جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


21 June- ویدیو - سخنان اردشیر امیرارجند

Posted: 23 Jun 2011 09:57 AM PDT

واکاوی دلایل افشای خبرهای تجاوز به عنف

Posted: 23 Jun 2011 09:13 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: انتشار پیاپی خبرهای تجاوز به عنف در چند شهر مختلف ایران بخشی از بحران های زیرپوستی جامعه را در معرض دید قرار داده است. طی یک ماه گذشته گزارش تجاوز جمعی در خمینی شهر، کاشمر، محلات و گلستان به رسانه ها کشیده شده ولی مقام های قضایی و سیاسی درباره این گزارشها مواضعی دوگانه اتخاد کرده اند. گروهی از ائمه جمعه و روحانیون وابسته به حکومت عامل اصلی تجاوزها را بدحجابی قربانیان آن دانسته و خواهان برخورد شدیدتر با پوشش های به ادعای آنان نامناسب برای جلوگیری از جرایم مشابه شده اند. در این حال مقام های قضایی از رسانه ای شدن موارد تجاوز ابراز نارضایتی کرده و مدعی اند که آمار تجاوز به عنف در ایران اندک است و رسانه ای شدن آن می تواند به تولید ناامنی روانی در جامعه بیانجامد.




انگشت اتهام به سمت قربانی


درباره آمار تجاوز به عنف در ایران هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست. آن طور که برخی ناظران می گویند، بسیاری از قربانیان تجاوز یا برای حفظ آبرو حاضر به طرح شکایت در قوه قضاییه نیستند یا این که امیدی به رسیدگی دقیق در این باره ندارند. موارد افشا شده اخیر از تجاوزهای جمعی در چند شهر ایران نشان می دهد که بی اعتمادی قربانیان به دستگاه قضایی در چه منطقی ریشه دارد. برای نمونه "سرهنگ حسین‌زاده" رییس آگاهی اصفهان درباره پرونده تجاوز خمینی شهر مدعی شده: "اگر در این حادثه خانم‌ها حداقل حجاب را در باغ رعایت کرده بودند، شاید مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گرفتند". "موسی سالمی" امام جمعه این شهر نیز با نشانه رفتن پیکان حمله به سمت قربانیان تجاوز گفته "آنها که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند و با شراب‌خواری و رقاصی یک عده ‌دیگر را تحریک کرده‌اند که باید در جای خودش به این جرایم هم رسیدگی شود".

در حادثه استان گلستان نیز رئیس کل دادگستری استان، مجدداَ انگشت اتهام را به سوی قربانیان دراز کرده و ضمن اشاره به حادثه خمینی شهر گفته: "در بعضی جنایات عامل اصلی خود قربانی است."

فرمانده نظامی کاشمر هم زنی را که در یکی از روستاهای این شهرستان مورد تجاوز دسته‌جمعی قرار گرفته بود مورد سرزنش قرار داده است. این زن گویا با دوست خود به یکی از گندم‌زارهای اطراف روستا رفته بودند که مورد حمله ۱۳ جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله آن روستا قرار می‌گیرند؛ مرد فرار می‌کند و زن مورد تجاوز گروهی قرار می‌گیرد. فرمانده نظامی کاشمر درباره این حادثه گفته: "در مرحله اول اقدام این دو نفر (شاکی و مرد همراهش) اشتباه و جرم بوده و در مرحله دوم آنها به روستایی رفتند که این همه جوان بیکار داشت و همین باعث شد افرادی آنها را ببینند که وارد گندم‌زار شده‌اند و بلافاصله اقدام به خبررسانی به سایر جوانان کنند". در این حال، " قاسم یعقوبی" امام جمعه کاشمر در مصاحبه ای با روزنامه " روزگار" که 29 خرداد منتشر شد خبر از بازداشت قربانی تجاوز به همراه متجاوزان داده است. او گفته "در حال حاضر تمامی متهمان این پرونده دستگیر شده اند و زن قربانی این تجاوز دسته جمعی هم اکنون در بازداشت به سر می برد." پایگاه خبرآنلاین نیز روز اول تیرماه در گزارشی اشاره کرده که این قربانی اکنون از شکایت خود صرفنظر کرده است.


