جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دست نمایندگان در ایران بیش از پیش بسته شد

Posted: 27 Sep 2011 07:41 AM PDT

مصوبه های جدید مجلس جمهوری اسلامی
جرس: براساس مصویه جدید مجلس جمهوری اسلامی، نمایندگان نمی‌توانند از رای نهایی هیات نظارت بر نمایندگان علیه خودشان، به مراجع قضایی شكایت كنند؛ و نیز حداكثر برخورد با نمایندگان خاطی در مجلس، لغو اعتبارنامه آنان خواهد بود.    

 

 

به گزارش خبرآنلاین، مجازاتهای انتظامی نمایندگان متخلف پس از دو جلسه مذاكره و بحث و بررسی به تصویب نهایی مجلس رسید. در ماده چهار طرح نظارت بر نمایندگان آمده است: هیات نظارت بر نمایندگان باتوجه به اهمیت تخلفات و شرایط و موقعیت ارتكاب آنها نسبت به اعمال یك یا چند مجازات انتظامی ذیل اتخاذ تصمیم می‌كند.

 

الف- تذكر شفاهی بدون درج در پرونده.
ب- تذكر كتبی با درج در پرونده.
ج- اخذ تعهد كتبی مبنی بر عدم تكرار تخلف.
د- كسر حقوق از یك ماه تا یكسال به میزان یك دوم.
ه- تعویق نطق نماینده به مدت شش ماه تا یك سال.
و- محرومیت از سفرهای خارجی.
ز- محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا كمیته‌های تحقیق و تفحص.
ح- محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس و كمیسیونها.
ط- لغو عضویت در مجامع و شوارها و یا كمیته‌های تحقیق و تفحص.
ی- لغو عضویت در هیئت رئیسه مجلس و كمیسیونها.
ك- اعلام یك یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رئیس‌جمهور.
ل- اعلام یك یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس مجلس.
م- محرومیت از شركت در جلسات مجلس و كمیسیون‌های تخصصی تا سه ماه با پیشنهاد هیئت نظارت و تصویب مجلس در جلسه غیرعلنی
ن- لغو اعتبارنامه نماینده به پیشنهاد هیئت نظارت و تصویب مجلس در جلسه غیرعلنی

بر اساس تبصره های این ماده، مجازات‌های انتظامی موضوع بندهای «ك» و «ل» این ماده پس از تصویب در جلسه مشترك اعضای هیئت رئیسه و هیئت نظارت قابل اعمال هستند.

 

برای اجرای محرومیت نمایندگان از شركت در جلسات مجلس و كمیسیونها و لغو اعتبارنامه های آنها؛ باید در جلسه رسمی غیرعلنی قبل از رای گیری در این خصوص، ابتدا گزارش هیات نظارت قرائت سپس نماینده متخلف كه می‌تواند نیمی از وقت خود را به یكی از نمایندگان بدهد به مدت نیم ساعت دفاعیات را مطرح می‌نماید.

همچنین اجرای مصوبات مجلس در این موارد مستلزم تایید شورای نگهبان است. یعنی لغو اعتبارنامه نمایندگان پس از تصویب در مجلس باید به تایید شورای نگهبان برسد.

 

 دستهای بسته نمایندگان

بر اساس یكی از مصوبات امروز مجلس، نمایندگان نمی‌توانند از رای نهایی هیات نظارت بر نمایندگان علیه خودشان، به مراجع قضایی شكایت كنند.

این موضوع تبصره ماده ۶ طرح نظارت بر نمایندگان بود كه نمایندگان زیادی پیشنهاد حذف و اصلاح آن را دادند اما مصوب نشد و در نهایت اصل تبصره مصوب گردید.

در ماده ۶ طرح نظارت بر نمایندگان آمده است: تصمیمات هیات نظارت قطعی است در غیر این صورت نماینده حق اعتراض به مدت ده روز به هیات تجدیدنظر دارد. براساس این ماده هیات تجدیدنظر متشكل از اعضای هیات رئیسه و روسای كمیسیونهای مجلس می‌باشد. در تبصره این ماده نیز آمده است: تصمیمات هیات تجدیدنظر و مجلس درباره نمایندگان در اجرای قانون قابل طرح در مراجع قضایی نیست.

 

رضا عبدالهی نماینده ماه نشان با بیان اینكه هر انسانی حق اعتراض به رای محاكم قضایی را هم دارد و می تواند درخواست تجدید نظر كند، پرسید: چرا این حق را از نمایندگان می‌گیرید؟ از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را یك فرد عادی تلقی كنید نه یك نماینده با حقوق و اختیارات نمایندگی! اگر هیات نظارت بر نمایندگان الكی رایی داد تكلیف من نماینده چه خواهد بود؟

مهدی سنایی نماینده نهاوند هم گفت: این حق مصرح در قانون اساسی است، مگر می‌توان نمایندگان را از آن مستثنی كرد؟ چطور می‌خواهید به نمایندگان تحكم كنید كه علیه رای هیات نظارت بر نمایندگان اعتراض نكنند؟

محمد كاظم دلخوش هم از این همه قدرت دادن به هیات نظارت بر نمایندگان ابراز نگرانی كرد و گفت: به فكر این باشید كه در مجلس بعد ممكن است تركیب نمایندگان تغییر كند.

