جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


یک نماینده  از تریبون مجلس: هنوز نفهمیده​اید که ولایت مطلقه فقیه مافوق قانون است

Posted: 20 Sep 2011 09:42 AM PDT

جرس: یکی از نمایندگان محافظه کار مجلس در نطق امروزخود چندین بار برای محمود احمدی نژاد ابراز تاسف کرد و گفت: «هنوز نفهمیده​اید که ولایت مطلقه فقیه مافوق قانون است و شما از قانون حرف می زنید!»

 

به گزارش خبرآنلاین، علی محمد بزرگواری، نماینده کهکیلویه و بویراحمد اگرچه از «شجاعت محمود احمدی​نژاد» در اجرای قوانینی چون سهمیه بندی بنزین و هدفمندکردن یارانه​ها تشکر ​کرد اما از سکوت وی در قبال موج بیداری اسلامی در منطقه به شدت انتقاد نمود و گفت: «درحالی که اردوغان، این دوره گرد ترکیه​ای از سوی آمریکا ماموریت یافته که انقلاب​های منطقه را لائیک بخواند، رئیس جمهور ما که بعد از سیدحسن نصرالله بیشترین محبوبیت را در منطقه دارد، سکوت کرد و توجهش را به چند نفر معطوف کرده است که مبادا به آنها از گل نازک تر بگویند! او خم به آبرو می آورد و حتی شنیده​ام که در گوشه​ای گریه می​کند و خودخوری می کند!»

 

بزرگواری با بیان اینکه «متاسفیم که ما از این بیداری اسلامی استقبال شایسته نکردیم و با فرصت سوزی ایشان، دولت جمهوری اسلامی موضع به جایی اتخاذ نکرد»، ادامه داد: «هنوز نفهمیده​اید که ولایت مطلقه فقیه مافوق قانون است و شما از قانون حرف می زنید!»

این نماینده محافظه کار در بخشی از نطقش از بی توجهی دولت و مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون جامع ایثارگران، گفت: «متاسفانه بنیاد شهید هم عرضه دفاع از حقوق ایثارگران را ندارد و در پیچ و خم گیرهای اداری آنها را می آزارد.»

یکی از دراویش نعمت اللهی گنابادی: اگر مشکل جمهوری اسلامی حل می شود، همه دراویش را دستگیر کنند

Posted: 20 Sep 2011 09:19 AM PDT

جرس: در پی حضور معترضانه امروز صبح دراویش نعمت اللهی گنابادی مقابل زندان اوین و بازداشت چند ده نفر از آنان،  یکی از دراویش گنابادی تاکید کرد: «اگر مشکل حکومت با زندانی‌کردن دراویش حل می‌شود، دراویش این مشکل را رفع می کنند.»

فرهاد نوری از مسئولان سایت "مجذوبان نور"، در مورد بازداشت دست جمعی ده ها تن از دراویش به "دویچه وله" گفته است: «از شب قبل نیروهای امنیتی و لباس شخصی تمامی مسیرهای ارتباطی به زندان اوین را تحت نظر داشته‌اند. از صبح روز دوشنبه هم نیروهای گارد ویژه مخصوصا زیر پل "یادگار امام"، زیر پل "شهید چمران" و مقابل درب زندان مستقر شده بودند و تمامی مسیرها را کنترل می‌کردند. هر فردی را که تشخیص می‌دادند جزو دراویش است دستگیر می‌کردند. دراویش دستگیر شده را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند».

 

 

فرهاد نوری درباره وضعیت بازداشت‌شدگان روزهای گذشته دراویش گنابادی می‌گوید: «از دو هفته گذشته تا امروز حدود ۸۰ تن از دراویش گنابادی از جمله نویسندگان سایت مجذوبان نور دستگیر شده‌اند. وکلای دراویش گنابادی هم میان بازداشت‌شدگان هستند. امروز هم دراویش گنابادی در حمایت از دراویش دستگیر شده در روزهای قبل خواستار این شدند که اگر حکومت می‌خواهد فشار بر دراویش را بیشتر کنند، پس همه دراویش را دستگیر کنند تا مشکل حکومت رفع شود. اگر مشکل حکومت با زندانی‌کردن دراویش حل می‌شود، خود دراویش این مشکل را رفع می کنند».


فرهاد نوری درباره هدف دراویش گنابادی از تجمع مقابل زندان اوین می‌گوید: «دراویش گنابادی به دلیل فشارها و سرکوب‌های اخیر و بازداشت وکلای دراویش گنابادی، در یک اقدام مسالمت‌آمیز و بنا بر حق قانونی خودشان ‌می‌خواستند تجمعی مسالمت‌آمیز داشته باشند. خواهان پاسخگویی حکومت ایران در مقابل این فشارها خون درویش وحید بنانی بودند».



"اعتراض به بازداشت‌های اخیر دراویش" از جمله دلایلی است که در اطلاعیه اخیر دراویش گنابادی برای تجمع مقابل زندان اوین ذکر شده بود. در این اطلاعیه همچنین به مرگ وحید بنانی، از دراویش گنابادی اشاره شده و به نقل از آنها آمده بود: «ما هم می‌خواهیم به زندان برویم».

 

به گفته این گرداننده‌ی سایت "مجذوبان نور"، در روزهای اخیر هم‌چنین سه تن از وکیلان دراویش گنابادی به ‌نام‌های امیر اسلامی، امید بهروزی و فرشید یدالهی دستگیر و به بند امنیتی زندان اوین منتقل شده‌اند.

 

صبح دوشنبه 28 شهریور 90 دراویش گنابادی در اقدامی مسالمت آمیز در اعتراض به بازداشتها و سرکوبهای اخیر اقدام به برگزاری تجمع در مقابل زندان اوین نمودند که به دلیل جو شدید امنیتی و حضور گسترده ی نیروهای امنیتی و گارد ویژه این تجمع برگزار نشد .

 

 

 دراویش گنابادی با وجود جلوگیری غیر قانونی از تجمع ایشان در مقابل درب اصلی زندان اوین ٬ توسط مامورین امنیتی و انتظامی بازداشت  شدند .


وی نام دراویشی را که صبح دوشنبه (۲۸ شهریور) مقابل زندان اوین دستگیر شده‌اند به شرح زیر اعلام کرده است:
مجید رشیدی، اسماعیل صنعت‌پرست، بهزاد صنعت‌پرست، رضا قهرمانی، سعید رحمت‌پناه، نعمت کاظمی‌نیا، مهرزاد فریدنیا، قادر فرنودی، محمود تقی‌پور، مهدی مزبوری، منوچهر مزبوری، محمد صادقی، تقی صابری، ابراهیم مختارخروجی، هادی شاه‌رضا، مهران نجار، علی بابایی، رامین اشکوه، مهدی رحمتی، آرش شلتوکی، نعمت کاظمی، تیمور همایونی و داوود مهرداد.
فرزانه نوری، مادر فرهاد نوری، از جمله بازداشت‌شدگان قبلی است.

 

موج جدید سرکوب دراویش در جمهوری اسلامی

مصطفی آزمايش، سخنگوی دراويش نعمت اللهی گنابادی می‌گويد که از سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر درخواست کرده است که به «وضعيت وخيم» آنها در ايران رسيدگی کنند.

 

 

مصطفی آزمايش به رادیو فردا گفته است: «موج تازه سرکوب دراويش که به شدت در ايران راه افتاده است و در شهرستان های مختلف، توده های درويش را بازداشت فله ای و وسيع می کنند و حتی برای دستگيری آنان از اسلحه آتشين استفاده می کنند. به آنها تيراندازی می کنند که تا به حال منجر به شهادت يک نفر و زخمی شدن چندين تن ديگر شده است. علاوه بر اين در تهران نيز پايگاه خبری درويشان را بسته اند و اعضای آن را که عده ای وکيل و نويسنده بوده اند، بازداشت کرده اند.»

 


وی در توضیح دلیل این سرکوب ها می گوید: «دراويش گنابادی خودشان، تصورشان اين است که چون معتقد به اسلام سکولار هستند، به شدت مورد سرکوب قرار می گيرند. چون دستگاه حاکمه درصدد پاکسازی عقيدتی ايران از هر گونه قرائت ديگری ازاسلام به غير از قرائت حاکم است.»


وی در مورد «شيوه بازداشت دراويش» گفته است: «دراويش متاسفانه بدون ارائه هيچ گونه حکم قضايی بازداشت می شوند. معمولا به خانه های آنها يورش می برند و افراد موسوم به لباس شخصی که حکم قضايی هم ندارند و مرتبط با دستگاه های اطلاعاتی هستند، اينها را دستگير می کنند. دراويش هيچگونه امنيتی ندارند. به همين دليل هم روز دوشنبه قصد دارند جلوی در زندان اوين تجمع کنند و بگويند که «وقتی قرار است ما را دستگير کنيد، ما اينجاييم ما را دستگير کنيد» يا اگر که اين دستگيری ها به دستور مقامات قضايی نبوده است، پس دستگير شدگان را آزاد کنيد.»
 

برهان الدین ربانی ترور شد

Posted: 20 Sep 2011 08:40 AM PDT

جرس: برهان الدین ربانی، رییس جمهور سابق افغانستان و رییس شورای عالی صلح در این کشور،امروز ترور شد.

 

 

به گزارش بی بی سی، برهان الدین ربانی بر اثر انفجار بمب کشته شده است؛ در هنگام وقوع حادثه تعدادی دیگر از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل ربانی بوده‌اند.

 

منزل برهان الدین ربانی در منطقه وزیر اکبر خان کابل واقع شده که  محله ای دیپلماتیک و ازجمله مناطق تحت پوشش امنیتی خاص است. هفته گذشته نیز این منطقه شاهد حمله بیست ساعته  به سفارت آمریکا و برخی دیگر ساختمان های دولتی بود؛ حمله ای که طالبان مسئولیت آن را به عهده گرفت.

 

 

محمد ظاهر، يک مقام قضايی پليس کابل به خبرگزاری رويترز گفته است: برهالدين ربانی «شهيد» شده است.

 

به گزارش رادیو فردا، حشمت الله ستانيکزايی، سخنگوی رييس پليس کابل، می گويد، احتمالا برهان الدين ربانی در يک عمليات انتحاری کشته شده است.

وی اضافه کرده است:«انفجار در داخل منزل برهان الدين ربانی روی داد که وی شهيد شد و چند نفر ديگر نيز زخمی شده اند.»

 

برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح در افغانستان، اوایل هفته جاری برای شرکت در اجلاس "بیداری اسلامی" به تهران سفر کرده و با پایان اجلاس، به کشورش بازگشته بود.

وی که رئیس جمهور پیشین افغانستان در دوران حکومت مجاهدین بود، ازجمله مخالفان طالبان محسوب می شود.

