جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فیروزآبادی: ایران با اسرائیل و آمریکا تا زمانی که آنان حمله نکنند، وارد جنگ نظامی نمی شود

Posted:

جـــرس: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، جنگ اسراییل با ایران را "دیوانگی" دانست و گفت: با توجه به شرایط داخلی آمریکا و اسراییل، شروع جنگ با ایران امکانپذیر نیست.


سرلشگر حسن فیروز آبادی، همچنین از برخورد قانونی با گروههای مرتبط با دشمنان خارجی خبر داد و تصریح کرد: اگر این گروهها در مخالفت با نظام فعالیت کنند باید مطابق قانون با آنها برخورد شود اما اگر این گروهها که در عمق قلب خود اعتقادی به قانون ندارند اقدام عملی علیه نظام انجام ندهند برخوردی با آنها انجام نمی شود.


به گزارش مهر، سرلشگر حسن فیروز آبادی، دوشنبه در حاشیه مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان دانشگاه انتظامی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تسلیحات زمینی، هوایی و دریایی کشور براساس اقدامات پژوهشی و علمی تولید می شوند، افزود: سلاحهای تولید شده در کشور متناسب با راهبردهای مورد نیاز کشور و بر اساس اقدامات علمی 25 ساله است.


وی با بیان اینکه ملاک شناخت دوست و دشمن در عرصه بین المللی ابراز دشمنی است، گفت: ایران با اسرائیل و آمریکا تا زمانی که آنان به ایران حمله نکنند وارد جنگ نظامی نمی شود.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سخنان ژنرال مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مبنی بر وجود گزینه نظامی علیه ایران گفت: هیچگاه سیاستمداران غربی از گزینه نظامی حرفی نمی زنند و تنها این فرد برای حمایت از حرفه نظامی خود از گزینه نظامی بر علیه ایران سخن گفته است.


سرلشگر فیروزآبادی اظهار عقیده کرد با توجه به شرایط داخلی آمریکا و اسراییل شروع جنگ با ملتی مانند ایران امکان پذیر نیست زیرا در این جنگ ایران خسارت اقتصادی سنگینی را به آنها تحمیل می کند.


وی گفت: این دیوانگی است که در شرایط کنونی اسراییل با ایران وارد جنگ شود.


گفتنی است فیروزآبادی هفته گذشته در حاشیه دیدار با مسئولین ستاد بزرگداشت هفته جنگ، در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی طرح‌های راهبردی، عملیاتی و تاكتیكی را طراحی و سلاح‌های مورد نیاز را تهیه كردند تا هرگاه آمریكا و یا اسراییل خواستند دست به اقدامی علیه جمهوری اسلامی بزنند، بتوانند برخورد كرده و آنها را زمین‌گیر كنند. "



شهر بیدار شده است

Posted:

طراح : طراح سبز

گزارش تصویری - سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/khatami/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

افزایش فشار بر سيامك قادري خبرنگار زنداني ايرنا

Posted:

جرس: سيامك قادري روزنامه نگار و خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي دربند 209 زندان اوين براي اعتراف به مسائل غير واقعي، تحت فشار قرار دارد.


بنا به اخبار رسیده به جرس، سيامك قادري كه در تاريخ پنج مرداد 1389 با يورش نيروهاي امنيتي و اطلاعات به منزلش دستگير و روانه زندان اوين شد به دليل ايجاد وبلاگ ايرناي ما و انتشار گزارش‌هاي عيني خود از تظاهرات مردم در جنبش سبز و انعكاس اخبار و تحولات حركت اعتراضي مردم دستگير شد و هنوز بدون برخورداري از حقوق اوليه خود در زندان براي اعتراف ساختگي تحت فشار قرار دارد.


بر خلاف ادعاهاي مقامات جمهوري اسلامي مبني بر اينكه خانواده زندانيان تحت فشار قرار نمي گيرند، همسر و فرزند قادري نيز از دسترسي به حساب بانكي و كارت هاي اعتباري خود محروم شده اند.


سيامك قادري در طول بيش از يكسال گذشته به وقايع نگاري حركت هاي مردمي قبل و بعد از انتخابات پرداخت و گزارش بی‌طرفانه‌ای از جنبش سبز را در وبلاگ خود منعكس ساخت.


وبلاگ ايرناي ما بيش از 12 بار با فشار هاي مديران ايرنا فيلتر شد اما قادري هر بار با افزودن عدد جديدي اين وبلاگ را فعال کرد چنانچه آخرين وبلاگ او با نام ايرناي ما 12 بلاگ اسكاي فعال شده بود.


سيامك قادري كه حدود 18 سال به عنوان دبير، خبرنگار، گزارش نويس براي ايرنا به طور رسمي كار مي كرد، با فشار مدير عامل اين خبرگزاري و هجوم نيروهاي امنيتي به منزلش در حالي كه تنها در حال استراحت بود دستگير شد و از همان ابتدا به زندان انفرادي منتقل شد.


بلافاصله بعد از دستگيري، معاون خبر ايرنا در خبري كوتاه بر روي خروجي ايرنا اعلام كرد سيامك. ق يكي از روزنامه نگاران طرفدار فتنه سبز به دلائل مسائل اخلاقي دستگير شد.


قادري اولين خبرنگار خبرگزاري رسمي خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) است كه به دليل وقايع نگاري حركت اعتراضي مردم دستگير شده است و براي همين مقامات امنيتي سعي مي كنند اتهام او را اخلاقي اعلام كنند.
 

محتشمی پور خطاب به فرمانده سپاه: اعمال همکاران شما، خاطر همه پاسداران واقعی را آزرد

Posted:

جرس: فخر السادات محتشمی‌پور، در نامه‌ای خطاب به فرمانده سپاه پاسداران از او خواست تا اموالی را که هنگام بازداشت مصطفی تاجزاده از خانه آن‌ها برده‌اند را پس بدهد.


به گزارش وبسایت شخصی محتشمی‌پور، او در این نامه خطاب به سردار جعفری نوشت: یادتان که نرفته در عصرگاهی تابستانی و در نبود ما آقایان با کمال بی شرمی و وقاحت کلید انداخته و درب را گشوده و هرچه دلشان خواسته بنا به حکم دادستان کودتا، همان متهم اصلی فاجعه کهریزک که مقامات قضا به اکراه نامش را می برند که مبادا خدای ناکرده از ایشان هتک آبرویی بشود و خدای را خوش نیاید، برداشته وبرده اند.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و لکل امة اجل فاذا جاء اجلهم لایستأخرون ساعة و لایستقدمون

هر گروهی دورانی دارد و آن گاه که سرآمدشان فرارسد، نه لحظه ای به تأخیر افتد و نه به پیش.

جناب آقای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

ابتدا تأسف خود را بابت نگارش این نامه با مضمونی تلخ، در ایام سالگرد آغاز دفاع مقدس به شما به عنوان یک شخصیت حقوقی والامقام اعلام می کنم. شخصیت حقوقی که باید پاسدار میراثی ارجمند از شهداء و ایثارگران برنده در سودایی از نوع دیگر باشد و مع الاسف و در کمال شرمندگی نیست.

 

از کودتای خانمان سوز انتخاباتی که موضوع شکایت همسر عزیز و شجاع و آزاده من و شش هم بند دلاور او در دو الف (بند سپاه پاسداران) است که بگذریم، بعضی اقدامات حقیر توسط عمال شما باز هم مع الاسف به گزاف در کسوت شریف پاسداری، صورت گرفته که این جانب تنها از موضع حق طلبی و عدالت جویی پس از یک سال و چند ماه پی گیری و صبر و انتظار و پس از شنیدن وعده های مکرر از بازجوی همسرم و وعید اخیر بازجوها که با واسطه دریافت شد و باز هم در حد ادعا ماند، بر آن شدم تا از شما به تبع شخصیت حفوفی تان سؤال کنم که اموال همسرم که به گفته همکاران بازجوی شما دارد در قرنطینه اوین حبسش را می گذراند، چرا به ما بازگردانده نمی شود و از آن مهم تر اموال شخصی من و فرزندم که در یورش مهاجمان در غیبت ما از خانه برخلاف قانون به سرقت رفته است، چرا علیرغم پیگیری های مکرر مسترد نمی شود؟

 

