جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تصاویری زیبا از دریاچه ارومیه، دریاچه ای که در مرگ و زندگی دست و پنجه نرم میکند

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/daryache oromieh/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

خودکفایی بنزینی به قیمت نابودی پتروشیمی

Posted:

نیما رایین
جرس: وزیر نفت از توقف سفارش خرید بنزین از خارج سخن می گوید.مدیرعامل پتروشیمی از توقف صادرات پتروشیمی خبر می دهد.این دوخبر در واقع حکایت از چگونگی خودکفایی بنزین دارد .خودکفایی که به قیمت نابود شدن صنعت پتروشیمی در ایران می انجامد .صنعتی که در ده ساله گذشته میلیارد ها دلار هزینه صرف آن شده است تا ایران به جرگه صادر کنندگان این صنعت بپیوندند.

 

اعلام خودکفایی در تولید بنزین در حالی است که طبق گزارش گمرک واردات سوخت در پنج ماهه ‌ی نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش داشته است و هم چنین میزان بنزینی که ماه گذشته وارد ایران شده، به لحاظ وزنی معادل یک چهارم کل واردات کشور بوده است.

 

در این زمینه خبرگزاری رویترز هم از قول یک تحلیلگر نفتی با اشاره به کندی روند توسعه پالایشگاه ‌های ایران نوشته است درمورد خود کفایی تولید بنزین ایران تا سال‌ ۲۰۱۴ هم تردید وجود دارد. چنین تردید هایی از سوی برخی دیگر از کارشناسان از جمله متخصصان ژاپنی نیز ابراز شده است. به ادعای این افراد فرسوده بودن تاسیسات استخراج و پالایش نفت در ایران افزایش پنجاه درصدی تولید بنزین در چند هفته را به لحاظ فنی ناممکن می‌کند. این درحالی است که به گفته  وزیر نفت این افزایش تولید با تغییر کاربری مجتمع ‌های پتروشیمی حاصل شده است.

 

جایگاه نازل ایران در صنعت پتروشیمی

 

روزنامه لوموند به تازگی در مقاله ای به موضوع صنعت پتروشیمی در خلیج فارس پرداخته است .در این مقاله آمده است:«يکی از آرزو های بزرگ مردم منطقه خليج فارس اين بود که به جای نفت خام، فرآورده های نفتی و به خصوص محصولات پتروشيمی به بازار های جهانی صادر کنند و مقاله «لوموند» نشان مي دهد که اين آرزو کم کم به تحقق می پيوندد دستکم در بخش عربی خليج فارس از جمله عربستان سعودی. سعودی ها، قطری ها، کويتی ها و اماراتی ها با استفاده از نفت و گازی که زير زمين دارند، پر آوازه ترين شرکت های پتروشيمی دنيا را از آمريکا و اروپا و ژاپن، با تکنولوژی دست اول، به سرزمين های خودشان جلب مي کنند. آنها می خواهند به جای نفت بنزين بفروشند و همينطور پلاستيک که در توليد خود رو مورد استفاده قرار مي گيرد و يا در ساخت و ساز. پيش از اين موادی چون اتيلن و پولی پروپيلن که در توليد پلاستيک مورد استفاده قرار مي گرفت، عمدتا در آمريکا و اروپا توليد مي شد، ولی امروز توليد بخش مهمی از اينگونه فرآورده ها به کشور های ديگر منتقل شده و منطقه خليج فارس مي خواهد در اين عرصه به قطب اصلی تبديل بشود، به خصوص از اين لحاظ که بازار فرآورده های پتروشيمی مثل پلاستيک روز به روزگسترده تر مي شود، از جمله به دليل رشد بسيار چشمگير در قدرت های نوظهوری مثل چين و هند. »

 

به گزارش رادیو فردا :«متاسفانه از ايران، دستکم در اين مقاله نامی در ميان نيست. عقب ماندگی ایران در صنعت پتروشیمی به خصوص در مقايسه با عربستان سعودی، بسيار آشکار است. عربستان سعودی شرکت «سابيک» را دارد که در سال ۲۰۰۷ بخش پلاستيک سازی جنرال الکتريک آمريکايی را يازده ميليارد دلار خريد و پيش بينی مي شود که تا پنج سال ديگر در عرصه شيمی شرکت "باسف"BASF آلمانی را هم بگيرد و شرکت اول در جهان تبديل بشود. »

 

