جنبش راه سبز - خبرنامه |
- حمله ارگان رسمی دولت به هاشمی رفسنجانی بدلیل صدور پیام تسلیت برای میرحسین موسوی
- هشدار عربستان در مورد دخالت جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه
- پیام تسلیت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی
- شمار مقالات ایرانیان در حوزه مهندسی هستهای ۲۵۰ برابر نرخ متوسط جهانی رشد داشته است
- محمدحسین شریف زادگان به قید وثیقه آزاد شد
- لغو مراسم ترحیم پدر میرحسین موسوی
- بيانيه شوراي فعالان ملي-مذهبي بهمناسبت درگذشت پدرمیرحسین موسوي
- 89؛سال وحدت بين حوزه و دانشگاه!
- سال 1390، انتخابات مجلس و روزهای حساس برای اعتراضات
- نواندیشی دینی در دو حرکت
حمله ارگان رسمی دولت به هاشمی رفسنجانی بدلیل صدور پیام تسلیت برای میرحسین موسوی Posted: 02 Apr 2011 05:01 AM PDT جرس: در واکنش به انتشار پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی به میرحسین موسوی - پیرامون درگذشت پدر وی- روزنامه رسمی دولت محمود احمدینژاد، ضمن حملات تند به هاشمی، پیام تسلیت وی را، "تداوم روند حمایتی و دوپهلوی" او از جنبش سبز و رهبران آن ذکر کرده و نوشته است "با توجه به نارضایتی افکار عمومی از مواضع و اقدامات هاشمی که روند حمایتی و البته دوپهلو نسبت به جریان فتنه و سران آن داشت، سال نود سرآغاز رویکرد او در عرصه سیاسی کشور باشد."
|
هشدار عربستان در مورد دخالت جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه Posted: 02 Apr 2011 04:28 AM PDT جرس: پس از آنکه مقامات بحرین و کویت، ایران را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرده و سفرای خود را از تهران فراخواندند، یک مقام عربستانی نیز، در واکنش به بیانیه مجلس شورای اسلامی خطاب به عربستان سعودی در مورد اوضاع بحرین، ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی به "دخالت در امور منطقه"، هشدار داد که ایران "حق ندارد تمامیت ارضی بحرین را نقض کند."
لازم به یادآوری است روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از یک روزنامه کویتی از تاکید دوباره وزیر امور خارجه کویت بر دست داشتن سپاه پاسداران ایران در جاسوسی در این کشور عربی و "هدف گرفتن امنیت کویت" خبر داده بود.
|
پیام تسلیت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی Posted: 02 Apr 2011 02:55 AM PDT جــرس: در ادامه پیام های تسلیت به مناسبت درگذشت پدر میرحسین موسوی، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز، با صدور پیامی، درگذشت بزرگ خاندان موسوی را به میرحسین موسوی و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.
به گزارش تارنمای «سنی آنلاین»، متن این پیام به شرح ذیل است:
عبدالحمید |
شمار مقالات ایرانیان در حوزه مهندسی هستهای ۲۵۰ برابر نرخ متوسط جهانی رشد داشته است Posted: 02 Apr 2011 02:33 AM PDT جــرس: پایگاه اینترنتی نیوساینتیست می گوید "با آنکه تعداد مقالات منتشر شده در مراکز معتبر علمی در جهان توسط دانشمندان چینی طی سال ۲۰۱۰ نشان داد که این کشور فاصله خود را آمریکا را کم کرده، اما آمارها نشان میدهد این ایران است که با توجه به تعداد مقالات منتشر شده در مراکز معتبر علمی جهان، سریعترین و مقام نخست نرخ رشد انتشار مقالات علمی را در جهان طی سال ۲۰۱۰ را بخود اختصاص داده است."
|
محمدحسین شریف زادگان به قید وثیقه آزاد شد Posted: 02 Apr 2011 03:31 AM PDT جرس: دکتر محمد حسین شریف زادگان به قید کفالت آزاد شد. |
لغو مراسم ترحیم پدر میرحسین موسوی Posted: 02 Apr 2011 03:02 AM PDT جرس: بدنبال فضای شدید امنیتی در تشییع جنازه پدر میرحسین موسوی، مراسم ترحیم وی نیز لغو شد. به آگاهی می رساند برنامه برگزاری مراسم ترحیم پدر عزیزمان حاج میر اسماعیل موسوی در مسجد نور لغو گردیده است. خانواده موسوی |
بيانيه شوراي فعالان ملي-مذهبي بهمناسبت درگذشت پدرمیرحسین موسوي Posted: 02 Apr 2011 03:02 AM PDT جرس: شوراي فعالان ملي-مذهبي با انتشار بیانیه ای با تسلیت درگذشت پدر میرحسین موسوی برای وی آرزوی شکیبایی و پایداری کرده است.
