جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برگزاری مراسم سخنرانی  پیرامون چشم انداز جنبش سبز در سوئد

Posted:



جرس: در راستای بحث و گفتگو پیرامون چرایی و چگونگی پیدایش، مطالبات و تداوم جنبش سبز مردم ایران، گروهی از فعالان سیاسی مقیم اروپا، شنبه ۲۱ فروردین ماه (دهم آوریل)، جلسۀ سخنرانی و تبادل نظری در استکهلم سوئد برگزار خواهند کرد.

 

بنا به گزارش های رسیده از سوئد، سخنرانانِ این جلسۀ سخنرانی که تحت عنوان «دیدگاه ها پیرامون چشم انداز جنبش سبز» برگزار می شود، داریوش همایون، حسن شریعتمداری و فرخ نگهدار، سه تن از فعالان سیاسی می باشند.

 

برگزار کنندۀ این جلسه نیز، تشکلی تحت عنوان «راه سبز امید» می باشد که از علاقه مندان برای حضور در این مراسم سخنرانی و تبادل نظر و پرسش- پاسخ، دعوت بعمل آورده است.

 

این مراسم از ساعت ۱۷ تا ۲۱ بعد از ظهر شنبه ۲۱ فروردین ماه (دهم آوریل)، در شیستاترف استکهلم برگزار خواهد شد.

 

برگزار کنندگان این مراسم، جهت آگاهی از جزئیات برنامه، موارد اطلاع رسانی را بدین ترتیب اعلام کرده اند:

تلفن: 0046704920089
تماس اینترنتی: www.rsa-swed.com/kontakt.php
 
 

 

 

نمایش فیلم در استکهلم به وسیله کامپیوتر توسط مردم

Posted:

بوترابی با خانواده خود هیچ تماسی نداشته است

Posted:



جرس: خبر تماس مهدی بوترابی با خانواده خود تکذیب شد.

 

اعظم سقطی، فرزند شهید و همسر مهدی بوترابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، اظهار داشت:«بر خلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها همسرم از زمان بازداشت تاکنون با ما تماسی نداشته و هیچ خبری از او در دست نداریم.»

گفتنی است، 22 روز پیش مدیرعامل سابق پرشین بلاگ بازداشت شد.

 

تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاههای کشور در دستور جلسه این هفته مجلس

Posted:



جرس: مجلس شورای اسلامی در هفته جاری سه گزارش از تصویب سه طرح تحقیق و تفحص از وضعیت بازداشتگاههای کشور، عملکرد سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشور و همچنین عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی می کند و به رای می گذارد .

 

به گزارش مهر، مجلس شورای اسلامی در نخستین هفته کاری خود در سال 89 بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص مصطفی کواکبیان نماینده سمنان از وضعیت بازداشتگاههای کشور، گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص عده ای از نمایندگان درمورد عملکرد سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشور و همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص علی اکبر اولیاء نماینده یزد و صدوق از عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دستور کار خود دارد.

گزارش های مذکور پیش از این نیز در دستور کار مجلس قرار داشت اما به دلیل حجم زیاد کار مجلس در پایان سال 88 ، از جمله بررسی لایجه بودجه 89 کل کشور بررسی آن به سال جدید موکول شد.

براساس این گزارش، گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد چگونگی اجرای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی نیز در هفته جاری بررسی خواهد شد.

همچنین مجلس شورای اسلامی در هفته جاری میزبان وزیران خارجه و ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به سئوال مجید نصیر پور نماینده سراب به مجلس می رود. منوچهر متکی وزیر امور خارجه نیز برای پاسخ به سئوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه این هفته در صحن مجلس حاضر خواهد شد.

مجلس علاوه بر بررسی موارد ذکر شده بررسی تعدادی طرح و لایحه دیگر را نیز در دستور کار دارد. نخستین دستور کار مجلس در روز یکشنبه بررسی طرح تعیین تکلیف چاه های آب قدیمی فاقد پروانه بهره برداری است .
 

ادامه بازدیدهای نوروزی محمد خانمی

Posted:



جرس: از صبح امروز رئیس دولت اصلاحات در دفتر خود میزبان صدها نفر از اصلاح‌طلبان بوده است که برای تبریک عید به دیدار او آمده‌اند.

 به گزارش «پارلمان‌نیوز»، طبق سنت هرساله، امروز حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی ۱۴ فروردین ماه میزبان صدها نفر از مشتاقانی است که برای تبریک عید به دفتر او آمده‌اند.

در این دیدار که از ساعت ۱۰ صبح آغاز شده است صف طولانی از بازدیدکنندگان در دفتر رئیس دولت اصلاحات تشکیل شده است و چهره‌های اصلاح‌طلبان، اعضای احزاب اصلاح‌طلب، روحانیون، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و ….در این دید و بازدید نوروزی حضور یافته‌اند.

در همین حال خبرآنلاین گزارش داد ،  در مقابل دفتر خاتمی و در میان اتومبیل های میهمانان رئیس بنیاد باران خودروهایی با پلاک دولتی نیز پارک شده بود.

گفتنی است، هفتم فرودین ماه نیز خاتمی میزبان گروه دیگری از اصلاح‌طلبان بود که برای تبریک عید به دفتر او آمده بودند.
 

 

واپسین روزهای مرخصی نوروزی بهزاد نبوی؟!

Posted:



جرس: با پایان تعطیلات نوروزی زمزمه بازگشت دوباره زندانیان سیاسی به اوین آغاز شده است.

 
بهار که با خود آزادی به ارمغان می آورد، برای مجاهدان واقعی و یاران انقلاب یادآور اسارت دوباره شده است .


بهزاد نبوی یکی از این آزادگان است که به جرم دفاع از آرمانهای انقلاب و جمهوری اسلامی و به تقدیر از سالها مجاهدت و کوشش در عمر پر بارش در حكم بدوي به پنج سال حبس محکوم شده است.


بهزاد نبوى که از فردای انتخابات پرماجرا و مهندسی شده ریاست جمهوری بازداشت شد، در دوران حبس علاوه بر تحمل انفرادی و ممنوع الملاقاتی، به دلیل بیمارى تحت نظر ماموران امنیتى چند بار در بیمارستان بسترى شده و مورد جراحى نیز قرار گرفته بود.


بهزاد نبوی در کارنامهٔ فعالیت‌های اجرایی خود معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماينده و نايب رئيس مجلس در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را داشته‌ است.


و باز دوباره زمزمه حبس بگوش می رسد.... چهره شادی که بر سبزی بهاران می خندد، باز گردد به سلولی در کنار زندانبان......

 

این عکس در وبسایت کلمه به چاپ رسیده است.


 

تحلیل محتشمی پور از مساله  فلسطین و تروریسم دولتی اسراییل

Posted:

تحلیل محتشمی پور از مساله  فلسطین و تروریسم دولتی اسراییل

تشکیل دو دولت انحراف جدی از اصل مناقشه فلسطین است -

 

 

وی در  گفتگو با ایلنا، افزود: بدیهی است که وقتی در داخل کشور از انسجام و وحدت بین اقشار مختلف وتعامل و همراهی بین احزاب و شخصیت‌های سیاسی برخوردار باشیم، نقش ایران درتحولات جهان اسلام و درعرصه بین‌الملل، بیشتر و مؤثرتر خواهد بود، اما هنگامی که درگیر منازعات داخلی شدیم، حل این منازعات بر حضور فعالانه درعرصه بین‌المللی غلبه کرده و انفعال را در پی خواهد داشت. در نتیجه تضعیف جایگاه ایران و کاسته شدن از قدرت نقش‌آفرینی در این عرصه‌ها را شاهد خواهیم بود.

دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسلماً پیرامون مسأله فلسطین که به درستی «مسأله اول بین‌الملل اسلامی» نام گرفته است، این مراتب به طریق اولی اثرگذار خواهد بود و نه تنها موجبات غفلت در عرصه بین‌المللی را در پی خواهد داشت، بلکه موجبات تشکیک در حمایت از فلسطین در داخل را نیز فراهم كرده است.

محتشمی‌پور در پاسخ به سوال دیگری درباره ”تاثیر تلاش‌های کشورهای غربی با میدانداری آمریکا در شرایط فعلی در نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان“، یادآور شد: اساساً باید دانست که تلاش دول غربی، از جمله آمریکا، نه در راستای استیفای حقوق ملت فلسطین، بلکه در راستای حفظ امنیت و تمامیت رژیم صهیونیستی، به عنوان عامل تأمین منافع خود است و طرح تشکیل دو دولت که «اوباما» نیز پیگیر آن است، یک انحراف جدی از اصل مناقشه فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی است، زیرا ما معتقدیم موجودیت، پایه وبنیان وجودی چنین رژیمی زیر سؤال است نه مباحثی از این دست که آیا اسرائیل باید به مرزهای پیش از جنگ 6 روزه با اعراب بازگردد یا پایبند به کنوانسیون‌های بین‌المللی باشد؟


وی افزود: ما در بحث اسرائیل تنها با یک رژیم صرفاً ضد حقوق بشری روبه‌رو نیستیم، بلکه با یک تروریسم دولتی و به تعبیر رساتر با یک «غده سرطانی» مواجهیم که جز با عمل جراحی و برداشتن آن از جغرافیای منطقه درمان نخواهد شد.

دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا از میدان‌داری دراین زمینه، برای تقلیل واقعیات موجود پیرامون ماهیت وجودی رژیم صهیونیستی به یک سری مباحث حقوق بشری صرف از یک سو واز سوی دیگر تضعیف جایگاه گروه‌های مقاومت و نقش‌آفرینی و محور قرارگرفتن گروه‌های سازشکار در فلسطین، در راستای تأمین منافع خود حرکت می‌کند.

وی همچنین در مورد ”امکان تحقق پیش‌بینی آغاز جنگی دیگر از سوی رژیم صهیونیستی“، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که اسرائیل از پیامدهای جنگ 33 روزه با حزب‌ا... و جنگ 22 روزه غزه درس گرفته باشد. زیرا در جریان این دو جنگ که تا بن دندان مسلح بود و حمایت و همراهی دول غربی را هم به همراه داشت نتوانست به اهداف تعیینی خویش که نابود کردن جریان مقاومت و به طور مشخص «حزب الله» و «حماس» بود، برسد. اسرائیل می‌خواست با کشتار مردم بی‌گناه فلسطین موجبات دلزدگی و درنتیجه رویارویی ایشان با دولت مردمی حماس را فراهم آورد، اما می‌بینیم که نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه موجبات همراهی دوچندان مردم با جریان مقاومت شد.

محتشمی‌پور تاکید کرد: در عین حال باید به این نکته توجه كرد که عوامل مختلفی مانند کنش و موضع‌گیری‌های گروه‌های فلسطینی و دول غربی در این امر مؤثرند.

دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگو درباره ”علامت سوال‌هایی که در برابر حمایت‌های ایران از فلسطین و مقاومت لبنان ایجاد شده است“ و اینکه ”چه گرایش‌هایی این سوالات را مطرح می‌کنند؟“ گفت: تردید و تشکیک در حمایت‌های ایران از جریان مقاومت در فلسطین و لبنان، ریشه در عدم طرح درست این موضوع دارد، زیرا ادله این همراهی و حمایت به قدری متقن ومستحکم است که تبیین صحیح آن متناسب با نوع مخاطب می‌تواند اقشار مختلف مردم واحزاب و نخبگان سیاسی را با جریان مقاومت، آگاهانه همراه سازد. اما امروز متأسفانه شاهد آن هستیم که عدم وجود نگاه آگاهی‌محور در قبال مسأله فلسطین و سیاست‌های نادرست رسانه‌ای در داخل کشور دراین باره، موجب شده است که دامنه این ابهام‌ها و سوالات گسترده‌تر شود.

وی افزود: مثال این مساله اتفاقی است که در جریان جنگ 22 روزه غزه رخ داد و در برخی محافل مذهبی ازجمله جریان متحجر و انجمن حجتیه و مقدس نماها، در حوزه و دانشگاه، این شایعه که فلسطینیان ناصبی هستند و... موارد کذب دیگری که در راستای ایجاد تفرقه دربین امت اسلام منتشر شد؛ براین اساس این علامت سوال‌ها صرفاً دریک جریان فکری رخ نداده است بلکه با شدت وضعفی و با یک دامنه تغییری در بین برخی از اقشار مردم از یک سو و محیط‌های دانشگاهی از سوی دیگر اتفاق افتاده است.

محتشمی‌پور توصیه کرد: اتخاذ رویکرد «دانایی محور» درقبال مسأله فلسطین و تشریح ادله انسانی، اسلامی وملی چرایی دفاع از ملت فلسطین، می‌تواند موجبات ابهام‌زدایی از شبهه‌ها و پاسخگویی به پرسش‌های مطروحه دراین زمینه را بدهد.

دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی در ادامه بحث ارتباط این و موضوع فلسطین، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه ”فکر می‌کنید گرایش های فکری وسیاسی افرادی که در برخی از تجمعات شعار «نه غزه، نه لبنان...» را سردادند و صحت محتوای این شعار چیست؟“، تصریح کرد: دراینکه این شعار، شعاری انحرافی و اگر دقیق بنگریم ضد ملی است، تردید نیست؛ اما باید بین طراحان این شعار انحرافی که مبتنی بر یک شالوده فکری، آگاهانه سعی در اشاعه آن را داشتند با کسانی که صرفاً بر پایه‌های هیجانات سیاسی آن را سردادند، تفاوت قائل شد.

وی سپس ادامه داد: این شعار برگرفته از تفکری است که اساساً با انقلاب اسلامی و بالطبع با آرمان‌های برخاسته از آن مخالف است و این مقوله جدیدی نیست، اما متهم کردن طیف قابل توجهی از مردم ایران که همواره به خلق وخوی ضد ظلم وطرفدار مظلوم بودن، شهرت دارند، به این تفکر انحرافی جفای بزرگی است. واقعیت امر آن است که سردهندگان این شعار، نه با غزه مخالف هستند و نه با لبنان، بلکه درمقطعی، اعتراض خود را به عملکرد ناصواب برخی افراد وجریانات در زمینه مسائل داخلی در واکنش با اعتراض ومخالفت با شعارهایی که بعضاً این افراد وجریانات خود را داعیه‌دار آن قلمداد می‌کردند، نشان دادند.

محتشمی‌پور تصریح کرد: در این میان نباید از ضعف قدرت رسانه ملی در ابهام‌زدایی دراین باره و درنتیجه، قدرت گرفتن رسانه‌های بیگانه که هم با غزه، هم با لبنان وهم با ایران مخالف هستند، ندیده گرفت. شعار واقعی اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران «هم غزه، هم لبنان، هم ایران وهم تمام مظلومان عالم و جانم فدای اسلام» است که در سایه تعالیم رهایی بخش اسلام تمام آنها محقق می‌شود.

 

انتقال زندانی سیاسی به انفرادی بعلت  تماس خانواده با رسانه ها

Posted:



جرس:زندانی سیاسی رضا جوشن در پی مصاحبه خانواده اش با رسانه های بین المللی فارسی زبان و تشریح وضعیت وخیم جسمی مادر این خانواده و شرایط غیر انسانی حاکم بر زندانیان سیاسی، پس از تهدید این خانواده توسط محبی سر بازجوی وزارت اطلاعات به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل شد.


بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،در راستای تشدید فشارهای غیر انسانی و طاقت فرسا علیه زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج روز دوشنبه 9 فروردین ماه زندانی سیاسی رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه که در اختیار بازجویان وزارت اطلاعات است منتقل شد .
انتقال رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه بدستور سربازجوی وزارت اطلاعات محبی صورت گرفت. آقای جوشن در طی 2 ماهی که در بند سپاه بود تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی سربازجوی وزارت اطلاعات محبی قرار داشت. محبی در حالی که دست بند و پابند به او زده بود برای مدت طولانی وی را با باتون های برقی مورد شکنجه قرار داد.


گفته می شود پس از مصاحبه این خانواده و تشریح وضعیت وخیم جسمی مادر این خانواده خانم زهرا اسدپور گرجی و شرایط قرون وسطائی حاکم بر فرزند این خانواده (رضا جوشن) در زندان گوهردشت کرج با رسانه های بین المللی فارسی زبان ،محبی سربازجوی وزارت اطلاعات با این خانواده تماس گرفت و با فریاد و فحاشی این خانواده را مورد تهدید قرار داد و گفت: عواقب کار خودتان را خواهید دید.پس از تهدید این خانواده محبی اقدام به انتقال زندانی سیاسی رضا جوشن به سلولهای انفرادی بند سپاه نمود.


در حال حاضر تعداد از زندانیان سیاسی در سلولهای انفرادی و در شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی بسر می برند که از جمله آنها ، بهروز جاوید طهرانی در سلولهای انفرادی بند 1 و منصور اسانلو در بند 5 معروف به بند متادون می باشند.


لازم به یادآوری است که رضا جوشن 25 ساله 10 آذر ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات در منزل دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل شدو پس از 2 ماه از بند سپاه به بند 4 منتقل شد.مامورین وزارت اطلاعات همچنین در روز16 آذرماه به منزل خانواده جوشن یورش بردند و خانم زهرا اسدپور گرجی مادر این خانواده را دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه منتقل کردند و پس از چند هفته بازجویی و شکنجه های جسمی و روحی به بند زنان زندان گوهردشت کرج منتقل کردند.
 

ابراز نگرانی شهروندان از نصبِ دستگاههای کنترل و تخلیه اطلاعات تلفن همراه

Posted:



جرس: بنا به گزارش شاهدان عینی و منابع مطلع، طی چند ماه گذشته، نصب دستگاه الکترونیکی پیشرفته ای در محلی  از حسینیه اعظم نجف آباد که در مجاورت  فرمانداری آن شهر قرار دارد، باعث نگرانی هایی در بین شهروندان شده است.

 

این گزارش حکایت از آن دارد که این دستگاه پیشرفته الکترونیکی، بدون اطلاع نمازگزاران و شهروندان حاضر در محل حسینیه، اطلاعات موبایل آنها را تخلیه می کند.

 

این منبع مطلع، خطاب به جرس خاطرنشان کرده است "با توجه به اینکه این حسینیه مرکز تجمع، اقامه نماز، برگزاری مراسم و سخنرانی های طرفداران و مقلدین فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری می باشد، این دستگاه می تواند توسط اداره اطلاعات یا اطلاعات سپاه نجف اباد در آن محل یا اطراف آن کار گذاشته شده باشد تا اطلاعات و خبرهای افرادی که به این حسینیه می آیند را کشف و مورد تجسس قرار دهد و در صورت لزوم نسبت به بازداشت افراد اقدام نمایند."

 

لازم به ذکر است، بعد از فوت آیت الله العظمی منتظری، شهر نجف آباد از کانون های اصلی سوگواری و اعتراض به عملکرد حکومت بوده که منجر به دستگیری و ربایش گروه زیادی از شهروندان شده بود.

 

 

 

اصلاح طلبان به دیدار نوروزی خانواده پناهی رفتند

Posted:



جرس:همزمان با ایام نوروز سیدمصطفی تاج‌زاده، فخرالسادات محتشمی‌پور و زهره آقاجری؛ اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت به همراه جمعی از جوانان اصلاح‌طلب به دیدار خانواده جعفر پناهی نویسنده و کارگردان دربند رفتند و در جریان آخرین وضعیت این هنرمند زندانی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار که در فضایی صمیمی انجام شد، طاهره سعیدی ،همسر جعفر پناهی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت همسرش در زندان، از ملاقات با وی پس از یک ماه در روز سه‌شنبه خبر داد. سعیدی از روحیه بالا و در عین حال ضعف جسمانی پناهی خبر داد و گفت: وی اکنون به همراه یکی از دانشجویان دربند دانشگاه شریف در سلولی انفرادی در بند ۲۰۹ به سر می‌برد. سعیدی با بیان این‌که هنوز هیچگونه اتهامی به همسرش تفهیم نشده است، بر قانونی بودن فعالیت‌های هنری جعفر پناهی تاکید کرد.

تاج‌زاده، محتشمی‌پور و آقاجری نیز ضمن تبریک عید نوروز به خانواده پناهی و دلجویی از آنان ابراز امیدواری کردند جعفر پناهی هر چه زودتر آزاد شود و به کانون خانواده‌اش بازگردد.

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه»، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز معتبری دریافت کرده، اما از اکران اغلب فیلم‌هایش در ایران جلوگیری شده است. پاسپورت این فیلمساز هنگامی که در مهرماه گذشته قصد داشت برای حضور در هیئت داوران چشنواره فیلم بمبئی در هند به این کشور سفر کند در فرودگاه امام خمینی تهران توقیف شده بود.

پناهی، همسرش طاهره سعیدی و دخترش سولماز به همراه ۱۲ نفر از مهمانان‌شان دهم اسفندماه سال گذشته، به دنبال یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی‌شان بازداشت کردند. تمامی بازداشت‌شدگان آن شب از جمله همسر و دختر پناهی، محمد رسول‌اف کارگردان به تدریج در روزهای بعد آزاد شدند اما جعفر پناهی با گذشت یک‌ماه همچنان در بازداشت به سر می‌برد و از جمله زندانیانی است که در نوروز نیز به او مرخصی داده نشد.