جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حـس

Posted:



بهمن بهرامی -

از پنج حس خویش خسته ام ،
بیزار نیز هـم !
دستهایم را در خفیه گاه جیب خویش پنهان میکنم
چرا که توان لمس درد ، بر تهی گاه عصر خویش را،
در سر انگشتانم باز نمی یابم.
لمس تاول پای آبلگان به ره مانده
از پس جستجویی عبث
برای یافتن لحظه فراغ

نمی خواهم بشنوم!
صدای زوزۀ این باد مسموم را
که بر دهان نای نفرت
آواز شوم مرگ را زمزمه میکند.

نمی خواهم بشنوم !
خبر عـبور گلوله ای نا جوانمرد را
بر گیجگاه جوانمردی،
در خیابانهای کثیف غربت.

نمی خواهم بشنوم!
صدای ضـجۀ زنی تنها را،
که اعتیاد مردی از شویش به یغما برده
و یگانه پسرش،
بر گورستانهای شقاوت آرمیده.


نمی خواهم ببینم!
برگهای خشک
شاخه های خشک
و درختان تکیده را

نمی خواهم ببینم!
چهره های مسخ شده
جوانهای مسخ شده
و گورهای بی نشان را

نمی خواهم ببینم!
چهـرۀ مذاب و بی شکل مادری را
که پیکر فرزندش را بر داری خود ساخته
نظّاره میکــند.

از چشـیدن!
از چشیدن این خاطرات شوم
و از بوییدن مداوم تعـفن زمان خویش بیزارم.
حواسم را تاب بر نمی آرم
و دیگر در خویشتن توانی نمی یابم
جوانی بایدم مگر!
که دستگیر عـجز من گردد

جوان نازنینم !
اینک عصای دست من باش
برای رسیدن،
برای شنیدن،
برای دیدن.

برای رسیدن به بهاری
که با طلوع اولین شکوفه
بر خاک نمی غلطـد،
در خاک نمی میرد.

برای چشــیدن حلاوت یک لحظه،
آزاد زیستن

برای شنیدن سرود عشــق
که زنگار کدورت را،
از گوشهایم بزداید
و بر تار جانم فرود آید.

برای دیدن آن لحظۀ پر شکوه
که دستان نو جوانان عاشــق
یکدیگر را باز یابند
و بی اندیشه از عقـوبتی دشوار
کوچه ها و خیابانهای شــهر
از بوسه هاشان لـبریز گردد.

( بهمن بهرامی )


 

مطمئن باشید ما پیروزیم

Posted:

???? : طراح سبز

مطمئن باشید ما پیروزیم

بدرالسادات مفیدی

دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران

علی مطهری:این صدای پای استبداد است که به گوش می رسد

Posted:




جرس: نوع برخورد دولت دهم با مجلس و قوه قضائیه پدیده ای جدید است که در تاریخ 31 ساله انقلاب اسلامی سابقه ندارد. مجلس، قانونی را به نام هدفمند کردن یارانه ها تصویب می کند و شورای نگهبان نیز تأیید می نماید، اما دولت اعلام می کند که قابل اجرا نیست و اجرا نمی کنم و آنقدر پافشاری می کند بلکه آن را تغییر دهد.

به گزارش تابناک،دكتر علي مطهري ضمن بيان مطلب فوق گفت: صورت ظاهر این کار یعنی استبداد، یعنی بی اعتباری مجلس و دموکراسی، یعنی یک بدعت خطرناک. اگر در اینجا همه کوتاه بیایند چه ضمانتی هست که این بلا بر سر سایر قوانین نیاید. این صدای پای استبداد است که به گوش می رسد و اگر این کار باب شود و تبدیل به یک رویه گردد چیزی جز استبداد نخواهد بود.

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: روش درست این است که دولت اجرای این قانون را آغاز کند و برای رفع اشکالات احتمالی آن، لایحه تقدیم مجلس نماید و البته مجلس برای تحقق کار بزرگ هدفمند شدن یارانه ها با دولت همراهی خواهد کرد. این در حالی است که استدلال های دولت برای رد این قانون چندان متقن نیست. مهمترین استدلال دولت این است که مبلغ بیست هزار میلیارد تومان برای درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی اثرگذار نیست و موجب کاهش مصرف و قاچاق سوخت نمی شود. در حالی که یک محاسبه نشان می دهد که با همین مبلغ، در قیمت بنزین و گازوئیل جهش ایجاد می شود و قطعاً اثر گذار خواهد بود.

وي ادامه داد: از سوی دیگر قوه قضائیه ضمن بازجویی از یک باند فساد اقتصادی متوجه می شود که رئیس این باند یکی از مقامات عالی رتبه دولتی است. لذا خواستار رسیدگی به اتهامات او می شود. اما دولت مقاومت می کند و حتی علیه یک نماینده مجلس که خواستار بازداشت آن مقام عالی شده بود اعلام جرم می کند با این منطق که چرا قبل از اثبات جرم از وی نام برده است. این در حالی است که رئیس جمهور محترم در مناظره انتخاباتی خود فرزندان دوتن از مقامات کشور را قبل از اثبات جرم آنها در یک دادگاه صالح، متهم به سوء استفاده از بیت المال نمود. اینجاست که سخن امام علی علیه السلام به یاد می آید که «حق وسیع ترین میدان هاست در مقام سخن گفتن و تنگ ترین میدان هاست در مقام عمل کردن». در مقام سخن می توان ساعت ها درباره حق و عدالت سخنرانی کرد اما در مقام عمل بسیار اندک اند افرادی که به حق و عدالت پایبند باشند.

علي مطهري اضافه كرد: رفتار دولت در موضوع اخیر یادآور رفتار او در موضوع مرحوم کردان است که دولت بی جهت در مقابل خواست افکار عمومی و نمایندگان مجلس مقاومت نمود و در نهایت موجب آزردگی آن مرحوم گردید، در حالی که اگر همان ابتدا وی استعفا می نمود و تشویق به ایستادگی نمی شد مسئله با هزینه ای بسیار کمتر خاتمه می یافت.

وي در پايان گفت: آری، دولت ما یک دولت جسور است اما مجلس و قوه قضائیه ما نجیب اند. دولت جسور نیاز به مجلس و قوه قضائیه جسور دارد.

تعریف جرم سیاسی در ایران چیست؟

Posted:



گزارشی از بی‌ بی‌ سی‌ فارسی -

 

تقدیر آیت‌الله سیستانی از «علی‌نامه» با مقدمه شفیعی‌کدکنی

Posted:



جرس: آیت الله سیستانی درباره نوشته شدن کتاب «علی نامه»، نخستین تجربه شعر حماسی شیعی، پنجاه سال پس از سرایش شاهنامه، گفت: " کتاب علی نامه مرا زنده کرد. "

به گزارش خبرآنلاین،حجت الاسلام رسول جعفریان با اشاره به خاطره خود از دیدار با آیت الله العظمی سیستانی گفت : " ایشان از چاپ «علی نامه» ستایش کردند و فرمودند من کتاب زیاد می‌خوانم اما این کتاب را کنار دستم گذاشته‌ام. این کتاب مرا زنده کرد. از مقدمه آن تعریف کردند و فرمودند که من با پدر آقای شفیعی کدکنی آشنایی داشتم."

وی ادامه داد: "ایشان سپس برخی از نکات مقدمه را بیان کرده و از این که احتمال داده شده که اشعاری بعدا اضافه شده از محققان آشنا به این متون خواستند که روی متن کار کنند که کدام یک اصل و کدام یک الحاقی است. تأکید ایشان این بود که یک همچنین کتابی بعد از پنجاه سال از تألیف شاهنامه بسیار اعجاب دارد."

درباره علی نامه 

علی نامه(منظومه ای کهن) سروده به سال 482 ﻫ. از سراینده ای متخلّص به ربیع(420 ﻫ -) است که نسخه برگردان(فاکسیمیله) به قطع اصل نسخه خطی شمارۀ 2562 کتابخانۀ موزۀ قونیه (ترکیه) کتابت حدود سدۀ هفتم هجری است که با مقدمۀ استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر محمود امیدسالار توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری میراث مکتوب و کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران و مؤسسه مطالعات اسماعیلیه منتشر شده است.

«علی نامه» از جهت سبک و بیان حماسی به خصوص در حوزه توصیف و تصویرگری و ابزارهای آن ارزش فراوان دارد. زیرا این عناصر، وسیله ای است برای ملموس و محسوس تر کردن صحنه های متنوع و مختلفی که در بستر شعر حماسی روی می دهد و به عنوان یکی از معیارهای سنجش کیفی اثر حماسی به شمار می آید.

دکتر کدکنی نیز معتقد است که یک سوم این منظومه اشعاری قوی دارد که در خور توجه است. اما در واقع این اثر دغدغه های شیعیان را نشان می دهد که می خواستند در زمان خلافت عباسیان حضور معنوی خود را اعلام کنند.

دکتر ایرانی رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز بر این باور است که منظومه «علی نامه» سند ملی زبان فارسی و سند هویت مذهب و فرهنگ ایرانی است و شاید دلیل اینکه تا کنون مورد توجه قرار نگرفته بود این باشد که استادانی همچون مجتبی مینوی نخواستند این منظومه را در برابر شاهنامه مطرح کنند. نسخه اصلی این منظومه را نیز مجتبی مینوی به صورت میکروفیلم از قونیه به ایران آورد.

سراینده منظومه علی نامه، یک ایرانی گمنام اهل توس و متخلص به «ربیع» بوده که این اثر را در قرن پنجم هجری سروده است.منظومه علی نامه سال گذشته همزمان با میلاد حضرت علی(ع) منتشر و در اختیار علاقه مندان گرفت.
 

دیدار مهدی کروبی با خانواده زید آبادی و سلیمانی

Posted:



 

جرس: مهدی کروبی امروز به دیدار خانواده احمد زید آبادی رفت. در این دیدار که ساعاتی به طول انجامید،خانواده احمد زیدآبادی به ارائه شرح احوالات این زندانی سیاسی پرداختند.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز همسر زید آبادی گفت: وضعیت آقای زید آبادی در شرایط بسیار بدیست. به طوری که وی را در زندان رجایی شهر در شرایطی که ۳ همبند وی محکوم به قتل و یکی دیگر از آنها محکوم به قاچاق مواد مخدر میباشد؛ زندانیست.
علاوه بر اینکه شرایط گرفتن وقت ملاقات با ایشان برای ما بسیار دشوار است، از طرف دیگر با توجه به فاصله ۴۰ کیلومتری این زندان از تهران، شرایط بیش از پیش دشوار شده است.

در این دیدار مهدی کروبی ضمن آرزوی آزادی ایشان، از ظلمی که به زندانیان، مخصوصاً زندانیان سیاسی سرشناس می شود به شدت ابراز نگرانی کرد. مهدی کروبی در پایان گفت: این رنجیست که افرادی چون زیدآبادی ها، باقی ها ، شهیدی ها و بسیاری دیگر از فعالان سیاسی و مدنیت در کشور در راستای دفاع از حقوق بشر و عدالت میبرند.
لازم به توضیح است وی در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) دستگیر شد. او در این انتخابات حامی مهدی کروبی بود. بگفته همسرش، زیدآبادی ۱۷ روز در یک اطاق یک در یک و نیم متر، در یک سلول انفرادی در حال اعتصاب غذا بوده و ۱۸ روز دیگر هم بدون اعتصاب غذا در همان اتاق بدون هیچ تماس و ارتباطی نگه داشته شد.دادگاه تجدید نظر در دی ماه ۱۳۸۸ محکومیت او را (شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی) تایید کرد.

 

دیدار مهدی کروبی با خانواده سلیمانی

 مهدی کروبی شب گذشته به دیدار خانواده سلیمانی از نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی رفت. در این دیدار خانواده ی آقای سلیمانی با گله مندی از مقامات ذیصلاح به دلیل طولانی شدن زمان رسیدگی به دادرسی ایشان از شرایط وی در زندان ابراز نگرانی کردند.به گزارش خبرنگار سحام نیوز آقای کروبی نیز آزادی هرچه سریعتر ایشان را از خداوند خواستار شد.

فردا؛  دیدار بهارانه  سبزها با عبدالله نوری

Posted:

فردا؛  دیدار بهارانه  سبزها با عبدالله نوری

جرس: گروهی از فعالان جنبش مقاومت مدنی سبز مردم ایران، جهت دیداری تحت عنوان "بهارانه و سبز" با عبدالله نوری، چهره شاخص اصلاح طلبانِ پیشرو و اولین وزیر کشور دوران اصلاحات، فراخوان عمومی دادند.

 

به گزارش خبرهای واصله به جرس، دیدار فوق که قرار است فردا بیست وچهارم فروردین ساعت هفده بعد از ظهر در منزل ایشان برگزار شود، عمومی خواهد بود.

 

فراخوان دهندگان، در این زمینه خاطرنشان کرده اند "برنامه دیدار بهارانه و سبز با حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نوری از بزرگان وحامیان مصمم وتیزبین جنبش سبز وجریان اصلاحات روز سه شنبه بیست وچهارم فروردین ساعت هفده (17) درمنزل ایشان برگزار خواهد شد؛ لطفا به دوستان اطلاع رسانی نمایید."

 

نوری که در دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزیر کشور بود و تحت فشارِ محافظه کاران مجبور به کناره گیری شده بود، پس از پیروزی محمد خاتمیدر انتخابات ریاست جمهوری ۲ خرداد ۷۶، مجددا وزیر کشور شد.

 

عبدالله نوری با انتصاب مصطفی تاج‌زادهاز فعالان جنبش دوم خرداد به عنوان معاون سیاسیِ خود، عملا تلاش کرد تا برگزاری تجمعات قانونی را در ایران نهادینه کند.

 

در دوران وزارت عبدالله نوری گروه‌ها و اقشار مختلف اجتماعی برای گرفتن مجوز از وزارت کشور به منظور برگزاری تجمع مشکلی نداشتند، اما از آنجا که نیروی انتظامیبه عنوان مسئول حفظ امنیت تجمعات در کنترل وزارت کشور نبود (در اختیار رهبری بود)،  تقریباً تمام تجمعاتی که به طرفداری اصلاحات و منتقد جناح محافظه‌کار حاکم بود، به خشونت کشیده می‌شد. نام لباس شخصی ها اززمان عبدالله نوری، بعنوان عامل اصلی به خشونت کشیدن تجمعات قانونی مطرح شد.

 

نوری بعدها بدلیل افزایش آزادیهای سیاسی و دفاع از غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران، استیضاح و برکنار گردید و پس از برگزاری انتخابات شوراهااز تهران نامزد شد و به‌عنوان منتخب اول به شورا راه یافت.

 

عبدالله نوری سپس روزنامه خرداد را منتشر کرد که توسط سعید مرتضوی توقیف شد و مطالب همین روزنامه، نوری را به دادگاه ویژه روحانیتکشاند که پس از چندین جلسه محاکمه و دفاع، به اتهام "توهین به مقدسات، نشر اکاذیب، اقدام بر علیه امنیت ملی"، به ۵ سال زندان محکوم گردید. دفاعیات صریحِ وی، در کتابی به‌عنوان شوکران اصلاح منتشر گردید که با استقبال مردم مواجه شد. وی پس از سه سال حبس، بعد از مرگ مشکوک برادرش علیرضا نوری (از نمایندگان مجلس ششم)، از زندان آزاد و گوشه نشینی اختیار کرد.

 

عبدالله نوری قرار بود کاندیدای اصلاح طلبانِ پیشرو در انتخابات ریاست جمهوری دهم باشد که با حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از آن دو نفر حمایت کرد .

 

این روحانیِ نواندیش، از علاقه مندانِ مرحوم آیت الله العظمی منتظری بود.

 

 

اعتصاب غذای هفده تن از زندانیانِ سیاسیِ  زندان مرکزیِ ارومیه

Posted:

اعتصاب غذای هفده تن از زندانیانِ سیاسیِ  زندان مرکزیِ ارومیه

جرس: بنا به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، هفده تن از زندانیان سیاسیِ محبوس در زندان مرکزی ارومیه، در اعتراض به وضعیت زندان و توزیع آزادنه و سیستماتیکِ مواد مخدر در آن زندان، دست به اعتصاب غذا زدند.

 

گزارش هرانا در این زمینه خاطرنشان ساخته است تمام هفده زندانی سیاسیِ مذکور که نام آنها هنوز دقیقا منتشر نشده، بلافاصله بعد از آغازِ اعتصاب غذا، به سلولهای انفرادی آن زندان منتقل شده و کماکان از وضعیت سلامتی آنان خبری در دست نیست.

 

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد "برخی از زندانیان عادی محبوس در بند های 1، 2، 3 و4 نیز در روز های آینده به جمع معترضین و اعتصابیونِ سیاسی خواهند پیوست."

 

هم اکنون تعدادی از زندانیان سیاسیِ محبوس در زندانِ ارومیه، به اعدام محکوم شده و منتظر اجرای حکم خود هستند.

 

گزارش های رسیده از تهدید جانی و تلاش برای ربودن برخی پناهجویان ایرانی

Posted:



جرس: بنا به گزارش های رسیده، در حالی که بیش از هزاران تن از جوانان و فعالین سیاسی و دانشجویی ایران به دلیل شرایط امنیتیِ یکسال گذشته مجبور به ترک وطن شده و در شرایطی سختی بسر می برند، طی ماههای اخیر نشانه هایی نگران کننده از تلاش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای ناامن سازی فضای کشور ترکیه برای پناهجویان ایرانی و ایجاد تهدید جانی و تلاش برای ربودن و انتقال برخی از آنها به داخل ایران پدیدار شده است.

 

گزارش واصله از سوی برخی منابع به جرس حاکیست  در اوایل سال جاری اخباری نگران کننده مبنی بر "تهیه لیست تنی چند از فعالین دانشجویی و حقوق بشر پناهنده برای ربودن و بازگرداندن آنها به ایران" به گوش میرسد که نگرانی ها در خصوص وضعیت پناهجویانِ بلا تکلیفِ ایرانی افزایش را داده است.

 

این منبع خبری با استناد به اظهارات یکی از مقامات امنیتی ایران، لیست مزبور شامل تنی چند از فعالین حقوق بشر است که متقاضی پناهندگی از سازمان ملل بوده و از جمله فعالیت های آنان، انتشار وضعیت فجیع بازداشتگاههای کشور و جان باختگانِ شدگان حوادث یکساله اخیر ایران بوده است.

 

گزارش مزبور خاطرنشان می سازد از موارد مورد اشاره و جدی در این زمینه، یکی از دانشجویان وبلاگ نویسِ مشهور بنام سمیرا نصیری نویسنده وبلاگ رهروان راه اکبر می باشد، که طی ماههای اخیر بنام های مستعار دیگر (مانند سارا شمس) فعالیت های گسترده ای در زمینه انتقال اخبار مربوط به موارد نقض حقوق بشر در ایران، مبارزه با نقض حقوق انسانی و همچنین انتشار اطلاعاتی از شکنجه زندانیان در بازداشتگاههای امنیتی ایران، داشته است.

 

لازم به ذکر است سمیرا نصیری دانشجوی دانشگاه آزاد تهران و عضو سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام می باشد که پس از انتشار مشخصات وی در نشریۀ «امین جامعه» جهت شناسایی و دستگیری معترضین حوادث عاشورای خونین ایران، از حدودا یک ماه قبل  تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفت و مخفیانه ایران را ترک کرد. گزارش ها حاکیست وی در جریان سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز، دو بار در اصفهان و تهران توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود.

 

این گزارش از بازداشت میلاد ابراهیمیان و احمد عسگری دو تن از همکارانِ سمیرا نصیری نیز خبر داد.

 

در پاییز سال گذشته نیز، مهاجمینی ناشناس در شهر کایسری (قیصریه) در نواحی مرکزی ترکیه که مریم صبری دوران انتظار برای پذیرش درخواست پناهندگی اش به غرب را طی میکرد، طی حمله ای برق آسا او را هدف ضرب و شتم قرار داده و گریختند. مواردی متعدد نیز در بلغارستان، اتریش و چند کشور دیگر گزارش شده است.

 

چندی پیش نیز رسانه های آلمان و سوئد، حکایت از فعالیت نیروهای امنیتی ایران برای شناسایی و فشار بر برخی فعالان  و پناهندگانِ فعال و مخالف دولت ایران و همچنین ردگیری و شناسایی انتشار دهندگان اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در ایران، گزارش کرده بودند.

 

 

انتقال ابوالفضل عابدینی به بهداری زندان اوین

Posted:



جرس: ابوالفضل عابدینی، فعال حقوق بشر و از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که به تازگی به 11 سال زندان محکوم شده است به بهداری زندان اوین منتقل شد.


بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال حقوق بشر از همان ساعات اولیه ورود به بند 2 الف زندان اوین به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته و بعد از چند ساعت مقاومت در برابر شکنجه های فیزیکی و به دلیل عارضه شدید قلبی "افتادگی دریچه میترال" و تاب نیاوردن در مقابل ضربات شدید جسمی راهی درمانگاه زندان اوین شد.

 

ابوالفضل عابدینی که پیشتر در اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست جمهوری در اهواز بازداشت شده بود پس از سپری کردن ایام بازداشت خود در تاریخ 05/08/88 از زندان سپیدار اهواز با قید وثیقه ازاد و مجددا در تاریخ 11 اسفند 88 و در سناریو سازی دستگاه امنیتی برای فعالان حقوق بشرخاصه همکاران و مسئولین سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران توسط نیروهای امنیتی سپاه بامحاصره محل سکونت و با ضرب و شتم شدید بازداشت شد.

عابدینی در ایام بازداشت اولیه در بازداشتگاه امنیتی اهواز بارها توسط مامورین امنیتی به وسیله کابل و تسمه کولر ابی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود و ضعف جسمی وی پس از ازادی به دلیل شکنجه جسمی کاملا مشهود بود.

 

لازم به ذکر است هفته گذشته شعبه یکم دادگاه انقلاب اهواز این فعال حقوق بشر را به 11 سال زندان محکوم کرد.