جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عكس خبري - گرد و غبار در هواي سنندج

Posted: 15 Apr 2011 06:27 AM PDT

 

 

 

 

جنتی: عوامل فتنه با ولی امر مسلمین درگیر شدند، پس بدانند دشمنان خدا محسوب می شوند

Posted: 15 Apr 2011 04:21 AM PDT

جــرس: احمد جنتی، در نماز جمعه ٢۶ فروردین تهران مدعی شد "عوامل فتنه سال گذشته كه از آن نیز گذشتیم با خود فكر كنند كه چه كردند و با چه كسی طرف و درگیر شدند و بدانند وقتی یك طرف، ولی امر مسلمین و امام و جانشین امام زمان است، طرف مقابل بدون تردید از دشمنان خدا محسوب می شود. "


وی همچنین از مردم كشورهای تحت ستم منطقه خواست تا "با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران"، به مقاومت خود ادامه دهند.


دبیر شورای نگهبان، بدون اشاره به سرکوب قیام آزادیخواهانه مردم سوریه و با تمرکز بر روی بحرین و یمن، با بیان اینكه اكنون توده مردم و نه احزاب و سیاستمداران كشورهای منطقه در برابر ظلم استكبار به میدان آمده ان، گفت: دشمن نمی تواند در مقابل موج بیداری اسلامی كه در منطقه شكل گرفته است كاری انجام دهد.


وی اظهار داشت: در ایران نیز سالها مردم آزادی خواه را به زندان انداختند، زنده به گور كردند، به شهادت رساندند و مردم را به جان هم انداختند اما نتیجه 15 سال مقاومت، پیروزی بود و شما مردم تحت ستم نیز باید همین كار را بكنید و در این راه، هرچه كشته بدهید ارزش دارد.


جنتی با یادآوری اینكه مردم مصر مجددا فهمیده اند كه می خواهند فریبشان بدهند و مهره های آمریكایی سر كار بگذارند و به همین دلیل، این موضوع را قبول نمی كنند خاطرنشان كرد: در این میان، مردم بحرین مظلومترین هستند و جرم آنها این است كه علاوه بر مسلمانی، شیعه هستند و این روزها انواع شرارت ها در این كشور برعلیه مردم مظلوم اعمال می شود.


عضو مجلس خبرگان جمهوری اسلامی "سكوت چندین ساله كشور عربستان در مقابل جنایات صهیونیست ها در فلسطین و غزه و اعزام نیروی نظامی و سرباز برای سركوب مردم یمن و بحرین" را غیرقابل قبول دانست و وزارت خارجه ایران به خاطر ارسال نامه به دبیركل سازمان ملل و رییس شورای امنیت در محكومیت فجایع بحرین تشكر و قدردانی كرد.


تعیین مصداق و زمان ظهور امان زمان اقدامی اشتباه است
امام جمعه موقت تهران در واكنش به تولید و انتشار فیلم «ظهور نزدیك است» نیز اظهار داشت: نزدیك بودن ظهور كه امری پذیرفته شده است و در آن شكی نیست اما نمی توان برای آن زمان، تعیین كرد و برای مثال گفت كه ظهور در یك یا دو سال آینده، به وقوع می پیوندد.


به اذعان وی، طرح برخی مباحث درمورد ظهور امام زمان از جمله تعیین مصداق برای یاران آن حضرت و یا زمان ظهور، ممكن است به ایجاد خدشه و شك در اعتقادات نسل جوان بیانجامد.

 اشاره دبیر شورای نگهبان به ساخت و انتشار فیلمی مستند موسوم به «ظهور نزدیک است»، که با مصداق نامیدن برخی افراد و اشخاص و ذکر آنها بعنوان آنها را شخصیت های آخر الزمانریال واکنش بسیاری از علما و چهره های اصولگرا را برانگیخته است.


امام جمعه موقت تهران با اشاره مستقیم به حوادث و اعتراضات سال گذشته كشور مدعی شد "عوامل فتنه سال گذشته كه از آن نیز گذشتیم با خود فكر كنند كه چه كردند و با چه كسی طرف و درگیر شدند و بدانند وقتی یك طرف، ولی امر مسلمین و امام و جانشین امام زمان است، طرف مقابل بدون تردید از دشمنان خدا محسوب می شود. "


دبیر شورای نگهبان در پایان سخنان خود با اشاره به روز ارتش اظهار عقیده کرد "افتخار ما این است كه ارتش مكتبی داریم كه ولایت فقیه را بی چون و چرا قبول دارد ."
 

اعلام اسامی مسئولان و شورای مرکزی قرارگاه عمار

Posted: 15 Apr 2011 03:50 AM PDT

مهدی طائب، علیرضا پناهیان، حمیدرسایی

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، رییس و نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه موسوم به «عمار» انتخاب شدند، که در جریان آن، مهدی طائب به‎ عنوان رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار و علیرضا پناهیان به‎عنوان نایب رئیس آن و همچنین مهدی ماندگاری نیز به‎عنوان مسئول ستاد قرارگاه انتخاب شدند.