 

واكنش رئیس مجلس به همه این تذكرات این بود كه چون لغو اعتبارنامه نمایندگان به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان میرسد، حكم قانون را دارد و كسی نمی‌تواند از آن به مراجع قضایی شكایت كند!

 

محمدمهدی مفتح هم خطاب به او گفت كه این موضوع تنها در مورد قوانین مصوب صادق است و حتی امام هم اعلام كرده اند كه می‌شود به نظر شورای نگهبان هم اعتراض كرد.

با وجود تمامی این مذاكرات، نمایندگان نهایتا به محدود شدن بیشتر خودشان رای دادند و اصل ماده ۶ مصوب شد. به این ترتیب در صورت ارائه رایی از سوی هیات نظارت بر نمایندگان، نمی توان از آن به دستگاه قضایی شكایت برد و هرچه باشد لازم الاجراست.

 

«طرح نظارت بر نمایندگان» در خردادماه سال گذشته به درخواست رهبر جمهوری اسلامی، در مجلس مطرح شد. وی در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: «مجلس نسبت به دستگاه‌های اجرایی کشور شأن نظارتی دارد، یک شأن نظارتی هم برای خود مجلس و آحاد نمایندگان تعیین کنید.

به دنبال درخواست رهبر جمهوری اسلامی، طرحی با امضای ۱۵۰ نماینده به هیئت رییسه مجلس ارائه شد ولی این طرح تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

 

مهدی کروبی، پیش از حبس خانگی در نامه‌ای سرگشاده در مورد پیامدهای تصویب این طرح هشدار داده‌ و گفته بود که با تصویب آن، نمایندگان مجلس از «خدمتگزاران ملت» به «نوکران قدرت» تبدیل خواهند شد.

کروبی در این نامه خطاب به نمایندگان مجلس نوشت: «قدرت‌ها گذراست و حکومت‌ها از پی هم می‌آیند و می‌روند. این درسی است که تاریخ به ما آموخته است. شما اما نگذارید که در این میان ذبح مجلس، در دوره‌ای صورت بگیرد که شما عنوان نماینده ملت را بر خود داشته‌اید. من در مقام یک برادر دینی، همکار قدیمی و پاسدار مشروطیت از شما می‌خواهم که اگر عده‌ای کمر به نابودی مجلس بسته‌اند شما ننگ تصویب این طرح که تیر خلاص بر نهاد قانونگذاری است را برای خود نخرید و بگذارید آنها خودشان در نهادی خارج از مجلس چنین برنامه ای را عملیاتی کنند.»

 

علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران نیز اردیبهشت‌ماه گذشته اظهار داشت که طرح نظارت، «سند بردگی نمایندگان و شبیه آیین‌نامه انضباطی مدارس است.»
 

اردوغان: احمدی نژاد گفت بیست بار به اسد تذکر دادم

Posted: 27 Sep 2011 07:10 AM PDT

جرس: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به نقل از محمود احمدی نژاد گفته: «بیش از 20 بار به بشار اسد رئیس جمهور گفته ام که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست. اما بشار اسد چون توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود برای همین هم خیلی ناراحت شد.»

 

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «دی اچ ای»، ترکیه گزارش داده که رجب طیب اردوغان در بازگشت از سفر نیویورک در هواپیما به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده و در این مصاحبه از نزدیکی دیدگاه کشورش با احمدی‌نژاد در زمینه سوریه سخن گفته و از رفتارهای بشار اسد انتقاد کرده است.

 

اردوغان همچنین با اشاره به گفت‌وگوی مستقیم با احمدی‌نژاد در ارتباط با سوریه بیان داشت: «موضع امروز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. به آنها گفتم که سوریه از رفتارها و مواضع شما جسارت می‌گیرد. احمدی‌نژاد هم گفت: بیش از بیست بار به اسد تذکر دادم که گرفتن سلاح مقابل مردم کار درستی نیست و چون اسد توقع نداشت این حرف‌ها را از من بشنود برای همین هم خیلی ناراحت شد. این مسئله نشان می‌دهد که موضع‌ ایران نسبت به سوریه بسیار بهتر از گذشته است.»

 

اردوغان همچنین در رابطه با مسئله تروریست و همکاری کشورش با جمهوری اسلامی گفته است: «در این ارتباط معتقدم زمینه‌های همکاری نظامی و اطلاعاتی وجود دارد و ما می‌توانیم به همراه هم به مقابله با پ.ک.ک و پژاک بپردازیم.»

نخست‌وزیر ترکیه در جواب این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید تروریست‌های پ.ک.ک با رژیم سوریه و اسد در ارتباط باشند گفت: «من امروز به این مسئله معتقدم نیستم. در گذشته ما روی این مسئله بسیار تلاش کردیم و آنها تروریست‌هایی که دستگیر می‌کردند به ما تحویل می‌دادند. اما ممکن است در آینده ترویست‌ها از فضای به وجود آمده در سوریه استفاده کرده و به آنجا نقل مکان کنند. اگر این اتفاق رخ دهد برای هر دو طرف خطراتی در بر دارد.»
 

استعفا و عزل مدیران عامل بانک های ملی، صادرات و سامان

Posted: 27 Sep 2011 06:43 AM PDT

تغییرات گسترده در مدیریت بانک‌های جمهوری اسلامی
جرس: بازتاب های گسترده داخلی و خارجی اختلاس 3000 میلیارد تومانی در جمهوری اسلامی، درنهایت منجر به استعفای مدیرعامل بانک ملی، و عزل مدیرعامل بانک صادرات، مدیرعامل بانک سامان، و یکی از اعضای هیات مدیره بانک ملی شد.



