جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


۳۶ نفر کشته و۷۱ زخمی بر اثر انفجار مین در ایران در سال ۲۰۱۴

Posted: 04 Dec 2014 08:42 AM PST

جرس: براساس گزارش مانیتور ۲۰۱۴ که ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۳ منتشر شده، در سال ۲۰۱۳ کل تلفات ناشی از مین در ایران، ۱۰۷ نفر بوده است که از این تعداد ۳۶ نفر کشته و۷۱ نفر زخمی شده اند.

 

به گزارش تارنمای «ایران بدون مین»، مردان ۷۰ درصد تلفات ناشی از انفجار مین در سال ۲۰۱۳ را تشکیل داده و۵ زن و ۱۹ کودک نیز در آن ثبت شده اند. آمار مربوط به کودکان در گزارش مانیتور ۲۰۱۴ نشان از آن دارد که ۴۱ درصد از ۴۶ شهروند غیر نظامی که سن آنها شناخته شده است، کودک بوده اند. بنابراین آمار تلفات کودکان قربانی مین در سال ۲۰۱۳ به طور قابل توجهی در مقایسه با تعداد هفت کودک در سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است.

همچنین در سال ۲۰۱۳ بیش از نیمی از تلفات را غیر نظامیان تشکیل دادهاند که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ افزایش داشته است. اگرچه تعداد ۶۰ نفر تلفات ناشی از انفجار مین نسبت به سالهای قبل کاهش داشته است.


بالاترین آمار ثبت شده تلفات انسانی در سال ۱۹۹۵، ۹۱۸ نفر بوده است و بعد از آن سال بطور مداوم تلفات کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۳ تلفات در بین مینروب ها ۲۸ نفر بوده است که از این تعداد یک نفر کشته و ۲۷ نفر مجروح شده اند. همچنین ۱۹ نفر از تلفات ناشی از مین در سال ۲۰۱۳ را نیروهای انتظامی تشکیل می دهند که افزایش چشمگیری را با تعداد۲ نفر تلفات در سال ۲۰۱۲ نشان میدهد.
کمپین بین المللی ممنوعیت استفاده از مینهای زمینی در پی رونمایی از گزارش ۲۰۱۴ مانیتور، اطلاعیه مطبوعاتی در خصوص وضعیت مینهای زمینی در کشورهای جهان صادر کرد که در ادامه میآید.

کاهش تلفات ناشی از مین های زمینی
منابع مالی بین المللی برای پاکسازی مین های باقی مانده، کاهش یافته است

براساس اطلاعیه مطبوعاتی کمپین بین المللی ممنوعیت استفاده از مینهای زمینی به مناسبت رونمایی از گزارش ۲۰۱۴ مانیتور، تعداد کمتری از انسانها در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سالهای قبل در اثر مین جان خود را از دست داده یا مصدوم شدهاند. تقریبا استفاده و ساخت این سلاح متوقف شده است.

بر اساس گفته مگان بورکه- ویراستار مانیتور در قسمت تلفات و کمک به مصدومان-، در حالیکه هنوز تعداد زیادی جان یا عضو خود را در اثر مین از دست می دهند، تلفات جدید در پایینترین حد خودش است- و این بهترین میزان برای سنجش موفقیت کنوانسیون منع مین است- اما نبایستی فراموش کرد که هنوز صدها هزار نفر از مصدومان مین در انتظار برآورده شدن نیازها و توجه به حقوقشان هستند.
تعداد تلفات ثبت شده ناشی از انفجار مین و سایر مواد منفجره باقی مانده از جنگ در سال ۲۰۱۳ به تعداد سه هزار و ۳۰۸ نفر کاهش یافته است. در واقع کمترین آمار از زمانی که مانیتور کار ثبت تلفات در سال ۱۹۹۹ را شروع کرد، یک چهارم کمتر از آمار سال ۲۰۱۲ است. در سال ۲۰۱۳ به طور متوسط ۹ قربانی در هر روز وجود داشته است و این در مقایسه با سال ۱۹۹۹ که ۲۵ نفر به صورت روزانه قربانی مین بودند، حکایت از حفظ جان انسانها دارد. همانند سالهای قبل، اکثریت قریب به اتفاق تلفات یعنی ۷۹ درصد غیر نظامیان هستند.

با الحاق عمان به کنوانسیون منع مین در آگوست ۲۰۱۴ هم اکنون ۱۶۲ کشور عضو این کنوانسیون هستند. ۳۵ کشور نیز عضو کنوانسیون منع مین نیستند اما تقریبا همگی آنها خود را ملزم به رعایت مفاد این کنوانسیون می دانند؛ امری که حکایت از پذیرش جهانی استانداردهای منع مین دارد.

اعلام سیاست های جدید آمریکا در ماه های جون و سپتامبر ۲۰۱۴ در خصوص منع استفاده از مین های ضد نفر به جز در شبه جزیره کره، ممنوعیت ساخت این سلاح و بالا بردن سرعت نابودی ذخایر، یک پیروزی برای به رسمیت شناختن جهانی کنوانسیون بود. آمریکا گفته است: «این اقدامها آرمان روشن ما برای پیوستن به کنوانسیون منع مین را نشان می دهد.»

عدم استفاده از مین های زمینی

از سپتامبر ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۴، هیچگونه استفادهای از مین های زمینی توسط کشورهای عضو کنوانسیون منع مین گزارش نشده است. تنها یک مورد نقض مقررات عدم استفاده از مین توسط کشورهای عضو توسط یمن در سال ۲۰۱۱ گزارش شده است.
مینهای زمینی ذخیره شده در درگیری جاری بین اوکراین و نیروهای دولتی و جداییطلبان تحت حمایت روسیه، دیده شده است. اگرچه هنوز استفاده از مینها تایید نشده است. اوکراین عضو کنوانسیون منع مین است.
مارک هیزنی، محقق ارشد دیدهبان حقوق بشر و ویراستار خط مشی منع مین در مانیتور می گوید: «یمن باید کارهای بیشتری برای روشن شدن موضوع انجام دهد و کسانی که در سال ۲۰۱۱ از مین استفاده کرده اند باید پاسخگو باشند و هر گونه استفاده از مین در اوکراین نیز باید متوقف و در خصوص آن به طور کامل تحقیق شود.»

همانطور که در گزارش سال گذشته آمده بود، مجددا مانیتور استفاده نیروهای دولتی سوریه و میانمار از مین های دولتی را تایید می کند؛ کشورهایی که هنوز عضو کنوانسیون منع مین نیستند.
گروههای مسلح غیردولتی از مینهای زمینی یا مواد منفجره ای که برای کشتن انسانها به کار می رود در کشورهای افغانستان، کلمبیا، لیبی، میانمار، پاکستان، سوریه و یمن در سال ۲۰۱۳ استفاده کرده اند. اما گروههای مسلح غیر دولتی تونس که در سال ۲۰۱۲ از مینهای زمینی استفاده کرده بودند، براساس گزارش ۲۰۱۳ مانیتور از این لیست خارج شدهاند.

ذخیره، تجارت و ساخت مین در حال کاهش است

بیش از ۴۸ میلیون مین ذخیره شده از سال ۱۹۹۹ تا کنون از بین رفته اند و فقط شش کشور عضو کنوانسیون بایستی ذخایر خود را از بین ببرند. سه تا از این کشورها موفق به تخریب ذخایر خود ظرف چهار سال از زمان پیوستن به کنوانسیون نشده اند که در نتیجه مواد کنوانسیون را نقض کرده اند: بلاروس و یونان از سال ۲۰۰۸ و اوکراین از سال ۲۰۱۰.
ایالات متحده آمریکا نیز متعاقب سیاست اعلامی در ماه جون از لیست کشورهای بالقوه تولید کننده مین خارج شده است. اما ساخت مین در کشورهایی چون هند، میانمار، پاکستان و کره جنوبی همچنان ادامه دارد.
اگر چه چین در جون ۲۰۱۴ ذخایر مین های ضد نفر خود را کمتر از ۵ میلیون اعلام کرده است اما این آمار از ۱۱۰ میلیونی که قبلا تخمین زده شده بود، کمتر است. آمریکا نیز ذخایر خود را سه میلیون اعلام کرده است که با آمار بیش از ۱۰ میلیونی که قبلا توسط پنتاگون گزارش شده بود، تفاوت دارد.
در دهه گذشته، در صد کمی از نقل و انتقال غیرقانونی در تجارت جهانی مین های زمینی وجود داشته است اما مشاهده مین در سودان و یمن نشان می دهد که هنوز بازار و تجارت مین های زمینی وجود دارد.

پاکسازی مین های زمینی با مشکل مواجه است

امروز ۵۶ کشور (۳۲ عضو کنوانسیون منع مین) و چهار منطقه- کوزوو، قره باغ کوهستانی، سرزمین سومالی و صحرای غربی- دارای مناطق آلوده به مین هستند. اگرچه در طی پنج سال آینده ۴۰ کشور از این کشورها و سه منطقه از این مناطق در صورت تامین منابع کافی، امکان انجام تعهدات پاکسازی را دارند.
معاهده منع مین از کشورها می خواهد تا مین ها را در سرزمین خود یا مناطق تحت کنترلشان ظرف ۱۰ سال پاک کنند؛ البته این زمان با درخواست کشور و تایید سایر کشورها قابل تمدید است.
در سال گذشته ده کشور درخواست تمدید وقت کردند. کشورها توقع داشتند تا اتیوپی که مهلت پاکسازی اش تا ۱ جون ۲۰۱۵است نیز درخواست تمدید کند اما این کشور تا کنون چنین درخواستی نداده است؛ امری که وضعیت این کشور را نامعلوم می سازد.

از ۳۲ کشور عضو که هنوز به تعهدات پاکسازی خود عمل نکرده اند، ۲۳ کشور حد اقل یک بار تمدید وقت کرده اند و بیش از نصف آنها یا در راستای وقتی که گرفته اند عمل نمی کنند و یا اینکه هیچ پیشرفت واضحی گزارش نداده اند.
در سومین کنفرانس دوره ای کنوانسیون منع مین در جون ۲۰۱۴ در ماپوتو- موزامبیک-، کشورهای عضو بر دستیابی به جهانی عاری از مین تا سال ۲۰۲۵ توافق کردند. بر طبق گفته اتله کارلسن، معاون خلع سلاح بشر دوستانه در کمک مردمی نروژی و رهبر تیم تحقیق در مانیتور، اکثر کشورها توان انجام تعهدات خود تا سال ۲۰۲۵ را دارند، اما باید تلاش های خود را دو چندان کرده و پاکسازی را آنجا که ضروری است در اولویت قرار دهند.
حداقل ۱۸۵ کیلومتر از زمین ها در سال ۲۰۱۳ عاری از مین شدهاند (کمتر از دویست کیلومتر در سال۲۰۱۲) و تقریبا ۲۷۵ هزار مین تخریب شده و از بین رفتهاند. برنامه اقدام در مورد مین در افغانستان، کلمبیا و کرواسی جهت پاک کردن زمین های بیشتری از مین ادامه دارد که نشان دهنده این است که پیشرفت قابل دستیابی است.

 

هزینه جهانی برای فعالیت هایی از قبیل پاکسازی، بررسی، آموزش خطرات مین که در مجموع به عنوان اقدامهای مربوط به مین  شناخته شده است در سال ۲۰۱۳ برابر با ۶۴۷ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۲ برابر با ۶۸۱ میلیون دلار بوده است. حمایت بین المللی برای این اقدامها در سال ۲۰۱۳ برابر با ۴۴۶ میلیون دلار بوده که ۵۱ میلیون دلار کمتر از بودجه ۴۹۷ میلیونی سال ۲۰۱۲ بوده است. این در حالی است که تامین بودجه توسط مقامهای ملی از۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۱ میلیون دلار افزایش داشته است.
بر طبق گفته جف ابرامسون، مدیر برنامه مانیتور و ویراستار نهایی مانیتور مینهای زمینی ۲۰۱۴، کمک های مداوم بین المللی به کشورهای آلوده به مین برای پاکسازی و کمک به مصدومان مین اساسی است.

مرتضوی از لیست نمایندگان برای اعمال فشار به قوه قضاییه استفاده می‌کند

Posted: 04 Dec 2014 05:20 AM PST

جرس:  گزارش ها حاکی از آن است که مرتضوی از لیست نمایندگان برای اعمال فشار به قوه قضاییه استفاده می‌کند.

 ایلنا نوشت: یک سال از انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس در ارتباط با مجموعه تخلفات سعید مرتضوی در زمان ریاستش بر سازمان تامین اجتماعی گذشت. گزارشی که صبح روز 13 آذرماه در مجلس قرائت شد و خبر از فروش غیرقانونی ۱۳۸ شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (‌شستا) به بابک زنجانی، پرداخت پاداش‌های شگفت‌انگیز به مدیران میانی و عالی‌رتیه تامین اجتماعی، پرداخت پول‌های مشکوک به افرادی از تشکل‌‌های رسمی کارگری و... می‌داد. اتهاماتی که بنا به گفته ی وکلای شاکیان این پرونده، قاضی پیشین هنوز حاضر به پذیرش آنها نشده است و حتی از برخی از این اتهامات به عنوان اهرم فشار علیه دستگاه قضایی استفاده می‌کند. در این میان یکی از بحث برانگیز ترین تخلفات مرتضوی انعقاد تفاهم‌نامه عجیبی بود که به موجب آن ۱۳۸ شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی به بابک زنجانی فروخته می‌شد.

ماجرا از این قرار بود که 27 آذرماه سال 91 واگذاری این ۱۳۸ شرکت با امضای تفاهم نامه ای بین سعید مرتضوی (مدیرعامل قت سازمان تامین اجتماعی) و شرکت هلدینگ سورینت قشم به مدیرعاملی آقای بابک زنجانی کلید خورد. مطابق این تفاهم نامه مقرر شده بود تا سقف ۴ میلیارد یورو (معادل ین ژاپن) ۱۳۸ شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی که عمدتاً موضوع اصلی تحقیق و تفحص بوده اند، به شرکت سورینت قشم به مدیرعاملی بابک زنجانی واگذار شود. این تفاهم نامه که به قصد واگذاری انحصاری سهام در اختیار ۱۳۸ شرکت از مجموع ۲۰۷ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) شامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات، هتل های هما، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تبریز، شرکت ملی نفتکش، چوب و کاغذ ایران، شرکت های مختلف بیمه ای، (ملت، میهن، دانا، پارسیان) کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانک های مختلف از جمله پاسارگاد، تات، پارسیان، دی و.... صنایع مس شهید باهنر و... به هلدینگ سورینت قشم بوده است، دارای اشکالات عدیده حقوقی و عدم رعایت قوانین مصرح قانونی در ابعاد مختلف بود. اما سرانجام و بر اساس گفته‌های یکی از اعضای هیئت‌مدیره جدید سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم به دلیل عدم عملی سازی تعهدات مقرر از جانب زنجانی بعد از یکسال، هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در ۲۸ آبان ۱۳۹۲ تصمیم گرفت به طور یکجانبه این قرار داد را ملغی اعلام کرده و کلیه اسناد تحویل شده به زنجانی را بازستاند. جدا از کم و کیف رابطه ی این دو و وضعیت نامتعارف زمان ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی که شرایط بستن چنین قراردادهایی را فراهم می کرد، بررسی حقوقی و قانونی این مقوله حائز اهمیت است.
در گفتگوی پیش رو با پیمان حاج محمد عطار حقوقدان و از وکلای شاکیان پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با برخی اتهامات ریس سابق سازمان تامین اجتماعی و گستره‌ی حقوقی این اقدامات سخن گفته ایم. وی معتقد است سعید مرتضوی با سوءاستفاده از موقعیت خود ضربه ی سنگینی را به سازمان تامین اجتماعی وارد کرده است و کلیه ی اقدامات او از سوی دستگاه قضایی قابل پیگیری و محاکمه است.

ــ ایلنا: آنقدر لیست اتهامات مرتضوی در دوران تصدی تامین اجتماعی بلند است که به نظر می رسد باید تنها به بررسی برخی از آنان بسنده کنیم. یکی از موارد اتهامی آقای مرتضوی که در زمره ی بزرگترین افشاگری‌های فساد مالی ظرف سال‌های اخیر هم به شمار می‌رود، رابطه ی او با تاجر مشهور بابک زنجانی در موضوع واگذاری ۱۳۸ شرکت شستا به مجموعه ی سورینت قشم تحت اختیار بابک زنجانی بود. چطور او توانست این واگذاری ها را انجام دهد؟

به صورت کاملا غیرقانونی، اما ابتدا باید بگویم در هر دو جلسه ای که به عنوان وکیل شاکی خصوصی در دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی حضور داشتم، ایشان هربار نه تنها اقدامات خودش را به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی قانونی می دانست بلکه کلیه ی اقدامات را به نوعی خدمت به سازمان تامین اجتماعی تلقی می کرد و ازاین سازمان و همچنین از حاکمیت توقع پاداش و مدال داشت. با این حال اتهاماتی که متوجه ایشان است به خصوص در پرونده مربوط به واگذاری ۱۳۸ شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی به بابک زنجانی و شرکت زیر مجموعه او محرز است و در چندین بخش قابل بررسی است. در واقع این شرکت ها طی تفاهم نامه ای بین سازمان تامین اجتماعی و شرکت سورینت که تحت امر بابک زنجانی بوده به ایشان واگذار شده،اما آنچه اهمیت دارد این است که ایشان بدون رعایت تشریفات قانونی «مزایده» اقدام به واگذاری این شرکت ها که به نوعی اموال عمومی و غیر منقول محسوب می شوند کرده است. یکی از تکالیفی که قانون گذار برای واگذاری اموال دولتی و عمومی به مدیران نهادهای دولتی و عمومی ابلاغ کرده و آنها را مکلف به رعایت این مقررات کرده این است که از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و رسانه های رسمی فروش اموال سازمان ذیربط به مزایده گذاشته شود و هر شخص حقیقی و حقوقی که بهترین قیمت را برای خرید مال مورد فروش ارائه دهد طی تشریفات قانونی می تواند مورد معامله قرار بگیرد. در حالیکه در واگذاری این شرکت ها به بابک زنجانی هیچ کدام از این تشریفات قانونی طی نشده و از طرفی هیچ مبلغی به عنوان وجه دریافتی واگذاری این شرکت ها به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

ــ شما معتقدید این واگذاری ها رایگان صورت گرفته است؟

بله. علی رغم اینکه گفتند وجه مورد نظر از طریق بانکی در مالزی واریز شده اما چیزی که عملا اثبات شد این است که این واگذاری ها رایگان صورت گرفته است. این مسئله و نوع قراردادی که با بابک زنجانی منعقد شد اهمال رییس وقت تامین اجتماعی یعنی سعید مرتضوی را نشان می دهد و اگر قوه ی قضاییه و مجموعه‌ی دستگاه نظارتی کشور به قضیه تامین اجتماعی به موقع ورود نمی کرد و بابک زنجانی از دسترس خارج می شد واقعا مشخص نبود سرنوشت این ۱۳۸ شرکت چه می‌شد. چون هیچ سند قانونی مبنی بر چگونگی واگذاری این شرکتها از سوی سازمان تامین اجتماعی وجود نداشت.

ــ سئوال کلیدی که در همان زمان هم مطرح شد این بود که اساسا آقای مرتضوی در زمان بستن این قرارداد چه سمتی در تامین اجتماعی داشته است؟ همانطور که مستندات پرونده نشان می دهد ایشان چند ماه قبل از امضای این تفاهم نامه یعنی ۲۷ آذر ۹۱ از سمت خود به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی عزل شده بود چرا که دیوان عدالت اداری در تاریخ ۹ مرداد ماه ۹۱ ایشان را از ریاست این سازمان برکنار کرده بود.

دقیقا نکته همین جاست که آقای مرتضوی در آن زمان اساسا سمتی در تامین اجتماعی نداشته که بتوانند تفاهم نامه ای با چنین حجمی با زنجانی امضا کند. یکی از جرائم اصلی آقای مرتضوی همین موضوعی است که اشاره کردید. مرجع رسیدگی به ابطال و تعلیق تصمیمات نهادهای دولتی و عمومی دیوان عدالت اداری است. هیات عالی این دیوان که متشکل از ده ها قاضی عالی رتبه با سوابق قضایی بالای ۱۵ تا ۲۰ سال است، پیش از امضای این تفاهم‌نامه حکم انتصاب آقای مرتضوی توسط وزیر وقت کار در تامین اجتماعی را لغو کرده بود و این حکم بر اساس رای دیوان قطعی و لازم الاجرا بوده است.

به محض صدور و ابلاغ این رای هرگونه پرداخت وجوه و تنظیم قراردادهای تعهد آور برای سازمان تامین اجتماعی توسط ایشان جرم محرزی بوده است و ایشان و هیات وزیران وقت نمی‌توانسته‌اند با فرار از قانون و تغییر مقررات مربوطه و تبدیل انتصاب ایشان به سرپرست سازمان تامین اجتماعی از سوء استفاده های غیرقانونی شان بگریزند. بنابراین هر اقدامی که آقای مرتضوی بعد از ابطال حکمش از ریاست سازمان انجام داده از نظر قانونی جرم است.

ــ گویا ایشان در همین مدت کوتاهی که ریاست سازمان را به عهده داشتند  پرداخت‌هایی را هم از حساب سازمان تامین اجتماعی به مدیران و اشخاص زیر مجموعه خودشان در تامین اجتماعی هم داشته اند و در جلسات دادگاه ازاین پرداخت ها به عنوان بودجه ی غیرشمول یاد کرده اند از جمله کمک دویست میلیونی به کانون انجمنهای صنفی کارگران کوره پزخانه های تهران یا پرداخت هدیه و وام به برخی مسولین وقت در مجلس و..

همینطور است. بخش دیگری از اقدامات آقای مرتضوی مربوط به حاتم بخشی های ایشان در مدت مدیریتش در سازمان تامین اجتماعی است که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان هم اسناد آن موجود است. طبق این اسناد آقای مرتضوی با استفاده از موقعیتی که داشته احتمالا برای یک سری اهداف شخصی و سازمان یافته به اشخاص زیر مجموعه خودشان از حساب سازمان تامین اجتماعی بذل و بخشش می کردند. ایشان در جلسات دادگاه ادعا می کردند که این برداشت ها از حساب بودجه ی غیر شمول سازمان انجام می شده و تعبیر ایشان از بودجه غیر شمول بودجه ای است که مدیرعامل سازمان می تواند به هر شخص حقیقی و حقوقی که صلاح بداند پرداخت کند بدون اینکه پشتوانه ی قانونی داشته باشد. در واقع ایشان ادعا می کردند که قانون این اجازه را به رییس سازمان تامین اجتماعی داده است، در حالیکه از نظر قانونی این مسئله محل اشکال است.

ــ لطفا به چند نمونه از این پرداخت های غیر شمول که مرتضوی مدعی قانونی بودن آنهاست اشاره کنید.

مثلا بودجه ای که ایشان در اختیار همسرشان خانم دکتر هما فلاح تفتی برای هزینه ی تبلیغات کاندیداتوری شان قرار دادند یا بودجه ای که به آقای شیخ الاسلامی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی - که انتساب غیرقانونی آقای مرتضوی هم توسط ایشان صورت گرفت - بابت تبلیغات انتخابات شورای شهر تهران پرداخت شد و پرداخت هایی که بازهم بعدها در پی طرح استیضاح از وزیر کار در ارتباط با نصب غیرقانونی سعید مرتضوی بر تامین اجتماعی در غالب هدیه و وام به آقای شیخ الاسلامی انجام شده، همینطور موضوع پرداخت هایی که به آقای محمد رضا رحیمی معاون رییس جمهور وقت به جهت حمایت بی قید و شرط ایشان از ریاست سازمان تامین اجتماعی انجام شد، نمونه ی این برداشت های غیرقانونی از حساب تامین اجتماعی است که آقای مرتضوی ادعا می کند از محل بودجه ی غیرشمول پرداخت کرده است.

ــ گویا در مورد برخی وکلای شخصی ایشان هم پرداخت های غیرقانونی انجام شده؟

بله. موضوع وکلای شخصی ایشان و دریافت هایی که داشته اند هم مطرح است. با در نظر گرفتن اینکه سازمان تامین اجتماعی خودش دارای معاونت حقوقی و ادراه دعاوی و کارشناسان مجرب و متخصص حقوقی است، پرداخت این وجوه غیرقانونی به وکلای شخصی که البته من از به کار بردن نام ایشان معذورم، محل بحث است و طبق ادعای آقای مرتضوی این وجوه در قالب مشاوره با سازمان تامین اجتماعی به وکلای مورد نظر پرداخت شده است. در ارتباط با تمام این پرداخت ها که آقای مرتضوضی ادعا می کند در قالب بودجه ی غیر شمول صرف شده وکلای شاکی از بازپرس ویژه پرونده درخواست کردند در مورد مصادیق قانونی اجازه پرداخت آن از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات که دو مرجع نظارتی و تفسیرکننده ی هزینه های بودجه ای کشور هستند استعلام کنند. نتیجه ی این استعلام آن شد که هر دو سازمان ذیربط صراحتا پاسخ دادند که آقای مرتضوی نمی تواند این وجوهات را از حساب بودجه ی غیرشمول پرداخت کند و سازمان بازرسی کل کشور هم علاوه بر اعلام تخلف سعید مرتضوی در خصوص برداشت غیرقانونی از سازمان تامین اجتماعی که با هزینه ی بیت المال اداره می شود از ایشان شکایت و علیه ایشان اعلام جرم کرد.

ــ در چنین شرایطی که وصف شد، در ارتباط با این پرونده چه حکمی در انتظار مرتضوی است؟

ببینید هیچ کدام از این پرداخت ها وجاهت قانونی نداشته و ندارد. پرداخت کمک به یک انجمن صنفی وظیفه ی سازمان تامین اجتماعی نیست که بگوییم به وظیفه ای که داشته عمل کرده،این نهادها در صورتیکه نیاز به کمک مالی داشته باشند متولیان خاص خود را دارند و سازمانی مانند تامین اجتماعی که با بودجه ی بیت المال اداره می شود متولی پرداخت کمک و اعانه به هیج نهاد و سازمان دیگر نیست. آقای مرتضوی در حال حاضر از بعضی از ابزاری که در اختیار دارد مثل لیست نمایندگانی که به آنها وجوه غیرقانونی پرداخت کرده به عنوان اهرم فشار علیه قوه ی قضاییه استفاده می کند تا روند رسیدگی به پرونده اش را کندتر کند اما آنچه مسلم است این است که ایشان نمی تواند با جنجال آفرینی مسیر پرونده را منحرف کند.
دادگاه می تواند ضمن ابطال این اقدامات، خود ایشان را هم به جرم اقدام به این جرائم مجازات کند که البته نظر قاضی رسیدگی به پرونده تعیین کننده حکم است. مسلما انفصال دائم از خدمات دولتی می‌تواند یکی از مجازاتهای ایشان باشد و تعزیر آن هم به عهده ی قاضی پرونده است که چه تصمیمی در این باره می گیرد.
البته اتهامات آقای مرتضوی در تامین اجتماعی و حاتم بخشی های ایشان در مدت مدیریتش بر این سازمان آنچنان گسترده است که رسیدگی به هریک از آنان و صدور حکم درباره آن به دلیل پیچیده بودن این اقدامات نیازمند وقت بیشتر و به جهت طولانی شدن رسیدگی به آن نیازمندسرعت عمل بیشتر است.

بازداشت و وضعیت نامعلوم محمدرضا جوششان، فعال عقيدتي

Posted: 04 Dec 2014 04:55 AM PST

جرس: صبح روز دوشنبه درتهران مأموران امنیتی با هجوم به منزل محمدرضا جوششان، فعال عقيدتي و از هواداران سید صادق شیرازی مرجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی، این روحانی منتقد را دستگیر وبه محل نامعلوم انتقال دادند.

 

به گزارش جرس، طبق پيگيريهاي انجام شده ومراجعه به دادگاه ويژه تهران بيان شده كه وی در دادگاه ويژه روحانيت مشهد بسر ميبرد وباز پس از رجوع به دادگاه ويژه مشهد گفته شد كه وی در تهران نگهداری می شود.


بر اساس گزارش های رسیده، وضعيت جسمي وروحي محمد رضا جوششان بسيار نامناسب بوده و وی از بيماري ديابت رنج مي برد.

 

دستنوشته محمدحسن يوسف پور به مناسبت روز جهانى حقوق بشر

Posted: 04 Dec 2014 04:55 AM PST

جرس: در آستانه روز جهانی حقوق بشر، محمدحسن يوسف پور، زندانی بند ۳۵۰ زندان اوين،مطلبی تحت عنوان "قبل از اعدام" نوشته  و در پایان این روایت داستان گونه آورده است "من سالها پيش مرده بودم و خود نمى دانستم".

 

به گزارش جرس، متن این دستنوشته به شرح زیر است:


" تقديم به دوستانم در کمپين ١١ اسفند و سناتورهاى پارلمان کانادا، انگلستان و هلند که طى امضاء نامه اى خواستار آزادى ما شدند" (کشور ناکجا آباد - سال ۲۰۱۵ ميلادى)

من زندانى سياسى شماره 90120 هستم. يعنى در مدت ٣ سالى که در زندان سياسى در حال گذراندن دوران محکوميتم هستم همه مرا 90120 صدا مى کنند. از کودکى تا به حال که 45 سال دارم، اتفاق ها در زمان هاى خودشان رخ داده اند، نه زمانى که من مى خواستم رخ بدهند. در يک صبح زمستانى، دوستم صدايم کرد و گفت نگهبان زندان با تو کار دارد. عجيب بود. قرار نبود بيمارستان يا بهدارى بروم. بلند شدم. لباس پوشيدم. آبى به صورتم زدم و به طرف نگهبانى رفتم. نگهبان گفت: حکم ات آمده و آن را به من داد. خواندم. نوشته بود: زندانى شماره 90120، چون پايش را از گليمش درازتر کرده است طى اين حکم به اعدام محکوم مى شود.
****
خبر به سرعت در زندان پيچيد. گيج شده بودم. برخى ابراز تاسف کردند. برخى سکوت کردند و بعضى هم تبريک گفتند. حالا همه در تکاپوى اجراى مراسم اعدام بودند، که زمان آن يک هفته بعد يعنى 4 فوريه بود. روز تولدم، همه مى خواستند مراسم با شکوه برگزار شود. شوک شده بودم باورم نشده بود.

به اتاقم بازگشتم. هم اتاقى ام گفت خودم براى مراسم موهايت را اصلاح مى کنم. تشکر کردم. دوستى دست روى شانه ام گذاشت، چانه اش را خاراند و گفت: متاسفم، نمى دانم چه بگويم. اين حکم ناعادلانه است و رفت. از اتاق بيرون زدم، يکى مرا در راهرو ديد و گفت: به نظر من موسيقى هم براى مراسم بايد پخش شود. کاش قطعه اوليس اثر کورساکف را داشتيم يا زيگفريد اثر واگنر را. ديگرى در حالى که از حمام بيرون آمده بود، گفت: حالا که موسيقى نداريم با گيتار خودم يک قطعه موسيقى اجرا مى کنم. به هواخورى کوچک زندان رفتم. جايى که قرار بود اعدام شوم. دوستانم دور هم جمع شده بودند و درباره چگونگى نحوه اجراى مراسم اعدام با هم بحث مى کردند. قرار شد دو نفر سکويى را آماده کرده و آن را با کاغذ رنگى و بادکنک تزيين کنند. دوستى هم مى خواست پرتره مرا بکشد که نقاش بود. يکى مى گفت با چوب بايد چوبه دار به شکل کلاسيک درست کنيم. طنابش را هم خودم مى بافم. اما ديگرى معتقد بود که بايد وجه زيبايى شناسى مراسم حفظ شود. نفرى ديگر اما ايده اى نو داشت. در حالى که به کاج بلند گونه حياط اشاره مى کرد گفت مى توان از اين درخت به عنوان چوبه دار استفاده کرد. اما دو نفر ديگر با اين ايده به خاطر حفظ محيط زيست مخالفت کردند. بلندگوى زندان زمان آمار شب را اعلام کرد و همه به اتاق هايمان رفتيم.

****

خواستم به تختم برم که يادداشتى ديدم بدين مضمون: " تنها تراژدى جهان هستى اين است که تمام زندگى ها پيش از موعود به پايان مى رسد." هم اتاقى ام برايم نوشته بود که کم حرف مى زد و شعر مى گفت. يادداشت را برداشتم و به ديوار تختم چسباندم. بعد از شام دوستى به ديدارم آمد. او گفت: هنوز شيون "مده آ" از دور به گوش مى رسد و از آن نزديک تر. گام هاى ابراهيم، آنگاه که فرزندش را در اثبات بندگى اش به قربانگاه مى برد. من رويايى داشتم. کومه اى در بلندايى که همسايه اش طلوع و غروب خورشيد باشد و مزرعه اى در آن نزديکى، کارورزى واژه انديش، شاعرى طالب لذت خستگى تن از کار باشد. يک دست دفترهاى پيامبران انديشه، يک دست خوشه گندم که از گندمزارى که ماحصل کار خود من باشد. قرار بود اين باشد پيشه ام. سرايش ساحت کار، اما نشد. او دستم را فشرد و رفت. دراز کشيدم اما خوابم نمى برد. حتى قرص هاى خواب و ضد افسردگى هم ديگر تاثيرى نداشتند. در ذهنم همه نزديکانم، دوستانم، بستگانم، عزيزانم جلوى چشمانم رژه مى رفتند.
***
صبح اول فوريه بود و فقط 3 روز به اعدامم مانده بود. آنها نمى دانستد که 4 فوريه روز تولد من است. بلند شدم و به هواخورى زندان رفتم. سيگارى گيراندم و به آسمان نگاه کردم. يک روز دلگير زمستانى بود. بلندگوى زندان شماره ام را اعلام کرد. 90120 و خواست که به نگهبانى بروم. من رفتم. ديگر برايم فرقى نمى کرد چه اتفاقى قرار است بيفتد.

***
سربازى که مرا تحويل گرفته بود، با چشم بند مرا سوار ماشين کرد و فهميدم مرا به ملاقات آقاى ب مى برد. او مرا به اتاقى برد و روى صندلى نشاند و در را بست. پس از لحظاتى صداى آقاى ب را شنيدم که گفت: 90120، چشم بندت را بردار. برداشتم. اتاق بازجويى بود با آن شيشه آبى رنگ اش که آن طرفش پيدا نبود. آقاى ب گفت: 90120 تو پايت را از گليمت درازتر کرده اى. ما در حق تو خيلى لطف کرديم مى توانستيم به جاى 66 ماه محکوميتت به تو 20 سال حکم زندان بدهيم. ما مى دانيم که عصب هر دو چشمت تا چند ماه ديگر کاملا قطع مى شود و تو نابينا خواهى شد. با اين کار، ما در حق تو محبت کرديم. به نظرت زندگى با عارضه ديسک کمر، بيمارى قلبى و نابينايى بهتر است يا مرگى پر افتخار؟ با خنده گفتم: اگر تقاضاى عفو کنم چه؟ ب گفت: اگر اتهام تو تجاوز، مواد مخدر، سرقت مسلحانه، کلاهبردارى، رشوه و يا اختلاس بود شايد مى شد کارى کرد. اما چون فعاليت سياسى داشتى هيچ کارى نمى شود کرد. گفتگوى ما بدون خداحافظى تمام شد و مرا به زندان بازگرداندند.
***
بالاخره صبح روز 4 فوريه فرا رسيد. روز تولدم، و روز اعدامم. هنوز هوا روشن نشده بود. نيمکت ها را رديف گذاشته بودند و چوبه دار برپا شده بود. همه مردم در حال خوردن پفک و چيپس بودند، انگار براى تماشاى نمايش آمده بودند. ستاره ها مى درخشيدند و محيط با نور افکن هاى نارنجى روشن شده بود. جايگاه ويژه اى براى مسئولين و جايگاه ديگرى براى مردم درست کرده بودند. حتى عکاس و فيلمبردار هم حضور داشتند. نمى دانم چرا، شايد براى اينکه از مراسم اعدام عکس و فيلم بگيرند و آن را پخش کنند تا درس عبرتى براى ديگران باشد که پايشان را از گليمشان درازتر نکنند. برنامه به خوبى و با شکوه اجرا شد. مسئولين ضمن آنکه عنوان کردند آنها مأمورند و معذور مرا به سوى چوبه دار راهنمايى کردند. من در حالى که مردم سرود مى خواندند و با موبايلشان فيلم مى گرفتند با همه خداحافظى کردم. بهترين لباسم را پوشيده بودم به رنگ سبز، اصلاح کرده بودم اما گيج و منگ بودم. روى چهارپايه ايستادم. سربازى طناب دار را به گردنم انداخت. يک لحظه سکوت همه جا را فرا گرفت و من ديگر نفهميدم چه شد.

خودم را ديدم که در ميان جمعيت هستم و نظاره گر جنازه ام بودم که روى چوبه دار تاب مى خورد. مسئولين جنازه ام را برداشتند و رفتند. همه، هواخورى زندان را ترک کردند. دوستان و همبنديانم محزون بودند. خورشيد داشت بالا مى آمد. سبک شده بودم مثل ابر. تنها من در هواخورى مانده بودم. با ديوارهاى بلند و سيم هاى خاردار بالاى آن و به پرچم کشورم نگاه کردم که آن طرف ديوار بر افراشته بود. من ديگر مرده بودم. از مرگ تدريجى رها شده بودم. کمرم ديگر درد نمى کرد. چشمانم خوب مى ديد. قلبم ديگر نمى گرفت و ديگر نيازى نبود بازجويى پس بدهم. من سالها پيش مرده بودم و خود نمى دانستم.

محمدحسن يوسف پور، زندانی بند ۳۵۰ زندان اوين

تلاش کنگره آمریکا برای سلب حق وتوی تحریم‌های ایران از اوباما

Posted: 04 Dec 2014 04:42 AM PST

جرس: در شرایطی که انتظار می‌رود با تمدید هفت ماهه دوره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات بر سر موضوع هسته‌ای ایران افزایش یابد، کنگره آمریکا همچنان به دنبال ‌رویکردی سخت‌تر در قبال ایران است؛ رویکردی که این روز‌ها، سبب بروز اختلاف نظر‌ها و ‌گاه تنش‌هایی میان کنگره و دولت آمریکا نیز شده است.

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی درباره رویکرد کنگره در قبال مذاکرات هسته ای ایران، می نویسد در حال حاضر برخی اعضای کنگره در تلاش برای به دست آوردن رأی اکثریت بیش از دو سوم نمایندگان هستند تا به این ترتیب، ضمن وضع تحریم های جدید علیه ایران، حق وتوی رئیس جمهور آمریکا در این موضوع را نیز از وی سلب کنند.

به نوشته این خبرگزاری، پس از تمدید هفت ماهه دوره مذاکرات هسته ای، شماری از اعضای کنگره مدعی این موضوع هستند که مذاکرات به بن بست خورده و ایالات متحده و دیگر اعضای گروه 1+5، در ازای برداشتن گام هایی اندک از سوی ایران در موضوع هسته ای، امتیازات گسترده ای را به این کشور اعطا کرده اند. در همین راستا، تلاش هایی در سنا در حال انجام است تا طرح تحریم های جدید علیه ایران که یک سال و نیم پیش به تصویب مجلس نمایندگان رسید، در این مجلس نیز مطرح شده و مورد تصویب قرار گیرد.

در این میان و با توجه به اینکه اوباما پیشتر تهدید کرده هرگونه طرح تحریم جدید علیه ایران که در کنگره به تصویب برسد را وتو خواهد کرد، سناتورها در پی کسب اکثریت بیش از دو سوم هستند. بدین معنا، آن ها خواستار کسب آرای 67 تن از مجموع 100 سناتور هستند تا حق اوباما برای وتوی تحریم ها از سوی سلب شود. در مقابل، مقامات دولت اوباما در تلاشند تا جلوی همراهی تعداد بیشتری از سناتورها با این طرح را بگیرند.

میچ مک کانل جمهوری خواه که در پی کسب اکثریت آرا توسط جمهوری خواهان در سنا، رهبری اکثریت این مجلس را در دست خواهد گرفت، پیشتر از هری رِید، رهبر اکثریت دموکرات ها به دلیل مخالفت با مطرح شدن طرح تحریم های جدید علیه ایران انتقاد کرده بود. مارک کِرک، از چهره های تندرو مخالف ایران در سنا نیز ماه گذشته گفت همچنان مشغول تلاش برای کسب اکثریتی مصون از وتو برای تصویب طرح تحریم هاست.

در این میان، آنچه کار را برای کاخ سفید دشوارتر کرده، همراه شدن برخی سناتورهای دموکرات با جمهوری خواهان در این زمینه است. چند روز پیش، رابرت منندز، رئیس کنونی کمیته روابط خارجی سنا گفت که وی به همراه مارک کرک برای به تصویب رساندن طرحی که تاکنون تحت فشار دولت از تصویب بازمانده، تلاش خواهد کرد. هنوز مشخص نیست چه تعداد دیگر از دموکرات ها در سنا با منندز همراه خواهند شد.

البته در میان جمهوری خواهان نیز هستند کسانی که مخالفت خود را با وضع تحریم های جدید علیه ایران اعلام کرده اند. ران پال که احتمال نامزدی وی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نیز وجود دارد، روز گذشته نسبت به روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز خوشبینی کرد. یک سال پیش و در زمان مطرح شدن طرح تحریم های جدید نیز جف فلیک از امضای طرح مذکور که توسط منندز و کرک تهیه شده بود، خودداری کرد.

باب کراکر که پس از منندز ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده خواهد گرفت نیز وعده افزایش فشارها بر ایران را داده، اما تمرکز خود را بر ضرورت نقش آفرینی کنگره در توافق نهایی با ایران و تعیین شاخص هایی از سوی کنگره برای این موضوع قرار داده است.

به هر حال، آنچه مسلم است، جمهوری خواهان که به زودی هدایت کنگره آمریکا را بر عهده می گیرند، برای تصویب طرح تحریم های جدید علیه ایران به جلب حمایت شمار قابل توجهی از دموکرات ها نیاز دارند. با این وجود، در شرایطی که گروه هایی چون لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) در تلاش برای اعمال فشار بر سناتورهای دموکرات هستند، دولت اوباما همچنان از این ناحیه احساس نگرانی می کند.

بر همین اساس، انتظار می رود وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا در گروه 1+5 و دیوید کوهن، مسئول بخش تحریم ها در وزارت خارجه آمریکا که امروز برای برگزاری جلسه ای با سناتورها به کنگره می روند، با رویکرد سختی از سوی سناتورها مواجه شوند. از سوی دیگر، گروهی از سناتورهای دموکرات روز گذشته به کاخ سفید دعوت شده بودند تا از آن ها درخواست شود در موضوع ایران شکیبایی در پیش گیرند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته شرمن و کوهن در جلسه امروز خود با اعضای کنگره، دلایل محکمی را در توضیح اینکه چرا نباید در شرایط کنونی تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شود، مطرح خواهند کرد. از سوی دیگر، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانی تند، تصویب تحریم های جدید علیه ایران را اقدامی «احمقانه» خواند. وی گفت در صورت انجام این اقدام، شالوده گروه 1+5 از هم پاشیده و دنیا آمریکا را مسئول شکست مذاکرات خواهد دانست.

پاسخ وزیر بهداشت به انتقادات فرمانده بسیج/ توقف شیمی درمانی در منازل

Posted: 04 Dec 2014 04:28 AM PST

جرس: وزیر بهداشت با بیان این که در هیچ جای دنیا شیمی درمانی در محیط های مسکونی انجام نمی شود گفت: این اقدام فقط در ایران انجام میشود و تا شش ماه آینده ممنوع خواهد شد.


دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش اساتید بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مصاحبه  با واحد مرکزی خبر با بیان این که درحال فراهم کردن مقدمات کار برای تسهیل تهیه داروهای شیمی درمانی بیماران صعب العلاج هستیم گفت: هم اکنون شماری بیمارستان دولتی و خصوصی در این زمینه فعال است و مراکز جدیدی هم با کمک متخصصان از جمله انکولوژیست ها و رادیوتراپیست ها در سراسر کشور ایجاد می شود که صرفا در آنجا داروهای این بیماران و داروهای مربوط به شیمی درمانی عرضه، تحویل و تزریق خواهد شد.

وی افزود: این کار علاوه بر صرفه جویی؛ باعث نظارت بر عرضه داروهای بیماران صعب العلاج می شود.

وزیر بهداشت با بیان این که در هیچ کجای دنیا شیمی درمانی در محیط های مسکونی انجام نمی شود و فقط در ایران این کار می شود از برچیده شدن آن تا شش ماه آینده خبر داد.

دکتر هاشمی درخصوص جزییات این خبر و هزینه شیمی درمانی گفت: برای محرومان یعنی کسانی که تحت پوشش های مختلفی هستند یا مناطق روستایی و شهرهای کم جمعیت بدون هزینه یعنی صددرصد رایگان خواهد بود.

وی افزود: برای بیمارانی که در شهرها هستند فعلا همان است که از قبل اعلام شده یعنی 6 درصد که معادل 10 درصد قبل است.

واقعی شدن تعرفه ها شرط اصلاح جامعه پزشکی

وزیر بهداشت با اشاره به کارشکنی صورت گرفته از طرف عده قلیلی از پزشکان درخصوص اجرای کتاب سلامت گفت: احترام این است که هیچ رابطه مالی بین پزشک و بیمار برقرار نباشد و امیدواریم همه کمک کنند تا اجرای گام سوم طرح تحول سلامت ادامه یابد.

دکتر سیدحسن هاشمی در جمع استادان بسیجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با بیان این که همه کسانی که در جامعه پزشکی به مردم خدمت می کنند بسیجی هستند، افزود: در این دولت به حوزه سلامت توجه بیشتری شده است و همه مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های سلامت و در جلسات خصوصی همواره به رفع دغدغه های مردم در این حوزه تاکید داشته اند.

دکتر هاشمی افزود: آنچه راجع به اعتبارات در پشت تریبون می گویند با آنچه در اجرا صورت می گیرد فاصله هست به عنوان مثال رییس مجلس در همین سالن گفتند 10 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص می دهیم اما کمتر از یک سوم آن محقق شد.

وزیر بهداشت با بیان این که آنچه ما به عنوان تحول سلامت می شناسیم با آنچه در حال تحقق است تفاوت دارد، گفت: نظام سلامتی در جهان وجود ندارد که رضایت مندی بالای 70 درصد داشته باشد با این حال اجرای طرح تحول سلامت در کشور ما 10 - 15 سال زمان نیاز دارد که امیدواریم با کمک جامعه پزشکی به ویژه استادان بسیجی محقق شود.

دکتر هاشمی با بیان این که در 10 - 15 سال گذشته انصافاً به حوزه پزشکی ظلم شد، افزود: اقداماتی هم که ما صورت دادیم به خاطر آن کم توجهی هاست چرا که معتقدیم اگر نسبت به پرداختی ها و کتاب سلامت توجه کافی می شد این مشکلات کنونی به وجود نمی آمد.

وزیر بهداشت گفت: دولت در گام سوم تحول سلامت واقعاً از خود گذشتگی کرد و وزارت بهداشت بیشتر از اعتبارات واقعی خود هزینه کرده است.

وی افزود: خیلی ها در اجرای تعرفه های جدید درمانی تلاش کردند از جمله دکتر ربیعی وزیر رفاه که دو نفری در هیئت دولت در این خصوص مشکلات زیادی داشتیم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: اگر تعرفه ها واقعی نشود و عدالت درون رشته ای صورت نگیرد چیزی از جامعه پزشکی درست نمی شود هر چند مبنا باید اخلاق باشد.

وی با اشاره به کارشکنی برخی از پزشکان در اجرای تعرفه های جدید درمانی گفت: بعضی از دوستان علیرغم این که مورد مشورت قرار گرفته اند با این حال زیر همه چیز زده و بعد هم بیانیه صادر کرده اند اما این افراد فکر می کنند همه جامعه پزشکی خودشان هستند و همه را هم در تهران می بینند.

وی افزود: کل این دوستان 300 نفر، ‌200 نفر یا 150 نفر می شوند البته سر و صدایشان بلند است اما ما به گفته حضرت علی (ع) تلاش می کنیم به اکثریت مردم توجه کنیم.

وزیر بهداشت از ایجاد تناسبی در خصوص تعرفه های درمانی تا آخر سال خبر داد تا بر این اساس عدالت درون رشته ای آغاز شود.

وی گفت: از این مسیر خواهیم توانست پزشکان را تشویق کنیم تا به شهرهای محروم بروند و در آنجا ضریب بگیرند و همه خواسته هایشان را در مرکز نبینند.

دکتر هاشمی افزود: جامعه پزشکی خیلی خوب همراهی کرده است و هر چند ما فکر می کردیم در تهران سه ماه و در سراسر کشور یک ماه اجرای کتاب سلامت به طول بیانجامد اما زودتر محقق شد.

وی گفت: می گویند شما با معرفی شماره تلفن به جامعه پزشکی توهین کردید اما آیا نباید حکومت درد مردم را بشنود.

وزیر بهداشت افزود: مگر شماره های 110 یا 137 یا 122 یا 197 که ما پزشکان نیز برخی مواقع از آن استفاده می کنیم خوب نیست؟

دکتر هاشمی با اشاره به سخنان سردار نقدی مبنی بر این که در حوزه بهداشت کار زیادی صورت نگرفته است، گفت: در حوزه بین بخشی بهداشت حرف شما درست است کار چندانی نشده است هر چند ما با وزارتخانه های آموزش و پرورش درخصوص بوفه ها، وزارت جهاد کشاورزی درباره سموم گیاهی و وزارت صنعت درباره خودروها و محیط زیست درباره آلودگی هوا و نیز با وزارت نیرو درخصوص آب اقدامات و تفاهمات خوبی انجام داده ایم.

وزیر بهداشت به کارهای صورت گرفته در حوزه بهداشت در روستاها نیز اشاره کرد و گفت: 2 هزار خانه بهداشت در حال ساخت و بحث مکمل ها برای خانم های باردار نیز انجام شده است.

دکتر هاشمی همچنین درخصوص حوزه درمان به روابط ناسالم کاری در بیمارستان ها و حاشیه بیمارستان ها اشاره کرد و افزود: دولت تصمیم گرفت همه کارهای بیمار در بیمارستان متمرکز شود و در این خصوص 80 تا 90 درصد کار انجام شده است و در بخش نظارتی نیاز به کار داریم.

وی گفت: امیدوارم تا پایان سال برنامه جدیدی از طرح تحول سلامت اضافه نشود و بتوانیم بخش نظارتی را تقویت کنیم.

دکتر هاشمی با بیان این که ما در بین پزشکان بسیجی واقعی نیز داریم، افزود: به عنوان مثال پزشکی در یزد 5 هزار نفر را ویزیت کرده است آن هم به قیمت 3 هزار تومان و ما باید این اقدامات خداپسندانه را گسترش دهیم.

وی گفت: درخصوص هزینه های طرح تحول سلامت برخی ها می خواهند این طور القا کنند که تقاضای القایی در مصرف و بستری شدن ایجاد شده در حالی که بستری حداکثر 9 درصد افزایش یافته است و با اجرای راهنمای بالینی و همکاری بیمه ها سعی خواهیم کرد این روند را کنترل کنیم.

دکتر هاشمی با بیان این که فضاسازی ها درخصوص طرح تحول سلامت موثر نخواهد بود، افزود: از همه جامعه پزشکی به ویژه استادان بسیجی درخواست می کنم ما را در اجرای این طرح بزرگ یاری کنند و قول می دهم کارها با قوت پیش خواهد رفت.

موسوی لاری: یکی بگوید آن ۳۰۰۰ میلیارد، ۷۰۰۰ میلیارد و ۲۷۰۰ میلیون یورو کجاست؟

Posted: 04 Dec 2014 12:50 AM PST

جرس: یک فعال اصلاح طلب و عضو ارشد مجمع روحانیون در ششمین حزب کنگره اسلامی کار با طرح این سوال که کنگره هر حزب برای چیست٬ گفت‌: معمولا در جلسات حزبی سخنرانان به ضرورت تحزب سخن می‌گویند در حالی که معتقدم ۳۵ سال است که از این مرحله عبور کرده‌ایم.

 

به گزارش ایلنا، عبدالواحد موسوی لاری گفت: پس از آنکه قانون اساسی تصویب شد اصول قانون اساسی به عنوان نقشه راه در اختیار ملت قرار گرفت که در آن به اصل تحزب اشاره شده است و ضرورتی در خصوص چرایی حزب نیست ولی چرا این بحث‌ها هنوزادامه دارد گمان می‌کنم نظام های حزبی با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو هستند و علیرغم تاکید قانون اساسی یا احزاب نتوانسته‌اند کارآمدی لازم را داشته باشند یا با موانعی رو به رو بوده اند که موجب شده هنوز بحث‌هایی در ضرورت تحزب سخن گفته شود.

 

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه نقش محوری احزاب این است که افراد متفرقه را در کنار هم قرار دهد و با ساماندهی آنها افراد همسو بسازد اظهار داشت: کارکرد بعدی احزاب آن است که با جلسات آموزشی انتخاب آرمان هایی که در مرام‌نامه و اساسنامه‌شان است در اختیار اعضا و هواداران قرار دهند و اعضایش را آماده کند تا از آرمان های حزب دفاع کند.

 

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه کارکرد بعدی احزاب اجرایی و حضور در عرصه قدرت است خاطرنشان کرد: بر خلاف آنچه شنیده می‌شود که برخی‌ها می‌گویند ما حزب تشکیل نداده‌ایم تا قدرت را کسب کنیم باید بگویم این حرف تعارف است و به عبارتی فلسفه حزب کسب قدرت است و اگر حزبی برای قدرت تلاش نکند یا حزب نیست یا صادقانه حرف نمی‌زند.

 

وی افزود: احزاب باید تلاش کنند در قدرت نقش آفرین باشند و با کسب قدرت آرمان هایشان را جلو ببرند. موسوی لاری در خصوص بحث آموزش های حزبی نیز بیان کرد: ما در مقطعی قرار گرفته ایم که دنیای پیرامون ما چه در داخل و چه در خارج از مرزها دچار تحولات شگرفی شده است. جریاناتی که در سوریه، عراق، مصر و تونس و… تحولات آن مناطق را رقم می‌زند نمی‌تواند از سوی یک حزب فعال مورد نادیده قرار گرفتن واقع شود. چه شده است که منطقه ما دچار داعش شده است؟ داعش حزب است یا یک اندیشه؟ آنچه که با سر بریدن افراد و اسارت زنان جریان دارد محصول یک توطئه است یا برآمده از شرایط و اندیشه؟ آیا تحجر و دگم‌اندیشی و مطلق‌پنداری که در داعش وجود دارد می‌تواند در جامعه ما نیز رسوخ کند؟ آنچه که در جامعه ما به اسم بیدرای اسلامی مطرح شد و در میان برخی اندیشمندان به بهار عربی معروف شد بعد از چند سال به کجا رسید؟ اینها سوالاتی است که یک حزب فعال باید برای پاسخ دادن به آن وقت بگذارد؟

 

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه این ساده‌انگاری است که زندانی شدن محمدمرسی و تبرئه شدن مبارک را فقط حاصل توطئه دشمنان بدانیم عنوان کرد: اگر رفتار اخوان‌المسلمین موجب نگرانی ملت مصر نشده بود آن اتفاقات نیز رخ نمی‌داد اگر دگم‌اندیشی و تحجر اخوان المسلمین نبود شرایط برای تبرئه مرسی فراهم می‌شد در مصر شبکه های اجتماعی انقلابی را سامان داد ولی آنها در کودتا یا واپس گرایی نتوانستند خود را نشان دهند. به اعتقاد من توطئه‌ها و دسایس یک طرف٬ ولی از همه مهمتر خود رفتار اخوان المسلمین و تحجر و ترساندن جامعه موجب شد تا ملت مصر در برابر حوادث بعدی بی‌تفاوت شود.

 

وی اضافه کرد: در آموزش‌ها باید روی مسائل فکری و اعتقادی که تحولات پیرامونی مان را رقم می‌زنند تکیه شود اما متاسفانه این مساله نادیده گرفته شده‌اند. انقلاب اسلامی ما اندیشه ورزانه بود و سرآمدان انقلاب بعد از امام مانند شهید مطهری، شریعتی و شهید بهشتی اندیشه ورزی کردند و اندیشه آنها سیر بعدی جامعه را مشخص کرد. اما ما کی فکر می‌کردیم معرکه‌گردانان جامعه ما مداحانی شوند که جز ظاهر گرایی و هتاکی و فحاشی و نسبت دادن مسائل توهین‌آمیز به بزرگان کار دیگری نمی‌کنند. وزیر کشور دولت اصلاحات با طرح این سوال که امروز صدای علما و اندیشمندان بلندتر است یا هتاکان که با بیان صحبت‌های غلوآمیز و توهین پایه‌های اعتقادی نسل آینده ما را سست کرده‌اند؟ تاکید کرد: اگر به این نتیجه برسیم که لایه‌هایی از تحجر ذهنیت اندیشه‌ورزان ما را پوشانده وموجب عدم دسترسی به اسلام ناب شده است باید نگران باشیم.

 

موسوی لاری با بیان اینکه احزاب قاعدتا نمی‌توانند نسبت به شرایط جامعه بی توجه باشند گفت: شما که هشت سال منتقد دولت های نهم و دهم بودید و نسبت به برنامه‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و نوع مدیریت آن زمان نقد داشتید آیا این نقد تمام شده است؟ آیا امروز نباید نقد گذشته کرد؟ متاسفانه در جامعه ما برخی مسائل اصلی فرعی شده اند و مسائل فرعی به مسائل اصلی مبدل گردیده اند. در انظار جامعه٬ سواستفاده‌های سه‌هزار میلیاردی و هفت هزار میلیاردی و افرادی مانند بابک زنجانی که دو هزار و ۷۰۰ میلیون یورو خورده که ما حتی نمی‌دانیم تعداد صفرهای این ارقام چند تاست٬ وجود دارد. یکی بگوید سه هزار میلیارد، هفت هزار میلیارد و دو هزار و ۷۰۰ میلیون یورو کجاست؟ مگر اینها سرمایه ملت نیست با این اعداد چقدر می‌توان سد، بندر و نیروگاه ساخت؟ و چقدر می توانیم این اعداد را در اختیار نهادهایی مانند بهزیستی قرار داد تا به کمک خانواده‌های بی‌بضاعت و در معرض خطر بپردازد.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با یادآوری اینکه نباید فقط از طریق تریبون‌های رسمی از نابهنجاری‌ها گلایه‌مند بود٬ اظهار داشت: اگر به جای این کارها اموال به یغما رفته را از حلقوم آنان بیرون می‌کشیدیم و به نهادهای اجتماعی می‌پرداختیم٬ چقدر از مشکلات حل می‌شد؟ باید بررسی کرد و به مسئولان گفت که چرا از مفاسد هشت سال گذشته صحبت نمی‌کنند؟ مردم اینها را شنیده‌اند و اگر شما نگویید از انواع و اقسام رسانه‌های دیگر خواهند شنید پس چرا شفاف‌سازی نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: در عمق جامعه این مساله درونی شده است که در مقطعی هشت ساله نهادهای برنامه‌ریزی از بین رفته و در آن زمان سوءاستفاده های کلان سه هزار میلیاردی، هفت هزار میلیاردی و دو هزار و هفتصد میلیون یورویی صورت گرفته است حداقل فایده طرح این مسائل این است که حامیان آن مفاسد با پررویی مطالبه‌گر نمی‌شوند و نمی‌گویند که هشت سال آینده برای ماست.

حجت‌الاسلام موسوی لاری در پایان افزود: آنچه در خطر است نهادینه شدن این رفتارهای غیرقانونی است اینکه ما چون از سلیقه یک سری افراد خوشمان نمی‌آید آنها را حذف کنیم و سپس عده‌ای را در معرض انتخاب مردم قرار دهیم رویه غلط با قانون و اصل انقلاب اسلامی است.

 

افخم: سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان٬ گمانه‌زنی رسانه‌ای‌ است/ افزایش ارز با مذاکرات ارتباط نداشت

Posted: 04 Dec 2014 12:32 AM PST

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری امروز خود اعلام کرد: در روز گذشته کنگره خطر تکفیری‌ها در جهان اسلام از دید علما در قم و با حضور 83 کشور اسلامی برگزار شد و در آن دیدگاه اندیشمندان جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش ایلنا، مرضیه افخم افزود: پیام این کنگره تعامل کشورهای اسلامی با یکدیگر و دعوت به صلح و دوستی بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هفته آینده سالروز تصویب مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری خواهد بود٬ گفت: همانطور که می‌دانید سال گذشته این پیشنهاد از سوی ریئس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. بنابراین اولین همایش جهان عاری از خشونت 18 و 19 آذر ماه در تهران و با حضور اندیشمندان و شخصیتهای سراسر جهان برگزار می‌شود.

 

افخم٬ افراطی‌گری را یکی از تهدیدهای واقعی جهان امروز برشمرد و گفت: باید برای چرایی و حل این مسئله برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود در غیر این صورت به راه حل درستی نخواهیم رسید.

 

وی در خصوص راه آهن سه جانبه ایران ترکمنستان وقزاقستان گفت: این راه آهن امروز با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره برداری می رسد و امتداد آن به گرگان خواهد رسید طول این راه آهن 920 کیلومتر است که 85 کیلومتر آن در ایران، 140 کیلو متر در قزاقستان و 700 کیلومتر در ترکمنستان قرار دارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این راه‌آهن کشورهای مختلف در شمال منطقه را به یکدیگر ارتباط می دهد و باعث رشد ترانزیت در کشور می شود و در زمینه تبادل کالایی نیز آثار خوبی نیز خواهد داشت و علاوه بر این موجب تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورها خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرضیه افخم در نشست خبری خود با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود به این موضوع نگاه می کند ما تابع کنوانسیون وین هستیم و تبعیضی را در مورد کشورهایی که در ایران فعالیت سیاسی دارند قائل نمی‌شویم.

 

وی افزود: فعالیت‌های روانی برای فعال شدن نمایندگی‌های تهران وجود دارد البته فعال‌شدن این سفارتخانه‌ها به شکل تدریجی در حال انجام است و این مسیری است که باید مرحله به مرحله پیش برود.

 

افخم با اشاره به مذاکرات وین گفت: در پایان مذاکرات تفاهم شد که در ماه دسامبر جلسه‌ای تشکیل و رایزنی‌ها ادامه پیدا کنند که البته هنوز در مورد زمان و مکان آن تصمیم گیری قطعی نشده است اما به محض قطعی نشدن در مورد سطح مذاکرات و جزئیات آن اظهار نظر خواهیم کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: منتقدین ما همواره دیدگاه‌هایی دارند. ما همیشه اعلام کرده‌ایم وزارت امور خارجه به عنوان مسئول مذاکرات٬ از دریافت نظرات و دیدگاه‌های منتقدین و غیرمنتقدین استفاده می‌کند و این چارچوب واقعی است و هیچ گاه شعاری نبوده است.

 

افخم با بیان اینکه در مورد تمدید مذاکرات دیدگاه‌های مختلفی مطرح می شود٬ گفت: چارچوب مذاکرات روندی داشت و نیاز بود که درمورد جزئیات آن زمان بیشتری در اختیار مذاکره‌کنندگان قرار گیرد برای همین این مذاکرات تمدید شد.

 

وی در مورد سفر ظریف به عربستان نیز گفت: در این خصوص تاکنون تحول جدیدی رخ نداده است.

 

افخم با اشاره به بحران سوریه خاطر نشان کرد: دیدگاههای مختلفی نسبت به حل بحران سوریه وجود دارد که پیش از این نیز بوده است٬ همکاری و تبادل نظر خوبی بین ایران و نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه وجود دارد ما بر راه حل مبتنی بر تامین آرای مردم سوریه تاکید داریم ومعتقدیم هر راه حلی باید مبتنی بر واقعیت منطقه،‌سوریه وخواست مردم سوریه باشد.

 

وی افزود: بدون توجه به ریشه بحران سوریه امکان راه حل نیست و هر راه حلی باید این فاکتورها را در خود داشته باشد. هر یک از کشورهای مختلف در مورد بحران سوریه راه حلی را دنبال می کنند که از بروز بحران در این کشور این بحث‌ها همواره مطرح بوده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهار نظر پنتاگون پیرامون حمله ایران به داعش گفت: همانطور که روز گذشته نیز مسئولین ذیربط کشور نیز اعلام کردند بنده نیز تاکید دارم که تغییری در سیاست کشور ایران در مبارزه با گروههای تکفیری و کمک به عراق برای مشورت در مبارزه با تکفیری ها رخ نداده و هر گونه همکاری با دیگر کشورها برای مبارزه با داعش درست نیست.

 

افخم با اشاره به مطالب مطرح شده پیرامون جزئیات مذاکرات گفت: اخباری در این مورد منتشر شده که من در صدد تایید یا رد آن نیستم٬ اما اعلام می‌کنم که تغییری براساس توافقات ژنو در مفاد این توافق و توافقات قبلی رخ نداده و هر گونه فعالیتی در زمینه ذخایر غنی‌شده منطبق بر فعالیت‌هایی است که برنامه تحقیقاتی کشور دارد که این نیز متناسب با برنامه های سازمان انرژی‌اتمی است. البته طبق خبرها گویا میزانی که سازمان انرژی اتمی ماهانه نیاز دارد کاهش پیدا کرده برای همین در سیاستها تغییر ویژه‌ای رخ نداده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد طرح کابینه رژیم صهیونیستی پیرامون یهودی شدن فلسطین گفت: ما هر گونه اقدام رژیم صهیونیستی برای ادامه سیاست تجاوزگرایانه در منطقه را محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم این سیاست‌ها موجب ناامنی در منطقه می‌شود و هشدار می‌دهیم اگر این مسئله صورت بگیرد٬ بحران‌های بزرگی را در منطقه و جهان شاهد خواهیم بود.

 

وی افزود: اقدام رژیم صهیونیستی برای نابودی هویت قدس و هتک حرمت به مسجد الاقصی کاملا محکوم است و لازم است کشورهای اسلامی نسبت به تحقق خواست فلسطین با جدیت بیشتری عمل کنند و جامعه جهانی مانع ادامه سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی شود.

 

افخم در مورد بحث اطلاع رسانی پیرامون مذاکرات هسته ای یادآور شد: به نظر ما طبق ارزیابی های کلی اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی از آنچه قرار بود اعلام شود انجام شده تشریح جزئیات در جلسات پایانی در وین و حضور عراقچی در برنامه ویژه تلویزیونی از جمله گزارشهایی بود که در زمینه مذاکرات ارائه شد.

 

وی گفت: روز گذشته نیز در همایش دیپلماسی هسته‌ای فرصتی فراهم شد تا چارچوب فعالیت‌های انجامشده و دستاوردهای مذاکرات توسط آقای ظریف اعلام شود. ما فکر می‌کنیم که در مجموع کشورهای مذاکره کننده٬ بیشترین میزان ارائه اطلاعات را داریم و این آمادگی را نیز خواهیم داشت که به هر ابهام پاسخ دهیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیش از این نیز اظهارات نظراتی توسط مسئولان عالیرتبه کشور انجام شد. فرمایشات رهبری در مورد مذاکرات و صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجموع نشان می‌دهد که جای هیچ نگرانی نیست و مسئله مذاکرات کاملا دقیق و حساب شده در حال انتقال به افکار عمومی است امیدواریم رسانه‌ها نیز کمک کنند تا اگر نگرانی وجود دارد از طریق ارائه اطلاعات درست و توجه به کدهای اصلی پرونده این نگرانی های اندک نیز مرتفع شود.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرضیه افخم در ادامه نشست خبری با اشاره به تاثیر مذاکرات در نرخ ارز گفت: ما هم در این مورد شاهد تحلیل‌هایی بودیم. نظر غالب کارشناسان این بود که این تحولات در دوره کوتاهی رخ داده و ارتباط افزایش قیمت در حوزه ارز با مسئله مذاکرات حداقلی بوده است. البته در روزهای گذشته روند نزولی را در نرخ ارز شاهد بودیم. برداشت ما این است که با روند روزهای گذشته٬ جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

افخم با اشاره به تحلیل های صورت گرفته پیرامون مذاکرات گفت: برخی اصرار دارند تا در خصوص آنچه که به شکل رسمی و صریح پیرامون مذاکرات اعلام می‌شود٬ شک ایجاد کنند. ما پیش از مذاکرات مسقط نیز اعلام کردیم همه چیز پشت میز مذاکره انجام می‌شود اگر روند اظهار نظرات را دنبال کنیم٬ می‌بینیم اخبار همگام با آن چیزی بوده که در مذاکرات دنبال شده و گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته درست نیست‌.

 

وی افزود: اینکه توافقی نهایی حاصل شده٬ کاملا غلط و کذب است البته امروز گروه‌ها در مذاکرات به دیدگاه‌های نزدیکی رسیده‌اند. اگر چه هنوز اختلافاتی وجود دارد٬ اما فاصله‌ها کمتر شده و این به معنای حل همه موضوعات نیست موضوعی که در اظهارنظر همه هیات‌ها مورد اتفاق‌نظر است این است که همه دنبال راه حل‌اند. اگر توافقی حاصل شود٬ قطعا به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد خبر ارتباط انفجار یمن با سفارت ایران در این کشور گفت: موضوع جدی در این خصوص رخ نداده است.

وی با اشاره به مجدد به بحث مذاکرات گفت: باید برای مذاکرات چارچوبی تعیین شود تا براساس آن کارهای بعدی صورت گیرد و این چارچوب همان بحث توافقات سیاسی است چنانچه توافقی صورت گیرد مسیر و روند برای نگارش جزئیات مشخص خواهد شد. همانطور که هیات‌های مذاکره کننده توافق کردند در چارچوب زمانی لازم امکان ورود به جزئیات فراهم خواهد شد.

 

افخم تاکید کرد: یکی از نکاتی که تیم مذاکره‌کننده بارها برآن تاکید کرده این است که هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر اینکه روی همه مسائل به اتفاق نظر برسیم. اجازه بدهید متناسب با پیشرفت کار در مورد جزئیات مذاکرات اظهار نظر کنیم. من تاکید دارم که ما هم چارچوبی را برای خود در مذاکرات داریم و متناسب با روند مذاکرات کارها دنبال می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارچه در مورد سفر امیر عبدالهیان به عمان و اینکه آیا این مسئله ارتباطی با مذاکرات مسقط دارد٬ گفت: این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد این سفر در چارچوب مذاکرات دوره‌ای ایران و عمان است لطفا با این مباحث٬ فرد جدیدی را به تیم مذاکره کننده اضافه نکنید.

افخم ضمن محکوم کردن اقدامات نژادپرستانه در ایالت فرگوسن آمریکا گفت:‌ اقدامات نژادپرستانه در آمریکا و خشونت پلیس این کشور٬ مایه نگرانی است بحث تبیعض میان سیاه‌پوستان٬ موضوعی ریشه‌ای در این کشور است که به عنوان نقض حقوق اقلیت‌های نژادی باعث نگرانی مدافعان حقوق بشر در دنیا شده است.

 

وی افزود: بدرفتاری پلیس آمریکا خلاف گزارش کمیته منع شکنجه سازمان ملل است و وخامت در برخورد پلیس با معترضان باعث نگرانی بیش از حد شده است.

افخم در مورد نقش عربستان در مذاکرات و تاثیر سفر احتمالی آیت الله هاشمی به این کشور در ادامه روند مذاکرات گفت: این بحث‌ها در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است. آنچه مهم است این است که جمهوری اسلامی به شکل جدی و اصولی٬ خواهان برقراری بهترین مناسبات با کشورهای منطقه است وی یکی از اولویت‌های دولت جدید٬ تقویب رابطه با همسایگان است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد تحلیل‌های صورت گرفته لازم است بحث و بررسی صورت گیرد چنانچه شرایط به گونه‌ای باشد که نیاز به تصمیم‌گیری وجود داشته باشد قطعا در این مورد بحث می‌شود اما فعلا بحث جدی نبوده و همه مسائل درحد گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

افخم در مورد خبر انفجار در نزدیکی سفارت ایران در یمن گفت: همانطور که اعلام کردم همه کارکنان ما در کشور یمن سالم هستند و موضوع مهمی نبوده اما اطلاعات تکمیلی در حال پیگیری است.

 

وی با اشاره به معرفی نیکنام به عنوان سفیر جدید ایران در یمن گفت: حدود یک هفته پیش آقای نیکنام به عنوان سفیر جدید ایران در یمن به محل ماموریت خود رفت و استوارنامه خود را نیز تقدیم کرد متاسفانه در یک دوره طولانی سفارت خانه ما به دلیل شرایطی که ایجاد شد سفیر نداشت اما حضور نیکنام می‌تواند کمک کند تا روند روابط ایران و یمن٬ شکل مشخص‌تری به خود بگیرد. وقتی سفرا شروع به کار می‌کنند٬ این نشان از اراده سیاسی کشور مقابل دارد ما امیدواریم رابطه ما با یمن بهتر از قبل شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه علیرغم معرفی سفیر اردن در ایران٬ اما گویا این مساله بویی از بهبود روابط بین دو کشور نمی‌دهد٬ گفت: روابط ایران و اردن روند طبیعی خود را طی می‌کند. انتشار هر گونه خبر غیرمتعارفی در این مورد نادرست است. فعالیت سفارتخانه‌های کشورها در ایران معمولی است. ما امیدواریم که از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود و در این زمینه مشکل جدی نداریم.

 

رضیه افخم در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه برای کمک به ترانزیت میان شرق و غرب چه حمایت‌هایی را انجام خواهد داد، گفت: همانطور که مطلع هستید کریدور شرق دریای خزر امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ویژگی این خط ارتباطی این است که کشورهای ایران و قزاقستان و ترکمنستان شرایط ایجاد دسترسی جدیدی دارند. بهره‌برداری از این خط و استفاده بهینه در جابجایی‌ها نشان می‌دهد که این خط‌ آهن برای ترانزیت کالا نیز ظرفیت لازم را دارد.

وی با بیان اینکه این خط‌ آهن قریب به 600 کیلومتر صرفه‌جویی را در مسیر راه سه کشور ایجاد می‌کند گفت: وزارت‌خارجه به عنوان حامی دیپلماسی قطعا زمینه تفاهم در این رابطه را فراهم خواهد کرد. از سال 86 که این تفاهم ایجاد شد، وزارت‌خارجه با همکاری سازمان‌های ذیربط مسیر را دنبال کرد.

افخم با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی ما فعال شده است، گفت: بخش مهم فعالیت وزارتخارجه به این مسئله اختصاص دارد که ظرفیت‌های مختلف کشور در حوزه اقتصادی به کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اقدامات این وزارت‌خانه برای ایام اربعین حسینی به ویژه در کشور عراق گفت: تمهیداتی از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی در عراق صورت گرفته بویژه در کربلا و نجف برنامه‌های اجرایی صورت خواهد گرفت تا تسهیلات بیشتری به زوار ایرانی ارائه شود.

وی گفت: ارائه تهسیلات به زوار ایرانی باید برنامه‌ریزی شود تا مشکلی پیش نیاید. یا اگر مشکلی پیش آمد از کنسول‌گری ایران مشورت گرفته شود در عین حال نمایندگی‌های ما با برنامه‌هایی که با مسئولین عراقی ترتیب داده‌اند٬ کارهای اجرایی خود را آغاز کرده‌اند.

افخم تاکید کرد: از هموطنانمان درخواست داریم که در چارچوب مقررات به کشور عراق سفر کنند و حتما ویزای عراق داشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ مجدد به خبر بمباران داعش توسط جنگنده‌های ایران که از سوی وزارت دفاع آمریکا اعلام شده بود، گفت: همانطور که گفتم تغییری در سیاست جمهوری اسلامی برای مشورت با مسئولین عراق در کمک به مبارزه با داعش صورت نگرفته جمهوری اسلامی کماکان در همین چارچوب و در حد ارائه کمک به کشور عراق فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به رویکرد طرف‌های مذاکره نسبت به توافق صورت گرفته گفت: آنچه پس از وین شاهد هستیم این است که کشورهای مذاکره‌کننده علاقه‌مند هستند تا راه حل بحران را پیدا کنند. ارزیابی ما از روند مذاکرات این است که امروز همه جهان متفق است که این بحران غیرضروری راه حل دارد و مذاکره به عنوان ابزار راه حل آن قابل تاییداست.

افخم تاکید کرد: مذاکره به عنوان قالب پذیرفته شده طرفین مورد تاکید است و هر چه پیش می‌رویم دست پیشرفت در مذاکرات تقویت می‌شود اما آنچه مهم است این است که ما زیر بار زور نمی‌رویم و مقابل هرگونه زیاده‌خواهی ایستادگی می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اعلام جزئیات توافق وین از سوی منابع خبری غرب گفت: تا وقتی مذاکرات ادامه دارد هر خبری که در رسانه‌ها نسبت به جزئیات منتشر شود٬ صحت ندارد و دقیق نیست برای همین پیشاپیش من گزارش‌ها و اخبار آینده را نیز در مورد جزئیات مذاکرات رد می‌کنم این موارد در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است که باید آنها را خواند و از آنها عبور کرد.
افخم در مورد خبرهای مربوط به بسته شدن مرز بازرگان و تردد کامیون‌های ترکیه گفت: این مرز کاملا باز است و ترددها ادامه دارد و در این زمینه موضوع ویژه‌ای مطرح نیست برخی رسانه‌ها در این زمینه شیطنت کرده‌اند. حوزه‌های مربوطه در این زمینه توافقاتی خواهند داشت تا مشکلات به حداقل برسد.
 

وزیر علوم احمدی‌نژاد مدعی شد: ستاره‌دار کردن دانشجویان اصلا کار بدی نبود

Posted: 04 Dec 2014 12:32 AM PST

جرس: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم گفت:بحث 'دانشجوی ستاره دار' تاریخ مصرف داشت و آن هم یک ماه قبل از انتخابات بود.

 

به گزارش ایرنا، کامران دانشجو روز چهارشنبه در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ستاره دار کردن دانشجویان اصلا کار بدی نبود و کار خوبی هم بود.

 

وی گفت: ستاره دار کردن دانشجویان در زمان وزارت من نبود بلکه زمان فرد دیگری شروع شد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز دارد.

 

وی افزود: بحث 'سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت دهم' نیز یک فضا سازی سیاسی بود که در نهایت معلوم شد تنها 36 تا 39 نفر غیرقانونی بورسیه شده اند.

 

دانشجو اظهار کرد: دستگاههای ناظر مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در کشور وجود دارد لذا چه اصراری بود که حتما کار خلاف صورت بگیرد و اسم افراد اعلام شود این افراد باید صبر می کردند دستگاههای ناظر کارشان را انجام می دادند، همین کاری که الان هم دارند انجام می دهند و اگر خلافی صورت گرفته باید برخورد شود.

 

وی گفت: تعداد بورسیه های غیر قانونی 800 نفر هم نبوده چه کسی گفته 800 نفر؟ کجای دنیا رقیب، یک قاضی خوب است؟ زمانی که دستگاههای ناظر گزارش دادند، مشخص می شود که به چه نحوی بوده است.

 

وزیر علوم دولت دهم افزود: اگر ریگی به کفش نبود که صبر می کردند دستگاههای ناظر گزارش دهند نه این که شلوغش کنند.

 

دانشجو ادامه داد: اعلام اسامی بورسیه ها هم خلاف اخلاق و هم جرم بود و باید به موضوع، رسیدگی قضایی شود چرا کسی نسبت به این موضوع حساسیت ندارد؟ چرا به آبروی دو هزار آدم حساسیت ندارند ؟

 

وی گفت:اتفاقا من قائل به این هستم که ما نیاز داریم در زمینه علوم انسانی حتما بورسیه بیشتر داشته باشیم چون دانشگاههای ما اینجاست که می لنگد.

 

وی افزود: ما در مورد بورسیه ها تبدیل به داخل داشتیم و کمترین بورسیه را به خارج اعزام کردیم و در دوران دولت دهم بورسیه را تبدیل به داخل می کردیم و از نظر ما نه تنها کار درستی بود بلکه در شرایطی که ما از نظر ارزی مشکل داشتیم و دانشگاههای ما در داخل می توانستند در حوزه علوم انسانی خوب پیشرفت کنند در درون دانشگاههایمان نیاز داریم به افرادی که در علوم انسانی بورسیه شوند و در دانشگاهها شروع به تدریس کنند و حداقل مباحث تطبیقی را ارائه دهند.

 

وی اظهار کرد: رتبه علمی ما در گذشته به 15 رسید و در منطقه اول شدیم که ظرف یک سال و نیم گذشته همه اش را از دست دادیم.

 

دانشجو گفت: در دولت دهم برای تشکیل دانشگاه اسلامی در محتوای منابع علوم انسانی 15 گروه تشکیل دادیم و حدود چهار هزار سرفصل تغییرات اعمال کردیم و فرستادیم و همچنین سند اسلامی شدن دانشگاه را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم.

 

وی افزود:در فضای امنیتی، تولید علم صورت نمی گیرد و نمی توانیم در منطقه اول شویم و نمی شود 40 هزار مقاله تولید کرد در حالی که در فضای هرج و مرج در هشت سالی که وجود داشت تنها 9 هزار مقاله تولید شد.

 

وی ادامه داد: فضای امنیتی فضایی است که وقتی رییس جمهوری وارد دانشگاه می شود شروع می کنند آتش زدن و این جور کارها، فضایی که رییس جمهوری می تواند حرف بزند فضای آرامش توام با منطق است و در این فضا علم رشد می کند و اقتدار نصیب کشور می شود.

 

وی بیان کرد: من اکنون از خیلی چیزهایی که در کشور اتفاق می افتد تعجب می کنم مثلا این که یک مسوولی در دانشگاه هزار کار خلاف کرده باشد برگردانیدش به دانشگاه، تعجب دارد.

 

وی مدعی شد خیلی از روسای دانشگاهها که در همین دوره یک سال اخیر منصوب شده اند خلاف حرکت نظام حرکت می کنند.

 

دانشجو ادعا کرد: در سال 1388 درگیری بین دو نامزد ریاست جمهوری نبود بلکه می خواستند نظام را از پایه بزنند و ما تماشاچی باشیم.

 

وی افزود: بعضی ها بعد از این که صدها بار ثابت شده که فتنه از آن طرف مرزها اداره می شود، هنوز هم قائل به فتنه نیستند.

زاینده رود بعد از یک ماه از جریان ایستاد

Posted: 04 Dec 2014 12:32 AM PST

جرس: زاینده رود آبان ماه امسال جان گرفت تا جاری شود اما بعد از یک ماه آنچه بیشتر به چشم آمد و به گوش رسید تنها جان گرفتن موقتی بود نه جاری شدن. بر اساس گزارش ها، در زاینده رود بعد از گذشت تنها یک ماه جریان آب آن کند و ثابت شده است.

 

خبرآنلاین طی گزارشی نوشت: سابقه خشک شدن زاینده رود برای ماه های متمادی در سال، به 6سال قبل می رسید. رودخانه ای که از ارتفاعات زردکوه بختیاری و از رشته کوه کوهرنگ سرچشمه می گیرد. خشکسالی اش اما، از 13سال پیش کلید خورد. زمانی که توسعه صنعت، رشد جمعیت، سرانه مصرف آب بیش از حد، الگوی کشت پرمصرف در بخش کشاورزی و تاثیر بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیر زمینی آنقدر گلوی زاینده رود را فشرد تا آب خوش از آن پایین نرود. نرفت تا خشک شد.

بعد از این فاجعه که بر زاینده رود رفت چاره اندیشی هایی شد تا زمانی که ذخیره آب در مهر ماه کم شد، رهاسازی از مخزن در فصول پاییز و زمستان کنترل شود و این امکان به وجود بیاید که مخزن برای تابستان بعد آبگیری شود. اما این تعادل سال های بعد به هم خورد.

این عدم تعادل چنان سایه ای بر زاینده رود گستراند که ذخیره مخزن سد در سال 90 به حدی کمتر از سال های قبل از خود کاهش پیدا کرد و سرنوشت متفاوتی را برای زاینده رود رقم زد. این امر منجر به کاهش ذخیره آب در سال 91هم شد به صورتی که امکان توزیع آب برای کشاورزان شرق اصفهان فراهم نشد و آنها یک سال را بی آب به سر کردند.

تا اینکه به قول مدیر دفتر بهم پیوسته حوضه آبریز زاینده رود: «برنامه ای را پیاده کردیم که حداکثر صرفه جویی در توزیع و مصرف آب داشته باشیم. در همه بخش ها این اتفاق افتاد تا بتوانیم در پایان سال آبی ۹۲-۹۳ حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب پشت سد زاینده رود ذخیره کنیم.» و اینگونه در 15آبان امسال زاینده رود طعم آب را چشید.

حالا بعد از یک ماه سیراب شدن زاینده رود آنچه بیش از همه نگاه را به سمت این رودخانه می برد ساکن بودن آب این رودخانه است. این درحالی است که مقصد نهایی زاینده رود تالاب گاوخونی است و توقف آب در قسمتی از شهر و زیر سی و سه پل نقض طبیعت آن است.

مسافران این روزهای اصفهان دیده و شنیده اند که آب در محدوده رودخانه و بین پل ها ساکن مانده است. حتی رنگ آب نیز تغییر کرده. هرچند که بساط قایق های تفریحی دو نفره و چهارنفره این روزها در زاینده رود دوباره راه افتاده است. اما ظاهرا آب در مقاطعی در رودخانه جریان ندارد؛ قبل از پل های درون شهر.


برداشت ها، بیشتر از جریان رودخانه

حمید ظهرابی، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان ثابت ماندن این آب را غیر ممکن می داند و معتقد است برداشت هایی که از این آب شده است، جریان آب را به حداقل رسانده.

او در این باره به خبرآنلاین می گوید: «بخش عمده ای از این آب در شرق اصفهان و توسط کشاورزان استفاده می شود و تا پایین دست از این رودخانه برداشت می شود که همین عوامل ممکن است جریان را به حداقل رسانده باشد. به این معنی که در بعضی مقاطع خاص امکان دارد برداشت ها از رودخانه از جریان آن بیشتر باشد. بنابر این همین برداشت هاست که آب زاینده رود را کم و حرکت آن را آهسته می کند.»

ظهرابی در ادامه می گوید: «حتی گاهی ممکن است ساکن بودن زاینده رود ناشی از آب هایی باشد که توسط کشاورزان برگردانده می شود. در این قسمت تا حدود 70-80 کیلومتری شرق اصفهان هم آب داریم اما در بندهای انتهایی رودخانه یعنی در ورزنه این مقدار آب به حداقل می رسد. مجددا به سمت شرق که می رسیم و زهاب ها رها می شود جریان آهسته می شود.»

مدیر کل محیط زیست اصفهان می گوید: «از ارتفاعات که به سمت پایین تر می رویم به دلیل رسوب گذاری سرعت رودخانه کاهش پیدا می کند که این امری طبیعی است.»

زاینده رود مهم ترین رودخانه ای است که در مرکز ایران جاری است. از ارتفاعات زرد کوه بختیاری و از رشته کوهی به نام کوهرنگ سرچشمه می گیرد و از مغرب به مشرق تا باتلاق گاوخونی جریان دارد.

ظهرابی اما هرگونه متوقف شدن این رودخانه را انکار می کند و می گوید:«حتی در بازدیدی که از تالاب گاوخونی داشتم کاملا بیانگر جاری بودن این رودخانه بود و بیش از 20 مترمکعب در ثانیه آب در شرق جریان داشت.»

او البته درباره ساکن شدن آب این دلیل را می آورد: «ممکن است در قسمتی از شهر مانند سی و سه پل به دلیل زیبایی شهر شاید جریان آب را کم کرده باشند. و نکته دیگری که مطرح است حفظ سازه های تاریخی است تا آنها هم توان مقاومت داشته باشند. اما از وزارت نیرو تقاضا دارم که این رودخانه به صورت پایدار در جریان باشد.»


پیش بینی استاندار به وقوع پیوست

در مهر ماه سال 90 حدود 70درصد مخزن زاینده رود خالی بوده است، رهاسازی آب در فصول پاییز و زمستان این سال به بیش از 470 میلیون مترمکعب رسید که در 13سال اخیر یک رکورد بوده است. این امر باعث شد در ابتدای سال 91 ذخیره مخزن به حدود 200میلیون متر مکعب کاهش یابد که حتی از مقدار ذخیره در مهر ماه 90نیز به میزان 100میلیون متر مکعب کمتر بود. این امر منشا بحران های متعدد در سال 91 شد که از جمله آن حمله کشاورزان شرق اصفهان به خط انتقال آب به یزد بود.

استاندار اصفهان در اوایل آذر ماه ۹۳ کاهش جریان آب را پیش بینی کرد و گفت: از ۱۵ آذر ماه فشار آب به ۲۰ تا ۲۵درصد وضع موجود می‌رسد، که تشکیل كميته پنج نفره برای حل مشكلات بحران آب از اقدامات سودمندی بوده كه انجام شده و نتايج بسيار مثبتی داشته است.

زرگرپور به مستمر بودن جريان آب در بستر زاينده رود اشاره كرده و گفته بود: آبی كه هم‌اكنون در زاينده رود جريان دارد حاصل رها شدن آب با سرعت ۹۰ تا ۱۰۰ متر مكعب بر ثانيه است كه البته اين جريان بعد از ۱۵ آذر ماه كاهش می‌يابد و بعد از اين زمان فشار آب به ۲۰ تا ۲۵ درصد وضع موجود می رسد و ما شاهد يک جريان حداقلی در بستر رودخانه هستيم.

اکنون اما جریان آب به کمترین میزان خودش رسیده است. هرچند که در بخشی از رودخانه در شهر اصفهان، آب وجود دارد.