جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نماهنگ - آریا آرام نژاد: ناجی ایران زمین

Posted: 19 Jun 2011 08:33 AM PDT

احتمال کناره گیری قذافی از قدرت و خروج ازکشور

Posted: 19 Jun 2011 06:11 AM PDT

جرس: همزمان با دستیابی مخالفان معمرقذافی به مدارکی برای بردن وی به دادگاه بین المللی، دولت انتقالي ليبي در بن‌غازي پس از مذاكره با ميانجي‌گران در خصوص كناره گيري معمر قذافي از قدرت، از احتمال صرف نظر از پيگرد جنايي رهبر ليبي به منظور پايان دادن به خونريزي‌ها سخن گفت.

 

‌تلويزيون الجزيره با اعلام این خبر افزود: مجموعه‌اي از شروط براي كناره گيري قذافي مطرح شده است ولي احتمال دارد با برخي از آنها موافقت نشود ولي احتمال دارد با موضوع خروج قذافي و خانواده‌اش از كشور موافقت شود ولي گفته مي‌شود كه قذافي حق خارج كردن اموال هنگفت از ليبي را ندارد

مخالفان دولت لیبی به مدارکی دست یافته‌اند که جنایات جنگی معمر قذافی رهبر لیبی را نشان می‌دهد. آنها می‌خواهند با ارائه این مدارک به دادگاه‌های بین‌المللی، قذافی را محکوم و شرایط صدور حکم اشد مجازات برای او را فراهم کنند.
. 

به گزارش دویچه وله، هزاران سند و مدرک که با جزئیات کافی نشان‌دهنده مشارکت ژنرال‌های ارشد قذافی در بمباران و گرسنه نگه‌داشتن مردم بی‌پناه مصراته‌اند، توسط بازرسان جنایات جنگی گردآوری شده و در مکانی امن و پنهان در این بندر تسخیرشده در لیبی نگهداری می‌شوند تا در آینده نزدیک شرایط صدور حکم بر ضد قذافی را فراهم کنند. ۶۰ وکیل لیبیایی در جمع‌آوری این مدارک مشارکت کرده‌اند.


روزنامه گاردین گزارش داده است که این مدارک حاوی شواهد کافی برای محکومیت قذافی در دادگاه بین‌المللی است. دادستان‌های این دادگاه قرار است پس از متوقف شدن بمباران روزانه مصراته، برای بررسی مدارک به این شهر سفر کنند.

یکی از این مدارک نشان می‌دهد که فرمانده نیروهای دولتی به واحدهای تحت فرمان خود دستور «کشتن مردم مصراته از طریق گرسنگی دادن» در جریان حصر
۴ ماهه این شهر را داده است. در این دستور نظامی، از طرف یوسف احمد بشیر، به صراحت گفته شده که «ورود ماشین‌های حامل مواد غذایی، سوخت و خدمات به شهر مصراته، از همه درگاه‌های ورودی اکیدا ممنوع است.» او همچنین در اقدامی که نقض آشکار کنوانسیون ژنو است، بر «تیر خلاص زدن به مخالفان زخمی» تاکید کرده است.

بازرسان می‌گویند، برنامه‌های بمباران این شهر هم در این مجموعه مدارک وجود دارد؛ پیامی مستقیم از طرف قذافی که در آن گفته شده: «مصراته باید نابود شود و دریای آبی، با خون مخالفان تبدیل به دریای سرخ شود.» این مدارک در هر دادگاهی که برای رسیدگی به جنایات معمر قذافی، فرزندش سیف‌الاسلام قذافی، و نیز عبدالله سنوسی، وزیر اطلاعات لیبی، تشکیل شود، ارائه خواهد شد. تشکیل دادگاه بین‌المللی، منوط به تایید تنظیم کیفرخواست از سوی قضات این دادگاه برای رسیدگی به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، که از مطالبات مشخص لوئیس مورنو اوکامپو،‌دادستان کل این دادگاه، است.

نقطه عطفی در تاریخ رسیدگی به جنایات جنگی

دسترسی به این مدارک اهمیتی تاریخی دارد: تا کنون در تعداد بسیار کمی از دادگاه‌های جنایات جنگی در جهان، مدارکی ارائه شده که به وضوح نشانگر دخالت مستقیم بازیگران و متهمان اصلی جنایت علیه بشریت باشد. یکی از بازرسان جنایات جنگی در مصراته می‌گوید: «با آنچه که ما در اینجا می‌بینیم، این پرونده قطعا مورد تایید قرار خواهد گرفت. شواهد بررسی شده‌اند، مهر و امضا شده‌اند.»

