جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رهبر جمهوری اسلامی: جبهه مقابل دنیای اسلام با همه مسلمانان دشمنی دارد

Posted:

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت "امروز ایران الگوی ملت‌های مسلمان جهان است و با هوشیاری كامل متوجه تحولات جهانی و مسائل دنیای اسلام می باشد."


وی همچنین خواستار تشکیل امت واحد اسلامی در برابر دشمنان شد.


به گزارش فارس، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار مسئولان نظام، ‌سفرای كشورهای اسلامی و جمعی از حامیان خود که ظهر عید فطر انجام شد، بزرگ‌ترین درس عید فطر را اتحاد دنیای اسلام دانست و تاكید كرد: ملت‌های مسلمان باید روزبه‌روز به یكدیگر نزدیك شوند و بیش از پیش در جهت وحدت گام بردارند؛ زیرا تنها راه مقابله با جبهه دشمنان اسلام، شكل‌گیری جبهه متحد امت اسلامی است.


آقای خامنه ای همچنین خواستار آن شد که صف واحد امت اسلامی برای تمام مسائل مرتبط با جهان اسلام تشكیل شود تا با هم‌جهت‌ شدن توان‌ها و فكرها، ‌كارآیی امت اسلامی در مقابل جبهه عظیم دشمنان اسلام جلوه‌گر شود.


رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینكه دشمنی جبهه مقابل دنیای اسلام، با تمام مسلمانان جهان است، اظهار عقیده نمود: "این تصور كه آنها با بخشی از مسلمانان دوست و همراه و با بخش دیگری دشمن هستند،‌ تصور غلطی است؛ زیرا آنها با اصل اسلام كه خواستار ایستادگی در مقابل زورگویان است، مخالفند. "


آقای خامنه‌ای از بیداری روزافزون امت اسلامی و آگاهی و هوشیاری مسلمانان در قبال مسئله فلسطین سخن گفت و آنرا نمونه‌ای از بیداری دانست و گفت: "امروز ایران در میان ملت‌های مسلمان الگوست و با هوشیاری كامل متوجه تحولات جهانی و مسائل دنیای اسلام است. "


رهبر جمهوری اسلامی، بامداد امروز در خطبه های نماز عید فطر گفته بود "ملت فلسطین امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان است و بدون هیچ شک و تردیدی بساط رژیم قلابی و دروغین صهیونیستی را از سرزمین فلسطین جمع خواهد کرد."


گفتنی است در ابتدای دیدار امروز رهبر جمهوری اسلامی با مسئولین نظام و برخی سفرای خارجی مقیم تهران، محمود احمدی‌نژاد ضمن اشاره به تصمیم یکی از کشیش های آمریكایی جهت سوازندان قرآن در سالروز ١١ سپتامبر، آنرا توطئه‌ای صهیونیستی خواند و گفت: صهیونیست‌ها و حامیان آنها در مسیر سقوط و اضمحلال قرار دارند و اینگونه حركت‌های مذبوحانه، نه تنها آنها را نجات نخواهد داد؛ بلكه سرعت سقوط و نابودی آنها را دو چندان خواهد كرد."

سوریان مدالش را به ملت ایران تقدیم کرد نه احمدی نژاد!

Posted:

سعید زندگانی
جرس : حمید سوریان برای پنجمین بار قهرمان کشتی فرنگی جهان در وزن 55 کیلوگرم شد، اما این بار مدالش را به ملت ایران هدیه کرد؛ برخلاف سال گذشته که در گیرودار وقایع پس از انتخابات، قهرمان محجوب جهان را بردند پیش احمدی نژاد و او را ناچار کردند مدالش را به رئیس جمهوری برآمده از صندوقها پیش کش کند و بگوید که احمدی نژاد "قهرمان هسته ای" وسزاوارتر از او برای دریافت این مدال است!  

 

این کارچنان ساختگی بود که انعکاس آن در رسانه های تحت کنترل داخلی نیز خبر ساز شد. اما سوریان به جبران کاری که یکسال پیش انجام داد و مردم ایران را خوش نیامد، وقتی چند روز پیش درجام جهانی کشتی در مسکو توانست حریف صاحب نام خود از کره جنوبی را در کشتی نهائی با برتری شکست دهد و به پنجمین مدال طلای جهانی در وزن خود دست پیدا کند، در گفت و گوئی به "خبرآنلاین" گفت: "مدال برای همه مردم عزیز کشورم است.من این مدال را تقدیم می کنم به مردمی که دعای خیرشان تنها دلیل موفقیت من بوده."

 

سوریان قربانی سوء مدیریت ها در المپیک

 

سوریان حالا یک مدال طلای المپیک می خواهد تا رکورد دیرینه عبداله موحد را بشکند و پرافتخارترین کشتی گیر ایران لقب بگیرد. در المپیک 2008 پکن، اردوی ورزشکاران ایرانی بر اثر سوء مدیریت ها چنان آشفته بود که او نتوانست به حق خود برسد و حالا چشم براه المپیک 2012 لندن است تا آن شکست را جبران کند: "اگر طلای المپیک پکن را می گرفتم حالا پرافتخار ترین کشتی گیر بودم. آن زمان ما در اردوهایمان مشکلات زیادی داشتیم... آنجا یکسری اتفاقاتی رخ داد که نمی توانستیم تمرکز داشته باشیم. شاید اگر آنجا شرایط شکل دیگری بود ، این قدر ناباورانه مدال المپیک را که باارزش تر از هر مدال دیگری است از دست نمی دادم. مدالی که خیلی برای رسیدن به آن زحمت کشیده بودم. هنوز هم هر وقت یاد المپیک می افتم ناراحت می شوم. بعد از آن اتفاق تا مدت ها در شوک بودم."

 

اما سوء مدیریت ها در ورزش ایران ودر دولت احمدی نژاد تمامی ندارد. در همین جام جهانی کشتی در مسکو، تیم ایران با وجود کسب دو مدال طلا در سایه دلاوریهای سوریان در 55 کیلو و امیرعلی اکبری در 96 کیلوگرم که او هم بلافاصله بعد از مسابقه اعلام کرد مدالش را به مادرش تقدیم می کند، تنها کرسی خود در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) را از دست داد. این کرسی با وجود دکتر محمد توکل کشتی گیرسالهای دور تیم ملی ایران که در کنار حرفه پزشکی همچنان به امور کشتی نیز می پرداخت، نزدیک به سه دهه در اختیار ایران بود که امسال در کنگره "فیلا" نتوانست رای بیاورد و این کرسی حساس برای مدال آورترین رشته ورزشی ایران از دست رفت؛ در حالیکه کارشناسان معتقدند اگربه جای دکتر توکل سالخورده این بار علیرضا دبیر قهرمان تحصیل کرده المپیک و جهان معرفی می شد، به احتمال بسیار به عضویت هیئت رئیسه فیلا در می آمد. اما مشکل اینجاست که دبیربا دولت احمدی نژاد سازگار نیست و در دوره قبل بعنوان یک نامزد مستقل اصلاح طلب به عضویت شورای شهر تهران در آمده است.

 

قهرمان ایرانی در تیم ملی جمهوری آذربایجان؟

 

ماجرای دیگر در مسابقات جهانی امسال، پیوستن یکی از اعضای تیم ملی کشتی فرنگی ایران به تیم ملی جمهوری آذربایجان بود. سامان طهماسبی دارنده دو مدال برنز قهرمانی جهان و یک طلای آسیائی در 84 کیلوگرم، در مسابقات جهانی مسکو با دوبنده جمهوری آذربایجان به روی تشک رفت. او اهل سنندج است و اولين کشتی گیری که در این وزن موفق به کسب مدال جهانی برای کشتی فرنگی ايران شده و همچنین اولين قهرمان ملی و دارنده مدال جهانی از ایران که برای کشور ديگری در مسابقات بین المللی حضور پیدا می کند، چرا؟ برای اینکه بیکار است و همواره از وضع بد مالی خود شکایت داشته و حتی این شکایت را نزد احمدی نژاد نیز برده اما کار به جائی نبرده است!

 

طهماسبی وقتی در رقابت های قهرمانی کشور جمهوری آذربايجان به قهرمانی رسيد، با تکذيب تغيير تابعيت خود به خبرگزاری ايسنا گفت: "به عنوان يک قهرمان ملی خواسته زيادی ندارم. تنها از رئيس‌جمهور و مسئولين می‌خواهم يک شغلی برايم فراهم کنند و مشکل مسکنم را حل کنند. درخواست من معقولانه است و می‌خواهم باز هم برای ايران افتخارآفرين شوم." اما وقتی کسی به حرفش گوش نداد و مسئولین کشتی جمهوری آذربایجان پیشنهاد مالی خوبی به او دادند، رفت و زیر پرچم آن کشور در جام جهانی شرکت کرد!

 

اما سوال برانگیز تر از حضور قهرمان ایرانی در تیم ملی یک کشور دیگر، پاسخ رئیس فدراسیون کشتی ایران به سوال در این مورد است. یزدانی خرم که از بازار و طیف موتلفه ابتدا به ریاست فدراسیون والیبال و سپس فدراسیون کشتی رسیده و ظاهرا یکی از موفق ترین مسئولین ورزشی کشور در سالهای اخیر هم به شمار می رود، در پاسخ به سوال خبرنگار "ایسنا" که "فكر مي‌كنيد درست است كه طهماسبي كه 10 سال در ايران و با پول بيت‌المال به اين مقام رسيده است حالا در يك كشور ديگر افتخارآفريني كند و پرچمي غير از پرچم ايران را بالا ببرد؟" جواب می دهد: "خيلي به اين مسايل ريز نشويد. طهماسبي رفته كه پول بگيرد و در ايران خرج كند. اين انتقال تكنولوژي است. مثل اين است كه دكتر و مهندس به خارج مي‌فرستيم كه تحصيل كنند و بعد به ايران برگردند. در رشته فوتبال هم مثل اين داشتيم، مگر فوتباليست‌هايي كه با پول ايران تربيت شده بودند در باشگاه‌هاي خارجي بازي نكردند؟" وقتی خبرنگار توضیح می دهد که بحث تیم ملی با تیمهای باشگاهی فرق می کند، رئیس فدراسیون می گوید: "اين صحبت‌ها مال قديم است. حالا عصر كامپيوتر است"!

 

خاتمی: پیشنهاد جنون‌آمیز و جنایتکارانه تعرض به قرآن کریم توطئه‌ای علیه بشریت است

Posted:

جرس: سید محمد خاتمی در نامه‌های جداگانه ای به اسقف اعظم کلیسای جامع واشنگتن و دبیرکل ائتلاف تمدن های سازمان ملل متحد با تمجید از تمامی "تلاش‌های انجام شده برای نزدیکی دل‌ها و ایجاد تعامل مثبت میان همه ملت ها و اقوام، و صلح مبتنی بر عدالت به جای جنگ و خشونت در جای جای جهان این راه را سیره پیامبران بزرگ الهی" به خصوص پیامبر اسلام و پیامبر مسیحیت دانسته و ضمن محکوم کردن پیشنهاد "جنون آمیز" و "جنایتکارانه" سوزاندن قرآن کریم در سالروز فاجعه ۱۱ سپتامبر خواستار واکنش در برابر این "توطئه سهمگین علیه بشریت" شد.

 

به گزارش وبسایت محمد خاتمی، رئیس بنیاد بین المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها در این نامه‌ها خواستار محکومیت این پیشنهاد و پیشنهاد دهنده و افشای جریانی شد که با دامن زدن به این موضوع التهاب و تقابل پیروان این دو دین بزرگ را دنبال می کرده است.


اسقف اعظم کلیسای جامع واشنگتن و دبیرکل ائتلاف تمدن‌ها از جمله میهمانان عالی رتبه شرکت کننده در اجلاس دو روزه دین در دنیای جدید بودند که در مهرماه ۱۳۸۷ به دعوت سید محمد خاتمی و بنیاد بین المللی گفت و گوی تمدن ها در تهران گرد هم آمدند.  

متن کامل این نامه ها در پی می آید:


به نام خدا
عالیجناب بیشاپ چین
اسقف اعظم کلیسای ملی (جامع) واشنگتن

با تجدید عهد مودت و آرزوی سلامتی شما


تلاش ارجمند جناب عالی و همه مردان خدا و دوستداران عزت و سعادت و سربلندی انسان در راه نزدیکی دلها و ایجاد تعامل مثبت میان همه ملت ها و اقوام، بخصوص پیروان دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت و ترویج صلح مبتنی بر عدالت به جای جنگ و خشونت درخورد تقدیر است و این همان راهی است که پیامبران بزرگ خدا بخصوص حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت عیسی مسیح سلام الله ما را به آن فراخوانده اند.


پیشنهاد جنون آمیز و جنایتکارانه اهانت به قرآن کریم در سالروز فاجعه ۱۱ سپتامبر حکایت از توطئه ای سهمگین نه تنها علیه اسلام و مسلمانان که علیه اسلام و مسلمانان، که علیه بشریت و ایجاد تنش در جامعه بشری می کند و همه ما باید در برابر این اقدام جنایت آمیز بایستیم.


اعلام این مطلب جهان اسلام را ملتهب کرده است و خدای ناخواسته اقدام در این مورد به فاجعه ای جبران ناپذیر خواهد انجامید.


مطمئن هستم که جهان مسیحیت نیز نمی تواند در برابر این امر آرام بنشیند.


انتظار دارم همه توان و تلاش خود را برای جلوگیری از این فاجعه و نیز محکومیت فردی که چنین پیشنهاد وحشتناکی داده است و افشای جریانی که از آن حمایت می کند؛ به کار گیرید.


موفق باشید
سید محمد خاتمی
رئیس بنیاد بین المللی گفت و گوی تمدن ها
۱۸ شهریور ۱۳۸۹
 

به نام خدا
عالیجناب دکتر سامپایو

دبیرکل محترم ائتلاف تمدن ها

با سلام و آرزوی توفیق آن جناب در خدمت به صلح و همزیستی بشریت


به جا است که ”ائتلاف تمدن ها“ که با هدف نیل به صلح جهانی و رفع موانع همدلی و هماهنگی میان ملت ها و تمدن ها و نزدیکی هرچه بیشتر دلها برای خدمت به بشریت تأسیس شده است ضمن محکوم کردن پیشنهاد جنایتکارانه اهانت به قرآن کریم در سالروز فاجعه ۱۱ سپتامبر زمینه محکومیت و محاکمه پیشنهاد دهنده این جنایت تحریک کننده را که اقدامی علیه صلح و آشتی و دامن زننده به کینه و نفرت میان ملت ها بخصوص پیروان دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است فراهم آورید و از هر کوششی در جهت جلوگیری از عملی شدن این جنایت که می تواند موجب فاجعه ای غیرقابل جبران شود دریغ نفرمایید.


با احترام
سید محمد خاتمی
رئیس بنیاد بین الملی گفت و گوی تمدن ها
۱۸ شهریور ۱۳۸۹

برگزاری گسترده نماز عید فطر توسط حامیان آیت الله منتظری در نجف آباد

Posted:

جـــرس: نماز عید بزرگ فطر، امسال برای اولین بار در فقدان مرحوم آیت الله العظمی منتظری، توسط مقلدین آن مرجع تقلید مردمی، در شهر نجف آباد اصفهان، گسترده تر از هر سال برگزار گردید.


بنا به گزارش منابع خبری جرس، نماز عید فطر شهرستان نجف آباد، همه ساله به دو شکل مردمی و دولتی برگزار می شود؛ بطوریکه اصلاح طلبان و مقلدین آیت الله العظمی منتظری، در بخشی از شهر، و حامیان رهبری و دولت نیز در مسجد جامع شهر نماز اقامه می کنند.


این گزارش خاطرنشان کرد "اما امسال نماز عید فطر حامیان رهبری، بسیار کمرنگ و کم جمعیت تر از سالهای دیگر بود و از سوی دیگر نماز مقلدین مرحوم منتظری و حامیان جنبش سبز، پر شورو گسترده تر از هر سال دیگر برگزار شد. "


گفتنی است طی چند سال گذشته جمع کثیری از اصلاح طالبان و مردم، به خاطر احترام به امام جمعه آن شهر و اینکه وی از بحث های انحرافی و توهین پرهیز می کرد، به مسجد جامع رفته و در کنار اصولگرایان نماز می خواندند؛ اما امسال بازهم نماز عید فطر به نشان دادن عظمت و ابهت دو گروه تبدیل شد.


گزارش مذکور همچنین خاطرنشان کرد امسال مجددا پیروان آیت منتظری نشان دادند که جمعیت آنها بیشتر و متشکل تر از گروههای حامی دولت و رهبری است .


همزمان در شهر قم نیز، نماز عید  فطر با حضور حامیان جنبش سبز و شاگردان آیت الله یوسف صانعی در دفتر وی برگزار شد.
آیت‌الله صانعی در خطبه‌های نماز عید فطر امروز اظهار داشت: استفاده تمام ملت‌های مسلمان از نماز عید فطر باید این باشد که اگر دیروز راهی رفته‌ایم که آبروی اسلام رفته است و یا قوانین اسلام را زیر پا گذاشته‌ایم، از امروز به بعد کاری کنیم که جبران شود و آبروی قوانین اسلام را حفظ کنیم و هر شخصی نیز باید بداند که اگر راهی که دیروز می‌رفته مشکلات داشته و در آن به مردم ظلم و ستم کرده است، فردای قیامت گرفتار مشکلات و عذاب خواهد شد.

ادامه محاصره منزل مهدی کروبی

Posted:

جرس: منزل مهدی کروبی از روز گذشته تاکنون مجددا مورد محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته است.


یک شاهد عینی به جرس خبر داد که تردد در منطقه محل سکونت کروبی به شدت کنترل می‌شود و اجازه ورود و حتی زدن در به کسانی که قصد مراجعه به منزل کروبی را دارند، داده نمی‌شود.


آنان با بیان این جمله که "هیچ کس نیست" اجازه ورود به هیچ کس نمی‌دهند و این رفتار را با چندین مراجع انجام داده‌اند.


گفتنی است هفته گذشته، به مدت پنج روز گروهی از بسیجیان و لباس شخصی‌ها منزل کروبی را محاصره کردند و در روز قدس با شلیک گلوله و شکاندن در و پنجره‌ها قصد ورود به منزل وی را داشتند. این رفتارها که با بی‌تفاوتی و عدم برخورد قانونی نیروهای انتظامی همراه بود، زخمی شدن یکی از محافظان کروبی را در پی داشت.


گرچه روز بعد از این حوادث سپاه محمد رسول‌الله طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اعمال از نیروهای "خودسر" و "بی‌تدبیر" صورت گرفته است، اما کروبی در بیانه خود در واکنش به این گفته اظهار شگفتی کرده بود: "عده‌ای خودسر که نیروی عظیم اطلاعاتی، امنیتی و قضائی و نظامی که مدعی کنترل جهان است از شناسائی و تنبیه آنها عاجز می ماند."
 

ترغیب به خشونت از سوی هرکس که باشد جنایت است

Posted:

بیانیه موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در محکومیت پیشنهاد سوزاندن قرآن

جرس: به دنبال تصمیم یک کشیش آمریکایی برای دعوت به سوزاندن قرآن کریم در روز 11 سپتامبر، "موسسه بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها" بیانیه‌ای را در محکومیت این فاجعه خشونت‌بار صادر کرد.


به گزارش جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: این دعوت نابخردانه که متوقف ماند، نه با جوهر ادیان الهی نسبتی دارد و نه با بدیهیات عقلانی و انسانی. اما از آنجا که به نام دین علیه دینی دیگر انجام می‌گرفت، می توانست جهان های دینی را در برابر هم قرار دهد و جهان انسانی را به ورطه ی جدیدی از خشونت و ستیز بکشاند.


متن کامل این بیانیه بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


جهان هنوز فاجعه تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی را از یاد نبرده است که در سپتامبری دیگر باز شاهد اقدامی خشونت آمیز به نام دین در سویی دیگر شد. دعوت "تری جونز" برای سوزاندن قرآن کریم کاری از همان جنس در زمینه ی کاشتن بذر کینه و خشونت، انسداد عرصه های همزیستی و صلح و گفت و گو و نشانه ای از بروز یک بیماری مهلک در همه جای عالم است. این دعوت نابخردانه که خوشبختانه در اثر موضعگیری های صریح اندیشمندان و مؤمنان همه ی ادیان و فشار افکار عمومی جهان متوقف ماند، نه با جوهر ادیان الهی نسبتی دارد و نه با بدیهیات عقلانی و انسانی.


اما از آنجا که به نام دین علیه دینی دیگر انجام میگرفت، می توانست جهان های دینی را در برابر هم قرار دهد و جهان انسانی را به ورطه ی جدیدی از خشونت و ستیز بکشاند. ترغیب به خشونت و نابردباری و ترویج تروریسم از سوی هرکس که باشد جنایت است و اگر به نام دین چه به نام اسلام و چه به نام مسیحیت باشد، جنایت مضاعف است و جفا به خداوند و عالم بشریت.


جهان برای زندگی امن و آزاد و عادلانه و برای دور شدن از ورطه جنگ و خشونت نیازمند دین و اخلاق و ارائه و اشاعه تصویر رحمانی از ادیان الهی و همه مومنان و دینداران است. پس برای همه ی پیروان ادیان مبرم ترین وظیفه توجه به این مهم و تکیه بر نقاط مشترکی است که نتیجه آن بالا بردن سطح مدارا، ترویج گفت و گو و ائتلاف برای صلح است.


این دعوت صریح خداوند است که همه ی پیامبران در کتاب های مقدس مروج آن بوده اند و به تعبیر قرآن کریم: « يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ » (ای کسانی که به دین الهی معتقد هستید بیایید پیرامون آن کلمه ی مشترک که پرستیدن خدای واحد است گرد هم آییم).


جای امیدواری است که وجدان بشری اکنون در برابر این اقدام جنایتکارانه به درد آمد و از خود واکنش نشان داد. نخبگان و اندیشمندان مسیحی در کنار عالمان و متفکران مسلمان به محکوم کردن این عمل ناشایست پرداختند و این واکنش مناسب به بار نشست و نشان داد که برای جلوگیری از فاجعه های بزرگ تر و دامنه های خوفناک تر باید به دامان افکار عمومی پناه برد و خشونت طلبان و حادثه سازان را به هر نام که باشند در انزوا و طرد و تنهایی قرار داد.


تلاش های گسترده و فوری که از سوی همه ی عالمان و متدینان مسیحی و مسلمان و سایر ادیان و نیز نهادهای مدنی و شخصیت های سیاسی به انجام رسید گام نخست در راه دفع این شر جدید انسانی و محاکمه و محکومیت عامل یا عاملان آن در محکمه ی وجدان بشری و افکار عمومی جهانی بود. باید گامهای استوار بعدی را در راه پیشگیری از وقوع فجایعی از این دست برداشت و برای زدودن خشونت از چهره ی انسانی و اخلاقی دین و اهتمام به گفت و گو در همه ی عرصه ها تلاشی مجدانه را سامان داد.


"مؤسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها" که افتخار آن را دارد که با پیشنهاد ریاست آن در سال 2001 میلادی سهمی اندک در ترویج فرهنگ گفت و گو و ائتلاف برای صلح در عرصه ی جهانی داشته باشد ، اکنون نیز دست همه ی آنان را که برای دورشدن جهان از خطر افراط گرایی، جمود، خشونت و جنگ در اندیشه اند، به گرمی می فشارد و همچنان بر پیشبرد برنامه های عملی در این زمینه تاکید می کند.

موسسه ی بین المللی گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها- تهران


19/6/1389
 

وقتی وکیل و موکل هردو مجرمند

Posted:

یلدا آراسته
جرس: تابستان سال 1388 را بسیاری از خانواده ها در راه دفاتر وکلایی بودند که امید داشتند با حضور آنها پرونده وابسته زندانی اشان  سریعتر به جریان بیفتد. برخی از این خانواده ها حتی خواستار چیزی کمتر از این بودند.  آنها وکیل می گرفتند تا مشخص شود که زندانی اشان  کجا است و توسط کدام نهاد امنیتی دستگیر شده است.  

 

اما حوادث بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری همانقدر که توانست حلقه ایمنی و مصونیت مردم عادی  را کم کند بر زندگی وکلا هم تاثیر گذاشت .

 

وکلایی که در این یک سال پرونده های دربندشدگان را قبول کردند خود کمتر از موکلانشان در خطر نبودند.

 

بسته به حکم صادر شده و حساسیتی که برای موکل وجود داشت ، وکیل هم زندگی اش به مخاطره می افتاد.

 

یکسال گذشته وکلای برخی از متهمان  از معدود کسانی بودند که حاضر به گفتگو با رسانه ها شدند تا مردم از شرایط موکلان آنها با خبر شوند.

 

هر چند که این پرده براندازی ها از دستگاه قضایی ایران برای برخی از آنها سنگین تمام شد.

 

نسرین ستوده / امید زندانیان بند 209

 

"وقتی نمی‌توانم برای موکلانم کاری کنم ترجیح می‌دهم با آنها اعدام شوم." این جمله نسرین ستوده وکیل دادگستری بود که در نهایت نتوانسته بود برای دو موکلش آرش رحمانی پور و محمد رضا علی زمانی کاری انجام بدهد .

 

این دو موکل خانم ستوده به چوبه دار سپرده شدند. او در جریان  محاکمه این دو موکلش تهدید به بازداشت شده بود.

 

"در تمام طول بازجویی و محاکمه، از حضور من در دادگاه جلوگیری به عمل آمد. در یکی از جلساتی که به حضور در داگاه برای دفاع از موکلم اصرار کردم، تهدید به بازداشت شدم و دست آخر مامور مربوطه با اخذ پروانه وکالت من، موضوع را صورتجلسه کرد."

 

با این همه خانم ستوده در آن زمان به رغم گفتگویش با رسانه ها بازداشت نشد و این پرونده دیگری بود که او را به زندان انداخت.

 

 شش شهریور ماه  امسال او با بازرسی همزمان خانه و محل کارش، به دادگاه احضار شد.

 

اين وکيل دادگستری به دو اتهام "اقدام عليه امنيت کشور" و "تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی" به دادگاه فراخوانده شده بود.

 

اما به دنبال احضاریه ای که دریافت کرده بود زمانی که 13 شهریور ماه به دادسرای اوین رفت بازداشت شد.

 

نسرين ستوده چند روز پيش، پس از دريافت احضاريه، در گفت‌وگو با کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، اتهام‌های خود را "مضحک" خواند و اعلام کرد که ماموران چهار ماه پيش در تماس تلفنی گفته‌اند از پرونده شيرين عبادی کنار بکشد وگرنه "دچار مشکل خواهد شد."

 

نسرين ستوده در اين گفت‌وگو گفته بود که دليل احضار وی به دادگاه وکالت برخی از فعالان حقوق بشر و فعالان سياسی از جمله شيرين عبادی، همسر و خواهر وی، عيسی سحرخيز، مرتضی کاظميان، کيوان صميمی، حشمت‌الله طبرزدی و گروهی از بازداشت شدگان وقايع پس از انتخابات  دهمين دوره رياست جمهوری در ايران است.

 

او اعلام کرده بود  که در صورت دستگيری، وی، به لحاظ قانونی همچنان وکيل موکلان خود باقی خواهد ماند.

 

نسرين ستوده فارغ‌التحصيل حقوق بين‌الملل است و مدارک ليسانس و فوق ليسانس‌اش را از دانشگاه شهيد بهشتی دريافت کرده است.

 

اين عضو کانون مدافعان حقوق بشر از فعالان کمپين يک ميليون امضای زنان و برنده جايزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بين‌الملل در سال ۲۰۰۸ است.

 

خانم ستوده پیش از این گفته بود : "از بازداشت شدن خوشحال می شود چون شرایطی مشابه موکلانش که "بی گناه در زندان هستند" خواهد داشت."

 

شادی صدر / مدافع حقوق زنان

 

شادی صدر وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان زمانی که وکالت شیوا نظر آهاری را بر عهده گرفته بود ، دستگیر شد.

 

او 26 تیر ماه سال گذشته  در حالیکه در راه بود تا در نماز جمعه شرکت کند توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد.

 

حاضران در محل بازداشت شادی صدر سعی داشتند او را از دست نیروهای لباس شخصی برهانند، اما آنها خانم صدر را با خشونت به داخل ماشین کشیدند به صورتی که مانتو و روسری او از تنش خارج شد. این افراد هیچ حکم و حتی توضیحی هم در مورد تعلق به ارگان خاصی ارائه ندادند.

 

یش از این نیز شادی صدر در تجمع روز چهارم مارس سال ۲۰۰۷ در مقابل دادگاه انقلاب تهران، به همراه بیش از سی نفر از فعالان جنبش زنان ایران دستگیر شده بودند.

 

شادی صدر مرداد ماه سال 1388 از ایران خارج شد.

 

محمد اولیایی فرد / وکیل متهم

 

 محمد اولیایی فرد، وکیل  دادگستری و عضو و مشاور حقوقی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در حالی در دادگاه انقلاب تهران بازداشت شد که تنها در ارتباط با لایحه دفاعیه موکل خود ، ناصح فریدی فعال حقوق بشر، به شعبه ۵۴ تجدید نظر دادگاه انقلاب احضار شده بود. اما وی پس از حضور به شعبه اجرای احکام معرفی و آنجا بازداشت شد.

 

دادگاه انقلاب خبر تایید حکم یک سال حبس دکتر محمد اولیایی فرد را به او داد و گفت این حکم در مرحله اجرا قرار دارد و او باید روانه زندان شود.

 

محمد اولیایی فرد وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی را برعهده داشت اما هنگامی که دستگیر شد او را راهی سلول انفرادی کردند .

 

محمد اولیایی فرد وکیل برخی از افراد زیر 18 سال محكوم به اعدام و همچنین فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی است که پیش از این نیز در پی طرح مسئله‌ شکنجه توسط بازجویان وزارت اطلاعات در سال 87 به سیاه نمایی و توهین و افترا علیه وزارت اطلاعات متهم شده بود.

 

عبد الفتاح سلطانی / وکیل ممنوع الخروج

 

عبدالفتاح سلطانی حقوقدان عضو کانون مدافعان حقوق بشر دوازدهم مهرماه سال گذشته  در حالی که تصمیم داشت تا برای دریافت  جایزه سالانه حقوق بشر شهر نورنبرگ آلمان به این کشور سفر کند ممنوع الخروج شد.

 

آقای سلطانی از وکلایی بود که  از سیستم حاکم بر قوه قضائیه انتقاد می کرد. او اعتقاد داشت  در شرایط موجود حتی قضات هم جرات ایستادگی در برابر ماموران امنیتی را ندارند و هرکاری که آنها دستور می‌دهند را انجام می د‌هند.

 

 این حقوقدان خطاب به ریاست قوه قضائیه گفته بود : "  اگر وی واقعا قصد بهبود وضعیت قضایی ایران را دارد قبل از هرچیز باید استقلال قضات را تامین کند تا برخی از قضات مجبور نشوند بر خلاف قانون تن به دستورات ماموران امنیتی بدهند."

 

عبدالفتاح سلطانی ۲۶ خرداد سال گذشته هم  در دفتر کارش دستگیر شده بود  و مدت ۷۲ روز در سلول انفرادی بود.  اتهام او  "تشکیک در انتخابات" بود .

 

 سلطانی یک بار دیگر در  در سال ۱۳۸۴ نیز به اتهام افشای اسناد محرمانه در ارتباط با موکلش اکبر گنجی که در آن زمان به علت اعتصاب غذا در بیمارستان بستری بود، مدت ۷ ماه در زندان بود.

 

سلطانی تا کنون وکالت بسیاری از پرونده های حقوق بشری را بر عهده داشته است. علی افشاری، اکبر گنجی، هاله اسفندیاری، سهیل آصفی ، کاظم شکری، خانواده زهرا کاظمی، خانواده زهرا بنی یعقوب،بسیاری از نیروهای ملی مذهبی از جمله موکلان وی هستند.

 

محمد مصطفایی / وکیل گریزان

 

مرداد ماه امسال محمد مصطفایی برای آخرین بار وبلاگش را به روز کرد و در آن نوشت :" از طرف شعبه دوم بازپرسی دادسرای شهید مقدس زندان اوین مجددا احضار شده است و احتمال می دهد که در آینده نزدیک بازداشت شود."

 

آقای مصطفایی  که  آخرین فعالیت حقوقی اش وکالت پرونده سکینه محمدی آشتیانی بود، بعد از این یادداشت ناپدید شد.

 

چندی بعد او به نروژ رفت و در گفتگو هایش اعلام کرد : "  که پس از فرار با اتومبیل، اسب و پای پیاده به ترکیه، با کمک سفارت نروژ در این کشور با روادید معمولی به نروژ رفته است."

 

 همسر و برادر آقای مصطفایی نیز بازداشت شدند و وبسایت های مخالف دولت ایران، بازداشت اعضای خانواده این وکیل دادگستری را به نوعی مرتبط با احضار و تلاش برای بازداشت او دانستند.

 

آقای مصطفایی از وکلای دعاوی حقوقی در ایران است که در  سالهای گذشته به خاطر تلاش در زمینه پرونده های مربوط به اعدام نوجوانان و دیگر پرونده های مرتبط با مسایل حقوق بشری به وکیل مدافع حقوق بشر شهرت یافته است.

 

همه وکلای محکوم

 

به دنبال تهدید و خروج آقای مصطفایی از ایران ، سازمان عفو بین الملل گزارشی منتشر کرد و در آن نگرانی خود را از وضعیت وکلا در ایران مطرح کرد.

 

در این گزارش به محکومیت ناصر زرافشان، وکیل پرونده قتل های زنجیره ای به پنج سال زندان در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۲) و شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح، که هم اکنون در خارج از ایران به سر می برد و دفتر کار او بارها توسط مقام های قضایی ایران مورد بازرسی و پلمپ شده است،اشاره شده است.

 

این گزارش،اقدام در مورد  این وکلا را نمونه ای از تلاش ایران برای تحت فشار قرار دادن وکلای حقوق بشر می داند و خواستار این است که ایران فشارها بر وکلایی که پرونده هایی این چنینی دارند کم کند .

 

وضعیت وخیم جسمی صفایی فراهانی در بهداری اوین

Posted:

جرس: وضعیت جسمی صفا‌یی فراهانی که هفته گذشته به علت بیماری قلبی به بهداری زندان و سپس بیمارستان‌های مدرس و قلب تهران منتقل شده بود در حال حاضر نامساعد است.


به گزارش جرس، فراهانی که بعد از معاینات فراوان مشخص شد مشکلات حادی در سه دریچه قلب دارد، با این حال وی روز دوشنبه تلاش کرد تا وضعیت جسمانی‌اش را برای خانواده خوب توصیف کند.


وی که در حال حاضر در بهداری اوین است و تا فردا به بند بازگردانده می‌شود، از لحاظ جسمی شرایط خوبی ندارد و دوستان و هم‌بندی‌هایش به شدت نگران وضعیت سلامت او هستند.


گفتنی است محسن صفایی فراهانی، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت پس از انجام مصاحبه ای در مورد شکایت هفت فعال سیاسی از یکی از مسئولان سپاه پاسداران، به زندان فراخوانده شد.


صفایی فراهانی، از زندانیان حوادث پس از انتخابات که چند ماه قبل از این، با قرار وثیقه سنگین به مرخصی آمده بود با تاکید بر اینکه شکایت خود را پس نخواهد گرفت به زندان بازگشت.
 

حسین مرعشی و سینا گلچین به مرخصی آمدند

Posted:

جرس: سینا گلچین و حسین مرعشی دو تن از زندانیان سیاسی پس از انتخابات به مرخصی آمدند.

 

به گزارش رهانا، سینا گلچین از جمله بازداشت‌شدگان مرتبط با ششم دی ماه (عاشورا) است که در تاریخ هفدهم دی ماه 88 بازداشت و در دادگاه بدوی به هشت سال حبس محکوم شد.

 

این حکم ابتدا در دادگاه تجدیدنظر به چهار سال‌و نیم و در جریان عفو و تخفیف مجازات تعدادی از زندانیان پس از انتخابات توسط رهبری جمهوری اسلامی، به دو سال و سه ماه زندان کاهش یافت.

 

بر اساس گزارش های منتشر شده هم چنین حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است که در آخرین روزهای سال گذشته برای سپری کردن محکومیت یک ساله‌ی خود روانه‌ی زندان اوین شد.

 

وی پیش از این نیز در دو نوبت به مرخصی آمده بود.
 

ممانعت از برگزاری نماز عید فطر در منزل حبیب‌الله پیمان

Posted:

جرس: مراسم نماز عید فطر که هر سال با حضور اقشار مختلف مردم در منزل حبیب الله پیمان برگزار می‌شد، امسال با دخالت نیروهای امنیتی لغو شد.


به گزارش جرس، حضور و تجمع نیروهای انتظامی و لباس شخصی در مقابل در و محاصره منزل وی و جلوگیری از ورود تمامی افراد، حتی برای گفتن تبریک عید، موجب عدم برگزاری این مراسم شد.


نیروهای امنیتی و انتظامی با تذکر و تهدید مانع ورود نمازگذاران و نزدیک شدن آنها به منزل حبیب ‌الله پیمان شدند.


در ماه رمضان، مراسم شب های قدر جنبش مسلمانان مبارز نیز که قرار بود مانند سال های گذشته در منزل حبیب الله پیمان برگزار شود، با حضور نیروهای لباس شخصی لغو شد.


همزمان با اولین شب قدر، مأموران نيروي انتظامي و لباس شخصي با حضور در منزل حبيب الله پيمان، از اجراي مراسم نيايش به مناسبت يادمان امام اول شیعیان و مراسم شب قدر ممانعت کردند و حاضران را وادار به ترک محل اجراي مراسم کردند.

 

مراسم شب های قدر جنبش مسلمانان مبارز، بیش از 20 سال در همین مکان برگزار شده بود و امسال در این مراسم علی رضا رجایی و حبیب الله پیمان سخنرانی داشتند.