به گزارش فارس، این تصمیم در آخرین جلسه شورای مرکزی و هیأت مؤسس «قرارگاه عمار» گرفته شده است که علیرضا پناهیان، از حامیان دولت، در همین زمینه طی سخنانی مدعی شد "بعد از فتنه سال 88 و تأکیدات متعدد رهبری مبنی بر لزوم مقابله با فتنه‌های آینده طی جلسات متعدد و مختلفی با حضور عناصر برجسته فرهنگی و سیاسی که نقش برجسته‌ای در مقابله با فتنه 88 داشتند به این جمع‌بندی رسیدیم که لازم است فعالیت متفرقه دوستان کنار یکدیگر هماهنگ شود. "


وی اظهار داشت: جمع‌بندی این جلسات در نهایت به پایه‌گذاری مجموعه‌ای به نام قرارگاه عمار (مرکز راهبردی جبهه اهل ولاء) ختم شد و در سال گذشته همزمان با دهه فجر با حضور 70 نفر از چهره‌های شاخص و فعال فرهنگی و مسئولین مؤسسات فرهنگی در تهران و برخی از مراکز استان‌ها اولین مجمع عمومی قرارگاه برگزار شد و اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.


این فعال حامی دولت یادآور شد: اعضای هیأت مؤسس و شورای مرکزی این قرارگاه در طول 2 ماه گذشته با برگزاری جلسات متعدد اساسنامه پینشهادی خود را جهت طی مراحل قانونی و اخذ مجوز تهیه کردند و به تصویب رساندند.


پناهیان گفت:‌ "بر اساس اساسنامه مصوب، مهمترین وظایف قرارگاه عمار عبارت است از پیگیری مطالبات رهبری، هماهنگ ساختن نیروهای فعال انقلاب اسلامی، نظارت و نقد عملکرد نهادها، رصد فعالیت‌های جبهه معارض، شناسایی دست‌های پیدا و پنهان دشمنان و عامل داخلی آنها، بصیرت‌افزایی در صحنه عمل تحولات داخلی. "

عضو هیأت مؤسس و شورای مرکزی قرارگاه عمار افزود: دوستان مختلفی از سراسر کشور به دنبال ارتباط و همکاری با این قرارگاه هستند که به همین منظور هیأت 5 نفره‌ای توسط هیأت مؤسس و شورای مرکزی انتخاب شده تا در آینده بر اساس سازوکاری که تعریف می‌شود در خصوص عزیزان علاقمندان به همکاری با این قرارگاه اعلام نظر مشورتی کنند.


پناهیان یادآور شد: در آخرین جلسه شورای مرکزی و هیأت مؤسس این قرارگاه مهدی طائب به عنوان رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار و علیرضا پناهیان به عنوان نایب رئیس آن و همچنین مهدی ماندگاری نیز به عنوان مسئول ستاد قرارگاه انتخاب شدند.


وی توضیحاتی بیشتر درباره برنامه‌های "قرارگاه عمار" را به روزهای آینده موکول کرد که متعاقبا منتشر خواهد شد.


لازم به یادآوری است در جریان برگزاری مجمع عمومی قرارگاه موسوم به عمار که اواخر سال گذشته برگزار شد، پانزده نفر از اعضای شورای مرکزی این تشکل حامی دولت انتخاب شدند که اسامی آنها به شرح ذیل است:


1- علیرضا پناهیان، مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها.
2- مهدی طائب، فعال حوزه و دانشگاه
3- سعید قاسمی، مدیر مؤسسه فرهنگی میثاق
4- محمدمهدی ماندگاری، رئیس هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی سیره شهدا
5- مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس
5- حمید رسایی، نماینده مجلس و مدیرمسئول هفته‌نامه 9 دی
7- نادر طالب‌‌زاده، نویسنده و کارگردان و مجری برنامه راز
8- حسین یکتا، دبیر سابق ستاد راهیان نور کشور
9- حسن عباسی، رئیس مؤسس بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز
10- علی ثمری، فعال فرهنگی و خطیب مجالس هیأت رزمندگان
11- سعید حدادیان، فعال فرهنگی و مداحل اهل بیت
12- حسین‌الله کرم، عضو سابق انصار حزب الله
13- روانبخش، دبیرسیاسی نشریه پرتوسخن
14- وحید جلیلی، سردبیر ماهنامه راه
15- حسین روشن، فعال فرهنگی و مطبوعاتی.

 

آیت الله جوادی آملی: چطور نتوانستیم ایران را اداره کنیم تا مردم اعتراض نکنند

Posted: 15 Apr 2011 04:47 AM PDT

جرس: مرجع تقلید شیعیان گفت: چطور نتوانستیم با 10 درصد امکانات دنیا، ایران را اداره کنیم تا مردم زیر بار قرض نروند و اعتراض نکنند.


