جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تکریم سحابی ها، تلاش مستمر و مدنی برای رهایی مردم از استبداد است

Posted: 04 Jun 2011 06:12 AM PDT

پیام تسلیت ۵۰ نواندیش دینی و کنشگر سیاسی
جرس: پنجاه تن از نواندیشان دینی، شخصیتهای فرهنگی و کنشگران سیاسی با تسلیت درگذشت مهندس سحابی و شهادت هاله سحابی آورده اند: ظاهرا خشونت و جنایت حاکمان مغرور حد و مرزی نمی شناسد. اما می توان امیدوار بود که عمر کوتاه هاله سحابی عمر استبداد و مستبدان خشونت گرا را نیز کوتاه خواهد کرد. شاید مقدر بود که در کنار الگوئی مردانه از اخلاق، سیاست و دین، سیمای درخشان یک زن مستقل و با ایمان و آگاه و مبارز نیز بدرخشد و برای نسل امروز و آینده چراغ راه باشد.


به گزارش جرس، در بخشی از این پیام آمده است: "بر این گمانیم که تکریم این دو سرمایه ملی، تلاش مستمر و مدنی برای رهایی مردم از استبداد حاکم و رسیدن به آزادی و توسعه و عدالت است که آرزوی دیرین آن دو عزیز سفر کرده بود. بی گمان ما نیز به عنوان ادای دین در کنار مردم حق طلب و عدالت خواه ایران تا پیروزی نهایی این راه را ادامه خواهیم داد." 

متن کامل این پیام که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:

از اوئیم و به سوی او بازخواهیم گشت

مردی بزرگ، شخصیتی سترگ، انسانی شریف و والا از میان ما رفت و در پیشگاه حضرت حق به جاودانگی پیوست. مهندس عزت الله سحابی انسانی پاک نهاد، مؤمنی با اخلاص، مبارزی استوار، آزادیخواهی صادق، عدالت طلبی پایدار، سیاست ورزی اخلاق مدار، روزنامه نگاری متعهد، ایران دوستی آگاه و چهره ای کم نظیردر تاریخ معاصر ایران بود. او هم دغدغه ایمان و اخلاص دینی داشت، هم اهل اندیشه و تفکر نوگرایانه اسلامی بود، هم با تمام وجود سودای توسعه ایران همراه با عدالت اجتماعی و دموکراسی و اجرای حقوق بشر داشت و هم دلش از دغدغه حفظ استقلال و وحدت کشور و منافع ملی نا آرام و بی قرار بود.

مهندس سحابی در سالیان اخیر همزمان با چیرگی استبداد دینی و قدرت یافتن دولت نفتی و کودتایی، بیش از هر زمان نگران آینده کشور بود و به «ایران فردا» می اندیشید. بیش از نیم قرن برای تحقق عدالت و آزادی و توسعه همه جانبه و درون زای ایران مجاهدت کرد و در این راه در هر دو نظام استبداد پادشاهی واستبداد منسوب به دین رنج ها کشید و آزارها دید.

مرگ پایان زیست مادی و طبیعی آدمی است، اما پایان حیات معنوی نیست. هرانسانی، به ویژه با نگاه دینی، به میزانی که در زندگی با اخلاص تر، پارساتر، خدمتگزارتر و مفیدتر برای مردمان باشد، در حیات معنوی اش جاوانه تر و متعالی تر خواهد بود. به گواهی زندگی هشتاد ساله سحابی، وی در زمره نیکان جاودانه است و نام نیک و آثار خیراو نزد خدا و خلق او محفوظ خواهد بود.

اما صد هزار دریغ، هنوز از غم بزرگ فقدان سحابی فارغ نشده بودیم، که خبر درگذشت هاله دختر اندیشمند، پارسا و مبارزش بر سر ما آوار شد و همه را در حیرت و اندوه بزرگ فرو برد. مرگ پیر و جوان نمی شناسد، اما رنج و فاجعه بزرگ در این است که دختری برای آخرین دیداربا پدر به اغماء رفته خود از زندان به مرخصی موقت می آید و در مراسم تشییع پدر به گناه درآغوش گرفتن عکس او و مقاومت در برابر ربایندگان جنازه مورد حمله وحشیانه گزمگان استبداد دینی قرار گرفته و در کنار پدر و همسفر با او، جان به جان آفرین تسلیم می¬کند.

ظاهرا خشونت و جنایت حاکمان مغرور حد و مرزی نمی شناسد. اما می توان امیدوار بود که عمر کوتاه هاله سحابی عمر استبداد و مستبدان خشونت گرا را نیز کوتاه خواهد کرد. شاید مقدر بود که در کنار الگوئی مردانه از اخلاق، سیاست و دین، سیمای درخشان یک زن مستقل و با ایمان و آگاه و مبارز نیز بدرخشد و برای نسل امروز و آینده چراغ راه باشد.

ما این دو رحلت پر اندوه را به مردم ایران و همراهان و یاران سحابی ها و به ویژه به خانم زری سحابی همسر مهندس عزت الله و مادر شهید هاله، که پس از یک عمر صبر و سختی زندان و محرومیت همسر، اینک به فاصله دو روز دو عزیز خود را از دست داده است و همچنین جناب دکتر شامخی همسر گرامی شهید هاله سحابی و همه خانواده سربلند و نیکنام سحابی تسلیت می گوئیم و خود را درغم و عزا و ماتم این خانواده ها شریک می-دانیم. بر این گمانیم که تکریم این دو سرمایه ملی، تلاش مستمر و مدنی برای رهایی مردم از استبداد حاکم و رسیدن به آزادی و توسعه و عدالت است که آرزوی دیرین آن دو عزیز سفر کرده بود. بی گمان ما نیز به عنوان ادای دین در کنار مردم حق طلب و عدالت خواه ایران تا پیروزی نهایی این راه را ادامه خواهیم داد.

عباس اشراقی، علی افشاری، اردشیر امیرارجمند، حمید انتظام، عبدالعلی بازرگان، بهار باستانی، فرزانه بذرپور، محمد برقعی، حمید بهشتی، فاطمه حقیقت جو، مرتضی حمزه لوئیان، مریم چیتگرزاده، رضا حاجی، محمود درویش، زهره سردار، علی سردار، عبدالکریم سروش، محمد صابر، احمد صدری، محمود صدری، رضا علیجانی، زهرا علیجانی، نورالدین غروی، فاطمه فرهنگ خواه، حسین قاضیان، علی قدسی، مرتضی کاظمیان، جمیله کدیور، محسن کدیور، محمدعلی کدیور، فاطمه کشاورز، حسین کمالی، رحمان لیوانی، رجبعلی مزروعی، لیلی مصطفوی، بهاره ممکن، مهدی ممکن، نگار منصوریان، فرید منعمی، علی اکبر موسوی خوئینی، سیدعطاء الله مهاجرانی، آرش نراقی، مهدی نوربخش، ن. نوری زاده، احمد هادوی، خلیل یزدی، سارا یزدی، مجید یزدی، یوسف یزدی، حسن یوسفی اشکوری

شنبه چهاردهم خرداد ۱٣٩۰

یادمان اول رجب

Posted: 04 Jun 2011 05:08 AM PDT

سعید منتظری
در سحرگاه اولین روز ماه رجب سال گذشته، آوای مؤذن در عربده های وحشیانه و صداهای وحشتناک شکستن ها گم شد

بسمه تعالی


امروز مصادف است با روز اول ماه رجب، ماهی که بر اساس روایات ماه بزرگ خداست، ماهی است که در فضیلت و حرمت هیچ ماهی همپای آن نیست. در این ماه قتال حتی با کافران حرام است و رحمت خداوند بیش از همیشه نه تنها بندگان مخلص که همۀ انسانها را فرا می گیرد.


و من وامانده ام و متحیّر، متحیّر از دریای رحمتی که درست یک سال پیش در چنین شب و روز مبارکی توسط آنانی که داعیۀ ایمان دارند، به مردابی از خشم و نفرت و غضب بدل گشت که حرمت این شب و این ماه عزیز را چه خوب پاس داشتند!!


سال گذشته در شب اول ماه رجب، عده ای شناخته شده و معلوم الحال، با حمایت آشکار نیروهای امنیتی و انتظامی و با حضور مسئولین قضایی و اداری شهر قم، با در دست داشتن عکسهای رهبری و با شعارهایی در حمایت از ایشان، با سنگ و چوب و چماق و با فریادها و عربده هایی که هیچ نشانی از عبودیت و انسانیت نداشت، به دفاتر حضرت آیت الله منتظری و آیت الله صانعی حمله نموده، درب ها را شکستند و هر چه بود ویران کردند و همه چیز را به غارت بردند و در پایان بر دفتر آیت الله منتظری مهر و پلمب جمهوری اسلامی و دادگاه غیر قانونی ویژۀ روحانیت را حک کردند که مبادا کسانی فکر کنند نیروهای خودسر چنین کرده اند، بلکه آشکارا و به روشنی درس عبرتی برای دیگران باشد و بخصوص به مراجع و علمایی که بسا ممکن بود روزی روزگاری خواسته باشند اعتراض و انتقادی داشته باشند بفهمانند که اگر چنین کنند با آنان برخورد خواهد شد و در این برخورد دین و وجدان و انسانیت جایی ندارد.


در سحرگاه اولین روز ماه رجب سال گذشته، آوای مؤذن در عربده های وحشیانه و صداهای وحشتناک و رعب آور شکستن ها و غارتگری ها گم شده بود و این مرهمی بود که پس از ارتحال فقیه و مرجع بزرگوار و همسر مکرمه اش بر دل خانواده و مقلدین و علاقه مندان او می نهادند. تاریخ تکرار اندوهبار حوادث است که دربند کردن اندیشه و آزادی و شکستن کرامت و حرمت انسانی توسط زورمداران قدرت پرست، در هر برهه از زمان به نوع و رنگی خود را می نمایاند، روزی به نام مذهب و دیگر روز به نامی دیگر.


این کار نابخردانه اولین نبود و آخرین هم نیست. اعدامهای ناباورانه و ترورهای ناجوانمردانه و زندان و شکنجه های سه دهۀ گذشته و اینک در حلول ماه رجب، ماه رحمت و رأفت، سومین روز شهادت مظلومانۀ مبارز سرفراز هاله سحابی همه در یک راستا و ادامۀ آن ماجراهاست و اما دیری نخواهد پایید که علاوه بر تاوان دنیوی این جنایتها، دادگاه عدل خداوندی ظالمان را به سزای اعمالشان خواهد رساند.
 

با آرزوی صبر بر خانواده و دوستان استاد عزیز مهندس عزت الله سحابی و سرکار خانم هاله سحابی و به امید آزادی زندانیان بیگناه زندانهای جمهوری به اصطلاح اسلامی و برقراری عدل و قسط در جامعه.


14 خرداد 1390 – سعید منتظری

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

سردار پاسدار قاسمی: در حال بررسی پیشنهاد برای پذیرش مسئولیت وزارت نفت هستم

Posted: 04 Jun 2011 04:57 AM PDT

جــرس: همزمان با انتقادات صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون معرفی محمد علی آبادی جهت سرپرستی وزارت نفت، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران گفت : با توجه به پیشنهاد ارایه شده ار سوی احمدی نژاد مبنی بر پذیرش مسوولیت وزارت نفت، در حال بررسی این پیشنهاد هستم.


در پی معرفی محمد علی‌آبادی، رییس سابق سازمان تربیت بدنی، به عنوان سرپرست وزارت نفت از طرف محمود احمدی نژاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کردند که "این بدترین انتخاب برای صنعت نفت و گاز است و این تصمیمات کشور را به مخاطره می اندازد."


همان روز بحث هایی پیرامون گزینه اصلی دولت، جهت معرفی بعنوان وزیر نفت، یعنی سردار پاسدار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، وابسته به سپاه پاسداران مطرح شد.


به گزارش ایرنا، رستم قاسمی طی سفری که به استان هرمزگان داشت، پیرامون بحث هایی که پیرامون پذیرش تصدی وزارت نفت توسط وی صورت گرفته گفت "پیشنهاد تصدی وزارت نفت حدود یك ماه پیش از سوی رییس جمهوری به بنده ارایه شد و در حال بررسی این پیشنهاد هستم."


رستم قاسمی در حال حاضر فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا را كه از جمله بزرگترین پیمانكاران و امتیازگیران طرح های بزرگ صنعتی راه سازی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است، بر عهده دارد.


این مقام ارشد سپاه در حالیکه بزرگترین و پولسازترین پروژه های کشور طی چند سال اخیر در جریان واگذاری های خارج از ضابطه به سپاه واگذار شده و این نهاد به هیچ یک از بخشهای نظارتی کشور پاسخگو نمی باشد، چندی پیش مدعی شده بود "این قرارگاه وابسته به نهاد مقدس سپاه است و نگاه ما سودمحور نیست، بلکه با نگاه پاسداری از انقلاب و پاسداری از مردم فعالیت می‌كند.

گفتنی است رسانه های خبری چند روز پیش خبر داده بودند که در پی حذف مسعود میرکاظمی از وزارت نفت، وی کار خود را در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز کرده است.
تارنمای فردا نیوز نوشته بود "میرکاظمی اخیرا در دفتر این قرارگاهِ وابسته به سپاه واقع در شهرک غرب تهران مستقر گردید و گفته می شود مسوولیت یکی از پروژه های این قرارگاه را بر عهده گرفته است."


لازم به ذکر است سال گذشته وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرده بود که کشورش تحریم های مضاعف و مستقل از شورای امنیت سازمان ملل متحد، علیه ایران اعمال می کند و در همین راستا، تحریم های مستقل استرالیا علیه ایران شامل بانک ملت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه می شود.

 

 

دیوان عالی حکم اعدام سعید ملک پور را لغو کرد

Posted: 04 Jun 2011 04:29 AM PDT

  جرس: وکلای پرونده ی سعید ملک پور در گفتگو با جرس از لغو حکمِ اعدام سعید ملک پور در دیوان عالی کشور خبر دادند.

 

به دنبالِ ارائه  یک لایحه تخصصی و علمی در حوزه سایبری که با همکاری محمودِ علیزاده طباطبایی وکیلِ دادگستری و آقای قاجار استاد حقوقِ سایبر در تشکیلاتِ قضایی تهیه شده بود، دیوان عالیِ کشور بسیاری از ایراداتی که در این لایحه نسبت به پرونده سعید ملک پور ایراد شده بود را پذیرفت و حکمِ اعدامِ وی را نقض کرده است.


محمودِ علیزاده طباطبایی ضمنِ تایید شکسته شدنِ قطعی حکمِ اعدامِ این زندانی به خبرنگار جرس می گوید: امیدوار هستیم که این روندِ منطقی و ادامه تحقیقاتِ فنی در پرونده منجر شود که بسیاری از مشکلاتِ آقای ملک پور حل شود


سعید ملک پور، فارغ التحصیل رشته مهندسی متالوژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا بود که در مهرماه ۱۳۸۷ در تهران دستگیر و به مدیریت سایت‌های پورنوگرافی فارسی‌زبان متهم شده بود .
 

این زندانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی مقيسه‌ محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که این حکم موجب ایجاد نگرانی در خانواده ی وی و همچنین ایجاد تعجب میانِ متخصصان اینترنتی شده بود تا آنجا که نزدیک به هزار نفر از فارغ التحصیلانِ دانشگاهِ شریف خواستار لغو اعدامِ سعید ملک پور شدند و همچنین بسیاری از مقاماتِ کشورهای غربی و نهادهای حقوق بشری نیز به این حکم اعتراض کرده بودند.
 

ملک پور پیش از این در نامه ای سرگشاده از زندان اوین نوشته بود که بازجویان او را شکنجه‌ کرده و خانواده اش را نیز تحتِ فشار قرار داده بودند تا در مقابل دوربين، علیهِ خودش اعتراف کند.


تلاش های خانواده ملک پور وهمچنین به گفته وکلای پرونده، تهیه لایحه ای تخصصی و علمی و دخالت متخصصان فنی و سایبری در روند بررسی این پرونده در نهایت منجر به شکسته شدنِ حکمِ اعدامِ آقای ملک پور شده است و وکلای پرونده امیدوار هستند تا این حکم در مراحلِ بعدی نیز بر مبنای تحقیقاتِ فنی و تخصصی به فرجامِ روشنی برسد تا خانواده ی وی از نگرانی نجات پیدا کنند.

 

لایحه ی فنی در اعتراض به حکمِ اعدام یک متهمِ اینترنتی
 

پرونده سعیدِ ملک پور که به عنوانِ یکی از «متهمین پرونده مضلین» در رسانه های رسمی و گفته های مسولان قضایی از او یاد می شد پس از ۱۷ ماه بلاتکلیفی، با پیگیری های آقای جعفری دولت آبادی دادستانِ تهران، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه فرستاده شد و وکالت پرونده را آقای علیزاده طباطبایی عهده دار شد.


این وکیلِ دادگستری پیش از این ، پس از مطالعه و بررسی پرونده ی ملک پور عدم وجود مستندات کافی‌ دال بر فعالیت سعید در وبسایت های موردِ اشاره را به عنوان ادمین و مدیر از اشکال اساسی‌ پرونده عنوان کرد ه بود.


آقای طباطبایی در گفتگوی خود با جرس می گوید: به کمکِ آقای قاجار یک لایحه ای نوشتیم که صد در صد علمی و تخصصی به ایراداتِ پرونده اشاره شده است، لذا پس از ارائه ی این لایحه دیوان عالی کشور ایراداتِ مطرح شده را پذیرفت و پرونده را برای تکمیل تحقیقات بازگرداند.


وی می افزاید: آقای قاجار طی دو روز گذشته دیدارهایی با کارشناسان پرونده داشتند و می گفتند آنها از استدلال های ایشان بسیار استقبال کردند و قرار شد روندِ پیگیریِ مجددِ پرونده به طورِ کامل بر اساس اصول و مبنای تحقیقات تخصصی و فنی صورت گیرد و پس از نهایی شدن این تحقیقات، پرونده مجددا به دیوانِ عالی کشور ارجاع شود.


