جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فیلم مستند - انتخابات، فرصتی علیه دیکتاتوری

Posted: 03 Sep 2011 08:05 AM PDT

ارسال یک میلیارد و ٣٧۵ میلیون پیامک در دو روز

Posted: 03 Sep 2011 07:29 AM PDT

به مناسبت عید فطر در ایران رخ داد

جرس: مشترکان دو اپراتور موبایل کشور که بیش از 50 میلیون نفر تخمین زده می شوند در بازه زمانی 48 ساعته به مناسبت حلول ماه شوال بالغ بر یک میلیارد و 375 میلیون پیام کوتاه تبریک عید فطر ارسال کردند.


به گزارش  مهر، مشترکان اپراتور ایرانسل در بازه زمانی 48 ساعته از ساعت 20 روز دوشنبه تا ساعت 20 روز چهارشنبه در مجموع بالغ بر 735 میلیون و 15 هزار و 448 پیامک تبریک عید فطر ارسال کردند و مشترکان همراه اول نیز در بازه زمانی 48 ساعته بالغ بر 639 میلیون و 324 هزار و 94 پیام کوتاه به همین مناسبت مبادله کرده اند.

 

این درحالی است که مشترکان این دو اپراتور تا پیش از این و در 48 ساعت آغاز سال نو 1390 بیش از یک میلیارد و 66 میلیون و 500 هزار SMS تبریک نوروز ارسال کرده بودند که بیشترین تعداد پیامکهای ارسالی طی چند سال اخیر اعلام شده بود.



عید فطر و ارسال 735 میلیون پیامک از سوی ایرانسلی ها 
 

مشترکان شبکه موبایل ایرانسل در بازه زمانی 36 ساعته از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه 8 شهریور تا ساعت 24 چهارشنبه نهم شهریور – عید فطر- بالغ بر 638 میلیون و 308 هزار و 288 پیام کوتاه ارسال کردند.

در همین حال شمار پیامکهای ارسالی مشترکان در روز عید فطر – بازه زمانی 24 ساعته – حدود 346 میلیون و 509 هزار و 750 پیام کوتاه و شمار مبادله پیام کوتاه مشترکان ایرانسل در بازه زمانی 24 ساعته روز سه شنبه – روز قبل از عید فطر- 382 میلیون و 198 هزار و 838 پیامک اعلام شده است.

همچنین مشترکان شبکه ایرانسل از ساعت یک بعدازظهر روز سه شنبه تا یک بعدازظهر روز چهارشنبه بالغ بر 428 میلیون و 294 هزار و 695 پیام کوتاه ارسال کرده اند.

گفته شده است که بالغ بر 98.5 درصد پیامکهای مبادله شده در شبکه ایرانسل موفقیت آمیز بوده و مسئولان این اپراتور خاموش بودن گوشی گیرنده، دردسترس نبودن سیم کارت مشترک گیرنده، اشتباه بودن شماره گیرنده و پربودن حافظه گوشی را از اهم دلایل نرسیدن SMS به مقصد عنوان می کنند.



عید فطر و ارسال 639 میلیون پیامک از سوی همراه اولیها

بیش از 32 میلیون مشترک اپراتور همراه اول نیز در بازه زمانی 48 ساعته بالغ بر 639 میلیون و 324 هزار و 94 پیام کوتاه تبریک عید ارسال کردند که تبادل 94.63 درصد پیامکها موفقیت آمیز اعلام شده است.

مشترکان فعال همراه اولی بالغ بر 362 میلیون و 226 هزار و 486 پیام کوتاه در روز سه شنبه – یک روز مانده به عید فطر- ارسال کرده اند که 91.56 درصد آن موفقیت آمیز گزارش شده است.

این مشترکان در روز عید فطر – چهارشنبه نهم شهریورماه - نیز 277 میلیون و 97 هزار و 626 پیامک مبادله کرده اند که تبادل 97.6 درصد آن موفقیت آمیز بوده است.



هم اکنون تعرفه ارسال هر پیام کوتاه برای مشترکان ایرانسل براساس طرح تعرفه انتخابی و زبان نگارش پیامک بین 75 ریال تا 160 ریال است و تعرفه SMS فارسی برای مشترکان سیم کارتهای دائمی همراه اول 89 ریال و برای مشترکان اعتباری این اپراتور 130 ریال است.

مشترکان همراه اول برای ارسال پیامک لاتین از سیم کارت دائمی خود نیز مبلغ 222 ریال می پردازند و نرخ پیامک لاتین از سیم کارت های اعتباری این اپراتور 30 درصد بیشتر از این مبلغ است.
 

تفکر اصلاحی

Posted: 03 Sep 2011 07:18 AM PDT

محمدرضا رزاقی

با نظرداشت این عبارت منطقیون که “یعرف الاشیاء باضدادها” و توجه این نکته که همواره در برابر واژه “اصلاح” کلمه “انقلاب” قرار دارد بد نیست برای تبیین منش اصلاحی و بررسی مبانی تفکر اصلاحی کمی در ابتدا از انقلاب سخن بگوییم و دلایل از رونق افتادن منش و روش انقلابی و رسیدن بشر به گفتمان اصلاحی را بجوییم.

 

 

بی تردید با نظر به انسان شناسی متفکرانی چون لاک، روسو و حتی مارکس که ذهن انسان را به مثابه لوحی سفید می پندارند و همه کژی و کاستیها را به بیرون، جامعه، تمدن و مخلص کلام حکومت نسبت می دهند به نوعی اقتدار گریزی، بر انداختن، مبارزه با عالم و آدم و خلاصه هماره به فکر طرحی نو در انداختن از ارکان فرهنگ سیاسی معاصر (نه چندان دور) محسوب می شود.

