جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعتراض اتحادیه اروپا به سرکوب بهاییان در ایران

Posted: 06 Sep 2011 09:37 AM PDT

جرس: اتحادیه‌ی اروپا جدید‌ترین تعرضات علیه اقلیت‌ها و گرایش های مذهبی در ایران را محکوم کرد.

 

 

به گزارش دویچه وله، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، پیگرد بهائيان در جمهوری اسلامی ایران  محکوم کرد. وی روز سه‌شنبه (۶ سپتامبر/۱۵ شهریور) در بروکسل گفت، موج تازه‌ی بازداشت‌ها علیه معتقدان این جامعه‌ی مذهبی و بستن یکی از مراکز آموزشی آنان، باعث نگرانی بزرگی است.

اشتون تاکید کرد که آزادی اندیشه، وجدان و دین جزو حقوق اساسی هستند که باید در هر شرایطی محترم شمرده شوند. وی افزود، ایران نیز پیمان‌های بین‌المللی در این زمینه را امضا کرده است.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران را فراخواند تا همه‌ی زندانیانی را که به دلایل مذهبی بازداشت شده‌اند فورا آزاد کند، در مورد اقلیت‌های مذهبی تبعیض روا ندارد و به پیگرد مستمر بهائيان پایان دهد.

 

بهائيان با حدود ۳۰۰ هزار عضو ازجمله اقلیت های مذهبی عمده در ایران محسوب می شوند. از زمان تاسیس جمهوری اسلامی، این اقلیت مذهبی  تحت سخت‌ترین محدودیت های اجتماعی، فشارهای سیاسی و پیگردهای حقوقی و امنیتی قرار دارد.

هفت تن از رهبران جامعه بهائیان ایران، از نزدیک به سه سال پیش تا کنون در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند و به حبس‌های درازمدت محکوم شده‌اند.

جمهوری اسلامی، شهروندان بهایی را به دلیل اعتقادات مذهبی از حق تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس عالی محروم کرده، با برنامه‌های آموزش عالی آنان نیز مقابله می‌کند.

 

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در خردادماه سال جاری، به خانه‌های شماری از بهائيان بطور هماهنگ یورش بردند. این یورش‌ها در تهران، کرج، اصفهان و شیراز صورت گرفت.

در جریان این یورش‌ها حدود ۳۰ تن دستگیر شدند. گفته می شود این افراد در یکی از اقدامات جامعه‌‌ی بهائی فعال بوده‌اند که برای اعضای جوان اين جامعه که از ورود به دانشگاه محروم‌اند، امکانات آموزش عالی فراهم می‌کرده است.

کاترین اشتون در سخنان اخیر خود همچنین حمله‌ی شهرک‌نشین‌های اسرائيلی به مسجدی در کرانه‌ی باختری رود اردن را محکوم کرد. این افراد روز دوشنبه در اعتراض به تخریب خانه‌های خود که غیرقانونی ساخته‌اند، به مسجدی حمله و آن را ویران کردند.
 

اسرائیل؛ یک روز بعد از تجمع

Posted: 06 Sep 2011 09:16 AM PDT

گزارش یورو نیوز

احمد قابل از بهداری زندان به بیمارستان منتقل شد

Posted: 06 Sep 2011 09:08 AM PDT

جرس: در پی وخامت وضع جسمی احمد قابل، وی از بهداری زندان وکیل آباد مشهد به بیمارستان منتقل شده است.


 به دنبال وخامت حال احمد قابل، پژوهشگر  و نواندیش دینی و با مساعدت مسئولان، امروز(سه شنبه ۱۵شهریور۹۰) وی جهت تشخیص و درمان از بهداری زندان وکیل آباد به بیمارستان ولیعصر مشهد منتقل شد.

 

پس از عکسبرداری سی تی اسکن و آزمایشهای اولیه، مشکل جسمی قابل، ضایعه ای در مغز، تشخیص داده شده ولی هنوز نظر قطعی پزشک متخصص اعلام نشده است.

