جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


معاون وزیر کار: از واژه وارداتی “اعتصاب” استفاده نکنید

Posted: 23 Apr 2011 06:04 AM PDT

با علم و اطلاع می گویم که چنین مواردی وجود ندارد و رسانه ها دامن می زنند
جــرس: معاون وزارت کار و امور اجتماعی می گوید که کلمۀ "اعتصاب" یک واژۀ "وارداتی" است و بدون اشاره به مشکلات کارگران ایران و اعتصابات و اعتراضات آنها نسبت به شرایط موجود، مدعی شد "کارگر ایرانی در تجربه سی سال گذشته به این نتیجه رسیده که کارهای تخصصی را در سطح خیابان پیگیری نمی کند."


به گزارش خبرآنلاین، مجتبی زارعی طی گفتگویی پیرامون وضعیت کارگران ایران – در آستانه روز جهانی کارگر- در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "پیش از این شما در نشست خبری خود از این موضوع صحبت کرده بودید که به دنبال کرامت کارگران هستید و احتمالا در جریان هستید که در حال حاضر در واحدهایی مانند پتروشیمی ماهشهر تعدادی کارگران به دلایل صنفی تجمع کرده‌اند. نگاه شما به عنوان معاون وزیر به مقوله اعتصاب چیست؟"، گفت "چرا از کلمه وارداتی استفاده می‌کنید. اعتصاب یک کلمه وارداتی است. مطالبه صنفی جزوی از حقوق کارگران است و قانون مجوز این کار را داده و بستر این کار هم دست وزارت کشور است."


گفتنی است طی سالهای اخیر شرایط طاقت فرسای حاکم بر محیط های کارگری، پایین بودن سطح دستمزد، عدم پرداخت چندین ماهۀ حقوق، بی توجهی به شرایط بهداشتی و رفاهی و خانوادگی کارگران و همچنین وعده های عملی نشدۀ بسیاری از کارفرمایان – بویژه دولت- منجر به اعتراضات و اعتصابات گسترده ای در واحدها و استان های مختلف کشور شده، که بیشتر آنها با سرکوب و تهدید کارگران توسط نیروهای امنیتی و حراست مواجه بوده است.


بر اساس گزارش فوق، این مقام ارشد دولت، در پاسخ به پرسشی دیگر پیرامون اینکه "شما فکر می‌کنید مطالبه چگونه باید باشد که اعتراض کارگران نتیجه بدهد؟ فکر می‌کنید ترک کار نتیجه بدهد؟"، گفت "اصلا کارگران ایرانی ترک کار را اولویت خود ندیده‌اند. مثال برای شما بزنم؟ حتی یک واحد تولیدی هم در اتفاقات بیش از یک سال گذشته کاری نکرده‌اند که در واقع ترک کار جلوه کند و در هماهنگ با یک فرهنگ غیربومی این اتفاق نیفتاده است."


وی پیرامون این توضیح خبرنگار که گفت "در یک سال گذشته کارگران کیان تایر را داشتیم که تاکنون چند مرتبه دست به تجمع زدند و ترک کار کردند و حتی خیابان را بستند اما اعتراض‌های آنان جواب نداد"، اظهار بی اطلاعی کرد و مدعی شد "چنین نبوده و ممکن است که رسانه‌ها این را بخواهند دامن بزنند اما من با علم و اطلاع می‌گویم که این چنین نیست. "


گفتنی است چند روز پیش نیز، عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت دهم، که در جمع مدیران اداره کل کار و امور اجتماعی کردستان سخن می گفت، طی اظهاراتی مدعی شد "با کمال افتخار اعلام می کنیم ایران تنها کشوری است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هیچ فرد گرسنه و کارتن خوابی ندارد و با اجرای طرح مسکن مهر در دولت عدالت گستر و عدالت محور خانه دار شدن برای جوانان ایرانی دیگر یک رویای دست نیافتنی نیست."

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، کشورهای منطقه را به پرهیز از سیاست های شتابزده فرا خواند

Posted: 23 Apr 2011 05:40 AM PDT

جــرس: در ادامه چالش های سیاسی و دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و کشورهای عرب منطقه و فراخواندن برخی سفرا و اخراج برخی دیگر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به کشورهای منطقه هشدار داد تا "از سیاست های شتابزده پرهیز کنند."


اشاره وزیر خارجه ایران به مواضع انفرادی و گروهیِ کشورهای حوزه خلیج فارس بر علیه آنچه "دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه" خوانده و نسبت به تداوم آن هشدار جدی داده و بعضا سفرای خود را فرا خوانده اند، می باشد.


به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی روز شنبه سوم اردیبهشت در همایش سفرای جمهوری اسلامی در حوزه خلیج فارس، که در تهران برگزار شد، از حکومت های کشورهای عربی خواست تا در مسیر غلط گام برندارند و تصور نکنند با خاموش کردن صدای ملت خود به مقصود رسیده اند.


