جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دکتر محمد شریف: نامه اخراج مرا دانشجوی مردودی خودم امضا کرده است

Posted: 07 Apr 2011 05:29 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، دکتر محمد شریف، وکیل دادگستری و استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی که در اولین روز بازگشایی دانشگاهها در سال ٩۰، از دانشگاه اخراج شده، با بیان اینکه "فعالیت بر روی پرونده های حقوق بشری سبب این اخراج شده"، خاطرنشان کرد "جالب این است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ایشان امضا کردند."


به گزارش «کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران»، دکتر شریف پیرامون دلیل اخراجش از دانشگاه در اولین روز دانشگاهیِ سال جدید گفت "به نظرم کار کردن روی پروند ه های حقوق بشری باعث اخراجم از دانشگاه شده است چون اتفاق خاص دیگری نیفتاده است. اما علیرغم اینکه تقریبا بالاترین حجم پرونده های حقوق فردی و آزادی های عمومی را داشته ام همواره تلاش کردم تا خودم را در چارچوب قوانینی ملزم بدانم که بهشان اعتقاد نداشتم و هیچگاه هم از این چارچوب ها خارج نشدم. به اصلاح وکیل قانون گرایی بوده ام. به ندرت مصاحبه می کردم و حتی امکان از مصاحبه با رسانه های خارجی پرهیز می کردم تا بتوانم به خدماتم ادامه دهم. اگر مصاحبه های هم کردم به صورت شفاهی و نقل قول حرف هایم منتشر شده و هیچگاه به شکل رسمی نبوده است."


شریف که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی بوده در خصوص اینکه به چه صورت خبر اخراجش به او اعلام شده است، گفت:"جالب است نامه اخراج من توسط حجت الله منصوری، مدیر امور اداری دانشگاه امضا شده است، کسی که در مقاطعی دانشجوی من بود و دو درس با من داشت که در هر دو درس هم مردود شد، حالا نامه اخراجم را ایشان امضا کردند."


این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون همان کاری را می کند که قبلا به عنوان وکیل اساتید اخراج شده انجام می داده است، گفت: "الان تنها راه حلی که برایم باقی مانده است انعکاس مشکلم به دیوان عدالت کشوری است. اگرچه قبلا وکیل خیلی از اساتید اخراجی بودم مثل استاد مردیها، همکارم در دانشگاه علامه که به هیچ نتیجه ای نرسید، همه آنها به بهانه رد صلاحیت عمومی شان از تدریس محروم شدند. با این حال برای خودم هم همین راه را باید طی کنم، چاره ای ندارم. الان جز این راه حل نمی دانم چه کار کنم. و نمی خواهم که با بدبینی هم نگاه کنم تا ببینم چه می شود."


این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه تنها محل امرار معاشش را از دست داده است، گفت: "تقریبا امرار معاشم با حقوق دانشگاه بود. من به صورت انحصاری روی پرونده های حقوق بشری کار می کردم که درآمدی نداشت . درآمدم به قول ما ایرانی ها همین آب باریکه ای بود که قطع شد و الان به شدت با مسئله گذران زندگی مواجه هستم و اینکه حالا چه کنم."


محد شریف که وکیل تعدادی از اساتید محروم از تحصیل بوده است به کمپین گفت: "اکثر همکاران را بازنشسته کرده اند، من هم از حیث سنوات با حدود ۲۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد و علامه امکان بازنشسته شدن را داشتم اما بهرحال الان حکم اخراج گرفتم."


این وکیل پرونده حقوق بشری و استاد دانشگاه همچنین به کمپین در خصوص ارزیابی حرفه ای از نحوه تدریس خود گفت: "تعدادی از دانشجو هایم در زمانی که نامه اخراج را گرفتم متوجه خبر شدند و متاسف شدند. طبق نظر سنجی های که دانشگاه برای کیفیت تدریس داشت من همواره در این نظرسنجی ها نفر اول یا دوم می شدم این نظر سنجی ها هم از طرف خود مسولان دانشگاه صورت می گرفت."


گفتنی است محد شریف اول بهمن ماه گذشته نیز از سوی مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی، کلیه واحدهای درسیش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا حذف شد بدون اینکه برای این اقدام توضیح و دلیل قانونی ارائه دهند. وی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ وکیل بسیاری از فعالان سیاسی مانند احمد زید آبادی، شیوا نظر آهاری و مسعود باستانی بوده است.


از سال گذشته تا کنون، اساتید با سابقه بسیاری از دانشگاه های مختلف کشور اخراج و یا به صورت اجباری بازنشسته شده اند مانند دکتر مرتضی مردیها، سید علی اصغر بهشتی شیرازی، پرفسور محمد شهری، امیر ناصر کاتوزیان، کریم مجتهدی، علی شیخ الاسلام، حسن بشیریه، محمد عرفانی، ابولقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز، محمد رضا شفیعی کدکنی و رضا داوری.


لازم به ذکر است در ادامه موج تصفیه و اخراج و تعلیق اساتید و فعالان دانشجویی و همچنین حاکمیت فضای پادگانی و اختناق در دانشگاههای کشور، وزیر علوم در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضمن تاکید بر تداوم پروژۀ "اسلامی کردن دانشگاه‌ها"، این اقدام را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم در سال ۹۰ اعلام کرد.


