جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مشایی رییس شورای عالی سینما هم شد

Posted: 10 Sep 2011 09:25 AM PDT

جرس: اسفندیار رحیم مشایی ریاست شورای عالی سینما را نیز عهده دار شد.

 

مشرق نوشت:جلسات شورای عالی سینما كه به ریاست رئیس جمهور برگزار می شد از این به بعد بدون حضور وی برگزار می شود.

 احمدی نژاد اعلام كرده از این به بعد ادامه جلسات به ریاست مشایی برگزار خواهد شد.

 رییس دفتر رییس جمهور، جانشین رییس جمهوری در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، رییس کمیسیون فرهنگی دولت، رییس مرکز ملی جهانی شدن، مشاور قرهنگی رییس جمهور، و رییس گروه مشاوران جوان رییس جمهوری، ازجمله دیگر سمت های حقوقی اسفندیار رحیم مشایی است.

 

گفتنی است در جلسه گذشته شورای عالی سینما به بحث درباره بیمه و وام هنرمندان پرداخته شد كه از وظایف ذاتی وزارت ارشاد است.
 

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: رقابت بین اصولگرایان سمی مهلک است

Posted: 10 Sep 2011 09:16 AM PDT

 

جرس: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: «اگر اصولگرایان در انتخابات به جان هم بیفتند فرش قرمز در جلوی پای دوم خردادی‌ها پهن کرده‌اند و بارها اعلام کرده‌ایم که رقابت بین اصولگرایان سمی مهلک است.»

 

به گزارش خبرآنلاین، محمدنبی حبیبی  در دیدار با اعلایی استاندار ایلام اظهار داشت: موتلفه اسلامی خود را در مقابل مجموعه نظام مدیون و مسئول می‌داند و وارد جنجال‌های سیاسی نمی‌شویم اما در مورد مسائل مربوط به اصل نظام باید صاف و پوست کنده بود و در تصمیم‌گیری‌ها باید ثبات داشت.

 

وی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: ما به دنبال محوریت جامعتین در وحدت اصولگرایان بوده‌ایم زیرا اصولگرایان با محوریت جامعتین بهتر دور هم جمع می‌شوند. ما محوریت جامعتین را منحصر به فرد می‌دانیم و سطحی بالاتر از محوریت جامعتین وجود ندارد. صادقانه به دنبال وحدت اصولگرایان هستیم.

 

در خبری دیگر؛ دبیرکل سابق جمعیت موتلفه اسلامی در اجلاس سراسری دبیران حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی برای ما یک زمینه و فرصت کم نظیر است، زیرا جامعتین در صحنه حضور دارد و با ساز و کاری که تاسیس کردند نوعی همگرایی صورت می‌گیرد که در گذشته سابقه نداشته است.

حبیب الله عسگراولادی تاکید کرد: حرکت اصولگرایان باید زیر نظر جامعتین و با ساز و کار 8+7 باشد و امیدواریم این ساز و کار با استفاده از مدل 6+ 5 که در انتخابات مجلس هشتم صورت پذیرفت به نتیجه خوبی برسد.

 

عسگراولادی با تاکید بر این‌که «وحدت اصولگرایان یک ضرورت است»، گفت: در سراسر کشور اصولگرایان باید با فهرست‌های واحد در انتخابات شرکت کنند و در این راه باید تمام سعی و تلاش خود را انجام داد. انتخابات مجلس باید جشن اسلامی - ملی باشد، رقابت انتخاباتی باید رقابت سالمی باشد، متاسفانه در برخی حوزه‌های انتخابیه در مجلس هشتم که اصولگرایان رای نیاوردند به دلیل تفرقه و تعدد نامزدها بود.

 

عبدالفتاح سلطانی بازداشت شد

Posted: 10 Sep 2011 08:51 AM PDT

جرس: عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر امروز شنبه بازداشت شد.    

 

معصومه دهقان، همسر سلطانی با اعلام خبر بازداشت او به بی بی سی فارسی گفت: "امروز ساعت یک و نیم بعد از ظهر آقای سلطانی به همراه چهار نفر وارد خانه شدند و در داخل اتاق او هر چه سی دی و کاغذ و مدارک بود برداشتند؛ وقتی هم اعتراض کردیم اینها مدارک بچه‌‎ها است، گوش ندادند و حتی لپ تاپ فرزندانم را هم با خود بردند".

 

 

همسر عبدالفتاح سلطانی گفت که هنگام ورود ماموران از آنها برگه اجازه ورود خواسته است، اما آنها گفته اند که آقای سلطانی در جریان است، "گویا برگه‌‌ای از مقامات را به او نشان داده بودند، اما من هیچ برگه ای ندیدم".

 

خانم دهقان از دلیل بازداشت همسرش اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: "متوجه نشدم چرا این کار را می‌کنند، به ما گفتند هر چه مربوط به کانون مدافعان حقوق بشر است لازم دارند در صورتی که خیلی از وسایلی که بردند هیچ ارتباطی با کانون نداشت".

عبدالفتاح سلطانی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران و کنشگران مدنی در سال های اخیر بوده است.

وی در جریان بازداشت های فله ای و غیرقانونی سال ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود که پس از تحمل بیش از دو ماه حبس، از جمله ۱۷ روز انفرادی، آزاد شد.

احمد توکلی: اگر اصولگرایان متحد شوند شاید در تهران رای بیاورند

Posted: 10 Sep 2011 08:38 AM PDT


جرس: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس  گفت: «برخی در مجلس هستند که نمی خواهند بر آن ها نظارت شود و من اسناد فساد اداری و مالی شان را دارم که حتما آن ها را تحویل شورای نگهبان می دهم تا صلاحیت شرکت این‌ها در انتخابات را شورای نگهبان بررسی کند. »


به گزارش مهر، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در دوازدهمین دوره نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مسقتل با تاکید بر «ویژگی های شخصیتی رهبر معظم انقلاب به عنوان عالم مسلط اسلام شناس و سیاستمدار با تجربه» گفت: «باید خودمان را همواره در معرض اشارات ایشان قرار دهیم تا با مبانی فکری و نظری ایشان هم افق شویم.»

نماینده  تهران در مجلس ، با بیان اینکه رهبری همواره مدافع انتقاد بوده است، گفت: «نباید تنها به عیب ها و ضعف ها پرداخت چرا که این باعث یاس و ناامیدی می شود .»

 

وی افزود: «نباید صرفا روی نکات مثبت مانور داد که این نیز باعث خودشیفتگی می شود و ضمنا هر عملکرد فوق نتیجتا توقف و سکون را به همراه خواهد داشت.»

 

وی در همین راستا به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخت و تاکید کرد : «البته دولت در مهار تورم انتظاری شش ماه ابتدایی سال موفق بوده است.»


 

توکلی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: «لاریجانی فامیل من است و قائم مقام من در زمان تصدی وزارت کار بود و در تمام دوران با او ارتباط داشته ام و دارم، الان هم کمکش می کنم و به او انتقاد می کنم ولی از نظر معدل گیری و در مجموع، حداد بهتر از لاریجانی بود.»


وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «اینکه عده‌ای به عنوان جبهه پایداری بگویند که موضع ما با بقیه اصولگرایان یکی نیست، درست نیست؛ در این صورت نه خودشان رای می آورند و نه بخاطر فضای تردیدی که ایجاد می کنند بقیه اصولگرایان نیز رای خواهند آورد.»



توکلی همچنین در اظهارنظری قابل تامل گفت: «اگر اصولگرایان متحد شوند شاید در تهران رای بیاورند.»

وی ادامه داد: «من دفاع می کنم از وحدت اصولگرایان و دوست دارم که آقای حسینیان و آقا تهرانی دور یک میز کنار باهنر و سایر اصولگراین بنشینند.»

 

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «مجلس بیمار است. تمایلات حوزه‌ای، تمایلات غیرملی و نگاه خرد در مجلس وجود دارد و این مسئله علت‌های ساختاری مثل نبودن حزب دارد و علت‌های اخلاقی و نفسانی هم دارد و همچنین قبیله گرایی‌های سیاسی نیز در آن دخیل است.»

وی افزود: «برخی در مجلس هستند که نمی خواهند بر آن ها نظارت شود و من اسناد فساد اداری و مالی شان را دارم که حتما آن ها را تحویل شورای نگهبان می دهم تا صلاحیت شرکت این‌ها در انتخابات را شورای نگهبان بررسی کند. همین زد و بند هاست که موجب می‌شود آدم های بی لیاقت محض رئیس کمیسیون شوند و دانایان کنار گذاشته می شوند. امثال این نمایندگان مشکلات ساختاری و اخلاقی دارد.»

 

حمله مردم به سفارت اسرائیل در قاهره

Posted: 10 Sep 2011 08:13 AM PDT

روز بعد از درگیری ادامه تظاهرات. سخنان مخالفان و موافقان حمله به سفارت

 

احمد ضیاء مسعود: شاه‌مسعود قدرت را بی دخالت خارجی ها گرفت

Posted: 10 Sep 2011 08:09 AM PDT

فرزانه بذرپور
جرس: احمدشاه مسعود به شیر دره پنجشیر ملقب است، جایی که نه روس ها و نه طالبان تا زمانی که «آمر صاحب» زنده بود نتوانستند بر آن استیلا یابند. شاه مسعود چهره اول مبارزه با قوای شوروی و پیش کسوت مجاهدت در راه آزادی افغانستان است. مسعود از فرماندهان مبارز تاجیکی نژاد افغان بود که در میان بخش قابل توجهی از افغان ها، سمبل وحدت و وفاق ملی و نیز آزادگی و مبارزه افغانستان است. مسعود در نهم سپتامبر سال 2001 درست 48 ساعت قبل از انفجار برج های دوقلوی نیویورک، در عملیات انتحاری در ولایت تخار افغانستان توسط دو تروریست عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند ترور شد.

 

در سالگرد شهادت این مجاهد افغان با برادرش احمد ضیاء مسعود، کنشگر سیاسی گفتگو کردیم . احمد ضیاء معاون حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان است . وی در کارنامه سیاسی و مبارزاتی خود فرماندهی مجاهدین افغان در پنجشیر، مشاور دولت برهان الدین ربانی و سفیر افغانستان در کشورهای روسیه، گرجستان ، ارمنستان و بلاروس را ثبت کرده و هم اینک معاون دولت کرزای است.
گفتگوی جرس با احمد ضیاء مسعود را درپی می خوانید.
 
 احمد شاه مسعود نه تنها در افغانستان بلکه در ایران هم چهره ای محبوب و مبارزی شناخته شده محسوب می شود. اگر ممکن است برای خوانندگان سایت جرس بفرمایید احمد شاه مسعود چه نقش کلیدی داشت که درست چهل و هشت ساعت قبل از 11 سپتامبر ترور شد؟
مطمئنم تفاوتهای زیادی بین احمد شاه مسعود با دیگر فرماندهان افغانی و مبارزان هست . از نقطه نظر قدرت روحی و گروهی با دیگران متفاوت بود. او ژرف نگر بود و معتقد بود به آنچه می گفت، و به باورهایش عمل می کرد . این فرقی نمی کرد در سیاست و اخلاق ، اخلاق برای او پیشتر از سیاست بود. برعکس برخی دولتمردان که سیاست را بر اخلاق ترجیح می دهند.
او را به شهادت رساندند تا اندیشه او را از بین ببرند ، مسعود را حذف فیزیکی کردند اما اندیشه او همچنان پابر جاست و هر سال بیشتر تقویت شده است.
 
به اخلاق سیاسی مسعود اشاره کردید به نظر می رسید که مسعود از مسئولیت های سیاسی گریزان بود؛ آیا صرفا یک چهره نظامی بود یا قابلیت های سیاسی نیز داشت ؟
اگر در زندگی مسعود دقت کنیم، می بینیم او از نظامی گری تنفر داشته است و سعی کرده با افکار فلسفی خود در خلوت باشد تا بتواند که خودش هم ثمر بگیرد . اما شرایط افغانستان او را وادار به جنگ کرد. او اگر مسئولیت دولتی را نمی گرفت دلیلش نتوانستن نبود ، بلکه او افتخارات را به دیگران می بخشید و مشکلات را خودش قبول می کرد. در زندگی او می بینیم که همواره وقتی افتخاری نصیب جبهه مقاومت و جهاد می شود می گفت که این کار را بچه ها کردند. در حالی که مشکلات را متوجه خودش می کرد. کسی بود که پیروزی را با دیگران تقسیم می کرد و نه اینکه چون نظامی بود نمی توانست کار سیاسی کند. مقابله با ابر قدرت شوروی هوش سیاسی می خواست .
 
به هر حال احمد شاه مسعود پیش کسوت مجاهدت در راه آزادی افغانستان محسوب می شود. چرا در حکومت مجاهدین بعد از آزادی افغانستان، مسعود به اعتباری بازنشسته شد و مجاهدین چندان مجالی به ایشان برای ورود به سیاست ندادند؟
 مسعود از بزرگان مجاهدت در طول تاریخ افغانستان است و افغانستان را برای افغانستان می خواست و زمانی که حکومت کمونیستی را شکست داد، همسایه ها قدرت را گرفتند و دخالت کردند. مسعود اولین رهبر ملی بود که قدرت را بی دخالت خارجی گرفت، اما کشورهای منطقه و همسایه های دور و نزدیک ، فکر می کردند که او در کشور نفوذ دارد و بعد از اینکه در کابل مستقر شد مورد حملات کشورهای منطقه قرار گرفت. زمانی که از پست وزارت دفاع بنا بر مصلحت کشور کنار رفت باز هم اقتدار را داشت و موضع بازنشستگی نگرفت و می خواست افغانها به تفاهم برسند اما کشورهای بیگانه و گروه ها مجال ندادند.
 
افغانستان مجموعه ای از نژادهای ازبک وتاجیک و هزاره و پشتون است، با این حال مسعود به چهره ای برای وفاق ملی افغان ها تبدیل شده، اخیرا هم سالروز شهادت ایشان را به عنوان هفته شهید انتخاب کردند ، سیره عملی مسعود چگونه بود که می توانست بین این قومیت های متفاوت پیوند ایجاد کند؟
یکی از شعار های بسیار روشن مسعود این بود که کسی که مسائل اختلافی بین قومیت ها را دامن می زند هر کس که باشد به آسیاب دشمن آب می ریزد. او سعی می کرد تفاهم عمومی بین مردم به وجود آورد. البته بعد از حکومتی که آمد یک مقدار مسائل قومی افغانستان حل شد اما در دوره مقاومت، مسعود تمام تلاشش این بود که احزاب مختلف افغانستان را کنار هم قرار دارد و یک مقاومت ملی ایجاد کند. در سخت ترین شرایط افغانستان مسعود شهید از قندهار کسانی را می آورد و از ازبک و شیعیان اقوام را می آورد و مقاومت ملی را پایه ریزی می کند و در آخر طالبان را شکست دادند. مسعود نمونه ای از هم‌گرایی ملی بوده است.
 
اگر درپی واقعه یازده سپتامبر، آمریکا به افغانستان حمله نمی کرد و طالبان را ساقط نمی کرد ، مجاهدین باز هم می توانستند بر کابل مستولی شوند؟ نظر شما در مورد ساقط کردن طالبان از سوی آمریکا چیست؟
اگر این اتفاق نمی افتاد مطمئن هستم که با ترور مسعود و نبود رهبر مقاومت، درابتدا نیروهای مقاومت تضعیف می شدند، در این شکی نیست. اما در عین حال مسعود یک شخص نبود، یک اندیشه و تاریخ و ملت بود و اندیشه و راهکارش علی رغم حذف فیزیکی باقی می ماند و در انتها آن اندیشه موفق می شد. امروز ما مصمم هستیم که اگر دخالت خارجی برود، مردم افغان همان اندیشه را پیروی کنند. ما بارها گفته ایم که نیروهای خارجی را در جنگ نیاوریم و ما نیرو داریم و فقط پشتیبانی شما داشته باشیم، طالبان را شکست می دهیم.
 
مسعود یک مبارز مسلمان بود قرائت مسعود از اسلام چه تفاوت بنیادینی با نگاه طالبان داشت؟
مسعود معتقد به اعتدال بود و بارها می گفت که طالبان از اسلام یا چیزی نمی فهمند یا افراطی عمل می کنند و دشمن اسلام هستند.
 