این روحیه با پشتیبانی انسان شناختی که اجمالا به آن اشاره گردید همواره وهمه جا با آرمانگرایی و وعده حل مشکلات در پی بر اندازی حاکمیت سیاسی و زمامداران به قول خود فاسد ومستبد بود.

 

اگر انسان فی نفسه موجودی معصوم و پاک می باشد و اصالتا بی گناه است و حاکمیت بد است که جامعه را بد کرده پس باید قیام کرد و حکومت بد را به خوب و حاکم خوب را جایگزین حاکم بد نمود. ولی مشکل اینجاست که انقلابها غالبا در زمان خود یک پدیده کژ کارکرد به حساب می آیند. به این معنا که حصول اهدافی که معمولا در شروع یک انقلاب مطرح می شوند بلافاصله بعد از انقلاب دچار مشکل جدی می شود در بسیاری موارد به شرایطی مشابه گذشته، یا حتی سخت تر از آن، باز می گردد. (کافی است در این خصوص فی المثل به تاریخ انقلاب کبیر فرانسه بنگریم)

 

معمولا انقلابها دو شعار اصلی دارند، یکی آزادی و دیگری عدالت که در واقع از آن نوعی رفاه عمومی استنباط می شود. در همه انقلابها “با استثناء کم” وعده نخست یا همان آزادی به ضرورت شرائط انقلابی به فوریت پس گرفته می شود اما وعده دوم (عدالت یا رفاه عمومی) که وفای به آن دشوار است چراکه غالبا مبتنی بر نوعی آسیب شناسی قشری، غیر علمی و غیر واقع بینانه است . در هر حال غالبا انقلابها هرچند ممکن است در تاریخ یک ملت یا حتی بشر تاثیراتی عظیم بر جا یگذارند لکن نسبت به اهداف مستقیم واولیه خود معمولا پدیده هایی نا کامیاب هستند. با توجه به آنچه در باب انقلاب آمد ناگزیر در برابر انسان دو انتخاب باقی می ماند یا حفظ وضع موجود و محافظه کاری سخت کیش یا اصلاح طلبی( رفرمیسم) لذا اگر بگوییم اصلاح طلبی سنت جدید روشنفکری است به بیراهه نرفته ایم.

 

اما تفاوت انقلاب و اصلاح در چیست؟ شاید در نگاه نخست اینطور پنداشته شود که انقلاب تغیرات بنیادی همراه با خشونت است و اصلاح به معنی تغییرات جزئی، سطحی و روبنائی با پرهیز از مقاومت اما از دیدگاه نگارنده آنچه اصلاح را از انقلاب متمایز می سازد جزئی یا کلی بودن و استقامت داشتن یا نداشتن نیست. اصلاح در یک معنی فرقی با انقلاب نمی کند؛ هر دو تلاشی هستند برای عبور از وضع موجود به وضع مطلوب و دگرگونی اما عناصری در انقلاب وجود داند که اصلاح از انها به درستی اعراض می کندو همین این دو را فرسنگها از هم دور می کند.

 

نگاه انقلابی قشری و آسان گیر نسبت به تغییر انسان و اجتماع است و بر این باور است که با حذف اشخاص یا رژیم سیاسی بدیلی که بر جای آن می نشیند به یمن اخلاق و عقیده عموم مشکلات را به سرعت حل می کند، اما در نگاه اصلاحی این تصور که با تخریب نظم مستقر و یا رفتن اشخاص عموم مشکلات حل می شود گزافه است.

دگرگونی در حرکت اصلاحی با محاسبه و مطالعه و چند جانبه گری همراه است و ناگزیر برق آسا و ویرانگر نیست. کنشگر اصلاح طلب، دونده دو ماراتن است بر خلاف انقلابیون که سرعتی می دوند. انسان اصلاح گر نسبی گراست . خود را قهرمان نمی داند . خود را حق مطلق معرفی نمی کند. این انسان زمینی است از عرش به فرش آمده و برای نظم مستقر هم درجاتی از حقانیت قائل است.

 

و آخر سخن اینکه اصلاح می تواند جدی و عمیق باشد و تفاوت آن با انقلاب یا سایر شیوه ها در برآورد عقلی و تجربی و نه رمانتیک علل مشکلات و راه حل های آنهاست و همه مشکلات و درد ها را به نظم مستقر و حل آنها را در گرو نفی رژیم سیاسی نمی بیند.

*زندانی سیاسی تازه آزاد شده

*منبع: کلمه


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

لغو ناگهانی سفر علی لاریجانی به چین و کره شمالی

Posted: 03 Sep 2011 06:48 AM PDT

جـــرس: یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از لغو ناگهانی سفر رئیس مجلس به چین و کره شمالی خبر داد.


به گزارش مهر، حسین سبحانی با بیان اینکه برنامه های سفر علی لاریجانی به پکن و پیونگ‌یانگ تنظیم نشده است گفت: زمان سفر رئیس مجلس به پکن تغییر کرده و هرگاه زمان دقیق مشخص شود آن را اعلام می کنیم.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز زمان مشخصی برای سفر دکتر لاریجانی به پکن مشخص نشده است.


گفتنی است؛ طبق برنامه اعلام شده لاریجانی بنا بود یکشنبه ١٣ شهریور به پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی رود و پس از سه روز اقامت در آنجا عازم پکن ‌شود.


همچنین رئیس مجلس بنا داشت سه ‌شنبه ١۵ شهریور از کره شمالی به چین سفر کند و طی سه روز حضور در پکن با مقامات پارلمانی و سیاسی آن کشور دیدار و گفتگو کند که این سفر به تعویق افتاد.

هنوز دلیل اصلی لغو این دو سفر خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر نشده است.

شرایط جسمی نگران کننده احمد قابل در زندان

Posted: 03 Sep 2011 07:35 AM PDT

جرس: احمد قابل که از ناراحتی قلبی رنج می برد، وضعیت جسمی نگران کننده ای در زندان دارد.