به گزارش مهر، مدیرعامل بانک ملی در نامه استعفای خود به وزیر اقتصاد اعلام کرد: «با ابراز تأسف از عملکرد «اداره کل امور شعب مناطق آزاد» از محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران عذرخواهی کرده و ضمن تأکید بر بقاء مسئولیت بانک صادرات ایران، به احترام افکار عمومی استعفا خود را تقدیم می کنم. »

 

 

محمودرضا خاوری در نامه استعفای خودخطاب به  سید شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت: «احتراماً سوء استفاده گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا، از ابزارهای تأمین مالی بانکی خشم افکار عمومی را برانگیخت و موجب قضاوت های متفاوتی در مورد عملکرد نظام بانکی کشور شد.
گرچه ریشه اصلی این سوء استفاده در بانک صادر کننده اعتبارات اسنادی بوده و تردیدی در مسئولیت بانک صادرات نمی باشد، لیکن «اداره کل امور شعب» بانک ملی ایران هم با تجاوز از حدود اختیارات، بدون توجه به دستورات کتبی این جانب و عضو ذیربط هیئت مدیره و نقض تذکرات کتبی مدیریت امور اعتباری و مدیریت امور تظارت و بازرسی، با قبول ریسک فوق العاده عظیمی در تنزیل اعتبارات اسنادی (صرفاً به اتکاء تعهد قطعی بانک صادرات ایران) در شکل گیری این پدیده شوم بی تأثیر نبوده است.»


مدیرعامل بانک ملی درعین حال افزوده است: «بدیهی است دفاع از شخصیت حقیقی خود را موکول به فرصت مناسب نموده و از خداوند بزرگ توفیق و عزت همه خدمتگزاران امین و دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را خواهانم. »



گفتنی است، محمد عزیزی، مدیرکل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده که وزیر امور اقتصادی و دارایی با استعفای محمودرضا خاوری مدیر عامل بانک ملی  موافقت نموده و «عضو هیئت مدیره مربوطه در بانک ملی که اداره امور مناطق آزاد را عهده دار بود عزل کرد.»

از فرزاد احمدی عضو هیات مدیره بانک ملی درخواست شده که استعفای خود را اعلام کند، اما وی موافقت نکرده است. براساس جدیدترین اطلاعات رسیده، این عضو هیئت مدیره بانک ملی عزل شده است.

 

مدیرکل روابط عمومی وزارت اقتصاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر استعفا یا برکناری محمد جهرمی از مدیرعاملی بانک صادرات ایران گفت: «با توجه به مجموعه بررسی‌های صورت گرفته در کمیته منتخب دولت که به زودی گزارش آن منتشر خواهد شد، مسئولیت قصور مدیریتی مرتبط با پرونده گشایش اعتبارات اسنادی ریالی داخلی (LCهای ریالی) برعهده بانک گشاینده اعتبار (بانک صادرات) بوده که نظارت و کنترل داخلی برای گشایش لازم را به نحو لازم انجام نداده؛ لذا کمیته مزبور تصمیم به برکناری مدیر عامل بانک صادرات ایران و اصلاح مدیریتی در آن بانک گرفته است.»

 

عزیزی افزود: «در خصوص بانک ملی و بانک سامان که دو بانک اصلی تنزیل کننده اعتبارات اسنادی مزبور هستند نیز به دلیل عدم رعایت سقف‌های مجاز تصمیم به اصلاح و برکناری مدیران ذیربط گرفته شده است.»

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: «با توجه به این که بانک ملی بانک دولتی است و از سوی وزارت اقتصاد اقدام لازم به عمل آمده، در خصوص دو بانک دیگر که غیردولتی هستند مقرر شد که به زودی از طریق بانک مرکزی اقدام شود.»

این در حالی است که مجید ابوالفتحی مدیر روابط عمومی بانک صادرات در گفتگو با مهر اخبار مربوط به تغییر محمد جهرمی از مدیرعاملی بانک صادرات را رد می‌کند.

 

صفیر تازیانه ستم

Posted: 27 Sep 2011 06:36 AM PDT

مصطفی معین
صفیر تازیانه ستم، در برابر فریاد عدالت خواهی و آزادی خواهی ملّتی آگاه ، غبار حقیری بیش نیست .

 

برای دخترم سمیه

صفیر تازیانه ستم که بر پیکر پاک ترین فرزندان این سرزمین نواخته می شود ، در برابر فریاد عدالت خواهی و آزادی خواهی یک ملّت بیدار و آگاه ، غبار حقیری بیش نیست . شلاقی که به جرم فعالیت انتخاباتی در زیباترین و با شکوه ترین تجلی سبز خویش بر پیکر بی گناهی نواخته می شود ، افشاگر وحشت اقتدار گرایان از حضور مسئولانه و اخلاقی جوانان فرهیخته ایرانی در عرصه های تعیین سرنوشت است .


دخترم ، سمیه !
تو از همان زمانی که به صف پیشتازان نسل سومی ها در جریان انتخابات 84 پیوستی در "نسیم" اصلاحات و دموکراسی خواهی ، همچون نگین درخشانی در "حلقه انسانی میدان آزادی" درخشیدی و تا آن روز که شهروندان به پا خاسته پایتخت ، پلی انسانی بر فراز جنوب و شمال شهر زده و مسیر طولانی راه آهن – تجریش را به محل تقاطع نسل ها و عصرها تبدیل کرده و عصر انقلاب را به عصر آزادی گره زدند ، بر میثاق مکتوب "میثاق نامه جوانان" استوار بودی و پابرجا ماندی . تو پیمانی را امضا کرده بودی که در آن نوشته شده بود : "جوانان این نسل دیگر نمی پذیرند که با آنها مانند یک موجود منفعل و صامت برخورد شود ، به نام آن ها سخن گفته شود ... هویت آن ها بازیچه تلقی شود و آینده و سرنوشت ایشان به بازی گرفته شود" و به جرم استواری ات بر این پیمان و اجازه ندادن به مدعیان عدالت و مهرورزی و حامیانشان که به نام تو سخن بگویند و خود را برگزیده نسل تو بنامند ، تازیانه خوردی .


آن شلاق ها نشان داد که آن زنجیره سبز و با شکوه مردمی تازیانه ای سخت بر صورت ستم بوده است و بر چسبی که بعد ها "فتنه" نام گرفت ، در همان روزهای پیش از انتخابات و در اوج همان مشارکت سبز ، تدارک دیده شده بود .


من به عنوان یک پدر و به عنوان کسی که در همان سال های جوانی ظلم و جور رژیم ستم شاهی را با همه وجود احساس کرده ام ، احساس تو را نیز درک می کنم ، اما باید بگویم که تو ابرهای تاریک بر چسب "فتنه" را از آسمان شهرمان دور کردی و یک بار دیگر یاد آن حماسه گرانقدر آرمان خواهی و مقاومت را زنده نمودی . تو در آستانه انتخابات مجلس ، دوگانگی معیارهای اقتدار گرایان را افشا کردی و ثابت نمودی که نمی توان از یک سو ادعای استقبال از انتخابات را فریاد زد و دیکتاتورهای شمال آفریقا و خاورمیانه را به عنوان ناقضین حق انتخاب و مشارکت آزاد مردم نقد کرد و از دیگر سو حماسه سازان مشارکت سبز در پای صندوق های رای را به جرم آگاهی بخشی و دفاع از حقوق مردم تازیانه زد .


"ولا یحزنک قولهم ، انّ العزه لله جمیعاً هو السمیع العلیم" (سوره یونس- 65)

*منبع: وبلاگ نویسنده

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

همسر نسرین ستوده مجددا احضار شد

Posted: 27 Sep 2011 06:15 AM PDT

به گزارش منابع خبری جرس، رضا خندان، همسر وکیل زندانی نسرین ستوده، احضاریه ای جدید از شعبه 4 دادسرای اوین دریافت کرده است. مظابق این احضاریه، خندان باید فردا خود را به این دادسرا معرفی کند.

 

 

دلیل احضار رضا خندان مشخص نیست؛ همسر نسرین ستوده درصفحه فیس بوک خود نوشته است: «امیدوارم نگه ندارند؛ اگر ماندگار شدم بچه ها را به شما دوستان دور و نزدیک می سپارم.»


این بار نخست نیست که خندان احضار می شود؛ او سال گذشته نیز دو بار به دادسرای مستقر در اوین احضار شده بود. دلیل این احضارها، چنان که او توضیح داده بود «بیشتر در خصوص پیگیری های من درباره بازداشت خانم ستوده و مصاحبه با رسانه ها» بوده است.


13 ماه از بازداشت غیرقانونی نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر می گذرد. او مادر دو فرزند 4 و 11 ساله است؛ و در فقدان او، رضا خندان افزون بر امور شغلی-معیشتی خود و خانواده اش، هم زمان پیگیر امور حقوقی مربوط به بازداشت  ستوده و نیز زندگی و درس فرزندانش بوده است.
 

اعتراض جشنواره های تورنتو و خنت به بازداشت مستندسازان

Posted: 27 Sep 2011 06:09 AM PDT

جرس: جشنواره معتبر فیلم تورنتو و جشنواره خنت بلژیک نسبت به بازداشت مستندسازان ایران اعتراض کردند.

 

 

به گزارش رادیو فردا، برگزارکنندگان جشنواره فیلم تورنتو که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم در آمریکای شمالی است روز دوشنبه از بازداشت شش مستندساز در ایران به شدت انتقاد کرده و نسبت به این دستگیری‌ها عمیقا ابراز نگرانی کردند.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم تورنتو در بیانیه خود نوشتند: «ما از دستگیری این شش فیلم‌ساز به‌شدت متأثر شدیم و نگرانیم، فیلم‌سازانی که آثارشان شایسته توجه‌ است و صدایشان را باید شنید.»

 

این بیانیه می‌افزاید: «فیلم‌سازان ایرانی، ازجمله این گروه، مدت‌ها است که به عنوان نمایندگان یک فرهنگ غنی و پویا مورد تمجید قرار گرفته‌اند.»

در ادامه بیانیه این جشنواره آمده‌است: «فیلم‌های آنان در جشنواره‌های سراسر جهان، ازجمله در تورنتو، به نمایش درآمده‌است. باید به فیلم‌سازان اجازه داده شود تا دیدگاه‌های خود را بدون هراس از تنبیه، از طریق فیلم‌هایشان بیان کنند.»


