جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقال حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی به یکی از بیمارستان های تهران

Posted: 20 Apr 2011 06:00 AM PDT

در پی وضعیت وخیم جسمانی

جــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر که در چهار ماه گذشته از وضعیت نامناسب جسمی و ناراحتی شدید کلیه رنج می‌برد، بعد از تاخیر چهار ماهه برای درمان به بیمارستانی در تهران منتقل شد.


به گزارش رهانا، خانواده حسین رونقی ملکی روز چهارشنبه می گویند "با پیگیری‌هایی که صورت گرفت بالاخره حسین امروز با دست‌بند و پابند به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شد. در حال حاضر بستری شده و قرار است اگر مشکلی پیش نیاید طی روزهای آینده مورد عمل جراحی قرار بگیرد."


مسئولین زندان و قوه قضاییه یک بار نیز اجازه‌ درمان حسین رونقی را به خاطر عدم پرداخت هزینه از سوی خودشان نداده بودند، خانواده‌ی این وبلاگ‌نویس خود هزینه‌ی درمان را تقبل کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر این درخواست خانواده‌ی رونقی نیز بارها از سوی مسئولان رد شده بود.


حسین رونقی ملکی از تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۹ بازداشت و مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان زندان‌ها است، سپری کرده بود. به خاطر فشارهای وارد شده در طول مدت بازداشت وی دچار ناراحتی‌ها جسمی از جمله عفونت شدید کلیه شده بود که در طول چند ماه گذشته مسئولین زندان و نهادهای امنیتی از مرخصی استعلاجی و درمان وی جلوگیری کرده بودند.


بر اساس این گزارش، پزشکان تاکید داشتند که وی نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارد، ولی این امر مورد توجه مقامات قرار نگرفت.


حسین رونقی ملکی (بابک خرمدین) از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا به تأیید رسید. وی بعد از ۱۰ ماه بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین به بند ۳۵۰ منتقل شده است. وی طی روزهای گذشته بعد از چندین ماه توانست با خانواده‌ خود به صورت حضوری ملاقات کند.
 

رامین پرچمی، هنرمند سبز به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

Posted: 20 Apr 2011 05:21 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون طی حکمی از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، اتهامات این هنرمندِ حامی جنبش، "اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی"، "اقدام به فیلم‌برداری" و نیز "اخلال در نظم عمومی" عنوان شده است.


این هنرمند و فعال مطبوعاتی چهارشنبه هفته گذشته، ۲۴ فروردین ۹۰ به دادگاه انقلاب تهران برده شده بود، که انتقال وی تحت تدابیر امنیتی انجام گرفت و با دستبند و ظاهری نه چندان مناسب به همراه چندین مامور در دادگاه انقلاب حاضر شد.


بر اساس این گزارش، وی طی روزهای اخیر از قرنطینهٔ اندرزگاه ۷ زندان اوین به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود.


رامین پرچمی، دارای مدرک کار‌شناسی ارشد کارگردانی و بازیگری تئا‌تر، ۲۵ بهمن سال گذشته در جریان خیزش حامیان جنبش سبز، در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
 

سلیمی نمین: احمدی نژاد یاران راستین خود را از دست داده است

Posted: 20 Apr 2011 04:55 AM PDT

جــرس: عباس سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران می گوید "محمود احمدی‌نژاد چندی است که یاران راستین خود را از دست داده و اکنون در محاصره اغیار یارنما است. "


به گزارش خبرآنلاین، این فعال اصولگرا با انتقاد از طرح مفهوم "بیداری انسانی" به جای "بیداری اسلامی" به عنوان علت تحولات اخیر خاورمیانه که در کنفرانس خبری اخیر رئیس دولت مطرح شد، به این نکته اشاره می کند که برخی از افراد نزدیک به احمدی نژاد، با هدف کسب مقام ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی، دولت وی را به ورطه اقدامات متناقض افکنده اند؛ یعنی از یکسو پادشاه اردن را به ایران دعوت می کنند و از سوی دیگر، او را "سفیانی" می خوانند.


حضور نمایندگان دولت در زمان بحران های مصر و اردن، نشانه تایید آن حکومتها بود
سلیمی نمین در این زمینه تاکید دارد "وجود تمایلاتی در درون دولت برای بقا در قدرت، عملکردها و مواضعی کاملاً متناقض را موجب شده است. مثلاً تمایلات دینی آشکار‌‌‌ مردم در تجمعات مصر، یمن، اردن، عربستان، بحرین و سایر کشورهای اسلامی نادیده گرفته شده و در مقام تبیین انگیزه خیزشهای کشورهای اسلامی، از تعبیر نارسای بیداری انسانی استفاده می شود. حتی اگر این حرکت را ناشی از بیداری انسانی بدانیم، علی القاعده حضور مشایی در اردن برای دعوت از ملک عبدالله، و یا سفر بقایی به مصر، در آستانه وقوع تحولات اخیر در این دو کشور، در تناقض با مقوله بیداری انسانی در کشورهای خاورمیانه است و از آن مهمتر اصرار بر دعوت از شاه اردن به تهران در ایام اخیر می باشد. بنابراین وقتی ما همزمان با این بیداری ها به مصر و اردن می رویم، علی القاعده مهر تاییدی بر افرادی نظیر مبارک و ملک عبدالله زده ایم و شناخت مردم را نسبت به این افراد مخدوش کرده ایم."


برای ماندن در قدرت است
وی در زمینه انگیزه "تداوم قدرت" جهت طرح مباحثی چون "بیداری انسانی" و "مکتب ایرانی"، گفت "مشایی صرفاً با هدف باقی ماندن در قدرت حرفهایی می زند که خوشایند قشرهای مختلف باشد. لوح فشرده مربوط به ظهور امام زمان نیز، کار بسیار عوام فریبانه ای بود که متاسفانه برخورد لازم هم با آن صورت نگرفت. شخصیت های فرهنگی-سیاسی و مراجع مختلف باید با این عوام فریبی ها برخورد لازم را انجام می دادند."


سلیمی نمین پیرامون اینکه دولتی ها می خواهند کاندیدای خود در انتخابات آینده را به عنوان "اپوزیسیون نظام" وارد انتخابات کنند گفت "مشایی و اطرافیانش که در این سطح نیستند . یعنی اصلاً وزنی ندارند که تا به این حد متوهم شده باشند. اگر کسانی نیز با ایشان همراهی می کنند عمدتاً ناشی از جاذبه متاع دنیوی است. انسانهای متملق کمتر می توانند افراد معتقد و اصیل را به گرد خود جمع کنند و تهدیدی را شکل دهند.


در برابر سخن رهبری، این می شود دو تحلیل
این فعال اصولگرا ادامه می دهد "وقتی رهبری تحولات منطقه را ناشی از بیداری اسلامی دانسته، طبیعتاً تاکید بر بیداری انسانی به عنوان علت این تحولات، این نکته را به افکار عمومی القاء می کند که در این جا دو تحلیل متفاوت نسبت به حوادث اخیر خاورمیانه وجود دارد و این سخن رئیس جمهور می تواند ناشی از بی توجهی و یا شاید هم ناشی از نوعی توجه ویژه به خط دهی های مشایی باشد. بیداری انسانی در این جا اصلاً معنا ندارد."


وی تاکید دارد که ا"ین مسائل همه ناشی از توجه ویژه به القائات مشایی است، که ظاهراً هدف از این تلاشها نیز جذب قشرهای مختلف است. اما هیچ قشری را هم نمی توانند از این طریق جذب کنند. احمدی نژاد نیز هر آنچه که الان دارد، ناشی از همراهی با اصول انقلاب است. اگر کمترین تغییری در عملکرد ایشان از این حیث ایجاد شود، دیگر هیچ پایگاهی در میان توده های مردم نخواهند داشت ."


سلیمی اظهار عقیده کرد "احمدی نژاد گر چه مدیر اجرایی نیرومندی است اما در مبانی نظری و فکری قطعاً چندان توانمند نیست. البته مشایی هم این گونه است. من حرفهایی نظیر مکتب ایرانی را ناشی از تولیدات ذهنی مشایی نمی دانم. او قطعاً این حرفها را از اتاق های فکری خاصی دریافت می کند. مشایی ایده هایی را که قبلاً تولید شده اند، دریافت و بیان می کند. به نظر من این حرفها از آن خود او نیست. "


این فعال اصولگرا در پاسخ به اینکه "بحث های مربوط به امام زمان، مکتب ایرانی، کوروش، منشور نوروز و بیداری انسانی، کمابیش اصولگرایان را از حمایتی که در دو انتخابات قبلی از احمدی نژاد کردند را پشیمان کرده"، ادعا کرد:
"احمدی نژاد در دو انتخابات قبلی بهترین گزینه بود اما در اینکه ما به وظایف خودمان برای حفظ این گزینه عمل کردیم یا نه، جای بحث دارد. شما به هر کسی که رای بدهید، باید از او مراقبت هم بکنید. که البته اصولگرایان آن گونه که لازم بود، این وظیفه را انجام ندادند."


وی در خاتمه گفت "آنچه مسلم است این است که دولت احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری وی، دچار تغییراتی شده است. یعنی وی بسیاری از نیروهای صادق را از اطراف خودش راند. مانند لنکرانی، الهام، صفار هرندی، محسنی اژه ای، فتاح، سلیمانی و خیلی های دیگر. این افراد الان کنار رفته اند ."

