جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واكنش به ایده احمدی نژاد مبنی بر ازدیاد نسل

Posted:



 

جرس: رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی گفت: ازدیاد نسل باید در توجه به تامین زندگی شهروندان و نسل جوان و توجه به اشتغال آنها باشد.


محمدتقی رهبر در گفت و گو با خبر آنلاین درباره ایده رئیس جمهور درباره ازدیاد نسل و سکوت علماء و روحانیون در قبال این موضوع، افزود:اصل موضوع و توسعه نسل مسلمان ها  اصل مطلوبی است چون در حدیث از رسول اکرم(ص) است که ایشان به ازدیاد نسل مسلمان ها در قیامت مباهات می کند.

وی با اشاره به استراتژی وهابیت درباره توسعه نسل ،ادامه داد: با توجه به اینکه وهابیت و برخی گروه های منحرف استراتژی توسعه نسل  را برگزیدند تا بتوانند در 20 سال آینده در ایران نفوذ کنند. اگر استراتژی نظام این موضوع است این موضوع باید در کنار خدمات رسانی و اداره زندگی شهروندان و نسل جوان و توجه به اشتغال آنها باشد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس،خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که ما همزمان نتوانسته ایم برای اشتغال و مسکن جوانان برنامه ریزی کنیم،ازدیاد جمعیت برای ما مشکل ساز خواهد بود و اگرمساله مدیریت نشود، این توسعه خطرناک است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند سیاست دو فرزندی توطئه غربی ها برای تسلط بر مسلمان ها است،اظهار داشت:تا جایی که بنده استنباط کرده ام مشکل است که این موضوع را  توطئه بدانیم.همانطور که مسوولان ما خود به این رسیدند که جمعیت کشور را کنترل کنند.

 

مشاور ارشد رئیس‌جمهور: از نامه احمدی‌نژاد به اوباما بی‌اطلاعم

Posted:



جرس: مشاور ارشد رئیس جمهور از محتوای نامه رئیس جمهور به اوباما اظهار بی اطلاعی کرد.

به گزارش مهر مجتبی ثمره هاشمی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود : در موقع مقتضی محتوای نامه رئیس جمهور منتشر خواهد شد.

ثمره هاشمی هم چنین در پاسخ به این سئوال که چه زمان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا خواهید کرد، گفت: شب گذشته رئیس جمهور در مورد آن مفصل صحبت کردند و همان طور که اعلام کردند هم اکنون تفاهماتی با مجلس در حال انجام است تا انشاءالله زمینه را برای انجام همکاری برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها فراهم کند.

تصویب پنج لایحه مهم قضایی در سال جاری

Posted:



بررسی لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی به اتمام رسید -

 

جرس: معاون پارلمانی وزیر دادگستری با اعلام اینکه پنج لایحه و طرح مهم قضایی باقی مانده از سال گذشته در کمیسیون قضایی، امسال به تصویب می رسد گفت: تمامی تغییرات و بررسیهای لایحه حمایت از خانواده به اتمام رسیده و بزودی برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

عبدالعلی میرکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پنج طرح و لایحه مهم قضایی از سال گذشته هنوز به تصویب نرسیده است، اظهار داشت: قانون مجازاتهای اسلامی در سال گذشته در کمیسیون قضایی تصویب شد که به دنبال ایرادهای گرفته شده از سوی شورای نگهبان اکنون این قانون در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه آیین دادرسی کیفری برابر با اصل 85 با تصویب کمیسیون به شورای نگهبان ارجاع می شود، گفت: این آیین نامه تا چند هفته آینده برای اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال می شود.

میرکوهی یکی از جنجالی ترین لایحه های کمیسیون قضایی مجلس در سال 88 را لایحه حمایت از خانواده دانست و افزود: تمامی تغییرات و بررسیهای این لایحه در این کمیسیون به اتمام رسیده و بزودی گزارش آن برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

وی افزود: آیین دادرسی دیوان عدالت اداری هم در کمیسیون قضایی رو به پایان است و بزودی برای تصویب به صحن علنی ارائه می شود.

