جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعتراض کویتی ها به دولت غیرمنتخب

Posted: 17 Sep 2011 08:39 AM PDT

جرس: گروهی از شهروندان كويت با برگزاري تظاهرات در اين كشور خواهان بركناري نخست وزير و انحلال پارلمان شدند.

 

روزنامه لبناني النهار خبر داد که معترضان کویتی با برگزاري تظاهرات اعلام كردند كه بايد اصلاحات ريشه‌اي و اساسي در كشور انجام شود.

تظاهراتي كه با مشاركت گسترده جوانان برگزار شد "روز مردم" نام داشت.

 

به گزارش ایسنا، تظاهركنندگان كويتي همچنين با سردادن شعارهايي مانند "مردم خواهان بركناري نخست وزير هستند" نارضايتي خود را نسبت به شرايط كشور نشان دادند.

مردم كويت در ادامه اعلام كردند كه نخست وزير بايد از خانواده‌اي غير از خانواده حاكم در كويت انتخاب شود. آنها همچنين تاكيد كردند كه پارلمان بايد منحل شود و دولت بركنار شود.

تظاهركنندگان كويتي در ادامه اعلام كردند كه انتخابات زودهنگام بايد در كشور برگزار شود و تمام اشكال فساد در كويت از بين برود.

 

 

العالم نیز خبر داد، صدها معترض کویتی با سردادن شعارهایی خواستار سرنگونی "ناصر محمد الاحمد الصباح" نخست وزیر شدند. تظاهرکنندگان علاوه بر درخواست انحلال پارلمان و استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام، خواستار نخست وزیری شدند که ارتباطی با خاندان "آل صباح" نداشته باشد.

 

گفتنی است، چندی پیش، نمايندگان مخالف كويتي اعلام كرده بودند كه حدود 350 ميليون دلار به نمايندگان پول پرداخت شده تا آنها در برخي موارد راي مثبت دهند.

خانواده آل صباح كه خانواده حكومتي در كويتي به شمار مي‌آيد 250 سال است كه امور كشور را به دست دارد.
 

مخالفان اسد ائتلاف جدید تشکیل می دهند

Posted: 17 Sep 2011 08:34 AM PDT

همکاری نزدیکتر معترضان سوری در داخل کشور

جرس: تنها دو روز پس از آنکه 'شورای ملی سوریه' توسط مخالفان تبعیدی دولت این کشور در شهر استانبول ترکیه تشکیل شد، مخالفان بشار اسد در داخل سوریه امروز، شنبه برای تشکیل یک شورای ملی گردهم آمده اند.

  

به گزارش بی بی سی، بیش از سیصد نفر از شخصیت های مخالف بشار اسد، در تلاش برای اتحاد و یکپارچگی در بین نیروهای ضددولتی در مکانی در دمشق که محل آن مشخص نشده، تشکیل جلسه داده اند.

مقام های سوریه مجوزی برای این نشست صادر نکرده اند اما تا الان آن را مختل هم نکرده اند.

براساس گزارش های دریافتی، در این گردهمایی مخالفانی که سال ها در زندان های دولت سوریه بوده اند و همچنین نمایندگانی از معترضان جوان تر که از شش ماه پیش در اعتراضات در این کشور شرکت داشتند؛ حضور دارند.

این اولین بار است که تمامی مخالفان رییس جمهوری سوریه در داخل این کشور، دور هم جمع می شوند.

 

شورای هماهنگی ملی سوریه که در ماه ژوئن تشکیل شد، جدا از شورای ملی است که دو روز پیش در استانبول شکل گرفت.

نمایندگان یازده حزب کرد، گروه بیانیه دمشق، گروه اخوان المسلمین، و احزاب سوسیالیست و کمونیست از جمله شرکت کنندگان در این جلسه هستند.

 

به گفته خبرنگار بی بی سی در دمشق، بسیاری از آنها بهای سنگینی برای درخواستشان برای آزادی داده اند و سالها تحت حکومت حافظ اسد، پدر بشار اسد، و اخیر هم در حکومت خود بشار اسد در زندان بوده اند.

خبرنگار بی بی سی اضافه می کند که مخالفان قدیمی اکنون چشم به معترضان جوانی دوخته اند که از ماه مارس دست به قیام زدند و از نمایندگان آنها خواسته اند که در این نشست شرکت کنند.

 

پس از حملات ماه گذشته در بسیاری از شهرهای سوریه، فعالان سوری می گویند که نیروهای ارتش این کشور در هفته های اخیر با حمله به مناطق روستایی و کشتن و بازداشت مخالفان و سربازانی که از ارتش خارج شده اند، سعی دارند از گسترش ناآرامی ها در سوریه جلوگیری کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه از ماه مارس گذشته تا به حال دست کم ۲۶۰۰ نفر از معترضان کشته شده اند.

اما آماری که از سوی سازمان های حقوق بشری سوری ارائه شده، شمار کشته شدگان این اعتراضات را در بیش از ۳۰۰۰ نفر ذکر می کند.
 