 

احمد قابل امروز در تماس تلفنی، از همه کسانی که در این مدت پیگیر و نگران وضعیت سلامتی وی بوده اند تشکر کرده است.

اين نواندیش دینی، در دور جدید بازداشت های خود، آذر ماه ٨٨ در حاليكه که بعد از فوت آيت الله منتظری برای مراسم تشییع او از مشهد به قم سفر می‌کرد، بازداشت شد. اولين جلسه دادگاه وی، در حاليكه او را با پابند و دستبند به جلسه دادگاه آورده بودند، در اردیبهشت ٨٩ برگزار شد و پس از تحمل حدود ١٧٠ روز زندان، با قرار وثیقه آزاد شد.

 


این پژوهشگر و منتقد دولت، بار دیگر در شهريور ٨٩ و در پی اظهار نظر در مورد اعدام های خودسرانه، دسته جمعی و پنهانی در زندان وکیل آباد مشهد، بازداشت شد. از دیگر موارد اتهامی احمد قابل، سخنرانی های وی در مشهد، نجف آباد و فریمان و همچنین مصاحبه های ایشان با رسانه های خبری و انتقاد از سیاست های نظام را می توان نام برد.


احمد قابل پیش از بازگشت به زندان در خصوص حکم صادره به جرس گفته بود: "دو مورد را در پرونده‌ی من اثبات شده فرض کردند. یکی اهانت به رهبری که طبق قانون از ۶ ماه تا دو سال حبس دارد و برای من دو سال زندان داده‌اند. دیگری تبلیغ علیه نظام است که حداکثر یک سال زندان دارد و در دادگاه بدوی همین یک سال زندان را برای من در نظر گرفتند. حکم دادگاه بدوی عملا سه سال زندان بود، منتهی دادگاه بدوی ۱۶ ماه از دو سال زندانی که به خاطر اهانت به رهبری در نظر گرفته شده بود را تبدیل به چهار میلیون جزای نقدی کرد و بعد از مجازات تکمیلی استفاده کرده بود که سه سال محرومیت از سخنرانی، مصاحبه، نوشتن و انتشار مطالب و سه سال هم تبعید به شهرستان فریمان و عدم خروج از این شهرستان را شامل می‌شد. در دادگاه تجدید نظر این محرومیت‌های سه ساله کلا برداشته شد و در حقیقت آن ۱۶ ماه حذف و عملا ۲۰ ماه دیگر باقی مانده که توسط این دادگاه تایید شده است. بنابراین طبیعتا باید ۲۰ ماه زندانی بکشم که یک سال از آن مربوط تبلیغ علیه نظام و هشت ماه باقی مربوط به اهانت به رهبری است. مجموعا چون تاکنون ۱۴ ماه در بازداشت بوده‌ام باید ۵ ماه و اندی همچنان در زندان بمانم."

 

عکس خبری - کشته شدن خرس قهوه ای در سراب توسط شکارچیان

Posted: 06 Sep 2011 07:58 AM PDT

 سراب - خرس قهوه ای که در روستاهای اطراف سراب با مردم درگیر و توسط ماموران محاصره شده بود،‌ با وجود اعزام اکیپ ویژه سازمان محیط زیست برای بیهوش کردن و بازگرداندن آن به دامان طبیعت،‌ توسط شکارچیان کشته شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اعتراض ادوار تحکیم وحدت آذربایجان شرقی به سرکوب خشونت بار شهروندان نگران دریاچه ارومیه

Posted: 06 Sep 2011 06:45 AM PDT

جرس: سازمان ادوار تحکیم وحدت، شعبه‌ی آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه ای در اعتراض به سرکوب خشونت بار اعتراض مدنی شهروندان نگران دریاچه ارومیه، تصریح کرد: «این گونه رفتارهای خشونت آمیز با معترضان ودستگیری مردم عادی که فقط برای دفاع از حق ادامه حیات به خیابان آمده است،چه توجیهی دارد؟»

 

 

 

در این بیانیه آمده است: «یک بار دیگر سیاست راهبردی نیروهای امنیتی در مواجهه با اعتراضات مدنی مردم آذربایجان ماهیت ریاکارانه دولتمردان ایران را به تصویر کشید. اگر چندی پیش رئیس دولت ایران در مقابل دوربین خبرنگار خارجی از وجود آزادی وحق اعتراض مردم ایران سخن گفت ودولت انگلیس را به خاطر سرکوب مخالفانش به باد انتقاد گرفت، امروز فیلم های منتشر شده از صحنه های وحشتناک خیابانهای تبریز وارومیه بی اساس بودن این گفته ها را نمایان ساخت.»