صالحی گفت: "ما به حاکمیت ارضی کشور بحرین احترام می گذاریم اما درعین حال اعتقاد داریم که مردم این کشور حق داشتن حداقل حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شده در جهان را هم دارند."
او از دولت بحرین خواست تا دیر نشده به مطالبات مشروع مردم خود توجه کند و به "بحران تصنعی" کنونی پایان دهد.


گفتنی است اعتراضات مردمی در بحرین از اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی با خواست "آزادی های سیاسی و همچنین شعار مقابله با تبعیض علیه شیعیان این کشور - که ۷۰ درصد جمعیت بحرین را تشکیل می دهند - شروع شد و با فراگیر شدن آن، منجر به سرکوب خشن دولتی و کشته شدن جمع زیادی از مردم گردید.


به گزارش ایسنا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین خاطرنشان کرد "هیچ توجیهی برای استفاده از تفاهمنامه سپر جزیره، برای دخالت در بحرین وجود ندارد زیرا این تفاهمنامه برای زمانی است که کشوری ثالث به این کشور تجاوزکند."


لازم به یادآوری است تفاهمنامه موسوم به «سپر جزیره»، تفاهمنامه ای بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که ذکر گردیده اعضای آن می توانند "در قبال حمله کشوری ثالث به هریک از اعضا"، اقدام به اعزام نیروی نظامی به منطقه مورد نظر کنند.


صالحی در ادامه سخنان خود، از "تناقض رفتار غربی ها درباره اتفاقات رخ داده منطقه" انتقاد کرده و گفت: "آنها به یک کشور علیه یک حکومت (لیبی) نیرو می فرستند و از سوی دیگر در کشوری دیگر در حمایت از حکومت (بحرین)، نیرو اعزام می کنند."


گفتنی است روابط بحرین و ایران در پی بروز ناآرامی های اخیر در بحرین بحرانی شده و تنش در روابط این دو کشور نیز پس از آن آغاز شد که ایران سرکوب مردم معترض این کشور را محکوم کرد و با حضور نیروهای نظامی عربستان و امارات متحده عربی برای کمک به سرکوب معترضان، به سه مرجع بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل نامه نوشت.


دو کشور ایران و بحرین سفرای خود را از تهران و منامه فراخوانده اند و بحرین اعلام کرده است که دو ایرانی را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی محاکمه خواهد کرد. همزمان کویت نیز برخی دیپلمات های جمهوری اسلامی را به اتهام دخالت در پرونده جاسوسی اخراج کرد. کشور عربستان نیز نسبت به کاهش روابط با ایران هشدار داده است.


وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی همچنین خواستار برداشته شدن گام شجاعانه ای از سوی دولت مصر برای ارتقای سطح روابط دو کشور شد و گفت: "ما آمادگی خود را برای ارتقای سطح روابط بین دو کشور در تبادلات شفاهی و کتبی اعلام کرده ایم."


او به فشارهایی که در این زمینه به دولت مصر وارد می شود اشاره کرد و گفت که مسئولین مصری خود می دانند چگونه با این رفتارها برخورد کنند.


پیش از این نبیل عربی، وزیر امور خارجه مصر گفته بود که این کشور آماده گشودن "صفحه تازه ای" از روابط با همه کشورها از جمله ایران است.


رسانه های مصر گزارش داده بودند که وزیر امور خارجه مصر پس از دیدارش با مجتبی امانی، رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، گفت: "ایرانی ها و مصری ها شایسته داشتن روابطی هستند که بازتاب تاریخ و تمدن این دو کشور باشد، روابطی که بر اساس احترام متقابل به تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر باشد."


در این دیدار رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران، با تسلیم پیام کتبی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه مصر به نبیل عربی، رسماً از او دعوت کرد تا به ایران سفر کند.


گفتنی است هفته گذشته بعد از انتشار اخباری از سوی سایت اصولگرای مشرق پیرامون احتمال معرفی علی اکبر سیبویه از دیپلمات های قدیمی وزارت خارجه، به عنوان نخستین سفیر جمهوری اسلامی در قاهره، سخنگوی وزارت خارجه ایران این مسئله را گمانه زنی خواند و برقراری روابط میان مصر و جمهوری اسلامی را در شرایط کنونی کُند و قابل بررسی و  مشروط به حل برخی مسائل ارزیابی کرد.

 

برگزاری مراسم چهلم بهنود رمضانی، دانشجوی شهید جنبش

Posted: 23 Apr 2011 05:15 AM PDT

جــرس: مراسم چهلمین روز شهادتِ بهنود رمضانی، از جانباختگان اسفندماه ٨٩، روز جمعه دوم اردیبهشت ماه، با حضور خانواده و دوستان آن مرحوم در قائم شهر برگزار شد.


