جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار بی سابقه دولت به قطع گازهای مردم در صورت تعلل در پرداخت قبض های گاز

Posted: 11 Apr 2011 03:51 AM PDT

جــرس: درحالیکه شواهد و منابع خبری، از افزایش نارضایتی های عمومی نسبت به صعود ناگهانی گازبهای اعلام شده از سوی دولت خبر می دهند، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز، به مشترکانی که قبض‌های گاز خود را در مهلت تعیین شده نمی‌پردازند هشدار داد.


به نوشته مهر، مصطفی کشکولی روز دوشنبه ۲۱ فروردین گفت: "اگر گازبهای مشترکان پرداخت نشود یک اخطاریه برای آنها صادر می‌شود و در صورت عدم توجه، گاز مشترکان در نوبت اول ۲۴ ساعت و در نوبت دوم ۴۸ ساعت به طور موقت قطع می‌شود."


در پی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی در ایران، عده‌ای از مقام‌های ایرانی در مورد تبعات اجتماعی و امنیتی این افزایش هشدار داده‌اند.


در همین ارتباط، دو هفته پیش احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که پرویز فتاح، وزیر سابق نیرو به نمایندگان مجلس گفته است که اگر قبض‌های انرژی مصرفی توسط مردم ۵ یا ۱۰ برابر افزایش یابد، تعداد کسانی که قبض خود را پرداخت نمی‌کنند “خیلی زیاد می‌شود”.
به گفته توکلی، دولت همچنین به این سوال نمایندگان که “اگر مردم مناطق فقیرنشین تصمیم بگیرند که قبض‌های را پرداخت نکنند، آیا شما می‌توانید کاری کنید؟” پاسخ منفی داده است.


به گزارش مهر، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز بدون توضیح بیشتر گفته است تاکنون، ۷۰ درصد مشترکان قبض‌های گاز خود را پرداخت کرده و مابقی این کار را انجام نداده‌اند.

مصطفی کشکولی در عین حال با رد هر گونه امکان تخفیف با تجدید نظر در قیمت‌های گاز افزوده است که مردم می‌توانند قبض‌های خود را “در دو تا سه قسط” پرداخت کنند.


گفتنی است حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، اخیرا با اشاره به “اعتراضات و ایرادات مطرح نسبت به قبض‌های صادر شده”، از بررسی موضوع قبض‌های گاز مصرفی خانواده‌ها در این کمیسیون خبر داده بود.


در همین ارتباط، روزنامه محافظه کار «تهران امروز» نیز، با ذکر اینکه “چند برابر شدن قبض‌های گاز نسبت به دوره پیشین باعث شده است تا بسیاری از خانوار‌ها با مراجعه به شرکت گاز ناتوانی خود را از پرداخت بهای گاز اعلام کنند” نوشته بود: “بیم آن می‌رود در صورت تشدید وضع موجود، اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد یا اینکه بسیاری از مشترکین از پرداخت بهای قبض‌های گاز خود خودداری کرده و [این کار] تدریجا به یک رویه تبدیل شود.”


و همچنین روزنامه «جهان صنعت» نیز، با انتقاد از آنچه عدم پاسخ‌گویی مقام‌های دولتی به اعتراضات مردم در مورد قبض‌های گاز می‌نامید، نوشته بود "“بسیاری از نمایندگان و امامان جمعه هم از این روند ناراضی هستند و معتقدند تداوم این رفتار می‌تواند مشکلی جدی در مسیر اجرای قانون حذف یارانه‌ها به دنبال داشته باشد."


این روزنامه با اشاره به ادعای محمود احمدی‌نژاد در سال جدید مبنی بر اینکه “اگر تغییرات قیمت مشکل‌ساز شود در کنار مردم هستیم”، این موضع گیری را ناشی از نگرانی دولت نسبت به گسترش اعتراضات شهروندان به افزایش قیمت حامل های انرژی توصیف کرده بود.