بر اساس آخرین پست فیس بوک  احمد قابل، وی که پیش از ماه مبارک رمضان برای اجرای حکم خود به زندان فراخوانده شد، از بیماری قلبی رنج می برد.

مرضیه پاسدار پس از ملاقات با احمدقابل در زندان، با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی احمد قابل گفته که حضور ایشان جهت ملاقات نیز به کمک همبندهای ایشان ممکن شده است و از مردم خواسته برای سلامتی او دعا کنند.

احمد قابل در این ملاقات اظهار داشته که در هفته گذشته چند مرتبه تعادل جسمی خود را از دست داده است.

به گفته ی همسر قابل پیگیری های لازم جهت مرخصی استعلاجی استاد قابل در حال انجام است.


اين نواندیش دینی درآذر ماه 88 در حاليكه که بعد از فوت آيت الله منتظری برای مراسم تشییع او از مشهد به قم سفر می‌کرد، بازداشت شد. اولين جلسه دادگاه قابل، در حاليكه او را با پابند و دستبند به جلسه دادگاه آورده بودند، در اردیبهشت 89 برگزار شد و پس از تحمل حدود 170 روز زندان، با قرار وثیقه آزاد شد.

وی برای دومین بار در شهريور 89 و در پی اظهار نظر در مورد اعدام های خودسرانه ، دسته جمعی و پنهانی در زندان وکیل آباد مشهد، بازداشت شد. از دیگر موارد اتهامی احمد قابل، سخنرانی های وی در مشهد، نجف آباد و فریمان و همچنین مصاحبه های ایشان با رسانه های خبری و انتقاد از سیاست های نظام را می توان نام برد.


لازم بذکر است، احمد قابل پیش از بازگشت به زندان در خصوص حکم صادره به جرس گفته بود: "دو مورد را در پرونده‌ی من اثبات شده فرض کردند. یکی اهانت به رهبری که طبق قانون از ۶ ماه تا دو سال حبس دارد و برای من دو سال زندان داده‌اند. دیگری تبلیغ علیه نظام است که حداکثر یک سال زندان دارد و در دادگاه بدوی همین یک سال زندان را برای من در نظر گرفتند. حکم دادگاه بدوی عملا سه سال زندان بود، منتهی دادگاه بدوی ۱۶ ماه از دو سال زندانی که به خاطر اهانت به رهبری در نظر گرفته شده بود را تبدیل به چهار میلیون جزای نقدی کرد و بعد از مجازات تکمیلی استفاده کرده بود که سه سال محرومیت از سخنرانی، مصاحبه، نوشتن و انتشار مطالب و سه سال هم تبعید به شهرستان فریمان و عدم خروج از این شهرستان را شامل می‌شد. در دادگاه تجدید نظر این محرومیت‌های سه ساله کلا برداشته شد و در حقیقت آن ۱۶ ماه حذف و عملا ۲۰ ماه دیگر باقی مانده که توسط این دادگاه تایید شده است. بنابراین طبیعتا باید ۲۰ ماه زندانی بکشم که یک سال از آن مربوط تبلیغ علیه نظام و هشت ماه باقی مربوط به اهانت به رهبری است. مجموعا چون تاکنون ۱۴ ماه در بازداشت بوده‌ام باید ۵ ماه و اندی همچنان در زندان بمانم."
 

 

علی کریمی پیراهن اش را به اشکان سهرابی تقدیم کرد

Posted: 03 Sep 2011 06:31 AM PDT

جرس: علی کریمی بازیکن برجسته فوتبال ایران پیراهن خود را به شهید جنبش سبز اهدا کرد.

به گزارش منابع خبری جرس، علی کریمی، کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس تهران، و برجسته ترین بازیکن ده سال اخیر فوتبال ایران -به تعبیر فرهاد مجیدی، کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران- در اقدامی معنادار و جوانمردانه، پیراهن ورزشی خود را در که در جام باشگاه های اروپا بر تن داشته، به شهید جنبش سبز، اشکان سهرابی، و خانواده اش تقدیم کرده است.

اشکان سهرابی، دانشجوی مهندسی در جریان اعتراضات خیابانی سال 88 در روز 30 خرداد هدف سه گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

علی کریمی و برخی دیگر از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، در جریان اعتراض های پس از انتخابات، به شکل آشکار از جنبش سبز حمایت کردند. اوج این حمایت در بازی ایران  و کره جنوبی بود؛ کریمی و چند ملی پوش دیگر مثل مهدی مهدوی‌کیا  از دستبند سبز به نشانه حمایت از جنبش سبز استفاده کرد.

 


حمایت کریمی از جنبش سبز چنان برای اهالی فوتبال معنادار بود که در روز قدس 88 و پس از اعتراض میلیونی سبزها، در بازی استقلال و استیل آذین که به دلیل همین اعتراضات با تاخیر پخش شد هنگامی که علی کریمی برای زدن ضربه کرنر به طرف دروازه استقلال پشت توپ قرار گرفت مورد تشویق شدید تماشاگران استقلال (تیم رقیب) قرار گرفت؛ تا جایی که  کریمی با دست زدن متقابل از ابراز احساسات آنها تشکر کرد. 

علی کریمی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران،  سابقه بازی در الاهلی امارات، القطر قطر، بایرن مونیخ و شالکه آلمان را در کارنامه دارد. 
 

نماینده اصولگرای مجلس: شورای نگهبان کلاه سرش نرود

Posted: 03 Sep 2011 06:31 AM PDT

جـــرس: همزمان با اعلام عدم پذیرش شروط و نمایندۀ جبهه پایداری توسط هیئت وحدت اصولگرایان، یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "ضرورتی ندارد جبهه پایداری انقلاب اسلامی اصلا وجود داشته باشد و به طور کلی فعالیتهای جبهه پایداری با وجود جبهه متحد اصولگرایی درست نیست"، تاکید کرد "شورای نگهبان حواسش هست و کاملا هوشیار است و با این حرف ها که اسم جبهه ای، اسلامی، یا پایداری است یا مقاومت و ... باشد، سرش کلاه نمی رود."


