جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اختصاصی/آنچه بر سوگوارانِ  مراسم چهلم آیت الله منتظری و تشییع جنازه همسر ایشان گذشت

Posted:



شرح ضرب و شتم و شکنجۀ فجیع تعدادی از بازداشت شدگانِ مراسم خاکسپاری همسر آیت الله منتظری -

جرس: در حالیکه تعدادی از بازداشت شدگانِ مراسمِ تشییع و تدفین همسر آیت الله العظمی منتظری کماکان در بازداشت به سر می برند، یکی از کسانی که بطور موقت و با وثیقه آزاد شده، گوشه ای از نحوۀ برخورد وحشیانه، ضرب و شتم، شکنجه های اعمال شده و اهانت های وارده از سوی ماموران را، برای سایت جرس شرح داد.

 

بانو ربانی، همسر مکرمۀ آیت الله منتظری، در ساعات اولیۀ بامداد یکشنبه هشتم فروردین ماه، در آستانۀ صدمین روز درگذشت همسرشان، دار فانی را وداع گفت که در جریان مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان، ماموران امنیتی و شبه نظامی، با ایجاد جو پلیسی و خفقان و همچنین ممانعت از برگزاری تشییع جنازه، دهها تن را بازداشت کردند که طبق گفته سعید منتظری- فرزند خانواده منتظری-  کماکان چند نفر از آنها در بازداشت به سر می برند و خبری از آنها در دست نمی باشد.

 

به گزارش شاهدان عینی و با استناد به اظهاراتِ تکان دهندۀ یکی از بازداشت شدگان مراسم تشییع جنازه همسر آیت الله منتظری در قم، ماموران امنیتی – انتظامی و لباس شخصی ها، افراد بازداشت شده را به طرز فجیعی مورد آزار و ضرب و شتم قرار داده، آنها را تهدید به مرگ کرده بودند.

 

 

اتهام؛ پوشیدن لباس مشکی و شرکت در مراسم تشییع جنازه

این شاهدِ بازداشت شده (با نام الف. م) که به اتهام شرکت در مراسم تشییع و پوشیدن لباس مشکی دستگیر و اکنون با قید وثیقه و بطور موقت آزاد شده، در شرح چگونگی بازداشت و نحوه برخورد ماموران اطلاعات نیروی انتظامی به جرس خاطرنشان کرد:

"پس از پایان مراسم به همراه تعدادی از بازداشت شدگان، ما را به پایگاه نیروی انتظامی نزدیک محل دفن همسر آیت الله منتظری و سپس به ستاد خبری آن نیرو حوالی ترمینال قم منتقل کردند. پس از پیاده شدن، با یک تونل انسانی از ماموران مواجه شدیم که می بایستی از وسط نیروهای باتوم به دست عبور می کردیم و آنها هم بی رحمانه از سر تا پای ما را با باتوم مورد ضرب قرار می دادند. "

 

 

ضرب و شتم، تهدید به مرگ، اهانت

این شاهد عینی، در ادامۀ شرحِ ماوقع آنچه در بازداشتگاه بر وی و دیگر بازداشت شدگان مراسم تشییع و تدفین همسر آیت الله منتظری رخ داده، به جرس گفت: "در آنجا نه تنها آب و غذا به ما ندادند، بلکه برای وضو گرفتن هم اجازه خروج از سلول را نمی دادند. در بازجویی ها نیز به طور مفصل کتک می خوردیم. پس از تهدیدهای فراوان گفتند شما را می خواهیم به دریاچه نمک قم پرتاب کنیم تا آنجا بمیرید. حتی سوار ماشین کردند و چشم بسته ما را حدود دو ساعت با ماشین بردند که هر لحظه احتمال می دادیم به دریاچه نمک نزدیک می شویم." وی همچنین ادامه داد: فردای آن روز، پس از انتقال به زندان ساحلی قم و انگشت نگاری، در جایی که شبیه قفس بود ما را زندانی کرده و پس از آن نیروهای حفاظت اطلاعات زندان حمله ور شدند و ما را به باد کتک گرفتند و رعایت جایی را هم نمی کردند. پس از مدتی دادستان قم آقای گنجی با محافظانش آمد و او هم با چوبی که در دست داشت ما را کتک زد.

 

 

کماکان گروهی در بازداشت و تحت فشارهای مضاعف

این شاهد عینی همچنین از ادامه بازداشت و انتقال خانم متقی (دختر معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در دوره اصلاحات) به زندان لنگرود قم خبر داده و مابقی بازداشت شدگان را موقتا آزاد (با قرار وثیقه) و با پرونده مفتوح اعلام کرد.

 

وی همچنین از ادامه بازداشت و شکنجۀ دو طلبۀ افغانی - که در جریان مراسم چهلم مرحوم آیت الله منتظری دستگیر شده بودند- خبر داد که طی چند روزِ گذشته، پدر آنها بر اثر ناراحتی های ناشی از خبر بازداشت و خبرهای شکنجه ای که به فرزندش وارد آمده، سکته کرد و پس از چند روز  از دنیا رفت.

 

سعید منتظری، فرزند آیت الله منتظری نیز، در گفتگو با خبرنگار جرس، ضمن تایید خبرضرب و شتم و آزار وحشیانۀ دو طلبۀ افغانی که در جریان مراسم چهلم آیت الله منتظری بازداشت شده بودند و اظهار تاسف نسبت به فوت پدر ایشان، از ادامه بازداشت تعدادی دیگر از دستگیر شدگان مراسم تشییع و تدفین مادرِ مرحومِ خود خبر داد.

 

 

بیاینۀ دفتر مرحوم آیت الله منتظری و اظهار تاسف از وقایع اخیر

دفتر و بیت آیت الله منتظری نیز، امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه ۸۹، طی صدور بیاینه ای پیرامون وقایع اخیر، "از کلیه بزرگوارانی که در مراسم تشییع - که بدون جنازه انجام شد - و همچنین مجالس سوگواری و شب هفت همسر مکرّمه و فداکار اآیت الله منتظری شرکت کرده و یا با ارسال پیام تسلیت و تلفنی اظهار محبت و همدردی نموده بودند"، تقدیر و تشکر نموده و نسبت به دستگیری هایی که بدون هیچ دلیلی، پس از مراسم خاکسپاری رخ داد و ادامه بازداشت گروهی از آنان، اظهار تاسف شدید کردند.

 

این بیاینه که توسط فرزندان و بیت  رهبر معنوی جنبش صادر و در سایت رسمی ایشان منتشر شد، همچنین خاطرنشان ساخت "تعدادی از بازداشت شدگان چهلمین روز ارتحال فقیه عالیقدر نیز، اکنون بیش از دوماه است که در بازداشت به سر می برند که امیدواریم مسئولین امر اجازه ندهند این کارهای ناشایست بیش از این ادامه یابد و افراد بی گناه، تنها به جرم شرکت در چهلمین روز ارتحال مرجع تقلیدشان و یا مراسم تشییع همسر مکرّمه ایشان در زندان باشند."

 

 

آیت الله مکارم: درآمد حاصل از جذب توریست آتش است!

Posted:



نمی‌توان هم مذهبی و هم سکولار و لاییک باشیم -

جرس:آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه «نباید به بهانه جذب توریست اجازه بی‌بند‌وباری داده شود » ، گفت : درآمد حاصل از این راه آتش است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تحقق جمهوری اسلامی برای ما ممکن است هزینه‌هایی در بر داشته باشد، ادامه داد: ما یا نباید بگوییم جمهوری اسلامی هستیم و یا اینکه الزامات چنین حکومتی را باید به صورت کامل بپذیریم.

به گزارش فارس آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در جامعه اسلامی در همه مسائل باید برنامه‌های اسلامی به مرحله اجرا گذاشته شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که با وجود تشکیل حکومتی اسلامی بدحجابی در جامعه وجود دارد و برخی از جلسات نیز با موسیقی و کارهای خلاف آلوده شده است.