این در حالی است که معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در اظهارات اخیر خود با ذکر اینکه تنها هزینه قبض‌های یک درصد مشترکان با رقم‌های بالا محاسبه شده، مدعی شد “در کل جامعه انتشار قبض‌های گاز بار مالی بالایی را به اقتصاد خانواده ها تحمیل نکرده است”.


لازم به یادآوری است، هفته گذشته عضو کمیسیون انرژی مجلس (کاتوزیان)، با بیان اینکه "از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق و گاز افزایش زیادی داشته باشد"، گفته بود "قطعا در قبض‌های بعدی که در فروردین به مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد."


این موارد درحالیست که مطابق با مصوبه مجلس، در سه ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود.
 

پایبندی چین به تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی در حوزه کشتیرانی

Posted: 11 Apr 2011 03:31 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، در راستای تحریم های جامعه جهانی علیه جمهوری اسلامی و درحالیکه بازرسی کشتی‌های ایرانی به دلیل تحریم‌ها افزایش یافته، چین نیز خود را به تحریم های مصوب شورای امنیت پایبندی و تعهد خود را نشان داده و اخیرا از پیاده شدن برخی کارکنان کشتی‌های ایرانی جلوگیری کرده است.


به گزارش تارنمای «کلمه»، از استان‌های جنوبی کشور، بیش از ۱۵۰۰ نیروی شرکت کشتی‌رانی ایران مدت‌هاست که بلاتکلیف هستند و برای هیچ ماموریتی دعوت نمی‌شوند. این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که کشتی‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا اجازه نمی‌یابند به مقصدهای جدید عزیمت کنند.


این گزارش همچنین به محرومیت ملوانان ایرانی شاغل در این بخش از بهره‌مندی از مزایای حضور در ماموریت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که حقوق و مزایای کارکنان شرکت کشتی‌رانی بر اساس حداقل حقوق تعیین می‌شود و تنها در صورت حضور در ماموریت، آنها از افزایش حقوق و مزایا برخوردار خواهند بود.


از سوی دیگر، در پی تحریم‌های صورت گرفته، کارکنان کشتی‌های ایرانی در سواحل سایر کشورها امکان پیاده شدن و ورود به ساحل را ندارند.


بر اساس این گزارش، در تازه‌ترین مورد، کشور چین نیز به کارکنان چند کشتی ایرانی اجازه ورود به ساحل را نداده است. همچنین گزارش‌ها از افزایش بازرسی کشور در کشورهای مختلف حکایت می‌کند.


برخی کارکنان شرکت کشتی‌رانی نیز به دلیل حضور طولانی‌مدت در دریا – که بعضا تا ۹ ماه به طول می‌انجامد، دچار بیماری‌های مختلف جسمی و روحی شده‌اند.


همچنین اخیرا هزینه عبور کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز به میزان زیادی افزایش یافته است. کشتی‌های ایرانی به خاطر آنکه به دلیل تحریم‌ها از بیمه‌های معتبر بهره‌مند نیستند، ناچارند هزینه‌های اضافی چنین وضعیتی را متحمل شوند.


این گزارش، در خصوص دیگر مشکلات این بخش، به عدم تمایل بازرگانان به حمل و نقل بار خود توسط شرکت کشتی‌رانی ایران اشاره می‌کند که این امر موجب شده گاهی یک کشتی مدت‌ها در یک بندر خارجی متوقف بماند تا بتواند با رقمی پایین، محموله‌ای را بار بزند و به طرف ایران حرکت کند.


این گزارش خاطرنشان می کند تحریم‌های بین‌المللی، فعالیت‌های شرکت کشتی‌رانی ایران را به وضعیت بحرانی رسانده و بسیاری از نیروهای این شرکت در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
 

دستگیری جمعی از تظاهرکنندگان در مقابل کنسولگری عربستان در مشهد

Posted: 11 Apr 2011 02:38 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، پنجاه نفر از تجمع کنندگان و معترضین در نزدیکی کنسولگری عربستان در مشهد دستگیر شدند.


به گزارش الف، در حالی که اعتراض جمعه شب جمعی از دانشجویان، طلاب و سایر اقشار مردم مشهد در اعتراض به لشکرکشی عربستان به بحرین در نزدیکی کنسولگری عربستان در مشهد در تدابیر شدید امنیتی برگزار شد نیروی انتظامی بیش از پنجاه نفر از آن ها را دستگیر کرد.


این تجمع در مقابل مسجد امام سجاد در حالی برگزار شد که ماموران موتور سوار یگان ویژه با موتور روشن تجمع کنندگان را در محاصره خود داشتند.


این تجمع پس از حدود یک ساعت پایان یافت و تجمع کنندگان در مسیر مخالف جهت کنسولگری عربستان (انتهای بولوار سجاد) در حالی که شعارهایی همچون «ا... اکبر» و «لااله الاا...» سر می دادند در حال حرکت بودند.


در حالی که رئیس پلیس خراسان رضوی و نیز فرمانده نیروهای یگان ویژه پاسداران استان در محل حاضر بودند، موتور سواران یگان ویژه به سمت تجمع کنندگان که در حال حرکت به سمت انتهای بولوار سجاد بودند یورش بردند تا آن ها را متفرق کنند.


در همین حین پلیس با استفاده از گاز فلفل و نیز شوک الکتریکی چند نفر را مجروح و بیش از پنجاه نفر از آن ها را دستگیر کرد.


به گفته یک منبع مطلع برخی از این افراد جهت تشکیل پرونده به دادسرای انقلاب معرفی شده اند.


کنسولگری عربستان در مشهد در پی مقابله با دو تجمع اعتراض آمیز قبلی در مقابل کنسولگری عربستان در این شهر در صدور ویزای عمره وقفه ایجاد کرده است. به گفته منابع آگاه این نهاد سعودی در اعتراض به استاندار خراسان رضوی تهدید کرده بود که در صورت ادامه این تجمع ها مقابل کنسولگری عربستان در مشهد صدور ویزای عمره به طور کامل تا اطلاع ثانوی قطع می شود.
 

یک تشکل دانشجویی اصولگرا: دولت از لیست ٢۵۰ نفره مفسدان اقتصادی به جامعه گزارش دهد

Posted: 11 Apr 2011 02:20 AM PDT

جــرس: در پی ادعای رئیس دولت در کنفرانس خبری هفته گذشته خود مبنی بر "دادن لیستی ٢۵۰ نفره از مظنونین به فساد اقتصادی برای پیگیری به قوه قضائیه"، و در حالیکه مقامات قضایی و رسانه های خاص نیز در این مورد سکوت اختیار کرده اند، یک تشکل دانشجویی اصولگرا با صدور بیانیه ای خواستار این شد دولت از لیست ٢۵۰ نفره مفسدان اقتصادی به جامعه گزارش دهد.


به گزارش ایسنا، تشکل موسوم به «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، در بیانیه ای که به همین منظور صادر کرده، خطاب به رئیس دولت خاطرنشان کرده اند "بدون تردید در دوره ای که مردم مستضعف برای دریافت چند میلیونی و حتی چند صد هزار تومانی با مشکلات فراوان و انبوهی از سنگ اندازی مواجه هستند کسانی با قرار دادن وثیقه ای نامتناسب و یا زد و بند و دادن رشوه به راحتی وام های چند میلیاردی از بیت المال مسلمین دریافت می کنند."


به گزارش این خبرگزاری، در متن این بیانیه هشدارآمیز خطاب به رئیس دولت آمده است "تاسف برانگیز تر آنجاست که کسانی که با رویه های فاسد و دور زدن قانونی و غیر قانونی سیستم بانکی سرمایه های هنگفت به دست می آورند به راحتی از چنگ قانون فرار کرده و اندکی هم به فکر بازگرداندن بیت المال نیستند. جای تاسف است که به گفته یکی از اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیاری از این وام های کلان قانونی است. سوال اینجاست که آیا این قوانین تنها برای مردم مستضعف است؟ و قانونی برای صاحبان قدرت و ثروت نیست؟!"


گفتنی است طبق اظهارات مقامات مسئول قضایی و نمایندگان مجلس، بسیاری از مفسدین دانه درشت اقتصادی و مالی، از نزدیکان به دولت، شبه دولتی ها و یا مقامات دولت یا نهادهای نظامی و امنیتی هستند، و از جهات مختلف، دارای حاشیه های امن و سیاسی برخوردار می باشند.


به گزارش ایسنا، تشکل «جنبش عدالتخواه دانشجویی»، بدون اشاره به وابستگان و نزدیکان دولت، در بیانیه خود آورده است "مسئولین همه قوا و خصوصا قوه قضائیه و مجریه نیز در نظر داشته باشند که این کار گوشه ای کوچک و ناچیز از حجم وظایف سنگین آنها در مبارزه با مفاسد اقتصادی می باشد و جنبش عدالتخواه دانشجویی مانند همیشه مصرانه پیگیر عملکرد مسئولین در مبارزه با مفاسد اقتصادی می باشد و نباید این اقدام اندک بهانه ای برای اهمال در برخورد مبارزه با مفاسد اقتصادی دیگر باشد. جنبش عدالتخواه دانشجویی امیدوار است که این پرونده نیز به سرنوشت لیست شصت نفره ای که رئیس جمهور در مجلس اعلام کردند دچار نگردد."


لازم به یادآوری است مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور (معاون اول و سخنگوی دولت)، خود از متهمان ردیف اول و دانه درشتِ اختلاس، فساد مالی و اقتصادی و همچنین جعل مدرک جهت سوء استفاده می باشد، که به واسطه تحت الحمایه بودنِ نهادهای فراقانونی و همچنین رئیس دولت، حتی رئیس قوه قضاییه نیز علی رغم وعده های مکرر، امکان پاسخ خواهی و احضار وی را نداشته است.


 

رئیس کل بانک مرکزی: بزودی یک ریال می شود یک دلار

Posted: 11 Apr 2011 02:02 AM PDT

حذف قریب الوقوع چهار صفر از واحد پول
جــرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر حذف چهار صفر از واحد پول کشور و هشدار برخی کارشناسان نسبت به حتمی بودن "کاهش ارزش پول ملی"،رییس کل بانک مرکزی مدعی شد "برخی چنین تصور می‌کنند که حذف صفرهای پول سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، در حالی که نه تنها دخالتی در این زمینه ندارد بلکه سبب کاهش تورم هم می گردد. "


وی همچنین اعلام کرد که این روال درباره ارز نیز از سوی بانک مرکزی ادامه می‌یابد تا همسو با قیمت‌های جهانی، مدیریت شناور شده در این بازار را نیز اعمال کند.


به گزارش ایرنا، محمود بهمنی در حاشیه جلسه هیات دولت، با بیان اینکه خریداران سکه و طلا با هدف بورس‌بازی و افزایش قیمت اقدام به خرید نکنند، تاکید کرد: بانک مرکزی عرضه شمش طلا و سکه به قیمت جهانی را به بازار ادامه خواهد داد تا مانع از بورس بازی و افزایش حبابی قیمت سکه و طلا شود.


یک ریال می شود یک دلار
رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره حذف چهار صفر از پول ملی کشور نیز گفت:‌ برخی چنین تصور می‌کنند که حذف صفرهای پول سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود، در حالی که نه تنها دخالتی در این زمینه ندارد بلکه سبب کاهش تورم هم می گردد.

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر فقط برای تسهیل در مبادلات مالی است ، افزود: تحقق اجرای این برنامه در یک دوره زمانی یک یا دوساله انجام می‌شود.

به گفته وی، با اجرایی شدن این برنامه، پول جدید به تدریج به جامعه تزریق می‌شود تا بعد از آشنایی مردم با آن، بطور کلی پول جدید جایگزین شود.

بهمنی ادامه داد، در این صورت یک ریال جدید (که برابر ده هزار ریال کنونی است)‌ از نظر ارزشی با یک دلار برابر می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ریال واحد پول کشور است و تغییری نمی‌کند،‌ با تحقق این برنامه، واحد پول خرد بعد از ریال همانند سال‌های گذشته دینار خواهد بود که در این صورت یک ریال برابر با صد دینار خواهد شد.


صندوق ذخیره ارزی وجود ندارد
رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم صندوق ذخیره ارزی گفت: از اول فروردین سال گذشته که صندوق توسعه ملی شکل گرفت بیست درصد درآمد نفت به طور مستقیم به این صندوق واریز و عملا صندوق ذخیره ارزی خود به خود به این صندوق تبدیل شد.

وی یادآور شد: در حساب ذخیره ارزی مازاد ۶۵ دلار در هر بشکه واریز می‌شد اما از زمانی که صندوق توسعه ملی شکل گرفت بیست درصد درآمد به آن واریز که در سال گذشته نزدیک به ١۴ میلیارد دلار در این صندوق جمع‌آوری شد.


کاهش نرخ سود بانکی تاثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد
بهمنی در ادامه درباره افرادی که مدعی اثرگذار بودن کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره‌بها هستند به نظرات برخی کارشناسان در سال گذشته درباره نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: سال گذشته همه کارشناسان به اتفاق می‌گفتند که از تولید، صنعت و کشاورزی باید حمایت کنید و نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهید.


وی ادامه داد: این پیشنهادات در حالی مطرح می‌شد که سال گذشته برخی بانکها و موسسه‌های مالی اعتباری تا ٢٨درصد هم سود دریافت می‌کردند از این رو سود ١۴ تا ١٧ درصد تعیین شد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون همان افرادی که سال گذشته به ما می‌گفتند چرا نرخ سود بانکی را کاهش نمی‌دهید ، منتقد شده و می‌گویند چرا نرخ سود بانکی را پایین آوردید.

بهمنی افزود: ای کاش گروه دیگری از کاهش سود بانکی انتقاد می‌کردند نه همان افرادی که سال گذشته بر کاهش سود بانکی تاکید می‌ورزیدند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون که نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یافته و به کمک تولید و صنعت آمده است تا قیمت تمام شده کاهش یابد، ما باید بتوانیم حداقل قیمت تمام شده را کم کنیم تا بتوانیم جلوی واردات را بگیریم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: براین اساس نرخ سود سپرده‌های بلند مدت از ١٧ درصد به ١۵ درصد کاهش داده شد.

وی با تاکید بر اینکه در بانکداری اسلامی بانکها فقط حق گرفتن حق‌الوکاله یا همان کارمزد را دارند، افزود: باید بقیه سود به سپرده‌گذار پرداخت شود نه آنکه از آن بانک شود.


بهمنی با ادعای بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی هیچ ارتباطی با بحث میزان اجاره‌خانه ندارد، تصریح کرد: در بحث اجاره‌خانه به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان حساب می‌‌شود. سال گذشته نیز سود بانکی کاهش یافت و در این مساله دخالتی نداشت اکنون نیز کاهش دو درصدی سود بانکی تاثیری بر افزایش اجاره‌بها ندارد.


بسته سیاستی بانک مرکزی ٢٨ اسفند ابلاغ شد
رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ابلاغ بسته سیاستی بانک مرکزی که برخی رسانه‌ها مدعی ابلاغ نشدن آن هستند نیز گفت: این بسته ٢٨ اسفند سال گذشته بلافاصله بعد از تصمیم‌های اخذ شده درباره آن به بانکها ابلاغ شد.


وی یادآورشد که بسته سیاستی بانک مرکزی ابلاغ شده و قرار است ١۵ روز بعد از ابلاغ، بانکها آن را عملیاتی کنند و از این پس بانکها باید بدون هیچ کم و کاستی آن را اجرایی نمایند.


افزایش تعداد بانکها در یکسال گذشته
رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره افزایش شمار بانک‌ها طی سال گذشته نیز گفت: برخی تصور می‌کنند که تعداد بانکها افزایش یافته است در حالی که اینگونه نیست زیرا افزایش بانکها به دلیل تغییر اسم بانکها بوده است که تبدیل وضعیت شده‌اند.

بهمنی افزود: برخی بانکها مانند بانک گردشگری، ‌تات و دی، جدید هستند. البته چند هزار خانواده شهید سهامدار بانک دی هستند.

به گفته وی، سایر بانکهایی که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند در واقع همان موسسه‌های اعتباری مالی بودند که به بانک تبدیل شدند.

 

برکناری مدیر عامل پارس خودرو

Posted: 11 Apr 2011 01:45 AM PDT

جــرس:  مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا، طی حکمی سعید مدنی را به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو منصوب کرد.


به گزارش ایسنا، نعمت الله پوستین‌دوز روز دوشنبه طی حکمی سعید مدنی را به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو منصوب کرد.


مدنی پیش از این رئیس هیات مدیره شرکت ایندامین سایپا، عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سازه گستر سایپا و همچنین از سال ٨٨ تا کنون قائم مقام شرکت پارس خودرو بوده است.


علی ملک در سیزدهم آبان ماه‌ پارسال با حکم پوستین‌دوز از شرکت سایپادیزل به پارس خودرو آمده و جایگزین مسیح تفرشی شده بود.


واحدهای بزرگ تولیدی تحت نظر دولت، طی سالهای اخیر دستخوش تحولات سریع، مداوم و پی در پی در سطح مدیریت کلان بوده اند.
 

شورای همکاری خلیج فارس خواستار استعفا و کناره گیری رئیس جمهور یمن شدند

Posted: 11 Apr 2011 01:00 AM PDT

با ارائه طرحی پیشنهادی
جــرس: با گذشت بیش از یک ماه از آغاز دور جدید اعتراضات مردم یمن به ادامه حکومت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور آن کشور، و در حالیکه صدها کشته و زخمی در جریان سرکوب معترضان توسط قوای حکومتی بر جای مانده، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طرح صلحی ارائه کرده اند تا بر مبنای آن، علی عبدالله صالح، باید استعفا داده و قدرت را به معاونش واگذار کند.


به گزارش سرویس خبری بی بی سی، در این طرح همچنین به منظور نظارت بر انتخابات، پیش بینی شده تا دولتی انتقالی در یمن تشکیل شود.


امبر اساس این گزارش، وضعیت صالح هنوز مشخص نیست و ظاهرا هیچ توافقی در این باره صورت نگرفته است، اما ظاهرا وی صالح موافقت کرده تا استعفا بدهد، اما در عین حال مدعی شده است که نمی تواند مردم کشورش را تنها بگذارد.


این گزارش افزود که صالح در ابتدا از پیشنهاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرده، اما بعد هر گونه میانجیگری از سوی آنها را رد کرده است.


در طرح ارائه شده از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، علی عبدالله صالح در قبال دریافت تضمین برای حفاظت از جان خود و خانواده اش ، قدرت را باید به معاونش واگذار کند.


در این طرح همچنین گفته شده که دولت انتقالی باید متشکل از تمامی اقلیت ها و گروهها در کشور باشد.


بعضی بر این عقیده اند که ابتکار شورای همکاری خلیج فارش قبلا به طور جدی از سوی رئیس جمهوری رد شده بود.
در حالی که گروهی دیگر بسیار خوشبین هستند و می گویند که صالح برای یافتن بهترین راه ممکن برای خروج از این بحران حاضر به مذاکره است.


تظاهرات اعتراض آمیز در یمن از حدود یک ماه پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، که قسمت عمده این تظاهرات در شهرهای صنعا، پایتخت، و بندر جنوبی عدن اتفاق افتاده است.


مخالفان دولت خواهان برکنار علی عبدالله صالح هستند که بیش از سه دهه است مقام ریاست جمهوری یمن را بر عهده دارد .


طی هفته های گذشته، جمع زیادی از افسران ارشد ارتش و نمایندگان پارلمان، ضمن انتقاد از دولت، به صفوف مخالفان پیوسته اند.

 

 

ادامه اعتراض ١۵۰۰ تن از کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام

Posted: 11 Apr 2011 01:00 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع کارگری و خبرگزاری های رسمی، حدود ۱۵۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام (بندر شاهپور) روز يکشنبه ٢١ فروردین ماه، اعتراضات خود نسبت به اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران را، که از روز شنبه آغاز شده بود، ادامه دادند.


به گزارش ايلنا، اين کارگران روز شنبه ٢۰ فروردین ماه ٩۰ اقدام به برگزاری تجمع در مقابل ساختمان مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام کرده و خواستار آن بودند که به نقش پيمانکاری های واسطه ای پايان داده شود و مجتمع پتروشيمی با خود کارگران، قرارداد مستقيم امضا کند.


بر اساس این گزارش، تجمع مذکور ادامه تجمع اعتراضی اين کارگران در روز ۲۸ اسفند سال گذشته بود که در جريان آن اعلام کرده بودند که در صورت برآورده نشدن خواسته شان، در روز ۲۰ فروردين دست به تجمع می زنند.


همزمان تارنمای «اتحاديه آزاد کارگران ايران» اعلام کرده است که در پی تحقق نيافتن مصوبه دولت، کارگران پيمانکاری مجتمع پتروشيمی بندر امام در روزهای شنبه و يکشنبه دست به اعتصاب زده اند.


بر اساس اين گزارش، کارگران از ساعات اوليه صبح روز يکشنبه با زدن کارت ساعت، درمحل کار خود حاضر نشدند و در محوطه بزرگ جلوی دفتر مرکزی مجتمع پتروشيمی بندر امام تجمع کردند.


اتحاديه آزاد کارگران ايران ضمن حمايت از ادامه اعتصاب و تجمع‌های کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام برای رسيدن به خواست‌شان، خواستار برچيده شدن کامل شرکت‌های پيمانکاری و قراردادهای موقت در تمامی واحدهای توليدی و صنعتی و خدماتی ايران شد.


در اين حال، تاکنون گزارش ديگری در مورد اعتراض صنفی کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام منتشر نشده است و مقام‌های دولتی نيز در اين باره واکنشی نشان نداده‌اند.


موضوع لغو واسطه‌های پيمانکاری و ايجاد قراردادهای مستقيم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخير از جمله خواسته‌های کارگران برخی از واحدهای توليدی در ايران بوده است.


در همين ارتباط، می‌توان به کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ايران خودرو و همچنين پتروشيمی تبريز اشاره کرد که تاکنون اين درخواست در کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا شده است.


ايلنا گزارش داده است که در برخی از شرکت‌های منطقه ويژه اقتصادی پتروشيمی، اعتراض‌های مشابهی از سوی کارگران صورت گرفته است و آنها خواستار انعقاد قرارداد مستقيم با خود شده‌اند.


طی ماههای اخیر، اعتصابات و اعتراضات کارگری در شهرهای مختلف کشور بوقوع پیوسته، که کارگران نسبت به عدم دریافت حقوق معوقه خود، عدم استخدام، اخراج، تصمیم به تعطیلی واحد تولیدی خود و همچنین شرایط کاریِ خود، معترض بوده اند.



 

احضار وحید اکبری، دانشجوی هنرمند به وزارت اطلاعات

Posted: 11 Apr 2011 12:36 AM PDT

جــرس: بنا به گزازش منابع حقوق بشری، وحید اکبری شرقی دانشجوی رشته مهندسی صدا و فیلم سازی در کشور هندوستان پس از بازگشت به کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات احضار شد.


به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران وزارت اطلاعات در ۱۵ فروردین ماه با مراجعه به منزل پدری این هنرمند که قصد بازداشت وی را نیز داشته‌اند پس از تفتیش منزل و توقیف کامپیو‌تر و دستگاه میکس صدا و... نامبرده را به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار کردند.