 

 

برهان الدين ربانی، بنيانگذار «حزب جمعيت اسلامی» در سال ۱۹۴۰ در فيض آباد در ولايت بدخشان متولد شده بود. وی برای تحصيل به مصر رفته و در سال ۱۹۶۸ فوق اليسانس خود در رشته فلسفه اسلامی از دانشگاه الازهر دريافت کرد.

برهان الدين ربانی که از مخالفان حکومت محمد ظاهر شاه بود و در سال ۱۹۷۱ حزب جمعيت اسلامی را تاسيس کرد.

پس از حمله شوروی به افغانستان و اشغال اين کشور، حزب جمعيت اسلامی به يکی از جريان های اصلی مبارزه عليه شوروی بدل شد.

 

برهان الدين ربانی پس از آن که مجاهدين در سال ۱۹۹۲ توانستند کابل را فتح کنند به عنوان رييس جمهور دوره ای افغانستان انتخاب شد. زمانی که ربانی رئیس جمهور دولت مجاهدین شد، به نظر می رسید تمایلی به کناره گیری از قدرت پس از تکمیل دوره ریاست جمهوری ۴ ماه خود، ندارد . او زمان انتقال قدرت را در پایان دوره ریاست جمهوری خود برای چندین ماه با تمسک به این توجیه که مشکلات امنیتی وجود دارد، به تاخیر اندازد. پس از آن، او این توافق را محقق ساخت که خود همچنان به عنوان رییس جمهور باقی بماند و رقیب اصلی او، گلبدین حکمتیار، نخست وزیر افغانستان شود .
اما با ادامه جنگ داخلی افغانستان در نهايت در سال ۱۹۹۶ طالبان کابل را فتح کردند و برهان الدين ربانی برای مبارزه با طالبان به ولايت بدخشان بازگشت و در تشکیل جبهه ضدطالبان فعال شد.

 

درپی فروپاشی رژیم طالبان، ربانی که تا آن زمان به عنوان رئیس جمهور افغانستان شناخته می شد، قدرت را رسما به حامد کرزی، رئیس اداره موقت افغانستان تحویل داد، اما جایگاهی در کابینه جدید افغانستان نیافت .

 

 ربانی همواره از منتقدان حکومت به رهبری حامد کرزی در افغانستان بوده است . 

وی در انتخابات پارلمانی افغانستان در سال ۲۰۰۵ شرکت کرد و عضویت مجلس نمایندگان این کشور را بدست آورد . به دنبال ایجاد شورای عالی صلح افغانستان ، ربانی رئیس این شورا شد. او در این سمت مسئول پیشبرد گفت وگوها با طالبان بود.


 

بیانیه عفو بین الملل در خصوص بازداشت دراویش و وکلای آنان

Posted: 20 Sep 2011 04:18 AM PDT

جـــرس: در واکنش به افزایش فشارها و اِعمال محدودیت ها بر اقلیت های دینی و مذهبی و دگراندیشان در ایران، سازمان حقوق بشریِ عفو بین الملل با صدور فراخوانی، خواستار نامه نگاری به مسئولین قضایی جمهوری اسلامی و درخواست آزادی بازداشت شدگان و توقف روند موجود شد.


به گزارش تارنمای این سازمان غیر دولتی، در بیانیه و فراخوان عفو بین الملل، ضمن درج آدرس و مشخصات، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و همچنین ذبیح الله خداییان رئیس دادگاه استان فارس، از همگان خواسته شده است تا نامه ها و تقاضای خود را به این مقامات قضایی ارسال دارند.


ترجمۀ فارسی این فراخوان و آکسیونِ اضطراری، که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:


دستگیری دراویش و وکلای آنها در ایران
در سوم و چهارم سپتامبر بیش از ۶۰ نفر از دراویش گنابادی در شهرها ی کوار، شیراز و تهران دستگیر شدند. در چهارم سپتامبر حداقل سه‌ نفر از وکلای آنها نیز دستگیر شدند. تمامی‌ آنها در زندان اوین در معرض شکنجه قرار دارند.


در سوم سپتامبر حدود ۶۰ نفر از دراویش گنابادی در کوار از استان فارس بعد از در گیری با نیروهای بسیجی‌ دستگیر شدند.نامهای این دراویش در اختیار عفو بین الملل می‌باشد. پانزده نفر از دستگیر شدگان آزاد شده‌اند ولی‌ ۴۵ نفر دیگر آنها به نقلی به زندان اوین در تهران منتقل شده‌اند. پنج درویش دیگر که در این درگیری مجروح شده بودند اول به بیمارستان و بعدا دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند و حق ملاقات فامیل و وکلا از آنها سلب شده است.


در چهارم سپتامبر سه‌ نفر از وکلای دراویش که برای آزادی آنها با حاکم شهر کوار ملاقات کردند به محض ورود به دفتر حاکم شهر دستگیر شده‌اند. وکلا در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر میبرند. در پنجم سپتامبر دوازده خبر نگار مجذوبان نور از دفترشان بوسیله لباس شخصیها که احتمالا از وزارت اطلاعات بودند نیز دستگیر شدند. مجذوبان نور ارگان اطلاعاتی خبری انترنتی دراویش گنابادی می‌باشد. مامورین در حال حاضر به دنبال مدیر دفتر مجذوبان نور، که مادر ایشان را در ۱۴ سپتامبر در شیراز دستگیر کرده‌اند میباشند. در هفتم سپتامبر مدیر دفتر دیگری به نام مست یار که در تهران می‌باشد باز داشت شد. تمام خبرنگاران در زندان اوین بسر میبرند.