به گزارش ایلنا، سیدجواد زمانی با بیان این که جبهه پایداری باید نسبت به حرکت در راستای سیاست های جریان انحرافی هوشیار باشد، گفت: به جبهه پایداری اتهام نمی‌زنم که وابسته به اسفندیار رحیم مشایی است، یا سیاست های جریان آن ها را دنبال کند اما آن چیزی که مطمئن هستم این است که مشاییسم با اسم مشایی به میدان نمی آید و قطعا از حربه هایی استفاده می‌کنند که بتوانند جلو بروند.


سیدجواد زمانی با بیان اینکه ضرورتی ندارد جبهه پایداری انقلاب اسلامی اصلا وجود داشته باشد و تاکید بر اینکه فعالیتهای جبهه پایداری با وجود جبهه متحد اصولگرایی درست نیست، افزود: شورای نگهبان حواسش هست و کاملا هوشیار است و با این حرف ها که اسم جبهه ای، اسلامی، یا پایداری است یا مقاومت و ... باشد، سرش کلاه نمی رود؛ چرا که اینطور نیست که شورای نگهبان و مسئولین اطلاعاتی نظام اطلاع آگاهی نداشته باشند. ممکن است جبهه‌هایی در آستانه انتخابات تشکیل شود و اسم های شیرین و به ظاهر ارزشی هم برای آن دربیاورند، اما این که فکر کنیم اطلاعات و امنیت ما و شورای نگهبان از این چیزها بی اطلاع است این گونه نیست و آن ها کاملا اطلاع دارند.


این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اگر جریان مورد نظر رحیم مشایی بخواهد در انتخابات آینده مجلس فعالیت کند، با اسم و رسم خودش نمی آید، بلکه از راه ها و عناوین و اسم های دیگری استفاده می کند که در نهایت شاید معلوم شود پشت پرده آن جریان خود آقای مشایی باشد. اعضای جبهه پایداری باید نسبت به نفوذ جریان انحرافی هوشیار باشند و آن را جدی بگیرند و با طناب پوسیده مشایی داخل چاه نروند که نتوانند دیگر از چاه بیرون بیایند؛ علی الخصوص این که برخی از اعضای جبهه پایداری که خودشان زمانی عضو دولت بودند و عنوان اخراجی های دولت را هم گرفتند.


چند روز پیش نیز بدنبال تشدید اختلافات در میان اصولگرایان، حمیدرضا کاتوزیان نماینده اصولگرای مجلس هشتم، با انتقاد از ظهور جبهه پایداری گفته بود "جبهه پایداری شعبه جدیدی است از همان همراهان قدیمی دولت و رحیم مشایی كه برای خودشان كار می كنند و احتمالا لیست دلخواه خودشان را ارائه خواهند كرد. "


این نماینده مجلس هشتم ضمن انتقاد از فضای تهمت، هتاكی و بی حرمتی در سیاست كشور، گفت: وحدت در شرایط فعلی مهم ولی ایده آل است، چرا كه با به وجود آمدن گروه‌های جدیدی مثل جبهه پایداری كه با رهبری مشایی و دوستانشان حركت می كنند بعید است كه اصولگرایان به وحدت كامل برسند."

مادراشکان ذهابیان: حال و روز پسرم نگران کننده است، می گویند مصاحبه هم نکنم

Posted: 03 Sep 2011 07:24 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: اشکان ذهابیان هم اکنون نیمی از دوران محکومیت خود را گذرانده و طبق قوانین سازمان زندان ها باید آزاد گردد اما باوجود وعده مسئولین مبنی بر آزادی اشکان، فشارها بر روی او و خانواده اش افزایش یافته و بنا به دلایلی نامعلوم با آزادی وی مخالفت می گردد.

  
این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت از سحرگاه سه شنبه در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی، وضعیت وخیم زندان و شرایط غیر انسانی نگهداری اش در زندان متی کلا بابل، اعتصاب غذا کرد. اما در دومین روز اعتصاب غذایش حالش وخیم شده و بجای رسیدگی پزشکی به سلول انفرادی زندان متی کلا منتقل شد.


اشکان ذهابیان، دانشجوی رشته شیمی محض دانشگاه فردوسی، مشهد، در دوران تحصیل در دانشگاه، از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد بود. به علت فعالیت های دانشجویی ابتدا در سال 87 به مدت یک ترم از تحصیل محروم شد. وی در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 88، عضو ستاد مهدی کروبی بود و تنها 4 روز پس از انتخابات توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. بار دیگر در حوادث 13 آبان (روز دانش آموز) سال 88 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به واسطه تشکیل انجمن های اسلامی شمال کشور بازداشت شد. اشکان ذهابیان در شعبه صد ویک دادگاه انقلاب شهرستان بابل به صورت غیابی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این فعال دانشجویی که در روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت سال جاری در پی درخواست اداره اطلاعات برای اجرای حکم شش ماهه خود به اداره اطلاعات ساری مراجعه کرده بود، در همان محل بازداشت شد.


گفتنی است در طی مدت سومین بازداشت اشکان ذهابیان بارها خانواده وی تهدید به عدم اطلاع رسانی در خصوص وضعیت فرزندشان شدند و مادر اشکان در اثر این فشارها یکبار به بیمارستان منتقل شد اما هیچگاه بعنوان یک مادر حاضر به سکوت نشد و تا آزادی فرزندش درد خود و اشکان را فریاد خواهد کرد.

متن گفتگوی "جرس" با رقیه جعفریان مادر اشکان ذهابیان در پی می آید:
 

خانم ذهابیان آیا امروز با اشکان ملاقات داشتید؟

بله، امروز من و پدرش توانستیم به مدت بیست دقیقه اشکان را ملاقات کنیم.

بعد از آن همه فشار چه شد که با این ملاقات موافقت کردند؟

البته نمی خواستند ملاقات بدهند، بعد از پیگیری های ما وقتی وضعیت روحی ما را بعنوان یک پدر و مادر دیدند بالاخره موافقت کردند.

آیا دوباره ملاقات هایتان به روال عادی است یا باز باید برای دیدن فرزندتان منتظر تماس آنها باشید؟

متاسفانه ما از این هم اطلاع نداریم. حالا امروز که اشکان را دیدیم و کمی از نگرانی در آمدیم اما دوباره باید مراجعه کنیم تا ببینیم همان هفته ای یکبار را می توانیم او را از پشت شیشه ببینیم یا نه؟ هنوز چیزی مشخص نیست. خودشان که می گفتند ما می توانیم این ملاقات را هم ندهیم اما لطف کردیم. حالا باید منتظر روز ملاقات باشیم و فردا پدرش می رود تا ببیند می تواند اشکان را دوباره ملاقات کند یا نه؟ من خودم که فردا نمی روم چون امروز که حال و روز اشکان را دیدم ناراحت شدم و تحمل ندارم فردا هم او را اینطور ببینم.

اشکان هنوز در اعتصاب غذا بسر می برد؟

در این ملاقات نمی توانستیم حرفی غیر از احوالپرسی بزنیم و در اطرافمان بودند به همین خاطر نتوانستم از اعتصاب غذایش بپرسم اما با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی و ضعف شدیدی که داشت شاید هنوز در اعتصاب غذا باشد و فکر می کنم اگر هم اعتصاب غذای خود را شکسته باشد به او فشار آورده اند.

علت اعتصاب غذای اشکان چه بود؟

نسبت به شرایط  نامناسب زندان و عدم دسترسی به "حق" آزادیش اعتراض داشت. ما و اشکان فکر می کردیم در ماه رمضان "آزاد" می شود بعد گفتیم روز عید فطر حتما آزاد می شود چون مدت زندانش را هم گذرانده بود که باز آزادش نکردند.

دو هفته پیش زمانیکه با پدر اشکان گفتگو می کردم او بسیار خوش بین بود که اشکان آزاد شود و می گفت مسئولین قول آزادی اشکان را طی دو و سه روز داده اند و با توجه به اینکه اشکان حق استفاده از آزادی مشروط را دارد، چه شد که مسئولین به وعده خود عمل نکردند و این حق را از او سلب کرده اند؟

واقعا هیچ چیز نمی دانیم هیچ پاسخی هم به ما نمی دهند. حالا به چه دلیلی اشکان نمی تواند از این حق آزادی استفاده کند ما هم نمی دانیم! پدرش پیش خیلی ها رفت و به همه جا مراجعه کرد اما پاسخی نگرفت حالا در روزهای آینده باز به دادستانی مراجعه می کند تا ببینیم چه می شود؟

هنوز در سلول انفرادی نگهداری می شود؟

هنوز در انفرادی در محوطه قرنطینه نگهداری می شود.

وضعیت جسمی و روحی او چطور بود؟

خوب هرکسی که از نظر روحی تحت فشار باشد و اعتصاب غذا هم باشد مسلم است که از نظر جسمی چه حال و روزی باید داشته باشد.  آنچه که من امروز در ملاقات دیدم می توانم بگویم حال فرزندم اصلا خوب نبود و افت فشار داشت و رنگ و رویش پریده و زرد بود و از نظر جسمی وضعیت مناسبی نداشت. وقتی در آغوشش کشیدم و گریه کردم فقط گفت مادر گریه نکن، حال و رمق حرف زدن نداشت.

از حال و روز خودتان قبل و بعد از ملاقات با اشکان برایمان بگویید؟

اگر بخواهم از ناراحتی ها و نگرانی هایم بگوییم که تمام شدنی نیست و نمی د انم از کجا بگویم در این مدت فقط زجر کشیدم. الان هر چه هم بخواهم بعنوان درد و رنج یک مادر بگویم به ما می گویند حق مصاحبه ندارید و نباید حرفی بزنید حتی حرف خوب هم می گویند نزنید و ساکت باشید. الان هم فقط به سوالات شما پاسخ می دهم و چیز خاصی نمی گویم. بخاطر همین زیاد نمی توانم حرف بزنیم فقط همین را بگویم که از دوری بچه ام در رنج و عذاب هستم و نمی توانم تحمل کنم که فرزندم در رنج و درد ببینم. همین که در یک سلول است و ناراحت است برایم غیر قابل تحمل است و وقتی می بینمش دلم کباب می شود. یک بچه خوب و سالم و از همه نظر نمونه چرا باید اینطور در رنج باشد و با این وضع و حال او را ببینم؟

شما درست می گویید ما بر طبق وظیفه ای که داریم با شما تماس می گیریم و شما ناچار هستید در خصوص نادیده گرفتن حقوق انسانی فرزند در بندتان و روشن ساختن افکار عمومی پاسخ دهید و با توجه به اینکه شاید بسیاری از مسئولین از این اتفاقات کم اطلاع باشند از این تریبون بعنوان یک مادر درد کشیده صحبتهایتان را مطرح کنید.

من اصلا امید نداشتم که دیگر فرزندم را ببینم و از اینکه توانستم او را ببینم اگرچه نگران وضعیتش هستم اما باز خوشحالم که او را دیدم و بعد از این اتفاقات و حال ناگواری که داشت توانستم او را ببینم خدا را شکر می کنم. دو و سه روز تعطیل بود و هیچ خبری از فرزندم نداشتم و فکر می کردم به حالت اغماء افتاده و از اینکه سرپا دیدمش خوشحال شدم. اما خوب با وجود خوشحالی بعد از ملاقات نگرانی هایم افزایش پیدا کرد چون خیلی ضعیف و رنگ پریده بود. اشکان این دفعه خیلی تحت فشار بود و از نظر روحی و جسمی خیلی بهش فشار آمد. اما خوب انشالله بزودی آزاد شود و تمام نگرانی ها و ناراحتی هایم برطرف شود و امیدواریم مسئولان همانطور که وعده داده بودند اقدامی کنند تا اشکان به آغوش خانواده برگردد.

 

 

محمدرضا باهنر: می توان رای دهندگان به میرحسین موسوی را از راهی که رفتند برگرداند

Posted: 03 Sep 2011 05:54 AM PDT

جـــرس: دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نائب رئیس تشکل موسوم به «جبهه پیروان خط امام و رهبری» با بیان اینکه "در انتخابات سال ٨٨ به محسن رضایی رای دادم، با وجود آنکه قاطعانه می‌دانستم وی رای نمی‌آورد"، اظهار داشت "من هیچ علاقه ای نداشتم که محمود احمدی‌نژاد هم رای بیاورد."


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر، همچنین درباره بازتاب رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در میان مجلسیون، با انتقاد به عملکرد حامیان دولت در مجلس گفت "عده‌ای بودند که فشار آوردند میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعدام باید گردند و همین فشارها موجب شد تا رئیس قوه قضائیه همان زمان مجبور شود در مصاحبه‌ای عنوان کند من به دنبال دستگیری سران فتنه هستم اما مقامات عالیرتبه نظام به دنبال این نیستند. باید بگویم این یک مرض است که این افراد به آن مبتلا هستند. یعنی ما به تمام راه‌هایی که وجود داشت به آنها گفتیم که نظام صلاح نمی‌داند این افراد بازداشت شوند ولی آنها در پاسخ به ما گفتند اگر شما هم در مجلس علیه سران فتنه شعار دهید نظام مجبور به پذیرش حکم بازداشت خواهد شد."


باهنر در ادامه اظهار عقیده کرد "ما معتقدیم مسئولین نظام با عملکرد و هدایت آگاهی بخش خود می توانند ١٢میلیون نفر از ١٣ میلیون نفری که به موسوی رای دادند را از راهی که رفتند بازگردانند.


وی پیرامون عملکرد اصلاح طلبان مجلس هشتم نیز گفت "من یک بار در پشت تریبون مجلس واژه‌ای را به کار بردم و گفتم که اصلاح طلبان مجلس هشتم «گوشت تلخ» نیستند. یکی از اختلافات اساسی ما با برخی از افراد تندرو در میان اصولگرایان همین بود، یعنی ما در میان اصولگرایان نباید اصلاح طلبان درون مجلس را تحریک کنیم و در مقابل آنها مرگ بر فتنه گر بگوییم و یا آنها را از مجلس بیرون کنیم. چرا که این افراد پس از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ اعتراضاتی داشتند اما ما در مجلس نطق‌های تند و آتشین چالش‌دار و ساختارشکن از سوی اصلاح طلبان نداشتیم و اگر هم بود بسیار محدود و کم بود. مثلاً ما در مجلس افرادی را داشتیم که افراد نزدیک آنها را در حوادث فتنه دستگیر کردند اما این افراد نمی توانستند در مجلس جنجال به پا کنند و در طرفداری از نزدیکان خود سینه سپر کنند."


باهنر افزود "ما مدعی هستیم که دو عامل موجب این موضوع شد اولین آن این بود که این اصلاح طلبان گوشت تلخ نبوده و دوم اینکه ما به خوبی آنها را مدیریت کردیم. در مقابل برخی اصولگرایان تندرو معتقدند که چرا مرگ بر فلانی نگفتیم و هنگامی که ما این استدلال خود رامطرح می‌کنیم آنها در جواب می‌گویند شما به دلیل اینکه به رای آنها نیاز دارید با آنها درگیر نمی‌شوید. معتقدم ما باید مجلس را مدیریت کنیم."


وی افزود "اگر این مدیریت در دست برخی اصولگرایان تندرو بود فضا را به گونه‌ای مدیریت می‌کردند که چند نفر از همین اصلاح طلبان در مجلس عصبانی شوند و از سمت خود استعفا دهند و حتی بعدها کار به تحصن هم بکشد. اما ما به هیچوجه این امر را به مصلحت نظام نمی دانیم ولی متاسفانه باید گفت که این طیف تندرو این موضوع را به مصلحت نظام می داند. برخی از افراد در همین مجلس وجود دارند که می‌گویند هرچه زودتر اصلاح طلبان از کلیت حکومت حذف شوند بهتر و همین موضوع اختلاف جدی ما با افراد تندرو در میان اصولگرایان مجلس است."


به دنبال محو  و کشف رای دهندگان به موسوی 
این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود "یکی از اشکالاتی که با افراد تندرو در میان اصولگرایان داریم این است که این افراد در به در به دنبال این هستند که ١٣ میلیون نفری که به میرحسین موسوی رای دادند را پیدا کنند و آنها را از صفحه روزگار محو کنند. من این برخورد را به هیچوجه قبول ندارم . رهبری در اولین موضع‌گیری‌شان صحبت از چهل میلیون رای کردند و رای مردم را به هیچوجه تقسیم نکردند در مقابل عده‌ای به دنبال کشف این ١٣ میلیون هستند. حتی در برخی مواقع پا را از این هم فراتر گذاشتند و افرادی را هم که به احمدی‌نژاد هم رای داده بودند متهم می‌کنند که دروغ می‌گویید شما به احمدی نژاد رای نداده اید."