به گزارش مهر، آیت‌الله جوادی آملی روز پنج‌شنبه در دیدار رئیس و تعدادی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: درست است که جمعیت جمهوری اسلامی حدود یک سوم جمعیت جهان است اما دینی که ما داریم 100 درصد تاثیرگذار و به حق است و همه مردم جهان را با جهان‌دانی و جهان‌داری و جهان‌آرایی تامین می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: البته باید برای اجرای اصول مراقب باشیم که نه ذره‌ای به بیگانه طمع داشته باشیم و نه اجازه دهیم بیگانه به ما طمع کند.

وی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی بیش از 10 درصد امکانات و منابع جهان در این کشور موجود است چطور نتوانستیم این جمعیت را با 10 درصد امکانات دنیا اداره کنیم که مردم زیربار قرض نروند و اعتراض نکنند. 


جوادی‌آملی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما و مخصوصاً شما که نمایندگان مردم هستید رسالت داریم که هم جهان را بدانیم، هم جهان را نگه بداریم و هم جهان را بیاراییم و این 3 اصل از عناصر محوری وظایف ما است. 

وی تاکید کرد: اگر جهان را نشناسیم توان نگهداری آن را نداریم و اگر جهان را نگه نداشتیم توان جهان‌آرایی را نخواهیم داشت. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آرایش جهان به عدل و عقل است افزود: تا این مرحله همگان باور دارند که باید با عدل، جهان را اداره کرد و عدل چیست؟ اما مشکل اصلی در اینجاست که همگان نمی‌دانند جای اشخاص و اشیاء کجاست؟ برای همین دست حقوق بشر از حقوق خالی است و نمی‌تواند حقوق عادلانه 7 میلیارد بشر را تامین کند. 


آیت‌الله جوادی‌آملی تاکید کرد: هر کسی که این نظام را آفرید می‌تواند جای اشیاء و اشخاص را مشخص کند، بنابراین عدل را جز دین کسی نمی‌تواند معین کند. 

این مرجع تقلید با اشاره به جنایت‌هایی که در پوشش تبلیغی رعایت حقوق بشر انجام می‌شود، تصریح کرد: آنها از یک‌طرف در خاورمیانه دست‌شان روی ماشه سلاح است و از طرفی دیگر دهان‌شان به عنوان حقوق بشر باز است. اینها اگر دهن را باز کردند دست‌شان را از روی ماشه بردارند و اگر دست‌شان روی ماشه سلاح است دهن‌شان را ببندند. 

وی با ابراز تاسف و تاثر از لشکرکشی عربستان به بحرین برای کشتار مردم مظلوم بحرین، از سیاست‌های خصمانه مسئولان کشور عربستان انتقاد کرد و گفت: این فجایع به عنوان حمایت از حقوق بشر انجام می‌شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل برای توقف سرکوب در بحرین شد

Posted: 15 Apr 2011 03:23 AM PDT

همزمان با سکوت در مورد سوریه

جــرس: در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی همچنان نسبت به سرکوب معترضان در سوریه سکوت کامل اختیار کرده و آنها را "فتنه گرانِ اقلیت" معرفی کرده، وزیر خارجه ایران طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، خواستار دخالت شورای امنیت برای توقف سرکوب معترضان در بحرین شد.


به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی، در نامه ای که امروز (جمعه) به بان کی مون فرستاده، با ابراز تاسف از عدم دخالت شورای امنیت در بحران بحرین نوشته است: این شورا در موارد مشابه عملکرد متفاوتی داشته است.


وزیرخارجه جمهوری اسلامی افزوده است: ادامه بحران در بحرین می تواند کل منطقه خلیج فارس را بی ثبات کند که این امر برای جهان پیامدهایی خواهد داشت.


حکومت بحرین در هفته های اخیر، اعتراض شیعیان این کشور را که خواستار برخورداری از حقوق بیشتر هستند، سرکوب کرده است و حکومت جمهوری اسلامی نیز به شدت از برخورد دولت بحرین با معترضان ناراضی بوده و نسبت به اعزام نیروهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بحرین برای حمایت از دولت آن کشور انتقاد کرده است .


اعتراضات در بحرین از اواسط ماه فوریه میلادی با شعار مقابله با تبعیض علیه شیعیان این کشور که ۷۰ درصد جمعیت بحرین را تشکیل می دهند، شروع شد، که طی این مدت، اعتراضات با سرکوب خشن دولتی روبرو شده و تعدادی از معترضان کشته شده اند.


مقامات جمهوری اسلامی همچنان در مواجهه با سرکوب آزادیخواهان در سوریه، موضع سکوت اختیار کرده و با وجود دویست کشته و صدها زخمی و بازداشت توسط قوای حکومتی، معترضان را "گروهی اقلیت" و "تحت تاثیر غرب و اسراییل" خوانده اند.


احمدی‌نژاد: یک دوره ٢۴، ٢۵ ساله ما را با موضوع جناح چپ و راست ما را سرکار گذاشتند

Posted: 15 Apr 2011 03:23 AM PDT

جــرس: محمود احمدی‌نژاد مدعی شد "یک دوره ٢۴، ٢۵ ساله با موضوع جناح چپ و راست ما را سرکار گذاشتند و من از همان ابتدا می‌دانستم سر کاری است. "


به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد روز پنجشنبه در ادامه سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان، در جمع مدیران این استان گفت "درست است کارهای زیادی انجام شده اما آیا این کارها برای رسیدن به سطح سعادت مردم کفایت می‌کند قطعا پاسخ منفی است. ما تازه در ابتدای راه هستیم. موتور حرکت شما تازه گرم شده است. قدر فرصت خدمت‌گزاری به مردم را بدانید. "


رئیس دولت بدون اشاره به افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها و خدمات در کشور مدعی شد "در دولت دهم و نهم نسبت هزینه‌های مصرفی کاهش پیدا کرد و به نظر من هنوز جا برای این صرفه‌جویی وجود دارد. همین یارانه‌ای که به حساب مردم ریخته می‌شود در زندگی بعضی از خانوار‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. "


احمدی نژاد در حالیکه طیف زیادی از دانش آموزان نقاط مختلف کشور به دلایل اقتصادی و امکانات، امکان استفاده از آموزش و پرورش رایگان و قانونی و به حق خود را نداشته و مجبور به ترک تحصیل شده اند، ادعا کرد "باید کاری کنیم که هیچ‌کس از تحصیل محروم نشود. اکنون نسبت باسوادان در این استان ٧٩ درصد است چرا نباید این رقم به صد درصد افزایش پیدا کند. در استان نباید بیسوادی وجود داشته باشد. این ضرورت برای خانم‌ها و زنان بیشتر است چرا که مسئولیت آنها در اداره جامعه خیلی مهم‌تر از آقایان است چرا که آنها تربیت نسل آینده کشور را بر عهده دارند."


احمدی نژاد همچنین در سخنان خود گفت "باید مواظب باشیم که از مسیر اصلی منحرف نشویم. یک دوره ٢۴‌، ٢۵ ساله با موضوع جناح چپ و راست ما را سرکار گذاشتند و من از همان ابتدا می‌دانستم سر کاری است و در منطقه بحث شیعه و سنی و عربی و ایرانی را مطرح کردند و این نیز یک موضوع انحرافی است.


رئیس دولت روز پنجشنبه سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان، در جمع برخی منتخبان استان گفت "ما معتقدیم که این استان می‌تواند جزو پیشرفته‌ترین استان‌های کشور باشد و تاکید بر این داریم که باید این استان را ساخت و برای ساخت آن چیزی کم نداریم. برای من سخت است که بشنوم مردم یک روستا در نزدیک مرز شغل ندارند، درآمد مناسبی ندارند، برای من این موضوع قابل تحمل نیست."


وی بلافاصله فقرو تورم و بیکاری در کشور و مناطق محروم را به موضوع تحولات منطقه کشاند و به لشگر کشی غرب به عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: هدف آن‌ها از لشگرکشی به منطقه ایران است و جز ایران برای غرب خطری وجود ندارد. آن‌ها غرب و شرق را تصرف کردند به عراق و افغانستان لشگر کشی کردند و بوش در همان زمان گفت گام سوم ما ایران است. تمام مستکبران، شیاطین و فریبکاران قدرت تاریخی خود را در این ارتباط بسیج کردند. "


رییس دولت خطاب به شرکت کنندگان در این جلسه گفت: می‌فهمیم شرایط سخت است، آن‌ها می خواستند ناامنی افغانستان را به ایران انتقال دهند، ولی نتوانستند، چرا نتوانستند، این به خاطر درایت مردم سیستان و بلوچستان است، ‌البته یک آسیب‌هایی زدند، ولی نتوانستند به هدف خود برسند. آن‌ها می خواهند این اقدامات شان را به پای مردم بنویسند. این دروغ بزرگی است، چه ربطی به مردم سیستان دارد؟ "


احمدی نژاد تاکید کرد "حالا حالاها در اطراف ما سر و صدا است و مستکبران نمی‌خواهند در این منطقه آرامش باشد. اکنون نیز آمده‌اند پاکستان را به هم بریزند و می‌بینیم که در پاکستان چه می‌کنند. انشاءالله اگر به سازمان ملل برویم آن‌ها را در آنجا محاکمه می‌کنیم، شما چه کاره‌اید که آمده‌اید مردم پاکستان را می‌کشید و این کشور را بمباران می‌کنید.
احمدی نژاد گفت: روز محاکمه آن‌ها فرا خواهد رسید. "
 

مسعود آقایی؛ اوین، قزلحصار، حالارجایی شهر

Posted: 15 Apr 2011 03:24 AM PDT

 جرس: فرزند مسعود آقایی در دلنوشته ای به پدر با توجه به انتقال وی به زندان رجایی شهر  و شرایط دشوار این مکان آورده است: بابا روزهای سختی رو تو خوزستان تو سال های جنگ ایران و عراق تحمل کرده، خطرناک ترین مکان ها و سخت ترین شرایط آب و هوایی و ... رو دیده و تجربه کرده است.
 