این در حالی است کهايران پيش از انقلاب اسلامی و زودتر از ديگر کشور های منطقه خليج فارس به اهميت استرتژيک پتروشيمی پی برد. ولی با انقلاب و جنگ، اين رشته صنعتی در ايران به شدت آسيب ديد و بعد ها هم، به دليل کمبود سرمايه گذاری و به ويژه ناتوانی از جذب سرمايه و تکنولوژی به دليل تنش های پايان ناپذيرش با دنيای صنعتی، اين عرصه را هم به رقيبانش باخت. گرفتار بودن پتروشيمی در دست دولت و شبه دولت از جمله سپاه پاسداران، يکی ديگر از مشکلاتی هست که بر اين صنعت سنگينی مي کند. »

 

خودکفایی به چه قیمتی؟

 

 خودکفایی 48ساعته در تولید بنزین در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته توسط نفتی ها اعلام شد که در واکنش به این موضوع وزیر نفت دوره اصلاحات در روزنامه سرمایه یادداشتی در پاسخ به این موضوع نوشت:«طرح خودکفایی ۴۸ ساعته بنزین یعنی  تولید این فرآورده از لایت اند، متانول تولیدی پتروشیمی، ضایعات پالایشگاهی، نفتای سبک و سنگین و محصولات آروماتیکی را مورد توجه قرار داده و تبدیل برش های گازوئیلی و نفت سفید پالایشگاه ها به بنزین را نیز مدنظر دارد.»

 

وی در ادامه نوشت:«اما باید دقت کرد اجرای این طرح، تولید کشور در بخش پتروشیمی را کاهش می دهد و در نتیجه به جای اینکه نفتای پتروشیمی را به محصولات نهایی پتروشیمی تبدیل کنیم آن را به بنزین تبدیل کرده و با نرخ پایین در بازار داخلی خواهیم فروخت و چنین فرآیندی از توجیه و صرفه اقتصادی برخوردار نیست. طرح خودکفایی ۴۸ ساعته بنزین بیش از آنکه جنبه تولیدی داشته باشد جنبه تبلیغی دارد وگرنه ما نباید طرح هایی که تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی با ارزش افزوده بالاتر را به سمت تولید بنزین ارزان قیمت داخلی سوق می دهد، به عنوان راهکاری برای خلاص شدن از واردات بنزین انتخاب کنیم و از این طریق بی نیازی خود را به واردات بنزین تامین کنیم زیرا این کار در عمل به معنای تعطیل کردن بخشی از تولید ارزشمند کشور بوده زیرا تولید را در سه مجتمع بزرگ پتروشیمی از بین می برد و به زیان اقتصاد کشور است.»

 

ودر ادامه:«بنابراین بهتر است به جای استفاده از نفت و متانول برای تولید بنزین، از راهکارهای مقرون به صرفه و با توجیه اقتصادی و فنی بهتر استفاده کنیم زیرا در حال حاضر محصولاتی مانند متانول و نفت و محصولات آروماتیکی می توانند تبدیل به محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده و قیمت بالاتر شوند و درآمد حاصل از آن به رشد و توسعه صنعتی و تولید و اشتغال کشور کمک کند.در واقع خودکفایی بنزین، هدف ارزشمندی است که باید برای دستیابی به آن از روش های دارای توجیه اقتصادی و پایدار استفاده کرد، اما توسل به راهکارهایی که خودکفایی بنزین را به قیمت زمینگیر کردن سایر بخش های اقتصادی، به ویژه صنعت پتروشیمی محقق سازد، منطقی نیست. علاوه بر این مثمرثمر بودن طرح خودکفایی ۴۸ ساعته بنزین نیز کوتاه مدت یا با اغماض، میان مدت است و از زاویه کارشناسی، چندان قابل دفاع محسوب نمی شود، مگر آنکه بر غلظت نقش «شرایط خاص» در ارزیابی خویش بیفزاییم که در این صورت هم باز نباید فراموش کرد «شرایط خاص»هایی از آن جنس که مورد استناد مسوولان است به سرانگشت تدبیر و در چارچوب منافع ملی، شرایطی قابل اجتناب است.»

 

در واقع با اعلام مدیر عامل شرکت پتروشیمی مبنی بر توقف صادرات پتروشیمی پیش بینی زنگنه در یکسال پیش به تحقق پیوست وصنعت پتروشیمی کشور تعطیل شد .

