جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دانشجو و کنش اجتماعی

Posted: 07 Dec 2014 05:32 AM PST

علیرضا کفایی
سیاسیون و احزاب و جمعیتها و جبهه ها آنچنان که مورد نظرشان بوده است نتوانسته اند بر دانشجو و دانشگاه سیطره یابند

به نام خدا

" انسانها می کوشند تا جامعه ایی آزاد پدید آورند و اقتدار مطلق کهن پایه و کهن سنت را براندازند و به جای آن سنت هایی از کهنه و نو برقرار سازند که با معیارهای آزادی و انسانیت و تعقل هم آواز باشند و دیگر نمی خواهند پس بنشینند و کل مسئولیت حکومت جهانی را به اقتدار چند انسان واگذارند . انسانها برای پرهیز از درد و رنج گریز پذیر و دفع شر ظلم ، آماده قبول مسئولیت شده اند . " پوپر

در دورانی زندگی می کنیم که بی شک یکی از وجوه مشخصه آن تلاش در متقاعد ساختن همگانی است ، اما تا چه اندازه تلاشهای آشکار و نهان نتیجه بخش است ؟ و آیا به نتیجه مطلوب خواهیم رسید ؟

تردیدی نیست که دانشجو به دلیل اطلاق اسمی و هم شخصیتی و طرز تلقی جامعه که دانشجویان را در زمره نخبگان قرار می دهد ، محمل و گاهی هم مقصد حکومتها است .

حکومتها بنا بر تفکر و برداشت حاکمیتی خود و جهت تثبیت موقعیت و مرجعیت و نیز پیشبرد اهداف خود به دانشگاه نظر دارند و تلاش می کنند تا با شکل دادن به فکر و اندیشه دانشجویان حمایتها و کنشهای آنان را در راستای حاکمیت خود بدست آورند و از سوی دیگر مجموعه های سیاسی و احزاب و فعالان مدنی و اجتماعی نیز بر اساس خط و مشی سازمانی خویش به نحوی سعی می کنند از این محمل سود برده و با توجه به بینش و گرایش سیاسی خود ، له یا علیه حاکمیت ، در اندیشه دانشجو نفوذ نمایند و به نفع خود بهره برداری نمایند .

تلاش برای متقاعد ساختن دیگران نه تنها مذموم نیست بلکه از مشخصه های زندگی جمعی است و به نوعی گریز ناپذیر است زیرا هر فرد انسانی برای اثبات و هویت بخشیدن به خود ناچار است دیگران را به باوری برساند و متقاعد سازد تا او را و اندیشه اش را و شخصیتش را به رسمیت بشناسند و این عمل خود آگاه یا ناخود آگاه مستمراً در جامعه انسانی رخ می دهد .

دانشجو به دلیل همان نخبگی و برگزیدگی و سرآمد بودن و مورد نظر حکام و سیاسیون بودن بیش از دیگر آحاد جامعه در دایره کنش اجتماعی قرار می گیرد . سرباز ، بسیجی ، پاسدار ، کارمند ، کارگر و .... هر یک ملزم به انجام وظیفه ایی خاص هستند که از طرف حکومت و یا کارفرما معین می شود که شاید حتی با آن وظیفه در تعارض باشند ولی باید انجام دهند اما دانشجو در مرتبه ایی قرار میگیرد که فراتر از این دایره بسته علاوه بر وظیفه آکادمیک و رعایت هنجارها ، وظیفه راهبری و هدایت و آزادگی و بالندگی همان سرباز و بسیجی و پاسدار و غیر ذلک را نیر بر عهده دارد . اگر دانشجویی خود را از این عهده داری جدا سازد در واقع از هویت خود فاصله گرفته است . از اینرو تشکلهای دانشجویی یکی از وظایف خود را در این راستا تعریف می کنند و بر همین اساس مورد اعتماد و اقبال جامعه هستند و انتظار مردم از آنان حول همین محور اعتماد است تا راهی بیابند و از دردها و آلام جامعه بکاهند . و دانشجو اگر متعهد به این امر باشد سرآمد و راهبر جامعه بسوی آزادی و آزادگی خواهد بود . پر واضح است تشکلهایی مانند بسیج دانشجویی به واقع نمی توانند نقش یک تشکل صرف دانشجویی را داشته باشند بلکه ماموریت حفظ حاکمیت را بر اساس تدابیر حکام دارند و بیشتر نظر به اجرای اوامر دارند تا اندیشیدن و ارائه راهکار خروج از بن بستهای اجتماعی . اگر هم طرحی ، نظری و یا اقدامی می کنند اول حاکمیت را در نظر دارند .

در کنش اجتماعی و برای متقاعد ساختن دیگران هر چه مسائل مطروحه مهمتر و اساسی تر باشند حساسیت بیشتر است و از سوی دیگر مقاومت در برابر تغییر بیشتر و پذیرش سخت تر خواهد بود و اگر با انسانهایی دارای فکر و اندیشه مانند دانشجو روبرو باشیم دشواری کار دو چندان است . از اینروست که تا کنون حکومتها نتوانسته اند اهداف غیر انسانی خود را در دانشگاه پیاده نمایند و با مقاومت سرسختانه دانشجویان اهل تفکر و تدبر روبرو شده اند البته هیچگاه نا امید نشده اند و همچنان در صدد نفوذ در اندیشه دانشجو هستند و با ترفندهای مختلف سعی می کنند این پایگاه اساسی را از آن خود کنند چه با کادرسازی و تشکل سازی های موازی چه با تهدید و یا تطمیع ، اما ما حصل کار آنان در فراخنای تاریخ لااقل در یکصد سال اخیر در همه جوامع نتیجه منفی داشته است .

سیاسیون و احزاب و جمعیتها و جبهه ها هم آنچنان که مورد نظرشان بوده است نتوانسته اند بر دانشجو و دانشگاه سیطره یابند . و این از مشخصه های تفکیک ناپذیر دانشجو است که به واسطه در متن و بطن جامعه زیستن و آشنایی با مشکلات جامعه همیشه جلوتر از حکام و سیاسیون اندیشیده است و در واقع اندیشه سیاسی مستقل از جناح بندیها و حاکمیتها داشته است . البته نباید از نظر دور داشت که در مقاطعی از تاریخ ، جنبش دانشجویی در فرآیند کنش اجتماعی و جریان متقاعد سازی طرفینی با سیاسیون کاملاً هماهنگ شد و در همان مقاطع پیروزی ملی حاصل گردید از جمله در زمان دکتر مصدق و در جریان انقلاب اسلامی و پس از انقلاب در سال 76 که با جبهه اصلاح طلبان هماهنگ شدند .

این نشان می دهد که هرچه نوع باورها آشناتر باشد و منش سیاسی خالصتر باشد جاذبه اش هم بیشتر میشود .

ارسطو می گفت : ما گفتار نیک مردان را کاملتر و آسانتر از دیگران باور می کنیم . و منظورش مردان صاحب خصال حسنه بود . منش پاک و صادقانه سیاسی موثرترین وسیله برای متقاعد ساختن دیگران است . همان که دانشجویان در منش افرادی چون سید محمد خاتمی و یارانش در سال 76 یافتند و به این باور رسیدند که اصلاح طلبان درد مردم را می فهمند و برای رهایی از رنجهای جامعه تلاش می کنند لذا در این کنش اجتماعی متقاعد شدند که اصلاح طلبان را یاری دهند .

پس از این بود که اقتدارگراین دریافتند که یا باید دانشگاه و دانشجو را از حریت و وظیفه ذاتی خود جدا سازند و یا با فشار و تهدید از اقدامات آنان جلوگیری نمایند . اما آنچه را که آنها در نیافتند و اقتدارگرایی هیچگاه نخواهد نتوانست درک کند این بود که تهدید و محدودیت بوجود آوردن راه حل نیست و البته هیچ راه حلی هم برای متقاعد کردن دانشجو که به حاکمیت بپیوندد وجود ندارد چون ماهیت دانشجویی و ذات جنبش دانشجویی حق مداری و دفاع از مردم است نه حاکمیت و تعرض به آزادی و استقلال خود و مردم را بر نمی تابد و عکس العمل نشان می دهد .

اقتدارگرایان در پرداختن به اندیشه تهدید و تحدید علیه دانشجو و دانشگاه به نوعی به نظریه مارکس روی آوردند و برای مقابله با کنشهای دانشجویی خواسته یا ناخواسته در دام خطرناکی افتادند که رهایی از آن امکان ندارد و ضرب نظامی گری هم دردی از آنها دوا نخواهد کرد و آن این بود که چون مارکس پذیرفتند که " سیاست ناتوان " است .

" مهمترین نتیجه ایی که از نظریه مارکس در باب حکومت میتوان گرفت آن است که سیاست و تمام نهادهای قانونی و سیاسی و بالاخره کل مبارزات سیاسی ، هرگز اهمیت اولی نخواهند داشت . سیاست ناتوان است ..... گسترشهای سیاسی ، یا سطحی و بی مایه اند و با واقعیت ژرفتر نظام اجتماعی هماهنگ نیستند که در این صورت عاری از اهمیتند . یا آنکه این گسترشهای سیاسی تجلی گاه تحولی در زمینه اقتصادی و وضع طبقاتی میشوند که در اینصورت همانند آتشفشانها خصلت فوران می یابند و تبدیل به انقلابات میشوند . " جامعه باز و دشمنانش ص 359

ولی آیا برای جلوگیری از تعامل و کنش میان اصلاح طلبان و جنبش دانشجویی می توان آنها را متقاعد ساخت که از سیاست دست بشویند و اساساً آیا با زبان تهدید با دانشجو سخن گفتن ثمری خواهد داشت ؟ شاید بهتر باشد اقتدارگرایان یکبار دیگر تاریخ را تورقی نمایند تا به مضرات کار خود وقوف یابند و از این تهلکه خطرناک رها شوند .

" در کنش متقابل، ارزیابی و قضاوت درباره کنش های دیگران و سپس تنظیم رفتار بر اساس قضاوت خود مورد توجه قرار می گیرد. ما با قضاوت های ارزشی خود تصمیم می گیریم که ارزش هایی مانند نیکی، زیبایی، انسان بودن، یا مخالف آن یعنی زشتی، وحشی گری،گستاخی و...را به موضوع مورد ارزیابی مان نسبت دهیم یا از وی سلب نماییم. قضاوت های ارزشی نوعی از کنش متقابل هستند که بوسیله درک و فهم مشترک نمادها امکان پذیر می شود. "

تصور نمی شود کنش اقتدارگرایان در برابر دانشجویان همراه با قضاوت مثبت جامعه دانشگاهی و بالطبع قاطبه مردم باشد و بدینصورت ، رویارویی اقتدارگرایی و جنبش دانشجویی در آینده مجدداً وارد فاز نظامی خواهد شد و فجایعی دیگر خواهد آفرید مگر اینکه اقتدارگرایان دست از خود خواهی و خودکامگی و انحصارطلبی بردارند و حقوق دانشجویی و احزاب را به رسمیت بشناسند و با رویکرد اصلاح طلبی و حق قائل شدن برای مخالف بدون تقلب و تغلب وارد میدان کنش اجتماعی شوند .

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

 

سه زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین به مرخصی آمدند

Posted: 07 Dec 2014 03:45 AM PST

جرس: سه تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین به مرخصی آمدند.

 

به گزارش کلمه، امیر خرم، حمید کرواسی و نادر جانی از زندانیان سیاسی سبز شامگاه شنبه از زندان اوین به مرخصی آمدند.

 

امیر خرم عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران بیش از سه سال و نیم، حمید کرواسی بیش از دو سال و نادر جانی نیز کمتر از دو سال از ایام حبس خود را پشت سر گذاشته اند.

 

گزارشی از آخرین وضعیت موسوی و رهنورد

Posted: 07 Dec 2014 03:45 AM PST

محصوران همچنان از برخی از حقوق ابتدایی یک زندانی سیاسی محروم‌اند
جرس: با منظم تر شدن ملاقات های هفتگی دختران و خانواده میرحسین و رهنورد با پدر و مادرشان، زندانبانان به روشهای دیگری فضا را برای محصورین دشوار و آزاردهنده می کنند.


 

به گزارش کلمه، با وجود قول و نیز پیگیری مناسب و مستمر پزشک معتمد دولت و خانواده درباره وضعیت سلامت محصورین، زندانبانان در سه هفته گذشته با کارشکنی، مانع از دریافت رسیدگی های پزشکی ضروری به آنان شدند؛ به طوری که در ملاقات خانوادگی این هفته، میرحسین به شدت نسبت به بی توجهی و اهمال نسبت به وضعیت پزشکی همسرش اعتراض کرد.

 

جزییات مشکلاتی که زندانبانان در سه هفته اخیر به وجود آورده اند، به اطلاع پزشک معتمد دولت و خانواده رسیده است که پس از آن اقدامات لازم در حال انجام است. همچنین مجموعه اقدامات زندانبانان و واکنش میرحسین و رهنورد به آن ثبت شده است که در زمان مناسب به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

 

رفتارهای صورت گرفته از سوی زندانبانان که جزییات آن نشان می دهد در راستای سلسله اقداماتی برنامه ریزی شده است، همزمان با اظهارات محمدجواد لاریجانی دبیر کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه صورت می گیرد که در گفت و گو با یک رسانه فرانسوی از زندگی راحت و حتی استفاده محصورین از ویلای ساحلی سخن گفته بود. ادعایی خیالی که پیش از این هم امام جمعه مشهد مطرح کرده بود.

 

بی خبری خانواده رهنورد و موسوی در طول هفته از آنان با توجه به اینکه اجازه تماس تلفنی ندارند، امکان اطلاع از وضعیت محصورین را به ملاقات های یک و نیم ساعته هفتگی کاهش داده است و این مساله همراه با سوابق زندانبانان بر نگرانی خانواده افزوده است که اگر همانند هفته های جاری مشکلی وجود داشته باشد، بی خبری بر شدت این نگرانی ها خواهد افزود.

 

ابراز تاسف زهرا رهنورد از خشونت علیه زنان میهن در هفته مبارزه با خشونت علیه زنان

 

در ملاقات اخیر دکتر زهرا رهنورد، روشنفکر قرآن پژوه و فعال حقوق زنان که از بیش از سه سال پیش به دستور مقامات عالی در زندان خانگی به سر می برد، با اشاره به پدیده اسیدپاشی و چاقوکشی و خشونت روزافزون علیه زنان کشور و تحلیل این پدیده، از اینکه در هفته مبارزه با خشونت علیه زنان شاهد چنین مظالمی به زنان کشورمان هستیم، ابراز تاسف کرد.

 

کودتا: کتابی که مطالعه آن برای میرحسین و رهنورد ممنوع است

 

همانطور که در اخبار گذشته به اطلاع رسیده بود، ماموران امنیتی از تحویل دادن برخی از کتاب هایی که خانواده هر بار برای میرحسین و رهنورد تهیه می کنند، خودداری می کنند. همچنین وعده داده شده بود که این کتاب ها به مردم معرفی خواهد شد.

 

لازم به تاکید است که این کتابها همه از عناوینی است که با مجوز وزارت ارشاد و از کتاب فروشی های رسمی تهیه می شود؛ اما ماموران می گویند ما در ابتدا کتاب ها را بررسی و مطالعه می کنیم و سپس آن هایی را که صلاح دانستیم! در اختیار میرحسین و رهنورد قرار می دهیم.

 

با توجه به این فیلترینگ، لیستی از کتاب های ممنوعه که خواندن آن برای نخست وزیر دوران دفاع مقدس و دکتر زهرا رهنورد (به دلیل سیاسی بودن!) ممنوع شده، شکل گرفته است.


اولین کتابی که از ان فهرست به مخاطبان معرفی می شود، کتاب «کودتا» نوشته یرواند آبراهامیان است. این کتاب به موضوع کودتای ۲۸ مرداد در ایران و نقش سازمان سیا در آن می پردازد تا ریشه‌های روابط ایران و آمریکا در عصر مدرن را واکاوی کند.

 

نوآم چامسکی این کتاب را «یک بررسی ممتاز و خواندنی» توصیف کرده که در آن از «اسنادی کم‌نظیر و سابقا دسته‌بندی‌شده و آثار جدید برای نشان‌ دادن این لحظه‌ بسیار مهم در تاریخ خاورمیانه بهره گرفته است.»

 

این کتاب را سال گذشته نشر نی در ۳۲۸ صفحه منتشر کرد و تاکنون به چاپ چهارم رسیده است.

 

به زودی کتابهای ممنوعه دیگر نیز جهت اطللاع مخاطبان معرفی خواهد شد.

 

دانشجویان در جریان سخنرانی روحانی: حصر باید بشکنه

Posted: 07 Dec 2014 03:12 AM PST

جرس: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۱۶ آذر در پاسخ به شعار دانشجویان در مراسم روز دانشجو برای رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت که «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

 

درحین سخنرانی آقای روحانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد، تعدادی از دانشجویان با شعار «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه» خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی شدند.
 

آقای روحانی نیز در پاسخ به شعار این دانشجویان گفت: «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

 

پس از این سخنان آقای روحانی این دانشجویان شعار دادند: «روحانی روحانی حمایتت می‌کنیم.»

 

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این شعار دانشجویان نیز تصریح کرد: «خواست من هم همین است که شما می‌فرمایید.»

 

رییس جمهور با بیان‌ این‌که امروز روزی نیست که با صاحبان نفوذ سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتمادی بگیریم تاکید کرد: دولت از خط و راه خود نسبت به دانشگاه‌ها بازگشت نخواهد داشت.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشور صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تبریک این روز به همه‌ی دانشجویان کشور، و اساتید اظهار کرد:‌ خوشحالم که شانزده آذر امسال را در دانشگاهی حضور دارم که جزو نخستین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم برای فعالیت مجدد محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به وقایع 16 ْآذر ماه سال 32 خاطر نشان کرد: 16 آذر سرآغاز و نطقه عطف جنبش دانشجویی است. جنبش دانشجویی فراتر از بحث حزب و جناح و خط و به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه‌ی فرهنگ و سیاست است.

 

روحانی با اشاره به سالگرد شهیدان روز 16 آذر سال 32 گفت: شهیدان شریعت رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا دانشجویان به خون خفته‌ای هستند که پرچم حرکت دانشجویی را به احتزاز درآوردند.

 

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تاکید بر این که جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است به بیان ویژگی‌های جنبش دانشجویی در کشور پرداخت و تصریح کرد: جنبش دانشجویی هم برای استقلال و ضد استعمار است و هم برای آزادی و ضد استبداد. این جنبش همچنین هم برای وطن خواهی و عشق به وطن است و هم برای انواع ظلم ستیزی‌ها.

 

وی با بیان این‌که در دوره‌ای عده‌ای بودند و هنوز نیز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم می‌دیدند، از سر نفرت روی بر می‌تافتند اظهار کرد: امروز روزگاری است که کسی جنبش دانشجویی را منکر نمی‌شود ؛گرچه برخی می‌خواهند این جنبش را به فضایی خاص منحصر کنند، اما اساس این جنبش حرکتی مستمر بوده و خواهد بود.

 

روحانی با تاکید بر این‌که جنبش دانشجویی به معنای حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دوران مشخص است، اظهار کرد:‌ممکن است حزب ادامه داشته باشد و اعضای حزب تا آخر عمر عضو حزب باشد اما در جنبش دانشجویی دانشجو بودن به مفهوم لغوی ادامه دارد و به معنای عضویت در دانشگاه و دوره‌ی کسب دانش است.

 

رئیس جمهور در ادامه با بیان این‌که جنبش دانشجویی از لحاظ پیوستگی یکی حرکت دائمی است، خاطرنشان کرد: در نهضت اسلامی دانشگاه جزو پیشتازان بوده است. دانشگاه از سال 42 در کنار روحانیت حضور داشته و همان زمانی که بزرگان روحانیت در زندان رفتند، بزرگانی از دانشگاه نیز مثل بازرگان به زندان رفتند. همان دورانی که در مساجد سخنان انقلابی توسط بزرگان روحانی بیان می‌شد در دانشگاه نیز امثال طالقانی، شریعتی، مطهری، بهشتی و مفتح به صحنه آمدند و در برابر استعمار و مزدوران آنها مقاومت کردند. دانشگاه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز پیشتاز بوده است.

 

روحانی همچنین اظهار کرد: دانشجو باید منتقد،‌دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. دیوار دولت فعلا" از همه کوتاه‌تر است. هر کسی به هر بهانه‌ای از گوجه فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کند. دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند، زیرا بدون نقد ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. انتقاد، علم و پژوهش دو روی یک سکه هستند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که دانشجو باید به دنبال پیشرفت علمی باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود دانشجو باید نسبت به مسائل جامعه نیز حساس باشد و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد. دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست، بلکه دانشجو بهترین منتقد پرنشاط دولت است. حاکمیت نیز به نقد نیاز دارد. پیامبر (ص) و امام علی (ع) نیز از انتقاد استقبال می‌کردند.

 

روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت از نقد استقبال می‌کند و دانشجو نیز باید علاوه بر دانش‌پژوهی نسبت به جامعه حساس باشد، گفت: مگر می‌شود دانشجو نسبت به وضعیت آب، انرژی، محیط زیست، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و نرم‌افزاری حساس نباشد؟ دانشجو در کلیات خود دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه هم خانه احزاب نیست. البته ممکن است عده‌ای دانشجو هم عضو شاخه یک حزب باشند، اما حزب کار دیگیری می‌کند. دانشجو باید بفهمد در جامعه چه می‌گذرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی را به عنوان یک ارزش بزرگ و انقلابی در نظر گرفت و مردم‌سالاری نیز یک اصل بزرگ و حقوق اساسی تلقی شد. دیگر هیچ کس نمی‌تواند به گذشته بازگشت کند. در کشور ما صندوق رأی مبنای مشروعیت حقوقی و سیاسی است. ما نمی‌توانیم این حق سیاسی را کنار بگذاریم، بلکه باید از آن حراست کنیم.

 

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تأکید بر این‌که دیگر در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری با مردم نداریم و افکار عمومی و قضاوت عمومی کاری با ما ندارد، اظهار کرد: دیگر در دنیایی نیستیم که اگر در آن بخواهیم مسئولی را در دانشگاه‌ها تعیین کنیم به نظر دانشگاهیان بی‌توجهی کنیم و وزیری را برگزینیم و با صاحبان نفوذ نیز سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتمادی بگیریم تا وزیر بر مسند قدرت بنشیند.

 

روحانی با بیان این‌که مبنای دولت یازدهم این‌گونه نیست، افزود: مبنای دولت یازدهم از روز اول این بوده که در همه امور تخصصی با صاحبان نظر در آن امور مشورت داشته باشد و امروز بسیار خوشحال هستم که در طی رفت‌ و ‌آمدها به مجلس و در روند اخذ رأی اعتماد برای وزیر علوم در دانشگاه‌ها نظرسنجی‌های خوبی انجام گرفت و همه این نظرسنجی‌ها تأیید کردند که راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تأیید اساتید و دانشگاهیان است.

 

وی همچنین با اشاره به اعتماد نمایندگان مجلس به محمد فرهادی به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی وزیر علوم در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: خط و راهی که دولت یازدهم تاکنون نسبت به دانشگاه‌ها داشته است یکی است و هیچ‌گاه از آنها بازگشت نخواهد کرد و وزیر علوم جدید نیز ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیش خود در دولت یازدهم خواهد بود.

 

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز همان راهی را ادامه می‌دهد که بنا بود میلی منفرد آن را ادمه دهد و نگذاشتند؛ بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند؛ دکتر فرجی دانا آمد و این راه را بر عهده گرفت ، اما ادامه راه برای وی ممکن نشد و همان راه را دکتر نجفی ادامه داد؛ همان راهی را که قرار بود دکتر نیلی احمدآبادی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند.

 

روحانی در ادامه خطاب به دانشجویان با تأکید بر این‌که راه و مسیر ما همانی است که از روز نخست به شما وعده دادیم، گفت: عهد ما با شما شکستنی نیست.

 

وی در بخش دیگری با تأکید بر این‌که باید امروز در راهی که قرار داریم باید به یکدیگر کمک کنیم و در حل معضلات داخلی و خارجی دست به دست هم دهیم، با طرح این پرسش که اگر امروز مسائلی در داخل کشور داریم چه کسی باید آنها را حل و درباره آنها اعلام نظر کند، اظهار کرد: گرچه در مسأله اقتصاد اساتید دانشگاه از طریق بیان حضوری و نامه و ایمیل نظرات خود درباره تورم را به دولت اعلام کرده باشند، اما من دلم می‌خواهد که دانشگاه‌ها بیش از آنچه که تا به امروز فعال بودند برای حل معضلات کشور فعال شوند و اعلام نظر کنند و نقد دلسوزانه داشته باشند و راه‌حل به دولت ارائه دهند.

 

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به تحقق وعده دولت در سال گذشته در مورد رساندن نرخ تورم به 35 درصد و رساندن این رقم به 25 درصد تا پایان سال جاری، گفت: امروز به مراتب پیشتر از هدفی هستیم که در سال گذشته اعلام کرده‌ایم و امروز تورم ما میان 17 تا 18 درصد است.

 

روحانی با بیان این‌که دولت در مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و مسائل اجتماعی گام‌های بلندی را با کمک و همت دانشگاهیان برداشته است به اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و میان سیاستمداران با چند سال اخیر زمین تا آسمان متفاوت است و مردم سراسر جهان به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند.

 

وی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در کشور، خاطرنشان کرد: ما امروز مشاهده می‌کنیم که هتل‌های کشور که در سال 91 خالی بودند و در سال 92 تا حدی رونق پیدا کرده بود در سال جاری هیچ هتل قابل ذکری به ویژه در مناطق گردشگری جای خالی ندارد و این هتل‌ها حتی تا سال آینده نیز رزرو شده‌اند.

 

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که صدها و هزاران شرکت منتظر شرایط آینده هستند تا وارد ایران شوند و کشور را به لحاظ سرمایه تامین کنند، خاطرنشان کرد: اما عده‌ای از این وضع خوشحال نیستند. آنها باید از منافع زودگذر خود بگذرند. سیاست خارجی ما هر چه موفق شود نفع آن به همه مردم می‌رسد. آنهایی که امروز مسئول سیاست خارجی هستند افرادی انقلابی بوده و بعضا چهره‌هایی هستند که سوابق آنها در انقلاب به روزهای اول آن باز می‌گردد.

 

روحانی در ادامه گفت: عده‌ای تازه به دوران رسیده که ما هم به آنها احترام می‌گذاریم لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.

 

وی با بیان این‌که امروز دنیا باور دارد مذاکرات جدی، منطقی و رو به جلو است، افزود: دنیا قبول دارد جمهوری اسلامی مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است. امروز همه قبول دارند ایران ضد خشونت و افراطی‌گری است. پیشنهاد جمهوری اسلامی برای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع سازمان ملل با اتفاق آراء و مخالفت دو سه کشور مثل آمریکا و اسرائیل به تصویب جهانی رسیده است.

 

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به این‌که من به قولی که به مردم در همه زمینه‌ها دادم پایبند هستم، گفت: هر جا منافع ملی، امنیت ملی و حقوق ملت در پیش باشد، نه از انتقاد می‌ترسیم و نه از تخریب و نه فریاد و از هیچ سر و صدایی باک نداریم. راه ما همان است که گفته‌ایم. البته ما به همفکری و همراهی نیز نیاز داریم. من خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و همچنین از دولت حمایت کنید. ما بدون نقد و حمایت به نقطه نهایی دست نمی‌یابیم.

 

وی در پایان افزود: من از تلاش دکتر هاشمی و فرهادی برای ادامه راهی که جزو مطالبات مردم است تشکر می‌کنم.

 

تجمع تعدادی از کسبه تهران، جلوی مجلس در اعتراض به عملکرد شهرداری

Posted: 07 Dec 2014 03:12 AM PST

جرس: جمعی از کسبه خیابان ۱۷ شهریور در اعتراض به مسدود شدن این خیابان و کساد شدن بازار آنها مقابل مجلس تجمع کردند.




امروز (یکشنبه 16 آذر) جمعی از کسبه خیابان 17 شهریور در اعتراض به مسدود شدن پیاده‌رو این خیابان و رکود کسب به علت عدم تردد افراد مقابل مجلس تجمع کردند.

 

به گزارش خانه ملت، همچنین گفتنی است به گفته یکی از تجمع‌کنندگان از زمان دوران تصدی آقای قالیباف شهردار تهران خیابان 17 شهریور به خیابان امام حسین (ع) مسدود شده که این امر موجب رکود کسب و کار مغازه‌داران این خیابان به علت عدم تردد عابران شده است.

آلودگی آب تهران؛ انکار مسوولان و نگرانی مردم

Posted: 07 Dec 2014 12:43 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: مهندس مهدی بازرگان که پس از کودتای ۲۸ مرداد ریاست شرکت آب و فاضلاب تهران را بر عهده گرفت و موفق شد نخستین شبکه لوله‌کشی آب را در تهران احداث کند اگر امروز زنده بود٬می‌دید که آب شرب تهران دیگر قابل خوردن نیست و بسیاری از شهروندان تهرانی یا با احتیاط و جوشاندن مصرفش می‌کنند و یا از خیر خوردن آن گذشته‌اند و مدت هاست از آب معدنی استفاده می‌کنند.  

این در حالی است که مسوولان وزارت بهداشت با صراحت وجود آلودگی آب شرب تهران را انکار می‌کنند.


خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نهم آذرماه ۱۳۹۲ به نقل از رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نوشت: با توجه به نمونه برداری‌های انجام شده، آب هشت منطقه تهران آلوده است.
این عضو کمیسیون شورای شهر که اسامی هشت منطقه یادشده را ذکر نکرد افزود: «مسئولان اجرایی آب و فاضلاب مدعی هستند که آب شهر تهران سالم است و در بیش از ۴۰ نقطه رصد و پایش نیترات آب را انجام می‌دهند درحالی که پیش از این یکبار در شهریور ماه اعلام شده بود که آب آلودگی دارد و بعدا تکذیب کردند.»


امیر یکی از کاربران تارنمای خبرآنلاین در بخش نظرات مربوط به این خبر نوشته است: «وقتی داده‌های کیفیت آب تهران را محرمانه می‌کنند و اجازه تحقیق به افراد مستقل رو نمی‌دهند، نتیجه‌اش همین می‌شه.»
اما حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت اگر ایشان اسنادی دارند بهتر است به جای اعلام در تریبون‌های عمومی به صورت حضوری به وزیر نیرو ارائه کنند.
وی افزود: «هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر اشکالی در آب شهر تهران وجود دارد از مردم مخفی بشود... و در حال حاضر آب تهران هیچ مشکلی ندارد.»


علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز در سخنانی موضوع «آلودگی آب تهران» را یک «خبر سوخته» دانست و به مردم اطمینان خاطر داد که نگران نباشند، آب شرب سراسر تهران کاملاً سالم است و میزان نیترات آن هم در کمتر از حد مجاز است.


استفاده از تصفیه کننده فایده‌ای ندارد


سپیده، یکی از روزنامه نگاران باسابقه ساکن تهران نیز در این زمینه به جرس می‌گوید: «من هم چون شما شنیده‌ام. فقط می‌دانم که تهرانی‌های زیادی به میکربی به نام هلیکوباک‌تر که در معده جای می‌گیرد مبتلایند که علتش آب و غذای آلوده است.»
وی علائم آلودگی ناشی از آب آلوده را ورم معده پس از خوردن غذا، مثل باد کردن بالای شکم، نفخ و سنگینی و در موارد شدید حالت تهوع می‌داند و می‌افزاید: «البته این موضوع جدیدی نیست.»


سپیده به یاد دارد در دولت قبلی، مرضیه وحید دستجردی، وزیر سابق بهداشت از وجود نیترات در آب تهران خبرداده بود و اینکه حتی با جوشاندن هم از بین نمی‌رود، دستجردی گفته بود که حداقل کودکان و زنان بارداراز این آب نخورند.»
این روزنامه نگار که در خانه خود از تصفیه کننده آب استفاده می‌کند در ادامه می‌افزاید که استفاده از تصفیه کننده فایده‌ای ندارد، آب خیابان یا اداره را چطور کنترل کنیم؟ وقتی نیترات با جوشاندن از بین نمی‌رود یعنی نباید در ادارات، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها نوشیدنی یا حتی چای و کافی خورد. ما هر روز بعد از غذا عرق نعنا یا نبات با چای می‌خوریم به خاطر دل درد.


وی که هفته پیش در غذای اداره محل کارش یک کرم کوچک زنده دیده بود می‌گوید: «پس از دیدن آن کردم، اعتراض کردم که هنوز نتیجه‌ای نداده و هر رو از‌‌ همان رستوران غذا می‌آورند. نمی‌دانم مشکل از آب مصرفی است یا مشکل در جای دیگر است.»
سپیده که ساکن منطقه شهرک غرب تهران است معتقد است که آب شرب همه نقاط تهران دارای مشکل است و منحصر به چند منطقه نیست. به گفته این روزنامه نگار، وضعیت آب شرب تهران به حدی نامناسب است که حتی برای حمام کردن هم مناسب نیست، بعد از هر بار حمام کردن، موهای سرمان زبر می‌شوند همین طور پوست دست‌ها خشک و پر از چروک می‌شوند.


موضوع آلودگی آب تهران نخستین بار در روزهای پایانی سال ۱۳۸۷ در رسانه‌ها مطرح شد. آن زمان محمد باقر صدوق، مدیرکل محیط ‌زیست استان تهران گفته بود درصد نیترات موجود در آب‌های تهران بالا‌تر از حد استاندارد است و تهران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد.


در سال ۱۳۹۰ نیز توجه مسئولان و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به این موضوع جلب شد. علیرضا مرندی، وزیر بهداشت در دولت‌های دوم مهندی میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی آن زمان درباره آلودگی آب تهران گفته بود:«نمی‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نمی‌توان با اطمینان گفت که این آب، آبی آلوده نیست.»


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آب تهران به جز آلودگی‌های میکروبی ویروسی و قارچی- تصفیه هم نمی‌شود در یک جمله تاکید کرده بود که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی، وجود ندارد.


ازسوی دیگر، سیامک موره ‌صدق، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آن زمان، این مساله را تکذیب کرد و در سخنانی گفت که هیچ مدرکی دال بر آلودگی آب تهران وجود ندارد زیرا هیچ گزارشی از شیوع اسهال و استفراغ در تهران نداشته‌ایم، آب تهران تحت نظارت کامل است و آلودگی بیماری‌زایی که موجب چنین بیماری‌هایی شود در آب شهر وجود ندارد.


در طول این سال‌ها برخی از مسوولان، آب شرب شهری را مطمئن‌تر و سلام‌تر از آب‌های معدنی اعلام کرده‌اند و برخی دیگر نیز ضمن هشدار نسبت به آلوده بودن آب شرب شهری خواستار فرهنگسازی برای استفاده مردم از آب معدنی بوده‌اند.


شرکت‌های آب معدنی یکی از سرنخ‌های آلودگی


درپی این اظهارنظر‌ها و اعتراض‌ها بود که در سال‌های اخیر گرایش مردم به‌ویژه شهروندان تهرانی به‌ مصرف آب معدنی افزایش چشمگیری داشته است اما از سوی دیگر برخی از کار‌شناسان حوزه بهداشت مصرف آب معدنی‌های موجود در بازار را غیر ضروری دانسته‌اند.


تا اینکه روزنامه شرق در سال ۱۳۹۰ از وجود موجودات زنده نظیر قورباغه و جلبک در محصولات آب معدنی خبرداد. در پی انتشار این خبر واکاوی و بررسی عملکرد کارخانه‌های متعدد آب معدنی در کشور آغاز شد.


حسین حسنی‌بافرانی، نماینده نائین در مجلس شورای اسلامی در آن زمان با اشاره به آزمایش صورت گرفته بر روی ۲۱ برند محصولات آب معدنی گفته بود که تنها ۹ محصول از نظر آلودگی، میزان نیترات آب، سختی آب و بهداشتی بودن تأیید شده‌اند.
امیر، یکی از کار‌شناسان حوزه بهداشت و سلامت در گفتگو با جرس معتقد است: «یکی از سرنخ‌های آلودگی آب شرب تهران به همین شرکت‌های آب معدنی باز می‌گردد. بروید ببینید پشت این شرکت‌ها چه کسانی هستند. بیشتر این افراد وابسته به نهادهای نظامی به ویژه سپاه هستند. دقیقاً از زمان ورود نخسین محصول آب معدنی در بازار داخل بود که شایعه پراکنی و ایجاد اظطراب و ترس در بین شهروندان تهرانی در مورد آلودگی آب تهران بیشتر شد.»


وی وجود آلودگی در آب شرب تهران را تایید کرده و می‌افزاید: «با حضور و توسعه شرکت‌های تولید آب معدنی شاهد بودیم که در طول این سال‌ها میزان شیوع بیماری‌های گوارشی و کبدی در تهران و بسیاری از شهر‌ها وروستا‌ها بیشتر و از سوی دیگر میزان سوددهی این شرکت‌ها نیز دوچندان شد.


چندی پیش ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که راوی این ویدیو ادعا دارد لجن‌های روی آب لوله کشی تهران، حاوی «نیترات»، «نیتریت» و ارسنیک هستند که هر سه از فاضلاب هستند. انتشار این ویدیو نیز موجی از نگرانی در بین شهروندان تهرانی ایجاد و شائبه آلودگی آب شرب تهران را تقویت کرد.


شیرین، خبرنگار اقتصادی یکی از خبرگزاری داخلی در این زمینه به جرس می‌گوید: «آلودگی آب تهران به حدی آلوده شده که به راحتی می‌توان آلودگی آن را از طعمش متوجه شد.» وی که ساکن منطقه ۱۲ تهران است٬می‌افزاید: «وضعیت آب منطقه ۱۲ بسیار نامناسب است. حتی من برای گلدان‌هایم هم آب جوشیده استفاده می‌کنم چون آب لوله کشی کلر دارد و حتی گل‌ها را هم خراب می‌کند.»


این خبرنگار اقتصادی که از نوروز امسال٬آب لوله کشی برای مصرف خوراکی را قطع کرده توضیح می‌دهد که بسیاری از مردم از ترس سنگ کلیه از خوردن آب لوله کشی خودداری می‌کنند.» سال‌های پیش از انقلاب نیز در ایران مردم برخی از شهر‌ها از جمله مشهد و قم با مشکل آب‌های آلوده مواجه بوده‌اند از جمله شهر مشهد که گفته می‌شود جزو نخستین مصرف کنندگان دستگاه‌های تصفیه آب بوده‌اند. در آن سال‌ها بیش از هزار تن از شهروندان ایرانی به ویژه کودکان بر اثر مصرف آب‌های آلوده شهری و مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون اسهال جان خود را از دست دادند.


با این وجود پس از انقلاب نیز با وجود تشکیل جهاد سازندگی، آب شرب بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها دارای‌‌ همان مشکلات بود‌‌ همان طور که امروز نیز این مشکلات در بسیاری از شهر‌ها و روستاهای کشور جاری و ساری ست.
 

یک مقام مطلع وزارت خارجه ایران حمله هوایی به مواضع داعش را رد کرد

Posted: 07 Dec 2014 12:17 AM PST

جرس: يک مقام مطلع وزارت خارجه ايران روز شنبه ۱۵ آذرماه به بازتاب اظهارات معاون آسيا و اقيانوسيه اين وزارتخانه در روزنامه بريتانيايی گاردين واکنش نشان داده و گفته است که ايران به مواضع داعش، در عراق حمله هوايی نکرده است.

 

 

به گزارش ايرنا، اين مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود، «اخبار و ادعاهای مبنی بر حمله هوايی ايران به مواضع داعش در عراق را نادرست خوانده است.»

 

طبق اين گزارش اين مقام مطلع شنبه شب ضمن رد اين موضوع، در ارتباط با اظهارنظر منتشره به نقل از معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ایران گفته است: «معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی در اين مورد تاکيد کرده است در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی ايران آمادگی مساعدت و همکاری در هر زمينه ای از جمله کمک نظامی به آن کشور را دارد.»

 

روزنامه بريتانيايی «گاردين» روز جمعه گزارش داده بود که ابراهيم رحيم‌پور، معاون وزارت امور خارجه ايران، حمله هواپيماهای جمهوری اسلامی به داعش در عراق را تاييد کرده است.

 

به گزارش گاردين معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران گفته بود که هدف از اين حملات «دفاع از منافع دوستان ما در عراق» بوده است.

 

در حالی اين مقام «مطلع» وزارت خارجه ايران اظهارات منتسب به ابراهيم رحيم پور را رد کرده است که پيشتر خبرگزاری رويترز نيز از قول منبعی «ناشناس» در دولت حسن روحانی گزارش ها درباره حمله ايران به مواضع داعش در عراق را تاييد کرده بود.

 

اين در حالی بود که علی لاريجانی پيشتر خبر حمله هوايی ايران به مواضع داعش در عراق را رد کرده بود.

 

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، نيز از تاييد اين اقدام ايران در خاک عراق خودداری کرده بود.

 

خانم افخم روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، تنها گفته بود: «هيچ گونه تغييری در سياست‌های جمهوری اسلامی ايران در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفيری و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت در مقابله با گروه‌های تکفيری وجود ندارد».

 

وی افزوده بود: «خبرها در مورد همکاری نظامی ايران برای مقابله با گروه‌های تروريستی نظير داعش درست نيست.»

 

يک روز پيش از او، مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح، نيز هر گونه همکاری ايران با ائتلاف به رهبری آمريکا در بمباران مواضع داعش را تکذيب کرده، اما درباره حمله هوايی يک‌جانبه ايران سخنی نگفته بود.

 

اين در حالی است که وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) وقوع چنين حملاتی را تاييد کرده و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، نيز از آن استقبال کرده است.

 

رسانه‌های خبری بين‌المللی در روزهای اخير تصاويری را از جنگنده‌های اف۴ در آسمان عراق و در نزديکی مرز ايران که مشغول بمباران مواضع داعش هستند، منتشر کرده‌اند.
 

 

جزییات رای شعبه سی و ششم دیوان عالی کشور درمورد درخواست اعاده دادرسی امید کوکبی

Posted: 06 Dec 2014 11:55 PM PST

جرس: طبق استدلال دیوان عالی کشور مبنی بر جرم نبودن فعل انتسابی به امید کوکبی، عدم دسترسی وی به هرگونه سند و مدرک محرمانه و طبقه بندی شده و فقدان هرگونه دلیل قانونی و محکمه پسندی در پرونده علیه این دانشجوی نخبه فیزیک که نزدیک به چهار سال است که در زندان به سر می‌برد، دیوان عالی کشور رای به رسیدگی مجدد پرونده داده است.

 

 

به گزارش جرس، شعبه سی و ششم دیوان عالی کشور با تایید درخواست اعاده دادرسی عنوان کرده امید کوکبی متولد ۲۹ مرداد ماه ۱۳۶۱ دانشجوی نخبه فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر از دانشگاه تگزاس که در سال ۱۳۸۲ با کسب رتبه ۲۹ کنکور سراسری توانسته است به طور همزمان در دو رشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند و توانسته تحصیلات فوق لیسانس و دکترای خود را در اسپانیا به اتمام برساند در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ در ایران دستگیر شده و در شعبه چهاردهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفته و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت سال ۹۱ وی را به اتهام همکاری با دول متخاصم (آمریکا) مستندا به ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده و در تاریخ ۴ مرداد ماه همان سال حکم وی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید شده است. سپس آقای سعید خلیلی به وکالت از امید کوکبی در تاریخ ۱۸ مرداد ماه امسال از دیوان عالی تقاضای اعاده دادرسی کرده است.

 

 

اداره کل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲ در پاسخ اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه اعلام کرده است هیچ دولتی با جمهوری اسلامی ایران در حالت تخاصم قرار ندارد سپس در ادامه هیات شعبه سی و ششم دیوان عالی کشور با قبول درخواست اعاده دادرسی با ذکر دلایل زیر مبنی بر بی‌گناهی آقای کوکبی رای به رسیدگی مجدد پرونده می دهد.

 

 

اولا همانطور که به شرح گزارش اداره کل امور بین الملل وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در حال حاضر هیچ دولتی با ایران در حال تخاصم نمی باشد و منظور از تخاصم اختلافات سیاسی با کشورها نمی باشد و دادگاه در تفسیر این اصطلاح دچار اشتباه شده است. ثانیاً آقای کوکبی همانطور که مکرراً دفاع کرده است در شرایطی نبوده که دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه داشته باشد و آن را در اختیار دولت متخاصم قرار دهد و بحث و تبادل نظر و بیان مطالب علمی مهم در کنفرانس‌های علمی و دریافت نشان یا پاداش و یا تسهیلات برای موفقیت‌های علمی و تحصیلی جرم محسوب نمی شود. ثالثاً در مواردیکه دلایل اثباتی جرم اظهارات شخص متهم باشد که با انکار وی نیز دلایل منتفی می‌شود مگر اینکه مدارک و مستندات برخلاف انکار او در پرونده موجود باشد که در این پرونده مشاهده نشد. بنابراین با توجه به اشتباه در استنباط از ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۵۸ و تعیین مجازات نامتناسب به استناد شق ۶ ماده ۲۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری ضمن تجویز اعاده دارسی، رسیدگی مجدد با رعایت مواد ۱۲ و ۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به شعبه هم عرض محول می‌شود.

 

 

طبق گفته آقای سعید خلیلی وکیل امید کوکبی، هر سه استدلال دیوان عالی کشور اعم از جرم نبودن فعل انتسابی به موکل، دسترسی نداشتن وی به هرگونه سند و مدرک محرمانه و طبقه بندی شده و نهایتا فقدان هرگونه دلیل قانونی و محکمه پسندی در پرونده علیه او، دلالت قاطع بر بی‌پایه و اساس بودن استنادات دادگاه و غلط بودن حکم محکومیت موکش است و این بالاترین سند بر اثبات بی‌گناهی آقای امید کوکبی است.

 

 

طبق اظهارات وی، پرونده موکل او اکنون به شعبه ۵۴ تجدیدنظر جهت رسیدگی مجدد ارجاع شده است، همچنین خلیلی تاکید کرده که طبق اصول حقوقی نظر دادگاه عالی برای دادگاه‌های تالی لازم الاتباع است و لذا دادگاه جدید قانونا نمی تواند و نباید خلاف نظر دادگاه عالی حکم صادر کند.

 

 

نزدیک به چهار سال است که امید کوکبی بدون هیچ مرخصی در زندان اوین به سر می برد و هم اکنون در قرنطینه بند ۷ زندان اوین است که زیرزمینی کوچک، بدون پنجره و تاریک است که فاقد سیستم گرمایشی در زمستان است.

 

امید کوکبی از مشکلات متعدد از جمله سنگ کلیه، ناراحتی قلبی، ناراحتی معده و دندان درد شدید رنج می کشد و به هیچ کدام از در خواست‌های او برای درمان یا حتی معاینه خارج از زندان موافقت نشده است.

 

 

 

معاون قوه قضاییه: قانون مجازات اسلامی تغییر نمی کند

Posted: 06 Dec 2014 11:38 PM PST

جرس: معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: قانون مجازات اسلامی تغییر نمی کند.



«ذبیح الله خداییان» در گفت وگو با ایرنا، در پاسخ به این سووال که آیا قانون مجازات اسلامی در دست تغییر است، افزود: قانون مجازات اسلامی تغییر نمی کند اما بخش دوم این قانون یعنی لایحه تعزیرات را تهیه کرده ایم.

 

وی ادامه داد: لایحه تعزیرات بعد از اتمام کارهای کارشناسی تدوین می شود.

 

معاون حقوقی قوه قضاییه تاکید کرد: ممکن است در آیین دادرسی کیفری اصلاحاتی انجام شود، اما قانون مجازات اسلامی تغییر نمی کند.

 

قانون مجازات اسلامی ایران مهمترین مجموعه قوانین کیفری در جمهوری اسلامی ایران است که در ۸ مرداد سال ۱۳۷۰ توسط کمیسیون امور قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب و در 7 آذر سال ۱۳۷۰ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شده است.

 

آخرین نسخه این قانون در سال ۱۳۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی و در سال ۱۳۹۲ به تصویب شورای نگهبان رسید.

 

این قانون ۴۹۷ ماده و به همراه قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ۷۲۹ ماده دارد و کلیه قوانین مغایر پیش از خود از جمله قانون مجازات عمومی ایران سال ۱۳۰۴ را ملغی اعلام کرده است.
 

 

جزییات بودجه ۸۳۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۴ اعلام شد

Posted: 06 Dec 2014 11:22 PM PST

جرس: رئیس جمهور صبح روز جاری(یکشنبه) لایحه بودجه 94 را با سقف 837 هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم کرد که براساس آن سقف بودجه عمومی 267 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.



به گزارش ایرنا، جزئیات لایحه بودجه ۹۴ حاکی است هر بشکه نفت ۷۲ دلار، هر دلار ۲۸۵۰ تومان، افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان و بودجه بدون فاز جدید هدفمندی یارانه ها و اتکای ۳۳ درصدی بودجه به نفت از ویژگی های دومین لایحه بودجه دولت یازدهم است.

 

حقوق کارمندان دولت سال آینده به میزان 14 درصد افزایش خواهد یافت که سال جاری این میزان 20 درصد در نظر گرفته شده است. قیمت دلار در لایحه پیشنهادی بودجه 2850 تومان در نظر گرفته شده است.

 

سقف درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 

همچنین 1500 میلیارد تومان یارانه مسکن و هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده که علاوه بر سهم تولید و بهداشت است.

 

منابع عمومی دولت 224 هزارمیلیارد تومان است و بودجه شرکت ها نیز 0.8 افزایش یافته و درآمدهای اختصاصی مؤسسات و شرکت ها افزایش داشته است.

 

واگذاری دارایی های سرمایه ای برای سال آینده 73 هزار میلیارد تومان است که فقط شامل فروش نفت نیست و همراه با فروش اموال و دارایی ها محسوب می شود. سهم درآمد نفت 69 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 

واگذاری دارایی های مالی حدود 31 هزار میلیارد تومان که شامل انتشار اوراق مشارکت ، اسناد خزانه، صکوک اجاره و فروش شرکت ها است. همچنین برای اولین بار صکوک اجاره به صورت مستقل در بودجه استفاده شده است.

 

واگذاری تملک دارایی های سرمایه ای که شامل فروش طرح های نیمه تمام است، هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول 1500 میلیارد تومان است.

 

اعتبار طرح های عمرانی در سال آینده 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد حدود 16 درصدی دارد در حالی که این رقم امسال برابر با 41 هزار میلیارد تومان بود.

 

اعتبارات هزینه ای با 11 درصد رشد به 166 هزار میلیارد تومان رسیده و سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال 94، 33 درصد شده است.

 

درآمد بخش مالیات در سال آینده نیز 72 هزار و 500 میلیون تومان خواهد بود.

 

همچنین درآمدهای گمرک 13 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 

برهمین اساس بودجه شرکت ها و بانک 596 هزار میلیارد تومان، درآمد مالیاتی 86 هزار میلیارد تومان، یارانه 15 هزار و 643میلیارد تومان، حقوق و دستمزد کارکنان دولت 64 هزار میلیارد تومان، درآمد فروش نفت 71 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

همچنین دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 94 سقف بودجه هدفمندی یارانه ها را بدون تغییر 48 هزار میلیارد تومان تصویب کرده است.

 

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 94 سقف بودجه هدفمندی یارانه ها را بدون تغییر 48 هزار میلیارد تومان تصویب کرده است.