جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دو کوهنورد آمریکایی زندانی در ایران هم اعتصاب غذا می کنند

Posted:



جرس:سارا شورد و جاش فتال، دو نفر از سه روزنامه‌نگار و کوه‌نورد آمريکايی که در مردادماه سال گذشته در مرز عراق و ایران بازداشت شده و به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برند، در ملاقات اخیرشان با دیپلمات‌های سفارت سوئیس در ایران اعلام کردند که قصد دارند به اعتصاب غذا دست بزنند.

 

 

به گزارش فردا، این سه کوهنورد روز پنج‌شنبه گذشته و پس از آخرین دیداری که در آبان‌ماه با سفیر سوئیس داشتند، بار دیگر با مقامات سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران به شمار می‌رود در زندان اوین به مدت چهل دقیقه دیدار کردند، اما اطلاعات چندانی در مورد وضعیت سلامت خود ندادند.

 

این در حالی است که مادران سارا شورد و جاش فتال که در اسفندماه به مدت کمتر از یک دقیقه با فرزندان خود تماس تلفنی داشتند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده‌اند که سارا شورد که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود، از بیماری زنانه و افسردگی رنج می‌برد و شین باوئر از ناحیه معده دچار دردهای شدید است.

 

سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله، روز نهم مردادماه به هنگام سياحت در خط مرزی عراق و ايران وارد خاک ایران و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

 

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در دی‌ماه سال گذشته گفته بود این افراد «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده‌اند و قوه قضاییه جمهوری اسلامی آن‌ها را محاکمه خواهد کرد.

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در بهمن‌ماه سال گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره این سه آمریکایی زندانی گفته بود: «یک گفت‌و‌گوهایی می‌شود که اگر بشود یک مبادله‌ای انجام دهیم؛ ما دوست نداریم کسی در زندان باشد ولی بالاخره این افراد تجاوز مرزی کرده‌اند و جرم‌شان آشکار است، ولی آن ایرانی‌هایی که در زندان‌های آمریکا هستند هیچ جرم معلومی ندارند.»

 

پس از این گفت‌وگوی تلویزیونی، ایالات متحده انجام هرگونه مذاکره با ایران برای مبادله این سه کوهنورد بازداشت شده را رد کرد.

 

همچنین حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، نیز روز پنج‌شنبه بیستم فروردین‌ماه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیون انگلیسی‌زبان دولت ایران، «پرس‌تی‌وی»، گفت مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ایران با سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا همکاری می‌کردند و اسناد و مدارک این موضوع به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

 

خانواده‌های این سه کوهنورد و وزارت امور خارجه آمریکا همواره ارتباط اين سه کوهنورد را با سازمان اطلاعاتی آمريکا رد کرده‌اند.

دیدار احمدی نژاد از زیمبابوه افتضاح سیاسی و اهانت به مردم ستمدیده ایران است

Posted:

دیدار احمدی نژاد از زیمبابوه افتضاح سیاسی و اهانت به مردم ستمدیده ایران است

دعوت از یک پشه برای درمان بیماری مالاریا! -

 

 جرس:جنبش تغییر دموکراتیک زیمبابوه، به رهبری مورگان چانگیرای، نخست وزیر این کشور از سفر محمود احمدی نژاد به هراره به شدت انتقاد کرده و آن را اهانت به مردم ستمدیده ایران دانسته است.
  