دستگیری دراویش و وکلای آنها در ایران
تمامی‌ اعضای گروه اقلیت در ایران از جمله بهایی ها، تازه مسیحی‌ ها، اهل تسنن، علمای شیعه منتقد دولت، اهل حقٔ و هچنین دراویش تحت تبعیض، آزار و اذیت، بازداشت بی‌ دلیل و تجاوز و تخریب مکانها ی عمومی آنها قرار میگیرند و نسبت اهریمنی دادن به این گروه‌ها در سالها ی اخیر افزایش گردیده است.
دراویش گنابا دی در ایران خود را شیعه‌های مسلمان می‌دانند. آنها صوفی هستند و تصوف را نه مذهب و نه فرقه توصیف میکنند، بلکه این را راهی‌ برای خدا رسیدن می‌دانند. در ایران پیر و رهبر دراویش گنابا دی جناب آقای دکتر نور علی‌ تابنده می باشند که در می‌‌۲۰۰۷ به اجبار نیروها ی دولتی از خانه خود در بیدخت که مرکز اصلی‌ این دراویش می باشند خارج شدند و در تهران سکونت کردند.


بعد از سخنرانی‌ رهبر ایران در شهر قم که به قول ایشان عرفان کاذب و اهل تصوف خطرناک برای ایران می باشند و باید مردم را از این خطر آگاه ساخت دستگیری و بازداشت دراویش شروع شد. در همین رابطه بسیجیها با برنامه ریزی طلاّب در دوم سپتامبر به شهر کوار رفتند. آنها در سوم سپتامبر در مرکز شهر با داشتن باتون شعارهای‌ ضدّ درویشی را شروع کردند و مغا ز ه ها ی دارای عکس دراویش را به آتش کشیدند و بعد از آن نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک آور و تیرها ی هوایی تظاهر کنندگان را متفرق کردند.


در چهارم سپتامبر دراویش شهر سروستان- که حدودأ ۳۰ کیلومتری شرق کوار قرار دارد – سعی کردند پایِ‌ پیاده برای نشان دادن همدردی وارد شهر کوار شوند. بعضی‌ از آنها بوسیله نیروها ی امنیتی که خیابانها را تحت نظر داشتند مجروح شدند. در این حمله حداقل شش نفر به ضرب گلوله مجروح و در بیمارستان بستری شدند. پنج نفر آنها بعدا بازداشت و به زندان آوین منتقل شدند و یکی‌ از آنها به نام وحید بنانی ۲۴ ساله در بیمارستان در گذشت. دولت در گذشت اورا در ششم سپتامبر اعلام کرد ولی‌ تاریخ اصلی‌ در گذشت او کاملا معلوم نمی‌باشد. لازم به ذکر است که تا روز تشییع جنازه، مسئولین از ملاقات خانواده‌اش با او ممانعت کردند.


آزار و اذیت دراویش گنابادی در سالهای اخیر رو به افزایش است. این افزایش نتیجه فتواهای متعدد آیت الله‌های سر شناسی‌ علیه دراویش می‌باشد. بطوریکه آیت الله لنکرانی در سال ۲۰۰۶ گفت" صوفیها جوانان ما را گمراه می کنند و هر معاشرتی با آنها حرام است". بعد از این فتوا صدها نفر در فوریه ۲۰۰۶ در قم دستگیر شدند و حسینیه آنها در قم با خاک یکسان گردید. تدریجاً در شهرهای مختلف حسینیه‌ها را تخریب و یا تعطیل کردند. در ادامه این جریانات حداقل چهار معلم به جرم شرکت کردن در مجالس دراویش از کار خود بر کنار شدند و همچنین در اکتبر ۲۰۰۸ هفت نفر از دراویش در اصفهان، پنج نفر در کرج فقط به جرم درویش بودن دستگیر شدند.


در ماجرای دیگر در سپتامبر ۲۰۰۸ درجزیره‌ کیش بعد از تعطیل کردن حسینیه دراویش گنابادی شش تن از دراویش را نیز دستگیر شدند. دو نفر از وکلای آنها به اسامی آقای فرشید الهی و آقای امیر اسلامی ظاهراً به دستور دفتر اطلاعات استان هرمزگان به اتهام ایجاد تشویش افکار مردم تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.


در یک جریان دیگر در ماه می‌‌۲۰۱۰ به دستور بخش ۱۰۱ دادگاه عمومی‌ گناباد چهارده نفر از دراویش هر کدام به ۲۵ ضرب شلاق محکوم شدند. جرم آنها برگزاری تجمع در ماه ژوئیه ۲۰۰۹ مقابل ساختمان دادستانی به منظور طرح درخواست آزادی آقای حسین زارعی بود. آقای حسین زارعی متهم شده بود که بطور غیرقانونی مجوز تدفین یکی از دراویش را در مزار سلطانی صادر کرده بوده است. مسئولین محلی ظاهراً به دستور نیروی امنیتی تدفین دراویش را در مزار سلطانی ممنوع کرده بودند.


بیانیه وزارت اطلاعات در خصوص دستگیری شش نفر از هنرمندان به جرم همکاری با بی بی سی

Posted: 20 Sep 2011 03:52 AM PDT

وزیر ارشاد: این افراد برانداز هستند

جـــرس: در پی انتشار خبری از سوی یکی از پایگاههای خبری متعلق به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مبنی بر "شناسایی شبكه همكاران بی بی سی فارسی در تهران که چند چهره مشهور هنری در آن می باشند"، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دستگیری شش تن از افراد "یک شبکه مخفی وابسته به بی بی سی" را تایید کرد.