 

کیفیت بهتر بنزین در لبنان

 

از سوی دیگر باید در این هیاهوی شعار های دولتی ها به کیفیت بنزین تولید شده در داخل پرداخت که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان مشکلات عدیده زیست محیطی با خود دارد . به گزارش کلمه :«بنا بر استانداردهای بین المللی اکتان بنزین سوپر بالاتر از ۹۵ و معمولا در سطح ۹۷ قراردارد و روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین سوپر با اکتان بالاتر به بنزین خام تولید پالایشگاههای داخلی برای افزایش عدد اکتان آن اضافه می شود»

 

بر اساس قانون در ایران عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷ و برای بنزین سوپر ۹۵ است، اما متاسفانه به دلیل استفاده از روش غیرعلمی ترکیب انواع بنزین برای بالابردن اکتان به جای افزایش کیفیت بنزین تولیدی و همچنین کیفیت فوق العاده پائین بنزین تولید شده در برخی از پالایشگاههای کشور اخبار متعدد از عرضه بنزین معمولی با اکتان ۸۰-۸۵ در شهرستانها و بنزین سوپر با اکتان متغیر ۹۰-۹۲ بسته به موقعیت جغرافیایی جایگاه عرضه ، حکایت دارد. در حالیکه سازمان حفاظت از محیط زیست بارها نسبت به مخاطرات ناشی از آلایندگی بنزین با اکتان پائین تر از ۹۰ هشدار داده است.

 

تحلیلگران اقتصادی در حیرتند که در کشوری مانند لبنان علیرغم مشکلات فراوان استقرار سیستم مدیریت سوخت، جنگهای داخلی و حملات نظامی به زیر ساختهای پخش انرژی در حال حاضر بنزین معمولی با اکتان بالاتر از ۹۲ و بنزین سوپر با اکتان ۹۷ توزیع می گردد اما در پایتخت یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد نفتی کیفیت پائین بنزین موجب ایجاد مشکلات فراوان برای خودروها می گردد.

 

گزارش تصویری -  مراسم بزرگداشت رکن الدین خسروی

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/marasem rokeldin khosravi/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

اخبار ادیان با مدیر مسئولی محمد ابطحی منتشر شد

Posted:

جرس : بیست و نهمین شماره مجله تخصصی "اخبار ادیان" به عنوان فصل جدید فعالیت های موسسه گفتگوی ادیان با ‍پرونده ویژه دین و محیط زیست منتشر شد.

این نشریه به صاحب امتیازی موسسه گفت و گوی ادیان و مدیر مسوولی سید محمد علی ابطحی است .

بخش اصلی این شماره از مجله اخبار ادیان که در بخشهای خبر، شناخت، گفت و گو، نظر و مروز منتشر شده است به موضوع ارتباط دین و محیط زیست اختصاص دارد.

بخش های ویژه خبری از بررسی آداب عبادی صابئین مندایی تا رشد جنبش های زیست محیطی از درون مساجد آمریکا و دیگر خبرهای این حوزه هم در کنار گزارش هایی از دیگر ادیان و بررسی کتاب های منتشر شده در حوزه دین از دیگر قسمت های این مجله است. 

احمد توکلی: اظهارات احمدی نژاد به روحیات فردگرایانه او برمی گردد

Posted:

جرس: احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل در راس امور بودن مجلس تکثر قدرت در آن است، زیر سئوال بردن اصول قانون اساسی پس از 21 سال را تعجب آور دانست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تشریح اهمیت تاکید آیت الله خمینی بر در راس امور بودن مجلس گفت: به عقیده من اینکه امام امت بر در راس امور بودن مجلس معتقدبودند به دو دلیل است، دلیل اول از نظر قانون اساسی و اصول پارلمانی است، در این اصول مجلس در شکل کلی بر قوه مجریه برتری دارد دلیل آن هم این است که مجلس و نمایندگان آن می توانند همه وزراء را بدون رضایت رئیس جمهور استیضاح کنند.


توکلی تاکید کرد: بر اساس اصول پارلمانی و قانون اساسی جمهوری اسلامی مجلس می تواند به عدم کفایت رئیس جمهور رای دهد و او را عزل کند چرا که خود رئیس جمهور به عنوان یک فرد در معرض خطا قرار دارد و به همین خاطر قانون اساسی اثبات عدم کفایت رئیس جمهور را برای مجلس مجاز کرده است تا در صورت رای مجلس به عدم کفایت رئیس جمهور رهبری حکم نهایی را صادر کنند.


