جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازار به پا خیز

Posted:

طراح : عصیان

پوستر برای بازاریان سبز

حذف کلاس‌های شعله‌سعدی و رمضان‌زاده از برنامه آموزشی دانشگاه تهران

Posted:

جرس:درسهای رمضان زاده و شعله سعدی در ترم پاییزه دانشگاه حذف شده و بر اساس شنیده های خبرنگار جرس این دو اجازه تدریس ندارند.

 

اخبار رسیده از دانشگاه تهران حاکی است با وجود اینکه طبق هماهنگی های صورت گرفته قرار بود کلاس‌های درس رمضان‌زاده طبق برنامه در ترم جدید دانشگاه تهران پیش رود، اما با فشارهای وارد آمده از سوی حراست دانشگاه تهران سه درس مورد نظر برای ارایه در ترم پاییزه این دانشگاه حذف شد.

 

بر اساس شنیده‌های جرس، دکتر عبدالله رمضان‌زاده استاد دانشگاه تهران بعد از دستگیری در حوادث پس از انتخابات، مدتی از تدریس در دانشگاه تهران باز ماند و به تازگی نیز بعد از توافق صورت گرفته برای تدریس سه درس در مقطع فوق لیسانس درس های او در ابتدای ترم حذف شده است. او قرار بود "تاثیر تحولات عراق بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران" را تدریس کند که این واحد درسی از سوی مسئولان دانشگاه تهران از فهرست او حذف شده است.

 

محمدعلی شیرخانی مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران، تنها استادی که می تواند در دانشگاه تهران به جای عبدالله زاده این درس را تدریس کند، به تازگی دچار عارضه قلبی شده و در حال حاضر توانایی تدریس ندارد.

 

از دیگر سو شنیده می‌شود، قاسم شعله سعدی نیز از جمله استادانی است که دیگر قرار نیست در دانشگاه تهران درسی را تدریس کند. در ابتدای مهر سال 89 به این استاد دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران اجازه تدریس داده نشده است. حذف درس های قاسم شعله صدری از دانشگاه تهران با هدف عدم تبلیغ سیاسی و سخن پراکنی علیه نظام و حکومت صورت گرفته است.

 

موجی از تصفیه استادان علوم انسانی در دانشگاه های ایران به راه افتاده و در همین زمینه اخبار رسیده حاکی از آن است که وزارت علوم ایران در طرحی منسجم طی ماه های اخیر اقدام به شناسایی گروهی از استادانی کرده که به لحاظ اعتقادی به نظام نزدیک هستند. تزریق این استادها به بدنه دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه ها در ماه های آینده و پس از تصفیه تدریجی استادان از دانشگاه ها صورت خواهد گرفت.

 

شعله سعدی، وکیل دعاوی و نماینده شیراز در مجالس سوم و چهارم بود. وی برای اولین بار به غیر قانونی بودن (مغایرت با قانون اساسی اول جموری اسلامی) انتصاب آقای خامنه‌ای به عنوان رهبر ایران اشاره کرد و انتقادات تند دیگری نیز علیه آقای خامنه ای مطرح ساخت که سبب بازداشت وی شد.

 

وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دهم ( در سال ۱۳۸۸) ثبت نام کرد که توسط شورای نگهبان در کنار برخی دیگر از چهره‌های شناخته شده بدون ارائه دلیل و مدرک خاصی رد صلاحیت شد.

 

همچنین پیش از این نیز به طور غیر رسمی اعلام شده بود که از ترم پاییز بهرام مستقیمی از دیگر استادان دانشگاه تهران نمی تواند در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تدریس کند.
 

اعتصاب واحدهای صنعتی و کارگری در کرج و کرمانشاه

Posted:

بازداشت دو اعتصابی و اخراج یک فعال کارگری در کردستان

جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری و شاهدان عینی، در جریان اعتصاب و تجمع استیل فروشان مجتمع «پارس غدیر» جاده قدیم کرج، که در اعتراض به سیاست مالیاتی جدید دولت صورت گرفت، دو نفر از متحصنین بازداشت شدند و همزمان منابع حقوق بشری نیز از تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه در مقابل ارگان های ذیربط خبر می دهند.


به گزارش منابع خبری جرس، یکی از شاهدان اعتصاب استیل فروشان خاطرنشان کرد "روز دوشنبه پنجم مهرماه ۸۹، اصناف و مسئولین و کارگران پاساژ استیل فروشان پارس غدیر، واقع در جاده قدیم کرج، در رابطه با پرداخت مالیات ٣% ارزش افزوده دست به اعتصاب کامل زده و همزمان تعداد زیادی از مأموران امنیتی و انتظامی، جهت تهدید و انصراف متحصنین از اعتصاب، در محل مستقرشدند.


این گزارش همچنین از بازداشت دو نفر از اعتصاب کنندگان در این زمینه خبر داد.


گفتنی است اعتراض به سیاست مالیاتی جدید دولت و اجرای طرح موسوم به مالیات ارزش افزوده، طی ماههای اخیر، از چالش سازترین موارد بین اصناف و دولت بوده است.

هم اکنون بازار طلا در چندین شهر ایران، بدلیل همین موضوع (مالیات ارزش افزوده)، در اعتصاب به سر می برند.


و به گزارش ایسنا، کارگران کارخانه کرپ ناز کرمانشاه، پس از تجمع در مقابل اداره کار و امور اجتماعی و استانداری، برای چندمین بار مقابل ساختمان مرکزی بانک ملت کرمانشاه تجمع کردند.


بر اساس این گزارش، این کارگران در این تجمع خود، خواهان اجرایی شدن مصوبات جلسه استاندار و مسوولین این کارخانه از سوی بانک ملت کرمانشاه که سیاست گذار و سهام دار اصلی این کارخانه است، شدند.


کارگران این کارخانه با بیان این مساله که دو ماه است کارخانه هیچ تولیدی نداشته است، خاطرنشان کرده اند: مسئولینی که برای تصدی این کارخانه از طرف بانک ملت معرفی می‌شوند با سیاست به تعطیلی کشاندن کارخانه شروع به فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که گاها این کارخانه به خاطر هزینه‌های کمتر از 10 هزار تومان نیز چندین روز تعطیل می‌شود.


یکی از کارگران با اشاره به جوان بودن ماشین آلات این کارخانه، اظهار داشت: چنین ماشین آلاتی تنها به علت عدم رسیدگی که با سیاست تعطیل کردن کارخانه و توجیه این مساله که کارخانه هیچ گونه سودی ندارد می‌تواند خاموش باشد.

وی ادامه داد: این کارخانه روزانه مقدار زیادی پارچه در انواع مختلف تولید می‌کرد که هیچ گاه در فروش آن مشکلی نداشته و هیچ پارچه‌ای در کارخانه نمی‌ماند، اما هم اکنون گاها به علت نبود یک وسیله بسیار ساده، کارخانه دو یا سه روز تعطیل می‌شود.


یکی دیگر از کارگران این کارخانه با اشاره به سن بالای کارگران می‌گوید: اکثر کسانی که اینجا تجمع کرده‌اند بیشتر از 10 سال است که در این کارخانه کار می‌کنند و با این شرایط در صورت عدم پرداخت سنوات خود نمی‌توانند در هیچ جای شروع به کار کنند.


این کارگران دلیل تجمع خود را در مقابل بانک ملت اینگونه بیان کردند: کارخانه کرپ ناز زیر نظر شرکت خردمندان است و بانک ملت سیاست گذار اصلی و سهام دار این شرکت است، اگر مسوولین بانک ملت نمی‌خواهند این کارخانه به فعالیت خود ادامه دهد، تکلیف کارگران را روشن کنند.


همزمان ارگان خبری مجموعه فعالان حقون بشر در ایران گزارش داد صدیق امجدی، از فعالین کارگری ساکن شهر سنندج از سوی اداره اماکن آن شهر، از کار بیکار شد.