کاهش و قطع پرواز هواپیماهای اروپایی به ایران

Posted: 20 Apr 2011 05:28 AM PDT

 جرس: در پی قطع سوخت رسانی به هواپيماهای اروپایی درفرودگاه های ايران، برخی از شرکت های هوایی اروپا پروازهای خود را به تهران کاهش داده اند و بعضی از آنها نیز پرواز به ايران را قطع کرده اند.

به دنبال خودداری ایران از ارائه سوخت به چند شرکت هواپیمایی اروپایی در فرودگاه‌های ایران، هواپیمایی اتریش نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که هواپیماهای این خط هوایی از این پس در ایران سوختگیری نمی‌شوند.

به گزارش رادیو فردا، میشائل براون، سخنگوی شرکت هوایی اتریش، در این زمینه به روزنامه اتریشی «وینِر تسایتونگ» گفته است که هواپیماهای این شرکت هوایی از این به بعد به جای پنج بار پرواز در هفته، سه پرواز به ایران خواهند داشت و برای تأمین سوخت مورد نیاز خود برای بازگشت به اتریش نیز، از تهران به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خواهند رفت.

آخرین هواپیمای این شرکت هوایی، روز سه شنبه در ایران سوخت دریافت کرد و از روز چهارشنبه دیگر امکان سوختگیری این هواپیماها در خاک ایران فراهم نیست.


دو روز پس از آن آقای رحیمی بار دیگر تأکید کرد که ایران از عرضه سوخت به هواپیماهای اروپایی در ایران جلوگیری می‌کند،  بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی از دریافت سوخت در ایران منع شدند.

به همین منظور خطوط هوایی هلند، کی‌ال‌ام، از این پس ناچار است در ادامه مسیر خود به ایران، در آتن، پایتخت یونان سوختگیری کند.

هواپیمایی لوفت هانزا که همه روزه به تهران پرواز دارد نیز برای مقابله با منع دریافت سوخت، نوع هواپیمای خود را تغییر داده و در پروازهای خود به ایران از بوئینگ ۷۴۷ استفاده می‌کند که نیازی به سوختگیری دوباره در فرودگاه‌های ایران ندارد.

در این میان، هواپیمایی فرانسه، به طور کلی پروازهای خود به ایران را قطع کرده است.

تصمیم ایران به خودداری از ارائه سوخت به هواپیماهای اروپایی پس از آن صورت گرفت که در مهرماه سال گذشته، ایالات متحده آمریکا همراه با چهار غول نفتی اروپا؛ توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل و استات اویل نروژ، توافق کردند که در فرودگاه‌های اروپایی به هواپیماهای ایران سوخت ندهند.

پس از اخذ این تصمیم، فرودگاه‌های فرانکفورت، هامبورگ، استکهلم، آمستردام و لندن از سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری ایران خودداری کردند و این هواپیماها مجبور شدند برای سوختگیری، در فرودگاه وین به زمین بنشینند.

در سوم فروردین ماه، وین نیز از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرد.

کارشناسان اقتصادی از دخالت و سود دولت از وضعیت کنونی بازار طلا و سکه خبر می دهند

Posted: 20 Apr 2011 04:21 AM PDT

جــرس: درحالیکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ادعا کرده بود با حراج سکه و شمش طلا سعی در کنترل قیمت ها دارد، گزارش منابع خبری حاکی از نایاب شدن و روند صعودی قیمت سکه‌‌ طلا در ایران بوده، بطوریکه بامداد چهارشنبه ٣۱ فروردین (٢۰ آوریل) سکه بهار آزادی با طرح جدید ناگهان با رشد مجدد قیمت به مبلغ ۴۲۵۳۰۰ تومان در بازار معامله شد و سکه طرح قدیم بهار آزادی نیز به مرز ۴۷۵هزار تومان رسید .


این درحالیست که مسئولان بازار طلا و ارز از تشکیل حباب قیمت‌ها خبر داده و برخی کارشناسان نیز، سیاست‌های عمدی بانک مرکزی، روش های پولی دولت و عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی را در این شرایط دخیل می‌دانند.


به گزارش مهر، بعد از آنکه هفته گذشته بانک مرکزی دست به کار شد و اعلام کرد که علاوه برفروش سکه، فروش شمش طلا نیز از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از تاریخ شنبه بیستم فروردین ماه انجام می‌شود، و درحالیکه مسئولان نیز ادعا کرده بودند که "به زودی حباب قیمت سکه و طلا در بازار ایران خواهد ترکید و شاهد قیمت‌های واقعی و در سطح جهانی خواهیم بود"، اما تنها یک هفته پس از عرضه‌ی سکه توسط بانک مرکزی تمامی قیمت ها نرخ صعودی طی کرد و سکه نیز در بازار نایاب شد.