تلاش وکلایی که از حامیان مخالفان بوده‌اند، در به دست‌آوردن، حفظ و نگهداری این مدارک بسیار موثر بوده است. آنها از کسانی که پایگاه‌های نظامی و ایستگاه‌های پلیس را تسخیر کرده بودند خواستند که از آتش زدن این اماکن خودداری و از آنها حفاظت کنند تا آسیبی به اطلاعات احتمالی موجود در آنها نرسد. در دیگر نقاط لیبی معمولا اماکن تسخیرشده به همراه محتوای موجود، در آتش خشم مخالفان سوختند.

مخالفان در مصراته پس از تسخیر اماکن و پایگاه‌های دولتی، بازرسی دقیقی از نیروهای دولتی می‌کردند تا در صورتی که آنها مدرکی را با خود حمل می‌کنند، ضبط کنند و در آینده آن را مورد استفاده قرار دهند. خالد الواب، وکیل لیبیایی، به گاردین گفته است: «نیروهای قذافی دستوری مبنی بر از بین بردن مدارک دریافت نکرده بودند، چون آنها خواب این را هم نمی‌دیدند که مردم بر آنها غلبه کنند.»

جفری نایس، دادستان سابق دادگاه لاهه در پرونده اسلوبودان میلوشویچ، گفته است: «شهروندان مصراته با نسوزاندن پایگاه‌هایی که این مدارک در آنها وجود داشته، خدمت بزرگی به تاریخ کرده‌اند.»

به‌رغم هشدارهای پیوسته ناتو، نیروهای حامی معمر قذافی همچنان به موشک‌باران شهر مصراته ادامه می‌دهند. یکی از سخنگویان ناتو گفته است: «تصور پایان یافتن این حملات، تا زمانی که قذافی در قدرت است، بسیار دشوار است.» ناتو چتر پوششی خود در اطراف مصراته را گسترده‌تر کرده تا از میزان آسیب‌ها بکاهد.

در همین حال به گزارش بی بی سی، ناتو در نخستین واکنش به ادعاهای دولت لیبی در مورد حمله هوایی امروز (
۲۹ خرداد) به یک منطقه مسکونی در طرابلس گفته است در این مورد تحقیقاتی در جریان است و صورتی که اثبات شود نیروهای ناتو عامل این حمله بودند، "عمیقا متاسف خواهیم شد."

 پیشتر مقامات لیبی از کشته شدن هفت نفر در پی حمله هوایی نیروهای ناتو به منطقه ای مسکونی در    منطقه فقیرنشین سوق الجمعه درطرابلس، پایتخت این کشور خبر داده بودند. در
ر همین رابطه مایک براکن یکی از سخنگویان نیروهای ناتو گفته است هدف این حمله یکی از محل های استقرار موشک های زمین به هوای لیبی بوده است و در حال حاضر تحقیقات درباره ادعاهای مقامات لیبی در جریان است.

 

 

مرخصی هنگامه شهیدی، روزنامه نگار

Posted: 19 Jun 2011 05:08 AM PDT

جرس: هنگامه شهیدی روزنامه نگار امروز برای گذراندن دوران مرخصی خود از زندان آزاد شد. 


شهیدی، روزنامه نگار، وبلاگ‌نویس، مشاور دبیر کل و عضو حزب اعتماد ملی در حوادث پس از انتخابات بازداشت و به شش سال و سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد و هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» این روزنامه‌ نگار امروز برای مرخصی از زندان اوین به طور موقت آزاد شده است.

شهیدی در روز سه شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ ودر پی دستگیری‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شده و مدت‌ها در سلول‌های انفرادی زندان اوین تحت فشارهای روحی قرار داشت.

اولین واکنش رسمی جمهوری اسلامی به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر: راهش نمی دهیم

Posted: 19 Jun 2011 05:08 AM PDT

 جرس: در پی انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر برای اعزام به ایران، معاون كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي در اولین واکنش رسمی گفت: اجازه ورود اين فرد به داخل كشور داده نمی شود.


در همین حال، زهره الهیان عضو کمیسیون سیاست خارجی در نطق پیش از دستور خود گفت: برای این گزارشگر که وزیر امور خارجه مالدیو و فردی مسلمان است احترام قائلیم و دعوت می‌کنیم برای دیدار از جاذبه‌های گردشگری ایران به کشور ما بیایند
.


'محمد كريم عابدي' روز يكشنبه در گفت و گو با ایرنا با چشم پوشی به موارد متعدد نقض حقوق بشر در کشور، گفت: آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي بزرگترين نقض كنندگان حقوق بشر در جهان هستند و شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد به جاي ايران بايد به نقض حقوق بشر در آنها رسيدگي كند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تحقق امنيت و صلح و ثبات در جهان را در گروي برخورد و مجازات با مثلث آمريكا، انگليس واسراییل دانست و افزود: اتهام نقض حقوق بشر در ايران و كشورهاي مخالف اين مثلث شوم، نوعي فرافكني و فرار رو به جلوست.


گفتنی است شوراي حقوق بشر سازمان ملل كه در شهر ژنو سوئيس مستقر است، روز گذشته احمد شهيد وزير خارجه سابق مالديو را به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران انتخاب كرد.

از سال ۲۰۰۶ این نخستین بار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل برای کشوری گزارشگر ویژه تعیین می‌کند. نماینده ویژه حقوق بشر وظیفه دارد با  سفر به ایران، وضعیت حقوق بشر در این کشور مورد بررسی قرار داده و گزارش از نتایج کار خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد.
موریس کاپیتورن، نماینده دیگر سازمان ملل بود که از سال ۱۹۹۶ به بعد به ایران رفت و گزارش‌هایی از شرایط زندان‌ها و نوع محاکمه‌متهمان تهیه کرد. وی از سال ۲۰۰۲ به بعد امکان بازدید از ایران را نیافت زیرا قطعنامه شورای حقوق بشر در این سال، حد نصاب رای لازم را به دست نیاورد.


 

 

احمدخاتمی: آقای خامنه ای كارآمدي نظام ولايت فقيه را در دنيا به اثبات رساند

Posted: 19 Jun 2011 04:30 AM PDT

 جرس: عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به سالروز خطبه های تنش زای رهبری جمهوری اسلامی در نمازجمعه 29 خرداد گفت: ما بايد شاكر اين نعمت بزرگ الهي باشيم كه توانسته است كارآمدي نظام ولايت فقيه را در دنيا به اثبات برساند.

 
به گزارش فارس، سيد احمد خاتمي عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري و جامعه مدرسين حوزه علميه قم بدون اشاره به تاثیرات این خطبه در ناآرامی های دو سال گذشته می گوید: رهبری هرگز زير بار بدعت‌هايي مانند ابطال انتخابات نرفت چرا كه اين يك بدعت خطرناك براي نظام جمهوري اسلامي است، لذا بيان عنوان "بدعت " از سوي وی، گوياي مسائل فراواني بود كه اگر اتفاق مي‌افتاد هيچ انتخاباتي ديگر به درستي در كشور برگزار نمي‌شد؛ چرا كه عده‌اي فتنه‌گر و عوامل دشمن قصد داشتند با شارلاتانيزم و زور ادعاهاي غيرمنطقي و غيرقانئني خود را به پيش ببرند. 

خاتمي که جز نادر خواص بابصیرت از منظر رهبری است، وی را "حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي" خطاب کرد و مدعی شد:  از آغاز ولايت امري ايشان تاكنون شايسته تحليل و تبيين فراوان است، 


وی که بعنوان عضو خبرگان وظیفه خود را " حفاظت" و نه " نظارت" می داند، ادعا کرد: رهبري ايشان كاملاً منطقي، واقع‌بينانه و آگاهانه بوده است كه با الهام‌گيري از سيره نبوي(ص) و مولا علي (ع) كوشيده‌اند در همان مسير، حركت نظام جمهوري اسلامي ايران را به خوبي هدايت كنند
. 


وي در خاتمه گفت:‌ همه ما بايد شاكر اين نعمت بزرگ الهي از خداوند متعال باشيم كه توانسته است كارآمدي نظام ولايت فقيه را در دنيا به اثبات برساند
. 

