جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعتراضی ابتکاری در حمایت از جنبش سبز در متروی پاریس

Posted: 14 Jun 2011 09:08 AM PDT

اتحاد برای ایران

راهپیمایی ٢۵ خرداد؛ پاسداشت حماسه سبز در خیابان ها

Posted: 14 Jun 2011 08:57 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: شرکت ده ها هزار نفر از شهروندان هوادار جنبش سبز در تظاهرات اعتراضی سالگرد انتخابات ریاست جمهوری تازه ترین نشانه از تحرک جنبش به شمار می رود. در تظاهرات 22 خرداد ماه امسال که به دعوت شورای هماهنگی راه سبز انجام شد، شهروندان معترض با مهر سکوت بر لب در مسیر از پیش اعلام شده دست به راهپیمایی زدند و نیروهای سرکوب علیرغم حضور سنگین شان نتوانستند هزینه زیادی را به معترضان تحمیل کنند. تظاهرات 22 خرداد بزرگترین تظاهرات جنبش پس از اعتراض های 25 بهمن ماه سال گذشته به شمار می رود. شورای هماهنگی راه سبز پس از این اعتراض موفقیت آمیز از هواداران جنبش سبز دعوت کرده است که در روز 25 خرداد به پاسداشت سالگرد تولد جنبش و 26 خرداد به نشانه همبستگی با شهدای جنبش حرکت های اعتراضی را ادامه دهند.  



سکوت؛ سنگر مستحکم معترضان


روایت شاهدان عینی از تظاهرات 22 خرداد ماه امسال گویای آن است که تاکتیک سکوت معترضان در مسیر راهپیمایی تاثیر مستقیم در برگزاری موفقیت آمیز آن داشته است. شاهدان می گویند نیروهای امنیتی که در دسته های ده ها نفری مسیر راهپیمایی را تحت محاصره گرفته بودند بهانه ای برای برخورد با شهروندان پیدا نمی کردند. یکی از هواداران جنبش که در این تظاهرات شرکت داشته است در وبلاگ خود پیرامون دلایل موفقیت آمیز بودن آن نوشته :" ما قرار بود در سکوت قدم بزنیم و همین کار را می‌کردیم. اینکه به اهدافمان می‌رسیدیم ما را خوشحال می‌کرد. هر قدم که جلوتر می‌رفتیم احساس پیروزی در ما تقویت می‌شد. همین امر روحیه معترضین را بالا می‌برد. نیازی نبود به صورت مداوم نگران افزایش یا کاهش حجم نیروهای سرکوب باشیم. کسی نگران نبود که به ناگاه فریادی زده شود و مزدوران از هر سو حمله کنند. استرسی وجود نداشت. با آرامش قدم می‌زدیم و حتی با آسودگی از لذت تماشای ویترین مغازه‌ها بهره می‌بردیم. حاضران در راه‌پیمایی دیروز با وجدانی آسوده و احساسی از پیروزی به خانه‌هایشان بازگشتند. این وبلاگ نویس حامی جنبش سبز نتیجه گرفته است که تظاهرات در سکوت به افزایش روحیه معترضان و سرخوردگی نیروهای سرکوب منجر شده است. به اعتقاد او، ماموران " برای سرکوب سکوت اجیر شده بودند اما این کار را بلد نبودند. نمی‌دانستند چطور باید این سکوت سنگین را بشکنند. هرلحظه آشفته‌تر و پریشان‌تر می‌شدند. با موتورهایشان ویراژ می‌دادند و سر و صدا تولید می‌کردند اما بی‌فایده بود. صبرشان که تمام می‌شد بی‌خود و بی‌جهت به پر و پای مردم می‌پیچیدند تا شاید آن‌ها را به مقابله تحریک کنند اما معمولا شکست می‌خوردند." با این حال تظاهرات 22 خرداد کاملا هم بی هزینه نبوده است. گزارشهای منتشر شده گویای آن است که نیروهای سرکوب گروهی از معترضان ملبس به لباس سبز را بازداشت کرده اند. درباره تعداد بازداشت شدگان و محل نگهداری آنان کماکان اطلاعی در دست نیست.


