جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصویری -  مزار هاله و عزت الله سحابی

Posted: 03 Jun 2011 08:52 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

آیت الله دستغیب: ما و دوستانمان بنای بر اغتشاش نداریم؛ آبروی اسلام را برده اید

Posted: 03 Jun 2011 08:02 AM PDT

جرس: آیت الله دستغیب با انتقاد از نقش سپاه و بسیج در سیاست گفت: متاسفانه آنچه باعث می شود این نیروها مقابل مردم بگیرند،توجیهاتی است که در کلاسهای عقیدتی و سیاسی برای آنها می کنند و با شستشوی مغزی فرمولهایی را در اذهان آنان می کنند و منجر به این می شود که، مردم دیندار و محبّ اهل بیت را با محارب و مرتد و کافر منطبق کرده و هر کجا که به نظرشان مطلب خلافی صورت گرفت با قهر و اجبار و تهدید و ارعاب برخورد کرده و مردم متدین را با همین توجیهات کذایی قلع و قمع کنند.

 

این مرجع تقلید می گوید: ما می گوییم باید دشمن از دوست متمایز شود و خدای ناکرده افرادی روی کار نیایند که دنباله رو همان انجمن حجتیه باشند؛ افرادی که برای نیل به منویّات خود حتی تظاهر به دینداری هم می کنند اما باطنا فکر جامدی دارند وهیچ حرکت معنوی نسبت به خدایتعالی ندارند؛ این گونه افراد کاری ندارند که وضع معنوی و دینی مردم چطور است.


وی در ادامه تصریح کرد: تمام حرف ما و دوستانمان این است که وضع تغییر کند و به اول انقلاب برگردد و بنایی بر اغتشاش و اینکه خدای ناکرده انقلاب اسلامی از بین رود نداریم هر چند برخی افراد دوست دارند ما را اینطور متهم کنند و اینطور القاء می کنند که ما در پی براندازی حکومت هستیم، خوب بنده خدا این چه حرفی است که می زنی؟!



 آیت الله دستغیب، چهارشنبه شب، پس از جلسه درس اخلاق به بررسی نقش امام خمینی در جمهوری اسلامی پرداخت. 

وی در بخش دیگری با اشاره به تشکیل حکومت اسلامی اظهار داشت : حضرت امام طبق نظریه فقهی خود اقدام به برپایی حکومت اسلامی کرد وقصد نداشت که حاکم مطلق باشد و بنایی نداشت که به اسلام ضربه وارد کند.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه با عنوان کردن این مطلب که برخی آقایان برای توجیهه اعمال خلاف شرع وقانون خود از حضرت امام هزینه می کنند، گفت: حضرت امام، کسی نبود که بخواهد به دین ضربه زند و اسلام را محو و نابود کند و اینکه عده ای بخواهند در توجیه اعمال خلاف شرع و قانون خود از حضرت امام هزینه کنند، نباید موجب بدبینی مردم و به خصوص جوانان به ایشان شود.

 

متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است: 


برادران و خواهران عزیز در هرکجای مملکت که هستند باید خدا را شکر کنند که جاهایی وجود دارد برای پاسخگویی به نیازهای معنوی خود  و به برکت حضور در این مجالس و محافل است که می توانند  از تخیّلات و توهّمات رهایی یافته و آزادی خودشان را احساس کنند. در زمان شاهنشاهی، وضع جامعه به گونه ای دیگر بود؛ بدین معنی که، مساجد و مکان های مذهبی کشور غالبا خالی بود از مردم و به خصوص نسل جوان و  در عوض مراکز فحشا پر شده بود از پسرها و دختر های جوان و فساد عجیبی در بین نسل جوان جامعه وجود داشت. ظلم وستمی که مردم از شاه و این ساواک بی رحم دیدند منجر به پی ریزی حرکت توده ای ملت و قیام بر ضدّ دستگاه شاهنشاهی شد.

 

اگر یاری مردم نبود امام خمینی موفق نمی شد

چون "مردم" خواستند که از این حکومت استبدادی، آزاد شوند،خدایتعالی هم عنایت کرد و شخص مهذّبی مانند امام خمینی ره را سر راه آنان قرار داد که به وسیله ایشان ، تحول عظیمی در ایران به وجود آمد. مردمی که تا دیروز در مراکز فساد و فحشا بودند؛ وقتی ندای حق طلبانه یک همچین شخص وارسته را شنیدند به صحنه آمدند و این انقلاب بزرگ را به وجود آوردند. باشروع جنگ هشت ساله همان مردم ،بار دیگر به صحنه آمدند و به تبعیّت از امام، به جبهه ها رفتند و جان خود را تقدیم  این انقلاب کردند.

قطعا اگر همراهی مردم با امام نبود، این انقلاب به ثمر نمی نشست. علاقه "مردم به امام" و متقابلا علاقه "امام به مردم" قابل توصیف نیست. امام در سخنرانیهای خود مردم را به عنوان ولی نعمت خود معرفی می کرد و می گفت : این مردم بودند که این انقلاب را به وجود آوردند، مبادا از این مردم غافل شوید، مبادا کاری کنید که آنها نسبت به نظام دلسرد شوند و از شما فاصله بگیرند. متقابلا چون مردم از امام صدق و راستی دیدند، همواره پشتیبان ویاور انقلاب بودند که جنگ هشت ساله را می توان بهترین شاهد بر این مطلب دانست.  مردم در تشییع جنازه حضرت امام چه ناله ها کردند و چه اشک ها ریختند و حتی عده ای هم از شدت غم و اندوه از دنیار رفتند و همه این ها حاکی از عشق و علاقه مردم نسبت به ایشان بود.

 

امام خمینی طبق نظریه فقهی خود، حکومت اسلامی تشکیل داد

رضوان خدا به حضرت امام، که بالاخره یک فقیه جامع الشرایط بود و زحمات بسیاری کشیده بود و طبق نظریه فقهی خودش اقدام به برپایی حکومت اسلامی کرد. خوب از اول غیبت صغری تا بحال بین فقها اختلاف بوده است که اگر احیانا برای آنان، شرایط  حکومت فراهم شد آیا واجب است نسبت به آن اقدام کنند یا نه؟

مرحوم شیخ مرتضی انصاری، صاحب رسائل و مکاسب و مرحوم آخوند خراسانی، صاحب کتاب کفایة الاصول که از رهبران مشروطه به شمار می رود، مخالف تشکیل حکومت توسط فقها بودند؛ صاحب جواهر تا حدودی موافق بود و بعضی از فقها هم اصلا صحبتی در این باره نکردند. از هم عصران امام هم می توان از آیت الله حکیم و آیت الله خویی نام برد که هر دو مخالف این امر بودند. امام خمینی ره، برای اثبات مدعای خویش با تمسک به ادله ای تصدی حکومت را واجب و ادله مخالفین را ردّ می کند. خوب ایشان شخص مهذب و استاد دیده ای بود و مورد تایید عرفای بزرگی همچون حضرت آیت الله سید علی قاضی، حضرت آیت الله شیخ حسنعلی نجابت و شهید آیت الله دستغیب، قرار داشت. نَقل می کنند در مجلسی حضرت آیت الله قاضی مشغول به صحبت بود؛ همین که حضرت امام خمینی ره، وارد  این مجلس شد؛ آیت الله قاضی بحث خود را عوض می کند و صحبت از رضاخان و تغییر و تحولاتی که در کشور اتفاق می افتد، می کند.