این درحالیست که روز چهارشنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) سکه بهار آزادی (طرح جدید) با ۱۷ هزار تومان رشد قیمت نسبت به هفته قبل از آن، به مبلغ ۴۱۰ هزار تومان در بازار تهران معامله شده بود و در همین روز سکه طرح قدیم بهار آزادی نیز با ۱۶هزار تومان افزایش، به قیمت ۴۵۱ هزار تومان رسیده بود.


بر اساس همین گزارش و همچنین شاهدان عینی، روز چهارشنبه ٣۱ فروردین سکه طرح جدید با ۴۲۵۳۰۰ تومان، رشدی به میزان ۱۵۳۰۰تومان را تجربه کرد و سکه طرح قدیم نیز به مرز ۴۷۵هزار تومان رسید که رشدی در حدود ۱۰هزار تومان نسبت آخرین روز فعالیت بازار در هفته گذشته داشت.


به این ترتیب قیمت سکه طرح قدیم نسبت به هفته ابتدایی فروردین ماه سال جاری بیش از ۴۰هزار تومان و سکه طرح جدید نیز در حدود ۵۶هزار تومان رشد داشته‌اند.


چه کسی متهم است؟ بانک‌ها، موسسات اعتباری و سیاست دولت؟
به گزارش مهر، برخی فعالان بازار سکه معتقدند حراج‌های سکه از سوی بانک کارگشایی در هفته‌های اخیر نیز نتوانسته بر روند افزایش قیمت سکه تاثیرگذار باشد و همزمان رئیس اتحادیه طلا و جواهر ایران در این‌باره گفته است "به نظر می‌رسد این اقدام بانک مرکزی با توجه با رشد قیمت‌های جهانی نتوانسته است بازار داخلی را به تعادل برساند."


همچنین کارشناسان اقتصادی نیز دلیل این افزایش قیمت را ناشی از ورود سیستم بانکی ایران به بازار سکه ذکر کرده و
محمد خوش چهره، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی ضمن اينكه خروج سپرده‌ها از بانك‌ها و ورود آنها به بازار طلا را پديده نامطلوبي عنوان كرده و كاهش نرخ سود سپرده‌ها را موجب خروج سرمايه‌ها از شبكه بانكي و جذب آنها در بازارهاي ديگر سرمايه‌گذاري از جمله اوراق مشاركت، سرمايه و طلا دانسته و گفته است "نوسانات چند دهه اخير بازار طلا نشان مي‌دهد كه در برخي مواقع منتفع اصلي دولت بوده كه سعي مي‌كرده با اجراي سياست‌ها و روش‌هاي خاصي به بازارهايي مانند طلا و ارز التهاب ببخشد."


وي اضافه كرد: به دليل اينكه دولت‌ها عرضه كننده اصلي طلا و ارز است براي اينكه به منابع ريالي بيشتري دسترسي پيدا كند اقدامات مشابه فوق را انجام مي‌دهد. اين سياست درحالي صورت مي گيرد كه آثار تورمي در درجه اول به ضرر دولت مي‌شود.

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه التهابات اخير بازار سكه نيز مي تواند يكي از سياست هاي دولت باشد، تصريح كرد: بنابراين دولت (بانك مركزي) خود به افزايش قيمت ها در بازار سكه دامن مي زند و بعد با ورود به بازار تحت عنوان مداخله در قيمت ها حدود چند درصد نرخ ها را كاهش مي دهد.


اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: از بعد اقتصاد امنيتي نوسانات اخير بازار سكه به اراده بانك مركزي است به دليل اينكه در اين ايام براي انجام سياست هاي خود به ريال زيادي احتياج دارند؛ در اين شرايط هرچه سكه گران تر فروخته شود به نفع بانك مركزي خواهد بود.


وي درباره توجيه بانك مركزي براي دير اقدام كردن به منظور كنترل بازار سكه به خاطر سفر رئيس كل اين بانك، بيان كرد: خروج رئيس كل بانك مركزي از كشور به معناي نفي مسئوليت هاي وي نيست؛ امروزه ارتباطات و تماس ها به شدت در محافل جهاني برقرار است از همين رو هيچ دليل و بهانه اي براي عدم كنترل بازار وجود ندارد.

خوش چهره ادامه داد: اين بهانه ها هم مي تواند دليلي باشد بر اراده دولت به ايجاد التهاب در بازار طلا و سكه؛ گران فروختن كالا براي كسب پول بيشتر با توجيه جمع آوري پول اصلا درست نيست چراكه دولت بايد براي جمع آوري نقدينگي بازارهاي ديگري را انتخاب كند.


تصمیمات دولت در بسته سیاستی جدید پولی بی تاثیر نیست
محمد نهاوندیان، عضو شورای پول و اعتبار نیز سیاستهای بسته جدید پولی سال ۹۰ همچون کاهش نرخ سود سپرده بانکی را علت افزایش نرخ طلا در بازار عنوان کرده و گفته است "موسسات مالی و اعتباری تمایل زیادی به خرید طلا از خود نشان می‌دهند و این امر تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند... البته طلا به عنوان یک نقطه اطمینان در برخی التهابات سیاسی و از این قبیل مورد توجه قرار می‌گیرد، لذا در تحلیل قیمت طلا در بازار ایران باید اول بخشی را که تابع بازار جهانی است خارج کرد و بازمانده آن را با عوامل داخلی مورد تحلیل قرار داد."


وی افزود: "تصمیمات دولت در بسته سیاستی جدید پولی نیز می‌تواند بی تاثیر نباشد؛ چراکه نرخ سود سپرده‌ها در حساب‌های بانکی پایین آمده است و بخشی از نقدینگی خصوصا نقدینگی موسسات و شرکتهای سرمایه‌گذاری برای مدیریت، به سایر بازارها از جمله بازار طلا منتقل شده است."


گفتنی است در جریان افزایش ناگهانی قیمت دلار و طلا در پاییز سال گذشته نیز، بسیاری از کارشناسان بازار از سود هنگفت دولت در این راستا خبر داده بودند.
 

انتقال رامتین غفاری به بند ۳۵۰ زندان اوین

Posted: 20 Apr 2011 04:40 AM PDT

 جرس: رامتین غفاری، زندانی سیاسی پس از تحمل بیش از دوماه سلول انفرادی به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد .


به گزارش کلمه، این شهروند سبز بعد از دو ماه و نیم بازداشت در بند ۲۰۹وزارت اطلاعات سرانجام به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

برادر این زندانی سیاسی آبتین غفاری هم یک سال را در زندان اوین گذراند و چندی پیش از زندان آزاد شده است. او نیز از شهروندان متعرض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود که در راهپیمایی های اعتراضی بازداشت شده بود.

 غفاری در یک دادگاه دو دقیقه ای توسط قاضی مقیسه به سه سال حبس محکوم شده بود ، موضوعی که موجب تعجب همه از جمله خانواده او شده بود، این حکم سپس در دادگاه تجدید نظر به یک سال کاهش یافت. خانواده غفاری می ترسند همین اتفاق برای دیگر فرزندشان هم رخ دهد و او در دادگاهی ناعادلانه به زندان محکوم شود.

هنوز از جزییات پرونده این زندانی خبری در دست نیست اما او در انتظار برگزاری دادگاهش به سر می برد و هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین با ۱۷۵ زندانی سیاسی نگهداری می شود .

کمیته ملی حقیقت یاب مصر، حسنی مبارک را مسئول کشته شدن معترضان اعلام کرد

Posted: 20 Apr 2011 03:34 AM PDT

هشدار شیخ الازهر به مقامات جمهوری اسلامی در مورد "دخالت در کشورهای عربی"
جــرس: کمیته ملی حقیقت یاب مصر، حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع این کشور را از طریق "مشارکت کردن" یا "سکوت"، مسئول "کشته شدن صدها تظاهرکننده" در قیام مردمی دانست که به سرنگونی رژیم وی منجر شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمر مروان دبیرکل کمیته ملی حقیقت یاب که دولت مصر پس از سقوط حسنی مبارک در یازدهم فوریه تشکیل داد گفت: قطعا وزیر کشور سابق (حبیب العادلی) برای تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان، موافقت حسنی مبارک را به دست آورده بود .


مروان در کنفرانسی خبری که در آن خلاصه ای از گزارش کمیته حقیقت یاب ارائه شد افزود، تیراندازی (به سوی تظاهرکنندگان) چند روز ادامه یافت با این حال رئیس جمهور سابق اقدام به بازخواست کسانی نکرد که تیراندازی می کردند و این مسئله مشارکت او را در مسئولیت، نشان می دهد.


بر اساس این گزارش، نتیجه ارائه شده از سوی کمیته حقیقت یاب نشان می دهد حمله به تظاهرکنندگان مصری تا شانزدهم فوریه هشتصد و چهل و شش کشته و دست کم شش هزار و چهارصد و شصت و هفت زخمی برجا گذاشته است.

 

گفتنی است عبدالمجید محمود دادستان کل مصر روز چهارشنبه دستور بازداشت موقت حسنی مبارک و دو پسرش علاء و جمال را به مدت پانزده روز برای بازجویی از آنان در خصوص حمله به تظاهرکنندگان صادر کرد، که رئیس جمهور سابق مصر به دلیل بیماری در بیمارستان شرم الشیخ تحت نظر است ولی فرزندانش به زندان مزرعه طره در قاهره منتقل شده اند.


دادستان مصر همچنین از مبارک و دو پسرش درباره ثروت اندوزی نامشروع بازجویی می کند. سخنگوی رسمی دادستان مصر روز سه شنبه اعلام کرد، به اظهارات عمر سلیمان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی مصر درباره اطلاعات این دستگاه در خصوص رابطه حسنی مبارک با قتل تظاهرکنندگان و ثروت مبارک و خانواده اش گوش داده شد.