پاسداشت جنبش و یادبود شهدا


برگزاری موفق تظاهرات 22 خرداد ماه عزم شهروندان هوادار جنبش سبز برای ادامه دادن به اعتراضها را بیشتر کرده است. شورای هماهنگی راه سبز امید نیز که مسوولیت سازماندهی اعتراض ها در شرایط حصر رهبران جنبش را به عهده دارد با اتکای به این آمادگی برنامه هایی را برای فردا ( 25 خرداد ) و پس فردا (26 خرداد) پیشنهاد داده است. در بیانیه تازه شورای هماهنگی راه سبز ضمن قدردانی از مردم برای شرکت در راهپیمایی سالگرد انتخابات ریاست جمهوری از آنها دعوت شده " به یاد ٢۵ خرداد ٨٨ و روز تولد جنبش سبز، از ساعت شش تا هشت بعد از ظهر چهارشنبه ٢۵ خرداد در میادین شهرها در قالب تجمعات مسالمت آمیز حضور بهم رسانند" و " در روز پنجشنبه ٢۶ خرداد ماه نیز، به یاد همة شهدای جنبش، از ندا تا هاله و از سهراب تا هدی، و نیز به یاد شهدای بزرگوار انقلاب و جنگ تحمیلی، به احترام آن پیشتازان بر مزارشان حضور" یابند. در این فراخوان اشاره ای مبنی بر برگزاری تظاهرات در سکوت نشده است اما صفحه فیس بوکی 25 بهمن ماه که رسانه ای نزدیک به شورای هماهنگی راه سبز امید تلقی می شود در یادداشتی از شهروندان دعوت کرده که تظاهرات آینده را نیز در سکوت برگزار کنند. در این یادداشت آمده :" با توجه به تجربه موفق راهپيمايی ۲۲ خرداد در برگزاری راهپيمايی سکوت، تجمع روز ۲۵ خرداد نيز راهپيمايی مقصد دار سکوت خواهد بود. دلايل اين امر ندادن بهانه برای سرکوب، درمانده و عصبی شدن سرکوبگران، جذب بدنه نيروهای انتظامی، اثبات حضور، کمتر شدن دستگيری‌ها، حذف و يا کاستن از شهدا و مجروحين، جذب بيشترين تعداد هموطنان و آماده کردن شرايط برای حضور همه اقشار مردم است." این رسانه فعال در شبکه اجتماعی جنبش سبز، میادینی را نیز به عنوان مقصدهای نهایی مسیرهای راهپیمایی مشخص کرده است. بر اساس پیشنهاد صفحه 25 بهمن ،ميدان ونک که می توان از دو سوی خيابان ولی عصر به سمت آن حرکت کرد، فلکه اول صادقيه: که معترضان از سمت غرب و جنوب به آن پپيوندند و میدان امام خمينی که از دسترسی خوبی برای مناطق جنوبی برخوردار است به عنوان مقصدهای پیشنهادی انتخاب شده است.


در رثانی شهدای جنبش


علاوه بر فراخوان شورای هماهنگی راه سبز برای تظاهرات در روزهای 25 و 26 خرداد ماه، گروهی از زندانیان سیاسی بند 350 اوین و جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی و جوانان اصلاح طلب طی بیانیه ای اعلام کرده اند به مناسبت سومین روز شهادت "هدی صابر" زندانی سیاسی در روز ۲۵ خرداد روزه خواهند گرفت. هدی صابر روزنامه نگار و فعال سیاسی در پی اعتصاب غذای 12 روزه که با بی توجهی مطلق مسوولان زندان اوین همراه بود دو روز پیش جان خود را از دست داد. او پس از درگذشت شهادت گونه "هاله سحابی" در مراسم تشییع پیکر "عزت الله سحابی" دست به اعتصاب غذا زده بود. خانواده های زندانیان و جوانان اصلاح طلب در برنامه گرامیداشت یاد او آورده اند :" اعلام می کنیم که همراه و همگام با زندانیان بند ۳۵۰ اوین دست به روزه سیاسی خواهیم زد تا حاکمان و مستبدان بدانند که نه تنها استوار و محکم بر سر پیمان خود با مردم ایستاده ایم و از راهی که دوسال پیش در کنار یکدیگر آغاز کرده ایم باز نگشته ایم و فداکاری و ایثار هدی صابر را به گوش همگان خواهیم رساند و به یاد و او تمام عزیزان در بند و شهیدمان روز ۴ شنبه ۲۵ خرداد همزمان با سوم شهید هدی صابر روزه خواهیم گرفت." در همین حال شورای هماهنگی راه سبز امید هم طی بیانیه ای، شهادت هدی صابر "را جدیدترین سند مظلومیت ایرانیان و فرعونیت حاکم بر کشور" دانسته و از هواداران جنبش سبز خواسته " در بزرگداشت شهید جدید جنبش سبز به قدر توان بکوشند و راهش را ﺑﺎ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ پایداری ادامه دهند." بنابرگزارشها مراسم یادبود هدی صبر قرار است روز پنجشنبه 26 خرداد در مسجد اعظم قلهک تهران برگزار شود.


در همین حال گزارشها حاکی است که مراسم دومین سالگرد شهادت "کیانوش آسا" از جانباختگان حوادث انتخابات سال ۸۸ که در راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خرداد به ضرب دو گلوله به شهادت رسید، بعد ازظهر پنجشنبه ۲۶ خرداد در کرمانشاه برگزار می شود. بنابر گزارشها، به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم در مسجد و تالار، امسال خانواده و بازماندگان وی به ناچار این مراسم را بر سر مزار وی واقع در قطعه ۵۸ باغ فردوس کرمانشاه برگزار می کنند.


تاکتیک هایی در خدمت مبارزه مسالمت آمیز


دور تازه حرکت های اعتراضی هواداران جنبش سبز در شرایطی که حبس رهبران و فشار بر کنشگران آن کماکان ادامه دارد یک دستاورد قابل ملاحظه محسوب می شود. برخی ناظران پیش بینی می کنند که در صورت برگزاری موفقیت آمیز اعتراض های پیش رو امکان ادامه دادن آن در فرصت های نزدیک به هم وجود خواهد داشت. بنابراین تحلیل اعتراضهای دو روز آینده از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. چنانچه این اعتراضها به مانند راهپیمایی 22 خرداد در سکوت برگزار شود و بهانه سرکوب های بی رحمانه را از نیروهای امنیتی سلب کند می توان به فراگیرتر شدن دامنه اعتراضها در آینده نزدیک امیدوار تر شد. از نگاه تحلیلگران میزان جمعیت معترض در خیابانها ارتباط مستقیم با ریسک سرکوب از سوی نیروهای امنیتی دارد. هر چه سرکوب کمتر باشد انگیزه معترضان برای پیوستن به تظاهرات بیشتر خواهد بود. ناظران می گویند که تظاهرات سکوت به مثابه یک روش اعتراض مسالمت آمیز می تواند تا جذب حداکثر جمعیت معترض در خیابان ها ادامه یابد و با استمرارش نیروهای سرکوب را به استیصال و سردرگمی بیشتری بکشاند.

 

 

 

 

 

 

 


 

گزارش تصویری - آلودگی هوای تهران

Posted: 14 Jun 2011 06:30 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعلام موافقت پادشاه اردن با انتخاب مستقيم دولت با رای مردم

Posted: 14 Jun 2011 06:18 AM PDT

جــرس: با گذشت چند ماه از اعتراضات مردمی در اردن، که با وعده های ملک عبدالله دوم، پادشاه آن کشور موقتا از شدت آن کاسته شده بود، وی طی اقدامی بیسابقه با انتخاب مستقيم دولت با رای مردم موافقت کرد.


ناظران بین المللی همزمان خاطرنشان کردند که این عقب نشینی تاریخیِ پادشاه اردن، جهت جلوگیری از سرایت مجدد اعتراضات آزادیخواهانۀ مردم منطقه - موسوم به بهار عربی - به آن کشور ارزیابی می شود.


خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داده است که همزمان با دستورِ بیسابقۀ پادشاه اردن، گروه «اخوان المسلمين اردن» نیز، طی واکنشی بیسابقه اعلام کرد که با لغو اختيارات پادشاه مخالف می باشد؛ زيرا پادشاه "نماد ثبات" کشور است.


به گزارش این منبع، عبدالله دوم با اعلام آغاز روند تازه ای از اصلاحات پايه ای با هدف تقويت مردمسالاری در کشورش، مهم ترين درخواست معترضين در ماه های اخير که خواهان انتخاب دولتی بر آمده از رای مردم بودند، را پذيرفت.


پادشاه اردن در یک سخنرانی به مناسبت دوازدهمين سال رسيدنش به قدرت و استقلال اردن از قيموميت بريتانيا، گفت که دولت های بعدی در کشورش را نخست وزيرانی تشکيل می دهند که حزب يا جمعيت آنها پيروز انتخابات دموکراتيک بوده و اکثريت کرسی های پارلمانی را به دست آورند.


وی همچنين موافقت خود را با گسترش و شتاب بخشيدن به يک سری اصلاحات اساسی ديگر اعلام کرد و گفت همواره خود او خواهان آن بوده است که اردن يک نظام مردمسالار حقيقی باشد.


در همين حال، ملک عبدالله دوم جزييات و موعد مشخصی برای انجام اصلاحات را اعلام نکرد، هر چند که گفت يک کميسيون ملی تعيين می کند تا تغييرات مورد نياز برای قانون اساسی را شناسايی کرده و راهکارهای اجرايی کردن آنها را پيشنهاد کند.


پادشاه اردن گفت که اين تغييرات در قانون اساسی بايد با حال و آينده اردن همخوانی داشته باشد.


گفتنی است طی دهه های گذشته نخست وزير اردن همواره از سوی پادشاه این کشور منصوب می شده است.


لازم به یادآوری است در اوج تظاهرات اعتراضی سه ماه پيش مخالفان در خیابان ها، ملک عبدالله دوم، يک بار نخست وزير را عوض کرد اما در روزهای اخیر تظاهرات و تحصن های جدیدی در برابر دفتر نخست وزيری با درخواست برکناری وی  برگزار شده بود.


از زمان آغاز خيزش ها در سرزمين های عربی که با تحولات تونس در دسامبر، دی ماه سال گذشته، آغاز شد، تظاهرات در اردن کماکان ادامه دارد، که مهم ترين درخواست مطرح شده در آن تا کنون، تشکيل دولت از سوی نخست وزير برگزيده ملت بوده است.


حکومت اردن در شش ماه اخير، همه محدوديت ها برای برگزاری تجمعات سياسی، تظاهرات و راهپيمايی ها را لغو کرده اما وضعيت هنوز به گونه ای است که مانع از شکل گيری احزاب متعدد سياسی می شود.


به گزارش خبرگزاری ها، ملک عبدالله دوم که در سال ۱۹۹۹ درپی مرگ پدرش، ملک حسين، به قدرت رسيد، همواره گفته بود که آرزو دارد نظام پادشاهی کشورش مانند بريتانيا باشد؛ يک دمکراسی قوی و پادشاهی مبتنی بر قانون، هر چند برای عملی کردن این رويا کار چندانی انجام نداده بود.

 


مراسم دومین سالگرد جنبش سبز در دانشگاه تورنتو برگزار شد

Posted: 14 Jun 2011 05:52 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع دانشجویی، به مناسبت دومین سالگرد حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مراسمی با عنوان " تاریخ دموکراسی در ایران" به کوشش مرکز بین‌المللی حقوق بشر و جبهه‌ متحد دانشجویی در کانادا در دانشگاه تورنتو در روز شنبه یازده ژوئن ( بیست و یکم خرداد ماه) برگزار شد.