 

امام بنا نداشت که حاکم مطلق باشد، بنا نداشت که به اسلام ضربه بزند

خوب یک همچین شخصی قیام کرد و مردمی هم که عاشق اسلام و آزادی بودند، اطراف ایشان را گرفتند و آنچه مورد یقین بنده و کسانی که با امام آشنا بودند این است که، این آقایی که عَلَم به دست گرفته، تمام همّ و غمّش این بود که مردم را متوجه خدا کند و از قید اسارت هوای نفس برهاند؛ و بنا نداشت که حاکم مطلق باشد، بنا نداشت که به وسیله به دست گرفتن حکومت ضربه به اسلام بزند، او می خواست مردم دنیا را اولا متوجه اسلام وثانیا متوجه شیعه کند که همانطور هم شد. بعد از تشکیل حکومت، با وضع قانون اساسی و ایراد بیانات و حتی تنظیم وصیت نامه همه گان را متوجه خطرات احتمالی کرد، نسبت به راههایی که ممکن است منجر به فساد شود، منجر به این شود که دین آلت دست عده ای قرار بگیرد هشدار داد.

 

امام مدام خطر انجمن حجتیه را گوشتزد می کرد

مخصوصا درباره انجمن حجّتیّه بارها و بارها تذکر داد و می گفت مواظب باشید که در پشت پرده شما را منحرف نکنند. درباره رهبر، رییس جمهور، مجلس شورای اسلامی، نیروهای نظامی وانتظامی و ... هم نکات قابل تاملی فرمود. بلا تشبیه مانند پیغمبری بود که تمام احکام را گفته و تمام راه ها را نشان داده است، خوب اگر عده ای بخواهند خلاف این دستورات عمل کنند باید گفت تمام تقصیر ها متوجه او است؟!


خلاف شرع و قانون آقایان نباید به حساب امام گذاشته شود

پس حضرت امام، کسی نبود که بخواهد به دین ضربه زند و اسلام را محو و نابود کند و اینکه عده ای بخواهند در توجیه اعمال خلاف شرع و قانون خود از حضرت امام هزینه کنند، نباید موجب بدبینی مردم و به خصوص جوانان به ایشان شود. امام شخصی بود مهذب، عالم، فقیه که تمام مقصد و مقصودش محبت و عشق به خدایتعالی بود و دوست داشت مردم نیز در همین راه قرار بگیرند.


اگر حکومت پهلوی ادامه پیدا می کرد، نام ونشانی از اسلام وشیعه نبود

برخی این طور عقیده دارند که اگر همان حکومت شاهنشاهی ادامه پیدا می کرد، شاهد این گونه مسائل و مصائب در جامعه اسلامی نبودیم؛ در حالیکه این پندار کاملا اشتباه است. اگر حکومت پهلوی ادامه پیدا می کرد، نام و نشانی ازاسلام و شیعه برجای نمی ماند چون شاه می گفت "مذهب" در ایران جایی ندارد و این به معنای از بین رفتن تدریجی مکتب اسلام می شد. همین الآنی که شما تشریف دارید در این مسجد، با وجود این که انحرافاتی  در کشور هست و در دنیا آبروی اسلام و شیعیان به مخاطره افتاده است، ولی در عین حال مشاهده می کنیم که کشورمان مورد تسلط و هجوم قدرتهای استکباری همانند آمریکا و روسیه و چین نیست مطلبی که در زمان شاه اتفاق افتاد و ایران به سه قسمت تقسیم و کنترل هر قسمتی را ابر قدرتی به دست گرفت.


ما و دوستانمان بنایی بر اغتشاش نداریم

تمام حرف ما و دوستانمان این است که وضع تغییر کند و به اول انقلاب برگردد و بنایی بر اغتشاش و اینکه خدای ناکرده انقلاب اسلامی از بین رود نداریم هر چند برخی افراد دوست دارند ما را اینطور متهم کنند و اینطور القاء می کنند که ما در پی براندازی حکومت هستیم، خوب بنده خدا این چه حرفی است که می زنی؟!

 

شستشوی مغزی نظامیان، عامل حمله به مردم است

ما می گوییم باید دشمن از دوست متمایز شود و خدای ناکرده افرادی روی کار نیایند که دنباله رو همان انجمن حجتیه باشند؛ افرادی که برای نیل به منویّات خود حتی تظاهر به دینداری هم می کنند اما باطنا فکر جامدی دارند وهیچ حرکت معنوی نسبت به خدایتعالی ندارند؛ این گونه افراد کاری ندارند که وضع معنوی و دینی مردم چطور است. از جمله خطراتی که امام مدام نسبت به آن هشدار می داد دخالت نیروهای سپاه و بسیج در امر سیاست بود. به عقیده بنده در بین اینها افراد خوبی وجود دارند و نمی شود همه را به یک چوب راند و همه را به یک چشم نگاه کرد. متاسفانه آنچه باعث می شود این نیروها مقابل مردم بگیرند،توجیهاتی است که در کلاسهای عقیدتی و سیاسی برای آنها می کنند و با شستشوی مغزی فرمولهایی را در اذهان آنان می کنند و منجر به این می شود که، مردم دیندار و محبّ اهل بیت را با محارب و مرتد و کافر منطبق کرده و هر کجا که به نظرشان مطلب خلافی صورت گرفت با قهر و اجبار و تهدید و ارعاب برخورد کرده و مردم متدین را با همین توجیهات کذایی قلع و قمع کنند.

بنده می گویم باید با مردم با صدق و صفا برخورد شود و با آنان به خوبی برخورد شود، که اگر این امر محقق شود چقدر همه لذت می برند و برادری و برابری در کشور نمود پیدا می کند، همانند زمانی که حضرت امام خمینی ره، در راس بود؛ اما چطور شد که پس از فوت ایشان، وضع جامعه دستخوش تغییر و تحول شد و آرمانهایی که مردم به خاطر آن حتّی از جان خود گذشتند به دست فراموشی سپرده شد؟

رئیس جمهور یمن و اعضای برجسته دولت مورد حمله مخالفان قرار گرفته و زخمی شدند

Posted: 03 Jun 2011 06:56 AM PDT

نبردها در پشت دیوار کاخ ریاست جمهوری ادامه دارد

جــرس: در حالیکه رئیس جمهور یمن برای سومین بار وعده خود برای کناره گیری از قدرت را عملی نکرده و همین منجر به تداوم نبردهای شديد ميان نيروهای دولتی با معترضان در صنعا، پايتخت آن کشور شده بود، منابع خبری ظهر جمعه سوم ژوئن گزارش دادند که در جریان حملات معترضان مسلح به کاخ ریاست جمهوری، علی عبدالله صالح، رئیس دولت، و دست کم شش مقام دیگر زخمی شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جريان حمله مخالفان حکومت یمن علی عبدالله صالح، رئيس جمهور يمن، زخمی شده است.


در همین حال یک شبکه تلویزیونی متعلق به نيروهای اپوزيسيون یمن می‌گوید که رئيس جمهور در جريان حمله به کاخ ریاست جمهوری کشته شده است.


اما از سوی دیگر مقامات دولتی يمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز گفته‌اند که علی عبدالله صالح "سالم و سرحال است" و به زودی کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد، اما همزمان بیشتر خبرگزاری ها در گزارشی اعلام کرده اند که در جريان حمله‌های روز جمعه به کاخ رياست جمهوری يمن، نخست وزير و رئيس پارلمان اين کشور هر دو زخمی شده و شماری از مقامات دولتی هم کشته شده‌اند.


گفتنی است علاوه بر مردم، شبه‌نظاميان قبايل وفادار به شيخ صادق الاحمر در سه روز گذشته در شمال و جنوب صنعا با نيروهای وفادار به دولت در حال مبارزه و درگيری هستند.


طارق الشامی، سخنگوی حزب کنگره ملی مردم و از طرفداران دولت یمن، گفت: "حمله‌هايی به مسجد محوطه رياست جمهوری شده و مقامات دولتی که برای نماز جمع شده بودند، آسيب ديده و زخمی شده‌اند."
وی همچنين هشدار داده است که اعضای قبيله «احمر» خط قرمزها را زيرپا گذاشته و تندروی کرده‌اند.


لازم به ذکر است ساعاتی پيش از آن، نيروهای نظامی دولت راهی محل اقامت شيخ الاحمر شده بودند تا محل زندگی او را زير آتش بگيرند.


به گفته شاهدان عينی، شمال صنعا که محل زندگی شيخ الاحمر است شاهد نبرد سنگين ميان نيروهای دولتی و شبه‌نظامی است و دفتر خطوط هوايی «يمنيه» و نيز دفتر شبکه تلويزيونی «سهيل» که متعلق به شيخ الاحمر است، مورد حمله قرار گرفته و تخريب شده است.


در حالی که هنوز هيچ آمار دقيقی از آخرين تلفات منتشر نشده، درگیری‌ها در شهر تعز نیز برای چهارمين روز متوالی همچنان ادامه دارد.


طبق آخرین گزارش ها، دولت در حال بسيج کردن هواداران خود و فرستادن آنها به خيابان‌هاست و معترضان هم به حضور خيابانی خود به ويژه در روز جمعه و پس از مراسم نماز، ادامه می‌دهند.


در چند ماه گذشته و در جريان ناآرامی‌های يمن، تلاش شده تا راهی برای خروج علی عبدالله صالح از قدرت فراهم شود، ولی وی حاضر به ترک قدرت نيست و حتی به پيشنهاد نمايندگان شورای همکاری خليج فارس نیز عمل نکرد.


اما در این سو، معترضان یمنی اعلام کرده اند وقتی که علی عبدالله صالح از قدرت کنار نرود، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.


شورای همکاری خلیج فارس و جامعه جهانی، بارها طی ماههای اخیر خواستار کناره گیری صالح از قدرت شده اند، که وی بارها با پذیرش این مطالبات و وعده ها، مجددا از آن منصرف شده و مخالفان خود را سرکوب کرده است.
 

محمد نوری زاد:اصرار به بندی کردن جوانان بی گناه، بساط برقراری ما را متزلزل می کند

Posted: 03 Jun 2011 06:11 AM PDT

جــرس: محمد نوری زاد، نویسنده و هنرمند حامی جنبش سبز، در سلسله نوشته های خود پیرامون دوران بازداشت و حبس، از دوران همبندیِ خود با علی بهزادیان نژاد، از فعالان جوان جنبش، می گوید و همزمان خاطرنشان می کند "خدایا من با تمام قامت، در برابر مقام پروردگاری تو می ایستم، و به بی گناهی علی بهزادیان نژاد، وجوانانی چون علی ملیحی و ضیا نبوی شهادت می دهم. من با این جوانان ، و با بسیاری دیگر، در بند ۳۵۰ زندان اوین هم بند بوده ام و به سلامت آنان و به بی گناهی آنان ایمان دارم. اصرار به بندی کردن این بی گناهان، قطعا بساط برقراری ما را به تزلزل در خواهد انداخت."


محمد نوری زاد در آخرین پست وبگاه خود، در شرح خصائل و روزهای همراهی خود با علی بهزادیان نژاد (پیش از آزادی علی) و همچنین دغدغه های خود پیرامون ادامه حبس جوانان و بیگناهان کشور می نویسد:

"در بند ۳۵۰ زندان اوین، به کبوتر پرشکسته ای برخوردم که در اوج جوانی، بال و پرش سوخته و دلش از جفای ما شکسته بود. این جوان ، به جرم راه اندازی یک سایت برای کاندیدای مورد علاقه اش، به زندان نفرت ما در افتاده بود. درست همان کاری که هر بنی بشری برای تعریف و تبلیغ خود بدان دست می برد.


علی بهزادیان نژاد ، ای خدا تو شاهدی که جوانی برومند و پاک و پاک نهاد است .


امروز این جوان ، یک سال و نیم است که در زندان نفرت ما به سر می برد. همسر جوان او ، یک سال و نیم است که یک ساعت ، بله ، یک ساعت ، در کنار شوهرش نبوده است . لابد این شیوه ی مسلمانی داغ و بی بدیل ما، اگر در آسمان خدا موجبات غبطه ی آسمانیان را فراهم نیاورده باشد، ای بدا بحال آسمانیان!


تبحر علی بهزادیان نژاد، تسلط او به عالم سایبری است . همان وادی ای که ما خود را به لشگری از آن آراسته ایم. این جوان آرام و اندوه خوار، که می بایست اکنون، در گوشه ای از سرزمین ما مشغول خدمت می بود، در گوشه ای از زندان ما، در حال فرسودن است. او بارها تصمیم به اعتصاب غذا گرفته و در این راه نیز آسیب فراوان دیده است. اما ای خدا، یک جوان چرا باید در کمال بی تقصیری، برای این که صدای بی گناهی اش را به گوش ما برساند، دست به نابودی خود ببرد؟


علی، با ادب است . او با آرامشی زایدالوصف، دانسته های سایبری خود را برای من وا می شکافت. می نشستیم و او کاغذ و قلمی برمی داشت و برای من از فیس بوک وسایر فضاهای مجازی می گفت. از امکاناتی که در این عالم هست و ما می توانیم از آن بهره مند شویم . علی ، آموزگار خوب من بود در آن چند روزی که با او هم بند و هم نشین بودم .
از ادب و اخلاق و طمانینه ی او بسیار آموختم . ای خدا، این چه زندانی است که هرچه با ادب و فهیم و دوست داشتنی ست ، در آن گرد آمده اند . و آن سوتر، بازجویان بی ادب و بزن بهادر، با چهره هایی عبوس و زبانی تلخ و فحاش، مارا در محاصره گرفته اند؟


سوز امروز من، در همین جوانی و تازه دامادی علی بهزادیان نژاد است و مرخصی ای که یک روزهم نداشته. ما اگر با خود علی مشکل و کینه ی لاینحل داریم، با همسرجوان اوآیا چه کینه ای داریم؟


ما که آوازه ی مسلمانی مان از سقف آسمان بدر رفته، نباید به جوانانی چون علی و همسران جوانشان بیندیشیم؟ ما علی ها را زندانی کرده ایم تا به زعم خود، جامعه را از آسیب حضور آنان در امان بداریم. هیچ آیا به عوارض نبود علی های جوان در کنار همسرانشان فکر کرده ایم؟


خدایا من با تمام قامت، در برابر مقام پروردگاری تو می ایستم، و به بی گناهی علی بهزادیان نژاد، وجوانانی چون “علی ملیحی” ، و “سید ضیا نبوی” شهادت می دهم. من با این جوانان ، و با بسیاری دیگر، در بند ۳۵۰ زندان اوین هم بند بوده ام و به سلامت آنان و به بی گناهی آنان ایمان دارم. اصرار به بندی کردن این بی گناهان، قطعا بساط برقراری ما را به تزلزل در خواهد انداخت.


حال ، این ما و این زندانیان بی گناه ، و فردایی که با شتاب به سمت بودن یا نبودن ما خیز برداشته است."


نوری زاد در انتهای یادداشت خود خاطرنشان کرده است "همین امروز صبح بود که شنیدم علی عزیز به مرخصی آمده است. من پیشتر در نوشته ای(سلام ای ضامن انسان) آورده بودم: والله من در بند۳۵۰ با یک جوان تازه داماد هم بند بودم که اکنون یک سال و نیم در زندان است و در این یک سال و نیم، یک روز، حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است. سپاس خدای را که ما را فهم عطا فرمود تا جهل آذین یافته را به جای فهم درست، نپذیریم و او را برنتابیم. "


گفتنی است علی بهزادیان نژاد وبلاگنویس و عضو ستاد میرحسین موسوی، پس از تحمل ۴۹۸ روز حبس بدون مرخصی، بطور موقت آزاد شده است. تارنمای روزنامه نگاران زندانی نوشته بود "این وبلاگ نویس در روزهای پس از انتخابات بازداشت و به اتهام تبانی برای برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد." علی بهزادیان نژاد همچنین برادرزاده قربان بهزادیان نژاد رئیس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی است که او نیز بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ چند ماه بازداشت بوده است.
 

ابراز نگرانی خانواده محمد سیف زاده، از وضعیت سلامتی و پرونده این وکیل بازداشتی

Posted: 03 Jun 2011 06:11 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، همسر محمد سیف‌زاده، حقوقدان و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر با بیان اینکه همسرش حدود یک ماه پیش از زندان ارومیه به زندان اوین منتقل شده، از وضعیت جسمی و همچنین پرونده این وکیل برجسته کشور ابراز بی اطلاعی و نگرانی کرده و تاکید دارد بیماری دیسک کمر برای وی می‌تواند خطر جدی داشته باشد.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، فاطمه گلزار با اشاره به اینکه از وضعیت پرونده محمد سیف‌زاده هیچ اطلاعی ندارند، در خصوص اتهام همسرش گفت: "اتهام همسرم خروج از کشور به قصد اقدام علیه امنیت ملی است که همسرم به دلایل کاملا حقوقی این اتهام را نپذیرفتند. کسی که هنوز از کشور خارج نشده چطور می‌توان قصد اقدام علیه امنیت ملی او را توجیه و ثابت کرد."


وی در خصوص پیگیری‌هایش از وضعیت پرونده گفت: "ما هیچ پیگیری نکردیم، مثلا از دادستانی. چون خود سیف‌زاده تمایلی به این کار نشان ندادند. ایشان یک‌ ماه پس از دستگیری وی در ارومیه ایشان از اداره اطلاعات ارومیه به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند، در آنجا هم یکماه حبس بودند که حالا چند روزی است به بند عمومی اوین منتقل شده است."


گفتنی است محمد سیف‌زاده، حقوقدان و عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر ۲۲ فروردین ماه امسال توسط ماموران امنیتی در ارومیه بازداشت و به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. او پس از گذشت دو هفته از دستگیری توانست با خانواده‌اش تماس بگیرد. پسر این حقوقدان در ملاقات چند دقیقه‌ای پدرش در اداره اطلاعات ارومیه وضعیت جسمی او را در گفتگو با وکیلش نامناسب توصیف کرده و از لنگیدن یکی از پاهای پدرش اظهار نگرانی کرده بود.


فاطمه گلزار در خصوص وضعیت جسمی همسرش افزود "کمی لاغر شده بود. ما دو بار با او ملاقات داشتیم که یک بار ملاقات حضوری بود و بار دیگر ملاقات کابینی. درباره لنگیدن پا‌هایش باید بگویم که او دیسک کمر دارد و وقتی دچار فشار عصبی و خستگی می‌شود روی پا‌هایش هم تاثیر می‌گذارد و می‌لنگد. به نظر وقتی پسرم او را دیده در شرایط بد دیسک کمرش بوده است."


لازم به ذکر است محمد سیف‌زاده آبان ماه سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حکم ۹ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت را دریافت کرد و پرونده‌ او هم‌اکنون در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر در حال بررسی است. اتهامات وی در این پرونده، "تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت داخلی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و نیز "تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر" عنوان شده است.
 

خطیبان نماز جمعه: رهبری تاکنون اشتباهی نداشته، ملت و مسئولان برای حضور وی باید شکرگزار باشند

Posted: 03 Jun 2011 05:50 AM PDT

جــرس: این ادعا که "رهبری نظام تا کنون هیچگونه اشتباهی نداشته" و "شخصیت رهبر فقید جمهوری اسلامی در وی حلول کرده" و تاکید بر اینکه "مردم و مسئولان کشور باید قدردان و شكرگزار نعمت بزرگی چون رهبری و نظام ولایت فقیه باشند"، از نصب العین های خطبه های نماز جمعه امروز تهران و شهرهای مختلف کشور بود.
 

خطیبان نماز جمعۀ سیزدهم خرداد ماه، طبق رهنموردی که مانند همیشه از پایتخت ابلاغ شد، این هفته طی خطبه هایی مشابه یکدیگر، این بار در آستانه درگذشت آیت الله خمینی و اعلام فوری رهبریِ آقای خامنه ای، موضوع سخنان خود را به تملق از شخصیت و عملکرد و شیوه مدیریت رهبر جمهوری اسلامی اختصاص دادند و مدعی شدند "با دقت فعالیتها و مواضع وی را در نظر گرفته ایم... والله تاكنون ذره ای تدبیر معظم له اشتباه از كار درنیامده است."

 

البته خطیبان نماز جمعه به اینکه حمایت های قاطع رهبری از محمود احمدی نژاد در قبل و بعد و روند انتخابات ریاست جمهوری و اینکه چرا وی که رئیس دولت فعلی را "نزدیک به نظرات" خود اعلام کرده بود، امروز وی در باندش، در مظان شدیدترین اتهامات توسط رهبری و حامیان وی هستند، اشاره ای نکردند.


 در این میان، یکی از خطیبان نماز جمعه، که از نمایندگان رهبری و عضو مجلس خبرگان است، در ذکر تشابهات میان رهبر فعلی و فقید جمهوری اسلامی، حذف رقبا و منتقدین را مثال زده و گفته است "روزی كه امام از پاریس به تهران آمد، كشوررا تفكرات منحرف فرا گرفته بود و حتی تعدادی از طرفداران این تفكرات برای رسیدن به پست و مقام در این مسیر همسفر امام شدند و در ابتدای پیروزی انقلاب تفكرات منحطی مانند نهضت آزادی، جبهه ملی و ...امام را محاصره كرده بودند ولی امام حداكثر ظرف دو سال همه آنها را نابود كردند و البته همین قدرت و شخصیت را با مدیریت قوی در كارنامه رهبری مشاهده می كنیم."

 

خطیبان نماز جمعه امروز، همچنین طرح نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که عملا مصونیت و آزادی گفتار و انتقاد از نمایندگان را در مُحاق می برد را، "بر اساس تذكر رهبری" اعلام کرده و مدعی شدند "خطر در كمین همه است و نمایندگان مستثنی نبوده و هدف از این نظارت نیز، حفظ عزت و اقتدار آنها است."