این بیانیه افزوده است: «البته بعید نیست که آقای احمدی نژاد این بار هم در مقابل دوربین ظاهر شود واینگونه اعتراض ها را به بیگانگان و عوامل خارجی نسبت دهد؛اما کیست که نداند اینجا صحبت از خشک شدن دریاچه ای هست که حیات مردمان منطقه به زیست آن بستگی دارد.»


سازمان ادوار تحکیم وحدت، شعبه‌ی آذربایجان شرقی با تاکبد بر ابن که «آنچه در این میان اهمیت دارد وسرنوشت ساز است،توجه همه فعالان مدنی_زیست محیطی وجریان های فعال سیاسی به این امر حیاتی و شیوه برخورد مقامات با این نوع اعتراضات می باشد»، و ضمن محکوم کردن «برخورد خشن و وحشیانه نیروهای نظامی و لباس شخصی با معترضان» خواهان پاسخگویی مسئولان به سوالات زیر شده است:


۱- علیرغم هشدارهای زیاد،چرا مقامات و نهاد های مسئول در برابر خشک شدن دریاچه ارومیه بی اعتنایی نشان می دهند؟
۲- علت بازداشت جمعی از فعالان مدنی آذربایجان در مراسم افطاری و سپس یورش به خانه های آنها چیست؟
۳- چرا با درخواست صدور مجوز برای راهپیمایی آرام موافقت نگردیده است؟
۴- چرا اظهارات نسنجیده وتحقیر آمیز راه یافته بجنورد واکنش هیچ مسئولی را بر نیانگیخت؟
۵- این گونه رفتارهای خشونت آمیز با معترضان ودستگیری مردم عادی که فقط برای دفاع از حق ادامه حیات به خیابان آمده است،چه توجیهی دارد؟


 

سکه طلا از 600 هزار هم عبور کرد

Posted: 06 Sep 2011 06:15 AM PDT

جرس: قیمت سکه طرح قدیم امروز سه شنبه در بازار تهران 605 هزار تومان، طرح جدید 593 هزار تومان و هر دلار 1238 تومان شد.

 

 

به گزارش مهر، قیمت انواع سکه امروز سه شنبه در بازار افزایش یافت، به نحوی که نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم اکنون 605 هزار تومان، طرح جدید 593 هزار تومان، نیم سکه 287 هزار تومان، ربع سکه 149 هزار تومان و گرمی 80 هزار تومان شد.

بانک مرکزی هم امروز قیمت سکه های بانکی را افزایش داد و نرخ سکه طرح جدید را 575 هزار و 120 تومان، نیم بهار را 277 هزار و 680 تومان و ربع سکه را 143 هزار و 520 تومان اعلام کرد.



قیمت هر دلار امروز در بازار آزاد 1238 تومان و هر یورو 1760 تومان است، نرخ اعلامی بانک مرکزی برای دلار و یورو امروز به ترتیب 1062 تومان و 1495 تومان است.

قیمت هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی افزایش یافت و به 1894 دلار رسید، هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی به 56 هزار و 560 تومان افزایش یافت.

بازداشت گروهی از اعضای القاعده در استان کرمان

Posted: 06 Sep 2011 05:17 AM PDT

جـــرس: فرمانده انتظامی استان كرمان گفت : پنج نفر از عوامل سازمان تروریستی القاعده در این استان دستگیر شدند.


به گزارش ایرنا، سردار حسین چناریان روز سه شنبه پانزدهم شهریور ماه، در جمع خبرنگاران با اعلام خبر فوق افزود : این افراد قصد وارد كردن مقادیر زیادی سلاح، مهمات و مواد منفجره به داخل كشور را داشته اند.