به گزارش دانشجو نیوز، در این برنامه فیلمی مستند به نام "30+1" که به کوشش انجمن دموکراسی دانشگاه واترلو تهیه شده بود؛ به زبان فارسی و انگلیسی در مورد جنبش دمکراسی خواهی از مشروطه تا امروز پخش شد که بسیار مورد توجه حضار واقع شد.


در ادامه این مراسم، دکتر خشایار هوشیار، استاد دانشگاه یورک، با اشاره به تحولات منطقه و تاثیر آن بر جنبش سبز به بررسی تاریخ دمکراسی خواهی از مشروطه تا جنبش سبز پرداخت .

وی با اشاره به میل دموکراسی خواهی در مردم ایران از زمان مشروطه تا حال حاضر، وحدت گروه های مختلف را در پیروزی انقلاب ۵٧ مهم ارزیابی کرد و ضمن رویکرد به پتانسیل بالای مردم در جنبش سبز ضعف در رهبری و نبود رهبری که همه طیف ها و سلایق در جنبش سبز را در برگیرد از جمله نقاط ضعف جنبش سبز عنوان نمود.


همچنین حسن زارع زاده اردشیر، فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی در ایران، سخنران بعدی مراسم با گرامیداشت یاد دانشجویان در بند و با تأكید بر نقش پیشتازی جوانان و دانشجویان در جنبش آزادیخواهی مردم ایران گفت اگرچه حكومت توانست دانشگاه را به عنوان ابزار سیاسی استفاده كند و تا اوائل دهه ٧٠ بر دانشجویان مسلط شود اما إز ان پس این دانشجویان بودند كه بر حكومت غلبه كردند و مشروعیت نظام و قداست ولی فقیه را به ویژه در ١٨ تیر به چالش كشیدند.


این فعال سابق دانشجویی خاطرنشان کرد" بیش از ٥٠٠ دانشجو در حوادث پس از انتخابات دستگیر شدند و بسیاری نیز از ادامه تحصیل محروم شدند و این در حالی است كه رهبران دانشجویان در زندان هستند ولی رژیم نتوانسته است نقش فعال و پیشتازی جنبش دانشجویی را خنثی كند."


بعد از سخنرانی وی، حضار سوالات خود را مطرح نمودند و میهمانان مراسم به سوالات پاسخ گفتند.

در پایان نیز سرود ای ایران به صورت زنده توسط اعضای جبهه متحد دانشجویی و جمعی از هنرمندان برای حضار به اجرا در آمد.


فراخوان شورای فعالان جنبش سبز کرمانشاه جهت گرامیداشت شهدای جنبش در روزهای ٢۵ و ٢۶ خرداد

Posted: 14 Jun 2011 05:31 AM PDT

جــرس: در ادامه پیامهای تسلیت به مناسبت جانباختنِ زندانیِ سیاسیِ اعتصابی، هدی صابر، و همچنین استقبال از دعوت های اخیر شورای هماهنگی راه سبز امید برای گرامیداشت شهدای جنبش سبز، فعالان جنبش سبز در استان کرمانشاه نیز، ضمن انتشار پیام تسلیت به مناسبت ضایعه درگذشت صابر و ابراز نگرانی از ادامه اعتصاب دوست دربند وی، امیرخسرو دلیر ثانی، از عموم شهروندان آن استان خواستار حضور بر مزار شهدای جنبش در سالگشت شهادت آنان شد.


شورای فعالان جنبش سبز استان کرمانشاه، همچنین به طور مصرانه از دلیرثانی خواستار آن شد که اعتصاب غذای خود را شکسته و "تن شریف و وجود ذی وجود خود را برای صبح آزادی نگه دارد که ایران و ایرانی سخت نیازمند وجود امثال ایشان است."


بنا به گزارش های رسیده به جرس، در بیانیه شورای فعالان جنبش سبز استان کرمانشاه پیرامون شهادت مرحوم هدی صابر، علاوه بر عرض تسلیت به خانواده و بازماندگان آن مرحوم و عموم مردم ایران، حاکمیت جمهوری اسلامی را مسئول شهادت وی معرفی شده و از تمامی مجامع حقوق بشری خواسته شده است تا "ندای مظلومیت این زندانیان را به گوش جهانیان برسانند."


در این بیانیه همچنین با اشاره به درگذشت مرحوم عزت الله سحابی و جانباختن دختر وی، هاله سحابی، در مراسم تشییع و خاکسپاری پدرش، به اعتصاب غذایِ اعتراض آمیزِ هدی صابر به همین دلیل اشاره کرده و خاطرنشان شده است "... مرگ ناباورانه هاله که کوس رسوایی اقتدارگرایان را در خردادی دیگربه صدا درآورده بود آنچنان هدی را متاثر ساخت که به همراه دیگر یار دربند امیرخسرو دلیر ثانی تن شریف را به اعتراض فراموشی انسانیت در نظام ولایت، به اعتصاب کشاند.ماموران حکومتی نیز آن کردند که در شهادت ۶۴انسان آزاده دربند اقتدارگرایان آمد و هدی صابر از میانمان رفت."