همچنین دبیرکل کمیته حقیقت یاب اعلام کرد متن گزارش خود را به دادستان کل و محمد عبدالعزیز الجندی وزیر دادگستری مصر تحویل داده است.


در این گزارش برخی سران حزب حاکم در زمان مبارک و برخی اعضای پارلمان مصر که بعد از سرنگونی مبارک منحل شد و برخی نیروهای پلیس - به ویژه اعضای اداره اطلاعات پلیس مصر - به برنامه ریزی راهپیمایی هایی در حمایت از حسنی مبارک متهم شده اند که به حمله این دسته از راهپیمایان به تحصن کنندگان در میدان التحریر منجر شد.

لازم به یادآوری است حامیان لباس شخصی حسنی مبارک، در حملات خود به مردم، از شتر و اسب و گاری و همچنین سنگ و چماق و سلاح سرد و سلاح گرم و بمبهای آتش زا استفاده کرده بودند.

مروان خاطرنشان کرد مدارکی وجود دارد که نشان می دهد افسران بخش مبارزه با جرائم تروریستی وابسته به اداره اطلاعات پلیس مصر، مسئول تیراندازی به تظاهرکنندگان در انقلاب بیست و پنجم ژانویه هستند. این گزارش می افزاید: بسیاری از قربانیان از ناحیه سر و سینه هدف گلوله قرار گرفتند که نشان می دهد تک تیراندازان عامل این قتلها و جراحتها هستند.


در این گزارش همچنین آمده است "حتی افرادی که از بالکن ها و پنجره های منازلشان تحولات را دنبال می کردند هدف گلوله پلیس قرار گرفتند، که هدف از تیراندازی به این افراد، جلوگیری از به تصویر کشیده شدن حوادث بوده است. علاوه بر این، در مواردی خودروهای پلیس به عمد تظاهرکنندگان را زیر گرفته اند."


این گزارش می افزاید: اختیارات گسترده ای که نخبگان حاکم در رژیم سابق به ویژه رئیس جمهور داشتند به وی اجازه می داد همه بخشهای کشور را در کنترل خود داشته باشد بدون آن که پاسخگو باشد.


شیخ الازهر: ایران دخالت نکند
در گزارشی دیگر پیرامون منطقه و مصر، شیخ الازهر مصر، از جمهوری اسلامی خواست تا از آنچه وی "امور داخلی بحرین و دیگر کشورهای عربی" خواند، دخالت نکند و همزمان نسبت آنچه در کشورهای عربی روی می دهد ابراز نگرانی کرد و به سران کشورهای ليبی، سوريه و يمن هشدار داد از "ريختن خون مسلمانان" خودداری کنند.


به گزارش العربیه، احمد الطيب روز سه شنبه ۱٩ آوریل در یک کنفرانس خبری در قاهره اظهار داشت "مقامات ایران از آنچه در کشورهای عربی می گذرد به عنوان مسائلی داخلی بنگرند که ملتها و فرهیختگانشان آن ها را حل خواهند کرد تا بدین ترتیب از خونریزی جلوگیری شود، روابط حسن همجواری حفظ شود و گفت و گو میان پیروان مذاهب شیعه و سنی که ایران و الازهر در پی آن هستند پابرجا بماند."


وی درباره دودستگی در مصر در خصوص محاکمه حسنی مبارک رئیس جمهور سابق این کشور گفت که شایسته نیست در باره کسی که قوه قضائیه هنوز نظر خود را درباره او نداده است سخن بگوییم و حکم خود را صادر کنیم.




خزعلی: احمدي‌نژاد مراقب اقدامات جريان نفوذي در دولت باشد

Posted: 20 Apr 2011 04:01 AM PDT

جرس: عضو مجلس خبرگان رهبري به حضور جريان انحرافي و نفوذي در دولت اشاره كرد و گفت: احمدي‌نژاد و همه مسئولان بايد از دستور رهبري پيروي كنند و جلوي نفوذ جريان انحرافي را در دولت بگيرند.


 ابوالقاسم خزعلي نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مخالفت رهبری با بركناري وزير اطلاعات اظهار داشت: همه مسئولان موظفند از فرمايشات رهبري تبعيت كنند. 

وي بر همين اساس به حضور جريان انحرافي و نفوذي در دولت اشاره و تصريح ‌كرد: آقاي احمدي‌نژاد نبايد اجازه دهد كه نفوذي‌ها بر وي تأثير گذاشته و فرصت چنين برنامه‌ها و اقداماتي را داشته باشند. 

عضو مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه وقتي رهبر ی دستور داد كه آقاي مصلحي در سمت خود باقي بماند، هيچ كس حق تخلف از نظر وی را ندارد، خاطر‌نشان‌كرد: ما به‌طور قاطع از نظر رهبری حمايت مي‌كنيم. 

نامه رهبری به مصلحی: در انجام ماموریتهای وزارت اطلاعات اهتمام بخرج دهید

Posted: 20 Apr 2011 03:41 AM PDT

جرس: بدنبال گلایه های رئیس دولت از عملکرد وزارت اطلاعات و قبول استعفای وی، آقای خامنه ای در نامه ای خطاب به حیدر مصلحی وزیر اطلاعات از وی خواست بیش از پیش در انجام ماموریتهای وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهد.


 


به گزارش خبرگزاری مهر، رهبری در نامه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات آورده است: «از شما می خواهم بیش از پیش در انجام مأموریتهای مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج دهید.» متن کامل و تصویر نامه، به شرح زیر است:

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجة‌الاسلام جناب آقای مصلحی دام توفیقه
وزیر محترم اطلاعات
 
استحکام و انسجام و روزآمدبودن دستگاه اطلاعاتی کشور یکی از پایه‌های مهم اقتدار نظام اسلامی است، لذا از شما می خواهم بیش از پیش در انجام مأموریتهای مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمایه‌ عظیمی که آن وزارتخانه از نیروی انسانی توانمند و انقلابی و متدین و فن‌آوریهای روز برخوردار است و با حمایت دولت خدمتگزار و همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید کوچکترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید. برای شما و معاونان و مدیران محترم و همه‌ فرزندان عزیز انقلابی‌ام در وزارت اطلاعات دعا میکنم. موفق و مؤید باشد.
 
 
سیدعلی خامنه‌ای
30/فروردین/1390




 

دادستان تهران خبر داد: دستگیری فرد هتاک به فائزه هاشمی  و یکی از عوامل سی دی ظهور نزدیک است

Posted: 20 Apr 2011 01:43 AM PDT

اعتصاب غذايی در زندان وجود ندارد

جــرس: درحالیکه بر خلاف ادعای دادستان کل کشور، فرد هتاک به فائزه هاشمی طی مصاحبه ای از عدم دستگیری خود و حضور فعال در محل کارش سخن گفته و بر هتاکی های خود افزوده، این بار دادستان تهران مجددا از بازداشت وی خبر داد.


دادستان عمومی و انقلاب تهران، همچنین پیرامون اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان در ایام تعطیلات، مدعی شد "تا جایی كه من اطلاع دارم اعتصاب غذایی وجود نداشته، چرا که قضات و دوستان ما مرتب به زندان‌ها سركشی می‌كنند."


این مقام قضایی همزمان از دستگیری یكی از عوامل فیلم جنجالیِ «ظهور بسیار نزدیك است»، اعلام وصول شكایت ریاست دولت علیه یك مداح معروف، احضار یك نفر در رابطه با شكایت مجمع تشخیص مصلحت از شهرداری خبر داد.


اعتراض زیادی از جانب علما و مراجع مطرح شد
به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه‌ سرپرست دادسرای ناحیه شش تهران، در جمع خبرنگاران پیرامون اقدامات دادستانی برای فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیك است»، گفت: در همان روزهای انتشار این سی‌دی، توجه ما به این موضوع جلب شد و علت هم این بود كه اعتراض زیادی از جانب علما و مراجع مطرح شد. تهیه‌كنندگان این سی‌دی فكر نمی‌كردند با واكنش گسترده‌ علما مواجه شوند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان این‌كه دو اتهام "توزیع سی‌دی بدون مجوز" و "نشر اكاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" برای یكی از عوامل این فیلم پیش‌بینی شده، گفت: فعلا یكی از عوامل این سی‌دی بازداشت است و تحقیق در مورد سایر متهمان ادامه دارد. به نظر ما این سی‌دی فراتر از آن چیزی است كه آنها مطرح می‌كنند و هزینه‌های مالی آن نیز در حال بررسی است.


وی خطاب به برخی رسانه‌ها تذكر داد كه نباید اخبار را بدون اطلاع دادستانی منتشر كنند و اظهار عقیده كرد: این به معنی جلوگیری از درج اخبار نیست. توقع ما این است كه سایت‌ها و رسانه‌ها اخبار قضایی را با اطلاع ما منتشر كنند تا به خطا نروند. بازداشت این فرد بر اساس یك روند قضایی انجام شده و فعلا نیز در بازداشت به سر می‌برد.


عوامل مالی این سی‌دی هنوز شناسایی نشده‌اند
دادستان تهران یادآور شد: عواملی كه در تهیه و پشتیبانی مالی این سی‌دی نقش داشتند هنوز شناسایی نشده‌اند و این امر مستلزم تحقیقات بیشتر در این زمینه است. حسب اعلام آقایان هفت میلیون برای تهیه‌ این سی‌دی هزینه شده است ولی بر اساس گزارش‌های اعلامی این میزان بیشتر از آن چیزی است كه مطرح می‌شود. توزیع گسترده‌ دو میلیون نسخه سی‌دی در كشور بر اساس نقل‌هایی كه شده، بیشتر از اینها هزینه دارد.
جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این سوال كه "آیا مشخص شده كه تهیه‌كنندگان این سی‌دی به جایی وابسته بوده‌اند؟"، گفت: خودشان این را تكذیب می‌كنند ولی چنین كار گسترده‌ای حداقل بدون كار سازمانی مشخصی نمی‌توانسته صورت گیرد.


فرد هتاک به فائزه دوباره بازداشت شده است
خبرنگاری درخصوص پرونده‌ فحاشی به فائزه هاشمی سوال كرد كه دادستان تهران گفت: قبل از عید درخصوص این پرونده اقدام كردیم. این فرد چند روزی در بازداشت بود و در ملاقاتی كه خودم با این فرد داشتم وی اظهار تنبه كرد و گفت پس از اظهارات رهبری بسیار ناراحت شده كه چرا چنین كاری را انجام داده است. انتشار مطالب وی برای ما بسیار جای تعجب داشت. بر اساس همان اظهار ندامت و پشیمانی این فرد را قبل از عید آزاد كردیم و جای تعجب بود كه چرا مجددا حرف‌هایی زده كه موجب تاسف مردم و مسئولان شده است.


فیلمبردار هنوز در بازداشت مانده است
دادستان با ادعای این‌كه نباید اجازه دهیم فضای كشور به فضای اهانت تبدیل شود، از احضار مجدد این فرد و بازداشت وی خبر داد و اضافه كرد: نفر دوم این پرونده كه این فیلم را تهیه كرده، از قبل از عید بازداشت شده بود و هنوز آزاد نشده است. البته اقدامات تحقیقاتی از وی رو به اتمام است و به لحاظ تكمیل تحقیقات احتمال دارد كه آزاد شود. در این پرونده تا این لحظه افراد دیگری را شناسایی نكرده‌ایم.


شکایت رئیس دولت از مداح معروف
این مقام ارشد قضایی، با اشاره به حملات یکی از مداحان معروف تهران به رئیس دولت – به دلیل برخی نزدیکان وی- با بیان "این‌كه عده‌ای به خود اجازه دهند در هر منظر، منبر و مجمعی به دیگران اهانت كنند صد در صد خلاف مصلحت نظام است و جرم به شمار می‌رود"، اعلام كرد: شكایتی كه از سوی ریاست جمهوری علیه یكی از مداحان معروف تهران مطرح شده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام وصول شده و پرونده به یكی از بازپرسان ارجاع شده است.


گروهی جاسوس بازداشت شده اند
به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین نتایج پرونده‌ ضارب دكتر عباسی و عوامل ترور دكتر شهریاری، گفت: جز در مورد یك نفر كه در تلویزیون مصاحبه كرد، در این زمینه عواملی را شناسایی نكرده‌ایم اما حدود پانزده نفر كه در بخش‌هایی از این پرونده فعال بودند یعنی شبكه‌های جاسوسی اسراییل دستگیر و بازداشت شده‌اند. در مورد ضاربان و عاملان، غیر از این فرد هنوز فرد دیگری دستگیر نشده است .

وی درخصوص پرونده‌ شكایت مجمع تشخیص مصلحت نظام از شهرداری تهران نیز گفت: در چند هفته قبل تخریبی صورت گرفت كه این پرونده در دادسرا تحت رسیدگی قرار گرفته و یكی از عوامل آن نیز احضار شده است.


اعتصاب غذایی در کار نبوده است
در حالیکه تعدادی از زندانیان سیاسی طی یک ماه گذشته به دلایل مختلف دست به اعتصاب غذا زده بودند، از جعفری دولت‌آبادی در این خصوص سوال شد كه وی ادعا کرد: تا جایی كه من اطلاع دارم اعتصاب غذایی وجود نداشته است. قضات و دوستان ما مرتب به زندان‌ها سركشی می‌كنند.


وی همچنین افزود در این دوره ایجاب می‌كند كه نظارت بر زندانیان افزایش یابد. باید توجه داشت در حالیكه ظرفیت‌های مكانی هیچگونه افزایش نیافته اما جمعیت زندانیان افزایش یافته است و سرپرستان نواحی باید بازدید از زندان‌ها را از اقدامات ضروری خود بدانند.


رسانه ها حریم خود را حفظ کنند
دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین هشدار داد: با توجه به نزدیك شدن به انتخابات رسانه‌ ها حریم خود را حفظ كنند و به دنبال آرامش مردم باشند. فضای اهانت و تهمت و تخریب یكدیگر زیبنده جامعه اسلامی نیست.