47 کشته ی دیگر برای معترضان سوری

در گزارشی دیگر، شورای هماهنگی انقلاب سوريه و فعالان حقوق بشری اين کشور روز شنبه اعلام کردند شمار کشته شدگان تظاهرات روز جمعه " به پيش تا سرنگونی رژيم " به ۴۷ تن رسيده است.

 

به گزارش العربيه، کشته شدگان در شهرهای درعا، ادلب، حماه، حمص، حوران و دمشق به دست ماموران امنيتی و نيروهای ارتش کشته شده اند.

شورای انتقالی لیبی در مجمع عمومی سازمان ملل صاحب کرسی شد

Posted: 17 Sep 2011 08:25 AM PDT

 

جرس: با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد یک کرسی مجمع عمومی این سازمان به شورای انتقالی لیبی اختصاص یافت.

 

خبرگزاری فرانسه خبر داد،  شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای از لغو تحریمهای بیشتری در مورد لیبی و آغاز ماموریت جدید این سازمان در این کشور خبر داد.

بر این اساس اعضای شورای امنیت در آخرین نشست خود درباره لیبی به اتفاق به لغو تحریمهای اعمال شده علیه رژیم قذافی و آزادسازی دارایی های مسدود شده این کشور رای دادند. شورای امنیت همچنین یک کرسی سازمان ملل متحد را به شورای انتقالی لیبی برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی این سازمان اختصاص داد.



به گزارش مهر، سازمان ملل متحد در قطعنامه جدید خود از بهبود اوضاع لیبی استقبال و در عین حال در مورد احتمال سوء استفاده از تسلیحات به جا مانده از رژیم قذافی و ادامه فعالیت نظامیان وفادار به وی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

بر اساس قطعنامه مذکور همچنین تحریمهایی که تا کنون در مورد شرکتهای نفتی و موسسات مالی لیبی به اجرا در می آمد، لغو شده و دارایی های این کشور که با شروع جنگ لیبی در ماه فوریه و مارس مسدود شد، آزاد می شود.

گفتنی است پیش نویس قطعنامه مذکور روز سه شنبه از سوی نماینده انگلیس به شورای امنیت ارائه شده و مفاد آن در نشستی که روز گذشته در نیویورک برگزار شد، به تصویب اعضا رسید.
 

علی فلاحیان: مواظب باشيم کسانی که صلاحيت ندارند به مجلس رسوخ نکنند

Posted: 17 Sep 2011 08:16 AM PDT

جرس: علی فلاحیان گفت: مواظب باشيم که کسانی که افکار انحرافی دارند يا صلاحيت ندارند به مجلس رسوخ نکنند.
 

 

به گزارش ایسنا، وزیر اسبق اطلاعات درباره انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: «بايد در برابر دشمنان خارجی و داخلی هوشيار باشيم، آنها می خواهنند به شکلی در انتخابات ايجاد اخلال کنند و يا آن را به نفع خود ساماندهی کنند، بايد هوشيار باشيم و در عين حال با انتخاب افرادی که کارآمد و معتقد هستند، آنها را به صحنه بياوريم و مواظب باشيم که کسانی که افکار انحرافی دارند يا صلاحيت ندارند به مجلس رسوخ نکنند.»

 

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: «اختلافی که ممکن است در ميان اصول گرايان به وجود بيايد، اين است که جريان انحرافی که در اصول گرايان نفوذ کرده‌اند، مشکل ايجاد کنند.»

 

وی افزود: «به هر ميزان که آن حرف‌ها يا آن اشخاص از جريان اصولگرايی طرد شوند، موانع وحدت بيشتر برداشته می شود و بيشتر به سمت وحدت می رويم.»

فلاحیان همچنین گفت: «شاخص‌های اصول گرايی مشخص است و کسانی که آمدند، در مقابلش ايستادگی و مخالفت کردند، اگر اصول گرايان اينها را طرد کنند، ديگر اصول گرايان مشکلی ندارند.»

وزیر اسبق اطلاعات جمهوری اسلامی در ارزيابی نسبت به اختلافاتی که در بين دستگاه‌های مختلف مشاهده می‌شود، گفت: «در اين جا مقام معظم رهبری فرمودند، اگر اختلاف بين دستگاه‌ها باشد، کوتاه بيايند، طوری نباشد که بر اثر اختلافات کارهای مملکت رو روی زمين بگذارد.»

 

توافق های پشت پرده باند احمدی نژاد-مشایی با جناح رهبری- سپاه

Posted: 17 Sep 2011 07:57 AM PDT

 

 از محافل حکومتی جمهوری اسلامی شنیده می شود که توافقی نسبی میان محمود احمدی نژاد و شرکاء با جناح مسلط رهبری – سپاه برقرار شده است. با بالاگرفتن اختلافات داخلی صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی در ماجرای عزل وزیر اطلاعات و قهر احمدی نژاد رئیس جمهور منصوب و مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی، دستگاه تبلیغاتی نظام از جراحی بزرگ جریان انحرافی خبر دادند؛ جریانی که  با اسفندیار رحیم مشائی، محمد رضا رحیمی و حمید بقائی شناخته و تعریف می شود.

اکنون و چند ماه پس از آغاز این اختلاف، گفته می شود که طرفین موقتا آتش بس اعلام کرده اند. احمدی نژاد تا پایان دوره رئیس جمهور باقی می ماند، مشائی و رحیمی و دیگر مهره های اصلی باند وی نیز همچنان در موقعیت های خویش باقی خواهند ماند. و البته شخص احمدی نژاد مجاز است کماکان به کارناولهای استانی و حضور جنجالی خود در سازمان ملل متحد ادامه دهد.

 

افشای بزرگترین اختلاس تاریخ ایران که نمونه ای از فساد ریشه دار دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود، سرپوشی است برای عدم رسیدگی به پرونده های اصلی فساد مالی ارکان دولت. گفته می شود، باند احمدی نژاد - مشایی در بده و بستانهای پشت پرده، سرداران سپاه و شخص آقای خامنه ای را متقاعد کرده اند که محاکمه رحیمی محاکمه نظام است و اختلاسهای نجومی وی چیزی جز تدارکات پشت پرده انتخابات رئیس جمهوری 88 نبوده است که همگی با همکاری مشترک مثلث رهبری- سپاه – باند احمدی نژاد صورت گرفته است.

 

گرد و خاک تبلیغاتی اختلاس 3000 میلیارد تومانی بانک صادرات که طبق معمول به محاکمه برخی مهره های میانی خاتمه می یابد مطابق توافقات صورت گرفته برای به فراموشی سپردن پرونده های اصلی کسانی چون  محمدرضا رحیمی و سعید مرتضوی است و افتخار کشف آن نیز مشترکا بین طرفین تقسیم می شود. اعلام آزادی دو آمریکائی از سوی رئیس دولت در آستانه سفرش به نیویورک جلوه دیگری از این توافقات پشت پرده است. این اعلام، البته سندی دیگر در عدم استقلال و تحت امر بودن قوه قضائیه و نمایشی بودن دادگاه های آن است.

تبلیغات حکومتی از نوع کیهانی درباره "جریان انحرافی" برای فریب افکار عمومی ادامه خواهد یافت، اما شاه مهره های "انحراف" در پستهای معاون اول ریاست جمهوری و رئیس دفتری ریاست جمهوری بدون مشکل بر سر کارند. سهم سپاه در این معامله های پشت پرده مشخص است؛ شریانهای اقتصاد کشور (نفت و واردات) اکنون در دست فرماندهان سپاه است، وزیر جدید نفت آخرین نمونه آن است، اما سهم دفتر رهبری در این بده و بستانها چه بوده است؟ صرف نظر از برخی هیاهوهای تبلیغاتی، گفته می شود که  برنده این مرحله دعوا تاکنون باند احمدی نژاد بوده که توانسته مهره های اصلیش را حفظ کند، هر چند اقدامات تبلیغاتی و دامنه کنش آنها محدود شده است.

 

آنچه تاکنون از این توافقات پشت پرده به بیرون درز کرده این نکته است که باند احمدی نژاد در زمان کوتاهی که در حد معاونت وزارت اطلاعات به اسناد محرمانه و فوق محرمانه دست یافته توانسته بر اساس این اسناد با رهبر جمهوری اسلامی وارد معامله شود. باقی ماندن مشائی، رحیمی و دیگر اعضای متنفذ باند رئیس جمهوری در قدرت، حق السکوتی است که دفتر رهبری به احمدی نژاد و اسناد دراختیار وی و باندش  می پردازد. از محتوای این اسناد خبری در دست نیست، هر چند در وجود آنها هم تردیدی نیست. بدون چنین اسنادی احمدی نژاد چه دارد که بتواند در برابر جناح پرقدرت رهبری – سپاه مقاومت کند؟ پرسش اصلی این است.

 

اینکه باند یادشده حق شرکت در انتخابات و داشتن کرسی در مجلس را خواهد داشت یا نه، از چند و چون آن هنوز خبر دقیقی در دست نیست. سخنان روزهای آینده احمدی نژاد با رسانه های خارجی در نیویورک ابعاد این بده و بستانها را بیشتر نشان خواهد داد.


 

زیباشناسی اعتراض

Posted: 17 Sep 2011 07:52 AM PDT

هشدار شدیداللحن جمهوری اسلامی به ترکیه

Posted: 17 Sep 2011 07:11 AM PDT

نشریه «٩ دی»، ارگان اصولگرایان افراطی ادعا کرد

جـــرس: در ادامه موضع گیری های تند مقامات جمهوری اسلامی در قبال مواضع اخیر ترکیه و همچنین پیشنهاد نخست وزیر ترکیه به کشورهای منطقه جهت تدوین قوانین اساسی مبتنی بر جدایی دین از حکومت، یک نشریۀ وابسته به محافل امنیتی و افراطی ایران گزارش داد که یک مقام عالی نظام در پیامی به نخست وزیر ترکیه، "به شدت نسبت به فتنه انگیزیهای جدید ترکیه در صحنه منطقه هشدار داده و سرنوشت اینگونه خدمات به آمریکا را محتوم به سرنگونی دانسته است."


نشریه موسوم به «نهم دی»، در شماره امروز خود نوشته است: "بر اساس اخبار رسیده در پیام این مقام عالی رتبه به نخست وزیر ترکیه اعلام شده که پایتان را از گلیم خود درازتر نکرده و گمان نکنید کسانی که عروسک دست آمریکا در منطقه شوند خواهند توانست در منطقه جای پایی برای خود بیابند. در ادامه این پیام به اردوغان که اخیراً سیاستهایی در راستای منافع آمریکا در منطقه ایفا کرده و از یک سو سوریه را رسماً تهدید نموده و از سوی دیگر به ناتو اجازه برخورداری از پایگاه نظامی گسترده داده است، اعلام شده که سرنوشت چنین اقداماتی در منطقه آن است که عروسکهای دست آمریکا با سر، به زمین خواهند خورد."


این نشریه مدعی شده است که پس از ابلاغ این پیام به رجب طائب اردوغان، وی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و از چنین برخوردی کاملاً شوکه شده است.


تاکنون از واکنش رسمی یا غبر رسمی ترکیه یا انعکاس این ادعا در رسانه های ترکیه، خبری منتشر نشده است.


در این نشریه، همچنین علاوه بر اردوغان، نخست وزیر ترکیه، عبدالله گل، رئیس جمهور آن کشور نیز مورد حمله واقع شده و وی را عضو افتخاری لُژی فراماسونی ذکر کرده و دولت فعلی آن کشور را نیز ساختۀ آمریکا برای جلوگیری از رشد غرب ستیزی و اسلامگرایی حقیقی میان مسلمانان معرفی کرده اند.


نشریۀ افراطی «نهم دی»، سپس به منتقدان داخلیِ سیاست خارجی جمهوری اسلامی، که دیپلماسی دولت ترکیه را موفق ذکر کرده اند حمله نموده و مدعی شد "این طور به نظر می رسد که حزب «عدالت و توسعه» علاوه بر آلترناتیو بودن برای مدل اسلامگرایی ایرانیان به سبک خمینی در جهان اسلام؛ موج شکنی شد برای تبدیل نشدن ترکیه به ایرانی دیگر. و لذا دقیقاً به همین دلیل است که جریان های سکولاریستی و فتنه چیان در ایران در روزنامه هایی چون «شرق» همیشه از مدل مسلمانان تُرک یک غول کارآمد در برابر اصولگرایان جمهوری اسلامی می سازند."


این ارگان اصولگرایان افراطی جمهوری اسلامی، قسمت اعظم شماره جدید خود را به حملات سه جانبه به ترکیه اختصاص داده و اقدام دولت این کشور در "موافقت با ایجاد سپر موشکی ناتو"، مواضع متضاد ایران "در قبال سوریه" و هشدار مکرر به حکومت سوریه در مواجهه با اعتراضات آن کشور و همچنین پیشنهادات نخست وزیر ترکیه که در جریان سفرهای منطقه ای خود، "تدوین قانون اساسی سکولار" (مبتنی بر جدایی دین از دولت) را به کشورهای پیروزِ قیام های اخیر ارائه کرده بود، مورد حمله قرار گرفت و تاکید شد:
"ترکیه هیچ گاه الگویی برای مبارزه اسلام گرایان ارائه نکرده است و معلوم نبود با پیروی از مدل نئو سکولاریستی وشبه اسلام گرایی ترکیه، مردم منطقه چه زمانی میتوانستند از شر نامبارکها و بن علیها خلاص شوند؟ "


گفتنی است امروز نیز، رهبر جمهوری اسلامی با اشاره تلویحی و اعتراض به اظهارات نخست وزیر ترکیه، خطاب به مردم منطقه گفت "نگذارید اصول نظام آینده‌ی شما را دشمنان بنویسند؛ نگذارید اصول اسلامی در پای منافع زودگذر قربانی شود... نگذارید الگوهای لائیک یا لیبرالیسم غربی بر شما تحمیل شود."


روز گذشته نیز، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و خطیب موقت نماز جمعه تهران، با حمله به نخست وزیر ترکیه که خواستار تصویب قانون اساسی سکولار برای مصر و کشورهای منطقه شده بود، این اقدام را ""دوره گردی" نامیده و اظهار عقیده کرد "حكومت سكولار دیگر در منطقه قابل پذیریش نیست."


ملت‌های منطقه چگونه حکومتی را الگو قرار دهند که اجازه اقامه نماز به اهل سنت نمی دهد

Posted: 17 Sep 2011 06:39 AM PDT

نامه سرگشاده اهل سُنت به رهبر جهوری اسلامی
جرس: جمعی از فعالان اهل سنت داخل کشور در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند: "چگونه ملت های عمدتا ً سنی مذهب منطقه، نظام دینی ای را الگوی خود قرار خواهند داد که به  سُنی ها اجازه ساخت مسجد و حتی اقامه نماز در پایتخت نظام یا بعبارتی اُم القرای جهان اسلام را نمی دهد؟"  

به گزارش منابع خبری جرس، در واکنش به اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی در جریان کنفرانس موسوم به «بیداری اسلامی»، که خواستار "پرهیز از اختلافات مذهبی، قومی، نژادی، قبیله‌ای و مرزی"، به رسمیت شناختن و مدیریت تفاوتهای عقیدتی" و همچنین "تفاهم میان مذاهب اسلامی"، شده بود، گروهی از نمایندگان و فعالان اهل سنت در داخل کشور، با انتشار و ارسال نامه ای سرگشاده به وی، خواستار آن شدند که "این چراغ نورانی برادری و برابری اسلامی را ابتدا بعنوان یک سرمشق در خانه عزیز خودمان یعنی ایران بیفروزیم، و سپس آن را بعنوان یک الگوی روشن به مساجد دیگران بفرستیم."


در نامه سرگشاده نمایندگان و فعالان اهل سنت داخل کشور خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به اظهارات وی مبنی بر "لزوم الگو قرار گرفتن نظام جمهوری اسلامی برای مردم منطقه"، به فشارها، تبعیض ها و اعمال محدودیت هایی که برای شهروندانِ غیر شیعی در کشور حاکم است، اشاره شده و آمده است: "استدعا می کنیم تا مقام معظم رهبری مرحمت فرموده یکبار برای همیشه دلیل ممانعت از صدور مجوز برای مسجد اهل سنت در تهران را بیان بفرمایند."

 


متن کامل این نامۀ سرگشاده به شرح زیر است:


پیام آن حضرت بمناسبت افتتاح نخستین كنفرانس دو روزه بین‌المللی بیداری اسلامی که امروز شنبه ۲۶ شهریور ماه در پایتخت ایران اسلامی عزیز آغاز بکار کرد مایه مسرت و امیدواری می باشد. حضرتعالی در پیام خویش فرمودید: "توصیه‌ی مهم دیگر پرهیز از اختلافات مذهبی، قومی، نژادی، قبیله‌ئی و مرزی است. تفاوتها را به رسمیت بشناسید و آن را مدیریت کنید. تفاهم میان مذاهب اسلامی کلید نجات است. آنها که آتش تفرقه‌ مذهبی را با تکفیر این و آن دامن می‌زنند، اگر خودشان هم ندانند مزدور و عمله‌ی شیطانند". در پیام حضرتعالی آمده است: "آزادی، عدالتخواهی، تسلیم نشدن در برابر استبداد و استعمار، نفی تبعیضهای قومی و نژادی و مذهبی، نفی صریح صهیونیزم. اینها ارکان نهضت‌های امروز کشورهای اسلامی است و‌ همه برگرفته از اسلام و قرآن است" و هشدار دادید که " پشت این لبخندها و وعده‌ها، توطئه و خیانت نهفته است". و گروه ها و اشخاصی را که در صدد تصاحب سهم ویژه در غنیمت های به دست آمده از قیام های اسلامی مردم هستند، نفی کردید.


ما اهل سُنت ایران از قریب به ۳۳ سال پیش که بنیانگزار فقید جمهوری سلامی وعده برادری و برابری شیعه و سُنی را در یک ایران اسلامی دادند، همواره مصرانه خواهان برادری و برابری اهل سُنت و تشیع بخصوص در عمل و در کلام بوده و هستیم و مخالف هرگونه عملکردی که موجب تفرقه و تبعیض و برتری قومی و نژادی و بخصوص تبعیض بین برادران شیعه و سُنی، و نتیجتا ً دستاویزی برای دشمنان ایران و اسلام گردد، می باشیم. حضرتعالی از موج بیداری ملت های عمدتا ً سنی مذهب منطقه بر علیه سلطه تفرقه افکنان و دشمنان اسلام سخن می گوئید و نظام جمهوری اسلامی را الگوی این قیام ها می دانید.


سوال اینجاست که چگونه ملت های عمدتا ً سنی مذهب منطقه، نظام دینی ای را الگوی خود قرار خواهند داد که به آنان یعنی سُنی ها اجازه ساخت مسجد و حتی اقامه نماز در پایتخت نظام یا بعبارتی اُم القرای جهان اسلام را نمی دهد؟ متاسفانه درخواست های خیرخواهانه و قانونی اهل سنت ایران اسلامی برای نفی خشونت، ترور، تعصب، تفرقه و رفع تبعیض و احیای برادری و برابری در عمل با دستگیری و زندان پاسخ داده می شود. بسیاری از علمای اهل سُنت از مناطق مختلف ایران از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و هـُرمُزگان به دلیل اعتراض به توهین مذهبی علیه اهل سُنت، تفرقه اندازی ها و مطالبه حق قانونی خود در زندان بسر می برند. نامه سرگشاده ۳۰۰ تن از علماء و روحانیون اهل سُنت کردستان و یا درخواست مکرر رهبران اهل سُنت برای ملاقات حضوری با مقام معظم رهبری بی جواب مانده است. نامه مورخ ۲ شهریور ۱۳۹۰ مجمع نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور محترم کشور و دبیر مجمع تقریب مذاهب و مشاور رئیس‌ جمهور در امور اهل سنت در اعتراض به ممنوعیت نماز عید فطر اهل سُنت در تهران نیز همچنان بی جواب مانده است.


طبق نص صریح قانون اساسی و وعده بنیانگزار نظام جمهوری اسلامی اهل سنت باید در انجام فرایض دینی و آموزش مذهبی خود آزاد باشند. اما در عمل متاسفانه اینگونه نیست. فشار بر علمای اهل سُنت برای کنترل و مدیریت مدارس دینی اهل سنت افزایش یافته است. برخی از علمای اهل سنت از جمله مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی رهبر مذهبی اهل سُنت مردم سیستان و بلوچستان نه تنها از کشور که بلکه حتی از استان نیز ممنوع الخروج می باشند. بسیاری از فعالان اهل سُنت در آیینه بُهتان به جرم های واهی دستگیر و زندانی می شوند. دلسوزان اسلام و پیروان سُنت نبوی اجازه ترویج دین مبین اسلام و تبلیغ مذهبی در مناطق اهل سُنت را ندارند و بسیاری از مبلغین دینی دستگیر و زندانی شده اند. این در حالیست که برادران شیعه ما کاملا ً آزاد هستند حتی در مناطق سُنی نشین مذهب و فقه خود را تبلیغ و ترویج کنند – که ما را بر آن اعتراضی نیست!. ممانعت غیر قانونی از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران و برخی از کلان شهرهای کشور، و محکومیت اخیر حافظ قران آقای محمد اسماعیل ملازهی داماد مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، به جرم جاسوسی برای بیگانه مثال واضحی از فشار روزافزون بر اهل سُنت و رهبران مذهبی آنها می باشد.


بر طبق اظهارات خیرخواهانه و دلسوزانه مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی که کارنامه درخشانی در حمایت از انقلاب اسلامی، ترویج اخوت و برادری اسلامی و تقریب مذاهب اهل سُنت و تشیع دارد، "جریاناتی چون ساماندهی حوزه های علمیه اهل سنت، صدور شناسنامه برای مساجد و کنترل آنها، ایجاد محدودیتهای بیشتر برای جماعت های تبلیغی، جلوگیری از برگزاری نمازهای جماعت سربازان اهل سنت در مراکز نظامی، تعطیل کردن نمازهای جمعه و عیدین در برخی کلان شهرهای کشور و به طور کلی محدود کردن بیش از پیش آزادیهای مذهبی، مصادیقی از تغییر و یا بعبارتی تشدید سیاستهای مسئولان نسبت به مسایل اهل سنت می باشد". ما اهل سُنت ایران اسلامی در تداوم بی علاج برزخ ِ انتظار، سه دهه نابرابری، تبعیض و "ملاحظات و محضوریت ها" را تحمل کرده ایم. اما اکنون بدون امید سپری شدن شب ِ تیره از تنگه های سحر با تبعیضات فراقانونی فزاینده روبرو هستیم. اکثر نسل جوان اهل سُنت ایران که تا به امروز خویشتن را به بستر تقدیر سپرده، و رخت یاس را بر قامت خویش آراسته، و از تیزه های غرور مذهبی خویش فرود آمده و برای حفظ وحدت و انسجام دینی و ملی در دهلیزهای انزوا و یا خرسنگ های تفته که خیزاب های تبعیض و تحقیر بر آن می جوشند، سکوت را اختیار کرده اند؛ آنان اینک چشم انداز دیگرگونه ای را مطلبند. چشم اندازی که ادامه تحقیر مستمر در میدانچه های تلخ تبعیض نباشد.


در این عصر اطلاعات و اینترنت مسلما ً ملت های مسلمان منطقه از قوانین نظام جمهوری اسلامی و تبعیضات قانونی و فراقانونی جاری بر علیه اهل سُنت در ایران اسلامی مطلع هستند. احتمالا ً استکبار جهانی، صهیونیسم و غرب نیز به توطئه های خود برای ایجاد تفرقه و تبعیض بین مسلمانان و بخصوص بین برادران شیعه و سُنی ادامه خواهند داد. اما برای ما اهل سُنت ایران جای تامل و تعمق جدی است مبنی بر اینکه چرا غرب از جمله آمریکا و انگلیس و حتی روسیه در پایتخت های کشور خود آزادی کامل فرایض دینی از جمله اجازه ساخت مسجد و اقامه نماز به مسلمانان شیعه و سُنی و دیگر ادیان و مسلک ها را می دهند، اما تلاش دارند در ایران اسلامی بین شیعه و سُنی تفرقه بیندازند؟


آیا این وظیفه اسلامی همه ما نیست تا آنها را خلع سلاح کرده و دستاویز و سببیت فرافکنی آنان را سلب کنیم؟ براستی در مقیاس با آزادی مذهبی موجود در کشورهای غربی، و در حالیکه ادیان دیگر در تهران صاحب کلیسا و کنیسه و محل عبادت خویش هستند؛ محرومیت حداقل صدها هزار اهل سنت ایرانی ساکن تهران از داشتن یک مسجد در اُم القرای جهان اسلام چگونه قابل توجیه است؟ با چنین وضعیتی چگونه می توان بر مخمل اندیشه های نسل جوان و مسلمان کشورهای بیدار منطقه تاثیرگذاری کرد و آنها را متقاعد نمود تا از ایران اسلامی الگوبرداری کنند و نه از غرب؟ استدعا می کنیم تا مقام معظم رهبری مرحمت فرموده یکبار برای همیشه دلیل ممانعت از صدور مجوز برای مسجد اهل سنت در تهران را بیان بفرمایند.


جناب آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی دبیر اولین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی و مشاور امور بین‌المللی رهبر معظم انقلاب فرموده اند که "هیچ محدودیتی درخصوص حضور متفکرین جهان اسلام در این همایش وجود ندارد و هر متفکری از هر گوشه دنیا می‌تواند دیدگاه‌ها و مسائل جاری منطقه را در این همایش تبیین کند". ای کاش متفکرین و علمای اهل سنت ایران نیز مستفیض این بذل و خیرخواهی می شدند. متاسفانه هزار نکته باریکتر از مو اینجاست که اندیشمندان و علمای اهل سنت ایران محبوس و یا به تبعیدگاه های سکوت هراس انگیز رانده شده اند در حالیکه برخی از پژوهشگران سُنی مذهب مورد اعتماد نظام از فراسوی مرزهای کشور برای شرکت در کنفرانس های مختلف وحدت و بیداری اسلامی با خرج بیت المال در تهران پذیرائی می شوند تا با حمد و ثنا از وحدت اسلامی موجود در ایران الگوبرداری کنند.


ما از رهبری تقاضا می کنیم که چراغ نورانی برادری و برابری اسلامی را ابتدا بعنوان یک سرمشق در خانه عزیز خودمان یعنی ایران ِ اسلامی بیفروزیم، و سپس آن را بعنوان یک الگوی روشن به مساجد دیگران بفرستیم. متاسفانه اینک عرصه آنقدر بر ما تنگ شده است که ناچاریم بدلیل وحشت از دهلیزهای لاینقطع و خوفناک سربازان گمنام امام زمان، نقاب ایمنی به پهنای رخساره ِ خویش بردوانده و دردهای خود را "پنهانی" نجوا کنیم، زیرا از عقوبت جانفرسای آه کشیدن با صدای بلند آگاهیم! حقیقتا ً ما اهل سُنت ایران را دردیست در دل که گر گوئیم زبان سوزد، و گر پنهان کنیم ترسیم که مغز استخوان سوزد. ما اینک گام در صحرای دل نهاده و درد دو عالم به سخن بر کشیده ایم، امیدواریم حضرتعالی به درد دلهای ما گوش فرادهید زیرا صدف زان سبب گشت گوهرفروش، که از پای تا سر همه گشت گوش!


جمعی از نمایندگان و فعالان اهل سنت داخل کشور
شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰

 



اجرای طرح هر طلبه، یک وبلاگ

Posted: 17 Sep 2011 06:47 AM PDT

جرس: در حالی که دهها تن از وبلاگنویسان در زندان هستند، مسئول گروه تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه از اجرای طرح «هر طلب، یک وبلاگ» خبر داد.

به گزارش فارس، محمد میثمی‌زاده با اشاره به طرح «هر طلبه؛ یک وبلاگ» اظهار کرد: این طرح به منظور گسترش و حمایت فرهنگی، هنری و تبلیغی طلاب در حوزه رسانه برگزار شده و از علاقه‌مندان راه‌اندازی وبلاگ با محتوای فرهنگی و تربیتی دعوت صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: طلاب با ایجاد وبلاگ‌ها به انتقال آموخته‌ها پرداخته و فاز یک این طرح از سوی انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی اجرا می‌شود.
مسئول گروه تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: فضای سایبری یکی از مباحثی است تا به تبلیغ در فضای مجازی و محیط وبلاگ بپردازند. 

روز گذشته مصباح یزدی با انتقاد از طلاب خواسته بود که شبها وقت خود را صرف اینترنت نکنند. 

احمدی نژاد: وقت ندارم اخبار حصرموسوی و کروبی را دنبال کنم

Posted: 17 Sep 2011 04:56 AM PDT

جـــرس: محمود احمدی نژاد در آستانه هفتمین سفر خود به نیویورک و شرکت در نشست سازمان ملل، طی گفتگویی با یک روزنامه آمریکایی گفت "ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها با آمریکا همکاری داشته باشیم، اما مقامات آمریکایی همچنان علیه ما سیاست اتخاذ می‌کند."


وی همچنین خواستار "برگزاری انتخابات آزاد در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده آمریکا" شد و به حمایت قاطع از حکومت سوریه پرداخت و در خصوص  زمان رفع حصر رهبران  جنبش سبز گفت"
من هیچ اطلاعی در این باره ندارم. ما قوه قضائیه داریم و قوه قضائیه مستقل از دولت است. ما برای دادگاه قاضی تعیین نمی کنیم. قانون برقرار است، و همه در مقابل قانون مساوی اند. من چنین خبرهائی را دنبال نمی کنم. من فکر می کنم کارهای زیادی دارم که باید انجام دهم.


به گزارش خبرانلاین، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مصاحبه طولانی را با محمود احمدی نژاد انجام داد، که وی در خصوص آمریکایی های زندانی در ایران گفت "من در حال کمک کردن به ترتیبات آزادی آنها طی چند روز آینده هستم بنابراین آنها قادر خواهند بود که به خانه بازگردند. البته این اقدامی بشردوستانه یکجانبه است. من امیدوارم که این اتفاق بیفتد. امیدوارم که این موضوع طی چند روز آینده روی دهد. ما تلاش‌های وسیعی را برای آن انجام داده‌ایم. "


وی در خصوص "تسلیحاتی بودن فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی گفت "ادعاهایی درباره تسلیحاتی بودن فعالیتهای هستهای ایران همیشه توسط ایالات متحده مطرح می‌شود و این ادعاهایی است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده می‌شود. هیچ کشور عضوی حق مطرح کردن چنین ادعاهایی علیه عضو دیگر نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش سوال اساسی از ما پرسید و ما پاسخ این سوالات را به آنها دادیم و تایید آژانس را نیز دریافت کردیم. دولت آمریکا ادعاهایی را مطرح می‌کند اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید به گونه‌ای رفتار کند که همه فکر کنند که آژانس نماینده دولت آمریکا است. آنها باید استقلال خود را حفظ کنند. در غیر اینصورت، آژانس اعتبار خود را از دست خواهد داد. بر اساس قانون، ما به همکاری خود با آژانس ادامه خواهیم داد و این موضوع را در بسیاری از زمینه‌ها انجام داده‌ایم."


وی همچنین پیرامون گزارش آزانس بین المللی انرژی اتمی که سایت های نطنز و فوردوی قم را در حال غنی سازی اورانیوم و مشکوک اعلام کرده است گفت "نطنز و فردو مکان‌هایی برای تولید نیروی برق هسته‌ای نیستند. آنها مکان‌هایی هستند که ما سوخت تولید می‌کنیم."


احمدی نژاد در خصوص اینکه "چرا تاسیسات نطنز زیر یک کوه بنا شده است؟ آیا شما می‌خواهید اوانیوم غنی سازی شده خود را در برابر هرگونه حمله آمریکا و اسرائیل حفاظت کنید؟"، پاسخ داد "تاسیساتی نظیر این، باید در مکان‌هایی امن ساخته شوند. این موضوع به دلایل امنیتی است و به دلیل حفاظت از مردم است. تاسیسات نطنز نیز زیر زمین ساخته شده است. البته تاسیسات هسته‌ای باید از حملات هوایی حفاظت شود اما ما نیاز برای داشتن اورانیوم با غنای نود درصد نداریم. تاسیسات هسته‌ای ما هم در نطنز و هم در فردو تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. بازرسان آژانس در آنجا قرار دارند و آنها دوربین‌های خود را در این تاسیسات نصب کرده‌اند. آیا این موضع هیچگونه تفاوتی در ساخت این تاسیسات زیر زمین ایجاد می‌کند؟"


وی همچنین در پاسخ به اینکه "آیا شما زمینه‌ای در جهان می‌بینید که دو کشور ایران و آمریکا بتوانند با هم کار بکنند؟"، با استقبال گفت "بله، ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها با آمریکا همکاری کنیم.می‌توانیم در زمینه امنیت و ثبات افغانستان همکاری داشته باشیم.می‌توانیم علیه قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم. در زمینه‌های زیادی می‌توانیم همکاری داشته باشیم اما آمریکا همچنان سیاست مشابه‌ای را علیه ما اتخاذ می‌کند."


سفر مجدد به نیویورک

هشتمین سفر احمدی نژاد به نیویورک و هفتمین حضور وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، روز دوشنبه ٢۸ شهریور- ۱٩ سپتامبر آغاز می شود و بنا به گزارش سایت دولت، وی در جریان این سفر مانند سال های پیش با چند رسانه آمریکایی مصاحبه خواهد داشت.


روز پنجشنبه گذشته هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا خبر داد که به زودی میزبان محمود احمدی نژاد است و خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که احمدی نژاد پس از شرکت در اجلاس سازمان ملل از آمریکا راهی سه کشور ونزوئلا، موریتانی و سودان خواهد شد. (رهبران این سه کشور دوست جمهوری اسلامی، در اجلاس سازمان ملل شرکت نخواهند داشت.)


همچنین احمدی‌نژاد یکشنبه (فردا شب) پیش از عزیمت به آمریکا در گفتگوی زنده تلویزیونی به تشریح دیدگاه خود پیرامون آخرین مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین المللی می‌پردازد.


گفتنی است در جریان سفر امسال احمدی نژاد به نیویورک، علی اکبر صالحی، مجتبی ثمره هاشمی، مهدی غضنفری، علی سعیدلو، و شماری دیگر از معاونین و مقامات دولتی و پارلمانی وی را همراهی می‌کنند و هنوز از همراهی اسفندیار رحیم مشایی که همه ساله با وی همراه بود، خبری منتشر نشده است.