وی تصریح كرد: علاوه بر دستگیری این افراد ، تعدادی اسلحه ومهمات همچنین اسناد و مدارك از آنها كشف و ضبط شده است.


فرمانده انتظامی استان كرمان با بیان اینكه دو نفر از این افراد غیر ایرانی هستند، گفت : با توجه به اهمیت این پرونده و اینكه این پرونده باید در اداره اطلاعات رسیدگی می شد، این پرونده در اختیار برادران اطلاعات قرار گرفت.


سردار چناریان بیان كرد : بررسی های انجام شده نشان می دهد كه این افراد قصد انجام عملیات خرابكارانه در داخل كشور داشته اند.


وی افزود : در ادامه وتكمیل اطلاعات اخذ شده از این افراد ، مقادیردیگری از اسلحه، مهمات و چاشنی های انفجاری در استان سیستان و بلوچستان نیز كشف شد.


وی گفت : این افراد طی دو هفته اخیر شناسایی و دستگیرشده اند.


گفتنی است چند روز پیش تارنمای العربیه فارسی به نقل از ادعای روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف نوشته بود: "اسناد امنیتی به دست آمده در طرابلس نشان میدهد سازمان امنیت خارجی لیبی تاکید کرده بود عناصر القاعده در ایران از آزادی رفت و آمد برخوردار هستند. دیلی تلگراف تاکید کرد به اسنادی دست یافته است که در دوره مسئولیت موسی کوسا رئیس سازمان امنیت سابق و وزیرخارجه لیبی در ساختمان سازمان امنیت این کشور که اکنون به دست انقلابیون افتاده، نگهداری میشده است. در این اسناد آمده است بریتانیا به همکاری ایران با سازمان القاعده از ده سال پیش مشکوک است."


کشورهای غربی بارها ایران را به همکاری با طالبان و القاعده برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در افغانستان وعراق متهم کرده بودند اما مقامات ایرانی این اتهامها را رد میکنند.


سپاه پاسداران خواستار روشن شدن محتوای درخواست آتش‌بس یک طرفه پژاک شد

Posted: 06 Sep 2011 05:08 AM PDT

جـــرس: یک روز پس از رد درخواست آتش بس گروه پژاک از سوی یکی از فرماندهان سپاه و تاکید سفیر جمهوری اسلامی در عراق بر رد کامل این پیشنهاد، نیروی زمینی سپاه پاسداران،  خواستار روشن شدن محتوای درخواست آتش‌بس یک طرفه پژاک شد.


روز گذشته، همزمان با حملات توپخانه ای سپاه پاسداران به مواضع گروه کرد پژاک و در پی اعلام آتش بس این گروه مسلح، سخنگوی سپاه پاسداران در عملیات شمالغرب اعلام کرد که در حال حاضر اعلام آتش بس مفهومی ندارد.

همزمان، سفیر جمهوری اسلامی در عراق نیز، در واکنش به آتش بس یک طرف پژاک و درخواست گفتگوی این گروه با مقامات جمهوری اسلامی، پیشنهاد آتش بس را رده کرده و گفت: ما این گروه را غیرقانونی می دانیم.


به گزارش ایسنا، در پی شدت گرفتن عملیات‌های سپاه علیه پژاک و اعلام آتش بس یکطرفه از آن گروه، نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: از آنجا که محتوای آتش بس یک طرفه اعلام شده توسط پژاک روشن و مشخص نیست، ضروری است دولت اقلیم کردستان عراق که واسطه این اقدام بوده است، هر چه سریعتر نسبت به شفاف سازی منظور آتش بس اعلامی اقدام لازم را بعمل آورد.


این اطلاعیه می افزاید: بدیهی است پس از مشخص شدن محتوای آتش بس، سپاه پاسداران نظر رسمی خود را اعلام خواهد کرد.


نیروی زمینی سپاه در پایان اطلاعیه خود با اشاره به لزوم برقراری امنیت کامل در مرزهای جمهوری اسلامی بر اصرار خود در تخلیه کامل نقاط مرزی توسط پژاک تاکید کرده است.


هشدار وزیر اطلاعات به کارشناسان و مسئولان: در سخنان خود نکات امنیتی را رعایت کنید

Posted: 06 Sep 2011 04:41 AM PDT

جـــرس: وزیر اطلاعات، مدعی "ائتلاف علنى و عمدتاً مخفى" جریان انحرافى با آنچه وی "جریان فتنه" نامید شد و همزمان از برخى اظهار نظرهاى كارشناسانه در کشور كه به زعم وی "موجب از بین رفتن تلاش‌هاى صورت گرفته می ‏شود" انتقاد كرد و هشدار داد که مسئولان نكات امنیتى را در سخنان و مصاحبه‌هاى خود رعایت كنند.


به گزارش ایسنا، حیدر مصلحی كه در دهمین اجلاس مجلس خبرگان سخن می‌گفت، ابتدا اظهار عقیده کرد که "مبارزه دشمن با نظام با استفاده از ابزارهاى نرم و سخت صورت می گیرد و وزارت اطلاعات در جنگ سخت اطلاعاتى با دشمن قرار دارد."


وى در ادامه از برخى اظهار نظرهاى كارشناسانه كه در بعضى موارد حتى موجب از بین رفتن تلاش‌هاى صورت گرفته می ‏شود، انتقاد كرد و خواستار این شد كه مسئولین این نكات امنیتى را در سخنان و مصاحبه‌هاى خود رعایت كنند.


وزیر اطلاعات در بخش دیگرى از سخنان خود به موضوع انتخابات آتی اشاره و  به ارائه تحلیلى در این خصوص پرداخت و با ادعای "ائتلافات علنى و عمدتاً مخفى جریان فتنه با جریان انحرافى براى مقابله با خط اصلى نظام"، مدعی شد در تحلیل این ائتلافات، آنها از پیچیده‏ترین مسائلى هستند كه نظام به آن‏ها روبروست.


وی ادامه داد: البته وزارت اطلاعات از سطح بالاى هوشیارى برخوردار است و نخواهد گذاشت این جریان ها، انتخابات ۱٢ اسفند (انتخابات مجلس شوراى اسلامى) را به انحراف بكشانند.


وزیر اطلاعات در ادامه مدعی شد "جریان فتنه و جریانات انحرافى هر دو با ویژگی هاى مشتركى در راستاى تقابل جدى با نظام و ولایت فقیه تحركاتى را دارند و این تحركات با تلاش براى القاء فصل الخطاب نبودن ولایت فقیه و تقسیم بندى فرامین رهبرى به حكومتى و غیر حكومتى سیاست خود را دنبال می‌كند."


وى "رویكرد منفعلانه این جریانها با مسأله بیدارى اسلامى" را از دیگر اهداف آن‏ها دانست و گفت "از نگاه این جریان‌ها، به دست گرفتن كرسى ریاست جمهورى و كرسی ‏هاى مجلس شوراى اسلامى تنها راه تغییر نظام است؛ مدتى است كه با روش‌هاى گوناگون جذب مردم در حال شكل‏گیرى است."


مصلحی بدون اشاره به وضعیت بغرنج اقتصادی و بحران های سیاسی و شرایطِ ناشی از سوء مدیریت ها در کشور، گفت "بزرگ نمایى مشكلات مردم، ایجاد هراس در بین توده‏ هاى مردم، اتخاذ سیاست تساهل و تسامح، علاقه‏ مندى جدى در خصوص رابطه با آمریكا به نحو پررنگ در عملكرد این جریانات كاملاً هویداست."


وی ادامه داد: همچنین این جریان‌ها می كوشند تا با گفتمان اصلاح طلبانه، تمامى نیروهاى نظام (اصلاح طلبان) را به گونه‏ اى جذب نمایند و این گروه‌ها در حال شكل دادن لایه‌هاى مختلف براى جذب نخبگان هستند. از برنامه ‏هاى این جریانات، مقابله با سیاست هاى رهبرى، تأكید بر ملى گرایى افراطى، تأكید بر شبه مدرنیسم، تأكید بر ناكارآمد بودن اسلام و تأكید بر ناكارآمدى روحانیت مى‏ باشد.


وزیر اطلاعات همچنین احساس بى قدرتى و عجز افراد بر تأثیر گذارى در تصمیمات، احساس بى معنایى سیاسى، ایجاد حسن بى اعتمادى به حاكمیت، بهره‏گیرى از مواضع دوپهلو و لغزنده و اتخاذ گرایشات غربى را از دیگر برنامه‌های این جریان‌ها براى تأثیر گذارى بر نخبگان برشمرد.


وی از "پروژه القاء حواس پرتی جمعی" از سوی این جریان ها خبر داد و مدعی "تاكتیك مظلوم نمایی جریان اصلاحات" شد که به زعم وی، برخی از افراد خودی در این مسأله فریب خورده اند.


وی تبیین انحرافی از ولایت فقیه كه آنرا دچار نسبیت گرایی كرده را از دیگر برنامه های این گروه‌ها دانست و به تدابیری كه برای برگزاری سالم انتخابات آتی مجلس باید اتخاذ كرد، پرداخت.


مصلحی در پایان سخنان خود، از شیوه های استحاله فرهنگی خبر داد و از برنامه شبكه‌های ماهواره‌ای برای ایجاد استحاله فرهنگی در بین تفكرات گوناگون جامعه خبر داد.



درایتی: اصولگرايان براي تداوم حضورخود، بايد به اصلاح طلبي تن دهند

Posted: 06 Sep 2011 05:03 AM PDT

 جرس: مشاور دولت اصلاحات در امور روحانیون، معرفی اصولگرایان به جای فعالان سیاسی اصلاح طلب، را تلاش بیهوده برای بدل سازی عنوان کرد و گفت: پارامترهای اندیشه‌ای و روش عملکرد اصلاح طلبان مشخص و واضح است و نمی‌توان افرادی را به جای این طیف از فعالان سیاسی به مردم معرفی کرد. 


 مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، خاطرنشان کرد: جناح اصولگرایی به قدری گرفتار نتایج عملکرد خود شده است که قصد دارد از طریق ورود به حوزه اصلاح طلبی بقای خود را در عرصه سیاسی کشور تضمین کند. 

وی افزود: معیارهای اندیشه و حرکت اصلاح طلبی بر اساس توجه به قانون و حمایت از منافع مردم شکل گرفته است و آنچه که در این شرایط حائز اهمیت است، این است که اصولگرایان برای اینکه بتوانند حضور خود را تداوم بخشند باید به بخشی از این ویژگی‌های رفتاری و اعتقادی تن دهند و عقلانیت را در عملکرد سیاسی خود درنظر بگیرند که البته کسانی که در جناح اصولگرایی به این تفکر رسیده‌اند در اقلیت هستند. 

 درایتی، انزوای فعالان سیاسی اصلاح طلب را پایان تفکر اصلاح طلبی ندانست و گفت: خطای جناح محافظه کار این است که فکر می‌کند اگر فعالان سیاسی اصلاح طلب به انزوا کشیده شوند، جریان اصلاح طلبی هم به انزوا می‌رود، اما باید گفت که تفکر و اندیشه اصلاح طلبی جریانی ریشه دار بوده و قائل به افراد نیست؛ بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر در جامعه است که هرچه دیر‌تر به آن تن دهیم به مشکلات بیشتری برمی خوریم. 

وی افزود: گاهی جریان‌های اجتماعی به این نتیجه می‌رسند که برای نشان دادن ظرفیت‌های جناح مقابل باید در برهه‌ای از زمان سکوت کنند و این مسئله در چند سال اخیر در ایران باعث شد که تمام ظرفیت‌های جریان اصولگرایی و توانمندی‌ها و ناتوانی‌های آن‌ها برای مردم مشخص شود و اختلافات موجود در جناح محافظه کار ظرفیت‌های این جناح را نشان می‌دهد.