به گزارش ایسنا، کامران دانشجو در دیدار روز سه شنبه خود با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی از برنامه‌های وزارت علوم را، اسلامی کردن دانشگاه‌ها و نزدیک کردن دانشگاه‌ها از نظر شکل و محتوا به آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی ذکر کرده است.

احمد زیدآبادی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو

Posted: 07 Apr 2011 06:25 AM PDT

جرس: ١٨ فروردین سازمان یونسکو اعلام کرد که جایزه جهانی آزادی مطبوعات ٢٠١١ را به احمد زید آبادی روزنامه‌نگار زندانی اهدا کرده است.


به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، رئیس هیات داوران دینا سانگور در این باره اعلام کرد : اهدای این جایزه به احمد زیدآبادی ارج گذاری به شجاعت استثنایی، مقاومت و تعهد این روزنامه نگار در جهت آزادی بیان، دمکراسی و حقوق بشر، تساهل و انسانیت است. اهدای این جایزه ورای شخصیت احمد زیدآبادی جایزه به بسیاری از روزنامه‌نگاران ایرانی است که هم اکنون در زندان بسر می‌برند.

ایرنا بوکوا مدیرکل یونسکو با تائید تصمیم هیات داوران خواهان آزادی این روزنامه نگار شد. " احمد زیدآبادی در همه مدت فعالیتش همواره و شجاعانه از آزادی مطبوعات و آزادی بیان ، حق بنیادین بشر که پایه‌ی دیگر آزادی‌های مدنی و عنصر کلیدی برای جوامع باز و روامدار است دفاع کرده است. در پیوند با روز جهانی آزادی مطبوعات (٣ می -١٣ اردیبهشت) و با توجه به نگرانی‌های اعلام شده از سوی هیات داوران در باره وضعیت سلامت وی، من از مقامات ایران خواهان آزادی احمد زیدابادی هستم."

جایزه جهانی آزادی مطبوعات سازمان یونسکو و گیامورو کانو در سال ١٩٩٧ از سوی کمیته اجرایی یونسکو تاسیس و هر سال در روز جهانی آزادی مطبوعات (٣ می -١٣ اردیبهشت) به یک فرد یا سازمان و نهاد که از آزادی مطبوعات دفاع کرده و به ویژه در این راه خطر کرده است، اهدا می‌شود. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی دولت های عضو یونسکو و یا سازمان های بین المللی و محلی مدافع حقوق بشر معرفی می‌شوند. احمد زیدآبادی که در تاریه ٢٤ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شد. در آذر ماه ١٣٨٩ وی از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال زندان و تبعید در گناباد ،ممنوعیت دائم از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد. این رای در دی ماه همان سال از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد. احمد زید آبادی برنده جایزه قلم طلایی ٢٠١٠ موسسه جهانی مطبوعات است.


 

موافقت مخالفان دولت یمن برای میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس

Posted: 07 Apr 2011 04:46 AM PDT

جــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به کشتار مجدد تظاهرات کنندگان یمنی توسط قوای حکومتی، و عدم توجه رئیس جمهور آن کشور به مطالبات مردمی، واشنگتن نیز از صالح خواست با مخالفان وارد مذاکره شده و راه را برای تحولات مسالمت‌آمیز فراهم کند و این درحالیست که رهبران مخالفان نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگوها اعلام کردند.


به گزارش خبرگزاری ها، طی روزهای گذشته، در جریان سرکوب تظاهرات معترضان در شهرهای «تعز» و «صنعا» (پایتخت)، گروه زیادی بر اثر شلیک مستقیم قوای دولتی کشته و زخمی شده اند و طبق آمار رسمی، از آغاز اعتراضات علیه علی‌عبدالله صالح تاکنون، حدود ۱۲۰ تن کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، روز چهارشنبه ششم آوریل، سخنگوی کاخ سفید با زبانی تند و بی‌سابقه به رفتار دولت صالح با معترضان واکنش نشان داده و اعمال خشونت علیه مردم را نادرست خواند. جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: "واشنگتن بکارگیری قهر علیه تظاهرکنندگان" در شهرهای مختلف یمن را شدیداَ محکوم می‌کند.


کرنی افزود: "مردم یمن حق دارند که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات کنند. ما به علی عبدالله صالح یادآور می‌شویم که وی مسئولیت تامین امنیت مردم یمن را برعهده دارد و باید حقوق جهانشمول مردم در زمینه ابراز عقاید سیاسی را تضمین کند."

سخنگوی کاخ سفید از صالح خواست که با مخالفان به گفت‌وگو بپردازد و زمینه تحولات سیاسی را بطور صلح‌آمیز فراهم کند. آمریکا ادامه بی‌ثباتی در یمن را نگران‌کننده دانسته و آن را زمینه‌ای برای رشد گروه‌های تروریستی همچون القاعده ارزیابی می‌کند.


بنابر گزارش‌ها، در راستای رویکرد جدید واشنگتن نسبت به دولت یمن، وزارت دفاع آمریکا سرگرم بررسی مجدد کمک‌های نظامی خود به صنعا است. در بودجه‌ی جدید پنتاگون سهمی برای دولت یمن منظور نشده است. آمریکا در کنار یمن، به ۹ کشور دیگر نیز در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی کمک‌های نظامی می‌کند.


انتقاد سازمان ملل به خشونت دولتی
گفتنی است علاوه بر ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای جهان نیز به حوادث خشونت‌بار روزهای اخیر یمن واکنش نشان دادند.


کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل با اشاره به کشتار مردم یمن شدیداَ به "خشونت نامتناسب و بکارگیری قهر فزاینده دولتی" در یمن اعتراض و آن را محکوم کرد.


کاترین اشتون، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز از کشتار مردم و افزایش خشونت‌ها در یمن ابراز نگرانی کرد و گفت: "برخلاف تعهدات پیشین، دولت یمن آزادی عقیده و تامین امنیت برای تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را رعایت نمی‌کند."


پذیرش میانجیگری شورای همکاری خلیج فارس
بر اساس این گزارش، در همین‌حال محمد قحطان، سخنگوی احزاب مخالف دولت علی عبدالله صالح اعلام کرد که نیروهای اپوزیسیون دعوت شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌وگو با دولت را پذیرفته‌اند. به گفته وی شرط مخالفان این است که موضوع تغییر قدرت سیاسی در مذاکرات گنجانده شود.


مذاکرات قرار است که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. تاریخ دقیق این گفت‌وگوها فاش نشده است. شورای همکاری خلیج در روز یک‌شنبه (۱۴ فروردین/۳ آوریل) پیشنهاد میانجیگری خود را مطرح کرده بود.


از سوی دیگر روزنامه‌های عربی نظیر "شرق‌الاوسط" و "یمن پست" از قول ژنرال علی محسن الاحمر می‌نویسند که صالح، رئیس‌جمهور یمن قصد کشتن وی را داشته است.


به گفته الاحمر در جریان گفت‌وگوهایی به منظور میانجیگری میان دولت و مخالفان، سربازان طرفدار صالح به روی وی و همراهانشان آتش گشوده‌اند.


درگیری های اخیر پس از آن شدت گرفت که علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، دو هفته قبل از پذیرش طرح مخالفان در مورد انتقال قدرت سرباز زد، اما منابع خبری گفته اند که وی اکنون دعوت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای گفتگو در باره بحران جاری را پذیرفته است.
 

پیام تسلیت سیزده تن از مسئولان دولت اصلاحات به موسوی

Posted: 07 Apr 2011 05:38 AM PDT

جرس: سیزده تن از اعضای هیات دولت اصلاحات درگذشت حاج میراسماعیل موسوی را به مهندس موسوی تسلیت گفتند .

 
به گزارش امروز، متن پیام تسلیت بشرح زیر است :


انا لله و انا الیه راجعون
برادر بزرگوار جناب اقای مهندس میرحسین موسوی
درگذشت والد ماجد مرحوم حاج سید اسماعیل موسوی که عمری را در عشق به پیامبر و اهل بیت مکرم ایشان سپری نمود، خدمت جنابعالی و خاندان معزز موسوی که خدمات شایسته ای به اسلام و انقلاب و میهن اسلامی مان کردند و افتخار تقدیم چندین شهید در راه اسلام ، انقلاب و میهن را در کارنامه خود دارند، تسلیت می گوییم.
از درگاه احدیت برای آن مرحوم مغفور رحمت واسعه و برای جنابعالی و بستگان صبر و اجر مسالت می کنیم .

عبدالواحد موسوی لاری، بیژن زنگنه،اسحاق جهانگیری،حبیب الله بیطرف،سید صفدر حسینی،محمود حجتی،سید احمد معتمدی،پزشکیان، ناصرخالقی،احمد خرم،معصومه ابتکار،علی صوفی،محمد ستاری فر

هفده فروردین

ایرنا از درخواست  کمک گروهی از شیعیان بحرینی از رهبر جمهوری اسلامی خبر داد

Posted: 07 Apr 2011 04:19 AM PDT

جــرس: بنا به نوشته خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، جمعی از شیعیان بحرینی که به عنوان "مقلدان رهبر جمهوری اسلامی" خود را معرفی کرده اند، طی نامه ای خواستار یاری او شده اند.


این درحالیست که بحران میان ایران و کشورهای عرب منطقه، پیرامون آنچه "دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی" ذکر کرده اند، به بالاترین حد خود طی چند سال گذشته رسیده است .


به گزارش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، جمعی از شیعیان و کسانی که خود را "مقلدان رهبر جمهوری اسلامی" در بحرین نامیده اند، با ارسال نامه‌ای، "خواستار دعای خیر و یاری" او شده‌اند و ضمن بیان اینکه از شیعیان بحرین و مقلدان رهبر جمهوری اسلامی هستند، نوشته‌اند که "اکنون از ظلم و ستم آل خلیفه نزد جنابعالی شکایت می‌کنیم ... فشار بر ما سنگین شده است، به حدی که برادران و خواهران و عائله ما را در مقابل چشمانمان می‌کشند و کسی فریادرس ما نیست."


در نامه مذکور خطاب به رهبر جمهوری اسلامی آمده است "... از شما درخواست می‌كنیم برایمان دعا كنید زیرا اطمینان به استجابت آن داریم، جز با حضرتعالی با چه كسی رنج و آلام خود را در میان بگذاریم؟ هر طور كه صلاح می‌دانید ما مقلدان و فرزندان خود را در بحرین یاری دهید."


به گزارش ایرنا، این گروه از شیعیان بحرینی سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی را عامل موفقیت مردم مصر در مقابله با رهبر سابق آن کشور دانسته و نوشته‌اند: "سخنرانی عربی جنابعالی در خصوص انقلاب مصر، برادران مصری ما را منصور گردانید و موجب توفیق آنان شد؛ ما نیز در رنج و عذابیم و جز مقاومت و آمادگی برای شهادت، چیزی نداریم."


گفتنی است در حالیکه خاندان حکومتی از مذهب تسنن پیروی می‌کنند، اکثر مردم بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند و تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشور ایرانی‌تبار هستند و با زبان و فرهنگ ایرانی آشنایی دارند.


در جریان خیزش های مردمیِ منطقه، و درحالیکه فضای اعتراضات در بحرین به نفع معترضین پیش می رفت، روز ۱۴ ماه مارس، در پی درخواست حکومت بحرین از شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات عربی متحده واحدهایی متشکل از شماری از نفرات نظامی خود را به آن کشور اعزام داشتند تا، به ادعای مقامات بحرینی، حفاظت از تاسیسات حیاتی بحرین را برعهده بگیرند و کوتاه مدتی پس از آن، نیروهای امنیتی بحرین با حمله به محل تجمع معترضان، آنان را متفرق کردند.


مقامات دولتی و مذهبی جمهوری اسلامی اعزام نیروهای شورای همکاری خلیج فارس و برخورد دولت بحرین با معترضان را به شدت محکوم دانسته و تظاهرات متعددی را در مخالفت با این اقدامات برگزار کرده‌اند.


طی روزهای اخیر، مقامات کشورهای عربی و همچنین شورای همکاری خلیج فارس، ضمن هشدار به جمهوری اسلامی، خواستار عدم مداخله در امور داخلی خود شدند، که در ادامه واکنش ها نسبت به این موضوع، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان اینکه "ریاض، تهران را رقیب خود می‌داند"، گفته بود "ایران تصمیم گرفته تا از انقلاب‌های منطقه حمایت کند و دولت عربستان باید بداند در چنین شرایطی به دست مردم منطقه سرانجام به سرنوشت شاه (پهلوی دوم) دچار می‌شود."


روز گذشته همچنین بیش از دویست نماینده مجلس شورای اسلامی، با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن سرکوب قیام های اخیر در منطقه اعلام کردند: "حافظه تاریخی مردم منطقه به ویژه مردم مظلوم بحرین این جنایت ها را برای همیشه تاریخ به ثبت رسانده و نتایج این ظلم ها و جنایت‌ها بدون تردید و به عنوان یک سنت الهی به ظالمان بازخواهد گشت."

 

 

کاخ سفید خواستار کناره گیری قذافی از قدرت شد

Posted: 07 Apr 2011 03:49 AM PDT

جــرس: یک روز پس از آنکه معمر قذافی در واکنش به کناره گیری آمریکا از عملیات نظامی در لیبی، نامه ای به مقامات کاخ سفید ارسال کرد، وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به این نامه و درخواست رهبر لیبی مبنی بر پایان یافتن عملیات ناتو تأکید کرد که رهبر لیبی باید ضمن پایان دادن به حملات نظامی خود، از قدرت کناره‌گیری کند.


روز چهارشنبه ششم آوریل، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که کاخ سفید نامه ای از سوی سرهنگ قذافی دریافت کرده است، که سخنگوی کاخ سفید همان زمان در مورد محتوای نامه توضیح نداد، اما آسوشیتد پرس آن را به طور کامل منتشر کرده بود، که قذافی باراک اوباما را "فرزند ما" خطاب کرده و از وی خواسته است تا به عنوان "رئیس جمهور قوی‌ترین قدرت امروزی جهان" و به خاطر "همکاری اقتصادی و امنیتی"، به جنگ "ناعادلانه" ناتو علیه مردم "کشور در حال توسعه" لیبی پایان دهد. قذافی در این نامه که با اشتباهات املایی و نوشتاری همراه بود، همچنین گفت که ایمان دارد اوباما "شجاعت لغو این اقدام نادرست و اشتباه را دارد" و افزوده است: "همانطور که شما هم می‌دانید، دموکراسی خوب و ساخت جامعه مدنی از طریق موشک‌ها و هواپیما و حمایت از اعضای مسلح القائده در بنغازی به دست نمی‌آید."


تلویزیون دولتی لیبی نیز خاطرنشان کرده بود که سرهنگ قذافی بعد از "عقب نشینی آمریکا از جنگ صلیبی، استعماری و ائتلاف خصومت آمیز علیه لیبی" نامه ای به باراک اوباما نوشته بود تا وی از ناتو بخواهد تا در امور داخلی این کشور مداخله نکند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه با بیان این‌که "قذافی می‌داند چکار باید بکند"، اظهار داشت که حکومت لیبی باید ضمن اعلام آتش بس، نیروهای خود را "از شهرهایی که با زور تسخیر کرده‌اند" خارج کند و معمر قذافی نیز باید از قدرت کناره گیری کرده و کشور لیبی را ترک کند.


کلینتون همچنین تاکید کرد "انتظار اسرارآمیزی از سرهنگ قذافی در این شرایط نیست."


همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که سخنگوی کاخ سفید به نامه رهبر لیبی پاسخ داده و گفته است او به جای شعار بهتر است عمل کند.

 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی در حالی خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شده است که هفته گذشته مخالفان وی پیشنهاد کردند تا درباره برقراری آتش‌بس با حکومت به پای میز مذاکره بنشینند، اما دولت لیبی این پیشنهاد را رد کرد و آن را "جنون آمیز" خواند.


لازم به یادآوری است روز چهارشنبه همزمان با انتقاد شدید نیروهای مخالف معمر قذافی، از کندی و کم‌کاری نیروهای ناتو و بی توجهی جامعه جهانی به تداوم سرکوب مردم لیبی توسط نیروهای معمر قذافی"، وزیر امور خارجۀ فرانسه، وضعیت نظامی در لیبی را "آشفته و نا روشن" توصیف نموده و برای نخستین بار اعتراف کرد که احتمال فرورفتن جامعۀ بین المللی در "گرداب لیبی"، احتمال و خطری است که وجود دارد.


در تحولی جداگانه اینکه، یک نماینده سابق کنگره آمریکا هم اکنون برای انجام گفتگوهایی با سرهنگ قذافی در طرابلس به سر می برد. کرت ولدون گفته است که هدف او قانع کردن معمر قذافی به "کناره گیری از قدرت" است و همزمان سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که از این سفر آگاه بوده، اما ولدون بعنوان یک شهروند معمولی به طرابلس رفته است.


در آخرین گزارش مربوط به لیبی، درگیری های شدید در اطراف شهر مصراته کماکان جریان دارد و نیروهای مخالف حکومت لیبی، همچنان زیر آتشبار قوای حکومتی هستند.


 

ناطق نوری: تمام احزاب باید در مسیر ولایت حرکت کنند

Posted: 07 Apr 2011 03:03 AM PDT

جــرس: با گذشت چند ماه پس از آنکه علی اکبر ناطق نوری اعلام کرد که "به نشانه اعتراض در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نمی کند"، وی طی مصاحبه ای تاکید کرد "تمام احزاب باید در مسیر ولایت حرکت کنند."


به گزارش خبرآنلاین، روزنامه «تهران امروز» نوشته است ناطق نوری در اولین روزهای سال جدید برخلاف رویه اخیر خود که با احزاب سیاسی نشست و برخاست نداشت، با اعضای یک تشکل سیاسی دیدار و توصیه‌هایی برای فعالیت مناسب احزاب ارائه کرد.


بر اساس این گزارش، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در دیدار با اعضای حزب تازه تاسیس «جمعیت اسلامی حامیان مردم»، به بازنشستگی و انزوای خود اشاره کرده و گفته است که روحانیت در جریان اصولگرایی فعال خواهدماند.


این گزارش خاطرنشان کرد که ناطق نوری همچنین بر حفظ وحدت جریان اصولگرایی در چارچوب سخنان رهبری تاکید کرد و پس از آن به اهمیت نقش روحانیت پرداخت.


ناطق در این دیدار اظهار عقیده کرد "روحانیت در جریان اصولگرا نقش مهمی دارد و این نقش را کماکان ادامه خواهد داد."


عضو جامعه روحانیت در این دیدار نوروزی، اصولگرایان را به تبعیت از روحانیت فرا خواند و گفت: "به غیر از جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه حوزه مدرسین حوزه علمیه قم) در جریان اصولگرا حضور موثر دارند، روحانیت در جریان اصولگرا نقش مهمی دارد و این نقش را کماکان ادامه خواهد داد و وحدت اصلی باید زیر چتر سخنان رهبری دنبال شود."


گفتنی است ناطق نوری، به همراه حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، بعد از وقایع انتخابات - طی دو سال گذشته - در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نمی کنند.


و چندی پیش نیز، یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفته بود: ناطق نوری در مقابل درخواست آنان برای بازگشت به این تشکل روحانی جوابی نداده است.
حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز افزوده بود : بنده یکی از اعضای کمیته این جامعه بودم که برای برگرداندن ناطق نوری به منظور دیدار وی به جلسات جامعه روحانیت رفتیم، ولی او حاضر به بازگشت نشد و جوابی به ما نداد.

 

 

پرواز صفرها و احتمال تغییر واحد پول ایران

Posted: 07 Apr 2011 02:42 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: ارزش ريال و قدرت خريد آن نسبت به سال هاي نخست پيروزي انقلاب 830 بار کاهش يافته است. يعني ارزش هر ريال ايران در مقايسه با آن زمان 830 مرتبه کمتر شده است . اولین اسکناس هزارتومانی در ایران در سال 1351 به بازار آمد . به گفته یک پژوهشگر در امور اقتصادی اکنون در سال 90 یعنی سی و نه سال بعد، ارزش پول هزار تومانی به 130 هزار تومان رسیده است . اگر در حال حاضر اقدام به حذف صفر از پول ملی شود در واقع به استقبال تورم و افزایش قیمت رفته ایم چرا که در حال حاضر ارزش پول هزار تومانی به 130 هزار تومان رسیده و زمانی می توان اقدام به حذف صفر کرد که ارزش این هزار تومانی به 1 میلیون تومان رسیده باشد.  

سه صفر یا چهار صفر ؟


تا پیش از این صحبت از حذف 3 صفر از پول ملی مد نظر بود اما اکنون رئیس بانک مرکزی ایران می گوید به زودی 4 صفر از پول ملی کشور حذف می شود . یعنی حذف سه صفر بایگانی شده و اندیشه دیگری مد نظر قرار گرفته است که مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آن را در راستای تغییر واحد پول کشور ارزیابی می کند و می گوید : همانطور که در امریکا دلار و سنت و در انگلیس پوند و پنی کاربرد دارد در ایران نیز ریال برای پول های درشت و یک واحد دیگر برای پول های ریز تر کاربرد خواهد یافت تا از این طریق كمترين خرج هاي مردم با پول خرد انجام شود و پول در اقتصاد ملي معنا دار باشد.


اما محمود بهمنی می گوید : نمی توانیم اسکناس های درشت تر منتشر کنیم چرا که در صورت ادامه روند بی ارزش شدن پول انتشار اسکناس های بالاتر از 10 هزار تومان عملا امکان پذیر نیست.


وقتی وی از 10 هزار تومانی صحبت می کند معنایش این است که هر ده هزارتومان تبدیل به 1 تومان می شود در حالی که قبلا قرار بود با پروژه حذف سه صفر 1000 تومان یک تومان محسوب شود.


شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از مدافعان طرح حذف 4 صفر است . وی معتقد است با تصویب بسته سیاستی بانک مرکزی در صورت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری برنامه حذف صفر را می توان اجرایی کرد.


ایران و تجربه دیگر کشورها


این در حالی است که اکنون خودپرداز ها در ایران تراول های 50 هزار تومانی هم در اختیار مردم قرار می دهند ، تراول هایی که تا چند سال پیش برای نقد کردن آنها نیاز به عملیات بانکی ، امضاء و ارائه کارت شناسائی معتبر بود اما اکنون این تراول ها به عنوان پول خرد در میان مردم دست به دست می شود.


با این وجود اکنون در اروپا اسکناس بالاي 500 يورو نداريم و کمتر کسي هست که از اسکناس 500 یورویی استفاده کند، گرچه بهمنی رئیس بانک مرکزی می گوید حذف صفر از پول ملی در نرخ تورم بی تاثیر است اما تجربه نشان داده حذف صفر از پول ملی ارتباط مستقیمی با نرخ تورم دارد. به عنوان مثال قبلا در ترکیه مردم برای خرید یک قرص نان یا یک بطری آب باید چند میلیون لیره می پرداختند همین مساله موجب شد تا اصلاح پول در این کشور در دستور کار قرار بگیرد و با حذف صفراز اول ژانویه 2005 پول های جدید وارد چرخه اقتصاد ترکیه شود.


يکي از کارشناسان اقتصادي بانک مرکزي ترکيه مي‌گويد: کشورهايي كه اقتصاد آنها از تورم بالا رنج مي‌برد و ارزش پول ملي آنها در سراشيب سقوط قرار گرفته بود، براي ساده‌تر شدن مبادلات اقتصادي و بازرگاني و همچنين كاهش هزينه چاپ اسكناس اقدام به حذف صفر يا صفرهايي از اسكناس‌ها می کنند.


کارشناسان اقتصادي صندوق بين‌المللي ﭘول دليل تاثير‌گذار بودن سياست حذف صفر از واحد ﭘول ملي در اصلاح اقتصاد کشورهایی مثل ترکیه را موفقيت آنها در مهار تورم مي‌دانند. بر اساس این ایده پيش از اينکه صفرها از پول ترکيه حذف شوند اين کشور موفق شده بود تورم را به کلي مهار کند و نرخ تورم را به ارقام يک رقمي تقليل دهد. در اين شرايط اصلاح پول نيز به کمک اقتصاد آمد تا زمينه‌ساز رشد اقتصاد شود.


طرحی به قدمت 18 سال


اصلاح ارقام پول ملی از سال 72 در بانک مرکزی مطرح بوده اما اجرای آن مستلزم تک رقمی شدن نرخ تورم بوده است. 14 سال بعد یعنی در سال 86 و در زمان ریاست طهماسب مظاهری در بانک مرکزی این موضوع دوباره در دستور کار قرار گرفت . این در حالی است که ابراهیم شیبانی رئیس قبل از مظاهری مخالف صد درصد این موضوع بود و آن را مسکوت گذاشته بود.


در سال 86 بانک مرکزی سرانه اسکناس در کشورهای پیشرفته را 12 تا 14 برگ و در ایران 114 برگ اعلام کرد که نشان می داد شرایط برای اجرای این طرح خیلی مناسب نیست.