وی که پیش از ظهر امروز در درس خارج خود در جمع طلاب در مسجد اعظم قم سخن می گفت ، ادامه داد : امام خمینی فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»، بنابراین در چنین نظامی همه مسائل باید اسلامی باشد.

مکارم شیرازی با بیان اینکه هم نمی‌توان جمهوری اسلامی و هم جمهوری دموکراتیک بود، افزود: نمی‌توان هم مذهبی و هم سکولار و لاییک باشیم، دو شمشیر در یک نیام نمی‌گنجد.

این مرجع تقلید هم چنین جنایات اخیر در کشور عراق را محکوم کرد و علت وقوع این مشکلات را نفاق برخی دولت‌های اسلامی دانست.
 

بیت آیت الله منتظری: اجازه ندهید مردم به جرم شرکت در مراسم ترحیم در زندان باشند

Posted:



جرس: بیت آیت الله منتظری با صدور بیانیه ای با تشکر از حضور علما و مردم در مراسم تشییع و ترحیم بانو ربانی، بار دیگرخواستار آزادی بازداشت شدگان این مراسم شد.

 


متن این بیانیه که در سایت رسمی دفترآیت الله منتظری به چاپ رسیده به شرح زیر است.

به نام خدا

 

من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق

حضور با سعادت مراجع عظام تقلید ، علمای اعلام ، فرهنگیان و دیگر عزیزان ملت شریف ایران


ضمن عرض سلام و ادب، از کلیه بزرگوارانی که در مراسم تشییع - که البته بدون جنازه انجام شد - و همچنین مجالس سوگواری و شب هفت درگذشت مادر عزیزمان بانو حاجیه خانم ربانی، همسر مکرّمه و فداکار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) شرکت فرمودند و یا با ارسال پیام تسلیت و یا تلفن اظهار محبت و همدردی نمودند، تقدیر و تشکر می‌نماییم و از خداوند کریم برای آنان طول عمر با عزّت و سلامتی خواستاریم.


در ضمن از دستگیری هایی که بدون هیچ دلیلی، پس از مراسم خاکسپاری مادر عزیزمان انجام شد، اظهار تاسف شدید می نماییم. لازم به ذکر است که هنوز تعدادی از آن عزیزان در بازداشت به سر می برند و بعضاَ مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.


همچنین یادآوری می کنیم که تعدادی از بازداشت شدگان چهلمین روز ارتحال فقیه عالیقدر اکنون بیش از دوماه است که در بازداشت به سر می برند.
امیدواریم مسئولین امر اجازه ندهند این کارهای ناشایست بیش از این ادامه یابد و افراد بی گناه، تنها به جرم شرکت در چهلمین روز ارتحال مرجع تقلیدشان و یا مراسم تشییع همسر مکرّمه ایشان در زندان باشند.

والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

 

تذكر مطهری و آرین‌منش به وزیر ارشاد در مورد ایران‌دخت و اعتماد

Posted:



جرس:دو تن از اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به توقیف دو نشریه اصلاح‌طلب تذكر دادند. علی مطهری و جواد آرین منش نمایندگان تهران و مشهد در تذكری كتبی به محمد حسینی وزیر ارشاد، علت توقیف روزنامه اعتماد و هفته نامه ایران دخت را جویا شدند. گفتنی است این دو نشریه اسفند ماه سال گذشته توقیف شدند و علی‌رغم شایعاتی مبنی بر انتشار مجدد روزنامه اعتماد‏، تاكنون این روزنامه منتشر نشده است.

تمجید خاتمی  از استقامت و صبوری عرب سرخی

Posted:



جرس: رئیس دولت اصلاحات شب گذشته به دیدار فیض‌الله عرب سرخی رفت.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، سیدمحمد خاتمی در این دیدار به تمجید از استقامت و صبوری این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همچنین خانواده او در طی مدت طولانی حبس وی پرداخت.

وی با ابراز تاسف از برخوردهای فراقانونی صورت گرفته با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، ابراز امیدواری کرد که سایر زندانیان سیاسی دربند نیز سریعتر به آغوش خانواده‌های خود باز گردند.
 













 

كیوان سپهر روزنامه‌نگار و گرافیست درگذشت

Posted:



جرس:آبتین سپهر، فرزند مرحوم سپهر ضمن اعلام این مطلب گفت:پدرم به دلیل عفونت ریوی و نارسایی كلیه صبح روز سه شنبه به دیار باقی شتافت.

 

به گزارش ایلنا و به گفته آقای سپهر، كیوان سپهر از دو سال قبل به بیماری نادری به نام،آرتروز رگ‌های شقیقه دچار شده بود و همین بیماری توان جسمی‌اش را شدیدا تحیلل برد به نحوی كه او از اوایل دی‌ماه در بیمارستان دی بستری شد.

مراسم تشییع پیكر زند‌ه‌یاد سپهر قرار است صبح روز پنج شنبه برگزار شود. آبتین سپهر گفت: ساعت و محل دقیق تشییع جنازه را به زودی به دوستان و یاران پدرش خواهد رساند.


كیوان سپهر، روزنامه‌نگار،گرافیست، ویراستار و مدیر انتشارات پرواز ششم تیرماه 1318 در شهر شیراز به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در همان شهر به پایان رساند و سپس در دانشكده روزنامه‌نگاری به ریاست دكتر كاظم معتمدنژاد در رشته‌ روزنامه‌نگاری، گرافیگ و علوم ارتباطات پذیرفته‌شد.

از سال‌های انتهایی دهه 40 وارد كار روزنامه‌نگاری شد و در نشریاتی چون نگین، تماشا و سپس در روزهای اوج انقلاب در روزنامه‌ كیهان به روزنامه‌نگاری پرداخت. شهرت عمده سپهر در گرفتن مصاحبه‌های جاندار است كه معروفترین آنها مصاحبه او با ژاك‌تاتی، كارگردان و بازیگر شهیر فرانسوی است.

پس از انقلاب او همكاری‌اش را با نشریاتی چون سروش،نگاه نو، كتاب هفته و برخی جراید دیگر ادامه داد و همزمان در سمت مشاور فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی به كار فرهنگی مشغول شد.

راه‌اندازی انتشارات پرواز و انتشار دو كتاب از نوشته‌های خود با عنوان‌های «یاد و تجلیل» و« لوح احترام» ازجمله كارهای سپهر به شمار می‌رود.

بهاء الدین خرمشاهی، او را خادم خادمان فرهنگ لقب داد كه شایسته چنین نامی بود بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب و تاریخ و حقوق از او و كارهایش در همیاری اهالی فرهنگ خاطره‌ها در ذهن دارند.

كیوان سپهر تجربه‌های خوبی در گرافیگ داشت و برخی از كارهای گرافیك نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران و هفته كتاب را او طراحی كرده كه با نام سهراب پارسی نقش خورده است.

در دوره مدیریت عطاء‌الله مهاجرانی و احمد مسجد‌جامعی، ازجمله مشاوران جدی و پی‌گیر و مورد اعتماد در بسیاری از امور فرهنگی و هنری بود. دبیری همایش پیوند‌های فرهنگی ایران و غرب آسیا از دیگر فعالیت‌های سپهر به شمار می‌رود.

او در سال‌های بعداز انقلاب به فكر راه اندازی انجمن ویراستاران ایران افتاد و توانست جمعی از شاخص‌ترین ویراستاران ایران را در مركز نشر دانشگاهی گرد آورد و حتی خود مدیریت اجرایی و دبیری این تشكل را به عهده بگیرد،اما این تشكل پا نگرفت و در نهایت در همان روزهای اولیه فعالیت متوقف شد و استمرار پیدا نكرد.

سپهر از دو سال قبل به یك بیماری نادر دچار شد، نكته‌ای كه كامران فانی، از دوستان و یاران همیشگی او، به او گفت كه تو آدم منحصر به فردی هستی و بنابر این بیماری منحصر به فردی گرفتی. بیماری كه نامش«آرتروز رگ‌های شقیقه» است و به گفته خود سپهر از هر 50 میلیون نفر یك تن به چنین بیماری دچار می‌شود.

او اما به همراه همسرش كه همدم تمامی سال‌های دور و نزدیكش بود، با روحیه‌ای مثال زدنی به مقابله با این بیماری پرداخت. تا اینكه در نهایت از دی ماه سال 88 بیماری او را از پای انداخت و در بیمارستان دی بستری كرد.
 

یک سال حبس الویری برای شرکت در راهپیمایی 25 خرداد

Posted:



جرس:وكیل مدافع مرتضی الویری اعلام كرد که دادگاه تجدیدنظر موكلم را به تحمل یكسال حبس محكوم كرد كه حبس یاد شده به مدت چهار سال تعلیق شده است.

 

دكتر عباس شیری با بیان این مطلب در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: اتهامات مرتضی الویری در پرونده تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت كشور و شركت در راهپیمایی 25 خرداد سال 88 بود كه دادگاه بدوی وی را از اتهام اقدام علیه امنیت كشور تبرئه كرد ولی در مورد دو اتهام دیگر، مرتضی الویری را به دو سال حبس و جریمه نقدی محكوم كرد.

وی خاطرنشان كرد: به دنبال اعتراض به رای دادگاه بدوی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد و شعبه‌ 54 دادگاه تجدیدنظر، موكل را از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه كرد ولی به دلیل شركت در راهپیمایی 25 خرداد، وی را به تحمل یكسال حبس محكوم كرد كه با توجه به سوابق موكل، حبس یاد شده به مدت چهار سال تعلیق شده است.


از آنجا که میزان مشارکت و حضور در راهپیمایی 25 خرداد میلیونی بر آورد می شود، ظاهرا باید در انتظار احکام تازه تری برای مردمی که در اعتراض به انتخابات مهندسی شده به خیابانها آمدند، بود.

گفتنی است بر اساس نص صریح قانون اساسی برگزاری تظاهرات بدون حمل سلاح آزاد است.

شوراها در دستور كار احزاب اصلاح‌طلب

Posted:



جرس:عضو شوراي عالي بنياد باران گفت: شركت يا عدم شركت اصلاح‌طلبان در انتخاب شوراها در دستور كار احزاب اصلاح‌طلب است.
 

عبدالله ناصري در‌گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، در تحليل خود از برخي مواضع چهره‌هاي اصولگرا مبني بر اينكه اصلاح طلبان در انتخابات شوراها شركت مي‌كنند اما به دليل عدم مقبوليت در جامعه توفيقي ندارند، گفت: تا امروز اصلاح‌طلبان جمع‌بندي مشخصي در خصوص مشاركت در اين انتخابات نداشته‌اند و قطعا اين مساله در دستور كار احزاب و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات است.
 

وي گفت: اگر تضمين جدي براي شفافيت در انتخابات آينده وجود داشته باشد، حضور مردم در آن چشم‌گير خواهد بود.


ناصري تاكيد كرد: طرح اين مسائل با اين نوع ادبيات در واقع دو هدف را پيگيري مي‌كند، يكي اينكه مطرح‌كنندگان آن مي‌خواهند با طرح اين مسائل زودهنگام جامعه را نسبت به مسائل اصلي‌تر كشور خصوصا مسائل اقتصادي بي‌تفاوت كنند.


عضو شوراي عالي بنياد باران ادامه داد: عدم وجود پاسخ مناسب در مورد مشكلات اقتصادي دليل روي آوردن زودهنگام برخي چهره‌هاي اصولگرا به بحث انتخابات شوراها ست.


عضو شوراي عالي بنياد باران خاطرنشان كرد: مشكلات اقتصادي و تبعات سوء سياست‌هاي اقتصادي دولت از نيمه دوم سال 88 و آغاز سال 89 خود را نشان داده ‌است ولي گروهي از آقايان با تحليل‌ها و توهمات غلط دست به ارائه تحليل‌هايي از اين دست مي‌زنند.


وي تاكيد كرد: شركت اصلاح‌طلبان در انتخاب آينده در دستور كار گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب است كه در جمع بندي مشخصي اعلام خواهد شد و با توجه به ميزان استقبالي كه از اصلاح‌طلبان در سطح جامعه وجود دارد قطعا در صورت وجود شفافيت در جامعه ، موفقيت آنها برد چشم‌گير‌تري نسبت به انتخابات شوراهاي قبلي خواهد داشت.

پیش ازاین محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به برنامه ریزی این سازمان برای انتخابات شوراها اشاره کرده بود.
 

افزایش نگرانی ها نسبت به وضعیت نصور نقی پور

Posted:



جرس: با گذشت یک ماه از بازداشت نصور نقی پور، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشری، آخرین خبرها حاکی از تحت فشار قرار گرفتن وی توسط بازجویان زندان اوین و وضعیت و سرنوشت نامعلوم وی می باشد.

 

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، این فعال حقوق بشری که در جریان یورش و دستگیریِ شبانۀ فعالان حقوق بشری در شامگاه یازدهم اسفندماه گذشته بازداشت شد، کماکان در بند دو الف سپاه در زندان اوین به سر می برد.

 

این گزارش خاطرنشان می سازد که نصور طی زمان بازداشتِ خود، چند تماس کوتاه تلفنی که با خانواده برقرار نموده و ایشان را از گرفتن وکیل و پیگیری پرونده منع کرده است که بنا به قرائن و شواهد به نظر می رسد این درخواست تنها تحت فشار بیان شده باشد.

 

عدم دسترسی به وکیل، مفتوح بودن پرونده در دادسرای ویژه در محل زندان اوین و عدم اطلاع رسانی در مورد وضعیتِ وی، سب ایجاد و تشدید نگرانی پیرامون این رونامه نگار و فعال حقوق بشر شده است.

 

هم اکنون دهها تن از فعالان حقوق بشریِ عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، مجموعه فعالان حقوق بشر و گروههای دیگر، در بازداشت و وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.

 

 

وضعیت نامعلوم یکی از فعالان حقوق بشر بعد از گذشت یک ماه

Posted:



سمیه اجاقلو یک ماه پیش توسط ماموران امنیتی اصفهان ربوده و به زندانی در تهران منتقل شد -

جرس: با گذشت بیش از یک ماه از ربایش و بازداشتِ سمیه اجاقلو، فعالِ حقوق بشر، کماکان از وضعیت جسمی- روحی، پرونده و سرنوشت وی اطلاعی در دست نمی باشد و همین سبب نگرانی خانواده و دوستانِ وی شده است.

 

این فعال حقوق بشریِ ساکن اصفهان، شامگاه سیزدهم اسفند ماه گذشته، در جریان یورش گسترده و سازمان یافتۀ ماموران امنیتی و دستگیریِ دهها تن از فعالان حقوق بشر و کنشگرانِ محیط مجازی، بازداشت و به بازداشتگاهی در تهران منتقل شد. در جریان این بازداشت ها که از ۱۱ تا ۱۳ اسفند ماه انجام پذیرفت، حدود چهل تن دستگیر شدند.

 

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، اجاقلو تنها یکبار به صورت تلفنی از محل نامعلومی در شهر تهران با خانواده خود تماس گرفته و بازداشت خود را اعلام کرده بود.

 

هنوز از سرنوشت و وضعیت جسمی- جسمی وی و دیگر فعالان حقوق بشریِ بازداشتی، خبری منتشر نشده است.