به نظر می رسد که طالبان همچنان پایگاه اجتماعی در افغانستان دارد چرا افغانستان هنوز مستعد پرورش طالبان است؟
متاسفانه افغانستان در طول تاریخ نتوانسته که یک کشور موفق باشد و این دلیلش رقابت بین نخبگان بوده و درنتیجه نهادها ساخته نشده و پای بیگانگان به افغانستان باز شده و به لشگر کشی های جهانی انجامیده است. متاسفانه زمانی که پاکستان طالبان را ایجاد کرد و می خواست ژاندارم منطقه شود رقابت نخبگان این زمینه را ایجاد کرد و این به ضرر مردم افغان بوده و هست . باید که مردم افغان با خودآگاهی نگذارند که پای بیگانگان به این کشور باز شود و این تحولات فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی را می طلبد .
 
فکر می کنید با اتحاد استراتژیکی که بین نیروهای غربی و دولت افغانستان به وجود آمده امکان پاکسازی طالبان و ریشه کنی آنها در افغانستان وجود دارد؟
 ببینید این پیمانها اولین باری است که به طور مشخص بین افغانستان و آمریکا امضا می شود و افغانستان سیاست بی طرفی را همیشه اعمال کرده است. این بی طرفی افغانستان باید حفظ شود و باید بسیار محتاط باشیم. تا افغانستان میدان کشاکش ها نشود مثل زمان جنگ سرد.
 
نقش جمهوری اسلامی را چه طور ارزیابی می کنید ؟
نقش دولت ایران بر اساس همه اعترافات دولت افغانستان مثبت بوده است؛ به ویژه در قیاس با پاکستان که نقش مضری در افغانستان دارد .

فیلم از لحظاتی پس از سقوط هواپیما در تبریز - ۱۹ شهریور ۹۰

Posted: 10 Sep 2011 06:57 AM PDT

جنایت‌کاران باید نادم باشند

Posted: 10 Sep 2011 06:07 AM PDT

علی ملیحی با تاکید بر راه سبز امید:
جرس: علی ملیحی تصریح کرد:هیچگاه از عملکرد وعقایدم نادم نبوده و به ادامه راه سبز امید ایمان دارم.»

علی ملیحی، روزنامه نگار و فعال دانشجویی در نامه‌ای از زندان اوین که «کلمه» منتشر کرده، تاکید نموده است: «از آنجایی که در یک سال و نیم گذشته با بسیاری از آزادگان سرافراز جنبش سبز که در هفته گذشته از زندان آزاد شدند، از نزدیک زندگی کرده ام می توانم شهادت دهم که آنان نیز نه تنها از عملکرد و عقاید خود نادم نبوده و نیستند بلکه نسبت به ادامه راه سبز امید مومن تر شده اند.»

 

چندی قبل، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر، تعدادی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین از زندان آزاد شدند؛ زندانیانی که اغلب آنها نیمی از محکومیتشان را سپری کرده و می‌توانستند با استفاده از حق قانونی آزادی مشروط، از زندان آزاد شوند. تعدادی از این زندانیان نیز تنها چند هفته تا پایان حکم زندانشان مانده بود، و به صورت معمول باید به زودی از زندان آزاد می‌شدند.

آزادی این زندانیان اما توسط مسئولان قضایی و رسانه‌های حکومتی با عنوان عفو و بخشش رهبری در بسیاری رسانه‌ها عنوان شد، تا جایی که برخی روزنامه‌های افراطی وابسته به دولت مدعی شدند که این افراد از جرم – ناکرده – شان ابراز ندامت و پشیمانی کرده و خواستار عفو و بخششش شده‌اند.

تعدادی از این زندانیان اکنون بیرون از زندان از نحوه‌ی آزادی‌شان سخن گفته و ابراز کرده‌اند که درخواست هیچ بخششی نکرده و تنها از ظرفیت‌های موجود قانونی استفاده کرده و بعد از گذراندن مدت محکومیتشان از زندان آزاد شده‌اند. همچنین در این میان نام برخی از زندانیان سیاسی به عنوان کسانی که درخواست عفو و بخشش کرده‌اند، مطرح شده و حتی از آنان با عنوان زندانیانی که از زندان آزاد شده‌اند، نام برده شده است؛ در حالی که این زندانیان استوارتر از گذشته در حال گذراندن دوران حبس خود هستند.

علی ملیحی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی، یکی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین است که در این باره مطلبی نوشته است و درباره‌ی آزادی‌های اخیر زندانیان سیاسی و از جمله درباره‌ی خبر کذب آزادی خودش از زندان توضیحاتی داده است.

متن کامل نامه‌ی علی ملیحی که برای انتشار در اختیار کلمه قرار داده شده، به شرح زیر است:

طی هفته گذشته و به دنبال آزادی ده ها زندانی سیاسی از زندان اوین، مطلع شدم خبر آزادی من نیز به اشتباه در برخی از رسانه های جنبش سبز و برخی روزنامه های صبح تهران منتشر شده است. ضمن تشکر از حساسیت و توجه این رسانه ها بدین وسیله این خبر را تکذیب می کنم.

همچنین با توجه به برخی شایعات منتشر شده در این روزها لازم به توضیح می دانم اینجانب اگرچه در ۲۰ ماه گذشته که در زندان بوده ام از مقامات قضایی درخواست استفاده از ظرفیتهای مصرح قانونی همچون تبدیل قرار بازداشت موقت و تجدید نظر در حکم بدوی، تخفیف در مجازات، آزادی مشروط و مرخصی را داشته ام اما هیچگاه از عملکرد و عقایدم نادم نبوده و به ادامه راه سبز امیدی که مردم ایران در پیش گرفته اند ایمان دارم. کنش های سیاسی من در زندان اعم از بیانیه های صادرشده و اعتصاب غذا و … همگی مؤید این واقعیت است و از آنجایی که در یک سال و نیم گذشته با بسیاری از آزادگان سرافراز جنبش سبز که در هفته گذشته از زندان آزاد شدند، از نزدیک زندگی کرده ام، می توانم شهادت دهم که آنان نیز نه تنها از عملکرد و عقاید خود نادم نبوده و نیستند، بلکه نسبت به ادامه راه سبز امید مؤمن تر شده اند.

بدیهی است کسانی باید از عملکرد خود نادم و پشیمان باشند که نحوه رفتارشان با ملت ایران به خصوص در دو سال گذشته عرفا «جنایت» نامیده می شود.

به امید رهایی تمامی اسرای جنبش سبز

علی ملیحی، عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)

زندان اوین، بند ۳۵۰
 

عضو مجلس خبرگان: باید ملی گرایی را بشدت جدی بگیریم تا یك پشتوانه قوی برای دین ما باشد

Posted: 10 Sep 2011 05:17 AM PDT

جـــرس: امام جمعه سابق شیراز و نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه "ما باید حتی روی مدل مو و لباس مردم حساس باشیم و الگوهایی را خودمان برای خودمان وضع كنیم"، گفت: "همزمان نباید نسبت به ملیت سهل انگاری كنیم. اگر حساسیت ما نسبت به ملیت كم باشد، خیلی ضرر خواهیم كرد. ما باید ملی گرایی را بشدت جدی بگیریم تا یك پشتوانه قوی برای دین ما باشد."


به گزارش ایرنا، محی الدین حائری شیرازی در جمع مدیران خبرگزاری دولتی ایرنا و روزنامه ایران گفت: "آخرین جبهه تعقل منهای تعبد محمد مصدق است، در صورتی که دین و تعقل باید باهم و در كنار هم باشند و گرنه هركدام به تنهایی بی اثر می شود و حتی ممكن است از بین برود."


وی افزود: "بعد از سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ، دین ، تعقل ، آزادی ، امنیت ، عفت و حجاب در كشور نهادینه شد و امروز با رهبری داهیانه آیت الله خامنه ای شاهد گسترش بیداری اسلامی در منطقه و جهان هستیم. "


امام جمعه سابق شیراز اظهار عقیده کرد: "همه ما بدنبال این هستیم كه چهره واقعی اسلام ازجمله احكام آن مانند اقتصاد اسلامی و حجاب در جهان ترویج و معرفی شود. این هدف مهم تحقق نمی یابد مگر با نوشتن و گفتن و امكان نقد و بررسی آنها، باید یكی مطلبی را بنویسد و یكی اشكال بگیرد و اظهارنظر كند نه اینكه به یكدیگر برچسب بزنیم. "


حائری افزود: "باید در ایران اسلامی ، هویت ملی خود را تقویت كنیم و نشانه ها و آثار ملی و اسلامی موج بزند، ملت ایران باید ویژگی ها و تابلوهای شناخته شده داشته باشد نه اینكه به نماد مظاهر غرب تبدیل شود. ما باید حتی روی مدل مو و لباس مردم حساس باشیم، الگوهایی را باید خودمان برای خودمان وضع كنیم، این كار را نمی كنیم بعد می بینیم بچه های ما لباسی می پوشند كه روی آن عكس فلان هنرپیشه غربی نقش بسته است. "


وی همزمان از ملی گرایی بعنوان پشتوانه دین نام برد و تاکید کرد: "نباید نسبت به ملیت سهل انگاری كنیم. اگر حساسیت ما نسبت به ملیت كم باشد، خیلی ضرر خواهیم كرد. ما باید ملی گرایی را بشدت جدی بگیریم تا یك پشتوانه قوی برای دین ما باشد. باید مظاهر ملیت مانند زبان فارسی، خط ، میراث فرهنگی ، لباس ، علم بومی و مقیاس ها را برای تقویت اتحاد ملی و ایجاد الگوی ملی پاس بداریم. "


این عضو مجلس خبرگان، پیرامون موضوع نشریۀ جنجال برانگیز «خاتون» و مواردی در خصوص پوشش در آن ویژه نامۀ ارگان دولت گفت: " ارائه نشریه خاتون با آن همه مقاله و مطلب كاری سنگین است اما در بحث حجاب و عفاف باید با حساسیت بیشتری عمل كرد. شما كه مطالب را تهیه می كنید از آنها كه مخالفت و یا تكفیر می كنند، نباید ناراحت باشید. اگر اشتباهی صورت گرفته، مردانگی در پذیرش و اصلاح آن اشتباه است. من نیز حرفهایم در نشریه خاتون حرف های خودم است و حرف های من زمان ندارد، یا آدم حرف نمی زند و یا اگر زد باید روی حرف حق بایستد."

قائم مقام موتلفه: احمدی نژاد جریان انحرافی را  ولایی و زلال می داند

Posted: 10 Sep 2011 05:01 AM PDT

جـــرس: قائم مقام حزب موتلفه اسلامی بدون رویکرد واقعی به رخدادهای چند سال اخیر و با قیاسی متفاوت، مدعی شد "ویژگی جریان انحرافی و جریان فتنه تلاش برای قبضه قدرت است" و افزود: "این دو گروه در برخی از حوزه ها با هم اختلاف نظر دارند چرا که اصلاح طلبان بیشتر دیدگاه شان لیبرالی است در حالی که جریان انحرافی دنبال ملی گرایی هستند.ولی نقطه اشترک این دو گروه این است که به دنبال قبضه کردن قدرت هستند."


به گزارش خبرآنلاین، اسدالله بادامچیان، عضو ارشد حزب محافظه کار موتلفه، در جریان گفتگو با این پایگاه خبری، در پاسخ به پرسشی در خصوص سیاست این حزب در قبال دولت، گفت: ما به هیچ دولتی نه تاخته و نه می تازیم، و با دولتی که طبق انتخابات مردمی سر کار آمده و تنفیذ ولی فقیه را دارد و در چارچوب قانون اساسی خدمت اکثریت مردم باشد، همکاری می کنیم.


وی بیان اینکه سیاست ما این نیست که با دولت درگیر شویم، گفت: حتی در مشترکات نظام با اقلیتی که برخی با آنها برخورد تند دارند نیز همکاری می کنیم و این رویه همیشگی موتلفه بوده است.


بادامچیان در خصوص نسبت احمدی نژاد با آنچه "جریان انحرافی" نامیده شده، گفت: من نمی دانم ایشان نسبت به جریان انحرافی چقدر مواضع دارد، چون موضع رسمی اش ظاهرا این است که این افراد، انحرافی نیستد و حتی آنها را ولایی و زلال می داند.


نماینده اصولگرای تهران در مجلس هشتم، با بیان اینکه نمی دانم آیا احمدی نژاد اکنون مصلحتا با این گروه کار می کند تا سر بزنگاه به حسابشسان برسد، گفت: یک گروه هم این نظر را قبول ندارند و معتقدند اینها جریان انحرافی هستند و برخی ها هم معتقدند این جریان نزدیکان خود احمدی نژاد هستند.


وی در پاسخ به پرسشی دیگر، واکنش مجلس در مقابل "جریان انحرافی" را به موقع دانست و اظهار داشت: مجلس در این زمینه به موقع اقدام کرد و تا هنگامی که دست این گروه برای مردم رو نشد، حوصله کرد.