صدیق امجدی که تا پیش از اخراج در یک آژانس رانندگی می کرد، در سال ۸۶ به جرم شرکت در مراسم روز جهانی کارگر دستگیر و به سه ماه زندان و ده ضربه شلاق محکوم شده بود.


کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری معتقد است که هم اکنون بعد از گذشت سه سال، اخراج از کار این فعال کارگری در راستای فشار روز افزون به فعالین کارگری و خانواده های آن ها است.

 



محکومیت سحرخیز به سه سال زندان

Posted:

جرس: عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به سه سال حبس محکوم شد.

 

به گزارش جرس، بر مبنای حکمی که امروز به فقیهی، وکیل سحرخیز ابلاغ شده، این روزنامه‌نگار که از تیرماه سال گذشته در حبس بسر می‌برد، به سه سال حبس، پنج سال ممنوعیت و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

 

سحرخیز هم‌اینک در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس است و تاکنون، با وجود بیماری و توصیه‌ی پزشکان، نتوانسته از هیچ مرخصی استفاده کند.

 

شعبه 15 دادگاه انقلاب، حداکثر مجازات در نظر گرفته شده در قانون مجازات اسلامی را برای توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام (به ترتیب دو سال و یک سال) برای سحرخیز در نظر گرفته و آن را علاوه بر پنج سال ممنوعیت از فعالیت‌های مطبوعاتی و سیاسی و نیز یک‌سال ممنوع‌الخروجی از کشور، به وکیل او ابلاغ کرده است.
 

دکتر سودبخش دومین قربانی جامعه پزشکی کشور در فاجعه کهریزک

Posted:

فشار مقامات امنیتی به وی جهت اعلام مننژیت کشته شدگان بازداشتگاه

جــــرس: بنا به گزارش منابع خبری جرس، دکتر عبدالرضا سودبخش، دانشیار دانشگاه تهران که طی هفته گذشته مورد سوء قصد مسلحانه قرار گرفته و جان باخته است، از پزشکان مرتبط با پرونده بازداشتگاه کهریزک و زندانیانی بوده است که از بیماریهای عفونی در مجاری اداری و تناسلی آسیب دیده بودند و مقامات امنیتی به وی دستور داده بودند که بیماری کلیه زندانیانی که به وی مراجعه کرده بودند را، رسما مننژیت اعلام کند.


این استاد دانشگاه، یک روز قبل از سفر از ایران و عزیمت به خارج، بطرز مشکوکی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.


بدین ترتیب عبدالرضا سودبخش دومین پزشکی است که طی یک سال اخیر، در این رابطه کشته شده است.
رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک نیز، ٢۵ آبان ۸۸ بطرز مشکوکی درگذشت؛ که مقامات آنرا "خودکشی اعلام کردند.


شنیده های خبرنگار جرس در تهران حاکی از آن است دکتر عبدالرضا سودبخش دانشیار دانشگاه تهران و متخصص عفونی در ارتباط مستقیم با بازداشتگاه کهریزک و زندانیانی بوده است که از بیماریهای عفونی در مجاری اداری و تناسلی آسیب دیده بودند. مقامات امنیتی به دکتر سودبخش دستور داده بودند که بیماری کلیه زندانیانی که به وی مراجعه کرده بودند رسما مننژیت اعلام کند

این گزارش خاطرنشان می کند که "سود بخش از پرونده پزشکی کلیه شهدای بازداشتگاه کهریزک مطلع بوده است، بعلاوه وی پزشک متخصصی بوده است که تمامی زندانیان کهریزک و اوین که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند را معاینه کرده بود و دارای اطلاعات خاصی در این زمینه بوده است."


گزارش مذکور همچنین آورده است "سودبخش که اخیرا  از  فشارهای فزاینده نیروهای امنیتی احساس می کرد  جانش درخطر است، چند روز قبل از ترور، خانواده خود را به خارج از کشور فرستاده بود و خود نیز بلیط عزیمت به خارج را برای روز سی و یکم شهریور در دست داشت که کمتر از یک روز قبل از خروج از کشور، در مقابل مطبش در بلوار کشاورز تهران، با گلوله ترور و در دم کشته شد.


گفتنی است اکنون دو پزشک اصلی که زندانیان کهریزک را معاینه کرده بودند کشته شده اند و هنوز از حکم قطعی متهمان این بازداشتگاه مخوف خبری نیست و ترور دکتر سودبخش نشان می دهد که آمران اصلی کهریزک آزاد و فعال هستند.


لازم به ذکر است دکتر سودبخش طی مصاحبه ای با یکی از رسانه ها، از وضعیت وخیم و آمار بیماری ایدز در ایران سخن گفته بود.



انتقال مریم اکبری منفرد به زندان رجایی‌شهر

Posted:

جرس: مریم اکبری منفرد از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، صبح امروز به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.


به گزارش جرس، این انتقال در حالی صورت می‌گیرد که هنوز حکم اکبری منفرد در دادگاه تجدید نظر بررسی نشده و حکم نهایی ابلاغ نشده است.


اکبری منفرد به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین در دادگاه بدوی به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان رجایی شهر محکوم شده بود.

 

صلواتی، قاضی شعبه‌ 15، زمان ابلاغ حکم به این زندانی گفته بود این حکم با "رعایت رافت اسلامی صادر شده است"؛ در حالی که او، فرزند خردسال دارد. وی دهم دی‌ماه، طی یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد. این حکم به اتهام "محاربه" صادر شده، در حالی که این زندانی سیاسی بارها اتهامات وارده را رد کرده است.

 

مریم اکبری منفرد، که چند تن از اعضای خانواده‌اش از زندانیان سیاسی دهه شصت بوده‌اند، تا روز 22 بهمن در سلول‌های انفرادی بند 209 به سر می‌برد.
 

شاکری: برخی اصولگرایان در وقایع پس از انتخابات دچار غفلت شدند

Posted:

جـــرس: عضو شورای مركزی جمعیت ایثارگران معتقد است "برخی احزاب و اشخاص در ماجراهای بعد از انتخابات دچار غفلت شدند كه نمونه آن طیفی از جریان اصولگرایی با رهبری برخی افراد بود كه در جریان انتخابات و ماجراهای بعد از آن كم‌كاری داشتند."


به گزارش فارس، مجتبی شاكری طی گفتگویی با آن خبرگزاریِ، در ارزیابی عملكرد احزاب پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: "شاخص‌هایی برای بررسی و عملكرد احزاب وجود دارد كه با وجود آن می توان جایگاه اشخاص حقیقی، حقوقی و احزاب سیاسی را ارزیابی كرد."


وی در ادامه افزود: قانون‌گرایی در كنار نگاه احزاب به مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، ملاك خوبی برای ارزیابی احزاب و افراد در جامعه محسوب می‌شود؛ چرا كه عدم توجه به این شاخص‌ها به زندگی اجتماعی مردم ضربه وارد می‌كند.


این فعال سیاسی اصولگرا به سومین شاخص احزاب اسلامی در ایران اشاره كرد و افزود: محصور نشدن در قدرت، ثروت و شهوت شاخص دیگری برای تشخیص عملكرد خوب احزاب سیاسی در كشور است.


شاکری در پاسخ به این سوال كه آیا می‌توان احزاب سیاسی كشور را به دولت محور و مردم محور تقسیم كرد، اظهرا عقیده کرد "احزاب را مطابق با گفتمان انقلاب می توان به دو گروه امام و رهبر باور" و "مخالف گفتمان امام و رهبری" تقسیم كرد.


وی ادامه داد "كسانی كه اندیشه امام و رهبری را قبول ندارند، قانون گریز هستند و تولی و تبری را عمل نمی‌كنند و به دنبال ثروت، قدرت و شهوت هستند و رهبری را فصل‌الخطاب قرار نمی‌دهند.

عضو شورای مركزی جمعیت ایثارگران به دسته دوم احزاب خارج از چارچوب اشاره كرد و گفت: برخی از احزاب و اشخاص در فتنه بابی‌بصیرتی در ماجراهای بعد از انتخابات دچار غفلت شدند كه نمونه آن طیفی از جریان اصولگرایی با رهبری برخی افراد بود كه در جریان انتخابات و ماجراهای بعد از آن كم‌كاری داشتند.



زلزله6/1 ریشتری كازرون هيچ كشته و مجروحي نداشت

Posted:

جرس: زلزله 6/1 ريشتري، استان فارس که در ساعت 14:53 دقيقه در شش كيلومتري شهرستان كنار تخته كازرون اتفاق افتاده است هيچ كشته و مجروحي نداشت.


به گزارش ایلنا، معاون امداد جمعيت هلال‌احمر استان ‌فارس گفت: در منطقه حادثه‌ديده، پراكندگي جمعيت بسيار است، بدين‌ معنا كه ساكنان آن منطقه براي سكونت در گروه‌هاي كم‌جمعيت با يكديگر زندگي مي‌كنند، حتي آسيب‌هاي ساختماني نيز بسيار اندك بوده است كه جاي نگراني نيست.


سيدمحمدرضا افضلي با بيان اينكه زلزله 6/1 ريشتري، استان فارس در ساعت 14:53 دقيقه در شش كيلومتري شهرستان كنارتخته كازرون اتفاق افتاده است، گفت: اين زلزله هيچ كشته و مجروحي نداشته است.


وي با بيان اينكه در آن منطقه پراكندگي جمعيت بسيار است، بدين‌ معنا كه ساكنان آن منطقه براي سكونت در گروه‌هاي كم‌جمعيت با يكديگر زندگي مي‌كنند، حتي آسيب‌هاي ساختماني نيز بسيار اندك بوده است كه جاي نگراني نيست.


افضلی با بيان اينكه بالاخره زلزله باعث ايجاد وحشت مي‌شود، اظهار داشت: با توجه به اينكه اين زلزله عميق و طولاني بوده است مردم مضطرب هستند.


گفته مي‌شود شدت اين زلزله در شهر شيراز و حتي اهواز نيز حس شده است.
 

سردار جواني: امروز خانواده‌هاي شهدا مورد هدف دشمن قرار گرفته اند

Posted:

جرس: رئيس اداره سياسي سپاه با بیان اينكه "خانواده‌هاي شهدا همواره پشتيبان ولايت فقيه‌اند" اظهار نظر کرد: امروز خانواده‌هاي شهدا مورد هدف دشمن هستند و متاسفانه در ميان آنها يك يا چند خانواده به دليل بي بصيرتي و يا انگيزه‌هاي ديگر در پازل رسانه‌هاي ضد انقلاب بازي كرده‌اند.

 

به گزارش فارس، سردار يدالله جواني رئيس اداره سياسي سپاه تنها یک روز پس از حمله به منزل شهید باکری سخن می‌گفت، با اشاره به هجوم دشمن به سپاه پاسداران، مدعی شد: از ابتداي تشكيل سپاه، دشمنان انقلاب اسلامي اين نهاد مردمي را مورد هدف قرار دادند به طوري كه در فتنه اخير شاهد اوج هجوم دشمن به سپاه پاسداران بوديم.


جواني با این مدعا، سپاه پاسداران يك نهاد كاملا مردمي است"، اظهار داشت: سپاه پاسداران همواره پيرو ولايت فقيه و مردم بوده و همواره از حقوق مسلم مردم دفاع كرده است.


رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران با بيان اينكه "دشمنان بعد از پروژه ايران هراسي و اسلام هراسي اكنون تئوري سپاه هراسي را دنبال مي‌كند" به سخنان اخير كلينتون در خصوص فعاليت نظامي‌ها در كشور اشاره كرد و گفت: خانم كلينتون اخيرا به طور مستقيم به سپاه پاسداران هجمه برده است ايشان تلاش مي‌كند تا بين مردم و سپاه پاسداران فاصله بيندازند در حالي كه مردم سپاه را براي خودشان مي‌دانند.


وي با این مدعا كه آمريكا و ديگر دشمنان انقلاب اسلامي براي هجمه به سپاه از فضاي مجازي كمك گرفته‌اند، گفت: برخي سايت‌هاي ضد انقلاب اخبار و اظهاراتي را به فرماندهان سپاه منتسب مي‌كنند كه اصلا واقعيت ندارد.

 

جواني با بيان اينكه خانواده‌هاي شهدا همواره پشتيبان ولايت فقيه بوده و هستند، گفت: امروز وقتي خانواده‌هاي شهدا مي‌بييند كه دشمن آنها را هدف قرار داده است در حمايت از ولايت فقيه وارد صحنه مي‌شود اما متاسفانه در ميان خانواده‌هاي معظم شهدا يك يا چند خانواده به دليل بي بصيرتي و يا انگيزه‌هاي ديگر در پازل رسانه‌هاي ضد انقلاب بازي كرده‌اند.

 

وی با بيان اينكه "اكنون در دوران جنگ نرم به سر مي‌بريم"، گفت: اساس كار دشمنان و سايت‌هاي ضد انقلاب فتنه انگيزي است.


جواني افزود: سايت‌هاي ضد انقلاب تلاش مي‌كنند با منتشر كردن اخبار كذب و منتسب كردن به افراد نظامي و سياسي فضاي كشور را ملتهب كنند كه در اين شرايط لازم است همه مردم بصيرت لازم را به خرج دهند.
 

اصرار مسئولان بر سريالي و سياسي نبودن قتل دو پزشک

Posted:

ايلنا : معاون امنيتي وزارت كشور قتل دو پزشك تهراني تنها با فاصله یک روز به ضرب گلوله را "غیرسیاسي" خواند و مدعی شد که این قتل‌ها "سریالی" نیستند؛ در همین روز فرمانده نيروي انتظامي كشور این گفته‌ها را عینا تکرار کرد.


به گزارش ايلنا، علي عبدالهي در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد قتل دو پزشك تهراني با بيان اينكه اين قتل‌ها سياسي و سريالي نبوده است، اظهار داشت: يكي از قاتلين مربوط به يكي از اين قتل‌ها دستگير شده و نفر دوم نيز تحت تعقيب است كه اميدواريم سرنخ‌ها از وي به دست آمده و دستگير شود.


همچنین فرمانده نيروي انتظامي در حاشيه نمايشگاه پليس با اشاره به سريالي‌ نبودن قتل دو پزشك در هفته گذشته گفت: عدم اطلاع‌رساني پليس به علت اين بود كه اين امر موجب گم شدن سرنخ‌ها مي‌شد و خبررساني توسط ديگر دستگاه‌ها مورد پسند پليس نبود.


او با اشاره به اينكه وزير بهداشت فكر مي‌كرد اين قضيه موضوعي زنجيره‌اي براي تهديد جامعه پزشكي است، گفت: تحقيقات نشان داد اين قتل‌ها سريالي نبوده است و در قتل دوم نيز موضوع انتقامي بوده است و قاتل به اين علت كه مادرش زير عمل جراحي فوت كرده بود، پزشك را تهديد كرده و سپس پزشك را به قتل رسانده بود كه اي كاش پزشك پس از تهديد شدن جريان را به پليس خبر داده بود.
گفتنی است روز گذشته قاضي ويژه قتل تهران مدعی شده بود که دو متهم كه شامگاه چهارشنبه هفته گذشته سرابي را در شرق تهران هدف گلوله قرار داده بودند به جنايت خود با انگيزه انتقام گيري شخصي اعتراف كردند.


این خبر در حالی منتشر شد که تنها یک شب پیش از ترور سرابی، دکتر سودبخش عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به همین شکل در مقابل مطب خود به قتل رسید اما تاکنون در مورد قاتلان و یا دلایل کشته شدن وی سخنی عنوان نشده است.