به گزارش صفحه فيسبوک «شهيد بهنود رمضانی»، که اخبار خانواده اين شهيد جنبش سبز را پوشش می دهد، خانواده رمضانی و دوستان وی، به مناسبت چهلمين روز شهادت فرزند و عزیز شهيدشان، از همگان دعوت کرده بودند که روز جمعه با حضور سبز خود بر سر مزار اين شهيد، يادش را گرامی دارند.


به گزارش این منبع، پنج شنبه يعنی يک روز قبل از برگزاری مراسم چهلم بهنود، پدر آن جوان مرحوم به اداره اطلاعات قائمشهر احضار و تهديد می شود که در مراسم اربعين فرزندش حق صحبت کردن ندارند وبايد سکوت کنند.


این گزارش و شاهدان عینی آورده اند که روز جمعه مادر بهنود در دلش دنيای آشوب و غم موج می زد و در فراق جگرگوشه اش به گوشه ای نشسته بود و در درون خود تنها خدا را صدا می زد و عمه بزرگوار این شهید سبز به دلیل تهدید خانواده، دیگر تاب سکوت نیاورد و با فرياد و مرثيه خوانی از تمامی مردمان ايران خواست که سکوت نکنند.


صفحه فيسبوک شهيد بهنود رمضانی با آپلود ويديوی کوتاه از ناله و شيون ها عمه بهنود، اينگونه نوشته است: آنها نمي دانستند بهنود ديگر فرزند رمضانی ها و گلستانی ها نيست بلکه شهيد اين ملت است و ملت فرزندان خويش را تنها نمي گذارد. آنها نمي دانستند و نخواهند فهميد، چون به روز پاسخگويی ايمانی ندارند... و آری خدايی هست.


عمه شهید بهنود رمضانی بر سر مزار برادرزادۀ مرحومش بخش هایی از این شعر را با چشمانی پر از اشک و گلویی پر از بغض با صدای بلند خواند و بدلیل فضای ماتم آلود و شیون های خانواده، منابع خبری گزارش دادند که ماموران حاضر در محل امکان برخورد با وی و حضار را نیافتند.


دانشجونیوز هفته گذشته اعلام کرده بود که در روزهای اخیر فعالین دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با پخش اطلاعیه و نصب عکس های شهید بهنود رمضانی بر در و دیوارهای دانشگاه، دانشجویان را دعوت به شرکت در این مراسم نموده اند و حراست دانشگاه نوشیروانی نیز، اقدام به پاره کردن و جمع کردن اطلاعیه ها و عکس های بهنود رمضانی نموده و چند تن از فعالین این دانشگاه را به حراست احضار کرده است.
 

مهدی ظهوری، فعال فرهنگی اصلاح طلب، با قرار وثیقه آزاد شد

Posted: 23 Apr 2011 04:56 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، مهدی ظهوری راد دبیر بازنشسته دبیرستان های قوچان و استاد دانشگاه ها و آموزشكده های قوچان، بعد از چهار روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد .
 

این منابع خبری گزارش داده اند که این استاد ضمن خدمت فرهنگیان درگز و قوچان به دلیل اینكه در كلاس های درس ضمن خدمت فرهنگیان درگز به معلمین توصیه كرده بود "كودكان را از جهنم نترسانید و به جای ترساندن از جهنم، زیباییهای بهشت را برای آنان توصیف كنید"، متهم به "توهین مقدسات" و هفته گذشته توسط دادستان درگز روانه زندان شده بود.

 

همچنین آمده است اظهارات وی توسطمحمدعلی باقریان، مدیر آن مرکز به مقامات ارسال و مدعی العموم حكم جلب وی را صادر نموده بود.

 

گفتنی است مهدی ظهوری راد نویسنده كتاب "پیامبر اعظم" ویژه كودكان پیش دبستانی بوده كه با قرائت رحمانی از اسلام كودكان را به دین اسلام علاقمند نموده است. وی همچنین برادر شهید بوده و از موسسان گروه ٨٨ شهرستان قوچان و از امضا كنندگان درخواست صدها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از خاتمی و موسوی بوده است و به نظر می رسد كه بازداشت وی نوعی برخورد با مواضع سیاسی وی بوده است. 

اطلاعیه دفتر رهبری علیه ایرنا: اقدام این رسانه “غیر مسئولانه” و “تاسف بار” است

Posted: 23 Apr 2011 04:40 AM PDT

جــرس: در ادامه چالش های میان دولتی ها و اصولگرایانِ حامیِ رهبر جمهوری اسلامی، دفتر رهبر جمهوری اسلامی ظهر شنبه سوم اردیبهشت ماه، با صدور اطلاعیه‌ای، از نحوه انتشار سخنان رهبری (در دیدار با مردم فارس) توسط خبرگزاری رسمی دولت احمدی نژاد (ایرنا) به شدت انتقاد کرده، و ضمن "غیر مسئولانه" و "تاسف بار" خواندن آن، از رسانه ها درخواست کرد تا این خبرگزاری را برای پوشش خبریِ فوق مورد استناد قرار ندهند.


همزمان با این بیانیۀ دفتر رهبری، سایت خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) به طور موقت از دسترس کاربران خارج شد و رسانه های همسو نیز که خبر دیدار رهبری را از همین خبرگزاری مورد استفاده قرار داده بودند، بلافاصله خبر را از روی خروجی های خود حذف کردند.


پایگاه اطلاع رسانی رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به خبری که ایرنا پیرامون اظهارات رهبری در دیدار با مردم فارس منتشر ساخته بود، اعلام کرد "در پی انتشار خبر ناقص سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم شیراز با شماره ۳۰۳۵۱۶۱۸ ساعت ۱۲٫۱۴، از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روابط عمومی این دفتر ضمن ابراز تأسف و غیرمسئولانه دانستن اقدام خبرگزاری ایرنا، از تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری درخواست کرد به هیچ عنوان از این خبر استفاده نکنند. "


گفتنی است خبر مورد اشاره، انعکاس سخنان رهبری در دیدار صبح شنبۀ وی با گروهی از مردم استان فارس بود، که آقای خامنه ای نسبت به بروز اختلاف و شکاف در نظام هشدار داد و ضمن حمایت مجدد از احمدی نژاد، دولت را متهم کرد که در ماجرای برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، از "مصلحت بزرگی" غفلت کرده است.


رهبر جمهوری اسلامی گفته بود "هرجا که احساس کنم از مصلحت بزرگی غفلت می شود، وارد خواهم شد و رهبری تا زنده است هیچ‌گاه نخواهد گذاشت در حرکت عظیم ملت به‌سوی آرمان‌ها، ذره‌ای انحراف ایجاد شود." وی همچنین تاکید کرد "رهبری هیچ‌گاه بنای دخالت در تصمیم‌ها و کارهای دولت را ندارد، مگر آنجایی که احساس کند مصلحتی مورد غفلت قرار گرفته و در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است. "


لازم به ذکر است در ادامه این چالش، جواد آرین منش، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس - که این روزها در تقابل با جریان حامیان دولت قرار گرفته- گفت کمیسیون فرهنگی مجلس به بررسی وضعیت و عملکرد ایرنا خواهد پرداخت.


علی اکبر جوانفکر، مدیرعامل ایرنا و روزنامه رسمی دولت (ایران) و همچنین مشاور محمود احمدی نژاد، امروز در سرمقاله روزنامه ایران، حملات به دولت را مقدمۀ یک براندازی خوانده و نسبت به تداوم آن هشدار داده است.
 

رهبر جمهوری اسلامی: افزایش سرکوب مخالفان درمنطقه، منجر به افزایش عقده ها و عصبانیت مردم می شود

Posted: 23 Apr 2011 04:17 AM PDT

تا زنده هستم، نخواهم گذاشت حركت ملت منحرف شود

جــرس: رهبر جمهوری اسلامی پیرامون رخدادهای اخیری که چالش میان دولت و اصولگرایان را در پی داشت و منجر به دخالت وی به نفع اصولگرایان گردید، گفت "تا من زنده هستم، نخواهم گذاشت حركت ملت منحرف شود."


وی همچنین بدون اشاره به ایران، پیرامون رفتار حکومت های منطقه تاکید کرد "رفتار حکومت بحرین در مواجهه با مردم اشتباه است زیرا اینگونه اقدامات جز افزایش عقده ها و عصبانیت مردم، فایده ای ندارد و ممکن است خشم مردم بار دیگر هنگامی سرباز کند که حکومت نتواند هیچ کاری انجام دهد. "


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری، وی صبح روز شنبه (سوم اردیبهشت) در دیدار گروهی از مردم استان فارس، طی سخنانی مسئولان را به حفظ اتحاد و انسجام و کار و تلاش بی‌وقفه، و بهانه ندادن به‌دست دشمنان نظام توصیه و تأکید کرد: امروز، قوای سه‌گانه به‌ویژه دولت، حقاً و انصافاً در حال خدمت و تلاش هستند و ملت و رهبری همواره از خط کار و خدمت در کشور حمایت خواهند کرد؛ اما هرجا که رهبری احساس کند از مصلحت بزرگی غفلت می شود، وارد خواهد شد و رهبری تا زنده است هیچ‌گاه نخواهد گذاشت در حرکت عظیم ملت به‌سوی آرمان‌ها، ذره‌ای انحراف ایجاد شود. "