ریشه های خشونت جنسی


تحلیل های متفاوتی درباره علل بروز تجاوزهای جمعی در کشور مطرح شده است. بسیاری از ناظران می گویند که این تجاوزها برملا کننده سطحی تازه از خشونت در جامعه ایران است که ریشه آن را باید در فقر اقتصادی و تحمیل های فرهنگی جستجو کرد. یکی از روزنامه نگاران حوزه آسیب های اجتماعی در این باره به "جرس" می گوید:" بروز تجاوزهای جمعی اتفاق تازه ای نیست. همیشه و هر روز مواردی از این دست در کشور روی می دهد اما تاکنون پرونده تجاوزها کمتر امکان رسانه ای شدن پیدا کرده است. " به عقیده این روزنامه نگار" موارد تجاوزهای جمعی عمدتا در مناطق روستایی و حاشیه ای مشاهده شده که از نظر تحمیل های فرهنگی و محیطی وضعیت بدتری به نسبت سایر مناطق دارند. او می گوید :" قربانیان تجاوز در این مناطق عمدتا گروه های گردشگر هستند و در پس زمینه انگیزه مهاجمان برای تجاوز به آنها می توان حس تبعیض و عقده های فروخورده اجتماعی را کشف کرد." یکی از روزنامه نگاران حوزه گردشگری نیز با تایید موارد متعدد تجاوزهای جمعی در مناطق توریستی کشور می گوید:" کافی است هوس سفر به یکی از مناطق خوش آب و هوا یا دیدنی ایران به خصوص در جاهای دور افتاده و پرت را داشته باشید. اولین توصیه ای که منابع محلی به شما می کنند این است که "اگر خانم همراهتان هست مواظب باشید چون جوانهای روستاهای اطراف چند بار به گروه های گردشگر حمله کرده و به خانم ها تجاوز کرده اند."


گره زدن بدحجابی به تجاوز


ناظران مسایل اجتماعی می گویند که افشاگریهای انجام شده درباره تجاوز به عنف در چند شهر ایران بی سابقه است چرا که تا  پیش از این پرونده های تجاوز معمولا امکان و اجازه انتشار در رسانه ها را نمی یافتند. برخی تحلیلگران بر همین اساس طرح پیاپی موضوع تجاوز جمعی را که رسانه ها و مقام های حکومتی نیز به آن دامن زده اند یک سناریو طراحی شده برای تحدید آزادی های شهروندی می دانند. موج هماهنگ موضع گیری مقام های قضایی و روحانیون حکومتی مبنی بر تاثیر بدحجابی بر بالارفتن آمار تجاوز یکی از اهدافی است که از دید ناظران در این سناریو گنجانده شده است. امامان جمعه سراسر کشور در دو هفته گذشته بخش عمده ای از خطبه های خود را به تاثیر بدحجابی بر بالارفتن جرم و بزه در کشور اختصاص داده اند و همین موضوع دستور العمل بسیاری دیگر از روحانیون حکومتی نیز بوده است. "آیت الله مکارم شیرازی" از مراجع نزدیک به حکومت، تجاوزهای جمعی در هفته های گذشته را معلول بی حجابی دانسته و تاکيد کرده : اگر می‌بينيم آمار طلاق، جرم و جنايت و تجاوز زياد می‌شود، به خاطر بدحجابی‌ها، اختلاط‌ها و انتشار سی‌دی‌های مستهجن و ارتباط‌های زن و شوهر با افراد ديگر است."


تبانی برای اعمال محدودیت!


ادعاها درباره تاثیر بدحجابی بر بالا رفتن تجاوزهای جنسی در شرایطی است که نیروی انتظامی به تازگی طرح موسمی برخورد با پوشش های امروزی جوانان را در شهرهای بزرگ آغاز کرده است. تحلیلگران می گویند که افشای برخی پرونده های تجاوز جمعی دقیقا همسو با طرح نیروی انتظامی است تا از این طریق برخورد با جوانان را موجه جلوه دهد. یکی از فعالان حوزه زنان پیرامون ارتباط این دو موضوع به "جرس" می گوید:" افشای تجاوزها کاملا مشکوک است. چند سوال و ابهام عمده در این باره وجود دارد. سوالهایی نظیر این که چرا پیش از این پرونده های تجاوز افشا نمی شد؟ چرا رسانه های حکومتی بر خلاف همیشه این پرونده ها رابا آب و تاب و جزییات منتشر کرده اند؟ چرا ائمه جمعه اینقدر به ماجرا پرداخته اند؟ این سوالهایی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد. " به گفته این فعالان جنبش زنان " عامل اصلی بدبینی این است که رسانه ای شدن پرونده های تجاوز نفعی برای قربانیان به همراه نداشته، بلکه تبدیل به دستاویزی برای محدودیت بیشتز زنان شده است. به طوری که گفته می شود زنان اگر می خواهند قربانی تجاوز و خشونت جنسی نشوند باید حجاب خود را بیشتر رعایت کنند. این به اصطلاح راهکار پیشنهادی نشان می دهد که غرض خاصی در پشت افشاگری ها وجود دارد. به ویژه که افشای تجاوزها با طرح امنیت اخلاقی نیروی انتظامی هم زمان است و احتمال تبانی و همدستی برای به حصر کشیدن بیشتر زنان را بالا می برد."