مسعود آقایی از متخصصان ساختمانی و از مدیران عالی رتبه ستاد بازسازی خوزستان در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی و در بحبوحه جنگ بوده است. وی پیش از این نیز در سال هشتاد به اتهام سیاسی در زندان بود که با قید وثیقه آزاد شد. او که سال گذشته به همراه همسرش بدر السادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران بازداشت شده بود ، به دلیل شرکت در تجمع های اعتراضی مردم در روزهای پس از انتخابات پر از مناقشه سال گذشته، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.


متن این دلنوشته که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است: 


حدود یک سال پیش، با پدر در مورد بندهای مختلف اوین که در دو دوره بازداشتش دیده بود، شوخی می کردیم. اون موقع اصلا باور نمی کردم حرفی که از روی تخیل احمقانه ام زده ام، روزی اتفاق بیافتد. از اونجایی که همیشه در روابط دختر و پدریمون تا می تونستیم همدیگر رو الکی اذیت می کردیم و تنها محض خنده برای یکدیگر آرزوهای بد می کردیم (روش محبت ما هم این جوریه دیگه)، بهش گفتم :"حالا که اوین رو دیگه یاد گرفتی بهتر زندان های دیگه رو هم امتحان کنی". 


زمانی که براش از دادسرای اوین احضاریه اومد، تنها نکته ای که دلخوشمون می کرد این بود که بودن در کنار دوستانش، این حقیقت تلخ رو براش آسون تر می کند. اما یک ماه بیش تر از ورودش به اوین نگذشته بود که بهش گفتن جرمت امنیتی نیست و باید به زندان قزلحصار منتقلت کنیم. گفتن این نکته شاید ضروری باشه که جرم به اصطلاح غیر امنیتی پدر من توسط شعبه ای (شعبه 26 دادگاه انقلاب) صادر شده که منحصرا به جرایم امنیتی رسیدگی می کند. جالب تر اینکه بنا به گفته پدرم، در بدو ورود به زندان قزلحصار افسر نگهبان مربوطه هنگام تحویل پدرم بخش اقدام علیه امنیت ملی را از ابتدای اتهام وی برداشته و تنها بخش اخلال در نظم عمومی را نگه داشته تا بتواند وجود یک زندانی امنیتی را در این زندان توجیه کند.


وقتی وارد قزلحصار شد، مکانی که از نظر برخی مسئولان قضایی کشور، زندان با اعمال شاقه به حساب می یاد، وارد اتاقی شده بود 8 متری، که 15 نفر در اون اتاق ساکن بودند (هر نفر تنها نیم متر مربع!!!). وجود 14 معتاد که تعداد زیادی از اون ها کارتن خوابهایی بودند که به دلیل نداشتن سرپناه با خلاف های کوچک به امید یافتن غذا و جایی برای رهایی از سرمای زمستان خود رو اسیر میله های قزلحصار کرده بودن، شرایط بهداشتی رو انقدر حاد کرده بود که وضعیت پدرم با سابقه بیماری های ریوی برای ما بسیار نگران کننده شده بود. با وخیم شدن وضع جسمی پدرم، علاوه بر حاد شدن بیماری ریوی اش و نیز ابتلا به بیماری های گوارشی و پوستی، بعد از کلی دوندگی به یک اتاق خلوت تر منتقل شد (این دفعه هر نفر یک متر مربع!!!). 


تازه داشت به این شرایط عجیب که شاید تجربه ی آن در زندگی برای فردی با موقعیت فرهنگی و اجتماعی پدرم بسیار غیر محتمل باشد، عادت می کرد، که دیروز با تماسی از سوی یکی از زندانیان قزلحصار متوجه شدیم که به رجایی شهر منتقل شده است. شنیدن این خبر، درست در زمانی که ما شمارش معکوس را برای روز آزادیش شروع کرده بودیم، شوک بزرگی بود. یاد گرفتن این نکته از پدرم که در هر اتفاق بد بخش های خوبش رو پیدا کنیم، ما رو امیدوار کرد که در رجایی شهر تا حدودی اصل تفکیک جرایم رعایت می شه و بنابراین مابقی محکومیتش رو در کنار زندانیان سیاسی دیگه سپری می کنه. اما زمانی که از زندان رجایی شهر با ما تماس گرفت، فهمیدیم که در این زندان هم در سالن جرایم عادی خواهد بود. ظاهرا استناد آنها برای عدم انتقالش به بند سیاسی ها کارتکس صادر شده در زندان قزلحصار بوده تا حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب!!!! 
با توجه به اینکه گفته بود تمام طول راه (به مدت 2 ساعت) به دستاشون از پشت دست بند زده بودن و سبب شده بود که نتونه تمام وسایلش رو از زندان قزلحصار به دنبال خودش بیاره، باعث می شد تا نگران وضعیتش باشیم. فکر اینکه چه طور مایحتاجش رو دو سه روز اول جور کنه، ذهنمون رو مشغول می کرد. اما تجربه قزلحصار که به گفته برخی بدترین زندان کشور است، باعث می شد تا تصور کنیم پدرم در این جا هم می تواند روزها را آنگونه که در قزلحصار گذراند، سپری کند. اما در تماس صبح امروز متوجه شدیم که شب تا صبح را در راهروی بند گذرانده است. از شنیدن این خبر اینقدر پریشان بودیم که حاضر بودیم به هر دری بزنیم تا برای آزادی پدرم کاری انجام دهیم. الان که چند ساعت گذشته و راحت تر می تونم فکر کنم، به خودم می گم، بابا روزهای سختی رو تو خوزستان تو سال های جنگ ایران و عراق تحمل کرده، خطرناک ترین مکان ها و سخت ترین شرایط آب و هوایی و ... رو دیده و تجربه کرده است.


این که همیشه زندگی رو با همه سختی هاش ساده گرفته شاید تنها امید باقی مانده برای ماست تا آرامشمون رو حفظ کنیم. 


بی خبری نگران کننده از وضعیت نامعلوم محمد نوری زاد

Posted: 15 Apr 2011 02:01 AM PDT

با گذشت بیش از یک ماه قطع ارتباط

جــرس: به گزارش تارنمای محمد نوری زاد، این فیلم ساز، روزنامه نگار و وبلاگ نویس زندانی، بیش از یک ماه است که با خانواده خود تماس نداشته، و این بی خبری، سبب نگرانی خانواده این زندانی سیاسی از وضعیت جسمانی وی شده است.


بر اساس این گزارش، طی یک ماه گذشته، خانواده نوری زاد از وضعیت وی هیچ خبری در دست ندارند و این بی خبری خانواده نوری زاد را نگران شرایط جسمی این کارگردان زندانی می کند.


گفتنی است که محمد نوری زاد در دوران بازداشتش دست به اعتصاب غذا هم زده است که در پی اعتصاب و بیماری و خونریزی معده به بیمارستان منتقل شده بود.


محمد نوری زاد، مستند ساز و نویسندۀ حامی جنبش سبز، در تاریخ ۲۹ آذر ۸۸ بازداشت شد و به اتهامات توهین به رهبری، رئیس قوه ی قضائیه، ائمه جماعات و رئیس جمهور و همچنین تبلیغ علیه نظام در دادگاه تجدید نظر به سه سال و نیم حبس و تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

 

“نه به دیکتاتور”؛ ادامه اعتراض و اعتصاب زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر

Posted: 15 Apr 2011 02:55 AM PDT

درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای اعزام نماینده ویژه
جرس: جمعی از زندانیان سیاسی رجایی شهر در نامه ای با تاکید مجدد بر ادامه اعتراض خود در زندان، از دبیر کل سازمان ملل جناب آقای‌بان کی مون درخواست می‌کنیم، نماینده ویژه خود را برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران بویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی اعزام نماید.

 

 
در بخشی از این نامه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت، آمده است: ما زندانیان سیاسی- عقیدتی اعم از فعالان سیاسی، حقوق بشری، مطبوعاتی، دانشجویی و صنفی در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتی در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام می‌داریم تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایمان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست کم شرایطی که مسئولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در کشورمان نیز حاکم نگردد، به اعتراض مسالمت آمیز خود با «نه به دیکتاتور» ادامه خواهیم داد


همچنین در این نامه بر ادامه اعتصاب غذای زندانیان در اردیبهشت ماه و روزهای جهانی کارگر، معلم و مطبوعات تاکید شده است.

 
گفتنی است این نامه به امضای  منصور اسانلو، رسول بداقی، مجید توکلی، عیسی سحر خیز، کیوان صمیمی، حشمت الله طبرزدی و مهدی محمودیان رسیده است


متن کامل این نامه به شرح زیر است:


در شرایطی که از سوی ملت‌های تحت ستم دیکتاتور‌ها و خودکامگان و نیز مبارزان راه آزادی و دموکراسی، برگ‌های جدیدی از تاریخ مبارزات منطقه با سرنگونی مبارک‌ها و بن علی‌ها نوشته می‌شود؛ حاکمان ایران در حالی از تریبون‌های داخلی و خارجی و در جوار مقام‌های بین المللی از حقوق انسان‌ها دم می‌زنند که ملت ایران تحت شدید‌ترین فشارهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد و از حقوق اساسی خویش محروم مانده است و حاکمیت از طریق ایجاد فضای رعب و وحشت و اعمال یک حکومت امنیتی- پلیسی، جلوی فعالیت احزاب و گروه‌های منتقد سیاسی را گرفته و آن‌ها را منحل نموده، مطبوعات و روزنامه‌های آزادی خواه و مستقل را توقیف کرده و فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی را بازداشت و زندانی کرده یا به سکوت واداشته و یا مجبور به ترک از وطن نموده است در ‌‌نهایت رهبران جنبش سبز و همراهانشان را به صورت غیر قانونی در شرایط حبس خانگی قرار داده است

مردم مبارز ایران، فعالان سیاسی و مدنی به ویژه فعالان دانشجویی که در روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفند و سه شنبه‌های پایانی سال ۸۹ نشان دادند همچنان پرشور و پرنشاط در میدان مبارزه حضور دارند، بی‌تردید در جهت حمایت از دوستان و همراهان خود در این ایام به روش‌های مسالمت آمیز با نافرمانی مدنی یا اعتصابات و اجتماعات و کمپین‌های گوناگون با نه به دیکتاتور به حمایت از درخواست‌های بر حقی که خواست واقعی ملت و در مسیر تضعیف وضعیت موجود از تحقق آزادی و دموکراسی و حقوق بشر در ایران گام برداشتند. 

بر همین اساس ما زندانیان سیاسی- عقیدتی اعم از فعالان سیاسی، حقوق بشری، مطبوعاتی، دانشجویی و صنفی در اعتراض به شرایط تحمیلی، که ناقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول مربوط به حقوق اساسی شهروندان حتی در قانون اساسی ایران است، ضمن اعتراض به روند بازداشت و محاکمه خویش اعلام می‌داریم تا زمانی که در شرایط حاکم بر جامعه و محدودیت‌های اعمال شده علیه خود و خانواده‌هایمان بهبود اساسی صورت نگیرد و دست کم شرایطی که مسئولان جمهوری اسلامی برای مردم منطقه می‌خواهند در کشورمان نیز حاکم نگردد، به اعتراض مسالمت آمیز خود با «نه به دیکتاتور» ادامه خواهیم داد. 

هم چنین از دبیر کل سازمان ملل جناب آقای‌بان کی مون درخواست می‌کنیم، نماینده ویژه خود را برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران بویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی اعزام نماید. 

از سویی خود نیز در آستانه مناسبت‌های بین المللی و داخلی چون روز جهانی کارگر، روز معلم، روز جهانی مطبوعات و ۲۲ خرداد به اقدام‌های اعتراضی مثل اعتصاب غذا تا تحقق کامل درخواست‌های خویش به به ترتیب برنامه زیر ادامه خواهیم داد. 

پس از تجربه‌های اعتصاب غذای یکشنبه ۲۱ فروردین، ما جمعی از زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی و مدنی در هفته نخست از روز یکشنبه ۲۸ فروردین اعتراض سیاسی خود را با اعتصاب غذا به مدت یک روز آغاز می‌نمائیم، در هفته دوم روز یک شنبه ۴ اردی بهشت و دوشنبه ۵ اردی بهشت به مدت دو روز به اعتصاب غذا خواهیم کرد. 


در هفته سوم نیز همزمان با روزجهانی کارگر و روز معلم و روز جهانی مطبوعات در روزهای یک شنبه ۱۱ اردیبهشت و دوشنبه ۱۲ اردیبهشت و سه شنبه ۱۳ اردیبهشت همبستگی خود را با کارگران، معلمان و روزنامه نگاران در اعتراض به فشار‌ها و ستم‌های فراوان برایشان با سه روز اعتصاب غذا اعلام می‌داریم. 

اعتراضات در هفته‌های چهارم و پنجم نیز از یکشنبه‌های این هفته به مدت ۴ و ۵ روز ادامه خواهد یافت و روزهای ۱۸ الی ۲۱ اردی بهشت و ۲۵ تا ۳۰ اردی بهشت روزهای اعتصاب غذای ما خواهد بود. 

در صورتی که حاکمیت حاضر نشوند دست از خودکامگی برداشته و تمامی مفاد حق قانونی ملت را بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر اجرا کند این حرکت اعتراضی از روز یک شنبه اول خرداد ماه به صورت اعتصاب غذای نامحدود تا رسیدن به خواسته‌هایمان ادامه خواهیم داد. 

 

سوریه، کمک دولت جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان سوری را تکذیب کرد

Posted: 15 Apr 2011 12:36 AM PDT

جــرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه دولت جمهوری اسلامی جهت سرکوب معترضان سوری به دولت بشار اسد کمک رسانی می کند، دولت سوریه این اتهام را که از سوی مقامات و رسانه های آمریکایی اعلام شده را بی اساس دانست.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تایید کرد که واشنگتن "اطلاعات موثقی" در دست دارد که نشان می دهد دولت جمهوری اسلامی و نهادهای نظامی آن، به سوریه در سرکوب معترضان کمک کرده است و روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقاماتی که خواسته اند ناشناس باقی بمانند گزارش داده است که ایران بطور محرمانه تجهیزات ضد شورش و فن آوری کنترل اینترنت و پیامک های تلفن های سیار در اختیار سوریه قرار داده است.


با گذشت دو روز از انتشار این خبر، مقامات جمهوری اسلامی ایران به این اتهام هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند، اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام وزارت امور خارجه سوریه خبر دریافت کمک از ایران را بی اساس دانسته و رد کرده است.


مقامات رسمی جمهوری اسلامی تا کنون ادعا کرده اند که می گوید که اعتراضات در سوریه بخشی از تلاش غرب برای انتقام گرفتن از یک دولت حامی "جریان مقاومت" است.


بر اساس این گزارش، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین درباره "کمک" ایران به سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته بود: "اگر دولت سوریه از ایران کمک می خواهد، نمی تواند که درباره اصلاحات جدی باشد."


وی همزمان تاکید کرد که آمریکا بر این باور است که ایران نقش فعالی در تحریک اعتراضات مخالفان در بحرین ندارد.


همزمان و به گزارش خبرگزاری آلمان، یک سازمان غیردولتی سوری و مخالف دولت که برای آزادی بیان در این کشور فعالیت می‌کند، سندی فوق‌العاده محرمانه متعلق به سازمان اطلاعات سوریه را فاش کرد، که روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط نیز همزمان آنرا انتشار داد. در این سند محرمانه، روش مقابله نیروهای دولتی سوریه با تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی تشریح شده که شباهت زیادی به روش‌های حکومت ایران برای مقابله با اعتراضات دارد.

مواردی چون "به هیچ قیمتی نباید اجازه داد مسیر اعتراض مردمی متوجه شخصیت اول نظام (بشار اسد) شود؛ نیروهای امنیتی با لباس شخصی وارد جمع معترضان شده و میان آنها اختلاف ایجاد کنند و در صورت نیاز چهره‌های فعال را دستگیر کنند در صورت بروز مواجهه میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان باید دستوری صریح مبنی بر عدم شلیک از طرف ارتش صادر شده و اجازه تیر تنها منحصر به نیروهای آموزش‌دیده و مخفی باشد. باید از تک‌تیراندازان برای هدف قرار دادن افراد استفاده شود تا منبع تیراندازی مشخص نشود برای در دست گرفتن زمام امور در زمینه تبلیغات؛ تک‌تیراندازها می‌توانند افراد ارتش را نیز هدف قرار داده و به قتل برسانند. این امر باعث می‌شود تا روحیه ارتش برای مقابله‌ی تند با تظاهرکنندگان حفظ شود. باید رهبری تظاهرات و اعتراض علیه نظام را به شخصیت‌هایی ربط داد که نزد سوری‌ها منفور هستند، مثل برخی از شخصیت‌های عربستان یا لبنان و سپس همه را به اسراییل و آمریکا ارتباط داد، در صورتی که معترضان به قتل رسیدند، رسانه‌های حکومت باید تیراندازی را به گروه‌های مسلح و تروریست نسبت دهند..."، گوشه هایی از رهنمودهای حکومت پیرامون مقابله با معترضان در سند محرمانه فوق الذکر است.


از سوی دیگر، فردی بنام محمد رضوان که دو هفته پیش در تلویزیون سوریه اعتراف کرده بود که با دریافت پول از تظاهرکننده ها عکس و فیلم میگرفته و به خارج می فرستاده، بعد از آزادی طی مصاحبه ای که در یوتیوب منتشر شده، تمام اعترفات خود را تکذیب کرده و گفته است "ماموران امنیتی مجبورم کردند دروغ بگویم و چاره دیگری نداشته ام."


گفتنی است اعتراضات در سوریه، چند هفته پیش و همراه با موج آزادیخواهی مردم منطقه، از شهر درعا، واقع در جنوب این کشور آغاز شد و به تدریج به شهرهای دیگر گسترش یافته است، که در جریان سرکوب اعتراضات، تا کنون دویست تن جان باخته اند.


دولت سوریه مدعی است گروههای ناشناس و مخالف، دست به کشتار معترضان زده اند، و معترضان نیز، فتنه گرانی تحت تاثیر و تحریک کشورهای خاذجی هستند.


گفتنی است بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز پنجشنبه دستور آزادی صدها نفر از افرادی که در اعتراضات اخیر دستگیر شده بودند را صادر کرد، اما همزمان ادعا کرد "این دستور شامل کسانی که مرتکب جرم علیه ملت و شهروندان دیگر شده اند، نخواهد شد."