جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احمدی نژاد: ایران و آمریكا برای مذاكره نیاز به میانجیگری ندارند

Posted:

در دیدار با سردبیران رسانه‌های آمریکایی

جـــرس: محمود احمدی نژاد در ادامه دیدارها و سخنان خود در نیویورک، امروز خطاب به اصحاب مطبوعات آمریکا مدعی شد که رهبران جنبش سبز در ایران، "از جانب دولت تحت هیچ محدودیت و فشاری نبوده و براحتی زندگی و نظرات‌شان را منتشر می كنند و فعالیت‌های خود را دارند؛ اما بیشترین نگرانی آن‌ها از متن مردم است و از همین بابت كمتر در بطن و میان مردم حضور پیدا می كنند."


احمدی نژاد همچنین خواستار برگزاری انتخابات آزاد میان فلسطینیان شد و همزمان دیدگاه خود در مورد هولوکاست و تردید در کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی را تکرار کرد.


به گزارش ایسنا، محمود احمدی نژاد، صبح روز سه شنبه ٣۰ شهریورماه، در جریان چهارمین روز سفر خود به نیویورك، با تعدادی از سردبیران رسانه‌های مهم آمریكایی دیدار كرد و به پرسش‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف پاسخ گفت.


ایران و آمریکا نیاز به میانجی ندارند
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه آیا ایران و آمریكا برای مذاكره نیاز به میانجیگر دارند یا خیر؟، گفت "ایران و آمریكا برای مذاكره نیاز به میانجیگری ندارند و برای غرب جز گفت و گو و مذاكره با ایران راهی نیست. ما همواره اعلام كرده ایم كه حاضریم در شرایط برابر و عادلانه گفت و گو كنیم. "


گفتنی است سلطان نشین عمان طی روزهای اخیر، پیشنهاد میانجی گری بین ایران و آمریکا را داده بود.


احمدی نژاد درباره شروط اولیه برای بهبود روابط ایران و آمریكا و شروع باب مذاكرات میان مسئولان دو كشور، با بیان اینكه نخستین گام برای بهبود روابط تهران- واشنگتن، تغییر رویكرد آمریكا است، گفت: تا زمانی كه آمریكا به دنبال سلطه بر ایران و خاورمیانه است مشكلات كنونی همچنان ادامه خواهد داشت.


طی پنج سال آینده، اقتصاد ایران جزء ١٢ اقتصاد اول دنیا خواهد بود
احمدی نژاد در این دیدار پیرامون "وضعیت اقتصادی ایران و ارزیابی آن"، مدعی شد "امروز در قالب یك برنامه جامع بخش‌های مختلف اقتصادی كشور ما در حال شكوفا شدن است و زیرساخت‌ها در نقاط مختلف كشور فراهم شده است، در بخش صنعت نیز در آستانه یك جهش بزرگ هستیم و تقریبا تمام نیازهای كشورمان را در داخل می سازیم.. فكر می كنم طی پنج سال آینده اقتصاد ایران جزء 12 اقتصاد اول دنیا خواهد بود."


کروبی و موسوی آزادند
در ادامه خبرنگاری از او پرسید "موسوی و كروبی كه رقیب شما در انتخابات بودند، تحت فشار هستند و محدود شده‌اند"، که احمدی نژاد بدون اشاره به فشارها، تهدیدها و حملات شبه نظامیان حامی دولت و رهبری به رهبران جنبش، بلافاصله پاسخ داد "افرادی كه شما نام بردید مشكلی ندارند؛ ‌آن‌ها زندگی و نظرات‌شان را منتشر می كنند، فعالیت‌های خود را دارند و من فكر می كنم بیشترین نگرانی آن‌ها از متن مردم است و از همین بابت كمتر در بطن و میان مردم حضور پیدا میكنند؛ چون فكر می كنند مردم به خاطر عملكرد و رفتارهای آن‌ها نسبت به آنان عكس‌العمل‌ نشان دهند. "


انتخابات آزاد برای فلسطین
محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با روند گفتگوهای سازش میان اسرائیل و دولت خودگردان فلسطینی و این‌كه چه چشم‌اندازی برای این گفتگوها پیش‌بینی می كند، گفت: ما معتقدیم مردم فلسطین باید در مورد سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند؛ چرا عده‌ای فكر می كنند بهتر از آنها می فهمند و به نظر مردم توجه نمی كنند.


وی ادامه داد: هر ملتی حق حاكمیت ملی دارد و باید اجازه داد كه ملت فلسطین خودش در مورد سرنوشتش تصمیم بگیرد؛ اما چون ملت فلسطین در گفتگوها حضور ندارد، مشكل حل نمی شود. ..باید از مردم فلسطین در این ارتباط نظرخواهی شود..."


کاسترو می تواند نظر خودش را داشته باشد
خبرنگار دیگری خطاب به احمدی نژاد گفت "همكار من برای مصاحبه پیش فیدل كاسترو رهبر كوبا رفته بود. كاسترو گفته بود پیامی برای شما دارد، پیام كاسترو برای شما این بود كه صحیح نیست هولوكاست را زیر سوال ببرید؛ زیرا این كار شما تبعات منفی دارد و ضدیهود است. پاسخ شما به فیدل كاسترو چیست؟"


احمدی نژاد در پاسخ گفت: كاسترو یك شخصیت شناخته‌شده است و می تواند نظرات خود را داشته باشد، ما سر نظریه‌ها دعوا نداریم، البته وزیر خارجه كوبا در ملاقاتی كه با وزیر خارجه كشور ما داشت، گفت که كاسترو در مصاحبه اخیرش حرفی جز حمایت از ایران نداشت، پس من باید با وی (فیدل كاسترو) صحبت كنم یا با وزیر خارجه‌شان، تا ببینم نظرات ایشان چیست.


در مورد هولوکاست جواب نگرفته ام
وی در ادامه پاسخ خود به این خبرنگار گفت: من در مورد هولوكاست دو سوال مطرح كردم و جوابی نیز نگرفتم، ولی از طرف برخی از افراد به ضدیهود بودن متهم شدم. ..موضوع هولوكاست ربطی به یهودیستیزی ندارد،‌ اتفاقی رخ داده كه به بهانه آن شصت سال است كه در فلسطین و خاورمیانه جنگ و ناامنی ایجاد شده است. من در مورد هولوكاست دو سوال پرسیدم ولی جوابی نگرفتم، چرا اجازه تحقیقات تاریخی در ارتباط با این موضوع داده نمیشود؟ سوال دوم من این بود كه اگر این اتفاق رخ داده در كجا واقع شده است، مگر در اروپا رخ نداده؟ چرا باید مردم فلسطین آن را جبران كنند و به خاطر آن هزینه بدهند؟ ...ما ضدیهود نیستیم، ما ضدصهیونیسم هستیم، صهیونیسم یك حزب است، سلطه‌طلب است، دارای اندیشه‌ی نژادی است، ترور و تجاوز می كند. "


انتقاد از مدیریت های غیر دموکراتیک
محمود احمدی نژاد سپس در نشست سران اهداف توسعه هزاره نیز حضور پیدا كرد و به سخنرانی پرداخت.
وی اظهار عقیده کرد که "مدیریت غیردمكراتیك و ناعادلانه در اركان تصمیم گیری سیاسی و اقتصادی بین المللی، ریشه اكثر گرفتاری هایی است كه بشریت امروزه با آن مواجه است."


احمدی نژاد همچنین گفت "زیاده خواهی سرمایه داری لیبرال و شركتهای چند ملیتی به بهای رنج زنان، مردان و كودكان بی شمار در بسیاری از كشورها تمام شده است. ..حتی دهه اول این هزاره نیز علیرغم اینكه توسط مجمع عمومی به عنوان دهه صلح نامگذاری شد، متاسفانه سرشار از جنگ و اشغال و كشتار و آوارگی، فقر و فضای تهدید بود."


وی مدعی شد "اصلاح اساسی سیستم غیردمكراتیك و ناعادلانه جهان، به یك سیستم باز و منصفانه، یك ضرورت است."


محمود احمدی نژاد همچنین عصر روز سه‌شنبه (به وقت محلی) برای تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های آمریكا به صورت ویدئو كنفرانس سخنرانی می كند و سپس با تشكل‌ها و گروه‌های ضد جنگ در آمریكا دیدار خواهد داشت.


احمدی نژاد امسال نیز برای ششمین بار طی سالهای ریاست خود بر دولت، با هیئتی پر تعداد به نیویورک رفته و قصد سخنرانی در مجمع عمومی ملل متحد را دارد.


موج اعتراضات به حضور و تحرکات وی در نیویورک، کماکان از سوی ایرانیان مخالف، حامیان جنبش سبز، گروههای فعال حقوق بشری و همچنین فعالان سیاسی ادامه دارد.

ویژه نامه فعالین مدنی زنجان به مناسبت سالروز تولد سعید متین پور

Posted:

جـــرس: همزمان با سالروز تولد سعید متین پور، روزنامه نگار و فعال مدنیِ آذری، گروهی از فعالین مدنی- مطبوعاتی زنجان، با انتشار ویژه نامه ای، یاد و نام این زندانی سیاسی را گرامی داشتند.


به گزارش ساوالان سسی، دوشنبه ۲۹ شهریور ۸۹، مصادف بود با سالروز تولد سعید متین پور، روزنامه نگار و فعال در بند حقوق بشر، که از ۱۴ ماه پیش در زندان اوین تهران به سر می برد.


گزارش مذکور خاطرنشان می کند ویژه نامه سعید متین پور را، جمعی از دوستان وی و همچنین فعالین مدنی و مطبوعاتی زنجان تدوین و تهیه کرده اند.


متین پور ۴ خرداد ۸۶ بازداشت و پس از ۹ ماه شکنجه در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه آزاد شده بود. چندی بعد دادگاه انقلاب تهران این فعال حقوق بشر و روزنامه نگار ترک را محاکمه و بر اساس اتهامات واهی وی را به هشت سال زندان محکوم نمود.


متین پور ۲۰ تیرماه ۸۸ بازداشت و از آن زمان تا کنون در حال گذراندن دوران محکومیت ۸ ساله در بند ۳۵۰ زندان اوین است.


لینک دسترسی به ویژه نامه مذکور در ذیل می باشد:

http://www.savalansesi.com/2010/09/blog-post_21.html

عکس هایی از سید محمد خاتمی در جبهه‌های جنگ که کمتر دیده شده اند

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/khatami jang/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

سناریوی یارانه ها در جیب احمدی نژاد!

Posted:

فرشید آل داوود
جرس: حرف اول را احمد جنتی زد هنگامی که گفت مردم برای یک دوره ریاضت آماده باشند. مردی که این روزها همه جا حضور دارد. از شورای نگهبان گرفته تا مجلس خبرگان و این بار وی در نقش یک کارشناس اقتصادی از تریبون نماز جمعه به مردم هشدار می دهد که آماده باشند چرا که دوران سختی در پیش است.  

 

وی حتی پیشاپیش تنش هایی را نیز به خاطر افزایش قیمت ها پیش بینی کرد اما با طیب خاطر از آن استقبال کرد و یاد آور شد که رهبر نظام یعنی آقای خامنه ای به شدت حامی دولت در هدفمند کردن یارانه هاست. جنتی گفت: مسئله  هدفمند کردن موردي بود که خيلي ها بر روي آن فکر کرده اند و مقام رهبري هم آن را مورد تدبير قرار دادند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند که بايد اين اقدام انجام شود.

 

با این حال نگرانی خود شیخ احمد جنتی نشان می دهد که در میان ارکان عالیه نظام ترس از شکست این پروژه وجود دارد. جنتی گفت: اما به هر حال قطعا دوران شبه رياضتي را در پيش داريم که بايد از خداوند بخواهيم اين راه را هموار کند; چرا که اگر خداوند نخواهد نه دولت، نه مجلس و نه هيچ کس ديگري نمي تواند کاري بکند.

 

نکته قابل توجه در این بین آن که ظاهرا احمد جنتی گهگاه در نقش زبان رهبر جمهوری اسلامی ظاهر شده و حرفهایی را  از تریبون رسمی نظام مطرح می کند که این امر نشان می دهد نگرانی از شکست هدفمند سازی یارانه ها و بروز تبعات ناگوار در میان سران نظام موضوعی جدی است.

 

مجلس به دنبال روسفیدی

 

اما در این میان مجلس که این روزها سر ناسازگاری اش با دولت رو به وخامت نهاده برای انداختن تقصیر هرگونه تبعات ناگوار هدفمند سازی یارانه ها به گردن دیگری و سلب مسئولیت از خود توپ را به زمین دولت انداخته تا در صورت وقوع بحران این مجلس باشد که از غائله روسفید بیرون بیاید.

 

سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در این باره گفته قانون تصویب شده مجلس بدون اشکال بوده و به قطع و یقین اثرات دراز مدت مثبتی را نیز به دنبال خواهد داشت ولی نحوه اجرا مهم است و اگر قانون مصوب درست اجرا شود تبعات منفی آن کم خواهد بود.

 

کاظم دلخوش در مقام دفاع از مجلس افزوده اجرای درست قانون می تواند بر افزایش درآمد اقشار مختلف تاثیر گذاشته و هزینه ها را نیز شفاف کند ولی این در صورتی است که اجرای این قانون نقصان نداشته باشد.

 

اظهارات این مقام اقتصادی در حالی است که بیشتر کارشناسان معتقدند که با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها شوک بزرگی به بازار وارد می شود اما دلخوش می گوید  نباید تاثیر چندانی داشته باشد زیرا به همان میزان که افزایش قیمت خواهیم داشت یارانه به جامعه باز توزیع می شود. و در پایان وی که گویا از یک تبعات ناخواسته احتمالی تا حدی آگاه است به راحتی توپ را به زمین دولت سانتر می کند و می گوید: بازهم در این میان اجرا مهم است تا با کنترل و نظارت مانع از تورم بی حساب و کتاب شود.

 

درد دارد، تحمل کنید !

 

اظهار نظر مقامات غیر مرتبط با موضوع هدفمند سازی یارانه ها که در عین حال نزدیک به رهبر نظام نیز هستند به احمد جنتی ختم نمی شود. امام جمعه اصفهان و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز از ریاضتی بزرگ خبر می دهد. او نیز هراسان هشدار می دهد که سختی بزرگی در راه است که باید تحمل کرد.

 

وی گفته با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مردم باید حداقل 6 ماه سختی ها را تحمل کنند تا کار ها روی ریل بیفتد.

 

محمدتقی رهبر خاطر نشان کرده که نظام پشت این تصمیم قرار دارد وهدفمندی یارانه ها تصمیم جمعی است که همه مسئولان از آن حمایت می کنند.

 

امام جمعه اصفهان خبر ناگواری را به اطلاع مردم می رساند و در عین حال آنها را ملزم می کند که تابع تصمیمات نظام باشند . وی در این خصوص که آیا با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها اوضاع مردم بهبود پیدا خواهد کرد یا خیر می گوید: بعید می دانم که از روز اول وضعیت مردم بهبود پیدا کند، چرا که حداقل 5 تا 6 ماه زمان لازم است و مردم باید تحمل کنند تا کارها  رله شود.

 

اشاره وی رد سخنان احمدی نژاد مبنی بر بهبود آنی وضع مردم پس از اعمال قانون هدفمند سازی یارانه هاست.

 

نماینده آقای خامنه ای به عنوان امام جمعه اصفهان معتقد است که باید روان مردم را امید وار کرد تا خیلی نترسند.

 

با این حال تقی رهبر از واقعیتی هولناک پرده بر می دارد که در نوع خود فاجعه است. وی با اشاره به واریز مبالغ یارانه به حساب مردم تذکر می دهد که مردم از هول حلیم توی دیگ نیفتند چرا که قبض های نجومی برق و گاز و آب و .. در راه است.

 

علی الظاهر داستان به این منوال است  که مردم باید با احتیاط یارانه  های نقدی را که زودتر به حسابشان واریز شده است نگهداری کنند تا زمان پرداخت قبوض برق و آب و گاز فرا برسد و بعد ببینند باید بیشتر از مبلغ واریزی پرداخت کنند یا کمتر.

 

این مقام نزدیک به آقای خامنه ای که ابایی از دادن نوید شوم فلاکت به مردم ندارد بی هیچ واهمه ای بروز فاجعه اقتصادی در کشور را تائید می کند و می گوید: هدفمندی یارانه ها قطعا در جامعه یک شوک اقتصادی وارد می کند و نیاز به پایداری، صبر و متانت مردم دارد و دولت نیز باید نظارت بر قیمت ها داشته باشد.

 

بازی لفظی مسئولان با روان مردم

 

بازی لفظی مسئولان با روان مردم به اینجا نیز ختم نمی شود و این بار وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد که گویا فارغ از هرگونه نگرانی برای وضعیت مردم است در باره رقم دقیق یارانه های پرداختی  به مردم می گوید: می دونم اما نمی گم !!

 

شمس الدین حسینی از یک سناریو حرف می زند که رئیس جمهور آن را درون جیبش گذاشته و به نیویورک رفته تا برگردد و ماجرا را روشن کند.

 

وی می گوید: سناريوهاي تقسيم يارانه نقدي روي ميز رييس جمهور است وما منتظريم تا تصميم نهايي را ايشان بگيرد.

 

جناب وزیر در برابر اصرار خبرنگاران تنها به ذکر این نکته اکتفا می کند که نمي توانم مبلغ و حتي كف و سقف يارانه نقدي را با وجود اينكه مبلغ آن را مي دانم، اعلام كنم زيرا به مصلحت نيست.

 

وزیر با لحنی تهاجمی به خبرنگاران حمله می کند و می گوید: به جاي اينكه چندبار رقم يارانه هاي نقدي را از من بپرسيد در اجراي قانون به ما كمك كنيد، زيرا ما امروز نياز به كار ژورناليستي در راستاي هدفمند كردن يارانه ها نداريم.

 

سناریوی احمدی نژاد در دقیقه 90

 

در هم ریختگی عصبی سران کشور از تبعات پیش بینی نشده هدفمند سازی یارانه ها کاملا مشهود است. وزیر بازرگانی نیز به سناریوی رئیس جمهور اشاره می کند که قرار است در دقیقه 90 اعلام شود تا همه غافلگیر شوند.

 

غضنفری می گوید: همه ما تصميم گرفتيم كه درباره ميزان توزيع يارانه ها چيزي نگوييم .

 

با این وجود وزیر وعده می دهد که اگر سودجویان قیمت ها را بالا ببرند کالاهای ذخیره شده را به بازار بریزد و روزگار را به کام دلالان سیاه کند.

 

عدم اعلام رسمی از سوی حکومت موجب شد تا برخی بر آوردهای کارشناسان به عنوان رقم احتمالی یارانه دریافتی مردم اعلام شود.

 

در این راستا سایت مهر نوشت بررسی جدیدترین برآوردها نشان می دهد میزان ماهیانه یارانه نقدی هر یک از اقشار آسیب پذیر حدود 44 هزار تومان و سایر اقشار جامعه حدود 24 هزار تومان خواهد بود.

 

تیر خلاص !

 

اما در حوزه نان مقامات حکومت رسما می گویند مرگ یک بار شیون هم یک بار.

 

این بدان معناست که فاجعه عمیقی در راه است.  مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو كشور از ارائه پيش‌نويس لايحه آزادسازي قيمت نان به مجلس خبر داد و گفت: بر اين اعتقاديم كه در اين بخش بايد «مرگ يك بار شيون يك بار» عملي شود

 

مسيح رجبي  می گوید: نان از جمله اقلام ضروري است كه بايد تبعات ناشي از افزايش قيمت آن به يك باره در جامعه ديده شود.

 

وي با اعلام پرداخت 110 هزار ميليارد تومان براي يارانه سال جاري تصريح كرد: 90 هزار ميليارد تومان از اين مبلغ به انرژي و سوخت اختصاص دارد.

 

قیمت بنزین پس از هدفمند شدن یارانه ها از جمله ابهامات دیگری است که سرنوشت نامشخص دارد.

 

رویانیان در این باره گفته به دليل مشخص نبودن زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، در مهر ماه نيز با همان قيمت 400 تومان عرضه مي‌شود.

 

رييس ستاد حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت در همین باره می گوید: در حال حاضر دو راهكار در مورد تغيير قيمت بنزين با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها مطرح است. راهكار نخست حذف يكباره سهميه ها و عرضه بنزين با قيمت 400 تومان كه در اين حالت بنزين تك نرخي مي‌شود و در راهكار دوم، قيمت بنزين همچنان دو نرخي باقي خواهد ماند ولی با این حال براي ماه‌هاي بعد از مهر هنوز تصميم‌گيري نشده است.

 

بحران در بازار قبل از شروع سناریو

 

همزمان با این تحولات روز 28 شهریور ماه اعلام شد که رقم چک های برگشتی در این روز به میزان بی سابقه ای رسیده که از سال 57 تا کنون بی سابقه بوده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: این واقعیت که آمار چکهای برگشتی در کشور به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است و تنها مشابه آن را در سال 57 داشتیم، باید ما را بیدار کند که در شرایط ویژه قرار داریم.

 

این اعلام هشدار در حالی است که هنوز شوک اصلی ناشی از هدفمند کردن یارانه ها به بازار وارد نشده و این تازه ابتدای راه است چرا که نهاوندیان وقوع معضل چک های برگشتی را ناشی از تحریم ها دانسته و خواهان اتخاذ تدابیر خاص شده است.

 

منابع:

http://www.asriran.com/fa/news/136966

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906290317

http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=120867

http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=120905

http://www.asriran.com/fa/news/136906

http://www.asriran.com/fa/news/136994

http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=120951

http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=120925

 

گزارش تصویری - تل انبار گندم در کنار خیابانهای اصفهان

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/shahrivar/anbar gandom/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","600"); s1.write("container");

بازداشت  ولدان، یکی از عاملان حمله به مسجد قبای شیراز

Posted:

چهل تن از شاگردان دستغیب کماکان در بازداشت به سر می برند

جـــرس: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس، توسط دادگاه ویژه روحانیت شیراز بازداشت شد.


به گزارش خبرآنلاین، فرد مذکور که ولدان نام دارد، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس بوده و از هدایت کنندگان لباس شخصی های مهاجم به مسجد قبا و محل تدریس آیت الله دستغیب بود.


شبه نظامیان بسیج و لباس شخصی های حامی رهبر جمهوری اسلامی، روز قدس امسال، ضمن حمله به مسجد قبای شیراز و ضرب و شتم شاگردان و علاقه مندان آیت الله دستغیب، مرجع تقلید منتقد دولت، به ایجاد حریق، تخریب، هتاکی و همچنین بازداشت افراد دست زدند.


این اقدام که همزمان بود با حملاتی مشابه در تهران و مقابل منزل مسکونی مهدی کروبی، با موجی از انتقاد و اعتراض روبرو گردید.


بنا بر این گزارش، پس از این حادثه شورای تامین تشکیل جلسه داده و پس از بررسی جوانب موضوع مقرر شد تعدادی از کسانی که در شکل گیری این غائله نقش داشتند شناسایی و دستگیر شوند؛ که متعاقب آن ولدان نیز که در تجمع لباس شخصی ها حضور فعال داشت، حضور داشت به حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شد.


هنوز از محل نگهداری و وضعیت وی خبری منتشر نشده است.


 کماکان بالغ بر چهل تن از مقلدان و شاگردان آیت الله دستغیب، در بازداشت به سر می برند.

زهرا رهنورد: ظلم و ستم به مردم بی پاسخ نمی ماند

Posted:

در دیدار با خانواده امید یاوری
جرس: زهرا رهنورد،نویسنده و استاد دانشگاه در دیدار خانواده امید یاوری از بازداشت شدگان روز عاشورا و یکی از زندانیان گمنام جنبش سبزتاکید کرد که ظلم و ستم بر مردم و جوانان بی پاسخ نمی ماند.


به گزارش کلمه، وی که  به تازگی به همراه جمعی از زنان اصلاح طلب با حاضر شدن در منزل این زندانی به مادر امید که این روزها در دوری از پسرش بی تاب است ، یاد آوری کرد که هیچ کس زندانیان جنبش سبز بویژه زندانیان گمنام را از یاد نبرده است .

امید یاوری ، سال گذشته درست چند روز بعد از حوادث عاشورای تهران ، در میدان امام حسین تهران بازداشت و روانه زندان اوین شد ، اتهامی که از همان ابتدای بازداشت امید به او نسبت داه شد شرکت در تظاهرات عاشورای تهران و تخریب اموال عمومی بود ، اتهامی که بارها از سوی یاوری و خانواده اش رد شد.
 

مادر امید می گوید : «پسرم هرگز به چنین عملی دست نزده وبه هیچ کس و هیچ چیز آسیب نرسانده است . مقامات قضایی هم هیچ مدرکی برای اثبات ادعایشان نداشتند اما با همین اتهامات واهی به او حکم پنج سال زندان را دادند .

امید و خانواده اش به شدت به این حکم اعتراض کردند تا اینکه در دادگاه تجدید نظر واهی بودن این اتهام مشخص و حکم او به یک سال کاهش یافت .یاوری اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به همراه تعدادی دیگر از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شود.
 

مادر امید از سختی های می گوید که پس از بازداشت پسرش بر سرش آمده است :« یک هفته از بازداشت امید می گذشت که شوهرم فوت کرد پزشکها گفتند به خاطر استرس زیاد دچار حمله قلبی شده است .نمی دانید بعد از باز داشت امید چقدر هول کرد شبها اصلانمی خوابید.»

او ادامه می دهد: :نمی دانید چه دوره سختی را گذراندم پسر بزرگم در زندان بود و شوهرم به طور ناگهانی فوت کرد . من مانده بودم و پسر کوچکترم بدون نان آور و کمک خرج .روزهای سختی را در تنهایی و بی کسی گذراندیم تنها دلخوشی ام همیشه آزادی پسرم است . نمی دانید مدام چشمم به در است بلکه خبری از پسرم بشنوم یا دوباره او روزی از در خانه مان وارد شود .
 

بر اساس این گزارش، زهرا رهنورد نیز بعد از شنیدن سخنان مادر امید روزهای آینده را روزهایی پر از روشنایی برای جنبش سبز می بیند و می گوید : سرانجام این روزهای سخت و طاقت فرسا، تمام می شود و جنبش سبز و آرمانهای آن به ثمر می نشیند .همچنین ظلم و ستمی که در این یک سال اخیر بر مردم و جوانان این سرزمین روا گشته بی پاسخ نخواهد ماند .

وی همچنین در پایان این دیدار رهایی هر چه سریعتر امید یاوری و همه زندانیان سیاسی را آرزو کرده و تاکید می کند: حتما مردم و زندانیان سیاسی روزی نه چندان دور حقوق از دست رفته خویش را به دست خواهند آورد.

هند و پاکستان به جای ایران، از ترکمنستان گاز وارد خواهند کرد

Posted:

جـــرس: بنا به گزارش خبرگزاری ها و منابع حوزه انرژی، روز دوشنبه ٢۹ شهریورماه، توافقنامۀ صادرات نفت ترکمنستان به هند و پاکستان از طریق افغانستان امضا شد.


طی این توافقنامه، کشورهای هنود و پاکستان، به جای ایران، گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان خریداری خواهند کرد و عملا پروژه موسوم به خط لوله صلح، به محاق خواهد رفت.


به گزارش خبرگزاری پرس تراست هند، منابع صنعت نفت و گاز گزارش داده اند که نمایندگان کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان ضمن شرکت در جلسه کمیته پیگیری طرح احداث خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان- هند (TAPI)، اسناد توافقنامه احداث این خط لوله را امضا کرده اند.

این جلسه روز دوشنبه در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، برگزار شد و اسناد امضا شده شامل دو بخش احداث خط لوله و توافقنامه فروش و خرید گاز صادراتی ترکمنستان است.

این منبع خبری، با توصیف این طرح به عنوان "رقیب طرح خط لوله انتقال گاز ایران به هند" می افزاید که طرح احداث خط لوله "تاپی" از حمایت مالی بانک توسعه آسیایی هم برخوردار است.


در مراسم امضای موافقتنامه، معاون نخست وزیر و وزیر نفت و گاز ترکمنستان، وزیر معادن و صنایع افغانستان، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان و وزیر نفت و گاز طبیعی هند شرکت داشتند.


طبق توافقنامه ای که به امضا رسیده، خط لوله مورد نظر - موسوم به طرح تاپی - به طول یکهزار و ششصد و هشتاد کیلومتر و ظرفیت انتقال نود میلیون متر مکعب گاز در روز احداث می شود و سهم هند از این میزان، سی و هشت میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.


دو کشور دیگر واقع در مسیر خط لوله نیز از گاز صادراتی ترکمنستان بهره برداری خواهند کرد.


با وجود امضای این توافقنامه، کارشناسان صنعت گاز موفقیت در اجرای این طرح را به تحقق دو شرط اصلی موکول کرده اند.


از یکسو، هند تاکید داشته که خرید گاز ترکمنستان تنها در صورتی به نفع این کشور خواهد بود که هزینه ترانزیت آن در حداقل ممکن نگه داشته شود.


از سوی دیگر، با توجه به شرایط منطقه و به خصوص وضعیت افغانستان، احداث و بهره برداری از این خط لوله مستلزم امنیت مسیر عبور آن خواهد بود.


به گفته کارشناسان، خط لوله "تاپی" که در برابر طرح مورد نظر ایران برای احداث "خط لوله صلح" و انتقال گاز طبیعی این کشور به هند و پاکستان مطرح شده، از حمایت ایالات متحده برخوردار است.


سابقه طرح احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند دست کم به اوایل دهه 1990 باز می گردد و توافقنامه مقدماتی در این زمینه در سال 1995 بین ایران و پاکستان امضا شد.


در طرح اولیه، قرار بود گاز طبیعی ایران از حوزه گازی پارس جنوبی به شهر کراچی پاکستان انتقال یابد اما ایران در سال های بعد، ادامه خط لوله برای فروش گاز به هند را نیز مطرح کرد و در سال 1999، توافقنامه مقدماتی بین این دو کشور نیز به امضا رسید.


در سال های بعد، دولت ایران امکانات جدیدی از جمله امتداد خط لوله تا چین و اخیرا بنگلادش را هم مطرح کرده که ظاهرا هدف از آن، جلب حمایت مالی بین المللی و اطمینان بخشی در مورد امنیت عرضه در برابر تشنج در روابط برخی از کشورها بوده است.


 این طرح چند مشکل اساسی داشته و یکی از این مشکلات به اختلاف دیرین هند و پاکستان مربوط می شود؛ که دولت هند نمی تواند نسبت به امنیت و ثبات عرضه گاز صادراتی ایران، که بخشی از خط لوله انتقال آن از خاک پاکستان می گذرد، اطمینان کامل داشته باشد.


از سوی دیگر، تامین هزینه هنگفت سرمایه گذاری در این خط لوله مستلزم مشارکت شرکت های بزرگ فعال در بخش انرژی و موسسات مالی بین المللی بوده که به خصوص با توجه به مسایل سیاست خارجی ایران، علاقه چندانی در این زمینه از خود نشان نداده اند.


سال گذشته، دولت هند، چند ماه پس از امضای یک توافقنامه هسته ای با ایالات متحده، اعلام کرد که به دلیل بهای مطالبه شده و "موضوعات امنیتی" از توافقنامه طرح خط لوله صلح خارج می شود اما اوایل سال جاری، خواستار مذاکرات مجدد در این زمینه شد.


گفته می شود که آمریکا، با تحت فشار قرارد دادن دولت پاکستان برای خروج از این طرح، وعده داده است که در چنین صورتی، کمک های مالی ویژه ای را در اختیار پاکستان قرار خواهد داد.


طرح احداث خط لوله صلح تاکنون از حمایت مالی و فنی موسسات بزرگ مالی و شرکت های معتبر فعال در بخش انرژی و یا کشورهای طرف قرارداد ایران در این طرح برخوردار نبوده است.



آخرین وضعیت سه پان ایرانیست زندانی در گفتگو با همسر رضا کرمانی

Posted:

روشنک پارسا
جرس: پس از انتشار خبر ناپدید شدن مهندس رضا کرمانی ، حسین شهریاری و حجت کلاشی در تاریخ نوزدهم شهریور ماه در حوالی شهر اصفهان و پس از چهار روز سرگردانی خانواده های این سه تن، طی تماسی با مهری بانو کرمانی ، همسر رضا کرمانی جویای آخرین وضعیت این سه عضو حزب پان ایرانیست شدیم .    

 

مهندس رضا کرمانی – هفتاد و شش ساله - دبیر مسوول حزب پان ایرانیست و همچنین از اعضای شورای رهبری این حزب می باشد . وی در حالی تحت بازداشت قرار گرفته است که با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی در انتظار دادگاه خود به سر می برد . حسین شهریاری –هفتاد و چهار ساله - از دیگر فعالان پیش کسوت حزب پان ایرانیست می باشد که در حال گذراندن دوران محکومیت دو ساله خویش بوده و زمان بازداشت در دوران مرخصی به سر می برده . حجت کلاشی –سی و سه ساله -کارشناس ارشد علوم سیاسی و مسئول سازمان جوانان حزب مذکور بوده که طی ماههای گذشته بارها تحت فشار نیروهای امنیتی قرار داشته و چندی پیش از ادامه تحصیل در مقطع دکتری منع شده بودگفتگوی جرس با خانم کرمانی در ادامه می آید .

 

خانم کرمانی بفرمایید آخرین خبری که از همسرتان وهمسفرهایشان دارید چیست ؟

 

همسرم غروب بیست و دوم شهریور طی یک تماس کوتاه با منزل اعلام کردند سالمند و در اصفهان تحت بازداشت هستند  اما اینکه دقیقا کجا هستند را نمی دانم . آقایان شهریاری و کلاشی هم طی تماس هایی جداگانه با خانواده هایشان در طی دو جمله اعلام کرده اند در سلامت به سر می برند و در اصفهان بازداشت هستند .

 

آیا برای این بازداشت از قبل مطلع بودند و ابلاغیه ای دریافت کرده بودند؟

 

خیر . آنها به قصد دیدار یکی از دوستانشان راهی اصفهان بودند که در نزدیکی اصفهان ناپدید شدند و چهار شبانه روز ما و خانواده های شهریاری و کلاشی در نگرانی مطلق نسبت به سرنوشت آنها به سر می بردیم .همسر من در اوایل زمستان هشتاد و هشت و در حالی که به قصد شرکت در مراسم ختم یکی از دوستانمان وارد اهواز شدند در فرودگاه دستگیر و پنج روز مورد بازجویی قرار گرفتند . سپس با وثیقه ای به مبلغ پنجاه میلیون تومان آزاد شدند و حدود دو هفته دیگر باید در دادگاه اهواز شرکت می کردند . هیچگونه ابلاغ دیگری هم دریافت نکرده بودند .علت بازداشت چند ماه پیش را اینگونه مطرح کرده بودند که همسرم قصد داشته در فرودگاه اهواز علیه نظام سخنرانی کند این در حالی است که من و همسرم صرفا به قصد شرکت در مراسم ختم یکی از دوستان به اهواز سفر کردیم .

 

 از چه زمانی و به چه شکلی متوجه ناپدید شدن همسرتان شدید؟

 

مهندس کرمانی در تاریخ نوزدهم شهریور ماه حدود ساعت یک بعد از ظهر به همراه دو نفر از دوستانشان به نامهای حسین شهریاری و حجت کلاشی توسط وسیله شخصی آقای کرمانی و به قصد دیدار یکی از دوستان مشترکشان از کرج عازم اصفهان شدند . به دلیل اینکه ایشان بیمار هستند و به تازگی هم عمل چشم انجام داده بودند من نگران آنها بودم . بعد از ظهر با ایشان تماس گرفتم که گفتند حدود صد و پنجاه کیلومتری اصفهان هستند . حدود ساعت هشت شب  دوباره تماس گرفتم که گوشی همراه ایشان خاموش بود . با دوستان همراهشان تماس گرفتم که گوشیهای آنها هم خاموش بود . طی تماسی که با خانواده شهریاری داشتم ، آنها هم اعلام کردند که متوجه خاموش شدن ناگهانی گوشی آقای شهریاری شده و نگران وضعیت ایشان می باشند .

 

اولین اقدام شما پس از عدم موفقیت برای تماس با ایشان چه بود ؟

 

من در ابتدا شماره ماشین را به پلیس دادم و آنها هم پس از کنترل جاده و هماهنگی با پلیس راه اعلام کردند که هیچگونه تصادفی در این مسیر رخ نداده است . ما با نگرانی شدید به جستجو پرداختیم و حتی دو نفر از دوستان راهی اصفهان شدند .به هر مکانی که فکر می کردیم ممکن است بتوانیم خبری از آنها بگیریم سر زدند . بیمارستانها ، پزشکی قانونی و آگاهی . متاسفانه هیچ خبری از آنها به دست نمی آوردیم .طی پیگیری های کلانتری مشخص شد که یکبار در همان تاریخ نوزدهم شهریور در کوچه ای در شاهین شهر موبایل ایشون روشن و خاموش شده بود و با مراجعه به محل مورد نظر هیچ رد یا سر نخی بدست نیاوردند. این پی گیری توسط آگاهی صورت گرفت . من واقعا معنی این رفتارها و سرگردان نگه داشتن سه خانواده را نمی فهمم . نمی دانم کرمانی با توجه به شرایط سنی و بیماری هایی که دارد  یا آقای شهریاری که تازه دو روز بود برای مرخصی با وثیقه آزاد شده بود مگر چه خطری برای جامعه دارند که اینگونه در بیابان و جاده ربوده می شوند و پس از چند روز اضطراب در یک تماس چند ثانیه ای با خانه اعلام می کنند سالمند .ما واقعا نگران وضعیت این سه نفر هستیم و پی گیری هایمان تا کنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است .

 

شما عبارت " ربوده شدن " را به کار می برید . مگر ایشان قبلا مورد تهدید یا تعقیب بوده اند ؟

 

خیر. ایشان اصلا تحت تعقیب نبوده اند و هیچگاه تهدید نشده بودند . تا جایی که بنده اطلاع دارم دوستان همراهشان هم مشکلی از این بابت نداشته اند .اما اگر سه نفر آدم در روز روشن و در جاده ناپدید بشوند و هیچ سر نخی پس از سه چهار روز از آنها به دست نیاید  احتمالی غیر از ربوده شدن وجود دارد؟ دوستانی که برای پی گیری عازم اصفهان شدند حتی به دادستانی و اداره اطلاعات هم مراجعه کرده و همه اظهار بی اطلاعی می کردند. کرمانی زندگی مخفیانه ای ندارد که بخواهند با تعقیب و گریز و در جاده او را دستگیر کنند .او در خانه شخصی اش زندگی می کند که آدرس و شماره تماسش کاملا مشخص است. آقای شهریاری هم که در حال حاضر مشغول به گذران دوران محکومیتشان هستند و چهارشنبه گذشته برای دو هفته به مرخصی آمده بودند.

 

به بیماری همسرتان اشاره کردید . آیا ایشان از بیماری خاصی رنج می برند ؟

 

همسر من دچار بیماری سرطان می باشد و سه بار سکته کرده است   . ایشان هفتاد و شش سال سن دارند و به دلیل بیماری تحت مراقبت پزشک بوده و نیاز به استفاده منظم دارو دارد . من بسیار نگران سلامت همسرم هستم و نمیدانم اگر در حین بازداشت و با توجه به عدم دسترسی به دارو و فشارهای روانی دوران بازجویی اگر اتفاقی برای ایشان بیافتد چه کسی پاسخگو خواهد بود  . ضمن اینکه باز هم تاکید می کنم اتفاقی که برای همسرم و دوستانش افتاده است عین ربوده شدن است. اینکه الان تحت بازداشت کدام سازمان ،ارگان یا نهادی است برای ما مشخص نیست اما فکر می کنم این روش بازداشت در جاده و بیابان کار درستی نبوده وهیچ منطقی پشت این رفتار غیر انسانی وجود ندارد .  امیدوارم به زودی ایشان را سلامت دیدار کنیم

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس گذاشتید.

 

معاون وزیر بازرگانی: یکی از خودرو سازها به صورت گسترده برنج وارد كشور كرده است

Posted:

جـــرس: با گذشت یک روز از ادعا و وعدۀ معاون اول و سخنگوی رئیس دولت مبنی بر "کنترل و محدود سازی برنج وارداتی"، معاون وزیر بازرگانی از واردات برنج توسط یکی از خودرو سازهای بزرگ کشور خبر داد.


به گزارش ایلنا، بابک افقهی که در سمینار آموزشی خبرنگاران سخن می گفت، خاطرنشان کرد "با توجه به عدم نظارت و مدیریت صحیح در واردات و همچنین ورود دستگاه‌های غیر تخصصی به بحث واردات، شاهد واردات برنج توسط یکی از خودرو سازهای بزرگ کشور بوده‌ایم. "


 محمدرضا رحیمی، روز دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه خودروسازی مازندران در بابل وعده داده بود که "دولت قسمت اصلی برنج را از استان‌های گیلان و مازندران تامین خواهد کرد و امیدوایم میزان تولید برنج به حدی برسد که بتوانیم آن را به خارج از کشور صادر کنیم."


این درحالیست که خودروساز بزرگ کشور – که معاون وزیر بازرگانی از واردات برنج توسط وی خبر داده- از زیرمجموعه های دولت می باشد.


به گزارش ایلنا، معاون وزیر بازرگانی همچنین ادامه داد : واردات بی‌رویه و بی‌کیفیت برخی از محصولات که اجازه واردات و تایید استاندارد آنها توسط دستگاه‌های تخصصی صادر شده بود، باعث شد که مشکلاتی در بخش تجارت به وجود آید که این مهم بر اثر غفلت ارگان‌های تخصصی بوده است.


وی با اشاره به "مظلومیت و رنج مصرف کنندگان در مصرف کالاهای بی کیفیت" ادامه داد: مصرف کنندگان ما با حقوق خود آشنا نیستند و ازطرفی یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف بازرگانی کشورمان نیز نبود سازو کار مناسب برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است. بنابراین لازم است در هر صنفی اتحادیه و تشکل خاص آن تشکیل شود.


افقهی با مقایسه تعداد قوانین مربوط به صادرات و واردات ایران با سایر کشورها یادآور شد: در تمام کشورهای دنیا به طور میانگین بیش از دویست قانون مربوط به صادرات و واردات وجود دارد که در ایران این میزان سیصد قانون است و این میزان قانون با توجه به مدیریت اجرای آن در کنار سیاست‌های اقتصادی و ملاحظاتی که در تولید و اقتصاد کشور می شود فرآیند را پیچیده می‌کند.


وی ادامه: با توجه به این فرآیند پیچیده، بسیاری از ظرفیت‌های قانونی کشور در حوزه صادرات و واردات مغفول مانده است.