گفتنی است فستيوال فيلم "خنت" در بلژيک نیز با انتشار بيانيه ای خواهان آزادی مستندسازان ايرانی شد که هفته گذشته در ايران دستگير شده و متهم به همکاری با بی بی سی و "جاسوسی انگليس" شده اند.
به گزارش شهرزاد نیوز، مسئولان اين فستيوال گفته اند از اسارت مستندسازانی که با فيلم هايشان دريچه ای به روی جهان گشوده و با فيلم های خود ايران را معرفی می کنند، متاسف اند. آنها به نام آزادی بيان از ايران خواسته اند مستندسازان را آزاد کنند. اين فستيوال در يک اقدام سمبليک چند فيلم ايرانی را نيز نمايش خواهد داد.


اعتراض به رفتار حاکمیت جمهوری اسلامی در جشنواره های دیگر
اعتراض جشنواره های فیلم تورنتو و خنت به بازداشت مستندسازان ایرانی در حالی صورت می گیرد که چند روز پیش، جشنواره فیلم مانهایم-هایدلبرگ با انتشار بیانیه ای، دستگیری مستندسازان ایرانی را محکوم و این کار جمهوری اسلامی را با دستگیری های فیلمسازان به وسیله دولت آلمان نازی مقایسه کرد.
در بیانیه این جشنواره آمده بود: "جشنواره بین المللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ، عاجزانه اما با خشم تمام، اقدام های بی رحمانه و غیر انسانی حکومت ایران را که یادآور آلمان نازی است، محکوم می کند."


مدیران جشنواره مانهایم هایدلبرگ همچنین از جشنواره های دیگر خواسته بودند که دست به "اقدام قابل توجه" بزنند و اعلام کردند که در حال حاضر فقط فیلم هایی را نشان خواهد داد که علیه حکومت ایران باشد اما به این شرط که سازندگان آنها قبلا کشور را ترک کرده باشند و زندگی شان در خطر نباشد.
این جشنواره همچنین از جشنواره های سینمایی دیگر خواست که نهادهایی را که با حکومت ایران همکاری می کنند، از جمله بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانه های تصویری را موقتا از شرکت در جشنواره های خود محروم کنند.
جشنواره فیلم سن سباستین اسپانیا نیز دستگیری مستندسازان ایرانی را محکوم کرده است.

 

دو هفته پیش شش سینماگر ایرانی، مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی، هادی آفریده، ناصر صفاریان، شهنام بازدار و محسن شهنازدار به اتهام «جاسوسی و فروش فیلم به شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی» دستگیر و روانه زندان شدند.

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور، دوشنبه در خصوص بازداشت این مستندسازان گفت، این افراد که «به صورت غیرقانونی مطالبی را تهیه می‌کردند و در اختیار بی‌بی‌سی قرار می‌دادند با گزارش رسمی وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفتند.»

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز یکشنبه اعلام کرد: «اطلاعات مهمی از افراد مرتبط با بی‌بی‌سی فارسی به دست آمده و وزارت اطلاعات ضمن احضار تعداد دیگری از افراد مرتبط با این شبکه، با جدیت در حال پیگیری موضوع است.»

 

پیش از این، شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا (بی‌بی‌جی) و بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا (بی‌بی‌سی) در بیانیه مشترکی با اعتراض به اقدامات جمهوری اسلامی علیه رسانه‌های مستقل و تهدید و ارعاب روزنامه‌نگاران، خواستار محکومیت این رفتار ایران در نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل شدند.

در این بیانیه مشترک به بازداشت مستندسازان یاد شده نیز اعتراض شده و آمده‌است که «این دستگیری‌ها با پخش مستندی درخصوص رهبر ایران از تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی مصادف بود.»

 

روز ۲۶ شهریورماه و پیش از این دستگیری‌ها، مستندی با عنوان «خط و نشان رهبر» که درباره زندگی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی، بود از شبکه تلویزیونی بی بی سی پخش شد که واکنش تند مقام ها و رسانه های دولتی ایران را برانگیخت.

 

هفته گذشته انجمن مستندسازان سینمای ایران از امنیتی کردن بازداشت شماری از مستندسازان به اتهام همکاری با بی‌بی‌سی فارسی انتقاد کرد.

خانه سینمای ایران نیز با انتشار دو بیانیه‌ خواستار رعایت حقوق فیلم‌سازان و فعالان سینمایی بازداشت شده طی هفته گذشته در ایران شد.

شجونی از توافق پشت پرده سران نظام برای تکمیل دوره چهارساله احمدی نژاد خبر داد

Posted: 27 Sep 2011 04:01 AM PDT

جـــرس: رئیس مستعفی جامعه وعاظ، از توافق پشت پردۀ مقامات نظام برای تداوم و تکمیل دورۀ چهارسالۀ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خبر داد.


به گزارش کلمه، جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز و دبیر مستعفی جامعه وعاظ، طی گفتگو با روزنامه لبنانی دیلی استار (رسانه نزدیک به جناح ۱۴ مارس که مخالف حزب الله لبنان است)، از تنزل جایگاه اجتماعی احمدی نژاد سخن گفته و با اشاره به اینکه حمایت از محمود احمدی نژاد در ایران به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته، همزمان تاکید کرد که توافق سران نظام این است که احمدی نژاد همچنان تا پایان دوره ۴ ساله ریاست جمهوری خود در این منصب باقی بماند.