همزمان وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد، اتهام آنها را امنیتی و به دلیل "نقش فرماندهی بی بی سی در حوادث بعد از اتخابات، در راستای براندازی نظام" اعلام کرد.


این درحالیست که روز گذشته بی بی سی طی موضعی رسمی، به اخبار منتشره واکنش نشان داده و از عدم حضور گزارشگران یا همکاران و مستندسازان خود در ایران خبر داده بود.


به گزارش ایسنا، در اطلاعیه روابط عمومی وزارت اطلاعات آمده است: "با پیگیری‌های مستمر، اقدامات کنترلی و جمع‌آوری‌های گسترده اطلاعاتی در داخل و خارج کشور طی چندین ماه اخیر سربازان گمنام امام زمان، عوامل یک شبکه‌ی غیرقانونی که در پوشش همکاری با بنگاه سخن‌پراکنی دولتی انگلیس موسوم به بی‌‌‌بی‌سی در جهت تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی سرویس جاسوسی استعمارگر فرتوت مشغول بودند و به عنوان تدارکات‌چی سوژه تبلیغاتی برای متخصصان جنگ روانی دشمنان ایران و اسلام فعالیت می‌نمودند، شناسایی و دستگیر گردیدند. "


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده است که "اعضای این شبکه مخفی که تعدادی ظرف چند روز گذشته بازداشت شده‌اند، از طریق فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی در قبال دریافت وجوه کلان از مجاری پنهان و با روش‌های پیچیده پولشویی که معمولاً مورد استفاده سرویس‌های جاسوسی می‌باشد، ماموریت‌های ضدملی محوله از طرف ستاد ارتباطات پوششی و مرکز عملیات روانی سرویس اطلاعاتی انگلستان موسوم به بی‌‌‌بی‌سی را دنبال می‌کردند. "


در این بیانیه هشدار داده شده است "با توجه به تداوم تحقیقات و تحت تعقیب قرار داشتن تعدادی دیگر از مواجب ‌بگیران بی‌‌‌بی‌سی، اعلام می‌دارد ضمن اطلاع‌رسانی در این مورد ظرف روزهای آینده کلیه رسانه‌های جمعی و محافل خبری کشور از انتشار اخبار متفرقه و تاییدنشده خودداری نمایند."

 

گفتنی است روز گذشته باشگاه خبرنگاران اعلام کرده بود "پس از انتشار خبر شناسایی شبکه گسترده ای از عناصر همكار بی بی سی فارسی در تهران، نیمه شب شنبه بیست و ششم شهریور ماه، ۶ نفر از افراد این شبکه در مكان های مختلف دستگیر شدند و اقدام قضایی و امنیتی در مورد آنها صورت گرفت."


گفتنی است  روز گذشته مسئولان بی بی سی اعلام کردند، شش فیلمسازی که در ایران به اتهام همکاری با بخش فارسی سرویس جهانی این بنگاه خبری بازداشت شده اند، فیلمسازانی مستقل بوده اند، نه کارمندان بی بی سی، و آنان هیچ گونه همکاری با این رسانه نداشته اند.


  ناصر صفاریان، مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، محسن شهرناز دار و کتایون شهابی پنج مستندسازی هستند که گفته می شود در ارتباط همکاری با بی بی سی فارسی بازداشت شده اند.


برانداز هستند
در همین زمینه وزیر ارشاد گفت: افرادی که دستگاه‌های امنیتی به سراغ‌شان می‌روند جرم‌شان فعالیت فرهنگی نیست و مشخص است فردی که با این شبکه همکاری می‌کند مستندساز و فیلم‌ساز نیست و کار وی برای براندازی نظام بوده است.


به گزارش فارس، محمد حسینی روز سه شنبه درباره وضعیت مستندسازانی که طی روزهای گذشته زندانی شده‌اند و پیگیری وزارت ارشاد درباره این گروه گفت "ما همواره حامی جامعه، فرهنگ و هنر در کشور هستیم و چنین فضایی را دنبال می‌کنیم اما افرادی که دستگاه‌های امنیتی به سراغ‌شان می‌روند جرم‌شان فعالیت فرهنگی نیست و اگر دستگاه امنیتی فردی را بازداشت می‌کند قطعا جرمی داشته است."


وی مدعی شد نقش بی‌بی‌سی فارسی در حوادث بعد از انتخابات، "فرماندهی اغتشاشات" بوده و ادعا کرد "مشخص است فردی که با این شبکه همکاری می‌کند مستندساز و فیلم‌ساز نیست و کار وی براندازی نظام بوده و با جمهوری اسلامی معاند است نباید انتظار داشت که هنرمندان با آنها همکاری کنند و معاندان نظام مورد حمایت ما قرار گیرند. "


حسینی گفت: هنرمندان باید مراقب کنند تا کار آنها بر وفق نظر دشمن نباشد لطمه‌ای که هنرمندان، نویسندگان و برخی از خبرنگاران از سوی این افراد می‌بینند سخت است و باید حساب این افراد را از حساب جامعه هنری جدا کرد.

بازداشت دو وبلاگ نویس کرمانشاهی به اتهام نشر اکاذیب

Posted: 20 Sep 2011 03:10 AM PDT

جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که دو وبلاگ نویس کرمانشاهی به اتهام نشر اکاذیب توسط پلیس فتای کرمانشاه بازداشت شدند .


به گزارش کرمانشاه پست و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نیروی انتظامی، این دو وبلاگ نویس با اعلام شکایت و دادخواهی از سوی شاکی و در پی ارجاع پرونده از آگاهی انتظامی استان کرمانشاه به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) بازداشت شده اند .