 

به اعتصاب غذایت ادامه بده تا دنیا بداند دیار ما پر از بابی ساندز است

Posted: 19 Jun 2011 04:30 AM PDT

مریم قدس شربتدار خطاب به همسرش
جرس: مریم قدس شربتدار در نامه ای به همسرش فیض الله عرب سرخی که از روز گذشته همراه با ۱۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ در اعتراض به شهادت هدی صابر نوشت: به اعتصاب غذایت ادامه بده و بگذار تمام دنیا بدانند اینجا کجاست. اگر تا کنون از همه ی آزادگانی که دست به اعتصاب غذا می زدند درخواست می کردم ادامه ندهند اینک برای این کار بزرگ بر تو آفرین گفته و می خواهم ادامه دهی تا زمانی که دیگر شاهد به بند کشیده شدن هیچ اندیشه ای نباشیم.

 

به گزارش کلمه در بخشی از این نامه آمده است: 

بگذار دنیا بداند که اگر در آن سوی زمین یک بابی ساندز دارند که به او افتخار می کنند دیار ما پر است از بابی ساندزهای افتخار آفرینی که مرگ با عزت را به نادیده گرفته شدن حقوق شهروندانشان ترجیح می دهند.


 متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

 

به تو افتخار می کنم همسر قهرمانم که تا پای شهادت نیز ایستاده ای.

 

به اعتصاب غذایت ادامه بده و بگذار تمام دنیا بدانند اینجا کجاست. اگر تا کنون از همه ی آزادگانی که دست به اعتصاب غذا می زدند درخواست می کردم ادامه ندهند اینک برای این کار بزرگ بر تو آفرین گفته و می خواهم ادامه دهی تا زمانی که دیگر شاهد به بند کشیده شدن هیچ اندیشه ای نباشیم. ادامه بده تا آنجا که لااقل شرمنده ی جوانانی که از دو سال گذشته تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در زندان بوده اند نباشیم.

 

بگذار دنیا بداند که اگر در آن سوی زمین یک بابی ساندز دارند که به او افتخار می کنند دیار ما پر است از بابی ساندزهای افتخار آفرینی که مرگ با عزت را به نادیده گرفته شدن حقوق شهروندانشان ترجیح می دهند.

 

عزیزترینم خود و تو را به تقدیر می سپارم و منتظر می مانم تا ببینم سرنوشت در روزهای آینده چه هدیه ای برای تولدم برایم در نظر گرفته است.

 

کسی چه می داند فردا چه خواهد شد… اما چون توکلم به خدای متعال است و او جز خیر نمی خواهد صبر می کنم و می گویم هر چه از دوست رسد نیکوست.

 
در انتها از دیگر جوانان غیرتمند اعتصاب کننده تقاضا دارم دست از اعتصاب غذا بکشند که کشور و مردم به چنین جوانان آزاده و دلسوزی بیشتر نیازمند است و بدانید که در پیشگاه خداوند، روسفید و آزادید.

 

بزرگداشت هدی صابر در بند سیاسی زندان رجایی شهر

Posted: 19 Jun 2011 04:09 AM PDT

جرس: عصر امروز و به دنبال انتشار خبر شهادت مظلومانه هدی صابر روزنامه نگار و فعال ملی و مذهبی، مراسمی با حضور تعدادی از زندانیان رجایی شهر برگزار شد.

 

به گزارش رسیده به جرس، در این مراسم اندوه بار، زندانیان با حضور خود و قرائت فاتحه و سرود، علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره این فعال سیاسی به ذکر فضائل اخلاقی و توصیف دیدگاه های سیاسی و منش و سلوک هدی صابر پرداخته و مرگ او را هم که در پی اعتصاب غذا صورت گرفت ناشی از همین بینش و منش خاص این زندانی سیاسی ارزیابی کردند.
>  
در این مراسم حاضرین با قرائت فاتحه و خواندن سرود به صورت جمعی علاوه بر بزرگداشت هدی صابر با خانواده و بستگان وی نیز ابراز همدردی کردند.

گفتنی است در این مراسم تعدادی از دوستان، همکاران و هم بندیان سابق شهید هدی صابر از جمله کیوان صمیمی ، احمد زیدآبادی ، داوود سلیمانی، مجید توکلی ، مسعود باستانی و عیسی سحرخیز حضور داشتند.

گردهمایی اعتراضی ایرانیان در سالگرد جنبش سبز در وین

Posted: 19 Jun 2011 02:52 AM PDT

 جرس:  برنامه های مختلفی برای پاسداشت سالگرد جنبش سبز از سویی و همچنین خواست آزادی زندانیان سیاسی و اعتراض به ادامه سرکوب در ایران، اعتراض به بازداشت منصوره بهکیش و خواست روشن شدن مسئولین مرگ هاله سحابی و هدا صابر صورت گرفت.


به گزارش رسیده به جرس، روز گذشته، در وین از طرف بخش پناهندگی سازمان ملل، که شصتمین سالگرد تاسیسش را جشن می گرفت نیز برنامه ای برگزار شد و تعدادی از ایرانیان با شرکت در این برنامه، در رابطه با خواسته های جنبش سبز برای زندانیان سیاسی اطلاع رسانی کردند.


همچنین در میدان آلبرتینا به رسم هر شنبه، از طرف حامیان مادران پارک لاله در وین – اتریش همراه با بسیاری از تشکل های جهان، به مناسبت ۲۰ ژوئن روز جهانی زندانیان سیاسی، برنامه ای برگزار شد که عکس هایی از آن را می بیند.


در این روز به دعوت چندین تشکل در وین، جمعی از ایرانیان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی گرد آمدند تا همراه با بیش از ۷۰ نهاد مدنی در سراسر جهان سالگرد جنبش سبز را پاس دارند.

در وین این برنامه به دعوت و پشتیبانی تشکل های زیر صورت گرفته بود:

‎‫حامیان مادران پارک لاله در وین – اتریش
‎‫جمعیت دفاع از حقوق مردم ایران در اتریش‬‎
کمیته ی دفاع از حقوق بشردر ایران - اتریش
‎‫نسل آزادیخواه ایران - اتریش
‎‫نهاد دفاع از دمكراسى و آزادى در ايران - نداى ايران‬
گروه پزشکان حقوق بشر ایرانی- اتریش
چهره ایرانی وین 


این برنامه با پخش سرود ای ایران به پایان رسید.

 

طرح استیضاح وزیر خارجه در مجلس

Posted: 19 Jun 2011 02:15 AM PDT

بدنبال انتصاب محمدشريف ملك‌زاده

 جرس: بدنبال اعتراض نمایندگان مجلس به انتصاب محمدشريف ملك‌زاده به عنوان معاون مالي و اداري وزارت خارجه،  استيضاح علي اكبر صالحي وزير خارجه در مجلس مطرح شد.

پس از برکناری منوچهر متکی که در سفر دیپلماتیک به سر می‌برد در آذرماه ۱۳۸۹،علی اکبر صالحی در بهمن ماه سال گذشته بعنوان وزیر خارجه مشغول به کار شد.


سیاستهای خارجی دولت احمدی نژاد بخصوص در مورد تحولات اخیر منطقه مورد انتقاد جدی حامیان رهبری جمهوری اسلامی است.


به گزارش فارس، از صبح امروز تاکنون بیست و پنج تن نامه استیضاح را امضا کرده اند. 

متن تقاضاي استيضاح صالحي بدين شرح است: 

برادر ارجمند جناب آقاي دكتر لاريجاني 
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي 

به استناد ماده 220 قانون آئين‎نامه داخلي ما امضاكنندگان، متقاضي استيضاح وزير امور خارجه، جناب آقاي دكتر صالحي هستيم. 

دليل استيضاح
نصب محمد شريف ملك‌زاده كارمند انتقالي از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان معاون اداري و مالي وزارتخانه بدون توجه به سوابق مسأله‌دار وي كه مصالح خارجي نظام را به خطر مي‌اندازد. 

گرچه انتخاب معاون از اختيارات وزير است، ولي هيچ وزيري حق ندارد فردي را به معاونت نصب كند كه اكثريت همكارانش در مديريت قبلي‌اش بازداشت شده و خود وي نيز با اتهامات متعدد مالي و غيرمالي در شرف بازداشت است. اين امر را دادستان محترم تهران به وزير امور خارجه هشدار داده است، ولي وي اعتنايي نكرده است. با توجه به نقشي كه وزارت امور خارجه در تأمين منافع ملي دارد و تمايل و تلاشي كه سازمان هاي جاسوسي براي نفوذ در اين وزارتخانه دارند، و نيز جايگاه مهمي معاون اداري و مالي در چيدمان نيروي انساني در سفارتخانه‌ها دارد، اهميت موضوع دوچندان مي گردد. 

اسامي برخي از امضا كنندگان استيضاح عبارتند از: 

جهانگيرزاده؛ اروميه 
قاضي‏پور؛ اروميه 
يوسف‎نژاد؛ ساري 
توكلي؛ تهران 
رسايي؛ تهران 
باهنر؛ تهران 
كاتوزيان؛ تهران 
مطهري؛ تهران 
الهيان؛ تهران 
مصباحي مقدم؛ تهران 
حسينيان‏؛ تهران 
كامران؛ اصفهان 
فولادگر؛ اصفهان 
احمدعلي مقيمي؛ بهشر، نكا، گلوگاه 
محمد دهقان؛ طرقبه و چناران 
محسني ثاني؛ سبزوار 
سقايي؛ نيريز و استهبان 
آشتياني؛ قم 
ادياني؛ قائم‌شهر 
رجايي؛ اراك 
دهدشتي؛ آبادان 


روز گذشته علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  در واکنش به خبر انتصاب دبیر شورای ایرانیان به عنوان معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه گفته بود: "در صورت صحت این خبر و انتصاب ملک زاده به این سمت، نمایندگان در جلسه علنی صبح فردای مجلس در این خصوص موضع‌گیری خواهند کرد و این احتمال وجود دارد که از وزیر امورخارجه در این خصوص سئوال پرسیده شود."
 


گفتنی است از زمان علنی شدن اختلاف‌ها میان حامیان رهبری و طیف دولتی ها بر سر وزارت اطلاعات، اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی حملات گسترده‌ای علیه برخی از اطرافیان رئیس دولت آغاز کرده‌اند.


در این میان محمد شریف ملک‌زاده که از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان دبیر شورای عالی ایرانیان منصوب شده است، از سوی مخالفان اصولگرای دولت به عنوان یکی از عناصر "جریان انحرافی" شناخته می‌شود.


خبرگزاری فارس روز گذشته با ابراز نگرانی از ورود عنصر "جريان انحرافی" به تشکيلات اداری و مالی وزارت خارجه از انتصاب محمدشریف ملک‌زاده جهت این معاونت، با عنوان اقدامی شائبه‌برانگيز یاد کرده است.


این خبرگزاری نزدیک به سپاه همچنین در این باره نوشت: "ملک‌زاده از عناصر مرتبط با جريان انحرافی است که عملکرد وی در شورای عالی ايرانيان با انتقاد‌های بسياری رو‌به‌رو بوده است."


 

به اعتصاب غذای خود پایان دهید؛ فردای سبز میهن نیازمند شماست

Posted: 19 Jun 2011 01:55 AM PDT

جوانان اصلاح طلب
جرس: جمعی از جوانان اصلاح طلب در واکنش به اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با اعلام روزه سیاسی روز دوشنبه  از زندانیان اعتصاب کننده، درخواست کرده اند اعتصاب شان را بشکنند و تاکید کرده اند که حفظ جان شما اوجب واجبات است و فردای سبز میهن به وجود شما نیازمند است، باید بمانید تا طلوع صبح آزادی را با هم جشن بگیریم. 

 

به گزارش کلمه، این جوانان در بخشی از بیانیه ای که منتشر کرده اند از این زندانیان خواسته اند تا اعتصاب غذای خود را بشکنند و آورده اند: حفظ جان شما اوجب واجبات است و فردای سبز میهن به وجود شما نیازمند است، باید بمانید تا طلوع صبح آزادی را با هم جشن بگیریم. اما این درخواست ما به معنای عدم مسوولیت زندان بانان در قبال شما نیست.


آنها همچنین اعلام کرده اند در روز دوشنبه ۳۰ خرداد روزه سیاسی خواهند گرفت.


متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم رب الشهدا و الصدیقین

  

* و من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

 

از میان مؤمنان مردانی که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند. (سوره احزاب – آیه ۲۳

 

مردم عزیز ایران، در اعتراض به شهادت دو نفر از زندانیان سیاسی، هدی صابر و هاله سحابی دوازده نفر از زندانیان سیاسی از صبح شنبه، ۲۸ خرداد دست به اعتصاب غذای نامحدود زده اند. در این دو سال پس از انتخابات مردم ایران عزیزان بسیاری را در راه آزادی و انسانیت و اخلاق از دست داده اند، عزیزانی که قربانی زیاده خواهی و قدرت طلبی حاکمانی شده اند که برای ماندن برسر قدرت جمهوریت و اسلامیت نظام را به مسلخ برده اند.