میرکوهی با اشاره به اهمیت لایحه پیش فروش در کمیسیون قضایی مجلس گفت: در صورت تصویب این لایحه و اجرایی شدن آن جرائمی اعم از کلاهبرداریهای زمین و ملک و ساخت مسکن تا حد قابل توجهی کاهش می یابد که بررسیهای نهایی آن در کمیسیون قضایی در حال انجام است و بزودی به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

وی گفت: در تدوین این لایحه مهم تمامی دستگاهها اعم از وزارت مسکن، شهرداری تهران، دستگاههای قضایی و دفاتر اسناد سازمان ثبت مشارکت داشته اند.

میرکوهی افزود: امیدواریم با تصویب نهایی این پنج لایحه مهم چالشها و کمبودهای قانونی موجود تا حدودی مرتفع شود.

سبزها بیدارند

Posted:

???? : طراح سبز

سبزها بیدارند

وزیر ارشاد دلیل بازداشت جعفر پناهی را ساخت فیلمی در مورد حوادث بعد از انتخابات اعلام کرد

Posted:

وزیر ارشاد دلیل بازداشت جعفر پناهی را ساخت فیلمی در مورد حوادث بعد از انتخابات اعلام کرد

جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پیگیری موضوع دستگیریِ جعفر پناهی، کارگردانِ بازداشتی توسط آن وزارتخانه خبر داد و علت بازداشتِ وی را- از قول وزارت اطلاعات- ساختِ فیلمی پیرامون حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ذکر کرد.

 

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در حاشیه جلسۀ امروز چهارشنبۀ هیئت دولت، در جمع خبرنگاران پیرامون پیگیری های وزارت ارشاد در مورد علت دستگیری و وضعیتِ جعفر پناهی، خاطرنشان کرد:

"ما موضوع دستگیری پناهی را از مسوولان قضایی و امنیتی پیگیری کردیم و آنها نیز توضیح دادند که این موضوع یک مسئله امنیتی است و جنبه امنیتی دارد ."

 

این مقام دولت دهم تصریح کرد: "مقامات امنیتی اعلام کرده اند که این کارگردان در حال ساخت فیلمی علیه نظام و بحث‌های مربوط به حوادث اخیر بوده و این فیلم به مسائل بعد از انتخاباتِ ریاست جمهوری دامن‌زده است."

 

مقامات قضائی جمهوری اسلامی، در مصاحبه های مختلف، دلایل دستگیری و ادامه بازداشت پناهی را "غیرسیاسی" اعلام کرده بودند؛ اما شاهدان و منابع مطلع، از در دست تهیه داشتن فیلمی در رابطه با وقایع پس از انتخابات و بازداشتگاه کهریزک، توسط وی خبر دادند.

 

جعفر پناهی، سینماگر برجسته و مطرح بین المللیِ ایران، اوایل بامداد یازدهم اسفندماه ۸۸ پس از یورش نیروهای امنیتی به منزلش به همراه خانواده و ۱۲تن از مهمانانش - از جمله دو سینماگر- بازداشت شد که آنها موقتا آزاد شده، اما پناهی همچنان بدون ملاقات، بلاتکلیف و در شرایط سخت سلول انفرادی به سر می‌برد.

 

تاکنون هزاران تن از هنرمندان، نویسندگان، سینماگران، فعالان سیاسی و حقوق بشری و همچنین روشنفکرانِ ایرانی و خارجی، نسبت به دستگیری و ادامه بازداشتِ این سینماگرِ مستقل ایرانی و حامیِ جنبش سبز، ابراز نگرانی کرده اند.

 

بهروزی در گفت و گو با جرس: صدور حکم انحلال احزاب فقط در حیطه اختیار دستگاه قضایی است

Posted:

بهروزی در گفت و گو با جرس: صدور حکم انحلال احزاب فقط در حیطه اختیار دستگاه قضایی است

جرس: درحالیکه کمیسیون ماده ده احزاب در اقدامی یکسویه حکم توقف فعالیت های دو حزب بزرگ اصلاح طلب را صادر کرده است، مریم بهروزی، فعال اصولگرا و دبیرکل جامعه زینب، این اقدام را "فقط در حیطۀ اختیارات و وظایفِ دستگاه قضایی و بعد از طی مراحل قانونی" ذکر کرد.

 

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، مستقر در وزارت کشور، طی نشست روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماهِ خود، ضمن درخواست انحلالِ سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت ایران، کلیۀ فعالیت های این دو تشکل سیاسیِ اصلاح طلب را متوقف اعلام کرده و با ارسال نامه ای به دادسرای عمومی و انقلابِ تهران، انحلال این دو سازمان سیاسی را خواستار شده بود.

 

مریم بهروزی، نماینده سابق مجلس و دبیرکل تشکلِ اصولگرایِ «جامعه زینب»،  طی گفتگو با خبرنگار جرس، پیرامون نتیجۀ نشست روز دوشنبۀ کمیسیون ماده ده و اعلام توقف و درخواست انحلال مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت خاطرنشان کرد: "اصولا چنین ابلاغ، دستور، نتیجه گیری و حُکمی، فقط با دستور و حُکمِ دستگاه قضاییِ کشور و پس از طی کردنِ مراحل قانونیِ دادرسی و قضایی ممکن و قانونی است ."

 

ایشان در پاسخ به این سوالِ خبرنگارِ جرس پیرامون "جایگاهِ کمیسیونِ ماده ده احزاب در زمینۀ اعلام توقف یا انحلال احزابِ اصولگرا" اظهار داشت: "کمیسیون ماده ده احزاب- طبق قانون و با توجه به موارد تخلفِ صورت گرفته از سوی احزابِ مزبور- فقط می تواند در مورد انحلال یا توقف فعالیتهای آنها پیشنهاد ارائه کند و خارج از این روال نیز، قطعا غیر قانونی خواهد بود."

 

لازم به ذکر است در حالیکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، خواستار انحلالِ سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت و همچنین توقف کلیۀ فعالیت های این دو تشکل سیاسیِ اصلاح طلب شده، فولادگر، عضو سرشناس این کمیسیون، تا کنون از اظهار نظر درباره انحلال این دو تشکلِ اصلاح طلب از سوی کمیسیون ماده ده احزاب خودداری کرده است.

 

گفتنی است مریم بهروزی در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرده بود "نه موسوی نماد اصلاح‌طلبی است و نه اصولگرایی با احمدی‌نژاد شناخته می‌شود..."

 

وی چند روز پیش، یکی از مهمترین دلایل حمایت تشکل جامعه زینب از احمدی نژاد در انتخابات دهم را، "صرفا نظر مثبت رهبری بر روی ایشان" ذکر کرده بود.

 

 

گزارش جرس از دیدار بهارانه و سبز با عبدالله نوری

Posted:



جرس: دیدار بهارانه و سبز با حجت الاسلام و المسلمین عبدالله نوری از بزرگان وحامیان مصمم وتیزبین جنبش سبز وجریان اصلاحات  با حضور گسترده فعالان سیاسی و حامیان جنبش سبز "اسیران جنبش سبز که در مرخصی و خارج زندان هستند " روزنامه نگاران و دانشگاهیان " روحانیون و فعالان جنبش دانشجویی " احزاب و تشکل های اصلاح طلب و اعضای دولت اصلاحات " فعالان سیاسی اهل تسنن " فعالان جنبش زنان ،معلمان و کارگران درمنزل عبدالله نوری برگزار شد.

 

بنا به گزارشهای رسیده به جرس، در این دیدار که روز گذشته انجام شد،  حاضرین پس از تجدید دیدار پیرامون مسائل ومشکلات امروز ایران در حوزه های مختلف سیاسی ،اقتصادی، فرهنگی و بین المللی به گفتگو نشستند و در خصوص آینده جنبش سبز و راه های تاثیرگذاری بیشتر و به موقع آن تبادل نظرکردند.

حاضرین در این دیدار سبز و بهارانه با تاکید بر اهمیت همگرایی و همدلی رهبران جنبش سبز بر موضع گیری و نقش آفرین به موقع و قاطع این بزرگان در تمام حوزه هایی که امروز کشور را در بحران فرو برده تاکید کردند.

در ادامه با توجه به دغدغه ها ونگرانی های فراوان جنبش سبزنسبت به فشار های روزافزون به مردم خصوصا فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ارتباط مستمر، منظم و رودررو وبی واسطه رهبران و فعالان جنبش سبز با تمام اقشار جامعه خصوصا طبقه محروم و زحمتکش در تمام شهرها و روستاها جهت بیان دغدغه ها و نگرانی های جنبش سبز نسبت به ظلم و بی عدالتی فراگیراین دوران که ریشه در سوء مدیریت و فساد گسترده در اداره کشور دارد تاکید فراوان شد .

در این دیدار بر اهمیت شکل گیری شبکه های گسترده اجتماعی در سراسر کشور برای رساندن پیام و خواست جنبش سبز به اقصی نقاط کشور وامکان ارتباط این شبکه ها اجتماعی برای رساندن پیامی واحد و شفاف و موثر در فضای مجازی تاکید شد.

براساس گزارش خبرنگار ما همزمان با دیدار روز گذشته حضور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در اطراف منزل عبدالله نوری چشمگیر بود.

انتشار خبر انحلال جبهه مشارکت شانتاژ خبری است

Posted:



جرس: سخنگوی حزب مشاركت انتشار خبر انحلال این حزب اصلاح‌طلب قبل از تایید این موضوع و اعلام رسمی آن به حزب را در رسانه‌ها جوسازی و شانتاژ خبر دانست.

 

حسین كاشفی در گفتگو با ایلنا با بیان اینكه جبهه مشاركت هیچگونه خبر رسمی در خصوص انحلال این حزب دریافت نكرده است گفت: در صورتی كه چنین مساله‌ای مطرح باشد باید اول به سازمان و حزب اعلام شود و انتشار این موضوع به این شكل در رسانه‌ها چیزی جز جوسازی و شانتاژ خبری نیست.

سخنگوی حزب مشاركت با بیان اینكه برای انحلال یك حزب باید یكسری مراحل طی شود اظهارداشت: بر فرض اینكه چنین درخواستی از سوی كمیسیون ماده 10 احزاب به دادسرا تحویل داده شده باشد طبق قانون برخوردها باید در چارچوب قانون و بر مدار قانون صورت بگیرد طبق قانون احزاب حق دفاع برای هر تشكل و حزبی وجود دارد بنابراین قبل از روشن شدن مسائل، درج خبر انحلال در رسانه‌ها بیانگر مقاصد خاص آنهاست.

وی در ادامه با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه روز گذشته جبهه مشاركت در رابطه با مسائل خارجی و داخلی در خصوص صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریكا و تهدید ایران به حمله اتمی با بیان اینكه استراتژی جبهه مشاركت دموكراسی در داخل و صلح در جهان است گفت: مواضع ما بر اساس حفظ منافع ملی و تمامیت ارضی و حقوق مردم است و صحبت‌های اخیر اوباما مغایر این استراتژی است چراكه این تهدید بیش از آنكه بر ضد دولت ایران باشد به ضرر ملت ایران است و اوباما باید هرچه زودتر از مواضع خود نسبت به ملت ایران عذرخواهی كند.

كاشفی بحث در خصوص قانون انتخابات و قانون احزاب را از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه حزب مشاركت عنوان كرد و گفت: نظرات پیشنهادیمان در خصوص قانون انتخابات و قانون احزاب را به كمیته تخصصی ارجاع داده‌ایم كه پس از گزارش شورای مركزی نظراتمان را به مراكز ذی‌صلاح و مجلس شورای اسلامی اعلام می‌كنیم.

سخنگوی حزب مشاركت تنگ‌نظری‌هایی كه بر دانشگاهیان و دانشجویان در حق استفاده آنها از ادامه تحصیل روا می‌شود را از نگرانی‌های حزب مشاركت و دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه حزب دانست و گفت: نگران محرومیت دانشجویان از تحصیل و اساتید از تدریس هستیم.

وی با تاكید بر اینكه تحریم اساتید از تدریس و انتقال تجربیات آنها به دانشجویان را محكوم می‌كنیم گفت: اگر مسوولان نتوانند اساتید و دانشجویانی را كه با آنها هم نظر نیستند تحمل كنند جامعه به سوی تك‌صدایی پیش می‌رود و این را مغایر قانون اساسی كه مروج آزادی بیان است می‌دانیم.

صدور حکم اعدام برای یکی از بازداشت شدگانِ عاشورای ۸۸

Posted:



جرس: یکی دیگر از بازداشت شدگانِ عاشورایِ خونین سالِ گذشتۀ تهران، به محاربه متهم و به اعدام محکوم شد.

 

به گزارش پایگاهِ اینترنتی «تا آزادی زندانیان سبز»، خانم مطهره بهرامی، یکی از بازداشت شدگان روز عاشورا که ماههاست در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود، روز عاشورا به اتفاق همسر، پسر، دوستِ  و همچنین دوستِ همسرش بازداشت شده بود که به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، توسط دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

 

این سامانه خبری همچنین خاطرنشان کرد مطهره بهرامی مدتی با زندانیان بهایی و سپس روزنامه نگاران زندانی هم سلول بوده و اکنون به بند زنان زندان اوین منتقل شده و پرونده وی نیز، در مرحله تجدید نظر است.

 

هم اکنون محسن و مهدی دانشور، همسر و پسر مطهره بهرامی و همچنین ریحانه حاج ابراهیم که به همراه وی دستگیر شده بودند، کماکان در بازداشت به سر می برند.

 
هنوز از جزئیات دقیق پرونده و وضعیتِ فعلیِ وی، خبری منتشر نشده است.
 

مراجع قضایی جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای نه تن از بازداشت شدگانِ روزِ عاشورا خبر داده بودند که فعال دانشجویی، محمدامین ولیان، از همین افراد می باشد.

 

در جریانِ حوادثِ خونینِ عاشورای تهران و یازده شهرِ دیگر، نیروهای انتظامی، یگان ویژه پاسداران و لباس شخصی ها، گروه زیادی از عزاداران حسینی و سوگوارانِ هفتمین روز درگذشتِ آیت الله العظمی منتظری را به خاک و خون کشیدند.

 

 

ابقای یزدی در دبیرخانه خبرگان

Posted:



 

جرس: در جلسه هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري  يزدي در سمت رياست دبيرخانه اين مجلس ابقا شد.
 

به گزارش ايلنا،جلسه هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري امروز با حضور حضرات آيات هاشمي رفسنجاني، شاهرودي، محمد يزدي، صادق آملي لاريجاني، دري نجف‌آبادي، سيد احمد خاتمي و ابراهيم رئيسي، در دفتر رئيس مجلس خبرگان رهبري تشكيل گرديد.
 

در اين جلسه پس از طرح موضوعات فرهنگي و سياسي كشور و مسائل بين‌الملي، هر يك از اعضاي هيات رئيسه ديدگاه‌هاي خويش را بيان كردند.
هم‌چنين ضمن ابقاء آيت‌‌الله يزدي در سمت رياست دبيرخانه، برنامه‌هاي سال‌ جاري مجلس خبرگان مطرح ومورد بحث و بررسي قرار گرفت.