احساس خطر از ادامه افشاگریها


رسانه های حکومتی در هفته های اخیر پرونده های تجاوز به عنف را به شکل وسیعی پوشش داده اند اما به نظر می رسد که تداوم این افشاگری ها چندان با اهداف مقام های امنیتی و قضایی سازگار نیست. "اسماعیل احمدی مقدم" فرمانده نیروی انتظامی در سخنان اخیر خود با ابراز نارضایتی از افشاگری درباره تجاوزها اعلام کرده "انعکاس وسیع رسانه ای جرم تجاوز به عنف در جامعه تولید ناامنی روانی می کند." او مدعی شده :" جرم هایی مثل تجاوز به علت اعتقادات دینی درکشور درصد کمی را به خود اختصاص داده است. انتشار این اخبار نباید به گونه ای باشد که شاهد و قربانیان هزینه ای پرداخت کنند و برای ما آبرو و حفظ امنیت آنها بسیار اهمیت دارد." در همین حال " حسن نوروزی " عضو مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تشکیل کمیته ای شده تا نقش رسانه های برون مرزی در انعکاس اخبار تجاوز مورد بررسی قرار گیرد. او مدعی شده که در کمیته مذکور باید :" بررسی شود كه نكند جريان خاص برون مرزي در اين باره فعاليت مي‌كند و به آن دامن مي‌زند." یکی از روزنامه نگاران حوزه اجتماعی در این ارتباط به جرس می گوید :" توجه کنید که قرار نیست کمیته مجلس به بروز بحران تجاوز به عنف در کشور بپردازد، قرار است بررسی کند که چرا رسانه ها به این بحران " دامن زده اند. این اظهارات نشان می دهد که اساسا اراده ای برای برخورد ریشه ای با پرونده های تجاوز وجود ندارد. بلکه هدف ایجاد ترس و دلهره در مردم و متعاقب آن کاستن از دایره آزادی های آنان است. " به گفته این روزنامه نگار" سناریو حکومت مبنی بر ایجاد ترس و دلهره در میان مردم از طریق افشای پرونده های تجاوز و سپس پیش بردن طرح امنیت اخلاقی عوارض ناخواسته ای داشته است. کمتر کسی است که ادعای حکومت درباره تاثیر بدحجابی بر تجاوزها را باور کرده باشد. شهروندان مهم ترین مقصر را حکومت می دانند که با سیاست های غلط فرهنگی زمینه ساز این جنایت ها شده است. بنابراین حالا که احساس کرده اند خودشان در مظان اتهام قرار گرفته اند در صدد فرافکنی برآمده اند و در نتیجه افشاگریها را هم به رسانه های برون مرزی نسبت می دهند. "

 

 

 

 

 

 

 

روزی درهمین نزدیکی ها

Posted: 23 Jun 2011 08:46 AM PDT

محمد نوری زاد
در روزی که زیاد دور نیست، آبروی رفته ی ایران و ایرانیان را درهمه جای جهان، ترمیم خواهیم کرد


روزگار، که بی تابانه چشم به راه فوران خصلت های ناب انسانی ماست، درست درهمین نزدیکی ها پای می کوبد. در آن روز، که دور نیز نیست، ما، قدر همدیگر را خواهیم دانست. به روی هم لبخند خواهیم گشود. به آبروی تک تک هم، و به آبروی کشورمان بها خواهیم داد. از جوانان و نسل های آسیب دیده ی خویش پوزش خواهیم خواست. و آنان، بزرگوارانه ما را خواهند بخشود.
 
فردا، که زیاد دور نیست، مردان و زنان رنجیده و قهرکرده و رفته ی ما، به سرزمین مان بازخواهند گشت. و ما، در معابرشهر، به یمن ورودشان پایکوبی خواهیم کرد. به شوق تماشای روی گل شان، طاق نصرت خواهیم بست. و دسته گل هایی از غرور، به گردنشان خواهیم انداخت. و التماسشان خواهیم کرد که اگر می توانند، ما را ببخشایند، و اگر آتشفشان نفرتشان راهی به بخشایش ندارد، برای فرونشاندن آن، به صورت ما سیلی بزنند، و به صورت های سیلی خورده ی ما آب دهان بیاندازند. شعله های سرکش نفرتشان که فرو نشست، بر فرش قرمز دل های ما پای بگذارند، و مام بی تاب وطن خویش را در آغوش کشند.
 