وی تاکید کرد: اما عکس این قضیه یعنی حذف مجلس برای رئیس جمهور یا قوه مجریه امکان پذیر نیست پس به همین دلیل می توان گفت که تطبیق مجلس بر قوه مجریه شناخته شده و محرز است .


توکلی ادامه داد: به عقیده بنده دلیل دومی که امام (س)بر در راس امور بودن مجلس تاکید داشتند بحث استبداد است و آن قوه ای که ظن استبداد از سوی آن می رود قوه مجریه است نه مجلس ،چرا که قوه مقننه به خاطر تکثر مطلقا امکان استبداد ندارد.


نماینده تهران گفت: به خاطر تکثر قدرت در مجلس است که این نهاد از لحاظ قانونی حافظ مردم سالاری شناخته شده است.


توکلی در ادامه تاکید کرد: اینکه می گویند در راس امور بودن مجلس مربوط به زمانی بوده که نخست وزیری وجود داشته است درست نیست و نمی توان با استناد به آنها در راس امور بودن مجلس را زیرسئوال برد.


نماینده تهران افزود: عجیب است که بعد از گذشته 21 سال از تدوین قانون اساسی هم اکنون بخواهیم جایگاه مجلس در آن را زیر سئوال ببریم و تعجب آورتر اینکه این اقدام از سوی شخصی صورت می گیرد که خود تا کنون دو بار به قانون اساسی قسم خورده است.


توکلی در ادامه گفت: به عقیده من تطبیق قوه مقننه بر قوه مجریه بسیار آشکار است و فکر می کنم موید این امر هم صراحت قانون اساسی و علاوه بر آن مواضع امام (س)و موضع گیری ها ی مقام معظم رهبری است.


وی یاد آور شد که رهبری در آخرین اظهار نظر در مورد مجلس در سال 83 بر در راس امور بودن مجلس تاکید داشت.


توکلی با مطرح کردن این سئوال که آیا در راس امور بودن مجلس واقعی است یا نه، ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد بوده ایم که قوه مجریه و در راس آن رئیس دولت از مجلس تمکین نکرده است و مجلس و در راس آن رئیس قوه مقننه هم به خاطر مصالح داخلی و خارجی نظام از قدرت پارلمان برای تمکین کردن دولت از مجلس استفاده نکرده است که البته اگر دولت به این رویه ادامه دهد مجلس از قدرتش برای ملزم کردن آن استفاده خواهد کرد.


رئیس مرکز پژوهش ها با اعتقاد بر اینکه زیر سئوال بردن جایگاه مجلس به روحیات فرد گرایانه اشخاص در قدرت بر می گردد افزود: در یکی از ملاقات های نمایندگان با رئیس جمهوری بود که رئیس جمهور از خانم افتخاری نماینده تهران پرسیدند که چه می شد ما به جای دو قوه (مجلس، دولت) فقط یک قوه داشتیم که خانم افتخاری پاسخ دادند فقط دیکتاتوری می شد! به عقیده من این مکالمه خود گویای همه مسائل مطرح شده اخیر است.


وی در پایان تصریح کرد: تکرار این مواضع سبب می شود که مسئولان از مسائل اصلی کشور که حفظ مصالح و منافع مردم است غفلت کنند که این برای نظام خطرناک است به عقیده من نباید مسئولان با بیان سخنانی که ابداعی است و سابقه ای ندارد از مسائل اصلی کشور و وظایف خود دور شوند.
 

اعتراض معاون وزیر ارشاد به رفع توقیف روزنامه  آسیا:  قوه قضاییه ناهماهنگ عمل نکند

Posted:

جرس: معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد با بیان این‌که توقیف روزنامه آسیا تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات بوده است، گفت: نباید قوه قضائیه به دلیل ناهماهنگی‌های پیش‌ آمده، روزنامه متخلف آسیا را قبل از بررسی حقوقی تبرئه کند.

 

به گزارش ایسنا، محمدعلی رامین پس از نشست خبری عصر روز شنبه، در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع که بازپرس شعبه نهم دادسرای کارکنان دولت و رسانه در نامه‌ای خطاب به هیات نظارت دلایل توقیف روزنامه آسیا را ناکافی دانسته و به رفع توقیف آن اقدام کرده است، صحت دارد، اظهار کرد: مشکلات حقوقی در بررسی این پرونده در قوه قضائیه پیش آمده که در حال بررسی هستیم و امیدواریم حل و فصل شود.

 

او در بیان اینکه با این وجود روزنامه می‌تواند منتشر شود، گفت: از نظر هیات نظارت بر مطبوعات این روزنامه هنوز توقیف است. رفع مشکلات حقوقی به همکاری قوه قضائیه با هیات نظارت بستگی دارد تا بتوانیم حقوق عمومی را حفظ و از انتشار یک نشریه متخلف جلوگیری کنیم.

 

رامین همچنین اظهار کرد: قوه قضائیه باید پیگیر اسناد مربوطه باشد و اگر احیانا اشکالی بر روند ارتباط پیش ‌آمده با همکاری متقابل میان معاونت مطبوعاتی و قوه قضائیه حل و فصل شود.

 

او خاطرنشان کرد: آنچه از سوی قوه قضائیه به ما منتقل شده این بوده که اسناد و دلایل مطرح شده مبنی بر توقیف روزنامه آسیا به آن‌ها منتقل نشده است و این به آن معنا است که این اسناد باید به آن‌ها منتقل شود؛ نه اینکه رفع توقیف از روزنامه صورت بگیرد.

 

رامین همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مربوط به رفتن وی از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحت دارد یا خیر، گفت: شتر در خواب بیند پنبه دانه!
 

احمدی‌نژاد: سکینه محمدی به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌است

Posted:

جرس: محمود احمدی‌نژاد، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "ای‌بی‌سی" آمریکا درباره حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی گفت: این خانم به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌است، خبری که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است و این تاثیر همان چیزی است که متاسفانه دولتمردان آمریکائی به دنبال خبر منفی و غیرواقعی از ایران هستند.

 

به گزارش رادیو فردا، احمدی‌نژاد در ادامه این گفت و گو افزود: اگر این فرد محکوم هم شده باشد، می‌تواند با اعتراض، مراحل چهارگانه تجدید نظرخواهی را طی کند، بنابراین وقتی حکمی صادر نشده‌است، چطور می‌تواند، انتشار خبر سنگسار واقعی باشد.

 

وی در ادامه با "نابجا" خواندن حساسیت نسبت به موضوع پرونده سنگسار خانم محمدی گفت: یک شخص در آلمان با انتشار خبرهای کذب در این باره، سروصدایی ایجاد کرد و این موضوعی بر علیه ایران شد.

 

احمدی نژاد به نام این فرد اشاره ای نکرده است.

 

اظهارت احمدی‌نژاد در زمینه عدم صدور حکم سنگسار برای این متهم در حالی بیان می شود که به گفته مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد از سوی دادگاه به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام به وسیله دار محکوم شده است.

 

پیش از این در تیرماه سال جاری، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی اعلام کرده بود، بنا بر دستور رئیس قوه قضائیه حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی متوقف شده‌است و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "با وجود قطعیت حکم صادره، با پیگیری‌های ستاد حقوق بشر تاکنون این حکم به مرحله اجرا در نیامده‌است."

 

در عین حال، محکومیت این زن ۴۳ ساله به مجازات سنگسار با اعتراض‌های گسترده دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و شخصیت‌های جهانی روبه‌رو شده‌است.

 

احمدی‌نژاد، برای شرکت در شصت و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس «هزاره» و نشست «تقریب ادیان و گفت‌وگو برای صلح» از روز شنبه به نیویورک سفر کرده‌است.

محکومیت سعید حائری به دو سال و شش ماه حبس و 74 ضربه شلاق

Posted:

جرس: سعید حائری عضو کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی و فعال حقوق مدنی به دو سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.


به گزارش جرس، صبح امروز حکم سعید حائری به وی ابلاغ شد که بر اساس آن او به دو سال و شش ماه حبس تعزیری براساس ماده 610(اجتماع و تبانی) قانون مجازات و 74 ضربه شلاق براساس ماده 618 (اخلال در نظم عمومی) محکوم شد.


سعید حائری روز 20 اسفند 88 با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی پس از تحمل ۸۰ روز حبس آزاد شد. سعید حائری در ۲۹ آذرماه به همراه شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی بازداشت شده بود.
 

مخالفت با آزادی مشروط سه زندانی سقزی

Posted:

جرس: مقامات قضائی شهر سقز با آزادی مشروط سه زندانی سقزی به نام های جلال کس‌نزانی، داود ریاحی و محمد هردنگی مخالفت کرده اند.

 

به گزارش آژانس خبری موکریان، جلال کس نزانی که حدود هفت ماه است در زندان سقز محبوس است به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف، از سوی دادگاه انقلاب به چهارده ماه حبس تعزیری محکوم شده است.


هم چنین داود ریاحی و محمد هردنگی نیز که حدود یک سال است درهمین زندان بسر می برند به اتهام همکاری با اپوزیسیون هرکدام به دو سال حبس محکوم شده اند.

 

لازم به ذکر است براساس ماده 38 قانون مجازات اسلامی ، هر کس برای بار اول به حبس محکوم شده و نصف مجازات را گذرانده باشد، دادگاه می تواند در صورت داشتن شرایطی، حکم آزادی مشروط وی را صادر کند.

 

هم چنین براساس این گزارش، روز 23 شهریور ماه سال جاری نیز حامد برائی محاکمه شد. وی که مدتی را در بازداشت بسر برده و با قرار وثیقه آزاد شده بود به همکاری با احزاب کردی متهم شده است.
 

هاشمي رفسنجاني: انتقاد جدي با حفظ اصول براي پيشرفت جامعه لازم است

Posted:

جرس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر پرهيز از افراط گرايي در تمام زمينه‌ها انتقاد جدي با حفظ اصول را براي پيشرفت جامعه لازم دانست.

 

به گزارش پارلمان نیوز، اکبر هاشمي رفسنجاني در ديدار با جمعي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان گرگان، توسعه دانشگاه‌ها به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي را سرشار از موفقيت دانست و گفت: انجمن‌هاي اسلامي و علمي نهادهاي مستقلي هستند كه از به هم پيوستن يا اجتماع آگاهانه و داوطلبانه دانشجويان يك يا چند رشته‌ علمي پديد مي‌آيند، تا از طريق تعامل آزاد خردمندانه و به دور از سلطه بتوانند با هر تخصص، زمينه لازم را براي پيشبرد علم، تنظيم و ترويج اصول و قواعد علمي، اخلاقي، سياسي و فرهنگي زمينه پيشرفت و آگاهي جامعه را به دور از محدوديت‌ها و محروميت‌ها فراهم کنند.

 

رئيس مجلس خبرگان رهبري از دانشجويان به عنوان يكي از حوزه‌هاي مهم تاثيرگذار در دوران هشت سال دفاع مقدس، دوران سازندگي و پس از آن دانشجويان را نماد نقش آفريني و بالندگي كشور ياد كرد و كمبود فضاي كار پس از فارغ‌التحصيلي را خسارت بار توصيف كرد و افزود: در صورت وجود فضاي باز سياسي دانشجويان مي‌توانند با شناسايي و حضور در فعاليت‌هاي اجتماعي مورد نياز احساس رضايت كرده و با علاقمندي و پشتكاري كه در همه جوانان به ويژه دانشجويان وجود دارد وارد جامعه شوند.

 

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر پرهيز از افراط گرايي در تمام زمينه‌ها، انتقاد جدي با حفظ اصول را براي پيشرفت جامعه لازم دانست و در خصوص حذف يارانه‌ها همياري همه‌ اقشار مردم در اين زمينه را يك وظيفه‌ ملي و انجام آن را در راستاي سياست‌هاي كلان اعلام كرد.

 

رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از اهداف بلند و آرماني سند چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي ايران را احراز جايگاه اول علم و فناوري در 28 كشور منطقه دانست و تحقق آن را مستلزم سياستگذاري صحيح و عزم جهاد ملي دانست كه مهمترين ركن براي نيل به اهداف تعيين شده در آن دانشجويان هستند و از آنان به عنوان يكي از اصلي‌ترين اركان نظام فكري معرفتي توليد دانش نام برد و گفت: دانشجويي كه داراي تفكرات آزاد و بدون دغدغه است مي‌تواند تمدن ساز افق حركت دانشگاه‌ها براي دهه‌هاي آينده باشد.

 

در ابتداي اين ديدار دبير و تعدادي از دانشجويان و اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان با اشاره به تاريخچه تاسيس اين انجمن گزارشي از فعاليت‌هاي انجمن‌هاي اسلامي و محدوديت‌ها و محروميت‌ها، مسائل پيش رو از جمله يارانه‌ها و وضعيت دانشگاه‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي را ارائه كردند.