وی با تاکید بر این که قضات دیوانِ عالی کشور و کارشناسانِ پرونده ی ملک پور ایراداتی که از طریقِ این لایحه به پرونده وارد شده است را پذیرفته، می گوید: بسیاری از کارشناسانی که می شناسم تلاش می کنند در پرونده های فنی به واقعیت پی ببرند. این کارشناسان در مورد سایت های مستهجن به مسائلی رسیده بودند و تصورشان این بود که پایه گذار، برنامه ریز و همه کاره ی این سایت ها سعید ملک پور است. ما سعی کردیم این را نقض کنیم و در واقع با ارایه استدلال های فنی این را بقبولانیم که چنین چیزی نبوده است.


وی در پاسخ به پرسشی در خصوصِ استدلاهای فنی که در لایحه اعتراضی عنوان شده است گفت: سعیدِ ملک پور به عنوان یک متخصص، فقط یک موتورِ محرکه برای انتشار و آپلود کردنِ عکس در اینترنت تولید کرده بود که این نرم افزار می تواند در هر سایتی موردِ استفاده قرار گیرد.


وی می افزاید: آنچه سعید ملک پور در راستایِ ساخت نرم افزارِ انتشار عکس بر روی اینترنت انجام داده است، باید کاملا جدا شود با آنچه که سایت های دیگر از این نرم افزار استفاده کرده اند، اینکه دیگران از این نرم افزار استفاده دیگری می کنند خارج از کنترل سازنده است.

 

دغدغه های ملک پور برای خانواده


وکلای پرونده همچنین نگرانی های خانواده ملک پور را در این مدت مورد اشاره قرار می دهند و در عین حال ابرازِ امیدواری می کنند که روندِ منطقی و عقلانیِ حاکم بر پرونده بتواند خانواده ای را از کابوسِ اعدام نجات دهد.


زهره افتخاری دکترای رشته الکترونیک دانشگاه ویکتورای کانادا با همسرش سعید ملک پور در زمانی که این دو نفر دانشجوی دانشگاه شریف بودند آشنا شد اما در پی سفرِ سعید ملک پور به ایران که به منظورِ دیدار با پدر بیمارش صورت گرفته بود، نهادهای امنیتی اقدام به بازداشتِ سعید ملک پور می کنند.


همسرِ سعیدِ ملک پور به جرس گفته است که حکمِ همسرش را نهم آذرِ ۸۸، یعنی چهل روز بعد از آخرین دادگاه، به سعید در زندان ابلاغ کرده بودند .


خانم افتخاری پس از دستگیریِ همسرش نگران به ایران باز می گردد تا برای آزادی همسرش تلاش کند. این بازگشت اگرچه با فشارها و تهدید هایی هم به گفته خانم افتخاری همراه بود که در نهایت موجب شد تا خانمِ افتخاری بنا به خواستِ همسرش ایران را ترک کند.
 

آقای علیزاده طباطبایی، وکیل پرونده ملک پور معتقد است که این نقضِ حکم می تواند نشانه ی خوبی باشد و از این پس نیز در روندِ بررسیِ پرونده عقلانیتِ بیشتری اعمال شود تا  بسیاری از مشکلات حل شود.
 

وی همچنین به شرایطی که این زندانی در طی دورانِ بازداشت سپری کرده است اشاره می کند و می گوید: آقای ملک پور عاشقانه همسرش را دوست دارد و امیدوار است که پرونده اش روندی منطقی و تخصصی را طی کند تا او به خانواده اش ملحق شود.


 مسیح علی نژاد

بیش از یک ماه بی خبری از اشکان ذهابیان فعال دانشجویی

Posted: 04 Jun 2011 04:00 AM PDT

جــرس: اشکان ذهابیان فعال دانشجویی دفتر تحکیم وحدت و عضو ستاد کروبی در انتخابات سال ٨٨، پس از گذشت ٣۴ روز از سومین بازداشتش، همچنان در بند انفرادی زندان اداره اطلاعات ساری در بازداشت به سر می برد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این فعال دانشجویی که در روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت سال جاری در پی درخواست اداره اطلاعات و فشار مداوم به خانواده اش و برای اجرای حکم شش ماهه خود به اداره ی اطلاعات ساری مراجعه کرده بود، در همان محل بازداشت شده و تا کنون اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.


بر اساس این گزارش، مشخص نیست که این فعال دانشجویی برای اجرای حکم شش ماه حبسش که از بازداشت اول و به اتهام "اخلال در نظم" و "تحریک مردم به تظاهرات" و "سازماندهی اعتراضات در دانشگاه مازندران" به صورت غیابی صادر شده بود، اردیبهشت ماه امسال به اداره اطلاعات فراخوانده شده باشد، چرا که وی کماکان به صورت غیر قانونی و به جای منتقل شدن به زندان برای اجرای حکم، بازداشت و به سلول انفرای منتقل شده است.


همچنین آمده است: اشکان طی تماس های تلفنی اش تنها از وضعیت سلامتی خود گفته و خانواده اش تا کنون هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت و بازجویی های دوباره و اتهام احتمالی در صورت تشکیل پرونده ی جدید ندارند.


بر اساس گزارش فوق، این نگرانی وجود دارد که او تحت فشارهای روحی و جسمی برای گرفتن اعتراف های ساختگی باشد. زیرا بازداشت او و نگه داری طولانی مدتش در بند انفرادی در حالی که برای اجرای حکمش مراجعه کرده بود نشان از پرونده سازی و تفهیم اتهام جدید به این فعال سیاسی دارد. اما تا کنون هیچ مسئولی پاسخگوی این حرکت غیر قانونی نبوده و اطلاعی از اتهام جدید این فعال و دلیل نگه داریش در زندان اداره اطلاعات ساری در دست نیست
 

همه آزادیخواهان جهان برای درگذشت هاله سحابی تظلم خواهی کنند

Posted: 04 Jun 2011 02:21 AM PDT

جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی اصفهان – تبریز و زنجان

جــرس: جمعی از فعالین سیاسی و اجتماعی اصفهان – تبریز و زنجان، به مناسبت درگذشت مهندس عزت الله سحابی و همچنین جانباختن هاله سحابی، دختر آن مرحوم در جریان مراسم تشییع و خاکسپاری، این دو ضایعه را به ابراهیم یزدی، از مبارزان و همراهانِ مرحوم سحابی در سالهای مبارزات ملی، تسلیت گفتند.


به گزارش منابع خبری جرس، فعالین سیاسی و اجتماعی اصفهان – تبریز و زنجان، در پیام خود همچنین خاطرنشان کردند "از همه آزادی خواهان سراسر جهان خواستار تظلم خواهی و پیگیری از طریق مجامع حقوقی و قانونی هستیم."


متن این پیام به شرح زیر است:


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا(نسائ148)
جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی
در گذشت مهندس عزت الله سحابی یار و همرزم دیرین شما در مبارزه با استبداد و تاریک اندیشی و جهل که بیش از نیم قرن زجر و شکنجه و خسته از خفقان و تجاوز به حقوق انسانی، ولی امیدوار به رهایی ملت ایران از وضعیت نکبت بار کنونی که حاصل ریشه دار بودن استبداد و خودخواهی است را تسلیت می گوییم.


همچنین شهادت پر افتخار تلاشگر راه آزادی و انسانیت سرکار خانم هاله سحابی که حیات خود را در راه مبارزه علیه خود کامگی از دست داد. وچه افتخار آمیز و چه سرافراز به پیشگاه معبود خود رجعت نمود و در جوار رحمتش بالنده شد که قطعا فریاد و تلاش وشهادتش چراغی خواهد بود فرا راه انسانهای، انساندوست وهمه ی مسلمانان آگاه و آزاده و همه ی آنانی که سوز این وطن در دل و شعور دفاع آنرا در سر دارند، به شما همسنگر مبارز و همه ی انسانهای آزاده تسلیت گفته ضمنا انزجار و اعتراض خود را بدین وسیله اعلام داشته و از همه آزادی خواهان سراسر جهان خواستار تظلم خواهی و پیگیری از طریق مجامع حقوقی و قانونی هستیم.


سعادت و سلامت شما را در راه خدمت هر چه بیشتر به ایران و اسلام را آرزومندیم.
جمعی از فعالین سیاسی و اجتماعی اصفهان - تبریز- زنجان


رضا ارجینی-اسماعیل اسماعیلی-حسن اسکنری- احسانی-مهدی اسکندری-مرتضی اشفاق- اسماعیل بیات-رضا بابایی-جلال بهرامی- مهدی بیگدلی -جلال بیگدلی- مجید جابری- سجاد چوپانی-امیرحسین جهانی -اصلان حیدری- احد رضایی- محمد صادق رسولی-حسین روشن- روح الله رحیم پور- بیوک سعیدی- علی اشرف سلطانی- سعید صحبتی- امیر حسین علوی- علی اصغر غروی- باقر فتحعلی بیگی- محمد رضا فتحی- یدالله فرهادی- غفار فرزدی- علیرضا فرزدی- مصطفی مسکین- عباس مصلحی- سعید محمدی -بهروز معالمی- ابوالفضل ملکی-حسن نباتچیان- حسام نوری-پیام نوری-منصور وفا- جعفر نعمتی-رحیم یاوری

 

واکنش شدید عضو مجلس خبرگان به تکذیبیه سپاه و دفتر رهبری

Posted: 04 Jun 2011 02:21 AM PDT

آقایان! تکذیب گناه کبیره است و هشتاد ضربه شلاق دارد

جــرس: در پی تکذیب اظهارات یکی از اعضای مجلس خبرگان و امام جمعه کاشان در مورد پشت پرده های برخورد با طیف دولتی ها و انتشار پیام های سپاه و دفتر رهبری بر علیه وی، این مقام روحانی به تکذیب اظهاراتش واکنش نشان داد و خطاب به سپاه هشدار داد ". بنده به این آقایان می گویم که مواظب باشید شما فقیه نیستید و تنها مقلد می باشید. واژه تکذیب یعنی دروغ، دروغ را نسبت به یک فقیه می دهید و این بار حقوقی و فقهی دارد. تکذیب گناه کبیره است اگر مطابق با واقع نباشد و کسی که گفته است از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد."


گفتنی است در پی انتشار سخنان عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، پیرامون نقش رهبری در برخورد با طیف دولتی ها و دخالت فرمانده کل سپاه در رویدادهای اخیر، مسئول روابط عمومی سپاه اعلام کرده بود "مطلب منتشره در برخی رسانه ها پیرامون ناگفته های یكی از ائمه جمعه مبنی بر در خواست سرلشكر جعفری از رهبری در زمینه جریان انحرافی صحت ندارد."
همزمان دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام كرد: بیانات، اخبار و مطالب موثق و قابل اعتماد در خصوص رهبر معظّم انقلاب فقط از طریق مجاری رسمی منتشر می شود. لذا از رسانه‌ها‌ انتظار می‌رود از نقل اخبار غیر موثق و غیر مستند جداً خودداری كنند.


به گزارش خبرآنلاین، نمازی در خطبه های نماز جمعه دیروز این شهر درباره سخنانی که از او منتشر شد توضیحاتی داده گفته است "هفته گذشته در درس خارج فقه مطالبی را جهت آگاهی آقایان اهل علم و دوستان محفل درس از حوادث جاری کشور به خصوص مسئله جریان انحرافی که به وجود آمده و انحراف اعتقادی که تفکر اینها این است که در زمان غیبت نیازی به واسطه میان مردم و امام زمان نداریم و می¬توانیم خود ارتباط برقرار کنیم و نیازی به ولی فقیه نیست. تفکر آنها این است که اگر بشود ولایت فقیه و روحانیت را حذف کنند و اگر نتوانستند منزوی کنند. این بخشی از انحرافات است.
بخش دیگر انحرافات، انحراف مالی و اقتصادی است. ما این مطالب را برای دوستان درس تحلیل کردیم تا مطلع باشند و مردم را آگاه سازند که اگر در آینده بحثی مطرح شد هوشیار باشند. یکی دو نکته دیگر هم بیان کردیم که بعد از درس عده¬ای تقاضا کردند که اگر امکان دارد این بحثها پیاده شده و به سایت داده شود. ما هم موافقت کردیم. منتهی بخشی از مطالب که جنبه طبقه بندی داشت را حذف نمودیم. و سایتهای بیگانه و رسانه¬های غربی روی آن بسیار مانور دادند. حدود بیست هزار مراجعه در بیست و چهار ساعت به سایت وجود داشت. چون تماسهای بسیاری گرفته شد تا توضیح داده شود بیان می¬کنم که متأسفانه دو اطلاعیه راجع به این مطالب داده شد. یکی اطلاعیه روابط عمومی سپاه و دیگری دفتر رهبری بود. در اطلاعیه روابط عمومی سپاه نسبت به یک جمله تعبیر کرده بودند که تکذیب می¬شود. البته در اطلاعیه دفتر رهبری با کرامت و احترام بیان کرده بودند اگر از دفتر باشد رسانه¬ ها منعکس کنند و إلا بازتاب ندهند."


این عضو خبرگان گلایه مندانه پیرامون سپاه پاسداران گفت "بنده از جهت آگاهی عرض می¬کنم بنده در طول سی و سه سال انقلاب و قبل از آن تلاشهای بسیاری داشته¬ام ولی گاهی مسائلی حادث می¬شود که برخی ناآگاهانه برخورد می¬کنند. در اطلاعیه سپاه تعبیر نادرستی استفاده شده بود. بنده به این آقایان می¬گویم که مواظب باشید شما فقیه نیستید و تنها مقلد می¬باشید. واژه تکذیب یعنی دروغ، دروغ را نسبت به یک فقیه می¬دهید و این بار حقوقی و فقهی دارد. تکذیب گناه کبیره است اگر مطابق با واقع نباشد و کسی که گفته است از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد. اسلام به این سادگی نیست که هر کس هر چیز را بگوید. اصلاح خطا، این نیست که شما نسبت کذب دهید... برخی جاها انسان ناگزیر است که مطلبی را بیان کند اما کسی که تنها یک پاسدار است در حریم یک فقیه وارد می ¬شود. کسی که پنجاه سال در اسلام زحمت کشیده است. قبل از آنکه شما بیایید بنده در دوران دفاع مقدس که هشت سال بود، من نه سال در جبهه¬ ها بودم. بنده در سال 58 حاکم شرع در کردستان بودم، بحرانی ترین منطقه کشور که حتی روزها، کمله¬ ها و دمکراتها جاده¬ها را می¬ بستند و مردم را اسارت به عراق می¬ بردند که بنده تمام این امور را سرکوب کردم. امنیت را در استان کرمانشاه حاکم کردم و همیشه هم در جبهه¬ ها بودم."


وی همچنین از سوابق خود چنین گفت "در دوران جنگ هم در تمام دوران کنار رزمندگان بودم. در دوران دولت اصلاحات که در دانشگاه¬ها عوامل منحرف تئوری ولایت فقیه را دانشگاه تهران زیر سوال برده و حزب الله را بمباران کردند هیچ یک از مسئولین قدرت پاسخ به شبهات را نداشتند اما بنده در سپاه دوازده جلسه سخنرانی شبهات را پاسخ دادم که بعدها به صورت یک کتاب منتشر شد. دوره¬های طرح بصیرت سرداران هم همینگونه بود که رهبری به فرماندهان دستور دادند که از فلانی در دوره¬های طرح بصیرت استفاده کنید. شما کجا بودید؟ اینگونه وارد حریم یک فقیه و خدمتگزار که همیشه در خط مقدم بوده است وارد می¬شوید؟ در قضیه فتنه سال ٨٨ همه شاهد بودید. آیا این صحیح است؟ بنده گلایه دارم و شکایت این آقایان را انشاءالله بعد از سالگرد ارتحال امام خدمت رهبری خواهم کرد. گلایه دفتر را هم خدمت آقا عرض خواهم کرد. هرچند برخی آقایان تماس گرفته و گفتند منظور شما نبودید و قضیه چیز دیگری بوده است ولی مردم آنچه منعکس شده را می¬ بینند. کاری به نیت شما ندارند. امیدوارم این مطلب برای آقایانی که از شهرهای مختلف قم، اصفهان، تهران تماس گرفتند، مشخص شده باشد. انشاءالله در آینده گزارش مسئله و گلایه را به رهبری خواهم داد."


لازم به یادآوری است، در ادامه حملات رسانه ها و شخصیت های جریان اصولگرا علیه طیف دولتی ها و در راس آنها اسفندیار رحیم مشایی، هفته گذشته نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افشا کرده بود که عزیز (محمدعلی) جعفری، فرمانده سپاه از رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است تا اسفندیار رحیم مشایی را بازداشت کند، اما رهبری فقط خواستار بازداشت نیروهای عملیاتی جریان انحرافی شده است.

این عضو مجلس خبرگان همچنین گفته بود "فرمانده کل سپاه رفت خدمت رهبری و گفت اجازه بدهید ایشان (مشایی) را بگیریم کل غائله حل می‌شود حالا نهایتاً چند روزی بعضی‌ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد. آقا ظاهراً هنوز به این نتیجه نرسید، ولی گفت همه عوامل را دستگیر کنید؛ کسانی که نیروهای عملیاتی این طرح هستند؛ حتی گفت با قوت بازجویی کنید و بررسی کنید اما حساب رئیس جمهور را جدا کنید."
 

رهبر جمهوری اسلامی: نباید به نام انقلابی گری امنیت گروهی را صرفا بدلیل اختلاف سیاسی سلب كنیم

Posted: 04 Jun 2011 01:51 AM PDT

جــرس: در حالی که نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم ترحیم مبارز ملی مرحوم مهندس سحابی جلوگیری کردند، رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی در جریان برگزاری مراسم بیست و دومین سالگرد درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی، گفت "اگر به نام انقلابی‌گری، امنیت بخشی از جامعه را صرفا بدلیل اختلاف سیاسی سلب كنیم، از مكتب امام منحرف شده‌ایم."


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، وی در جریان سخنرانی خود خاطرنشان کرد "عقلانیت و خرد امام او را به این نتیجه رسانده بود كه كمترین انعطاف وعقب نشینی درمقابل دشمن به پیشروی دشمن می انجامد."


وی در این سخنان به عدالت محوری در جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: نباید مخالفان را زیر پا له کرد. 


وی همچنین گفت "مكتب امام، ملت ایران را از گردنه‌های خطرناك ٣٢ سال اخیر نجات داده و عزت و شرافت بین‌المللی ما را بالا برده است و دشمنان تصور می‌كردند با درگذشت وی آغاز فروپاشی این نظام مقدس كلید زده خواهد شد، که تشییع جنازه امام و حركت عظیم مردم در حمایت از كار خبرگان آن را خنثی كرد."


آقای خامنه ای همچنین مجددا به اعتراضات آزادیخواهانه مردم ایران در سال ٨٨ حمله کرد و با اطلاق لباس شخصی ها و حامیان خود به "مردم عزیز"، اظهار عقیده کرد "آنها وقتی دیدند در سال ٨٨ عمق خواسته عده‌ای در روز قدس و عاشورا چه بود، به صحنه آمدند و غائله را تمام كردند."


وی همچنین گفت "اگر كسی یا جریانی بخواهد به نام عقل گرایی از ارزشهای اسلامی و انقلابی عدول كند انحراف از خط امام است."


رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت "دانشمندان ایرانی به بركت حضور مردم، امروز در رشته‌های مهم و حساس جهانی در میان ده كشور اول قرار دارند." و همزمان تاکید کرد "آن كسانی كه می‌خواهند با تكیه به دین داری جامعه و جوانان را سیاست زدایی كنند این اشتباه می‌كنند و دچار انحرافند."


وی اشتراك انقلاب‌های منطقه را، "اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد آمریكا بودن" آنها دانست و بدون اشاره به سرکوب خونین و کشتار معترضان در سوریه و سکوت ایران در این مورد گفت "هر حركتی كه مردمی، اسلامی و ضدآمریكایی باشد، ایران از آن حمایت می‌كند. هرجا حركت به تحریك آمریكا انجام شود از آن حمایت نمی‌كنیم."

وی افزود "بیداری اسلامی، حماسه‌ای است كه امام انتظار آن را می‌كشید و مانند فروپاشی شوروی آن را پیش‌بینی می‌كرد."


آقای خامنه ای افزود "می‌خواستند فلسطین را از نقشه جهان حذف كنند، اشتباه كردند. فلسطین باقی خواهد ماند. از بین نمی‌رود، تجزیه نمی‌شود و قطعا به آغوش اسلام و مردمش برخواهد گشت."
 

هفت پرده: از حرفهای تازه پیشخدمت امام به “فارس” تا ویرانی بنای تاریخی ماسوله

Posted: 04 Jun 2011 01:43 AM PDT

سعید زندگانی
جرس: درآغاز این "هفت پرده"، بخشهائی از گفت و گوی خبرگزاری "فارس" با پیشخدمت بیت امام را می خوانیم و حرفهای تازه ای که از زبان او علیه آیت الله منتظری و میرحسین موسوی بیرون کشیده اند؛ در پرده دوم از زبان حدادعادل می شنویم که که فرهنگستان زبان به خواست دفتر رهبری از معادل سازی برای واژه "پلیس"صرف نظر کرده است؛ در پرده سوم سراغ کنسرت همایون شجریان در شهرهای مختلف ایران می رویم که در چند شهر اجازه ندادند نوازنده زن گروه روی صحنه برود؛ پرده چهارم به معاون سینمائی وزارت ارشاد و نامه او به رئیس جشنواره کن و پیامدهای آن اختصاص دارد؛ در پرده پنجم، سخنان فیلمسازان ایرانی را در "شب کارگردانان" می خوانیم که از دشواریهای مستقل ماندن می گویند؛ در پرده هفتم به اهواز می رویم که همه اعضای انجمن شعر دراعتراض به دخالتهای غیر تخصصی اداره ارشاد استعفا داده اند؛ و در آخرین پرده یک بنای تاریخی را در ماسوله می بنیم که با مجوز اداره میراث فرهنگی ویران شده تا بجای آن یک ویلای مدرن بسازند!  


خبرگزاری فارس و حرفهای جدید پیشخدمت امام خمینی!


درحالیکه روزنامه ها و سایت های خبری ایران نشانی از خبر مرگ عزت اله سحابی و شهادت مظلومانه دخترش هاله را با خود ندارند، چپ و راست مصاحبه ها و سخنرانیهائی را می خوانی که در آستانه سالروز درگذشت آیت اله خمینی، می کوشند بگویند مدیریت رهبر کنونی جمهوری اسلامی نه تنها دست کمی از مدیریت امام ندارد، بلکه بهتر از آن است. از جمله رضا برجی عکاس و مستند ساز حزب اللهی که در گفت و گو با خبرگزاری حکومتی "فارس" از زبان مرتضی آوینی گفته است که آن هنرمند شهید معتقد بود دوران امام خمینی دوره حکومت عشق است و روزگار آقای خامنه ای دوره حکومت عقل! البته آوینی هم که زنده نیست تا شهادت دهد این حرف چه اندازه به او مربوط می شود؟


اما کار با مزه تر خبرنگار فرهنگی "فارس" مصاحبه با حاج عيسي جعفري خادم بیت امام خمینی است. این پیرمرد 84 ساله که حالا در قم سکونت دارد، حرفهای تازه ای مي‌گويد: "وقتي آقاي خامنه‌اي به عنوان رهبر انتخاب شدند، ما خيلي آرام شديم. خدا رحمت كند حاج احمد آقا و خود امام را كه خيلي به اين مسئله اهميت مي‌دادند. يادم هست روزي آقا به عنوان رئيس جمهور در سازمان ملل سخنراني كردند. بعد از صحبت‌هاي ايشان حاج احمد آقا در اتاق امام را باز كرد و آمد بيرون و گفت: حاج عيسي! امام تمام صحبت‌هاي آقاي خامنه‌اي را گوش داد و بعد گفت كه ايشان به درد رهبري مي‌خورد." یعنی حاج عیسائی که قبل از پیشخدمتی امام در شهر قم جیگرکی داشته، تا جائی به مسائل جهانی وارد شده بود که مرحوم حاج احمد آقا با او تبادل نظر می کرد! حاج احمد آقا هم که مانند مرتضی آوینی در این جهان نیست تا به راست و دروغ حرفهای خبرنگار فارس شهادت بدهد. بد نیست بدانید در گفت و گوئی که درست یکسال پیش از حاج عیسی در سایتهای مختلف از جمله "نور پورتال" منتشر شده، نشانی از این حرفها نیست!


در این گفت و گوی "خواندنی" البته خبرنگار "فارس" یادش نمی رود که از حاج عیسی در مورد "كساني كه روزي دور امام بودند و الان در خط امام نيستند" بپرسد و او از میرحسین موسوی و آیت الله منتظری بگوید: "ميرحسين موسوي در آن زمان نخست وزير بود كه وسط كار استعفا داد و آقا نيز به او اعتراض كرد و امام هم قبول نمي‌كرد و همه اينها فقط به خاطر آن بود كه شيرازه كشور حفظ شود. برخي كساني كه آن زمان دور امام بودند و حرف امام را مي‌شنيدند و امام كمكشان مي‌كرد، امروز به راه ديگري رفته‌اند"!


وي ادامه مي‌د‌هد: "من يك مسئله‌اي در مورد آقاي منتظري به شما بگويم. يك سال بود كه حاج احمد آقا هر هفته به قم مي‌رفت. ما خيال مي‌كرديم كه ايشان در حوزه علميه قم درس مي‌خواند ولي يك روز آمد و خودش را جلوي امام به زمين زد؛ امام (ره) فرمودند «چه شده است؟» و حاج احمد آقا گفت «ناراحتم، ديگر خسته شده‌ام و ديگر نمي‌توانم. دكتر گفته است ده روز استراحت كن»، امام گفتند «خب برو استراحت كن. بلند شو و برو». بعد از اين زنگ زد و گفت آقاي منتظري به آنجا آمدند. وقتي اينگونه افراد مي¬آمدند خدمت امام ديگر ما نمي‌توانستيم داخل برويم. فقط من يك خواهر زاده داشتم كه در داخل خانه امام كار مي‌كرد. او برايمان تعريف كرد كه وقتي آقاي منتظري جلوي امام نشست، نامه‌اي را بيرون آورد و خدمت امام داد؛ امام تا نامه را نگاه كردند دو دستي بر سر خودشان زدند و گفتند «ما اين همه تقلا كرديم تا كشور را از چنگال آمريكا نجات دهيم، آن وقت شما مي‌خواهيد دوباره دو دستي كشور را تقديم آمريكا كنيد؟» حاج احمد آقا يك سال با مأموريت از طرف امام (ره)، قم مي‌رفت و منتظري را نصيحت مي‌كرد كه اينها كه دوره‌اش كرده‌اند، آدم‌هاي خوبي نيستند و بايد مواظب عاقبت خويش باشد ولي منتظري گوشش به اين نصيحت‌ها شنوا نبود"!


مخالفت رهبر با "پاسور"


غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام کرد که بعلت مخالفت رهبر جمهوری اسلامی در مورد استفاده از واژه "پاسور" بجای "پلیس" این جایگزینی ابلاغ و انجام نخواهد شد. او در یک گفت و گوی رسانه ای گفت: "معادل «پاسور» که از سوی فرهنگستان به جای «پلیس» پیشنهاد شده بود، حذف شده و قرار نیست معادلی هم برای این کلمه انتخاب شود."


به گزارش خبرگزاری مهر، فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یک سال گذشته تلاش زیادی برای انتخاب واژه‌‌ای معادل «پلیس» صورت داد و آنطور که مسئولان دفتر واژه‌گزینی نظامی گفته‌اند 156 واژه جایگزین پیشنهاد شد و در نهایت تنها گزینه‌ای که نظر مسئولان دفتر واژه‌گزینی نظامی نیروهای مسلح را جلب کرد «پاسوَر» بود. با این حال به دلیل اینکه کلمه «پلیس» از گذشته رایج بوده، جایگزینی آن با «پاسوَر» دشوار به نظر می‌رسید. از سوی دیگر تلفظ «پاسوَر» قدری سخت بود و به همین دلیل مسئولان دفتر واژه‌گزینی نظامی در نیروهای مسلح پیشنهاد کردند این کلمه با جدانویسی میان «پاس» و «ور» (پاس‌ور) استفاده شود. مسائلی از این دست روند بررسی واژه جایگزین را برای «پلیس» طولانی کرد تا اینکه غلامعلی حداد عادل به حرف و حدیث‌ها در این باره پایان داده، از عدم ابلاغ واژه‌ای جایگزین برای «پلیس» خبر داد و گفت: "معادل «پاسور» حذف شده و دفتر رهبری به ما در فرهنگستان اعلام کرده‌اند که این کلمه نباید به عنوان جانشین «پلیس» انتخاب شود. فرهنگستان هم با تمکین به این نظر اعلام می‌‌کند که «پلیس» معادلی ندارد و جایگزینی هم برایش انتخاب نخواهد شد و همچنان باید از این واژه استفاده شود"!


در برخی شهرها، ساز بانوان شنیدنی نیست؟


علی قمصری آهنگساز جوان و نوجوی موسیقی ایرانی در صفحه فیس بوک خود نوشته است: "بالاخره اصفهان رو دیدم. شهری پراز رنگ با مردمی سرشار از زندگی که سکوتشون رساتر از صدای سازهای ماست. کاش میتونستم دلیل ممنوع بودن صدای ساز خانمها رو در شهرهای فرهنگی نیشابور -اصفهان -تبریز و... بدونم." سوال معنی دار او اشاره ای است به عدم اجرای نوازنده جوان و چیره دست کمانچه "نگار خارکن" است که مسئولین ارشاد این سه استان نگذاشتند در این برنامه همراه همنوازان حصار و همایون شجریان روی صحنه برود.


همایون شجریان این روزها همراه با گروه "همنوازان حصار" به سرپرستی و آهنگسازی علی قمصری در حال کنسرت در شهرهای مختلف ایران است. حکومت به پدرش استاد محمدرضا شجریان مجوز برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم نمی دهد، از این رو مردم ایران که نشان گل را از گلاب می جویند، هرجا که همایون با همراهانش به روی صحنه می رود، چنان استقبالی از او می کنند که موجب حیرت می شود.


در این میان برنامه نیشابور که همزمان با زادروز موسیقی دان بزرگ این شهر زنده یاد "پرویز مشکاتیان" برگزار شد، شور و حال دیگری به خود گرفت. هزاران تن از مردم نیشابور در دو روز و هر روز دو سانس گوش به آوا ونوای همایون و یارانش دادند و البته اینجا هم به "نگار خارکن" اجازه داده نشد کمانچه اش را به صدا در بیاورد. اما شهرداری نیشابور پس از این استقبال قول داد که فرهنگسرای بزرگتری برای شهر بسازد تا مردم راحت تر اینگونه برنامه ها را به تماشا بنشینند. هادي صبوري، مدير روابط عمومي شهرداري نيشابور در گفت و گو با روابط عمومي شركت "دل آواز" با اعلام اين خبر گفته است: "براي اولين بار يك هنرمند از خانواده شجريان در نيشابور به اجراي برنامه پرداخت كه استقبال گسترده مخاطبان را به دنبال داشت ، به طوري كه علاقه‌مندان بسياري نيز از شهرهاي اطراف نيشابور براي كنسرت آمده بودند.

فرهنگسراي سيمرغ نيشابور هفتصد نفر گنجايش دارد كه با احتساب چهار سانس اجرا در روزهاي 29 و 30 ارديبهشت ماه نزديك به سه هزار نفر از اين كنسرت ديدن كردند."


صبوري اين كنسرت را حركت موثري خواند كه به ساخت سالن فرهنگسراي جديد منجر شد و افزود: "مردم نيشابور به مسائل فرهنگي و به ويژه موسيقي سنتي علاقه‌مند هستند و از طرف ديگر آرامگاه استاد پرويز مشكاتيان هم در اين شهر است ، به همين دليل تعامل خوبي بين شهرداري و شوراي شهر نيشابور با هنر وجود دارد. استقبال از كنسرت همايون شجريان سبب شد كه شهرداري و شوراي شهر براي ساخت فرهنگسراي جديد با گنجايش بيشتر اقدام كنند كه تا نيمه دوم خردادماه سال جاري كلنگ ساخت فرهنگسرا جديد با گنجايش 1200 نفر با حضور مسئولان، شهردار و شوراي شهر نيشابور به زمين خواهد خورد."
 

دفاع شمقدری از آزادی بیان فیلمساز فرانسوی!


در شصت و چهارمین دوره جشنواره سینمائی کن، "لارس فون تریه" فیلمساز معروف فرانسوی را که به شوخی گفته بود یک جوری هیتلر را دوست دارد، از این جشنواره بیرون راندند. اما قبل از اینکه خود او عکس العمل نشان بدهد و عذرخواهی کند، جواد شمقدری معاون سینمائی وزارت ارشاد دست به قلم شد و به رئیس جشنواره کن اعتراض کرد که چرا به آزادی بیان احترام نمی گذارد؟ وقتی هم که عذرخواهی فیلمساز منتشر شد و حتی محافل داخلی از جمله در برنامه تلویزیونی "هفت" به کار معاون سینمائی تاختند، شمقدری بازهم مانند بالادستی های خود کم نیاورد ودرباره نامه‌ خود و پیامدهای آن در یک گفت و گوی رسانه ای گفت: "اين نامه هيچ اثري نداشت،اين خاصيت را داشت كه وكيل مدافعان بي‌جيره مواجب كن مشخص شدند. فرهنگ اروپايي و غربي يك صورت ظاهر دارد كه كن هم همين است. اما فرهنگ غرب سيرت باطني هم دارد كه از آن افرادي مانند هيتلر، استالين، موسيليني بيرون مي‌آيند و در واقع عقبه فرهنگ تمدن غربي اين است. در آنجا ظاهرش شعار آزادي بيان است، اما باطن چيز ديگري است كه اين در كن به صورت ترك خود را نشان داد و وظيفه ما اين است كه بگوييم آن چيزي كه در ظاهر نشان مي‌دهد، نيست. ما نخواستيم از فيلمساز خاصي دفاع كنيم، بلکه خواستيم بگوييم منطق شما به اين شكل است كه حتي كسي كه در جشنواره شما برگزيده شده است و بيشترين افتخارات را دارد حق اظهار نظر ندارد."


"لارس فون تريه" در واكنش به نامه جواد شمقدري به «ژيل ژاكوب» گفته بود: "حرف‌هاي من در كنفرانس خبري فيلم هوشمندانه نبودند و نسبتا مبهم و آزاردهنده بيان شدند." او پس از اظهارات جنجال‌آميزش در نشست خبري فيلم «ماليخوليا» مجبور به خروج از جشنواره‌اي شد كه در سال 2000 براي فيلم «رقصنده در تاريكي» نخل طلا را به او اعطا كرده بود. به نوشته "هاليوود ريپورتر" خالق آثاري چون «اروپا» با اشاره به پتانسيل انسانها در خصوص ميل به توحش گفت: "براي پرهيز از هرگونه فجايع انساني در آينده درك اين مساله لازم است."


"فون تريه" كه از حواشي جشنواره كن فاصله گرفته است، چندي پيش هم در گفت‌وگو با بي.بي.سي اظهار كرد: «بيان چنين صحبت‌هايي واقعا احمقانه بود و من ديگر هرگز چنين نشست خبري نخواهم داشت. واقعا متاسفم و اگر موجب ناراحتي كسي شدم، اصلا تعمدي نبوده است. من از خود بي‌خود شدم و از اين بابت خودم را سرزنش مي‌كنم. من در نشست خبري تصور مي‌كردم با دوستان نشسته‌ام و گپ مي‌زنم، اما لحظاتي بعد ديدم با دنيا صحبت كرده‌ام"! او درنشست مطبوعاتي فيلمش در کن به شوخی و جدی گفته بود که «نازي» است و تا حدي با هيتلر همدردي مي‌کند، اما بعد توضيح داد كه سخنانش «کاملا و مطلقا احمقانه» بوده است. او همچنين گفت: "من از اين به بعد، هرگز در هيچ نشست مطبوعاتي شرکت نمی کنم. براي خودم متاسفم و اگر کسي را آزرده‌ام، عذر مي‌خواهم. اصلا چنين قصدي نداشتم." در حالي كه "فون ترير" از کن اخراج شده بود، فيلم او که درمورد برخورد قريب‌الوقوع يک سياره با زمين است، همچنان در بخش مسابقه کن باقي ماند و "کرستن دانست" به خاطر آن برنده جايزه بهترين بازيگر زن شد.


اما نامه شمقدری چه بود؟ او خطاب به ژيل ژاكوب رئيس جشنواره فيلم كن نوشت: "حتماً خوب بخاطر داريد جشنواره كن با هدف مقابله با فاشيست‌ها پاگرفت. فاشيست‌ها كساني بودند كه تنها خود را مستحق برخورداري از رفاه و حيات مي‌دانستند و حضور مخالفان خود را به هيچ وجهي حاضر نبودند تحمل كنند از آزادي در جشنواره كن شايد شعار بي‌معنايي باشد كه براي ترميم آن سالها بايد تلاش كرد."


بنی اعتماد: قیمت مستقل ماندن گران است!


نامه معاون سینمائی ارشاد در دفاع از آزادی بیان در جشنواره سینمائی کن، تقریبا همزمان با مراسمی بود که با نام "شب کارگردانان" در خانه سینمای ایران در تهران برگزار شد. در این شب ناصر تقوائی کارگردان پیشکسوت که سالهاست فیلمی نساخته، براي تقدير از رخشان بني‌اعتماد به روي صحنه آمد و در سخناني گفت "چند سال پيش مراسمي براي بيضايي برگزار شد كه در آن جمله‌اي از كتاب انسان كامل گفتم. كتابت سخن حق است پيش غايبان و زبان وسيله‌اي است براي رساندن سخن دل به حاضران. اگر قرار باشد براي بني اعتماد صحبت كنيم ترجيح مي‌دهم با زبان دل صحبت كنم. اين كارگردان وجه به خصوصي دارد و از معدود بانوان سينماي ايران و يكي از بهترين‌هاست. زندگي هنرمند سه وجه خصوصي، اجتماعي و هنري‌اش بايد بررسي شود كه بني‌ اعتماد در هر سه مورد بي‌همتا و هيچ فعاليت غير سينمايي نبوده كه نسبت به آن بي‌تفاوت باشد. اگر بتوانيم همه مثل رخشان همت كنيم و پيش برويم بهترين يادبود را براي سينما به جا خواهيم گذاشت."


رخشان بني اعتماد هم اعلام کرد: "براي من افتخاري است كه تقوايي مرا معرفي كند، چقدر بايد حسرت به دل باشيم تا حرف‌هاي افرادي مانند تقوايي را از طريق فيلم‌هايشان نبينيم و شرايط ما را به جايي رسانده كه از فيلم‌هاي آنها محروم باشيم. امشب شب بسيار خوبي است و متاسفانه به جايي رسيده‌ايم كه هر جا هستيم بايد درباره چيزهايي صحبت كنيم كه حرف زدن ندارد و به دنبال اثبات خودمان باشيم. كار ما فيلم سازي است و غير از اين نبايد كار ديگري كنيم اما شرايطي فراهم شده كه مستقل بودنمان سخت شده است." وي ادامه داد: "ما با عنوان يك فيلمساز توقع‌مان اين است كه كارمان را بكنيم زيرا كار ما فيلم‌سازي است و قرار نيست كار ديگري بكنيم. اينكه فيلم‌ساز باشيم و بودن ما نيز مستقل باشد و قيمت مستقل بودن نيز گران است زيرا نوع حساب اين گراني ريالي نيست." وي با حمايت از خانه سينما گفت: "كانون كارگردانان و خانه سينما يك مفهوم مستقل هستند. امروز متاسفانه صدا و سيما وظيفه‌اي براي طرح واقعيت براي خود قائل نيست و خود را تريبوني براي غيرواقعيت‌ها و بيان آنچه كه واقعي نيست قرار داده است."
 

در این شب مجید مجیدی دیگر فیلمساز نام آور سینمای ایران که این روزها مجوز ساخت پروژه عظیم سینمائی "پیامبر اسلام" را دریافت کرده است، برای تجلیل از سیدرضا میرکریمی روی صحنه رفت و پیش از آنکه بخواهد درباره وی صحبت کند گفت: "حرف‌های ما در تاریخ ثبت می‌شود، مخالف‌گویی همیشه فضیلت نیست، من به شرایط و بعضی مسائلی که وجود دارد و به ویژه در بخش فرهنگ و هنر دیده می‌شود انتقاد دارم و انتقادها و اعتراض‌هایم را مطرح کرده‌ام، اما نمی‌شود واقعیتی را کتمان کرد، سینمای ایران، سینمایی صد ساله است، هفتاد سال از تاریخ سینما قبل از انقلاب اسلامی بوده و کیفیت آثار این دوران را نمی‌توان با هم مقایسه کرد، آثار درخشان سینمای ایران در آن دوران به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد، در حالیکه بسیاری از فیلمسازان ما بهترین فیلم‌هایشان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته‌اند، خانم رخشان بنی‌اعتماد که یکی از فیلمسازان محبوب من است و فیلم‌هایشان را دوست دارم محصول انقلاب است، آقای تقوایی بهترین فیلم‌هایش را پس از انقلاب ساخته است."


مجیدی افزود: "البته تلاش فردی این عزیزان هم مهم بوده اما نمی‌توانیم واقعیت را انکار کنیم، نمی‌شود بر فضای فرهنگی پس از انقلاب و تلاش‌هایی که شده خط بطلان کشید، این‌ها وظیفه و رسالت من بود که باید عنوان می‌کردم، به عنوان فیلمسازی برخواسته از دل انقلاب اسلامی به عهده من بود که این مسائل را عنوان کنم." مجیدی درباره رضا میرکریمی گفت: "من آثار این فیلمساز و هویتی که فیلم‌هایش دارد را دوست دارم، او در فستیوال‌های جهانی هم حضوری موفق داشته اما آثارش رنگ و بویی ایرانی دارند، شاید کسی نداند که تن او پر از ترکش است، رضا میرکریمی فیلمسازی برخواسته از مردم است، فیلمسازی ایرانی و مستقل"!


دراين مراسم و پیش از سخنان مجیدی، كه در باغ موزه هنر ايراني (باغ امير احمدي) شامگاه نهم خرداد برگزار شد، محمد مهدي عسگرپور ـ مدير عامل خانه سينما ـ گفت: "اين اواخر تلاشهاي زيادي براي تخريب كانون كارگردانان صورت گرفت و در واقع تلاش مي‌كنند يك نهاد صنفي نابود شود و فكر مي‌كنند، اين اتفاق به راحتي مي‌افتد اما امكان از هم پاشاندن يك نهاد صنفي آن هم مانند كانون كارگردانان غير ممكن است." وي با بيان اين كه زمان اداره كردن حوزه‌هاي فرهنگ و هنر توسط دولت سر آمده است اظهار كرد: "امروز بايد به نهادهاي صنفي قدرت داد و آنها را تقويت كرد كه اين به نفع مملكت است و اميدوارم دوستان به جاي ساختن نهادهاي صنفي ديگر دست از لجاجت‌هايشان بر دارند تا به داشته‌هايمان فكر كنيم."


در شب کارگردانان، اولين تقديراز محمد متوسلاني بوسیله مهدی فخیم زاده صورت گرفت. سپس كيومرث پوراحمد براي تقدير از بهرام توكلي به روي صحنه آمد. تقدير ديگر اين مراسم به عليرضا داوودنژاد اختصاص داشت كه سيروس الوند درباره‌ي او با قرائت متني توضيحاتي را ارايه كرد. عليرضا داوود نژاد هم گفت: "جشن واقعي ما هنگامي است كه سينماگراني كه به ستوه آمده اند و در صحنه نيستند به سينما برگردند، مانند مهرجويي، بيضايي، تقوايي و پناهي و ببينيم با دل خوش و با دست باز پشت دوربين ايستاده و فيلم دلخواهشان را مي‌سازند"!


استعفای دسته جمعی شاعران اهواز


اعضای هیئت مدیره انجمن شعر شهر اهواز در اعتراض به آنچه "اعمال نظرهای غیرتخصصی" اداره ارشاد این شهر خوانده اند، بصورت دسته جمعی استعفا دادند. عليرضا شكرريز رئیس این انجمن، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري "ایسنا" در خوزستان، اظهار كرده: "اين استعفا طي نامه‌اي در تاريخ اول خردادماه از سوي اعضاي هيأت مديره انجمن شامل عليرضا شكرريز (رييس)، بهمن ساكي (نايب‌رييس)، داوودرضا كاظمي (دبير)، فردين كوراوند (عضو)، افسانه نجومي (عضو)، عبدالرسول سعادت (بازرس) و كامران عاليان (بازرس) تسليم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اهواز شد که متن آن به اين شرح است:


رياست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اهواز، با سلام


احتراما به استحضار مي‌رساند پيرو برگزاري ششمين جشنواره شعر استان در ارديبهشت سال جاري و اعمال نظرهاي غيرتخصصي از سوي آن اداره و اداره كل كه موجب نارضايتي جمعي از هنرمندان و شاعران استان شد، نظر به اين‌كه اعمال اين‌گونه روش‌ها را ناصواب و داراي دافعه دانسته و موجب بدگماني جامعه شعري نسبت به اعضاي هيأت مديره انجمن كه خود نيز از اصحاب ادبيات استان هستند، مي‌دانيم؛ لذا بدين وسيله ضمن عذرخواهي از اعضاي انجمن شعر اهواز و شاعران محترم استان، استعفاي خود را به صورت دسته‌جمعي اعلام مي‌داريم. اميد كه بتوان با درك مناسب‌تر از شرايط فرهنگي، روش‌هاي كارآمدتر به منظور ايجاد تعامل اثرگذار با هنرمندان و فرهيختگان استان در پيش گرفت. هيأت مديره انجمن شعر اهواز"
 

بنای تاریخی ماسوله را ویران کردند تا ویلا بسازند!


یک بنای تاریخی متعلق به اوایل دوره اسلامی را در "ماسوله" گیلان و با مجوز اداره میراث فرهنگی این شهر تخریب کردند تا بجای آن یک ویلای مدرن بسازند. صادق زاد صالحی مدير پيشين مؤسسه‌ي توسعه‌ي پايدار ماسوله ضمن اعلام این خبر به حبرگزاری "ایسنا" گفت که این بنای تاریخی در فهرست آثار ملي ثبت شده بود. وی با اشاره به قرار گرفتن اين بناي تاريخي در منتهي‌اليه شمال غربي شهر ماسوله در قسمت غربي مسجد «اسد محله»، اظهار داشت: "مالك با گرفتن مجوز از سازمان ميراث فرهنگي، يک بناي تاريخي را تخريب و سپس در محل، خاک‌برداري كرده است تا ويلاي خود را با مصالحي مانند بتن و تيرآهن بسازد. او در هنگام خاكبرداري به‌گونه‌اي به بخش شمالي تجاوز كرده كه ديگر بناهاي منطقه نيز ريزش كرده و حتی كوچه‌اي كه بنا در آن قرار داشته، از بين رفته است. در حالیکه اين بنا نه‌تنها قابليت مرمت داشته، بلکه اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان، اداره‌ي ميراث فرهنگي شهر ماسوله يا معاونت حفظ و احيا و ديگر اداره‌هاي تابعه به‌عنوان متوليان آثار ملي وظيفه‌ي مرمت آن را برعهده داشتند که با کوتاهي در زمينه‌ي مرمت و صدور مجوز تخريب براي مالک، زمينه‌هاي تخريب کامل بنا و جايگزيني آن را با يک ويلاي مدرن فراهم كرده‌اند."


به گفته اين دوستدار ميراث فرهنگي: "مالک اين بنا با تجاوز به شارع عام نه‌تنها عرصه‌هاي يادشده را به عرصه‌ي ساختمان در حال احداث خود اضافه كرده، بلکه با اين عمل، شهرسازي ماسوله را که با اتصال همين شوارع ايجاد شده، تخريب كرده است. اين در حالي است که وجه تمايز ماسوله از ديگر شهرهاي مطبق (پلکاني) ايران همين کوچه‌هاست که در واقع از درهم تنيده شدن پشت بام خانه‌ها و عرصه‌هاي مجاور ايجاد شده است. متأسفانه در سال‌هاي اخير، سودجويان و ويلاسازان با ابزارهاي مختلف کمر به تخريب آن‌ها بسته‌اند. به‌گونه‌اي که در چهار سال گذشته هر سال، شاهد چند ده مورد از اين اتفاق‌ها بوده‌ايم و خانه‌ي تاريخي معروف به خانه‌ي «دهرويه» از جمله‌ي اين رخدادها بوده است. بطور مثال فقط در سال 1388، بيش از صد مترمربع از معابر ماسوله در ساخت فقط دو ويلا به سرقت رفته است"!
 

سیدحسن خمینی: از دروغ، تهمت، غیبت، کینه‌ورزی، دشمن‌ گفتن، و بی‌ادبی کردن پرهیز کنید

Posted: 04 Jun 2011 01:11 AM PDT

جــرس: سید حسن خمینی معتقد است "ما همه دوره‌ای در این دنیا هستیم و بعد از این دنیا خواهیم رفت اما آنچه از ما به یادگار می‌ماند تذکار خیر است پس چه بهتر که با پرهیز از دروغ، تهمت، غیبت، کینه‌ورزی، دشمن‌ گفتن، بد مردم را خواستن و بی‌ادبی کردن خود را از برکات این تذکار خیر محروم نکنیم."


به گزارش خبرآنلاین، سیدحسن خمینی در مراسم بیست و دومین سالگرد درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد "بزرگواری اخلاقی امام جامعه را با ایشان همراه کرد" و افزود: امام هرچه بود پیش از اینکه فقیه، فیلسوف،‌ مرجع و رهبر یک انقلاب باشد معلم اخلاق بود، ایشان در حوزه علمیه هم قبل از هر کاری به اخلاق تن داد و آن را در زندگی خود جاری کرد همین بزرگواری اخلاقی امام بود که جامعه را با ایشان همراه کرد و مطمئنا اگر امام پا روی نکته‌ای از نکات اخلاقی می‌گذاشت امروز این عظمت برای ایشان متصور نبود.


سیدحسن خمینی گفت: ما همه دوره‌ای در این دنیا هستیم و بعد از این دنیا خواهیم رفت اما آنچه از ما به یادگار می‌ماند همین تذکار خیر است پس چه بهتر که با پرهیز از دروغ، تهمت، غیبت، کینه‌ورزی، دشمن‌ گفتن، بد مردم را خواستن و بی‌ادبی کردن خود را از برکات این تذکار خیر محروم نکنیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از موج بیداری در کشورهای منطقه گفت: خوشحالیم که بعد از بیست و دو سال می‌توانیم به امام بگوییم که ما چنین میراث گرانقدری را در اختیار داریم و البته باید به هوش باشیم که این لحظه تاریخی و توفیقی که نصیب شده به عللی از دست نرود.


نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به قیام های آزادیخواهانه اخیر در کشورهای منطقه گفت: آنچه ما در فضای جامعه جهانی و به خصوص کشورهای اسلامی می‌بینیم ادامه حرکت جمهوری اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی و استقلال آزادی جمهوری اسلامی است.


وی افزود: کیست که به یاد بیاورد سی سال پیش که انقلاب اسلامی ایران رخ داد، اسراییل گفت که زلزله‌ای در منطقه اتفاق افتاده و امروز گسل‌های توفنده آن زلزله را که در منطقه ایجاد شده نبیند.


سیدحسن خمینی با طرح این سوال که مردم سرزمین‌های اسلامی چه خواسته‌ای دارند، گفت: شعار اول اینها "استقلال" است چرا که تصمیم‌گیری در این کشورها با مردم نبوده است لذا استقلال‌طلبی امروز از شعارهای مهم مردم سرزمین‌های اسلامی است ما این را می‌بینیم که مردم در این کشورها چگونه از هرگونه استبداد و استعمار کشورهای غربی در رنج بودند.


سیدحسن خمینی با بیان اینکه اتفاقی که در مصر اتفاق افتاد، قابل پیش‌بینی بوده است اضافه کرد: شعار دوم مردم در این کشورها،‌ "آزادی" و ادامه و تکرار شعار ملت ایران است آنچه در سرزمین‌های اسلامی پیش از این بوده جز بردگی، ‌استبداد و اختناق کسانی که وابسته به خارج بوده‌اند، نبوده است.


فرزند مرحوم سید احمد خمینی در ادامه، "جمهوری اسلامی" را شعار دیگر مردم در سرزمین‌های اسلامی عنوان کرد و گفت: آیا دندان پوسیده نظام‌های سلطنتی را کندند و به نظام‌های استبدادی نظامی پشت کردند؟ همان خواسته تاریخی ما نبوده که امروز در هر نقطه‌ای تکرار می‌شود. متاسفانه آنچه در این کشورها مورد توجه نبوده اسلام و ارزش‌های اسلامی است و امروز جای امام خالی است که ببیند چه سان فریادی سی سال پیش تحت عنوان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پشتوانه ملت سر داده دامنه جهان اسلام را فرا گرفته است.


 صدا و سیما برخلاف سنت همیشگی از پخش سخنان مستقیم سخنان سید حسن خمینی خودداری کرد. این در حالی است که سخنان آقای خامنه ای بطور مستقیم و همزمان پخش می شد.