تابستان 86 امیر منصور برقعی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی احمدی نژاد گفت اظهار نظر در باره حذف صفر از پول ملی به طور قاطع امکان پذیر نیست ایران ویژگی‌های خاص خود را دارد و هرگاه تجربیات سایر کشورها در ایران اجرا شده، به جواب نرسیده‌ایم.


حمید پورمحمدی معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز همان زمان گفت: در حال حاضر طرح تغییر واحد پولی کشور جزو ضرورت‌ها و موضوعات روز کشور نیست و موضوعاتی مهم‌تر از تغییر واحد پولی کشور وجود دارد.


روش پیشنهادی یک نماینده مجلس


اما صرفنظر از این واقعیت های فنی یک نماینده مجلس اظهارات عجیبی را در باره مانوس کردن مردم با این روش بیان می کند. غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از حذف صفر می گوید : براي يك مدت يك يا دو ساله می توان دست به انتشار اسكناس هايي زد كه سه يا چهار صفر آن به صورت كمرگ چاپ شده اند و در گام بعدي صفرها را حذف كرد، اين كار سبب مي شود تا مردم با اسكناس هاي جديد آشنا شوند!


وی افزود: حذف صفر از پول در سال 1923 برای نخستین بار از سوی آلمانی ها اجرا شد که آنها مبادرت به حذف 14 صفر از پول ملی کردند زیرا به خاطر انتشار بی رویه پول در زمان جنگ جهانی اول هر دلار آمريكا معادل يك ميليارد و 700 ميليون مارك آلمان بود و پس از آن فرانسه با حذف 6 صفر دست به اصلاحات اقتصادی زد.



کارشناسان چه می گویند؟


کارشناسان اقتصادی از زمان مطرح شدن جدی بحث حذف صفرها از پول ملی، اظهار نظر های متعددی در باره چند و چون اجرای احتمالی این طرح داشته اند.


مسعود نیلی کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این که تغییر واحد پولی کشور قبل از حل مشکل رشد حجم پول، تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد داشت، گفت : برای تغییر واحد پولی کشورعلاوه برتورم باید شرایط اقتصادی کشور را نیزمد نظر قرار داد.


محمد طبیبیان، ريیس سابق موسسه عالی آموزش عالی بانکداری ایران تغییر واحد پولی کشور را بیهوده، بی‌نتیجه و برای جامعه پرهزینه دانست و تصریح کرد: کشورهایی که اقدام به تغییر واحد پولی کشور خود کردند، قبل از آن اقدامات دیگری نظیر کنترل نرخ تورم و کاهش صفرهای پول خود کردند و بنابراین من حذف چند صفر را از پول ملي كار مناسبي نمي‌دانم و مطمئن هستم كه در صورت موفقيت آميز بودن طرح نيز هيچگونه نتيجه اقتصادي براي كشور ما نخواهد داشت.


بهاالدين حسيني عضو كارگروه اصلاح ساختار بانكي كشور نیز گفته همزمان با حذف صفرها بايد به همان نسبت قيمت‌ها نيز كاهش يابد تا به بروز برخي مشكلات در اين خصوص منجر نشود.


برخی کارشناسان نیز معتقدند دولت به جاي حذف صفرها بهتر است به چاپ اسكناس درشت اقدام كند كه در اين صورت آثار رواني تورمي منفي آن نيز كمتر مي‌شود


مدیر عامل بانک سامان هم با بيان اينكه حذف صفر از پول ملي اثر رواني در كاهش تورم دارد، گفت: به‌رغم تمام مزيت‌هايي كه حذف صفر از پول ملي به همراه دارد، ترويج استفاده از كارت‌هاي بانكي اقدامي مناسب‌تر است.


محمدجواد صفار از روسای رييس هيات ناظران بانك مركزي نیز قبلا به ایسنا گفته بود افزايش ارزش اسمي‌ اسكناس ايران يك تصميم اقتصادي و حذف صفر از واحد پولي يك پيشنهاد سياسي است.


مدير‌عامل سابق بانك سپه نیز گفته اين كار منجر به يك انقلاب اقتصادي در كشور خواهد شد وزمینه افزايش اعتماد مردم به پول و در نهايت باعث کاهش نرخ تورم خواهد شد.


محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز گفت اگر حذف صفر از پول ملی این توهم را به دنبال داشته باشد که این اقدام جانشین اقدامات واقعی مقابله با تورم است، آنگاه بسیار پرآسیب خواهد بود.


وی افزود : اگر کسی گمان کند که با حذف صفرها، مبارزه با تورم صورت گرفته است، تبعا دلیل قوی نخواهد داشت؛ ولی اگر حرکت ضد تورمی در واقعیت اقتصادی به طور جدی دنبال شود که به مرحله قابل قبولی در نظام اقتصادی و کنترل تورم منتهی شود، آنگاه حذف صفر از پول ملی اقدامی صرفه‌جویانه خواهد بود.


محمدجواد محقق عضو هیات علمی پژوهشکده امور اقتصادی با تاکید بر این که حذف سه صفر بر ارزش کالاها تاثیری ندارد، گفت: در زمان فعلی بار روانی ناشی از اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها وجود دارد و با حذف سه صفر این بار روانی افزایش یافته و کنترل و مدیریت آن سخت می شود


به گفته وی بهتر است ابتدا قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شود تا افزایش قیمت های ناشی از آن به تعادل برسد و پس از آن در مورد خذف سه صفر از پول ملی و یا تعدیل آن تصمیم اتخاذ شود.


بهمن کبيري پرويزي عضو موسسه چارتر لندن نیز درباره اين موضوع گفته در صورت حذف سه صفر از واحد پول هر هزار تومان با يک تومان برابر خواهد شد. وي افزود: با حذف سه صفر از واحد پول قطعاً قيمت هاي جديدي براي اين دسته از کالاها تعيين خواهد شد که قطعاً به نفع مصرف کننده نخواهد بود. به عبارت ديگر رفتار فروشنده به سمت افزايش بهاي کالا به سمت يک واحد از واحد جديد پول پيش خواهد رفت.


پرويزي خاطرنشان کرد: فروشنده ای که کالاي خود را تا قبل از حذف صفر از واحد پول 250 تومان مي فروخته است پس از حذف سه صفر کالاي خود را بايد دو ريال و نيم بفروشد که در بهترين حالت او براي رهايي از مشکل پول خرد و محاسبات ، نرخ کالاي خود را به سه ريال افزايش خواهد داد. محاسبه بهاي کالا در حال حاضر و با اين تعداد صفر مشکل است و حذف صفر مشکل فعلي را حل مي کند، اما مشکلي با عنوان محاسبه بهاي جديد کالا را اضافه مي کند.


در نتیجه به نظر می رسد اگر تمام کالاها به همين شکل محاسبه شوند حجم بسيار بالايي از پول خرد مورد نياز است تا بهاي کالا اضافه نشود. فلذا اقدامي که به نظر مي رسد براي مهار تورم اتخاذ مي شود،( یعنی حذف سه صفر) خود تورم زا خواهد بود.


در حال حاضر و در شرایطی که نحوه اجرای کامل لایحه هدفمند‌سازی یارانه‌ها در ابهام است هر اقدامی در راستای تغییر واحد پول ملی اقدامی شتابزده خواهد بود اگر فرض شود نظام فعلی اختصاص یارانه‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد بازهم به دلیل قواعد متزلزل حاکم بر این سیستم نمی‌توان تأثیر این فرآیند را در تغییر واحد پول ملی به دقت ارزیابی کرد چرا که ریسک رشد شدید تورم بازهم به قوت خود باقی است.

 منبع:

 

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=64892

http://www.rahesabz.net/story/35001/

تفسیر - اعتراضات به برنامه “ظهور نزدیک است”

Posted: 07 Apr 2011 01:59 AM PDT

گزارش رسا

رئیس دولت از مجلس خواستار صدور مجوز برای افزایش قیمت ها شد

Posted: 07 Apr 2011 01:30 AM PDT

جــرس: در حالیکه طی چهارماهی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها گذشته، قیمت کالاها و خدمات رشد بیسابقه ای طی کرده، رئیس دولت طی دیدار با نمایندگان مجلس، ضمن درخواست از آنها جهت همراهی در تصویب بودجه، خواستار صدور مجوز برای افزایش قیمت‌ها شد.


به گزارش خبرآنلاین، حمیدرضا فولادگر با اشاره به دیدار نوروزی نمایندگان با محمود احمدی‌نژاد،‌ گفت: ئیس‌جمهور از نمایندگان خواست در تصویب بودجه با دولت همراهی بیشتری کنند.


نماینده اصفهان در مجلس، پیرامون مباحث مطرح شده توسط احمدی‌نژاد در نشست نوروزی با نمایندگان، افزود: احمدی نژاد در سخنان خود از نمایندگان خواست در تصویب بودجه نود، به دولت کمک کنند و با دادن مجوز به دولت برای افزایش قیمت‌ها شرایطی را فراهم کنند که میزان پرداخت یارانه‌ها به مردم افزایش یابد.


پیش از این احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری از گسترده شدن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری سخن گفته بود.


دیگر درخواست احمدی‌نژاد - آنگونه که رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس می‌گوید- درباره همراهی مجلس با دولت در محقق کردن دو و نیم میلیون شغلی است که دولت ادعا دارد درسال جاری آن را عملیاتی خواهد کرد.


گفتنی است رئیس دولت طی پنج سال اخیر، مدام از محو بیکاری، رشد کافی اشتغال، کاهش چشمگیر تورم و همچنین بهبود وضعیت معیشتی مردم خبر داده است.


همچنین به گفته این نماینده مجلس، احمدی‌نژاد در دیدار با نمایندگان، از برخی اظهارنظرها درباه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها انتقاد کرده و گفته است "بزرگ‌نمایی مشکلات و زیر سوال بردن طرحی که محصول مشترک دولت و مجلس است، به صلاح نیست. "


فولادگر افزود: احمدی نژاد همچنین درباره نگرانی نمایندگان از اثرات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش صنعت و کشاورزی، به آنان اطمینان داده دولت اجازه نمی‌دهد به این بخش‌ها صدمه‌ای وارد شود.