 

نمایندگان رهبری در استانها، همچنین مدعی شدند "طبق نوید رهبری، بیداری اروپا نیز نزدیك است و بزودی شاهد آن خواهیم بود."

 

 امام جمعه تهران: بیداری اروپا نزدیک است

 

خطیب نمازجمعه تهران معتقد است "هرچند امام خمینی از میان ملت ایران رفت اما پرچم او روی زمین نماند و این راه همچنان ادامه دارد زیرا قدرت او در وجود امام خامنه‌ای خلف صالح آن بزرگوار می جوشد. "

 

کاظم صدیقی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران، با یادآوری اینكه بیست و دو سال از درگذشت آیت الله خمینی گذشته، گفت "در این مدت ملت مقتدر‌تر رو به پیش در حركت است و می‌بینیم دیگر ملت‌ها نیز در این مسیر به ملت ما می‌پیوندند. "


وی اظهار عقیده کرد همانطور كه رهبری نیز نوید داده، بیداری اروپا نیز نزدیك است و بزودی شاهد آن خواهیم بود.

 

خطیب نماز جمعه تهران همچنین گفت امام خمینی از معجزات الهی در عصر حاضر بود و وی توانست سحر شرق و غرب را در تحریف و مبارزه با اسلام باطل کند و به جهان ثابت كرد كه اسلام دین هدایت جامعه بشری به سوی رستگاری است و این موضوع را در تجربه نشان داد و آن را به صحنه سیاسی كشاند.

 

کاظم صدیقی مجدد تکرار کرد که انقلاب‌های مردمی در منطقه ماهیت دینی دارند و استکبار از این در هراس است.

 

امام جمعه تبریز: مردم و مسئولان باید قدردان و شكرگزار نعمت بزرگ رهبری و نظام ولایت فقیه باشند

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ادعا کرد "مردم و مسئولان ایران اسلامی باید قدردان و شكرگزار نعمت بزرگ رهبری و نظام ولایت فقیه باشند زیرا به بركت ولی فقیه، تاكنون ایران اسلامی از كوران مختلف حوادث و توطئه ها به سلامت عبور كرده است. "

 

مجتهد شبستری از "انتخاب خوب" و به زعم خود "مناسب خبرگان رهبری" پس از چند ساعت از درگذشت آیت الله خمینی تقدیر کرد و گفت: دشمنان خیال می كردند با غروب آفتاب روح الله، عمر انقلاب نیز به پایان می رسد در حالی كه به رغم جوسازیهای مختلف رسانه های بیگانه، خبرگان با حركتی مدبرانه شاگرد خلف ایشان را به رهبری برگزیدند.

 

امام جمعه اصفهان: كسانی كه می گویند اسلام ایرانی مخالف امام سخن می گویند
یوسف طباطبایی نژاد در نماز جمعه اصفهان گفت: انقلاب اسلامی ایران به كشورهای دیگر سرایت كرده و با هدایت رهبری تدوام یافته است.

امام جمعه اصفهان مدعی شد "با دقت فعالیتها و مواضع را در نظر می گیرم ولی والله تاكنون ذره ای ندیده ام كه تدبیر معظم له اشتباه از كار درآید. "


وی "سكانداری انقلاب" در حوادث بعد از درگذشت آیت الله خمینی و وقایع بعد از انتخابات، توسط آقای خامنه ای را "ستودنی" توصیف و بیان كرد: ایشان با تدبیر مشكلات اخیر را نیز به خوبی اداره كردند.


نماینده ولی فقیه در اصفهان سخنان و خط و مشی امام را از شاخصهای انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: كسانی كه می گویند اسلام ایرانی مخالف امام سخن می گویند چرا كه امام گفت ایران اسلامی و ایران را برای اسلام معرفی می كرد.

 

امام جمعه مشهد: شخصیت جریانی امام، در وجود رهبری تداوم دارد

 

احمد علم الهدی امروز در خطبه های نماز جمعه مشهد گفت "شخصیت جریانی رهبری عین شخصیت جریانی امام خمینی  بوده و تداوم دهنده آن است.


وی ادامه داد: به دلیل تداوم شخصیت جریانی بنیانگذار انقلاب در وجود رهبری، با گذشت بیست ودو سال از رحلت امام، وی برای ما زنده است و رهبری می كند.


علم الهدی بعد دوم شخصیت جریانی آیت الله خمینی را "مقابله با تفكرات منحرف" ذكر و بیان كرد: روزی كه امام از پاریس به تهران آمد، كشوررا تفكرات منحرف فرا گرفته بود و حتی تعدادی از طرفداران این تفكرات برای رسیدن به پست و مقام در این مسیر همسفر امام شدند و در ابتدای پیروزی انقلاب تفكرات منحطی مانند نهضت آزادی، جبهه ملی، جریان التقاطی و منافقین امام را محاصره كرده بودند ولی امام حداكثر ظرف دو سال همه آنها را نابود كردند.

 

علم الهدی اظهارداشت: همین قدرت و شخصیت جریانی امام را با مدیریت قوی در كارنامه رهبری مشاهده می كنیم.

  

امام جمعه قم: خطر در كمین همه است

 

محمد سعیدی درخطبه های نماز جمعه قم گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی از دین چنان تفسیری بیان كرد كه اسلام و قرآن را كه در محجوریت بودند به صحنه برگرداند و اسلام كتاب و سنت را جایگزین اسلام خرافه و بدعت نمود.


وی ادامه داد: امام ،اسلام جهاد و شهادت را نیز جایگزین اسلام اسارت و اسلام تعقل را هم چنین جایگزین اسلام التقاطی كرد و اسلام ناب محمدی را جایگزین اسلام آمریكایی كرد و با ورود این اسلام به زندگی بشر، دشمنان به تنگ آمده و حركت های جنون آمیز چون طراحی كاریكاتور علیه پیامبر اسلام و سوزاندن قرآن نمونه ای از حركات دیوانه وار دشمن است.


خطیب جمعه قم افزود: وی با اسلام ناب گلوی متجاوزان به كشورهای اسلامی را فشرد و جان تازه ای به محرومین جهان داد و به همین خاطر 150 سال است كه استكبار نقشه كشیده و هزینه می كند تا از حادثه عظیم حضور یك میلیاردی مسلمانان در جهان جلوگیری كند.  نقشه اصلی توطئه ها علیه ممالك اسلامی نیز، از سوی انگلستان و بعدها آمریكا و فرانسه بود و آنها كشورهای اسلامی را تكه تكه كرده و هر قسمت را به مزدوری وطن فروش سپردند.


وی در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به طرح نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس تذكر رهبری گفت: مجلس نسبت به دستگاههای كشور شاءن نظارتی دارد و باید بر شاءن نظارتی بر خود نیز حساس باشد... او افزود: خطر در كمین همه است و نمایندگان مستثنی نبوده و هدف از این نظارت حفظ عزت و اقتدار آنها است.

 

 امام جمعه شیراز: این استان حقش نیست كه این چنین مظلوم بماند

 

اسدالله ایمانی در خطبه های نمازجمعه این هفته شیراز ادعا کرد "حوادث شكننده سالهای ۶٨ به بعد عمق تدبیر، سعه صدر، تیزهوشی، خردمحوری، دانش بنیان بودن رهبر فرزانه را نشان می دهد... یك بار می آیند در مقابل جمهوری اسلامی، جمهوری دموكراتیك و جمهوری خلق مسلمانان را مطرح می كنند و هر روز یك بهانه و از یك زاویه اعلام موضع می كنند اما هنر امام و رهبری این است كه با هوشیاری و بصیرت قبل از اینكه دیگران متوجه شوند برخورد می كنند.