ماموران وزارت اطلاعات در مراجعه به منزل ایشان علت احضار این دانشجوی ایرانی را اجرای موسیقی زنده به همراه یک گروه موسیقی متعلق به کشور‌های متخاصم ذکر کردند.


گفتنی است وحید اکبری شرقی با نام هنری «liquid» تنها به فعالیت هنری در زمینه موسیقی و تحصیل در خارج از کشور اشتغال داشته است.
 

انتقاد سایت حامی دولت از نماینده رهبری در کیهان

Posted: 11 Apr 2011 12:36 AM PDT

 

  جــرس: در واکنش به حملات اخیر حسین شریعتمداری به سازندگان و انتشار دهندگان فیلم مستند «ظهور نزدیک است»، یکی از سایت های حامی دولت از مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده رهبری در آن موسسه خواست تا محدوده "دُم" خود را مشخص کند تا محمود احمدی‌نژاد پا روی آن نگذارد.

 

 

 
 

 

گفتنی است در ادامۀ حملات برخی اصولگرایان به ساخت و انتشار مستندی تحت «ظهور نزدیک است» و شبیه سازی های تاریخی مقامات فعلی جمهوری اسلامی با شخصیت های روایت شده، حسین شریعتمداری نیز از این اقدام شدیدا انتقاد کرده بود.

 

 
 

در واکنش به این اقدام شریعتمداری، سایت

 

 

«ابصار‌نیوز»در یادداشتی از وی خواست محدوده "دُم" خود را مشخص کند تا محمود احمدی‌نژاد پا روی آن نگذارد.

 

 
 

 

این سایت نزدیک به احمدی‌نژاد روز یکشنبه (۲۱ فروردین) در واکنش به حمله اخیر شریعتمداری به دولت به خاطر تولید «مستند ظهور» نوشته است: "چیزی که امروز عیان است این است که گویا دم شما (شریعتمداری)هم امتداد‌‌‌ همان دم‌هایی است که (احمدی‌نژاد) در جایی اظهار داشته بود آقایان محدوده دمشان را معلوم کنند تا ما پا روی آن نگذاریم."

 

 

 
 

 

 سایت «ابصار‌نیوز» در ادامه یادداشت خود از شریعتمداری با عنوان مدیری نام برده که "علاوه بر فعالیت رسانه‌ای، خود را فیلسوف، مجتهد و فقیه جامع الشرایط" می‌داند.

 

 
 

 

این سایت ریشه حملات سال‌های اخیر شریعتمداری به دولت را ترس از به خطر افتادن آینده سیاسی وی و هم حزبی‌های مدیرمسئول کیهان دانسته و نوشته است: "جریان تکفیری از همین الان به تلاش افتاده تا برای انتخابات مجلس٬ دولت را کنار بزند."

 

 

 
 

 

حسین شریعتمداری که پیش‌تر به عنوان منتقد نمونه از سوی دولت نهم تقدیر شده بود٬ حالا به یکی از مخالفان تیم احمدی‌نژاد تبدیل شده است.

 

 
 

 

 طی روزهای اخیر علیه ساخت و انتشار سی دی «ظهور نزدیک است» که با مصداق نامیدن برخی افراد و اشخاص، آنها را شخصیت های آخر الزمان معرفی کرده، انتقادات زیادی صورت گرفته است و بسیاری از علما و چهره های اصولگرا به انتشار این سی دی واکنش نشان داده و آنرا "انحرافی" ذکر کرده اند. این سی دی که در آن نفس زکیه با محمدباقر حکیم که در نجف اشرف کشته شد، سید خراسانی با آقای خامنه ای، شعیب ابن صالح با محمود احمدی نژاد، سید یمانی با سید حسن نصرالله، سفیانی با  ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده شده، مخالفت برخی از بزرگان حوزه علمیه قم  ونجف همچون آیت الله مکارم شیرازی وآیت الله صافی گلپایگانی را در پی داشت و نیز مرکز تخصصی مهدویت که نهاد مهم حوزه علمیه قم در باب مسائل مهدویت شناخته می شود، نسبت به این مستند واکنش نشان داد و آن را مردود دانسته است.