این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است: درگذشت پدر گرامي و بزرگوارتان را خدمت حضرتعالي و خاندان موسوي تسليت ميگوييم. بيترديد، مهر گستردهي خداوند بخشنده و مهربان نصيب اين آزادمرد خواهد شد؛ او که عمر پربرکت خود را صرف خدمت به دين و ارزشهاي انساني نمود و در اين راه، فرزندي صالح تربيت کرد که آزادي، آبادي، و سربلندي ايران را تا سرمنزل مقصود وجههي همت خويش قرار داده است. شوراي فعالان ملي-مذهبي، ضمن درخواست علو درجات براي روح پاک ميراسماعيل موسوي، از خداوند رحمان ميخواهد تا ابرهاي تيره و تار را از آسمان ايران زمين بزدايد، و فرزند آزاده و برومند آن مرحوم را در پرتو عنايات خود قرار داده، در شکيبايي و پايداري ياري فرمايد. شوراي فعالان ملي-مذهبي 12 فروردين 1390
|
89؛سال وحدت بين حوزه و دانشگاه! Posted: 01 Apr 2011 10:07 PM PDT پدرام فرزاد به قول مجيد محمدي، «بازنشستگي معادل محترمانهاي براي واژه اخراج است». با اين تعبير به ظاهر محترمانه گروهي از برجستهترين اساتيد و روساي دانشگاههاي سراسر کشور طي سالهاي اخير ناگزير از ترک کرسيهاي خود شدهاند. روند حذف دانشگاهيان در سال 89 از هميشه پرشتابتر بود. برخي ناظران اين روند را يک کودتاي علمي يا انقلاب فرهنگي مينامند. دستکم نزديک 30 رئيس دانشگاه در تابستان گذشته برکنار شدند که در اين بين برکناري پرفسور ثبوتي (رئيس دانشگاه علوم پايه زنجان) از همه حاشيهسازتر بود.
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
سال 1390، انتخابات مجلس و روزهای حساس برای اعتراضات Posted: 01 Apr 2011 09:37 PM PDT پروانه آبی در حالی وارد سال 1390 شدیم که اکثر ما در کنار خانواده های خود بودیم ، و این در حالی بود که بسیاری از شخصیت های محبوب جنبش نوروز را در حبس یا زندان به سر برده اند. امروز همگی ما دنبال راه های مختلفی برای اعتراض به این وضعیت هستم و یکی از این راه حل ها حضور خیابانی است . اما این حضور باید حساب شده و در روزهای مشخص و با اطلاع رسانی گسترده صورت بپذیرد. ما به مراتب شاهد بوده ایم که اطلاع رسانی راهپیمایی ها صرفا به اینترنت محدود بوده و اطلاع رسانی بیرون از محیط مجازی که اطلاع رسانی دهان به دهان است به کندی صورت می پذیرد و بسیاری که دسترسی به این محیط مجازی ندارند مخصوصا در شهرستان ها بعد از آن مطلع شده اند و نتوانسته اند در چنین جمع هایی حضور داشته باشند. روزهای 22 و 25 خرداد ماه که همچنان روز اعتراضی ما بوده و اگر از امروز برای آن اطلاع رسانی کنیم بسیار بهتر است و روز مهم بعدی روز برگزاری انتخابات مجلس در سال 1390 می باشد. راهپیمایی در چنین روزی و حتی روزهای قبل و بعد از آن می تواند بسیار کارساز باشد و دست و پای دولت را برای برخورد خواهد بست، چرا که این اولین انتخابات بعد از 22 خرداد 88 خواهد بود و حضور رسانه های خارجی و تبلیغات دولتی برای برگزاری آن چشم گیر خواهد بود. اما روز انتخابات می تواند روز اصلی اعتراضات باشد. امروز که رهبران جنبش در حصر به سر می برند بهترین فرصت برای جنبش ایجاد شده است تا براساس خرد جمعی تصمیم گیری کنیم و یاد بگیریم که در آینده چگونه از آن بهتر استفاده کنیم. ما باید از امروز برای 22 و 25 خرداد و روز انتخابات مجلس که در این یکی دو ماه مشخص می شود اطلاع رسانی کنیم که همه برای اعتراض به این وضعیت بیایند، حضور خانواده ها می تواند پشتوانه