جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش دادستان تهران از آخرین اخبار پرونده های مهم قضایی کشور

Posted:

گزارش دادستان تهران از آخرین اخبار پرونده های مهم قضایی کشور

جرس: دادستان تهران، امروز آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضایی کشور، از جمله تخلفاتِ آزمون تخصصِ پزشكی، ترور دکتر مسعود علی محمدی، طرح موضوعاتی درباره مهدی هاشمی، عبدالمالک ریگی، متهمان حوادث بعد از انتخابات و روز عاشورا، انفجار در خانقاه دراویش نعمت اللهی، فوت مشکوک پزشكی بازداشتگاهِ كهریزك و برخی نشریاتِ توقیف شده را شرح داد.

 
 

تخلفات آزمون تخصص پزشکی

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی پیرامون آخرین وضعیت پرونده آزمون دستیاری پزشكی، خاطرنشان كرد: "در این پرونده ده نفر تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند که سه متهم اصلی این پرونده كه در بازداشت به سر می‌برند، تحقیقات پرونده شان تكمیل و با صدور كیفرخواست به دادگاه ارسال شده است و تحقیقات در مورد سایر متهمان، ادامه دارد."

 

لازم به ذکر است آزمون دستیاری پزشکی (تخصص) که روز پنجشنبه ۲۹ بهمن گذشته در سراسر ایران برگزار شده بود، به دلیل تقلب و تخلف باطل گردید و همه مسئولان مرکز سنجش آموزش پزشکی از مقام خود برکنار شدند.

 

 

تحقیقات درباره عاملان ترور استاد دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد

دادستان تهران در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور «مسعود علی محمدی»، استاد فیزیك دانشگاه تهران، با بیان اینکه تحقیقات در خصوص عاملان این ترور ادامه دارد، گفت: "با تحقیقات به عمل آمده، مشخص شد كه موتور سیكلت مورد استفاده در این انفجار مسروقه بوده است."

 

گفتنی است دکتر مسعود علی‌محمدی، استاد فيزيک ذرات بنيادی دانشگاه تهران، صبح روز سه شنبه ۲۲ دی ماه گذشته، در مقابل منزلش در قیطریه تهران، ترور شد. نوع خبررسانیِ  واحد مركزی خبر، شبكه تلویزیونی عرب زبان العالم و شبكه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی و رسانه های حامی دولت به نحوی بود كه این اقدام را یك ترور سیاسی علیه استادان حامی دولت جلوه دهند و یك سایت دیگر (فارس) آن را شهادت دانشمند هسته‌ای خواند. با بررسی لیست استادان حامی موسوی در انتخاباتمشخص شد مسعود علی محمدی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات بوده است.

 

 

صدور پانصد فقره كیفرخواست برای متهمان حوادث بعد از انتخابات

دولت آبادی پیرامون آخرین وضعیت رسیدگی به اتهامات دستگیر شدگانِ حوادث بعد از انتخابات و روز عاشورا خاطرنشان کرد: "تحقیقات در مورد اكثر متهمان حوادث یاد شده، تكمیل و تاكنون پانصد فقره كیفرخواست صادر شده است. در مورد متهمان باقی مانده نیز تلاش دادسرا، تسریع در انجام تحقیقات و تعیین تكلیف پرونده‌ها و متهمان است.

 

 

تعیین شعبه پرونده ریگی در دادسرا

جعفری دولت‌آبادی ضمن اعلام جریان داشتن رسیدگی به اتهام عبدالمالك ریگی، سركرده گروه تروریستی جندالله در شرق كشور در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان و اشاره به اعطای نیابت قضایی از زاهدان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران به منظور تكمیل تحقیقات، گفت: مفاد این نیابت جهت پیگیری به یكی از شعب بازپرسی دادسرا ارجاع شده است.

 

 

عامل انفجار در خانقاه دارای سلامت روانی است

دادستان تهران پیرامونِ عامل انفجار سال گذشته در یك خانقاه در تهران، با اشاره به اینكه تحقیقات در مورد این پرونده ادامه دارد، افزود: كمیسیون پزشكی قانونی در نظریه خود، سلامت روانی متهم این انفجار را تایید كرده است.

 

لازم به ذکر است انفجار در خانقاه نعمت اللهي واقع در خيابان مولوي تهران، پنجشنبه شب ۱۹ آذر ماه گذشته رخ داد که فردی ۴۸ ساله و اهل تبريز، که از سالها قبل به خانقاه رفت و آمد داشته، بعنوان متهم معرفی و دستگیر شد.