این جنبش که با رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه در قدرت سهیم است، سفر رئیس جمهوری ایران را یک "افتضاح سیاسی بزرگ" دانست.
 احمدی نژاد روز پنجشنبه برای گفتگوهای تجاری و شرکت در یک نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری وارد زیمبابوه شد.
او علاوه بر زیمبابوه از اوگاندا هم دیدار خواهد کرد.
جنبش تغییر دموکراتیک زیمبابوه دعوت از آقای احمدی نژاد برای شرکت در نمایشگاه سرمایه گذاری را به "دعوت از یک پشه برای درمان بیماری مالاریا" تشبیه کرد.
این جنبش در بیانیه خود افزود: "سفر احمدی نژاد نه تنها توهین به مردم زیمبابوه که توهینی آشکار به دموکراسی و مردم ستمدیده ایران است."
این حزب در بیانیه خود، آقای احمدی نژاد را به جنگ افروزی، نقض آشکار حقوق بشر و نابودی صداهای معترض متهم کرده و گفته است که حضور وی در زیمبابوه تصویری نادرست در مورد این کشور به جهانیان ارائه می دهد.
به گزارش بی بی سی ، اعضای دولت به رهبری مورگان چانگیرای، نخست وزیر و رهبر حزب جنبش تغییر دموکراتیک گفته اند که در مراسم رسمی که  احمدی نژاد در آنها حضور دارد شرکت نمی کنند.
به رغم انتقاد مخالفان، رابرت موگابه ضمن استقبال از  احمدی نژاد، حمایت قاطع کشورش را از برنامه هسته ای ایران اعلام کرد.
 موگابه علت فشار غرب بر ایران و زیمبابوه را "موضع گیری اصولی" دو کشور در عرصه های داخلی و بین المللی عنوان کرد.
ایران و زیمبابوه همزمان با سفر  احمدی نژاد یازده سند همکاری امضا کردند.
آقای احمدی نژاد علاوه بر این از یک کارخانه نساجی در شهر هراره، پایتخت زیمبابوه بازدید کرد.
هشتاد و سه درصد سهام این کارخانه به صندوق بازنشستگی وزارت جهاد کشاورزی ایران تعلق دارد.
او همچنین از یک کارخانه مونتاژ و ساخت تراکتور که به وسیله سه شرکت ایرانی در هراره تاسیس شده است، بازدید کرد و کلید اولین تراکتور مونتاژ شده را به آقای موگابه هدیه کرد.
اوگاندااز اعضای غیردائمی شورای امنیت  دیگر مقصد محمود احمدی نژاد در سفر او به آفریقاست.
 

امتناع سربازان وظیفه از خدمت در سپاه و نیروی انتظامی

Posted:

امتناع سربازان وظیفه از خدمت در سپاه و نیروی انتظامی

جرس:اکثر افراد و واجدین شرایط خدمت وظیفه عمومی که برای تقسیم نیرو و مشخص شدن محل و یگان خدمتی خود به میدان سپاه تهران و سازمان وظیفه عمومی مراجعه می کنند متقاضی گذراندن دوره سربازی خود در ارتش می باشند و از خدمت در نیروی انتظامی و سپاه پاسداران امتناع می ورزند.

 

 

منابع خبر جرس با اعلام این خبر می افزایند: با توجه به مزایا و تسهیلاتی که سپاه و نیروی انتظامی نسبت به ارتش برای سربازان دارد این نکته موجب تعجب و بعضا خشم مسوولان تقسیم نیروها گردیده به طوری که در برخورد با سربازان از ویژگیهای این نهادها و ومزیتشان برای آنها سخن میگ ویند و آنها را ترغیب به خدمت در سپاه و علی الخصوص نیروی انتظامی نموده  و بعضا تهدید می کنند که ممکن است آنها را به نقاط مرزی و یا بد آب و هوا بفرستند.

 

شایان ذکر است که سپاه و نیروی انتظامی در پی سرکوب اعتراضات مردمی پس از انتخابات 22 خرداد وجهه خود را نزد افکار عمومی از دست داده است و به همین علت سربازان و به خصوص افراد تحصیل کرده شرایط سخت و تغذیه بسیار بد ارتش را به این دو نهاد ترجیح می دهند.

زندانیان گمنام

Posted:

???? : محسن موسوی

زندانیان گمنام

کسی از زندانیان گمنام خبر دارد؟

Posted:



اطلاع رسانی کمترین کاری که می توان انجام داد -

جرس: زندانیان گمنام، عنوانی است که برای افرادی که پس از انتخابات 22 خرداد دستگیر و بازداشت شدند و کمتر کسی از آنها اطلاع دارد، اختصاص داده شده است.

 

نگرانی های زیادی در رابطه با وضعیت و شرایط نگهداری از آنها در زندانها وجود دارد. از آنجا که خانواده های آنان تحت فشار مضاعف هستند، از بیم جان عزیزانشان حتی اسامی و شرایط نگهداری آنان را اعلام نمی کنند.

گزارش خبرنگاران جرس از تهران حاکی است که اوین هر روز شاهد حضور خانواده هایی است که برای کسب خبر از عزیز در بندشان روزهاست که از صبح تا شب مهمان درهای بسته و ماموران غیر مسئول اوین هستند.

این طرح که توسط محسن موسوی انجام شده، امروز در تحول سبز به چاپ رسید، نشان از نگرانی افکار عمومی برای این عزیزان است: کسی از زندانیان گمنام خبر دارد؟

شاید فراخوانی این طرح برای اطلاع رسانی تنها کاری است که می توان در حال حاضر انجام داد.

اولین تماس تلفنی عبدالله یوسف‌زادگان با خانواده

Posted:



جرس:عبدالله یوسف‌زادگان پس از یک هفته از انتقالش به بازداشت‌گاههای تهران در تماسی تلفنی با خانواده از سلامتی خود و تداوم بازداشتش در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

 

 

به گزارش کلمه این نخبه فرهنگی ۴۰ روز پیش در تهران بازداشت و به سلولی انفرادی در بازداشتگاهی در مشهد منتقل شده بود؛ در حالیکه خانواده‌اش با اتمام بازجویی‌ها در مشهد انتظار آزادی او را می‌کشیدند، هفته پیش به زندان اوین تهران منتقل شد و بازجویی‌های وی ادامه دارد.

 

پیش از این ۱۸۵ تن از المپیادی‌ها و نخبگان دانشگاهی کشور و جمعی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی این دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی نخبه کارشناسی ارشد حقوق شدند.
 

تفهیم اتهام  تازه به عمادالدین باقی: انتشار کتاب واقعیتها و قضاوتها

Posted:

تفهیم اتهام  تازه به عمادالدین باقی: انتشار کتاب واقعیتها و قضاوتها

هدی یگانه -

 

 

همسر باقی به جرس گفت :" یک شنبه این هفته و همزمان با تولد عمادالدین باقی چهار ماه بازداشت او به پایان می رسد در حالی که دو ماهه دوم را بدون قرار در زندان نگهداری شده و باید آزاد باشد و در تمام این چهار ماه او در سلول انفرادی و پس ازآن در سلول بسته بدون هرگونه امکانات و حتی بدون داشتن کاغذ و قلم بوده است."

 

 

 وی اظهار داشت: اتهام اولیه باقی، مصاحبه با آیت الله منتظری بود که از پس از فوت او از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد. در پایان اسفند 88 با رای بازپرس پرونده قرار باقی به وثیقه تبدیل شد اما او همچنان بدون قرار و غیر قانونی در زندان نگهداری شد تا اینکه هفته گذشته اتهام تازه ای مبنی بر نگارش کتاب "واقعیت ها و قضاوت ها "که مربوط به 21 سال پیش است به او تفهیم شد. در حالی که این اتهام مشمول مرور زمان شده است و طبق ماده 173 آیین دادرسی کیفری نه تنها از تاریخ وقوع آن مدت هاست می گذرد بلکه از اولین اقدام تعقیبی هم 15 سال گذشته است. زیرا همسر باقی می گوید :" او یک بار در سال 74، یعنی 15 سال گذشته، احضار و در این باره بازجویی شد و تعقیب این اتهام متوقف شد و با مرور زمان اساسا طرح این بحث منتفی است."

 

 

 گفتنی است گفتنی است عمادالدین باقی در سال 77 پس از آنکه بيش از پنج جلد كتاب در صدها هزار‏ ‏تيراژ و نيز مقالات و جزوات و اخبار كذبى ،عليه فقيه و مرجع عاليقدر آيت الله العظمى منتظرى انتشار يافت ، اقدام به انتشار این کتاب نمود.

 

 

در مقدمه کتاب وی ‏ یادآور شده بود که به رغم درخواستهاى مكرر علاقمندان و مقلدان ايشان مبنى بر پاسخگويى‏ ‏به آنها، حضرت آيت الله منتظرى به منظور رعايت مصالح انقلاب و اسلام و حفظ‏ ‏حرمت روحانيت از اين كار ابا داشته و ترجيح دادند كه قربانى اين همه بى عدالتى‏ ‏و ستم شوند ولى از حق مسلم و قانونى خويش استفاده نكنند.

 

باقی خاطر نشان کرده بود که این کتاب در سال " 1371 " تهيه شده بود.اين كتاب در برگيرنده بحثى مستند و علمى از‏ ‏صلاحيتهاى عالى سياسى و اخلاقى و فقهى آیت الله منتظرى است.
 

 

همسر باقی گفت: بر اساس این گزارش ،از سوی دیگر شعبه بازپرسی مستقر در زندان اوین ، آخرین دفاع را درباره این اتهام هم از باقی اخذ و اعلام کرده است کار باقی در دادسرا پایان پذیرفته است.

 

فاطمه کمالی با اعلام این مطلب گفت:" بازپرس پرونده در مورد اینکه همسرش دو ماهه دوم بازداشت موقت خود را بدون قرار در سلول بسته 240 گذرانده به باقی گفته است: او در حال گذراندن دوره محکومیت ناتمام خود در سال 1387 است والا از نظر این شعبه باقی از 24 اسفند ماه 1388 تاکنون باید آزاد باشد."

 

همسر باقی با ابراز تعجب از این موضوع گفت:"باقی دردوره دوم بازداشت خود در سال 1386که به بهانه یک سال حکم اجرا نشده راهی زندان شده بود در 17 مهرماه 1387و پس از گذراندن یک سال زندان در حالی که به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب دچار عارضه جسمی شدید شده بود، سه هفته مانده به پایان محکومیت خود با دستور دادستان وقت تهران به مرخصی دو هفته ای می آید و یک هفته باقی مانده از محکومیت خود را نیز با دستور قاضی حداد به زندان طی نامه ای، آزاد می ماند. در همان زمان سخنگوی قوه قضائیه، آقای جمشیدی نیز در جمع خبرنگاران خبر آزادی آقای باقی را اعلام می کند.

 

وی می افزاید : جالب است که اکنون برای نگه داشتن باقی در زندان ، یک هفته مانده به پایان دوره حبس باقی در دوره قبلی زندان را به یاد می آورند. بر فرض که در آن زمان مرخصی باقی به مدت یک هفته تا آزادی اوتوسط قاضی حداد تمدید نشده بود( که هرگز چنین نیست )، اکنون باقی دو ماه است که بدون هیچ توجیه و با قرار وثیقه در زندان و آن هم در سلول بسته است، نه یک هفته.

 

کمالی ادامه می دهد: اگر برفرض به خاطر آن یک هفته باقی مانده، دوره محکومیت می گذراند چرا در بند 240 که حتی بدتر از بند 209 است و در شرایط سخت و بدون امکانات به سر می برد و جز یک پتو و یک جلد قرآن چیز دیگری ندارد و در بند عمومی نیست و حتی از حق داشتن تماس تلفنی ساده با خانواده و یا ملاقات حضوری محروم است؟ این در حالی است که طبق نظر پزشکان زندان در این مدت بیش از 1600 عدد قرص به باقی داده اند و این نشانگر این است که علی رغم وضعیت روحی خوب باقی به لحاظ جسمی و پزشکی او شرایط خوبی ندارد و نه تنها از جهت قانونی که از لحاظ جسمانی هم نباید در زندان باشد."

 

همسر باقی ابراز امیدواری کرد با وجود گذشتن این چهارماه و پایان رسمی بازجویی در اواخر سال 88 و اخذ آخرین دفاعیات و نیز تبدیل قرار به وثیقه توسط بازپرس پرونده در پیش از آغاز سال جدید، به بازداشت باقی خاتمه داده شود.

 

عمادالدین باقی،نویسنده و پژوهشگر ، علاوه بر تحصیل تحصیلات دانشگاهی 12 سال سابقه تحصیل در علوم حوزوی دارد. از او بیش از 20 جلد کتاب منتشر شده است و دارای مقالات متعدد در نشریات گوناگون است.

 

 وی عضو شورای سردبیری روزنامه خرداد و توس بوده و سردبیری روزنامه جمهوریت را به عهده داشته است. او به خاطر فعالیت ها و تحقیقات حقوق بشری برنده چندین چایزه بین المللی در زمینه حقوق بشر است که آخرین آن از سوی بنیاد مارتین آنالز بوده است.


باقی موسس و چهار سال رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان بوده و همچنین انجمن پاسداران حق حیات نیز به همت وی  تاسیس شده است.

 

چند کتاب باقی به دلیل عدم انتشار در ایران در مصر و لبنان به چاپ رسیده است از جمله دو کتاب او در زمینه اعدام و قصاص.

 

هفت کتاب باقی در دولت احمدی نژاد در ارشاد ماند و اجازه چاپ به آن داده نشد.


این سومین باری است که او راهی زندان اوین می شود. پیش از این یک بار به مدت سه سال و باردیگر به مدت یک سال تحمل حبس کرده و نزدیک به 80 بار احضار و بازجویی داشته است.

 

باقی در روز هفتم دی ماه، فردای عاشورای خونین تهران  برای بار سوم بازداشت شد. به گفته همسر وی، عمادالدین باقی بوسیله حکمی که به امضای دادستان وقت تهران رسیده بود ( به تاریخ روز فوت آیت الله منتظری ) و با عنوان پيشگيري از حوادث پس از فوت آيت الله منتظري ، بازداشت شده است.
 

الهام: طرح بحث حکمیت، برای انزوای رهبری و ورود به فتنه بود

Posted:

الهام: طرح بحث حکمیت، برای انزوای رهبری و ورود به فتنه بود

افرادی که دم از دموکراسی می‌زدند، پس از انتخابات مقابل رای مردم ایستادند -

جرس: غلامحسین الهام، عضو شورای نگهبان، طرح مباحثی نظیر «حکمیت» را که گروهی از اصولگرایانِ منتقد دولت، جهت میانجیگری و برون رفت از وضع موجود مطرح کرده بودند، ورود به فتنه و در جهت "انزوای رهبری" دانست.

 

بعد از انتخابات ریاست جمهوریِ سال گذشته و در اوج اعتراضات صورت گرفته به آن، شخصیت هایی چون علی اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی و چند تن از افراد سرشناسِ جامعه روحانیت، در اواخر تابستان تصمیم گرفتند شورایی تحت عنوان «حکمیت»، در جهت "گفتگو با طرفین درگیر انتخابات و پایان مناقشات" تشکیل دهند. این تصمیم بنا به دلایلی، عملی نشد و آن شورا نیز هرگز تشکیل نگردید.

 

به گزارش سامانه خبری- تحلیلیِ «خبرآنلاین»، غلامحسین الهام، سخنگو و وزیر دادگستریِ دولت نهم، شامگاه چهارشنبه، یکم اردیبهشت ماه، در همایشی تحت عنوان «از مرتضی تا مرتضی» که به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان مرتضی مطهری و مرتضی آوینی در دانشگاه شیراز تشکیل شد، ضمن حمله به منتقدان اصولگرا و اصلاح طلبِ دولت، تلاشهای برخی اصولگرایان جهت پایان دادن به بحران های جامعه را، تلاش آنها "برای انزوای رهبری" دانست و خاطرنشان کرد: "آنها داعیه‌دار حکمیتی شدند که عین انحراف از مسیر و نیز ورود در فتنه است."

 

وی که در جمع اعضای بسیج دانشجوئی سخن می گفت، ضمن بیان اینکه "امروز شاهد ترورهای سلفی وابسته به جریان استکبار هستیم"، خاطرنشان کرد "مهم‌ترین رسالت بسیج دانشجویی روشن کردن مرزهای اسلام ناب است و شهید مطهری نیز، قربانی انحراف برخی مدعیان اسلام‌گرایی شد. وی قربانی گروه خودجوشی شد که عنوان خود را از قرآن گرفته بودند و خود را داعیه‌دار عدالت و پرچمدار اسلام و انقلاب معرفی می‌کردند."

 

الهام همچنین خاطرنشان کرد: "جنگ و دشمنی واقعی آمریکا علیه جمهوری اسلامی زمانی آغاز شد که اسلام، اساس نظام حکومتی ما شد."

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان، همچنین گفت "در دنیایی که شعار و ادعای غرب، آزادی عقیده است، جرم مردم بخشی از دنیا این است که می‌خواهند آزاد بیندیشند و به این علت به جنگ اتمی تهدید می‌شوند."

 

سخنگوی سابق دولت خاطرنشان ساخت "امروز آمریکایی‌ها به دنبال ارائه تئوری اسلام مدرن و متجدد در برابر اسلام اصیل و ناب هستند و در دوران اصلاحات شاهد عبور از اسلام در قالب نظام لیبرالی بودیم و امروز با گذشت چند سال از آن دوران، به علت بنیان‌های عمیق فکری اسلام، این جریان خود را به خوبی نشان داده است."

 

این فعال اصولگرایِ حامیِ دولت، بدون اشاره و رویکردِ جانبدارانۀ شورای نگهبان در سالهای اخیر و مواردِ گوناگونِ دخالت اعضایِ آن شورای منتخب رهبری در روند و نظارت بر انتخابات، ادعا کرد "شورای نگهبان یک ابزار مراقبت از اسلام ناب و قانون اساسی است، این افرادی هم که دم از دموکراسی می‌زدند، در جریانات پس از انتخابات مقابل رای مردم ایستادند. "

 

لازم به ذکر است این استادِ حقوق دانشگاهِ تهران، مصداقی از اظهاراتِ خود مبنی بر اینکه "چه کسی در جریان انتخاباتِ ریاست جمهوری مقابل رای مردم ایستادگی کرد"، ارائه ننمود.

 

 

گزارش تصویری - مراسم بزرگداشت مرحومه حمیده خیرآبادی

Posted:



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحقق فقط 15 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه دربخش بهداشت و درمان

Posted:



جرس: تنها 15 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه دربخش بهداشت و درمان محقق شده است.

 

 

دکتر علی رضا مرندی که در حال حاضراز اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است و سابقه وزیر بهداشت بودن را در کارنامه خود دارد در گفت و گوبا خبرآنلاین درباره ارزیابیش از اجرای برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان،افزود: متاسفانه تنها 15 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان محقق شده است و بند های مترقی و عدالت محوری که در برنامه وجود داشته است به درستی اجرا نشده است.

 

عضو کمیسون بهداشت و درمان درباره مصادیق تخلف از برنامه هم گفت: موارد عدیده ای است که همه اش را به خاطر ندارم اما کمیسیون بهداشت 47 سوال را در زمان وزیر سابق بهداشت به وزارتخانه ایشان ارسال کرد که دلایل اجرا نشدن چه بود که و جواب قانع کننده ای به کمیسون داده نشد.