هر چند نام افراد بازداشت شده اعلام نشده، اما منابع خبری محلی، سن آنها را ۲۵ و ۳۴ ساله اعلام کرده اند.


طی چند هفته اخیر و در پی اخباری مبنی بر فساد برخی از نزدیکان مقامات و نمایندگان استان به فساد مالی در فضای مجازی ، بسیاری مسئولان ضمن تذکر به مقامات امنیتی و انتظامی خواستار برخورد با برخی وبلاگ های استان شدند .


ابراز تاسف از سفر مشایی به نیویورک و ناکام ماندن پروژه بازداشت وی

Posted: 20 Sep 2011 03:10 AM PDT

احمدی نژاد گریه و خودخوری می کند

جـــرس: درحالیکه گمانه زنی ها حاکی از احتمال بازداشت اسفندیار رحیم مشایی هنگام سفر رئیس دولت به نیویورک بود، یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینكه "گویا قرار بوده مشایی را نبرند و در همین سفری كه احمدی‌نژاد می‌رود این فرد بازداشت شود"، گفت "متاسفانه مشایی به نیویورك رفت چون احمدی‌نژاد احتمال می‌داد كه در غیابش مشایی دستگیر شود و انتظار می رفت وقتی او به نیویورك می‌رود باند مشایی دستگیر شود و تكلیف مشخص شود."


همزمان یک نماینده اصولگرای دیگر مجلس شورای اسلامی، در نطق روز سه شنبه خود چندین بار برای رئیسدولت ابراز تاسف کرد و سکوت وی در قبال مسائل منطقه را به باد انتقاد گرفت و ضمن حمله به ترکیه گفت "اردوغان، این دوره گرد ترکیهای، از سوی آمریکا ماموریت یافته که انقلابهای منطقه را لائیک بخواند، اما رئیس جمهور ما که بعد از سیدحسن نصرالله بیشترین محبوبیت را در منطقه دارد، سکوت کرد و توجهش را به چند نفر معطوف کرده که مبادا به آنها از گل نازک تر بگویند! او خم به ابرو می آورد و حتی شنیدهام که در گوشهای گریه میکند و خودخوری می کند."


به گزارش فرارو، نور الله حیدری دستنایی، در خصوص ادعای احمدی‌نژاد در مورد اینكه این دولت پاك‌ترین دولت است، گفت: "اظهار نظر وی در مورد اینكه این دولت پاك‌ترین دولت است، خالی از اشكال نیست. وقوع این رویداد تلخ و امثال این رویداد‌ از دو حالت خارج نیست. یا اینكه دولتمردان از روی عمد و آگاهی در این مساله دخیل‌اند یا اینكه سهوا و از روی قصور و كم‌رنگ شدن نظارت بر آنها این مساله روی داده است. ممكن است حالتی تلفیقی وجود داشته باشد، یعنی ممكن است برخی از دولتمردان با علم و آگاهی حضور داشته باشند و برخی با سهل انگاری مسبب این واقعه بوده باشند."


گفتنی است احمدی‌نژاد در آغاز چهارمین دور سفرهای استانی و در اردبیل دولت خود را پاك‌ترین دولت در طول تاریخ خوانده و از سكوت خود در "احترام به رهبری و مردم" سخن راند، که همان روز در مجلس اما رییس سازمان بازرسی كل كشور اسنادی از نقش برخی دولتمردان در اختلاس بزرگ تاریخ ایران خبر داد.


این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «هر صورت را كه در نظر بگیریم، قطعا علت این جریان دولت ایشان است. اگر نقش دولتمردان از روی عمد باشد و دولتمردانی در سطوح مختلف عامدا و عالما در این قضیه نقش داشته باشند، خطر خیلی بزرگ بوده و جرم خیلی سنگین خواهد بود كه شواهدی وجود دارد كه قضیه از این دست بوده است... "


وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اظهارات احمدی نژاد كه از سویی كابینه را خط قرمز خود می‌دانند و ازسوی دیگر مطرح می‌كنند كه مسئولان خاطی در هر مقامی را بگیرید با هم تناقض دارند، گفت: "صد در صد این گفته‌های احمدی‌نژاد با هم تناقض دارند... "


وی همچنین تاکید کرد "چون احمدی‌نژاد احتمال می‌داد كه در غیاب وی مشایی دستگیر شود. او را با خود به نیویورك برد. من انتظار داشتم وقتی او به نیویورك می‌روند باند مشایی دستگیر شود و بالاخره تكلیف مشخص شود كه متاسفانه مشایی را با خود به نیویورك برد."


حیدری در پایان گفت: "من به عنوان یك خدمتگزار كوچك مردم، باید به رییس جمهور بگویم كه شما به جای اینكه فریاد بر آورید كه جلوی مفسدین اقتصادی را بگیرید و با اختلاس‌گران برخورد كنید، كافی است حمایتتان را از مشایی و امثالهم بردارید و در این صورت مبارزه با فساد مالی نیازی به فریاد نخواهد داشت و با این كار خود به خود، ابعاد این پرونده مشخص خواهد شد."


گریه می کند
همزمان یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس در نطق امروزخود چندین بار برای رئیس دولت ابراز تاسف کرد و بدون اشاره به مواضع وی، مدعی سکوت احمدی نژاد در قبال مسائل منطقه شد و آنرا به شدت مورد اعتراض قرار داد.


به گزارش خبرآنلاین، علی محمد بزرگواری گفت: "درحالیکه اردوغان، این دوره گرد ترکیهای از سوی آمریکا ماموریت یافته که انقلابهای منطقه را لائیک بخواند، رئیس جمهور ما که بعد از سیدحسن نصرالله بیشترین محبوبیت را در منطقه دارد، سکوت کرد و توجهش را به چند نفر معطوف کرده است که مبادا به آنها از گل نازک تر بگویند! او خم به ابرو می آورد و حتی شنیدهام که در گوشهای گریه میکند و خودخوری می کند!"


بزرگواری با بیان اینکه متاسفیم که ما از این بیداری اسلامی استقبال شایسته نکردیم و با فرصت سوزی ایشان، دولت جمهوری اسلامی موضع به جایی اتخاذ نکرد، ادامه داد: "هنوز نفهمیدهاید که ولایت مطلقه فقیه مافوق قانون است و شما از قانون حرف می زنید!"

 

دستور رئیس قوه قضائیه برای حذف پوشش اجباری چادر بر سر متهمان زن

Posted: 20 Sep 2011 02:18 AM PDT

جـــرس: در پی چالش های رخ داده پیرامون گذاشتن چادر اجباری بر سر زنان متهم در دادگاههای کشور، مدیرکل پیشگیری‌های قضایی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از دستور صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی به سازمان زندان‌ها مبنی بر حذف اجباری بودن چادر بر سر زنان متهم در دادگاه‌ها خبر داد.


به گزارزش مهر، به دنبال طرح "موضوع چادر به سرداشتن متهمان زن در دادگاه" و چالش های پیرامون آن، یدالله عسگری با اعلام این خبر گفت: صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی دستوری به رئیس سازمان زندان‌های کشور ابلاغ کرد که زنان متهم که مرتکب جرائم خلاف عفت عمومی شده‌اند با همان وضعیت لباس معمول در جامعه در دادگاه حاضر شوند.


وی افزود: این درخواست از سوی ذوالقدر معاون پیشگیری قوه قضائیه به رئیس دستگاه قضاء ارائه شده است و وی نیز با این درخواست موافقت کرد.


مدیرکل پیشگیری‌های قضایی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: در این ابلاغیه اعلام شده که سازمان زندان‌ها نباید زنان را به پوشش چادر در دادگاه‌ها مجبور کند.


عسگری گفت: این دستورالعمل هم اکنون به رئیس سازمان زندان‌ها ابلاغ شده است و این سازمان باید اقدامات لازم را برای اجرای آن انجام دهد.


گفتنی است هفته گذشته نیز، لاله افتخاری، نماینده اصولگرای تهران در مجلس، از دیدار نمایندگان زن با رئیس قوه قضائیه خبر داد و افزود: در این دیدار نمایندگان انتقادات خود را در مورد استفاده از چادر بر سر متهمان زن در دادگاه‌ها و توهین به حجاب برتر در سینما و تلویزیون مطرح کردند. در مورد استفاده چادر بر سر متهمان زن در دادگاه‌ها گفت: بسیاری از زنان مجرم پایبند به حجاب نیستند و به اجبار با چادر در دادگاه‌ها حاضر می‌شوند در حالی که این اقدام می‌تواند به حرمت چادر خدشه وارد کرده و نتیجه منفی در جامعه داشته باشد.


وی افزود: اگر سازمان زندان‌ها می‌خواهد متهمان زن در دادگاه‌ها با چادر حاضر شوند حداقل از ملحفه یا پارچه‌ای که نماد زندان دارد استفاده کند.


نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: در ملاقاتی که نمایندگان زن تهران در مجلس با رئیس قوه قضائیه داشتند این موضوع مطرح شد و نمایندگان زن به رئیس قوه قضائیه در مورد استفاده از چادر بر سر بازیگران سینما که نقش‌های منفی و آسیب‌پذیر را ایفا می‌کنند هم اعتراض داشتند.


اختلاس بزرگ، هزاران برابر فیلم‌های مستهجن، ایمان مردم را سست کرد

Posted: 20 Sep 2011 01:56 AM PDT

جـــرس: یکی از استادان اخلاق در جریان یکی از برنامه های تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت "اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، هزاران برابر فیلم‌های مستهجن، در سست كردن ایمان مردم نقش دارد."


به گزارش جهان، ناصر نقویان، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تحت عنوان "سمت خدا"، در واكنشی کنایه آمیز به سخنان چندی پیش رئیس دولت که مدعی شده بود "در ایران هیچ كس گرسنه نمی ماند"، گفت: "نمی دانم این گزارش ها را چه كسانی برای احمدی نژاد تهیه می كنند. "


نقویان در تكمیل اظهاراتش از زنی به شدت فقیر سخن گفت كه برای سیركردن شكم اعضای خانواده اش هیچ درآمدی ندارد و به ناچار، تن فروشی می كند و دولت را در خصوص دخالت اعضایش در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مورد حمله قرار داد.


همزمان دکتر مجید ابهری، از جامعه شناسان کشور در گفتگو با روزنامه تهران امروز گفت "از نظر من اگر قرار است یك قاچاقچی مواد مخدر به خاطر آلوده كردن نسل جوان به چوبه دار سپرده شود، باید عوامل این اختلاس به دور از حاشیه سازی‌ یك بار برای همیشه به اشد مجازات برسند. امروز بهترین فرصت برای اثبات شعارها و ادعاهای عدالت محور است. فقرا و گرسنگان در انتظار مشاهده اجرای عدالت هستند."


این استاد دانشگاه، در ارتباط با تبعات اجتماعی اختلاس بزرگ سه هزار میلیارد تومانی تاکید کرد "جامعه هنوز از شوك روانی و سكته اخلاقی خبر اختلاس در استانداری تهران خارج نشده بود كه توفان بی‌اخلاقی در قالب اختلاس سه هزار میلیاردی در سطح جامعه منتشر شد. متعاقب آن موضوع اختلاس مالی در دانشگاه هنر اصفهان منتشر شد و معلوم نیست بی‌اخلاقی‌های بعدی كجا متوقف می‌شود. از نظر من سوءاستفاده مالی عده‌ای از بانك صادرات، فقط یك مسئله اختلاس نبود، بلكه یك سونامی و بلا بود. خوردن نبود، بلكه بلعیدن بود..."


سایت رجاء نیوز که طی چند سال اخیر دولت محمود احمدی نژاد را مورد حمایت جدی قرار می داد، پیرامون اختلاس بزرگ نوشته است "این اختلاس بی شك بزرگترین اختلاس در تاریخ اقتصادی كشور به شمار می رود و سوء استفاده‌ای كه اثر آن بر افكار عمومی و ایجاد بی‌اعتمادی آن‌قدر وسیع است كه اگر دولت و دستگاه قضایی نتوانند تبعات آن را زودتر جمع كنند، به این زودی‌ها، آب رفته بی‌اعتمادی را به جوی بازنمی‌گرداند."


با وجود بارز بودنِ دخالت دولتی ها در ایجاد تسهیلات برای اختلاس گران و فراهم نمودن فضا برای سوء استفاده و همچنین متهم بودنِ مقامات ارشد دولت در پرونده های بزرگ اختلاس، روزنامه اصولگرای رسالت، با انتقاد از آنچه "جنجال رسانه ای پیرامون اختلاس" نامیده، نسبت به افشای این اختلاس خشمگینانه نوشته است:
"اخبار اختلاس و تقلب و... هر روزه به هر دلیلی به تیتر اول رسانه ها تبدیل می شود و مسئولان با افتخار رقم اختلاس را در رقابتی با همدیگر فزونی می بخشند. رقابت های سیاسی هم مزید بر علت شده وتخلفات و تقلبات را چونان سلاحی برای درهم کوبیدن رقیب بکار می گیرند و در این میان در ذهن توده های تماشاگرافکاری شکل می گیرد که قربانی آن وجهه نظام سیاسی کشور است.این چشمان نزدیک بین در نبردی برای قدرت، آینده نظام سیاسی را نیز هدف گرفته اند و این به ظاهرپیروزمندان در تاکتیک ؛بازی استراتژیک را پیشاپیش باخته اند.
سرعت رقابت بین بعضی ازسیاسیون و مدیران برای تطهیر خویش و تخریب نظام متاسفانه شدت گرفته و تخریبی که گوهر اعتماد به نظام سیاسی را از توده های مردم می ستاند؛ اعتمادی که بازگرداندن آن سخت دشوار است."

 


انتقاد ابتکاراز محدودیت تحصیلی دانشجويان

Posted: 20 Sep 2011 02:43 AM PDT

 جرس: رييس كميته محيط زيست شوراي شهر گفت:«هم اكنون بسياري از دانشجويان به دليل گرايشات سياسي از ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر محروم شده‌اند اين درحالي است كه تمام مسوولان همواره به آزادي بيان و تضاد ديدگاه‌ها تاكيد كرده‌اند.» 

به گزارش ايلنا، "معصومه ابتكار" در جلسه علني شوراي شهر تهران، نسبت به كاهش كيفيت مسايل آموزشي در وزارت علوم و آموزش و پرورش انتقاد كرد و گفت: «مقام رهبري همواره بر آرام سازي، سالم سازي و آزادي در دانشگاه‌ها تاكيد داشته‌اند اما هم اكنون چنين چيزي وجود ندارد.» 

وي ادامه داد:« حتي براي تعيين رييس گروه علمي ‌استادان، دانشگاه اجازه دخالت نداشت اما اكنون روساي دانشگاه‌ها اقدام به اين كار مي‌كنند.» 

رييس كميته محيط زيست شوراي شهر گفت:«به رغم نزديك شدن سال تحصيلي جديد، كمبود آموزش‌هاي مدارس همچنان پابرجا مانده‌است.» 

ابتكار گفت: «توجه به مسايل فرهنگي و اجتماعي بايد در اولويت اقدامات مسوولان قرار گيرد چرا كه اين دو مهم، سرمايه‌هايي هستند كه با گذر زمان و توجه شايسته به اين دو مقوله مي‌توان نتايج خوبي همچون ساير كشورهاي اروپايي از آن گرفت.» 

وي همچنين از مقاوم سازي نشدن مدارس ياد كرد و گفت: «متاسفانه در اين زمينه مسوولان دايم در حال وعده دادن هستند اما اين وعده‌ها هرگز شكل اجرايي به خود نمي‌گيرد كه اين براي مردم دغدغه‌اي ويژه شده است.» 

وي همچنين با تبريك هفته دفاع، روز گفت و گوي تمدن‌ها را كه موجب كسب اعتبار جهاني براي ايران شد، خجسته خواند و گفت: «روز گفت وگوي تمدن‌ها كه از سوي رييس جمهوري موقت در مجمع عمومي‌سازمان ملل به ثبت رسيد از سوي جهان مورد استقبال قرار گرفت به ويژه آن كه اين روز همزمان با حملات موشكي آمريكا به عراق بود.»