در فردایی که زیاد دور نیست، کمونیست های سرزمینمان، کرسی تدریس خواهند داشت. با هم، در بهترین نقطه ی تهران، برای سنی های سرزمین مان، مسجد خواهیم ساخت. روسری های اجباری را از سر بانوان مان برخواهیم داشت. به حجاب بانوان باحجابمان، بیش از پیش احترام خواهیم گذارد. و از مردان و بانوان مسلمان و مسیحی و کلیمی و زرتشتی، بخاطر تلخ نوشی های این سالهای پس از انقلاب، پوزش خواهیم خواست.
 
فردا که زیاد دور نیست، در قم، و درهرکجا، برای دراویش مان، خانقاههایی مفصل خواهیم ساخت. و پریشان موی و پیاده پای، به هر کجای کشورمان خواهیم رفت، و از بهاییان سرزمین مان، بخاطر سالها آسیب و دربدری و ظلم، دلجویی خواهیم کرد، و در پرداخت خسارت مالی و جانی به هر آن کس که از ما و پدرانمان آسیب دیده، شتاب خواهیم کرد.
 
در همین نزدیکی ها، پیش پای نخبگان و برجستگان مطرود سرزمین خویش بر زمین خواهیم نشست. و برای چرخش چرخ نخبگی در سرزمین مان، دست به دامانشان خواهیم شد. و شایستگان آنها را به پذیرش مسئولیت های حساس کشورمان ترغیب خواهیم کرد.
 
در یک اجتماع شورانگیز و میلیونی، مقصران و خطاکاران خویش را، دست بسته، به پیشگاه مردممان خواهیم آورد تا با آنان، هرآنچه خود صلاح می دانند، همان کنند. و مردمان ما، در آن روز، آنقدر از میوه های درخت فهم تناول کرده اند که میوه ی تلخ « تقاص» را دور بیاندازند.
 
در روزی که زیاد دور نیست، آبروی رفته ی ایران و ایرانیان را درهمه جای جهان، ترمیم خواهیم کرد. و به همگان نشان خواهیم داد که ایران و ایرانی، جز به افراختن پرچم پاکی و درستکاری و فهم، به چیزی دیگر چشم ندارند. به همه ی جهانیان نشان خواهیم داد که درنگاه فهم ما، مردمان بی گناه اسراییل، و شیعیان جنوب لبنان، یکسان اند.
 
در همان روزی که زیاد دور نیست، از قانون عذر خواهیم خواست. و از شرم این که از او در این سالها، مضحکه ای جهانی پرداخته ایم، سر به زیر خواهیم برد، و به او قول خواهیم داد که به حرفش گوش کنیم و به اجرای همه جانبه ی بایدها و نبایدهایش همت ورزیم. به او قول خواهیم داد که سینه اش را با رعایت زشتکاری ها و ویژه خواری خواص، نخواهیم خراشید، و بساط و حیات هزار فامیل را برخواهیم چید.
 
قدر شهدا و آسیب دیدگان و مدافعان راستین خود را خواهیم دانست، و از باب نمونه، به در خانه ی خالقی پورها (پدر و مادر سه شهید) و به درخانه ی شهید همت و شهید باکری خواهیم رفت و به آنان خواهیم گفت : ما آنقدر فهم داریم که قدردان گوشه ی کوچکی از رنج شمایان باشیم.
 
برای آبادانی ایران عزیز، جانانه کار خواهیم کرد. تنبلی ها و مصرف فراوان را کنار خواهیم گذارد. و اعتیاد و هرزگی های همه جانبه را در مذبله های دره های دور دفن خواهیم کرد.
 
دستگاه قضایی خود را با عدل و انصاف و درستی، آشتی خواهیم داد. و اگر مردم بخواهند، عمله های جور را به عملگی در پشت دیوارهای اعتماد مخدوش شده ی مردمانمان، به اردوهای کار اجباری خواهیم فرستاد.
آزادگی از دست رفته را، و فهم را، و انصاف و رشد را، به منبرها و تریبون های مذهبی مان باز خواهیم آورد.
 
و سرآخر، به سخنان اسلامی که حیثیتش در این سرزمین به تاراج رفته است، گوش خواهیم سپرد. و به او قول خواهیم داد حساب او را با حساب اسلامی که این روزها از دهان بی سوادان و پرخاشگرانی چون جنتی و صدیقی و سید احمد خاتمی و علم الهدی عربده می کشد و نفرت می پراکند، جدا سازیم.
 
عجب روز مبارکی است آن روز. روزی که خدای خوب ما، درست پا به پای خود ما، برای بارش برکات آن بی تاب است. بی تاب به هم پیوستن فهم ها و عشق ها و درایت های ما. روزی که زیاد دور نیست. روزی که در همین نزدیکی هاست.
 
