جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حمید مافی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد

Posted:

جرس: حمید مافی، روزنامه‌نگار، وب‌نگار و فعال اجتماعی از سوی دادگاه انقلاب شهر قزوین به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این حکم در حالی صادر شده که پیش از این نیز دادگاه انقلاب قزوین، این فعال اجتماعی را به هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

 

مافی، ۲۰ بهمن‌ماه سال گذشته در محل کار خود در جزیره قشم بازداشت و پس از ۱۳ روز، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

 

این روزنامه‌نگار، ۲۰ اسفندماه سال ۸۷ نیز بازداشت شده و پس از حدود ۱۰ روز با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

 

حمید مافی، متولد سال ۵۷ و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت صنعتی است. وی فعالیت مطبوعاتی خود را با نشریات محلی قزوین از جمله "حدیث" آغاز کرد. وی همچنین مدتی دبیر تحریریه‌ "فرهنگ و آشتی" بوده و مقالات بسیاری را در روزنامه‌های شرق، اعتماد، کارگزاران و اعتماد ملی منتشر کرده است.
 

محکومیت سوزاندن قرآن و تاکید بر “تقویت دولت” دستور کار این هفته خطیبان جمعه

Posted:

جرس: مهمترین موضوع مورد بحث خطیبان جمعه این هفته، محکومیت سوزاندن قرآن بود که آن را "حركتی دیوانه‌وار" خواندند که از سوی "عده ای از خدا بی خبر و ضد دین" انجام شد و حتی مطرح شد که آمریکا باید عاملان این عمل را محاکمه کند.


همچنین تقویت دولت و کمک همه جانبه به دولت از دیگر موضوعات مطروحه توسط امامان جمعه بود که همگی با اشاره به برگزاری اجلاس خبرگان و دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبری، و تاکیدآقای خامنه‌ای به این مطلب در این دیدار به طرح این موضوع پرداختند.


یادآوری از دوران دفاع ، با توجه به نزدیک شدن به هفته "دفاع مقدس" از دیگر موضوعات سخنرانی خطیبان جمعه به شمار می‌رود.

 
تهران: دوران شبه ‌رياضت در پيش داريم

 خطیب نماز جمعه تهران، با سفارش به دولت در خصوص سپردن مسئوليت‌هاي مكرر به افرادي كه آنها را "مشکل‌دار" عنوان كرد، ابراز اميدواري كرد كه اين موضوع به گونه‌اي تمام شود كه "مردم، مراجع و رهبري" راضي باشند.


احمد جنتي در خطبه اول نماز جمعه اين هفته تهران اظهار داشت: اكنون ولي فقيه، فرد عادلي است كه مردي است كه علي‌التحقيق در دنياي اسلام منحصر به فرد است و لحظه‌شناس، هوشيار است كه براي خداوند مي‌گويد و زندگي مي‌كند كه اين نعمت بزرگي است ايشان مردي مدير و مدبر است كه هر وقت غائله‌اي پيش آيد با موضع‌گيري خود آن را ختم مي‌كند و در طول سال گذشته نيز خطابه‌هاي ايشان فساد را خفه كرد و شاهد بوديم كه چگونه دشمن نا اميد و فتنه خاموش شد.


امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره هتک حرمت قرآن گفت: مگر قرآن متعلق به ايران است كه براي جنگ با ايران آن را مي‌سوزانيد؟ قرآن متعلق به نسل‌هاي بعد و روز قيامت است و كتاب مقدسي است، لذا اين حركت جز جنون و استيصال نام ديگري ندارد و آنها در مقابل رشد بيداري در دنياي اسلام هر كاري كه مي‌كنند به ضررشان تمام مي‌شود.


وی همچنين با اشاره به موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها با بيان اين مطلب كه اين كار لوازم و تنش‌هايي دارد، ادامه داد: لازم است دولت تنش‌ها و آسيب‌ها به قشر محروم را به حداقل برساند،‌ ما يك دوران شبه‌رياضت را در پيش داريم كه بايد از خداوند بخواهيم ما را در اين دوره كمك كند، زيرا همه كارها دست اوست.

 
شیراز: فریب‌خوردگان به دامان نجات‌بخش ولایت بازگردند


امام جمعه موقت شیراز با اشاره به بیانیه اجلاس خبرگان گفت: همان‌گونه كه خبرگان مطرح كردند، فریب‌خوردگان به دامان نجات‌بخش ولایت بازگردند.


محمد مرادی در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز اظهار داشت: خبرگان ملت مانند همیشه بر رهبری حكیمانه ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كردند و تنها شخصی كه توانسته است بعد از امام راحل (ره) انقلاب را به‌طور شایسته رهبری كند، ایشان دانستند.


وی با اشاره به هتك حرمت به قرآن افزود: این چند كشیش حامیان خود را خجالت زده و وجدان بشریت را جریحه‌دار كردند.
وی با بیان اینكه چهار نوع جنگ در دنیا وجود دارد، گفت: جنگ سخت، نیمه سخت، نرم و هوشمند جنگ‌هایی هستند كه در جهان وجود دارد و هم‌اینك زمان جنگ نیمه‌سخت و نرم است.

 
اصفهان: از دانشگاهها و آموزش و پرورش می خواهیم محیط آنها اسلامی شود


امام جمعه موقت اصفهان گفت: ‌اگر اوباما عقل داشت، اهانت به قرآن از سوی عده ای از خدا بی خبر و ضد دین را شدیدا محكوم می كرد.


محمدتقی رهبر در خطبه های نمازجمعه اصفهان افزود:‌ ما اهانت و هتك حرمت قرآن مجید را به حساب تمام مردم آمریكا و كلیسا نمی گذاریم، ‌بلكه معتقدیم اینها چند نفر مزدور تحت حمایت صهیونیست و استكبار هستند.


وی گفت:‌ آنها در حقیقت با اینكار به خودشان لطمه زدند و به اتحاد بیشتر مسلمین جهان كمك كردند، كما اینكه اینك حركتهای اسلامی آغاز شده است.


رهبر در ادامه خطبه ها به هفته دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: ‌رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس در حالی كه دنیا پشت سر رژیم عراق بود، ‌با رشادت آفرینی به پیروزی رسیدند.


وی افزود:‌ امروز به بركت آن دوران، نظام ما در اوج اقتدار از حیث دفاعی و نظامی قرار دارد و دشمن جرات حمله به ما را ندارد.
وی همچنین با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاهها در هفته آینده گفت: ما از دانشگاهها و وزارت آموزش و پرورش می خواهیم محیط آنها اسلامی شود.

 

مشهد: اهداف دشمن را به خوبی‌ درك می‌كنیم


امام جمعه موقت مشهد نیز در خطبه‌های این هفته گفت: دشمن قصد داشت با سوزاندن قرآن كریم 1.5 میلیارد جمعیت جهان را به خشم آورد اما ملت ایران اهداف دشمن را به خوبی‌ درك می‌كند.


محمد‌باقر فرزانه اظهار داشت: حركت تشیع مشكل‌ترین جهت‌گیری‌ها ‌یعنی مبارزه با ظلم، ظالم و تبعیض را در سطح دنیا دارد و عالی‌ترین هدف یعنی تحقق عدالت مطلق در جهان برای تمام انسان‌ها از آن حركت تشیع بوده و ثابت‌ترین رنگ كه رنگ خون است از آن تشیع است كه عاشورا یك گوشه آن است.


فرزانه با اشاره به سخن مشاور نظامی استراتژیك ریگان یكی از رئیس جمهورهای گذشته آمریكا در آغاز جنگ تحمیلی در یكی از كشورهای اروپایی گفت: او می‌گوید امروز جهان غرب با جهان اسلام با یك جنگ همه جانبه است (‌در حالی كه ما با عراق در جنگ بودیم) اگر جهان غرب نجنبد و جنگ صلیبی دیگری را در تاریخ راه نیندازد باید در آینده نه چندان دور غرب آباد، آقا و برومند را در برابر جهان اسلام ذلیل و ویران شده ببینید.


وی ادامه داد: استكبار برای رسیدن به این خواسته خود اقداماتی انجام دادند كه نخستین اقدامشان نشان دادن چهره‌ای خشن بین منطقه و قرون وسطایی از نظام و انقلاب ما بود كه برای این منظور توهم عدم رعایت حقوق بشر در ایران را سر دادند.

 
کرمانشاه: دشمن تلاش گسترده‌ای برای رویارویی مسجد و كلیسا انجام می‌دهد


نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه كرمانشاه معتقد است: دشمنان اسلام و به ویژه استكبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل تلاش گسترده‌ای را برای رویارویی اسلام و مسیحیت و تقابل مسجد و كلیسا سازمان داده‌اند.


شیخ مصطفی علما امروز در خطبه‌های نماز عبادی، سیاسی جمعه این هفته مردم كرمانشاه در مسجد جامع این شهر اظهار داشت: هدف اصلی دشمنان و مستكبران جلوگیری از نفوذ و سلطه اسلام در غرب است و برای همین هم طرح تقابل بین مسجد و كلیسا را از زمان حادثه یازده سپتامبر دنبال می‌كنند.


وی افزود: غرب فهمیده است با این اسلام كه دین عقلانیت، حقوق بشر، انسانیت و كرامت است نمی‌تواند مقابله كند، از این روز هربار به یك بهانه اسلام و اعتقادات مسلمانان را مورد هجمه قرار می‌دهد و حركت اخیر هم در همین راستاست.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به گفته‌های رهبری در دیدار با خبرگان اشاره كرد و گفت: حمایت از مسئولان و دولت كه در سخنان اخیر مقام معظم رهبری به شكل كم سابقه‌ای تكرار شد، برای همه ما لازم است و امروز باتوجه به همه شرایط تضعیف دولت به هیچ‌ وجه جایز نیست.


اهواز: آمریكا عاملان آتش زدن قرآن را محاكمه كند


نماینده ولی‌فقیه در خوزستان گفت: اگر آمریكا و صهیونیسم بین‌الملل صحنه‌گردان ماجرای آتش زدن كتاب آسمانی مسلمانان نیستند، باید اقدام كنندگان به این عمل را محاكمه كنند.


 سید محمد علی موسوی جزایری، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) اهواز، عنوان کرد: اقدام كنندگان به آتش زدن قرآن زیر چتر حمایت امنیتی آمریكا این عمل شنیع را مرتكب شده‌اند و اگر دولتمردان آمریكا و اروپا و صهیونیسم بین‌الملل این حركت را تایید نمی‌كنند، باید با عاملان آن برخورد و آنان را محاكمه كنند.


موسوی جزایری مدعی شد: این تفرقه به صورت تقابل توده مردم مسلمان و توده مردم مسیحی برنامه ریزی شده است و این بیانگر جنگ از نوع صلیبی است كه با تحریك احساسات مردم دو مذهب انجام شده است.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با همچنین ادعا کرد: گزارش‌ها از خارج كشور حاكی از آن است كه روز به روز، دسته دسته جوانان مسیحی با آشنا شدن با دین مبین اسلام به اسلام مشرف می‌شوند و صهیونیسم و امپریالیسم از خشم و كینه بمیرند كه اسلام در حال پیشرفت و گسترش و دشمنان آن در حال سقوط و نابودی هستند.

 
کرمان: اهانت به قرآن حلقه‌ای از زنجیره فتنه استكبار است


امام جمعه موقت كرمان اظهار عقیده کرد: اهانت به قرآن حلقه‌ای از زنجیره فتنه استكبار است كه به وسیله لابی صهیونیست‌ها انجام می‌شود.

 مهدی عرب‌پور ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مركز استان اظهار داشت: آتش زدن قرآن كریم در راستای سیاست اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی است كه استكبار جهانی سرلوحه كار خود قرار داده است.


وی افزود: مستكبران احساس كردند كه با انقلاب اسلامی موجی از اسلام‌خواهی در دنیا ایجاد شده و جوان‌هایی هستند كه به دنبال اسلام و آشنایی با قرآن این نور حقیقی می‌روند.


وی همچنین اظهار کرد: به حقیقت ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس ثابت كردند كه با وجود تمام تحریم‌ها و تحقیرها از حق خود نمی‌گذرند و دشمن را ذلیلانه به خاك خود باز گرداندند.


عرب‌پور ادامه داد: اگر چه این دفاع ضایعاتی برای ما داشت، اما نشان داده ملت ایران در اعتقادات و دفاع از ارزش‌های خود كوتاه نمی‌آیند و انسان‌های فداكار و با استقامتی هستند كه الطاف الهی شامل آن‌ها می‌شود.

 
رشت: اهانت به قرآن نشانه فراگیر شدن این كتاب الهی در جهان است


امام جمعه موقت رشت گفت: اهانت به قرآن در غرب نشانه فراگیر شدن این كتاب آسمانی و الهی مسلمانان در جهان است.
یوسف صدیق‌عربانی امروز در نماز جمعه این شهر با بیان اینكه "حدود 14.5 قرن قرآن بر دل‌های مردم حكومت می‌كند"، اظهار داشت: دشمنان مرتكب اشتباه بزرگی شدند زیرا قرآن كلام وحی است و باید منتظر عذاب سخت باشند.


وی با اشاره به اینكه انسان به اندازه توان خود می‌تواند از قرآن بهره‌مند شود، تصریح كرد: هرچه زمان می‌گذرد بر تفاسیر قرآن افزوده می‌شود و تمام سوره‌های قرآن معجزه است.


وی با دیوانه خواندن كشیش آمریكایی افزود: اوباما این كشیش دیوانه را مداوا كند و دشمنان منتظر خشم خداوند و ملت‌های مسلمان به ویژه ایران باشند كه مسلمانان سیلی سختی به آنها می‌زنند.

 

ارومیه: دست صهیونیسم مشاهده می شود


نماینده ولی فقیه درآذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: در پشت هتك حرمت به ساحت مقدس قرآن كریم، دست صهیونیسم مشاهده می شود.


غلامرضا حسنی گفت: هدف استكبار جهانی از این عمل وحشیانه، تقویت عناصر خود در كشورهای مسلمان و ایجاد نزاع میان اسلام و مسحیت است و باید مسلمانان مواظب باشند زیرا عوامل آنها می توانند در كشورهای اسلامی، كلیساها را آتش بزنند و آن را به مسلمانان نسبت دهند.


خطیب جمعه ارومیه افزود: آتش زدن قرآن مجید، مسلمانان جهان را متحدتر و عزم آنان را برای نابودی دشمن محكم تر كرده است.


امام جمعه ارومیه اظهارداشت: آمریكا، قرآن را تقویت كننده تروریسم می خواند چرا كه فرامین نازل شده در كتاب آسمانی مسلمانان جهان را با منافع خود مغایر می بیند.


حسنی ادعا کرد: كشیش امریكایی كه اقدام به هتك حرمت كتاب مقدس آسمانی مسلمانان كرده مفسد و مرتد است و باید مجازات شود.

 

طبس: حاضریم به یاری غرب شتافته و مغرب زمین را از ظلمت نجات دهیم


امام جمعه موقت طبس گفت: ما با كمال میل حاضر هستیم كه به یاری غرب شتافته و مغرب زمین را از وحشیگری و ظلمت خودپرستی، اومانیسم، لیبرالیسم و سكولاریزم نجات دهیم.


احمد مودب با این مدعا ک كتاب‌های انجیل و تورات تامین‌كننده نیازهای امروز بشر نیست، گفت: بشریت چه مسلمان باشد و چه مسلمان نباشند و چه بخواهند و چه نخواهند، روزی باید سر تعظیم در مقابل قرآن فرود بیاورد كه تعظیم در مقابل فرهنگ و علم و دانش یك افتخار است.


وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به برگزاری اجلاس خبرگان و دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره كرد و بیان داشت: از مهم‌ترین سفارشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، تقویت دولت، افزایش امید در مردم و افزایش حس اعتماد نسبت به دست‌اندركاران نظام اسلامی بود.


امام جمعه موقت طبس ادامه داد:‌ دشمن به دنبال تخریب چهره‌های امین ما است و ما نباید اقدامی كنیم كه سبب تضعیف دولت اسلامی یا قطع اعتماد مردم نسبت به دولتمردان شود.


وی خطاب به علی خامنه‌ای گفت: با تمام وجود اخلاص خویش را نسبت به شما و حمایت خود را از دولت اسلامی و همه دست‌اندركاران و مسئولان خدوم نظام اعلام می‌كنیم.


خطیب جمعه موقت طبس همچنین به فرارسیدن سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی و هفته دفاع مقدس اشاره كرد بیان داشت: آنچه مشهود است همه آن چیزی نیست كه وجود دارد و آنچه كه پشت قضیه است به مراتب مهم‌تر و خوشحال‌كننده‌تر از آن چیزی است كه نشان داده شده است.

 
خمین: اهانت كنندگان به قرآن قصد آغاز جنگ های صلیبی رادارند


امام جمعه شهرستان خمین گفت: اهانت كنندگان به قرآن كریم و رژیم های حامی آنان، قصد آغاز جنگ های صلیبی بین اسلام و مسیحیت را دارند.


سید علی حسینی، در خطبه های نماز جمعه افزود: برخی افراد قصد تقدس زدایی از قرآن كریم را دارند تا به وسیله آن اعتقاد مسلمین به این كتاب آسمانی را سست كنند.


وی، اضافه كرد: دولت آمریكا با حمایت از حركت گستاخانه كشیش آمریكایی مبنی بر اعلام قرآن سوزی در سالروز واقعه 11 سپتامبر قصد فریب مردم و انحراف جهانیان از واقعیت های این حادثه ساختگی را داشت.
 

برقراری تماس‌های تلفنی ارژنگ داوودی و ادامه اعتصاب غذای این زندانی سیاسی

Posted:

جرس: از روز چهار شنبه گذشته تماس‌های تلفنی ارژنگ داوودی به حالت عادی بازگشته و این زندانی سیاسی توانسته است با خانواده خود تماس تلفنی داشته باشد.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، پس از پیگیری های مکرر جشمت الله طبرزدی و اعتراضات مکرر وی به مسئولان زندان، نسبت به رعایت حقوق انسانی ارژنگ داوودی، این تماس‌های تلفنی در دو روز گذشته به حالت عادی برگشته است. این در حالی است که، چندی پیش مسئولان زندان رجایی شهر کرج برای تماس های تلفنی داوودی محدودیت ایجاد کرده و اقدام به شنود مکالمات تلفنی وی کرده بودند که منجر به اعتراض و اعتصاب غذای این زندانی سیاسی شده است.

 

ارژنگ داوودی هم اکنون نزدیک به 70 روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد و اخیرا در ملاقات با همسرش اعلام کرده، تا تحقق تمامی خواسته های به حق خود به اعتصاب غذا ادامه می دهد.

 

وی علاوه بر اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده برای تماسهای تلفنی اش، خواستار رسیدگی سریع قوه قضاییه نسبت به شکایتش از رئیس زندان رجایی شهر کرج بوده و همچنین تاکید دارد، منزل مصادره شده اش از سوی قوه قضاییه باید هرچه سریعتر به وی برگردانده شود، تا خانواده اش از آوارگی نجات پیدا کنند.

 

منزل ارژنگ داوودی از سوی قوه قضاییه با حکم قاضی وقت پرونده، قاضی حداد، مصادره و به فروش رسیده است.همسر ارژنگ داوودی چندی پیش در مصاحبه با رادیو فردا در رابطه با این مسئله گفته بود که "منزل ما هم محل سکونت بود و هم مدرسه. مدرسه‌ای که مجتمع فرهنگی و آموزشی پرتو حکمت درآن قرار داشت و محل تحصیل دانش آموزان بود، که پلمب شد.حتی برای بررسی بیشتر، برای اینکه خانه بازرسی شود بعضی از جاهای خانه را کندند. بعد از آن هم خانه ما پلمب بود. از اول گفتند این پلمب برای چند روزی،به قول خودشان، است اما در نهایت به سه سال طول کشید و بعد از ۳ سال مشخص شد که خانه، متاسفانه به فروش رفته است. و ما به هر کسی مراجعه می‌کنیم که چرا؟ هیچ کس جوابی برای ما ندارد."

 

ارژنگ داوودی در تاریخ 18 آبان سال ۸۲ تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی و نوشتن مانیفست سکولار ایرانیان دستگیر شد و تاکنون در زندان به سر می برد.

 

وی هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در شرایط بسیار وخیم جسمی نگهداری می شود و وکالت وی را ، دادخواه و رئیسیان بر عهده دارند.
 

خطر تشدید بیماری رضا کرمانی در زندان به دلیل عدم دسترسی به دارو

Posted:

جرس: رضا کرمانی به دلیل عدم دسترسی به دارو و مراقبت‌های پزشکی در خطر سکته‌ مغزی و تشدید بیماری قرار دارد.

 به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال سیاسی ۷۷ ساله پیش از بازداشت، تحت درمان و مراقبت پزشکی بوده و داروهایی را برای جلوگیری از سکته مغزی مجدد، ناراحتی کلیه و کنترل فشار و چربی خون مصرف می‌کرد، که بنا به گزارش منابع آگاه این داروها هم‌اینک از دسترس وی دور است.

 این در حالی است که رضا کرمانی تاکنون دو بار سابقه سکته مغزی داشته و از سال‌ها پیش تحت شیمی درمانی قرار دارد.

 رضا کرمانی، باید هفته آینده برای دفاع از خود در دادگاه انقلاب اهواز حاضر می‌شد. وی ششم اسفند سال گذشته در حالی که قصد حضور در مراسم چهلم ابراهیم میرانی اعضای حزب پان ایرانیست و مسئول تشکبلات خوزستان به دیار باقی شتافت را داشت، در فرودگاه اهواز بازداشت و با قرار وثیقه 500 میلیون ریالی آزاد شد. در آن زمان قاضی دادگاه اهواز به وی گفته بود: "شما دستگیر شدید، زیرا قصد سخنرانی علیه نظام را در فرودگاه داشتید."

 

سردار صفوی: تمام ناوهای جنگی آمریكا در تیررس موشك‌های ساحل به دریای ما هستند

Posted:

جـــرس: دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی می گوید "ایران دو هزار كیلومتر در خلیج‌فارس و دریای عمان ساحل دارد؛ لذا هر ناو و كشتی جنگی آمریكایی در تیررس موشك‌های ساحل به دریای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار دارد."


وی همچنین تاکید کرد آمریکایی ها چاره‌ای جز تسلیم‌شدن در مقابل نظام سیاسی ایران را ندارند و این قدرت نیز حاصل ایدئولوژی ماست.


به گزارش ایسنا، سردار یحیی ‌صفوی، ظهر امروز جمعه پیش از خطبه ‌های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه "استراتژی همه جانبه ایران در برابر تهدیدها و تحریم‌ها، پیروز خواهد شد"، تصریح كرد: " امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ملت ایران، به یك استراتژی همه جانبه رسیده‌اند كه این استراتژی در مقابل تهدیدات و تحریم‌ها به پیروزی خواهد رسید."


وی افزود "پس از هشت سال دفاع مقدس، مكتب مقاومت در جهان شكل گرفت و امروز این مكتب به لبنان و فلسطین منتقل شده است؛ همه جهانیان دیدند كه در جریان جنگ‌ ٣٣ روزه، حزب الله چه بلایی بر سر صهیونیست‌ها آورد. "

صفوی در ادامه تاكید كرد: این مكتب مقاومت در عراق و افغانستان نیز اشغالگران را با شكست مواجه خواهد كرد البته همانطور كه ملت افغانستان، انگلیس و شوروی‌ را در گذشته از كشور خود بیرون كرد، اشغالگران را نیز از این كشور بیرون خواهد كرد؛ ملت مسلمان افغانستان درس مقاومت را از رزمندگان ایران اسلامی فرا گرفته است.


دشمنان چاره‌ای به جز تسلیم‌شدن در برابر ایران ندارند
صفوی افزود: ایران قدرت‌ بزرگی در منطقه است و آمریكایی‌ها نمی‌توانند این قدرت را در مسائل منطقه‌ای نادیده بگیرند، آنها باید این قدرت را پذیرفته و با آن كنار بیایند.


وی خاطرنشان كرد: دشمنان چاره‌ای جز تسلیم‌شدن در مقابل نظام سیاسی ایران ندارند و این قدرت حاصل ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.


فرمانده سابق سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی خلیج فارس‌ و صادرات گسترده نفت از آب‌های این منطقه، تاكید كرد: ایران دو هزار كیلومتر در خلیج‌فارس و دریای عمان ساحل دارد لذا هر ناو و كشتی جنگی آمریكایی در تیررس موشك‌های ساحل به دریای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار دارد البته آنها متوجه قدرت اسلام، رهبری و انقلاب هستند.

صفوی در ادامه گفت: مدیرت رهبری پس از بیست سال از رحلت امام بسیار خوب بوده و كشور را با اینكه سه جنگ در منطقه رخ داد، از آسیب‌ها حفظ كرد. به عنوان كسی كه ده سال فرمانده سپاه پاسداران بودم می دانم كه اداره امنیت ایران در منطقه حساس خلیج فارس چقدر مشكل است.


دستیار و مشاور عالی فرماندهی كل قوا، با اشاره به صدور انقلاب به كشورهای مختلف نیز اظهار داشت: صهیونیست‌ها از انقلاب اسلامی، ملت فلسطین و لبنان شكست خوردند، البته آنها باید منتظر شكست‌های بزرگترین نیز باشند.


وی افزود: آمریكایی‌ها كه پس از فروپاشی شوروی آرزوی تك قدرت‌شدن و ابرقدرت جهان بودن را در سر داشتند. آنها این هدف خود را با گسترش فرهنگ لیبرالیستی و تسلط بر اقتصاد جهان پیگیری می‌كردند اما با این وجود در مقابل فرهنگ لیبرالیستی مد نظر آمریكا تنها فرهنگی كه ایستادگی كرد، فرهنگ ناب اسلام بود، فرهنگی كه یك و نیم میلیارد پیرو در جهان دارد.


اسلام‌ستیزی و بستر سازی حمله به كشورها اهداف حمله به ١١ سپتامبر بود
فرمانده سابق سپاه پاسداران با اشاره به حادثه ١١ سپتامبر نیز گفت: ١١ سپتامبر حادثه‌‌ای نبود كه القاعده و بن لادن با ظرفیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی خود بتوانند آن را انجام دهند چرا كه اصولا آنها چنین تشكیلاتی نداشتند كه همه سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا را دور زده و چنین حادثه‌ای ایجاد كنند.


صفوی ادامه داد: حادثه ١١ سپتامبر زیر نظر موساد و با همكاری‌ آمریكایی‌ها رخ داده و هدف آن نیز اسلام‌ستیزی و بسترسازی برای حمله نظامی به خلیج فارس، برای تسلط به منابع انرژی این منطقه بود.


صفوی همچنین با اشاره به اهانت عده‌ای به قرآن در آمریكا گفت: این اقدام كه قلوب‌ یك و نیم میلیارد مسلمان را رنج داده است، زیر سایه دموكراسی و امنیت آمریكا و با طرح صهیونیستی-آمریكایی شكل گرفت لذا مسلمانان جهان باید با وحدت علیه این اقدام خباثت آلوده آمریكایی‌ها قیام كرده و در مقابل این اقدام ننگین بایستند.

توپولوف، غول پر مصرف و پر حادثه!

Posted:

دو میلیارد دلار سرمایه ملی برای این هواپیما از بین رفته. هر هواپیما ایرباس 320 به طور متوسط برای هر صندلی 17 لیتر مصرف میکند در صورتی که توپولوف 57 لیتر

حمیدرضا جلایی‌پور: حکومت‌های دموکراتیک جنبشها را فرصت محسوب می کنند نه تهدید

Posted:

ضعف حکومت‌ عامل شکل‌گیری جنبش‌ است
جرس: جلایی‌پور معتقد است: حکومت‌های دموکراتیک جنبشها را فرصت محسوب می کنند و نه تهدید، چون در این نوع حکمرانی، اصل بر این است ک معضلات و شکاف های جامعه دیده شود و راهی برای آن جست و جو گردد نه اینکه سرکوب گردیده و به بخش پنهان جامعه فرستاده شود. ولی در حکمرانی‌های غیردموکراتیک، به جنبش‌ها به چشم تهدید نگریسته می‌شود و لذا جنبش‌ها به علل دیگری از جمله ضعف حکومت بروز می‌کند.


به گزارش وبسایت رسمی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، حمیدرضا جلایی‌پور دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور در اردوی تشکیلاتی این انجمن اسلامی گفت: فقط به درس پرداختن از دانشجو یک موجود بروکراتیک بی روح می سازد و بالعکس پرداختن فقط به فعالیت مدنی نیز روشن اندیشی و آگاهی موثر را از جامعه می گیرد.

 وی با ارائه تعریفی از جنبش‌های اجتماعی گفت: به اختصار آن حرکت جمعی است که در جامعه توسط عده ی زیادی بدون هماهنگی قبلی به تدریج به دنبال هدفی مشترک یا برای جلوگیری از تحقق یک هدف در جامعه شکل می گیرد. بسته به نوع هدف، ماهیت جنبش ها متفاوت می شود. جنبش های جمعی یک حرکت جمعی اند، اما حرکت حزبی نیستند. فرق جنبش و احزاب این است که عضویت در حزب مقدمات و سلسله مراتب دارد، اما ساخت روابط در جنبشها به قول جامعه شناسان آن ژله ای تر است. جنبش ها در عین اجتماعی بودن، خیلی بروکراتیک نیستند و به همین علت می توانند وسیع باشند. بنابراین همیشگی نیستند، اما احزاب محدودتر و و در عین حال پایدارتر اند. چون جنبش ها در صورت دست یابی به اهداف خود، دیگر پایدار نخواهند بود. جنبش ها در عین حال هرج و مرج هم نیستند و در واقع جنبش با شورش متفاوت اند. در تاریخ 2500 ساله ایران اعتراض بسیار بوده است، اما ظهور جنبشها بیشتر در صد سال رخداده است؛ یکی از دلایل آن آزادی فردی و به زبان فلسفی احساس فاعلیت انسان ها نسبت به خودشان است.


استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: جنبش های اجتماعی به رغم تنوع و گوناگونی، دارای چهار ویژگی هستند و هر چهار ویژگی با هم و به حالت تراکمی در شکل گیری این جنبش ها تاثیر دارند. اولین ویژگی این که رخداد جنبش های اجتماعی معلول نارضایتی اجتماعی بوده و شکل گیری آن ها حول محور شکاف های اجتماعی است؛ در ایران شکاف های نابرابری اقتصادی، نابرابری سیاسی یا شکاف دولت و ملت، نابرابری جنسیتی، شکاف مرکز- پیرامون، شکاف قومی و... را می توان مثال زد. دومین ویژگی این است که جنبش ها زمانی شکل می گیرند که گفتارهای منسجم داشته باشند. به قول جامعه شناسان متعارف برخوردار از ایدئولوژی یا به قول جامعه شناسان متاخر بهره مند از گفتمانهای آگاهی بخش و هویت بخش داشته باشند.


وی افزود: همین ویژگی است که جنبش ها را از شورش ها جدا می کند، اگر به تجربه جنبش های اجتماعی دوره اخیر در همه جوامع نگاه کنیم، می بینیم که گفتمانهای لیبرالیستی، سوسیالیستی، ناسیونالیستی و گفتمان ادیان سیاسی را می توان در این جنبشها جست و جو کرد، ولی شورشها و اعتراضات فاقد گفتمانهای منقح و روشن هستند. لزوما با نارضایتی صرف جنبشی شکل نمی گیرد، بلکه آگاهی افراد از وضعیت خویش و تلاش برای برون رفت از این وضع است که در شکل گیری جنبش موثر است. ویژگی سوم این که ممکن است نارضایتی باشد، گفتمان های آگاهی بخش هم باشند اما جنبش زمانی شکل می گیرد که سازماندهی هم شده باشد و رهبری داشته باشد. ویژگی چهارم این است که با وجود ویژگی های قبل، تنها زمانی که امکان اعتراض و دیده شدن وجود داشته باشد، می توان از ظهور جنبشها سخن گفت. چون شکاف های اجتماعی در اغلب جوامع وجود دارد، اما زمانی که شکافها به سطح اعتراض می رسد، همه متوجه رخداد جنبش در جامعه می شوند.

 جلایی‌پور ادامه داد: این که در چه شرایطی، امکان بروز جنبشها وجود دارد، دارای علل مختلفی است. حکومت های دموکراتیک جنبشها را فرصت محسوب می کنند و نه تهدید، چون در این نوع حکمرانی، اصل بر این است ک معضلات و شکاف های جامعه دیده شود و راهی برای آن جست و جو گردد نه اینکه سرکوب گردیده و به بخش پنهان جامعه فرستاده شود. و لی در حکمرانی های غیر دموکرتیک، به جنبشها به چشم تهدید نگریسته می شود و لذا جنبش ها به علل دیگری از جمله ضعف حکومت بروز می کند.

 وی تاکید کرد: به طور کلی حتی می توان گفت، جوامعی که از حکمرانی دموکراتیک برخوردار نیستند، جامعه در دو وضع قرار می گیرد، وضع آشکار که در آن همه چیز رو به راه است و وضع پنهان که در آن جامعه با شکافهای خویش دست و پنجه نرم می کند. به همین دلیل جوامع غیر دموکراتیک غیر قابل پیش بینی تر بوده و با جنبش های غیر منتظره همراه اند. مثلا حکومت انتخاباتی با شکوه برگزار می کند، اما ناگهان بزرگترین جنبش مدنی آغاز قرن 21، در آن کشور به وجود می آید. به عبارت دیگر هرچه فاصله بخش پنهان جامعه از بخش آشکار آن کمتر باشد، جامعه سامان مند تر و قابل پیش بینی تر گشته و حکمرانی در آن کم هزینه تر می شود و جنبش های اجتماعی در آن فرصت تلقی خواهند شد. رهبران جنبشهای اجتماعی در کنار مسئولان حکومتی به مذاکره و گفت و گو می نشینند و حکومت به اعترافات تلویزیونی سران جنبشها نیازی ندارد.

 این جامعه شناس در ادامه با تقسیم جنبش های اجتماعی به دو دسته متعارف و متاخر افزود : جامعه شناسان نمونه تیپیکِ جنبش های متعارف را جنبش کارگری گرفته اند و به عنوان نمونه در جنبش های جدید از جنبش های دانشجویی و زنان سخن گفته اند. دسته بندی دیگر تقسیم بندی جنبش ها به دو دسته انقلابی یا اصلاحی است. جنبش های انقلابی، در اثر افتادن چند شکاف بر روی هم در جامعه به وجود می آیند. انقلابیون گفتمان خود را حق مطلق دانسته و در پی اجرای آن هستند. در حالی که در جنبش های اصلاحی، کنشگران خود معتقدند که بسیاری از موارد را نمی دانند و لذا قائل به گفت و گو بر سر مسائل مختلف هستند. بحث رهبری در جنبش های انقلابی بسیار مهم است، چون در فرآیند انقلاب جان مردم در خطر است. در مقابل، جنبش های اصلاحی مسالمت آمیز، متکی به آرای مختلف، هستند و در آنها وفاق جمعی اهمیت به سزایی دارد نه حقانیت بی چون و چرای یک گفتمان.

 جلایی پور با اشاره به اهداف جنبش ها گفت: هدف جنبش های متعارف یا قدیم کنترل دولت است، در حالی که درجنبش های جدید هدف، پویایی و زنده بودن جامعه مدنی است و به این معنا جنبشهای جدید سیاسی نیستند. دشمن اصلی جنبشِ متعارف، سرمایه داری رها شده است و در جنبش های جدید، دشمن اصلی، گستردگی بروکراتیک و اداری و قول هابرماس سیطره سازمان های دولتی بر سپهر همه عرصه های زندگی است که جهان زندگی ما را سرد و استعمار کرده است می باشد. جنبش های متعارف در درجه اول سیاسی اند، اما جنبش های جدید در وهله اول فرهنگی- اجتماعی هستند و از این طریق روی سیاست تاثیر می گذارند. به قول اینگلهارت جنبش های جدید، جنبش شیوه های جدید زندگی است. جنبش های قدیم مسائل و نیازمندی های اولیه و مادی زندگی بشر را پیگیری می کنند، اما جنبش های جدید از محتوای اخلاقی برخوردار بوده و به کیفیت زندگی بشر، کرامت انسانی و به قول اینگلهارت ابعاد فرامادی زندگی بشر می پردازند. لذا ابعاد مادی زندگی افراد معترض در جنبشهای جدید، حل شده است و آنها ب دنبال خواسته هایی کیفی هستند.

 دانشیار دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: به این معنا به میزانی که در جامعه جدید نیازهای مادی برطرف می شود، جامعه مستعد جنبش می گردد، اما نه جنبشهای متعارف و مادی بلکه جنبشهای اخلاقی-کیفی. به همین دلیل جنبشهای کیفی علامت زنده بودن جامعه اند و نه مرده بودن آن. سازماندهی در جنبش های کلاسیک متمرکز و عمودی است، اما در جنبش های جدید شبکه ای و افقی است. تاکتیک ها در جنبش های کلاسیک کمپین های انتخاباتی و اعتصابی است، اما در جنبش های جدید اعتراضات متفرق، نمادین، اخیرا بسیار مجازی و تقریبا غیرقابل کنترل است.

جلایی پور با اشاره به وضعیت ایران تصریح کرد: در150سال اخیر که کشور ما در معرض امواج نوسازی قرار گرفته (گسترش سوادآموزی، بهداشت و درمان، سازمانهای بوروکراتیک، شهرها، روابط بازاری-تجاری-پولی، اقتصاد صنعتی و...) و به همان میزان با جنبش های اجتماعی همراه شده است و یکی از پویا ترین جوامع منطقه بوده است. جنبش تنباکو، نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران، انقلاب اسلامی، جنبش اصلاحات و جنبش اخیر مردم، جنبشهای فراگیر و ملی بوده اند و البته جنبشهای منطقه ای نظیر جنبش جنگل، جنبش دلیران تنگستان و جنبشهای اقشاری مثل جنبش دانشجویی، جنبش زنان، جنبش کارگران و جنبشهای قومی نیز وجود داشته است.

 وی تاکید کرد: هم اکنون در جامعه ایران ما شاهد دو جنبش کلان هستیم. یکی جنبش مردمی، اسلامی، ضد آمریکایی که ریشه در انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس داشته و اکنون اتکای زیادی به دولت و امکانات دولتی داردو دیگری جنبش مردم سالاری است که بر امکانات جامعه متکی است و البته چندین جنبش اقشاری و خرد اجتماعی که همه 4 ویژگی جنبشها را ندارند، اما همگی زمینه های جنبشی دارند، مثل جنبش دانشجویی، جنبش زنان، سندیکالیزم کارگری، پویشهای محرومان اداری، پویش ایرانیان خارج از کشور و پویشهای قومی در آذربایجان و کردستان که بخشی از آنها متاسفانه به گفتمانهای خشونت آمیز روسی آورده اند مثل سلفیه در بلوچستان.

 جلایی‌پور گفت: جنبش مردم سالارانه گرچه مهار شده اما سرکوب نشده و تصور غلطی است که این جنبش برچیده شده است. در جنبش های فراگیر نفس اتفاق افتادن این جنبش مفید است و اصلا جامعه ای که به مرحله تولید جنبش اجتماعی می رسد توانا است، هر چند پیروز نشود. در برابر این جنبش ها، سه راه مواجهه وجود دارد. مدنی ترین راه، پاسخ به مطالبات و برخورد دموکراتیک است چرا که پتانسیل بی ثباتی سیاسی را از جامعه می گیرد و پویایی و نشاط به جامعه می دهد و ناکام ترین راه در بلند مدت سرکوب جنبشها است، چون آنها را رادیکالتر می کند، مثل سرکوب جنبش 15 خرداد توسط رژیم پهلوی که جنبش اعتراضی ایران در آن مقطع را به جنبشی انقلابی بدل کرد.

 این جامعه‌شناس افزود: راهکار سوم مهار جنبش است که مهمترین ضرر آن به تاخیر افکندن رشد جامعه است. کسانی که به فکر رشد و پیشرفت جامعه هستند باید مطالبات این جنبشها را جدی بگیرند . معنای این حرف این است که با تحقق مطالبات جنبشهای ملی، دولتها موفق می شوند جامعه را خدمت پیشرفت کشور قرار دهند. اما الان متاسفانه جامعه ما در این وضعیت است که اقتدارگرایان بی تدبیر جلوی رشد و پیشرفت کشور را با مهار جنبش مردم سالارانه گرفته اند.


 

معاون وزیر نفت خبر داد: بخش عمده صادرات پتروشیمی متوقف شده است

Posted:

احتمال واردات بنزین از اول مهرماه
جـــرس: در حالیکه وزیر نفت ایران هفته قبل از "خودکفایی کامل کشور در واردات بنزین" و تاکید مجدد بر "بلااثر بودن" تحریم های جهانی خبر داده بود، امروز معاون وزیر نفت، با اشاره به "توقف صادرات بخش عمده محصولات پتروشیمی کشور بدلیل اجرای تولید بنزین"، از احتمال جدی واردات بنزین از اول مهرماه خبر داد.


به گزارش مهـــر، عبدالحسین بیات با اعلام اینکه با اجرای طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بخش عمده ای از صادرات محصولات پتروشیمی کشور قطع شده است، بیان کرد: هم اکنون امکان تولید بنزین در شش مجتمع پتروشیمی فراهم شده است.


مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه تولید بنزین در یکی از واحدهای پتروشیمی بندر امام، بوعلی سینا و برزویه (نوری) هم انجام می‌شود، گفت: با توجه به تولید بنزین تولید سایر محصولات پتروشیمی در این سه مجتمع متوقف شده است.


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیازهای بازارهای داخلی پتروشیمی به‌طور کامل کنترل و تامین می‌شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی فرآینده تولید بنزین در این واحدهای پتروشیمی ادامه می‌یابد.


مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در خصوص تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی داخلی و تاثیر آن بر بازارهای جهانی بنزین، توضیح داد: برخی از شرکت‌های خارجی فروشنده بنزین به ایران قصد داشتند از فضای موجود بر علیه جمهوری اسلامی ایران سو‌استفاده کرده و به تعهدات خود عمل نکنند.


وی با بیان اینکه با توجه به خودکفایی ایران در تولید بنزین روابط با برخی از این شرکت‌های خارجی قطع شده است، بیان کرد: با تولید بنزین با کیفیت در واحدهای پتروشیمی داخلی در واقع یک شوکی توسط ایران به بازارهای بین‌المللی وارد شده است.


معاون وزیر نفت از تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان "شکست تحریم‌ها" یاد کرد و افزود: هم اکنون فضا خرید بنزین برای ایران برعکس شده است و حتی برخی از شرکت‌های خارجی قصد دارند روند فروش بنزین را به صورت عادی و بدون اثرپذیری از تحریم‌ها ادامه دهند.


بیات همچنین از احتمال آغاز واردات بنزین توسط ایران با شرایطی جدید تا اول مهر ماه سال‌جاری خبر داد.


مسعود میرکاظمی، روز سه‌شنبه ۱۶ شهريورماه، از خودکفایی در تولید بنزین خبر داده و گفته بود "ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شده است."


اما با گذشت کمتر از یک هفته از اظهارات وزير نفت مبنی بر "خودکفایی" کشور در زمینه تولید بنزین، آمارهای رسمی گمرک ایران از واقعيت‌های ديگری در این زمینه خبر داده و نشان می‌ داد که در پنج ماهه نخست سال جاری، بيش از سه ميليون تن بنزين وارد اين کشور شده است.


محمود احمدی‌نژاد، سوم مردادماه سال جاری، با اشاره به تحریم بنزین گفته بود "می‌گویند که بنزین را تحریم می‌کنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جایگزین می‌کنیم. همه‌ کارها را انجام داده‌ایم و کلیدش آماده و در دست ما است."


لازم به ذکر است با وجود اینکه ایران چهارمین کشور بزرگ دارای ذخایر نفتی جهان می باشد، اما به دلیل پایین بودن ظرفیت پالایشگاه های فوق الذکر، حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند.


گفتنی است در راستای تحریم های فراگیر علیه جمهوری اسلامی، بالغ بر ده شرکت بزرگ نفتی، از جمله کنسرن‌های توتال فرانسه، ریلانس هند، ویتول، کلینگور، ترافیگورا، شل، بریتیش پترولیوم، پتروناس (مالزی)، لوک اویل (روسیه) و گروه نفتی ایندیپندنت کویت، از توقف فروش، عدم تمدید قرارداد و همچنین جلوگیری از صادرات بنزین به ایران خبر داده بودند.


اگر وزارت كشور نظر احزاب را لحاظ نكند از طريق مجلس اقدام مي‌كنيم

Posted:

دبيركل جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار

جرس: دبيركل جامعه انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار تاکید کرد: اگر وزارت كشور در اصلاح قانون احزاب، نظر احزاب را اعمال نكند تلاش خواهيم كرد در مجلس نظرات خود را اعمال كنيم.


به گزارش ایلنا، احمد كريمي اصفهاني پيرامون اصلاح قانون احزاب و اينكه آيا وزارت كشور نظر جامعه انجمن اسلامي اصناف و بازار در اين‌باره را خواسته يا خير، اظهار داشت: با كمال تاسف وزارت كشور از ما نظري نخواسته و از احزاب ديگر هم تا جايي كه اطلاه دارم، سوال نشده است.


وي متذكر شد: بايد توجه داشت كه اصلاح قانوني كه مربوط به احزاب است بدون حضور و نظر آنها نمي‌تواند روند مثبتي تلقي شود.


كريمي اصفهاني ادامه داد: پيش از اين جلساتي در وزارت كشور برگزار مي‌شد و احزاب مختلف از جمله خود ما نيز در آن حضور داشتيم.


وي با بيان اينكه امروز تجارب خوبي در زمينه احزاب داريم تصريح كرد: قبل از اينكه اين قانون به مجلس برود، خوب است كه وزارت كشور با نظر احزاب درصدد اصلاح اين قانون باشد و اگر در اين مرحله وزارت كشور نظرات احزاب را اعمال نكند ما تلاش خواهيم كرد در مجلس نظرات خود را در اين قانون اعمال كنيم.
 

بلاتکلیفی و وضعیت نامعلوم یک فعال سندیکایی بعد از سه ماه بازداشت در بند ٢۰۹ زندان اوین

Posted:

جـــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، رضا شهابی، فعال صنفی- سندیکایی، بیش از سه ماه است که در بند امنیتی ٢۰۹ زندان اوین، در وضعیت نامعلوم و بلاتکلیف بسر می برد.


به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه می باشد، که در شرایط نامساعد جسمی و بلاتکلیفی، در بند ٢۰۹ اوین نگهداری می شود.


این گزارش خاطرنشان می سازد فعال سندیکایی فوق الذکر، از ناراحتیهای حاد جسمی مانند گردن درد و ناراحتی گوارشی رنج می برد. بخصوص ناراحتی گردن او، در شرایط طاقت فرسا و نامساعد بند ٢۰۹، حادتر شده است.


همچنین آمده است بازجویان وزارت اطلاعات برای تحت فشار قرار دادن او، از دادن اجازه درمان به وی خوداری می کنند.


شهابی هم اکنون در سلول دونفره، همراه با یکی از زندانیان سیاسی دیگر نگهداری می شود.


بر اساس این گزارش، خانواده شهابی از شرایط حاد جسمی و عدم رسیدگی پزشکی به وی سخت نگران هستند.


بازجویان وزارت اطلاعات، قرار بازداشت وی را تا ١۹ مهر تمدید کرده اند و او باید تا آن زمان در بلاتکلیفی بسر ببرد.


گفتنی است این فعال سندیکایی، ٢٢خرداد ماه امسال، در حالی که مشغول بکار بود، توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید. وی مدتها در سلولهای انفرادی تحت بازجویی و شکنجه های مختلف قرار داشت.


در حال حاضر علاوه بر رضا شهابی، دو تن دیگر از رهبران سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی، منصور اسالو و ابراهیم مددی چند سالی است که در زندان بسر می برند.