شورای فعالان جنبش سبز استان کرمانشاه همچنین طی فراخوانی، برای حضور در مراسم روزهای ٢۵ و ٢۶ خرداد، ضمن تشكر ازشرکت مردم به دلیل حضورشان در راهپیمایی سکوت روز ٢٢ خرداد، از شهروندان كرمانشاه دعوت کرد تا بر اساس اعلام ذیل حضور خود را با گرامیداشت یاد و خاطره مهندس عزت اله سحابی،شهیدان هاله سحابی و هدی صابرو شهدای جنبش سبز ملت ایران در مکان های ذیل اعلام دارند.
یک-راهپیمایی اعتراضی در روز ٢۵ خرداد: با توجه به شرایط زمانی و جغرافیایی،راهپیمایی در کرمانشاه یک ساعت دیرتر از اعلام عمومی شورای هماهنگی راه سبز امید و از ساعت ۱٩ در مسیر چهارراه اجاق تا میدان مصدق،و خیابان نوبهار حدفاصل چهارراه نوبهار تا چهارراه سی متری می باشد.


دو- روز پنجشنبه ٢۶ خرداد: با در دست گرفتن گل های سبز و حضور بر سر مزار شهدای جنبش سبز در نقاط مختلف استان،ضمن تجدید عهد با شهدای راه آزادی،حضور سبز خود را برای حمایت از رهبران در حصر جنبش میرحسین موسوی و مهدی كروبی و همسران گرانقدرشان اعلام دارند كه این حضور بر مبنای همان آرمان هایی است كه شهدای جنبش، جان پاك خود را بر سر آن نهادند.


۱ - مزار شهید كیانوش آسا: كرمانشاه – باغ فردوس - بلوك ۵٨ – ردیف ۵۵- قبر۱٨- ساعت ۱۵ پنجشنبه ٢۶خرداد
٢- مزار شهید حسین طهماسبی:كرمانشاه – باغ فردوس – بلوك ۵٨ – ردیف ۵۵(چند قبر بالاتر از مزار شهید آسا)- ساعت ۱۵پنجشنبه ٢۶خرداد
٣- مزار شهید محمد جواد پرانداخ: گیلانغرب – آرامستان گیلانغرب – ساعت ۱۴
۴- شهید صانع ژاله: پاوه – آرامستان پاوه-ساعت ۱٣

 


پیام تسلیت مصطفی معین: هدی صابر از یاد نرفتنی است

Posted: 14 Jun 2011 05:17 AM PDT

 جرس: دکتر مصطفی معین، وزیر علوم دوره ی اصلاحات در پیام تسلیتی خطاب به خانواده ی شهید هدی صابر گفته است: فقدان برادر اندیشمند و در بند شما که نمونه والای حساسّیت در برابر ظلم و صبر در برابر دشواری‌ها بود، نه تنها برای شما و همسر ارجمند و فرزندان عزیز و خاندان هدی صابر، که برای همه وجدان‌های پاک و درد آشنای ایران ضایعه‌ای سنگین است. 


به گزارش کلمه در این پیام آمده است: 

به نام خدا

سرکار خانم فیروزه صابر


فقدان برادر اندیشمند و در بند شما که نمونه والای حساسّیت در برابر ظلم و صبر در برابر دشواری‌ها بود، نه تنها برای شما و همسر ارجمند و فرزندان عزیز و خاندان هدی صابر، که برای همه وجدان‌های پاک و درد آشنای ایران ضایعه‌ای سنگین است. تفکّر، تدیّن، تعهّد و ثبات قدم او برای هر کس که در اندیشه اعتلای نام اسلام و ایران است مثال زدنی و از یاد نرفتنی است.

به یقین رنج او و صبر شما خاندان عزیز و خدوم نیز نزد پروردگار مهربان و عالم به سرّ و آشکار جهان مأجور است. برای آن خدمتگزار صابر علّو درجات و برای شما و همه بازماندگان محترم از خداوند متعال اجر افزون‌تر مسئلت دارم.


دکتر مصطفی معین

نگرانیم، عزیزانمان را آزاد کنید

Posted: 14 Jun 2011 04:56 AM PDT

خانواده زندانیان سیاسی
جرس: جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی روز گذشته به دیدن خانواده ی شهید هدی صابر رفته و ضمن عرض تسلیت، پیام هم بندان وی را در بند ۳۵۰ اوین به این خانواده ی داغدار ابلاغ کردند.


به گزارش کلمه، زندانیان بند ۳۵۰ اوین روز گذشته با بازوبندهای سیاه پشت کابین ها آمدند و شهادت دادند به آنچه دیده بودند درباره ی ظلمی که به هم بندشان شده بود.

پس از ملاقات، خانواده ها از زندان اوین روانه منزل خانواده هدی صابر شده و ضمن ابراز همدردی با فرزندان صابر و همسرش و دعوت ایشان به صبر، پیام تسلیت زندانیان سیاسی را به این خانواده رساندند.


پس از این دیدار خانواده های زندانیان سیاسی در بیانیه ای با اشاره به شهادتنامه ی ۶۴ زندانی سیاسی گفته اند: پنجشنبه شب که وضعیت جسمی هدی صابر رو به وخامت می گذارد و او را به بهداری می برند، به جای مداوا او را ضرب و شتم می کنند. صابر بر روی پاهای خود به بهداری می رود ولی وقتی بازمی گردد و دچار حملات قلبی می شود این بار با تاخیر ۵ ساعته بر روی برانکارد از زندان بیرون برده می شود و متاسفانه خبر مرگ او همه را بهت زده می کند.
 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


به نام خدا

ما جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی روز دوشنبه مورخ ۲۳/۹/۹۰ از طریق اطلاعیه ۶۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ مطلع شدیم که در گذشت هدی صابر قصه ای دردناک داشته است.

پنجشنبه شب که وضعیت جسمی هدی صابر رو به وخامت می گذارد و او را به بهداری می برند، به جای مداوا او را ضرب و شتم می کنند. صابر بر روی پاهای خود به بهداری می رود ولی وقتی بازمی گردد و دچار حملات قلبی می شود این بار با تاخیر ۵ ساعته بر روی برانکارد از زندان بیرون برده می شود و متاسفانه خبر مرگ او همه را بهت زده می کند.

ما خانواده های زندانیان سیاسی مراتب نگرانی و بیم عمیق خود را از جان عزیزان مان اعلام می داریم. و از مسئولان محترم مصرانه تقاضا داریم که با آزادی قریب الوقوع زندانیان سیاسی از وقوع هر آنچه تهدیدی برای سلامت روح و جسم عزیزان ماست جلوگیری نمایند


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

واکنش تهدیدآمیز نمایندگان به نامه تند احمدی نژاد به مجلس: جام زهر است، عودتش دهید

Posted: 14 Jun 2011 03:38 AM PDT

تهدید به آبستراکسیون

جــرس: محمود احمدی نژاد با نگارش نامه ای تند خطاب به نمایندگان مجلس و حمله به دستگاه قانونگذاری، وزیر ورزش را معرفی کرد و همزمان خاطرنشان ساخت "ظاهرا راهی جز معرفی وزیر ندارم. از این رو علی رغم وجود مشکلات، حمید سجادی را به عنوان وزیر ورزش معرفی می کنم."


 به دنبال نامه احمدی نژاد به مجلس در معرفی حمید سجادی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و گرفتن پنج ایراد از مجلسیون، نمایندگان مجلس واکنش تندی به این نامه نشان داده و با بیان اینکه "نامه احمدی‌نژاد جام زهر است و باید عودت داده شود"، تهدید به آبستراکسیون (انداختن مجلس از حدنصاب) کردند.


به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد روز سه شنبه بیست و چهارم خرداد ماه، طی نامهای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از موارد ابهام در قانون تاسیس وزارت ورزش سخن گفته و آورده است: بر اساس قانون برنامه پنجم باید تعداد وزارتخانهها از 21 مورد به 17 مورد کاهش یابد اما تشکیل یک وزارتخانه جدید با وجود این مصوبه، محل ایراد است.


ابهام دیگر رئیس دولت در ادغام دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان، به این بود که باید این ادغام پس از تصویب قانون صورت میگرفت. در حالیکه میان تصویب این قانون و تایید آن از سوی شورای نگهبان و ابلاغ آن، هجده روز فاصله بوده است و دولت نمیتوانسته در این فاصله قبل از ابلاغ، آن را اجرا کند!


سومین ایراد وی هم این بود که محل تامین بار مالی وزارت ورزش، صرفه جویی در بودجه دو سازمان ادغام شده اعلام شده است در حالیکه اصلا چنین ردیفی در قانون بودجه نود نیست.


احمدی نژاد با نوشتن اینکه اجرای این قانون از تاریخ تصویب آن محال بوده است، افزوده بود: چهارمین ایراد در این مصوبه، این است که مسئولیت ادغام بر عهده چه مرجعی است؟ دولت ؟ مجلس؟ یا سازمانهای مورد ادغام؟


در ادامه این نامه آمده بود: به صراحت اعلام می کنم که این ابهامات علاوه بر کشمکش در این عرصه، به حاصل تلاشهای به ثمر نشسته در عرصه ورزش صدمه خواهد زد.


وی با گلایه از اینکه ازتریبون رسمی مجلس دستور پیگیری قضایی در تخلف دولت به دلیل عدم اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش صادر شده است، این امر را از موجبات اخلال در امور خوانده و افزوده بود: از باب ضرورت و با عنایت به موارد یاد شده باید اشکالات رفع میشد تا زمینه اجرای این مصوبه فراهم می شد. چنانچه این ایرادات از سوی رئیس مجلس به سمع نمایندگان میرسید، این ابهامات رفع میشد.


احمدی نژاد در پایان نوشته بود: اما ظاهرا راهی جز معرفی وزیر ندارم. از این رو علی رغم وجود مشکلات، جناب آقای سجادی را به عنوان وزیر ورزش معرفی میکنم.


شاید هم به وی وحی شده است
در واکنش به نامه محمود احمدی نژاد، احمد توکلی نخستین نمایندهای بود که به آن معترض شد و "التهاب آفرین" خواند.


رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، با طرح این سوال که چرا احمدی نژاد مسائل را از طریق قانونی پیگیری نکرده و هربار ایجاد التهاب می کند؟ گفت: چرا دولت راه حل عقلایی را در پیش نمی گیرد و به این نکته توجه نمی کند که اداره کشور از طریق کار ممکن است نه پیکار!


وی با بیان اینکه ابهامات مندرج در نامه رئیس دولت دیشب به وی وحی نشده که یکباره چنین نامهای بنویسند، ادامه داد: البته شاید هم شده! اما ایشان باید بلافاصله بعد از تصویب قانون وزارت ورزش، به مجلس استفساریه می فرستاد تا مساله حل شود نه بعد از پنج ماه و در آستانه معرفی وزیر.


توکلی با بیان اینکه با این کار رئیس دولت، وزیر معرفی شده نمیتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، از لاریجانی خواست تا از مجلس دفاع کند تا بعد از نظر مجلس و تایید شورای نگبهان، دولت به خودش اجازه عدم اجرای قانون را ندهد.


گفتنی است احمد توکلی در حاشیه جلسه امروز مجلس، نامه رئیس دولت را سیاسی خواند و تصریح کرد: دوستانه به وی نصیحت می کنم که ادامه التهاب به نفع کشور نیست.


جام زهر است، عودت دهید
انتقادات و تذکرات نمایندگان به متن نامه امروز احمدی نژاد به مجلس، تا آنجا پیش رفت که حشمتالله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز، آن را جام زهری برای مجلس خواند.


وی طی اخطار قانون اساسی به رئیس دولت با استناد اصل ۵۵ و ٧۱ قانون اساسی، گفت: عدهای به کل نظام و قانون اساسی میخواهند ضربه بزنند. اعمال قوه مقننه بر عهده دولت است و زمانی که چیزی قانون شد، مجری باید آن را اجرا کند.


وی خواستار عودت این نامه به دولت شد و از لاریجانی خواست تا برای حفظ شان مجلس و اقتدار در راس امور بودن آن، جلوی رفتارهای انتحاری را بگیرد و اجازه ندهد که در مقابل اجرای قانون شبهه ایجاد کنند.
به گفته وی، این نامه برخلاف قانون اساسی بوده است و باید آن را به دولت بازگرداند.


فلاحت پیشه به استناد نتایج تفحص از سازمان تربیت بدنی ادامه داد: برخلاف ادعای احمدی نژاد، این سازمان تیمداری می کرده و نه مدیریت ورزش و همه از عملکرد آن مینالیدند.

وی همچنین نامه رئیس دولت را به جام زهری تشبیه کرد که باید برگردانده شود.


در واکنش به این مورد، علی لاریجانی با بیان اینکه این نامه و استدلالات آن را نمیپ سندد، از نمایندگان خواست تا آن را جام زهر ندانند و اجازه بدهند که از این مساله عبور شود و وقت مجلس صرف نشود.


رئیس مجلس بار دیگر اعلام کرد که این نامه را غیر قابل توجیه و نادرست می داند اما نیازی هم به عودت آن نیست.


تهدید به آبستراکسیون
در ادامه واکنش ها به حملات احمدی نژاد به مجلس، یکی دیگر از نمایندگان مجلس در اعتراض به نامه معرفی وزیر ورزش و لحن کلام رئیس دولت اعلام کرد که در جلسه رای اعتماد به این وزیر شرکت نمی کند.


عماد حسینی در تذکر خود با بیان این که شیوه رئیس‌ دولت برای معرفی وزیر وزارت ورزش و جوانان شیوه جدیدی است، گفت: این نوع نامه نگاری در معرفی وزیران به جایگاه مجلس خدشه وارد می‌کند.


حسینی با تاکید بر اینکه با این شیوه معرفی وزیر ورزش و جوانان در مراسم رأی اعتماد این وزیر شرکت نمی‌کنم، خواستار واکنش رسمی رئیسمجلس به نامه رئیس دولت شد و گفت برخی از دیگر نمایندگان هم ممکن است به این جلسه نیایند.


لاریجانی هم در پاسخ به تذکر حسینی با بیان این که اینگونه نامه‌نگاری‌ها برای معرفی یک وزیر شأن و جایگاه مجلس را پایین نمی‌آورد، گفت: اعتبار مجلس با این نامه‌‎نگاری‌ها به وجود نیاوده است که با آن پایین بیاید. این نامه را درست نمیدانم و معتقدم که خدشه به جای دیگر می زند نه مجلس!


رای نخواهد آورد
جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه هم در تذکر دیگری، نامه احمدی نژاد به مجلس درباره وزارت ورزش و جوانان را نوعی بدعت و اقدامی غیرمتعارف برشمرد و گفت: مجلس هیچ گاه اختیاراتش را کاهش نمی‌‎دهد و به طور قطع وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری رای نخواهد آورد.


این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: اقدامی که احمدی نژاد کرد، به طور قطع دخالت در مسئولیت سایر قوا ست.


جهانگیرزاده به تذکر احمد توکلی که همین رابطه بود اشاره کرد و گفت: همان طور که در صحبت های توکلی شنیدیم، این نوع نامه نگاری ها یک بدعت و یک اقدام غیرمتعارف است. اگر رئیس جمهوری نمی خواهد وزیر موردنظرش رای نیاورد، اصلا کسی را معرف نکند، البته به طور قطع نیز وزیر پیشنهادی ایشان رای نخواهد آورد.


وی با تاکید بر اینکه مجلس باید قدرتمند عمل کند، اظهار کرد: در صورت قدرتمند عمل کردن مجلس، آزادی‌های مصرح در قانون اساسی نیز فراهم می شود، اما اینکه مجلس را وادار کنند که اختیاراتش را کاهش دهد، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.


خوراک تبلیغاتی برای رسانه ها بویژه خارجیها جور نکنیم
ذکرات متعدد نمایندگان به نحوه معرفی وزیر ورزش، به انتقاد از عدم قرائت تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی رسید و مصطفی کواکبیان که از طراحان این تفحص بود، در تذکری گفت: مشکل دولت تشکیل وزارت ورزش نیست. مشکل این است که رئیس جمهور خودش را هم مجری و هم مفسر قانون میداند و بنا به تفسیر خودش می خواهد قانون را اجرا کند.


وی با بیان اینکه اگر نتیجه تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی قرائت شده بود، دولت نمی توانست ادامه کار در عرصه ورزش در قالب سازمان را به وزارت ورزش ترجیح دهد، خطاب به لاریجانی گفت: بفرمایید آقای حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی بگوید که چرا این گزارش تفحص را علی رغم اینکه ماه هاست آماده شده است، ارائه نمیدهد؟


لاریجانی هم از حداد عادل خواست تا پاسخ بدهد و او گفت: این تفحص ربطی به وزارت ورزش ندارد و یک تفحص جداگانه بوده که گزارش نهایی آن ایراداتی داشت که رفع شده و الان آماده است و به زودی تقدیم هیات رئیسه می شود.


او از روشن بودن تریبونش استفاده کرد و خطاب به نمایندگان معترض به دولت گفت: چقدر وقت از دیدار با رهبری گذشته که توصیه ایشان به همکاری با دولت را فراموش کرده اید؟


وی با تاکید بر اینکه نباید فضای کشور را به فضای تشنج بین قوا تبدیل کنیم، ادامه داد: حالا که وزیر معرفی شده همانطور که رئیس مجلس هم می گویند، بگذارید مساله در مجرای قانونی پیگیری شود و خوراک تبلیغاتی برای رسانه ها بویژه خارجیها جور نکنیم.


ما از این مجلس می رویم اما شما نباید از جایگاه آن دفاع کنید؟
اظهارات حداد عادل با تذکر کاظم جلالی نماینده اصولگرای منتقد مواجه شد که خطاب به وی گفت: در اینکه حدادعادل باید ما کوچکترها را راهنمایی کند، شکی نیست. چون ما همه از شاگردان وی هستیم اما این تشنج از کجا شروع شده است؟ شروع کننده مجلس است؟ در مردم سالاری دینی که اینقدر مطلب مینویسیم، کدام قوه نماد مردم سالاری است؟ مجلس که امام گفت در راس امور است یا دولت که قدرت و پول را در اختیار دارد؟


وی به سوالاتش از حداد ادامه داد و پرسید: ما از این مجلس می رویم اما شما نباید از جایگاه آن دفاع کنید؟ مجلس باید در این جایگاه باقی بماند یا نه؟ جایگاه رهبری و ولی فقیه باید حفظ شود یا نه؟ ناصحانه یک طرفه مسائل را مطرح نکنید. رئیس مجلس هم اجازه ندهد که جایگاه مجلس مخدوش شود.

 

حمید تکاپو



احضار مهدی تاجیک فعال دانشجویی  برای تحمل دو سال حبس به زندان اوین

Posted: 14 Jun 2011 04:22 AM PDT

 جرس: مهدی تاجیک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران برای سپری نمودن دو سال محکومیت حبس خود توسط اجرای احکام دادسرای اوین به این زندان فراخوانده شد.


به گزارش رسیده به جرس، این فعال دانشجویی و مطبوعاتی که در پی دستگیری های گسترده عاشورای سال 1388 در منزل خود بازداشت شده بود در سال 1389 در طی حکمی در دادگاه بدوی به 27 ماه حبس تعزیری و 30 سال محرومیت مطبوعاتی و سیاسی محکوم گردیده بود که این حکم در ماههای پایانی سال گذشته توسط دادگاه تجدیدنظر شکسته و به 15 سال محرومیت مطبوعاتی و سیاسی و 24 ماه حبس تعزیری کاهش یافت. شایان ذکر است که مهدی تاجیک در طی تائید این حکم به مدت 15 سال از حرفه خبرنگاری، روزنامه نگاری و همچنین سخنرانی، مصاحبه، مقاله نویسی و عضویت، هواداری و همچنین فعالیت موثر در احزاب و گروههای سیاسی محروم گردیده است.
مهدی تاجیک کارشناس فیزیک هسته ای و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده حقوق دانشگاه تهران می باشد. وی پیش از این نیز در سال 1385 به اتهام تاسیس و فعالیت در یک گروه دانشجویی توسط نیروهای امنیتی دستگیر و ماهها در زندان 59 سپاه در بازداشت به سر برده است. وی در همان سال توسط دادگاه انقلاب به دو سال و نیم سال حبس تعزیری محکوم گردیده بود.