 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

گزارش تصویری- تفاوت استقبال مجلس از احمدی‌نژاد در عرض 5 ماه

Posted: 23 Jun 2011 08:39 AM PDT

10 بهمن 1389 ـ جلسه رای اعتماد به صالحی

 

 

1 اسفند 1389 ـ تقدیم لایحه بودجه به مجلس

 

 

 

 

31 خرداد 1390 ـ جلسه رای اعتماد به سجادی

 

 

آیت الله دستغیب:  آزادی موسوی و کروبی خواسته دوستداران جمهوری اسلامی است

Posted: 23 Jun 2011 05:26 AM PDT

جــرس: آیت الله دستغیب با انتقاد از سیاستهای جاری باردیگر تصریح کرد که خواسته ‏هاى مؤمنين و دوستانى كه جمهورى اسلامى را مى‏ خواهند اين است كه آقايان موسوى و كروبى آزاد شوند. اتفاقى كه در جريان مشروطيت افتاد و شيخ فضل اللَّه نورى‏ رحمه الله با مظلوميت به شهادت رسيد بايد عبرت ما شود مبادا كسى كه خود از روحانيت است (آقاى كروبى) بدست روحانيت گزندى ببيند، همچنانكه شيخ فضل اللَّه نورى‏ رحمه الله بر دار شد! همچنين آقاى موسوى، سيد اولاد پيغمبر كه هميشه با متانت سخن گفته و توهينى به كسى نكرده است.


این مرجع مردمی همچنین دلیل عدم انتقاد علما از وضعیت موجود را، "فشارها و تهدیدهای حکومت" دانست و همزمان خطاب به جوانان ایران خاطرنشان کرد که حرفها و مطالبات خود را با متانت مطرح كنند و از توهين بپرهيزند و نسبت به آينده اميدوار باشند.


به گزارش تارنمای «حدیث سرو»، آیت الله  علی محمد دستغیب، در جلسه سخنرانی هفتگی، که در مسجد قبای شیراز ایراد شد، با اشاره به آیه شصت و پنجم و شصت وششم سوره «غافر» اظهار داشت "مؤثر واقعى تنها او است و اثر هر موجودى نه از خود بلكه قائم به آن پروردگار يكتاست البته با چشم خدابين بايد آثار او را ديد. هر كجا صفت خوبى بود از آن او است و هر كجا صفت زشت و كار بدى ظاهر شد قوه و قدرتش از خداى تعالى است كه فاعل زشتى آن را در بديها صرف كرده است پس همچنانكه وجود و حيات از خداست، قدرت نيز از او است اما اين به معناى سلب اختيار از بشر نيست. هر كس مى‏ تواند با بهره ‏گيرى از قدرتى كه پروردگار در اختيارش گذارده كار خوب كند يا كار بد."


ظالمین خود نفرین شده و در عذابند
این مرجع مردمی، در ادامه با اشاره به اینکه باید در برابر دشمنی افراد هم شکر گذار خدا بود اظهار داشت "نه تنها الطاف و نيكى ‏ها بلكه بايد بخاطر دشمنى‏ هاى ديگران نيز خدا را شكر كرد كه اين دشمنى ‏ها، هم ثواب انسان را زياد مى‏ كند و هم به او حركت مى ‏دهد. طلاب ما را از امامت جماعت مدارس و ادارات و مساجد اخراج كردند. اين كار اگر چه در تاريخ مى ‏ماند و ثبت مى ‏شود كه عده ‏اى را بخاطر انتساب به يك نفر و به يك حوزه، از حقوق خود منع كردند اما متعاقباً خداى تعالى ثوابهاى بسيارى براى آنان منظور مى‏ كند. هيچ نيازى به نفرين‏ كردن مسبّبين اين كارها وجود ندارد. آنها خود نفرين‏ شده و در عذابند چرا كه همه كارهايشان همین امروز دست و پاگيرشان است."


هیچ کس حق ندارد دیگری را ربّ خود بداند
آیت الله دستغیب در ادامه با اشاره به اینکه هیچ کس حق ندارد دیگری را ربّ و مدبّر خویش قلمداد کند فرمود: يكى از مهمترين عواملى كه انسان را از پرستش غير خدا باز مى‏ دارد فطرت و وجدان او است كه بر سرش فرياد مى‏ زند خالق و ربّ همه موجودات يكى است و همه مربوب اويند پس هيچ كس حق ندارد خود را خداى ديگران بخواند و هيچ كس حق ندارد ديگرى را رب و مدبّر خويش قلمداد كند حتى پيامبر و ائمه اطهارعلي هم بندگان خدايند و نمی توان براى آنها سجده كرد يا نسبت خدايى به آنها داد. آنها نيز خود عبادت خدا را مى‏ كردند و پيشانى بندگى بر آستانش مى‏ ساييدند و در اظهار بندگى گوى سبقت را از ديگران مى‏ ربودند.


جوانان باید نسبت به آینده امیدوار باشند
ایشان با اشاره به وضعیت فکری و عقیده های انحرافی که در جامعه وجود دارد و موجب از بین رفتن اعتقاد دینی خصوصا در بین نسل جوان می شود فرمود: از همه جوانانى كه سخن ما را مى‏ شنوند مى‏ خواهيم كه خدا و پيامبر و اهل بيت‏ را رها نكنند همچنين براى كسانى كه در رأس هستند دعا كنند تا خداوند آنها را به راه خير و صلاح وا دارد. حرفها و مطالبات خود را با متانت مطرح كنند و از توهين بپرهيزند و نسبت به آينده اميدوار باشند.


خواسته مردم آزادی مهندس موسوی و حجة الاسلام کروبی است
این مرجع تقلید، در ادامه با اشاره به اینکه خواسته های مومنین و دوستداران نظام آزادی میر حسین موسوی و مهدی کروبی است افزود: خواسته ‏هاى مؤمنين و دوستانى كه جمهورى اسلامى را مى‏ خواهند اين است كه آقايان موسوى و كروبى آزاد شوند. اتفاقى كه در جريان مشروطيت افتاد و شيخ فضل اللَّه نورى‏ رحمه الله با مظلوميت به شهادت رسيد بايد عبرت ما شود مبادا كسى كه خود از روحانيت است (آقاى كروبى) بدست روحانيت گزندى ببيند، همچنانكه شيخ فضل اللَّه نورى‏ رحمه الله بر دار شد! همچنين آقاى موسوى، سيد اولاد پيغمبر كه هميشه با متانت سخن گفته و توهينى به كسى نكرده است يا ساير زندانيان سياسى كه خيلى چيزها در موردشان نقل شده!


خلافهای صورت گرفته توسط زندانبانان، ناشی از عدم اطلاع از شرع است
ایشان در ادامه با اشاره به وضع زندانها و برخوردهای صورت گرفته توسط کسانی که وظیفه حفاظت از زندانیان را به عهده دارند فرمود: آن بندگان خدا كه انسانهاى فقيه و مسأله‏ دانى نيستند. بعضى شايد رساله هم نديده باشند و حتى نمازهايشان را هم درست نخوانندو ممكن هم هست خلافهايى بكنند همانطوری که شنیده شده است.


ثروتهای مملکت نباید برای سرکوب مردم سوریه هزینه شود
این عضو مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به اینکه ثروتهای مملکت باید برای مردم به هزینه گردد نه اینکه به سوریه فرستاده شود برای سرکوب مردم افزود:مهربان‏ بودن با مردم، اميددادن به جوانها و آزادى و اصلاح، مطابق قانون اساسى، باعث خوشحالى مردم مى‏شود و وضع را عوض مى‏ كند. مردم ايران مردم خوبى هستند و دوست مى‏ دارند حكومت صحيحى باشد. اين همه ثروتهاى عمومى كه مى ‏تواند كشور را تبديل به بهترين كشورها كند، كجا بايد هزينه شود؟ آيا بايد به سوريه برود تا بر سر مردم آنجا بزنند؟


برخوردهای صورت گرفته با زندانیان سیاسی مطابق قانون و شرع نیست
وی با اشاره به ظلمهای خلاف شرع و قانون صورت گرفته در برخورد با زندانیان سیاسی فرمود:ظلمهايى كه در حق عزت اللَّه سحابى و هاله سحابى و رضا هدى‏ صابر شده، با آن وضع خاكسپارى آنها به هيچ وجه مطابق اسلام و قرآن نيست.


علت سکوت علما، فشارها و تهدیدهاست
وی در پایان سخنانش علت عدم انتقاد علما از وضعیت موجود را، فشارها و تهدیدها دانست و فرمود:آقايان فقهايى هم كه صحبت نمى‏ كنند، به معناى بدبودنشان نيست. وقتى احاطه‏ شان كرده ‏اند و تهديدشان مى‏ كنند، چه بگويند؟ ما ترسی از چيزى نداريم شايد آنها نگرانیهایی داشته باشند اما ان شاء اللَّه به موقع خود آنها هم حرف مى ‏زنند و اقدام مى‏ كنند.


ابراز نگرانی نسبت به وضعیت احمد زیدآبادی در زندان گوهردشت

Posted: 23 Jun 2011 04:49 AM PDT

جــرس: در حالیکه احمد زیدآبادی، فعال مطبوعاتی و دبیرکل سازمان ادوار تحکیم طی دو سال اخیر کماکان بدون مرخصی به سر می برد، خانواده وی از ملاقات با وی در زندان و وضعیت وخیم جسمانی وی خبر داده اند.


به گزارش جرس و بر اساس آخرین پست فیس بوک یکی از نزدیکان زیدآبادی، خانواده این فعال ملی- مذهبی، بعد از ملاقات صورت گرفته در پنجشنبه (دوم تیرماه) در زندان رجایی شهر اعلام کردند که "از سه هفته پیش تا کنون، به نظر می رسد حداقل ده کیلو لاغر شده و این جای نگرانی بسیاری دارد."


خانواده زیدآبادی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت وی همچنین گفته اند "یقینا به دلیل مرگ مرحوم مهندس عزت الله سحابی و هاله سحابی و هدی صابر- که از دوستان زیدآبادی بودند- تحمل این مصیبتها نیز که در زندان طاقت فرساست، سبب وضعیت فعلی وی شده است، چرا که هر چه از او پرسیدیم چرا لاغر شدی، جواب داد هیچ مشکلی ندارم... همه جور آزمایش داده ام ... اما گفته اند طوری نیست ..."


احمد زیدآبادی روزنامه نگار زندانی از خرداد سال ٨٨ بازداشت شد و از آن روز تاکنون حتی برای یک روز به مرخصی نیامده است.


دادگاه انقلاب وی را به حکم سنگین و غیر انسانی شش سال زندان ،پنج سال تبعید و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث،به صورت کتبی یا شفاهی محکوم کرد، که دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی را مورد تایید قرار داد.


هم اکنون شش زندانی در زندان رجایی شهر و دوازده زندانی در زندان اوین، در اعتراض به جانباختن هدی صابر، زندانی سیاسی اعتصابی، در اعتصاب غذا به سر می برند.

همسران شهیدان باکری و همت: با شرمندگی درخواست پایان اعتصاب غذای  شما را داریم

Posted: 23 Jun 2011 05:47 AM PDT

جرس: همسر شهید حمید باکری و شهید ابراهیم همت با انتشار پیامی خواستار پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی شده اند.


به گزارش کلمه متن این پیام مشترک به شرح زیر است:
 

مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا وَ لَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِکَ فِی الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ….

هر کس کسى را جز به قصاص قتل یا به کیفر فسادى در زمین بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد و هر کس، کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پیامبران ما دلایل آشکار براى آنان آوردند با این همه پس از آن بسیارى از ایشان در زمین زیاده روى مى کنند.

 

سوره مائده آیه ۳۲

 

برادران عزیز سلام علیکم

 

می دانیم آنچه بر شما این روزها گذشته چقدر سنگین بوده است . و یقینا شما طبق وظیفه انسانی و شرعی خود برای نشان دادن اعتراض تان دست به اعتصاب غذا زده اید . یعنی با تنها وسیله ای که در اختیار دارید ، یعنی جانتان به میدان آمده اید . تا بلکه جلوی این ظلم آشکار را بگیرید . می دانیم این روزها برای شما و خانواده تان سخت می گذرد اما ما به فرمایش مولا علی (ع)ایمان داریم که فرموده اند :

 

یوم المظلوم علی الظالم اشد من یوم الظالم علی المظلوم

 

روزی که مظلوم حق خود را می ستاند، سختتر است تا روزی که ظالم بر مظلوم ستم می کند

 

و می دانیم که هیچ گاه خون بی گناه بر زمین نخواهد ماند . این را تاریخ نشان داده . با شرمندگی از شما تقاضا می کنیم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید.
 

ژیلا بدیهیان همسر شهید محمد ابراهیم همت

فاطمه چهل امیرانی همسر شهید حمید باکری

افطار نمادین دانشجویان در حمایت از زندانیان اعتصابی

Posted: 23 Jun 2011 05:30 AM PDT

جرس: در پاسخ به فراخوان ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، جمعی از دانشجویان با گرفتن روزه در روز چهارشنبه و برگزاری افطار نمادین دسته جمعی، یاد شهیدان سحابی و صابر را گرامی داشتند و از زندانیان اعتصابی حمایت کردند.


به گزارش تحول سبز، در این مراسم نمادین که شامگاه روز گذشته توسط برخی از دانشجویان فعال جنبش سبز برگزار گردید، فیلمی از سخنرانی های هدی صابر و مهندس سحابی در حسینیه ارشاد با عنوان « هشت فراز، هزار نیاز» که به بررسی تاریخ معاصر ایران می پردازد، همراه با زندگی نامه هدی صابر در میان حاضرین پخش شد.

در انتهای مراسم نیز شرکت کنندگان حمایت خود را از زندانیان اعتصابی اعلام کرده و با نگرانی از وضعیت جسمانی آنان خواستار رسیدگی به پرونده شهادت سحابی و صابر شده تا از این طریق اعتصاب این آزادگان نیز پایان گیرد و شاهد خسارت هایی بیش از این بر بهترین نخبگان این سرزمین نباشیم .

 

فرمانده سپاه استان: تندیس آریو برزن در شهر یاسوج را تخریب کنید

Posted: 23 Jun 2011 04:01 AM PDT

جــرس: چند هفته بعد از محو مجسمه های پنجاه سالۀ میدان اصلیِ شهر ساری توسط دولت، اینک یکی از فرماندهان سپاه، وی با انتقاد از نصب تندیس آریو برزن (سردار پارسی) در یکی از میادین یاسوج و حذف نام شهیدان از برخی خیابان‌ها گفت "امروز دم اسب آریو برزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد."


به گزارش فارس، فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد، با انتقاد مجدد از نظریات برخی دولتی ها و حمله به آنچه "ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی" ذکر کرده، گفت: گروه انحرافی و فتنه‌گران دو لبه یک قیچی هستند و این دو گروه دنباله‌رو سازمان منافقین و دشمنان قسم خورده ملت هستند که امروز در صدد حذف ارزش‌های اسلامی در کشور منتسب به شهیدان می‌باشند. "


سردار پاسدار عوض شهابی‌فر، همچنین گفت "آنچه که توطئه فتنه‌گران، منحرفین و استکبار جهانی را خنثی می‌کند خون شهیدان است. "


شهابی‌فر مدعی شد "منحرفین امروز به نام مکتب ایرانی با برپا کردن برنامه‌های رقص و مجالس آوازه‌خوانی در صدد حذف مکتب پویای اسلامی و جایگزین کردن مکاتب انحرافی هستند. "


وی با انتقاد از نصب تندیس آریو برزن، سردار ایران باستان در یکی از میادین یاسوج و حذف نام شهیدان از برخی خیابان‌ها تصریح کرد: امروز دم اسب آریو برزن را مشرف بر تمثال مبارک شهیدان کرده‌اند که ضروری است دادستان کهگیلویه و بویراحمد دستور تخریب آن را بدهد.


وی با انتقاد شدید از برخی از مسئولان استان اظهار داشت: میلیاردها تومان در این استان از گذشته تاکنون برای ساختن طرح‌های مختلف خرج شده در حالیکه یک ریال برای شهیدان و زنده ‌نگه ‌داشتن یاد آنها خرج نمی‌شود که این خود مصیبتی بزرگ است.


این فرمانده ارشد سپاه ابراز داشت: تا دست ما به ولایت وصل است شکستی برای انقلاب متصور نمی‌شود و این منحرفینی که به خاطر پست و مسئولیت برای سرنگونی دولت انقلابی به جادو متوسل می‌شوند باید بدانند که آرزویشان را به گور خواهند برد.

طی هفته های اخیر نیز، مجسمه های دوازده گانۀ پنجاه سالۀ میدان امام ساری، توسط مقامات استان جمع آوری و محو شد.


تحصن اعتراض آمیز دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق نسبت به مشکلات صنفی

Posted: 23 Jun 2011 04:01 AM PDT

جــرس:  دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور در اعتراض به مشکلات صنفی در دانشگاه تحصن کرده اند.

به گزارش الف، شنیده ها حاکی از آن است که مسئولان دانشگاه شهید عباسپور در اقدامی بی سابقه، خوابگاه های تابستانی خود را تعطیل کرده اند. این در حالی است که این دانشگاه امکانات رفاهی مناسب و کافی دارد.

تعدادی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه صنعت آب و برق، در اعتراض به این اقدام غیرمعمول مسئولان دانشگاه، از روز گذشته در جلوی ساختمان ریاست دانشگاه تجمع و تحصن کرده اند.

بر اساس گزارش های رسیده، تاکنون مسئولان دانشگاه پاسخ قانع کننده ای به دانشجویان نداده اند.

لازم به یادآوری است طبق روال دانشگاههای کشور، در ترم تابستان به دانشجویان کارشناسی ارشد که دروس سمیناری اخذ کرده اند و همچنین دانشجویان کارشناسی که در حال انجام پروژه پایانی خود هستند، امکانات رفاهی همچون خوابگاه و غذا داده می شد.