جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رهبر جمهوری اسلامی: حرکت کنونی در خاورمیانه و شمال افریقا ناشی از قیام ملت ایران است

Posted: 03 Apr 2011 06:55 AM PDT



جرس: رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه در آینده تحولات بیشتری در منطقه روی خواهد داد اظهار داشت: تقریباً همه تحلیلگران دنیا اذعان دارند که حرکت کنونی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ناشی از قیام ملت ایران است.


به گزارش خبرگزاری مهر، آقای خامنه ای امروز در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نظامی و انتظامی مبارک بودن و برکت داشتن گذر ایام، سال و حرکت ملتها را در کار و تلاش پرنشاط و خستگی ناپذیر، نوآوری و خلاقیت و نگاه بلندمدت در کنار توکل بر خداوند دانست و تأکید کرد: حرکت مبارکی که امروز در منطقه آغاز شده است بخشی از ثمرات ایستادگی، عزم راسخ و شجاعت ملت ایران و به میدان آوردن توان، اراده و نشاط خود به میدان است و در آینده تحولات بیشتری در منطقه در راه خواهد بود.
رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به ویژگی بهار و نوروز که همراه با روئیدن و بالیدن است افزود: انسانها نیز می توانند خود را هماهنگ با عالم طبیعت کنند و از این فرصت برای روئیدن و بالیدن و تلاش و نوآوری و ابتکار استفاده کنند.
آقای خامنه ای حرکت در مسیر اهداف الهی و اعتقاد به کمک خداوند را زمینه ساز روئیدن و بالیدن دانست و خاطرنشان کرد: امید به خداوند و ایمان الهی، مأیوس نشدن در برابر مشکلات و نگاه بلندمدت و تاریخی راز پیشرفت است که باید این روحیه را بیش از پیش تقویت کرد.
وی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ایستادگی ملت ایران در برابر مشکلات و فشارها را نمونه ای از حرکت همراه با روئیدن و بالیدن برشمرد و افزود: تقریباً همه تحلیل گران دنیا اذعان دارند که حرکت کنونی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ناشی از قیام ملت ایران است.
رهبری با اشاره به تأثیرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تغییر معادلات منطقه ای و بین المللی از جمله قضیه فلسطین و همچنین شکسته شدن ابهت استکبار، تأکید کرد: حرکت کنونی منطقه نتیجه انباشت تدریجی انگیزه ها، فکرها و تصمیم ها است که اکنون بروز کرده است و این موضوع نیز ناشی از ایستادگی و ثبات قدم ملت ایران ونشانه های خوب پیشرفت در ایران اسلامی است.
آقای خامنه ای افزود: انقلاب اسلامی ایران همانند شجره طیبه ای است که میوه های ایستادگی 32 ساله آن به صورت عزت ملت، سربلندی سیاسی نظام اسلامی، پیشرفتها و نوآوریها در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی، و کوتاه نیامدن در مقابل قدرتهای زورگو، تداوم پیدا کرده و اکنون به الگویی برای ملتهای منطقه تبدیل شده است.
وی، قضیه هسته ای را یک نمونه از ایستادگی ملت ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: در قضیه هسته ای قدرتهای استکباری تمام توان سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی خود را به کار گرفت و تلاش کرد با جنجال آفرینی، فشار و تحریم زمینه ساز صرفنظر کردن جمهوری اسلامی ایران از این موضوع شوند اما اکنون بعد از گذشت 8 سال ایران اسلامی بر همه تلاشها و فشارهای استکبار فائق آمده و ضمن پیشرفت چشمگیر در قضیه هسته ای، نشان داده که در جنگ اراده ها، قویتر از قدرتهای بزرگ دنیا است.
رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در یک نبرد 32 ساله با قدرتهای استکباری، نه تنها تسلیم نظم ظالمانه جهانی آنها نشده بلکه پیشروی هم کرده و طرف مقابل و در رأس آن امریکا اکنون نسبت به سالهای گذشته دچار ضعف و شکست نیز شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود، نیروهای مسلح را به تقویت روحیه نشاط، کار و تلاش پیگیر و آرایش صحیح امکانات توصیه کرد و افزود: در نیروهای مسلح حرکت رو به جلو خوبی آغاز شده است که این حرکت باید با شتاب و تحرک و نشاط بیشتری ادامه پیدا کند.
رهبری همچنین با تأکید بر لزوم هم افزایی بیش از پیش، ارتقای آموزشها، سازماندهی ها، آمادگی رزمی و تجهیزات دفاعی در نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی، حصن و حصار مردم هستند که این حصن همواره باید مستحکم باشد.

 


 

بازداشت دهها تظاهرکننده معترض در شهر باکو

Posted: 03 Apr 2011 05:39 AM PDT

جرس: پلیس ضد شورش، میادین اصلی و خیابان ها در مرکز شهر باکو را به روی جمعیت بست و دهها نفر را بازداشت کرد.

