ بحث اقتصادی مطرح نیست، چراكه قیمت كتاب هنوز هم چندان زیاد نیست چه بسا كه قیمت بسیاری از كتاب‌ها از قیمت یك وعده غذای فست فود كمتر است. هنوز قشر كتاب‌خوان از پس هزینه خرید كتاب برمی‌آیند. اما امروز ما شاهد گرایش شدید قشر فرهیخته و كتاب‌خوان به تماشای سریال‌های داخلی و خارجی هستیم. امری كه صرفآ جنبه تفریح و سرگرمی دارد. حتی خود این مساله هم ثابت می‌كند بحث اقتصاد در میان نیست، چون خرید این مجموعه‌ها و سریال‌ها هم برای خانواده‌های ایرانی هزینه‌بر است.


سلاجقه در ادامه گفت: بحث دیگر شاید پائین آمدن كیفیت تولیدات بازار نشر باشد. تولید كتاب خوب، بسیار كم شده است. مسلمآ همیشه رمان‌های تجاری، نسبت به كتاب‌های فرهنگی و مفهومی و یا تحلیلی و مرجع، طرفداران بیشتری داشتند. اما این روند امروز به جایی رسیده است كه دیگر نوشتن، كمتر برای نویسنده باصرفه است.


نوشتن كتاب، هزینه‌های خاص خودش را دارد و وقتی حتی بخش كوچكی از این هزینه بازنگردد و هیچ حمایتی هم در بحث اقتصادی از نویسنده نباشد، تولید بسیاری از كتاب‌ها متوقف می‌ِشود. از طرف دیگر جامعه كتاب‌خوان ما، پویایی‌اش را تا حد زیادی از دست داده است. سلیقه‌ها تا حد زیادی تكراری شده و نیازی به حركت جدید در بحث نگارش كتاب حس نمی‌شود.


وی با اشاره به تاثیر اینترنت بر پائین آمدن خرید نشریات گفت: دسترسی آسان به بسیاری از منابع نوشتاری از طریق اینترنت، نیاز به خرید مستقیم را بسیار پائین آورده است. با این روند شاید دور از ذهن نباشد كه در چند سال آینده، كتاب به شكل چاپ كاغذی آن، تبدیل به كالایی كلاسیك شود.

 

آیت الله خمینی؛ عمری که باید سه سال زودتر به پایان می رسید

Posted: 04 Jun 2012 04:09 AM PDT

مهدی جامی


مجله نوپدید "دانش روز" (به سردبیری رضا خجسته رحیمی) در دومین شماره خود به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله خمینی پرونده ای از مسائل پزشکی او را منتشر کرده است. در این پرونده نکات جالب متعددی وجود دارد که عمدتا به دلیل مخفی نگه داشته شدن جزئیات این پرونده تا کنون، بسیار خواندنی است. اما مهمترین مطلبی که در این پرونده فاش می شود مساله سکته قلبی و مرگ کوتاه آقای خمینی در ۶ فروردین ۱۳۶۵ است.


مرگ در نوروز ۶۵

مشکل قلبی آقای خمینی از ابتدای انقلاب شناخته شده بود و تحت کنترل قرار داشت. مراقبت های پزشکی از رهبر انقلاب بتدریج وسعت یافت و به احداث بیمارستان اختصاصی کوچکی برای قلب در کنار اقامتگاه او انجامید. یکی از پرستاران دایمی او در یادداشتی در این مجله به ایست قلبی آقای خمینی در نوروز ۶۵ اشاره می کند و یکی از حساس ترین اقدامات تیم پزشکی جماران را بازگرداندن حیات به کالبد بی جان او می داند. در واقع، وقتی پزشکان بالای سر آقای خمینی می رسند او ۲-۳ دقیقه بوده است که تنفس، نبض و ضربان قلب نداشته و در اثر نرسیدن خون به مغز بیهوش بوده است.

با وجود اینکه امید به بازگشت بیمار به حیات وجود نداشته کار احیا و ماساژ قلب و تنفس دهان به دهان آغاز می شود و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بتدریج ضربان قلب باز می گردد و به ۵۰ می رسد. این حادثه مطلقا مخفی نگه داشته می شود گرچه در ساعات اولیه پیامی به رفسنجانی که تازه به جبهه رفته بود می رسد که باید به تهران برگردد. اما کمی بعد خبر داده می شود که اگر کار ضروری دارد برای برگشت عجله نکند.