 

در دوسال گذشته پیکره مقاوم و استوار جنبش سبز ایران به خون سرخ عزیزانش آغشته و سیاه پوش یارانی شده است که فریادشان سکوت بود و رای خود را می خواستند و اینک در خرداد، ماه حماسه و ایستادگی در برابر استبداد، مردم ایران باز سیاه پوش دو یاور بزرگ و همراه جنبش شده اند. هاله سحابی که در تشییع جنازه پدر مظلومانه به شهادت رسید و هدی صابر که در اعتراض به این ظلم بزرگ و برای رساندن صدای بیدادگری در ایران به گوش همگان اعتصاب غذا کرد و به دست ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

اینک دوازده مرد از تبار شرف و انسانیت و آزادگی در اعتراض به شهادت هاله و صابر دست به اعتصاب غذا زده اند. مردانی که اعتصاب کرده اند، همیشه خود از جمله افرادی بوده اند که با اعتصاب غذای یاران دربندشان مخالفت کرده اند و همیشه از آنان خواسته اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند و سلامت جسم عزیزشان را در اولویت قرار دهند. اما اکنون آنان در مقابل ظلمی چنین سنگین، دست به اعتصاب غذا زده اند. اعتصاب غذایی که تنها در اعتراض به ظلمی چنین آشکار و تحمل ناپذیر آغاز کرده اند. ظلمی که گویا این روزها مرزی برای آن قائل نیستند.

 

باید از حاکمیت پرسید با پدران و برادران ما چه کرده اید که اکنون بر خلاف مشی پیشین خود دست به اعتصاب غذا زده اند، آن هم به صورت نا محدود؟ باید از حاکمیت پرسید چه کار کرده اید با هدی صابر که شاهدان عینی این ماجرا چنین اعتراضی را تنها راه ممکن یافته اند؟ باید از حاکمیت پرسید شمایی که نگران زندان های ابوغریب و گوانتانامو هستید و دم از حفظ حقوق بشر می زنید ، با زندانیان خود چه می کنید که از جان خود به عنوان تنها سلاح برای رسوایی شما استفاده می کنند؟ ما جوانان اصلاح طلب ایران خطاب به شما می گوییم که مسوولیت حفظ سلامت و حفظ جان برادران و پدران در بندمان با شماست، شما مسئولید تا با توجه به خواسته های آنان برای پایان دادن به ظلم بی رویه و بی قانونی و بی اخلاقی در زندان ها،مراتب پایان دادن به این اعتصاب غذا را فراهم آورید.

 

ما چون همیشه به آنان می گوییم که مردان سرافراز ما ، نیک می دانیم که شهادت مظلومانه هدی صابر شما را تا چه حد آزرده است، اما اعتصابتان را بشکنید که حفظ جان شما اوجب واجبات است و فردای سبز میهن به وجود شما نیازمند است، باید بمانید تا طلوع صبح آزادی را با هم جشن بگیریم. اما این درخواست ما به معنای عدم مسوولیت زندان بانان در قبال شما نیست. امروز مسوولیت قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی کشور بیشتر از همیشه است، آنان فاجعه شهادت هاله سحابی و هدی صابر را به بار آوردند. تا دیر نشده به صدای تظلم خواهی زندانیان ما گوش دهید، خواسته آنان را برآورده سازید که آنان خواسته ایی ندارند جز جلو گیری از پایمال شدن خون همبندانشان.

 

ما همچنین از مراجع بزرگوار می خواهیم به رسالت تاریخی خود عمل کنند، رسالتی که در طول تاریخ به صورت مکرر از سوی مرجعیت راستین شیعه اعمال شده است، رسالت ایستادن در مقابل ظالم. آقایان مراجع زمانی مرجعیت و روحانیت تنها پایگاه مظلومان بود و تنها فریاد رس، امروز زمان آن رسیده است که بار دیگر روحانیت را به جایگاه واقعی خویش بازگردانید و فریاد رس ملتی شوید که عزیزان خود را در خیابان ها و زندان ها از دست می دهد.

ما جوانان اصلاح طلب ایران در عین اعتراض به ظلم های رفته بر مردم و زندانیان سرافرازمان، اعلام می کنیم که روز دوشنبه دست به روزه سیاسی خواهیم زد و از یارانمان در زندان می خواهیم که همراه با ما افطار کنند و پیش از این بر جسم عزیزشان صدمه وارد نکنند و همچنین اخطار می دهیم که پیش از این اگر مسوولان به اعتراضات مدنی ما توجهی نشان ندهند، تصمیمات دیگری اتخاذ خواهیم کرد.

 

جوانان اصلاح طلب