 

مقامات دولتی می گویند این تجمع چون بدون مجوز برگزار شد، غیر قانونی بوده است.

رهبران دو حزب اصلی مخالف دولت روز جمعه فراخوانده شده بودند و به آنها هشدار داده شده بود که اجازه ندارند دست به تجمع بزنند.

به گزارش بی بی سی، وزارت کشور جمهوری آذربایجان تعداد بازداشت شدگان را هفتاد و پنج نفر اعلام کرده اما مخالفان می گویند تعداد بازداشت شدگان، بیش از دویست نفر است.

پلیس ضد شورش، میادین اصلی و خیابان ها در مرکز شهر را به روی جمعیت بست. صدها تظاهرکننده که قصد داشتند در مرکز شهر تجمع کنند، توسط پلیس متفرق شده و گروهی نیز بازداشت شدند.

خبرگزاری فرانسه می گوید نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از باتوم و گلوله های مشقی استفاده کردند.

معترضان خواهان آزادی های بیشتر در این کشور هستند. گروهی نیز خواهان کناره گیری مقامات از جمله الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان شده اند.

رهبران گروه های مخالف می گویند تجمع های اعتراضی بیشتری برگزار خواهند شد.

فعالیت های سیاسی در جمهوی آذربایجان به دقت از سوی سازمان های اطلاعاتی این کشور زیر نظر گرفته می شوند و رسانه ها نیز تحت کنترل هستند.

تحلیلگران می گویند دولت جمهوری آذربایجان از بروز ناآرامی های مشابه جهان عرب در این کشور به شدت مضطرب است و می ترسد که این ناآرامی ها بتواند جانی تازه به احزاب و گروه های مخالف بدهد.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در سال ۲۰۰۳، قدرت را از حیدر علی اف، پدرش تحویل گرفت.

 

نخست وزیر سوریه مامور تشکیل کابینه شد

Posted: 03 Apr 2011 05:16 AM PDT

جرس: بدنبال اعتراضات مردمی، رئيس جمهور سوريه ساعاتي پيش وزير سابق كشاورزي اين كشور را مامور تشكيل كابينه جديد در سوريه كرد.



به گزارش  خبرگزاري رسمي سوريه "سانا " و تلویزیون سوریه، بشار اسد در ادامه روند انجام اصلاحات در سوريه "عادل سفر " را مامور تشكيل كابينه جديد در اين كشور كرد.

عادل سفر پيش از اين و در دولت "ناجي عطري " پست وزارت كشاورزي را برعهده داشت.

به دنبال اعتراضات مردمی، "محمد ناجي عطري " كه از سال 2003 نخست وزير دولت سوريه بود، به همراه كابينه‌اش 29 مارس استعفاي خود را تقديم بشار اسد رئيس جمهوري اين كشور كرد.

تسلیت جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به میرحسین موسوی

Posted: 03 Apr 2011 04:41 AM PDT

 جرس: جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با انتشار بیانیه ای، با ابراز تسلیت در گذشت پدر میرحسین موسوی، اظهار داشتند: ظلمی  که این روزها به انحاء مختلف در جزء جزء بخش‌های مختلف زندگی مردمان آزاده ایران عزیز اعمال می‌شود و هر روز با چهره‌ای جدید خود را نمایان می‌کند و از مسلم‌ترین حقوق‌شان محروم می‌‌دارد.


متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:
 

جناب آقای مهندس میرحسین موسوی 
خبر درگذشت پدر بزرگوارتان موجی از تالم و تاثر را در میان دوست داران شما ایجاد کرد.
تالمی به خاطر فقدان پدری پیر و مهربان که تا آخرین دقایق عمرش چشم به راه دیدن فرزندش بود و به نامردی این حق از او سلب شد و تاثری بابت آن که جنابعالی فرصت مغتنمی نیافتید تا به راحتی و بدون حضور نامحرمان دقایقی با پدر خویش خلوت کنید. ظلمی  که این روزها به انحاء مختلف در جزء جزء بخش‌های مختلف زندگی مردمان آزاده ایران عزیز اعمال می‌شود و هر روز با چهره‌ای جدید خود را نمایان می‌کند و از مسلم‌ترین حقوق‌شان محروم می‌‌دارد.


 
جناب آقای مهندس موسوی عزیز؛
با تمام بی‌عدالتی‌ها و ظلمی که بر ما مردمان ایران می‌رود اما به این بشارت پیامبر گرامی اسلام ایمان داریم که " الملک یبقی مع‌الکفر و لایبقی مع الظلم " همان‌گونه که ایمان داریم بازگشت همه به سوی اوست و هیچ راه‌ گریزی از آن نیست و ای کاش این وعده الهی و بشارت پیامبر اسلام در ذهن‌های بسته مجال طرح می‌یافت و آنان را از ادامه راه باطلشان بر حذر می‌داشت.
بار دیگر درگذشت پدر بزرگوارتان که با درد دوری از شما و رنج شهادت فرزندانش در جبهه‌های جنگ تحمیلی و عاشورای سبز مردم ایران همراه بود را تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال علو درجات را برای آن مرحوم خواستاریم.


 
جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

 

بازداشت گروهی از معترضان ارومیه در جریان اعتراض به سیاست های محیط زیستی دولت

Posted: 03 Apr 2011 03:17 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، روز شنبه سیزدهم فروردین ماه، همزمان با تبریز، گروهی از مردم ارومیه نیز، در اعتراض به سیاست‌های غلط دولت و افزایش روند خشک شدن دریاچه اورمیه، دست به تجمعات اعتراضی زدند، که با برخورد خشن ماموران انتظامی روبرو و گروهی در این زمینه بازداشت شدند.


به گزارش وبگاه «گزارش آذربایجان»، و به نقل از شاهدان عینی صدها تظاهر كننده درحال شروع حركت اعتراضی در ارومیه بودند كه با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند.


بر اساس این گزارش، ماموران نیروی انتظامی و اطلاعاتی اورمیه، با حضور در صحنه اقدام به شناسایی معترضین نموده و این افراد را مورد تهدید قرار داده بودند.


این گزارش همچنین از جمعیتی چندین هزار نفره در تجمع ارومیه خبر داد، که در محوطه پارك «ائللر باغی» در تجمع آرام و بدون شعار، مراتب اعتراض خود را نشان دادند.

تعدادی از معترضین نیز با در دست داشتن پارچه نوشته هایی، اعتراض خود به سیاست های غلط دولت اعلام کردند و تعدادی نیز با هوا كردن بالن اقدام به حركت های اعتراضی كردند كه در مدت كوتاهی با مقابله مامورین مواجه شدند.


به استناد اخبار رسیده، بیش از هفتاد نفر دستگیر شده اند كه از محل نگهداری آنها خبری در دست نیست.


همزمان و به گزارش جنبش دانشجویی آذربایجان، روز شنبه سیزده بدر، در جریان تجمعات اعتراضی مردم تبریز در اطراف میدان آذربایجان آن شهر، گروهی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل گردیده اند.


گزارش های تایید شده از ضرب و شتم گسترده حاضرین در میدان آذربایجان و به خصوص زنان خبر داده و نوشته اند "ماشینهای آبپاش در اکثر لحظات تجمعات صورت گرفته را با پاشیدن آب متفرق نموده اند."


به گزارش رهسا نیوز، همچنین خبر‌ها حاکی از آن است که در پی تجمع فعالین مدنی آذربایجان، در عصر سیزدهم فرودین ماه، بیش از ۷۰ نفر در تبریز بازداشت شدند.


فعالین مدنی و محیط زیست آذربایجان در اعتراض به سیاست‌های غلط دولت و افزایش خشکی دریاچه اورمیه مقرر کرده بودند که عصر شنبه، همزمان با روز طبیعت، در ارومیه و تبریز دست به تجمع بزنند.
 

۳۰۸  نفر در حوادث رانندگي نوروز۹۰ كشته شدند

Posted: 03 Apr 2011 03:35 AM PDT

جرس: تا صبح امروز تعداد ۷۷۶۶ نفر از حادثه‌ديدگان در تعطيلات نوروزي امسال با تلاش امدادگران جمعيت هلال‌احمر نجات يافتند. 
 

 

 

 

به گزارش خبرگزاري ايلنا،سازمان امداد و نجات جمعيت اعلام كرد كه از زمان آغاز طرح امداد و نجات نوروزي تا ساعت ۸ صبح چهاردهم فروردين تعداد ۲۱۱۸ فقره عمليات امداد و نجات انجام شد. تعداد خانوا‌رهاي آسيب ديده در اين مدت ۱۹۹۹ خانوار و تعداد افراد آسيب‌ديده ۸۰۷۴ نفر بود كه از اين تعداد ۷۷۶۶ نفر با تلاش امدادگران جمعيت هلال‌احمر نجات يافتند.


آمار مصدومان در حوادث نوروز امسال نيز تا تاريخ مذكور ۵۵۲۱ نفر گزارش شده است كه از اين تعداد ۲۴۲۳ نفر به مراكز درماني منتقل شدند و ۳۰۹۸ نفر درمان سرپايي شدند. همچنين براساس اين گزارش تعداد فوتي‌ها در حوادث رانندگي ۳۰۸ نفر بوده است.


تعداد ۴۸۱۱ مسافر نوروزي نيز تا تاريخ سيزدهم فروردين از خدمات اسكان اضطراري سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر بهره مند شدند و ۳۳۳۹ بسته غذايي و ۳۱۱۷ اقلام زيستي بين آنها توزيع شد.


گفتني است كه تا چهاردهم فروردين تعداد ۲۹۰ سورتي پرواز و ۲۱۸ ساعت پرواز توسط بالگردهاي جمعيت در جريان عمليات‌هاي امدادي انجام شده است.


 

گزارش بیش از شش میلیون نقض حقوق بشر در سال گذشته

Posted: 03 Apr 2011 03:35 AM PDT

توسط فعالان حقوق بشر جمع آوری و منتشر شد
 جرس: بیش از شش میلیون نقض حقوق بشر،جمعاً در ۱۰۶۱ صفحه آمار، نمودار و تفصیل در دسته بندی‌های مختلف مربوط به سال گذشته توسط فعالان حقوق بشر جمع آوری و منتشر شده است. 



به گزارش هرانا، این گزارشات با جمعاً ۱۰۶۱ صفحه آمار، نمودار و تفصیل در دسته بندی‌های مختلف استخراج شده از مجموع کمتر از پنج هزار مورد گزارش و حاصل ماه‌ها تلاش شبانه روزی بخشهای مختلف مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با برآورد حداکثر ۱ تا ۳ درصد خطا است. از این رو می‌توان عنوان کرد که این گزارشات به لحاظ جامعیت، مستند بودن و معتبر بودن در نوع خود کم سابقه است.
بصورت کلی این گزارش ۶۳۱۶۳۶۰ مورد نقض حقوق بشر را در طی یکسال گذشته ارایه می‌کند. به دلیل حجم بالای گزارشات و عدم امکان ارایه آن در یک گزارش ناچاراً گزارش به بخش‌های مشخصی جهت سهولت دسترسی هموطنان تقسیم شده است که در ذیل توضیحات مربوطه به گزارشات می‌آید:

 

اسامی بازداشت شدگان سال ۱۳۸۹

در طی یکسال گذشته نیروهای امنیتی ۵۴۸۵ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از این تعداد ۸۵۶ مورد آن به صورت موردی و ۴۶۲۹ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای یا بدون مشخص شدن هویت بازداشت شده بوده است.

مجموعه احکام دادگاههای انقلاب در سال ۱۳۸۹

مراجع قضایی حکومت ایران اعم از بدوی و تجدید نظر، در طی سال گذشته اقدام به صدور ۲۵۹۷۵ ماه حبس (تعلیقی و تعزیری) نموده‌اند، این احکام برای ۵۲۶ شهروند در سال گذشته صادر شده است.
در این گزارش تمامی احکام حبس‌های تعزیری و تعلیقی و همینطور دادگاههای تجدید نظر که از طریق منابع موثق اعلام شده‌اند بصورت موردی گردآوری شده است.

گزارش سالانه بر پایه تفکیک بر اساس موضوعات
در این مجموعه، گزارشات نقض حقوق بشر در ایران بصورت مجزا در یازده دسته بندی اصناف، اعدام، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های ملی، اندیشه و بیان، دانشجویان، زنان، زندانیان، فرهنگی، کودکان و کارگران بعنوان عمده محورهای گزارشگری نقض حقوق دسته بندی و تبیین شده‌اند.
هر گزارش بر اساس دسته، مجموع گزارشات حول محور خود در محدوده زمانی یکساله را در بر می‌گیرد.

گزارش تفصیلی نقض حقوق بشر در سال ۱۳۸۹
این گزارش بعنوان کامل‌ترین گزارش سالانه که تمامی دسته بندی‌های ماهانه و موضوعی را بصورت تفصیلی دارد مرجع سایر گزارشات محسوب می‌شود.

گزارش قتل شهروندان مرزنشین در مناطق کردنشین
این گزارش به همت بخش کردستان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است که بصورت موضوعی به قتل شهروندان مرزنشین بدست نیروهای مرزی یا انتظامی در طی یکسال گذشته می‌پردازد.





 

ابراهیم یزدی: به سیاست ها و رفتارهای مسئولان معترضم

Posted: 03 Apr 2011 03:20 AM PDT

 جرس: دکتر ابراهیم یزدی انقلاب اسلامی را انقلاب اصلی مردم این سرزمین و این تاریخ می داند و می گوید: به جمهوری اسلامی رای دادم و به آن وفادار هستم. به قانون اساسی التزام دارم اما به برخی از سیاست ها و رفتارهای مسولان معترضم.


 یزدی در این مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، از دلایل استعفای خود سخن گفت و دیدگاه خود درباره تحولات سیاسی داخل و خارج کشور، از جمله خیزش‌های مردمی منطقه را بیان و از رفتار دوگانه آمریکا به ویژه در قبال تحولات در لیبی و بحرین انتقاد کرد. 

گفتنی است خبرگزاری دولتی ایرنا که اولین سوال خود را به دلایل استعفای دکتر ابراهیم یزدی اختصاص داده است در معرفی وی آورده است "سرکرده مستعفی گروهک غیرقانونی نهضت آزادی"!

دکتر ابراهیم یزدی، بعد از تحمل حدود شش ماه زندان و خانهٔ امن روز ۲۹ اسفند، پس از فشارهای زیاد داخلی و بین المللی بر جمهوری اسلامی آزاد شد. دادگاه وی تا کنون سه بار به دلیل فشار نهادهای خاص لغو شده است.

به گزارش منابع کاملا موثق، ابراهیم یزدی به رغم کهولت و بیماری در برابر فشار فزاینده بازجویان سپاه مقاومت کرده و تن به درخواست انحلال نهضت آزادی ایران نداده است. او به صراحت اعلام کرده که انحلال نهضت تنها از طریق تشکیل مجمع عمومی آن میسر است و دبیرکل حق انحلال ندارد. او در زندان کلمه ای بر خلاف اعتقاداتش بر زبان نرانده است

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا ابتدا خبر آزادی یزدی و سپس خبر استعفای وی از دبیرکلی نهضت آزادی را منتشر کرد . این خبرگزاری  پیش از این نیز  مصاحبه مکتوب با سعید حجاریان را پس از آزادیش منتشر ساخته بود که بنظر می رسد در راستای پروژه اعترافات اجباری و ساختگی است. 

دکتر ابراهیم یزدی در این گفت و گو تاکید دارد که هر کس نقدی کرد مخالف نیست و همه باید در چارچوب قانون عمل کنند. 

یزدی راهپیمایی را به شرطی آزاد می داند که مخل نظم عمومی نباشد و می گوید که بر اساس قانون اساسی مشکلی برای برگزاری راهپیمایی نیست. 


به لحاظ جسمی قادر به ادامه دبیرکلی نهضت آزادی نبودم 
سئوال - از علت استعفای خود از دبیرکلی نهضت آزادی بگویید. 
یزدی: بنده از دبیر کلی نهضت آزادی استعفا دادم زیرا نمی توانستم وظایفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسوولیتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند. 
بنده طی سال گذشته با مشکلات جسمی خاصی رو به رو بودم و مجبور به عمل جراحی قلب شدم و با توجه به عوارض آن، پزشکان معالج توصیه کردند که باید به دور از استرس باشم و حتی گفتند که خبرها چه خوب و یا چه بد برای من اثر منفی دارد. 
خبرهایی که در این چند روزه در مورد بحرین، لیبی، یمن و دیگر کشورها از تلویزیون می بینم، ناراحتم می کند و فشار خونم از دیدن این صحنه ها بالا می رود و بنابر تجویز پزشک حتی نباید این تصاویر را نگاه کنم. با این شرایط جسمانی، طبیعتا نمی توانستم وظایفم را به عنوان دبیر کل انجام دهم لذا استعفا دادم. 

هر کس نقدی کرد، مخالف نیست
سوال- با توجه به اینکه شما دارای سابقه فعالیت حزبی هستید، اینک می توان از شما در باره دیدگاهتان در این زمینه سوال کرد. 
یزدی: پیشنهاد بنده این است که باید یک خط قاطع میان دشمن و مخالف کشیده شود. هر کس نقدی کرد، مخالف نیست. فکر غالب نباید این باشد که یا با من یا بر من. اگر از شما نقدی شد؛ نباید منتقد را دشمن تلقی کنید. من با نظام هیچ مساله‌ای ندارم فقط با برخی از رفتارها، که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارم. 
توصیه مقام رهبری این بوده که خلاف قانون عمل نکنید و من نیز چیزی بیشتر یا کمتر از قانون نمی خواهم. 

سوال- احزاب با کارکرد خود در چارچوب قانون اساسی، می توانند راهنمای خوبی برای ترویج مردمسالاری باشند، نظر شما در این زمینه چیست؟ 
یزدی: همه باید قانون را محترم بشمارند و هرکس که خلاف قانون عمل کند، محکوم است. 

راهپیمایی آزاد است 
سوال: به نظر شما تحولات ناخوشایند پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ، تحت تاثیر چه رویکردی بوقوع پیوست؟ 
یزدی: در ابتدا تاکید می کنم که هیچ تغییری از بیرون برای ایران پایدار نیست. راهپیمایی آزاد است به شرطی که مخل نظم عمومی نباشد. اگر چه قانون اساسی می گوید مشکلی برای راهپپیمایی نیست اما مصلحت ایجاب می کند قبلا هماهنگی‌های لازم با مبادی ذیربط انجام شود زیرا وقتی بدون هماهنگی راهپیمایی انجام شود، تنها هواداران شما به خیابان نمی آیند، بلکه گروه های معاند هم می آیند. 

معیارهای دوگانه غرب در حمایت از دمکراسی 
سوال- دولت آمریکا در ارتباط با تحولات منطقه بویژه در خصوص حوادث لیبی و بحرین، معیار دوگانه را در سیاست خارجی خود به کار گرفته است. هیلاری کلینتون در مصاحبه ای گفته است پادشاه بحرین می تواند از عربستان و دیگر کشورها برای سرکوب مردم بحرین کمک بخواهد و این در حالی است که همزمان به بهانه مقابله با دولت لیبی، مردم این کشور را هدف حملات نظامی قرار داده است. این دوگانگی در رفتار آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

یزدی: سوال شما، تعجب برانگیز است. یعنی توقع شما غیر از این است؟ آنها با اینگونه اقدامات به دنبال منافع خود هستند. نه تنها رفتار دو گانه آمریکا، بلکه رفتار دو گانه غرب به شدت محکوم است. در قانون بین المللی و دادگاه بین المللی، تیراندازی به قصد کشتن انسانها، جنایت جنگی محسوب می شود. حالم از دیدن صحنه هایی که در لیبی رخ می دهد به هم می خورد و وقتی می بینم که در بحرین از دو متری به سر یک مرد تیر می زنند، منقلب می شوم. 

 من به کشور و دینم متعهد هستم
سوال-غرب هم اکنون از شما حمایت می کند، آیا وقت آن نرسیده است که در این باره، موضع گیری شفافی داشته باشید؟ 
یزدی: من به کشور و دینم متعهد هستم. زمانی که صدای آمریکا می خواست با بنده مصاحبه کند گفتم مصاحبه نمی کنم نامه هم نوشتم و همه جا پخش کردم، بنده در آینده هم با آنان مصاحبه نخواهم کرد. من ترجیح می دهم شما به عنوان خبرنگار ایرانی با من مصاحبه و حرفم را منعکس کنید. رادیو گفت وگو و پرس تی وی با من صحبت کردند و من هم به فارسی و هم انگلیسی مصاحبه کردم. 
بزرگترین مساله در روابط بین الملل بعد از فروپاشی شوروی و جنگ سرد، رابطه جهان غرب یا نیمکره شمالی با جهان اسلام است. اسلام در حال جوشش، رشد و بالندگی است و این اثری دارد که حتی یک آمریکایی نیز جذب آن می شود. فکر می کنم که دنیای غرب هم موضعش به تدریج نسبت به اسلام در حال عوض شدن است و آرام آرام نسبت به اسلام علائمی از گرایش نشان می دهند. 

سوال- برخی معتقدند که غربی ها اسلام را تا جایی قبول دارند که به منافع آنان ضربه نزند؟ نظر شما در این زمینه چیست؟ 
یزدی: قطعا. البته باید تفکیک کنیم. زمامداران اینگونه که شما می گویید عمل می کنند ولی متفکرانی که در مسند قدرت نیستند، وقتی در مورد اسلام حرف می زنند، مفهوم دیگری را منتقل می کنند. اسلام در حال رشد است. در یک مقطع از زمان، برای اروپایی ها، یک فرد مسلمان به منزله عرب در صحرا بود، اما امروز همسایه دیوار به دیوارش است. وقتی قانون اساسی ایالت متحده را نوشتند، پاپ فشار آورد که راجع به مسیحیت در قانون اساسی بنویسید. یکی از مسائلی که مطرح شد این بود که اگر بخواهید راجع به مسیحیت بنویسید باید راجع به اسلام هم بنویسید. 
کشورهای اسلامی با یک میلیارد و 300 میلیون مسلمان مانند کمربندی در حدفاصل اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام و بین نیمکره شمالی و جنوبی قرار دارند. غنی ترین منابع طبیعی جهان در این کمربند است و غربی ها از این مساله هراس دارند. علاوه بر این، دنیای اسلام تعداد قابل توجهی نسل جوان دارد و در آنجا نیز انقلاب الکترونیک رخ داده است. 

مساله غزه یک مساله انسانی است
سوال- در حوادث پس از انتخابات ، افرادی پیدا شدند که در خیابان های تهران، شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر دادند. فکر می کنید که خاستگاه این شعار چیست؟ 
یزدی: مساله غزه فقط یک مساله عربی-اسلامی نیست بلکه یک مساله انسانی است و هیچ انسانی نمی تواند نسبت به این جنایات بی تفاوت باشد. در آن زمان نقدی به موسوی کردم که شما یا نباید مردم را به حضور در خیابان ها دعوت می کردید، یا اگر اعلام می کنید مردم بیایند ، بدیهی است همه آنان که می آیند هوادار شما نیستند و شعارهای خود را می دهند و ساختار شکنی می کنند. 
می گویند معترضان انتخابات به خیابان ها آمده اند در حالی که عده دیگری هم آمدند که شعارهای خودشان را دادند. آنها به خود اصلاح طلبی لطمه زدند. من در آن نقد، گفتم که ساختار شکنی نکنید و با این کار دست به کارهای خشونت آمیز نزنید. ملایم و قانونی باشید. باید بررسی کرد چه طور نخست وزیرچند ساله مملکت به اینجا کشیده شد؟ باید بحث کرد و موضوع را ریشه یابی کرد زیرا این یک حادثه کوچک نیست. 

 رهبری و رییس‌جمهور باید با هم هماهنگ باشند
سوال- برخی از صاحبنظران معتقدند که ورود موسوی به صحنه انتخابات ریاست جمهوری از ابتدا کار اشتباهی بود. نظر شما در این زمینه چیست؟ 
یزدی: موسوی چندین سال سابقه مدیریت دارد منتها من با کاندیداتوری او مخالف بودم. پذیرفتنی نیست که کسی رییس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد.اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زیرا رهبری و رییس‌جمهور باید با هم هماهنگ باشند. 

سوال: به نظر شما چرا موسوی بعد از 20 سال کناره گیری از سیاست ، باردیگر وارد این عرصه شد؟ 
یزدی: من هیچ گاه با او صحبت نکردم ببینم چه تحلیلی برای آمدن دارد. در زمان موسوی به سیاست‌هایش اعتراض داشتم و می گفتم چرا کارخانه های ایرانی را مصادره و دولتی کردید و پول نفت می دهید و یخچال از خارج وارد می‌کنید؟ موسوی می گفت از سیر تا پیاز همه چیز باید دولتی بشود. در آن زمان بنده عضو کمیسیون ویژه بازرگانی خارجی در مجلس بودم. آنها می گفتند اگر منابع را به دست بازار بدهیم این‌ها سودجویی می کنند. اما سوال این بود که چگونه ممکن است کسی پشت میز اداره بازرگانی بنشیند، سودجو نباشد اما اگر در بازار باشد سودجو محسوب شود؟ من به سیاست های دوران موسوی اعتراض دارم. 

سوال- آیا شما در جریان انتخابات با موسوی دیدار کردید؟ 
یزدی: نه، دیداری نداشتیم نه با موسوی نه با کروبی و نه با خاتمی. 

سوال- در جبهه مشارکت چه طور؟ 
یزدی: در جبهه مشارکت جلساتی در زیرزمین این حزب برگزار می شد که بنده را هم دعوت کردند که خیلی از حرف ها را آن جا زدم. 

به برخی از سیاست ها و رفتارهای مسوولین معترضم
سوال- در جریان تحولات پس از انتخابات، جزوه ای کشف شد که در آن به تئوریهای غرب در ارتباط با این تحولات، اشاره شده بود، شما در خصوص این تئوری ها چه نظری دارید؟ 
یزدی: من با رسانه های داخلی و خارجی بارها مصاحبه کردم و گفتم که انقلاب اسلامی را انقلاب اصلی مردم این سرزمین و این تاریخ می دانم. بعد اینکه، به جمهوری اسلامی رای دادم و به آن وفادار هستم. به قانون اساسی التزام دارم اما به برخی از سیاست ها و رفتارهای مسوولین معترضم، ولی با نظام مساله ای ندارم و من برای هر عمل سیاسی باید یک تحلیل سیاسی داشته باشم.

یک پنجم از سالجاری رسما تعطیل است

Posted: 03 Apr 2011 03:04 AM PDT

 جرس: محاسبه تعداد روزهای تعطيل در سال 1390 نشان می‌دهد كه حدود يک‌پنجم اين سال تعطيل است. 


به گزارش ایسنا، امسال 52 روز جمعه دارد و به جز آن 23 روز آن نيز تعطيل رسمی است. بر اين اساس 6 روز از تعطيلات رسمی شنبه است كه در واقع دو روز تعطيلی پشت سر هم را ايجاد می‌كند. 

همچنين 2 روز از تعطيلات رسمی پنج‌شنبه است كه دو روز پشت سر هم را تعطيل می‌كند. 4 روز از تعطيلات رسمی نيز يكشنبه است كه تنها يک روز كاری شنبه بين دو روز تعطيل ايجاد می‌كند. 

بر اين اساس 75 روز از روزهای سال جاری تعطيل است كه با تقسيم آن بر 365 روز سال مشاهده می‌‌شود كه حدود 20 درصد سال جديد شمسی تعطيل است.

کتک زدن و لغو مرخصی زندانیان به دلیل همراه داشتن شماره تلفن خانواده زندانیان سیاسی

Posted: 03 Apr 2011 01:39 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، فرزند حشمت الله طبرزدی، دبیر جبهه دموکراتیک ایران می گوید یکی از هم بندی های پدرش به جرم داشتن تلفن خانواده برخی زندانیان سیاسی ضمن لغو مرخصی نوروزی، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است .


به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در حالی که مقامات قضایی ایران طی ماه های گذشته محدودیت های زیادی را برای برخی زندانیان سیاسی برای تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و مرخصی آنها ایجاد کرده اند، پسر حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیر جبهه دموکراتیک ایران به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت یکی از هم بندی های پدرش که اتهام غیر سیاسی دارد به جرم داشتن تلفن خانواده برخی زندانیان سیاسی با لغو مرخصی عید روبرو شده و توسط مامورین به وسیله باتوم برقی کتک خورده است . وی گفت : "۷۰ روز است که ارتباط تلفنی پدرم قطع شده است و کسی جواب گو دلیل قطع این ارتباط نیست . یکی از هم بندی های سابق پدرم که اتهام غیر سیاسی دارد و به اصطلاح زندانی عادی است به جرم بودن شماره تلفن های منزل پدرم و آقای عیسی سحر خیز در جیبش، مرخصی عیدش لغو می شود و او را کتک می زنند . کامیار ده پهلوان، مدتی هم بندی پدرم بوده و طبعا بین زندانیان سیاسی با دیگر زندانیان هم بند دوستی ایجاد می شود و پدرم و آقای ده پهلوان هم با هم دوست می شوند، بعد پدرم به بند دیگری منتقل می شود . حالا شنیدیم که وقتی آقای ده پهلوان برای تفتیش بدنی می روند تا پس از آن از زندان خارج شده و مرخصی عیدشان را شروع کنند، به جرم داشتن شماره تلفن های منزل پدرم و آقای عیسی سحرخیز او را با باتوم برقی شکنجه می کنند و بعد هم مرخصیش را لغو می کنند ."


علی طبرزدی، پسر حشمت الله طبرزدی ادامه داد : "شنیدیم آقای ده پهلوان حالشان خوب نیست و شب ها به سختی می خوابند، چون با باتوم به سرش ضربه وارد کرده اند . حالا وقتی این خبرها را می شنویم که فقط برای داشتن شماره تلفن زندانی دیگر از مرخصی عید محروم می شوند، چطور می توانیم انتظار مرخصی برای پدرم داشته باشیم ."
پسر حشمت الله طبرزدی در خصوص قطع تماس تلفنی پدرش در زندان رجایی شهر کرج گفت: "اوایل زندانیان فقط روزی یک بار اجازه تماس داشتند، اما بعد به سه نوبت در روز افزایش پیدا کرد . اما ناگهان همه این تماس ها قطع شد و این برای خانواده ها و خود زندانی یک جور شکنجه است . حالا دیگر نمی دانیم چه اتفاقی در زندان می افتد، در ملاقات های کابینی چند دقیقه ای هم که نمی توان همه چیز را فهمید و پرسید . فرصتی نیست برای این که بفهمیم . ظاهر قضیه این است که پدرم خندان می آید و حالش خوب است، اما واقعا نمی دانیم که در زندان چه به آنها می گذرد."


علی طبرزدی در خصوص پیگیری های خانواده برای مرخصی عید پدرش گفت : "اولا که با بخش نامه قوه قضاییه در اسفند ماه که می گفت به زندانیان سیاسی مرخصی عید تعلق نمی گیرد، دیگر روزنه امیدی باقی نماند . بعد هم در این چند سال بر اساس تجربیات مان دیگر می دانیم چه زمانی باید پیگیر کار زندانی مان باشیم و چه زمانی نباشیم . بی تفاوتی های که از سوی آنها دیده ایم دیگر رغبتی برای درخواست مرخصی برایمان نگذاشته است . خود پدرم نیز میلی به اقدام ما نداشتند ."


علی طبرزدی ادامه داد : "اگر مرخصی یکی-دو روز باشد که اصلا ارزش ندارد، پس از یک سال و اندی در زندان بودن حداقل باید زندانی یک هفته به مرخصی بیایند . پدرم هم راضی نبود که ما خودمان را جلوی مسولان کوچک کنیم . از طرف دیگر ما روزنه امیدی از جانب مسولان ندیدیم تا برای مرخصی آقای طبرزدی اقدام کنیم ."
پسر حشمت الله طبرزدی با اشاره به این که پنج شنبه آخر سال به ملاقات پدرشان در زندان رجایی شهر کرج رفته اند، گفت : "پدرم از حکم هشت سال زندانش که اکنون یک سالش را گذرانده، ناراحت است ولی خدا را شکر همیشه روحی اش خوب است . الان دیگر چاره ای جز تحمل نیست . فقط باید با شرایط زندان بسازند ."


علی طبرزدی با اشاره به حکم پدرش گفت : "بسیار ناراحت کننده است آدمی که مدت طولانی در زندان بوده است دوباره با همان اتهامات به زندان برگردانده شود . در حالی که او در جریان انتخابات فقط نظاره گر بود نه تشویق می کرد و نه نهی . ولی ظاهرا هر چه می شود باید بیایند سراغ پدر من ."


علی طبرزدی در خصوص انتظار خانواده اش از فعالان حقوق بشر گفت : "سازمان های حقوق بشری نباید اجازه بدهند تا خبرهای زندانیان ، کسانی که دستشان بسته است فراموش شود ."


گفتنی است حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیر جبهه دموکراتیک ایران در دادگاه تجدید نظر در اسفند ماه ۸۹ به هشت سال حبس محکوم شد، او پیش تر در شعبه ۲۶ دادگاه بدوی انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیر عباسی به ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود .
طبرزدی ۶ دی ماه ۱۳۸۸ و به فاصله کوتاهی از حوادث این روز عاشورا بازداشت و به سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت . او پس از انتقال به بند عمومی زندان اوین، در اردیبهشت‌ ماه امسال، همزمان با اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی از جمله فرزاد کمانگر، معلم کرد به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد .