جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تحول ساختاری در سپاه؛ ارتقاء اداره اطلاعات به سازمان اطلاعات

Posted:

احسان سلطانی
جرس: در بخش پیشین این گزارش اشاره شد که نقطه آغاز مهمترین تحولات  ساختاری در سپاه پاسداران پیش از انتخابات از زمان ابلاغ حکم رهبر به سردار محمد علی جعفری جهت راه اندازی مرکز راهبردی سپاه بود. سعی نمودیم با جزئیات کاملی هدف از راه اندازی این مرکز را که  بررسی ظرفیت های نیروی مقاومت به عنوان ستون فقرات سپاه پاسدارن و همچنین بررسی چگونگی تقویت یگان رزم سپاه و ایجاد بستر مناسب جهت تقویت بنیه اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران بود را تشریح کنیم.  

 

 

ارتقاء اداره اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات

 

  از میان این 3 تحول، ادغام نیروی مقاومت بسیج در نیروی زمینی با هدف تقویت یگان رزم بسیج وارتباط قوي تر بسيج به عنوان ستون فقرات سپاه  با بدنه رزم آن و به کارگیری در عرصه مقابله با تهدیدات شهری انجام شد  و ایجاد سازمان حفاظت و امنیت سپاه جهت ايجاد انسجام ،يکپارچگي و هم افزايي تشکيلاتي یگان های درگیر مسائل امنیتی سپاه و همچنین توسعه حدود اختیارات آنها با به وجود آمدن یک سازمان که به دلایل و چگونگی  آن نیز اشاره شد بود.

 

  در راستای تقویت بنیه اطلاعاتی سپاه که عزیز جعفری در روز معارفه خود بدان اشاره نموده و از ایجاد سازمان های تازه نفس برای مقابله با جنگ نرم سخن به میان آورده بود اداره اطلاعات سپاه را به سازمان اطلاعات ارتقا دادند.در بررسی این گام از تغییرات صورت گرفته، ابتدا به بسترهایی که برای به وجود آوردن این تغییر فراهم آوردند نگاهی خواهیم داشت و سپس به هدف و نحوه اجرا می پردازیم.

 

  در واقع تیم عزیز جعفری به همراه زیرمجموعه خود موفق شد آنچه که پیش از آن آیت الله خمینی هم موافق اجرای آن نبود را اجرا نماید . با توجه به سابقۀ موضوع در دهۀ اول انقلاب و مخالفت صورت گرفته نسبت به آن از سوی ایشان، و برداشت غالبی که از غیرپاسخگو بودن اینگونه سازمان ها وجود دارد و این که حتی آیت الله خمینی تشکیل این چنین نهادی  را فراقانونی می‌دانستند ،نکته قابل توجه و مهمی است که سپاه پاسداران تا چه حد از مسیر اصلی انقلاب فاصله گرفته است که در اینجا به دلیل جلوگیری از اطاله کلام  به این موضوع که امروز اظهر من الشمس است نمی پردازیم و شرح چگونگی این مخالفت از سوی ایشان با تشکیل اینچنین سازمانی را می توانید در( مصاحبۀ سعید حجاریان با خبرنامه‌ی داخلی جبهۀ مشارکت، شهریور هشتادو چهار) مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. البته این موضوع که سپاه همیشه به دنبال این بود که مجموعه ای را پدید آورد که خود  کت مقام ذی صلاح اطلاعاتی را به تن کند مربوط به تحولات فرماندهی یا تغییرات مرتبط با امروز نیست که آقای هاشمی در بخش هایی از خاطرات خود از جمله خاطرات (۲۹ مهر ۶۰، ۲ اردیبهشت ۶۱، ۲۰ مهر ۶۱) به صورت مستقیم به این موضوع اشاره مینماید که " علیرغم مخالفت سپاه ،طرح وزارت اطلاعات با اکثریت بیش از دو سوم در شور تصویب شد"،لذا تلاش برای یکه تازی در عرصه اطلاعاتی کشور مدت هاست که در سر برخی فرماندهان سپاه قرار دارد و می بینیم که چگونه سنگر به سنگر وزارت را تسخیر کردند و پس از آمدن مصلحی ،بیش از 5 معاون کلیدی وزارت که  معاونینش مدت ها در آن پست ها بودند کنار گذاشته می شوند  و شخصی چون تائب که در دوره فلاحیان با توجه به حجم تندروی هایی که در آن زمان بوده است و به دلیل تندروی از وزارت کنارگذاشته می شود ،امروز در کسوت رئیس سازمان اطلاعات سپاه قرار می گیرد و با ایجاد یک سازمان فراقانونی قصد به دست گرفتن کامل نبض اطلاعاتی کشور را دنبال می کنند.

 

  از اواخر سال 84 یکی از خروجی های مرکز راهبردی سپاه که در قالب چندین طرح به ستاد مشترک سپاه فرستاده شد و از آنجا به صورت دستورالعمل به یگان های تابعه فرستاده شد ایجاد مدیریت هایی مشابه با ساختار اداره اطلاعات ستاد مشترک بود.به این صورت که پیش از آن اگر در معاونت های اطلاعات مناطق یا نواحی یا یگان ها (البته در نمسا) تنها به جمع آوری خبر، تحلیل و بررسی و ارسال و در صورت لزوم اقدام بنا به دستور، مشغول به فعالیت بودند ملزم شدند تا مدیریت های زیر مجموعه خود را مطابق کدبندی هایی که در اداره اطلاعات ستادمشترک سپاه قرار داشت تشکیل دهند و هر مدیریت مستقیم با مدیریت مرتبط با خود در رده بالاتر در تماس باشد.به این صورت که به طور مثال اگر تا سال 84 مدیریت 1400(سیاسی-فرهنگی) به همراه زیرمجموعه هایش چون احزاب،گروهک ها،موسسات،ان جی او ها،و غیره یا 300(تاکتیکی) تنها در قرارگاه ثارالله ،نمسا و ستاد مشترک فعال بود، مناطق، نواحی و یگان های زیر مجموعه نمسا موظف به تشکیل این مدیریت ها به همراه زیرمجموعه هایشان شدند که حدود 12 مدیریت است که هر مدیریت نیز چندین زیرمجموعه دارد.

 

لذا می بینیم با ایجاد بسترهایی ابتدا حوزه فعالیت های خود را تا پائین ترین سطوح حتی در نواحی گسترش می دهند تا تمرکز زدایی را به منظور تقویت رده های معاونت اطلاعات نیروی مقاومت در سراسر کشور به اجرا در آورند تا ظرفیتی ایجاد گردد که در آن راستا  1.با ابلاغ دستورالعمل تشکیل شبکه اشراف و شبکه عیون که طرح هایی چون  تکمیل دفترچه ای بسیار با اهمیت از حیث اطلاعاتی به نام کوی و برزن را با آنها دنبال می نمودند با هدایت و مدیریت نیروهای رسمیشان در پائین ترین سطوح نیز صورت بگیرد 2.آسیبی که به واسطۀ تمرکز برنامه ها در نمسا و نهایتا مناطق بود و موجب ریزش و رویش نیروهای غیر رسمیشان در بسیج می شد و تبعاتی که این ریزش و رویش برایشان در پی داشت به واسطه همان نظارت مستقیم با آموزش های اولیه اطلاعاتی و  ارائه برنامه هایی چون تشکیل شناسنامه های موضوعی و انفرادی مطابق تعریف خاص خود  تبدیل به یک فرصت گردد.

 

  در گام بعد که مدیریت ها شکل گرفت خروجی دیگر مرکز راهبردی ارائه برنامه سال به رده ها به صورت جدول زمان بندی شده بود به صورتی که حتی پائین ترین رده ها که حوزه های مقاومت بودند موظف به اجرای برنامه سال به صورت فصلی بودند ،نظارت ستادی و سرکشی از آن برنامه ها هم مطابق برنامه مرتبط با هر مدیریت بر عهده نماینده رسمی آن مدیریت تازه تاسیس بود.به این صورت پیش از ارتقاء اداره اطلاعات به سازمان ابتدا بسترهای آن را البته با هزینه ها و مبالغ بسیار بالا فراهم آوردند به صورتی که جهت پر نمودن هر شناسنامه موضوعی یا انفرادی بنا به نیاز یا مطابق برنامه سال حداقل 100 هزار تومان به هر نفر پرداخت می نمودند و هر رده حداقل ماهانه بیش از ده شناسنامه موضوعی داشت. حال این را مطابق آمایش سرزمینی حوزه ها در سطح کشور به صورت ماهانه ، صرف نظر از آموزش نیروها و هزینه ای که در راستای آن آموزش ها باید صرف شود حساب نمایید.

 

از طرفی سازمان جدیدالتاسیس حفاظت و امنیت سپاه نیز که از تجمیع سه یگان (سپاه انصارالمهدی،ولی امر و حفاظت هواپیمایی )به وجود آمده بودند نیازمند یک اداره اطلاعات قوی و گسترده بود زیرا حساسیت این نهادها و اخبار و اطلاعات ورودی به آن به واسطه حساسیت ماموریتی آن یگان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا اضافه شدن این اداره نیز به اداره اطلاعات سپاه و ایجاد مدیریت های مشابه تا پائین ترین سطوح که پیشتر توضیح داده شد ظرفیت و بستر ایجاد سازمان اطلاعات سپاه را فراهم آورد .حال اداره اطلاعات سپاه با ایجاد یک سازمان عریض و طویل و فراقانونی و از همه مهمتر با ریاست فردی که در سابقه اطلاعاتیش به واسطه تندرو بودن کنارگذاشته می شود تشکیل شده است .

 

   در زمان معارفه تائب از سوی عزیز جعفری  عنوان می شود به واسطه آشنايي ایشان با انواع جنگ نرم و فعاليت اطلاعاتي همراه با تعاريف مدرن دنيا،امید است ماموريت هاي متناسب با اين مساله(جنگ نرم) را براي اين سازمان تعريف نمایند.در این جمله صرف نظر از آنچه پیشتر گفته شد می توان فلسفه وجودی و چرایی این گسترش حدود اختیارات را مشاهده نمود .

 

با بستری که از سال 84 و از زمان مدیریت خود عزیز جعفری بر مرکز راهبردی برای ایجاد چنین تغییراتی فراهم شد و امروز افرادی اینچنین در راس آن قرار می گیرند نشان از این دارد  که بخشی از فرماندهان سپاه با پشتوانه تفکری در سایه از مدت ها قبل از انتخابات با برنامه ریزی دقیق گام به گام شرایطی را فراهم نمودند که در صورت بروز هرگونه اعتراضی به صورتی اشرافیت داشته باشند و به نوعی تمام سیستم های اطلاعاتی را تحت تسلط خود داشته باشند که بتوانند در لحظه با آن برخورد نمایند .لذا می بینیم سپاه از مدتها قبل خود را برای اجرای یک کودتا در حوزه حمله و دفاع (تقویت یگان رزم و تقویت بنیه اطلاعاتی - امنیتی ) آماده نموده بود.

 

البته حضور گسترده مردم در صحنه اعتراضی و عکس العمل نیروهای اطلاعاتی پس از هر جریان نشان از این داشت که این تغییرات نیز مثمر ثمر واقع نشدند زیرا هنر هر دستگاه اطلاعاتی آن است که از وقوع یک واقعه پیشگیری نماید و قبل از وقوع آن بتواند آن را رهگیری و خنثی نماید نه آنکه با آن همه نیرویی که ادعای سازماندهیشان را دارند و این همه هزینه ای که در این راستا نمودند پس از هر جریان تنها فعالیت اطلاعاتیشان در حوزه عملیاتی و دستگیری و بازجویی آنهم تحت سخت ترین شکنجه ها و نهایتا با اعترافات ساختگی خلاصه گردد.

 

نتیجه بی اعتنایی به هشدارها؛ ۱۳میلیارد دلار کسری بودجه ۸۹

Posted:

نیما رایین
جرس:بودجه 368 هزار ميلياردتوماني سال 89 با خطر عدم تحقق درآمدهاي غير نفتي روبروشده است. این در حالی است که قیمت نفت در ماههای گذشته هماره بالاتر از رقم 65 دلار بود که در بودجه 89 مبنا قرار گرفته است.پایه این سخن از گزارش ایلنا است که با واکنش رجا نیوز نیز مواجه شد .کسری بودجه در سال 89 موضوعی بود که اکثریت نمایندگان در هنگام بررسی بودجه هشدار آن را داده بودند ولی دولت آن را کاملا نادیده رفت ودل خوش به شیوه خرج از بودجه عمرانی به جای بودجه جاری بود که این شیوه را در سالهای گذشته دولت به کرات عمل کرده است .کسری امسال تا سقف 13میلیارد دلار یا حتی بالاتر پیش بینی می شود.

 

به گزارش ايلنا، :«درحالي كه نيمه دوم سال 89 آغاز شده، هنوز كتاب قانون بودجه سال جاري به چاپ نرسيده و اين درحالي است كه برخي اخبار غير رسمي حكايت از عدم تحقق درآمدهاي دولت در سال جاري دارد. زمان‌بندي اجراي بودجه 368 هزار ميليارد توماني دولت درحالي به نيمه سال مي‌رسد كه آخرين خبرها حاكي از عدم تحقق درآمدهاي دولت دارد. سهم درآمدهاي غير نفتي در بودجه امسال 77 هزارميليارد تومان است. بررسي جزييات كسب اين درآمدها نشان مي‌دهد كه عدم تحقق آنها حتمي است. به طوري‌كه بخشي از درآمدهاي مالياتي از جمله درآمدهاي پيش‌بيني شده براي ماليات بر ارزش افزوده محقق نشده است. دولت در لايحه بودجه 89 درآمد حاصل از حقوق ورودي كالاها را 7 هزار ميلياردتومان پيش‌بيني كرده بود كه با تصميم مجلس اين رقم به 13هزار ميليارد تومان افزايش يافت. اين درحالي است كه كميسيون ماده يك هنوز هيچ جلسه‌اي براي تغيير تعرفه‌ها و تحقق مازاد درآمدي كه بر دوش دولت گذاشته شده، برگزار نكرده است. بودجه سال جاري بي‌سابقه‌ترين بودجه تاريخ اقتصادي كشور به لحاظ حجم منابع و مصارف پيش‌بيني شده محسوب مي‌شود. اين بودجه از حیث منابع بالغ بر 3 میلیون و 684 هزار و 703 میلیون و 492 میلیون ریال است و از حیث مصارف بالغ بر سه میلیون و 684 هزار و 73 میلیارد و 492 میلیون ریال مصوب شده، اين درحالي است كه به جز قانوني كه 13 فروردين امسال در قالب ماده واحده ابلاغ شد، كتاب قانون بودجه منتشر نشده است. »

 

اين گزارش مي‌افزايد: بخش قابل توجهي از عدم تحقق درآمدهاي پيش‌بيني شده در بودجه امسال درآمد حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي است كه حدود 11هزار ميليارد تومان برآورد شده كه با توجه به حجم واگذاري‌هاي انجام شده تا پايان شهريور ماه امسال، تنها يك چهارم اين رقم محقق شده و عدم تحقق درآمدهاي حاصل از واگذاري‌ها حتمي است. »

 

واکنش رجا نیوز به خبر کسری بودجه

 

در واکنش به این گزارش ایلنا رجا نیوز که حامی سخت دولت است نوشت:« سایت اصلاح‌طلب ایلنا عادت دارد ادعاهای کذب خود را در فواصل زمانی تکرار کند.چند هفته پیش این سایت خبری با تیتر "کسری پیش از موعد در انتظار بودجه امسال" منتشر کرد که تنها مایه استناد این ادعا عبارت «آخرین خبرها حاکی است»، بود.بنا به گزارش رجا نیوز به دنبال انتشار این خبر، رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ضمن تکذیب ادعای ایلنا، اعلام کرد: کسری بودجه بدین معناست که دولت بعد از مصرف اعتبارات مصوب بودجه‌ای، با یک‌سری نیازهای اجتناب‌ناپذیر روبه‌رو باشد که برای تأمین آنها مجبور به افزایش سقف بودجه از طریق ارائه متمم بودجه شود که اصلاً چنین موضوعی در سال جاری صحت ندارد.»

 

اما به گفته خبرآن لاین :«بنا بر نظر کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس درآمد کشور در سال 89بر اساس قیمت بشکه‌ای 65 دلار نفت از راه فروش نفت   54هزار میلیارد تومان خواهد بود  و هزینه‌های کشور نیز 70هزار میلیارد تومان خواهد بود  از این رو هزار میلیارد تومان فاصله میان درآمد نفت و هزینه‌ها وجود دارد که اگر یکی دوهزار میلیارد تومان درآمد به شکل‌های دیگر تامین شود، کسری بودجه در حدود 13هزار میلیارد تومان خواهد بود.»‬

 

صندوق توسعه ملی در هوا

 

از سویی دیگر  هنوز تكليف اساسنامه صندوق توسعه ملي روشن نيست، به گزارش ایسنا :«دولت در قانون بودجه 89 مكلف شده تا نسبت به واريز مازاد درآمد نفتي به اين صندوق اقدام كند»؛ با اين وجود به رغم انحلال حساب ذخيره ارزي، مشخص نيست مازاد درآمد نفتي كه در بودجه 89 رقم 65 دلار به ازاي هر بشكه مصوب شده به چه حسابي واريز شده است. اين اتفاق در شرايطي افتاده كه 53 هزار ميليارد تومان از بودجه 368 هزار ميليارد توماني با تصويب مجلس به استفاده از درآمدهاي نفتي در بودجه اختصاص يافته است. با اين حال هنوز مشخص نيست كه به جز اين رقم مصوب و در نبود سازوكار شفاف بر درآمدهاي نفتي مازاد درآمدهاي نفتي چگونه هزينه مي‌شود؟

 

يك منبع آگاه در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي دولت به ایلنا  مي‌گويد:« امسال هم به مانند سال‌هاي گذشته عدم تحقق درآمدهاي نفتي وجود دارد و دولت ناچار به برداشت از منابع مازاد نفتي است. »

 

پيش از اين و درآستانه تصويب بودجه 89رحيم ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبري از كسري تراز عملياتي منفي 6 هزار ميليارد توماني بودجه 89 خبرداده بود.

 

این موارد در حالی است که نماینده مردم ایلام ضمن انتقاد از نحوه تنظیم بودجه در دولت گفت چرا با وجود اطلاع کارشناسان دولت از کسری احتمالی، بودجه به این نحوه تنظیم شد. به اعتقاد قنبری کسری بودجه منجر به فدا شدن اعتبارات عمرانی برای هزینه‌های جاری خواهد شد و به افزایش تورم می‌انجامد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی درباره تبعات کسری احتمالی بودجه گفت: «بر اساس تجربه سال‌های گذشته عرض می‌کنم که همواره از اعتبارات عمرانی کاسته و به هزینه‌های جاری افزوده می‌شود. آن هم به این دلیل که چاره‌ای برای هزینه‌های جاری نیست. کم کردن از اعتبارات عمرانی نیز، هم به معنای اضافه شدن به سطح تورم موجود است و هم بر تولید ملی تاثیراتی بسیار منفی خواهد گذاشت. اعتبارات عمرانی را فدای هزینه‌های جاری کردن به معنای فربه شدن دستگاه بوروکراسی دولت است»

 

وی در پاسخ به این سوال که مازاد درآمدهای نفتی به کجا واریز شده است، گفت: «بنا بود مازاد درآمدها به صندوق توسعه ملی واریز شود؛ اما اساس‌نامه این صندوق هنوز به دست ما نرسیده است. البته نسبت به محل مصرف منابع این صندوق در قانون تعیین تکلیف شده است، اما ما نمی‌دانیم درآمدهای اضافی نفتی طی چندماهه گذشته به کجا رفته اند؟ یک احتمال این است که پول‌ها به حساب ذخیره ارزی واریز شده باشد، اما این را مسئولین دولتی باید حتماً مشخص کنند".

 

 هشدارهایی که شنیده نشد

 

در زمان بررسی بودجه هشدارهای جدی به دولت در خصوص کسری بودجه داده شد که ناشنیده گرفته شد .به گزارش ایسنا در موسوم بررسی بودجه مصباحي مقدم در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين‌ كه بودجه 89 تورمي است و با اتكاي بيشتر به نفت تنظيم شده است، اظهار كرد: بودجه عمومي دولت براي سال 89 نسبت به سال 88، 34 درصد افزايش يافته و روشن است كه اين افزايش ناشي از افزايش درآمد ملي نيست. همچنين اين افزايش ناشي از افزايش سهم دولت از درآمد ملي نيز نمي‌شود، بلكه اتكاي بيشتر به درآمدهاي نفتي است.وي با يادآوري اين‌ كه براساس سياست‌هاي بلندمدت نظام ، بايد سال به سال اتكا به نفت در بودجه عمومي كاهش يابد، ابراز كرد؛ بودجه 89 برعكس اين سياست‌ها تدوين شده است.وي اضافه كرد: با توجه به عدم امكان فروش تمام ارز ناشي از درآمد نفت و كسب وجوه آن، بخش قابل توجهي به بانك مركزي داده و در مقابل پول جديد تزريق مي‌شود كه به پول پرقدرت معروف است و تورم سنگيني به دنبال مي‌آورد»

 

در واکنش به آن انتقادها ممبینی گفته بود که بودجه 89،  6هزار میلیارد تومان کسری ترازعملیاتی دارد.در انتقاد به این گفته در روزنامه دنیای اقتصاد این مطلب به چاپ رسید «به‌زعم دولتی ها رقم کسری لایحه بودجه ۸۹ بیش از آن چیزی است که دولت تحت عنوان «کسری تراز عملیاتی» از آن نام می برد  چرا که «کسری تراز عملیاتی» به تنهایی توصیف‌کننده کسری بودجه نیست و فقط بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. با این استدلال بود که غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو شاخص و منتقد کمیسیون اقتصادی مجلس رقم کسری لایحه بودجه ۸۹ را ۱۳ میلیارد دلار یا ۱۳ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌کند. در عین حال این رقم از تخمین‌های کارشناسی که کسری لایحه بودجه ۸۹ را حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده بودند، بسیار کمتر است.»

 

گزارشی تصویری -  هشت سال دفاع مقدس

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mehr/defa aks/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

سخنرانی مسیح علی نژاد و محمد مصطفایی در حاشیه شورای حقوق بشر سازمان ملل

Posted:

 

یک روزنامه نگار و یک وکیل ایرانی امروز در حاشیه شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کردند. مسیح علی نژاد روزنامه نگار در این میزگرد به موضوع آزادی بیان در در ایران پرداخت و محمد مصطفایی وکیل برخی از متهمان جنبش سبز، در مورد اعدام کودکان و لزوم تشکیل دادگاه بین المللی رسیدگی به جرایم ناقضان حقوق بشر در ایران سخن گفت. متن سخنرانی مصطفایی هنوز منتشر نشده؛ اما متن کامل سخنان مسیح علی نژاد به این شرح است:  

آزادی بیان، ترکیب دو کلمه است. یکی آزادی و دیگری بیان. هر کدام برای خود داستان ها دارند و در تفسیر و تبیین و تاویلش رساله ها نوشته اند و ادعاها کرده اند.

 اما در کشور من ایران برای  آزادی لگام تعیین کرده اند و برای «بیان» قاعده ای جز لجن پراکنی ننوشتند. از آزادی وسیله ای ساختند برای  بیانات دروغ خود. اینها که می گویم مشمول حال یک دولت است نه ملت. 

در تاریخ کم نیستند ملتی که مشروعیت یک حکومت را با دست های خالی زیر سوال برده اند و در مقابل کم نیستند حکومت هایی که برای ابقای خود، تا بن دندان مسلح شدند و به روی ملت خویش گلوله کشیدند:
این ایده مشهوری است که گفته اند تاریخ را همواره «برنده ها» می نویسند و این در حالی است که «بازنده ها» نیز جزیی از تاریخ اند. 
داستان فقدان آزادی برای ملت ایران و تسلط حاکمیت  زور و استبداد هم یک داستان یک ساله نیست، سی ساله هم نیست، صد ساله و کهنه است اما من می خواهم  از این فرصت بهره ببرم و از رنج این یک سال که از نزدیک با آن درگیر بوده ام بگویم.

به اینجا آمده ام تا گوشه ای از همین داستان تکراری تاریخ را برایتان بازگو کنم. داستان غم بار قربانیان و کسانی که زندگی شان را به واسطه سرکوب آزادی بیان در ایران باخته اند اما  لابلای داد و ستد های سیاسی و معادلات بین المللی،  نامی از آنان شنیده نشد. پس ابتدا داستان کودکانی ایرانی که قربانیان واقعی محدودیت آزادی بیان در ایران هستند را باز گو می گنم. 
  و سپس از نقش رسانه ها و دولت های جهان برای یک ملت زندانی، برای یک کشور اشغالی به نام ایران


 امروز قربانیان سرکوب آزادی بیان لایه های مختلفی یافته اند. گاه در هیجانات و تندی های تحمیلی حادثه های 
خبری، چشم های، بخشی از این لایجه ها را نمی بینند و گوش ها نمی شنوند. 
لایه هایی هایی که سرکوب آزادی بیان در آن، نمود خبری و رسانه ای یافت، رسانه ها بودند، احزاب و دانشگاه و سپسس خیابان.
بله دنیا شنیده است که در ایران آنان که آزادی بیان برایشان شعاری بیش نیست، روزنامه های منتقد  به تقلب انتخاباتی  را بسته اند، صدها تن از نویسندگان آن روزنامه ها را زندانی، شکنجه، خانه نشین، ممنوع القلم و بیش از ده ها نفر از آنان را  وادار به ترک خانه و خانواده کرده اند.

  دنیا شنیده است  که تمامی احزاب شناسنامه داری که در ایران معتقد به تقلب در انتخابات بوده اند را  پلمپ کرده اند، ده ها تن از فعالین شاخص آن احزاب که پیش از این مسولان و نمایندگان  همان نظام بوده اند را زندانی، وادار به اعتراف تلوزیونی علیه خودشان،  ممنوع از فعالیت سیاسی  و یا  حصر در خانه کرده اند.
  
دنیا شنیده است که سال گذشته نیروهای مسلح وارد حریم خصوصی دانشجویان معترض به انتخابات شدند، و چندین ده تن از دانشجویان مستقر در آن خوابگاه را کشتند، صد ها نفر را دستگیر ، شکنجه، ممنوع از التحصیل و محروم از ادامه یک زندگی معمولی کرده اند.


دنیا همه اینها را شنید اما هرگز نشنید و هیچ بررسی ویژه ای در مورد وضعیت  کودکان این خانواده های معترض که لایه های دیگر  جامعه را تشکیل می دهند انجام نداد. 


هنوز در خود ایران هیچ آمار رسمی ارایه نمی دهند که چه تعداد از معترضان انتخابات کشته و چه تعداد زندانی شده اند تا با استناد به این آمار،  روشن شود که چه تعداد از کودکان جزء قربانیان  سرکوب این آزادی هستند. 

 به این دلیل که از همان روزهای نخست، کمیته ای که برای پیگیری وضعیت آسیب دیدگانِ انتخابات در داخل کشور تشکیل شده بود نیز مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت. اعضای این کمیته بازداشت و اطلاعاتِ مربوط به  خانواده هایی که به این کمیته پناه آورده بودند نیز توسط نیروهای اطلاعاتی ثبت و ضبط شد. نتیجه آن شد که ماموران امنیتی پس از دسترسی به اطلاعات خانواده های کشته شدگان و زندانیان گمنام،  به سراغ این خانواده ها رفته و آنها را تهدید به سکوت کردند. 
  
 و اینگونه شد که  کسی باخبر نشد؛ حتی  یک  پسر نه ساله در تهران تهدید به مرگ شد تا مبادا خبر کشته شدن عضوی از خانواده او به گوش رسانه ها برسد. 

کسی آیا داستان دختر نوجوان یکی از کشته شده های انتخابات را شنید که تهدید به تجاوز در خیابان می شود تا خانواده او با هیچ خبرنگاری در مورد شلیک گلوله به پسر جوان شان مصاحبه نکند ؟

کسی آیا می داند بر سر کودک هفت ساله مهدی محمودیان روزنامه نگاری که بازداشتگاه مخوف کهریزک را افشاکرده بود، چه آمده است؟ 

عبدالله مومنی دانشجوی معترضی است  که در نامه ای  به آیت الله خامنه ای افشا کرد؛ اعترافات او در دادگاه نمایشی تحت شکنجه های روانی ، فحاشی های جنسی بود و فرو کردن سر او  در توالت ، کسی آیا می داند وضعیت روحی دو پسرنوجوان عبدالله مومنی چگونه است ؟
 
کسی آیا از فرزندان احمد زیدآبادی همان روزنامه نگاری که به رهبری جمهوری اسلامی نامه انتقادی نوشته بود خبر دارد که از شب انتخابات تا امروز حتی یک روز هم پدرشان به مرخصی نیامده است

اینها که می گویم قصه نیست، نمونه ای کوچک از زندگی رنجبار کودکانی است که نمی دانند در کشور خودشان چه بلایی بر سرشان آمده است.
 
 ماشین نیروی انتظامی در راهپیمایی  روز عاشورا از روی دو شهروند معترض عبور کرد و آنها را کشت. یکی از آنان، مادر جوانی بود که اینک تنها باز مانده این مادر،  یک دختر هفت ساله است به نام نگین. این دختر کوچک با مادر بزرگ پیرش زندگی می کند، در کشوری که نه  مردم احساس امنیت می کنند که به آنها کمک کنند و نه خود  مسولان جمهوری اسلامی پیگیر وضعیت روحی و مادی آنها می شوند.   

فرزندان علی حسن پور که جنازه پدرشان را بعد از صد و پنج روز از پزشکی قانونی تحویل گرفته اند اینک همانند بسیاری دیگر از خانواده کشته شده های انتخابات،  در دست هایشان یک سند رسمی دارند که تایید می کند پدرشان را با اسلحه جنگی در خیابان  کشته اند.   خیابان ایران برای فرزندان این جان باختگان یادآور مرگ است. اما آزادی بیانی که احمدی نژاد فخرش را در مقر سازمان ملل می فروشد مشمول حال هیچ یک از این کودکان هم نشد تا صدای شان در رسانه های داخل ایران شنیده شود. 

در چنین حکومتی مردم به سختی دست شان را به سمت خبرنگاران و  منادیان آزادی بیان در جهان دراز می کنند.

در دنیای آزاد و آنجا که هنوز آزادی بیان شعار نخست کشورهای دموکراتیک است،  شاید بهتر و راحت تر بتوان قربانی شده ها را شناساند و داستانشان را به گوش وجدان های بشری رساند. 

  من از کشوری می آیم  که دانه دانه دستاورد حقوق بشری بزرگان تاریخ ام را، کوتوله های سیاسی نابود کرده اند شاید به همین دلیل است که در برخی موارد مفهوم آزادی بی حصر و حدود بیان  را  در اینجا به سختی در می یابم، دچار تناقض می شوم و با خودم می گویم: 

چتر آزادی بیان در کشورهای دموکراتیک چنان گسترده است که حتی دیکتاتور را هم در بر می گیرد تا او را در مقابل دوربین های متعدد رسانه های معتبر دنیا  بنشانند،  دیکتاتور نیز  از فراخی چتر آزادی بیان استفاده می کند تا مرگ و رنج ملت بی رسانه خودش را انکار کند، پس جای ملتی که قربانیان همین دیکتاتور هستند کجای این چتر است؟

 چقدر صدای قربانیان همین دیکتاتوری را هم  شنیده ایم؟ خانواده های این زندانیان ایرانی که به تازگی به سازمان ملل نامه نوشته و یاری خواسته اند، چقدر صدای شان شنیده شد؟ 

حاکمیت ایران اجازه ورود خبرنگاران و نماینده های حقوق بشر را به زندان ها نمی دهد اما آیا با ورود هیاتی برای بررسی وضعیت کودکان که قربانیان اصلی این  فاجعه اند نیز مخالفت خواهد کرد ؟

ما دولتی داریم که نگران است مبادا پرسشگری در مورد یازده سپتامبر در آینده ممنوع شود در حالی که پرسشگری در مورد تقلب انتخاباتی در ایران ممنوع است با این همه رییس این دولت با اعتماد به نفس در مقر سازمان ملل ایستاد و گفت کمیته ای باید برای بررسی حادثه یازده سپتامبر تشکیل شود، از طرفی  در ایران هیچ کمیته ای اجازه تحقیق و تفحص در مورد کودتای انتخاباتی را ندارد و آنان که از نظامیان برای دخالت در این کودتا شکایت کرده اند خودشان به زندان افتاده اند. 

    اما برای محک میزان آزادی بیان در ایران و برای اینکه حقیقت گفته های احمدی نژاد در سازمان ملل نیز محک زده شود، ای  کاش هیاتی از همین سازمان ملل روانه ایران می شد تنها با یک هدف غیر سیاسی:  
 بررسی  وضعیت کودکانی که پدران و مادران شان به جرم اعتراض یا کشته شدند و یا در زندان به سر می برند

 اگر چه سوال در مورد ولایت فقیه همواره در ایران ممنوع بوده است اما اینبار باید  دید آیا پرسشگری در مورد یازده سپتامبر مقدس است یا پرسشگری در مورد عملکرد احمدی نژاد که وقتی از سازمان ملل به ایران باز گشت به روحانیون قم خبر برده بود که موقع سخنرانی هاله ای از نور مقدس دور سر او را احاطه کرده بود 
 
این است داستان غم بار «آزادی بیان» در زیر سایه ای  از «آزادی ستیزان» و «آزادی گریزان».

که دروغ های خود در سازمان ملل را مقدس  می پندارند اما از افشای حقیقت حتی توسط کودکان جامعه خودشان می ترسند.   

علیرضا افتخاری: یکی از این میلیون‌ها نفر را ندیدیم که حال ما بپرسد

Posted:

جـــرس: علیرضا افتخاری، از خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی، در پی مسایلی که در ماه‌های اخیر و بعد از در آغوش کشیدن رئیس دولت طی یک مراسم برایش پیش آمد، هم اکنون گلایه مندانه می گوید "یکی از این میلیون‌ها نفر را ندیدیم که حال ما را بپرسد، شاید احتیاط کردند."


گفتنی است در روزی که به مناسبت گرامیداشت ارزش و منزلت خبرنگاران در تهران جشنی بر پا شده بود، علیرضا افتخاری یکی از مدعوینی بود که به روی صحنه رفت و در همان لحظه محمود احمدی‌نژاد خود را به وی رسانده و شروع به دیده‌بوسی با او کرد.


افتخاری بعد از این رخداد گفته بود: احمدی نژاد به محضی که به نزد من رسید خودش را از طرفداران و علاقمندان پیگیر آثارم معرفی کرد و من به رسم تشکر از این ابراز علاقه، او را در آغوش گرفتم.

ناگفته نماند این ابراز علاقه توسط افتخاری به همین‌جا ختم نشد؛ چرا که بنا به گزارش خبرگزاری ها، "افتخاری انرژی بیشتری صرف این ادای احترام کرد" و ایرنا خاطرنشان کرد "این استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی پس از آن که احمدی‌نژاد را در آغوش کشید، به او گفت: آقای رییس‌جمهور دوستت دارم."


این رخدادها، در حالیکه استاد محمدرضا شجریان به دلیل مواضع و اظهارات مردمی اش مبغوض حکومت قرار گرفته و پخش آثار مذهبی اش نیز از رسانه ملی ممنوع اعلام شده بود، با واکنش منفی و انتقادی اقشار مختلف مردم روبرو گردید؛ بطوریکه افتخاری چندی پیش ناگهان اعلام کرد "در پی اتفاقاتی که اخیرا ناخواسته گرفتارش شدم و هجمه بسیاری که بعد از آن، برای خود و خانواده‌ام پیش آمد، رفتن را به ماندن ترجیح می‌دهم، و قصد دارم از ایران بروم و در فرانسه زندگی کنم. ..


ناگفته نماند افتخاری با انتقاد و ابراز گلایه از احمدی‌نژاد و گروه فرهنگی دولت، اظهار داشت "پس از این پیش آمدها و تبعات بسیاری که برای من و خانواده‌ام به وجود آمد، حتی برای یک بار یکی از اطرافیان متعددی که رییس‌جمهور دارد، احوالی از ما نپرسید تا حداقل بدانم کارم درست بوده یا نه اما اکنون می‌گویم نه."


به گزارش آفتاب نیوز، افتخاری هم اکنون به نوعی با ابراز شاعرانۀ احوالش، گلایه‌هایش را نیز به همین شیوه بیان کرده است؛ که متن این یادداشت بدون هرگونه دخل و تصرفی در پی می‌آید:

غمگین نی‌ام که خلق بد شمارند مرا
نزدیک می‌کند به خدا دست رد مرا
کیفیتم چو باده‌ی انگور شد زیاد
گو دیگری مکن طلب که لطف حق
هر روز پنج بار طلب می‌کند مرا
ترسانده است خار انتقام مرا
بازی نمی‌کند گل روی سبد مرا
صائب تبریزی


یکی از این میلیون‌ها نفر را ندیدیم که حال ما را بپرسد، شاید احتیاط کردند، آنها خودشان را قاطی بازی نکردند؛ البته کم لطفی هم نکردند؛ اما نور خدا همه جا با ما بود، ما که بت‌پرست نبودیم، کاری مردانه و مجنونانه کرده بودیم، حتما «قیامتی هم توی کاره، ... خدا پرده زکارها بر می‌داره»، ما که نه خواب داریم نه خوراک، در این آشفته بازار کاری از ما بر نمی‌آید فعلا از چشم‌ها نهان شدیم و از ترس و هراس و امید، حتی آن شیر فروش محله، شیر که به ما نفروخت هیچ به قند و نباتی محل هم گفت که به افتخاری تلخش را بفروش؛ منظورش نبات تلخ بود، البته همراه با سخن تلخ.


به هر حال ما مسافر این دو روز خیالاتیم، دوستان نزدیک ما، چه اصفهانی و چه تهرانی و چه هر جایی هم، جوجه کباب‌ها را بدون ما خوردند، نمی‌دانم آنها، آن دهان بازها، باز هم هوس بیزاری ما را دارند؟!


همه شیشه شکستند،
کف پای ما را بخستند،
حریفان همه مستند
زدند و زدند و زدند.
عجب راه ناهمواریست.


گفتنی است این هنرمند عرصه موسیقی، چندی پیش از رییس سازمان صدا و سیما نیز گله کرده و گفته بود: "در طی سی سال گذشته به قدری آثار مرا بدون اجازه‌ام پخش کرده‌اند که بی‌حساب است، اما دریغ از اندکی مهر و محبت."

مراسم بزرگداشت علي حسن پور

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/mehr/marasem ali hasanpour/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

اعتصاب در بازار آهن تهران

Posted:

علیخانی: دولت به‌جای شعار و پرداخت وام‌ به برخی از کشورها، به داد جوانان بیکار برسد

Posted:

جرس: نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل بیکاری در کشور تاکید کرد: دولت به جای شعار و بعضا پرداخت وام‌های کلان به بعضی از کشورها، به داد جوانان بیکار برسد.

 

به گزارش خانه ملت، قدرت‌الله علیخانی، در نطق میان دستور خود با اشاره به حفظ شأن و جایگاه مجلس به فرازهایی از سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی در خصوص مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: امام فرمودند "علاقه‌مندم که قداست مجلس معظم و وکلای محترم محفوظ باشد تا الگویی باشند برای مجلس‌های جهان"؛ "این مجلس ماحصل خون یک جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند سر تسلیم به مجلس یعنی سر تسلیم به اسلام"، همچنین "این مجلس مجلسی است که در تقابل انحراف ایستاده است و مرکز همه قدرت‌ها و قانون‌ها مجلس است."

 

وی همچنین در نقل گفته‌هایی از رهبر جمهوری اسلامی گفت: مقام رهبری فرمودند "اگر شما قانون مقابل دولت گذاشتید دولت مجبور است عمل کند و عمل خواهد کرد" و "مجلس شورای اسلامی مظهر اقتدار و اختیار ملت است"، "نمایندگان باید پاسخ‌گوی رای اعتمادی که به اعضای دولت می‌دهند باشند"، "مجلس در همه حال باید حریت و صراحت و حق گرایی و استقلال خود را حفظ کند."



علیخانی ادامه داد: جمله آخرم در رابطه با مجلس را از دوست و مبارز قبل از انقلاب و وفادار به امام و رهبری جناب آقای عسگراولادی عرض می‌کنم که ایشان فرمودند: مگر آقای رئیس‌جمهور مجلس را در راس قرار داده که امروز بخواهد تغییر دستور دهد.

 

نماینده قزوین با بیان این که کسی نمی‌تواند مجلس را منحل کند، تصریح کرد: مجلس می‌تواند سوال و استیضاح، طرح تحقیق و تفخص و نظارت بر قوه مجریه کند و کمیسیون اصل نود می‌تواند به عملکرد 3 قوه رسیدگی کند و حتی مجلس می‌تواند و قدرت دارد که به رئیس‌جمهور رای عدم کفایت دهد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه به مشکلات استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل استان آب کشاورزی است و آب شرب است که متاسفانه بعضا آلوده است. بیش از 10 سال است که کتبا وزارت نیرو اعلام کردند که بین 400 الی 500 میلیون مترمکعب حتی بعضا اعلام شد تا 700 میلیون مترمکعب از شاهرود و الموت قابل انتقال به دشت قزوین است.

 

وی افزود: متاسفانه نه تنها دولت و وزارت نیرو اقدامی عملی انجام نداده بلکه با هزاران تاسف در سفر دولت به استان تهران لوله دوم را مصوب کردند که از سد طالقان که استان قزوین 310 میلیون مترمکعب سهم دارد از سهم کشاورزان قزوین به تهران منتقل کنند به دولت و به وزارت نیرو اعلام می‌کنم این به معنی نابودی بخش وسیع کشاورزی استان قزوین است و ظلم مضاعف و آوارگی کشاورزان استان قزوین را به دنبال دارد.

 

علیخانی به عدم راه‌اندازی بیمارستان مینو در قزوین اشاره کرد و تصریح کرد: آقای فرزوند معاون راهبردی رئیس‌جمهور در این مسأله ممانعت ایجاد می‌کند.



وی در ادامه به مسأله بیکاری اشاره کرد و گفت: مسأله بیکاری که گریبان‌گیر اکثر خانواده‌های کشور است؛ دولت به‌جای شعار و بعضا پرداخت وام‌های کلان به بعضی از کشورها به داد جوانان بیکار برسد و چار‌ه‌اندیشی کند این بیکاری لطمه بزرگی به جامعه می‌زند.

 

علیخانی به ارائه تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد و افزود: در این شرایط تحریم مالی که تولیدکنندگان بیشترین خسارت را می‌بینند، سیستم بانکی باید در جهت اعطا تسهیلات حداکثر کارآمدی را داشته باشد ولی به دلیل ناکارآمدی سیستم بانکی هم معوقات بانکی به مرز 50 هزار میلیارد تومان رسیده و هم کارخانجات به دلیل ضعف سیستم بانکی از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش رنج می‌برند.
 

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، امارات را به  مقابله به مثل تهدید کرد

Posted:

واکنش به اظهارات مقام اماراتی

جـــرس: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، در واکنش به سخنان سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن درباره بازرسی از کشتی های ایرانی، دولت آن کشور را به "مقابله به مثل" تهدید کرده و خاطرنشان ساخت "امارات عددی نیست که بخواهد چنین حرفی بزند."


یوسف العطیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، اواخر هفته گذشته از "بازرسی صدها کشتی که تجهیزات مشکوکی به ایران حمل می کردند" توسط پلیس امارات خبر داده و در یادداشتی که روزنامه نیویورک تایمز آن را منتشر کرد، گفته بود: "ما کشتی های زیادی را که گمان می کردیم تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را نادیده گرفته اند، بازرسی کرده ایم."

این دیپلمات اماراتی، با اعلام "حمایت قاطع" کشورش از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، خاطرنشان کرده بود "امارات نه تنها از تحریم های مصوب علیه ایران به صورت کامل حمایت می کند، بلکه تاکنون حساب های بانکی و دارایی های نقدی ایرانیانی را که با برنامه غنی سازی ایران مرتبط بوده اند، مسدود کرده است."


به گزارش مهر، دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، در همین رابطه در پاسخ به این پرسش که امارات تاکنون چندین کشتی ایرانی را در راستای تحریم های شورای امنیت بازرسی کرده است، گفت: "ما هیچ وقت اجازه نمی دهیم که یک چنین کشوری کشتی های ما را بازرسی کند."


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با "تبلیغاتی" خواندن سخنان سفیر امارات در آمریکا، خاطرنشان کرد "ما تابع قانون و مقررات و سلسله مراتب خود هستیم" و به امارات هشدار داد که: "ما آمادگی دفاع و مقابله به مثل در زمینه بازرسی کشتی ها را داریم و هر جا لازم باشد این کار را انجام می دهیم."


بر اساس مفاد قطعنامه ١۹٢۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تمام دولت های جهان موظفند محموله های هوایی و دریایی را که به ایران فرستاده یا از آن خارج می شود در فرودگاه ها، بنادر و آب های قلمروی خود - در صورتی که بر این باور باشند که آن محموله ها حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی ممنوع اعلام شده است - بازرسی، توقیف و حتی در صورت لزوم نابود کنند.


سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، اوایل تابستان امسال طی سخنانی که روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز آن را منتشر کرد، با بیان اینکه "امارات نمی تواند با ایران هسته ای زندگی کند" گفته بود: "منافع بمباران سایت های هسته ای ایران، هزینه های کوتاه مدتی که این چنین حمله ای می تواند در بر داشته باشد را تحت الشعاع قرار می دهد."


گفتنی است طی ماههای اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران، گزارش‌هایی درباره بسته شدن بیش از چهل حساب بانکی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در امارات، در چهارچوب اجرای تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی منتشر شده است. همچنین در هفته های اخیر، اتباع ایران مشکلات زیادی با بانک های امارات متحده پیدا کرده اند.

رهبری: عده‌ای اصرار دارند حضور توطئه‌گر دشمن را در حوادث گوناگون نادیده بگیرند

Posted:

جرس: رهبر جمهوری اسلامی با بیان ارقامی که آن‌ها را "آمارهای تکان دهنده از وضعيت زندگی مردم آمريکا" خواند، مدعی شد: البته رئيس‌جمهور محترم بخشی از اين حقايق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بيان کردند و وجود چندين ميليون کارتن خواب و ده‌ها ميليون انسان در زير خط فقر بخشی از حقايق تلخ جامعه امريکا است.

 

به گزارش ايلنا ، آقای خامنه‌ای امروز در ديدار ائمه جمعه سراسر کشور، اظهار عقیده کرد: مهمترين وظايف ائمه جمعه، توجه بيش از پيش به اين جايگاه والا، آگاهی از واقعيت‌های روز‌جامعه، غافل نشدن از طراحی‌های دشمن، ارتباط نزديک و صميمی با جوانان و استفاده از ابتکار و توانايی‌های آنان است.


وی افزود: مستکبران و زياده طلبان دنيا برخلاف شعارهايشان، تمام قدرت و ثروت را برای عده‌ای معدود و اطرافيان خود می‌خواهند که نمونه بارز آن مقايسه وضعيت زندگی مردم عادی با حاکمان، در امريکا است.
رهبر جمهوری اسلامی با بیان ارقامی که آن‌ها را "آمارهای تکان دهنده از وضعيت زندگی مردم امريکا" خواند، مدعی شد: البته رئيس‌جمهور محترم بخشی از اين حقايق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بيان کردند و وجود چندين ميليون کارتن خواب و ده‌ها ميليون انسان در زير خط فقر بخشی از حقايق تلخ جامعه امريکا است.


وی ادامه داد: در‌مقابل چنين تفکر زياده طلب خواهانه‌ای که به دنبال سلطه بر همه دنياست، يک ملت با همه وجود ايستاده است و زير بار حرف زور نمی‌رود و در حمايت از ملت‌های مسلمان و مظلوم به ويژه مردم فلسطين نيز صريحاً اعلام نظر می‌کند.


وی افزود: خشم، تهديد، و دندان گرگ نشان دادن سلطه طلبان در مقابل چنين ملتی، غيرمنتظره و غيرطبيعی نيست، اما در مقابل اين تهديدها يا بايد تسليم شد يا اينکه با استحکام ايمان و ارتباط با خداوند، در مقابل زياده خواهان ايستاد.
رهبر جمهوری اسلامی ابراز عقیده کرد: مقاومت و ايستادگی خواسته اسلام و قرآن است و اين ايستادگی از خصوصيات ذکر کثير نماز‌جمعه است و اگر اين ذکر کثير، همه ابعاد درونی، اجتماعی، سياسی و بين المللی را دربر بگيرد، قطعاً جامعه مقاوم و استوار خواهد بود.


خامنه‌ای، آگاهی از مسائل روز و واقعيت جامعه و هوشياری را از ديگر وظايف ائمه جمعه برشمرد و گفت: در طول سی سال گذشته، لغزش‌ها، خطاها، انحراف‌ها و از مسير خارج شدن برخی افراد به دليل بی‌اطلاعی از واقعيت‌ها بوده است.


وی توجه به "طراحی و توطئه دشمن" را از جمله وظايف مهم ائمه جمعه دانست و اظهار نظر کرد: در سال‌های اخير برخی قلم‌ها، تلاش فراوانی کردند تا موضوع دشمن شناسی را از ذهن جامعه و مردم خارج کنند و حتی در برخی موارد مغالطه می‌کردند که نظام برای فرار از مسئوليت برخی مشکلات داخلی، دائماً موضوع دشمن خارجی را طرح می‌کند.


رهبر جمهوری اسلامی افزود: اين حرف از اساس نادرست است، زيرا کسی نمی‌تواند منکر کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و سهل انگاری‌های مسئولان در بروز برخی مشکلات در سی سال گذشته باشد، اما اين موضوع نبايد به معنای ناديده گرفتن دشمن باشد.


آقای خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه "همواره بايد مراقب کيد و طراحی دشمن بود"، افزود: چرا عده‌ای اصرار داشته و دارند که حضور دست توطئه گر خبيث و فعال دشمن را در حوادث گوناگون کشور ناديده بگيرند. بايد همواره نسبت به تحرک دشمن هوشيار بود و شيوه مقابله با آن را دانست.


وی با این مدعا که "امروز مهمترين نقطه‌ای که دشمن بر آن متمرکز شده جوانان هستند، گفت: جوانان که اکثريت جمعيت کشور را تشکيل می‌دهند، اصلی ترين هدف دشمن هستند، زيرا جوان موتور پيش برنده کشور است. بايد جوانان را از آسيب خطرهای دشمن حفظ کرد که يکی از راه‌های آن، ارتباط مستمر و هدايتگر ائمه جمعه با جوانان است.


رهبر جهوری اسلامی ادامه داد: بايد با جوانان رفيق بود و حرف و سخن آنان را شنيد و راه را برای حضور آنان در عرصه های مختلف باز کرد.