محمدرضا باهنر در خصوص آنچه "ظهور و بروز رسانه ای برای ایجاد آرامش و اطمینان در کشور"، بدون اشاره و رویکرد به تداوم بازداشت زندانیان سیاسی و تشدید فضای اختناق" مدعی شد: "تا مدت‌های مدید بالاترین مقام‌های کشور هم به سران فتنه توصیه می‌کردند که از راه طی شده برگردند و به آغوش ملت باز گردند. اما برخی از این تندروهای اصلاح طلب قبل از انتخابات عنوان کردند اگر میرحسین موسوی رای نیاورد مردم به خیابان‌ها بریزند و مردم را تحریک کردند. از سوی دیگر عده‌ای دو ماه قبل از اجرای انتخابات گفته بودند که میرحسین موسوی به دنبال انقلاب مخملی است و شورای نگهبان اشتباه کرده که وی را تایید صلاحیت کرده است و لذا این افراد هم افراط کردند... یک عده به ما ایراد می‌گیرند که چرا قبل از انتخابات نگفتید میرحسین موسوی آمریکایی است و اگر به آنها رو می دادیم می‌گفتند که شورای نگهبان بیخود کرده است که صلاحیت آنها را تایید کرده."


 رئیس مجلس می‌خواهد  ولی نمی‌تواند
نایب رئیس مجلس همچنین در بخشی دیگر از گفتگوی خود، پیرامون ساختار هیئت رئیسه مجلس گفت بسیاری از کارها در مجلس هست که رئیس مجلس می‌خواهد انجام شود ولی نمی‌تواند ولی در مقابل بسیاری از کارها است که رئیس مجلس نمی‌خواهد ولی انجام می‌شود. دلیل این موضوع نیز به ساختار مجلس برمی‌گردد. این که این ساختار درست است یا نیست بحث دیگری است.


به عنوان نمونه ای برای درک بهتر این موضوع هیئت رئیسه مجلس متشکل از ١٢نفر است که فقط یک نفر آن رئیس است و همان یک نفر هم در چینش بقیه اعضای هیئت رئیسه هیچ نقشی ندارد، در حالی که باید گفت کدام سازمان در کشورمان است که معاون آن سازمان خود را مدیون رئیس نداند. این مطلب را بر این اساس می‌گویم که بنده در مجلس هفتم و هشتم نایب رئیس بودم و آقایان لاریجانی و حداد عادل قبول داشته باشند که من در سمت نایب رئیسی همواره احترام رئیس را رعایت کرده‌ام و سعی می‌کنم به هیچوجه با رئیس مجلس درگیر نشوم.


اصولاً‌ در اکثر مجالس دنیا وضع همینگونه است. در کشوری مانند اتریش نایب رئیس مجلس این کشور میزبان بنده بود. من به وی گفتم نایب رئیس مجلس اما او از این خطاب من ناراحت شد و گفت که من معاون کسی نیستم من رئیس دوم هستم. اگر رئیس مجلس روزی در مجلس نباشد نمی‌تواند بعضی اختیارات را تفویض و برخی را نکند بلکه در مواقع غیاب رئیس مجلس همه اختیارات به نایب رئیس تفویض می‌شود. شخص نایب رئیس هم کسی است که نقش حزبی می‌تواند داشته باشد اما عزل و نصب نمی‌تواند انجام دهد حتی دبیران هیئت رئیسه هم حق چنین اقدامی ندارند و رئیس مجلس هم حق هیچگونه عزل و نصبی در ساختار کلی مجلس را ندارد. بنابراین رئیس مجلس و هیئت رئیسه در جایی می‌توانند چیزی را بخواهند ولی مجلس آن را تصویب نکند.


سرنوشت طرح نظارت بر نمایندگان مجلس
محمدرضا باهنر در خصوص طرح نظارت بر نمایندگان مجلس گفت "این موضوع که از تاکیدات رهبری به نمایندگان بود از ابتدا که در مجلس مطرح شد برخی آن را بسیار تند مطرح کردند و شیب آن را زیاد گرفتند به این دلیل که با ساختار مجلس آشنا نبودند... من خود از طرفداران آن هستم. فلسفه آن هم این است که اگر در مجلس یک نفر هم باقی باشد که بخواهد حرف حقی را بزند اکثریت نتوانند وی را ساکت کنند والا اگر این گونه باشد اکثریت دیکتاتوری می‌کنند و اقلیت را به اخراج تهدید می کنند.هنگامی که این وضعیت و این ساختار در مجلس وجود دارد از روز اول که رهبر معظم انقلاب در خصوص خودنظارتی دستور دادند عده‌ای طرحی به مجلس آوردند که اگر نمایندگان مجلس تخطی انجام دادند ما باید اعتبارنامه وی را لغو کرده و او را اخراج کنیم. متاسفانه برخی از همان اول از اخراج، بازداشت و مطرح کردن رای دوباره به اعتبارنامه صحبت کردند


سوال از رئیس جمهور
باهنر در خصوص طرح مسکوت ماندۀ سوال از رئیس دولت توسط نمایندگان مجلس گفت "اینکه مطرح می‌شود مسئول سئوالات برخی منشی‌های هیئت رئیسه هستند، صحت ندارد و تا هنگامی که من به عنوان نایب رئیس اول حضور دارم تنها من مسئولیت دریافت و طرح سئوالات را بر عهده دارم.
در این خصوص باید بگویم طرح سوال از رئیس جمهور امر پنهانی نیست و سوال همین الان هم بر روی میز من است. اما کسانی که می ‌گویند سوال را به من تحویل دادند در این خصوص نظر سئوال کننده‌ها باید برایشان جالب باشد. رئیس سئوال کنندگان یعنی علی مطهری در حضور بنده و دکتر دهقان سئوال را به من داد چرا که خودش می دانست سئوال را باید به نایب رئیس مجلس تحویل دهد. هنگامی که سئوال به بنده تحویل داده شد تعدادی از امضا کنندگان نامه به بنده مراجعه کردند و عنوان داشتند که ما این سئوال را در زمان «دورکاری» (قهر احمدی نژاد) امضا کرده بودیم و به دلیل اینکه در حال حاضر مشکل حل شده است ما اراده‌ای برای انجام سئوال از رئیس جمهور نداریم و لذا در ادامه، نامه انصراف خود را به ما تحویل دادند."


وی تاکید کرد "با صراحت اعلام می‌کنم که هر زمانی که ٧٣ نفر از نمایندگان مصمم شوند طرح سئوال از رئیس جمهور را مطرح کنند ما یک روز هم معطل نمی‌کنیم. ممکن است به صورت مشورت به طراحان سئوال بگوییم که این کار به مصلحت نیست اما سئوال در هیئت رئیسه مطرح خواهد شد.


راهکارهایی برای عدم تکرار شکست اصولگرایان
نائب رئیس تشکل موسوم به «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در خصوص "ارائه راهکاری برای پرهیز از تکرار مقاطعی مشابه خرداد ٧۶ (انتخاب محمد خاتمی) و اسفند ٧٨ (انتخابات مجلس ششم) و شکست سنگین جناح راست سنتی گفت "در حال حاضر افرادی که ادعای جانشینی نیروهای قدیمی را دارند ادعاهای بزرگی دارند. برخی از آنها مدعی هستند که ما سی میلیون رای داریم در مقابل عده‌ای معتقدند که از این ٣٠ میلیون ٢۵ میلیون آن بعد از دورکاری رئیس جمهور فروپاشیده است. این افراد این گونه نمی توانند با هم کنار بیایند. بزرگترها که به صحنه آمدند می‌گویند که شما با یکدیگر کار کنید."



استقبال ایران از اقدام ترکیه در اخراج سفیر اسرائیل و تعلیق قراردادهای نظامی

Posted: 03 Sep 2011 04:58 AM PDT

جـــرس: در اولین واکنش رسمی نسبت به اقدام دولت ترکیه در اخراج سفیر اسرائیل از آن کشور و تعلیق قراردهای نظامی خود با اسرائیل، وزارت خارجه جمهوری اسلامی با صدور بیانیه ای، از این اقدام استقبال کرد.


گفتنی است روز جمعه دوم سپتامبر، همزمان با انتشار جزئیات تحقیق هیئت پالمر (منتخب سازمان ملل) درباره حمله مرگبار سال گذشته کماندوهای اسرائیلی به کاروان دریایی امدادی عازم غزه، ترکیه سفیر اسرائیل را از این کشور اخراج کرد و ضمن کاهش روابط تا دبیر دومی سفارت، قراردهای نظامی خود با اسرائیل را تعلیق نمود.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای ضمن استقبال از اخراج سفیر اسرائیل در آنکارا تاکید کرده است که باید از اعمال نفوذ اسرائیل در نتیجه تحقیقات مربوط به حمله سال گذشته اسرائیل به کاروان دریایی امدادی عازم غزه جلوگیری شود.


وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در این بیانیه آورده است "رژیم صهیونیستی از همان ابتدا که قرار شد کمیسیون تحقیق تشکیل شود شرط و شروط فراوانی قائل شد تا بتواند در روند تحقیقات و نتیجه گیری گزارش اعمال نفوذ کند."


در حمله سال گذشته اسرائیل به کاروان دریایی کمک به غزه، ۹ تن از سرنشینان کشتی کشته شدند که هشت تن از آنان شهروندان ترکیه بودند و یکی از آنان تابعیت دوگانه آمریکا و ترکیه را داشت. این کاروان متشکل از شش کشتی حامل فعالانی بود که محاصره دریایی و زمینی نوار غزه را غیرقانونی می دانستند و در صد کمک به مردم غزه بود.


ترکیه بارها از اسرائیل خواسته است در این مورد عذرخواهی کند اما اسرائیل حاضر به این کار نیست، تا اینکه مقام های دولت ترکیه روز جمعه (دوم سپتامبر) اعلام کردند علاوه بر اخراج سفیر اسرائیل، ترکیه اجرای تمامی توافق های نظامی با اسرائیل را به حال تعلیق در آورده است.


گزارش نهایی هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در مورد حمله کماندوهای اسرائیلی به کاروان دریایی امدادی عازم غزه نتیجه گرفته است که اسرائیل در آن واقعه "بیش از اندازه شدید" عمل کرده است. با این حال در این گزارش، محاصره دریایی غزه توسط اسرائیل، قانونی دانسته شده است.


هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در گزارش خود، محاصره دریایی غزه را یک "تدبیر امنیتی مشروع" توصیف کرده که با هدف "جلوگیری از ورود تسلیحات به غزه از راه دریا" صورت گرفته و با قوانین بین المللی مغایرت نداشته است.


در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با انتقاد از این موضوع آمده است که گزارش سازمان ملل، "اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی در محاصره غزه را به نوعی مجاز و قانونی قلمداد کرده است."


گفتنی است یک روز پس از اقدام ترکیه در اخراج سفیر اسرائیل از آنکارا، روزنامه ترک‌زبان حریت به نقل از مقامات ترکیه از تقویت حضور نیروی دریایی این کشور در شرق مدیترانه "برای پایان دادن به قلدری اسرائیل" خبر داد و نوشت "شرق مدیترانه دیگر جایی نخواهد بود که نیروی دریایی اسرائیل بتواند دست به آزار و اذیت کشتی‌های غیرنظامی بزند و ترکیه از این پس گشت‌های خود در شرق مدیترانه را افزایش خواهد داد و استراتژی تهاجمی‌تری اتخاذ خواهد کرد."