دبیر مستعفی جامعه وعاظ که مدعی است "مهدوی کنی و اکثریت اعضای جامعه وعاظ و شورای مرکزی با استعفایش مخالفت کرده‌اند"، در ادامه گفت که دلیل اصلی رویگردانی عده زیادی از هواداران احمدی نژاد از وی در خود او نیست بلکه در یک جریان انحرافی است که دور او حلقه زده اند ، که او این افراد را به ” جوجه تیغی ” تشبیه کرد.


عضو جامعه روحانیت در این گفت و گو ، نام اسفندیار رحیم مشایی، مشاور، رییس دفتر و فرد نزدیک به احمدی نژاد را در صدر این جریان انحرافی برد و از او با عنوان ” ملیجک ” یاد کرد و گفت "ما نمی دانیم احمدی نژاد چرا این ملیجک را دور و بر خود نگهداشته ، این مساله قلب ما را به درد آورده است ."


این روحانی محافظه کار جریان اصولگرا افزوده است :‌” احمدی نژاد باید توضیح دهد که چرا از پذیرش دستور ولی فقیه درباره ابقای وزیر اطلاعات در سمتش سر باز زده و ۱۱ روز به نشانه اعتراض در سر کار خود حاضر نشده است . وی باید دلیل این غیبت خود را توضیح دهد در حالی که او هنوز این کار را نکرده است.”


دیدار با نصرالله
جعفر شجونی همچنین از دیدار خود با نصرالله ، تحولات سوریه و مسئله تهدیدات نظامی سخن گفته و آورده است "سه ماه پیش در لبنان دیداری دو و نیم ساعته با سید حسن نصر الله داشتم و در دیدار با ما گفت كه وی شاگرد مكتب خمینی است ."


این روحانی راستگرا با اشاره به اینكه دلیل محبوبیت نصر الله در بین ایرانی ها ترس اسراییل از این روحانی شیعه لبنانی است ، می افزاید :‌ "اسراییل از این سید فرزند زهرا می ترسد و به دلیل این امر شعار محوری رژیم اسراییل برای توسعه در مرزهای نیل تا فرات را فراموش كرده اند . این نشان می دهد كه آنها از حزب الله می ترسند كه همه این چیزها را فرموش كرده اند."


شجونی افزود:‌ "در ملاقاتم با نصر الله وی به من گفت كه اگر اسراییل بخواهد به تهران حمله كند تل آویو را نابود می كنیم."


انتقاد از حكومت سوریه : اسد از ما یاد بگیرد
شجونی همچنین در این مصاحبه با اشاره به حكومت سوریه گفت :‌"‌ اینكه قدرت چهار دهه در دست رییس جمهوری از یك خانواده باشد درست نیست و این مساله به دیكتاتوری می انجامد ... سوریه باید با پیروی از الگوی ایران هر چهار یا پنج سال یك بار با برگزاری انتخابات ، رییس جمهوری جدید بر سر كار آورد."


شجونی با هشدار نسبت به مسئله سوریه افزود : ‌"در مورد سوریه من به طور قطع می گویم كه این كشور لیبی نیست . در لیبی سركوب رژیم قذافی مردم را بیدار كرد اما در سوریه این آمریكا و اسراییل هستند كه تلاش دارند ناآرامی های این كشور را حركتی مردمی جلوه دهند ... من فكر می كنم آنها ( غرب) تلاش دارند پای ناتو را برای مداخله در سوریه باز كنند اما ایران اجازه تحقق چنین سناریویی را در سوریه نخواهد داد."


این روحانی راستگرا در ادامه با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی از همه تلاش های داخلی برای انجام اصلاحات در سوریه حمایت می كند ، افزود كه هدف جمهوری اسلامی در سوریه این است كه رژیم اسراییل از این ناآرامی ها به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به محور مقاومت سوریه - حزب الله بهره برداری نكند.


انقلاب لیبی را 30 سال قبل پیش بینی كرده بودم
شجونی در ادامه با اشاره به اینكه خیزش های مردم در كشورهای مختلف عربی علیه حكومت های استبدادی یك " سونامی اسلامی است كه خدا آن را فرستاده " ، افزود : ‌"‌ دو سال بعد از انقلاب از دو كشور مصر و لیبی دیدار كردم و همان موقع پیش بینی كردم كه در این دو كشور خیزش های مردمی صورت خواهد گرفت.

وی افزود كه پس از بازگشت از این دو كشور در گزارشی كه به امام ارایه داده با تشریح وضعیت این دو كشور به عنوان " آتش زیر خاكستر " از الهام گرفتن جوانان مصری و لیبیایی از حركت انقلاب اسلامی در ایران و گسترش نارضایتی در میان آنان از نظام حاكم ، گزارش داده است.

 



عضو فراکسیون اصلاحات مجلس: دولت دهم بدترین دولت و دروغگو است

Posted: 27 Sep 2011 03:36 AM PDT

جـــرس: یک نماینده اصلاح طلب مجلس در خصوص اختلاس چند هزار میلیاردی اخیر، خطاب به مجریان خاطی و درگیر با مساله اختلاس مذکور گفت: یکبار در تاریخ جمهوری اسلامی استعفا بدهید تا الگویی برای آیندگان باشید.


به گزارش خبرآنلاین، قدرت الله علیخانی و عبدالله کعبی نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت، در جلسه علنی روز سه شنبه پنجم مهر ماه خود، دولت و مجریان را مورد اعتراض شدید قرار داده و علیخانی با انتقاد از عدم اجرای مصوبات استانی دولت، ادامه داد: بهتر بود دوره چهارم دولت تا اجرای کامل مصوبات قبلی، آغاز نمیشد. هرچند که تحلیلها حاکی از این است که این سفرها جنبه تبلیغاتی در آستانه انتخابات دارد و قرار است در آن رئیسجمهور به بیان و تکرار شعارهایش بپردازد.


نماینده قزوین در واکنش به این جمله احمدی نژاد که مدعی شد "دولت من از بهترین و قانونمندترین دولتهاست"، گفت: اتفاقا دولت شما از بدترین دولتهاست که در آن بیشترین بی قانونی ها صورت گرفته و اختلاس کلان سه هزار میلیاردی در آن رخ داده که تفاوتش با اختلاس 123 هزار میلیاردی دولتهای قبل از زمین تا آسمان است.


وی با انتقاد از بیکاری جوانان، اظهار کرد: آمار اشتغالزایی یک میلیون و 600هزار دروغ بود و آمار 2.5میلیون شغل هم دروغ دیگری است. چرا دولت به حرف این جوانان نمیرسد و مشکل آنها را حل نمی کند؟
وی از اقدام غیرقانونی وزارت کشور در باز پس گیری مکان خانه احزاب ایران و اسناد و مدارک آنها یاد کرد و گفت: وزارت کشور توجه کند و کار غیرقانونی نکند.


علیخانی در پایان سخنانش گفت: مطالب زیادی برای گفتن دارم ولی برای احترام به قانون زمان بندی بیان نطقها و اینکه مثل دولت بی قانونی نکنم، از بیانش صرف نظر می کنم.


این نماینده اصلاح طلب مجلس، دو روز پیش در پاسخ به ادعاهای احمدی نژاد در آمریکا درباره مدیرتی جهانی، گفته بوئ "احمدی نژاد در همه سفرهایی که تاکنون داشته بحث مدیریت جهانی را مطرح کرده است. من خواهش می کنم شما مدیریت ایران را سر و سامان بدهید، مدیریت جهان پیش کش! شما مدیریت داخل کشور را به هم ریختهاید بعد میخواهید مدیریت دنیا را سر وسامان بدهید؟ آخر واقعا آدم با این دولت چه کند؟!"


عبدالله کعبی نماینده آبادان هم در بخشی از نطقش با اشاره به پیگیری مذاکره با آمریکا در حاشی سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک، گفت: شما رفته بودید مایه عزت شوید! اما با خفت رابطه با آمریکا را مطرح کردید. در حالیکه رابطه با آمریکا به فرموده رهبری، از خطوط قرمز نظام است.


وی با اشاره به اینکه احمدینژاد در نطق سالیانهاش در سازمان ملل، بیداری اسلامی را به بیدرای فطرتها تغییر داده بود، ادامه داد: چرا در هیچ یک از اظهارنظرهای داخلی و خارجیتان از لفظ بیداری اسلامی استفاده نکردهاید؟ این است احترام شما به جایگاه رهبری و مواضع ایشان؟ شما که ادعای پیروی و تبعیت از رهبری را دارید، چطور در نخستین روز حضورتان در آمریکا گفتید که با ایشان اختلاف نظر دارید؟!


کعبی در واکنش به اینکه احمدینژاد در نیویورک گفته بود که در صورت ارائه اورانیوم غنی شده 20 درصد از سوی هر کشوری ولو آمریکا، ایران غنی سازی را متوقف می کند، اظهار داشت: شما اختیار این را دارید که از ادامه غنی سازی جلوگیری کنید؟!


وی در پایان خطاب به مجریان خاطی و درگیر با مساله اختلاس سه هزار میلیاردی گفت: یکبار در تاریخ جمهوری اسلامی استعفا بدهید تا الگویی برای آیندگان باشید.


تابش: به جای استعفا با افتخار گفتند اختلاس را ما کشف کردیم

محمد رضا تابش، رییس فراکسیون خط امام ره مجلس تصریح کرد: “پاک بودن و نبودن” دولت ها ، ملاک ارزیابی عملکرد آنها نیست و عملکرد کلی یک دولت است، که بیانگر خیلی از مسائل است.

به گزارش اعتدال، نماینده مردم اردکان افزود: برخی مسئولین دولتی چون شناخت کافی از افکار عمومی ندارند، هر طرحی هم که ارائه می‌دهند، باز نمی‌توانند آن چه که منطبق با میل و خواست مردم است را تحقق بخشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محسابات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فساد بزرگ اقتصادی اخیر گفت: اگر برخی مقامات دولتی مرتبط با این مسائله، استعفا می‌دادند آب خنک و مرهمی بر دل مردم بود اما دیدم که نه تنها این امر روی نداد، بلکه با افتخار گفتند که ما کشف کرده‌ایم! کما اینکه در مفاسدی که در چند سال گذشته دیده‌ایم نه برخورد جدی شد نه پیگیری کامل صورت گرفت و نتیجه آن فساد اقتصادی اخیر بود.

تابش در واکاوی علل روی دادن چنین فساد عظیمی در شبکه مالی کشور گفت: علی‌رغم عیب و نقص‌های فراوان در سیستم‌های پولی و بانکی کشور ، ریشه چنین فساد بزرگی، به قانون گریزی های مکرر دولت عدم توجه دولت کنونی به مسائل فنی و تخصصی و نظرات کارشناسان باز می‌گردد.

رییس فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی نهادهای کارشناسی محدود می شوند و دستگاه‌ها از نیروهای متخصص تهی گشته و سیستم اداره دولت به شکل جلسات عامرانه در می‌آید، بستر تحقق اینگونه مسائل، فراهم می‌شود.
 


پاسدار منصوریان: دفاع را از خارج مرزها شروع می‌کنیم

Posted: 27 Sep 2011 03:11 AM PDT

جـــرس: معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم انبیاء گفت: با حمایت از نهضت‌های آزادی بخش جهان از خارج از مرزها دفاع را آغاز می کنیم و به این دلیل آمریکا نمی تواند به ایران تعرض کند.


به گزارش فارس، طی مراسمی که روز سه شنبه پنجم مهر ماه در مرکز پدافند هوایی خاتم الانبیاء برگزار شد، سردار منصوریان معاون هماهنگ کننده قرارگاه مذکور، با بیان اینکه جنگ تحمیلی با آسیب‌هایش، دستاوردهایی برای ما داشت، گفت: این جنگ هزار میلیارد دلار خسارات مالی برای ما داشت . اما دستاوردهای برای ما داشت که همه این خسارت‌ها را توجیه می‌کنند و آن این است که ما می‌توانیم امروز سربلند در جهان بایستیم و به پیش برویم.


معاون هماهنگ کننده قرارگاه در خصوص دستاوردهای جنگ هشت ساله اظهار داشت: برگشتن به هویت اسلامی ایران، تعمیق دستاوردهای انقلاب، ایجاد فرهنگ مقاومت در همه نهضت‌های آزادی بخش و نهادینه کردن مقاومت از دستاوردهای دفاع مقدس است.


منصوریان اظهار عقیده کرد: امروز همه مقاومت‌های که در جهان صورت می‌گیرد از دفاع و مقاومت 8 ساله ما نشات گرفته است.


وی در پایان گفت: دلیل اینکه آمریکا نمی‌تواند به ایران تعرض کند به خاطر این است که ما دفاع را از خارج مرزها شروع می‌کنیم و این امر با حمایت از نهضت‌های آزادی بخش صورت می‌گیرد.

ترک تحصیل بیش از بيش از ۳۷ درصد از دانش‌آموزان کشور در سال تحصیلی جدید

Posted: 27 Sep 2011 02:33 AM PDT

جـــرس: بنا به گزارش مرکز آمار ایران، در سال تحصیلی جدید، بيش از هفت ميليون و ۱۳۵ هزار نفر از دانش‌آموزان ايران به دلايل مختلف قادر به ادامه تحصيل نيستند و ترک تحصيل کرده‌اند.


به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی «آفتاب»، بيش از ۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ايرانی سال تحصيلی ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ را آغاز کردند، در حالی که مرکز آمار ايران اعلام کرده است جمعيت دانش‌آموزان ايران ۱۹ ميليون و ۴۳۵ هزار نفر در سنين ۷ تا ۱۹ سال است."


بر اساس این گزارش، نتیجه حاکی از آن است که بيش از ۷ ميليون و ۱۳۵ هزار نفر در سال تحصيلی جديد ترک تحصيل کرد‌ه‌اند که اين رقم بيش از ۳۷ درصد از دانش‌آموزان ايران را تشکيل می‌دهد.


همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد دانش آموزان در سال تحصيلی ۱۳۸۹ - ۱۳۸۸ نسبت به سال تحصيلی ۱۳۸۸ - ۱۳۸۷، ده درصد کاهش يافته بود.


گزارش مذکور همچنین خاطرنشان کرده است که با توجه به تثبيت رشد جمعيت در سال‌های گذشته، کاهش جمعيت دانش‌آموزی حاکی از ترک‌ تحصيل دانش‌آموزان به دلايل اقتصادی و اجتماعی است.


گفتنی است در دهه گذشته نرخ رشد جمعيت در حد يک و نيم درصد، ثابت مانده است و کاهش جمعيت دانش‌آموزی ايران از ۱۸ ميليون نفر به ۱۲ ميليون نفر، حاکی از افزايش حدود شش ميليون دانش‌آموز به جرگه ترک تحصيل‌ کرده‌ ها است و نتیجه حاکی از آن است که از هر سه دانش‌آموز ايرانی؛ يک دانش‌آموز ترک تحصيل می‌کند و قادر به ادامه تحصيل نيست.


در انتهای این گزارش آمده است "از یاد نبردیم که سال گذشته یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش اعتراف کرد که" ما تازه فهمیده‌ایم رقم دانش‌آموزان ما دوازده میلیون نفر است نه چهارده میلیون نفر."


چندی پیش رئیس انجمن‌ علمی مددکاران ایران و عضو شورای بررسی آسیب‌های اجتماعی با اعلام اینکه سالیانه بیست و پنج درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: درحال حاضر مشکلات و خلاءهای موجود در وزارت آموزش و پرورش ناتوانی تعداد زیادی از معلمان و درگیری‌های اقتصادی و معشیتی آنها، به روز نبودن کتاب‌های درسی و آموزش‌ها در مدارس و مشکلات و آسیب‌هایی که در حال حاضر مواجه آموزش و پرورش است و اقدامی برای حل این مسائل صورت نمی‌گیرد، برای نظام تعلیم و تربیت کشور گران تمام می‌شود.