جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشدار روحانی درباره توطئه نفتی؛ انگشت اتهام به سوی ریاض

Posted: 10 Dec 2014 05:43 AM PST

نادر مرزبان
جرس: نفت روز‌ به روز ارزان‌تر و کم‌ارزش‌تر می‌شود و این برای دولت حسن روحانی که وعده کاهش تورم و رشد اقتصادی داده بود اتفاق به شدت ناگواری است. 

قیمت نفت در بودجه سال ۱۳۹۴ در حد بشکه‌ای ۷۰ دلار در نظر گرفته شده حال آن که در بودجه سال جاری هر بشکه ۱۰۰ دلار محاسبه شده بود. تازه این کاهش ۳۰ درصدی در بودجه سال آینده بر اساس محاسبات خوشبینانه انجام شده است. بسیاری از شواهد حکایت از آن دارد که قیمت نفت ممکن است به سطح ۵۰ دلار هم سقوط کند. همین حالا هم قیمت هر بشکه نفت ایران به حدود ۶۲ دلار رسیده که از پیش‌بینی بودجه سال آینده ۷ دلار پایین‌تر است. معنای این سقوط چیزی جز کاهش درآمدهای ارزی و در نتیجه زمین‌ ماندن پروژه‌های رشد اقتصادی نیست. موضوعی کاملا نگران کننده که باعث خشم آشکار رییس‌جمهور هم شده است.

توطئه کاهش قیمت

حسن روحانی در سخنرانی ابتدای جلسه هیات دولت٬ از تعبیر معنادار « توطئه» برای کاهش قیمت نفت استفاده کرد و گفت که « کاهش قیمت نفت خام صرفا یک موضوع اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه ریزی سیاسی برخی از کشورها بوده است» او بدون اشاره مستقیم به کشورهایی که به تعبیر او دست به این « توطئه» زده اند هشدار داد که « مسلما مردم به این توطئه عکس العمل نشان خواهند داد و کشورهایی که پشت این توطئه هستند باید بدانند که نفرت را در جهان اسلام نسبت به خود افزایش می دهند.» در حال حاضر عربستان سعودی از سوی تحلیل‌گران بازار به عنوان بانی پایین‌ آوردن قیمت نفت معرفی می‌شود. این کشور در نشست اخیر سازمان اوپک از حفظ سقف تولید کنونی اعضا یعنی ۳۰ میلیون بشکه در روز دفاع کرد و بعد از این نشست بود که قیمت‌ها با شیب بیشتری در مسیر سقوط قرار گرفت.

یک تیر و چند نشان عربستان

درباره انگیزه‌های ریاض از این تصمیم بحث‌های زیادی مطرح شده است. به نظر می‌رسد که دولتمردان عربستان قصد دارند با یک تیر چند نشان بزنند. آنها به طور واضحی از تلاش‌های تهران و واشنگتن برای رسیدن به توافق بر سر برنامه‌ هسته‌ای ناراضی هستند و از قدرت‌یابی بیشتر ایران در صورت توافق با غرب نگرانند. پایین آمدن قیمت نفت در این شرایط به ضعف بنیه اقتصادی ایران منجر می‌شود و این رضایت‌ خاطر ریاض را تامین خواهد کرد. قیمت پایین نفت همچنین باعث فشار اقتصادی بر مسکو خواهد شد و می‌تواند تمایلات جاه طلبانه روس‌ها برای حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. رژیمی که عربستان از سال ۲۰۱۱ در صدد سرنگون کردن آن است ولی موفق به آن نشده است. سوای این موضوعات که ابعادی کاملا سیاسی دارد یک موضوع مهم دیگر هم در تصمیم عربستان برای پایین‌ نگه داشتن عامدانه قیمت نفت موثر است. نفت شیل آمریکا که به « نفت سنگ » معروف شده است هزینه‌های بالایی برای استخراج لازم دارد و پایین آمدن قیمت نفت می‌تواند رقبای آمریکایی را دچار مشکل کند به اندازه‌ای که دیگر تولید نفت از این طریق به صرفه نباشد. درباره کارآمد بودن این سیاست‌ها در درازمدت شک و تردیدهای فراوان وجود دارد منتها عربستان در حال حاضر یک ذخیره نفتی افسانه‌ای در حدود ۷۴۱ میلیارد دلاری در اختیار دارد و خیالش از بابت کاهش قیمت‌ها راحت است. این کشور به اتکای چنین سطح ذخیره‌ای می‌تواند اوضاع خود را برای سالها ثابت نگه دارد و حتی با کسری بودجه‌ ناشی از کاهش قیمت نفت هم کنار بیاید. ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت بیش از همه متوجه دو رقیب مهم یعنی روسیه و ایران است.

امید به توافق

کار چندانی از ایرانی‌ها ساخته نیست. تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی طی ۳ سال گذشته باعث شده که نقش ایران در معادلات نفتی از گذشته هم کمتر شود. در حال حاضر ایران روزانه در حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و به دلیل تحریم‌ها حتی به راحتی نمی‌تواند درآمدهای ارزی حاصل از‌ آن را دریافت کند. در نتیجه صدای تهران در معادلات نفتی دیگر به مانند سابق شنیده نمی‌شود. دولت روحانی حالا خود را درگیر و دار کسری بودجه ناگزیری می‌بیند که می‌تواند وعده‌هایش برای بهبود اقتصادی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. او امروز البته در سخنانش گفت که « بودجه ۹۴ کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی دارد و این امر نسبت به سالهای گذشته بی سابقه بوده و این کاهش قیمت نفت فرصتی است تا وابستگی بودجه را از درآمدهای نفتی جدا کنیم.» وعده کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را تقریبا هر دولتی بعد از سرکار آمدن عنوان می‌کند اما در شرایط کنونی و به واسطه تحریم‌ها عملا ایران به بازارهای جهانی برای جایگزین کردن کالاهای دیگر به جای نفت دسترسی ندارد. تنها امید دولت می‌تواند به این باشد که مذاکرات آتی بر سر برنامه‌ هسته‌ای به نتیجه نهایی برسد و لغو تدریجی تحریم‌ها و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به باز شدن دریچه‌های تازه برای اقتصاد منجر شود. بی نتیجه ماندن مذاکرات به معنای رشته شدن همه پنبه‌هایی است که دولت در یکسال و نیم گذشته برای بیرون آمدن از بجران اقتصادی تدارک دیده است.
 

خط و نشان جمهوری خواهان برای افزایش تحریم‌ها

Posted: 10 Dec 2014 04:19 AM PST

جرس: سناتور باب کورکر که ماه آینده به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا تعیین می‌شود، اعلام کرد که به آرامی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بر سر برنامه هسته ای‌اش، اقدام خواهد کرد. 

این جمهوری خواه اهل تنسی می‌گوید هم حزبی‌هایش زمانی که اکثریت سنا را در دست گرفتند، باید با احتیاط عمل کنند. کورکر در مصاحبه‌ای که با چارلی رز از شبکه پی بی‌اس داشت، گفت: «شما باید ماهیت اوضاع را درک کنید و برای استفاده از این دوره باید گلوله‌های واقعی پرتاب کنید. منظورم این است که شما شانس تصویب یک لایحه واقعی را دارید و من فکر می‌کنم ما می‌توانیم جستجویی هوشمندانه انجام دهیم تا متوجه شویم بهترین راهی که کنگره می‌تواند برای فشار به ایران بیابد، چیست.»


سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) رئیس فعلی و در حال خروج کمیته روابط خارجی سنا، تلاشی محوری برای افزایش فشار تحریم‌ها بر ایران به منظور مجبور شدن به انجام توافق با قدرت‌های جهانی داشته است. این مذاکرات ماه گذشته تا جولای تمدید شد و دولت اوباما هشدار داده است که هرگونه اقدام کنگره به منظور اعمال تحریم‌های جدید، منجر به تحریک تندروهای ایران، خطر شکست روند مذاکرات و به وجود آمدن شکافی بزرگ میان ایالات متحده و شرکایش در مذاکرات (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و روسیه) می‌شود.


هدف فعلی دستیابی به توافق چارچوب همکاری تا اواخر مارس و بعد از آن فرصتی سه ماهه برای کار بر روی جزئیات فنی است. سناتور کورکر می‌گوید: «ما در سال آینده سعی می‌کنیم فضای مذاکرات را درک کنیم و تصمیم بگیریم که کنگره چه نقشی می‌تواند ایفا کند.» منندز و سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) پیش نویس لایحه‌ای را آماده کردند که بر اساس آن اگر ایران با محدودیت‌های اعمال شده در توافق موقت یا توافق نهایی موافقت نکند، تحریم‌های جدید اعمال خواهند شد. توافق موقت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرد و زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را طولانی‌تر کرد. در مقابل قسمتی از تحریم‌ها هم موقتاً لغو شد.


کورکر در این رابطه می‌گوید: «درک اینکه چرا این لایحه مشکل ساز بوده، دشوار است. هنر این لایحه این است که راهی مناسب را برای کنگره ترسیم می‌کند. به وضوح مشخص است که هیچ کس در کنگره نمی‌خواهد که مسئول شکست این گونه توافقی باشد.» به طور کلی کورکر از عملکرد دولت اوباما در زمینه سیاست خارجی بسیار مایوس است. وی می‌گوید «بد‌ترین لحظه» زمانی بود که باراک اوباما از تهدید حمله نظامی به دولت سوریه به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی عقب نشینی کرد و در عوض با همکاری روسیه ذخایر شیمیایی سوریه را نابود کرد. کورکر معتقد است که این توافق منجر به تقویت بشار اسد و درسی برای پوتین شد.


کورکر همچنین با انتقاد از سبک جهان بینی جان کری می‌گوید: «او تلاش می‌کند خودش را وارد هر موضوعی کند و شما شاهد فردی هستید که در مدت زمان کوتاهی می‌خواهد تمام مشکلات جهان را حل کند. من فکر می‌کنم در بعضی از اوقات دیدگاه جان به جهان آن چیزی نیست که ما آرزو داشتیم. من همچنین فکر می‌کنم وی بهتر می‌توانست به اولویت بندی موضوعات دست بزند. با این وجود من به تلاش‌های وی نمره «الف» می‌دهم.»


کورکر «ضعف در سیاست خارجی را ناشی از ضعف رئیس جمهور می‌داند و نقش اطرافیان وی را برای تصمیم سازی‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهد. مهم‌ترین مانع برای تصمیم گیری رئیس جمهور نیاز به بحث، بحث، بحث و بحث است. این گونه که من فهمیدم این بزرگ‌ترین دلیل است که مربوط به طبیعت خود رئیس جمهور است.»

منبع: دیپلماسی ایرانی 

منبع اصلی: بلومبرگ

 

ترجمه: حسین هوشمند
 

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران: در برابر تجاوز به حریم دانش و دانشگاه ساکت نخواهیم ماند

Posted: 10 Dec 2014 03:21 AM PST

جرس: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو، با تاکید بر این نکته که "در برابر تجاوز به حریم دانش و دانشگاه ساکت نخواهیم ماند"، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز شد.

 

به گزارش جرس، این تشکل دانشجویی خاطرنشان کرده: آنان که پیش از این نیز کینه از دانش و دانشگاه به دل داشتند، امروز تیغ بر گلوی دانشگاه نهاده اند. همانان که به اسم مبارزه با فتنه، از دانشگاهیان باج می خواهند تا شایستگان شکیبا را از عرصه دانشگاه کنار زنند و فرومایگان را بر اریکه ها بازگردانند. اینان در میدان سیاست با سایه ها می جنگند، حال آنکه در میدان وجدان های مردم خاکریزهایشان پی در پی در حال سقوط است.

 

متن کامل این بیانیه در پی می آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

شانزدهم آذر یادواره ای است برای ما دانشجویان تا با الهام از یک نقطه درخشان در طول تاریخ دانشگاه، امروز و فردای خود را روشن سازیم. شانزدهم آذر به ما می آموزد که نباید بر سر استقلال و آزادی و ایمان خود معامله کنیم. به ما می آموزد که از کاشانه خویش در برابر تهاجمات، مردانه تاپای جان بایستیم و دفاع کنیم.

ما دانشجویان از آن سه آذر اهورایی آموختیم که در برابر تجاوز به حریم دانش و دانشگاه ساکت نمانیم و نخواهیم ماند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بارها در برابر آنانکه حرمت و امنیت دانشجویان را به جیفه قدرت و سیاست فروختند و خواستند دانشگاه را به میدان قدرتنمایی خود بدل سازند فریاد دادخواهی برآورده اما گوش شنوایی نیافته است. اگر در واقعه حمله به کوی دانشگاه تهران بجای ایراد قضایای مهمله، عاملان و آمران را معرفی و مجازات می کردند، راه برتکرار فجایعی چنین بسته می شد.

 

آنان که پیش ازین نیز کینه از دانش و دانشگاه به دل داشتند، امروز نیز تیغ بر گلوی دانشگاه نهاده اند. همانان که به اسم مبارزه با فتنه، از دانشگاهیان باج می خواهند تا شایستگان شکیبا را از عرصه دانشگاه کنار زنند و فرومایگان را بر اریکه ها بازگردانند. اینان در میدان سیاست با سایه ها می جنگند، حال آنکه در میدان وجدان های مردم خاکریزهایشان پی در پی در حال سقوط است.

 

درس بزرگ شانزده آذر همین است؛ دانشگاه عرصه خودنمایی اقتدارگرایان نیست. دانشگاه نمی خواهد جیره خوار قدرتمندان و دست نشانده سیاست بازان باشد، بلکه می خواهد تا گام در مسیر استقلال نهد؛ می خواهد تا اداره امور خود را، خود بدست گیرد. آیا اساتید و دانشجویان لایق آن نیستند تا متصدیان امور دانشگاه را خود انتخاب کنند؟

 

ره آورد مدیران و روسای سفارشی جز ازدست رفتن استقلال و آزادی دانشگاه و عدالت آموزشی چه بوده است؟ جز آنکه حق تحصیل و فرصت بورسیه های آموزشی را به جایزه ای به پاس خوش خدمتی نورچشمی هایشان بدل کردند.

حق تحصیل در دانشگاه اگر تنها تابع صلاحیتهای علمی نباشد، اگر گرایش فکری و فرهنگی، و سیاسی و مذهبی، و جنسیت و قومیت و سوابق خدمت بدان تعلق گیرد، دانشگاه به باشگاه باجگیران بدل خواهد شد. چه اینکه با روشهای سلیقه ایِ جذب دانشجو و هیأت علمی و اعطای بورسیه های بدون آزمون و توصیه­ای، می رفت تا چنین شود.

 

اشتیاق بیش از اندازه به توسعه کمی دانشگاه و بالابردن آمار مقالات و شمار دانشجویان و اساتید و پردیس های دانشگاهی، گره آموزش عالی را نه تنها نمی گشاید، که کورتر می کند. راه حل مشکل وابستگی مالی دانشگاه را باید در پیوند دانشگاه با صنعت و تجارت جست، نه تبدیل دانشگاه به بنگاه تجاری. توسعه کمی هرچند لازم است اما چنانچه متوازن و همآهنگ با رشد کیفی نباشد، گره بر گره می افزاید.

خواستۀ ما از متصدیان دستگاه آموزش عالی آنست، که روند اصلاح رویه های ناصواب را فرونگذارند. پیگیری فسادهای رخ داده از جمله در جریان بورسیه های غیرقانونی ونیز رسیدگی به تظلم خواهی دانشجویان و اساتید مظلوم ضامن احقاق حق دانشگاه است. اگر رویکرد حق طلبانه وزیران دانا همچنان تداوم یابد، امید می رود که فرجی در امر دانشگاه حاصل شود.

 

کسانی که امروز به حال دانشگاه دلواپس شده اند، باید نگاهی به گزارش بورسیه های غیر قانونی بیندازند. کسانی که دم از مبارزه با فتنه می زنند، ای کاش لحظه ای وجدان های خود را به داوری بگیرند: آیا لب گشودن به اعتراض و انتقاد، فتنه­ گریست، یا تباه کردن سرمایه های کشور به پای ماجراجویی ها و خودنمایی ها؟

کسانی که خود را پرچم دار مبارزه با فتنه می دانند، مدتهاست از خطوط قرمز خودخوانده عبور کرده و فتنه ها در دامن پرورده اند. اینان همانهایی هستند که در برابر مذاکرات و تلاشها برای رفع تحریم از کشور صف آرایی می کنند؛ تحریمها و هزینه هایی که نه حاصل ایستادگی بر حق ملت، که دسترنج دوره زمامداری خود آنهاست. در برابر مجموعه آموزش عالی کشور سنگ اندازی می کنند و در رجزخوانی های هر روزه شان تهدیدهای باج خواهانه را از قلم نمی اندازند.

 

امروز به لطف آگاهی و مشارکت ملت گشایش هایی چند حاصل شده که سزاوار سپاس و ستایش است. آحاد مردم، به­ ویژه دانشگاهیان و نخبگان، “امید” خود را که بذر هویت ایشان است، نزد دولت مردان به ودیعت نهاده اند. انتظار مردم از دولتمردان آن است که در برابر فشارها و نزاع ها، و تنگ نظری ها و تندروی هایی که وجدان جامعه را آزرده است، پشتیبان مردم باشند. در برابر میر غضب ها و محتسب هایی که دگر اندیشان را با ابروان گره کرده به طعن و لعن می رانند و دین و دولت را بدنام می کنند، هم روشنفکران و هم دولتمردان وظیفه ای خطیر دارند. اینان به اسم “امر به معروف و نهی از منکر” درمیان قشرهای گوناگون جامعه شکاف و تفرقه ایجاد می کنند. اصل اصیل امر به معروف و نهی از منکر ضامن قوام عرصه عمومی نقد و بررسی در جامعه است، نه توجیهی برای خشونتها و تنگ نظری ها. اگر حقیقتا به این آموزۀ مترقی باور دارند چرا هرروز عرصه را برای منتقدان تنگ تر و تنگ تر می کنند؟ قطعا جریان های تندرو در برابر گشایش فضای نقد مقاومت می کنند، اما باید در نظر داشت عقب نشینی در برابر عربده های زیاده خواهان راه به جایی نمی برد.

 

چرا امروز دانشجویان منتقد همچنان باید از حق تحصیل محروم شوند؟ چرا کسانی به جرم ابراز عقیده و اظهار مخالفت باید همچنان در بند باشند؟ چرا بر خلاف نص صریح اصول متعدد قانون اساسی، همچنان مجازاتهای بدون دفاعیه، بدون محاکمه، بدون شاهد و بدون قاضی صالح و بی طرف در حال اجراست؟ مگر نه اینکه اجرای عدالت در گرو استقلال دستگاه قضاست؟ هیچ یک از مسوولان کشور از جمله روسای سه قوه فراتر از نظارت و پاسخگویی به ملت نیستند. ای کاش بدانند آن هنگام که قلم به محکومیت معترضان می فرسایند و زبان به تهدید منتقدان می گشایند، یک یکِ بندهای قانون اساسی را به بند می کشند.

 

اصلی ترین مطالبه ما، و بلکه اساسی ترین حق و در عین حال وظیفه همه ما یک حرف است: اجرای بدون تنازل قانون اساسی؛ و دریغ که این مهم همچنان بر زمین مانده است. امروز عاقلان از هر گروه و گرایش سیاسی، راه نجات کشور را در آرامش و وحدت و آشتی می بینند. خالی کردن میدان، عرصه را برای تندروی ها مهیا می کند. گشایش عرصه نقد و بررسی، آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصرهای غیرقانونی و غیرشرعی در این شرایط خواسته همه خردمندان و خیر خواهان است.

و آخِرُ دَعوانا، اَنِ الحَمدُ لله رب العالمین

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

مقام ارشد قضایی رقم دقیق بزرگترین فساد بانکی تاریخ ایران را اعلام کرد: ۱۳۲۷۱ میلیارد تومان

Posted: 10 Dec 2014 03:05 AM PST

جرس: یک مقام ارشد قضایی با تشریح جزییات پرونده فساد ۱۲ هزار میلیاردی در کرمان عنوان کرد: این پرونده مربوط به یکی از شعب بانک تجارت است که به عنوان فساد بانکی ۱۲ هزار میلیاردی مطرح شده است.

 

رییس کل دادگستری کرمان در گفت وگو با تارنمای «میزان»، ارگان دستگاه قضایی، با تشریح جزئیات پرونده فساد ۱۲ هزار میلیاردی اظهار کرد: با احتساب صدور ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ ۵۷۱ میلیارد تومان و همچنین صدور چکهایی بدون پشتوانه به مبلغ ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به ۱۳ هزار و ۲۷۱ میلیارد تومان رسید.

 

یدالله موحد ادادمه داد : اوایل دی ماه سال ۹۲ گزارشی دریافت شد که تعدادی ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه و خارج از ضوابط بانکی در شعبه تختی بانک تجارت کرمان واصل و این پرونده در شعبه اول دادسرای انقلاب تشکیل و پیگیری شد.

 

موحد تصریح کرد: با پیشرفت تحقیقات متوجه شدیم بحث بیش از چند ضمانت نامه بانکی است لذا تیم اقتصادی متشکل از کارشناسان اداره کل اطلاعات و بازپرس ویژه بررسی موضوع را به عهده گرفتند.

 

وی ادامه داد: در روند تحقیقات مشخص شد تعداد زیادی ضمانت نامه های بانکی ظرف مدت پنج سال در این شعبه خارج از موازین، ضوابط و مجوزهایی که باید اخذ می شد، صادر شده و مبلغ ضمانت نامه ها به ۵۷۱ میلیارد تومان رسیده است.

 

موحد با بیان اینکه ۱۲ نفر متهم در این رابطه دستگیر و ۸ نفر روانه زندان شده اند، گفت: اغلب این ضمانت نامه ها به بانک برگشت داده شده بود و فقط چهار فقره از آنها هنوز به بانک مسترد نشده و بازپرس در حال پیگیری است.

 

وی افزود: در اثنای رسیدگی به این ضمانت نامه ها به موضوع دیگری برخورد کردیم که تعداد زیادی چک های بین بانکی بدون پشتوانه صادر شده و مبلغ آن به ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: کار به این روال بوده که بانک یا صندوقی به مبلغی پول نیاز داشته و از بانک تجارت درخواست می کرده و آن مبلغ از طریق چک بین بانکی واریز و بعد از چند روز برگشت داده می شده است.

 

وی تصریح کرد: گردش مالی ۶۷۰ فقره چک به این شکل صادر و جمع مبالغ ۱۲ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

 

موحد بیان کرد: خساراتی که از ناحیه این سوء جریان به بانک وارد شده، مبلغی معادل ۲۳۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر اصل وجه برگشت داده و خسارت وارده به بانک نیز به موجب توافق نامه به بانک پرداخت و آخرین قسط خسارت ها دی ماه سال جاری باید به بانک برگشت داده شود.

 

رییس دستگاه قضا در استان کرمان اظهار کرد: دو نفر از متهمان پرونده فساد بانکی ۱۲ هزار میلیاردی، مسوول شعبه بوده، بخشی از کارکنان شعب بانک ها و مشتریانی که این ضمانت نامه ها را دریافت کرده اند نیز در این پرونده متهم هستند.

 

موحد افزود: چهار نفر از متهمان با قرارهای تامین آزاد شده اند و پرونده تکمیل و مراحل نهایی را طی می کند و به زودی دادگاه برگزار خواهد شد.

گزارش غائلۀ دانشگاه شیراز و حملۀ عناصر خشونت طلب به سخنران مراسم

Posted: 10 Dec 2014 02:47 AM PST

مراسم روز دانشجو با حضور هادی غفاری
جرس: در جریان مراسم روز دانشجوی امسال در شیراز، لباس شخصی ها و عناصر خشونت طلب به سخنران جلسه حمله کرده و با چماق و سنگ خودروی وی را تخریب کردند. این درحالیست که همان روز و بعد از غائله، نظامیان و اصولگریان ازاین آتش تهیه استفاده کرده و با بهانه سخنرانی انجام شده در تریبون مراسم روز دانشجو، بیشترین اهانت ها را به رهبران جنبش سبز روا داشتند. سخنران جلسه با انتقاد از اصولگرایان و حامیان رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: "مردم از مجانین، مهجورین و کودکان نیستند که نیاز به قیم داشته باشند."

 

به گزارش مبارزه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز دانشجو برنامه ای فرهنگی سیاسی را تدارک دیده بود که بخشی از آن به سخنرانی حجت الاسلام هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام در میان دانشجویان اختصاص یافته بود. حضور دانشجویان در دو سالن سینا و صدرا چشم گیر بود. اما تعدادی از دانشجویان که از مسئولان بسیج دانشجویی و انجمن مستقل دانشگاه شیراز و صنعتی شیراز بودند اصرار داشتند خودشان را به نزدیکی سکوی سخنرانی برسانند. سپس همزمان با آعاز سخنرانی هادی غفاری این افراد پلاکارد هایی را در میان خود توزیع کردند که روی آنها عبارت هایی همچون «غفاری فتنه گر برو بیرون»، «مرگ بر فتنه گر»، «مرگ بر موسوی و کروبی»، «تشکل فتنه گر نمیخوایم» نوشته شده بود.

مجری از هادی غفاری خواست که صحبت های خود را آغاز کند. غفاری ضمن گرامی داشتن روز دانشجو گفت انسان کامل آدمی اندیشمند است و هرکجا قرآن انسانی را سرزنش می کند می گوید عدم اندیشه و تفقه آدم را زمین گیر می کند، اندیشه آدم را نجات می دهد و باید با اندیشه انتخاب کرد. وی افزود رسالت اصلی جنبش دانشجویی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است اما این مبارزه باید نرم افزاری باشد، دانشجو نرم افزار است یعنی اندیشه محض ومطلق برای ساختن دنیایی جدید. فردای برخی متاسفانه ممکن است پول و قدرت و شهوت باشد اما فردای یک انسان کامل علم و عرفان و اندیشه است.

غفاری در حالی مشغول صحبت کردن بود که ناگهان اقلیت افراطی حاضر در مراسم شروع به سر دادن شعار «مرگ بر فتنه گر» کردند مجری مراسم که به دنبال آرام کردن این افراد بود گفت به شما اجازه داده شده است که در مراسم حضور پیدا کنید اما از شما خواهش می کنم نظم جلسه را به هم نزنید. در این هنگام عفاری خطاب به مجری جلسه گفت خواهش من این است که به کسانی که برخلاف نظر ما نظر دارند احترام بگذارید. مشخصه اصلاح طلبی تحمل مخالف است. شما دانشجویان اصلاح طلب نشان دهید که قدرت تحملتان زیاد است. خواهش می کنم آزادی کسی را نگیرید بگذارید شعار بدهند. با مخالفین خود خواهر و برادر باشید و با آنها حرف بزنید؛ اینها قومی هستند که نمی دانند مشکلشان چیست و دشمن نیستند. پاسخ اندیشه اندیشه است چماق نیست .به همه توصیه می کنم به اندیشه ای مترقی بیندیشید و زندگی کنید.

 

غفاری در ادامه ویژگی های یک های یک اصلاح طلب را بیان کرد و افزود یک اصلاح طلب اولا اندیشمند است یعنی اهل اندیشیدن و فکر کردن است اساس حرکت ما در اندیشه است نه در برده بودن ؛ ما بردگی را قبول نداریم. حرف ما یک کلمه است؛ باید فکر کنیم. دانشجویان باید به سمت خدا باوری بروند که بحثی جدی است. ما آدم هایی نیستیم که به نان ، نام و قدرت اکتفا کنیم . ما بالاخره باید در محضر خدا روزی پاسخگوی عملمان باشیم. خدا بر اندیشه و افکار ما حاضر و ناظر است . مانیفست حرکت ما بلافاصله پس از اندیشه باید خداباوری ما باشد. اگر خداباور نباشیم از درون می پوسیم و بی هویت می شویم و برای اینکه نپوسیم باید خودمان را به دریای جوشان الهی متصل کنیم. اما خدا باوری کافی نیست چرا که خیلی ها به وجود خدا باور دارند اما انسان های صالحی نیستند لذا ویژگی بعدی خدا ترسی است. وقتی انسانی خدا ترس باشد در همه حال خدا را ناظر بر اعمال خود می داند.

اقلیت حاضر در مراسم در واکنش به صحبت های غفاری شعار مرگ بر اسلام آمریکایی و مرگ بر خوارج سر دادند که هادی غفاری در جواب آنها گفت انسان اگر به دریا متصل شد میلیون ها بار مرگ بر او بگویند و میلیون ها بار برایش کف بزنند برایش یکسان است. به اینکه به آدم هایی مثل من مرگ می گویند افتخار می کنم و به آنها می گویم که آب در هاون می کوبید به اعتقاداتم که عبارت است از اصلاحات جدی یقین بدانید وفادارتر خواهم بود. به جای تقاضای مرگ برای ما تقاضا کنید خدا به ما اندیشه و خدا باوری بدهد. به اصلاحات فحش دادن از عوارض پیریست.

 

این عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام گفت از ویژگی ما اصلاح طلبان این است که می‌گوییم دانستن حق مردم است آماده شنیدن انتقادات هستیم. یکی از اصولگرایان روزی به من گفت آقای غفاری ما آنقدر تابع ولایت هستیم که اگر بگویند ماست سیاه است می گویم سیاه است. گفتم من می گویم کسی که می گوید ماست سیاه است جایش در تیمارستان است؛ ماست که سیاه نمی شود ماست سفید است. بیاییم عاقلانه از ارزش ها دفاع کنیم، دفاع بد موجب تقویت رقیب شما می شود.

 

بر اساس گزارش ها، لباس شخصی ها در واکنش به صحبت های غفاری شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دادند که غفاری گفت حرکت دانشجویی ما قطعا قیم خواه نیست؛ حتی کسانی که مدعی اصولگرایی هستند فطرتا قیم نمی خواهند و کسی نمیخواهند که دائم به انها بگوید از اینجا خیز و آنجا برو. اصلاح طلب می خواهد خودش کسی باشد و آقا بالاسر نمی خواهد. جرم ما این است که ما با آقا بالاسر داشتن مخالفیم . خدا در قرآن به پیامبر می فرماید احساس نکن بر مردم مسلط هستی؛ امام علی (ع) هم می گوید : من علی را نصیحت کنید، علی برای مردم حق حیات قائل است. در چشم آدم اصلاح طلب، هستی یک کل مهربان و در اختیار ماست؛ همه مردم عضو یک خانواده و برخوردار از حقوق خانواده اند. در دنیا امول اموال خداست و مردم عیال خدا هستند، همه عیال خدا از اموال خدا حقوق مساوی دارند و ادم درجه یک و دو در جامعه دینی و نگاه اصلاح طلبانه نداریم. هرکس که شهروند این نظام است از لحاظ حقوق مساوی است.ما دنبال جامعه ای اصلاح طلب هستیم که مردم همانند هم باشند.

 

وی ادامه داد یک اصلاح طلب عاشق مردم است. در دیدگاه آدم اصلاح طلب مردم از مجانین، مهجورین و کودکان نیستند که نیاز به قیم داشته باشند؛ اصلاح طلبی مردم را نیازمند به قیم نمی داند. مردم در نگاه اصلاح طلبان موجوداتی عاقل هستند و می توانند تصمیم بگیرند؛ نیازی به “فرمودند” ندارند؛” فرمودند” در کت ما نمی رود و بازور هم نمی رود. می توان از من انسانی ساخت که کور شوم، می توان زبانم را برید که لال شوم میتوان کاری کرد که کر شوم اما محال است که خر شوم. در بازجویی سال ۵۶ زیر شکنجه به بازجویی که ۶ سال در اسرائیل دوره دیده؛ گفتم می توانی دست مرا ببری می توانی کورم کنی اما نمی توانی فکرم را از من بگیری.

ناگهان یکی از آشوبگران با حالتی برافروخته خود را به نزدیکی سکوی سخنران رساند و فریاد زد « لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القوم الظَّالِمِینَ» و بقیه ی همراهان او نیز شعار فتنه گر برو بیرون، مرگ بر فتنه گر و مرگ بر خوارج سر دادند که حجت اسلام غفاری در پاسخ به آنها گفت: مرگ بر من؛ اما من نمیخواهم برده باشم؛ در یک کلمه با صراحت می گویم مرگ بر بردگی. به کسانی که شعار دین میدهند اما دین مرتجعانه ای که برای مردم حقوق قائل نبودند می گویند مارقین؛ این آدم های متدین بدفهم بودند که علی را متهم کردند.

وحدت در همه با من به وجود نمی آید با همه با هم به وجود می آید، اظهار کرد: همه با من دیکتاتوری است. کشور مال همه است. منافع ملی، منافع همه است؛ مواظب باشید سیل دامن نظام را در دست نگیرد، چه سیل آمریکایی و انگلیسی و چه ارتجاعی. احتجاری گری ما را به چماق کشی می رساند. راه نجات چماق نیست اندیشه مترقی است . به بیگانه ستیزی معتقدم ام معتقد به چماق گیری نیستم؛ راه نجات کشور چماق نیست بلکه اندیشه مترقی است. اصلاحات میخواهد به مردم بیاموزد آزادی را پاس بدارند و نظام ارباب رعیتی دیگربار زنده نشود. اصلاحات میخواهد بر سر مردم چماغ نباشد. کسانی که با ما مخالفند فکر میکنند از آزادی، بی بندوباری را میخواهیم و این تهمت به ماست. اگر از ما وفادارتر به ارزش های اخلاقی سراغ داشتید معرفی کنید.از آزادی ای دفاع میکنیم که حرمت آدم ها برابر چیزی که در دین آمده تعریف شود. صحبت های غفاری مدام باعث تشویق دانشجویان می شد

وقتی نوبت به پرسش و پاسخ شفاهی رسید علی.ه از فعالین انجمن مستقل دانشگاه شیراز که تندرو ترین تشکل اصولگرای کشور و با سابقه ی قرابت با جریان احمدی نژاد است پشت تریبون رفت. وی که در چند ماه گذشته برنامه ی سخنرانی دکتر عارف و یونسی را نیز در شیراز به هم زده بود گفت که آقای غفاری میخواهم هفت سوال از شما بپرسم که با مخالفت دانشجویان مواجه شد اما هادی غفاری گفت عیبی ندارد بگذارید بپرسد اما یکی یکی بپرس!

علی.ه با خواندن بخش هایی از مشروح مذاکرات مجلس مدعی شد که هادی غفاری به آقای صباغیان حمله کرده است و به او سیلی زده است سپس پرسید آقای غفاری شما که امروز آنقدر روشنفکر شده اید و حرف از آزادی بیان می زنید این کارنامه ی شماست!

 

هادی غفاری در پاسخ به صحبت های او گفت نه خیر کسی که به آقای صباغیان سیلی زد من نبودم آن فرد عمامه اش سیاه است من عمامه ام سفید است آن فرد آن روز ۶۵ سالش بود من ۳۵ سالم بود آن کسی که در مجلس علیه آقای بازرگان عمل می‌کرد و حتی در مجلس سیلی به صورت آقای صباغیان زد، متاسفانه با من شباهت اسمی دارد و همه چیز به نام من تمام شده است. او آقای علی‌اکبر میرغفاری قره‌باغ، نماینده ارومیه بود اما در همه روزنامه‌ها نام غفاری به زبان‌ها افتاد. اتفاقا مرحوم عزت‌الله سحابی در خاطرات آن روز خودشان به نام نماینده ارومیه اشاره کرده‌اند. بروید بخوانید و اینگونه اتهام نزنید اما به فرض محال که من این کار را کرده باشم به شما می گویم غلط کردم! مگر انسان معصوم است ما ۱۴ معصوم بیشتر نداشته ایم هر کسی ممکن است اشتباه کند ممکن است من هم اشتباهی کرده باشم همانطور که حمایت از احمدی نژاد در سال ۸۸ هم اشتباه بود. من در زندان با مرحوم شریعتی روزهایی هم سلولی بودم او گفت در دانشگاه سوربن که بودم برای یک مقاله بخش هایی از کتاب استادم را عیناً رو نویسی کردم وقتی که استادم آن مقاله را خواند گفت این چرندیات چیست نوشتی، گفتم استاد اینها مطالب خودتان در فلان کتاب است من عیناً رونویسی کردم استادم گفت آقای شریعتی شما تاریخ انتشار آن کتاب را نگاه نکرده اید آن کتاب مربوط به ۲۰ سال پیش من است مگر قرار است من همان آدم ۲۰ سال پیش باشم؟

 

علی.ه گفت اینها مستند است در مسجد شما انبار اسلحه پیدا شده چگونه انکار می کنید غفاری در پاسخ به او گفت آن هم تهمت شما هاست اگر مستند است دیدار به قیامت من جلوی تو را در سر پل سراط می گیرم و باید آنجا جواب بدهی.

این عضو انجمن مستقل دانشگاه شیراز گفت آقای غفاری شما هویدا را قبل از محاکمه ترور کردید! رئیس موسسه ی الهادی در واکنش به این حرف گفت این هم دروغ است این را عباس میلانی درآورده است اما برای من سوال است ببینید جریان اصولگرایی به کجا رسیده است که شما به اعدام یک جنایتکار فاسد که ۱۳ سال خون مردم را در شیشه کرده بود اعتراض می کنید اما از اعدام یک سید مظلوم (میرحسین موسوی) دفاع می کنید؟ این سخنان غفاری با استقبال جدی حاضرین مواجه شد.

 

این دانشجوی مطالعات منطقه ای دانشگاه شیراز در حالتی بر افروخته و پشت تریبون در حال فریاد زدن بود که گفت شما که دم از قانون گرایی می زنید بر مبنای چه قانونی گفتید نتیجه انتخابات را قبول ندارید که هادی غفاری در پاسخ به وی افزود بر مبنای همان قانونی که شما سه نفر را چهار سال است بدون محاکمه زندانی کرده اید!

اما این عنصر افراطی بازهم حاضر نشد تریبون را ترک کند و درحالی که فریاد می زد شما در این جلسه به رهبری هتاکی کردید دانشجویان ارزشی به شما اجازه نمی دهند به مولایشان توهین کنید ما افتخار می کنیم که بنده ی مولایمان امام خامنه ای هستیم.

بعد از آن دو دانشجوی دیگر سوالات خود را شفاهی سوال کردند و غفاری به آنها پاسخ داد و در حالی صحبت های غفاری با استقبال شدید دانشجویان مواجه شده بود که اقلیت افراطی حاضر در جلسه به شدت عصبانی شده بودند و به نظر می رسید با اصرار به نزدیک شدن به سکوی سخنرانی قصد حمله به هادی غفاری را دارند که نیروهای حراست دانشگاه اجازه این کار را به آنها ندادند.

مهدی ماندگاری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید این ماجرا به اینجا ختم نمی شود و این افراد پس از پایان برنامه مقابل استانداری فارس تجمع کردند و خواستار استعفای شبانه ی معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس شدند.

همچنین خودرویی که حامل هادی غفاری بود زمانی که به فرودگاه می رسد ناگهان در احاطه و مورد حمله ی چندین نفر با صورت های پوشیده قرار می گیرد که سعی میکردند وارد خودرو شوند اما چون نمی توانند، با قفل فرمان به ماشین و شیشه های آن ضربه می زدنند و فحاشی میکنند تا اینکه شیشه را در صورت آقای غفاری می شکنند اما نهایتا با حرکت و فرار خودرو از مهلکه، موفق نمی شوند نقشه ی خود را عملی کنند.

ماندگاری می گوید این حمله به قدری وحشیانه بوده است که سرنشینان خودرو تا ساعت ها در شوک روحی بودند و به خودروی متعلق به یکی از اعضای انجمن خسارت چند میلیونی وارد شده است.

دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی شیراز همچنین در واکنش به برخی شایعات می گوید رئیس دانشگاه در جمع دانشجویان گفته است که برای این برنامه با شورای تامین هماهنگ شده بوده است

وی همچنین خطاب به برخی دانشجویان معترض که در روز های اخیر دست به تجمع در مقابل استانداری و دفتر امام جمعه زده بودند می گوید ما در مراسم خود به شما بیش از دیگران فرصت سخنرانی دادیم و اجازه دادیم هر چه می خواهید فریاد بکشید ای کاش رسم مردانگی را رعایت می کردید و نمی گفتید با برگزارکنندگان این جلسه باید برخورد شود. اگر شما جو مراسم را متشنج نمی کردید هم سخنان تندی از جانب سخنران گفته نمی شد و هم اتفاقات بعد از مراسم رخ نمی داد آن وقت در سایت های خود می نویسید که مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته اید.

درخواست پیگرد ماموران سیا در پی گزارش شکنجه سنا

Posted: 10 Dec 2014 02:31 AM PST

جرس: به دنبال انتشار گزارش سنای آمریکا از موارد استفاده از شکنجه در بازجویی متهمان توسط ماموران سازمان سیا، سازمان ملل و گروه‌های مختلف حقوق بشری خواهان پیگرد قضایی این ماموران شده‌اند.

 

به گزارش بی بی سی،  بن امرسون، گزارشگر ویژه امور حقوق بشری و ضدتروریسم سازمان ملل گفت به غیر از شکنجه‌گران، مقام‌های ارشد دولت جورج بوش که این شکنجه‌ها به دستور آنها انجام شده نیز باید مورد پیگرد قرار گیرند.

کنت راث، مدیرکل سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز گفته است که اقدامات ماموران سیا جرم تلقی می‌شود و به هیچ وجه قابل توجیه نیستند.

او گفت: "در صورتی که این حقیقت‌یابی [سنا] به پیگرد قضایی ماموران منجر نشود، شکنجه همچنان به عنوان یک گزینه بالقوه برای رئیس‌جمهوران باقی خواهد ماند."

روز گذشته گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از روش‌های خشن بازجویی و اقداماتی که برای اعمال فشار روی مظنونان به ارتباط با القاعده انجام شده، منتشر شد.

این گزارش نتیجه گرفته که استفاده از شکنجه به "اطلاعات مهم و قابل پیگیری" منجر نشده و اطلاعات به دست آمده از این بازجویی‌ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبوده است.

سیا پیشتر استفاده از این شیوه‌های خشن را با این استدلال توجیه می‌کرد که از این طریق به اطلاعات مهمی دست یافته و جان هزاران آمریکایی را نجات داده است.

این سازمان پس از انتشار گزارش سنا مجددا در بیانیه‌ای این موضع خود را تکرار کرد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در بیانیه‌ای از دادستان کل آمریکا خواسته است تا به شکلی ویژه و مستقل مقام‌های دولت جورج بوش را که در این شکنجه‌ها نقش داشته‌اند مورد پیگرد قضایی قرار دهد.

شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا می‌گوید تنها فردی که از بین ماموران دخیل در شکنجه‌ها مورد پیگرد قضایی قرار گرفت و هم‌اکنون زندانی است، جان کیریاکو، مامور سابق سیا است، که نخستین بار استفاده از شکنجه علیه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت.

مطابق گزارش سنا سازمان سیا به طور مستمر اطلاعات نادرست در اختیار مقام‌های دولتی و قضایی قرار می‌داده، مانع از نظارت کنگره می‌شده و از شبکه‌ای از بازداشتگاه‌ها در کشورهای مختلف استفاده می‌کرده است.

مظنونان به ارتباط با القاعده توسط ماموران سیا شکنجه می‌شده‌اند. القای حس خفگی با آب، تنقیه بازداشتی‌ها بدون ضرورت پزشکی، حبس در جعبه‌ای مثل تابوت، بیخوابی دادن حتی تا ۱۸۰ ساعت، تهدید به قتل و تهدید به آزار اعضای خانواده از جمله روش‌هایی بوده که ماموران سیا برای کسب اطلاعات از این افراد به کار می‌گرفته اند.

بیستمین روز اعتصاب غذای زندانیان ارومیه و تداوم بی‌توجهی مسئولان

Posted: 10 Dec 2014 02:31 AM PST

جرس: بیستمین روز از اعتصاب غذای ۲۶ زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه(دریا) در حالی سپری می‌شود که مسئولان بدون توجه به خواسته‌های اعتصابیون، سعی در متقاعد کردن ایشان جهت شکستن اعتصاب دارند.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه در اعتراض به عدم تفکیک جرایم و برخی دیگر از مشکلات صنفی خود دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند اما هم‌چنان به خواسته‌های ایشان توجهی نشده است.

در همین زمینه، صبح روز گذشته علی افشاری، یکی از اعتصاب کنندگان، به افسر نگهبانی داخل زندان منتقل شد. در آن‌جا نماینده‌ی وزارت اطلاعات در زندان به صورت تلفنی با این زندانی سیاسی ارتباط برقرار کرد و ضمن تهدید، از وی خواست که اعتصاب غذایش را بشکند.

شایان ذکر است که طی روز گذشته، عرفات اصغری، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه که جزو اعتصابیون هم بود، آزاد شد و بدین ترتیب در حال حاضر ۲۶ زندانی کماکان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

علی افشاری، ولی افشاری، حبیب افشاری، کیهان درویشی، شیرکو حسن‌پور، محمد عبداللهی، خزر رسولی‌راد، سامان نسیم، امیر ملادوست، سیروان نژاوی، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله حمودی، احمد تموئی، عثمان مصطفی‌پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، یوسف کاکه‌ممی، سیدجمال محمدی، علیرضا رسولی، شورش افشاری، مصطفی داوودی، ۲۶ زندانی هستند که از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه کماکان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

دستور ویژه روحانی برای ذخیره‌سازی گندم

Posted: 10 Dec 2014 01:55 AM PST

جرس: همزمان با اعلام کسر بودجه دولت، معاون وزیر صنعت از دستور ویژه رئیس جمهور برای ذخیره‌سازی گندم خبرداد و گفت: درمورد گندم ذخیره احتیاطی 6 ماهه و در مورد سایر کالاهای اساسی ذخیره سه ماهه وجود دارد .

 

علی قنبری در گفتگو با مهر با تشریح آخرین وضعیت ذخیره‌سازی کالاهای اساسی گفت: وضعیت ذخایر کالاهای اساسی و ذخایر در حد مطلوبی است، ضمن اینکه با دستور ویژه رئیس‌جمهور، حجم قابل توجهی از گندم ذخیره شده است.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مورد گندم ذخیره‌سازی احتیاطی 6 ماهه صورت می‌گیرد و سایر کالاهای اساسی هم در حد ذخایره استراتژیک سه ماهه، ذخیره‌سازی شده است و هیچ مشکل و کمبودی در کالاهای اساسی به چشم نمی‌خورد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اقلام سبد امنیت غذایی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین شده است؟ خاطرنشان کرد: ما تابع نظرات دولت هستیم و اگر دولت تکلیف کند، شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد تامین و توزیع اقلام سبد امنیت غذایی خواهد شد.
 

کسر بودجه

سایت الف در انتقاد از وضعیت اقتصادی موجود و اعلام کسر بودجه نوشت: وقتی رئیس جمهور محترم لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کرد، یکی از اوصافی را که برای بودجه دولت خود به کار برد، «بدون کسری بودجه» بود.

ایشان هفته گذشته در جمع مردم گرگان نیز با افتخار بیان کرده بود که در این شرایط سخت دولت بودجه سال آینده را بدون کسری به مجلس ارائه خواهد داد. این دست اظهارات نه تنها یادآور تفاخر دولت سازندگی به صفر کردن ناگهانی کسری بودجه در ابتدای دهه ۱۳۷۰ بود بلکه از منظر کارشناسان اقتصادی مصداق استفاده ناصحیح از ناآگاهی مخاطب به شمار می رفت زیرا به سادگی باید پرسید: در کدام یک از سالهای اخیر (حتی در سال ۱۳۹۱ که درآمد نفت کشور یکباره حدود ۴۰ درصد کاهش یافت) بودجه با کسری ارائه شده بود که جنابعالی فاقد کسری بودن بودجه آتی را افتخار می دانید؟ اساسا با ساختی که بودجه دولت در ایران دارد چگونه می تواند کسری بودجه (به مفهوم ظاهری آن که عدم تکافو درآمدها برای هزینه های دولت است) رخ دهد؟ البته اهل فن می دانند که اگر تعریف خود را از کسری بودجه عوض کنیم، مثلا جمع تراز عملیاتی و تراز سرمایه ای بودجه را معیار کسری بدانیم (که عمدتا از طریق تراز مالی، تسویه می شود) آنگاه تمام بودجه های دولتهای گذشته و از جمله بودجه ۱۳۹۴ نیز مشمول کسری و تامین از طریق انواع استقراض است. اما سیاق کلام رئیس جمهور نشان می دهد که ایشان چنین تلقی از کسری بودجه نداشته اند و منظور همان تعریف ساده حسابداری است، تعریفی که طبق آن بیش از ۲۰ سال است دولتی در ایران کسری بودجه نداشته است!

اما چرا کسری بودجه به مفهوم ساده آن به سادگی امکان وقوع در ایران ندارد؟ روند درآمدهای مالیاتی کشور تقریبا شیبی اندک و قابل پیش بینی دارد، بنابراین جزء پرنوسان درآمد دولت عبارت است از عواید حاصل از صادرات نفت، گاز و فرآورده های نفتی. حال تصور کنید در یک سال درآمد نفت کاهش محسوسی پیدا کند و دولت هم مایل نباشد به دلیل حفظ اعتبار خود، از هزینه های جاری بکاهد، آنگاه این کسری بودجه احتمالی چگونه درمان خواهد شد؟ به طور ساده این راه ها عبارتند از:

راه نخست: کاهش شدید بودجه های عمرانی یعنی اتفاقی که در سال ۱۳۹۱ رخ داد. در آن سال که یکباره عایدات نفتی دولت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافت (از ۵۶ به ۴۲.۵ هزار میلیارد تومان) تقریبا به همین میزان مخارج عمرانی دولت نیز سقوط کرد (از ۲۸ به ۱۵ هزار میلیارد تومان). پیامدهای این سیاست بر کاهش سرمایه گذاری دولتی، افت تقاضا از بخش خصوصی و کاهش اشتغال روشن است.

راه دوم: عدم پرداخت سهم صندوق توسعه ملی یا احیانا برداشت از آن که در این سالها مکرر صورت گرفته است.

راه سوم: متوسل شدن به صورتهای مختلفی از استقراض و انتشار اوراق که خود را در تراز مالی دولت نشان خواهد داد که در سالهای اخیر نبودن کشش تقاضا در بازار، مانع استفاده دولتها از این ابزار شده است.

راه چهارم و پایانی متوسل شدن به یک متغیر ترازکننده و معجزه گر به نام نرخ ارز است، به نحوی که با افزایش نرخ ارز، معادل ریالی درآمدهای نفتی افزایش می یابد و دولت می تواند کسری خود را بپوشاند. این اتفاقی بود که پس از کاهش شدید درآمد نفتی سال ۱۳۹۱، در بودجه سال ۱۳۹۲ رخ داد. نتیجه آن شد که گرچه ما در سال ۱۳۹۲ اندکی کمتر از سال قبل نفت صادر کردیم اما در معادل ریالی آن، ۵۰ درصد بیشتر درآمد ریالی کسب کردیم (از ۴۲ به ۶۰ هزار میلیارد تومان).

به عنوان مثال در بودجه سال ۱۳۹۴ اگر دولت ابتدا با کسری ۱۰ هزار میلیارد تومانی مواجه باشد، کافی است ارزهای نفتی را ۴۰۰ تومان گرانتر بفروشد تا اساسا دچار کسری نشود! اگر صادرات نفت و میعانات ما دو برابر وضع نحیف کنونی بود، برای تامین آن درآمد کافی بود ارز نفت را ۲۰۰ تومان گرانتر بفروشند.

پیامدهای مخرب این ترفند نیز بر اقتصاد ملی کاملا روشن است و بهای آن را میلیونها خانواری می پردازند که از طریق تورم، قدرت خرید خود را بیشتر از دست می دهند، البته اگر افزایش نرخ ارز حسابداری بودجه هیچ تاثیری بر نرخ ارز بازار نگذارد، این تاثیر به صفر میل می کند اما تجربه سالهای گذشته و بلکه هفته پیش نشان می دهد که بازار به اظهارات و محاسبات دولت در بودجه به عنوان یک علامت از وضع آینده حساس است.

الغرض با چنین ساختی از بودجه، اگر دولتی در ایران صراحتا اعلام کسری بودجه نماید جای شگفتی دارد وگرنه اصل آن است که از طرق ترازکننده مختلف، بودجه ها کسری ظاهری نداشته باشند که همینطور هم بوده است!

لایحه بودجه ۱۳۹۴ به اجمال نشان می دهد دولت در زمان تدوین لایحه با کسری بودجه قابل توجهی مواجه بوده است زیرا از هر سه روش اخیر برای ترمیم درآمدها استفاده نموده است: هم اضافه نکردن به سهم صندوق توسعه ملی، هم جهش ۸۰ درصدی انتشار اوراق مشارکت و استقراض و هم افزایش نرخ ارز مورد محاسبه در بودجه. این نشانه ها را باید در کنار بیش برآوردی های مشهودی مانند رشد ۲۲ درصدی درآمدهای مالیاتی سال آینده (به نسبت عملکرد انتظاری امسال) قرار داد. این مجموع ما را به همان تعریف حقیقی (نه حسابداری) از کسری بودجه رهنمون می سازد که به واقع همان ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در خالص تراز مالی بودجه درج شده است، بیانگر حداقل کسری روشنی است که دولت باید برای مخارج جاری و عمرانی خود از محل انتشار اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت و فروش شرکتها تامین می کرده است.

در واقع پرسش این است که اگر دولت در زمان تدوین لایحه واقعا دچار کسری بودجه نبوده است چرا باید از تمام اهرمهای پوشش کسری بودجه استفاده نماید؟ آیا صداقت و شجاعت حکم نمی کرد که رئیس محترم دولت برخلاف رویه ظاهرسازانه پیشینیان برای نخستین بار اقرار می کرد که اگر هزینه های جاری و دستمزد کارکنان را تعدیل نکنیم، و اگر فعالان اقتصادی به رویه مالوف فرار مالیاتی و کم اظهاری و غیره تداوم دهند، دولت امید به کسری بودجه دچار می شود؟ و آیا بهتر نبود که این اطمینان را به جامعه امیدواران می داد که دولت ترجیح می دهد برای پوشش هزینه های خود، متوسل به افزایش نرخ ارز و آتش زدن در قدرت خرید مردمش نشود؟

معاون اول روحانی: با نفت چهل دلاری هم کشور را خوب اداره می کنیم

Posted: 10 Dec 2014 01:15 AM PST

جرس: اسحاق جهانگیری در آخرین بخش از سفر یک روزه خود به استان همدان در جلسه شورای اداری این استان، گفت: دولت در سیاست‌خارجی در چارچوب برنامه‌هایی که رهبری ترسیم کرده‌اند، در تلاش است تا ضمن حفاظت و حراست از حقوق هسته‌ای ملت ایران، به طور همزمان تحریم‌های ظالمانه را نیز از میان بردارد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: به نظر می‌رسد در این مدت موفق شده‌ایم که این موضوع را در دنیا جا بیاندازیم که با ملت ایران که ملتی متمدن، با فرهنگ، اهل تعامل و گفت‌وگوست نمی‌توان با زبان زور و فشار سخن گفت.

جمهوری اسلامی ایران جزیره ثبات در خاور میانه است

وی با اشاره به جایگاه رفیع کشورمان در سطح منطقه، بر این نکته تاکید کرد که امروز همه پذیرفته‌اند که جزیره ثبات در منطقه خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز که گروه‌های افراطی در منطقه به نام اسلام بدترین اقدامات ضددینی و ضداسلامی را انجام می‌دهند و در تلاش هستند تا راه رژیم‌صهیونیستی که ترویج اسلام‌هراسی در جهان است را ادامه دهند، دنیا به این باور رسیده کشوری که می‌تواند این گروه‌های تکفیری را بر سر جای‌شان بنشاند و آنها را از صحنه خارج کند، جمهوری اسلامی ایران است.

جهانگیری ادامه داد: علیرغم اینکه به ظاهر کشورهایی برای مقابله با داعش دور هم جمع شده و ائتلاف تشکیل داده‌اند، اما یک حقیقت و اعتراف نانوشته وجود دارد و آن اینکه فقط ایران قادر است گروه داعش را از صحنه کنار بزند.

معاون اول رئیس‌جمهور به تشریح شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی کشور در بدو آغاز به کار دولت تدبیر و امید پرداخت و با اشاره به امیدی که مردم به دولت یازدهم بسته‌اند، اظهار داشت: ما موظف هستیم که از امیدی که مردم به کارآمدی نظام بسته‌اند پاسداری کنیم و راه این پاسداری فقط سخنرانی نیست بلکه باید گره‌ها را از زندگی مردم بگشاییم.

انسجام داخلی نمایشگر اقتدار ایران است

جهانگیری با بیان اینکه دولت علاقمند است که همه نیروهای انقلاب و همه مدیران توانمند کشور در صحنه حضور داشته باشند، تصریح کرد: معتقد هستیم که برای پیشرفت کشور باید از همه توانمندی‌ها استفاده شود و هیچ مدیر توانمندی نباید به بهانه تعلق به یک جناج سیاسی از صحنه حذف شود.

وی افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود و همه نیروهایی که علاقمند به نظام و ایران هستند، احساس کنند که فرصت خدمت برایشان فراهم شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در دوران سختی‌ها آنچه اقتدار ایران را به بیرون از مرزها نشان می‌دهد و آنچه نمایشگر اقتدار ایران است، انسجام داخلی است و این انسجام درونی در حقیقت بزرگ‌ترین صفحه نمایش اقتدار کشور در مقابل دشمنان است.

هرکس بخواهد به امید مردم آسیب برساند، قصد خیانت دارد

جهانگیری خاطرنشان کرد: شرایط کشور در بخش اقتصادی قدری متفاوت است و از ابتدای کار دولت یازدهم دو مشکل اساسی وجود داشت که یکی تورم و دیگری رکود اقتصادی بود که با سیاست‌های اتخاذ شده بخش زیادی از این مشکلات تحت کنترل قرار گرفت.

وی تصریح کرد: البته در حل مشکلات و بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور، آنچه مهمتر از سیاست‌گذاری‌ها بود، امیدی بود که در دل مردم ایجاد شد و توانست تا حد زیادی آرامش را به کشور بازگرداند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: هرکس امروز بخواهد به امیدی که در بین مردم ایجاد شده آسیبی وارد کند یقیناً قصد خیانت به کشور را دارد.

جهانگیری از پایبندی دولت به انضباط مالی به عنوان عاملی برای مهار تورم و مقابله با رکود یاد کرد و افزود: دولت متعهد شد که از منابع بانک مرکزی که در حقیقت به مردم تعلق دارد سوء استفاده نکند و این امر باعث شد که پایه پولی کشور افزایش پیدا نکند.

وی با اشاره به توفیقات حاصل شده در کاهش نرخ تورم، اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال وضعیت تورم وضعیتی مطلوب‌تر شود و در سال 95 بتوانیم شاهد نرخ تک رقمی در تورم باشیم.

انتظار داریم مجلس موارد کلیدی لایحه خروج از رکود را تصویب کند

معاون اول رئیس‌جمهور از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت برای خروج از رکود اقتصادی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خبر داد و افزود: دولت مجموعه سیاست‌هایی را نیز برای تصویب در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی فرستاده که خوشبختانه این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفته و انتظار دولت از نمایندگان این است که موارد کلیدی لایحه را که در برون رفت از رکود، رشد سرمایه‌گذاری، رفع موانع دستگاه‌های اجرایی و بهبود معیشت مردم موثر است به تصویب برسانند.

جهانگیری از کاهش قیمت جهانی نفت به عنوان یک توطئه سیاسی جدی توسط برخی کشورها نام برد و گفت: به هیچ عنوان پذیرفته نیست که کاهش ناگهانی بهای نفت یک موضوع اقتصادی و مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد.

وی افزود: وقتی بهای نفت از حدود 110 دلار یک باره به کمتر از 70 دلار کاهش پیدا می‌کند، یعنی توطئه بزرگی در دنیا شکل گرفته و برخی معتقدند که این توطئه علیه روسیه و عده‌ای بر این باورند که علیه ایران است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه نباید باعث تیرگی روابط شوند، تصریح کرد: ملت ایران این‌گونه رفتارها را فراموش نمی‌کند و مشارکت کشورهای منطقه در این‌گونه اقدامات را به خاطر خواهند سپرد.

اگر قیمت نفت 40 دلار هم شود، باز کشور را خوب اداره خواهیم کرد

جهانگیری تاکید کرد: حتی اگر بهای نفت به 40 دلار هم برسد ما مصمم هستیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، باز هم کشور را به خوبی اداره کنیم و زمینه‌های خروج از رکود و رونق اقتصادی را فراهم سازیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مدیران کشور باید خود را برای شرایط سخت آماده کنند و برای خدمت‌گذاری و حل مشکلات مردم وقت بگذارند، گفت: مدیران مسئولیت حل مشکلات مردم را بر عهده دارند و از ایشان انتظار داریم که از اتخاذ تصمیمات مهم هراس نداشته باشند.

وی با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در حمایت از بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ما تاکنون دولتی را تجربه نکرده که دولت‌مردان آن تا این حد به حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی باور و اعتقاد واقعی داشته باشند.

وی افزود: دولت علاوه بر بخش خصوصی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز انتظار دارد به صحنه بیایند و بیش از آنکه به منافع خود فکر کنند به خاطر شرایط کشور، منابع خود را به صحنه بیاورند که اگر این اتفاق رخ دهد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ وارد عمل شوند، بی‌تردید کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت جبران خواهد شد.

جهانگیری به اهتمام دولت تدبیر و امید برای اجرای واقعی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: از زمانی که این سیاست‌ها ازسوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و هنوز یک سال از آن نگذشته، جلسات متعددی در سطح معاون اول رئیس‌جمهور، وزرا و جلسات بیشتری نیز در داخل دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده تا روش‌های اجرای این سیاست‌ها بررسی شود و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سرنوشت سیاست‌های کلی گذشته همچون اصل 44 قانون اساسی مبتلا نشود.

جهانگیری ادامه داد: دولت برای اقتصاد مقاومتی سیاست‌های متعددی تعیین کرده و با مشخص نمودن اهداف و برنامه‌های عملیاتی برای هر دستگاه اجرایی وظایفی تعیین شده و امروز هر وزارتخانه برنامه منسجمی در اختیار دارد و می‌داند که باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی را در چه بازه زمانی انجام دهد.

بازی کردن دولت با نرخ ارز اتهامی غیرواقعی است

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه دولت با نرخ ارز بازی می‌کند، این سخن را اتهامی غیرواقعی و نادرست عنوان کرد و گفت: دولت به هیچ‌وجه با نرخ ارز بازی نکرده، بلکه ثبات نرخ ارز را یک دستاورد بزرگ و بر هم زدن آن را خیانتی بزرگ قلمداد می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای ایجاد ثبات در بازار ارز و حذف نرخ ارز 1226 تومانی در ابتدای آغاز به کار خود، افزود: در دولت گذشته 22 میلیارد دلار ارز این کشور را به بهانه کاهش نرخ ارز بردند و در دبی و استانبول فروختند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: البته تغییر نرخ ارز تا حدود 7 الی 8 درصد که لازمه تنظیم اقتصاد کشور است، امری قابل قبول است، اما سیاست اصلی دولت این است که نرخ ارز دولتی را به نرخ بازار آزاد نزدیک کند که البته این کار نیازمند شرایطی است و هنوز زمان آن فرا نرسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از انتظارات دولت از بخش خصوصی را کمک برای اجرای طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام دانست و با بیان اینکه طرح‌های عمرانی مصوب و نیمه‌تمام گذشته اگر بخواهد با بودجه‌های فعلی اجرا شود نیازمند صرف 20 الی 30 سال زمان است، تاکید کرد: انتظار دولت این است که بخش خصوصی به میدان بیاید و طرح‌های نیمه‌تمام را اجرا کند و در مقابل دولت از آنها خرید خدمت خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور به استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از نظر دولت استان همدان یکی از مهمترین استان‌ها و نگینی برای ایران است، گفت: همدان پایتخت تمدن تاریخی و فرهنگی ایران است و مردمانی انقلابی و خانواده‌های بزرگ شهید و آزمون پس داده در این استان زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه استان همدان از مشکلاتی نظیر خشک سالی رنج می‌برند، گفت: خشک سالی امروز تقریباً گریبان‌گیر همه کشور شده و باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم که استفاده از آبیاری‌های مدرن یکی از برنامه‌های دولت برای حل مشکل خشک سالی است.

جهانگیری اضافه کرد: دولت در سال 93 هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده و هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای سال 94 در نظر گرفته شده و دولت مصمم است با استفاده از تکمیل سدها، اصلاح روش‌های آبیاری و آب‌خوان داری مشکلات آب کشاورزی را حل کرده و آب‌رسانی به شهرها و روستاها را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به سخنان استاندار همدان مبنی بر دو نیاز اساسی استان یعنی آب و راه‌آهن، خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های آب‌رسانی در همدان کاری لازم و مهم است و راه‌آهن این استان نیز باید جزو اولویت‌ها قرار بگیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گردشگری استان همدان از استاندار خواست با رئیس سازمان میراث فرهنگی جلساتی برگزار و نسبت به فعال نمودن بیشتر این پتانسیل بزرگ در استان اقدام کنند.

جهانگیری قابلیت توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی را از دیگر ظرفیت‌های استان همدان برشمرد و گفت: استان همدان استانی مملو از ظرفیت‌های کشاورزی است و در برخی محصولات از رتبه‌های نخست کشور محسوب می‌شود و می‌تواند با توسعه صنایع تبدیلی گام موثری در کسب ارزش افزوده بردارد.

 

هیاتی از حماس به تهران سفر کرد/ «مشعل» به دنبال ترمیم روابط با ایران

Posted: 10 Dec 2014 12:36 AM PST

جرس: «حماس» گام عملی تازه ای برای ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران برداشت. روابطی که در سال های گذشته دستخوش تغییر و تحول شده و گرمای سابق خود را از دست داده است.

 

به گزارش فرارو، هیات بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روز دوشنبه وارد تهران شد. سفری که قرار است زمینه ساز و فراهم کننده مقدمات سفر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران شود.

این هیات که ریاست آن را محمد نصر عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی به‌عهده دارد، متشکل از ماهر عبید و احمد جمال عیسی از اعضای دفتر سیاسی «حماس»، اسامه حمدان مسئول روابط بین الملل و خالد قدومی نماینده این جنبش در تهران است. هیئت بلندپایه «حماس» قرار است که در این سفر با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کنند.

محمد نصر در گفت و گو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین در تهران درباره اهداف این سفر اعلام کرد که «به دنبال تقویت مناسبات تاریخی خود با جمهوری اسلامی ایران هستیم.» او افزود: «حماس» نسبت به تقویت روابط تاریخی و دیرینه خود با ایران علاقه وافر و اهتمام ویژه ای دارد.

این در حالی است که یک دوره علاقه «حماس» نسبت به تقویت این رابطه تا حدود زیادی کاهش یافته بود و جنبش مقاومت اسلامی به خصوص شاخه سیاسی آن در تلاش برای تقویت روابط با کشورهای عرب منطقه بود.

روابط ايران و «حماس» در پي شدت گرفتن ناآرامي هاي سوريه از فروردین ماه سال 1390 کاهش پیدا کرد.

تا آنجا که در پي شدت گرفتن بحران در سوريه «حماس» ابتدا با سکوت و پس از آن با حمايت تمام قد از مخالفان «بشار اسد»، با «ترکيه»، «قطر» و «عربستان» همراه شد تا آنجا که «خالد مشعل» در سفر سال گذشته اش به استانبول، خطاب به «اردوغان» نخست وزير ترکيه گفت: «تو نه تنها رهبر ترکيه هستي، بلکه رهبر جهان اسلام هستي.»

با ادامه تنش و ناآرامي‌ها در سوريه، «حماس» در اعتراض رویکرد دولت سوریه در قبال مخالفان دستور تعطیلی دفتر سياسي خود مستقر در دمشق و خروج نيروهاي كادر اين دفتر از اين كشور را صادر كرد و خالد مشعل، مغز متفكر سياست‌هاي «حماس» دفتر تازه ای به غیر از دمشق برای خود دست و پا کرد.

همزمان موسي ابومرزوق معاون دفتر سياسي حماس مدعي شده بود: «اگر ايران نمي خواهد افکار عمومي جهان عرب را عليه خود تحريک کند، بايد در مورد حمايتش از رژيم بشار اسد در سوريه بازنگري کند.»

همچنين غاضي حمد معاون وزير خارجه دولت «حماس» در گفت وگويي به روزنامه «ديلي تلگراف» گفته بود: «من انکار نمي کنم که ايران از سال 2006 به ما کمک هاي مالي و غيرمالي مي کرد. اما الان اوضاع مثل گذشته نيست و من نمي توانم بگويم (روابط ما با ايران) مثل گذشته طبيعي است.»

در همين حال «حماس» در اولين اقدام عملي خود، در مهر ماه سال۹۱ دفتر خود را از «دمشق» به پايتخت يکي از حاميان مخالفان اسد يعني دوحه قطر منتقل کرد.

گفتني است «حماس» از يکي از زيرمجموعه هاي متعلق به «اخوان المسلمين» به شمار مي رود و نزديکي بسياري با اخوان مصر دارد. اين در حالي است که بر خلاف انتظار، با سرکارآمدن اخوان المسلمين در مصر، روابط تهران و قاهره چندان بهبود نيافت.

از ابتدای شکل گیری تحولات منتج به جنگ داخلی در سوریه موضع جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصلی ترین کشور حامی حماس، حمایت از سوریه و دولت این کشور در مقابل مخالفان و دشمنان خارجی بود.

پس از این تحولات صلاح البردويل يکي از مقامات ارشد جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در مصاحبه اي با خبرگزاري فرانسه گفته بود: «به دنبال حوادث سوريه، حمايت هاي مالي ايران به حماس کاهش يافت به همين دليل، اين جنبش هم اکنون با بحران مالي مواجه است.»

از این رو حماس برای جبران کسری بودجه و عبور از بحران مالی دور تازه‌اي از رايزني‌ها براي بهبود رابطه با كشورهاي منطقه را در دستور کار قرار داد که این نیز مزيد علت شد تا شايعه تنش در مناسبات جمهوري اسلامي ايران و «حماس» قوت بگيرد.

در همین حال سال 1390 بود که اردن و «حماس» پس از مدت‌ها تيرگي روابط با ميانجيگري قطر، اختلافات خود را كنار گذاشتند و روابط خود را از سر گرفتند و خالد مشعل رييس دفتر سياسي «حماس» براي نخستين بار پس از سال‌ها، توانست براي ديدار با مادرش به اردن سفر كند.

پس از آن برخی رسانه های عربی از جمله القدس العربي، در گزارشي مدعي شدند که عربستان همزمان با بهبود نسبي روابط «حماس» و اردن، ‌درخواست كرد تا اردن از اين فرصت براي قطع روابط «حماس» با تهران استفاده كند.

سال 1391 هم در ادامه رايزني‌هاي «حماس» براي ايجاد پايگاهي جديد در منطقه و تامين مالي براي كسري بودجه در جريان سفر هنيه به تركيه، برخي منابع ديپلماتيك اعلام كردند آنكارا به «حماس» قول داده تا 300‌ميليون دلار در سال به اين گروه كمك كند. آن زمان تلاش تركيه براي نفوذ در «حماس»، در حالي انجام شد كه ايران و تركيه در موضوعات منطقه‌اي از جمله سوريه و عراق دچار اختلاف‌نظر شدید شده بود.

اما به نظر می رسد که کاهش ارتباطات و کمک هاي مالي ايران به «حماس»، سقوط دولت محمد مرسي که مورد حمايت «اخوان المسلمين» بود، کاهش نفوذ ترکيه در کشورهاي عربي که پس از بهار عربي قدرت گرفته بود، همچنين تغيير نگاه بين المللي به حل بحران سوريه و البته جنگ غزه که بر خلاف انتظار حماس، جز ایران و سوریه هیچ کدام از کشورهای عرب منطقه حاضر نشدند از مردم غزه در برابر جنایت های اسرائیل حمایت کنند، همه و همه موجب شده تا «حماس»، چرخشي دوباره به سوي ايران داشته باشد.

چرخشی که البته ابتدا از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار نگرفت چرا که پاییز سال گذشته با روی کار آمدن دولت حسن روحانی پس از آنکه خالد مشعل، پس از دو سال و نیم تصمیم گرفت به تهران سفر کند روابط خود با تهران را ترمیم کند با مخالفت مقاماتی ایرانی مواجه شد.

آبان ماه سال گذشته "القدس العربی" چاپ لندن به نقل از یک مقام مسؤول در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نوشته بود: ایران با سفر خالد مشعل به تهران مخالفت کرده و خواستار انجام این سفر در زمان دیگری شده است. این مقام مسؤول که نام خود را بیان نکرده اضافه کرد: مقامات ایران گفته اند که به دلیل داشتن مشغله کاری، خواستار انجام این سفر در زمان دیگری هستند.

این استقبال سرد جمهوری اسلامی از حماس پس از چرخش دوباره آنها به سمت جمهوری اسلامی ایران سبب شد که خالد مشعل از سال گذشته تا به اکنون قید سفر به تهران و تلاش برای بهبود روابط را بزند.

مشعل اما حالا برای آنکه بخواهد دوباره راهی تهران شود و به نوعی باب آشتی با ایران را باز کند ابتدا هیاتی را راهی تهران کرده است تا آنها مقدمات سفر او را فراهم کنند.