جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل سال آینده به ایران سفر می کند

Posted:



جرس:کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواهان بازدید نمایندگان این سازمان از ایران شد.

 

 

ناوی پیلای، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد، پیش از این از سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ایران، ابراز نگرانی کرده بود، روز یکشنبه اعلام کرد که سال آینده میلادی دیداری از ایران خواهد داشت.

به گزارش رادیو فردا، در آن زمان خانم پیلای با ابراز نگرانی عمیق نسبت به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، گفته بود که خواستار بازدید نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران است.

اکنون خانم پیلای به خبرگزاری رویترز گفته است که پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، به وی پیشنهاد شده است که از ایران دیدار کند.

خانم پیلای که پیشتر به عنوان قاضی در دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد، در ادامه افزود که سال آینده به طور رسمی از ایران دیدار خواهد کرد.

 

میرحسین موسوی: می گویند از کشتی نظام پیاده شده اید؛ از کشتی اسلام که پیاده نشده ایم

Posted:

میرحسین موسوی: می گویند از کشتی نظام پیاده شده اید؛ از کشتی اسلام که پیاده نشده ایم

آقایان از وابستگی جنبش سبز دم می زنند؛ آنوقت خودشان دنبال نامه نگاری هستند -

 

  
مهندس مسیرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، طی دیدار جمعی از ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله، سخنان مهمی در رابطه با اوضاع کشور، حاکمیت، اتهامات وارده به جنبش، فشارهای وارده بر مردم و جوانان و همچنین سوء استفاده هایی که از دین انجام پذیرفته، ایراد کرد.
 
 
به گزارش سامانه خبری- تحلیلیِ «کلمه»، میرحسین موسوی در ابتدا ضمن تشکّر از ایثارگران گفت: "شما افراد ارزشی هستید و برای حل مشکلات کشور دلی سوخته دارید، نه دنبال پست و مقامید و نه دنبال نفع شخصی و نه می خواهید چیزی از اوضاع برای خود برداشت کنید. به همین دلیل سخنان و نظرات شما مهم است خصوصا که ریشه در انقلاب دارید و دلتان برای آن فضای نورانی و معنوی که انقلاب اسلامی بشارت آن را داد تنگ شده است و دنبال آن فضایید."
 
انقلاب شد تا به آراءوعقاید مردم اهمیت داده شود و فضا باز شود
نخست وزیر دوران جنگ هشت ساله سپس تاکید کرد: مشکل امروز ایران ما تهدید همین فضای نورانی است. دلیل اصلی آن هم روشن است، اگر نظام ما کارآمدی لازم را داشت و متوجه این مهم بود که انقلاب شده تا به آراء و عقاید مردم اهمیت بدهیم و فضا را باز کند، بیشتر آحاد ملت – که حالا ممکن است افراد جامعه عقاید گوناگون به این سو و آن سو داشته باشند- در جهت مصالح انقلاب و مصالح ملی حرکت می کنند چنانکه در دوران دفاع مقدس چنین سابقه ای را می توان یافت که از دورافتاده ترین روستاهای کشور تا تهران و سایر شهرها همه جبهه ای پیوسته بودند و همه می دانستندکه برای چه حرکت می کنند.
 
 
با گذشت زمان ارتباطمان را با مردم از دست دادیم
موسوی با ابراز دلتنگی نسبت به زمان نورانی از دست رفته اظهار داشت: ما متأسفانه با گذشت زمان ارتباط خودمان را با این مردم از دست دادیم و فکر کردیم که بیشتر از آنها می دانیم و می توانیم به آنها هر چه خواستیم بگوییم و مردم هم باید اطاعت کنند . از عقل جمعی استفاده نکردیم. موقعیت ها و مقام ها و ساخت قدرتی که بر پایه ی منافع و فساد در بعضی ها شکل گرفت موجب شد رجوعمان به توده و اکثریت مردم کاهش پیدا کند و کم کم آن را از دست دادیم و در این زمینه متأسفانه ضعیف شدیم، و فقط پوسته ی اسلامی را نگه داشتیم.
 
با این شیوه ناکارآمدی و هر مشکل را به نام اسلام تمام می کنند
میرحسین موسوی تصریح کرد: ای کاش این تغییر به نام اسلام نبود و این قدر خسارت نمی داشتیم، چرا باید امروز هر کاری که انجام می شود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد به نام اسلام تمام شود؟ مخصوصاً که با اغراق از اسلام نام می بریم و مدام در اشارات خود از آیات و روایات دم می زنیم حتی در مورد زلزله تهران که امکان وقوع آن وجود دارد و ما هم قبول داریم اما دولت که نباید در این خصوص از اسلام خرج کند. ما همیشه باید فکر کنیم که تهران در خطر زلزله است و برایش همواره راه حل داشته باشیم.
  
برداشت های شخصی و فرقه ای را به دین وصل می کنند
وی با اشاره به کتاب قانون ابن سینا که یک کتاب پزشکی است گفت: نکته ای در این کتاب هست که روی من خیلی اثر گذاشت. بخشی از کتاب راجع به دیوانه ها صحبت می کند و اینکه چگونه باید علاجشان کرد. ابتدا می گوید که درمانش چنین و چنان است ولی بعد بحث روح را می کند و می گوید: روح این افراد را جن تسخیر کرده و به اینجای بحث که می رسد می گوید جایش در این کتاب نیست. آنچه مربوط به پزشکی بود و مداوای آن گفته شد و بعد بحث علمی اش را به آخر می برد.
موسوی افزود: دولت برداشت های شخصی و فرقه ای را به دین وصل می کند و اگر به این موضوع ناکارآمدی هم اضافه شود آن وقت هر نوع مشکلی به اسلام نسبت داده خواهد شد.
 
وقتی جوان از ما روی برمی گرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم
موسوی با اشاره به خیل عظیم جوانان و دانشجویان کشور گفت :جوانی را ببینید که در دانشگاه، خودش و یا دوستانش را کتک می زنند، به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند ، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می گیرند، به نام اسلام رسانه ها را توقیف می کنند ، صنعت کشور هم که در حال متلاشی شدن است و وضع کارگران و کارآفرینان هم تعریفی ندارد. همه اینها به نام اسلام صورت می گیرد بعد هم اگر فسادی مطرح شد همه می گویند این فساد! و نامه می نویسند، یک دفعه می بینیم که تمام بحث راجع به فساد محدود شد به اسلام. این موارد روی جوان مملکت چه تاثیری می گذارد؟
وی افزود: وقتی جوان از ما روی برمی گرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم. مگر جوان چقدر تحلیل دارد؟ و چقدر می تواند موضوعات را برای خودش توجیه کند؟ باید این نکته را به وضوح روشن کنیم که مشکلاتی داریم ولی ربطی به اسلام ندارد.
وی این سوالات را مطرح کرد که آیا اسلام دنبال فساد است یا دنبال از بین بردن صنعت؟ ما که می گوییم راهی برای تسلط کفار بر خود قرار ندهید نه به این معنا که به طور مثال تجارت خارجی را قبول نداشته باشیم و یا نباید با جهان ارتباط داشته باشیم، اما چرا اجرای ناقص این کار آن هم به قیمت نابودی محصولات داخلی؟ باز گذاشتن دروازه ها به روی اجناس بنجل خارجی کجایش اسلامی است؟ این موضوع با آموزه های اسلامی در تضاد است.
موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفت: مردم برادران و خواهران هم هستند. صحنه های زدن، کشتن یا خبرهایی که درباره ی زندان ها هست و توقیف روزنامه ها روی آنان تاثیر بد می گذارد. بنده اصلا به این روزنامه یا آن روزنامه متمایل نیستم ولی مگر چکار کردند که آنها را قیچی کردید و بستید؟
 
 
به جای جلوگیری از فعالیت احزاب جوانمردانه با آنان رقابت کنید
موسوی با اشاره به جلوگیری از فعالیت دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی گفت : شما اگر می گویید این حزب ها خوب نیستند یک حزب خوب تشکیل دهید که با اینها جوانمردانه رقابت و مقابله کنند تا اگر توانستند خود به خود زمینه اش را در جامعه از بین ببرند.
وی تاکید کرد : قرار بود رقابت سیاسی داشته باشیم و این مرّ قانون اساسی در مورد آزادی تشکل های سیاسی است و به نفع ماست. این به آن معنا نیست که همه تشکل ها خیلی خوب باشند. ممکن است حزبی در کشور شکل بگیرد که تشکل بدی باشد ولی راه حل آن حذف شدن در فرآیند رقابت است که ابواب جمعی مردم در یک فضایی بهترین را انتخاب کنند. این هم متأسفانه به نام اسلام تمام شده است و به همین دلیل کسانی که با این رفتار مخالفند و پایبند ارزش های انقلاب و راه امام هستند باید به شکل های مختلف نشان بدهند که این اسلامی که ما می شناسیم این نیست.
 
این اسلام نیست
موسوی افزود:اسلام، کسی را نمی زند، کسی را نمی گیرد، تهمت نمی زند، کسی را در زندان نگه نمی دارد و محدودیت ایجاد نمی کند، اسلام یقیناً مدافع نیرومند اقتصاد ملی و عظمت و استقلال کشور است، این وظیفه ی فوق العاده مهمی است که در رفتار و کردارمان نشان بدهیم که این اسلام مدافع استقلال ماست و حاضر نیست یک ذره از استقلال ما از دست برود. منتها ما که در حکومت نیستیم در کنار حکومتیم.
 
 
می گویند از کشتی نظام پیاده شده اید
وی سپس به اظهارات برخی افراد اشاره کرده و خاطر نشان ساخت : می گویند شما از کشتی نظامپیاده شده اید از کشتی مسلمانی که پیاده نشده ایم. به عنوان یک مسلمان می خواهیم طوری رفتار کنیم که جوانها را مأیوس نکنیم و حداقل بگوییم اسلامی که می شناسیم این نیست، اسلامی که می شناسیم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد، همه را می پذیرد. با زبان استدلال با افراد روبه رو می شود. اسلام دینی است که می تواند با پیشرفت های جامعه بشری همسو و پیشتاز شود.
  
توصیه ای از امیرالمومنین که برای امروز بسیار آموزنده است
موسوی با اشاره به دهه اول انقلاب گفت : در آن زمان در این زمینه ها مشکلی نداشتیم ، ما ابداعاتی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد جنگ وداشتیم و احساس نمی کردیم از قافله بشری در زمینه تلاش برای دستیابی به تکنولوژی، تمدن، سیاست و امثالهم عقب ماندگی داریم. لذا من معتقد بودم در هر موقعیتی که هستیم باید بین همسایه ها، همشهری ها و در سطح ملی این قضیه را نشان دهیم. فکر می کنم آن وصیتی که حضرت علیدر آخرین لحظات داشتند(کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا) حامی مظلومین و مخالف ستمگران باشید یک توصیه ی فوق العاده است. یک نیروی مسلمان و دینی باید شهرت به این پیدا کند که در کنار مظلومین است هر جا که باشد و مخالف ظلم است هر جا که می خواهد باشد.
 
استقلال در نزد ایرانیان یک ارزش جا افتاده است 
به جنبش سبز تهمت وابستگی می زنند و خود دنبال نامه نگاری و جلب توجه هستند
وی این موضوع را دارای اهمیت بسیار عنوان کرد و افزود: همین موضوع هویت اسلامی ما را نگه می دارد. ما واقعا نیازمند آن هستیم که اسلام را خوب معرفی کنیم تا جوان ها و ملت خودمان را نجات بدهیم وگر نه دلیلی ندارد که گرایش ضد دینی گسترده ای را خدای ناکرده در جامعه شاهد باشیم.
موسوی درباره استقلال جنبش سبز گفت: این حرکت(جنبش سبز) صد در صد یک حرکت مستقل است ولی مخالفان به جنبش سبز نسبت ناروا می دهند و آن را به سلطنت طلبها، منافقین، آمریکا و اسراییل منتسب می کنند. در حالی که آنها خودشان با یک حالت زیگزاگی که بیشتر به سیاست خارجی ما لطمه می زند نامه نگاری هایی با سرکرده های قدرت های جهانی دارند. از یک طرف فحش می دهند و از طرف دیگر دنبال جلب نظر چین، روسیه و یا دیگری هستند. آنگاه ما را به رابطه خارجی متهم می کنند. این به این دلیل است که استقلال یک ارزش جاافتاده ای در میان ملت ماست. ملت ما نسبت به این مسئله حساسیت دارد و اگر یک حرکتی را به خارجی ها منتسب کنند طبیعی است که آن حرکت لطمه می خورد و چهره اش مکدر می شود.
 
آنچه اعتقادات مردم را قربانی می کند
وی افزود: وقتی حکومت می آید روزنامه ها، سخنرانی ها، هیئت ها و احزاب را می بندد و حتی یک کانال نمی توانیم داشته باشیم و یا یک مناظره نمی توانیم انجام بدهیم و … در چنین حالتی است که صدای بیگانه در کشور بزرگ می شود. از یک طرف دولت و از طرف دیگر آنها، سرانجام این وسط چیزی که در دو لبه قیچی از بین می رود همان اعتقادات اصیل است که به نظر من در بدنه اصلی جنبش سبز وجود دارد. ما فکر می کنیم چیزی که در این جنبش مهم است تجربیات خوب سی ساله انقلاب است که باید تلاش کنیم جمع بشود. سپس یک حرکت جمعی داشته باشیم. این فضای پیرامونی ماست که ترسیم کردم، فضایی که هر روز با یک مشکلی روبرو هستیم.
 
 
آنها می خواهند جمعیت ما متفرق شود و مردم باید مراقب هم باشند 
شمشیر نمی کشیم تنها عنصر پیش برنده ما آگاهی است
موسوی گفت: امروز یکی از نشریات سپاه را خواندم که نوشته باید امتیاز فعالیت مجمع روحانیون مبارز را هم لغو کرد. آنها نگاهشان اینطوری ست، می خواهند تمام تشکل ها را از بین ببرند و یقیناً بعد به حساب بقیه ی تشکل ها و گروه ها خواهند رسید. در چنین حالتی شبکه ها و هیئت ها اهمیت فوق العاده ای پیدا می کنند. مواظب خود بودن، مواظب خانواده بودن، مواظب محله بودن، مواظب جامعه و هر چه پیرامون ما هست بودن، اهمیت زیادی پیدا می کند. ما در این مصاف ، نمی خواهیم که شمشیر بکشیم و با یک حالت رزمی به میدان برویم. ما تنها عنصری که داریم و قدرتش از همه اینها بیشتر است ایمان و آگاهی است. باید این دو را تقویت کنیم. ایمان به یک دین رئوف و دینی که امام مطرح کرد :پیشتاز و روشن، که بتواند در سطح جهانی و در سطح داخل پاسخگوی مشکلات باشد. از طرف دیگر آگاهی نسبت به حقوق اساسی مردم. مردم باید بدانند که حقوقی دارند و حقوق آنها دارد ضایع می شود.
  
در انتخابات حکومکت نباید برای مردم تصمیم بگیرد 
اینگونه نمی شود کشور را اداره کرد
وی یکی از حقوق مردم را برگزاری انتخابات آزاد عنوان کردو گفت: نباید حکومت برای مردم تصمیم بگیرد. وقتی از دور نگاه می کنیم به زشتی این کار پی می بریم که مثلا چهار پنج نفر که به فرض خیلی آدم های عالی که تمام حسن های جهان در آنها جمع شده باشد، بنشینند یک عده ای را کنار بزنند، عده ای را انتخاب کنند و بعد به یک ملت هفتاد و پنج ملیونی بگویند از داخل اینهایی که ما انتخاب کردیم انتخاب کنید. این بدترین حالت برخورد با یک ملت است. زشتی این کار را نمی-فهمیم ، چون داخل آن هستیم و لمس نمی کنیم. بله وقتی که یک نماینده ای خائن از آب درآمد با او باید با شدت و غلظت برخورد کرد و او را بیرون کرد. از گذشته هم برای این کار راه داشتیم اما حالا انتخابات را به این شکل انجام می دهیم که مدام گزینش انجام دهیم، تمام دهان ها را ببندیم، تمام مراکز اطلاع رسانی را توقیف کنیم تا آن کسی که ما می خواهیم، رأی بیاورد و بعد صندوق ها را هزار جور دستکاری بکنیم و تخلفات عجیب و غریب انجام بدهیم. اینطور که نمی شود کشور را اداره کرد(دراینصورت) کشور به اینجا میرسد که الان تهدیدات خارجی پشت دروازه کشور ماست و از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی تهدیدات داخلی بیشتر است.
وی در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی، میزان سرمایه گذاری است که الان پنج،شش درصد است در حالی که باید بین دوازده تا چهارده درصد باشد. این کاهش به معنای ، بیکاری، فقر، فساد، فشار آمدن روی طبقات حقوق بگیر و امثالهم است. یا مثلا گفته شد رشد اقتصادی کشور امسال صفر خواهد شد.البته اطلاعات شفاف وجود ندارد، یک دفعه عده ای می نشینند تصمیم می گیرند و تمام اطلاعات مربوط به فساد و نیز اطلاعات راجع به لایحه ی هدفمند کردن یارانه ها قطع می شود. افرادی به دنبال آمار و اطلاعات هستند تا برای آینده کشور پیش بینی داشته باشند، عوض اینکه این افراد فرصت شمرده شوند به عنوان تهدید مطرح می شوند. سعی می شود که تمام اطلاعات قیچی شود و نتیجه این می شود که شرایط بسیار وخیمی داشته باشیم.
 
گسترش آگاهی مهمترین زمینه تغییر به نفع اسلام
وی افزود: کار ما آگاهی دادن به مردم نسبت به این مشکلات و بسط و گسترش آن است. حقوقی که مردم دارند گسترش این آگاهی ها و اطلاع از حقوق خود یعنی همان اصلی ترین و مهم ترین عنصری است که می تواند زمینه تغییر را به نفع اسلام و انقلاب و آتیه ی کشور ایجاد کند به شرطی که حالت اجماع نسبت به این مسأله بوجود بیاید. من فکر می کنم بعد از انتخابات در این زمینه پیشرفت کرده ایم.
 
 
میزانی برای سنجش موفقیت جنبش سبز
وی میزان حضور مردم در تجمع های خیابانی را معیار درست برای سنجیدن جایگاه جنبش سبز عنوان نکرد و گفت : ما نباید بگوییم که خیابان ها زمانی از جمعیت زیاد و در زمانی کم بود و بر این اساس بسنجیم که جنبش سبز در کدام نقطه ایستاده است. باید شاخص و اطلاعاتی داشته باشیم که ببینیم آگاهی از این حقوق چقدر است تا اینکه بدانیم در آینده چگونه باید کشور اداره شود؟ آیا این آگاهی در سطح جامع گسترده تر شده یا کم کم دارد دایره اش تنگ تر می شود. اگر ما نسبت به این موضوع پیشرفت داشتیم زمینه ی تغییر جدی را در کشور ایجاد کرده ایم.
  
آنچه جریان حاکم را به رسانه ها حساس کرده است
موسوی تاکید کرد دلیل حساسیت جریانی که برسر کار است نسبت به رسانه ها همین است و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هیچ بحرانی نداشتیم که روزنامه ای مانند بهاربسته نمی شد و یا یکی دو مناظره ای که بیشتر نگذاشتند پا بگیرد و برنامه قطع یا یکطرفه شد. تمام این ها نشانگر اهمیت این مطلب است که قدیم می گفتند پاشنه آشیل و یا چشم اسفندیار.
  
دامنه آگاهی را به روستائیان و کارگران و کشاورزان بکشانیم 
همه باید در صدا و سیما تریبون داشته باشند
وی آگاهی را مهمترین مسئله عنوان کرد و گفت: باید آگاهی را گسترش دهیم، باید دامنه آگاهی را به روستاییان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم به آنها بگوییم این زندگی، شایسته شما نیست. شما حق دارید که یک نماینده بفرستید.شما حق دارید که صنعت مستقل داشته باشید، اقتصاد ملی خوبی داشته باشید. از چنین حقوقی برخوردارید. شما حق دارید در جامعه صحبت و نظر خودتان را اعلام بکنید و به نظر شما باید اهمیت داده شود این صدا و سیما از پول جیبی شما اداره می شود. شما باید پشت این تریبون ها باشید.
وی با اشاره به خاطره ای از حضرت امام (ره) گفت: یادم هست که حضرت امام رحمه الله علیه میگفتند چرا اینقدر عکس من در روزنامه ها چاپ می شود . اصلاً غدغن کردند. در یک جلسه خصوصی به آقای محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیما از بابت زیاد نشان دادن تصویر ایشان گلایه و ابراز ناراحتی زیاد کردند. خود بنده از میدان امام مقابل ساختمان مخابرات رد می شدم دیدم شیشه هایش از بالا تا پایین عکس امام را زده اند، ناراحت شدم زیرا آن حالت اغراق آمیز، وضعیت آن اداره را به هم می زد و با اعتقادات ما هم ناسازگار بود. نمی دانم نبوی یا غرضی وزیر مخابرات بود، تماس گرفتم و گفتم جمع شود و جمع شد. خیلی طول نکشید حاج احمد آقا با من تماس گرفت و از قول امام از من تشکر کرد و خب این وضعیت آن موقع امام بود.
  
با این انتخابات واتفاقات بعد از آن ، ایده برگشت به حقوق اساسی متولد شد
وی خاطرنشان ساخت: باید به مردم اینها را انتقال بدهیم و اینکه حکومت دینی و جمهوری اسلامی به معنای باز شدن تمام راه ها برای ابراز نظر و خلاقیت آنها و بودن آنها در صحنه واقعی است نه اینکه آنها نتوانند از این صدا و سیما و امکانات عادی هم استفاده کنند.برداشت من این است با این انتخابات واتفاقات بعد از آن یک ایده ای در داخل کشور مبنی بر برگشت به حقوق اساسی متولد شد که برگشت ناپذیر است. کافیست که از این، مثل یک گیاه و گل پاسداری کنیم وبگذاریم تناور وگسترده شود. در قرآن آمده است که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان تغییر دهند. این آگاهی زمینه تغییرات وسیعی را در جامعه و حکومت ایجاد خواهد کرد.
  
جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم
موسوی تاکید کرد، باید برای راهمان برنامه داشته باشیم و بیش از همیشه باید به این مسئله معطوف شویم که این جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم و با گسترش آگاهی ارتباط به روزی با آنها داشته باشیم و به آنها بگوئیم وضعیت کارگری و اقتصادی و… موقعی خوب می شود که نمایندگان واقعی شان در مجلس باشند ونمایندگان مردم هم بتوانند در صدا و سیما نظرات آنها را نقل کنند و مردم هم بتوانند مواظب فساد باشند.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به دوران ابتدایی پیروزی انقلاب گفت: در ابتدای این انقلاب اینجور نبود که بگویند شما چرا ریخت و پاش کردید؟ بلکه همه مراقب یکدیگر بودند. آن ایمان و اعتقاد گسترده باعث می شد مراقب خویش باشند. کافی بود در اداره ای کسی کمی پایش را از گلیم اش جلوتر بگذارد خود کارمندان بر خورد می کردند و خود جامعه این حالت را داشت. جدا شدن شما از این نوع نظارت ها یقینا باعث فساد می شود که البته این به منشوری نیاز دارد که تهیه شود.
  
سینه به سینه و با خلاقیت انتقال اطلاعات کنیم
وی موضوع مهم دیگر را در ارتباط با فعالیت های رسانه ای برشمرد و گفت: ما باید روش هایمان را به روزتر کنیم. حالا که روزنامه نداریم باید راه های تازه ای پیدا کنیم ضمن آنکه دنبال روزنامه هستیم تا از طریق قانونی رسانه داشته باشیم اما از طریق رسانه های مجازی که یقیناً جزء حقوق ماست از طریق هیأت ها از طریق خانواده و سینه به سینه باید اطلاع رسانی کنیم. این اطلاع رسانی هم باید حول مسئله ای که در آن اجماع داریم با روش های جدیدی که در حین کار به دست می آوریم انجام دهیم .دائم باید فکرهای نویی ارائه دهیم که یک جمع خلاق را داشته باشیم و روش های نو برای جامعه مان داشته باشیم.
وی با ذکر مثال از یک تئوری که در هنر مطرح هست گفت : در نظریات فلسفی هنری بحثی است مبنی بر این که یک طیفی از هنرمندان نگارگر وقتی می خواهند نقاشی کنند اول می نشینند راجع به آن فکر می کنند ،اجزاء، حجم و رنگ را در ذهن می آورند در ذهن که تکمیل شد هنرمند در جلوی بوم قرار میگیرد و شروع به نقاشی کردن می کند. یک طیف دیگر هستند که می گویند، با احساس زیبا شناسی و با تناسب رنگها کار را آغاز می کنیم اما از اول حاصل کار را تعریف نمی کنند .در نظریات سیاسی مشابه این دو را می توانید پیدا کنید.قبل از انقلاب مارکسیست ها خیلی فعال بودند. دلیل انشقاق آنها این بود که سعی می کردند یک حکومت بی طبقه ای را با تمام ابعاد و ویژگی هایش ترسیم بکنند و به طرف آن حرکت کنند. برای همین طرح چینی استالینی داشتیم که متمایل به آلبانی انورخوجه و یا حکومت از نوع کاسترو و امثال اینها بود.در گروههای اسلامی هم همینطور بود آنها هم ترسیم کاملی از حکومت داشتند که در نتیجه یک نوع جدایی و انشقاق و یک دید افراطی در اینها ایجاد کرده بود.
وی تصریح کرد: اگر ده سال قبل از انقلاب به حضرت امام می گفتند حکومت شاه که سرنگون شد ابعاد حکومت شما چیست؟ ایشان مثل کمونیست ها و مارکسیست ها نظر مشخص نمی دادند مبنی بر اینکه ابعادش، مشخصاتش این باشد مجلسش این باشد، بعد براساس آن باید حرکت بکنیم.
 
معیاری که جنبش سبز بر اساس آن حرکت می کند
موسوی با اشاره به جنبش سبز خاطر نشان کرد: جنبش سبز بر اساس معیارها و الگوهای دوم حرکت می کند، معیاری که می گوید حقوق اساسی مردم باید رعایت شود، عدالت و آزادی باید باشد. این کار تحقق نمی پذیرد مگر آنکه همه ملت را دور هم جمع بکنیم. این ملت و شهروندی که مالیات می دهد محترم است و هر کس که قوانین داخلی کشور را رعایت می کند محترم است.از اول هم اساس بر همین بود. روزهای اوّل پیروزی انقلاب گروههای چپ و راست حتی غیر مذهبی ها خدمت امام می رسیدند و دائم با ایشان ملاقات می کردند.برای اینکه تصور بر این بود نظامی داریم که تمام اقشار را می تواند در بر گیرد. این هیچ نوع منافاتی با جمهوری اسلامی حکومت اسلامی و حکومت دینی نداشت.
نخست وزیر امام افزود: هم اکنون هم تصور و ایده ایی که جنبش سبز باید ارائه دهد این است که بتواند بیشترین نیروی ممکن را در خودش جمع کند.همان جوانی که امروز به خاطر بد کار کردن حکومت از دین بیزار شده است وقتی درست عمل کنیم راه بازگشت او را فراهم کرده ایم و این برای ما اهمیت زیادی دارد. یعنی بازگشت وسیع مردم به سمت دین موقعی است که از دین شعارهای خوب و سعه صدر ببینند، کار آمدی ببینند. در آن حالت ما کمترین روی گردانی را از دین و از اسلام و ارزشها و میراث های فرهنگی و قدیمی مان خواهیم داشت.
وی به روشن شدن بیشتر مشخصات جنبش و این حرکت تاکید کرد و گفت: با این مشخصات و این حرکت را به مردم منتقل کنیم .باید به مردم بگوییم ما دنبال قدرت و دسترسی به قدرت نیستیم. حکومت مال همان کسانی باشد که الان هست اما این معیارهایی که مطابق اسلام و فطرت است را رعایت کنند. مردم را کتک نزنند و بگذارند مردم آراء خودشان را راحت در صندوق ها بریزند ، بگذارند مردم حرف بزنند، همان که قانون اسلامی تصریح دارد، بگذارند رسانه ها آزاد باشند. ما نمی خواهیم رسانه ایی باشد که به دین فحاشی کند.
   
به راحتی انگ محارب می زنند
وی با اشاره به زندانیان گمنام گفت: الان در زندان متأسفانه غیر از افرادی که شناخته شده اند زندانی های عجیب و غریبی می بینید که پنج سالشش سال به دلیل اینکه در ۲۵خرداد در راهپیمایی شرکت کرده اند محکوم شده اند. ما می گوییم این را دین نمی پذیرد، اسلام نمی پذیرد،این با هیچ مبنای دینی که ما می شناسیم سازگاری ندارد. بیایید ثابت کنید که دین اسلام چنین است. تا یکی کوچکترین تکانی می خورد زود یک مارک محارب میزنند. الان زندانیانی هستند که ناشناس هستند، پرونده بعضی شان اصلا گم می شود ،برخی هستند ماهها اصلا کسی سراغشان نمی رود. آنکه مشهور است به او می رسند چون بالاخره اسمش در سایت ها مطرح است. افرادی هستند که تکلیفشان واقعاً روشن نیست، ما می گوییم اسلام با این مسئله سازگاری ندارد.
موسوی افزود: می گوییم مرّ اسلام را بگویید، آیا مرّ اسلام با اینها سازگار است. ما چنین چیزهایی نداریم.این حرف ها را مردم می پسندند دلیلش این است که با فطرت آنها و اعتقادات دینی آنها و با تجربه روزانه آنها سازگار است. در خصوص مسائل سیاسی اقتصادی هم همین طور است. کجای اسلام گفته شما دائم در تمام دنیا بگردید و برای خودتان دشمن ایجاد بکنید. در دنیا در سطح بین الملل تقریباً هیچ کشوری نیست که در داخل یک بلوک رسمی نداشته باشند تا درآن جمع، تصمیم گیری جمعی بکنند. درآمریکا که ابرقدرت است و نیروی نظامی، بمب اتم، رسانه و سرمایه وسیعی دارد که در تمام دنیا در گردش است به عنوان یک قدرت بزرگ در رابطه با مسئله هسته ای با ما مشکل دارد ببینید با این مشکل چگونه مواجه می شود.یعنی کشوری که یقینا از لحاظ قدرت مادی، استغنایش از ما بیشتر است. او سعی میکند بین متحدینش وفاق ایجاد کند حتی رقبایش چین و روسیه را راضی کند تا درباره پرونده هسته ای ایران به یک اجماع حداکثری برسد.حال، ما که به این روش ها توجهی نداریم هیچ، کارمان این شده است که دشمن گیری کنیم.
 
از حقوق اساسی ملت نباید بگذریم
مهندس موسوی تصریح کرد: از حقوق اساسی خودمان نباید بگذریم اما ضعف و ناتوانی و عدم تدبیرمان را هم نباید به اسلام نسبت بدهیم. این اصلاً ربطی به اسلام ندارد ما می توانیم کشوری اسلامی و بهترین موقعیت و دوستان را در جهان داشته باشیم و از طرق  سیاسی در جاهایی که لازم است از خودمان دفاع کنیم .چنانچه ملت ما در دفاع مقدس نشان دادند بر سر ارزش ها حاضرند تا آخرین قطره خون بایستند. با این که به طور قطع بهترین فرصت های توسعه کشور را با افزایش قیمت نفت از دست دادیم و درآمدهای عظیمی که در چهار پنج سال اخیر به دست آوردیم همه را به باد فنا دادیم و متأسفانه برعکس موقعیت کشور را به سمت بدتر شدن با بد استفاده کردن از درآمدها بردیم. من میگویم اینها باید شناخته شود و دوستان، آنهایی که در زمینه اقتصاد نظریه پردازند به یک شکل، آنهایی که از نظر فرهنگی صاحب نظرند به شکل دیگر، این آیتم ها را به اطلاع مردم برسانند تا زمینه دگرگونی در این وضع ایجاد شود.
  
راه حلها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت نیستیم دائم باید اعلام بکنیم
موسوی خاطرنشان کرد :از طرف هم باید دلسوز باشیم و مشفقانه حاکمان را نصیحت کنیم و بگوییم راهی که شما می روید بیراهه است. در اطلاعیه شمارۀ هفده یک موضوع اساسی را طرح کردیم که خیلی توجه نشد، گفتیم شما فکر نکنید وقتی با کسی قرارداد می بندید اصلاً جنبش سبز وجود ندارد. شما همین چهار پنج تا کار را بکنید خواهید دید این آب گل آلود کشور و این وضعیت بحرانی کشور به سمت بهبود خواهد رفت. ما راه حل ها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت دیگری نیستیم دائم باید اعلام بکنیم. بگوییم که کم هزینه ترین راه برای اینکه کشور از این مشکلات نجات پیدا کند این است که شما در رویه تان تغییراتی ایجاد کنید.
 
 
هر کس که بر خلافشان حرف بزند را صهیونیست و منافق می نامند
وی این موضوع را مطرح کرد که در سیاست خارجی وقتی یک رویه مهم در یک کشور می خواهد اتفاق بیفتد و می خواهند تصمیم بگیرند حتی درآن کشورها سعی میکنند نظر اپوزسیون را هم جلب کنند. لااقل از دشمنان تان درس بگیرید که هیات دولتش در کنار حزب رقیب می نشینند و در مورد یک موضوع بزرگ بحث می کنند . این جلسات هر سال بک بار دو بار در سال پیش می آید و در همه دنیا این وجود دارد.
 
 
مرده هایی سیاسی که توسط حکومت زنده شدند
به اعتقاد موسوی، این روشی که هر کس بر خلاف شما صحبت کند و راه حلی ارائه دهد را صهیونیست یا منافق می نامید و او دلبسته به آمریکا، برانداز و محارب می شود این به نفع شما و به نفع کشور نیست ،این تقویت محارب و منافق است. منافقین با این جنایت هایی که در داخل کشور داشته اند ، با این همکاری هایی که با صدام داشتند مرده ای شده بودند که ننگ ابدی بر پیشانی انها مانده است. شما وقتی فرزندان این ملت که دو سه میلیونشان در یک روز یک خیابان را پر می کنند به منافقین نسبت می دهید ، آیا شما منافقین را تضعیف می کنید؟ یا نفاق را تقویت می کنید؟از آنطرف جریان سالمی که در کشور جامعه را متمایل به اسلام می کند، شما پیشانی بند جبهه آنها را که به عنوان یادگاری حفظ کرده اید پنهان می کنید که به آنها نگویند بسیجی و طرفدار امام.
  
باید به حضرات گفت ببینید فضای جامعه را به چه سمتی برده اید؟
وی با اشاره به خاطره ای از دیدار با خانواده یکی از شهدای سبز گفت : آنجا موضوع جالبی را دیدم . عکس های قبل و بعد از انتخابات این شهید برای من خیلی تکان دهنده بود، زیرا نشان می داد که یک جوان دانشجوی آنچنانی ، با آن طبع جوانی در جریان بحث های انتخاباتی و راه پیمایی ها چنان تغییر کرده بود که با ته ریش و پیشانی بند یاحسین یعنی همان چهره ی بسیجیان در طول دوران دفاع مقدّس که مادران آنها را می بوسیدند و روانه ی جبهه می کردند عکس گرفته بود. خب وقتی یک جریان سالمی در کشور وجود دارد به این حضرات باید گفت: ببینید فضای جامعه را به چه سمتی برده اید؟
  
برخی اشکالات به دلیل محدودیت هاست
موسوی همچین در تبین خطوط و چارچوب جنبش سبز گفت: در عین حال من قبول دارم که کمی با عدم تعیین ها روبرو هستیم با توجه به اینکه ما تشکیلات نداریم چون هر تشکیلاتی را بر می چینند، روزنامه نداریم و… می تواند خطر ساز باشد. لکن باید یک خطوط کلی انشاا… تبیین شود.الان هم در جامعه مخصوصا در فضای دانشگاه وضعیت بهتری ایجاد شده و جامعه دانشجویی به سمت عقلانیت بیشتری رفته است. طبیعی هم هست ، در یک دانشگاه پنجاه دانشجو را ممنوع التحصیل کرده و ده نفر را گرفته اند . بچه ها محتاطتر شده،این به معنای بازگشت نیست به معنای بیشتر فکر کردن است و به دنبال راه حل های تازه تر رفتن است.
 
 
خشونت هرگز؛ راه حل ها فقط مسالمت آمیز باشد
موسوی اظهار امیدواری کرد تا راه حل های اسلامی مسالمت آمیز خدای نکرده در این جریانات فراموش نشود و جوانان هرگز به راه حل های خشن  روی نیاورند. چون با این همه دستگیری و سرکوب و زدن و گرفتن به جامعه نمی توان مطمئن بود. در آینده حرکت های خشن و تند یقیناً به ضرر ملت ماست و به ضرر جنبش سبز است که باید مراقب باشیم این اتفاق نیفتد .
وی در پایان با یاد دوباره روزهای جبهه و جنگ گفت: ملت کم قربانی نداده است و بنده در انتها باز هم برمی گردم به صحنه های جبهه ها. من همیشه غبطه می خوردم به آن فضاهای نورانی، طوری نشود که از آن فضاهای روحانی نتوانیم به راحتی در جامعه صحبت کنیم. زیرا الان چنین حالتی بوجود آمده که کم کم این ارزش ها هم دارد زیر سؤال می رود.
میرحسین موسوی دعا کرد تا انشاالله خداوند این بحران را در نهایت به نفع ملت و انقلاب ختم کند تا ما شرمنده ی خون شهدا نباشیم.
می گویند شما از کشتی(نظام) پیاده شده اید از کشتی مسلمانی که پیاده نشده ایم. به عنوان یک مسلمان می خواهیم طوری رفتار کنیم که جوانها را مأیوس نکنیم و حداقل بگوییم اسلامی که می شناسیم این نیست، اسلامی که می شناسیم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد، همه را می پذیرد. با زبان استدلال با افراد روبه رو می شود. اسلام دینی است که می تواند با پیشرفت های جامعه بشری همسو و پیشتاز شود.
ممکن است بعضی ها فکر کنند، آیه هایی که مربوط به کسانی است که مردم را از راه خداوند سد میکنند فقط برای افراد ۱۴۰۰سال پیش است، ولی کسانی نیز که امید را نیز از مردم میگیرند، مردم را از اسلام زده میکنند، با قدرتی که در دست دارند مشکل از کار مردم باز نمیکنند، شبیه این افراد نیستند، آیا آنها با رفتارشان مردم را به اسلام جذب میکنند؟ آیا با رفتارشان باعث شده اند جوانان با اشتیاق در مراسم مذهبی شرکت کنند، نماز بخوانند، روزه بگیرند، به فکر فرو بروند؟؟؟
مهندس موسوی به عنوان یک مسلمان توانسته است با رفتار و گفتار و کردار خود محبوب دل افراد زیادی باشد، آیا این بهتر است یا فردی مسلمان با رفتار و گفتار و کردار خود منفور مردم باشد… کدام یک بیشتر به اسلام خدمت کرده است؟
 
 
 
 

خبر استعفای اعضای سازمان مجاهدین انقلاب تكذیب شد

Posted:



جرس: پی درج خبری با عنوان "موج استعفای استانی گریبان مجاهدین انقلاب را گرفت" در یكی از رسانه‌ها ،مسئول روابط عمومی سازمان مجاهدین انقلاب این خبر را تكذیب كرد.

 

 

علی باقری در گفتگو با ایلنا ضمن اعلام این خبر گفت:خبر استعفای اعضای سازمان مجاهدین انقلاب در استانها صحت ندارد و هیچگونه استعفایی از سوی نمانیدگان استانی سازمان دریافت نشده است.

گفتنی است در یكی از رسانه‌ها خبری درج شده بود مبنی بر اینكه بدنبال توقیف پروانه فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب از سوی كمیسیون ماده 10 احزاب برخی از اعضای استانی سازمان مجاهدین انقلاب استعفا كردند.

 

نماینده مجلس: چرا زندانیان سیاسی به بیماری های قلبی و عصبی مبتلا می شوند؟

Posted:



تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور -

جرس: عضو فراکسیون خط امام مجلس با بیان اینکه همچنان منتظر بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور در صحن علنی مجلس است، تاکید کرد: اگر این طرح به تصویب برسید هیاتی مسئول بررسی و انطباق وضعیت بازداشتگاه‌ها با شرایط استاندارد جهانی می‌شود.

 

مصطفی کواکبیان در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در خصوص اخباری که درباره وضعیت جسمانی زندانیان سیاسی و ناراحتی‌هایی که در زندان برای آنها همچون بیماری قلبی، عصبی- عضلانی، تنفسی و… ایجاد می‌شود، اظهار داشت: «موضوع سلامت جسمانی و بیماری‌هایی که زندانیان در طول دوران بازداشت به آن دچار می‌شوند می‌تواند زیر مجموعه طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور مورد بررسی قرار گیرد.»

 

وی در پاسخ به این سئوال که سرنوشت طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور به کجا انجامیده است، تصریح کرد: «متاسفانه تا مدتی هیات رییسه اصلا این طرح را در دستور کار قرار نداده بود.»

 

نماینده اصلاح‌طلب سمنان ادامه داد: «با پیگیری‌های صورت گرفته، اکنون این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد، گرچه این طرح باید خارج از نوبت بررسی شود اما گفته‌اند پس از پایان طرحی که مربوط به کشاورزی است، نوبت بررسی این طرح می‌رسد.»

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتن یادآور شد: «تقاضای تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسیده است.»

 

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: «اگر این طرح در صحن علنی به تصویب برسد هیاتی از نمایندگان تشکیل و مسئول انطباق وضعیت بازداشتگاه‌ها با استانداردها می‌شوند.»

 

کواکبیان در خصوص رسیدگی به سلامت و علت برخی بیماری‌های مشترک در زندانیان سیاسی که دچار حملات قلبی شده‌اند و یا بیماری‌های عصبی- عضلانی، خاطر نشان کرد: «رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانی‌ها و علت بروز این بیماری‌ها نیز می‌تواند توسط هیات مذکور در بررسی و انطباق شرایط بازداشتگاه‌ها با استانداردهای موجود، مورد بررسی قرار گیرد.»
 

همبستگی دهها هزار نفر ایتالیایی با جنبش سبز ایران

Posted:

همبستگی دهها هزار نفر ایتالیایی با جنبش سبز ایران


جرس: شب گذشته به مناسبت 25 اوریل، سالروز شکست فاشیسم در ایتالیا شهر تورین شاهد اعلام همبستگی دهها هزار نفر از شهروندان این شهر با جنبش سبز ایران بود.

 

 


به گزارش خبرنگار جرس، دهها هزار نفر از مردم تورین در شمال ایتالیا در سالروز شکست فاشیسم موسولینی با بر تن کردن تی شرت هایی به رنگ سبز، سفید و قرمز که بر روی آنها نقشه ایران و ایتالیا برجسته شده بود، حمایت خود را از حرکت مردم آزادی خواه و عدالت طلب ایران ، اعلام کردند.


گفتنی است بر روی این تی شرت ها جمله " از تهران تا تورین" نیز نقش بسته بود.


در مسیر این راهپیمایی که در خیابانهای مرکزی شهر تورین برگزار شد سرود " ای ایران" از بلندگوهای برگزار کنندگان مراسم پخش شد که با استقبال ایتالیایی ها مواجه شد.


برخی از سخنرانان این مراسم نیز در سخنان خود به حمایت از جنبش سبز ایران و حرکت دمکراسی خواهی ملت ایران پرداختند.


در بخش دیگری از این مراسم یکی از دانشجویان ایرانی که ماهها در زندان بوده و مدتی است در ایتالیا به سر می برد در سخنانی گفت : شصت و پنج سال پیش، پارتیزان های ایتالیایی، همان کسانی که امروز ما در زیر سایه نمادین وجود آزادی خواه آنها ایستاده ایم، برای پیدا کردن آزادی و رها شدن از چنگال فاشیسم مبارزه می کردند! و پارتیزان های ایران امروز نیز برای یافتن آزادی و رهایی مبارزه می کنند! اما دوستان من در این زمان، تفنگ سلاح مناسبی برای مبارزه با دیکتاتوری و مافیا و ... نیست. سلاح امروز من، قلم من است... و مبارزه هر روز ادامه دارد.

 

 

واکنش وزارت خارجه اسراییل به گزارش جرس در رابطه با شکنجه  زندانیان فلسطینی

Posted:

واکنش وزارت خارجه اسراییل به گزارش جرس در رابطه با شکنجه  زندانیان فلسطینی

 

جرس: بدنبال انتشار گزارشی در جرس در رابطه با شکنجه نهادینه شده در زندانهای اسراییل، وزارت خارجه این کشور واکنش نشان داد.
 
 
 
در این واکنش نویسنده مدعی شده که زندانهای اسراییل از امکانات رفاهی برای زندانیان برخوردار بوده و حتی آنان حق ادامه تحصیل دارند.
 
 
این واکنش با دروغگو خواندن جرس می افزاید : ما در همه خبرگزاری های عمده جهان در یک ماه اخیرجستجو کردیم و چنین خبری را در آن ها ندیدیم. سپس به جستجو در خبرگزاری "وفا" پرداختیم و در آن جا هم چنین خبری نیافتیم.

 
آیا نویسندگان "جرس" رو دست خورده اند و یک گزارش جعلی را بدون آن که بررسی کرده و از میزان درستی آن آگاه شوند، به نقل از یکی از وبسایتهای حماس یا دیگر سازمان های ستیزجوی فلسطینی یا عربی که آن راجعل کرده اند، نقل کرده اند؟


ذکر این نکته ضروری است که گزارشگر جرس استنادش بر مبنای گزارش منتشر شده در 19 آپریل 2010 در خبرگزاری فلسطینی وفا می باشد که ترجمه فارسی هم در خبرگزاری مهر و سایر خبرگزاری ها موجود است و  برای تکمیل آن به گزارشهای منتشر شده موجود در وبسایتهای دیگر هم مراجعه کرده است.
 
 
همچنین در این واکنش آمده است که در گزارشهای سازمان عفو بین الملل در رابطه با شکنجه و شرایط نامساعد زندانیان در زندانهای اسراییلی سندی موجود نیست.
 
 
بر اساس آخرین گزارش سازمان عفو بین الملل که در سال 2009 میلادی منتشر شد، آمده است: " گزارش شکنجه و سایر بدرفتاریها توسط سرویس امنیت عمومی اسرائیل (GSS) افزایش یافته است ، به خصوص در دوران بازجویی از فلسطینیان مظنون به برنامه ریزی یا دخالت در حملات مسلحانه. مواد و روش ها منتشر شده شامل: نگهداری زندانی درموقعیت هایی شامل استرس دردناک ، محرومیت از خواب و تهدید به آزار خانواده های بازداشت شدگان می باشد.

 ضرب و شتم و بدرفتاری با بازداشت شدگان در طول و پس از دستگیری و در حین انتقال از یک موقعیت خود را به دیگری عادی است. 
 

 علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می توانند با مراجعه به  وبسایت سازمان عفو بین الملل سایر گزارشهای سالانه و موردی را مطالعه کنند.
 
  
در این وبسایت علاوه بر گزارشهایی در خصوص نقض حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی ، بطور مشخص به موارد نقض بشر در زندانهای این کشور نیز اشاره شده است.
 
 
از سوی دیگر گزارش سال گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص کنواسیون ضد شکنجه و مجازاتهای بی رحمانه منبع مستندی برای بررسی ابعاد نقض حقوق بشر در زندانهای اسراییل است.
 
 
در رابطه با نقض حقوق بشر در اسراییل و بخصوص در زندانها صدها مقاله و گزارش از سوی نهادهای بین المللی و فلسطینی موجود است که علاقه مندان می توانند به آن مراجعه کنند.
 
 
گزارش منتشر شده در جرس تنها بیان یکی از این گزارشهایی بود که در خبرگزاری فلسطینی  الوفا به چاپ رسیده است.
 
 

تحصن زندانیان زن سیاسی در بند زنان زندان اوین

Posted:



اعتراض به عدم رعایت آیین نامه زندان ها مبنی بر تفکیک جرایم -

طی اخبار رسیده زندانیان زن سیاسی در بند زنان اوین امروز در اعتراض به عدم رعایت آیین نامه زندان ها مبنی بر تفکیک جرایم در مقابل در رییس این بند (خانم رضایی) تحصن کرده اند و خواستار اجرای این بند از آیین نامه زندان ها شده اند.

 

 

به گزارش رهانا، رییس بند آنها را تهدید کرده است و گفته برای اجرایی شدن این بند نیازبه دستور دادستان است. به هر حال زندانیان زن سیاسی در بند نیز اعلام کرده اند تا حصول نتیجه به تحصن خود ادامه خواهند داد. گفتنی است که این بند آیین نامه در مورد همه زندانیان زن به جز زندانیان سیاسی اجرا می شود.

از اسامی ای

ن متحصنین هنوز خبری در دست نیست، اما بهاره هدایت، مهدیه گلرو، شبنم مددزاده، شیر علم هولی از جمله زندانیان سیاسی در بند زنان زندان اوین هستند.
 

سرویس بین المللی وبلاگ نویسی فیلتر شد

Posted:



جرس:بلاگر» به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سرویس های وبلاگ نویسی دنیا، در ایران فیلتر شد.

 

 

به گزارش کلمه، شب گذشته این سرویس که خدمات مجانی برای ساخت وبلاگ ارائه می کند و در سراسر دنیا مخاطبان فراوانی دارد فیلتر شد.

فیلتر شدن این سایت در حالی صورت گرفته که بسیاری از ایرانیان در این سرویس اقدام به وبلاگ نویسی می کنند و به نظر می رسد مسئولان امر اینبار به جای فیلتر کردن تک تک وبلاگ ها در اقدامی جدید و فله ای کل سرویس دهنده وبلاگ را مسدود کردند.

بلاگر از جمله سایت هایی است که در سال ۲۰۰۲ در تعاملی با گوگل خدمات خود را ارتقا بخشید و زبان فارسی را در صفحه خود اضافه کرد. بسیاری از وبلاگ نویسان قدیمی ایرانی وبلاگ نویسی خود را با این سرویس آغاز کردند چراکه در آن دوران سرویس های فارسی وبلاگ وجود نداشت .

هم اکنون سرویس های فارسی وبلاگ بعد از اینکه وبلاگ توسط مقامات امنیتی – اطلاعاتی فیلتر شد ، تمام آرشیو وبلاگ نویس را نیز از بین می برند که نمونه آن وبلاگ محمد نوری زاد است.
 

انتشار اسامی ۲۵۶۰ نفراز بازداشت شدگان سال ۱۳۸۸

Posted:

انتشار اسامی ۲۵۶۰ نفراز بازداشت شدگان سال ۱۳۸۸

تعداد بازداشت شدگان در سراسر کشور تا ۱۸ هزار نفر محاسبه می شود -

 

جرس: بخش تحقیقاتِ مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با توجه به مستندات و مواردِ اعلام شده، هویت ۲۵۶۰ تن از بازداشت شدگان امنیتی و بخشی از قربانیان حقوق بشر در سال ۱۳۸۸ را منتشر کرد.

 
این گزارش که تحت عنوان

«اسامی بازداشت شدگان ۱۳۸۸»
 منتشر شده است، تنها افرادی را شامل می شود که در طول یکسال اخیر توسط نیروهای امنیتی و مامورانِ انتظامی بازداشت شده ا ند و هویت آنان نیز احراز شده است. این تشکیلاتِ حقوق بشری خاطرنشان کرد لیست زندانیان، محکومان و موارد مشابه، به صورت جداگانه ارائه خواهد شد. 
 
با توجه به گستردگی نقض حقوق بشر در ایران به خصوص در سال گذشته، رقم بازداشت شدگان توسط نهادهای مختلفِ امنیتی و لباس شخصی ها که اکثر آنان در وقایع پس از انتخابات در ایران (خردادماه) در اعتراضات خیابانی بازداشت شده اند، تعدادی بی سابقه و حدود ۱۸ هزار تن ارزیابی می شود.

 

احمد منتظری: تصمیم جامعه مدرسین برای تعطیلی دفاتر مراجع غیر قانونی است

Posted:

احمد منتظری: تصمیم جامعه مدرسین برای تعطیلی دفاتر مراجع غیر قانونی است


وی تاکید نمود: معمولا پس از رحلت مراجع تقلید، مقلدان برای پاسخ سوالات شرعی خود به آن دفاتر مراجعه می کنند و طبق روال مرسوم این روند حدود دو سال ادامه دارد.


فرزند آیت الله منتظری در پاسخ به تصمیمات اخیر جامعه مدرسین قم مبنی بر تعطیل کردن دفاتر مراجع، آن را فاقد ارزش قانونی دانست و گفت: کسی نمی تواند اقدام به بستن دفاتر مراجع نماید. نهاد مرجعیت مستقل از حکومت بوده و این یک روال است که دفاترمراجع برای پاسخگویی باز می باشد.


وی افزود: اگر بخواهند اقدامی فراقانونی در این رابطه داشته باشند مساله دیگری است که امیدوارم عقلای قوم اجازه ندهند چنین امری صورت بگیرد و استقلال دفاتر مراجع به خطر بیفتد.

 

بر اساس منابع خبری جرس، در جلسه اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به بستن دفاتر مراجع درگذشته بر اساس حکم حکومتی رهبری تصمیم گیری شده است.


گفته می شود که برای حفظ مصالح نظام مقرر شد که در انجام این مساله از حکم حکومتی صادر شده در این باره سخنی به میان نیاید.


رویه عملی تا کنون بر این بوده است که بعد از درگذشت مراجع تقلید به شکل طبیعی از مراجعه به دفاتر ایشان کاسته شده و مدتی این دفاتر عهده دار تدوین آثار بجامانده و مخطوط مرجع از دنیارفته می شوند و سپس اداره اوقاف خاص آن مرجع توسط دفتر وی دنبال شده تا به شکل طبیعی بسته شود.

 

منتظری با اشاره به سخنان آیت الله مکارم نسبت به بسته شدن دفاتر مراجع اظهار داشت: این اظهارات بر بستن دفاتر مراجع در شهرستانها تاکید داشته است نه قم. ضمن اینکه با اطلاعاتی که از دفتر آیت الله مکارم در دست است، منظور ایشان دفتر آیت الله منتظری نبوده است.

 

هفته گذشته آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي پيش از ظهر امروز در درس خارج از فقه خود اظهار داشت: من به عنوان خيرخواهي حوزه علميه قم و به خاطر آبروي شيعه و احساس مسئوليتي كه دارم و پس از استخاره به قرآن كريم اين مسئله را مطرح مي‌كنم.

 

استاد حوزه علميه قم اضافه كرده بود که سابق بر اين بزرگان مراجع كه از دنيا مي‌رفتند برنامه‌هاي مرجعيت در خانه‌هايشان تعطيل مي‌شد و اين امانت الهي را نسل گذشته به آينده و آينده به بعد از خود تقديم مي‌كردند.

 

اما احمد منتظری بر این باور است که این سخنان در رابطه با دفاتری است که شامل دفتر آیت الله منتظری نمی شود.


فرزند آیت الله منتظری خاطر نشان کرد که با توجه به فتوای برخی از مراجع مبنی بر بقای بر میت، دفتر آیت الله منتظری همه روزه پاسخگوی مراجعانی است که برای انجام امور شرعی خود به این دفتر مراجعه می کنند.


گفتنی است چندی پیش دفتر آیت الله منتظری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که شورایی از فضلای حوزه که زیر نظر آیت الله منتظری کار می کردند، همچنان پاسخگویی سوالات شرعی مقلدان هستند.



در این اطلاعیه پیرامون وجوهات شرعی نیز آمده بود که کلیه علما پرداخت وجوهات برای مصرف مقرره شرعی به دفتر را مجازدانسته اند.

 

از سوی دیگر چندی پیش دفتر آیت الله منتظری در فراخوانی از مردم دعوت کرد تا در جمع آوری آثار مربوط به ایشان ، شامل مطالب مخالف یا موافق ، قبل‏ ‏یا بعد از انقلاب ، ایام قائم مقامی و پس از آن ، دوران حصر‏ ‏خانگی و بعد از آن ، و هر مطلبی كه به نحوی مرتبط با معظم له‏ ‏است ، گردآوری و سامان دهی شود"، این دفتر را یاری دهند.

 

آیت الله منتظری مرجع تقلید عمری را به مجاهده و مبارزه گذراند. حبس خانگی و محدودیتهای فراوان پاداش خدمات و مجاهدتهای ایشان برا ی برپایی جمهوری اسلامی بود.

 

تضیقییات در زمان حیات ایشان به مراسم تشییع و تدفین و ترحیم آیت الله هم تسری کرد.

 

بنظر می رسد این بار با بستن دفتر ایشان حکومت در تلاش است که آخرین پایگاه این مرجع مردمی را هم به تعطیلی بکشاند.

 

در حال حاضر احمد قابل، مجتبي لطفی و عماد الدین باقی در زندان هستند و برخی دیگر از شاگردان همانند میراحمدی و احمد پور خلع لباس شده اند.