آقای خمینی به این ترتیب و با کمک تیم پزشکی مراقب اش نجات می یابد و سه سال پس از حادثه ایست قلبی اش زندگی می کند. این دوره ای بسیار مهم و تعیین کننده است در سرنوشت ایران و رهبران اش و مردم اش. بنابرین به طور طبیعی می توان پرسید اگر او زنده نمی ماند اوضاع کشور چقدر تغییر می کرد؟


خمینی، شریعتمداری و منتقدان حوزوی

اگر آیت الله خمینی در ۶ فروردین ۶۵ از مرگ نجات نمی یافت آیت الله شریعتمداری که در گوشه بیمارستان روزهای آخر عمر را می گذراند می توانست پیش از مرگ شاهد پایان عمر کسی باشد که او را از مسند مرجعیت کنار زد و خانه نشین ساخت و تا روزهای آخر عمر نیز هیچ نرمشی نشان نداد. سه هفته قبل از آنکه ایست قلبی آقای خمینی اتفاق بیفتد هاشمی رفسنجانی در خاطرات اش می نویسد: «آقای منتظری از امام خواستند که اجازه بدهند مفتی زاده (از رهبران کردها) در منزلی بیرون از زندان تحت نظر باشد. امام قبول نکردند. همچنین آقای منتظری خواستند که به آقای شریعتمداری که اکنون در بیمارستان بستری است اجازه ملاقات با علما داده شود. امام فرمودند با اهل خانه اش ملاقات کند.» (۱۴ اسفند ۱۳۶۴)

اگر مرگ آیت الله خمینی در نوروز ۱۳۶۵ زندگی آقای شریعتمداری را طولانی تر نمی کرد و در همان تاریخ که درگذشت یعنی ۱۴ فروردین از دنیا می رفت، قطعا مرگ او در سایه مرگ آقای خمینی و تحولات رهبری تازه قرار می گرفت ولی بی تردید کسی جرات نمی کرد در وضع وخیم کشور پس از خمینی به محدود ساختن عزاداران شریعتمداری و امنیتی کردن خاکسپاری او فکر کند. احتمال بیشتر آن است که حتی مخالفان آقای خمینی در حوزه های علمیه جان تازه ای می گرفتند. کسانی که درست در آستانه ایست قلبی رهبر انقلاب باکی از انتقاد از او نداشتند: «احمدآقا آمد در باره جنگ و ارتش صحبت شد و گفت دختر مرحوم آشیخ مرتضی حائری در جلسه ختم پدرش در منزل، علیه امام صحبت کرده» است (۲۴ اسفند ۱۳۶۴). و البته این منتقدان تنها نبودند. جانشین قانونی آقای خمینی هم در ردیف ایشان بود.


سه سالی که چهره خمینی را تغییر داد

مرگ آقای خمینی در سال ۱۳۶۵ چهره دیگری از او می ساخت. زیرا او پس از آن است که به تغییرات وسیع سیاسی دست زد، با شوروی پیمان استراتژیک بست، حکم تکفیر سلمان رشدی را صادر کرد (بهمن ۶۷)، دستور به کشتار زندانیان سیاسی داد (تابستان ۶۷)، به عزل آقای منتظری تصمیم گرفت (اسفند ۶۷) و کمی بعد آن جامه عمل پوشید و قانون اساسی را تغییر داد تا راه را برای اهمیت یافتن ریاست جمهوری رفسنجانی و رهبری خامنه ای غیرفقیه باز کند.

مرگ او در سال ۶۵ کارنامه سیاسی او را تغییر می داد و البته سرنوشت سیاسی ایران را. سال آخر عمر خمینی یعنی سال ۱۳۶۷ خونبارترین و پرخطاترین سال عمر او بود. اگر تیم پزشکی او موفق نمی شدند در سال ۶۵ او را نجات دهند این ناکامی کامیابی بزرگی بود که او و مردم ایران را از خطاهایی که در سالهای بعد کرد در امان می داشت.


پایان خمینی، پایان جنگی بیهوده

اگر ایست قلبی آقای خمینی به عمر او پایان می داد احتمالا به جنگ هم پایان داده بود. رفتن ناگهانی آقای خمینی از صحنه سیاست مسائلی را که پشت پرده در جریان بود تقویت می کرد؛ مسائلی که به دیدار مخفیانه مک فارلین از ایران انجامید (۴ خرداد ۶۵) و ایران در همین سال ۱۳۶۵ ناچار شد به آن اذعان کند (سخنرانی رفسنجانی در مراسم ۱۳ آبان / ۴ نوامبر ۱۹۸۶).

ایران با مرگ آقای خمینی در فروردین ۱۳۶۵ کشور آبادتری بود. پل ها و تاسیسات و شهرهای کمتری از جنگ آسیب می دید. و شاید تاسیسات نظامی اش مانند پارچین به شیوه دیگری توسعه می یافت. رفسنجانی اشاره می کند که عراق به پارچین بمب انداخته بود ولی «به نقاط حساس نخورده است. آنجا مواد منفجره وجود دارد و خیلی خطرناک است». (اول مرداد ۶۵ / ۲۳ جولای ۱۹۸).

مردم ایران سه سال آخر عمر آقای خمینی را با جنگ شهرها تجربه کردند که در دریا هم توسعه یافت و جنگ نفتکش ها را دامن زد و سپس به آسمان کشید و ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران در آسمان خلیج فارس (۱۲ تیر ۱۳۶۷) را موجب شد. اگر خمینی در همان نوروز ۱۳۶۵ درگذشته بود عید مردم عزا می شد اما جان بسیاری از جوانان ایران محفوظ می ماند. آنها که در عملیات کربلاهای مختلف همان سال ۶۵ جان باختند شاید امروز استادی روزنامه نگاری صاحب تجارت و پیشه ای بودند و به جای آنکه در صف خاموشان باشند زنده و فعال بودند. و اگر آنها زنده بودند و رهبر انقلاب مرده بود سه سال دیگر ذخایر انسانی و مالی ایران در جنگ و عملیات های ناموفق و نابودکننده بر باد نمی رفت.

آقای خمینی در ۶ مرداد ۶۶ نوشته بود که «ما به مرز پیروزی مطلق رسیده ایم» (روزشمار جنگ، جلد ۵۰). و این یک ماهی پس از تصویب قطعنامه ۵۹۸ بود (۲۹ تیر ۶۶) که او سرانجام ناچار شد با پس گرفتن توهم پیروزی مطلق در جنگ آن را بپذیرد و از آن به نوشیدن جام زهر تعبیر کند. انگار برای جبران تلخی این زهر بود که او خیلی زود به کشتار زندانیان سیاسی فرمان داد تا اگر دشمن را در جبهه ها نتوانست شکست دهد دشمن خانگی اش را دست کم نابود کرده باشد.


تغییر پروژه جانشینی رهبر

اگر واقعیات سیاسی ایران در نیمه دهه شصت را بر اساس روزنوشت های رفسنجانی ملاک قرار دهیم باید بگوییم که از آغاز سال ۶۵ تا چندماهی قبل از مرگ آقای خمینی مساله اصلی اطرافیان او مساله جانشینی آقای منتظری بود. رفسنجانی در یادداشت آخرین روز سال ۶۷ (۲۹ اسفند/ ۲۰ مارس ۱۹۸۹) می نویسد: «با آقایان خامنه ای و احمدآقا و موسوی اردبیلی جلسه داشتیم. امام پیغام داده بودند که در باره اصلاح قانون اساسی و عزل آقای منتظری مشورت شود. پس از مذاکره نظر آن شد که برای این چنین اقدامی قبلا باید قانون اساسی به گونه ای اصلاح شود که مشکل رهبری و مدیریت ولایت فقیه پیش نیاید.»

به نظرم ماجرای مرگ کوتاه آقای خمینی در فروردین ۶۵ نقطه آغازی برای جدیت در کنار گذاشتن آقای منتظری بود. ماجرای بیماری رهبر انقلاب و بحرانی شدن رابطه با جانشین قانونی اش شانه به شانه هم پیش می رفت و شدت می گرفت. رفسنجانی بارها نگرانی خود را به سبب کسالت امام بیان می کند که همزمان نگرانی از مساله جانشینی هم هست. چند هفته پس از ماجرای ایست قلبی او از ضعف آقای خمینی برای برگزاری امامت جماعت حرف می زند: «موقع نماز هم سیم دستگاه کنترل قلب به بدنشان وصل بود و موقع بلند شدن دو نفر کمک شان می کردند.» (۲۹ فروردین) نزدیک به دو ماه بعد هنوز وضع آنقدر باثبات نیست که تصمیم گرفته می شود از خارج دکتر قلب دعوت کنند و «رفته رفته خبر کسالت قلبی امام» اعلام عمومی شود. (۳۱ اردیبهشت / ۲۱ می ۱۹۸۶)

حتی تا شهریور ماه هم بهبودی کامل پیدا نشده بود و آقای خمینی که در شماری از جلسات عمومی بناچار و به دلیل عوارض سکته قلبی حرف نمی زد در جلسه ۲ شهریور صحبت می کند و رفسنجانی می گوید «امام نسبتا با لحن قوی و صدای سالم صحبت کردند». اما مراقبت ها و نگرانی های پزشکی همچنان ادامه دارد. در نیمه سال ۶۵، رفسنجانی در شرح جلسه بحرانی دیدار آقای منتظری با آقای خمینی که به دنبال دستگیری مهدی هاشمی و دلخوری های شدید دو طرف برگزار شده بود می نویسد: «نزدیک بود امام عصبانی شوند که با دخالت ماها وضع بهتر شد. امام خیلی کوتاه آمدند و متاسفانه آقای منتظری نرم نمی شوند. امام یکی دوبار صریحا گفتند که عمرشان نزدیک به پایان است و شاید چند روز دیگر بیشتر زنده نباشند. دکترها گفته اند امام نباید دچار عصبانیت شوند. خیلی متاثر شدیم.» (۲۵ مهر ۶۵).

اما اگر مرگ رهبر انقلاب ایران در همان فروردین ۱۳۶۵ اتفاق می افتاد جانشینی آیت الله منتظری و رهبری سیاسی او قطعی بود و کسی در آن چون و چرا نمی توانست کرد؛ مخالفتهایی که با آقای منتظری در حال نضج گرفتن بود فرو می خفت و به داستان تغییر قانون اساسی هم نمی رسید و سرنوشت رجال سیاسی ایران هم دستخوش تحولات بزرگ می شد.


جمهوری اسلامی به رهبری منتظری

ایران تحت رهبری آقای منتظری ایران دیگری می بود. گروه برکنار مانده ای از قدرت وارد عرصه می شد که نه در چپ اسلامی حاکم جای می گرفتند و نه در راست سنتگرای منتقد آنان. هیچ تضمینی نیست که این گروه بهتر از چپ های دوره خمینی رفتار می کردند اما احتمال زیادی وجود داشت که صحنه سیاسی متنوع تر باشد و به اطرافیان رهبر انقلاب محدود نماند و روند حذف در کشور متوقف یا کند شود و فضای سیاسی قابل تنفس باشد.

چندماهی پس از مرگ کوتاه آقای خمینی داستان حجاج ایرانی پیش آمد که عربستان مدعی بود «در ساک های خود تی ان تی داشته اند» (رفسنجانی، ۲۰ مرداد/ ۱۱ اوت ۱۹۸۶). اگر دوران خمینی به سر آمده بود این بازی های امنیتی نیز تمام می شد. بازی هایی که به بهانه جنگ و گوشمالی دادن به عربستان شروع شده بود اما به همانجا ختم نشد و ابعاد وسیعی یافت که شبکه ای از ترورهای سیاسی را دامن زد.


رهبری منتظری، پایان سپاه

در ایران آقای منتظری ما دیگر بعید بود که چیزی به اسم سپاه داشته باشیم. گرایش به ادغام سپاه با ارتش مساله ای بود که در تجربه مدیریت جنگ پیدا شده بود و هم آقای منتظری به آن اعتقاد پیدا کرده بود و هم آقای خمینی از آن حمایت نسبی داشت. رفسنجانی در ۱۹ اردیبهشت ۶۵ / ۹ می ۱۹۸۶ می نویسد: «مغرب برای نماز خدمت امام رفتم. وضع جنگ و مشکل نیروی زمینی و ارتش و سپاه و همچنین طرح آقای منتظری را در مورد ادغام نیروهای مسلح مطرح کردم. اصل طرح را قبول داشتند. زمان فعلی را برای طرح آن مناسب نمی دانند.» خود رفسنجانی هم بارها در خاطرات اش از اختلافات ارتش و سپاه ابراز ناراحتی می کند و کلافه است (مثلا در جریان برکناری صیاد شیرازی از فرماندهی نیروی زمینی - ۹ مرداد ۶۵).

بحث ادغام سپاه و ارتش با رهبری آقای منتظری قطعا پیش می رفت چنانکه با رهبری آقای خامنه ای قطعا متوقف شد. خامنه ای در همان ماههای آغاز رهبری اش به این بحث ها خاتمه داد و مدعی بود که اقای خمینی هم نظرش به حفظ این دو نیرو بوده است (سخنرانی ۵ مهر ۱۳۶۸). خامنه ای ادغام نیروهای انتظامی را پذیرفت و پیش برد اما سپاه را حفظ کرد تا بازوی امنیتی حکومت اش باشد. سیمای نظامی حکومتی با رهبری منتظری بسیار متفاوت از چیزی بود که در دوره خامنه ای دیدیم و به تسلط سپاه بر تمام امور کشور انجامید.

در خرداد همان سال رفسنجانی از قول خامنه ای می نویسد که دستگاه قضایی افرادی را که اخیرا سران نهضت آزادی را کتک زده اند باید تحت تعقیب قرار دهد (یکشنبه ۱۱ خرداد / اول ژوئن ۱۹۸۶). روشن است که اگر آقای منتظری در فروردین ماه آن سال به قدرت و مسند رهبری دست می یافت بساط این قبیل مزاحمت های دولت انگیخته که دست سپاه همیشه در آن بوده و هست و مواضع ریاکارانه مقامات پس از هر حمله نیز برچیده می شد.


منتظری، رفسنجانی و علما

اگر دوران رهبری آقای خمینی در نوروز ۶۵ به پایان می رسید عمر سیاسی رفسنجانی هم شکل دیگری می گرفت. کسی نمی داند که آیا رفسنجانی حاضر بود با منتظری بسازد یا نه اما قطعا اگر در صحنه سیاسی می ماند سرنوشت بهتری می داشت و مثل پانزده سال اخیر خاکمال نمی شد. منتظری نه چپ بود تا با رفسنجانی بستیزد و نه راست تا با او هر جا لازم شد مصالحه کند.

منتظری مرد اصول و فقیهی مردم مدار و زندان کشیده و همدل با گروههای مختلف سیاسی بود. رهبری او از آنجا که با اتوریته مرجعیت همراه بود مشکل حادی با روحانیت قم نیز ایجاد نمی کرد و فرصتی برای مداحان و فرصت طلبان چاپلوس فراهم نمی ساخت تا از راه به خدایی رساندن او و مطلقه ساختن قدرت اش ضعف های اساسی فقاهت اش را بپوشانند. رهبری منتظری ناچار به تضعیف مراجع دیگر هم نمی انجامید و چه بسا موجب تقویت نهادی می شد که امروز بعد از ۲۳ سال حاکمیت غیرفقیه دیگر اعتبار سیاسی در ایران برایش باقی نمانده است.

در واقع به نحوی طنزآمیز رفسنجانی که بازیگر اصلی در کنار گذاشتن منتظری بود خود بیش از هر مرد سیاسی دیگری از نبودن او در رهبری ضربه خورد. رهبری منتظری بسیاری را از ضربه خوردن باز می داشت که رفسنجانی یکی از ایشان می بود.


مرگ اسطوره

آقای خمینی اگر در همان نوروز ۱۳۶۵ در می گذشت مردی سبکبارتر از نظر مذهبی می بود. مردی که دست اش به خون هزاران زندانی در سال ۶۷ آلوده نمی شد. مردی که بر حکومت مفضول بر افضل پس از خود مهر تایید نمی زد. دنیا به سبب آنکه ماجرای سلمان رشدی پیش نمی آمد چهره ای روادارتر از او به یاد می داشت. ولی در عین حال طرفداران اش از کابوس جام زهری که نوشید خلاص می شدند و می توانستند تا ابد از او چهره ای سازش ناپذیر ترسیم کنند.

به عقب افتادن مرگ آقای خمینی هزینه های گزافی بر مردم ایران تحمیل کرد اما موجب شد اسطوره ای که خود ساخته بودند اوراق شود. این که ایرانیان باید چنین هزینه های گزافی می پرداختند نشان می دهد که آنچه اوراق کرده اند بسیار جان سخت و ریشه دارد بوده است. مثل سرطانی که باید علاج شود و گرنه چیزی از حیات باقی نمی گذارد.


موهبت مرگی دریغ شده

آقای خمینی در طول سه سال آخر عمربازیافته اش به یک سلطان قدرت پرست تمام عیار تبدیل شد و میراث خود را نیز به دست قدرت پرستانی سپرد که بزودی همه دوستان دوره حیات او را هم تار و مار کردند. کاری که خود او با حامیان انقلاب و حتی مراجع مذهبی کرد. جمهوری اسلامی در سه سال آخر عمر آیت الله خمینی از یک نظام فقیه سالار به طور برگشت ناپذیری به یک نظام قدرت سالار تبدیل شد و همه چیز به حفظ قدرت در میان گروهی کوچک از مریدان او ختم شد.

مرگ او در نوروز ۶۵ موهبتی بود که از خود او و مردم ایران و انقلاب شان دریغ شد. اما دوران بی اعتبار شدن دین سیاسی را بسیار کوتاهتر کرد. هرچند که این کشاکش فکری و سیاسی پرهزینه موجب شد که ایران کشوری باشد که نه تنها مردم اش به دولت اسلام پناه اعتماد ندارند بلکه به یکدیگر نیز اعتماد نمی کنند چنانکه اعتماد و اعتقاد به ارزشهای مختلف اجتماعی و خانوادگی و دینی هم سخت لرزان است. و این آشفتگی عظیمی ایجاد کرده است که میراث سه سال آخر عمر قرضی رهبر انقلاب ۵۷ است. 



منبع: بی بی سی 


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

زندان حاضر به پرداخت هزینه‌های درمان حسین رونقی نیست

Posted: 04 Jun 2012 03:56 AM PDT

جـــرس: سیدحسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از روز شنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود، شامگاه یکشنبه به بیمارستان هاشمی نژاد منتقل شد.


به گزارش کلمه، سیدحسین رونقی، وبلاگ نویس زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از روز شنبه گذشته با انتشار نامه ای خطاب به رهبری، دست به اعتصاب غذا زده بود یکشنبه شب به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان هاشمی نژاد منتقل شد.


بر اساس این گزارش این انتقال به دستور شخص دادستان صورت گرفته است.


مسولین زندان پیشتر اعلام کرده بودند که کلیه هزینه های درمانی را تقبل می کنند و برخلاف دفعات قبل بعد از انجام عمل جراحی تا هر زمان که پزشکان جراح تشخیص بدهند وی می تواند در بیمارستان بماند. همچنین به دلیل حساسیت بخشی که این زندانی بیمار در آن نگهداری می شود و خطر انتقال ویروس بسیار بالاست و بخش در حالت ایزوله نگهداری می شود مسولان زندان با حضور مامورین درخارج ازبخش موافقت کرده بودند.


اما چند روز پیش مسولان اعلام کردند که درصورت صلاحدید فقط مدت حضور در بیمارستان را تمدید می کنند و چون زندان با بیمارستان قرارداد ندارد نمی توانند هزینه ها را پرداخت کنند. همچنین به دلایل امنیتی هم ماموران باید تمام وقت در کنار تخت حاضر باشند.


این فعال حقوق بشر اعلام کرده با چنین شرایطی حاضر به انجام عمل جراحی نیست و خواهان اعطای مرخصی درمانی است.


روز شنبه گزارش شده بود که مأموران امنیتی با رفتار اهانت‌آمیز و تهدیدهای مکرر موجب رنجش و آزار حسین رونقی و خانواده‌اش شدند و علیرغم توصیه پزشکان که حسین رونقی از سه ماه پیش باید بستری شده و مراحل درمانی‌اش را طی کند، مأموران امنیتی اجازه‌ی بستری شدن مجدد را به وی نداده و او را پس از دو ساعت به زندان بازگرداندند.


رونقی طی روزهای گذشته نیز به علت وضعیت بد جسمی شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از انجام آزمایشاتی به زندان بازگردانده شده بود.


وی شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبری از آغاز اعتصاب غذای خود خبر داده بود.


رونقی در قسمتی از نامه نوشته بود: "اینجانب در اعتراض به این رویه های غیر قانونی از تاریخ ششم خرداد ۱۳۹۱ اعلام اعتصاب غذا می کنم و مسوولیت حفظ جان من بر عهده مسوولان جمهوری اسلامی است. این اعتصاب غذا در اعتراض به ناروایی ها و شکایت از دخالت های سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در امور قضایی و سلب استقلال این قوه و تلاش برای احیای قانون اساسی، آیین دادرسی، استقلال قضایی و احیای حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نظیر برخورداری از مرخصی، تلفن، ملاقات و غیره است."


این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون دو سال و نیم است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد.


وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.


 

دخالت مستقیم و غیرمستقیم بانک مرکزی در بازار سکه و ارز

Posted: 04 Jun 2012 03:56 AM PDT

اعتراض مقام ارشد بانک مرکزی ایران

جـــرس: دبیرکل بانک مرکزی ایران، از امکان کاهش نرخ سود بانکی به شرط کنترل سایر بازارها خبرداد و گفت: بانک مرکزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بازار ارز و سکه دخالت دارد.


به گزارش مهر، محمود احمدی درباره امکان کاهش نرخ سود بانکی گفت: برای کاهش نرخ سود بانکی عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گیرد، یعنی کاهش نرخ سود بانکی بستگی به عملکرد عوامل مختلفی دارد.


دبیرکل بانک مرکزی نرخ سود و نرخ بهره را یکی از پارامترهای اقتصادی دانست و افزود: چنانچه سایر بازارهای اقتصادی و پارمترها کنترل شوند، می توان نرخ سود بانکی را نیز متناسب با آنها کاهش داد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت بازار سکه و ارز اظهارداشت: برخی از موارد و پارامترها در تعیین نرخ سکه و ارز در اختیار بانک مرکزی نیست.


این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سکه و ارز دخالت دارد.

 


 

اعضای اتحادیه اروپا و روسیه، بحران سوریه را بررسی می کنند

Posted: 04 Jun 2012 03:56 AM PDT

تداوم حمایت مسکو از سیاست سرکوب دمشق

جـــرس: نشست اتحادیه اروپا امروز دوشنبه، چهارم ماه ژوئن، در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود رهبران این اتحادیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای در پیش گرفتن سیاستی سختگیرانه‌تر علیه سوریه تحت فشار بگذارند.


به گزارش بی بی سی، اتحادیه اروپا به دنبال آن است که روسیه به دولت سوریه فشار بیاورد تا تسلیحات سنگین را از شهرها و مناطق مسکونی خارج کند و به طور کامل طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد را اجرایی کند.


روسیه و چین همچنان درخواست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا را برای محکوم کردن دولت سوریه و برکناری بشار اسد رد می‌کنند. روسیه نیز از متحدان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌رود.


روز یکشنبه، سوم ژوئن، بشار اسد، رئیس حکومت انتصابی سوریه، برای اولین‌بار بعد از انتشار گزارش‌ها درباره کشته شدن بیش از یکصد نفر در شهر حوله اعلام کرد که نیروهای دولتی هیچ نقشی در این کشتار نداشته‌اند.


او به نمایندگان مجلس سوریه گفت که "دخالت‌های خارجی" عامل تفرقه و بحران در سوریه بوده است.


در نشست امروز اتحادیه اروپا در سن‌پترزبورگ، رئیس شورای اروپا، رئیس کمیسیون اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور دارند.


پوتین یکشنبه شب در یک مهمانی شام میزبان رهبران اتحادیه اروپا بود.


او به تازگی توانست برای دومین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه پیروز شود و دیپلمات‌های اروپایی، نشست امروز را فرصتی برای تجدید روابط با آقای پوتین ارزیابی می‌کنند.


انتظار می‌رود همکاری‌های بازرگانی و نیز فعالیت‌های هسته‌ای بحث‌برانگیز ایران از دیگر محورهای مذاکرات در نشست امروز باشد. هرچند به گفته خبرنگاران، موضوع سوریه احتمالا بحث غالب گفت‌وگوها خواهد بود.


"نقش کلیدی روسیه"
یک مقام رسمی اتحادیه اروپا گفته است: "لازم است مطمئن شویم که روسیه از تمام نفوذ خود استفاده می‌کند تا رژیم (اسد) را برای اجرایی کردن طرح (صلح) قانع کند."


او گفت: "موضع‌گیری روسیه در یافتن راه‌حل‌هایی برای حل (بحران در سوریه) با روش‌های دیپلماتیک، چندان موثر نبوده است."


دولت روسیه تاکید دارد که از حکومت بشار اسد محافظت نمی‌کند، ولی در عین حال، می‌گوید که برکناری او نمی‌تواند پیش‌شرطی برای مذاکرات سیاسی باشد.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز یکشنبه، سوم ژوئن، با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار داشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "نقش روسیه در موفقیت طرح (صلح) عنان کلیدی است".


در این اطلاعیه آمده است که اتحادیه اروپا به دنبال "همکاری نزدیک با روسیه برای یافتن راهی برای پایان دادن به خشونت‌هاست".


در اطلاعیه اشتون اضافه شده است که او با کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، گفت‌وگویی تلفنی داشت و دو طرف تاکید کرده‌اند که بحران (در سوریه) به "نقطه‌ای بحرانی" رسیده است.

 

بسیاری از تصمیم گیری‌ها متکی به عقبه کارشناسی نیست

Posted: 04 Jun 2012 03:41 AM PDT

اظهارات رییس سازمان بازرسی در مورد بحران های زیست محیطی

جـــرس: رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اهمیت دریاچه ارومیه و نگرانی از بحران خشک شدن آن، موضوع گرد و غبار در کشور اظهارکرد: "متأسفانه بسیاری از تصمیم گیری‌ها متکی به عقبه کارشناسی نیست."


به گزارش خبرآنلاین، مصطفی پورمحمدی در نشست «بررسی وضعیت دریاچه ارومیه» که با حضور اساتید دانشگاه ارومیه برگزار شد، ادامه داد: این مقوله از نظر توسعه‌ای، بین‌المللی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی نیز قابل توجه است. این مساله مناقشه‌های جدی را در دنیا به وجود آورده است. بنابراین ما نیز از طرف‌های مختلف تحت تاثیر منابع طبیعی هستیم. آب، دریا، جنگل و... موضوعات جدی زیست محیطی در کشور ما هستند.


وی در ادامه به عوامل بحران زیست محیطی در کشور اشاره کرد و افزود: طبیعت در مناطقی از کشور دچار خشکسالی است؛ افزایش جمعیت، تغییر پدیده‌های جوی در کشور و بیرون از کشور، صنعتی شدن و... از عواملی است که بر محیط زیست تأثیر دارد؛ به طور مثال در زمینه صنعتی شدن، طبق آخرین آمار، میزان تولید کربن امسال به هفتصد تن رسیده است، این در حالی است که میزان تولید کربن در ده سال گذشته سیصد تن بود؛ نکته مهم این است که حجم تولید کربن در کشور بسیار بالا رفته و ما جزو چند کشور اول دنیا از نظر تولید کربن هستیم، هر چند ما با کشورهای صنعتی فاصله زیاد داریم ولی در حجم خود این آمار تولید کربن کشور زیاد است.


رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه منابع آب زیر زمینی طی سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال نزولات آسمانی خوب بود، با این وجود همچنان در میانگین نزولات آسمانی به نسبت گذشته چهار درصد عقب هستیم.


وی در ادامه به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها پدیده جدیدی است که به شدت همه را دچار مشکل کرده است، این در حالی است که یازده شهر ما در مرز آلودگی هوا بوده و دچار آلاینده‌های صنعتی هستند؛ نمی‌توان از کنار این مسایل ساده گذشت، محیط زیست اهمیت زیادی دارد و اگر به فکر شهروندان و نسل آینده خود هستیم باید آن را به اصلی‌ترین موضوع کشور تبدیل کنیم بنابراین برای بهبود معضلات زیست محیطی همه باید تلاش کنیم و اگر نیاز است باید سیاست‌های خود در حوزه‌های مختلف را تجدید و اصلاح کنیم.


پورمحمدی تصریح کرد: متأسفانه در بخش‌هایی توجه به محیط زیست، رها شده و مناسبات زیست محیطی در نظر گرفته نشده است، این یک نکته اساسی است و اهتمام همه به ویژه اهل تحقیق و دانشگاهی را می‌طلبد.


رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با بیان اینکه سازمان بازرسی مسئولیت اجرایی ندارد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور سعی می‌کند امور را تعقیب کرده تا درست پیش برود و بر حسن جریان امور نظارت دارد؛ درباره دریاچه ارومیه حداقل از این جلسه فهمیدیم که اجرا خوب پیش نرفته و برنامه ریزی‌ها خوب انجام نمی‌شود، این به معنای آن نیست که برای دریاچه ارومیه کار نمی‌شود، کار‌های خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست؛ معتقدم باید رویکرد و نگاه ما به پژوهش تغییر کند. متأسفانه بسیاری از تصمیم گیری‌ها متکی به عقبه کارشناسی نیست.

 

آغاز نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت بررسی مجدد موضوع تاسیسات نظامی پارچین

Posted: 04 Jun 2012 03:40 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، همزمان با آغاز برگزاری نشست پنج روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، که با محوریت موضوع دسترسی بازرسان آژانس به محوطه نظامی پارچین برگزار می شود، نماینده جمهوری اسلامی در این نهاد بین المللی، نشست جاری شورای حکام را یک نشست عادی خواند.

همزمان، براساس اعلام مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان این آژانس و ایران روز جمعه ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) درباره نحوه بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد.


در گزراشی دیگر اینکه، دفتر مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل اعلام کرد که ایران در مذاکرات آینده بر برخورداری از چرخه کامل سوخت ملی اصرار خواهد کرد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، در نشست آژانس که روز دوشنبه ۱۵ خرداد در وین پایتخت اطریش آغاز شده، محور اصلی گفت‌گوها چگونگی توافق بر سر بازرسی نامحدود آژانس از تاسیسات پارچین است.


گفته می شود که تمرکز این نشست در مورد پرونده اتمی ایران بر تأسیسات پارچین در شرق تهران خواهد بود که کارشناسان آژانس مشکوک هستند که ایران در آن آزمایش های مخفیانه تسلیحاتی انجام داده است.


آژانس بین المللی انرژی اتمی آذرماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۲۰۰۳ به این سو احتمالا آزمایش‌های هسته‌ای نظامی در تأسیسات پارچین انجام داده‌است؛ که ایران چنین موضوعی را رد می‌کند.


در همین زمینه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشست جاری شورای حکام آژانس را یک نشست عادی خواند و گفت که احتمالا مدیرکل آژانس در جریان این نشست گزارش سفر خود اخیر خود به تهران را ارائه خواهد کرد.


به گزارش بی‌بی‌سی از وین، سلطانیه از آژانس و قدرت های جهانی خواست که پرونده هسته ای ایران را سیاسی نکنند تا ایران و آژانس بتوانند در فضایی مثبت همکاری کنند.

 

با ایران دیدار خواهیم داشت

بر اساس این گزارش، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان این آژانس و ایران روز جمعه ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) درباره نحوه بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

یوکیا آمانو از ایران خواسته است که توافقنامه‌ای را به منظور شفاف‌تر شدن مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ایش امضا کند.

 

گفتنی است، مذاکرات هسته‌ای گروه پنج به علاوه یک با ایران قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ تا ۱۹ ژوئن) در مسکو ادامه یابد.


آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و این گروه در روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد انجام شد ولی مذاکرات یاد شده نتیجه ای در بر نداشت.


در همین زمینه، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا، که برای مذاکره با مقام های اسرائیلی به این کشور سفر کرده است روز دوشنبه گفت که واشینگتن در حال رایزنی با تل آویو برای تشدید تحریم ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات مسکو است.