آقای خامنه‌ای الگو شدن انقلاب ایران برای ملت‌های منطقه را "علت اصلی فشارها و تبلیغات خصمانه ضد نظام" ذکر کرد و افزود "با وجود همه این فشارها، جمهوری اسلامی محکم ایستاده و کوتاه هم نیامده است" و با اشاره به قضایای چند روز اخیر درباره وزارت اطلاعات و دخالت خود در ماجرای برکناری و ابقای وزیر گفت "تبلیغات رسانه‌های بیگانه را در مورد این قضایا که آن‌چنان اهمیتی هم ندارد ببینید، که چه جنجالی به راه انداخته اند و در تحلیل‌های خود می‌گویند در جمهوری اسلامی شکاف و حاکمیت دوگانه به‌وجود آمده و رئیس‌جمهور، حرف رهبری را گوش نکرده است. تبلیغات آنان در روزهای اخیر بار دیگر نشان داد که آنها چگونه منتظر بهانه هستند و همچون گرگ برای حمله در کمین نشسته‌اند. "


رهبر جمهوری اسلامی در ادامه حمایت های خود از دولت، با بیان اینکه "اعضای دولت و شخص رئیس جمهور حقاً و انصافاً مشغول خدمت در کشور هستند"، گفت "ملت و رهبری همواره از خط کار و خدمت حمایت می کنند و ملاک هم اشخاص نیستند ."


وی با بیان "مشخص بودن مسئولیت‌ها و وظایف در قانون اساسی"، گفت "رهبری هیچ‌گاه بنای دخالت در تصمیم‌ها و کارهای دولت را ندارد، مگر آنجایی که احساس کند مصلحتی مورد غفلت قرار گرفته است و در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است. "


وی با توصیه به عناصر داخلی برای "پرهیز از بگومگوها و تحلیل‌های پوچ بر ضد یکدیگر" و "زمینه ایجاد نکردن برای فضای تبلیغاتی بیگانگان"، مدعی شد "جمهوری اسلامی، دستگاه مقتدری است و رهبری هم محکم در مواضع صحیح خود ایستاده و تا زمانی‌که من زنده هستم و مسئولیت دارم، نخواهم گذاشت حرکت عظیم ملت ایران به‌سوی آرمان‌ها، ذره‌ای منحرف شود ."


آقای خامنه ای با تأکید بر اینکه رؤسای قوا و مسئولان خالی از نقص نیستند، گفت "باید همواره به خدا پناه ببریم و با شناخت نقص های خود و کاستن از آنها، در مسیر حرکت ملت ایران گره ایجاد نکنیم. "


رهبر جمهوری اسلامی به تحولات کنونی منطقه نیز اشاره کرد و افزود: امروز به برکت اسلام و انقلاب اسلامی، بیداری عمومی اسلامی درمنطقه روی داده است که قطعاً به نتیجه خواهد رسید، همانگونه که در برخی نقاط تاکنون به نتیجه رسیده و تمام تلاش قدرتهای استکباری بر این است که بر تحولات منطقه مسلط شوند اما این بیداری اسلامی تمام شدنی نیست و این حرکت رو به جلو، بازگشتی به عقب نخواهد داشت.


آقای خامنه ای با اشاره به "ظلم آشکار به مردم بحرین، یمن و لیبی" تأکید کرد: داوری منصفانه قضایای کنونی منطقه بویژه در این سه کشور نشان می دهد، قدرتهای غربی به مردم ظلم کرده اند، و جنایتکار و مقصر غیرقابل اغماض هستند و دلیل اصلی ظلم امریکا و غرب به مردم منطقه نیز دولت جعلی اسرائیل است."


رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه "جمهوری اسلامی بر خلاف خواسته قدرتهای استکباری، در قبال تحولات منطقه یک تماشاگر بی تفاوت نیست و در برابر این اقدامات ظالمانه مستکبران، تماشاگر نخواهیم بود"، گفت "ادعای دخالت ایران در امور منطقه بی اساس است و جمهوری اسلامی به غیر از اعلام صریح موضع خود، چه دخالتی در بحرین، یمن و لیبی کرده است."


رهبر جمهوری اسلامی در خاتمه بدون اشاره به اینکه اصلی تاریخی در مورد تمام جوامع و حکومت ها در ادوار مختلف صدق می کند، تاکید کرد "رفتار حکومت بحرین در مواجهه با مردم اشتباه است زیرا اینگونه اقدامات جز افزایش عقده ها و عصبانیت مردم، فایده ای ندارد و ممکن است خشم مردم بار دیگر هنگامی سرباز کند که حکومت نتواند هیچ کاری انجام دهد. "


گفتنی است بعد از انتشار سخنان رهبری در خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، دفتر رهبری طی پیامی رسمی اعلام کرد که نحوۀ انعکاس و پوشش خبریِ این دیدار، "غیر مسئولانه" و "تاسف بار" بوده و قابل استفاده نمی باشد.

همزمان با این بیانیۀ دفتر رهبری، سایت خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، به طور کل از دسترس خارج شد.


 

اسلامی کردن دانشگاهها راهی جز شکست نخواهد داشت

Posted: 23 Apr 2011 03:35 AM PDT

سرمقاله هشتاد و هشتمین شماره از روزنامه قلم سبز
جــرس: هشتاد و هشتمین شماره از روزنامه اینترنتی «قلم سبز»، شنبه سوم اردیبهشت ماه ۱٣٩۰، با سرمقالۀ "اسلامی کردن دانشگاهها" راهی جز شکست نخواهد داشت" از احمد قابل منتشر شد و در اختیار کاربران و مخاطبان قرار گرفت.
 

به گزارش وبگاه قلـــم سبز، احمد قابل، پژوهشگر نواندیش دینی، در سرمقالۀ این شماره از قلم سبز، پیرامون اقدامات دولت برای آنچه "اسلامی تر کردن دانشگاه ها" می نامد، ضمن بیان اینکه "آقایان تحت عنوان اسلامیزه کردن علوم و آنهم علوم انسانی، در حقیقت راه کجی را در پیش گرفته اند"، خاطرنشان می سازد"اسلامی کردن دانشگاه و علوم انسانی، همانند بسیاری از اسلامیزه کردن های مختلفی که حکومت در طی ۳۲ سال گذشته تلاش به انجامش داشته و ناموفق بوده، راهی جز شکست نخواهد داشت."

 

این نویسنده و محقق، که بارها مورد بازداشت و تهدید قرار گرفته، در رابطه با طرح ها و ادعاهای در دست اقدام دولت ایران برای "اسلامیزه کردن" محیط های مختلف، همچنین خاطرنشان می سازد "اگر اختیار شهر مکه در دست جمهوری اسلامی بود حتماً در انجا هم جداسازی جنسیتی را اجرا می کرد و من نمی دانم اگر اختیار مکه مکرمه هم در دست جمهوری اسلامی بود، احتمالاً آنجا را هم مثل حمام عمومی های قدیم که زنان و مردان در ساعات مجزا اجازه داشتند که استفاده کنند، در مکه مکرمه هم زن و مرد را جدا می کردند. احتمالاً پیغمبر، امیر المومنین و ائمه ما نمی توانستند بفهمند که اسلامیزه کردن یعنی اینکه زن و مرد را در محیط های مختلف باید از هم جدا کرد."

 

در ستون های دیگر شماره هشتاد و هشتم قلم سبز، به اظهارات ناصر حجازی، اسطوره فوتبال ایران و ملی پوش سابق کشور که اکنون در وضعیت بد جسمانی قرار دارد، اشاره می کند که در انتقاد از عملکرد و سیاست های دولت و وضعیت معیشتی مردم گفته است "به من می‌گویند عصبانی نشوم‌، مگر بی‌غیرتم وقتی درد و مشکلات مردم را به چشم می‌بینم‌، با بی‌تفاوتی از کنار آن بگذرم. آمده‌اند و طرح یارانه‌ها را قالب کرده‌اند. زندگی مردم‌ بهتر نشده که بدتر هم شده است‌. خدمت به مردم یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش آن‌ها اما متاسفانه شاهد نداری و سختی زندگی مردم هستیم. دولت می‌گوید ‌چهل هزار تومان در ماه به مردم کمک می‌کنیم‌، مگر مردم گدا هستند‌؟ مردم ایران روی گنج خوابیده‌اند‌، نفت، گاز و… دولت حق ندارد به مردم کمک کند، دولت‌ باید کار کند، خدمت کند و زحمت و دست‌رنج مردم‌ را دودستی تقدیم آن‌ها نماید."

 

دیدار محمد خاتمی از علی کروبی و ابراز تاسف مجدد وی از ادامه حصر مهدی کروبی و فاطمه کروبی و همچنین ذکر خاطراتی توسط وی پیرامون "فداکاری های مهدی کروبی در دوران قبل انقلاب و نقش او در دوران اصلاحات"، از دیگر ستون های شماره هشتاد و هشتم قلم سبز بود.  
 

در دیگر ستون های قلم سبز امروز، اخباری مربوط به فعالان و زندانیان جنبش سبز مورد مرور و بازخوانی قرار گرفته است.

 

روزنامه قلم سبز، از شانزدهم آذر ماه ۸۹، جهت آگاهی رسانی افزون تر به شهروندان، انتشار خود را آغاز کرده و از شنبه تا چهارشنبۀ هر هفته (به جز روزهای تعطیل) منتشر و در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 
 

مشاور احمدی نژاد: تداوم حملات به دولت دهم می‌تواند مقدمات اجرای یک طرح براندازانه باشد

Posted: 23 Apr 2011 03:12 AM PDT

جــرس: در ادامه چالش های رخ داده میان حامیان دولت و اصولگرایان، علی‌اکبر جوانفکر، مدیر عامل خبرگزاری دولت و مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد تداوم حملات "ناجوانمردانه" به دولت دهم از سوی حامیان آقای خامنه‌ای می‌تواند "مقدمات اجرای یک طرح براندازانه باشد."


این مقام دولتی که اقدام او در عدم درج پیام رهبری جهت ابقای وزیر اطلاعات، سبب خشم اصولگرایان شده و تا انسداد وبسایت شخصی وی پیش رفت، در سرمقاله روز شنبه (سوم اردیبهشت) ارگان دولت (روزنامه ایران)، از مقام‌های قضایی خواست که به سکوت معنادار خود در برابر "تهمت‌ها، توهین‌ها و هنجارشکنی‌ها" علیه دولت پایان دهند.


مدیر عامل ایرنا و روزنامه ایران، در ادامه یادداشت خود به جریانی اشاره کرده که به زعم وی "به شدت مایل است دوره مشعشع خدمتگزاری در دولت احمدی‌نژاد را به طور کلی از تاریخ انقلاب اسلامی حذف نماید."


مشاور محمود احمدی نژاد با خاطرنشان کردن این نکته که "جریان مذکور٬ نزدیکان احمدی‌نژاد را عناصری فاسد، منحرف، فتنه‌گر، فراماسونر، مخالف ولایت فقیه و... می‌نامد"، می افزاید "نمی‌توان از نظر دور داشت که تداوم این هجمه ناجوانمردانه به دولت، خواسته یا ناخواسته می‌تواند فراهم کننده مقدمات اجرای یک طرح براندازی باشد."


وی در ادامه یادداشت خود به جنجال‌ها درباره ادامه کار حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات اشاره کرده و نوشته که حامیان آقای علی خامنه‌ای مانع از برکناری وی شده‌اند.


گفتنی است هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد در اقدامی غیرمنت‍ظره و بعد از چالش های رخ داده در وزارت اطلاعات، حیدر مصلحی را از سمت وزارت برکنار کرد، که این تصمیم رئیس دولت دهم با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد و منجر به نامه نگاری رهبری به مصلحی و ابقای او شد.


سایت «دیگربان» گزارش داده بود که اختلاف رهبری و احمدی‌نژاد بر سر ادامه کار مصلحی، جنجال‌های بسیاری به همراه داشته٬ به طوری که در این جنجال هفت سایت حامی دولت فیلتر و از دسترس خارج شدند و حامیان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت دهم، که در هفته‌های اخیر بار‌ها حملات گسترده‌ای علیه یکدیگر ترتیب داده‌اند، حامیان احمدی‌نژاد را مجبور به عقب‌نشینی کرده اند."
 

افزایش ۲۵ درصدی قیمت موادغذایی در تهران

Posted: 23 Apr 2011 03:36 AM PDT

جرس: براساس آخرین آمار رسمی اداره آمار بانک مرکزی ایران، متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در فروردین امسال، 46/ 24 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است.


به گزارش خبرگزاري ايلنا، گروه تخم‌مرغ با بیش از ۶/ ۹۷ درصد، بیشترین افزایش و گروه لبنیات با ۵ درصد، کمترین افزایش را در بین گروه‌های ۱۱ گانه سبد کالای بانک مرکزی داشته‌اند. 
در بین اقلام موجود نیز سیب سرخ با بیش از ۱۱۱ درصد، کالایی است که بیشترین رشد قیمت را داشته و پیاز با بیش از ۳۱ درصد کاهش، تنها کالایی است که در فروردین امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش قیمت داشته است. 


در این گزارش، قیمت اقلام مشخصی در هفته منتهی به ۲۶ فروردین ۱۳۹۰، با همان قیمت‌ها در ۲۷ اسفند ۱۳۸۹، مقایسه شدند و تفاوت آنها در نظر گرفته شده است. 
همچنین در یک نگاه کلی، قیمت‌های هفته سوم فروردین امسال، با قیمت همان اقلام در هفته سوم فروردین ۱۳۸۹، مقایسه شده است و درصد رشد آنها به دست آمده است. 
در گروه‌های ۱۱ گانه، در هفته سوم فروردین سال‌جاری نسبت به هفته سوم فروردین ۸۹، به ترتیب گروه‌های تخم‌مرغ ۶/ ۹۷ درصد، میوه‌ها ۵/ ۴۳ درصد، حبوبات ۵/ ۲۸ درصد، روغن ۵/ ۲۵ درصد، سبزی‌ها ۳/ ۲۰ درصد، برنج ۴/ ۱۳ درصد، گوشت مرغ ۶/ ۱۲ درصد، قند و شکر ۶/ ۹ درصد، گوشت قرمز ۴/ ۷ درصد، چای ۷/ ۵ درصد و لبنیات ۵ درصد رشد داشته‌اند. 


همچنین درصد افزایش قیمت‌ها در گروه‌های ۱۱ گانه در هفته سوم فروردین ۹۰ در مقایسه با هفته سوم اسفند ۸۹ به این ترتیب است: 
در گروه لبنیات، کره با ۳۱ درصد افزایش بیشترین افزایش قیمت را در هفته سوم فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در همین زمان، پنیر پاستوریزه و شیر استرلیزه تغییر قیمت نداشتند و پنیر باز با ۵/ ۹ درصد، ماست باز با ۱/ ۶ درصد و ماست پاستروریزه با ۵/ ۳ افزایش، صاحب رتبه‌های بعدی افزایش قیمت هستند. 
در هفته سوم فروردین امسال، برنج ایرانی درجه یک با ۴/ ۱۴ درصد، برنج خارجی با ۹/ ۱۰ درصد و برنج ایرانی درجه دو با ۱/ ۹ نسبت به هفته مشابه در سال ۸۹ افزایش قیمت داشتند. 
در گروه حبوبات، بیشترین رشد قیمت را نخود با ۹/ ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و پس از آن به ترتیب لوبیاچیتی با ۲/ ۳۰، لوبیا چشم بلبلی با ۷/ ۲۳ و لپه نخود با ۲۶ درصد بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشتند. 


در گروه میوه‌ها، سیب‌های قرمز و سفید به ترتیب با ۴/ ۱۱۱ و ۸/ ۱۰۶ درصد افزایش صاحب بالاترین افزایش قیمت هم در گروه میوه‌ها و هم در کل گروه‌های ۱۱ گانه هستند. 
پس از سیب، لیمو شیرین، نارنگی پرتقال و هندوانه بیشترین افزایش قیمت‌ها در هفته سوم فروردین امسال، نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ داشته‌اند. 
در گروه سبزیجات، یک قلم کالا هست که هم در این گروه و هم در کل اقلام مورد ذکر کاهش قیمت داشته و آن هم پیاز است. پیاز در هفته سوم فروردین امسال بیش از ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. 
در مقابل، اقلام لوبیا سبز، سیب‌زمینی، خیار، سبزی‌های برگی، کدو، بادنجان و گوجه فرنگی، صاحب رتبه‌های افزایش قیمت در این گروه هستند. 


در هفته سوم فروردین امسال به‌طور کلی گوشت قرمز، اعم از گوشت گوسفند و گوساله و گاو، نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵/ ۷ درصد افزایش داشتند. گوشت گوساله و گاو افزایش بیشتری نسبت به گوشت گوسفند داشته است. گوشت مرغ نیز بیش از ۵/ ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. 
قند و شکر امسال بیش از ۵/ ۹ درصد افزایش داشتند. چای نیز بیش از ۵/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این دو گروه، قند با بیش از ۱۱ درصد، شکر با بیش از ۵/ ۶ درصد و چای خارجی با بیش از ۵/۵ درصد صاحب رتبه‌های اول تا سوم افزایش قیمت هستند. 
در گروه روغن نیز به‌طور کلی افزایش ۵/ ۲۵ درصدی را در هفته سوم فروردین امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم. روغن‌نباتی جامد با ۸/ ۲۷ درصد بیشترین و روغن‌نباتی مایع با ۱۱ درصد افزایش، کمترین افزایش قیمت‌ها را در این گروه داشته‌اند. 

احضار تعدادی از معلمان و فعالان فرهنگی به دادگاه انقلاب

Posted: 23 Apr 2011 02:17 AM PDT

در آستانه بزرگداشت روز معلم

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، در آستانه روز و هفتۀ بزرگداشت معلم و در حالیکه تعدادی از معلمان کشور در زندان به سر می برند، تعدادی از فعالان صنفی معلمان در ادامه دادرسی ها به دادگاه فرا خوانده شدند.


به گزارش منابع نزدیک به تشکل های صنفی معلمان از همدان، علی نجفی، محمد خانی و سعید جهان آرا از فعالان صنفی حوزه معلمان در همدان که سال گذشته همزمان با انتشار بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شده بودند، بار دیگر در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم برای پنجم اردیبهشت نود به شعبه اول دادسرای انقلاب دادگستری همدان احضار شدند.


گفتنی است این منبع خبریِ وابسته به دانشجویان دانشگاه بوعلی همچنین اعلام داشت با گذشت یکسال از بازداشت نامبرگان هنوز برای ایشان حکمی صادر نگردیده و این سه فعال صنفی معلمان در همدان با قید وثیقه آزاد بودند.


طی دو سال گذشته گروه زیادی از معلمان و فعالان فرهنگی، به عناوین مختلفی و بویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری مورد بازداشت قرار گرفتند، که تعدادی از آنان کماکان در زندان به سر می برند.