امام جمعه شیراز با اشاره به تجمعات لباس شخصی ها در مقابل استانداری فارس و قفل زدن بر آن به نشانه مخالفت با دولتی ها، گفت: پس ازسخنان هفته گذشته ام در نمازجمعه شیراز درباره مدیریت استان، عكس العملهایی در خیابان های شیراز مشاهده شد كه دعوتی از مردم برای این كار به عمل نیامد؛ اجازه بدهید مسئولین كشور وظیفه خودشان را در راستای تحقق مسئولیتشان انجام بدهند.


وی گفت: از خواهران و برادران استان فارس تقاضا می كنم فعلا هرگونه حضور در معابر را متوقف كنند تا مسوولان تصمیم گیری كنند و فرد شایسته و واجد شرایطی را انتخاب و معرفی كنند تا مردم ما بیش از این در رفت و آمد كوچه های پر پیچ و خم سرپرستیها گرفتار نشوند.

ایمانی گفت: "از مسوولان این انتظار را دارم كه به درد ما كه درد استان فارس است، برسند. درد استان این است كه با بیشترین جمعیت و عظیم ترین منابع انسانی در شرایط نامطلوبی به سر می برد. این استان حقش نیست كه این چنین مظلوم بماند ..."

جنبش ملت ایران نیازی به سر ندارد

Posted: 03 Jun 2011 04:59 AM PDT

هاله سحابی به نقل از پدر
جــرس: "جنبش ملت ایران نیازی به سر ندارد چراکه همه در آن سر هستند... فقط در راه مبارزه، جوانان خشم خود را کنترل کنند چرا که مطمئنا مظلومیت مردم ایران پیروز خواهد شد."



در ادامه گرامیداشتِ یاد و پیام مرحوم عزت الله سحابی، عمار ملکی، از پژوهشگران و فعالان ایرانی، آخرین گفتگوی خود با زنده یاد هاله سحابی بعد از درگذشت پدر مرحوم و پیش از جانباختن خودش را، در وبگاه قرار داده، که آن مرحوم نیز آخرین پیام و دغدغۀ مهندس سحابی را باز می گوید، که گفت "جنبش ملت ایران نیازی به سر ندارد چراکه همه در آن سر هستند... فقط در راه مبارزه، جوانان خشم خود را کنترل کنند چرا که مطمئنا مظلومیت مردم ایران پیروز خواهد شد."


عمار ملکی در وبگاه «نگران»، پیرامون مکالمه آخر خود با مرحوم هاله سحابی پیش از جانباختنش نوشته است:
"یک روز پیش از شهادت هاله سحابی، با او تماس گرفتم برای عرض تسلیت درگذشت مهندس سحابی...نمی دانم چه بر دلم افتاد که در میانه صحبت تصمیم گرفتم صدایش را ضبط کنم...از او درباره مشکلات برگزاری مراسم تدفین مهندس پرسیدم. او اینقدر خوش قلب بود که با وجود همه آزار و پیمان شکنی های مقامات امنیتی برای برگزاری مراسم، باز هم امید داشت که سنگ اندازیها با گفتگو حل شود!... وقتی از او پرسیدم که آیا کاری از دست من برمی آید، مهربانانه گفت به دوستان این پیغام را برسان که پدر همیشه می گفت جنبش ملت ایران نیازی به سر ندارد چراکه همه در آن سر هستند.
او سپس مکثی کرد و ادامه داد: فقط در راه مبارزه، جوانان خشم خود را کنترل کنند چرا که مطمئنا مظلومیت مردم ایران پیروز خواهد شد...او فردای آن مکالمه به مظلومانه ترین شکل به شهادت رسید تا که شهید جاوید دیگری باشد در راه مبارزات مدنی مردم ایران...باورم نیست که صدای فرشته صلح جویی و مداراگری برای همیشه خاموش شد... روحش شاد و راهش پر رهرو"


گفتنی است فایل صوتی این مکالمه، در وبگاه عمار ملکی قابل دسترسی می باشد.
 

آیت الله بیات: شرم آور است که یک بانوی مومنه اینگونه از دنیا برود و شبانه دفن شود

Posted: 03 Jun 2011 04:43 AM PDT

جــرس: آیت‌الله‌ بیات زنجانی، مرجع تقلید ، در ادامه دروس اخلاق خود، با اشاره به وقایع تأسف‌بار رخ داده در تشییع جنازه مرحوم مهندس سحابی و جانباختن هاله سحابی خاطرنشان کرد " باعث شرم است که در یک کشور شیعه، کشور امام زمان و کشور مرجعیت، یک زن مؤمنه به شکل عجیب و غریبی از دنیا می رود و حتی نقل شده که بدون اقامه شرعی نماز میت (که باید با اجازۀ ولی میت خوانده شود) او را شبانه دفن کرده اند!"


این مرجع تقلید همچنین با بیان اینکه "اگر در جامعه گناهی انجام بشود و جامعه در برابر آن عکس‌العملی نشان ندهد، این غیر قابل جبران است"، تاکید کرد "اینجاست که باید توجه داشت توبۀ فرد و جریان گناهکار، به مراتب سخت‌تر خواهد بود و باید متناسب با جایگاه فرد و جریان خاطی باشد چراکه این یک برخورد فردی نیست؛ برخورد با یک زن مومنه است، به نام اسلام است، به نام حکومت دینی است."


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید مردمی، وی عصر روز پنجشنبه (دوازدهم خرداد) در جلسه هفتگی درس اخلاق و در ادامه شرح کتاب «منازل السائرین» با اشاره به کلمۀ توبه و معانی مختلف آن، توبه را برای افراد مختلف یکسان ندانسته و آن را متناسب با جایگاه آنها تفسیر کرده و گفت: من توبه را "رجوع" و "برگشت" معنا می‌کنم و با این تعبیر، همۀ عالم به نوعی تائب است چرا که خداوند عالم مطابق با تعبیر فلسفی، مبدأ المبادی و غایت‌الغایات است و انسان نیز خواسته یا ناخواسته به این دلیل که از خداست و باید به سوی خدا بازگردد، تائب است.


آیت الله بیات با تأکید بر اینکه طبق معارف دینی، همۀ افراد در همۀ جایگاهها باید توبه کنند فرمودند: توبه در انسان‌های مختلف، وضعیت مشابهی ندارد. مثلاً توبۀ عالِم از توبه غیر عالِم سخت‌تر است چرا که جایگاه علما، متفاوت از جایگاه دیگر افراد است؛ از طرفی گناه‌ها هم با هم به واسطۀ تبعات آنها، متفاوتند و برای مثال گناه‌های سیاسی و اجتماعی به دلیل اثرات نامطلوب آنها بر جامعه، با گناه‌های دیگر فرق دارد، به همین دلیل است که بین عمل فقیه و مرجع تقلید با عمل دیگر افراد عادی جامعه تفاوت وجود دارد. چرا که حرف و عمل فقیه و مرجع تقلید، مورد استناد قرار می‌گیرد و در واقع، حرف و عمل او در جامعه حجت است؛ به همین دلیل است که غفلت، مصلحت سنجی و امثالهم توسط یک طلبه، عالم و فقیه با دیگر مردم متفاوت است، چرا که مردم این عمل فقیه را، برای خود الگو قرار می‌دهند.


این مرجع تقلید، در تفسیر واژه توبه، با اشاره به خاطره‌ای از رهبر فقید جمهوری اسلامی گفت "در دوران نمایندگی مجلس یکی از دفعاتی که به محضر ایشان رسیدیم، رو به میهمان‌ها که عمدتاً از مسؤولین بودند، فرمودند که اگر فردی از شماها احساس می‌کند که در جایگاهی قرار گرفته که متناسب با شأن او نیست و نمی‌تواند از پس مسؤولیت‌های آن شغل برآید، باید استعفا دهد و کناره‌گیری کند؛ بنده این توصیۀ امام به ما ها را توصیه به نوعی توبه و در واقع رجعت به سوی حق معنا می‌کنم." وی ادامه داد:‌ اگر در جامعه گناهی انجام بشود و جامعه در برابر آن عکس‌العملی نشان ندهد، این غیر قابل جبران است؛ اگر فردی گناه کند، با توبه و «استغفرالله» گفتن ممکن است قابل جبران باشد ولی اگر خانواده‌ای مرتکب گناه شد، آیا اگر فقط پدر خانواده استغفار بگوید کافی است؟ نخیر! همۀ خانواده باید برای جبران آن گناه، تلاش و توبه کنند یعنی اگر جامعه در برابر انجام گناه، هتک حرمت و مسائلی از این دست سکوت اختیار کرد و بی تفاوت شد، تنها راه برای توبه روی آوردن به امر به معروف و نهی از منکر است و این مساله خیلی مهم است چرا که امر به معروف و نهی از منکر، نوعی توبۀ جمعی است.


اینجاست که امام علی می‌فرماید اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، بدترین شما بر شما حاکم می‌شوند و آنجاست که هر دعایی بکنید، دیگر برآورده نخواهد شد. این فرمایش امیرالمومنین نشان از این موضوع است که ترک این امر، یعنی عدم توبه و نتیجۀ این عدم توبه هم تسلّط بدترین‌های مردم بر آنها و نیز عدم استجابت دعاست.


آیت الله بیات در ادامه خطاب به روحانیون و طلاب تاکید کرد: ‌عمامۀ طلبه برای او نشانه است و همگان او را می بینند، عملکردش نیز پیام دارد؛ به همین دلیل است که اگر مردم در جامعه نسبت به دین دچار ذهنیت بشوند، باید آن را نتیجۀ عملکرد بندۀ طلبه جست. اگر در جامعه‌ای ظلمی دیده شود، پایمال شدن حقی مشاهده شود، در برابر هتک حرمت‌ها سکوت شود، به تغییر داده شدن مفاهیم دینی بی توجهی شود، افراد بی گناه از زندگی به صورت عادی محروم شوند و عکس‌العملی نشان داده نشود و اگر در جامعه ای همۀ حرمت‌ها هتک شود و حتی به حریم امام زمان‌ هم رحم نشود، در برابر این هتک‌ها سکوت کردن، عین گناه است و راه بازگشت از آن، توبه کردن افراد با توجه به جایگاهی است که دارند.


این مرجع  با اشاره به وقایع تأسف‌بار رخ داده در تشییع جنازه مرحوم مهندس سحابی گفتند:‌ باعث شرم است که در یک کشور شیعه، کشور امام زمان و کشور مرجعیت، یک زن مؤمنه به شکل عجیب و غریبی از دنیا می رود و حتی نقل شده که بدون اقامه شرعی نماز میت (که باید با اجازۀ ولی میت خوانده شود) او را شبانه دفن کرده اند! اینجاست که باید توجه داشت توبۀ فرد و جریان گناهکار در این موضوع و مسائل مشابه آن، به مراتب سخت‌تر خواهد بود و باید متناسب با جایگاه فرد و جریان خاطی باشد چراکه این یک برخورد فردی نیست؛ برخورد با یک زن مومنه است، به نام اسلام است، به نام حکومت دینی است.


وی در پایان درس اخلاق گفت:‌ همه بدانیم که در قبال عملکردمان مسؤولیم و بنا به جایگاهی که متصدی آن هستیم در روز قیامت پاسخ‌گوی اعمال خود خواهیم بود. بندۀ طلبه به اندازۀ خودم، فرد مسؤول هم به اندازۀ خودش و اینجاست که باید همه‌مان توبه کنیم و به خدای عالم بازگردیم. توبه یعنی رجعت و بازگشت به سمت حق و آن چیزی که پروردگار عالم فرموده است.
 

مراسم هفتم شهادت هاله سحابی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

Posted: 03 Jun 2011 04:35 AM PDT

جــرس: در واکنش به ممانعت ماموران حکومتی با برگزاری مراسم بزرگداشت مهندس عزت الله سحابی و مرحوم دختر وی (هاله)، گروهی از فعالان دانشجویی تهران، با تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد برگزاری بزرگداشت هفتمین روز شهادت هاله سحابی»، از شهروندان خواسته اند که سه شنبه هفته آینده هفدهم خرداد ماه، روبروی دفتر سازمان ملل دست به تجمع بزنند.


به گزارش جرس، در بیانیه این ستاد آمده است :" با توجه به جلوگیری حکومت از برگزاری آیین بزرگداشت پدر میرحسین موسوی در مساجد و رفتارهای مشابهی چون تهاجم به تشییع زنده یاد سحابی، این تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد برگزار می شود تا شاید صدای استغاثه ما به گوش جهان برسد."


متن کامل این بیانیه که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است: 

ملت بزرگوار ايران
 
در آستانه دومين سالگرد صداي "رأي من كجاست؟" داغ شهيدان و زندانيان مظلوم جنبش سبز تازه شد.
هاله سحابي اندكي پس از مرخصي از زندان، در مراسم تشييع پدر آزاده و هميشه زنده اش، به جرم اعتراض به ربودن پيكر او توسط نيروهاي امنيتي به شهادت رسيد.
اينك ستاد بزرگداشت هفتمين روز شهادت هاله سحابي از عموم ملت آزاده ايران دعوت مي كند تا با شركت در تجمع شب هفت اين شهيد، ياد عزت ايران و همه هاله هاي مظلوم وطن را گرامي بدارند. با توجه به جلوگيري نظام از برگزاري آيين بزرگداشت پدر ميرحسين موسوي در مساجد و رفتارهاي مشابهي چون تهاجم به تشييع زنده ياد سحابي، اين تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل متحد برگزار ميشود تا شايد صداي استغاثه ما به گوش جهان برسد.


بر مبنای اعلام این ستاد، ساعت تجمع از پنج تا هفت عصر روز سه شنبه هفدهم خرداد ماه خواهد بود.


دفتر سازمان ملل در تهران در خیابان پاسداران ، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، بلوار شهرزاد واقع شده است.


گفتنی است نیروهای امنیتی، روز پنجشنبه از برگزاری بزرگداشت مرحوم مهندس سحابی و همچنین هاله دختر وی جلوگیری کردند و جمعیت سوگواری را که قصد شرکت در مراسم داشتند، پراکنده ساختند.


شاهدان عینی گفته اند که نیروهای انتظامی و امنیتی و لباس شخصی ها، با مسدود کردن راههای منتهی به مسجد حجت بن الحسن واقع در خیابان سهروردی تهران، از تردد در این مبادی و ورود به مراسم جلوگیری کردند.


همچنین نیروهای لباس شخصی به جمعیت پراکنده ی مردم که در اطراف خیابانهای منتهی به مسجد جمع شده بودند، حمله کردند و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت سوگواران و علاقمندان مرحوم سحابی کردند.

 

کارگردان سی دی جنجالی “ظهور نزدیک است”، آزاد شد

Posted: 03 Jun 2011 04:26 AM PDT

همزمان با ادامه بازداشت طیف دولتی ها

جــرس: در حالیکه تعدادی از طیف دولتی ها و نزدیکان رئیس دفتر محمود احمدی نژاد پیرامون ساخت و توزیع مستند «ظهور نزدیک است» دستگیر شده و کماکان در بازداشت به سر می برند، منابع خبری گزارش داده اند که کارگردان این مستند جنجالی، بعد از هفته ها بازداشت، طی روزهای اخیر آزاد شده است.

 

هنوز زمان و جزئیات دقیق آزادی وی منتشر نشده است، اما خبرآنلاین گزارش داده است که اگر چه دو روز بعد از انتشار مصاحبه تفصیلی علی اصغر سیجانی کارگردان و مجری مستند جنجالی «ظهور بسیار نزدیک است»، سایت اینترنتی گروه مبشران ظهور که متولیان اصلی ساخت این مستند بودند با عنوان «ظهور بسیار نزدیک است» و به آدرس اینترنتی http://www.u313.ir فیلتر شد، اما فروشگاه «خدمات کامپیوتری 313» در یکی از مناطق شهر قم، در حال حاضر که علی اصغر سیجانی به تازگی از زندان آزاد شده است، تحت مدیریت او، مانند سابق به فعالیت خود ادامه داده و به مشتریان خود خدماتی چون عکاسی، رایت سی دی، کپی و ... ارائه می دهد.


این گزارش می افزاید فروردین همین امسال بود که مصاحبه تفصیلی علی اصغر سیجانی کارگردان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» منتشر شد و بعد از انتشار این مصاحبه بود که واکنش های متفاوتی از سوی شخصیت های برجسته حوزوی و سیاسی صفحات سایت ها و روزنامه های کشور را پر کرد و البته اکثر قریب به اتفاق این واکنش ها، واکنشی منفی به مستند «ظهور بسیار نزدیک است» بود، چرا که بسیاری که گمان می رفت خودشان در ساخت این مستند نقش داشتند یا این که موافق آن بودند، سکوت کرده بودند.


واکنش های منفی نسبت به مستند «ظهور بسیار نزدیک است» آنقدر زیاد شد که سایت گروه مبشران ظهور که متولیان ساخت این مستند بودند، با عنوان «ظهور بسیار نزدیک است» و به آدرس اینترنتی http://www.u313.ir از اوایل بامداد روز 22فروردین ماه، یعنی دو روز پس از آن که مصاحبه کارگردان مستند «ظهور بسیار نزدیک است» منتشر شد، فیلتر، و از دسترس کاربران اینترنتی داخل ایران خارج شد.


دو روز بعد از فیلتر شدن سایت مربوط به مستند «ظهور نزدیک است» نیز، مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم در جمع انبوه طلاب، انتقادات شدیدی را متوجه مستند «ظهور نزدیک است» کرد و با بیان اینکه برخی از افراد مساله ظهور و انتظار امام زمان را ابزار مسائل سیاسی و غیر سیاسی قرار داده اند از دستگاه قضایی کشور خواست در مقابل این مساله واکنش لازم را انجام و اجازه ندهد مسائل اعتقادی بازیچه دست برخی از افراد شود.


بعد از درخواست مکارم، در تاریخ ٢٨ فروردین ماه علی اصغر سیجانی کارگردان و مجری این مستند بازداشت و روانه زندان شد.


گفتنی است همزمان با آغاز چالش میان رهبری و رئیس دولت پیرامون برکناری و همزمان ابقای وزیر اطلاعات، طی هفته‌های اخير، گروهی از افراد نزديک به دفتر رياست جمهوری بازداشت شدند، که سايت الف، نزديک به احمد توکلی نماينده مجلس، کاظم کياپاشا از «دوستان ۲۰ ساله رئيس دفتر رئيس جمهوری» که در زمان رياست اسفنديار رحيم مشايی بر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان ايرانگردی و جهانگردی مشاور رسمی وی بوده را نيز جزو بازداشت شدگان اعلام کرد.


همان زمان اعلام شد که عباس اميری‌فر، امام جماعت مسجد نهاد رياست جمهوری، نيز پيش از اين به اتهام دست داشتن در توزيع فيلم «ظهور نزديک است» بازداشت شده است.


بلافاصله یک روز گزارش شد که كاظم كياپاشا، رئيس ستاد اقامه نماز سازمان ميراث فرهنگی و از مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری نیز بازداشت شده است.

برخی گزارش های منابع مطلع و همچنین اظهارات مقامات ارشد قضایی کشور حاکی از آن بود که "وی از دوستان بیست ساله رئیس دفتر رئیس دولت است كه در زمان تصدی مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان ایرانگردی و جهانگردی توسط اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رسمی وی بود."


همچنین طی هفته های اخیر، پس از دستگیریِ كارگردان مستند موسوم به «ظهور نزدیك است»، و در ادامه بازداشت و اِعمال کنترل بر برخی نزدیکان و حامیانِ رئیس دولت، رسانه های خبری از دستگیریِ محسن آشتیانی، فرزند نماینده مردم قم در مجلس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، توسط دادگاه ویژه روحانیت خبر داده بودند و منابع خبری اعلام کردند که آشتیانی نقش اساسی در تهیه و توزیع مستند ظهور داشته و مشخصا در برخی ادارات و نهادها اقدام به توزیع سی دی می‌نموده است.


گزارش ها افزود محسن آشتیانی علاوه بر نقشی كه در تهیه و توزیع این سی دی داشته بدنبال اعتراض علما و مراجع نسبت به مطالب آن، در مقالاتی كه در وبلاگ خود و سایت مستند ظهور نوشت از مطالب آن دفاع كرد.


از سوی دیگر برادر همسر سیجانی كارگردان مستند ظهور نزدیك است كه از مداحان اهل بیت می‌باشد گفته بود: مقصران اصلی تهیه این سی دی آزادند و كسانی كه از نظر علما و مراجع خبر نداشته و تحت تأثیر آنها اقدامی كرده اند، قربانی شده‌اند. وی ادامه داد "سیجانی سال‌ها پای صحبت پناهیان می‌نشست و تحت تاثیر افكار ایشان بود و افرادی همچون پناهیان كه بر همین باورند و در این سی دی خط داده اند، چرا كنار كشیده و خود را به بی اطلاعی می‌زنند، مگر در شروع كار، كارشناس این مستند نبودند. چرا همه كاسه كوزه‌ها را بر سر سیجانی می‌شكنند.


عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، ماه پیش پیرامون بازداشت تعدادی از دولتی ها پیرامون ساخت و توزیع سی دی مذکور گفته بود "حسب اعلام آقایان هفت میلیون برای تهیه‌ این سی‌دی هزینه شده است ولی بر اساس گزارش‌های اعلامی این میزان بیشتر از آن چیزی است كه مطرح می‌شود. توزیع گسترده‌ دو میلیون نسخه سی‌دی در كشور بر اساس نقل‌هایی كه شده، بیشتر از اینها هزینه دارد و چنین كار گسترده‌ای حداقل بدون كار سازمانی مشخصی نمی‌توانسته صورت گیرد."