آفای فرمانده

از کودتا که بگذریم؟ گیریم ما بگذریم فرزندانمان که تاوان خدمات صادقانه پدر را می دهند چگونه بگذرند؟؟؟ از کودتا این جا سخن نمی گوییم چون رسیدگی به شکایت از کودتاگران برعهده قوه قضائیه مستقل است و آقایان قضات اگر سرشان گرفت و پرونده های مهم و صدور احکام مهم و اجرای احکام مهم به ایشان رخصت داد لابد به آن خواهند پرداخت و ما صبرمان زیاد است درست مانند شکوائیه همسر خدمتگزارم از یک متقلب انتخاباتی که هنوز آقایان سرشان نگرفته به دلیل وظایف هامه و مهمه رسیدگی به جرائم بزرگ، به آن هم برسند. حالا ما را با این شکوائیه های همسرجان کاری نیست و عجالتا خود شاکی هستیم که اموال به سرقت رفته از خانه مان را برگردانند و اگر مجازاتی لازم است بشود که ما قصور نکرده باشیم در کوتاه کردن دست متجاوزان در هر لباس و پوششی. یادتان که نرفته در عصرگاهی تابستانی و در نبود ما آقایان با کمال بی شرمی و وقاحت کلید انداخته و درب را گشوده و هرچه دلشان خواسته بنا به حکم دادستان کودتا، همان متهم اصلی فاجعه کهریزک که مقامات قضا به اکراه نامش را می برند که مبادا خدای ناکرده از ایشان هتک آبرویی بشود و خدای را خوش نیاید، برداشته وبرده اند. من همان موقع نوشتم که این خانه دیگر امن نیست اما همان خانه ناامن را به اتراق در خانه دیگران ترجیح دادم و حالا بعد از یک سال و چند ماه کلید خانه ام را طلب می کنم که به دستور بازجو و با حکم دادستان معزول در قفل گرداندند و بی رخصت و حضور من و دیگر اهالی خانه به داخل آن یورش آوردند و به اندرون راه یافتند و عرصه خصوصی ما را صحنه ترکتازی خویش قرار دادند و تفتیش کردند و جستند و مشتی کاغذ و نوشته را همراه با گذرنامه من و دیگر اموال شخصی ما به عنوان غنائم با اهمیت همراه بردند.

 

آقای فرمانده

از کودتا در این مجال بگذریم. شکایت هم بماند در جای خودش شما لطفا بفرمایید اموال ما را مسترد نمایند تا بیش از این جرمتان و جرم همکارانتان سنگین نشود. من چه کار دارم به پرونده شکایت از کودتا ما شترهای خودمان را نجات دهیم نجات خانه بماند به عهده صاحب البیت.

 

جناب فرمانده شرمنده ام که این اقدامات حقیر همکاران تحت امر شما، خاطر ما و همه پاسداران واقعی ارزش هایی که برای حفظ آن زیاده زحمت کشیدیم و مرارت و کشیدیم و به همه آن چه کردیم افتخار می کنیم، آزرد. ما برای کاری که تحت فرماندهی شما صورت گرفت شرمنده ایم اما صبر و انتظار را بیش از این جایز نمی دانیم که اگر نبود فریاد اعتراض آن زن یهودی که در حکومت مولایمان تحت تجاوز و ستم قرار گرفته بود، امروز ما داستان دادخواهیش را و آن عدالت علوی را دهان به دهان برای فرزندانمان بازگو نمی کردیم. آقای فرمانده حالا که دادخواهی ما در مورد گناهان کبیره و اقدامات قبیحه بسیار طی این یک سال و اندی به جایی نرسیده، عجالتا شما فرماندهی کنید این حق ناچیز ما را که به ستم خورده اند باز گردانند. تا اعاده باقی حقوقمان هم خدا بزرگ است.

 

تکمله : امیدوارم به جای پاسخ گرفتن و بازیافتن اموال تاراج رفته مان فردا روز در کودتا نیوز پاسخ این نامه را نخوانیم یا برایمان نخوانند که البته به این سبک و سیاق هم عادت کرده ایم.

 

والسلام علی عبادالله الصالحین

فخرالسادات محتشمی پور یار در گهواره امام و همسر آزاده دربند شاکی از کودتاگران نظامی سید مصطفی تاجزاده
 

واگذاری پروژه 450 میلیاردی به یکی از نزدیکان مشایی

Posted:

جرس: یک پروژه بزرگ بدون برگزاری مناقصه و بر خلاف رویه‌های قانونی معمول در پروژه‌های عمرانی به یکی از نزدیکان رحیم مشایی سپرده شده است، در حالی که این پیمانکار توان مالی و اجرایی این کار را دارا نیست و اجبارا پروژه را به پیمانکاران دست دوم خواهد سپرد.

 

به گزارش آتی‌نیوز، بنابر این گزارش فرد مذکور که مستقیما با نظر رییس دفتر احمدی‌نژاد وارد این پروژه شده و جلسات منظم و مشترکی با وی و مسئول سازمان مناطق آزاد دارد در قبال درخواست کارفرما، منطقه آزاد کیش، جهت تودیع ضمانت نامه با اذعان به عدم توانایی مالی، در کمال تعجب و برخلاف قانون خواهان دریافت پنج میلیارد تومان پیش‌پرداخت تنها در قبال دادن چک شده است.

 

گفتنی است فرد مذکور همان کسی است که در دولت هفتم پروژه احداث ساختمان اجلاس سران را نیز در دست داشت.

 

از سویی اجرای خلاف قانون این پروژه فشارهای زیادی را به مسئولین منطقه آزاد کیش وارد آورده است.

 

پیشتر نیز یک بازیگر زن سینما از همین کانال، 100 میلیون تومان از مناطق آزاد کیش و قشم دریافت کرده بود که این گونه هزینه های خلاف قانون و بدون دلیل که موجب موضع گیری برخی مدیران میانی شده بود، باعث شد مسئول مناطق آزاد دست به تغییرات گسترده در سطح مناطق آزاد بزند و دوستان نزدیک خود را بدون دارا بودن شایستگی‌های لازم به عنوان مدیران عامل مناطق آزاد انتخاب کند تا امکان بهره برداری های خاص مورد نظر او و آقای رییس دفتر فراهم باشد.

 

گفتنی است این بخشش‌ها با پول بیت‌المال در حالی است که برخی هتل‌داران کیش در گفت‌و گو با خبرنگار "تابناک" ضمن اعتراض به اجرای پروژه‌هایی از این دست که توجیه اقتصادی ندارند از درخواست خود برای دریافت تنها 50 میلیارد تومان به عنوان تسهیلات جهت ارتقاء سطح کیفی هتل‌های کیش به منظور رونق گردشگری در این جزیره خبر دادند که تاکنون عملی نشده است.
 

رحیمی: تورم یک رقمی است

Posted:

عده‌ای دروغ می‌گویند و جمعی هم آن را باور می‌کنند

جـــرس: با نزديك شدن به زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و افزايش شیب قيمت‌ها و درحالیکه ادعای مقامات دولت در خصوص "تك‌رقمي شدن نرخ تورم قابل رویت و لمس نمی باشد"، معاون اول رئیس دولت معتقد است "امروز در کشور ما تورم یک رقمی می باشد؛ ولی متاسفانه عده‌ای دروغ می‌گویند و جمعی هم آن را باور می‌کنند."


این ادعا درحالیست که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بانک مرکزی ایران، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه سالجاری را ١۰.4 درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در اولین ماه از فصل بهار امسال را ١۰.3 درصد اعلام کرده و خاطرنشان ساخته بود "خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران نشان می دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، در بهار امسال، نسبت به قبل یک درصد افزایش یافته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور ١۰.3 درصد رشد داشته است."

بانک مرکزی، نرخ تورم را در ماههای اخیر نیز، حوالی ده درصد اعلام کرده بود.

گفتنی است چندی پیش نخستین مدیرعامل بانک اقتصادنوین(اولین بانک خصوصی کشور) با اشاره به كاهش نرخ تورم اعلام شده از سوی بانك مركزی، این كاهش را غیرواقعی دانسته و گفته بود: درصورتی كه بخش مسكن از ركود خارج و تغییرات نرخ ارز متناسب با نرخ تورم شود، نرخ واقعی تورم مشخص خواهد شد.


به گزارش ایرنا، محمدرضا رحیمی روز دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه خودروسازی مازندران در بابل تاکید کرد: رییس‌جمهور در مقابل قدرت‌های زورگویی که مقابل جمهوری اسلامی ایستادند تا تحریم‌ها را به ما تحمیل کنند، ایستادگی کرد.


وی مدعی شد از همان روزی که آمریکایی‌ها در صدد ایجاد تحریم بوده‌اند، ما در دولت تمام راه‌هایی را که بتواند تحریم را بشکند اندیشیدیم و هنگامی که خدمت رهبری برای ارایه گزارش رسیدیم، مورد مرحمت وی قرار گرفتیم.


رحیمی همچنین گفت "امروز در کشور ما تورم یک رقمی است ولی متاسفانه عده‌ای دروغ می‌گویند و جمعی هم آن را باور می‌کنند. ما برای اینکه مردم باور کنند تورم یک رقمی است، ٣۵ رقم از کالاهای مورد نیاز خانواده‌ها را از سبد کالا جدا کردیم و در حد زیاد تامین و ذخیره کردیم. اما برنج مستثنی از این کالاها است با استانداران مازندران و گیلان توافق کردیم که بر اساس مدیریت آنان کسری برنج را وارد کنیم."

وی افزود "شالیکاران و مردم مازندران بدانند ما به اندازه‌ای برنج را به مملکت وارد می کنیم که در مملکت کسری وجود داشته باشد ولی قسمت اصلی برنج را از استان‌های گیلان و مازندران تامین می‌کنیم و امیدوایم استان گیلان و مازندران بتواند میزان تولید برنج را به حدی برساند که بتوانیم آن را به خارج از کشور صادر کنیم."


این اظهارات در حالیست که رشد بی رویه واردات اقلامی چون برنج و چای و شکر طی سالهای اخیر، باعث ورشکستگی و رکورد متصدیان تولید و فروش این اقلام در داخل کشور شده است.


رحیمی همچنین گفت "ایران ١۸ میلیارد دلار کالا از اروپا وارد می‌کند. با بحث تحریم‌هایی که صورت گرفت دیگر ایران کالاهای آنان را وارد نمی‌کند و این‌گونه دویست هزار شغل را از دست آنان گرفته‌ایم و به جوانان خودمان می‌دهیم. ما قصد داریم یک میلیون و صد هزار شغل را در کشور ایجاد کنیم ."


وی گفت "همه راه‌ها را به روی تحریم‌ها می‌ بندیم و دشمنان نباید دیگر فکر تحریم ایران را بکنند. یکی از تصمیمات این است که دیگر هیچ کالایی را به قیمت قبل از تحریم از اروپا وارد نکند و بنابراین دیگر تورمی نخواهیم داشت و دیگر به قیمت‌ها افزوده نخواهد شد."


گفتنی است برخلاف ادعای معاون اول و سخنگوی رئیس دولت، شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه ایران گزارش داده است که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان کشور، بر تورم اعلامی رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داده و آنرا "توهین به شعور مردم" می دانند. تقوی یکی از این اقتصاد دانان است که می گفته است "اگر من رئیس کل بانک مرکزی بودم آمار تورم حاصل از آزاد‌سازی یارانه‌ها را چنین می‌گفتم: تورم موجود ده درصد است و ١۵ درصد تورم از گران شدن نهاده‌های حاصل از تورم ایجاد می‌شود . در تورم اعلامی رئیس کل، تورم‌های حاصل از افزایش هزینه‌ها و هزینه تولید که خود موجب تورم و بیکاری می‌شود، محاسبه نشده است! "


کانديداتوری بهاره هدايت، منصور اسانلو و عباس اميرانتظام از ايران برای جايزه ساخاروف

Posted:

جرس: تعدادی از اعضای پارلمان اروپا در نامه‌ای به اعضای کميسيون امور خارجه و توسعه این پارلمان، سه تن از زندانیان سیاسی در داخل ایران را به عنوان کاندیدا برای دریافت "جايزه ساليانه ساخاروف" عنوان کردند.


به گزارش دانشجونیوز، بهاره هدایت، منصور اسانلو و عباس امیرانتظام، سه نفری هستند که از آنها به عنوان نامزد برای دریافت این جایزه نام برده شده است. اعضای پارلمان اروپا در این باره می‌نویسند: ما باور داريم که خصوصا در اين سال دهشتناک برای مردم ايران، مناسب خواهد بود اگر "جايزه ساخاروف" به کسی يا کسانی که نماد مقاومت و ايستادگی، تلاش برای حقوق بشر و آرمان های دموکراتيک هستند، اعطا شود. صدها نام می توانند برای اين جايزه نامزد شوند. از آن جمله اند؛ آقايان کيوان صميمی (روزنامه نگار زندانی)، احمد زيدآبادی (روزنامه نگار زندانی)، عيسی سحرخيز (روزنامه نگار زندانی)، بهمن احمدی امويی (روزنامه نگار زندانی)، محمد صديق کبودوند (فعال حقوق بشر در کردستان ايران)، عبدالله مومنی (از رهبران زندانی جنبش دانشجويی) و خانم ها: شيوا نظرآهاری (فعال حقوق بشر)، هنگامه شهيدی (روزنامه نگار) و ژيلا بنی يعقوب (روزنامه نگار).

 

سپس در ادامه این نامه علت انتخاب بهاره هدایت، منصور اسانلو و عباس امیرانتظام، به عنوان نامزد برای جايزه ساخارف در سال ۲۰۱۰، نمايندگی سه نسل متنوع و متعهد ايران ذکر شده است.


جايزه ساليانه ساخاروف، به عنوان یکی از حرکت های همبستگی آميزی است که اتحاديه اروپا آن را سازمان می دهد. این جایزه که برای "آزادی انديشه" است، از سال ۱۹۸۸ پايه گذاری شده و تا کنون هیچ ایرانی موفق به دریافت آن نشده است.

 

نگارندگان نامه مذکور در ادامه به اخبار نگران کننده مبنی بر افزایش شديد سرکوب فعالين سياسی و مدنی در ایران اشاره می‌کنند و می‌نویسند: آن ها به حمايت و دلگرمی کسانی که خارج از ايران به ارزش های جهانی حقوق بشر باور داشته و کسانی که به بهره مندی همگان از آن حقوق، فارغ از مرزهای سياسی-جغرافيايی معتقدند، احتياج دارند. پارلمان اروپا با توجه به مذاکرات، بحث های سازمان دهی شده و از سوی ديگر قوانينی که تصويب کرده مسلما می تواند از مدافعان حقوق بشر و دموکراسی به حساب آيد.

 
 

آیت‌الله بیات: مشکل اصلی امروز، عدم ظرفیت تحمل آرا و نظرات مخالف است

Posted:

جـــرس: آیت الله بیات زنجانی، با بیان اینکه "مشکل دوران ما کم ظرفیتی ها می باشد"، خاطرنشان کرد "مشکل ما، مشکل عقلانیت و ظرفیت تحمل آراء و نظرات مخالف است."


آیت الله بیات زنجانی روز شنبه ٢۷ شهریورماه ۸۹، طی دیدار با تعدادی از طلاب و روحانیون که در دفتر وی حضور یافته بودند، مطالبی را پیرامون مسائل داخلی و بین المللی اخیر، مورد اشاره و انتقاد قرار داد.

وی سخنان خود را با این مقدمه آغاز کرد: "با کمال تاسف عصری که ما در آن زندگی می کنیم به جای اینکه عصر منطق، استدلال و برهان باشد، ظاهراً عصر فروپاشی اخلاق، ادب و مدنیت بشری است.
با کمال تاسف جوامع بشری به سمت خشونت، تحریک عواطف و احساسات گرویده و به جای اینکه ادیان توحیدی و آسمانی و پیروان آنان به سوی همگرایی، مسالمت، گفتگو و تحمل یکدیگر کشیده شوند، به سمت منازعه، شقاق، مجادله حذفی و برخوردهای غیر اصولی و غیر منطقی دعوت و سوق داده می شوند."


وی خاطرنشان کرد انتظار این است که همه دین داران، به صورت ید واحده در برابر کفر و الحاد و افکار ویرانگر و هجمه کننده به اصل دین و باورهای دینی، صف آرائی کرده و از موضع هدایت، انذار و تبشیر، در فکر هدایت آحاد مردم باشند، ولی متاسفانه خود تیشه برداشته و بر ریشه توحید و دیانت و قرائت دین و دینداری می زنند.


این مرجع تقلید تاکید کرد: آری اگر پیروان حضرت موسی و حضرت عیسی و حضرت محمدبن عبدالله که جمعیت قابل توجه دنیا را تشکیل می دهند، خود اهل گفت و گو، منطق و استدلال بوده و از سلاح عقل، عقلانیت و ارائه مطالب به صورت منطقی و مستدل بهره جویند و بقاء خود را در گرو بقاء اصل دیانت، تدین و باورداری به رسالت های آسمانی معرفی کرده و دستورات کتاب های آسمانی را الگوی رفتار، کردار و گفتار ها قرار دهند، دیگر کسی به خود اجازه نخواهد داد وارد حریم پاکان و نیکان شده و دست به زشت ترین کارها مانند هتک حریم کتاب آسمانی قرآن کریم بزند.


بیات زنجانی افزود: مشکل دوران ما کم ظرفیتی ماها است؛ مشکل ما مشکل عقلانیت و ظرفیت تحمل آراء و نظرات مخالف ماست؛ اگر علمای دین و پیروان ادیان الهی بکوشند یکدیگر را تحمل کنند و اگر قبح حریم شکنی و هتک حرمت انسان ها و آدمیان را که در حد حرمت کعبه و بالاتر است شکسته نشود و اگر تحت عناوین غلط و توجیهات من در آوردی و متحجرانه، شکستن قداست ها در دنیا باب نشود، دیگر شاهد اینچنین هتاکی هائی نخواهیم بود.


وی در پایان تاکید کرد: امروز رعایت حریم ها و حقوق ها از اوجب واجبات است؛ امروز دفاع و حمایت از حریم های انسان ها و ادیان الهی و اخلاق و عقلانیت از اهم فرایض دینی و عقلی است؛ امروز شناسائی عوامل تهتک و بی بند و باری فکری و اندیشه ای و اعلام آنها بر مردم و تبری مومنان از این متهتکان، از فرایض دینی است.
امروز نیاز بشریت به همدلی و تعامل فکر و توسعه گفت و گوهای منطقی و استدلالی بیش از گذشته است امید است خدای عالم به همه ما توفیق درک زمان و موفقیت های اجتماعی عصر حاضر و نیازهای عصر عنایت فرماید.


عذرخواهی روزنامه مرتضی نبوی از مجمع روحانیون مبارز

Posted:

جرس:‌ در پی درج خبری در ستون شنیده‌ها و نکته‌های روزنامه رسالت مبنی بر سکوت چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب از جمله مجمع روحانیون مبارز در محکومیت هتک حرمت قرآن، روزنامه مرتضی نبوی از مجمع روحانیون مبارز عذرخواهی کرد.

 

روزنامه رسالت در ستون شنیده‌ها و نکته‌های امروز خود نوشت: مجمع روحانیون مبارز در اطلاعیه‌ای هتك حرمت به قرآن كریم در آمریكا را محكوم كرد. روز شنبه خبری درباره سكوت گروه‌های اصلاح‌طلب در قبال حادثه تاسف بار اهانت به قرآن در این ستون درج شد كه در میان گروه‌ها نامی از مجمع روحانیون مبارز برده شد كه علت آن هم عدم درج رسانه‌ای اطلاعیه مجمع بود اما بررسی‌های بعدی نشان داد در میان گروه‌های اصلاح‌طلب، مجمع روحانیون مبارز دو اطلاعیه صادر و این رخداد را محكوم كرده و تصریح نموده در این حادثه زشت انگشت اتهام بیش از هر چیزی به سوی صهیونیست‌ها نشانه رفته است.


در آخر این مطلب آمده است: بدین‌وسیله ضمن پوزش، خبر سكوت مجمع روحانیون مبارز درباره هتک حرمت قرآن كریم اصلاح می‌شود.


چندی پیش نیز، روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز در نامه ای خطاب به مرتضی نبوی، مدیر مسئول رسالت، خبر آن روزنامه محافظه کار درباره بروز دو دستگی در این تشکل را ساختگی خوانده بود.