جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح: آمريكا يك گرگ بين‌المللي و ساير استكبار هم دندان‌هاي آن هستند

Posted:



اوباما را جزء آن جريان گرگ‌ها نمي‌دانم بلكه او را يك سياه‌پوست مستضعف با ريشه شرقي می دانم -

جرس: رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: آمريكا بيش از آن كه براي ايران تهديد نظامي باشد براي روسيه و چين تهديد است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سرلشگر فيروزآبادي در حاشيه مراسم بزرگداشت يازدهمين سالگرد شهيد صياد شيرازي در جمع خبرنگاران گفت: امروز در همه جاي دنيا ايرانيان را به عنوان قهرمان و پيروز در برابر جنگي كه استكبار به آنها تحميل كرده، مي شناسند.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح ادامه داد: امروز نيروهاي ما در سايت‌هاي امنيتي استكبار و رژيم اشغالگر قدس نفوذ مي‌كنند و تحليل‌هاي روز آنها و دروغ‌پردازي‌هاي آنها را بدست مي‌آورند كه به دليل داشتن روحيه انقلابي است.
وي در خصوص اظهارات اخير مقامات آمريكايي با بيان اينكه آمريكايي‌ها 3 دسته‌اند كه 2 دسته آنها قائل به تهديد نسبت به ايران نيستند، ادامه داد: تنها يك دسته كه همان جنگ‌طلب‌هاي سابق و همراهان بوش پدر و پسر بودند و هستند، معتقد به تهديد هستند كه البته برخي از آنها نيز از اين موضع برگشته‌اند.
فيروزآبادي با بيان اينكه تهديد آمريكا يك تهديد نظامي صرف نيست، گفت: در حقيقت يك امري آمريكا را تهديد ‌مي‌كند كه آمريكا نيز به خاطر آن ايران را تهديد مي‌كند، ولي غافل از اينكه اگر دست به حركتي بزند آن تهديد چند برابر مي‌شود، به طوري كه اگر مشكل اقتصادي دارد آن مشكل بيشتر شده، اگر به فكر امنيت اسراييل است اسراييل منهدم مي‌شود و اگر مشكل نفت منطقه را دارد تسلط مسلمين بر نفت بيشتر مي‌شود. بنابراين تهديد از جانب آمريكا براي ايران مفهومي ندارد.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح ادامه داد: اين موضوع را نه تنها من بلكه خود كارشناسان و موسسات امنيتي آنان نيز مي‌دانند.
وي با بيان اينكه روس‌ها و چيني‌ها نيز به موازات ما به آمريكا و تهديدات آمريكا نگاه مي‌كنند، افزود: البته درست است كه روس‌ها وچيني‌ها مثل ايران رهبري فكري معنوي و انقلابي مردم جهان را در اختيار ندارند، اما با همان ديد سرمايه‌داري، پيشرفت اقتصادي و درجه بندي‌هاي اقتصادي جهاني هم آمريكارا رقيب خود مي‌دانند. ضمن اينكه اين كشور را تهديد نظامي هم مي‌دانند.
وي تصريح كرد: آمريكا بيش از آن كه براي ايران تهديد نظامي باشد براي روسيه و چين تهديد است، اما روسيه وچين مايل نيستند اين تهديد را دقيق ببينند.
فيروزآبادي تصريح كرد: ما در ارتباطاتي كه با آنها داشتيم گفتيم كه تهديد آمريكا تهديد سرمايه‌داري جهاني و جلسات مخفي و مخوف فراماسونري است و تهديد يك حكومت ليبرال در واشنگتن و آقاي براون در انگليس نيست، جريان مخوفي است كه جهان را مي‌بلعد.
وي با بيان اينكه هر كشور مستقلي در جهان كه راهبردي جز راهبر آمريكارا داشته باشد براي آمريكا تهديد و متقابلا مورد تهديد آن كشور است، گفت: تهديد آمريكا بالذات است نه بالعرض و بالمحاسبه.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه آمريكا يك گرگ بين‌المللي و ساير استكبار هم دندان‌هاي آن هستند، افزود: البته بنده شخصا اوباما را جزء آن جريان گرگ‌ها نمي‌دانم بلكه او را يك سياه‌پوست مستضعف با ريشه شرقي كه تحصيلات حقوقي دارد و در دلش هم ذره‌اي عطوفت و محبت نسبت به انسان‌ها دارد، مي‌شناسم كه در بند زنجيرهاي مكرري كه صهيونيست‌ها به پايش بسته‌اند، است و چه بسا حاضر باشد هر آنچه را كه دارد بدهد تا آن مقام را از او نگيرند.

 


 

دلایل توقف انتشار آثار شهید آوینی

Posted:




جرس: در حالی که مدیر مسئول انتشارات ساقی از عدم تجدید چاپ آثار شهید آوینی به درخواست همسر شهید خبر می دهد، همسر شهید آوینی این درخواست را مربوط به یکی‌دو سال اخیر می‌داند که در این صورت عدم تجدید چاپ آثار مذکور از سال 81 به بعد دلیلی جز دلیل مدیر مسئول انتشارات ساقی می تواند داشته باشد.

به گزارش خبرآن‌لاین، با وجود استقبال فراوان و متمادی نسل‌های مختلف از آثار قلمی و تصویری شهید سیدمرتضی آوینی، بیش از یکسال است آثار این شهید منتشر نمی‌شود و گویا مسئولان هم برای رفع این خلاء فکری و فرهنگی زیاد نگران نیستند و بیشتر دغدغه برگزاری یک سالگرد متفاوت(!) را دارند.

خبر آنلاین می افزاید:شهید سید مرتضی آوینی در زمان حیات خود مجموعه‌ای از مقالات را تدوین کرد که پس از درگذشت وی در قالب بیش از 12 عنوان کتاب منتشر شد. از جمله این آثار می‌توان به «توسعه و مبانی تمدن غرب»، «حلزون‌های خانه به دوش»، سه جلدی «آئینه جادو»، «آغازی بر یک پایان»، «رستاخیز جان»، «فتح خون»، «فردایی دیگر»، «گنجینه آسمانی» و «نسیم حیات» اشاره کرد. به گفته محمد حسین کریمی پور، مدیر مسئول انتشارات ساقی بیش از دو سال است که کتاب های شهید آوینی به دلیل عدم رضایت همسر شهید، تجدید چاپ نشده است از این رو طی تماسی با این مقام مسئول آخرین وضعیت چاپ کتب شهید آوینی از سوی این انتشارات را جویا شدیم.


اجازه تجدید چاپ نداشتیم
مدیر مسئول انتشارات ساقی در گفتگو با خبرآن‌لاین، مدعی شد که جلد اول، دوم و سوم کتاب «آیینه جادو» برای آخرین بار در سال 84 در 1100 نسخه منتشر شد و این کتاب حدود دو سال است که در بازار موجود نیست و اجازه تجدید چاپ هم نداشته ایم او البته توضیح نداد چگونه از سال 84 تا امروز که حدود 5 سال می‌گذرد این کتاب تجدید چاپ نشده است چرا که به گفته او حدود 2 سال است که همسر شهید آوینی درخواست چاپ کتاب‌ها را در مجموعه خود و یا انتشاراتی دیگر داده است.


مدیر مسئول انتشارات ساقیهمچنین درباره آخرین چاپ کتاب «انفطار صورت» نوشته سید مرتضی آوینی که به بررسی جایگاه گرافیک و نقاشی در تحولات تاریخی دوران انقلاب اسلامی می‌پردازد، بیان کرد: انفطار صورت آخرین کتاب از مجموعه دوازده جلدی آثار شهید آوینی است که نشر ساقی برای اولین و آخرین بار آن را منتشر کرد.
وی در توضیح چگونگی نشر کتاب «انفطار صورت» می گوید: مجموعه مقالات سید مرتضی آوینی در این کتاب برای اولین بار زمستان 87 توسط نشر ساقی در 108 صفحه با شمارگان 5500 نسخه چاپ شد.

کریمی‌پور کتاب «فتح خون» که در سال 87 برای ششمین بار در 9900 نسخه منتشر شد و انفطار صورت را تنها کتاب های موجود از شهید آوینی در انتشارات ساقی دانست که با توجه به عدم تجدید چاپ هنوز در انتشارات ساقی موجود است و در بازار به فروش می رسد و ادامه می دهد: چاپ ششم کتاب «حلزون های خانه به دوش» نیز در سال 86 در 2200 نسخه از سوی انتشارات ساقی منتشر شد که این کتاب هم سرنوشتی مانند سایر کتاب های شهید آوینی داشته و حدود یک سال و نیم است که تجدید چاپ نشده است.

وی چاپ پنجم کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» در 2200 نسخه در سال 86 و چاپ سوم کتاب «آغازی بر یک پایان» در 2200 نسخه در سال 83؛ چاپ سوم کتاب «رستاخیز جان» در 2200 نسخه در سال 83 از دیگر کتاب های شهید آوینی معرفی می کند که تجدید چاپ نشده و هم اکنون در این انتشارات موجود نیست.

مدیر مسئول انتشارات روایت فتح و ساقی در ادامه تشریح آخرین وضعیت نشر دیگر کتب شهید آوینی می افزاید: چاپ اول کتاب «نسیم حیات» در 3300 نسخه در سال 83؛ کتاب «فردایی دیگر» در 5500 نسخه در سال 81 و چاپ اول کتاب «گنجینه آسمانی» در 5500 برای آخرین بار در سال 81 از سوی این انتشارات منتشر شد.

نمی‌خواهم دولتی باشند

این در حالی بود که وقتی از مریم امینی، همسر شهید آوینی دلیل تعلل در تجدید چاپ کتاب های شهید آوینی را جویا شدیم، گفت: در سال‌های گذشته، قراردادهایی برای چاپ آثار شهید آوینی در انتشارات ساقی داشتم و اگرچه از کیفیت چاپ این آثار بسیار راضی بودم، ترجیح ‌دادم این کتاب‌ها را در یک انتشارات غیردولتی منتشر کنم.


وی در گفتگو با خبرآن‌لاین با تاکید بر اینکه توقف چاپ آثار شهید آوینی در انتشارات ساقی همراه با مذاکراتی دوستانه میان ما بود، افزود: سال گذشته موفق شدم مجوز انتشاراتی به نام «واحه» را از وزارت ارشاد بگیرم و پس از آن‌که نشر ساقی کتاب‌هایی را که نیاز به تجدید چاپ داشتند، دوباره منتشر کرد، قرارداد خود را با آنها تجدید نکردم تا کتاب‌ها را در انتشارات شخصی خودم منتشر کنم.


خانم امینی در ادامه گفت: اما در این ماه‌ها که در پی انجام کارهای مقدماتی انتشار این آثار در نشر واحه بودم، با مشکلاتی مواجه شدم که احتمالاً برای هر انتشاراتی تازه‌کاری پیش می‌آید. و همین موضوع باعث شد موفق نشوم این آثار را در زمان مطلوب تجدید چاپ کنم. و از آن‌جا که اصرار دارم که این کتاب‌ها هر چه زودتر چاپ شوند و در دسترس مخاطبان قرار گیرند، ممکن است برای شروع از مشارکت یک ناشر دیگر استفاده کنم تا هر چه سریع‌تر این آثار وارد بازار شوند.


همسر شهید آوینی که ترجیح می دهد کتاب های شهید را در انتشارات واحه چاپ کند، گفت: در حال حاضر مشغول مذاکره با چند انتشاراتی هستم تا این آثار به زودی منتشر شوند و به امید خدا این مذاکرات در آینده‌ای نزدیک به نتیجه خواهد رسید و پس از آن نام انتشارات مورد نظر را اعلام خواهم کرد.
بنابر این گزارش، نکته قابل تامل در خصوص عدم انتشار آثار شهید آوینی از سوی انتشارات ساقی، توجیه نامناسب ناشر است چرا که به گفته ناشر همسر شهید آوینی حداکثر دوسال است که درخواست توقف چاپ آثار این شهید بزرگوار را داده است در حالی که بنابر گفته ناشر، برخی از کتاب‌های شهید آوینی از سال‌های 81 و 83 و 84 دیگر تجدید چاپ نشده‌اند که با توجه به استقبال خوب از آثار شهید آوینی عدم تجدید چاپ به مساله‌ای دیگر جز درخواست همسر شهید، ارتباط دارد.


به عبارتی اینکه کل جریان عدم تجدید چاپ آثار به شکلی بیان شود که مخاطب به این نتیجه برسد کتابی مثل گنجینه آسمانی که در سال 81 چاپ شده و دیگر تجدید چاپ نشده، به دلیل عدم رغبت همسر شهید آوینی بوده است، به نظر حاکی از وجود جریاناتی غیرفرهنگی در ورای این اتفاق است.

خاتمی:اگر چاره‌ای اندیشیده نشود ،سال 89 ،سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود.

Posted:



اصل طلایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 56 است -

 

جرس: سید محمد خاتمی با اشاره به مبانی جمهوری اسلامی و جریان اصلاحات، تاکید کرد: خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است.
به گزارش ایلنا، رئیس‌دولت اصلاحات در دیدار با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران بر تلاش برای خروج از فضای فعلي تاکید کرد و اظهار داشت: مدت‌هاست تفکر غلطی به دنبال قطب بندی جامعه است، تفکری که یک طرف را یکسره خوب و طرف دیگر را برانداز جلوه می‌دهد.
وی با بیان اینکه متاسفیم که شاهد غلبه این ادبیات و زدن انواع تهمت‌ها در فضای تبلیغاتی رسمی جامعه هستیم، افزود: وقتی فضا بسته شد و دلسوزان یا نمی‌توانند صحبت کنند و یا صدایشان به جایی نمی‌رسد، جامعه به سمت رسانه‌ شایعه و رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کنند و در نتیجه شاهد نوعی آشفتگی و هرج و مرج خواهیم بود.
خاتمي با خاطرنشان ساختن اینکه یکی از دغدغه‌های من این بوده و هست که اصلاحاتی که بیان شد چارچوب‌های فکری و عملیاتی آن چیست؟چه استراتژی و راهبردی برای امور دارد؟ و چگونه به مسائل نگاه می‌کند؟ گفت: بدلیل اینکه در اصلاحات پراکندگی وجود داشت و به قول معروف "هر کسی از ظن خود شد یار من"، تلاش بنده نظم و ترتیب دادن و تعیین چارچوب مشخصی برای اصلاحات بود. با همین هدف هم جلسات مشخصی با دوستان صاحب‌نظر داشتم و جمع‌بندی کار به عنوان اصول موضوعه اصلاحات با نام "دیروز، امروزو فردای ایران در آینه اصلاحات "چاپ شد. به علاوه مطالبی که در چهار جلسه بیان کردیم به نظر من مطالعه آن جزوه و آن مطالب به خصوص برای جوانان مفید است.
رئيس جمهور سابق كشورمان سپس درباره وضعیت فعلی کشور، اظهار داشت: ما در ایران زندگی می‌کنیم، ایران را دوست داریم وایران برایمان ارزشمند است. در ایران حادثه‌ای به نام انقلاب رخ داده که به نظرم از حوادث و وقایع مهم تاریخ بشری است. اما متاسفانه رفتارها، روش‌ها و کارهای اشتباهی که به نام نظام صورت می‌گیرد ممکن است این ذهنیت را برای دوستان جوان ما ایجاد کند که اصل انقلاب برای چه بود؟
وی ادامه داد: بر اثر این اشتباهات و رفتارها، برخی که سوءنیت هم ندارند و دین‌دارهم هستند، می‌گویند دین نمی‌تواند و نباید در عرصه حیات اجتماعی بیاید و رفتارهای اجتماعی را تعیین کند.
خاتمی با بیان اینکه باید اندیشه را نقد کرد، نه اینکه به راحتی هر تهمتی را به هر فردی زد، اظهار داشت:برداشت ما این است که دین در عرصه حیات اجتماعی هم نظر دارد و هم دخالت.
رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها، دموکراسی و آزادی را از دستاوردهای بسیار بزرگ بشر خواند و گفت: اینکه بگوییم غربی‌ها توطئه کرده‌اند و دموکراسی را در مقابل دین آوردند و الان هم هر کس صحبت از دموکراسی می کند غرب‌زده است و حرف سازمان‌های جاسوسی را می‌زند، ساده اندیشانه و مغرضانه‌ترین حرفی است که می‌توان در دنیا زد!
وی یادآور شد: بشر پس از پرداخت هزینه‌های گزاف و جنگ‌ها و ویران‌ها و دربه‌دری‌ها، به این جمع‌بندی رسیده است که انسانها صاحب حق هستند و باید آزاد باشند و حکومت‌ها هم باید از متن جامعه برخیزند.
رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه حکومت‌ها موجودات فراقانونی و دارای اختیارات تام نیستند، بلکه تابع مردم هستند، توسط مردم روی کار می‌آیند و مردم کنارشان می‌گذارند، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی آنچه بسیار مهم بود این بود که دین و مردم‌سالاری نه تنها می‌توانند سازگار با هم باشند، بلکه دین می‌تواند پشتوانه استوار مردم سالاری باشد.
وی با بیان اینکه آزادی و دین وقتی در مقابل هم قرار بگیرند هر دو زیان می‌بینند، اظهار داشت: این دو اگر با هم باشند، هم آزادی تلطیف می‌شود و هم دین از تصلب نجات پیدا می‌کند.
آزادی از دین سئوال می‌کند و دین باید جوابگو باشد و در نتیجه تفکر دینی؛ مثل هر تفکر دیگری که در فضای آزاد باشد خود را لحظه به لحظه تقویت و اصلاح می‌کند.
رئیس بنیاد باران با طرح این سوال که دین چیست؟ افزود: دین حقیقتی دارد که قدسی و مطلق است، ولی تصوری که ما انسانها از دین داریم متعلق به ما است، باید دین را بفهمیم؛اگر این فهم مقدس شد مشکل پیش می‌آید چرا که یک امر بستری نسبی را مطلق و مقدس کرده‌اید، تلاش فکری و نظری شیعه دین‌دار باید نزدیکی لحظه به لحظه به آن حقیقت قدسی باشد.
وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آزادی اندیشه، یعنی برداشتی که شما از دین دارید قابل بحث است و در نتیجه در اثر بحث‌های منطقی دائما فکر دینی، پویایی خودش را پیدا می‌کند.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان مسئله مهم دیگر را این دانست که اگر واقعا معتقد به حضور دین در عرصه زندگی هستیم، این دین می‌بایست جوابگوی نیازهای انسان باشد و در طول زمان نیازها و سئوال‌های انسان متفاوت می‌شود و تصریح کرد: دین نباید فقط بتواند به سئوال‌ها و نیازهای انسان‌ها در قرون گذشته جواب بگوید، انسان امروز با انسان دیروز فرق می‌کند و چه بسا پاسخ ها با نیازها و پرسش های امروز تناسب نداشته باشد.
وی یادآور شد: مساله‌ زمان و مکان به عنوان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد که امام فرمودند، بسیار بنیادی و مهم است که مثل بسیاری از اندیشه‌های امام بعد از ایشان مورد غفلت قرار گرفت و در این زمینه‌ها بحث نشد و بیشتر به همان ظواهر و تعصباتی که وجود داشت و مرزبندی‌های عوامانه‌ای که در جامعه وجود دارد پرداخته شد.
خاتمی تاکید کرد: معتقدم امروز در شرق و غرب عالم انسان به بلوغی رسیده است که دیگر امکان ندارد حکومت‌های استبدادی را که فقط از بالا دیکته کنند و از پایین اطاعت بشود بپذیرد.
به گفته خاتمی این دستاورد بسیار بزرگی است که انسان فهمیده است حق دارد و به همین دلیل است که می گوئیم اصل طلایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 56 است.
وی در تبیین "جمهوری اسلامی" گفت: این نوع نظام یعنی حق با مردم است، مردم حکومت را سر کار می‌آورند، مردم باید آزادی داشته باشند و حکومت کنند، ارکان حکومت باید مستقیم و غیر مستقیم متکی به اراده مردم باشد و مردم حق بازخواست دارند.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرماید، وظیفه شماست که انتقاد کنید، این خیلی مساله مهمی است؛ می‌فرماید حق والی بر مردم این است که مردم در پنهان چنین او را نصیحت کنند.اگر جهان امروز به این اصل مهم رسیده است که آزادی اندیشه و انتقاد حق شهروندان است، امام علی آن را حق والی می‌داند و وظیفه مردم؛ یعنی مردم نه تنها می‌توانند امور را نقد کنند بلکه موظف به نقد آن هستند و این نقد هم نباید هیچگونه هزینه‌ای برای مردم داشته باشد.
خاتمی خطاب به جوانان گفت: نسل امروز بداند، می‌توان دین‌دار بود وحکومت سازگار با دین داشت، درعین حال انسان حرمت، آزادی، پیشرفت و علم داشته باشد و اتفاقا این حکومت می‌تواند بسیاری از نقص‌های دنیای امروز را نداشته باشد.
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه رعایت معیار اسلامی در حکومت، اخلاقی بودن و عدالت آن است، اظهار داشت:اگر فضا بازتر باشد راجع به همه مسائل می‌توان مطالب تازه‌تری را مطرح کرد.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، به انتقاد شدید از رواج دروغ و تهمت در کشور پرداخت و گفت: امروز شاهد هستیم که رسما عده‌ای که تریبون‌های رسمی هم در دست آنهاست "استراتژی دروغ" را در پیش گرفته‌اند و هر نسبتی را به یاران امام و دلسوزان این نظام و انقلاب می‌دهند، آیا این‌ها معیارهای اسلامی است؟
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه همه ما از اسلام و نظام دفاع می‌کنیم، افزود: اگر گفته شود نظام همین روش‌های نادرست است و جز این نیست و هر کس فکر روشن دارد با انواع اتهامات کنار زده شود، نتیجه‌اش این می‌شود که نسل جوان و دیگران می‌گویند اگر نظام این است ما نمی‌خواهیم!
وی تصریح کرد:اصلاح‌طلبان نظام، انقلاب، راه امام(ره) و قانون اساسی را قبول دارند و قانون اساسی مبنای عمل آنهاست و معتقدند همه اصول آن باید و به درسی اجرا شود.
به گفته خاتمی، اصلاحات به دنبال تحقق اهداف اصیل انقلاب است که درخواست های تاریخی ملت متبلور بود و معتقد است اگر اشکالاتی هم در این مسیر وجود دارد، در درون همین نظام اصلاح شود.
رئیس‌ دولت اصلاحات تصریح کرد:الان هم معتقدم برای گذر از این دوران هیچ راهی جز اصلاحات با آن قرائتی که بیان شده است وجود ندارد.
به گزارش پارلمان نیوز، وی افزود:«موقعیت کشور بعد از انتخابات بد است و ملت هزینه بسیار بالایی در این ایام پرداخته است، عواقب مدیریت موجود در جامعه مطلوب نیست  واگر چاره‌ای اندیشیده نشود ،سال 89 ،سال بحران‌های اجتماعی خواهد بود.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم دهیم، دولت به قانون تن دهد و مجلس قوی عمل کند، شاید جلوی بحران را بتوان گرفت.
سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه ما خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است، توصیه کرد: باید کشور از فضای فعلي خارج شود، باید به سمت آرامش رفت، به خواست‌ها و مطالبات مردم پشت نشود و همچنین آزادی زندانیان و آزادی فضا و انتخابات تامین گردد که در صورت تحقق این موارد کشور از این فضا خارج خواهد شد.
 

نتانیاهو از بیم انتقادات کشورهای مسلمان، از کنفرانس امنیتی واشینگتن انصراف داد

Posted:




جرس: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از بیم آن که قدرت‌های مسلمان خواستار خلع سلاح اتمی کشور متبوعش شوند روز جمعه از شرکت در کنفرانس امنیتی واشینگتن با میزبانی باراک اوباما انصراف داد.

به گزارش رادیو فردا، نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است به جای خود نماینده‌ای را به کنفرانس واشینگتن که ۴۷ کشور دنیا در آن شرکت می‌کنند بفرستد. دن مریدور، وزیر امور اطلاعاتی اسرائیل، در این کنفرانس حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قول یک مقام اسرائیلی، آقای نتانیاهو پس از آن سفر خود به واشینگتن برای شرکت در کنفرانس امنیتی را لغو کرد «که باخبر شد برخی از کشورهای مسلمان از جمله ترکیه و مصر قصد دارند خواستار امضای قرارداد ان‌پی‌تی توسط اسرائیل شوند».

اسرائیل همواره از امضای قرارداد ان‌پی‌تی، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، متعلق به سال ۱۹۷۰ سر باز زده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به رآکتور دیمونا در خاک اسرائیل راه نداده است.

گفته می‌شود که رآکتور دیمونا سوخت هسته‌ای لازم برای تولید تسلیحات اتمی اسرائیل را تولید می‌کند. اسرائیل این امر را که دارای تسلیحات هسته‌ای و کلاهک اتمی است هرگز نه تایید کرده است و نه تکذیب.

بنیامین نتانیاهو در ابتدا اعلام کرد که در کنفرانس واشینگتن با موضوع امنیت جهانی در ۱۲ و ۱۳ آوریل جاری شرکت خواهد کرد و با این خبر همگان را شگفت‌زده کرد، چرا که مقامات اسرائیلی همواره از شرکت در این نوع گردهم‌آیی‌ها سر باز زده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول مشاوران آقای نتانیاهو می‌گوید که دلیل موافقت اولیه او برای شرکت در این کنفرانس آن بوده که آمریکا به او اطمینان داده است در قطعنامه پایانی این کنفرانس اشاره‌ای به ابهام وضعیت اسرائیل در زمینه هسته‌ای نخواهد شد.

در همین زمینه اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که استراتژی اتمی تازه ایالات متحده فشاری بر روی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد و این کشور هم‌چنان می‌تواند سیاست «ابهام عمدی و محاسبه شده» خود را در مورد توان هسته‌ای خود ادامه دهد.

به گفته دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، از قول مقامات وزارت خارجه آمریکا، دولت اوباما سیاست اسرائیل مبنی بر مبهم نگه داشتن توان هسته‌ای خود را پذیرفته و «نیازی نیست که اسرائیل توان هسته‌ای خود را با سیاست تازه آمریکا تطبیق دهد».

در حالی که مصر هنوز به انصراف نخست وزیر اسرائیل از شرکت در کنفرانس واشینگتن واکنشی نشان نداده، ترکیه اعلام کرده است که نخست وزیر این کشور قرار است به موضوع توانایی‌های هسته‌ای اسرائیل در جریان کنفرانس بپردازد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در این زمینه گفت: «ترکیه بر آن است که اسرائیل باید مانند تمام کشورهای منطقه از تسلیحات اتمی دور باشد و ترکیه این نظر خود را در کنفرانس اعلام خواهد کرد.»

با این حال این سخنگو می‌گوید ترکیه و مصر قراری نداشته‌اند که به طور مشترک خواستار امضای ان‌پی‌تی از سوی اسرائیل شوند.
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از منتقدان سرسخت اسرائیل و مقامات آن بوده است.

انتقاد شدید مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد از قوه قضاییه و حمایت وی از رحیمی

Posted:

انتقاد شدید مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد از قوه قضاییه و حمایت وی از رحیمی

جرس: در ادامه موضع گیری های تند اطرافیان و حامیان محمود احمدی نژاد نسبت به اتهامات وارده به سخنگو و معاون اولِ رئیس دولت پیرامون فساد گسترده مالی و اقتصادی، امروز نیز مشاورمطبوعاتی رئیس‌ دولت، ضمن انتقاد از سكوت دستگاه قضائی در برابر اتهامات مطرح شده علیه محمدرضارحیمی، ادامه وضعیت فعلی را سبب زیر سوال رفتن قوه قضاییه و استقلال آن دانست.

 

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد و سخنگوی دولتِ وی، طی ماههای اخیر و بویژه هفته ای که گذشت، با توجه به اسناد و شواهدِ گروهی از نمایندگان مجلس و رسانه های مستقل، مصداق سخنان اخیر رئیس دستگاه قضایی و متهم اصلی پروندۀ فساد اقتصادی در زیر مجموعه های دولت معرفی شده بود. با اینکه این اتهامات توسط رحیمی و مجموعۀ حامیان دولت اکیدا و مکررا رد شده و حتی در اقدامی سوال برانگیز، اقدام به صدور و ابلاغ بخشنامۀ مبارزۀ گسترده با فساد کرده اند، اما انگشت اتهام کماکان به سمت وی نشانه رفته است.  

 

اما علی اكبر جوانفكر، مشاور مطبوعاتیِ شخصِ رئیس دولت، طی ‌گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا، در واكنشی تند و تامل برانگیز به اظهارات اخیر الیاس نادران، نمایندۀ اصولگرای مردم تهران و طرح اتهاماتی از سوی وی بر علیه محمدرضا رحیمی اظهار داشت: "اینكه ایشان چه هدف و انگیره‌ای از طرح این مسائل را داشتند را باید خوشان پاسخگو باشند، ولی اگر قرار باشد یك نماینده مجلس این‌گونه برخورد كند، دیگر درجامعه سنگ بر روی سنگ بند نمی‌‌شود. "

 

لازم به ذکر است الیاس نادران عضو كمیسیون اقتصادی مجلس، معاون اول رئیس دولت را از رهبران باند فساد اقتصادی گسترده ای تحت عنوان «باند فساد خیابان فاطمی» معرفی کرده و ضمن نام بردن از وی و چندین متهم دیگر، از عدم دستگیری معاون اول احمدی نژاد و اعمال نفوذِ برخی حامیانِ دولت ابراز نارضایتی کرده بود.

 

مشاور مطبوعاتی رئیس دولت، در ادامه گفتگوی خود خاطرنشان ساخت "هیچ‌كس حق ندارد حیثیت افراد خصوصا كسانی كه مسئولیت رسمی دارند را این‌گونه بی‌پروا خدشه داركند و مسائل مطروحه بر علیه رحیمی در هیچ محكمه عادلانه‌ای مورد رسیدگی قرار نگرفته است واین نوع رفتارها محكوم و‌غیر‌قابل دفاع است. "

 

جوانفکر همچنین از سكوت دستگاه قضائی در برابر اتهامات مطرح شده برعلیه سخنگوی دولت ابراز نارضایتی کرد و گفت : "این سكوت استقلال آن را زیر سوال می‌برد و من این بی‌تفاوتی را نمی‌پسندم. "

 

وی همچنین از پیگیری های معاون حقوقی رئیس دولت خبر داده و خاطرنشان ساخت: "مهمتر از بحث پیگیری حقوقی این قضیه، اصل این رفتارها است كه كسی به خود اجازه دهد كه فردی آن هم كسی كه پس از رئیس‌جمهور بالاترین مقام اجرائی است را بی‌حیثیت كند."

 

مشاورمطبوعاتی احمدی نژاد مدعی شد "متاسفانه عده‌ای به اسم دفاع از قوه ‌قضائیه به این دستگاه فشار می‌آورند و این رویه درست نیست."

 

طی روزهای اخیر نیز، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، ضمن دفاع از بدنۀ دولت و بویژه رحیمی، مسائل مطروحه را "در جهت تضعیف دولت" و بدنۀ دولتی را نیز "مخالف فساد" ذکر نموده و ضمن تاکید بر"تعقیب قضاییِ" متهم کنندگان، خواستار "رسیدگی و اعلام جرم قوه قضاییه و دادستان كل كشور" به ایراد اتهامات علیه مقامات دولتی شدند.

 

 

ابراز شگفتی و تاسف علما و مراجع از حبس انسانهای متدین

Posted:



ادامه دیدارخانواده های مشاوران میرحسین موسوی با مراجع تقلید -

جرس: در ادامه دیدار های خانواده های مشاوران میرحسین موسوی با مراجع تقلید و علما، این خانواده ها روز دوشنبه با آیت الله محقق داماد دیدار کردند.

 

به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده های دکتر بهزادیان نژاد، دکتر عرب مازار و علیرضا بهشتی شیرازی که پیش از این با آیات عظام، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی و بیات زنجانی دیدار کرده بودند ، روز دوشنبه نیز با محقق داماد دیدار کرده و نسبت به وضعیت همسران دربند خود شکایت کردند.

این دیدارها روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت و خانواده های مشاوران مهندس موسوی با دیگر علما و مراجع تقلید نیز دیدار خواهند کرد.

خانم بهزادیان نژاد، همسر دکتر بهزادیان نژاد در این زمینه به کلمه گفت: ما در این دیدار ها نسبت به وضعیت همسران خود شکایت کرده و پرسیده ایم که چرا ۴ ماه است که همسران ما در زندان به سر می برند و ۲۲ سال همکاری با آقای موسوی چه مشکلی دارد و از نظر کدام قانون جرم است؟

همسر دکتر بهزادیان نژاد افزود: این علما نیز متعجب و شگفت زده هستند و برای آنها نیز سوال بود که چرا ۴ ماه است این افراد متدین در زندان به سر می برند.

وی افزود: من به آقایان علما گفتم که چگونه بدون ابلاغ به ما و با استناد به ماده ۱۶ ، حکم تعلیق همسرم را صادر کرده اند و از دو ماه قبل حقوق او را قطع کرده اند که این موضوع نیز تعجب و سوال علما را به همراه داشت.


خانم بهزادیان نژاد توضیح داد: ۱۶ اسفند حکم تعلیق همسرم را صارد کرده اند و بدون اینکه به ما ابلاغ کنند در ۲۸ اسفند این حکم را تایید کرده اند در حالیکه بر اساس قانون باید به ما ابلاغ می شد. از سوی دیگر اگر حکم تعلیق مربوط به این تاریخ است اما از دو ماه پیش تر ، حقوق همسرم را قطع کرده اند.

وی که قبل از عید موفق به ملاقات با همسرش شده بود وضعیت روحی دکتر بهزادیان نژاد را خوب توصیف کرده و خبر از انتقال او به سلولی سه نفره داد. به گفته وی، دکتر بهزادیان نژاد در تماسی کوتاه که دو روز پیش صورت گرفته از انتقال خود و دکتر عرب مازار به دادگاه انقلاب در روز شنبه گذشته خبر داده است.

همچنین پسر علیرضا بهشتی سردبیر روزنامه کلمه سبز نیز در گفتگو با خبرنگار کلمه درباره این دیدار ها گفت: ما به دیدار مراجع و علما می رویم که از وضعیت به وجود آمده شکایت کنیم و به آنها گفته ایم که دستمان به هیچ جایی نمی رسدو حتی دسترسی به پرونده نداریم.

فرزند علیرضا بهشتی شیرازی افزود: ما برای تسریع در روند آزادی عزیزانمان به دیدار مراجع می رویم و امیدواریم مراجع و علما در این زمینه مساعدت کنند هرچند که می دانیم دست مراجع و علما نیز بسته است.

خانواده علیرضا بهشتی شیرازی، ۵ فروردین برای اولین بار درسال جدید با این مشاور موسوی ملاقات کابینی کرده بودند. صدرالدین بهشتی شیرازی با اشاره به این ملاقات کابینی، وضعیت روحی پدرش را خوب توصیف کرده و گفت که او به سلولی دو نفره منتقل شده است.

مراجعی که تاکنون خانواده های مشاوران مهندس موسوی با انها دیدار داشته اند ابراز تاسف کرده اند که چنین وضعیتی برای فرزندان انقلاب و انسان های متدین به وجود امده و آنها بازداشت شده اند.
 

ابراز نگرانی شدید همسران خواستار و جوادی حصار در گفت و گو با جرس

Posted:

ابراز نگرانی شدید همسران خواستار و جوادی حصار در گفت و گو با جرس

بلاتکلیفی و ادامه حصر -

جرس: وضعیت نامعلوم، بلاتکلیف و ادامه بازداشت هاشم خواستار، فعال فرهنگی- مدنی و محمدصادق جوادی حصار، روزنامه نگار و کنشگر سیاسی مقیم مشهد، با گذشت ماهها از  دستگیری آنها، موجب نگرانی و اعتراض خانواده آنها شده است.

 

هاشم خواستار که از شهریور ماه گذشته در مشهد ربوده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات آن شهر برده شده بود، هم اکنون در زندان وکیل آباد آن شهر در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد. این فعال صنفی و فرهنگی و عضو کانون صنفی معلمان خراسان ، در ۲۵ خرداد ۸۸ نیز، در پارک ملت مشهد بازداشت گردید که پس از دو ماه نگهداری در اداره اطلاعات مشهد، از سوی دادگاه انقلاب مشهد ابتدائا به شش سال و سپس دو سال حبس تعزیری محکوم شد. ایشان شهریور گذشته مجددا دستگیر شد و طی این مدت فقط دو بار موفق شده است که با خانواده خود ملاقاتی کوتاه داشته باشد.

 
 

هاشم خواستار؛ معلمِ دربند

خانم صدیقه مالکی فر، همسر این فرهنگیِ فعال و بازداشتی، در گفتگو با جرس، ضمن بیان این نکته که ایشان هم اکنون بالغ بر هفت ماه است که در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد، از عدم ابلاغ هرگونه حکم کتبی توسط مقامات و مراجع ذیربط و بی اطلاعی مطلق از وضعیتِ دقیقِ روحی و جسمیِ وی و پرونده ایشان خبر داد.

 

همسر هاشم خواستارهمچنین با اعلام اینکه آقای محمود دولتخواه، وکیل آقای خواستار نیز نتوانسته است - بدلیل موانع موجود-  بطور دقیق پیگیر وضعیت و پرونده ایشان باشد، خاطرنشان نمود "وکیل ایشان دفاعیه را تنظیم و ارائه نمودند و ما برای پیگیری مجدد به مراجع قضایی متعددی نامه نگاری و درخواست دادیم، ولی کسی پاسخگو نبوده و اصلا توجهی هم به این روند و مشکلات ما نمی کنند."

 

همسر هاشم خوستار، همچنین به حکم شفاهی ابلاغ شده به ایشان مبنی بر "اقدام علیه امنیت ملی" اشاره کرده و مواردی اتهامی از طرف مقامات امنیتی همچون "کمک به برگزاری مراسم ادوار تحکیم و دانشجویان عضو تحکیم وحدت و ارتباط با اعضای جنبش دانشجویی" را نیز خاطر نشان کرد.

 

همسر این فرهنگیِ بازنشسته که خود نیز از معلمان پیشکسوت و بازنشستۀ کشور می باشد، با گلایه از اینکه آقای خواستار با ۶۷سال سن، بیماری های آرتروز و ناراحتی های گوارشی متعددی دارند و طی این مدت نیز، حتی از داشتن دندانی که قبل از بازداشت سفارش داده بودند، محروم بوده و بدون آن در سلول به سر می برند"، خاطرنشان کرد "مسئولین امر حتی با دادن یک مرخصی کوتاه چند ساعته برای این موارد استعلاجی به این معلم سالخورده خودداری می کنند."

 

صدیقه مالکی فرد همچنین یادآور این نکته گردید که ایشان و آقای خواستار بیش از سه دهه معلم و فرهنگیِ این کشور بوده و آنچه بر آنها می گذرد، شایسته و سزاوار نبوده و خارج از انصاف می باشد.

 

 

جوای حصار؛ بلاتکلیف و تحت بازجویی

محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی و روزنامه نگاری که دهم دی ماه ۸۸ از سوی اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده نیز، کماکان و با گذشت بیش از صد روز، در بازداشتگاهِ آن ارگانِ امنیتی به سر می برد و مقامات امر هیچ گونه پاسخی در مورد وضعیت و پروندۀ این مسئول حزب اعتماد ملی استان خراسان و عضو شاخص ستاد مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری ارائه نمی دهند.

 

همسر این فعال مطبوعاتیِ دربند، در گفتگو با خبرنگار جرس ضمن بیان این نکته که طی این صد روز که از بازداشت ایشان می گذرد، حتی اجازه اخذ و داشتن وکیل برای پیگیری وضعیت وی را نداده اند، خاطرنشان کرد "نه اجازه داشتن وکیل داشته ایم، نه از اتهامات وارده به ایشان خبری به ما داده اند و نه حتی اطلاعاتی از وضعیت و پرونده ایشان را در اختیار ما گذاشته اند و ایشان کماکان در بازداشتگاهِ اداره اطلاعات مشهد به سر می برد. "

 

لازم به ذکر است تعدادی از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، دانشجویان و نویسندگان استان خراسان، هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان وکیل اباد مشهد به سر می برند. دو بازداشتی دیگر بنامهای احمد قابل پژوهشگر نواندیش دینی و مهدی گيلانی عضو شاخه جوانان جبهه مشاركت استان نیز، کماکان از وضعیت نامعلومی برخوردارند.    

 

 

 

مذاکرات گروه ۱+۵ در مورد ایران ‘سازنده’ توصیف شد

Posted:



 

جرس: نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در سازمان ملل متحد در نیویورک پنجشنبه بعد از ظهر برای سه ساعت در مورد اعمال دور چهارم تحریم ها علیه ایران گفتگو کرده اند و قرار است این گفتگوها را در آینده نزدیک ادامه دهند.
 
نمایندگان چین و روسیه این گفتگوها را "سازنده" و نماینده آمریکا آن را "ارزشمند" توصیف کرد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز لی بائودانگ نماینده چین پس از این نشست به خبرنگاران گفت این "مذاکرات خیلی سازنده است" و افزود که این گروه قصد دارد هفته آینده بار دیگر ملاقات کند.
 
چین پس از چند ماه مقاومت برای پیوستن به این گفتگوها توافق کرده است و آقای بائودانگ تاکید کرد که به نظر این کشور تمرکز اصلی رویکرد "دو مسیره" (دیپماسی و تحریم) در مقابل ایران، دیپلماسی است.
 
به گزارش بی بی سی، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت که مذاکرات برای اعمال تحریم های تازه "دشوار خواهد بود"، با این حال او سرخوردگی خود از عدم پاسخگویی ایران به پیشنهاد این گروه از قدرت ها را پنهان نکرد. او گفت: "اگر ایران می خواهد مذاکره کند، باید شروع به مذاکره کند."
 
ایران می گوید راه مذاکرات همچنان باز است اما با پیشنهاد اخیر این گروه برای ارسال بخش اعظم سوخت اتمی خود به خارج برای تبدیل آن به سوخت مورد نیاز راکتوری تحقیقاتی در تهران موافقت نکرده است.
 
سوزان رایس نماینده آمریکا گفتگوهای پنجشنبه را "ارزشمند" خواند اما جزئیاتی ارائه نکرد.
 
او گفت: "مباحثات ارزشمندی داشتیم. چشم انتظار ادامه این مباحثات اینجا در نیویورک و پایتخت ها در روزها و هفته های آینده هستیم."

تحریم های 'قوی'
پیشتر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ملاقات با همتای روسی خود در جمهوری چک خواستار اعمال دور چهارم تحریم های "قوی" علیه ایران شد.
 
اما دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه گفته است مسکو تنها از تحریم های "هوشمند" حمایت می کند.
 
وی گفت برای نمونه روسیه با تحریم فروش بنزین به ایران مخالف است.
 
آقای مدودف پس از امضای قرارداد مهم کاهش سلاح های اتمی در پراگ پایتخت چک گفت: "متاسفانه تهران به طرح های پیشنهادی سازنده پاسخی نداده است. ما نمی توانیم چشمانمان را بر روی این ببندیم."
 
ایران تاکید دارد که برای مقاصد صلح آمیز بدنبال اورانیم غنی شده است.
 
گروه ۱+۵ عبارت است از: آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان.
 
اگر اعضای دائم شورای امنیت بر سر پیش نویس مورد نظر غربی ها توافق کنند، آنگاه تسلیم کلیه 15 عضو شورای امنیت خواهد شد.
خانم رایس پیشتر به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می رود "طی چند هفته" آینده توافق بر سر قطعنامه بعدی حاصل شود.
به گفته دیپلماتهای سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه که توسط آمریکا تهیه شده و به موافقت کشورهای اروپایی رسیده یک ماه پیش به روسیه و چین نیز ارسال شد. این پیش نویس مبنای مذاکرات خواهد بود.
آقای اوباما جمعه گذشته با هو جین تاو همتای چینی خود تلفنی صحبت و خواستار همکاری پکن برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شد.
این گفتگو در حالی انجام شد که سعید جلیلی مذاکره کننده اتمی ایران برای ملاقات با مقام های چینی در پکن بود.
چین از روابط اقتصادی خوبی با ایران برخوردار است و همواره خواستار ادامه گفتگوها برای حل چالش اتمی ایران شده است.
جیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "چین همچنان معتقد است که گفتگو و مشورت بهترین راه حل مسئله اتمی است."
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون سه دور تحریم علیه ایران اعمال کرده است.
این تحریمها بیشتر شامل فروش "مواد هسته ای حساس" به ایران، مسدود کردن دارایی افراد فعال در برنامه های هسته ای ایران، منع صدور سلاح های ساخت ایران و تلاش برای نظارت بر نقل و انتقالات مالی بانک های ایران بوده است.
 

اعتصاب غذای سخنگوی کانون صنفی معلمان در بازداشتگاه زندان اوین

Posted:

اعتصاب غذای سخنگوی کانون صنفی معلمان در بازداشتگاه زندان اوین

جرس: بنا به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی كانون صنفی معلمان، از بامداد چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

 

به گزارش هرانا، اعتصاب غذای بهشتی، در اعتراض به شرایط ناگوار معلمان بازداشتی، منجمله رسول بداقی، محمد داوری و هاشم خواستار صورت گرفته است.

 

این گزارش خاطرنشان می سازد در آستانه چهاردهمین روزِ اعتصاب غذای رسول بداقی از مسئولان سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در زندان اوین، محمود بهشتی نیز با اعتصاب غذای كامل خویش، به او پیوسته است.

 

لازم به ذکر است كانون صنفی معلمان ایران، در دوران اصلاحات و در سال ۷۸ تأسیس شد و توسط  وزارت کشورِ وقت، مجوز و امکانات دریافت نمود.

 

این نهادِ مدنی طی چند سال اخیر همانند نهادهای مدنی و غیر دولتی دیگر، تحت فشار و مخاطرات گوناگون و تعطیلی قرار گرفته و تعدادی از اعضای آن اکنون در بازداشت به سر می برند.

 

 

 

نامه‌‌ سرگشاده‌ هنرمندان و روشنفکران ایرانی به دبیر کل سازمان ملل برای آزادی جعفر پناهی

Posted:



جرس: گروهی از هنرمندان، روشنفکران و دانشگاهیان ایرانی مقیم خارج از کشور، با ارسال نامه ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تلاش وی برای آزادی جعفر پناهی، سینماگرِ ایرانیِ دربند شدند.

 

بنا به گزارش منابع خبری جرس، نویسندگان نامه به دبیر کل سازمان ملل، در آغاز ضمن معرفیِ جعفر پناهی و شرح فعالیت ها و افتخارات جهانیِ این سینماگر زندانی، نحوه بازداشت وی را نیز تشریح نمودند.

 

نویسندگان و هنرمندان ایرانیِ نگارندۀ نامه، همچنین به اتهام وارده به پناهی و دلیل واقعی بازداشت وی اشاره کرده و خاطرنشان نمودند: "گفته شده است دستگیری وی به خاطرتصمیم اوبرای ساختن فیلمی دررابطه  با جنبش سبزدرایران است؛ اما دلیل اصلی  زندانی شدن وی پشتیبانی آشکار و پرشور وی ازحق خواهی و آزادیخواهی مردم ایران در فستیوالهای بین المللی می باشد. این هنرمند دلیر از هر  فرصتی برای رساندن پیام مردم ایران به جهانیان بهره برده است. "

 

این نامه سرگشاده در ادامه به این نکته اشاره می کند که "دستگیری پناهی واکنشهای گسترده داخلی وبین المللی را برانگیخته  وچهره های سرشناسی چون فردریک میتران وزیر فرهنگ فرانسه، کن  لوچ کارگردان مشهوربریتانیایی، عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، به همراه وزرای خارجه آلمان وفرانسه وبرخی دیگر از شخصیت های جهانی، وبیش ازپنجاه تن ازسینماگران ومنتقدان جهان به بازداشت بی دلیل پناهی اعتراض کرده وخواهان آزادی وی شده اند."

 

هنرمندان و کنشگران ایرانی، خطاب به دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کردند "مردم جهان شاهد مقاومت گسترده ایرانیان در برابر تقلب بزرگ دولت در انتخابات سال گذشته و تظاهرات و راهپیمائیهای عظیم و مسالمت آمیز آنان بوده ودیده اند که این حرکت دادخواهی مدنی، که به نام جنبش سبز شکل گرفت، چگونه باخشونتِ نظامیان وشبه نظامیان دستگاه حاکم به خون کشیده شد و هزاران تن از تظاهرکنندگان به جرم ایستادگی در برابر ابقای نیرنگ آمیز محموداحمدی نژاد  در مقام ریاست جمهوری، زندانی و گرفتار آزارها و شکنجه های جسمی و روانی  و تجاوز جنسی از سوی مأموران حکومتی شدند.

 
آنها همچنین یادآور شدند برخی دستگیرشدگانِ حوداث سال گذشته، با اتهامات ساختگی و بدون داشتن حق دفاع و وکیل، به اعدام محکوم شده اند و امروز ایران پس از چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان اعلام شده است.
 

آنها در انتها خطاب به بان کی مون متذکر شدند "ما هنرمندان، روشنفکران ودانشگاهیان ایرانیِ امضاکننده این نامه، باجلب  توجه جنابعالی به ستمی که بر مردم ایران، به ویژه زندانیان سیاسی میرود، بادریافت خبرهای بسیارنگران کننده درباره سلامت جسمی و روحی جعفر پناهی،از شما درخواست می کنیم که با اعلام نگرانی جامعه جهانی نسبت به اوضاع ناهنجار سیاسی و قضایی در ایران، ازمقامات جمهوری اسلامی بخواهید که پناهی را هر چه زودتر آزاد کنند."

 

چندی پیش نیز گروه زیادی از سینماگران ،هنرمندان و نویسندگانِ اروپا و امریکا، ضمن اعتراض به بازداشت جعفر پناهی، خواهان آزادی وی شدند.

 

جعفر پناهی، کارگردان مطرحِ ایران، در اولین ساعات بامداد سه شنبه ۱۱ اسفندماه گذشته، با یورش شبانه ماموران به منزلش، به همراه اعضای خانواده و مهمانانش دستگیر شد که در میان بازداشت شدگان محمد رسول اُف و ابراهیم غفاری (دو سینماگر فعال کشور) نیز حضور داشتند. پس از چند هفته عده ای از بازداشت شدگان آزاد شدند؛ اما پناهی کماکان در بازداشت به سر می برد که اتهام وی "در دست تهیه داشتن فیلمی پیرامون حوادث بعد از انتخابات و ماجرای بازداشتگاه مخوف کهریزک" اعلام شده بود.