جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه: احمدی نژاد حق ندارد برای علما و مراجع تعیین تکلیف کند

Posted: 11 Jun 2011 09:32 AM PDT

 جرس: در واکنش به اظهار نظر احمدی نژاد در کنفرانس خبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران گفت: هیچکس حق ندارد برای علما و مراجع تعیین تکلیف کند.


عبدالعلي گواهي مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه تهران در اين باره به «تهران امروز» گفت:  توقع اين است كه احمدی نژاد هر چه زودتر از جريان انحرافي اعلام انزجار كند.


وی با انتقاد از  اظهارات رئيس‌ دولت مبني بر اينكه در ايران علما براي اظهارنظر آزاد‌ند، ادامه داد: نبايد هيچ كس به خود اجازه دهد كه راجع به علما و مراجع تكليف تعيين كرده و مثلا بگويد كه اين قشر حق اظهارنظر راجع به دولت را دارند يا خير
.


مسئول نمایندگی ولی فقیه افزود:
در هيچ عرصه‌اي ما مقلد آقاي رئيس‌جمهور نبوديم. ما مقلد رئيس‌جمهور در مباحث اصلي انقلاب نبوديم. رئيس‌جمهور رئيس يك قوه است و بايد طبق تعهدي كه دارد براي مردم كار كند. ملت ما خط،‌ربط و مشي خود را از رئيس‌جمهور نمي‌گيرد.بايد توجه شود كه اين تصور به وجود نيايد كه روساي جمهوري كه مي‌آيند و مي‌روند اصول را براي ما مشخص مي‌كنند.


وی ادعا کرد که مردم مقلد مرجع خود يعني رهبري هستند.


گواهی با گلایه مندی از خواص گفت: خواص نبايد بگذارند در تمامي عرصه‌ها رهبري وارد شود. رهبري فصل الخطاب است و بايد حرف آخر را بزند.خواص هم بايد اينقدر بصيرت داشته باشند كه مردم را توجيه كنند. رئيس‌جمهور يكي از خواص است، رئيس مجلس ورئيس قوه قضائيه نيز يكي از اين خواص‌ها هستند.وزرا،‌ نمايندگان،‌استانداران،‌ائمه محترم جمعه و جماعات و... از اين خواصند. اگر در دوران جريان انحرافي، اين خواص به اندازه برخي از خواص ديگر كه نمره بيست گرفتند، وارد عرصه مي‌شدند تكليف جريان انحرافي مشخص مي‌شد و در نطفه خاموش مي‌شد. ولي متاسفانه برخي از خواص منتظر مانده تا اتفاق ناگواري بيفتد و بعد وارد عرصه شوند.


وی مدعی شد که جريان‌هاي انحرافي جلوي سرعت نظام را مي‌گيرند.


گواهی همچنین ابراز نگرانی کرد که چرا احمدی نژاد اينقدر در اين جريان ساده لوحي به خرج دهد كه جريان انحرافي را نشناسد.

 

سپاه تن به انتخابات نمی دهد

Posted: 11 Jun 2011 08:58 AM PDT

پیش بینی مهدی کروبی از انتخابات ۸۸
جرس: مهدی کروبی با ابراز نگرانی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ پیش بینی کرده بود: من فکر نمی کنم این انتخابات به سلامت بگذرد؛ با آمدن این دولت (احمدی نژاد) سپاه، تمام منابع اقتصادی کشور را در دست گرفته و حاضر نیست تن به انتخابات بدهد و از آنهمه ثروت بگذرد.



روزنامه میهن که امروز اولین پیش شماره خود را منتشر کرد، با درج این گفت وگو که بخشی از یک
مصاحبه منتشر نشده با مهدی کروبی است، نوشته است: این گفت و گو مدتها قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در دفتر او انجام شد؛ بخش های دیگر این گفتگو، داوری او نسبت به چهره های تاثیرگذار اصلاح طلب است و انتشار آن منوط به اجازه آقای کروبی است؛ اما آنچه اینک پیش روی شماست دیگر منتظر اجازه او نمی ماند؛ زیرا نشان از پیش بینی زودهنگام روزهایی است که در «خشت خام» می دید؛ مهدی کروبی پس از این گفتگو در حالی که چای می نوشید گفت: «اینها یک مباحثه بود بین دو طلبه! حرفهایی که نمیخواهم با صدای بلند بگویم» و حالا زندگی پیرمرد در حصر، صدای بلند ناگفته هاست و شکستن ساقه گلی که «از زندان سلطنت تا زندان ولایت» به جانش آب داد اما به برش شکست...



متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:


از انتخابات آینده (۱۳۸۸) شروع کنیم؛ شما این بار هم نامزد می شوید؟

 حالا زود است و معلوم نیست؛ آخر من فکر نمیکنم این انتخابات به سلامت بگذرد؛ با آمدن این دولت (احمدی نژاد) سپاه، تمام منابع اقتصادی کشور را در دست گرفته و حاضر نیست تن به انتخابات بدهد و از آنهمه ثروت بگذرد. اینکه مردم کسی را انتخاب کنند و او بخواهد بر سپاه نظارت کند که جلوی دخالت او در سیاست را بگیرد و بر آنچه که دست سپاه است نظارت داشته باشد و یا حسابرسی کند؟ اینها نمی گذارند؛ واقعا کار خیلی سخت شده است و نمی بایست می گذاشتند کار به اینجا برسد.

چه کسانی نباید می گذاشتند؟

میشد جلوی اینها را گرفت؛ خوب شما دیدید که در انتخابات (۱۳۸۴) من نفر اول شمارش آرا در ۱۵ استان کشور بودم و اندکی خوابیدم و بیدار شدم و دیدم همه چیز از دست ستاد انتخابات کشور خارج شده و دست دیگران افتاده، بعد هم نامه نوشتم و نقش آقا مجتبی (خامنه ای) را گفتم؛ اگر باور میکردند خطری را که انتخابات را تهدید می کند نمی گذاشتند اینجوری شود.

شما که این خطر را میدانستید چرا نگفتید به دولت آقای خاتمی؟

من اتفاقا گفتم و حتی پیشنهاد دادم که به خاطر حساسیت اوضاع، وزارت کشور را برای انتخابات بدهند دست (سید علی اکبر) محتشمی پور؛ او از پس اینها برمی آمد و می توانست جلوی تقلب را بگیرد (...)؛ حالا گذشت و نمیخواهم کسی را متهم کنم، همه با هم تا اینجا آمدیم، مهم این است که حواسمان باشد که دیگر برگزاری انتخابات سالم و آزاد در این کشور کار ساده ای نیست؛ اصلا ساده نیست، زمان امام (خمینی) هر ایرادی که می گرفتند نمی توانستند انتخابات را چیزی بگویند، در سلامت اش شک نبود، آنجا هم که آقای جنتی و شورای نگهبان خواستند نتیجه ای که به نفع شان نبود (مجلس سوم) را دستکاری کنند امام محکم جلوی شان ایستاد و نگذاشت. هر جوری که بشود کشور، انتخابات اگر سالم باشد جمهوریت حفظ می شود و مردم خودشان می آیند و هرجور که بخواهند می آیند و با انتخاب شان اصلاح می کنند و تغییر می دهند؛ اگر این نباشد همه چیز از بین می رود.

خوب! کوتاه آمدن دولت خاتمی در برابر دخالت حکومت در نتیجه انتخابات، مختص او نبود؛ شما هم در مجلس ششم که قدرت کاملا دست اصلاح طلبان بود در مواردی تسلیم آقای خامنه ای شدید...

  موضوع نتیجه انتخابات با هیچ مصداق دیگری قابل مقایسه نیست؛ رگ حیاتی نظام است که جای کوتاه آمدن نیست، انتخابات نباشد دیگر امید هیچ اصلاح یا تغییری نیست و اگر اعتراض از راههای دیگری بشود معلوم نیست به چه نتیجه ای برسد. برای همین هم یک عده از اول با جمهوری مخالف بودند؛ اما از انتخابات که یک رکن نظام است بگذریم من آنوقت معتقد بودم که در مصادیق، باید رهبری را داشت چون تا زمینه برای تغییر بیشتر بر اساس انتخابات های بعدی فراهم نشود اگر او را نداشته باشیم هیچ کاری نمی شود کرد. ضمن اینکه نباید توقع مردم را بالا برد، ظرفیت ها را باید در نظر گرفت، وقتی هنوز فکری برای مراکزی که به هیچکس هم جواب نمیدهند و هرکاری که دوست دارند می کنند نکردیم چرا وعده هایی میدهیم که وقتی نشد سرخوردگی و یأس بیاورد. (...) من کارهایی کردم که میتوانستم؛ جوری عمل میکردم که بتوانم گاهی زندانی ها را آزاد کنم، برای شان مرخصی بگیرم و در حد توانم به گرفتاری خانواده های شان برسم... اما وقتی لقمانیان (نماینده همدان) را گرفتند محکم ایستادم و کوتاه نیامدم؛ دیدم نه! اینجا پای همان انتخابات و مجلس و جمهوری در میان است و جای مماشات نیست. من در تبلیغات انتخابات هم همین کار را کردم و حرفهایی را زدم که شدنی بود (...)

 

در غم ما روز ها بیگاه شد

Posted: 11 Jun 2011 07:54 AM PDT

عبدالکریم سروش
یکی را دست اجل و دومی را دست ستم از ما گرفت. چه می شد اگر دست اجل گلوی ستم را می فشرد و میر اجلّ را با خود می برد؟

به نام خدا
 


عزیزی به خواب رفت، هاله ای در سحاب رفت وسایه ای با آفتاب رفت.


"گر سنگ ازین حدیث بنالد عجب مدار" ، "کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران".


یکی را دست اجل و دومی را دست ستم از ما گرفت . چه می شد اگر دست اجل گلوی ستم را می فشرد و میر اجلّ را با خود می برد؟


شربت مرگ مر آن پاکیزه جانان را گوارا باد که پا ک وچالاک رفتند واکنون در اقلیم هشتم ، در ارض ملکوت و در سایه رحمت حقّ، آرمیده اند و به ما محبوسان سجن طبیعت و مجروحان جورولایت ندا میدهند که "یا لیت قومی یعلمون بما غفرلی ربّی وجعلنی من المکرمین".


هرگاه یکی از این مجاهدان عاشق و پارسا در می گذرد حس می کنم بارما سنگین تر و کار ما سهمگین تر می شود. با خود زمزمه می کنم " که خود آسان بشد وکار مرا مشکل کرد". در این دوران پر تلاطم که " ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد " ، آنان که باید نگاهبان روح و معنا و آموزگار زهد و تقوا باشند، خود چنان جسمانی و دنیوی شده اند، و چنان گلوی نجابت را به تیغ شرارت بریده اند، و جهل را بجای علم، وجن را بجای انس نشانده اند و ریا را حلال و نظر را حرام کرده اند ، و چنان چاه های نفت راتهی و چاه جمکران را پر کرده اند، و چشم ها را به نم و دل ها را به غم نشانده اند،وقرآن را دام تزویر وشریعت را دکان معیشت کرده اند، وخاک دنائت درچشم مروّت زده اند و آب دهان بر روی بصیرت افکنده اند، وچنان جان را ارزان ونان را گران کرده اند، و حرمت قضا و انتخاب و قانون را برده اند ، و جاهلان را تکریم و عاقلان را تحقیر کرده اند ،و بر دهان آزادی پوزه بند زده اند و کام عدالت را تلخ کرده اند، و قتل و تجاوز وجعل وتقلب راسکه رایج و روان کرده اند، و... که دست ودهان دردمندان و درمانگران رااز شرم بسته اند وجان وروانشان را خسته اند.


این نیکخواهان ودرد مندان که عمری دل در گرو مذهب وملیت داشته اند ،وهردو را باهم می‌خواسته اند ،از یکسو راهی به آسمان جسته اند و در سایه نگاه نوازشگر خداوند ، معنا و باطنی برای حیات خاکی طلب کرده اند، و به اقتفاء رسول مکرم ، به تتمیم مکارم اخلاقی کوشیده اند، واز سوی دیگر آسایش دوگیتی را در مروّت با دوستان و مدارابا دشمنان دیده اند و به حکومت فرا دینی فتوا داده و فرا خوانده اند، و بر قراءت رسمی از دین خط بطلان و پایان نهاده اند،وپنجه در پنجه استبداد واستعمار افکنده اند وبر استقلال وطن وآزادی هموطنان پا فشرده اند و درین راه جفا و جور جماعت جاهلان را به جان خریده اند و در نبرد با ناراستی ها سپر نینداخته اند ، و عزّت فقر وقناعت را به خواری حرام خواری از خورجین ژنده ولایت نیا لوده اند، و بر در ارباب بی مروت دنیا به دریوزه نرفته اند، وخلوت دل را از صحبت اغیار پیراسته اند، و در انتظار ظفر، صبورانه خطر کرده اند ، و خسته ازخنجر خزان ،خنده خرّم بهار را نویَد داده اند،اینک اینان بکدام دلیری از معشوق زیبا روی خود سخن بگویند ، که می بینند مشتی سفله و سفیه ، دیوی را به سودای زر و به سرخاب تزویر بزک کرده اند و حلّه حورو پری پوشانده اند، و بنام ملیت و مسلمانی می فروشند


پری نهفته رخ و دیو در کرشمه حسن بسوخت دیده ز حیرت که این چه بوالعجبی ست


ایرانیان وپارسیان بسی بختیار بودند که آفتاب عنایت خداوندی و سحاب رحمت مصطفوی بر آنان سایۀ عزت افکند تا به شرف اسلام مشرّف شدند وردای ایمان بر تن کردند و جرعۀ معرفت از جام رسالت محمّد نوشیدند و کتاب و حکمت او را عزیز داشتند و در فهم و تفسیر آن به جان کوشیدندواسلام را ایرانی وایران را اسلامی کردند و چراغ فرهنگ فروخفتۀ خود را به مدد آن فروغی نو بخشیدند و با شکفتنی شگفت، هویتی و حقیقتی و جانی و جانانی تازه یافتند.


حاملان و خادمان و بانیان این فرهنگ پر فروغ نو آئین ، نه چندان اند که نامشان به حصر و احصا در آید وآسمان علم و ادب ایران از فقیهان وشاعران و عالمان و عارفان و فیلسوفان و متکلّمان ومتفکّران و هنرمندان مسلمان ، چنان پر ستاره است ، که با خورشید روشن پهلو می زند.


دریغا ودردا که والیان جائر جمهوری اسلامی ، امانت داران و وارثان لایقی برای این میراث مفخّم نبودند. حریصانه و گدا طبعانه ، براین خوان یغما نشستند وسفیهانه مستی کردند وخم شکستند. هر چه در خزانۀ اسلام وایران ، به هزاره یی جمع آمده بود به دهه یی مصرف ومستهلک کردند. دست تطاول در مقدّسات گشودند و چوب چپاول بر افتخارات زدند.


نه فقط علی ومحمّد وحسین و زینب را خرج هوس های حقیر و افکار فقیر خود کردند ، که فردوسی و طبری و فارابی و بوعلی و سهروردی ومولوی وحافظ وصدرالدین شیرازی را نیز در مسلخ منافع خود سر بریدند. و از فرهنگی فربه و فاخر ، جثه ای علیل و عاجز بر جای نهادند که نه بازوی رنجورش دست کسی را تواند گرفت نه رخسار کریهش دل کسی را تواند برد. و آنگاه از جوانان حقیقت جو و جسارت خو ، گله سر دادند که چرا از جور ولایت و ولایت جور می گریزند، وچرا کرامت تراشی ها و خارق عادت بافی ها وگندم نمایی وجو فروشی هایشان را به جوی بر نمی گیرند، و متاع بی مشتری شان را به پشیزی نمی خرند.


امروز قم مرکز رسمی خرافه پروری و سفاهت گستری حکومت شده است. یاوه یی نیست که بر منبر ها گفته نشود و خرافه یی نیست که در قم ساخته و صادر نگردد. و قساوت وشرارتی نیست که در آنجا توجیه وتجویز نیابد. ولیّ جائر جمهوری ( که بی گمان نا مش در زمره جباران بی رحم تاریخ رقم خواهد خورد ) می پندارد که با جمعی شاعر کم شعور ومداح منقبت خوان مجیز گو و مشتی واعظ مدعی و متوهّم ، می تواند کرسی نظریه پردازی و فرهنگ سازی دایر کند و به جنگ با " تهاجم فرهنگی " برود!


امروز ابلیس هم از آنچه پلیس در ایران میکند بیزارست وظلم هم از آنچه در محکمه ها و محبس های جمهوری اسلامی می گذرد شرمگین است. مظلومان آینده تاریخ بر روحانیان خفته امروز نخواهند بخشید که به استبداد دینی خوش آمد گفتند ومنافع خودرا بر مصالح خلق مقدم داشتند وبانگی به اعتراض و انکار بر نیاوردند.


------------------------------------------------------------------------------------------


بار خدایااز روزی که آستان ولایت تو را بوسیدیم و با ر سنگین امانت تو را بر دوش گرفتیم ، و" ازهمه باز آمدیم و با تو نشستیم " ،غمخوار ایمان و حریت شدیم وانسان راکه برصورت خویش آفریده یی سزاوار حرمت وکرامت بیکران یافتیم.


می بینیم که رهزنان در کمین نشسته اند و بنام تو راه سعادت و راحت خلقان را بسته اند. نیکان را یا به گورستان فرستاده اند یا بزندان. و مملکت را یا به جنّیان سپرده اند یا به جادوگران. افول اختر مروّت و غروب خورشید عدالت را می نگریم و آئین نازنینت را می بینیم که پیام آور خشم وخشونت و جنگ و نفرت شده است.


معاویه ها را می بینیم که چنگ و دندان در خون یکدیگر فرو برده اند و بر سر طعمه ریاست ، تهیگاه خود را می درند. کشور ایران را می نگریم که چون کشتی بی لنگر کژ مژ می شود ونا خدایش گویی خدا را از یاد برده است. با اینهمه،نومیدی را گردن زده ایم که :از ازل تا به ابد فرصت درویشان است.


بار خدایا ، صالحان و آزادیخواهان را چندان فرصت وکامیابی ده تا دست به کاری زنند که غصّه سرآید و دیو بیرون رود و فرشته درآید. توفانهای تند توحش، چراغهای کوچک مقاومت را کشته و شکسته اند. مگذار مشعل های بزرگ بمیرند ، مبادا ظلمت استبداد جاودانه شود.اینک که برق غیرت درخشیده و سحاب عزّت را سوخته، ابری و بارانی دیگر بفرست تا پلیدی وشومی جهل وفقرو ا ستبداد را بشویدوگلزارآزادی واگاهی را آبیاری کند.


ای فروزندۀ ماه و مهر، شب تیرۀ ستم کشان را سحر کن، وخواب شب پرستان راجاودانه گردان


آنکه خوابش بهتر از بیداری است                         آنچنان بد زندگانی، مرده به

.
نسیم جان بخش رحمت تو سرمایۀ سعادت ماست.

 

بار خدایا عزت الله سحابی وهاله سحابی را به گلزار رضوان راه ده وآنان را در زمره صدیقان و قدیسان بنشان،وبر افتادن بیخ استبداد را که آرزوی همه عمرشان بود تحقق بخش،وایرانیان را از چنگ سفیهان وسفلگان برهان واز دروغ وخشکسالی ودشمن مصون دار ورحمت ومحبت عام خودرا بر همگان بگستر.


چراغ صاعقۀ آن سحاب روشن باد                          که زد به خرمن ما آتش محبّت او


بیا که دوش به مستی سروش عالم غیب                     نوید داد که عام است فیض رحمت او

 

عبدالکریم سروش
خردادماه 1390

 
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

دوسالگی جنبش سبز؛ حفظ اتحاد بر آرمان های دموکراتیک

Posted: 11 Jun 2011 07:25 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: بیست و دوم خرداد دو حس متضاد را برای ایرانیان طرفدار دموکراسی یادآور می شود. احساس همبستگی در مبارزه مسالمت آمیز علیه استبداد دینی و حس بهت و ناباوری از خیانتی که توسط حکومت در آرایشان انجام شد. پایان روز بیست و دوم خرداد 1388 نقطه پایانی بر امید به تغییرات دموکراتیک از کم هزینه ترین راه یعنی مشارکت در انتخابات بود. فردای آن روز فصل دیگری آغاز شد. نتیجه آرا به سود "محمود احمدی نژاد" کاندیدای مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی جعل شد و برای میلیونها شهروندی که دل به تغییر اوضاع بسته بودند راهی جز اعترض نماند.  

 

اتحاد برای یک هدف


تولد جنبش سبز محصول احساس مسوولیت جمعی برای اعتراض به روندی بود که دست کمی از یک کودتا نداشت. حکومت به شکل شوک آوری نه فقط آرای عمومی را دستکاری کرد بلکه با دستگیری ده ها کنشگر سیاسی و مدنی اصلاح طلب در نخستین ساعات پس از رای گیری و گسیل کردن نیروهای سرکوب به خیابان،عزم خود برای ایستادگی مقابل خواستهای دموکراتیک را به نمایش گذاشت. روزهای بعد روزهای خون و قیام بود. تظاهرات میلیونی شهروندان با نمادهای سبز و شعار " رای من کجاست؟" پاسخی جز گلوله های سربی باتوم های برهنه، اسپری های اشک آور و حبس و بازداشت نیافت. به موازات خشونت بی سابقه حکومتی، عرصه برای همبستگی سبزها بر حول یک مطالبه واحد فراهم شد. برگزاری انتخابات آزادانه در سرلوحه خواسته های دموکراتیک قرار گرفت و طیفهای متنوعی از هواداران تغییر بر سر آن به توافق رسیدند. برای پیگیری این هدف در دو سالی که از تولد جنبش سبز می گذرد راه های متنوعی آزموده شده اما همه این راه ها متکی به شیوه های مبارزه مسالمت آمیز بوده است.


خون در خیابان


تمایل به پیگیری خواست های دموکراتیک از روش های غیرخشونت آمیز را می توان بیش از هر چیز محصول تجربه جمعی ایرانیان در انقلاب 1357 دانست. انقلابی که میراث دار رادیکالیسم و خشونت رایج در همه انقلاب ها بود و به بازتولید استبداد در فردای پیروزی منجر شد. سبزها بر مبنای این تجربه تاریخی خود را متعهد به مبارزه با روش های مسالمت آمیز دیدند. تظاهرات میلیونها شهروندی که مهر سکوت بر لب در 25 خرداد 1388 و سه روز پس از آن خیابان های تهران و برخی شهرهای بزرگ را به صحنه اعتراض خود بدل کردند نمادی از اراده به دنبال کردن مبارزه مسالمت آمیز بود. با این حال حکومت اعتراض های مدنی را به شدیدترین شیوه های ممکن سرکوب کرد به گونه ای که در طول یک هفته بیش از 20 نفر توسط ماموران امنیتی قربانی شدند و پس از خطبه های آقای خامنه ای در نماز جمعه 29 خرداد آهنگ سرکوب شدت بیشتری یافت. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی بی تابی اش نسبت به اعتراض های دموکراتیک را با زبانی صریح ابراز کرد و گفت که اگر اعتراض ها ادامه یابد مسوولیت خون کشته شدگان به گردن کسانی است که آنها را به تظاهرات دعوت می کنند. روز بعد از این سخنرانی صدها هزار نفر در مسیری که از قبل پیش بینی شده بود به خیابان های پایتخت آمدند و حکومت بر مبنای فرمان رهبری معترضان را به خاک و خون کشید به گونه ای که در انتهای شب خیابان های مرکزی تهران شبیه منطقه ای جنگ زده بود. بی رحمی غیرقابل باور ماشین سرکوب حکومت که جلوه هایی از آن در حمله به کوی دانشگاه، تجاوز جنسی به گروهی از معترضان و کشتار و دستگیری های بی محابا در خیابان بروز کرد، هزینه اعتراض های عمومی را بالا برد اما به آن پایان نداد. تصمیم هوشمندانه بعدی که "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" به عنوان راهبران جنبش سبز اتخاد کردند فراخواندن سبزها در مناسبت های حکومتی نظیر روز قدس، روز 13 آبان و روز عاشورا بود. تظاهرات روز قدس یک شوک کامل برای حکومت بود. در این روز یک اعتراض صدها هزار نفری دیگر شکل گرفت و موقعیت خاص آن اجازه سرکوب شدید را به حکومت نداد. اما تظاهرات 13 آبان بار دیگر با خشونت و بی رحمی ماموران عجین شد و در روز عاشورا این خشونت به اوج رسید. بر مبنای گزارشهای رسمی 8 شهروند در روز عاشورا توسط ماموران کشته شدند و این در حالی است که گزارشهای مستقل از کشته شدن تعداد به مراتب بیشتری حکایت دارد. بازداشت های صدها نفری و ضرب و شتم بی محابای شهروندان در این روز به منزله ضرب شستی بود تا حکومت مقاومتش در مقابل خواسته های دموکراتیک را به رخ مخالفان بکشاند. حربه بعدی برگزاری یک تظاهرات سازماندهی شده در روز نهم دی ماه 1388 بود که یک نمایش ابراز وفاداری به آقای خامنه ای به شمار می رفت. این تظاهرات به زحمت جمعیتی 200 هزار نفر را شامل می شد اما حکومت از آن به عنوان تظاهرات 5 میلیونی یاد کرد. موقعیت بعدی که می توانست وزن نیروهای حامی دموکراسی در مقابل هواداران حکومت را نشان دهد روز 22 بهمن بود. راهبران جنبش سبز برای این روز از هواداران جنبش دعوت به راهپیمایی کردند اما مسیرهای پیش بینی شده برای راهپیمایی در قرق کامل ماموران قرار گرفته بود به گونه ای که امکان تجمع را به معترضان نمی داد. تعداد نیروهای سرکوب در این روز به حدی بود که برخی ناظران در روایت خود تهران را به یک پادگان بزرگ نظامی تشبیه کردند.
 

اثرات استراتژی آگاهی رسانی


اراده سیری ناپذیر حکومت به سرکوب مخالفان روش اعتراض های جنبش سبز را تغییر داد. آنها به اصل بنیادی مبارزه مسالمت آمیز وفادار ماندند اما اعتراض های خیابانی را از اولویت خود کنار گذاشتند. در نظر تئوریسین های جنبش، هدف نه فقط مبارزه با اقتدارگرایی در خیابان ها بلکه گسترش دامنه مطالبات و خواسته های دموکراتیک در همه طیف های جامعه بود. رهبران جنبش از همین رو بر تقویت شبکه های اجتماعی به عنوان استراتژی اصلی جنبش سبز تاکید کردند. آنها خواهان گسترده شدن مطالبات میان بخش های حاشیه ای تر جامعه شدند تا جنبش دموکراسی خواهی صرفا یک حرکت متکی به طبقه متوسط جلوه نکند. شبکه های اجتماعی برای پیگیری این استراتژی در اشکال متعددی متجلی شد. از شیوه های شفاهی و گفتگوهای چهره به چهره شهروندان گرفته تا تاسیس پایگاه های خبری اینترنتی و استفاده از ظرفیت های شبکه های مجازی، بخش های مختلف زنجیره آگاهی دهی را تشکیل دادند. نتیجه حاصل از این استراتژی علیرغم همه دست اندازهای حکومتی، خیره کننده و شگفت آور بوده است. عمق یافتن نارضایتی از اداره اوضاع کشور میان گروه های حاشیه ای تا حد زیادی محصول روند آگاهی رسانی حامیان جنبش سبز بوده است. بر مبنای شواهد موجود پتانسیل اعتراض های کنونی در جامعه ایران به مراتب فراتر از دو سال گذشته است. حکومت علاوه بر بحران مشروعیت روز به روز بیشتر درگیر بحران کارآمدی می شود و با بی پاسخ گذاشتن انتظارات حداقلی شهروندان درباره مسایل اقتصادی زبانه نارضایتی را در آنان شعله ورتر می کند. به طور مشخص تحمیل هزینه های مضاعف اقتصادی بر دوش خانواده های کم درآمد پس از اجرای قانون حذف یارانه ها به تشدید نارضایتی میان گروه های حاشیه ای منجر شده است. علاوه بر این، اثرات تحریم های بین المللی که حاصل سیاست خارجی ماجراجویانه در برنامه هسته ای بوده است روز به روز بر سفره شهروندان  نمایان تر می شود و موقعیت حکومت را میان گروه های حاشیه ای شکننده تر می سازد.


بازداشت رهبران؛آخرین تیر ترکش


پس از آن که بازداشت گروهی گسترده از کنشگران سرشناس اصلاح طلب، فعالان مدنی و روزنامه نگاران به حکومث ثابت کرد نمی تواند وضع خود را با این روش ها تثبیت کند، وسوسه بازداشت رهبران جنبش در سر آنها افتاد. پروژه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی آخرین تیری بود که نظام برای مقابله با جنبش سبز در ترکش داشت. برای عملی کردن این اتفاق اختلاف نظرهای جدی میان تصمیم گیران جمهوری اسلامی دیده می شد. برخی به وضوح اذعان می کردند که بازداشت رهبران جنبش باعث تقویت محبوبیت آنها می شود و برخی دیگر با بی تابی از پروژه بازداشت دفاع می کردند چرا که آن را تنها راه چاره می دانستند. تصمیم در این باره متکی به نظر نهایی آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بود. او این دستور را پس از مشاهده اعتراض های صدها هزار نفری سبزها در 25 بهمن ماه سال گذشته صادر کرد و به این ترتیب بار دیگر بر نقش مستقیم خود در طرح ریزی کودتای انتخاباتی و سرکوبهای پس از آن صحه گذاشت. اعتراضهای خیابانی 25 بهمن ماه همراستا با خیزش های دموکراتیک در خاورمیانه انجام شد و این هراس را در راس نظام جمهوری اسلامی برانگیخت که اگر دست به بازداشت رهبران جنبش نزند سرنوشت اقتداگرایان معزول در تونس و مصر را تجربه خواهند کرد. شعارهایی نظیر" مبارک، بن علی، نوبت سید علی" نیز که توسط معترضان در 25 بهمن ماه سرداده می شد مهر تاییدی بر هراس حکومت بود. آنها به فاصله یک روز پس از این تظاهرات اقدام به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان کردند و از آن زمان تاکنون اجازه هیچ گونه تماس و ارتباط آنها با بدنه جنبش سبز را نداده اند. حصر آنان که در تضاد با قوانین قضایی جمهوری اسلامی است ترس حکومت از تاثیرگذاری تعیین کننده این چهره ها بر روند تحولات سیاسی را بر ملا می کند.

 

شکاف در بالاترین سطح


کسانی که حصر رهبران جنبش را به عنوان راهی برای تثیبت حکومت به آقای خامنه ای پیشنهاد کردند حالا وضعیت شکننده ای را شاهد هستند که در نظام جمهوری اسلامی کم سابقه بوده است. اختلاف های میان دو طیف محافظه کاران که یکی گروه حامی رهبری و دیگری گروه حامی محمود احمدی نژاد را شامل می شود از مرز بحران عبور کرده است.اتحادی که این دو طیف برای مواجهه با جنبش سبز میان خود ایجاد کرده بودند با دستگیری رهبران جنبش بلافاصله رنگ باخت و نزاع برای کسب سهم بیشتری از قدرت آنها را به ستیز علنی با یکدیگر ترغیب کرد. نیروهای حامی آقای خامنه ای در مجلس و قوه قضاییه برای مهار احمدی نژاد یکصدا شده اند و موج رسانه ای قدرتمندی نیز علیه دولت او شکل گرفته که به طور روزانه اتهام هایی مالی، اخلاقی و اعتقادی را متوجه دولت و نزدیکان آن می کنند. با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که این تنش ها در هفته ها و ماه های اینده به شکل قابل توجهی افزایش یابد. هواداران آقای خامنه ای می گویند که باید مانع از کسب برتری نزدیکان دولت در مجلس آینده شد چرا که آنها در صدد حذف محافظه کاران سنتی برخواهند آمد در عوض دولتی ها هم با تمام توان به رقبای محافظه کارشان می تازند و آتش حملات میان دو طیف به حدی شعله ور است که برخی ناظران احتمال حذف یکی از این دو طیف در صورت ادامه نزاع را رد نمی کنند. طیف هواداران رهبری از مدتی پیش زمزمه ها درباره استیضاح احمدی نژاد را آغاز کرده اند و رسانه های دولت نیز خواهان کنار رفتن طرفداران آقای خامنه ای از عرصه های مدیریتی شده اند.


سبزها؛ حلقه ای از یک زنجیر


فضای ملتهب سیاسی در ایران امکان پیش بینی های بلند مدت را سلب کرده است با این حال تقریبا محرز است که شکاف درون حکومت به موازت شکاف ملت- دولت گسترش خواهد یافت. نیروهای هوادار تغییر نیز از این روند متاثر خواهند شد. آنها در شرایطی که رهبران جنبش به حصر خانگی درآمده اند نیازمند تجربه هایی تازه ای از مبارزه هستند. سبزها در یک سیاست هوشمندانه نسبت به دعواهای درون حکومتی موضع سکوت اتخاذ کرده اند ولی کماکان نیازمند روشهای ایجابی برای استمرار مبارزه هستند. یکی از دستاوردهای قابل توجه جنبش تهیه منشور راه سبز بوده است که نسخه دوم آن به فاصله اندکی پس از حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر شد. شورای هماهنگی راه سبز امید که اعضای آن از سوی رهبران جنبش مورد تایید قرار گرفته اند نیز عهده دار سازماندهی اعتراض ها در شرایط کنونی هستند. این شورا تاکنون فراخوان هایی برای اعتراض های عمومی داده و درباره برخی وقایع داخلی و منطقه ای موضع گیری کرده است. آخرین فراخوان آنان دعوت از شهروندان برای برگزاری راهپیمایی سکوت در عصر روز 22 خرداد است. اهمیت این فراخوان در رجعت به اعتراض خیابانی به عنوان یکی از روشهای مبارزه مسالمت آمیز است. این فراخوان در شرایطی داده شده است که جنبش های دموکراتیک علیه حکومت های اقتدارگرا از زمستان سال گذشته تاکنون دستاوردهای خیره کننده ای داشته و تاکنون به سقوط سه حکومت دیکتاتوری انجامیده است. آهنگ تغییر در کشورهایی چون لیبی و سوریه کماکان در حال پیشروی است. شرایط منطقه ای که از آن به عنوان بهار عربی یاد می شود اعتماد به نفس سبزها برای غلبه بر نظام اقتدارگرای جمهوری اسلامی را نیز تشدید کرده است. آنها خود را حلقه ای از زنجیره تغییر می بینند و سرنگونی هر حاکم مستبدی امید به غلبه بر استبداد دینی در ایران را نیز بالاتر می برد.

 

 


 

سید محمدخاتمی: حبس ها و حصرها  را بردارید، فضای آزاد سیاسی بوجود می آید

Posted: 11 Jun 2011 06:57 AM PDT

جرس: سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از خانواده های شهدای خرمشهر و فعالان سیاسی این شهر تصریح کرد: دوستداران انقلاب و ایران هیچگاه دعوت به خشونت نمی کنند، بلکه خواستار وضع امن و آرام هم برای حکومت و هم برای مردم اند و این کار در صورتی میسر می شود که فشار و تنگناها برای حبس ها و حصرها برداشته شود، فضای آزاد سیاسی در پناه قانون بوجود آید.


به گزارش کلمه به نقل از سایت باران، در ابتدای این دیدار حاضران به بیان دیدگاههای خود پیرامون مسائل گوناگون پرداختند.

استقبال از مواضع و سخنان اخیر رئیس جمهوری سابق ایران با تأکید بر حفظ آرمانها و مطالبات به حق مردم، شرح مشکلات و عقب ماندگی های خرمشهر و نیاز مردم مقاوم و شریف این شهر به عنایت بیشتر برای حل مشکلات، بررسی آخرین وضعیت جامعه و مواضعی که در خصوص انتخابات باید اتخاذ شود و نیز انتقاد از وضع موجود و شیوه های جاری، بخصوص درخواست آزادی زندانیان سیاسی و نیز رفع حصر آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران این دو عزیز اهم مسائلی بود که مورد توجه و خواست حاضران در این نشست قرار داشت.


سید محمد خاتمی در این دیدار از حضور این افراد ابراز خوشحالی کرد و گفت: از اینکه جلسه ما متبرک است به نام و یاد خرمشهر عزیز که نماد مقاومت، مظلومیت و در عین حال سرافرازی ملت ایران است. بخصوص جایگاه والایی که در جریان جنگ تحمیلی داشته است.

وی با زنده نگه داشتن یاد شهدا گفت: به روان پاک همه شهیدان قبل و بعد از انقلاب و شهیدان جنگ تحمیلی و جریانات اخیر در کشور درود می فرستیم و یاد و خاطره زنان و مردان مقاوم و فداکار خرمشهر و شهیدان والامقام آن بخصوص سرداران شهید جهان آرا و موسوی و بسیاری دیگر که نام بردنشان مجال و زمان فراوان می خواهد گرامی می داریم.

خاتمی آزادسازی خرمشهر را دروازه فتوحات و پیروزی های پیاپی دانست و گفت: این اقدامات باعث شد تا دشمن وادار به عقب نشینی شود و در نهایت ملت ما بدون اینکه یک وجب از خاک خود را از دست بدهد بر این جنگ خانمان سوز نقطه پایان نهاد و دشمن تجاوزگر و پشتیبانان او را در رسیدن به هدفهای خطرناک خود ناکام کرد.

مشکلات آبادان و خرمشهر بعد از جنگ هم ادامه دارد

به گفته رئیس جمهور سابق کشورمان ، همه شهرها و آبادیهایی که در خط مقدم جنگ بودند و حتی همه ایران در جنگ آسیب فراوان دیدند ولی خرمشهر و آبادان بیش از همه با مشکلات مواجه بودند و مشکلات آنان بعد از جنگ هم بیش از دیگران است.

در همه دولت ها درباره خرمشهر و آبادان قصور شده است

وی تصریح کرد: در جریان بازسازی و بعد از آن خدمات زیادی شده اما بازگرداندن خرمشهر و آبادان به جایگاه قبلی آن میسر نشده و واقعا هم مشکل است و شاید در همه دولتها قصوری در این زمینه وجود داشته و می شد که بهتر از آنچه شده است کار کرد. بخصوص در سال های اخیر که درآمدهای سرشار نفتی بی سابقه در طول تاریخ نصیب کشور شد می شد مسائل این دو شهر و به طور کلی خوزستان عزیز و دیگر استانهایی که در جنگ آسیب دیده بودند بهتر حل شود. و بسیار تأسف آور است که هنوز حتی مشکل آب آشامیدنی آبادان و خرمشهر حل نشده است.

وی از تلاشهایی که با امکانات محدود در این دو شهر صورت گرفته قدردانی کرد و گفت: از خانم زمانی که همرزم و همراه شهید بوده اند و به مردم خرمشهر علی الخصوص به بخشهای محروم تر آن خدمت می کنند تشکر می کنم و امیدوارم مسؤولان محترم زمینه حل آسان تر و سریع تر مشکلات این شهر را فراهم آورند.

خاتمی افزود: وقتی نام “خرمشهر” را می شنویم نخستین امری که تداعی می شود خون و شهادت و جنگ و درگیری و ویرانی است و جنگ، عنوان خوش آهنگی نیست و در مقابل، صلح، زیبا و دلنشین است.

جنگ بیش از صلح مورد توجه قرار می گیرد

به اعتقاد خاتمی ، در تمدن ها و فرهنگ های قدیم، از صلح کمتر می شنویم و این جنگ است که بیشتر مورد توجه و ستایش قرار می گیرد. سلحشوری، قدرت برخورد با دیگران و پهلوانی و قهرمانی که نوعاً در جنگ آشکار می شود از فضیلت های انسانی به حساب می آید.

وی افزود: ولی من می خواهم به نام خرمشهر و به بهانه عظمت مقاومت و زیبایی آزادسازی این شهر بزرگ از “صلح” ستایش کنم. چرا که انسان زندگی امن و توأم با صلح را خواسته است نه تنها صلح میان انسان های درون یک مکتب و یک نظام، بلکه صلح میان همه انسانها و حتی میان انسان و طبیعت.

خاتمی به آیه ای از قرآن در این زمینه اشاره کرد و افزود : در قرآن کریم علاوه بر اینکه به صراحت و تأکید، مؤمنان به صلح و آشتی فراخوانده شده اند: “ادخلوا فی السلم کافه” همزیستی با دگراندیشان مسالمت جو و باورمندان به آیین های دیگر نیز توصیه شده است و نیکویی کردن و رعایت انصاف و عدل و نگاه داشتن حرمت همه آنها که ستیزگری نمی کنند نیز مورد تأکید قرآن است.

وی افزود: از شگفتی ها اینکه با وجود پیروزی های درخشان مسلمانان در جنگ های متعدد چون بدر و احزاب و خیبر و … قرآن کریم تنها صلح حدیبیه را فتح مبین و پیروزی آشکار می داند. یعنی فتح مبین آنجا است که شمشیرها و جنگ افزارها چه از سوی مسلمانان و چه از سوی مخالفان از کار می افتد.پیامبران برای برقراری صلح و آشتی میان همه بشریت آمده اند، چه رسد به پیروان یک دین و همزیستان در درون یک مرز و منطقه.

اگر بپنداریم همه عالم دشمن اند بدبینی و نفرت تشویق می شود

به اعتقاد خاتمی ، اگر کسانی بپندارند که همه عالم با ایشان دشمن اند و باید با آنان جنگید و از این بالاتر در درون امت و ملت مرزبندیهای موهوم به وجود آید و بدبینی و نفرت تشویق و تقویت شود چقدر از اسلام و عقل سلیم دور افتاده اند؟!

 

وی افزود: در حالی که با نگاه عمیق اسلامی و الهی و به اقتضای عقل سلیم بشری همه آنان که در درون یک نظام با مسالمت می زیند و ستیزگری نمی کنند خودی هایی هستند که باید حق و حرمتشان نگاه داشته شود و مشمول همه برکاتی باشند که در کشور وجود دارد یا باید داشته باشد، بخصوص رعایت این دید از سوی حکومت که امکانات و قدرت در دست او است بیشتر باید باشد.

حکومت مطلوب اسلام حکومت صلح گرا است

وی مثالی از دوران حضرت علی (ع) زد و گفت : مگر امام علی علیه السلام به حاکم منصوب خود سفارش نمی کند که دل و جان خود را سرشار و آکنده از مهربانی و دوستی با مردمان کن، چه هم کیشانت که برادران و خواهران دینی تو هستند و چه صاحبان عقاید و گرایش های دیگر که همسانان تو در آفرینش اند. حکومت مطلوب اسلام نیز حکومت صلح گرا است، چه با مردم خود چه با دیگران که برنامه و اقدام ستیزگرانه و جنگ افروزانه ندارند.

نه تنها شاهد دروغ و تهمتیم بلکه ناسزایی گویی در تربیون های مقدس هم ترویج می شود

به گفته خاتمی ، شعار مسلمانان در مواجهه با یکدیگر “سلام” است، یعنی نثار صلح و آشتی و درود، نه ستیز و تجاوز و مقابله و بسیار متأسفیم که شاهد نه تنها دروغ و تهمت، بلکه ناسزاگویی در محافل و رسانه های رسمی و حتی تریبونهای مقدس هستیم و البته ادب و انصاف از همه طرف باید باشد.

وی به وضعیت فعلی منطقه اشاره کرد و گفت: این نکته را نیز نادیده نگذارم که زیبایی و عظمت حرکت های امروز منطقه صلح آمیز بودن آنها است. در تونس، در مصر، در یمن، سوریه، بحرین و لیبی شعار اصلی “سلمیه” بودن و مسالمت آمیز بودن حرکت است، حرکت ضد دیکتاتوری، حرکت برای آزادی و حرکت برای حاکمیت بر سرنوشت و دفع دیکتاتوری در حالی که در بسیاری از جاها حکومت با خشونت تمام، با مردم روبرو می شود. چنانکه در لیبی و سوریه و بحرین و یمن می کشند، نابود می کنند، شکنجه می کنند ولی مردم از روش مسالمت آمیز خود دست بر نمی دارند. بنده معتقدم که اینهمه از تجلیات روح اسلام حقیقی است نه خشونت و نفرتی که به نام اسلام از سوی افراطیون واپس گرا منتشر شده و می شود. باری صلح اصل است و پاس داری از آن وظیفه بزرگ الهی و انسانی همه ما.

خاتمی بار دیگر به روایتی اشاره کرد و گفت : خداوند به پیامبر اکرم می فرماید “نرمش و مهربانی تو با مردم رحمت و برکت خدا است که به تو روی آورده است اگر چنین نبود مردم از اطراف تو پراکنده می شدند” و به دنبال آن توصیه ای دارد که باید روح حکومت هایی باشد که نسبتی با اسلام دارند. می فرماید: اگر مردم تندی و بدی هم کردند تو عفو کن، مگر نه اینکه عفو در جایی است که زشتی و جرمی بوده باشد. به این هم اکتفاء نمی کند و ادامه می دهد که علاوه بر عفو برایشان استغفار کن و با همین مردم مشورت کن و زمینه مشارکت آنها را در عرصه حیات اجتماعی فراهم آور و می دانیم که صلح علاوه بر اینکه پایه امنیت پایدار است خود نیز به نحوی متکی بر امنیت جامعه است. البته برای تحقق صلح باید امنیت را درست معنی کنیم، یعنی امنیت فقط در امنیت حاکمان دیده نشود، بلکه حاکمان هم در سایه امنیت جامعه و یکایک افراد می توانند امنیت داشته باشند و این در صورتی میسر است که حکومت ها بتوانند دلها را فتح کنند و دلها با رضایت مردم و تأمین حق و حرمت آنان جلب می شود و فتح مبین فتح دلها است.

به اعتقاد خاتمی ، “جمهوری اسلامی” که از آن دفاع می کنیم همین را می خواست. جمهوری اسلامی یعنی مردم از هر نژاد و قبیله و گرایش در پیروزی انقلاب و استقرار نظام سهیم بوده اند و در راه بردن نظام نیز باید مشارکت داشته باشند.اگر بخش هایی از جامعه در برابر هم قرار گرفتند و نیز اگر مردم یا بخش هایی از آنان در مقابل حکومت قرار گرفتند باید دریابیم که عیبی در کار است و در صدد درمان برآییم.

وی افزود: صلح مورد نظر و مطلوب در درون یک کشور و نظام اینکه همه مردم به حقوقشان برسند و امکانات مملکت در اختیار همه قرار گیرد.صلحی که در آن حکومت برآمده از رأی مردم و مسؤول در برابر آنان باشد. مردم به حکومت ها بدهکار نیستند و اگر بنا است طلبکاری باشد طلب مردم از حکومت است و حکومت باید براساس پیمانی که با مردم بسته است بدهیش را به مردم اداء کند. تنها بدهی مردم هم این است که در چارچوب قانون حرکت کنند.

امروز راه درست راه صلح و نفی خشونت گرایی است

وی نتیجه گیری کرد: باید از آنچه بر خرمشهر عزیز، بر خوزستان سرفراز و بر کشور ما در جریان جنگ تحمیلی رفته است ستایش از صلح را نتیجه گرفت و نکوهش جنگ و ستیز را؛ چه از بیرون بر ملت تحمیل شود و چه در درون پدید آید. البته ستایش از صلح به معنی نفی دفاع مشروع نیست. اصلا دفاع به معنی مقابله با جنگ افروزان و تجاوزگران و پاسداری از آزادی و ایمان و حرمت و حقوق مردم است.امروز هم راه درست راه صلح است و نفی رادیکالیسم و خشونت گرایی.

دعوت به صلح به معنای دست کشیدن از خواسته ها نیست

وی در عین حال معتقد است دعوت به صلح و آشتی به معنی دست برداشتن از خواستهای ملت و آرمانهایی که سعادت ما در گرو آن است نیست. مگر می شود از حقوق مردم کوتاه آمد و اگر هم کسی کوتاه بیاید، خود مردم کوتاه نخواهند آمد.

حبس ها و حصرها برداشته شود و فضای آزاد سیاسی بوجود آید

به اعتقاد رئیس جمهور سابق کشورمان، دوستداران انقلاب و ایران هیچگاه دعوت به خشونت نمی کنند، بلکه خواستار وضع امن و آرام هم برای حکومت و هم برای مردم اند و این کار در صورتی میسر می شود که فشار و تنگناها برای حبس ها و حصرها برداشته شود، فضای آزاد سیاسی در پناه قانون بوجود آید.

آزادی همه زندانیان سیاسی جامعه را از وضع امنیتی گذر می دهد

وی بار دیگر درخواست خود را مبنی بر پایان حصر مهدی کروبی ، میرحسین موسوی و همسرانشان را تکرار کرد و گفت : من هم مثل شما عزیزان معتقدم و امیدوارم که هر چه زودتر شاهد رفع حصر بزرگواران آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی و همسرانشان و نیز آزادی همه زندانیان باشیم که همین امر موجب لطافت فضا خواهد بود و گامی است بلند برای گذر از وضعیت امنیتی به فضای سالم سیاسی که هم نظام و هم حکومت و هم مردم از آن بهره خواهند برد.

۲۲ خرداد؛ تکرار حماسه حضور پویا و  پرشور سبزها

Posted: 11 Jun 2011 05:04 AM PDT

جرس:   شورای هماهنگی راه سبز امید برای برگزاری راهپیمایی سکوت در خیابان ولی عصر همزمان با دومین سالگرد انتخابات مهندسی شده  ۲۲ خرداد از مردم خواسته است تا با تجمع خود شور و پویایی جنبش را بار دیگر به نمایش بگذارند. 


 

در بیانیه‌ی شورای هماهنگی، از مردم خواسته شده تا ساعت ۶ تا ۸ بعد ازظهر روز ۲۲ خرداد در پیاده روهای خیابان ولی عصر حد فاصل میدان ولی عصر تا میدان ونک تجمع کنند و "سکوت مطلق" را در تمام مسیر حفظ کنند و "از هر گونه اقدامی که به خشونت‌طلبان بهانه برای انجام اقدامات غیر قانونی و ضد انسانی می‌دهد خودداری کنند."

در همین حال، اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی برگزاری راهپیمایی ۲۲ خرداد را باعث حفظ شور و هیجان جنبش سبز دانست و گفته است: به نظر ما انجام تظاهرات شور و هیجان و پویایی جنبش را حفظ می‏کند. بیست و دوم خرداد روز مهمی است، ماه خرداد ماه مهمی است. راهپیمایی ۲۲ خرداد آخرین فعالیت نخواهد بود. فرصت خواهد بود تا بر اساس ظرفیت‏هایی که ایجاد می‏شود نوع راهپیمایی‏های بعدی تغییر پیدا کند.


سازمان مجاهدین انقلاب: با حضور خود امید استبداد را به یأس تبدیل کنید

در پی فراخوان شورای هماهنگی، سازمان مجاهدین انقلاب شاخه خارج از کشور نیز طی بیانیه‌ای، از همگان دعوت کرد تا "با شرکت در راه پیمایی ۲۲ خرداد، امید استبداد را به یأس تبدیل کنند."
سازمان مجاهدین انقلاب که به ادامه مسیر جنبش سبز بدون خشونت و همراه با پایداری بیشتر تاکید دارد، در بیانیه‌ی تحلیلی خود بار دیگر "پافشاری بر خواسته‌های حداقلی جنبش سبز که در منشور سبز عنوان شده را تنها راه برون رفت از این بن بست کنونی کشور" می‌داند.

در بیانیه‌ی این سازمان بار دیگر به حکومت هشدار داده شده که "شهامت اعتراف به اشتباه را از خود نشان دهد و از لجاجت بیشتر در برابر خواست و اراده ملت دست بردارد."


جبهه مشارکت: جنبش سبز ایران با حضور پر نشاط مردم امتداد می‌یابد
جبهه مشارکت ایران اسلامی همگام با دیگر تشکل‌ها، با انتشار بیانیه‌ای خاطره‌ی حماسه‌های ۲۲و ۲۵ خرداد سال ۸۸ گرامی‌ داشت و تاکید کرد: "جنبش سبز با حضور پر نشاط و پر رنگ مردم در تمام برنامه هایی که درامتداد پاسداشت آراء مردم و قانون، گرامی داشت یاد شهدا و قدر شناسی ازفداکاری‌های آسیب دیدگان، زندانیان سیاسی و خانواده‌های بزرگوار آنها برگزار می گردد امتداد می‌یابد."

جبهه مشارکت در بیانیه‌ی خود بار دیگر بر "روش مسالمت‌آمیز برای پیشبرد اهداف جنبش" تأکید کرده است و از "رادیکالیسم" به عنوان "آفت بزرگ جنبش مردمسالاری ایران" یاد کرده است.


جوانان اصلاح‌طلب: حصر رهبران از اراده مردم نکاسته است
از سوی دیگر گروهی از جوانان اصلاح‌طلب همزمان با بسیاری از تشکل‌های دیگر، ضمن دعوت مردم برای این راهپیمایی، از حضور فعال خود در این مراسم خبر دادند.

جوانان اصلاح‌طلب در بیانیه‌ی از حضور خود در راهپیمایی ۲۲ خرداد خبر دادند و از تمام مردم نیز برای شرکت در این راهپیمایی دعوت کرده‌اند.

این جوانان با بیان این که "کودتاگران غافلند از اینکه جنبش سبزی که آغاز شده و سر باز ایستادن ندارد، تاکید کرده‌اند: جنبش وابسته به فرد نیست،از این روست که رهبران ما را حصر کرده‌اند، اما ما به آنها نشان دادیم که این حصر نه تنها از اراده مردم نکاسته بلکه باعث تکثیر رهبران در جامعه شده است. اینک هر ایرانی مسئولانه تر و با اراده ای محکمتر می اندیشد و گام بر می دارد.


جنبش سبز گیلان: تجمعات بعدی قطعا تجمع در سکوت نیستند
همگام با تشکل‌ها و گروه‌های مختلف، جنبش سبز گیلان نیز، با دعوت از مردم در راهپیمایی سکوت روز ۲۲ خرداد تاکید کرده است و سکوت را عامل مهمی در این تجمع دانسته که "با سکوت در تجمع ٢٢ خرداد ماه شاهد انفعال روحی و جسمی نیروهای سرکوبگر در برابر مردم خواهیم بود که این امر مقدمه‌ای برای تجمعات بعدی که قطعا در سکوت نیستند محسوب می‌شود."

جنبش سبز گیلان در بیانیه‌ی خود از تمامی آنها که معترض به وضع موجود هستند دعوت کرده تا "همراه با مردم سراسر ایران و برای تحقق سه خواست اولیه‌ی آ‍زادی رهبران جنبش و زندانیان سیاسی، اقدام فوری برای رفع معضل بیکاری و گرانی و برگزاری انتخابات آزاد مطابق با بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید درتجمع سکوت ٢٢ خردادماه شرکت کنند."

بر اساس اعلام این گروه، تجمع ۲۲ خرداد در گیلان، راس ساعت ۶ بعدازظهر از مسیر پیاده‌روهای خیابان مطهری حد فاصل چهار راه میکائیل تا میدان صیقلان و در راستای مسیر حرکت خوردروها، از چهارراه به صیقلان از سمت راست خیابان و از صیقلان به چهارراه از سمت چپ خیابان، آغاز و راس ساعت ۸ شب به پایان خواهد رسید.


جنبش سبز تبریز: حضور در راهپیمایی نوید بخش انسجام جنبش سبز است
همزمان جنبش سبز تبریز نیز، در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده است تا در دو سالگی تولد جنبش سبز ایران "با گرامی‌داشت یاد و نام شهدای جنبش و احترام و تکریم خانواده‌ی آن‌ها و تجدید عهد با میر حسین موسوی و مهدی کروبی که به عهد خود با مردم وفادار ماندند و با اعلام همبستگی با آزادگان در بند و خانواده‌ی آنها که صبورانه رنج و محدودیت‌های غیرقانونی را تحمل می‌کنند، همراه و همگام با زندانیان سرافراز زندان رجایی شهر و شورای هماهنگی راه سبز امید" از مردم تبریز دعوت کرده‌اند تا در راهپیمایی ۲۲ خرداد شرکت کنند.

جنبش سبز تبریز حضور مردم را نویدبخش "انسجام جنبش سبز و گذار منطقی به فرایندی که در آن مردم با تعلق به هر طیف و طبقه و فارغ از تفاوت های دینی ،زبانی ، فرهنگی از ماحصل این اتحاد و خرد جمعی منتفع خواهند شد" می‌داند.

این گروه، مسیر راهپیمایی در تبریز نرسیده به فلکه آبرسان (ابتدای خیابان 13 آبان) تا فلکه دانشگاه عنوان کرده است.


جنبش سبز کرمانشاه: مردم مسیر بی‌بازگشت جنبش سبز را به اقتدارگرایان نشان دهند
شورای فعالان جنبش سبز استان کرمانشاه نیز در بیانیه‌ای مردم را به حضور در راهپیمایی سکوت دعوت کرده و از مردم ایران خواسته‌ است تا با "گرامی‌داشت یاد و خاطره تمامی کسانی که در راه تحقق آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و پیشرفت ایران متحمل انواع هزینه‌ها شدند" به دعوت راهپیمایی لبیک گویند.

در بیانیه‌ی با یاد پنج شهید کرمانشاهی جنبش سبز، آمده است: از عموم مردم عزیز می‌خواهیم تا در روز ٢٢ خرداد با حضور سبز خود در تهران و شهرستان‌ها مسیر بی‌بازگشت جنبش سبز را به اقتدارگرایان نشان دهند.

مسیر راهپیمایی سکوت در کرمانشاه پیاده‌روهای چهار راه اجاق تا میدان مصدق از ساعت ۶ بعدازظهر عنوان شده است.


جنبش سبز کردستان: دیکتاتوری‌ها نابود می شوند
کمیته اطلاع رسانی جنبش سبز، شاخه کردستان، با انتشار بیانیه‌ای از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای برپایی راهپیمایی سکوت حمایت کرده و ضمن آن از مردم خواسته است تا در این روز با تعطیلی مغازه‌ها، دکان‌ها و بازار اعتراض خود را با کم‌ترین هزینه نشان دهند.

این کمیته همچنین در بیانیه‌ی خود پیشنهاد کرده است: چه خوب است شعار "کردستان، تهران با توست" برای سایر استان­ها نیز مطرح شود و عدم همکاری با حاکمیت، که روش­های انجام آن بسیار متنوع و متفاوت است، به شیوه اعتراض مردم تبدیل شود.


دانشجویان و دانش‌آموزان مشهد: دور جدید حضور خیابانی جنبش سبز را آغاز خواهیم کرد
در ادامه پیام‌ها و فراخوان‌ها، گروهی از دانشجویان و دانش‌آموزان مشهد نیز با صدور بیانیه‌ای درباره راهپیمایی روز ۲۲ خرداد، ضمن اعلام حمایت از این مراسم، اعلام کردند: "همگام با دیگر شهرهای سبز ایران عزیزمان به خیابان‌ها خواهیم آمد و دور جدید حضور خیابانی جنبش سبز را آغاز خواهیم کرد."

دانشجویان و دانش‌آموزان در این بیانیه که به امضای دانشجویان چهار دانشگاه و ۹ مدرسه در مشهد رسیده است، بار دیگر از "ناکارآمدیِ ساختار ستم‌پیشه" گله کرده و اعلام کردند که با حضور در خیابان این نارضایتی را بار دیگر فریاد خواهند زد.


ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه‌های تهران: به تصمیم جمعی جنبش سبز و شورای هماهنگی متعهد خواهیم بود
هچنین ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه‌‌های تهران با حمایت از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید از همگان دعوت کرده‌اند که در راهپیمایی ۲۲خرداد شرکت کنند.

در بیانیه تحلیلی ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه‌های تهران در مورد راهکارهای جایگزین اعتراضی مواردی بسیاری ذکر شده، اما این دانشجویان در پایان تاکید کرده‌اند: ما به عنوان ائتلاف دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، از فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید جهت حفظ وحدت جنبش، در هر صورت، حمایت می کنیم. آن هم در شرایطی که فعالان سیاسی زندانی رجایی شهر نیز از آن حمایت کرده اند و مردم را به شرکت در ۲۲ خرداد دعوت نموده اند. همچنین اعلام می داریم که ما به تصمیم جمعی جنبش سبز و شورای هماهنگی راه سبز امید متعهد خواهیم بود و در هر برنامه ای که آن شورا در مناسبت های پیش رو اعلام نماید، حضور خواهیم یافت و تمامی مردم و دانشجویان را نیز به شرکت در این حرکت اعتراضی دعوت می نماییم.


۱۵ تشکل ایرانی خارج از کشور: پیش ‌از آن که دیر شود به ندای مسالمت‌آمیز احقاق حق ملت ایران گوش بسپارید
علاوه بر گروه‌ها و تشکل‌های داخل کشور، پانزده تشکل ایرانی خارج از کشور نیز در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید، خواستار مشارکت عمومی در مراسم سالگرد جنبش سبز آزادیخواهی مردم همزمان با سالگرد انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری شده اند.

این گروه‌ها در بیانیه‌ای مشترک متذکر شده‌اند: ما به عنوان جمعی از تشکل‌های ایرانی خارج از کشور، از راه‌پیمایی سکوت مردم ایران به مناسبت دومین سالگرد کودتای خرداد ۸۸ حمایت کرده و به حاکمیت استبدادی انذار می‌دهیم تا پیش ‌از آن که دیر شود به ندای مسالمت‌آمیز احقاق حق ملت ایران گوش بسپارد چرا که گذر زمان به نفع آنان نیست و در صورتی که امروز به خواسته های نجیبانه مردم پاسخ ندهند فردا باید در دادگاه های عدل ملت پاسخگو باشند.


نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری ایرانیان برون‌مرزی: تلاش خواهیم کرد به نوبه‌ی خود در این حرکت بزرگ ملی شرکت کنیم
در همین حال نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری ایرانیان برون‌مرزی برای بزرگداشت دومین سالگرد جنبش سبز آزادی‌خواهی فراخوان مشترک داده اند.

این گروه‌ها در فراخوان خود عنوان کرده‌اند: از همه ایرانیان آزاده در گوشه و کنار جهان می‌خواهیم تا در روزهای پایانی خرداد برای گرامی‌داشت سالگرد جنبش سبز دموکراسی خواهی مردم ایران و برای رساندن صدای حق طلبانه میلیون‌ها ایرانی به جهانیان، هرگونه که می‌توانند اقدام کنند و به نوبه خود با برپایی گردهمایی، تظاهرات، کنفرانس، نمایشگاه عکس و ... تلاش خواهیم کرد از ۲۲ تا ۳۰ خرداد در این حرکت بزرگ ملی شرکت کنیم.


 

در راهپیمایی «سکوت» شرکت می کنیم

 

 راهپیمائی “سکوت ” که قرار است روز ۲۲ خرداد برگزار شود دارای ویژگی های زیر است که آن را نسبت به سایر راهپیمائی ها ممتاز می کند:

۱ – این راهپیمائی روی سه خواسته مشخص یعنی آزادی زندانیان سیاسی ، انتخابات آزاد و مقابله با بیکاری و گرانی که مورد تقاضای آحاد مردم است انگشت می گذارد. این خواسته ها نه خلاف قانون اساسی است و نه خلاف اسلام . بنابراین حاکمیت نمی تواند خدشه ای در مشروعیت و قانونیت مطالبات راهپیمایان وارد نماید .

۲- این راهپیمائی در پیاده روهای عریض خیابان ولیعصر انجام می شود ولذا هیچگونه اخلالی در حرکت اتومبیل ها و حمل و نقل بوجود نمی آورد .

۳ – این راهپیمائی زمان محدود و مشخصی دارد ( ۶ تا ۸ بعداز ظهر ) و از مردم خواسته شده است که بلافاصله پس از اتمام راهپیمائی متفرق شوند .لذا امکان هر گونه سوء استفاده ای از تجمع و راهپیمائی مذکور مسدود شده است .

۴ – در این راهپیمائی هیچگونه شعار نوشتاری یا گفتاری وجود ندارد . در واقع مردمی که در این پیاده روی آرام شرکت می کنند خواسته های سه گانه خود را قبلا اعلان نموده و اینک با حضور خود و با لبان بسته آنرا تایید می کنند .علت اتخاذ این شیوه مسدود نمودن راه دولت  در فریبکاری تبلیغاتی است . مردم ما شیطنت” کارناوال عاشورا” در سال ۷۶ و پاره کردن عکس امام خمینی (ره) و توهین به امام حسین (ع) و ….. را که همگی برای منحرف کردن خواست های بحق مردم بوده است را فراموش نکرده اند.

۵ – اگر چه این پیاده روی و راهپیمائی کاملا قانونی است و حاکمیت نه تنها نباید مزاحمتی تولید کند بلکه باید امنیت کامل راهپیمایان را فراهم آورد ، اما از آنجا که راهپیمایان هیچگونه علامتی نظیر پلاکارد ، نماد سبز ، شعار و…. ندارند لذا به عنوان یک عابر عادی تلقی می شوند و با هیچ بهانه ای نمی توان آن ها را متهم کرد.


فاطمه شجاعی

فراز و فرود انقلاب، در شصت و هفتمین شماره از نشریه چشم انداز ایران

Posted: 11 Jun 2011 05:04 AM PDT

جــرس: شصت و هفتمین شماره از نشریه «چشم انداز ایران»، به مدیر مسئولیِ مهندس لطف الله میثمی و نگاهی به تحولات سیاسی و منطقه ای منتشر شد.


به گزارش جرس، در شماره اخیر این نشریه، که اردیبهشت و خرداد ماه سال نود را شامل می شود، نوشتار ها و تحلیل هایی در حوزه سیاست روز، تاریخ، اقتصاد سیاسی، بین الملل و منطقه، و همچنین تئوری های سیاسی - راهبردی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.


در سرمقالۀ شصت و هفتمین شماره از نشریه «چشم انداز ایران»، لطف الله میثمی با عنوان "سخنی با مخاطب"، به موضوع "اجرای قانون‌اساسی" می پردازد و خاطرنشان می سازد " دوست داشتم با هموطنان عزیزم چه در داخل و چه در خارج ـ كه به‌دلیل ارتباطات چندان دور هم نیستند ـ پیرامون پاره‌ای از مسائل درد دل كنم كه یكی از مهمترین آنها درباره اجرای قانون‌اساسی جمهوری اسلامی است. در بهار سال 1364 بود كه در كوهپیمایی سوهانك تهران، مرحوم مهندس مهدی بازرگان و فرزندشان مهندس عبدالعلی بازرگان را دیدم. در میان گفت‌وگوهایی كه شد از مهندس بازرگان پرسیدم شما كه ولایت‌فقیه را قبول نداشتید، چرا به قانون‌ اساسی مصوب سال 1358 رأی مثبت دادید؟ مرحوم بازرگان در پاسخ، مطلبی را گفتند كه منشأ تحولی راهبردی در من شد. ایشان گفتند فضایی كه در آن قانون‌اساسی به رأی مردم گذاشته شد فضای ویژه‌ای بود، بدین معنا كه مخالفت‌های جدی با قانون می‌شد و ممكن بود اصل قانونگرایی شكست بخورد و من صلاح را در آن دیدم كه به نفس قانونگرایی رأی مثبت بدهم. خود ما هم ضمن تأیید قانون‌اساسی، رأی مثبت خود را مشروط كرده بودیم به متمم قانون‌ كه مرحوم امام وعده داده بودند. مرحوم بازرگان در این بیان كوتاه، مرزی بین ایدئولوژی و استراتژی‌شان قائل بودند و وقتی هم كه نامزد ریاست‌جمهوری شده و منصرف شدند، در پاسخ خبرنگاری كه از ایشان پرسید برنامه شما برای مملكت چیست؟ گفتند اجرای قانون‌اساسی..."


این فعال ملی مذهبی در سرمقاله خود می افزاید "دستیابی به قانون‌اساسی در ایران اسلامی، هم الهام گرفته از تجربه پیامبر اسلام و قانون‌اساسی مدینه بود كه در جامعه‌ای مركب از مسلمانان مهاجر و انصار، یهودیان، مسیحیان، ستاره‌پرست‌‌ها و عشایر و قبایل جدا از یكدیگر تدوین، اجرا و نهادینه شد و هم الهام گرفته از تجربه مدرنیته بود... اگر دركی عمیق از توحید به قانون‌اساسی و جامعه ما تسری یابد. ما به‌هیچ‌وجه «شهروند درجه دوم و سوم» یا «خودی ـ غیرخودی» و یا حذف نیرو نخواهیم داشت و موفق خواهیم شد جامعه ایده‌آل بدون حذف نیروها را كه در قرآن آمده عینیت بخشیم؛ ادعایی كه نه «سنت» توانای آن است و نه «مدرنیته»، چرا ‌كه در هر دو اقتدارگرایی شكل گرفته است. تجربه دوم خرداد 76، 18 خرداد 80 و 22 خرداد 88 نشان داد كه مدخل آرای مردم باوجود فیلترهای موجود هنوز قدرتمند است و به نظر می‌رسد به همین دلیل حاكمیت‌های زمانه، روی قانون‌اساسی حساسیت دارند. به یاد دارم در سال 1387 فضایی وجود داشت كه گفته می‌شد اگر در انتخابات شركت كنیم حاكمیت موجود به نفع خود بهره‌برداری خواهد كرد، ولی آقای خاتمی فرهنگ مشاركت در انتخابات را رواج و تعالی داد كه البته پس از انصراف خود، دوباره مردم نسبت به شركت در انتخابات دچار ركودی سخت شدند، اما با تداوم و پیگیری دوباره، فضای مشاركت بالا رفت و به حماسه 22 خرداد 88 انجامید. به امید پیدایی فضایی آزاد و آرام كه در پرتو آن همراه با آگاهی‌های قانونی و مشاركت مردم بتوان در قانون، تجدیدنظری مثبت انجام داد، هرچند همواره در تاریخ كج‌دلان، كج‌اندیشان، فتنه‌جویان و تأویل‌بافانی وجود داشته و خواهند داشت كه بهترین قانون با حضور صالح‌ترین انسان‌ها را برنتافته و برنمی‌تابند..."


بخش دوم این نشریه، که پیش از درگذشت مرحوم مهندس سحابی، صفحه اش بسته شده بود، به مصاحبه ای با آن زنده یاد با چشم انداز که برای اولین بار منتشر می شود، اختصاص دارد و توضیح می دهد "اوایل بهمن سال پیش (1389) بود كه قرار گفت‌وگویی با مهندس سحابی برای یك نشریه دانشجویی هماهنگ شد؛ گفت‌وگویی پیرامون انقلاب. قرار بود این گفت‌وگو در كنار گفت‌وگوهایی با دیگران بیاید كه نیامد و منتشر نشد. فضای دیدار نوروزی مهندس پر از امید بود. خبر بستری‌شدنش هم در ابتدا چندان نگران‌كننده نبود كه این روزها بستری‌شدن و بیمارستان گویی داستانی است مكرر، سحابی رو به بهبود بود و ناگهان قصه دیگر شد. اكنون سحابی همچنان بستری است، اما لب فروبسته و خاموش است؛ سكوتی كه آزاردهنده است. این مصاحبه، یكی از آخرین گفت‌وگوهای او و یا شاید آخرین گفت‌وگوی او پیش از بستری‌شدنش باشد..."

در گوشه ای از این مصاحبه مرحوم سحابی خاطرنشان می کند "پس از حادثه 17 شهریور و رسوایی خارجی و داخلی پس از آن، با اینکه شاه از مواضع خودش پایین آمد و در 13 آبان 57 با حالتی گریان در تلویزیون گفت: «من پیام انقلاب شما را شنیدم.» اما مردم دیگر به رفتن شاه قانع نمی‌شدند و می‌خواستند رژیم عوض بشود. دوستانی‌که با آیت‌الله خمینی در پاریس همراه بودند مثل آقایان دکتر یزدی، قطب‌زاده، حبیبی و بنی‌صدر که از مشاوران اول آیت‌الله خمینی بودند، خودشان تعریف می‌کردند که ما می‌گفتیم شعار «آزادی، استقلال، حکومت اسلامی» مطرح شود، اما امام می‌گفتند نگویید حکومت اسلامی بگویید «جمهوری اسلامی»..."


در بخش های دیگر شماره جدید چشم انداز، گفتاری از ناصر کاتوزیان با عنوان "چشم‌انداز اصلاحات قضایی"، نوشتاری از عباس عبدی تحت عنوان "مشكل كمبود قاضی است یا زیادی پرونده‌ها؟"، و "اصلاح دادگستری و دستگاه قضا" از فریده غیرت، "آیا راهی برای نجات فرشته عدالت وجود دارد؟" از سیدمحمود علیزاده طباطبایی، "داستان شکنجه" از عبدالفتاح سلطانی، در حوزه قضایی؛ و "درنگی در فروپاشی رژیم سلطنتی" از رسول ملکی‌راد، "درآمد نفت و برنامه‌های جاه‌طلبانه"( خاطرات عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور و رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه 56ـ1351) و.. در حوزه نفت و اقتصاد مورد تحلیل قرار گرفته است.


از حبیب الله پیمان، مهدی غنی، فائزه حسنی، محمد ایرانمنش، نظام الدین قهاری، فضل الله صلواتی، مهدی فخرزاده، پروین امامی، احمد علوی و .. نیز مطالبی در حوزه های مختلف منتشر شده است.

 

 

 

 

 



روایت نمایندگان از پروژه استیضاح وزیر کشور

Posted: 11 Jun 2011 03:43 AM PDT

جــرس: در واکنش به اظهارات مدیركل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی مبنی بر نقض حكم انفصال «حمید بقایی» توسط شعبه تشخیص دیوان عدالت اداری، مدیركل حوزه ریاست این دیوان بلافاصله طی واکنشی صریحا اعلام کرد که "حكم انفصال از خدمت بقایی به اشتباه نقض شده و پس از اطلاع دادرسان این شعبه، پرونده برای رسیدگی به این اشتباه به شعبه دیگر تشخیص ارجاع شده است."


به گزارش فارس، علی‌اكبر بختیاری،‌ مدیركل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری، در خصوص اظهارات مطرح درباره نقض حكم انفصال از خدمت بقایی اظهار داشت: این شعبه تصمیم به نقض حكم انفصال گرفته اما بلافاصله پس از آن، دادرسان این شعبه اعلام اشتباه كردند و این پرونده برای رسیدگی به این اشتباه به شعبه دیگر تشخیص ارسال شده است.


به گفته بختیاری، قضات این شعبه ابتدا تصمیم به نقض حكم انفصال بقایی گرفتند و بعد از اینكه متوجه اشتباه خود شدند، پرونده با نظر رئیس دیوان عدالت اداری، برای رسیدگی به شعبه دیگر ارجاع شد.


گفتنی است امید غنمی، مدیركل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری صبح امروز (شنبه ٢۱ خرداد) اعلام كرده بود كه حكم انفصال «حمید بقایی» رئیس پیشین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توسط شعبه تشخیص دیوان عدالت اداری نقض شده است.


دیوان عدالت اداری کشور، ماه گذشته اعلام کرده بود که حمید بقایی، معاونت اجرایی محمود احمدی نژاد، از خدمات دولتی منفصل شده است.


همزمان و در ادامه چالش ها میان مجلس و دولتی ها، و در حالیکه تعدادی از نمایندگان از گستردگیِ طیف امضا کنندگانِ از رئیس دولت خبر داده اند، برخی منابع خبری امروز گزارش دادند که بهارستانی ها (نمایندگان) از پروژه جدید جریان انحرافی برای تأثیرگذاری در انتخابات پیش رو از طریق تغییر چینش در وزارت كشور و شایعه استیضاح نجار پرده برداشته و به گزارش جام جم آنلاین، تأكید كرده اند: ایجاد شایعات برای تخریب وجهه وزیر کشور بین نمایندگان با هدف کشاندن وی به مجلس برای استیضاح، دسیسه ای از سوی جریان انحرافی است.


  برکناری وزیر کشور با هشیاری نمایندگان خنثی می‌شود

در همین ارتباط، عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به وجود شایعات فراوان در خصوص استیضاح وزیر كشور از طرف جریان نوظهور انحرافی برای تأثیرگذاری در انتخابات پیش رو و در دست گرفتن وزارت كشور، اظهار داشت: با توجه به عملکرد موفق وزیر کشور و جایگاه مناسب وی در مجلس دسیسه ها برای برکناری وی با هشیاری نمایندگان خنثی خواهد شد.


سیدعلی آقازاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با تأکید بر عملکرد موفق وزیر کشور و جایگاه مناسب وی در مجلس اظهار داشت: ایجاد شایعات برای تخریب وجهه وزیر کشور در بین نمایندگان با هدف کشاندن وی به مجلس برای استیضاح دسیسه ای از سوی جریان انحرافی است.


وی عملکرد وزیر کشور را موفق دانست و گفت: توطئه جدید جریان انحرافی برای تأثیرگذاری در انتخابات آتی مجلس بی ثمر خواهد بود و لذا جریان نوظهور انحرافی با ایجاد شایعات توان زیر سوال بردن وجهه وزیر کشور را ندارد و انتخابات آتی مجلس موفق و در کمال سلامت برگزار خواهد شد.


بهره برداری جریان انحرافی از وزارت کشور ناکام خواهد ماند
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اعلام خبر پروژه جدید جریان انحرافی برای بهره برداری از وزارت کشور، گفت: بهره برداری جریان انحرافی از وزارت کشور در زمان انتخابات ناکام خواهد ماند.

عبدالرضا ترابی، نماینده مردم گرمسار نیز در این باره افزود: وزارت کشور یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور است که همیشه در زمان های نزدیک به انتخابات مورد تهاجم گروهک های انحرافی قرار می گیرد، لذا این بار نیز با تدابیر عاقلانه نمایندگان مجلس طرح استیضاح مطرح نخواهد شد و جریان انحرافی نمی تواند از استیضاح وزیر کشور به نفع خود بهره برداری کند.

وی با بیان اینکه تعامل وزیر کشور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا امروز بسیار خوب بوده است گفت: اگر نماینده ای در حوزه انتخاباتی خود با مشکل مواجه باشد از طریق طرح سوال از وزیر آن را طرح خواهد نمود.

ترابی خاطرنشان نمود: وزارت کشور به عنوان یک نهاد اجرایی در زمان انتخابات نقش مهمی را ایفا می کند و از آنجایی که نمایندگان از این حساسیت آگاه هستند، تحت هیچ شرایطی طرح استیضاح وزیر کشور را در زمان انتخابات مطرح نخواهند کرد.


جریان انحرافی به دنبال به چالش کشیدن وزیر کشور
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد وزیر کشور، همواره مورد حمایت مجلس بوده و انتخابات مجلس نهم با سلامت كامل برگزار خواهد شد.

محمد کریم عابدی، نماینده مردم طبس بشرویه سرایان و فردوس در خانه ملت در حمایت از وزیر کشور گفت: وزیر کشور در دوران وزارت خود کارنامه مثبتی داشته و در بعد امنیتی و مقابله با جنگ نرم دشمن عملکرد قابل قبولی داشته است و مورد حمایت نمایندگان مجلس است.

وی در ادامه اظهار داشت: مجلس با رأی قاطع حمایت خود را از وزیر کشور اعلام کرده و همچنان وزیر کشور از حمایت بی دریق مجلس برخوردار بوده و انتخابان مجلس نهم نیز به کوشش وی برگزار خواهد شد.

عابدی با بیان اینكه افرادی در جمهوری اسلامی هستند که عملکرد نظام را مغایر با منافع خود می دانند، افزود: جریان انحرافی با به چالش کشاندن وزارت کشور قصد دخالت در امور انتخابات را دارد، لذا نمایندگان با آگاهی و اشرافیت کامل بر اوضاع این دسیسه ها را خنثی خواهند ساخت.


وزیر کشور تحت هیچ شرایطی در زمان انتخابات استیضاح نخواهد شد
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز در همین ارتباط گفت: تحت هیچ شرایطی، وزیر کشور در زمان انتخابان استیضاح نمی شود، چراکه در این صورت زمینه مناسب برای سوء استفاده جریان انحرافی فراهم خواهد شد.


علی اکبر اولیا، نماینده مردم یزد و صدوق در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر استیضاح وزیر کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: از آنجایی که وزارت کشور نقش مهمی را به عنوان یک نهاد نظارتی در زمان انتخابات ایفا می کند و در صورت کج روی می تواند یک ارگان مهمی برای سوءاستفاده جریان های انحرافی داخلی و خارجی باشد لذا تحت هیچ شرایطی در زمان انتخابات وزیر کشور از سوی نمایندگان استیضاح نخواهد شد.


وی تصریح کرد: وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی به دلیل تعاملات گسترده از پایگاه ویژه ای برخوردار است و در این شرایط طرح استیضاح وی مطرح نخواهد بود.

خودداری بشار اسد از گفتگو با دبیرکل سازمان ملل

Posted: 11 Jun 2011 03:36 AM PDT

گلوله باران معترضان سوری با هلی کوپترهای جنگی
جــرس: درحالیکه سرکوب معترضین در سوریه همچنان ادامه داشته و در جریان تظاهرات روز گذشته (جمعه دهم ژوئن) نیز، دهها تن از مردم معترض توسط نیروهای حکومتی سوریه کشته و مجروح شده اند، منابع خبری بین المللی، از خودداری بشار اسد، رئیس جمهور انتصابی و موروثی سوریه از گفتگو با دبیرکل سازمان ملل خبر داده اند، که بارها با اسد تماس گرفته و خواستار توقف کشتار و سرکوب خونین مردم شده است.


همزمان رسانه های خبری و همچنین شاهدان عینی و مجروحینی که به ترکیه گریخته اند، گزارش داده اند که قوای حکومتی سوریه، روز گذشته همانند قوای دولتی لیبی، برای سرکوب و کشتار مردم معترض، به حملات هلیکوپترهای جنگی متوسل شده و با مسلسل‌های خودکار به روی مردم آتش گشوده‌اند.


طبق آخرین گزارش ها، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد وقایع سوریه «به شدت نگران‌کننده» است و مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل نیز تصریح کرد که "نهادهای حکومتی سوریه در اصل موظف به حفاظت از مردم بوده و باید به حقوق آنان احترام بگذارند."


به گزارش خبرگزاری آلمان، ماموران امنیتی سوریه با شلیک به تظاهرکنندگان در روز جمعه (۲۰ خرداد/۱۰ ژوئن) دست‌کم ۲۵ تن دیگر را کشتند.


منابع مستقل و شاهدان عینی نیز گزارش می‌دهند که اعمال خشونت در مناطق شمالی سوریه بسیار شدید بوده و در شهر عدلیب، در شمال‌غربی سوریه حدود ۱۰ هزار نفر دست به تظاهرات زدند. بر اساس خبرهای رسیده، تنها در این شهر ۱۱ نفر بر اثر اصابت گلوله ماموران سوری کشته شده‌اند. مخالفان در روز جمعه در شهرهای درعا، انطاکیه و برخی محلات دمشق نیز دست به تظاهرات زدند.


این درحالیست که جامعه بین‌المللی بار دیگر از حکومت سوریه خواست که به خشونت علیه تظاهرکنندگان پایان دهد و شورای امنیت سازمان ملل نیز، سرگرم بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه رژیم سوریه است.


آمریکا نیز برای چندمین بار سرکوب مخالفان در سوریه را محکوم کرد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (۲۰ خرداد/۱۰ ژوئن) گفت: "ایالات متحده اعمال خشونت انزجارآور در تمامی سوریه، بویژه در شمال این کشور را قویاَ محکوم می‌کند." به گفته کاخ سفید، خشونت‌های رژیم سوریه باید به سرعت پایان یابد. سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که "اقدامات دولت سوریه کشور را به راهی خطرناک می‌کشاند."

 

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز، وضعیت سوریه را "کشتار مردم بی‌گناه" نامید و گفت: "کشورهای جهان باید از خود بپرسند که آیا رهبری سوریه توسط بشار اسد همچنان مشروع است؟"


همچنین اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، که دهها هزار تن از آوارگان سوری را در مرزها و بیمارستان های کشورش پناه داده، رژیم سوریه را به "اعمال جنایتکارانه" علیه مردم خود متهم کرده و عبدالله گل، رئیس‌جمهور آن کشور نیز به رژیم سوریه در خصوص بکارگیری خشونت هشدار داده است.


کشورهای اروپایی همچون فرانسه، بریتانیا و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارسال کرده‌اند که قرار است در روزهای آتی درباره آن تصمیم‌گیری شود.


این درحالیست که روسیه و چین نیز، مجددا مضمون هرگونه پیش‌نویس مبنی بر محکومیت خشونت و تحریم ارسال تسلیحات به حکومت سوریه را پیشاپیش رد کرده‌اند.


خودداری اسد از گفت‌وگوی تلفنی با بان کی مون
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، اعلام کرد وقایع سوریه "به شدت نگران‌کننده" است. مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل، به نقل از بان کی مون تصریح کرد که "نهادهای حکومتی سوریه در اصل موظف به حفاظت از مردم بوده و باید به حقوق آنان احترام بگذارند."


به گفته سخنگوی سازمان ملل بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در حال حاضر از گفت‌و‌گوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل خودداری می‌کند. بان کی مون طی روزهای اخیر خواهان گفت‌وگوی تلفنی با اسد بوده، اما به وی گفته شده که رئیس‌جمهور سوریه حاضر به گفت‌وگو با وی نیست.
به گفته منابع سازمان ملل، بان کی مون از آغاز نا‌آرامی‌ها در سوریه (در ماه مارس امسال) تاکنون سه بار با بشار اسد تماس تلفنی داشته، اما این گفت‌وگوها با لحنی تند و بحث‌هایی شدید همراه بوده است. بشار اسد در یکی از این گفت‌وگوها به بان کی مون قول داده بود که با حضور فرستاده‌ی ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در سوریه موافق است، اما تاکنون این وعده عملی نشده است.


گفتنی است روز گذشته رسانه های خبری به نقل از "آوارگان سوری زخمی" که به ترکیه پناه برده‌اند، از نقش و حضور فعالانه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، "با لباس سیاه و ریش"، در سرکوب اعتراضات سوریه خبر داده و گفته اند نیروهایی "غیرسوری" را دیده‌اند که به روی معترضان آتش می‌گشودند.

 


اختتام پرونده شش تن از شرکت کنندگان کنفرانس برلین، به دلیل مشمولیت مرور زمان

Posted: 11 Jun 2011 02:54 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، دادگاهی در تهران برای اتهام‌های یازده سال پیش ِ شش تن از فعالان سیاسی، از جمله مرحوم مهندس عزت الله سحابی، که به دلیل شرکت در کنفرانس برلین متهم و مورد تعقیب قرار گرفته بودند، اختتام پرونده و قرار منع تعقیب صادر کرد.



به گزارش رسیده به جرس، این حکم قضائی که "مشمول مرور زمان شدن پرونده" را، عامل اختتام آن اعلام کرده اند، بعد از فوت مرحوم سحابی به خانواده آن فعال ملی- مذهبی تحویل شده است.


بر اساس گزارش ها، متهمان این پرونده اکبر گنجی، سعید حجاریان، عزت‌الله سحابی، علی افشاری و مهرانگیز کار بودند و موارد اتهامی آنها، از جمله شامل "توهین به مقدسات"، "تشویش اذهان عمومی"، "عدم رعایت حجاب اسلامی در کنفرانس برلین" و ت"وهین به مسئولان نظام " ذکر شده بود.



دادگاه عمومی تهران در حکمی که حدود بیست روز پیش صادر شده، پرونده را مشمول مرور زمان دانسته و برای این افراد قرار منع تعقیب صادر کرده است.



گفتنی است فرصت بیست روزه تجدید نظر برای این حکم دیروز (جمعه) به پایان رسید و منابع خبری آنرا امروز انتشار داده اند.


لازم به یادآوری است کنفرانس موسوم به «برلین»، نام اطلاق یافته برای سمیناری سه روزه تحت عنوان «ایران پس از انتخابات»، در پایتخت آلمان بود، که بعد از انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی، از ۱۹ تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۹ و با دعوت سبزهای آلمان و بنیاد «هاینریش بل» در خانهٔ فرهنگ‌های جهان برگزار شد.


گروهی از شرکت کنندگان در این سمینار نیز، بعد از بازگشت به ایران، بازداشت و مشمول احکام زندان و ... شدند.


شرکت کنندگان این مراسم عبارت بودند از علی افشاری، چنگیز پهلوان، حمیدرضا جلایی‌پور، محمود دولت‌آبادی، فریبرز رئیس‌دانا، منیرو روانی‌پور، محمدعلی سپانلو، عزت‌الله سحابی، شهلا شرکت، علیرضا علوی‌تبار، مهرانگیز کار، جمیله کدیور، کاظم کردوانی، اکبر گنجی، شهلا لاهیجی، خدیجه مقدم و حسن یوسفی اشکوری.