محکمی برای جوانان این مرز و بوم باشد،ما باید اگر در حد حضور و دیدار دوباره هم که شده بیاییم تا دوباره به رژیم بفهمانیم ما هم در کنار آقایان موسوی و کروبی همچنان ایستاده ایم و نمی گذاریم خون جوانان پایمال شود... درست است حضور خیابانی تنها کافی نیست اما یکی از راه ها برای نشان دادن اعتراض ما به جهانیان است. امید است دوستانی که در فضای مجازی رسانه های خبری جنبش سبز را دارند این پیشنهاد را به نظرخواهی گذاشته تا ببینیم نتیجه عقل جمعی دوستان در مورد راهپیمایی در روزهای 22 و 25 خرداد و روز برگزاری انتخابات مجلس چه خواهد بود. با تشکر از تلاش صمیمانه همه دوستان سبزم در این دو سالی که گذشت . و انتهای این قصه سرد و سپید همیشه سبز خواهد بود ... امید است سالی پربرکت در انتظار تمامی ما باشد. *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
Posted: 01 Apr 2011 09:16 PM PDT محمود صدری نزدیک بینی اصلاح با ژرف نگری احیا درمان شدنی است و پاکدینی احیا با واقع بینی اصلاح. اصلاح بدون احیا بی لنگر است و احیا بدون اصلاح بی سکان. راههای طی شده (16) حرکت اصلاح: راه اصلاح را آینده نگر تعریف می کنم. مطلوب آن گذاره هائی ساده و ملموس اند. می خواهد میراث دینی انسانها را با دستاورد های معاصر شان مانند آزادی. مردمسالاری، و حقوق بشر (که ضامن حرمت فیزیکی و فکری افراد و گروههائی مانند زنان، کودکان، و اقلیتهاست) آشتی دهد. در این مکتب مشکل در تعریف اهداف نیست بلکه در یافتن بهترین و بی دردسر ترین روش نیل به آنهاست. بنابراین در مکتب اصلاح خیشی برای شخم زدن مزرع اعقتادات و مناسک فرهنگی و دینی مردم تعبیه نشده. هر آنچه از باور های عارف و عامی ضرری به اهداف فوق الذکر نمی زند به حال خود گذارده می شود تا بنا به شرایط فکری و فرهنگی جامعه متحول شود یا باقی بماند. در مواردی نیز که معتَقدات دینی یا سنتی با اهداف اصلاح همخوانی ندارند حتی الامکان تفسیر عاملان نقد می شود نه اصل و گوهر سنت یا اعتقاد دینی. سرانجام نیز بجای آن تفسیر قرائت دیگری عرضه می شود که با اهداف اصلاح هماهنگی داشته، یا لااقل تناقضی نداشته باشد. بنا براین راه اصلاح را، به تاُسی از سنت های فلسفی پراگماتیستی و پسا مدرن، و با یاری بینش های جامعه شناختی ، کم هزینه ترین راه برای نیل به اهداف نو اندیشی دینی می دانم.
البته راه اصلاح، با این تعریف، آفتی نیز دارد که می توانیم از آن به عنوان نزدیک بینی یاد کنیم. اهتمام به صلاح اجتماعی در کوتاه مدت می تواند ما را نسبت به واقعیت های ستبر تاریخی و چشم انداز های دور آینده سهل انگار کند . در اینجاست که حرکت اول نو اندیشی به حرکت دوم آن نیازمند است: حرکت احیا: راه احیا را گذشته نگر تعریف می کنم. هدف آن زدودن نا خالصی ها، ابداعات، و اضافات سنتی و فرهنگی از اصل دین است. احیاگران برای دستیابی به چشمه زلال معنویت مذهبی از طرق گوناگون از قبیل نقد تاریخی، کلامی، فلسفی، سیاسی، و اعتقادی وارد می شوند. این کوشش، بویژه هنگامی که با علم به نیاز های زمان و انجام شود پر بار خواهد بود. البته راه احیا مانند راه اصلاح، آفتی خاص خود نیز دارد و آن پاکدینی است: یعنی وسواسی برای زنده کردن قرائتی مطلوب از تدین به هر قیمتی؛ اصرار بر تقدم این کنکاش بر هر ملاحظه دیگری؛ باور به برتری قرائت مفروض بر هر قرائت متفاوتی، و مشروط کردن سعادت دنیا و فلاح عقبی به پاکدینی است.
باید دانست لازمه ادعای پاکدینی باور به "ذات انگاری" و عقل انگاری در حیطه دین است. آنجا که جنگ هفتاد و ملت را عذر می نهند و پای استدلالیان را چوبین می شما رند، چنین باور هائی سخت سوال بر انگیز است. چه کسی به یقین می تواند بگوید که اصل دین کدام است و یا چه مقدار از آنرا می توان یا می باید از صافی تحلیل عقلانی گذراند؟ با چه محکی می توانیم در یابیم که به کنه حقیقت دست یافته ایم؟ و کدام مرجعی صلاحیت چنین قضاوتی را دارد؟ اینها سوالاتی هستند که پاسخشان، هرچند پر اهمیت، همواره در غباری از شک و ابهام فرو رفته است و از اینرو میدان نزاع روشنگران و پسا روشنگران، ارتدکس ها و نو ارتدکس ها، دیندارها و سکولار ها، و مدرن ها و پسا مدرنها بوده و خواهد بود و آنرا کرانه پیدا نیست. حال که چنین است، این سوال پیش می آید: چرا باید دلمشغولی به مقدمات مشکوک را بر نیل به نتایج معلوم ترجیح داد؟
در ایران سابقه فکر پاکدینی به احمد کسروی بازمی گردد که این لغت را ضرب زد و به فرهنگ واژه های فارسی افزود. سرنوشت باورها و پیروان او خود سرمشقی است برای آنانکه این بن بست را شاهراه می پندارند. معتقدم مکتب احیا برغم اهمیت بسیارش، به جهت آوای فریبنده پاکدینی راهی پر خطر است و احیا گران باید همواره هوشیار باشند که در آن تاس لغزنده نیافتند.
باید تکرار کنم که تداوم روابط فکری بین ایندو جریان را برای دوام و شکوفائی نو اندیشی دینی مفید، بلکه ضروری می دانم. بر این باورم که نزدیک بینی اصلاح با ژرف نگری احیا درمان شدنی است و پاکدینی احیا با واقع بینی اصلاح. اصلاح بدون احیا بی لنگر است و احیا بدون اصلاح بی سکان.
*** نخستین نمونه این تلاش پاسخی بود که به مانیفست جمهوریخواهی دوست ارجمند اکبر گنجی نگاشتم. همچنانکه برخی از خوانندگان به خاطر دارند ایشان در مانیفست خود که آنرا در زندان به رشته تحریر کشیده بودند خودکامگی متولیان جمهوری اسلامی را به ذات اسلام نسبت داده راه برون رفت از این تنگنا را فاصله گرفتن با اسلام پیشنهاد کرده بودند. من نیز نقد خود را به فاصله کوتاهی پس از انتشار مانیفست یعنی در سال 2002 میلادی منتشر کرده، باور نویسنده را مبنی بر اینکه "ذات" اسلام را می توان با نقل آیات و احادیثی چند و قرائن تاریخی معدودی، به نفی یا به اثبات، بدست آورد در معرض نقد و پرسش نهادم و پرسیدم چرا بجای محکوم کردن "اصل" مفروض اسلام به ارزیابی تفاسیر اصلاحی یا قهقرائی از آن نمی پردازیم؟ دومین مورد نقدی بود که بر سخنرانی جناب دکتر عبدالکریم سروش در دانشگاه سوربن نگاشتم و در آن پرسیدم آیا می توان حصول یا عدم حصول پدیداری جامعه شناختی و تاریخی مانند مردم سالاری را به باور های دینی مانند خاتمیت یا مهدویت؛ چنانکه ایشان بیان کرده اند، نسبت داد ؟ دلایل پاسخ منفی خود به این سوال را در آن مقاله بیان کردم. هرچند این نقد را بطور خصوصی به حضور ایشان ارسال کرده بودم، با سعه صدری که در ایشان سراغ دارم از آن استقبال کرده در پایگاه اینترنتی خویش منتشر کردند. تاریخ انتشار این نامه 2006 میلادی است. هرچند در هیچیک از مقالات فوق به صراحت از دو راه اصلاح و احیا و دو آفتشان، نزدیک بینی و پاکدینی سخنی به میان نیاورده ام، فحوای کلام آنها در جهت تمیز ایندو راه و پرهیز از آن دو آفت است. در دو بخش آینده دو نقد فوق الذکر را مجددا در این چشم انداز منتشر کرده در پایان مجدداً به روابط سازنده، مکمل، و متمّم اصلاح و احیا در چارچوب آینده جهانی و اسلامی ایمان خواهم پرداخت. به امید حق. بخش پیشین (قسمت 15)
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |