جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقال فرح واضحان، زندانی محکوم به اعدام به بیمارستانی خارج از زندان

Posted:

جرس: فرح واضحان، زندانی محکوم به اعدام در پی ناراحتی شدید قلبی به بیمارستانی خارج از زندان اوین منتقل شده است.

 

به گزارش رهانا فرح واضحان، شهروندی که دو روز بعد از حوادث روز عاشورای سال گذشته در منزل خود بازداشت شده است، روز جاری در پی ناراحتی قلبی ابتدا به بهداری زندان اوین و سپس به بیمارستان مدرس منتقل شد.


واضحان که در پی دردهای ناشی از بیماری قلبی به بهداری زندان اوین منتقل شده بود، با برخورد بد پرسنل بهداری زندان اوین مواجه شد به طوری‌ که پرسنل بهداری از او می‌پرسیدند که برای چه امروز مریض شده‌ای؟


در این میان پزشک بهداری پس از معاینه‌، وی را به بیمارستان مدرس تهران منتقل کرد تا معاینات و مداوای بیش‌تری بر وی صورت بگیرد.


فرح واضحان از بازداشت شدگان حوادث بعد از عاشورا است که به اعدام محکوم شده است. وی دو روز بعد از حوادث روز عاشورا در تاریخ ۱۰ دی ماه در منزل بازداشت شده بود.


حکم اعدام واضحان از سوی قاضی صلواتی در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب صادر شده و حکم دادگاه بدوی است.
 

مرخصی یک روزنامه‌نگار از زندان، پس از یازده ماه حبس

Posted:

جرس: جواد ماه‌زاده، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار زندانی، پس از نزدیک به یازده ماه حبس بدون مرخصی، از زندان آزاد شد.

 

به گزارش کلمه، ماه‌زاده که با تودیع وثیقه‌‌ای به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به مرخصی آمده است، در روز ۲۹ مهر ماه سال گذشته بازداشت و چندی بعد در دادگاه انقلاب به چهار سال حبس محکوم شد.
 

لبنان به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی پیوست

Posted:

جـــرس: لبنان به عنوان تنها عضو شورای امنیت سازمان ملل که با رای ممتنع، از قطعنامه اخیر تحریم های ایران استقبال کرده بود، روز گذشته از پیوستن خود به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی خبر داد و یک مقام ارشد اقتصادی آن کشور خاطرنشان کرد "قطعنامه اخیر تحریم ایران بسیار روشن است و ما به آن احترام خواهیم گذاشت و از اجرای کامل آن اطمینان حاصل خواهیم کرد ."


به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، ریاض سلامه، رییس بانک مرکزی لبنان روز گذشته طی سخنانی در بیروت، پایتخت آن کشور، ضمن اشاره به تحریم های اعمالی شورای امنیت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: "بانک های لبنانی باید تحریم های سخت تر شورای امنیت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران را به مورد اجرا بگذارند ."


رییس بانک مرکزی لبنان همچنین تاکید کرد که آن کشور باید مطمئن شود که در مراودات بانکی با ایران، تحریم های اعمالی شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نقض نخواهند شد.


این مقام ارشد اقتصادی لبنان در ادامه خاطرنشان ساخت: "بانک های لبنانی باید بر در چارچوب منافع خود عمل کرده و مطمئن باشند که عملیات های بانکی آنها قوانین بین المللی را نقض نمی کند ."


وی افزود: "قطعنامه اخیر تحریم ایران بسیار روشن است و ما به آن احترام خواهیم گذاشت و از اجرای کامل آن اطمینان حاصل خواهیم کرد."


این مقام ارشد لبنانی خاطر نشان کرد: "بانک های لبنانی از لیست افراد و موسسات تحریم شده ایران آگاهی دارند و وظیفه دارند که در چارچوب قوانین بین المللی تحریم های ایران را به مورد اجرا بگذارند . "


گفتنی است استوارت لوی، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود که "یک هیات بلند پایه آمریکایی، سفر دوره‌ای خود به هشت کشور بحرین، برزیل، اکوادور، ژاپن، لبنان، کره‌جنوبی، امارات عربی متحده و ترکیه را، برای ترغیب آن کشورها به رعایت تحریم‌های سازمان ملل متحد و حمایت از تحریم‌های اِعمالی علیه ایران به اتمام رسانده است."


این مقام آمریکایی در دیدار با سلامه و دیگر مقامات اقتصادی لبنان از آنان خواسته بود تا به این کمپین و باشگاه بین المللی بپیوندند.


رییس بانک مرکزی لبنان در اظهارات روز گذشته خود به جزییات دیداراخیر خود با معاون وزیر خزانه داری آمریکا اشاره ای نکرد؛ اما از بانک صادرات ایران به عنوان بزرگ ترین بانک ایرانی حاضر در لبنان نام برد و اعلام کرد که این بانک از سوی بانک های لبنانی مورد تحریم قرار خواهد گرفت .


گفتنی است بانک صادرات که سابقه حضور ۴۷ ساله در لبنان دارد بزرگ ترین بانک فعال ایرانی در این کشور محسوب می شود که شش شعبه فعال در لبنان دارد .


بر اساس تحریم های پیش بینی شده توسط بانک مرکزی لبنان علیه ایران، ده بانک اول لبنانی که دارای بیشترین مراودات مالی با ایران بوده اند، از معامله با این کشور منع شده اند .


طی هفته های گذشته و پیش از موضع گیری اخیر لبنان که بعنوان عضو غیر دایم شورای امنیت ملل متحد به قطعنامه ١۹٢۹ رای ممتنع داده بود، برزیل نیز که نسبت به تحریم های ایران رای منفی داشت، از احترام خود به قطعنامه های تحریم و رعایت مفاد آن خبر داد.


در همین راستا، کشور ترکیه نیز، ضمن هشدار به مقامات ایران – جهت همگامی با جامعه جهانی- از احترام خود به قطعنامه های شورای امنیت خبر داده بود.


بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت، دولت و مجلسین آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، تحریم های فراگیر تری علیه جمهوری اسلامی تصویب و اجرایی کرده اند، و طی هفته های اخیر، كره جنوبى، ژاپن، کانادا و استراليا نيز به باشگاه جهانی تحریم کنندگان ایران پیوسته اند.


مقامات جمهوری اسلامی کماکان تحریم های مصوب بر علیه برنامه های اتمی خود را "بلااثر"، "سیاسی" و "کاغذ پاره" می دانند و ضمن تاکید بر "صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی" خود، بر تداوم روند غنی سازی اورانیوم تاکید می ورزند.


غرب نیز کماکان – بویژه بعد از قرائت گزارش های اخیر مدیر کل آژانس مبنی بر تخلف ایران- برنامه های اتمی ایران را، در راستای تولید سلاح های اتمی ارزیابی می کند.

باید از خودمان شروع کنیم

Posted:

علامه كرباسچيان

 

بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحیم

 

فرزند عزیزم، از درگاه ایزد متعال سلامت و توفیق تو را خواستارم.

 

درباره‏ى امر به معروف و نهى از منکر مطالبى را عرض کردم. اقدام در این کار به دو نحو امکان‏پذیر است: مستقیم و غیرمستقیم. قِسم اوّل خیلى کم‏نتیجه و گاهى هم بى‏نتیجه است و زمانى هم نتیجه‏ى عکس مى‏دهد؛ ولى قِسم دوم عموماً به نتیجه مى‏رسد. حتماً شنیده‏اى که امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام چه‏گونه به‏طور غیرمستقیم وضو را به آن پیرمرد یاد دادند و چقدرعالى نتیجه گرفتند. اگر مى‏فرمودند: اى پیرمرد، وضوى تو باطل است و باید این‏طور وضو بگیرى، آیا به مقصد مى‏رسیدند؟ پس به مقتضاى « وَأْتوا الْبُیوتَ مِنْ أبْوابِها » ، هر کارى را باید از راهش وارد شد. اگر مى‏خواهیم کار معروف و شایسته‏اى رابه مردم بیاموزیم، باید مقدّمات آن را طى کنیم و ابتدا خود زنده باشیم تا بتوانیم کسى را زنده کنیم.

 

توجّه دارى که مراد از زنده‏بودن حیات تن نیست؛ این حیات و زندگى را حیوانات هم دارند؛ بلکه مقصود حیات دل است؛ یعنى دل و جان و روح باید زنده باشد تا بتواند زنده‏اى را بسازد. پس به‏دست‏آوردن حیاتِ روح، اقدام غیرمستقیم براى زنده‏ساختنِ روحِ دیگران است. آیا کسى که خودش افسرده و ملول و خسته‏خاطر است، مى‏تواند فردى را با نشاطِ روح بسازد و آیا فردى که در دریاى همّ و غم فرورفته، مى‏تواند کسى را که گرفتار افسردگى و ملال خاطر است نجات دهد و آیا مى‏تواند انسانى را با مبدأ شادى و سرور معنوى یعنى ذات مقدّس حق آشنا کند؟! حافظ مى‏گوید:

 

چون غمت را نتوان یافت به‏جز در دلِ شاد

ما به امّید غمت، خاطرِ شادى طلبیم

 

پس اگر بخواهیم به‏طور غیرمستقیم، فردى را به معروف امر و از منکر نهى کنیم و این فریضه‏ى الاهى را که مثل نماز و روزه واجب است انجام دهیم، باید از خودمان شروع کنیم و حزن و اندوه و غصّه و افکار پریشان را از خودمان دور کنیم تا مردم از دیدن ما لذّت ببرند و ما را دوست داشته باشند و حرف ما در آن‏ها اثر کند.

 

عزیزم، اگر به یارى خداوندِ عالَم، نشاط روحى پیدا کنیم و زنده شویم، مى‏توانیم دیگران را هم زنده بسازیم. پس راه امر به معروف و نهى از منکر به‏طور غیرمستقیم آن است که مقدّمات شادى و سرور روحى و انبساط خاطر معنوى را در خودمان به‏وجود بیاوریم. بدیهى است که بعضى از این مقدّمات مربوط به جسم و بعضى مربوط به روح است. آن‏چه مربوط به جسم است، مراعات قوانین بهداشتى است که باید به‏طور کامل عملى شود، این رعایت‏ها اگر قبل از به دنیا آمدن ما و در زمان شیرخوارگى و بعد از آن عمل شده بود، خدا مى‏داند چه مى‏شدیم؛ امّا گفته‏اند: ماهى را هر وقت از آب بگیرید، تازه است. پس دَم را باید غنیمت بشماریم.

 

امّا آن‏چه مربوط به روح است، تحصیل آرامش است که امام صادق علیه‏السّلام فرمودند: « إذا أرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیراً زَهَّدَهُ فِی الدُّنیا » « اگر خدا براى کسى خیر بخواهد، او را زاهد مى‏کند » و مولا علیه‏السّلام زهد را معنى کرده و فرموده‏اند: « زهد در این دو کلمه‏ى قرآن است که: « لِکَیْلا تَأْسَوا عَلى ما فاتَکُم وَ لا تَفْرَحوا بِما آتاکُمْ » .

 

در این جمله ساعت‏ها دقّت کن تا آرامش مطلق بیابى.

 

خدا نگه ‏دارت باد

 

کتاب رسائل - نامه ۲۴

 

 

محتشمی‌پور: از اسلام سیاه طالبانی که از یک مسلمان ابزاری می‌سازد در خدمت قدرت، بی‌زاری می‌جویم

Posted:

جرس: فخر‌السادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده در عریضه بیست و پنجم خود به دادستان تهران، نوشته است: من در آخرین روز ماه رمضان از اسلام سیاه طالبانی که می‌تواند از یک مسلمان ابزاری بسازد در خدمت قدرت، بی زاری جستم بعد از خواندن نامه عبدالله، عبدالله برادر شهید و همسر و پدرِ همسر و فرزندان برادر شهیدش.


وی در بخشی از نامه خود آورده است: بازجوها هر روز ناامید تر می شوند؛ چون بالاخره این قوای مستقل باید جواب خلق الله را بدهد آقای دادستان نه جواب از ما بهتران حقیر مفلوک را، جواب ما را هم نخواهد بدهد باید جواب دنیا را بدهد و بگوید بد، بد است در همه عالم و ظلم، ظلم است در تمام عالم و برای توجیه بدی ها و ستم ها، همه قدرت ها و حکومت ها استعداد لازم را دارند. چه گوانتانامو و ابوغریب سازها و چه کهریزک و رجایی شهر و اوین سازها. برای خشونت و اقدامات غیرانسانی نیز همه صاحبان قدرت توجیه و بهانه به وفور دارند و لابد همه نظام ها فارغ از اعتقاداتشان به مصلحت خویش و حفظ خویش می اندیشند.


متن کامل عریضه بیست و پنجم محتشمی پور که در وبلاگ شخصی‌اش منتشر شده به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

 

اللّهم غشّنی فیه بالرّحمة وارزقنی فیه التّوفیق والعصمة وطهّر فلبی من غیاهب التّهمة. یا رحیماً بعباده المؤمنین.

 

 

عریضه بیست و پنجم در بیست و نهم رمضان المبارک

 

از: همسر سید مصطفی تاجزاده یکی از امضاء کنندگان شکایت نامه از کودتاگران نظامی

 

به: دادستان تهران

 

 

سلام آقای دادستان

این ظاهرا آخرین عریضه من در رمضان امسال است. بیست و پنجمین عریضه در بیست و ششمین روز بازداشت مجدد همسرم، سیدی از تبار شجاعانِ دیار سلمان پاک. جرمش؟ شکایت از کودتاگران نظامی و انتخاباتی. وضعیتش؟ نامعلوم. محل نگهداریش؟ مجهول. پاسخ به سؤالات همسر و خانواده اش؟ غیرممکن. با این همه صدایش رسا بی لکنت مثل همیشه و من همسرش، که او را برگزیده ام برای یک عمر همراهی، وقتی که مردانه پای در راه هواداری حقیقت گذاشت، با او پیمانی ناگسستنی بستم برای همگامی و به او قول دادم صدایش باشم و پیام رسانش باشم. حالا او بیست و شش روز است که با محمد آقا در نمی دانم کجا هم اتاق است. شاید کسی هر روز از آنان بپرسد: کاری ندارید؟ چیزی نمی خواهید؟ و آنان لابد می خندند. خواست پرنده ای که پرواز را از او دریغ داشته اند به راستی چیست؟ و ماهی که آب را و انسان که هوای آزاد را و آسمان را و خورشید و ماه و ستارگان را از او دزدیده اند؟ آنان می خندند لابد و روحشان را بلندتر و بلند تر به پرواز در می آوردند برفراز جایی که شما قرنطینه شان کرده اید. چرایش را نمی دانم. شما هم که می دانید بیست و شش روز است که روزه داری می کنید و امساک می کنید در ابرازش. چرا؟ چرایش را می دانم. می دانستم و امروز بعد از خواندن نامه آقا عبدالله مؤمنی، چیزی بر دانسته هایم افزوده نشد ولی بر درد و اندوه و تحسّر و تأثرم چرا. من در آخرین روز ماه رمضان از اسلام سیاه طالبانی که می تواند از یک مسلمان ابزاری بسازد در خدمت قدرت، بی زاری جستم بعد از خواندن نامه عبدالله، عبدالله برادر شهید و همسر و پدرِ همسر و فرزندان برادر شهیدش. نامه عبدالله، نامه حمزه و هزاران نامه نانوشته که در صندوقچه دل ها مانده منتظر ارسال. نامه عبدالله که ایمان و استواری همسرش، همسر شهید او را مدد رساند برای آزاده ماندنش و اسیر نفس نشدنش و نه گفتن به بازجو وقتی از او خواست پای دروغ فقط یک امضا بگذارد. یک امضاء! خیلی های دیگر هم حاضر نشدند به این امضاء رذیلانه تنها برای ادای انسان های آزاد را درآوردن، تن دردهند. عبدالله، سرافراز به زندان برگشت و خداوند آنان را که خواری این مرد را خواستند خوار کرد. میردامادی و امین زاده و صفایی و مصطفای من، شاکیان از کودتاگران نیز به زندان بازگشتند و دیگرانی که بازجوها از خریدن تکه ای از روح پاکشان ناامید شدند و دارند برای بقیه هم شاخ و شانه می کشند و برات آزادی را که ما یاد گرفته ایم از کس دیگری طلب کنیم که از همه خلایق بی نیاز است، جلوی چشم آنان تکان می دهند و آنان را به راهی که جز ضلالت نیست، می خوانند. بازجوها هر روز ناامید تر می شوند چون بالاخره این قوای مستقل باید جواب خلق الله را بدهد آقای دادستان نه جواب از ما بهتران حقیر مفلوک را، جواب ما را هم نخواهد بدهد باید جواب دنیا را بدهد و بگوید بد، بد است در همه عالم و ظلم، ظلم است در تمام عالم و برای توجیه بدی ها و ستم ها، همه قدرت ها و حکومت ها استعداد لازم را دارند. چه گوانتانامو و ابوغریب سازها و چه کهریزک و رجایی شهر و اوین سازها. برای خشونت و اقدامات غیرانسانی نیز همه صاحبان قدرت توجیه و بهانه به وفور دارند و لابد همه نظام ها فارغ از اعتقاداتشان به مصلحت خویش و حفظ خویش می اندیشند.

 

آقای دادستان

نامه عبدالله را چند باره بخوانید و نامه حمزه را نیز و بروید در بند عمومی به دیدنشان و آنان را تحسین کنید که انسانیتشان را و شرفشان را به خواست اهریمنی انسان نماهای کثیف، نفروختند و پس از فروافتادنشان به مدد حق یا علی گفته برخاستند. تشویقشان کنید آقای دادستان و از خانواده شان نیز تقدیر کنید برای همه ایستادگی هایشان و برای از دست ندادن امید و ایمان. همین امروز قدر این بزرگی ها و شرافت ها را بدانید. همین امروز که بازار دین فروشی سکّه است و اخلاق به ثمن بخس معامله می شود در مکّاره شهوت قدرت و هوس حکمروایی بر آدم هایی که دل هایشان از مصائب روزانه خون است. همین امروز قدر بدانید این شجاعان را که فردا نامشان بر تارک تاریخ آزادی خواهی و عدالت طلبی ایرانمان درخششی جاودانه خواهد یافت.

 

به محبس عزیزان تاجزاده و نوری زاد هم سری بزنید. اگر اجازه دارید و می توانید یا اگر شرم حضور مانع نیست. اگر می توانید چشم در چشم آنان بدوزید و بگویید: آقایان متهمین! گله ای شکایتی مشکلی چیزی ندارید؟ خواسته ای تمنایی شرم نامه ای توبه نامه‌ای ندامت نامه‌ای و یا هر چیز دیگری که بتواند ما را از این مخمصه نجات دهد؟ شما را به محبس همسر نازنین من راهی هست؟ راهتان می دهند آقای دادستان؟ سؤالات من عجیب که نیست برایتان؟ برای ما همه عجایب عادی شده. ما همه شده ایم آلیس که قصه هایش را در سرزمین عجایب می خواندیم و سرگرم می شدیم. فردا روز، با قصه های غریب ما عده ای سرگرم می شوند.ما به عجایب عادت کرده ایم آقای دادستان. شما چطور؟ شما که دیواری از دیوار نهادهای مدنی کوتاه تر پیدا نکردید که نرسیدن صدایشان را موجب تصویب مواد موهن لایحه به اصطلاح حمایت از خانواده دانستید. خوب شد نگفتید خفقان مرگشان باعث شد این ننگ بر دامن آنان که باید نماینده مردم باشند، بنشیند. خفقان مرگ را از قوای نظامی و انتظامی بپرسید چگونه ارزانی ان جی اوها کرده اند پس از کودتای انتخاباتی. یادتان رفت خودِ ضعیفه های قرن جدید را هم محکوم کنید که عده ای شان شب و روزشان به اشک و ناله و نفرین می گذرد در سوک لاله های پرپرشان و عده ای سعی صفای محبس عزیزانشان می کنند و مروه دادکده بیدادستان هر روز. و شب کوفته از کوفتن درهای بسته و ناامید از ستاندن داد، در بستر می افتند. بعضی از این ضعیفه ها هم به دفترخانه ها مراجعه می کنند برای دادن رضایت مجضری به شویشان برای بارانداختن کشتی هوسشان در سرایی دیگر و تحیّر سردفتردار را صورت کبود و اشک چشم و لنگی پای مجروح به تأثر تبدیل می کند. آه ضعیفه های سرزمین من! مادرانتان در عصر مشروطه چه رؤیاهای شیرینی که برایتان نداشتند. حالا داستان های هزار و یک شب را در پی فروریختن بنای هر کاخ کوچک خوشبختی می توان دوباره نوشت. و زن موجود همیشه محکوم و همیشه مظلوم. و زن ابزاری برای سلطه مرد و زن آفریده ای برای اطفاء شهوت جاودانه حیوان صفتان شکم باره.

 

حالم به هم می خورد از حال این روزهای مردانی خاموش از این دیار آقای دادستان که چشم بر واقعیت های دورو برشان می بندند و تن به مذلّت می دهند و از آنان که رندانه دنبال توجیه این ستم مضاعف به زن هستند. زن. اقتدارگرایان خشونت طلب باید از زنان ایران انتقام بگیرند. حق با آنان است. زن. زن ایرانی که نسلی غیور و آزادی خواه تربیت کرده است. سبزهایی سروگون که در برابر هیچ مخلوقی سر تعظیم فرود نمی آورند. نسلی جاوید که تا قرن ها بعد، آوازه سبزی و آزادگیش در تاریخ خواهد ماند. باید از ما انتقام بگیرند انتقام ایستادگیمان را در برابر ناحق و انتقام صدای بلندمان را که دنیا می شنود و خدا می شنود و فرشتگان خدا. آقایانی که فکر می کنند راه میان بُر برای رسیدن به بهشت را خوب بلدند در آن بیراهه ها وقتی گرفتار دام های سخت بلا شدند تازه می فهمند که حکم ابدی و ازلی از آن خداست نه بنده های دون و حقیری که از نطفه گندیده ای آفریده شده اند. آری نطفه ای گندیده. و چه زود فراموش می کنند آدم ها که نامشان نسیان را یادآور می شود.

 

آقای دادستان

قصه غریبی است قصه این روزهای ما. قصه هایی که نوشته می شود و خوانده می شود و خواننده مسلمان دلش می خواهد محل اتقافات واقعه جای دیگری باشد غیر از ایران اسلامی. درست مانند بچه هایی که دلشان می خواهد خشونت های خانه شان متعلق به خانه همسایه باشد. دستشان درد نکند مجلس نشینان هدیه ارجمندی به زنان و دخترانشان دادند. اما من در آستانه عید رمضان دوست داشتم زیبا نویسی کنم ولی واقع نگاری ترجیح مرجّح صاحب این قلم است به پاس قداست قلم. به امید بخشایش همه سهوها و خطاها و گناهان این ماه و همه روزهایمان. همان ها که او خود شاهد است بر انجامشان اصرار نداشته ایم.

 

یا رحیماً بعباده المؤمنین


 

مصاحبه رسا با دکتر علی شکوری راد

Posted:

حداقل دانشجویان ستاره‌دار امسال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر هستند

Posted:

روایت یک دانشجو از روند ستاره‌دار در آزمون کارشناسی ارشد

جرس: یک دانشجوی ستاره‌دار با بیان این که در سال جاری بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در آزمون کارشناسی ارشد ستاره‌دار شده‌اند گفت که این تعداد در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است.


به گزارش جرس، این فعال دانشجویی که در پی انتخابات سال گذشته مدتی را در بازداشت سپری کرد و اکنون به جمع دانشجویان ستاره‌دار پیوسته است، در توضیح روند ستاره‌ دار شدن توضیح داد: اخیرا در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی، که نتیجه آن اوایل خرداد ماه روی سایت سنجش قرار گرفت، ستاره دار شدم. این محرومیت از تحصیل روی سایت سازمان چنین درج شده بود "شما نقص در پرونده دارید و تا تاریخ... به سازمان سنجش مراجعه فرمایید"


وی که نخواست نامی از او برده شود، ادامه داد: بعد از مراجعه در تاریخ مذکور به طبقه دوم سازمان، قسمت گزینش، رفتم که مرا به شخصی به نام نعیمایی ارجاع دادند. وی چند سوال راجع به خودم و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و انتخاباتی‌ام پرسید و فرمی را به من داد که در آن سوال‌های مختلفی پیرامون نوع فعالیت‌های‌ام در آن درج شده بود و در نهایت گفت که بعدا با شما تماس می‌گیریم. این روند تقریبا برای تمامی دانشجویان محروم از تحصیل به همین شکل طی می‌شود.


این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه محرومیت در سال جاری تنها شامل دانشجویان فعال نشده، اظهار داشت:یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن که به هیچ وجه سیاسی نبوده و دانشجوی معمولی و حتی غیرفعال به شمار می‌رود و تنها در جریان اعتراضات خیابانی به نتیجه انتخابات چند روزی بازداشت بوده با وجود کسب رتبه خوب از ادامه تحصیل محروم شده است، این به این معنا است که امسال دامنه محرومین از تحصیل بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بوده است.


وی ادامه داد: ماه بعد که مجدد به سازمان سنجش رفتم مرا به داخل راه ندادند ولی از طریق تلفن نگهبانی، با قسمت گزینش صحبت کردم و کارمند گزینش تاکید کرد که "ما اسم آن100-150 نفر را اواخر خرداد واسه تجدیدنظر فرستادیم." یعنی امسال نزدیک به 100 الی 150 نفر در آزمون ارشد دانشگاه‌های دولتی سه ستاره شده اند که سازمان جهت تجدید نظر، اسامی آن‌‌ها را اواخر خرداد به اداره اطلاعات فرستاده بود.


این دانشجوی ستاره‌دار با بیان این که "اواسط مرداد مجددا به سازمان مراجعه کردم" تشریح کرد: این بار از طریق آشنایی که در سازمان کار می‌کرد به داخل رفتم و آن آشنا به من گفت که "اسامی شما بار اولی برای گزینش به اداره اطلاعات فرستاده شده و صلاحیت‌تان رد شده بود؛ حالا مجدد برای تجدیدنظر به اطلاعات فرستاده شده اما تاکنون پاسخ آن نیامده است."


وی درباره آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: پاسخ آزمون ارشد آزاد نیز چند روزی است که اعلام شده و در صفحه من و برخی از دوستان ستاره دار چنین درج شده است "کارنامه ای با مشخصات مورد نظر موجود نمی باشد" یعنی از ورود به دانشگاه آزاد نیز محروم شده‌ایم. محرومین از تحصیل در دانشگاه آزاد نیز بر خلاف روند چند سال گذشته که معمولا دانشجویان محروم از تحصیل در دانشگاه دولتی، در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل می شدند، تعداد قابل ملاحظه‌ای است.


این فعال دانشجویی محروم از تحصیل در پایان گفت: محرومین از تحصیل در دانشگاه آزاد از دیروز به مرکز آزمون دانشگاه آزاد واقع در خیابان پاسداران کوچه بهستان ششم، مراجعه کرده اند که پس از مراجعه به آنها شماره‌ای داده شده و گفته شده هفته بعد تماس بگیرید این در حالی است که هفته بعد زمان ثبت نام قبول شدگان در دانشگاه آزاد تمام می شود.


گفتنی است از سال 85 داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد با موج محرومیت از ادامه تحصیل مواجه شدند. این روند تاکنون هرسال ده‌ها نفر از دانشجویان را از ادامه تحصیل و پیشرفت بازداشته است. ستاره دار شدن که تا سال گذشته مختص دانشگاه‌های سراسری بود، از دو سال پیش در دانشگاه آزاد هم رسم شد.


سال گذشته در مناظرات انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد وجود دانشجویان ستاره‌دار را انکار کرد که این گفته تجمع این دانشجویان در مقابل وزارت علوم، مجلس و صدا و سیما را در پی داشت.


هم اکنون شیوا نظرآهاری، ضیا نبوی، مهدیه گلرو و مجید دری از دانشجویان محروم از تحصیل با احکام سنگین و طولانی مدت در بازداشت به سر می‌برند.
 

مهمانپرست: محاکمه آشتياني به جرم زنا متوقف است؛ به جرم قتل محاكمه مي‌شود

Posted:

جرس: محاکمه سكينه محمدي آشتياني به جرم زنا متوقف و پرونده مجددا تحت بررسي قرار گرفته است، اما محاکمه وي به جرم قتل در حال اجراست.


به گزارش ايلنا به نقل از پرس تي وي، رامين مهمانپرست با این مدعا که "جنجال و هياهوي کشورهاي غربي درباره حکم سکينه محمدي آشتياني غيرواقعي است" گفت: کشورهاي غربي تلاش مي‌کنند تا از اين پرونده بهره‌برداري سياسي کرده و آن را به يک بازي سياسي تبديل کنند.


وي افزود: ايران از سوي امريکا و کشورهاي غربي بر سر مسئله اتمي‌اش تحت فشار بوده و پرونده آشتياني نيز مشخصا سناريويي از پيش نوشته براي اعمال فشار بيشتر بر تهران است.


مهمانپرست با تاکيد بر مجرم بودن سکینه محمدی آشتياني (زن ایرانی محکوم به سنگسار) درباره ارتکاب به قتل و زنا، گفت: دفاع از فردي كه به جرم مشارکت در قتل در حال محاكمه است، نبايد تبديل به موضوع حقوق بشري شود.


وي عنوان کرد: اگر آزادي همه كساني كه مرتكب قتل شده‌اند به عنوان دفاع از حقوق بشر تلقي شود، همه كشورهاي اروپايي مي‌توانند ليست افرادي كه در كشورشان به جرم قتل زنداني هستند را با هم مبادله و براي دفاع از حقوق بشر همه قاتلين را آزاد كنند.


سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: كساني كه نگران وضعيت خانم محمدي هستند، بهتر است نگران شرايط بازماندگان مقتول نيز باشند چرا كه آنها فردي را از دست داده‌اند.


وي گفت: محاکمه خانم آشتياني به جرم زنا متوقف و پرونده مجددا تحت بررسي قرار گرفته است اما محاکمه وي به جرم قتل در حال اجراست.


مهمانپرست مدعی شد: ايران هياهوي کشورهاي غربي درباره حکم اعدام سکينه آشتياني را بهانه‎اي براي اعمال فشار بر سر برنامه اتمي مي‌داند.


طی هفته های اخیر محکومیت حکم سنگسار سکینه محمدی موج تبلیغاتی گسترده ای علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرد بطوری که واتیکان نیز نسبت به این حکم عکس العمل نشان داد.
 

برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین نصیری فعال آذربایجانی در تبریز

Posted:

جرس: جلسه رسیدگی به اتهامات حسین نصیری فعال مدنی آذربایجانی روز سه شنبه ۹ شهریور ۸۹ در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد.

 

به گزارش ساوالان سسی، اتهام نصیری تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت کشور و عضویت در گروه‌هایی است که قصدشان برهم زدن امنیت کشور است.

 

بر اساس کیفرخواست صادره، استنادات دادستان برای طرح این اتهامات تهیه و نشر دفترچه ای به مناسبت روز جهانی زبان مادری، انتشار کتابی با عنوان "تالانمیش آذربایجان"، مسافرت به جمهوری آذربایجان و عضویت در تشکیلات "دیره نیش" عنوان شده است.

 

این فعال مدنی آذربایجانی ۱۳ فروردین ۸۹ در جریان همایش دفاع از دریاچه ارومیه در کنار پل میانگذر این دریاچه بازداشت شده بود.مامورین امنیتی پس از دستگیری، وی را ابتدا به اسکو و سپس به تبریز منتقل کردند و همزمان پرونده‌هایی در دادسرای شهرهای اسکو و تبریز برای او تشکیل شد.

 

به گفته نزدیکان نصیری دادسرای اسکو رای بر عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده را صادر کرده و پرونده اسکو به دادسرای عمومی و انقلاب تبریز ارجاع شده است.

 

این فعال آذربایجانی از زمان دستگیری در ۱۳ فروردین ۸۹ تا کنون همچنان در بازداشت به سر می برد. مامورین امنیتی پس از پایان محله تحقیقات این فعال آذربایجانی را جهت تحمل حکم حبس شش ماهه قبلی اش روانه زندان تبریز کرده‌اند.

 

لازم به ذکر است شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز چندی پیش طی حکمی نصیری و چند تن دیگر را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق دعوت مردم به شرکت در تجمع به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

 

نصیری در مرحله تحقیقات از حق ملاقات با وکیل و خانواده محروم بوده است. دادگاه این فعال آذربایجانی به صورت غیرعلنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت وی را بر عهده دارد.
 

استقرار مجدد نیروهای امنیتی و یگان ویژه در مقابل منزل مهدی کروبی

Posted:

به بهانه جلوگیری از اقامه نماز عید فطر

جـــرس: با گذشت یک هفته از حملات خشونت بار شبه نظامیان بسیج به منزل و منطقه مسکونی مهدی کروبی، گزارش منابع خبری حاکی از آن است که از ظهر روز پنجشنبه ١۸ شهریور ماه، نیروهای امنیتی با استقرار در اطراف منزل مهدی كروبی، رفت و آمد به این ساختمان را تحت كنترل خود قرار داده اند.


به گزارش سحام نیوز، این نیروها با ادعای اینكه "خبر رسیده است كه مهدی كروبی قصد برگزاری نماز عید فطر را دارد"، اقدام به استقرار مجدد در مقابل منزل وی نموده اند.


گفتنی است، هفته گذشته نیز، مهاجمان لباس شخصی با بهانۀ جلوگیری از حضور کروبی در مراسم روز قدس، به تجمع و هتاکی دست زده و در شعارهایشان نیز آن را مطرح كرده بودند.


بنا به گزارش سحام نیوز، مهدی كروبی قصد برگزاری نماز عید فطر را نداشته و ندارد و اخبار منتشر شده در برخی سایت ها، مورد تایید نمی باشد.


سحام نیوز همچنین خاطرنشان کرد "موارد فوق توسط فرزند مهدی کروبی به یگان مستقر در محل نیز اطلاع داده شده است."


لازم به ذکر است طی روز های آخر هفته اخیر، بویژه از پنج شنبه یازدهم شهریورماه، بسیجیان مسلح و شبه نظامیان حامی رهبر جمهوری اسلامی، ضمن سردادن شعار و هتاکی به مهدی کروبی، با تیراندازی و پرتاب کوکتل مولوتوف به منطقه مسکونی وی حمله کرده و موفق به شکستن درب ورودی منزل شده بودند؛ تا اینکه با مقاومت محافظان نتوانستند به طبقات و شخص مهدی کروبی دست یابند.


سپاه پاسداران چند روز پس از آنکه موج انتقادات نسبت به اینگونه هتاکی ها بالا گرفت، با صدور اطلاعیه‌ای‏ تاكید كرد كه "حاشیه‌سازی برخی عناصر خودسر در تجمع مقابل منزل مهدی كروبی كه منجر به تیراندازی از سمت منزل وی و زخمی شدن چند تن شد،‏ حادثه‌ای ساخته و پرداخته عناصر بی‌تدبیر و خودسر است."