جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ممنوعیت اقامت برای شهروندان افغانستان در ۱۴ استان ایران

Posted: 02 Jun 2012 09:07 AM PDT

جرس: فهرست شهرها و استان‌های ایران که اسکان و اقامت اتباع افغان در آنها ممنوع است و نیز نام رشته‌های دانشگاهی که افغان‌ها اجازه تحصیل در آن را ندارند، منتشر شد.


به گزارش "دیگربان" در این فهرست که روز جمعه (۱۲ خرداد) منتشر شده٬ نام ۳۱ شهر و استانی که سکونت و اقامت اتباع افغان در آن‌ها ممنوع شده٬ دیده می‌شود.

استان‌های تهران٬ اصفهان٬ مشهد٬ مازندران٬ کرمان٬ فارس٬ خراسان٬ سمنان٬ قم٬ قزوین٬ خوزستان٬ زنجان٬ ایلام٬ البرز٬ گلستان٬ گیلان و لرستان از جمله استان‌هایی هستند که سکونت افغان‌ها در آن‌ها ممنوع است.


در این گزارش همچنین آمده که اتباع غیرایرانی اجازه ندارند در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری سال ۱۳۹۱ رشته‌های فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته‌ای)، مهندسی هسته‌ای و مهندسی تسلیحات را انتخاب کنند.


مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی هوافضا و مهندسی شیمی از دیگر رشته‌های دانشگاهی ممنوع برای اتباع افغان و سایر غیرایرانی‌ها است.


خبرگزاری مهر می گوید، پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود ممنوع است.


همچنین انتخاب رشته های تحصیلی مانند فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته ای)، مهندسی هسته ای، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش، پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی)، مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلیکوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلیکوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی، مدیریت و کمیسر دریایی ممنوع است.
 

اپوزیسیون سوریه ایران را با حکومت اسد شریک جرم دانست

Posted: 02 Jun 2012 08:32 AM PDT

جرس: شورای ملی سوریه، از گروه‌های اصلی مخالف دولت بشار اسد، روز جمعه ۱۲ خرداد، گفت که ایران «میلیاردها دلار پول از طریق بانک‌های لبنان و عراق» به رژیم بشار اسد می‌فرستد و «در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای ملی سوریه با انتشار بیانیه‌ای ایران را متهم کرد که «از طریق کمک نظامی به دمشق در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند» و این گروه همچنین از اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد خواست تا در این مورد تحقیق کنند.

 

بنا بر این گزارش، شورای ائتلافی اپوزیسیون سوریه در بیانیه خود اظهار داشت: «به‌رغم جنایات رژیم سوریه... این‌طور که به نظر می‌آید رژیم ایران مصمم است تا از این رژیم پشتیبانی کامل نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی کند.»

 

این بیانیه افزود: «مداخله ایران در امور سوریه شامل تعلیم شبه‌نظامیان طرفدار حکومت در زمینه سرکوب معترضان نیز می‌شود.»

 

شورای ملی سوریه تهران را متهم کرد که اقدام به تأمین سلاح و فناوری‌های شناسایی و نظارت برای حکومت بشار اسد می‌کند که شامل مسلسل‌های انفجاری، توپخانه سنگین و تانک نیز می‌شود.

 

در بخش دیگری از بیانیه این شورا آمده‌ است: «سپاه پاسداران ایران در عملیات امنیتی به منظور برخورد با معترضان ضد رژیم [اسد] دست دارد.»

 

شورای ملی سوریه همچنین از اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در زمینه دست داشتن ایران در امور سوریه تحقیق کنند و افزود که «رژیم ایران در تلاش برای افروختن شعله‌های جنگ داخلی در سوریه شریک جرم است».

 

این ائتلاف از گروه‌های اپوزیسیون در بیانیه خود ادامه داد که شورای امنیت سازمان ملل «باید این امر را محکوم کند و گام‌های لازم را در این زمینه بردارد، و در عین حال از ارسال غیرقانونی سلاح و تجهیزات ایرانی به رژیم سوریه جلوگیری کند».

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌ است که «تهران همچنین میلیاردها دلار از طریق بانک‌هایی در لبنان و عراق [برای رژیم سوریه] فرستاده تا از فروپاشی اقتصاد این رژیم جلوگیری کند».

 

شورای ملی سوریه همچنین ایران را متهم کرد که «در جنایاتی که حکومت سوریه مرتکب شده همدست است و در انکار مسئولیت در برابر این جنایات نیز با آن رژیم همدستی دارد».

 

شورای ملی سوریه روز ۲۴ شهریور سال ۹۰ از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد. این شورا پیش از این نیز ایران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمایت حکومت او دست بکشد.

 

همچنین بیش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوریه در بهمن‌ماه سال ۹۰ با امضای بیانیه‌ای، حمایت خود را از آن چه مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی نامیدند، ابراز داشتند.

 

امضاکنندگان آن بیانیه این‌گونه اظهار کردند که «رژیم‌های سوریه و ایران طی سال‌ها با یکدیگر برای سرکوب مردم این دو کشور و بی‌ثباتی منطقه پیرامون خود همکاری نزدیکی داشته‌اند.»

 

در هفته جاری اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوریه دخالت کرده‌اند، ولی گفت که این دخالت برای جلوگیری از «کشتار مردم» بوده‌ است.

 

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا با اشاره به «حضور موثر نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریه» گفت: «تا وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.»

 

اين نخستين بار است که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران گزارش منابع غربی و دیگر منابع درباره دخالت نيروهای نظامی ايران در سوريه را تاييد می‌کند.
 

العربیه: حسنی مبارک بعد از اعلام حکم به “سی سی یو” منتقل شد

Posted: 02 Jun 2012 08:01 AM PDT

جرس: شبکه‌های خارجی‌، از جمله العربیه، از وخامت حال حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، بعد از اعلام حکم حبس ابد دادگاه در روز شنبه (دوم ژوئن / ۱۳ خرداد) خبر می‌دهند.


العربیه در قاهره گزارش داده است که مبارک به بخش مراقبت‌های ویژه (سی سی یو) بیمارستان زندان طره در نزدیکی قاهره منتقل شده است.


خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع درمانی گزارش داده است که وضعیت جسمانی حسنی مبارک طی انتقال او از دادگاه به زندان به وخامت گرایید و پزشکان در هلی‌کوپتری که او را به زندان منتقل می‌کرد نیز به اقدامات درمانی مبادرت کردند.


دادگاه رسیدگی به اتهاماتی نظیر کشتار تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات مصر روز شنبه (دوم ژوئن) حسنی مبارک و حبیب العادلی، وزیر کشور سابق را به حبس ابد محکوم کرد. علاء و جمال مبارک، پسران حسنی مبارک، تبرئه شدند.
 

انتقال دو ساعته حسین رونقی ملکی به بیمارستان

Posted: 02 Jun 2012 08:01 AM PDT

جرس: حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر که از شنبه‌ی هفته‌ی گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود، ظهر امروز در پی وضعیت بد جسمی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد ولی با وجود وضعیت بد جسمی و علی‌رغم توصیه‌ی پزشکان مبنی بر بستری شدن و انجام مراحل درمانی به زندان اوین بازگردانده شد.

به گزارش ندای‌ سبز آزادی، حسین رونقی ملکی، دانشجوی زندانی، که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی یکی از کلیه های خود را از دست داده، از شنبه‌ی هفته‌ی گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.

با توجه به وضعیت جسمانی بسیار وخیم این زندانی سیاسی، وی با اعتصاب غذای خود به استقبال مرگ رفته است. با این حال مسوولان قضایی و بازجویان اعتنایی به وضعیت خطرناک این زندانی سیاسی نمی کنند.

پدر حسین رونقی ملکی پیش از این در گفت و گویی، اعلام کرده بود در حالی که دادستانی با درمان پسرش موافقت کرده، بازجوها و تعدادی از سپاهیان از درمان وی جلوگیری می کنند. آقای رونقی ملکی از ۵ نفر از اعضای سپاه که مانع اجرای حکم دادستانی و مرخصی درمانی فرزندش می شوند نام برده بود.

امروز وبسایت "کلمه" گزارش داد، این وبلاگ‌نویس در هشتمین روز اعتصاب غذا به بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران منتقل شده اما مأموران امنیتی با رفتار اهانت‌آمیز و تهدیدهای مکرر موجب رنجش و آزار حسین رونقی و خانواده‌اش شدند.

با وجود این‌که بنابر توصیه پزشکان رونقی از سه ماه پیش باید بستری شده و مراحل درمانی‌اش را طی کند، مأموران امنیتی اجازه‌ی بستری شدن مجدد را به وی نداده و او را پس از دو ساعت به زندان بازگرداندند.

رونقی طی روزهای گذشته نیز به علت وضعیت بد جسمی شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از انجام آزمایشاتی به زندان بازگردانده شده بود.

وی شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به رهبری از آغاز اعتصاب غذای خود خبر داده بود. رونقی در قسمتی از نامه نوشته بود: «اینجانب در اعتراض به این رویه های غیر قانونی از تاریخ ششم خرداد ۱۳۹۱ اعلام اعتصاب غذا می کنم و مسوولیت حفظ جان من بر عهده مسوولان جمهوری اسلامی است. این اعتصاب غذا در اعتراض به ناروایی ها و شکایت از دخالت های سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در امور قضایی و سلب استقلال این قوه و تلاش برای احیای قانون اساسی، آیین دادرسی، استقلال قضایی و احیای حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نظیر برخورداری از مرخصی، تلفن، ملاقات و غیره است.»

این وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون دو سال و نیم است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است. وی بیش‌ از ۹۰۰ روز است که بدون حتا یک ساعت مرخصی به صورت مداوم در زندان به سر می‌برد.
 

وخامت حال نرگس محمدی در زندان زنجان

Posted: 02 Jun 2012 07:45 AM PDT

جرس: وضعیت جسمی نرگس محمدی بر اثر فشارهای وارده در زندان به حدی وخیم است که در آخرین ملاقات بر روی صندلی که توسط چهار نفر حمل می‌شد به اتاق ملاقات آورده شد.


به گزارش سایت ملی-مذهبی نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در آخرین ملاقاتی که با خانواده خود داشته است در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می برده است به گونه ای که این وضعیت باعث نگرانی خانواده وی شده است.


در آخرین ملاقات، نرگس محمدی با صندلی به اتاق ملاقات منتقل شده و برای حضور در این ملاقات از سوی چهار نفر کمک می شده است. وی حتی توانایی ادای صحیح کلمات را نداشته است.


وضعیت جسمی خانم محمدی به حدی نامناسب بوده است که این ملاقات بر روحیه فرزندان وی به شدت تاثیرگذار بوده است و علی و کیانا نیز از دیدن حال نامناسب مادر خود غمگین شده اند. این ملاقات تاثیر منفی بر روحیه آنها داشته اشت.


خاطرنشان می شود خانم نرگس محمدی همچنان در زندان زنجان نگهداری می شود که از لحاظ سطح بهداشت و امکانات در وضعیت نازلی قرار دارد. وی که در کنار زندانیان عادی در زندان به سر می برد. برخی از آنها متاسفانه به انواع بیماری مبتلا هستند. زندانیانی که خود قربانی روابط ناصحیح جامعه شده اند و به علت وضعیت وخیمشان معمولا از دید فعالان سیاسی و فرهنگی جامعه دور مانده اند.


در بند خانم محمدی امکانات ناچیزی وجود دارد و زندانیان حتی از داشتن یک یخچال نیز محروم هستند.


خانم محمدی در ملاقات خود تاکید کرده است هر روز حالش به هم می خورد و بیماری وی تشدید شده است. به رغم حق این زندانی سیاسی برای دسترسی هر چه سریع تر به امکانات درمانی، مسئولان زندان از امکان دسترسی خانم محمدی به پزشک متخصص ممانعت به عمل آورده اند. هر بار که وضعیت خانم محمدی وخیم می شود به وی یک آمپول مسکن تزریق می شود که هیچ تاثیری در سلامتی وی ندارد.


نرگس محمدی بعد از زندان خرداد ۱۳۸۹ به بیماری مرموزی مبتلا شد. این بیماری در شرایط استرس زا پیشرفت می کند و بدون اینکه خود بیمار متوجه شود باعث افتادن وی بر زمین می شود. این افتادن می تواند باعث اصابت سر وی به دیوار یا زمین یا جسمی سخت شود .این موضوع مایه نگرانی خانواده نرگس محمدی شده است.


این وضعیت در حالی است که نگهداری خانم محمدی در زندان زنجان قانونی نیست و وی در تهران محاکمه شده و طبیعتا باید در زندان اوین نگهداری شوند.
 

اعتراض امام جمعه اهل سنت به فجایع اخیر سوریه

Posted: 02 Jun 2012 07:45 AM PDT

 جرس: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان، با اشاره به کشتار وحشیانه اخیر در منطقه “حوله” از توابع استان حمص در سوریه، این کشتار را “عملی وحشیانه” و “غیرقابل تحمل” دانست.


به گزارش سنی آنلاین، وی در این مورد گفت: شهر حمص قربانی‏ها و تلفات زیادی داده است. اما آنچه که در مورد کشتار در منطقه “حوله” در اینترنت و ماهواره آمده است، صحنه های بسیار دلخراش و آزاردهنده ای است. در این منطقه جمعی از کودکان به صورت دست جمعی و به طرز بسیار وحشیانه ای قتل عام شده و ذبح شده اند. دیدن این صحنه ها غیرقابل تحمل است. این کودکان به چه جرمی کشته می شوند؟ «وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ*بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» اینکه این کودکان معصوم و بیگناه که قابل نوازش و ترحم هستند، به این شیوه قتل عام شوند، این نهایت خوی درندگی و قساوت است. هیچ وجدان بیدار و انسانی که مقداری کمی هم وجدان داشته باشد نمی تواند چنین صحنه هایی را تحمل کند.


مولوی عبدالحمید در ادامه ضمن انتقاد شدید از سکوت مجامع بین المللی در قبال چنین وقایعی، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که سازمان ملل و حکومت‏های توانمند و رهبران دنیا و جامعه جهانی این صحنه ها را، که در واقع نوعی نسل کشی است، ببینند و سکوت اختیار کنند و در صدد چاره اندیشی جدی بر نیایند. همچنین جای تعجب است که فرد مسلمان چنین صحنه هایی را ببیند و اشکش جاری نشود و دست به دعا برندارد.


امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: دعا کنید که الله تعالی پوزه کسانی که دست به این اقدام وحشیانه زده اند را به خاک بمالد و ریشه آنها را بکند و آنها را از صحنه تاریخ محو بگرداند.


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به سالگرد ارتحال رهبر فقید جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی برای تمام ملتهای ضعیف و مستضعف دنیا فریاد برآورد و فرقی بین شیعه و سنی، و حتی کافر و مسلمان، قائل نبود. ایشان واقعا به ملت ایران خدمت کرد و یاد و خاطره ایشان همواره در اذهان ملت ایران، بلکه در اذهان مردم دنیا، باقی خواهد ماند.


مولانا عبدالحمید در پایان با یادآوری نزدیک شدن مراسم فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان، با بیان اینکه همکاری در هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم اجر جهاد فی سبیل الله را دارد، از تمامی مردم خواست که از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نورزند.

دفتر نلسون ماندلا: آقایان خامنه‌ای و گلپایگانی دروغ می‌گویند

Posted: 02 Jun 2012 07:09 AM PDT

جرس: به دنبال اظهارات محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر خامنه‌ای مبنی بر اینکه وقتی ماندلا به دیدار رهبری آمد "دو زانو و با ادب" روی زمین نشست و آقای خامنه‌ای را "رهبر" خود خطاب کرد، خانم بریدگت ماسانجو مسئول دفتر نلسون ماندلا در ژوهانسبورگ در مصاحبه‌ای با «صبح امروز» این موضوع را خنده‌دار خواند و گفت آقای ماندلا بعد از شنیدن این موضوع اتفاقاً به بیهوده بودن تلاشهای‌اش در دو سفری که به ایران داشته اشاره کرد و گفت که در سال ۲۰۰۴ دعوت دولت ایران برای سفر به آن کشور را به همین دلیل نپذیرفتم.

 

نلسون ماندلا ملقب به «داور جهان» دوبار به ایران سفر کرده که مسئولان سابق و فعلی جمهوری اسلامی روایت‌های گوناگونی از آن را بیان کرده‌اند. محمدی گلپایگانی مسئول دفترخامنه‌ای گفته وقتی ماندلا به دیدار رهبری آمد دو زانو و با ادب روی زمین نشست و آقای خامنه‌ای را رهبر خود خطاب کرد. آقای خاتمی هم در مصاحبه‌ای گفته بود که ماندلا همیشه از او با عنوان «رئیس جمهور من» نام می‌برد.

 

وب‌سایت صبح امروز تلاش کرده است تا با نلسون ماندلا مصاحبه‌ای درباره دیدار او از ایران تهیه کند که متأسفانه به دلیل مساعد نبودن حال ایشان میسر نشد اما در ‌‌‌نهایت از طریق خانم «بریدگت ماسانجو» مسئول دفتر ایشان در ژوهانسبورگ، ماجرای دیدار نلسون ماندلا از ایران را جویا شدیم.

 

محمدی گلپایگانی مسئول دفتر خامنه‌ای در اولین همایش تجلیل از نخبگان و ممتازان شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه که در سالن همایش نهاد رهبری برگزار شد با اشاره به دیدار نلسون ماندلا خامنه‌ای در تیرماه ۱۳۷۱ اظهار داشت: وقتی که ماندلا به دیدار رهبری آمد دو زانو و با ادب روی زمین نشست و خامنه‌ای را رهبر خود خطاب کرد.

 

گلپایگانی البته پیش‌تر نیز در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در مراسم گرامیداشت روز نیروی هوایی ارتش با تکرار این اظهارات تاکید کرده بود که: یادم هست روزی نلسون ماندلا رهبر آفریقا خدمت ایشان {خامنه‌ای} آمده بود و به ایشان می‌گفت رهبر من.

 

این اظهارات البته مختص محمدی گلپایگانی نیست و آقای خامنه‌ای نیز در دیدار با جوانان و فرهنگیان در مصلای شهر رشت در اردیبهشت ۱۳۸۰ نیز عباراتی مشابه این اظهارات را داشته که: نلسون ماندلا قبل از آنکه در آفریقاى جنوبى به پیروزى برسد – زمانى که تازه از زندان آزاد شده بود – به ایران آمد و با من ملاقات کرد، راجع به اوضاع آفریقاى جنوبى از او سؤال کردم، چیزهایى گفت. من به او گفتم، ما تجربه‏‌اى داریم که گمان می‌کنم در کشور شما هم قابل عمل باشد؛ و آن تجربه عبارت است از اینکه انسان‌های داوطلب – که اکثریت جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دادند – زن و مرد، با جسمِ خودشان به خیابان‌ها آمدند، نه با مشتشان، نه با سلاحشان، نه با نارنجکشان، نه با خانه‏‌هاى تیمی‌شان، بلکه با تنِ خودشان آمدند؛ روى خود را هم نبستند، با صورتِ باز آمدند؛ لذا نظام را منفعل کردند و او هم دید نمی تواند بایستد، واقعاً بر چه کسى می‌خواست حکومت کند؟ گفتم به نظر من این الگو در آفریقاى جنوبى قابل عمل است. او سرى تکان داد و بعد از رفتن او، یکى دو ماه طول نکشید که خبرهاى تظاهرات عظیم مردمى در آفریقاى جنوبى را در روزنامه‏‌ها خواندیم، من فهمیدم که این بذر، سبز شد.

 

به غیر از این اظهارات البته چندی پیش نیز آقای خاتمی در مصاحبه‌ای گفته بود که ماندلا همیشه از او با عنوان "رئیس جمهور من" نام می‌برد البته ایشان اضافه نموده بود که او این تعبیر را برای رؤسای جمهور دیگر کشورهای جهان هم به کار می‌برد.

 

به دنبال این اظهارات «صبح امروز» تلاش کرد تا با مصاحبه‌ای با آقای نلسون ماندلا از کم و کیف این دیدار‌ها و ماجرا باخبر شود که متأسفانه به دلیل مساعد نبودن حال ایشان میسر واقع نشد اما در ‌‌نهایت از طریق خانم «بریدگت ماسانجو» مسئول دفتر ایشان در ژوهانسبورگ مسئله بیان این خاطرات از زبان آقایان خامنه‌ای و گلپایگانی را به اطلاع ایشان رساند و خواستار تائید آن‌ها شد.

 

خانم ماسانجو در ‌‌نهایت گفت: موضوع به اطلاع آقای ماندلا رسانیده شد و ضمن اظهار تأسف از بیان وارونه این خاطرات ایشان مسائل دیگری را هم در رابطه با دیدار سال ۱۹۹۲ (تیرماه ۱۳۷۱) با رهبر ایران مطرح کرد؛ از جمله اینکه در آن دیدار فقط برای آقای خامنه‌ای یک صندلی گذاشته شده بود و مابقی دیدار کنندگان بروی زمین نشسته بودند که آقای ماندلا به محض ورود به اتاق ملاقات به علت ناراحتی پایشان اظهار داشتند بروی زمین نمی‌توانند بنشینند و برای ایشان نیز یک صندلی آورده شد.

 

خانم ماسانجو در رابطه با بیان اینکه آیا آقای ماندلا به آقای خامنه‌ای خطاب نموده‌اند "رهبر من" با خنده اظهار داشتند که بیان این مسئله حاکی از عدم شناخت فرهنگ آفریقایی و اخلاق و گفتار آقای ماندلا می‌باشد؛ چرا که خطاب رهبر من بیشتر یک تعارف و احترام است تا تبعیت سیاسی و الگو پذیری. به عنوان مثال من الآن برای احترام به شما می‌گویم از این مصاحبه متشکرم خبرنگار من.

 

خانم ماسانجو اظهار داشت: آقای ماندلا روز گذشته پس از شنیدن این اظهارات بیان داشت که وقتی یک رئیس جمهور منتخب در ایران به قدرت رسید [دوم خرداد ۱۳۷۶] من از حاکمیت مردم‌سالاری در ایران بسیار خوشحال شدم و با کمال میل هم دعوت آقای خاتمی را پذیرفتم و به ایران رفتم و در‌‌ همان دیدار هم همه مسئولان ایرانی را به دوستی و صلح و احترام به ملت کشورشان و دیگر ملل دعوت کردم و از آقای خامنه‌ای هم خواستم به رای ملت احترام بگذارد و میدان را برای تازه خواهان [احتمالاً منظور ایشان اصلاح طلبان بوده است] باز بگذارد اما متأسفانه چنین نشد و همین بیهوده ماندن صحبت‌های من در آن دو سفر بود که باعث شد در سال ۲۰۰۴ دعوت دولت ایران را برای سفر به آن کشور نپذیرم و نروم.

 

خانم ماسانجو در پایان گفت: آقای ماندلا اخبار ایران و اعتراضات مردم به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن را به دقت دنبال می‌کند و آرزوی صلح و برقراری حکومت مردم در ایران را دارد، در‌‌ همان ایام آقای ماندلا تا مدت‌ها عکس آن خانمی که در خیابان توسط حکومت ایران کشته شده بود [ندا آقا سلطان] را در اتاقشان داشت و بسیار متأثر از وضعیت ایران بود.
 

مدیر حوزه‌های علمیه خواستار تشکیل گروه‌هايی برای “دفاع از نظام” در حوزه‌‌ها شد

Posted: 02 Jun 2012 06:40 AM PDT

جرس: ابراهیم رئیسی٬ معاون اول قوه قضائیه از روحانیون خواست در "جنگ نرم" فعال باشند و مرتضی مقتدایی٬ مدیر حوزه‌های علمیه هم خواستار "تشکیل گروه‌هایی برای دفاع از نظام در حوزه‌های علمیه" شد.


به گزارش مرکز خبر حوزه، آقای رئیسی روز پنجشنبه (۱۱ خرداد) در جمع گروهی از روحانیون خراسان جنوبی گفت: طلاب و روحانیون برای حفظ دین و مرزبانی از تشیع، باید در جنگ نرم فعال باشند.


مقتدایی نیز در چهاردهمین اجلاس استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم خواستار تشکیل گروه‌هایی برای دفاع از نظام در حوزه‌های علمیه سراسر کشور شده است.


وی گفته که "حوزه باید مرتب بر مسایل نظام اشراف داشته باشد، در درس‌ها گاهی در مورد نظام، مسایل انقلاب و تاریخچه آن صحبت شود."


۳۰ مرداد ماه سال گذشته نیز محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفته بود جمهوری اسلامی «برای پیشبرد دفاع در جنگ نرم ۳۵ هزار مسجد و ۱۵۰ هزار روحانی کم دارد.»


مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و وقایع پس از آن با عنوان «جنگ نرم» و «فتنه» یاد کرده و بار‌ها از روحانیون و نیرو‌های بسیج خواسته‌اند وارد این «جنگ» شوند.


پنجم مهرماه سال ۱۳۸۹ هم حسین همدانی٬ فرمانده سابق سپاه تهران بزرگ با انتقاد از «کم‌کاری» مسئولان و نهاد‌های فرهنگی٬ گفته بود جمهوری اسلامی در «جنگ نرم» خسارت‌های زیادی دیده است.


سازمان بسیج مستضعفین پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در سال ۱۳۸۸ اجرای طرحی با عنوان «صالحین» را در دستور کار خود قرار داده که یکی از اهداف آن «مقابله با جنگ نرم» است.


در حال حاضر مهم‌ترین برنامه راهبردی سپاه و بسیج اجرای کامل این طرح در تمام پایگاه‌های بسیج در محلات و ادارات دولتی است.


فرماندهان سپاه امیدوارند با اجرای این طرح٬ آسیب‌پذیری نیرو‌های بسیج در «جنگ نرم» را به حداقل برسانند.
 

هفت روز با زنان: جامعه‌ی زنان در سوگ

Posted: 02 Jun 2012 04:44 AM PDT

آیدا قجر
 جرس: هفت روز با زنان این هفته در حالی به روز می شود که جامعه زنان، فعالان حقوق بشری و خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی، در سوگ یار و همراهشان فریده ماشینی به سر می برند اما خبرهای هفته گذشته در حوزه زنان از بسته شدن 80 غرفه غذای سنتی به دلیل "بدحجابی"، آزادی عاطفه نبوی، فشار بر دانشجویان، درصد بالای طلاق خبر می دهد. آنچه در ادامه می خوانید نگاه گذرایی است به اتفاقات جامعه زنان، تنها در هفته گذشته:


زنان در زندان


عاطفه نبوی، فعال دانشجویی و اولین زندانی سیاسی زن بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از اتمام دوره حبس خود در هفته گذشته از زندان اوین آزاد شد.
به گزارش تارنمای کلمه، نبوی در حالی در این سه سال از حق مرخصی محروم بود که همسرش نیز مدت یکسال در زندان به سر می برد.
وی 95 روز از دوره حبس خود را در سلول های انفرادی و زیر شکنجه روحی و جسمی گذراند و پس آن به بند متادون اوین که محل نگهداری مجرمان خطرناک است منتقل شده بود.
تارنمای تغییر برای برابری از بازداشت منیژه نجم عراقی، نویسنده، مترجم و منشی کانون نویسندگان خبر داد. بنا بر این گزارش ،عراقی پیش از این به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
بیش از 400 نفر از فعالان حقوق زنان، نویسندگان، فعالان سیاسی و مدنی در اعتراض به بازداشت او بیانیه ای را منتشر کرده و ضمن آن "زندانی کردن" وی را محکوم کرده و از مسولان جمهوری اسلامی خواسته اند "دست از پرونده سازی علیه فعالان حقوق زن، نویسندگان و متفکران، روزنامه نگاران، فعالان کارگری، دانشجویان، معلمان، وکلا، فعالان سیاسی و مدنی" برداشته و آنان را سریعا و بی هیچ قید و شرطی آزاد کنند.
به گزارش تا قانون خانواده برابر، هفته گذشته جمعی از فعالان جنبش زنان و دانسجویی به دیدار خانواده تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی که این روزها فرزندان آن دو را نگهداری می کنند رفته و با مادر رحمانی، علی و کیانا دیدار داشتند.
خانواده رحمانی در این دیدار توضیح دادند "نرگس پس از انتقال به زندان زنجان یکبار با بچه ها دیدار حضوری داشته و دو بار هم تلفنی با فرزندان خود صحبت کرده است".
بنا به گفته مادر تقی رحمانی "خانم ماموری که میخواست پس از ملاقات نرگس را به بند منتقل کند با دیدن بی تابی علی و کیانا، خود نیز به گریه افتاده بود".
درگذشت فریده ماشینی فعال حقوق زنان و عضو جبهه مشارکت

 


به گزارش تارنمای کلمه، فریده ماشینی، قرآن پژوه، فعال حقوق زنان، عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی جبهه مشارکت که از مدتی پیش به سرطان مبتلا شده بود در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.
نظرات مترقی ماشینی پیرامون مسایل مذهبی از جمله "اختیاری خواندن حجاب" از ویژگی های وی بود به طوری که در سه سال گذشته به عنوان یکی از "حامیان" و "همراهان" خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی به شمار می آمد.
فخرالسادات محتشمی پور در گفتگو با جرس، ماشینی را یک "فرزانه" معرفی کرده و گفت "فریده ماشینی مجسمه اخلاق بود و تنها ویژگی منفی اش نگهداری تمام دردهای خود، در درونش بود تا جاییکه اجازه نداد ما در زمان حیاتش به شکل شایسته ای او را همراهی کنیم. تواضع و فروتنی، سعه صدر و برخورد و مدارای او با مخالفان اعم از فکری و اعتقادی یا سیاسی زبانزد همه دوستان بود".
به گزارش تا قانون خانواده برابر، پیکر فریده ماشینی از مقابل منزلش واقع در شهرک غرب تشییع شد. در این مراسم نمایندگان سابق مجلس مانند الهه کولایی، فاطمه راکعی، محمدرضا خاتمی و برخی فعالان زنان و مدنی مانند مینو مرتاضی لنگرودی، فخرالسادات محتشمی پور، معصومه دهقان و ... شرکت داشتند.
900 پرونده تجاوز در سال 90
به گزارش روزنامه شرق، فرمانده ناجا از 900 پرونده تجاوز تنها در سال 90 خبر داده است اما "پدیده تجاوز دیگر تهدیدی مختص زنان ایرانی نیست" به طوریکه در دهه اول خرداد سال جاری اعلام شده است "مردها هم از تهدیدی به نام تجاوز در امان نیستند".
بنا به اظهارات فرمانده ناجا، حدود 40 درصد از آمار تجاوز مربوط به زنان و 60 درصد مربوط به "لواط" است که افراد زیر 15 سال را در بر می گیرد.
وی در ادامه گفت "جرایم تجاوزات به عنف از بدترین نوع جرایم است که باید زمینه های سوءاستفاده در جامعه را کنترل کرد و دستگاه قضایی نیز باید با برخورد قاطع تری با مجرمان مواجه شود تا انعکاس آن موجب تادیب دیگران گردد".
زهره الهیان، نماینده مجلس نهم از "عدم بررسی مسایل مربوط به امنیت زنان در مرکز پژوهش ها" خبر داد و گفت " در تمام جرايم مرتبط به تجاوزهاي گروهي كه در سال‌هاي اخير در كاشمر و خميني شهر اتفاق افتاده بدون ترديد مساله تعدي به زنان مطرح بوده و امنيت زنان نبايد مغفول واقع شود. در اين راستا در مجلس هشتم طرحي را به مركز پژوهش‌ها پيشنهاد داديم اما متاسفانه مركز به آن رسيدگي نكرده و اميدواريم كه رسيدگي به وضعيت امنيت زنان بيش از اينها مورد توجه قرار بگيرد".
جنسیت، دانشگاه و حجاب
بنا به گزارش روزنامه شرق، 6 دانشگاه بزرگ دولتی در تمامی زیرگروه های درسی کارشناسی ارشد اقدام به پذیرش جنسیتی کرده اند.
متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد زمانیکه به دفترچه راهنما مراجعه کردند با عباراتی مانند "فقط زن" یا "فقط مرد" در کنار بسیاری از رشته های علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی مواجه شدند.
اما به گزارش تارنمای دانشجونیوز، پس از یکسال اعتراض دانشجویان و استاتید نسبت به پذیرش تک جنسیتی در دانشگاه علم و صنعت، این قانون در این دانشگاه لغو شد.
اعتراضات دانشجویی پیرامون موضوع تبعیض جنسیتی و فشار بر دختران دانشجو در این دانشگاه تنها به مساله تک جنسیتی کردن رشته ها مختص نمی شود بلکه فشارهای دیگری از جمله صدور احکام انضباطی با موضوع "عدم رعایت حجاب و عفاف"، کنترل پوشش دانشجویان را نیز شامل می شود.
اما مساله و معضل حجاب تنها به دانشگاه، نمایشگاه کتاب یا سطح شهر اختصاص نیافته است بلکه به گزارش خبرگزاری ایسنا، پلیس تهران به دلیل "بدحجابی" نزدیک به 80 غرفه اولین جشنواره غذاهای سنتی ایران را در نمایشگاه بین المللی تهران پلمپ کرد.
ضمن آنکه ماموران گشت امنیت اخلاقی که به همراه معاونت نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی تهران در محل نمایشگاه حضور داشتند پس از بررسی وضعیت جدا از تذکرهایی که به غرفه داران دادند تعدادی را نیز دستگیر کردند.
زنان؛ از ازدواج تا طلاق
به گزارش رادیو زمانه، مرکزی با عنوان "مرکز رسمی ازدواج موقت، صیغه و همسریابی تهران" با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.
نویسنرگان این مرکز مجازی، در توضیح مشخصات آن نوشته اند "وبلاگ مرکز رسمی ازدواج موقت جامعه مجازی پیوند (زوج یابی) تهران در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است".
این مرکز مجازی همچنین تاکید کرده است " خدمات مربوط به ازدواج موقت، خدمات خصوصی تلقی شده و اطلاعات مربوط به آن در اختیار هیچ ارگان یا سازمان دولتی قرار نمی‌گیرد".
اما به گزارش تارنمای وفا، آخرین آمار ثبت احوال نشان می دهد در سال گذشته 142 هزار و 841 واقعه طلاق رد ایران به ثبت رسیده که این آمار نسبت به سال 1389، 4.1 درصد افزایش داشته است.
بیشترین طلاق ثبت شده مربوط به مردان 25 تا 29 ساله و زنان 20 تا 24 ساله است که تعداد 16 هزار و 71 مورد را در بر میگیرد.
فوتبال زنان


به گزارش خبرگزاری وفا، تیم ملی فوتبال زنان ایران در جدیدترین رده بندی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با سه پله صعور در رده 54 دنیا قرار گرفت.
در هفته گذشته نیز تیم ایران با 1431 امتیاز در رده دوازدهم تیم های آسیاسی قرار گرفته است.
در رده بندی تیم های آسیاسی به ترتیب، ژاپن، کره شمالی، استرالیا، کره جنوبی و چین در مقام های نخست تا پنجم قرار دارند و ایران پس از تیم فوتبال کشور هند که مقام 52 جهان را دارد در جایگاه دوازدهم قرار گرفته است.
آن سوی مرزها
به گزارش شهرزادنیوز، پس از آنکه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه سقط جنین را "قتل" نامید، گروه های مدافع حقوق زنان و طرفداران سقط جنین به سخنان وی اعتراض کردند.
اردوغان جدا از قتل خواندن سقط جنین، سزارین را نیز محکوم کرده است. حبیبه ییلماز، وکیل مدافع و رییس یک مرکز حمایت حقوق از زنان در گفتگو با رسانه های این کشور اعلام کرد "تصمیم درباره بدن خود یکی از حقوق پایه ای حقوق بشر استع گرفتن این حق از زنان به معنای محدود کردن حقوق اساسی آنان در زمینه سلامتی و زندگیشان بر پایه خواست شخصی است".
به گزارش بی بی سی در هفته گذشته بار دیگر حدود 40 دانش آموز دختر در افغانستان به علت مسمویت احتمالی به بیمارستان منتقل شدند. مقامات پلیس سم پاشی در فضای کلاس های درس را احتمال رخ دادن این حادثه اعلام کرده اند. در حالیکه بسیاری از مسولان این کشور طالبان را در دست داشتن این اقدامات متهم کرده اند، سنخگوی طالبان در تازه ترین موضع گیری، دست داشتن خود در این حوادث را رد کرد.
به گزارش شهرزادنیوز، انتظار شریف عبدالله، زنی حدودا 20 ساله در سودان به اتهام "رابطه نامشروع" به سنگسار محکوم شد. وی در نزدیکی خارطوم به همراه فرزند نوزادش در زندان و غل و زنجیر به سر می برد
 

جنجال تصویب آیین نامه‌ها در مجلس نهم

Posted: 02 Jun 2012 04:44 AM PDT

فرشید آل داوود
  جرس: مجلس نهم خیلی زود با رسیدگی به اعتبار نامه ها وارد حاشیه شد، مثل انتخاب رییس مجلس نهم که  با جدال های سختی همراه بود ، اکنون تصویب اعتبار نامه نمایندگان راه یافته نیز سر و صدای زیادی به راه انداخته است. هنوز اعتبارنامه ۳۳ تن از راه يافتگان به مجلس تصویب نشده و  منتظر رای گیری در صحن علنی هستند.   در این میان راهیابی یک متهم به قتل  به مجلس حرف و حدیث های زیادی را بهمراه داشته است . فرد مذکور متهم است که در سال 1369 در یک دعوای روستایی بر سر آب، به اتفاق سه برادر خود به منزل یک روستایی دیگر هجوم آورده و در درگیری به وجود آمده، جوانی 19 ساله را با ضربات بیل به قتل می رسانده است.  

آخرین وضعیت اعتبار نامه ها
بر اساس گزارشهای رسمی اعتبارنامه حداقل ۳۳ تن از نمايندگان مجلس نهم شامل منتخبان شهرهای مبارکه، پارس آباد ، گرمسار و همه منتخبان تهران مورد اعتراض واقع شده است.
ظاهرا ماجرا به گرو کشی هایی هم منجر شده و هر کدام برای دیگری خط و نشان هایی کشیده اند.
معترضان به اعتبارنامه نمايندگان شهرستانی، سه تن از نماينده‌های تهرانی بودند و در مقابل «دو منتخب گرمسار و مبارکه هم مقابله به مثل کرده و به اعتبارنامه منتخبان پايتخت معترض شدند
جدال وقتی آغاز شد که فاطمه آليا راه یافته تهران نسبت به اعتبارنامه غلامرضا کاتب منتخب گرمسار اعتراض کرد و در مقابل غلامرضا کاتب نيز نسبت به اعتبارنامه تمام ۳۰ منتخب تهران اعتراض کرد !
نکته جالب آنکه فاطمه آلیا به اعتبار نامه فردی اعتراض کرده که رقیب پروین احمدی نژاد بوده و توانسته بود خواهر رئیس دولت را شکست بدهد.
کوچک زاده منتخب تهران نیز به اعتبار نامه "علی ایرانپور" نماینده مبارکه اعتراض کرده و گفته که وی پرونده و سابقه 91 روز زندان دارد.
ایرانپور که فقط با 31 سال سن به مجلس راه یافته در اقدامی عجیب از مردم تهران عذرخواهی کرد که فردی همچون کوچک زاده به حریم مجلس وارد شده است. وی همه اتهامات خود را کذب محض خواند.
حاشیه های زود هنگام مجلس نهم باعث شد تا تکلیف ریاست دائم علی لاریجانی در مجلس نهم نیز با ابهام روبرو شود، چرا که با اعتراضات انجام شده اعتبارنامه ۳۳ تن از راه يافتگان به مجلس تصويب نشد و به اين ترتيب روز چهارشنبه نهم خرداد هيات رييسه دايم مجلس هم بر خلاف قانون تشکيل نشد چرا که تا پيش ازتصويب اعتبار نامه، اين افراد نماينده به شمار نمی روند و حق رای ندارند.
همه چیز عادی بود که ناگهان ...
برخی خبرنگاران پارلمانی در تهران می گویند رسیدگی به اعتبار نامه ها با روندی عادی در حال طی مسیر بود که ناگهان احمد توکلی و آقا تهرانی با اعتراض به اعتبار نامه حبیب برومند نماینده پارس آباد و پیله سوار آن را از حالت عادی خارج کردند.
اصرار این دو موجب شد که مصباحی مقدم رئیس شعبه چهار رسیدگی به اعتبار نامه ها سر انجام تسلیم شود .
از این لحظه به بعد به نوعی جنگ بین تهرانی ها و شهرستانی ها راه افتاد، چرا که نادران نیز با پیوستن به توکلی اعتراض به اعتبار نامه ایرانپور را در دستور کار قرار دادند و وی نیز بلافاصله اعتبار نامه 22 تهرانی را زیر سوال برد .
اعتراض های بی پایان
موج وسیعتر اعتراضات زمانی راه افتاد که آلیا ، نجابت، توکلی و نادران به اعتبار نامه غلامرضا کاتب منتخب گرمسار و رقیب پروین احمدی نژاد، قادری مرزی منتخب قروه ، موسوی نژاد از دشتستان و فتح الله حسینی از قصر شیرین اعتراض کردند.
این امر موجب شد که نامبردگان اعتبار نامه 30 نماینده تهران را زیر سوال ببرند . اعتبار نامه علاء الدین بروجردی نماینده بروجرد هم مورد اعتراض جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد قرار گرفت. وی ظاهرا به نقش بروجردی در فساد بانکی اخیر اعتراض داشت که بروجردی هم متقابلا به اعتبار نامه وی اعتراض کرد.
به این ترتیب علی رغم تصویب اعتبارنامه 243 نفر از نمایندگان یعنی پنج ششم مجلس نهمی ها در جلسه علنی صبح چهارشنبه گذشته ، اعتبارنامه 38 نفر دیگر در صف تایید روز سه شنبه آینده قرار دارد.
اگرچه توکلی در تذکری که در جلسه علنی داد عنوان نکرد که اعتراضش به اعتبارنامه نماینده بیله سوار به چه دلیلی است اما اعتراض به اعتبارنامه نماینده مبارکه به دلیل حکم محکومیت شش ماهه اوست که سه ماه و یک روزش را طی کرده است. این در حالی است که شورای نگهبان صلاحیت هر دو این افراد را تایید کرده بود. ایران پور نماینده 31 ساله مبارکه در پاسخ به اتهاماتی که به وی وارد شد، گفت که برخی که خود را نماینده تر می‌دانند، تحت تأثیر لابی های نماینده سابق این حوزه انتخابیه اتهامات بی اساس و کذبی را به او نسبت داده‌اند.

نگاه طنز آمیز لاریجانی به قضایا
با این حال علی لاریجانی به این مسائل نگاه مطایبه آمیز داشت و تحت تاثیر جو بوجود آمده حتی در باره اعتبارنامه های تصویبی به شوخی با برخی نمایندگان پرداخت.
وی در باره اعتبار نامه های کاظم جلالی و حسن کامران و همسرش نیره اخوان که بدون اعتراض تصویب شده بود، با لحن شوخی گفت: اشتباه نکردید؟ مطمئنید؟ !
لاریجانی پس از تایید اعتبار نامه احمد سجادی نماینده فریمان هم گفت: ایشان همشهری ما هستند که اعتبارنامه شان تایید شد. پس از اعلام تایید اعتبار نامه شاهین محمدصادقی هم، لاریجانی به شوخی گفت: در مورد ایشان هم مطالبی مطرح بود، اعتبارنامه شان تایید شده است؟
وقتی سخنگوی شعبه 11 از تایید اعتبارنامه علی لاریجانی سخن گفت، رئیس مجلس باز هم با لحنی مطایبه آمیز گفت: «اشتباه نکردید، تایید شد؟!» وی که اسامی تک تک نمایندگان را می خواند و اعتبارنامه شان را مصوب اعلام می کرد، در مورد اعتبارنامه خودش گفت: اعتبارنامه بنده سراپا تقصیر، علی اردشیر لاریجانی تصویب شد.

اعتراض به اعتبار نامه ها از بیرون مجلس
در کنار این موارد برخی نامزدهای راه نیافته به مجلس نیز وارد این بازی شدند تا با سازماندهی اعتراضات نسبت به رقیب منتخب فرد راه یافته را از نماینده شدن ساقط کنند. از جمله روزنامه فرهنگ آشتی که امامی ناصری مدیر مسئول آن از حوزه ساوه رد صلاحیت شده بود در صفحه نخست این روزنامه تصویر رقیب انتخاباتی اش را منتشر کرد و نوشت که زهرا میر گلو بیات بدون استعفا از شغل دولتی در انتخابات ثبت نام کرده که تخلف محرز قانونی است و باید اعتبار نامه اش رد شود.
قرار است روز سه شنبه پس از تعطیلات رحلت آیت الله خمینی ، مجلس در باره سرنوشت اعتبار نامه ها و انتخاب هئیات رئیسه دائم تصمیم بگیرد.