 

 

پروندۀ اعتماد ملی و همت به دادگاه ارسال می‌شود

دادستان تهران درباره نشریه اعتماد ملی نیز گفت: رسیدگی به شكایت شاكیان متعدد این پرونده، به جز در یك مورد، تكمیل شده و پرونده به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی در مورد پرونده نشریه همت نیز افزود: تحقیقات این پرونده نیز تكمیل شده و به زودی پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد؛ اما تحقیقات درباره موارد اتهامی نشریه اندیشه نو ادامه دارد.

 

 

موافقت دادسرا با درخواست معرفی وكیل اولیای دم پزشك كهریزك

این مقام ارشد قضایی، در مورد پرونده مرگ مشکوکِ پزشكِ بازداشتگاهِ كهریزك نیز خاطرنشان کرد: ‌اولیای دم طی لایحه‌ای درخواست معرفی وكیل كرده‌اند كه با این درخواست موافقت شده و تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

 

لازم به توضیح است اواسط آبان ماهِ گذشته، رسانه های خبری از مرگ ناگهانیِ رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفۀ ۲۶سالۀ بازداشتگاهِ مخوفِ کهریزک خبردادند که بلافاصله توسط رسانه هایِ حامیِ دولت، "خودکشی با دارو" ذکر شد.

این ادعا با واکنشِ  پایگاهِ خبریِ نوروز و رسانه های اصلاح طلبان روبرو شد و "خودکشی یا قتل" وی را مطرح کردند وشواهد بعدی نیز، احتمال قتلِ این پزشکِ ناراضی از وضعیتِ حاکم بر بازداشتگاهِ مذکور و فشارهای امنیتی بر وی را قوت بخشید.

 

 

 گفته بودیم مهدی هاشمی را به دادسرا معرفی کنند

دادستان تهران همچنین به پروندۀ مهدی هاشمی، پسر هاشمی رفسنجانی اشاره كرد و گفت:

"گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ورود مهدی هاشمی به ایران در ایام تعطیلات نوروز شده بود و بر این اساس به مامورین مستقر در فرودگاههای كیش و تهران اعلام شده بود كه در صورت ورود مهدی هاشمی به ایران، وی را به دادسرای تهران معرفی کنند.

 

این مقام قضایی تاكید كرد كه قوه قضاییه به پرونده كلیه افرادی كه اتهامی متوجه آنان است، رسیدگی می‌كند.

 

در حالیکه اخیرا ریاست قوه قضائیه از کشف، شناسایی و دستگیریِ باند بزرگِ فساد در دستگاههای دولتی و نقش و حضور برخی مقامات ارشد دولت در این زمینه خبر داده و نمایندگانِ مجلس نیز خواستار رسیدگی به اتهاماتِ وارده به محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد و روشن شدنِ نقشِ وی در باندهای فسادِ مالی و اختلاس از دستگاههای دولتی، شده بودند، امروز دادستان از این پرونده و وعده های مقامات ارشد قضایی کشور، سخنی به میان نیاورد.

 

شامگاه پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه جرس خبر داده بود که طبق فشارهای وارده از سوی رئیس دولت به نهادهای مختلف از جمله رهبری، حکمی حکومتی در مورد توقفِ پیگیریِ این پروندۀ ملی صادر شده است.

 

احمدی نژاد در این جلسه تاکید کرد "تمام پول ها در انتخابات خرج شده" و اصرار ورزید"در صورتیکه این مسئله مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد، تمام انتخابات و نتیجتا کلیتِ نظام زیر سوال خواهد رفت."

 

 

اینجوری بهتره

Posted:



 

 
صحبت کردن هر فرد بیانگر شخصیت و رفتار هر کس هست . نمیشه به محمود احمدی
ایراد گرفت . خب بنده خدا وقتی جوابی نداره و از دست سبز ها  خسته شده
بایدم فحش بده دیگه بنده خدا اعصابش خرابه شما به دل نگیرید
در ضمن اینجوریم بهتره . دیگه همه دنیا میشناسنش
ahwazi
www.ahwazamir.blogsky.com

اخراج از محل کار و تحصیلِ بستگان و خانواده های زندانیان سیاسی

Posted:



جرس: بنا به گزارش فعالان حقوق بشر، طی هفته های جاری موج فشار و ایجاد آزار برای خانواده های زندانیان سیاسی، به اخراجِ آنها از محل کار، تحصیل و تهدیداتِ مختلف رسیده است.

 

گزارشگران حقوق بشر(هرانا) در این زمینه خاطرنشان می کند "شنبه هفته جاری ۲۱ فروردین ماه، مدیر مدرسۀ نورالهدی در بندرعباس، بدون هیچ مقدمه ای با جمع کردن دانش آموزانِ آن مدرسه ، از آنان درخواست نمود تا ارتباط خود با آتنا بهمنی، دختر نوجوان سما بهمنی فعال حقوق بشر دربند را سریعا قطع کنند."

 

این سامانه خبری گزارش داد "در تماس اعتراضیِ خانواده بهمنی با مدیرِ آن مدرسه و تاکید بر لزوم توضیح وی در این مورد، مدیریت مدرسه راهنمایی نورالهدی این موضوع را به خواست مسولان بالاتر عنوان داشته و ذکر نمودند که با پا در میانی وی تنها به آتنا بهمنی این اجازه داده شده که بیاید و بدون شرکت در کلاسها، امتحان پایان سال خود را بدهد و بعد از آن نیز از این مدرسه علیرغم اینکه دانش آموز نمونه سه ساله اخیر بوده اخراج می شود."

 

دختر سما بهمنی، کمتر از ۱۴ سال سن دارد  و اساسا نقشی در فعالیت های مدنی و حقوق بشریِ خانواده نداشته است.

 

لازم به ذکر است این فعال حقوق بشریِ دربند، بارها بدلیل فعالیت های مدنی و تهیۀ گزارش از موارد نقض حقوق بشر و واکنش های مردمی نسبت به آن و انتشار آن در سامانۀ «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، دستگیر و محکوم شده بود.

 

وی اکنون به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به شش ماه حبس تعزیری و همینطور فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز به شش ماه حبس تعزیری، جمعاْ یک سال زندان محکوم شده است.

همزمان، نیروهای امنیتی در تداوم فشار فزاینده خود بر فعالان حقوق بشر، مانع از ادامه اشتغال پدر کیوان رفیعی،  دبیرکل سابق مجموعه فعالان حقوق بشر شدند.

 

گزارش هرانا خاطرنشان می کند نیروهای امنیتی از تداوم اشتغال پدر کیوان رفیعی در یکی از دانشگاههای استان گلستان ممانعت بعمل آوردند و روزشنبه ۲۵ فروردین ماه، بدون هیچ واهمه ای دلیل خود برای ممانعت از اشتغال پدر آقای رفیعی را، فعالیت های فرزند ایشان اعلام کرده و بدون طی هیچگونه روال اداری و قانونی به فعالیت وی در دانشگاه پایان دادند.

 

 این اقدام غیرقانونی در حالی صورت می گیرد که هیچ اتهامی در این خصوص مطرح نیست و نامبرده نیز فاقد هرگونه سوابق فعالیت سیاسی یا اجتماعی است.

 

از یازده اسفندماه سال گذشته نیز، خواهر کیوان رفیعی، به بهانه فعالیتهای برادرش، در بند ۲ الف محبوس می باشد.

 

گزارش دیگر این پایگاه اینترنتی، از شعارنویسی بر دیوار منزل پدری ابوالفضل عابدینی، یکی دیگر از فعالان حقوق بشر دربند خبر می دهد.

 

این گزارش ها هشدار داد  به نظر می رسد موج فشار و آزار و اذیتِ خانواده ها و بستگانِ زندانیانِ سیاسی، عقیدتی، مطبوعاتی و مدنی، وارد ابعاد جدیدتری شده است.

 

 

دیدار اعضای کانون مدافعان حقوق بشر از خانواده های زندانیان سیاسی

Posted:



 

 

 

 

 

 

 

اعتراض جمهوری اسلامی به وجود پارازیت های مزاحم بر روی شبکه های ماهواره ای

Posted:

اعتراض جمهوری اسلامی به وجود پارازیت های مزاحم بر روی شبکه های ماهواره ای

جرس: صدا وسیمای جمهوریِ اسلامی در نامه‌ای خطاب به ریاست اتحادیه مخابرات جهانی، به ارسال پارازیت بر روی «اینتل ست» و شبکه‌های ماهواره‌ای خود اعتراض کرده و سیگنال‌های مزاحم را "خلاف حقوق ملل و اصل بیان آزاد اطلاعات" ذکر دانست.

 

این درحالیست که مقامات جمهوری اسلامی تا کنون  اتهامات وارده به خود پیرامون ارسالِ پارازیت بر روی امواجِ ماهواره ای «هات برد» و «یوتل ست» و نقض قوانین بین‌اللملی را بدون پاسخ گذاشته و مسئولیتی بر عهده نگرفته است.

 

به گزارش فارس، بخش امور بین‌الملل سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، روز گذشته با ارسال نامه ای به رئیس اتحادیه مخابرات جهانی، جمهوری اسلامی را یکی از اعضای فعال، مهم و تاثیرگذار اتحادیه مخابرات جهانی معرفی کرده و "سوابق روشن و قانون‌گرایانه و عاری از تخلف آن را" مورد تاکید قرار داد.

 

صدا و سیمای جمهوری اسلامی، همچنین در نامه خود مدعی شد "موارد اختلال و پارازیت در شبکه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را ارائه کرده و خواستار محکومیت این اقدامات از سوی این مرکز جهانی شد.

 

بر اساس این گزارش، نامۀ صدا و سیمای جمهوری اسلامی، برنامه‌های شبکۀ بی‌‌بی‌سی فارسی را نیز "مغایر با نظم و امنیت داخلی جمهوری اسلامی" ذکر کرده و از سکوت این اتحادیه جهانی در قبال این فرستنده تلویزیونی، شدیدا انتقاد کرد.

اعتراض ایران به بی بی سی، مبتنی بر ماده یک کنوانسیون ۱۹۳۶ ژنو و معاهده ۱۹۶۷ فضای ماوراء جو اعلام شده که پخش برنامه برای مردم هر سرزمین به‌منظور ترغیب آنها به اعمال مغایر نظم و امنیت داخلی‌ یا تبلیغات به قصد تحریک یا ترغیب به تهدید صلح، ممنوع است.

 

جمهوری اسلامی از سکوت رییس اتحادیه مخابرات جهانی در قبال پخش تصاویری که به زعم مقامات ایران "مخل امنیت داخلی و حاکمیت ملی، تحریک به آشوب، تشویق به شورش و درگیری با ماموران پلیس، حمایت از اقدامات تروریستی و حتی آموزش مواد انفجاری به بینندگان" است ، شدیدا گله گرده است.

 

لازم به ذکر است، بعد از ارسالِ پارازیت های مخرب و دامنه دار از سوی ایران برای اختلال بر شبکه های ماهواره ایِ سیاسی طی یک سال اخیر، چندی پیش سخنگوی اتحادیۀ بین المللی مخابرات، از شواهد و مستنداتِ "تلاش عمدی و آگاهانه ایران برای ایجاد وقفه در پخش برنامه‌های ماهواره‌ای" خبر داد و متعاقب آن، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند به ارسال پارازیت روی شبکه‌های بین‌المللی ماهواره‌ای پایان دهد.

 

بهمن ماه سال گذشته نیز، مدیران سه‌ رسانه بین‌المللی بی‌بی‌سی، دویچه‌وله و صدای آمریکا، در بیانیه ای مشترک، به  پارازیت‌های ارسالی از سوی ایران بر روی شبکه‌های خود عتراض کردند.

 

مخابرات ایران ارسالِ پارازیت از طرف خود را رد کرده و برخی رسانه های خبری، ارسالِ این پارازیت های قوی و بسیار مضر برای سلامتی شهروندان را از طرف سپاه پاسداران ذکر کرده بودند.

 

ژیلا بنی یعقوب برندۀ جایـــزه جهانیِ آزادی بیـــان شد

Posted:

ژیلا بنی یعقوب برندۀ جایـــزه جهانیِ آزادی بیـــان شد

جرس: در جریان برگزاریِ ششمین دورۀ مسابقات بین‌المللی بهترین وبلاگ‌های دویچه‌وله، سازمانِ گزارشگران بدون مرز جایزۀ ویژه آزادی بیان را به ژیلا بنی‌یعقوب، فعال حقوق زنان و صاحب وبلاگ "ما روزنامه نگاریم" اهدا کرد.  

 

به گزارش پایگاهِ رسمی گزارشگران بدون مرز، ژیلا بنی یعقوب که از نخستین وبلاگ‌نویسان مدافع آزادی بیان در ایران می باشد، در وبلاگ خود که اکنون در ایران فیلتر می باشد، به مسائل روز ایران و به ویِژه موضوعات اجتماعی و حقوق زنان می پرداخت و امسال برندۀ این جایزۀ بین المللی شد.

 

این گزارش خاطرنشان می سازد بنی یعقوب و همسرش (بهمن احمدی امویی)، هزینه سنگینی برای تعهدات حرفه‌ای خود پرداخت کرده‌اند و سازمان غیردولتی گزارشگران بدون مرز مفتخر است این جایزه را به وی اهدا کند و به نام او از همه‌ وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران ایرانی زندانی و یا مجبور به ترک کشور شده در ماه‌های گذشته تقدیر نماید.

 

ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی ٣٠ خرداد سالِ گذشته به همراه دهها تن از روزنامه نگاران، در تهران و در پی اعتراضات مردمی به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری اسلامی ایران، دستگیر شدند. وی در تاریخ ٢ شهریورماه با سپردن وثیقه آزاد شد اما همسرش که هم اکنون در مرخصی چند روزه بسر می‌برد، به پنج سال زندان محکوم گردید.

 

ژیلا در نامه‌ای که بر روی سایت گزارشگران بدون مرز نیز انتشار یافت، خطاب به همسرش قول داد " که درد را به توان مقاومت" تبدیل کند.

 

سال گذشته سایت «تغییر برای برابری» و وبلاگ «زین جیانیا»،برنده جایزه ویژه آزادی بیان گزارشگران بدون مرز شدند.

 

بنا بر همین گزارش، امسال ایران بازهم در فهرست کشورهای دشمن اینترنت گزارشگران بدون مرز  قرار گرفت و مقام اول سانسور اینترنت در خاورمیانه  از ٢٢ خرداد را به دست آورد.

 

هم اکنون بالغ بر ٤٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگار و همکار مطبوعاتی در زندانهای ایران بسر می برند.

 

جنتی: انتخابات سال گذشته استثنایی‌ترین انتخابات در طول دوران انقلاب بود

Posted:

جنتی: انتخابات سال گذشته استثنایی‌ترین انتخابات در طول دوران انقلاب بود

دشمنان می خواستند ولایت فقیه و حكومت اسلامی را زیر سئوال ببرند! -

جرس: دبیر شورای نگهبان با ادعای اینکه "انتخابات سال گذشته استثنایی‌ترین انتخابات در طول دوران انقلاب اسلامی بود"، خاطرنشان کرد "دشمنان پیش از سال ۸۸ در داخل و خارج برنامه‌ریزی كرده بودند تا از این انتخابات بهره‌ ببرند و اصل نظام و ولایت فقیه و حكومت اسلامی را زیر سئوال ببرند."

 

به گزارش فارس، احمد جنتی روز گذشته در همایشی موسوم به «ولایت فقیه استمرار حركت انبیا»، که در بوشهر برگزار شد، مدعی گردید "آنها درصدد بودند پس از پیروزی در انتخابات، ولایت فقیه را تضعیف كنند و مطرح می‌كردند در صورت شكست، با جنجال آفرینی و ادعای تقلب، فضا را تغییر داده و انتخابات را زیر سئوال ببریم. "

 

عضو ارشد شورای نگهبان همچنین خاطرنشان کرد "دشمنان در تلاش بودند نتایجی را كه از جنگ تحمیلی به دست نیاورده بودند، در این انتخابات به دست بیاورند."

 

جنتی همچنین گفت "در هر انتخاباتی قانون حاكم است و قانون اساسی هم وظایف را مشخص كرده از این رو در جریان انتخابات مرجع رسیدگی به شكایات و قانون اساسی مشخص بود و شورای نگهبان به شكایات رسیدگی می‌كرد. "

 

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه "نقشه دشمنان، برای رهبری روشن بود و ایشان می‌دانستند كه دشمنان به دنبال براندازی نرم هستند"، مدعی شد "لذا ایشان در نوروز سال گذشته حضور حداكثری در انتخابات را تاکید کرده و كلید واژه دشمنان یعنی ادعای تقلب در انتخابات را پیش‌بینی كرده بودند."

 

جنتی همچنین خاطرنشان کرد: "در جریان افتتاح مجلس، یكی از سخنرانان عنوان كرد اگر قرار باشد آرا مردم خدشه دار شود اعتماد مردم از بین می‌رود، از این رو از مدت‌ها قبل این موضوع تقلب در انتخابات مطرح بود."

 

دبیر شورای نگهبان، سلطنت طلبان، بهائیان، مجاهدین، ملی مذهبی‌ها، نهضت ملی، مشاركتی‌ها، كمونیست‌ها و سكولارها را از جمله گروه‌هایی دانست كه "برای آشوب جمع شده بودند وهدف مشترك آنها این بود كه حكومت اسلامی نباید در ایران باشد و این موضوع خواسته همه آنها بود. "

 

جنتی در پایان متذکر شد: "مقام رهبری بارها و بارها نسبت به این جریان روشنگری می‌كردند و درهمه صحنه‌های انتخابات با قاطعیت ایستادگی كردند و حتی نمایندگان معترض به نتیجه انتخابات را نیز به حضور پذیرفتند و آنان نظارت خود را با ایشان مطرح كردند. "

 

آیت الله جنتی به موارد مستند و ارائه شدۀ تخلفات انتخاباتی و همچنین نحوۀ برخورد با انتقادات و اعتراضاتِ وارده به انتخابات، اشاره ای نکرد.

 

 

بررسی مسایل روز در دیدار سیدحسن خمینی با آیت الله صانعی

Posted:



جرس:سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی با آیت‌الله صانعی دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش ایلنا،در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی ضمن ابرازخرسندی از دیدار مجدد با آیت‌الله صانعی گزارشی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (س) ارایه کرد.

در ادامه این دیدار ،حضرت آیت‌الله صانعی، نقش نوه گرانقدر امام (س) دربسط و گسترش اندیشه‌های فقهی حضرت امام را ستود و اظهار داشت: تاکنون زحمات ارزشمندی در خصوص اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی حضرت امام (س) صورت پذیرفته است اما بنده معتقدم پیرامون نوآوری‌های فقهی و اصولی حضرت امام باید تحقیق و بررسی بیشتری صورت پذیرد.

گفتنی است در پایان این دیدار مسائل و مشکلات روز کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 

ابراز نگرانی خاتمی از فشار بر زندانیان سیاسی در برائت از افراد و جریانات

Posted:

ابراز نگرانی خاتمی از فشار بر زندانیان سیاسی در برائت از افراد و جریانات

عواملی هستند كه نمی‌خواهند روزنه گشوده ‌تر شود و فضا را بسته می‌طلبند -

 

گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، حجت الاسلام و المسملین سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از نخبگان اجتماعی و دانشگاهی، با ابراز نگرانی شدید از برخی اخبار مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن برخی برای اعلام برائت از برخی شخصیت‌ها و جریانات و ابراز کردن مطالبی بر خلاف نظر و عقیده خود گفت:« همچنین شنیده شده است که اگر این مطالب اجباری بیان نشود آزادی محدود آنان باردیگر سلب خواهد شد، همچنین شنیده می‌شود كه بجای بازكردن فضا و اجرای قانون اساسی در جهت آزادی‌های اساسی احزاب و فعالیت‌های سیاسی برنامه‌هایی در جهت محدود كردن بیشتر فعالیت احزاب و افراد در دست تهیه و اجرا ست.»
 
خاتمی تاکید کرد:«این شیوه‌ها فقط می‌تواند فضا را تنگ‌تر، دلها را از همدیگر دورتر كند و باعث رشد كینه و بدبینی شود و راه را برهرگونه حركت به سوی تلطیف فضا ببندد و باز هم می‌گویم كه اگر چنین شود بیش از همه به نظام جمهوری اسلامی جفا شده است و حاصل كار، تهیه خوراك تبلیغی مسموم علیه جمهوری اسلامی و افزایش التهاب عمومی است.»
 
وی ابرازامیدواری کرد كه «خیرخواهان مؤثر در جریان امور بكوشند تا با محدود كردن شیوه‌های نامطلوب و آزادی هر چه بیشتر افراد و نیز بازشدن فضای سیاسی. هم حق و حرمت مردم و دفاع از منافع و كرامت شهروندان را پاس بدارند و هم فضا را به سوی لطافت بیشتر رهنمون شوند.»
 
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ندای خیرخواهی صلاح و اصلاح همچنان باقی است و اجتناب از خشونت و فراهم آوردن فضای تبادل نظر و نقد و گفتگو و فعالیت مؤثر همگان در جهت آبادانی و آزادی میهن و دستیابی به هدفهای بلندی كه برای پیشرفت كشور و تقویت مردم‌سالاری سازگار با دین در متن انقلاب و مورد مطالبه ملّت بزرگ بوده است، راه منحصر به فرد تأمین مصلحت انقلاب و كشور و مردم و مورد نظر همه آنان است كه صلاح و خیر جامعه و نظام را طالبند.»
 
مردم محورند
 
 
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« جمهوری اسلامی بدین معناست که در آن هم مردم مبنا و محورند و هم ملاك و معیار رابطه میان اعضاء جامعه بخصوص حكومت و مردم، ارزش‌های اسلامی و معنوی به خصوص عدالت و اخلاق است.»
 
وی تاکید کرد:«در این مدت سی سال نیز این ملّت بزرگ علی‌رغم همه مشكلات درونی و بیرونی گامی از اهداف مورد نظر واپس ننهاده است و هر هزینه‌ای را نیز برای تأمین خواستهای بلند خود پرداخته است.»
 
رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «امروز این جامعه پویا بیش از هر زمان نیاز به آرامش، نزدیكی دلها به یكدیگر در عین تكثر و تنوع دارد»، اظهار داشت:«ملاك وحدت و همدلی نیز حركت در چارچوب قانون اساسی و تأمین منافع و مصالح ملّی است كه در شعارهای روشن مردم در دوران انقلاب و پس از آن تجلّی داشته است.»
 
ایران نیازمند همگان است
 
وی ادامه داد:«ایران نیازمند تلاش و توان همه فرزندان خود است، اجتناب از خشونت پافشاری بر شرع و قانون و بخصوص قانون اساسی به عنوان یك كل جامع. احترام به مردم و حقوق آنان و تلاش برای ایجاد رونق اقتصادی و بسط و تعمیق عدالت واقعی و دفع خطرات و تهدیدات از جمله اموری است كه می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌برداری از همه ظرفیت‌ها در جهت امنیت و پیشرفت و سرافرازی باشد و اینهمه در پرتو همدلی و همراهی میسر است.»
 
خاتمی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، گفت:«متأسفیم كه طی ماههای گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بیشتر جریاناتی در جهت ایجاد افتراق و تشدید كینه‌ها و بدبینی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه كوشیدند و وضعیتی كه در درجه اول زیانش متوجه اصل نظام و نیز ایران و ایرانی است پیش آمد.»
 
داور اصلی قانون اساسی
 
وی ادامه داد:«تلطیف فضای جامعه و عبور از وضعیت امنیتی به سوی فضای سیاسی سالم كه در آن آزادیهای اساسی مورد احترام بوده و داور اصلی قانون اساسی باشد می‌توانست و می تواند امید را نسبت به آینده بیشتر كند.»
 
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«پیشتر هم گفته‌ام كه انتظار بوده و (هست) كه سال جدید را با كاسته شدن از فشارهای امنیتی و توقف برخوردهای نامطلوب و آزادی زندانیان و باز شدن فضای سیاسی آغاز كنیم و در آستانه سال نو نیز نشانه‌هایی هرچند اندك از این تغییر فضا و روش و رویه به چشم می‌خورد كه موجب امیدواری در بخش‌های مهمی از جامعه بود.»
 
خاتمی با بیان اینکه «به نظر می‌رسد كه عواملی هستند كه نمی‌خواهند این روزنه گشوده‌تر شود و فضا را بسته می‌طلبند»، گفت:«اولاً كه در آستانه سال نو شاهد احضار افراد تازه و بازداشت آنان بودیم. ثانیاً از آزادی محدود و مشروط بسیاری از كسانی كه در بند بسر می‌برند خبری نشد ثانیاً اندكی نیز كه با ضمانت‌ها و وثیقه‌های بسیار سنگین به میان خانواده بازگشته‌اند خیلی زود دوباره روانه بازداشتگاه می‌شوند.»
 
رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«آیا اینها نشان از آن ندارد كه علی‌رغم تدبیر و صلاح‌اندیشی خیرخواهان نظام و ایران و مسئولان اصلی؛ كسانی هستند كه مانع تغییر فضا به سوی همدلی می‌شوند؟»

باز هم بی تدبیری

Posted:



رضا رئیسی -

 

امر بدیهی در معادلات دیپلماتیک که تعریف کننده رفتارها و داد و ستدها میان کشورها است و دولتها بر اساس آن چینش رفتاری خود در تقابل و تفاهم با دیگر دولتها را مد نظر قرار میدهند نفع آوری  و تامین کنندگی ارتباطات برای منافع ملی کشورشان است.

 

متاسفانه اتخاذ سیاستهای غلط و ساده انگارانه که بر تمامی سطوح عمل ورزی ما در موضعگیرهای  داخلی و خارجی  متبلور است دستگاه دیپلماسی ما را دچار نوعی سردرگمی و انفعال نموده و اینگونه است که سیاستگذاران دیپلماسی کشور با عدم تشخیص بهنگام چالشها و فرصتها صدمات زیادی را بر بدنه اقتصادی، اجتماعی کشور تحمیل نموده اند.

 

از نمونه های بارز اینگونه تصمیمات  کوته نظرانه که ناشی از افق دید محدود و دایره بسته دید ورزی مسئولین است عدم تشخیص درست مولفهای تاثیر گذار بر رفتار کشورهای قدرتمند در ارتباط  با ما و تعاریف خاص آنان از چینش روابط  در تقابل و تفاهم با ما بر اساس منافع مشترک و تعریف شده بین آنهاست.

 

به عنوان مثال در این روزها شاهد برگزاری کنفرانس امنیت هسته ای به میزبانی کشور آمریکا بودیم که تمامی قدرتهای بزرگ جهانی حضور فعالی در این عرصه داشتند و بر سر موضوعات مختلفی بحث و تبادل نظر صورت گرفت و بدیهی بود که مسئله ایران از موارد مهم مطرح شده در این کنفرانس باشد.

 

تریبون های رسمی داخلی مثل همیشه در ابتدا سعی بر القای عدم اهمیت این کنفرانس و کوچک شمردن آن داشتند زیرا از تبعات انعکاس موضعگیری جمعی قدرتهای بزرگ بر تحریم کشور بر افکار عمومی واهمه داشتند؛ قبل از این پالسهای دریافتی آنان نیز خبر دهنده موضعگیری همسان و همراه قدرتهای بزرگ بر تحریم اقتصادی مضاعف بود؛ اما به ناگاه ورق برگشت و سر تیتر خبری آنان بر عدم همراهی کشور چین و ذوق زدگی زائد الوصفی از این خبر بود.

 

چگونگی این خبر و میزان صحت و سقم آن بماند که ما عادت به ساختن کوهی از کاهی داریم و مخاطب داخلی را در سیطره خبری خود می دانیم و گمان می بریم هر چیزی که از خروجی خبری ما به بیرون می آید از سوی مخاطب بدون هیچ کنکاشی از جانب او مورد قبول واقع می شود، اما مسئله اصلی اینجاست که مجددا مسئولین کشور، دلخوش به این تغییر رفتار مقطعی و آنی کشور چین در عدم همراهی با تحریم ها شده اند و آن را پیروزی خود قلمداد می کنند!

 

بنابر آنچه گفته شد هر کشوری بر اساس منافع تعریف شده و به زبان ساده حساب دو دو تا چهارتائیش است که موضع گیری می کند و بر اساس سنجش سود و زیان برای منافع ملی از مهره های اثر گذار خود در عرصه روابط بین الملل بهره می جوید با نگاهی ساده به میزان مبادلات کشور چین و آمریکا و داد و ستد این دو غول عرصه اقتصاد جهانی واضح و مشخص است که علیرغم روابط اقتصادی پر حجم و یکسویه چین و ایران (چیزی در حدود یکصد میلیارد دلار) و منفعت عظیم کشور چین از این داد و ستد (خصوصا که کفه ترازو به شدت و به شکلی نا متعارف به سمت چین سنگینی می کند) این مسئله قابل قیاس با حجم مبادلات چین با آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ اروپائی که متفق القول بر تحریم ما هستند نیست و در نهایت همانطور که در گذشته شاهد بودیم در آخرین لحظات و بهنگام عمل، چین نه همراه و همگام ما که در مقابل ما و بر علیه ما خواهد بود.

 

متاسفانه نا پختگی ما باعث شده  کشورهائی چون چین و روسیه همواره از این عدم دور اندیشی ما سوء استفاده نموده و تا آخرین لحظات با تصمیمات متعارض و یکی به نعل و یکی به میخ نه تنها ما را در حالت آچمز قرارمی دهند بلکه ما چون بازیچه ای هستیم برای امتیاز گیری آنان در عرصه سهم خواهی متقابل قدرتهای بزرگ، بدین سان است که ما تامین کننده منافع آنانیم به بهترین وجه و کمترین هزینه و به قول خودمانی کجا بروند بهتر از اینجا! آنان نه رفیق غار هستند و نه شریک راه تا جائی با برگ  برنده ای به نام  ما بازی می کنند که تامین کننده منافعشان باشیم  و در بزنگاه های خطیر ما را به حال خود رها می کنند و از پی خود میروند.

 

 مسلما" تا زمانی که نوع نگاه ما به مسئله سیاست خارجی مبتنی بر ساده انگاری و نابردباری تعامل گریزانه باشد عاید ما جز بازیچه دست منفعت طلبان بودن نخواهد بود و هر روز بیشتر از دیروز هزینه ها و لطمات جبران ناپذیری از این نوع رفتار گریبانگیر ما خواهد بود.

 

 

  *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست.