جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خصومتی که بعد از ۵۳ سال پایان یافت

Posted: 19 Dec 2014 07:24 AM PST

جیم لوبه
باراک اوباما روز چهارشنبه احتمالاً برجسته‌ترین اقدامش در سیاست خارجی را انجام داد و اعلام کرد که قصد دارد روابط دیپلماتیک کامل را با کوبا برقرار کند. 

در حالی که وی اعلام کرد فاقد قدرت لازم برای لغو تحریم‌های تجاری ۵۴ ساله اعمال شده علیه کوبا است، اما تاکید کرد که به شهروندان آمریکایی برای سفر و شرکت‌های تابعه کشورهای ثالث که متعلق به شرکت‌های آمریکایی هستند، اجازه تجارت داده می‌شود. اقدامات دیگر شامل بررسی مجدد اینکه آیا هاوانا باید در لیست «کشورهای حامی تروریسم» آمریکا باقی بماند یا نه، می‌شود. رئیس جمهور همچنین گفت که در تعامل با کنگره به طور جدی و صادقانه برای لغو تحریم‌ها فعالیت خواهد کرد.
اوباما در بیانیه‌ای که در سراسر کشور از تلویزیون پخش شد گفت: «در مهم‌ترین تغییر در سیاست ما در بیش از پنجاه سال اخیر، ما به رویکردی که منسوخ شده است و در طی چندین دهه در زمینه دستیابی به منافعمان شکست خورده است، پایان می‌دهیم و به جای آن دوران عادی سازی رابطه بین دو کشور را آغاز می‌کنیم. از طریق این تغییرات، ما قصد داریم فرصت‌های جدیدی برای مردم آمریکا و کوبا به منظور شروع فصلی جدید میان ملت‌های قاره آمریکا به وجود بیاوریم.»


این بیانیه پس از گفتگوی محرمانه ۴۵ دقیقه‌ای روز سه شنبه میان اوباما و رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا صورت گرفت. آن‌ها در این گفتگو از شکست کامل منزوی کردن کوبا توسط واشنگتن تا جنایت‌های جناح راست جمهوری جمهوری خواهان کوبا صحبت کردند. آن‌ها همچنین وعده‌هایی در رابطه با تحریم‌ها، بازگشایی سفارت ایالات متحده در هاوانا و تایید سفیر ایالات متحده در این کشور، دادند. (واشنگتن از سال ۱۹۷۷ دفتر حفاظت از منافع در پایتخت کوبا دارد.)


سناتور مارک روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) که کوبایی تبار و از مخالفین کاسترو است و یکی از کاندیداهای احتمالی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است، در بیانیه‌ای گفت: «بیانیهٔ امروز مبنی بر تغییر چشمگیر در سیاست ایالات متحده در قبال کوبا، ادامه‌ای از تلاش شکست خوردهٔ رئیس جمهور اوباما مبنی بر دلجویی از رژیم‌های سرکش، به هر هزینه‌ای است.»


روبیو در ادامه می‌گوید: «من به عنوان رئیس کمیته فرعی نیمکره غربی کمیته روابط خارجی سنا در دوره جدید، تمام تلاشم را خواهم کرد تا مانع از تلاش خطرناک رئیس جمهور مبنی بر صیقل دادن میراث ریاست جمهوری‌اش به بهای سرنوشت مردم کوبا شوم. آرام کردن برادران کاسترو در کوبا، تنها موجب جری شدن دولت‌های کاراکاس، تهران و پیونگ یانگ برای سوء استفاده از ساده لوحی دولت اوباما در دو سال پایانی ریاست جمهوری‌اش می‌شود.»


رئیس فعلی و در حال کناره گیری کمیته روابط خارجی سنا، سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) هم که اصالتاً کوبایی تبار است در این رابطه می‌گوید: «دولت ایالات متحده با این اقدام به رژیم کوبا حیات اقتصادی را هدیه داد. با فروپاشی اقتصاد ونزوئلا، کوبا بزرگ‌ترین ولی نعمتش را از دست داد. اما حالا آن‌ها حمایت ایالات متحده، بزرگ‌ترین دموکراسی جهان را به دست می‌آورند.»


اما دیگر قانون گذاران و کار‌شناسان از این اقدام تمجید کردند. سناتورر پاتریک لیهی اعلام کرد: «که امروز رئیس جمهور اوباما و رئیس جمهور رائول کاسترو تاریخ ساز شدند. شاید کسانی که به سیاست‌های شکست خورده چسبیده‌اند، مخالف اقدامات رئیس جمهور باشند، اما این چیزی است که به نفع منافع و مردم آمریکا است.»


تحلیل گران هم اقدام روز چهارشنبه اوباما را دستاوردی تاریخی و بزرگ در سیاست خارجی نامیدند. ویلیام لئوگرانده، کار‌شناس با سابقه مسائل کوبا در این رابطه معتقد است «اوباما راه تغییر چارچوب همکاری را انتخاب کرد، مشابه‌‌ همان کاری که نیکسون با سفر به چین انجام داد. البته بسیاری از مسائل باید حل شود، اما مسیر جدید سیاست ایالات متحده مشخص است.»


استفان والت، متخصص روابط بین الملل از دانشگاه هاروارد هم ابراز امیدواری کرد که حرکات جسورانه دیگری از اوباما در صحنه جهانی را در دو سال پایانی ریاست جمهوری وی که همزمان با کنترل هر دو مجلس کنگره توسط جمهوری خواهان است، شاهد باشد. وی در این رابطه می‌گوید: «ما می‌توانیم امیدوار باشیم که چنین تصمیماتی برای تلاش به منظور برقراری روابط دیپلماتیک کامل با کشورهای مهم تری همچون ایران هم گرفته شود. این شناسایی به معنای صحه گذاشتن بر سیاست یک دولت نیست، بلکه منافع ایالات متحده‌‌ همان طور که همه می‌دانند در تماس منظم با متحدین و دشمنان به طور یکسان است.»


مایکل شیف‌تر، رئیس یک اتاق فکر در زمینه نیمکره غربی که مدت‌ها به واشنگتن پیشنهاد می‌کرد که روابط با هاوانا را عادی کند، معتقد است این تصمیم تبعات منطقه‌ای بسیار مثبتی خواهد داشت. وی در این رابطه می‌گوید: «تصمیم اوباما مورد حمایت و تشویق سراسر آمریکای لاتین قرار خواهد گرفت. مسئله کوبا همیشه موجب شکاف میان واشنگتن و دیگر کشورهای نیمکره غربی در چند دهه اخیر شده است. این اقدام باعث از بین رفتن مانع اصلی رابطه ایالات متحده با آمریکای لاتین می‌شود.»

منبع: دیپلماسی ایرانی 

منبع اصلی: لوب لاگ

مترجم: حسین هوشمند


 

خرید خدمت سربازی؛ زمینه‌ای برای نمایش اختلاف طبقاتی

Posted: 19 Dec 2014 07:10 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: هم زمان با تصویب لایحه پیشنهادی دولت «احمد داوود اوغلو» برای فروش خدمت سربازی از ژانویه سال ۲۰۱۵ از سوی مجلس ترکیه و انتشار واکنش مخالفان این لایحه در ترکیه، خبر فروش خدمت سربازی و انتشار بخشی از بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده نیز واکنش بسیاری از فعالان مدنی و شهروندان ایرانی را برانگیخت. 

پس از گذشت نزدیک به ۱۳ سال از متوقف شدن فروش خدمت سربازی، منابع خبری ایران، ۱۹ آذرماه ۱۳۹۳ به نقل از سردار «موسی کمالی»، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح نوشتند، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مشمول غایب می‌توانند با پرداخت مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان تصمیم بگیرند که یا به سربازی بروند یا با پرداخت جریمه، تکلیف سربازی خود را مشخص کنند.


بنا بر مقررات سازمان نظام وظیفه، مشمولین متولدین ۵۵ به بعد در شمول قانون وظیفه عمومی هستند. این افراد در محدوده سنی ۲۷ تا ۵۰ سال هستند. به گفته کمالی، مشمولانی که بیش از ۸ سال مرتکب غیبت سربازی هستند بر اساس بودجه ۱۳۹۴می‌توانند با پرداخت جریمه، تکلیف نظام وظیفه خود را مشخص کنند.


دولت در بند «ط» تبصره ۱۶ بودجه٬ پیشنهاد خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ۱۰ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.»


مجلس ترکیه نیز لایحه پیشنهادی دولت «احمد داود اوغلو برای فروش خدمت سربازی از ژانویه سال ۲۰۱۵ (دی ماه آینده) را با آرای موافق حزب حاکم عدالت و توسعه تصویب کرده است. بر اساس این مصوبه افراد بالای ۲۸ سال می‌توانند در ازای پرداخت ۱۸ هزار لیر (حدود ۹ هزار دلار) از انجام خدمت سربازی معاف شوند. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت در مجلس ترکیه این طرح را به این مفهوم دانسته است که افرادی که توانایی مالی دارند با پرداخت پول از خدمت سربازی معاف شوند، اما افراد فقیر و بی‌بضاعت باید به سربازی اعزام شوند.


خلاء ارتش حرفه‌ای 

بسیاری معتقدند باید خدمت سربازی مانند کشورهای پیشرفته به یک حرفه تبدیل شود و داوطلبان را به استخدام خود بگیرد. برخی نیز می‌گویند سربازی در ایران باید از شکل اجباری بودن خارج شود. مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۲ نتایج تحقیقات خود درباره سربازی را منتشر کرد و با تأکید بر «کاستی بهره وری در این سیستم» پیشنهاد داده بود که «نظام سربازی اجباری باید تغییر کند.»


عبدالرضا احمدی، ادمین صفحه فیس بوک «نه به سربازی اجباری» در گفتگو با جرس، فروش خدمت سربازی از سوی دولت را زمینه ساز بروز اختلاف طبقاتی در جامعه می‌داند.
وی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در مورد خدمت سربازی می‌افزاید: «از لحاظ اجتماعی، دولت نمی‌تواند به گروهی آزادی بدهد و از گروهی این آزادی را سلب کند،. این درحالی ست که فروش نادرست خدمت سربازی عملاً این توازن را از بین می‌برد.»


این فعال حقوق بشر معتقد است: «به دلیل سیاست‌های اقتصادی بسته‌ای که در دولت‌های گذشته دنبال شده، افراد به درستی یا به صورت شفاف سرمایه‌دار نشدند، از این جهت همیشه یک اختلاف طبقاتی غیر عادلانه وجود داشته است.»
به گفته این فعال سیاسی،« اگر قبول داشته باشیم که افراد بنا به پشتکار، تلاش و استعداد باید به امکاناتی برسند باز هم فروش خدمت سربازی این توازن را برهم می‌زند زیرا افرادی که به دلیل شرایط خانوادگی و اقتصادی خود نمی‌توانند مانند افراد سرمایه‌دار٬ خدمت را بخرند مجبور به گذراندن دوران خدمت می‌شوند بنابراین فرزندان سرمایه‌داری که احتمالاً برخی از آن‌ها استحقاقش را هم نداشته‌اند دو سال در زندگی جلو‌تر می‌افتند و اینجاست که دولت باید نقش خود را درست ایفا کند. »
احمدی با طرح این پرسش که چرا دولت برای فروش خدمت سربازی اقدام کرده است ادامه می‌دهد: «آیا سربازی اجباری مثل کالایی در اختیار دولت است که می‌تواند از آن سود به دست آورد؟»


ادمین صفحه فیس بوک «نه به سربازی اجباری» دیدگاه رایجی که می‌گوید مردم و به خصوص جوانان باید با خدمت اجباری این وظیفه را انجام بدهند را باطل می‌داند.


به گفته این فعال سیاسی، فروش خدمت سربازی باید به شکلی باشد که با درآمد آن، زمینه ایجاد ارتش حرفه‌ای ایجاد شود. از طرفی افرادی که نمی‌توانند خدمت خود را بخرند از این منابع مالی، حقوق کافی دریافت کنند تا از افرادی که این خدمت را خریده‌اند عقب نیقتند.


احمدی با بیان اینکه دولت موظف به تامین امنیت مردم است توضیح می‌دهد: «مردم مالیات می‌دهند و دولت موظف است که امنیت و خدمات را به واسطه مالیات در زمان صلح تامین کند.»


سربازی در ایران؛ بیگاری بدون حقوق
مخالفان اجرای طرح فروش خدمت سربازی معتقدند این طرح، شکاف طبقاتی در سطح جامعه را مشهود می‌کند چراکه از این پس با مشاهده هر سرباز در خیابان این تصور در ذهن تداعی می‌شود که آن سرباز از قشر بی‌پول و فقیر جامعه است.
با این وجود، سردار «موسی کمالی»، شهریورماه ۱۳۹۱ در سخنانی گفته بود: «تفاوتی بین افراد پولدار و غیرپولدار نیست و قوانین تدوین شده درخصوص نظام وظیفه نیز باید قوانین ارزشی باشد و فرقی بین طبقات مختلف جامعه قائل نشود.»
حسین ترکاشوند، فعال سیاسی ساکن امریکا در گفتگو با جرس معتقد است « با این قیمت، فقط قشر مرفه قادر به خرید خدمت سربازی هستند و طبقه کم درآمد با حس تبعیض اجتماعی روبرو می‌شود. این درحالی ست که از درآمد حاصل از فروش خدمت سربازی هیچ تاثیری در بهبود وضعیت خدمت سربازی در ایران صورت نمی‌گیرد.»


وی خدمت سربازی در ایران را به مثابه بیگاری بدون حقوق دانسته و معتقد است «فروش خدمت سربازی با نرخ‌های تعیین شده به مساله اختلاف طبقاتی در بین جوانان مشمول دامن می‌زند. »این فعال سیاسی می‌افزاید: «مسوولان نظام وظیفه می‌دانند مشمولانی که ۸ سال غیبت داشته باشند حاضر به اعزام به خدمت نیستند بنابراین به فکر فروش خدمت سربازی افتادند.»


ترکاشوند، خدمت سربازی در ایران را سیستم بیماری می‌داند و می‌گوید: «از سویی نگاه مسوولان به این مساله به هیچ عنوان حرفه‌ای نیست ازسوی دیگر سیاست مسوولان متولی به دلیل محتمل دانستن قرارگرفتن کشور در شرایط جنگی همواره در حال تغییر است، در این میان عده‌ای مورد بی‌عدالتی قرار می‌گیرند.»


به گفته وی، چنانچه دولت نگاه سیستماتیکی به مقوله خدمت سربازی داشته باشد می‌تواند از ظرفیت تخصص نیروی کاری که اکنون در سربازی‌ها هدر می‌رود به شکل حرفه‌ای بهره‌مند شود.

مسعود جوان ۳۵ ساله ساکن تهران در دوران دبیرستان به دلیل مشکلات مالی پدرش ترک تحصیل کرد و وارد بازارکارشد. زمانی که مشمول شد به دلایل مسایل مالی نتوانست عازم به خدمت شود. او ۵ سال پیش ازدواج کرد و در این شرایط از سه فرزند یتیم خواهرش هم حمایت می‌کند. پدر و مادرش اکنون حدود ۷۰ سال سن دارند. وی در گفتگو با جرس می‌گوید « با حقوق ماهانه ۴۵ هزار تومان یک سرباز نیروی انتظامی امکان تامین زندگی خانواده را ندارد واز طرفی قادر به خرید خدمتش نیز نیست. »


با بررسی خدمت سربازی و مقوله‌هایی چون حذف اجبار و تکلف از خدمت و نیز فروش آن از سوی دولت نه تنها تحقق هدف‌هایی چون بازسازی شخصیت جوانان، ارتقای منزلت اجتماعی و آمادگی دفاعی سربازان با توجه به مشقت‌ها و سختی‌های دوران سربازی در برخی از مناطق ناممکن می‌شود بلکه به دلیل عدم تامین رفاه و ارتقای منزلت اجتماعی سربازان نظام وظیفه٬ این دوران اکنون به یکی از سخت‌ترین دوران زندگی هر پسر ایرانی تبدیل شده است. 

حمیدرضا جلایی‌پور: اگر نمایشگاهی از نقاشی‌های مهندس موسوی برگزار شود ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند

Posted: 19 Dec 2014 04:34 AM PST

جرس: استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تاکید کرد فاصله گرفتن تندروها از مواضع خود در عرصه سیاست خارجی به این دلیل است که دست‌شان در این مورد بسته شده است و آن نیز به این دلیل است که رهبری درباره سیاست خارجی موضع گرفتند که البته این موضع‌گیری ایشان نیز به دلخواه تندروها نیست.


 

به گزارش ایلنا، حمیدرضا جلایی‌پور در نشست مشترک‌ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی و آزاد که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی گفت: مشکلات فعلی قابل حل است اما باید دانست زمانی این معضلات از بین می‌رود که فساد ساختاری و تشکیلاتی ریشه‌کن شود.

 

وی درباره رسیدن به وضعیت مالی و معیشتی خوب در جامعه فعلی اظهار داشت: اینکه می‌گویند عده‌ای می‌خواهند پولدار شوند، باید دانست که به کارهایی غیر از کارهای شرافتمدانه دست می‌زنند و این فاجعه‌ای است که دولت قبل باعث و بانی آن بود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به پرونده 12 هزار میلیاردی که اخیرا افشا شده است، تصریح کرد: با نگاهی بر افراد و اشخاص دخیل در این پرونده می‌توان دریافت که این پرونده را عده‌ای اراذل و اوباش و لات‌های سرکوچه به وجود نیاورده‌اند بلکه همان کسانی که ادعای متدین بودن داشتند، مسبب به وجود آوردن این پرونده بودند.

 

جلایی‌پور در خصوص جامعه سیاسی ایران در بیرون از دانشگاه‌ها بیان کرد: اتفاق خوب و مهمی در کشور رخ داد و آن، انتخابات سال 92 بود که موجب شد از فضای امنیتی فاصله بگیریم و البته دولت آقای روحانی با مشکلاتی روبرو خواهد بود.

 

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران درباره شرکت کردن شهروندان تهرانی در انتخابات سال 92 ابراز داشت: در انتخابات سال 92، 50 درصد از تهرانی‌ها شرکت نکردند به گونه‌ای که 20 درصد کلا در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند و 30 درصد دیگر نیز با یک فضای ناامیدی که در کشور القا شده بود، روبرو شدند و در انتخابات شرکت نکردند و همین دانشجویان در انتخابات 92 حضور پیدا کردند و به گونه‌ای ورق برگشت.

 

وی در خصوص انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید در انتخابات مجلس یک اتفاق خوبی بیفتد و آن، به این معنا نیست که ما یک مجلس اصلاح‌طلب داشته باشیم بلکه موضوع این است که باید عده‌ای عاقل در مجلس حضور پیدا کنند و خیلی خوب است که یک هدفی داشته باشیم که آن نیز داشتن مجلسی عاقل است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره تندروها خاطرنشان کرد: تندروها از لحاظ سیاسی اهمیت دارند چراکه منابع مالی و دستگاه‌ها را در اختیار دارند، لذا انتظار این بود که از مواضع خود فاصله بگیرند که این فاصله گرفتن تنها در سیاست خارجی اتفاق افتاد.

 

جلایی‌پور ادامه داد: فاصله گرفتن تندروها از مواضع خود در عرصه سیاست خارجی به این دلیل است که دست‌شان در این مورد بسته شده است و آن نیز به این دلیل است که مقام معظم رهبری درباره سیاست خارجی موضع گرفتند که البته این موضع‌گیری ایشان نیز به دلخواه تندروها نیست.

 

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی تندروها با عرصه سیاست خارجی در ارتباط است، عنوان کرد: تندروها در عرصه اقتصاد به نوعی عقب‌نشینی کردند چراکه اقتصاد هم به نوعی با سیاست خارجی ما در ارتباط است اما در این مورد دست آنها نیز بسته شده است و یک عقب‌نشینی از تندروها صورت گرفت.

 

وی با اشاره به تشیع جنازه مرحوم مرتضی پاشایی و بررسی آن از منظر جامعه‌شناسی گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند جامعه ما، جامعه سیاست‌زده شده است درست نیست چراکه این حرکت، حرکتی غیرمنتظره بود یعنی یک حضور جمعی اتفاق افتاد و به نوعی یک عزداری صورت گرفت. در مراسم تشیع مرتضی پاشایی که بنده نیز نظاره‌گر آن بوده‌ام، جمعیت کثیری به صورت خودمختار و خودجوش در آن شرکت کردند و بدون هیچ زد و خوردی به خانه‌های خود رفتند و باید گفت این یک حرکت کاملا مدنی بود و لذا نباید گفت که جامعه سیاست‌زده شده است. برای مثال می‌توانم بگویم اگر نمایشگاهی از نقاشی‌های مهندس موسوی در دانشگاه تهران برگزار شود، بنده می‌گویم جمعیتی در حدود 100 هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.

 

ادامه بازداشت سعید رضوی‌فقیه با وجود پایان دوره محکومیت/ احضار خادم حسینیه محل جلسه اصلاح‌طلبان

Posted: 19 Dec 2014 04:34 AM PST

جرس: اسفند ماه گذشته و پس از آنکه سعید رضوی‌فقیه روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از سوی عده‌ای از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب شهر همدان برای سخنرانی در همایشی با عنوان «دولت تدبیر و امید، بیم‌ها و امیدها» دعوت شده بود، رسانه‌ها و روزنامه‌های جریان اقتدارگرا موج خبری بزرگی را علیه اظهارات وی و سایر اصلاح‌طلبان به راه انداختند.

 

 

به گزارش کلمه، آنان با اتهام افراطی‌گری علیه اصلاح‌طلبان اقدام به جریان‌سازی سیاسی کردند. این عملیات روانی درحالی صورت گرف که دولت تازه استقرار یافته روحانی پس از کسب رای اعتماد کابینه‌اش در آغاز راه بود و طبیعتا احتمال می‌رفت زمینه‌هایی برای بازگشت و به کارگیری بخشی از بدنه کارشناسی و توانمند جریان اصلاح‌طلب در ساختار مدیریتی-اجرایی کشور فراهم شود.

 

نتیجه هجمه رسانه‌ای و هیاهوی سیاسی رسانه‌های اصولگرا که دامنه آن به صدا و سیما هم کشانده شد، این بود که ماموران امنیتی بلافاصله نسبت به دستگیری رضوی‌فقیه سخنران این همایش اقدام کردند. رسانه‌های اصولگرا در یک اقدام هماهنگ با تحریف و نقل گزینشی اظهارات رضوی‌فقیه کوشیدند تا مواضع وی را افراطی و در ضدیت با نظام و ولایت فقیه تعبیر کرده و آن را به دیگر همفکران وی نیز تعمیم دهند.

 

اسفند ماه گذشته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شبانه دستگیر شد و پس از مدت کوتاهی نگهداری در انفرادی به دستور دادستان تهران برای اجرای حکم حبس تعزیری قبلی راهی زندان رجایی‌شهر شد. او که ظاهرا در پی شکایت پلیس امنیت، سپاه پاسداران و دادستانی همدان تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده بود، فعلا در زندان محبوس شد تا حکم قبلی‌اش مبنی بر یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اخلال در نظم عمومی که در سال ۸۹ از سوی شعبه ۲۶ صادر شده بود، سپری گردد.

 

اکنون با احتساب ایام بازداشت موقت (۴ ماه) محکومیت قبلی رضوی‌فقیه به پایان رسیده است اما چندی پیش روز ۲۳ آذرماه بازپرسی شعبه ۲ دادسرای شهید مقدس اوین، بار دیگر وی را برای تفهیم اتهام مجدد در رابطه با سخنرانی همدان احضار کرد.

 

او در این جلسه علاوه بر اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری، شورای نگهبان و مجلس خبرگان به اتهام جدید دیگری تحت عنوان اجتماع و تبانی برای اخلال در نظم عمومی از طریق تجمعات غیرقانونی هم متهم شد. اما نکته قابل توجه در این پرونده این است که علاوه بر سخنران همایش، ۱۳ نفر دیگر از میزبانان و دعوت‌کنندگان وی از جمله آقای فخرالدین حیدریان که به صورت تلفنی از رضوی‌فقبه برای سخنرانی در همدان دعوت کرده بود و حتی پیرمرد خادم «حسینیه انجلاسی‌های همدان» که این همایش در آنجا برگزار شده بود، احضار و به خاطر معاونت در بزه انتسابی تفهیم اتهام شدند.

 

به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد به این بهانه سپاه پاسداران و پلیس امنیت استان همدان در پی نشان دادن ضرب شست سیاسی به نیروهای اصلاح‌طلب استان همدان برآمده‌اند و کوشیده‌اند تا از ابتدای کار در دوران جدید آنان را دچار محدودیت کنند.

 

اما این پرونده ماجراهای پیچیده و پشت پرده دیگری هم دارد. در پی شکایت نهادهای امنیتی-قضایی همدان از رضوی‌فقیه، ماموران امنیتی تهران به نیابت از همدانی‌ها او را دستگیر کردند ولی اکنون مشخص شده است که بر اساس دادنامه شعبه دوم دیوانعالی کشور و به دنبال تشکیل پرونده برای این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در شعبه بازپرسی دادسرای اوین، ابتدا بازپرس دادسرای اوین با توجه به اینکه بزه انتسابی در همدان بوده و نیز اعتراض متهم به قرار بازداشت خویش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مسموع نگردیده است، از خود نفی صلاحیت می‌کند. بنابراین اختلاف بین دادستانی همدان و دادستانی تهران بر سر رسیدگی به این پرونده پای این پرونده را به دادستانی کل کشور و دیوانعالی می‌کشاند.

 

معاون دادسرای عمومی انقلاب همدان در تیر ماه سال جاری تقاضا می‌کند با توجه به شرایط امنیتی پرونده و در اجرای ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۷۸ در مورد رضوی‌فقیه و دیگر اشخاص مربوط به پرونده (میزبانان و دعوت‌کنندگان همایش) جهت لزوم رسیدگی توامان با مباشران و معاونان بزه، پرونده به طور کلی از همدان به تهران انتقال یابد.

 

در پی این رخداد پرونده همایش همدان به دادستانی کل کشور و سپس به دیوانعالی ارجاع می‌شود و در نهایت دادیار دیوانعالی کشور طی دادنامه‌ای رای خود را صادر کرده و می‌نویسد: « با توجه به اوراق پرونده و درخواست دادستان عمومی و انقلاب تهران و دادستانی کل کشور و با توجه به گزارشات موجود و منعکس شده و همچنین تشخیص دادستانی کل کشود به جهت ابعاد امنیتی پرونده مستندا به ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی پرونده از حوزه قضایی همدان به تهران انتقال یابد.»

 

این‌گونه رفتارها از سوی دستگاه قضایی و صدور مجوز برای رسیدگی به پرونده‌ای که بیشتر به قصد غوغاسالاری تشکیل شده است، چندان بی‌سابقه نیست. پیش از هم هاشم آغاجری عضو سازمان مجاهدین انقلاب پس از سخنرانی مشهورش در همدان دستگیر و راهی زندان شد.

 

نکته قابل توجه دیگر اینکه به رغم درخواست مکرر خورشیدی بازپرس پرونده در دادسرای اوین از قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مبنی بر فک قرار بازداشت و صدور وثیقه برای رضوی‌فقیه، قاضی دادگاه بدون ذکر دلیل قانونی دائما این قرار بازداشت را تمدید کرده است.

 

همچنین در جلسه اخیر بازپرسی، سعید رضوی‌فقیه بار دیگر ضمن رد اتهامات تاکید کرده است که سخنان او توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز نبوده بلکه تنها با اهداف دلسوزانه و خیرخواهانه اقدام به سخنرانی کرده و اظهاراتش همه صرفا تحلیل شرایط موجود سیاسی و پیش‌بینی حوادث احتمالی آینده کاملا در چارچوب موازین قانونی صورت گرفته است.

 

این در حالی است که در صورت صدور قرار وثیقه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، اکنون رضوی‌فقیه قانونا آزاد بوده و فعلا تنها به خاطر پرونده‌ای که در مرحله بازپرسی قرار دارد مدت مدیدی است به صورت بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.

 

این سیر دادرسی و نحوه برخورد دستگاه قضایی با پرونده‌ همایش اصلاح‌طلبان در همدان که شامل سخنرانی مدعو و برگزارکننده همایش شده است از یک سو و تبلیغات رسانه‌های اقتدارگرا درباره اظهارات رضوی‌فقیه از سوی دیگر، پیش از آنکه مساله رسیدگی به اتهامات سیاسی را در اذهان متبادر کند، شبیه سناریونویسی نهادهای امنیتی-قضایی برای اعمال محدودیت بیشتر برای نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب است که به نظر می‌رسد در دولت روحانی قصد تنفس مجدد را داشته‌اند. زیرا که این پرونده همچنان و پس از گذشت بیش از ۹ ماه در اطاله دادرسی به سر برده و متهمانش نیز بلاتکلیف هستند.

 

 

موحدی کرمانی: سران فتنه اگر اعتراف کنند، مردم نجیب‌اند و رهبر آقاست و عذر را خواهند پذیرفت

Posted: 19 Dec 2014 03:31 AM PST

جرس: خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خطاب به آمریکا و غرب، اظهار کرد: تا دیر نشده نصیحت ایران را بپذیرید و بیشتر فکر کنید. عقل را دفن نکنید. تا کی می خواهید به تبعیض نژادی ادامه دهید و تا کی انسان‌های رنگین ‌پوست در خیابان‌های آمریکا جمع شوند و بگویند ما را نکشید. این زیبنده شما نیست که با مردمی که در کشورتان زندگی می‌کنند اینچنین رفتاری داشته باشید.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آمریکا تا کی می‌خواهد از این اسرائیل کودک کش حمایت کند و تا کی زندان‌های خودش را از مظلومین پر کند و این درحالی است که متأسفانه برخی از مسئولان‌شان به این شکنجه کردن‌ها افتخار می‌کنند.

 

موحدی کرمانی خطاب به آمریکا با بیان این‌که "تا کی می‌خواهید در مورد ایران دروغ بگویید و تکرار کنید که ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و حامی تروریسم است"، ادعا کرد: این دروغ‌ها شما را رسوا می‌کند. از اشتباهاتی که کردید پند بگیرید. شما در مورد کوبا هم با تحریم‌هایتان می‌خواستید این کشور را به زمین بزنید اما خودتان به اشتباهتان پی بردید. در همین راستا وزیر امور خارجه آمریکا آقای کری رسماً گفت که ما با تحریم می‌خواستیم کوبا را منزوی کنیم اما خودمان منزوی شدیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: شما از حمایت از شاه چه نتیجه‌ای گرفتید؟ به غیر از اینکه نه تنها در ایران بلکه در جهان با این جنایت‌هایتان منفور شدید.

 

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5، اظهار کرد: هیأت ایرانی بحمدالله بیدار است و می‌داند آمریکا دشمن شماره یک ما است. هیأت ایرانی می‌داند آمریکا تلاش می‌کند تا به عزت ما آسیب برساند و بنابراین تمام درخواستی که مردم، رهبر و ملت ما از هیأت ایرانی دارد این است که مواظب باشید تا عزت ایران آسیب نبیند.

 

موحدی کرمانی گفت: امام(ره) فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است و هیأت ایرانی متوجه باشند نقشه آمریکا این است که با انواع سیل و برنامه‌های مختلف کاری کند که به ایران ضربه وارد شود اما مطمئناً نخواهد توانست و روز به روز قطعاً به سقوط خواهد رفت.

 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران به موضوعات مربوط به حوادث 88 اشاره کرد و مدعی شد: به سران خارجی فتنه می‌گویم آن زمان که تشویق کردید تا مردم به خیابان‌ها بریزند در واقع کور خواندید و مردم ایران را نشناختید. به سران داخلی فتنه هم می‌گویم که شما هم به کشور، به مردم و به رهبرتان ظلم کردید. اعتراف کنید اشتباه کردید. اگر اعتراف کنید، مردم نجیب‌اند و رهبر آقاست و عذر شما را خواهند پذیرفت. شما قانون شکنی کردید و اگر اعتراضی به انتخابات داشتید راه قانونی را در پی نگرفتید.

 

موحدی کرمانی همچنین به کشتار داعش در فلوجه عراق اشاره کرد و در ادامه گروگان‌گیری در پیشاور پاکستان که به کشته شدن ده‌ها کودک منجر شده است را مورد توجه قرار داد و گفت که ما به شدت این حادثه را محکوم می‌کنیم و به دولت و ملت پاکستان و به ویژه خانواده این افراد تسلیت می‌گوییم.

 

وی همچنین با اشاره به اربعین حسینی، گفت: نه فقط مردم ایران و عراق و بلاد اسلامی بلکه از اکناف دنیا در روز اربعین در کربلا حضور پیدا کردند و ما رقم 20 میلیونی از حضور مردم را شنیدیم که این حضور پیام دارد و پیامش وفای به حق است. این‌که باطل هر چه قدر تلاش کند بالأخره رفتنی و نابود شدنی است ولی این حق است که می‌ماند و هرچه قدر اهل باطل بکوشند که اهل حق را نابود کنند نمی‌توانند.

 

وی در همین راستا خطاب به داعش گفت: بدبخت از غصه بمیر. با چه کسی می‌خواهی بجنگی؟ تو چه اراده‌ای داری؟ اراده خدا بقای این عزیزان و نابودی شما جنایتکاران است.

 

وی همچنین با تبریک به دولت عراق به خاطر برقراری و حفظ امنیت در روز اربعین در این کشور، گفت: این بهترین نشانه قدرت عراق است که نشان می‌دهد می‌تواند روی پای خود بایستد.

 

خطیب نماز جمعه تهران همچنین فوت آیت‌الله غیوری را تسلیت گفت و ضمن اینکه این شخصیت را خدمتگزار، مهربان، دلسوز و انقلابی و ولایی خواند، اظهار کرد: این شخصیت از دوران مبارزه با شاه و بعد از پیروزی پیوسته در سنگر مبارزه و حمایت از ولایت و خدمت به محرومین حضور داشت و برای انسان‌های بی‌خانمان خانه ساخت و خدمات ارزشمندی ارائه کرد. با فوت این شخصیت به اسلام و نظام اسلامی رخنه وارد شد و به سادگی خلأهای غیوری‌ها، مهدوی کنی‌ها، بهشتی‌ها و مطهری‌ها پر نمی‌شود.

 

موحدی کرمانی همچنین در خطبه‌های نخست این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و با مورد توجه قرار دادن نقش انبیا در بیداری انسان‌ها، گفت: انبیا به انسان‌ها کرامت را تفهیم کردند و یکی از مهمترین خدمات آنها ساختن انسان‌ها است.

 

وی افزود: پیامبران برای این‌که اهداف بلند خود را محقق کنند از طریق تعقل و تفکر وارد شدند و راه رسیدن به خدا و شناخت او و توفیق عبودیت از طریق فکر است.

 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره سرنوشت مستکبرین، اظهار کرد: خدا در کمین ظالمین است. او رضاخان، محمد رضا، صدام و همین‌طور مستکبرین منطقه را نابود کرد و روزی می‌رسد که قدرت پوشالی آمریکا هم نابود می‌شود. امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه‌شان فرمودند که با قلبی مطمئن و روحی آرام می‌روند و همین طور هم بود و این ملت باوفای ما راه امام خمینی (ره) را ادامه دادند و با تبعیت از مقام معظم رهبری روز به روز توفیقاتشان بیشتر شده است.

 

 

سید محمد خاتمی: اعتدال یک روش است و اصلاحات یک گفتمان

Posted: 19 Dec 2014 03:11 AM PST

باید صبوری و گفت‌وگو کنیم
جرس: رئیس جمهور اسبق کشورمان با بیان اینکه دانشجویان باید به نقد مجهز شوند و خود، جامعه و قدرت را نقد کنند گفت: نقد جامعه لازم است؛ آیا اندیشیده ایم که اگر مردم سالاری می خواهیم، فرهنگ و زمینه این مردم سالاری در جان یکایک انسان های جامعه هست؟ چرا نیست و علت آن چیست؟

 

 سیدمحمدخاتمی در دیدار نمایندگان 70 تشکل دانشجویی سراسر کشور از دانشگاه های دولتی و آزاد، با اشاره به رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام بیان کرد: این روزها در میان همه مظلومان عالم و جهان، پیامبر اکرم (ص) مظلوم ترین است و آیین او مظلوم ترین است؛ اسلامی که او آورد به صورت دگرگونه ای عرضه می شود چرا که در تاریخ انحرافاتی بزرگ ایجاد شد.

 

وی افزود: در روزگار ما اسلام –که برای آزادی انسان، سربلندی او و کنده شدن انسان از زمین بدون ترک زمین آمده بود و اسلامی که برای عدالت به معنای عام کلمه آمده بود و اسلامی که هدف بعثت پیامبرش به گفته خود آن بزرگوار، تتمیم مکارم اخلاق بود- به گونه ای دیگر عرضه می شود؛ اسلام خشن، اسلام کشتار، اسلام سرکوب و اسلامی که برای انسان ارزش قایل نیست و توهمات تنگ و تاریک عده ای قدرت طلب یا واپس گرا به عنوان اسلام عرضه می شود و بهترین زمینه را برای اسلام هراسی در دنیا از سوی قدرت های بزرگی فراهم می کند که منافع خود را در سلطه بر ملت ها و کشورهای دیگر تعریف کرده اند.

 

نام امام حسن(ع) یادآور صلح در عین پافشاری بر ارزش ها و معیارهای انسانی و مکتب امام رضا (ع) را دانشگاهی بزرگ برای انسان و اسلام است

 

خاتمی همچنین با اشاره به ایام شهادت نوادگان پیامبر اسلام، نام امام حسن(ع) را یادآور صلح در عین پافشاری بر ارزش ها و معیارهای انسانی خواند و مکتب امام رضا (ع) را دانشگاهی بزرگ برای انسان و اسلام نامید و ابراز خوشحالی کرد که در این هنگامه در جمع دانشجویانی است که در پی کسب دانش هستند و اسلام را منشا عزت جامعه می خواهند و می کوشند از چهره رحمانی اسلام در برابر چهره انحرافی و خشنی -که در منطقه عرضه می شود- دفاع کنند.

 

وی در این جمع به تشکیل جمهوری اسلامی که از متن انقلاب برآمده است، اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی مورد نظر انقلاب و امام به مردم، رأی مردم، حرمت و حقوق مردم احترام می گذارد و در عین حال که می خواهد مردم آزاد باشند و مملکت پیشرفته باشد، می خواهد از ارزش هایی که زندگی را لطیف و پیشرو می کند نیز برخوردار کند. ارزش هایی که فقدان آن در دنیای امروز مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

 

خاتمی ادامه داد: برای داشتن این آرمان های بزرگ باید آنچه از محرومیت ها و فشارها و کمبودهاست را تحمل کنیم و این هزینه زیادی در برابر آن آرمان ها محسوب نمی شود.

 

اولین و مهم ترین رسالت دانشجو کسب دانش و مهارت است

 

رییس بنیاد باران با دعوت دانشجویان به عمیق تر شدن و ژرف اندیشی درباره جایگاه خود و اینکه از کجا آمده اند و به کجا می روند، بیان کرد: دانشگاه، خانه دانش و کانون دانش، پژوهش، اندیشیدن و نوآوری است. امروز چرخ های جامعه پیشرفته و پیچیده بشری در عرصه اقتصاد، سیاست و فرهنگ بر مدار دانش می چرخد و دانشجو قلب دانشگاه است و اولین و مهم ترین رسالت دانشجو کسب دانش و مهارت است برای اینکه زندگی را برای خود و جامعه اش بهبود ببخشد.

 

وی دانش و آگاهی را در دنیای امروز پایه و مایه قدرت دانست و اظهار کرد: اگر روزگاری ثروت، نیروی نظامی و همبستگی های قبیله ای مایه قدرت بود، امروز پایه قدرت جوامع به دانش است یعنی قدرت آنها بر مبنای کسب دانش و توان آنها در به کار بردن اطلاعات در راه بردن جامعه ارزیابی می شود. این دانش است که در کسب ثروت در دنیا تحول ایجاد کرده است و بر پایه همین دانش است که امروز بشر مجهز به ابزارهای مجهز و مهیب نظامی شده است.

 

دانش هم گرداننده چرخ های زندگی و هم پایه و مایه قدرت در روزگار ماست

 

خاتمی گفت: دانش هم گرداننده چرخ های زندگی است و هم پایه و مایه قدرت در روزگار ماست بنابراین مهم ترین رسالت دانشجو و دانشگاه، تلاش برای به دست آوردن دانش است و باید در دانش خود روزآمد باشد و مهارت های دانش بنیادی که برای ارتقای سطح زندگی جامعه و بهبود آن لازم است را به دست آورد و در این راه ما باید تلاش مضاعفی داشته باشیم زیرا به علل مختلف دچار عقب ماندگی هستیم.

 

وی با یادآوری اینکه روزگاری جهان اسلام و ایران، کانون آگاهی و دانش بوده است افزود: گرچه ماهیت آن دانش با دانش امروز متفاوت است اما دنیای اسلام به ویژه ایران یکی از کانون های دانش بوده است و امروز ما خیلی از آن روزها فاصله داریم و جهان نیز از آن روزها فاصله گرفته است. امروز دانش در جای دیگری تولید می شود و ما حتی توان مصرف کنندگی دانش تولید شده در دنیا را کم داریم.

 

دانشجویان و دانشگاهیان تلاش مضاعف کنند تا عقب ماندگی تاریخی ما در کسب دانش جبران شود

 

خاتمی تاکید کرد: دانشجویان و دانشگاهیان تلاش مضاعف کنند تا عقب ماندگی تاریخی ما در کسب دانش جبران شود و در دنیای رقابتی امروز با قدرت های موجود رقابت کنند.

 

وی با این توضیح که منظورش از دانش، دانش جدیدscience است گفت: دستاوردهای دانش جدید اگر نگوییم زاده تمدن جدید است لااقل در سایه تمدن جدید است که دانش جدید science رشد می کند و جا را برای دیگر معرفت ها تنگ می کند و البته دستاوردهای بزرگ زیادی داشته است و ما نیز نیازمند آن دستاوردهای بزرگ و مهم هستیم اما به شما دانشجوی ایرانی، شمایی که گذشته ای متفاوت با گذشته دنیای مدرن دارید و شما که اکثرتان به آیین اسلام وابسته اید، تذکری می دهم که در شناخت هویتتان اهمیت دارد؛ هویتی که متاسفانه گم کرده ایم و لااقل سرگشته ایم؛ توجه داشته باشید که این دانش جدید همه مشکل را حل نمی کند بلکه مشکلاتی نیز ایجاد می کند.

 

خاتمی با اشاره به قرن هجدهم و اصالت علم و در ادامه تقسیم بندی تاریخ بشر از نگاه پیشوای پوزیتیویسم به دوران اسطوره (که دین در این دوره بود)، دوران فلسفه و دوران علم توضیح داد: آنچه او میگفت این بود که الان دوران علم است و برپایه این علم است که باید زندگی را ساخت و بهشت موعود ادیان را در زمین ایجاد کرد. حتی در برابر ادیان الهی چیزی به نام دین انسانیت مطرح کرد و هدف، انسان زمینی و سعادت او برخورداری بیشتر از مزایای زندگی مادی بود. از آن دوران خیلی گذشته است و حتی ژرف اندیشان غربی، امروز دیدگاه های آگوست کنت را سطحی و بی بنیاد می دانند. دورانی که می پنداشتند علم همه مشکلات را می تواند حل کند و بهشت برای انسان ایجاد کند، گذشته است به ویژه آنکه تمدن جدید که مبتنی بر علم است در دورن و بیرون مرزهای خود مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

 

وی توضیح داد: شما استعمار را می بینید که حاملان علم و آنها که قدرت علمی بیشتر داشتند، ایجاد کردند و در کشورها دخالت کردند و منابع آنها را به غارت بردند و در برخی کشورها اگر توانستند حکومت های فاسد را به عنوان ابزار خود انتخاب کردند و اگر نتوانستند با کودتا و براندازی، حکومت های مستبدِ ظالمِ فاسد را ایجاد کردند و علاوه بر بردن منابع مادی آنها، ملت ها را تحقیر کردند و درون مرزهای خود با وجود دستاوردهای زیاد اما با مشکلات فراوانی به ویژه مشکلات روانی روبه رو شدند و این را من نمی گویم بلکه خود بزرگان و اندیشمندان غرب متوجه این بحران شدند. امروز از این که دانش جدید بتواند پاسخگوی همه مشکلات باشد مورد نفی قرار گرفته است.

 

خاتمی با یادآوری اینکه فکر نکنیم همه آگاهی های معتبر در دانش جدید است گفت: ما در سنت فکری خود از عقل عقل سخن می گوییم و نیز از منبعی که آفریننده عقل است در حالی که آن دانش امروز عمدتا زاده بخش و رویه ای از عقل است که به عقل ابزاری معروف شده است. ما علاوه بر اینکه باید عقل ابزاری و دانش را داشته باشیم اما باید بدانیم که مقامی گسترده تر برای عقل قائلیم و هیچ چیز نمی تواند خلایی که فقدان دین در زندگی انسان ایجاد می کند را پر کند و فلاکت هایی که به خاطر فقدان بینش و گرایش دینی و اتصال به منبعی که عقل و عشق و عاطفه را آفریده است، ایجاد می شود را باید مورد توجه قرار دهیم.

 

تا ندانیم از کجا آمده ایم نخواهیم دانست به کجا می رویم

 

وی گفت: ممکن است این پرسش در ذهن شما ایجاد شود که به نام دین نیز خیلی ستم شده و مسایل غلط توجیه شده است؛ چه بسا حکومت های جباری که توجیه دینی شده اند؛ چه بسا دین فقط در ظواهر خلاصه شده و از روح دین غفلت شده است، این نشانه آن است که به خود دین نیز جفا شده است. روح دین روحی است که اگر وجود داشته باشد و به بینش معنوی و عرفانی توجه کنیم می توانیم از علم به معنای امروزش بهترین استفاده را کنیم و از مشکل تک ساحتی دیدن انسان و فقط به عقل ابزاری نگاه کردن و به عقلی که به رویه زندگی می پردازد و آن سوی زندگی را یا نفی می کند یا از آن غافل می شود، در امان باشیم و بتوانیم به هویت خاص خود با وجود بهره بردن از علم توجه کنیم. ما کیستیم؟ از کجا آمده ایم و تا ندانیم از کجا آمده ایم نخواهیم دانست به کجا می رویم.

 

خاتمی تاکید کرد: رسالت اول دانشگاه های ما اهتمام به دانش و کسب مهارت است و در عین حال توجه به معرفت و آگاهی و اینکه ابعاد وجودی انسان بزرگتر از آن است که علم جدید مورد توجه قرار می دهد. باید به روح دین و دینی که پیامبران بزرگ آورده اند توجه و اهتمام کنیم و در دنیای امروز که از سویی گرفتار ماده زدگی و ماده گرایی است و از سویی گرفتار خشونت گرایی، ظاهرگرایی و قشری گری است، تعادلی برای انسان و انسان متعادل را ایجاد کنیم.

 

دغدغه انسان داشتن، اندیشیدن به انسان و مشکلات او و تلاش برای رفع آن از دغدغه های روشنفکر است

 

رییس بنیاد باران در ادامه به دانشجویان گفت: از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که کانون روشنفکری هستید و روشنفکر، دغدغه انسان و سرنوشت انسان را دارد و برای انسان دل می سوزاند و می خواهد انسان را بشناسد و انسان حرمت داشته باشد؛ یعنی دغدغه انسان داشتن، اندیشیدن به انسان و مشکلات او و تلاش برای رفع آن از دغدغه های روشنفکر است.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی؛وی افزود: اگر روشنفکر هستید باید برای تک تک افراد این جامعه دلسوزی داشته باشید و معتقد باشید همه مردم و این انسان ها حرمت و کرامت و حق دارند و مهم ترین حق آنها، حق حاکمیت بر سرنوشت است؛ این انسان ها مستحق این نیستند که حکومت های دیکتاتور بر آنها حاکم باشند و مستحق زندگی در فقر و بی عدالتی و تبعیض نیستند و باید زن و مرد زمینه رشد داشته باشند و این انسان در عرصه تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشد و به این معنا دانشگاه سیاسی ترین جایی است که باید به انسان و سرنوشت انسان و کشور و... بیندیشد و توجه کند که لازمه آن نقد است.

 

اگر قدرت بی مهار باشد و مورد نقد قرار نگیرد هم به دیکتاتوری می انجامد و هم به فسادهای بزرگ

 

سید محمد خاتمی به دانشجویان توصیه کرد: شما برای آنکه از مسیر منحرف نشوید باید خود را به نقد مجهز کنید؛ نقد خود، نقد جامعه و نقد قدرت. اگر قدرت بی مهار باشد و مورد نقد قرار نگیرد هم به دیکتاتوری می انجامد و هم به فسادهای بزرگ. فسادهای بزرگ در متن قدرت هایی ایجاد می شود که دست خود را باز می دانند و به کسی پاسخگو نیستند.

 

وی در ادامه یادآور شد که اصلاح طلبان و دانشجویان نیز باید خود را نقد کنند. نقد جامعه نیز لازم است. آیا اندیشیده ایم که اگر مردم سالاری می خواهیم، آیا فرهنگ و زمینه این مردم سالاری در جان یکایک انسان های جامعه هست؟ چرا نیست و علت آن چیست؟

 

خاتمی با تاکید بر اهمیت نقد قدرت ها که به رای و حاکمیت مردم تن دهند، هشدار داد که نقد مچگیری نیست. نقد بیان خوبها و بدهاست و تلاش برای از بین بردن یا کم کردن بدی ها و تقویت خوبیهاست.

 

وی افزود: دغدغه شما به عنوان دانشجویانی که اتصالی به اسلام دارد باید اهتمام به حق و حرمت مردم باشد و نظام های مردم سالار که شایسته انسان امروز است. شما صاحب یک انقلاب بزرگ و عظیم هستید که جمهوری اسلامی برآمده از آن است. جمهوری اسلامی یعنی مردم سالاری و حق حاکمیت مردم و حاکمیت برآمده از اراده مردم و پاسخگویی قدرت و حکومت در برابر مردم و قدرت داشتن مردم به جابجایی حکومتها بدون توسل به زور است.

 

ما همه مزایای جمهوری و علاوه بر آن اخلاق و عدالت را که روح اسلام است می خواهیم

 

خاتمی گفت: ما همه مزایای جمهوری اعم از آزادی، آزادی بیان و تجمعات و تعیین کننده بودن رای و حق حاکمیت بر سرنوشت و... را می خواهیم و علاوه بر آن اخلاق و عدالت را که روح اسلام است می خواهیم. ما این جمهوری اسلامی را می خواهیم. جمهوری که هم مردم آزاد باشند و هم اخلاق بر آن حاکم باشد نه آنکه بداخلاقانه ترین رفتارها و گفتارها به نام گفتمان انقلابی و اسلامی بر جامعه تحمیل شود. چقدر دروغ گفته می شود؟ و دروغ گویان مصونیت دارند. مساله فقط این نیست که کسانی گرفتار و در محدودیت هستند بلکه بخش های قابل توجهی از جامعه ما که امروز مورد پسند گروه هایی نیستند ترور شخصیت می شوند و آن گروه ها غافل از این هستند که چون چنین رفتارهایی با فطرت انسان همخوانی ندارد، افراد و گروه های مورد تهاجم و تهمت محبوب تر می شوند و دروغگویان و تهمت زنندگان از چشم جامعه می افتند.

 

دروغ خیلی زود معلوم و برملا می شود

 

وی با اشاره به دوره استالین که می گفتند دروغ را باید چنان بزرگ گفت که قابل باور باشد یادآوری کرد: دروغ را ممکن است در وهله اول باور کنند اما دروغ خیلی زود معلوم و برملا می شود و اعتماد افراد جامعه آسیب می بینند.

 

رییس بنیاد باران گفت: بد است که در یک جامعه اسلامی بداخلاقی حاکم باشد به ویژه اگر کم کم بداخلاقی نهادینه شود.

 

وی با تاکید بر اهمیت عدالت به معنای وسیع کلمه و نه فقط عدالت اقتصادی یادآور شد که عدالت یعنی دادن حق انسان به او و مهم ترین حق انسان حق حاکمیت بر سرنوشت خود است؛ اینکه به درستی گفته می شود رای مردم حق الناس است، این حق الناس باید رعایت و تبیین و پاسداری شود تا عدالت، اجرایی شود.

 

خاتمی از برخی گرایش ها و بینش های غلطی که چهره اسلام را زشت نشان می دهد و تحمل این را ندارد که تفسیر و برداشت دیگر از اسلام حضور داشته باشد و می زند و نابود می کند و بخصوص امروز در منطقه حضور دارد و چهره زشتی از اسلام به تصویر می کشد، انتقاد کرد.

 

رییس پیشین جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان را صاحبان انقلاب اسلامی خواند و افزود: انقلاب برای آزادی انسان ها آمد و برای انسان های این جامعه اعم از اینکه مسلمان باشند یا نباشند حق شهروندی قایل شد. این درحالیست که می بینید در منطقه اسلام را چطور معرفی می کنند که با برداشت های تنگ و تاریک و ضدمردمی از اسلام و رفتارهای جریان های افراطی بزرگترین خدمت را به کسانی می کنند که با اسلام و انقلاب و با مردم و جامعه مخالفند و موج اسلام هراسی را دامن می زنند. در اینجاست که دانشگاه رسالت بزرگی دارد.

 

حوزه و دانشگاه که نمی توانند یکی شوند؛ اما اهداف مشترک می توانند داشته باشند

 

خاتمی در ادامه به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه که نمی توانند یکی شوند؛ نه دانشگاه می تواند در ذیل حوزه تعریف شود و نه حوزه می تواند با دانشگاه ادغام شود؛ رسالت آنها با هم متفاوت است اما اهداف مشترک می توانند داشته باشند. حوزه می تواند از دانش روز و موضوع شناسی دانشگاه استفاده کند و احکام متناسب بیاورد و دانشگاه می تواند از حوزه که مبلغ روح اسلام است، بهره ببرد و حوزه باید روح اسلام که عبودیت حق تعالی و اخلاق و انسانیت و عدالت است را بشناسد و بشناساند. رسالت حوزه سنگین است تا همسویی حوزه و دانشگاه در مسیر بهبود جامعه تامین شود.

 

وی انجمن های اسلامی دانشگاه ها را دارای رسالت بسیار حساسی دانست و گفت: انجمن ها باید تلاش کنند جنبه های اعتقادی خود را تقویت کنند. گاهی سستی هایی در جوانان دیده می شود و گاهی دچار دلزدگی می شوند اما انجمن اسلامی باید در تقویت دینی جامعه بکوشد و بخصوص از چهره رحمانی اسلام دفاع کند؛ اسلامی که مردم سالاری می خواهد و از حق مردم دفاع می کند و قدرت را مورد نقد قرار می دهد.

 

استبداد و استبدادزدگی طاس لغزنده ایست که اگر غفلت کنیم هم مردم و هم حاکمان در آن می افتند

 

خاتمی با تاکید براینکه انجمن اسلامی باید پیشتاز دفاع از حقوق مردم باشد و آزادی های اساسی در قانون اساسی را محور قرار دهد، درد بزرگ تاریخی را استبدادزدگی خواند و گفت: باید در انقلاب اسلامی و قانون اساسی بر آنچه ضد استبداد است و به حقوق مردم پرداخته، بیشتر تکیه شود. استبداد و استبدادزدگی طاس لغزنده ایست که اگر غفلت کنیم هم مردم و هم حاکمان در آن می افتند.

 

در عین حال دانشجوی بیدار باید نسبت به مصالح ملی و عزت ملی حساس باشد و توطئه هایی که از بیرون علیه ملت و کشور هست غافل نماند.

 

 

 

دانشگاه باید مستقل باشد و از بیرون فرمان نگیرد

 

وی در ادامه بر ضرورت توسعه خواهی و نه توسعه طلبی تاکید و اظهار کرد: باید خواهان پیشرفت کشور باشیم و دولت در برخورداری از تکنیک و فعالیت ها باید از نظرات کارشناسی دانشگاه استفاده کند و دانشگاه باید مستقل باشد و از بیرون فرمان نگیرد بلکه تصمیم ساز باشد، فکر کند و راهکار ارائه دهد و جکومت ها از این راهکارهای علمی استفاده کنند.

 

رییس بنیاد باران توجه به اخلاق مداری را ضروری دانست و خطاب به دانشجویان یادآور شد: در مسیری که دارید صبر و استقامت داشته باشید.

 

وی با اشاره به حضور 70 تشکل دانشجویی در قالب یک جمع ابراز خوشحالی کرد که چنین همبستگی بین تشکل های دانشجویی وجود دارد و این را موضوع مهمی دانست.

 

خاتمی به دانشجویان توصیه کرد که تشکل های دانشجویی چه ادوار و چه دانشگاه های مختلف با یکدیگر همبستگی بیشتری داشته باشند و با دیگر تشکل های موجود و دیدگاه های مختلف در دانشگاه نیز به بحث و گفت وگو بپردازند.

 

رییس پیشین جمهوری اسلامی ایران، فضاهای امنیتی و نظامی را در خور هیچ جامعه ای ندانست، چه رسد به جامعه ای که انقلابش اسلامی و مردمی بوده است. وی گفت: چرا باید از مردم ترسید؟ امنیت این است که ما مردم را باور داشته باشیم و در زندگی مان مشارکت دهیم. فضای امنیتی و سخت افزارانه در دنیای امروز نمی تواند امنیت واقعی را تامین کند.

 

امنیت کشور را با ایجاد فضای امنیتی نمی توان تامین کرد

 

وی با بیان اینکه آزادی و نبودن فضای امنیتی در دانشگاه ها از هوا برای تنفس کردن، لازم تر است، به دانشجویان گفت: فعالیت های خود را درون نظام تعریف کنید؛ اگر ما ناروایی هایی می بینیم برای این است که به نظام جفا می شود. کسانی گرایش خاص و سلیقه های خود را به عنوان نظام مطرح و سعی می کنند همه را دفع کنند جفا می کنند. این ما هستیم که مدافع نظام هستیم؛ ما مدافع ارزش های نظام و مدافع حرکت در چارچوب قانون اساسی هستیم و باید با آن طرف هم گفت وگو کنیم و به این نتیجه برسیم که امنیت کشور را با ایجاد فضای امنیتی نمی توان تامین کرد.

 

خاتمی در ادامه و در پاسخ به پرسش ها و نقدهای دانشجویان از عملکرد دولت روحانی بیان کرد: شما در عین حال که محدود نیستید و می توانید دولت و ارکان قدرت را نقد کنید اما متوجه باشید که دولت مشکلات بزرگی دارد. درست است آنچه گفته شده هنوز همه اش حاصل نشده است اما مگر قرار بوده همه اینها یک شبه حاصل شود؟

 

وی با بیان اینکه آقای روحانی و دولتش بر شعارهای خود ایستاده اند، یادآور شد که باید به دولت کمک کرد. مشکلات فراوان است و واقعا ویرانگری هایی که در سال های قبل رخ داده –نمی خواهم بگویم سوءنیت بوده- مملکت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و تلاش دولت قابل قبول است.

 

اگر مشکلات خارجی حل شود بسیاری از مشکلات داخلی ما هم ان شاء الله حل خواهد شد

 

خاتمی با بیان اینکه اگر مشکلات خارجی حل شود بسیاری از مشکلات داخلی ما هم ان شاء الله حل خواهد شد یادآوری کرد که با این حال نباید اولویت دادن به مسایل خارجی ما را از پرداختن به مسایل داخلی غافل کند.

 

خاتمی با اشاره به خواست ها و مطالباتی که جامعه دارد از جمله موضوع رفع حصر یادآور شد که دولتی که متکی به رأی مردم است نیز همان خواسته ها را دارد.

 

وی با بیان اینکه باید صبور باشیم و پیش برویم درباره اعتدال و اصلاحات گفت: اعتدال یک روش است و اصلاحات یک گفتمان است که 200 سال است که این گفتمان شکل گرفته و گرچه خواستهای متفاوتی در این زمینه بوده و ممکن است سلیقه های مختلف در آن باشد اما اصلاحات گفتمانی است که مردم پای آن ایستاده اند.

 

قرائت هایی از اسلام که ضد آزادی و ضد پیشرفت جامعه است، ربطی به انقلاب ملت ما و جریان اصلاح طلبی اصیل ندارد

 

خاتمی توضیح داد: مهم ترین خواست مردم ما در 200 سال گذشته این بوده که استبداد نمی خواستند آزادی می خواستند، وابستگی نمی خواستند استقلال می خواستند، عقب افتادگی نمی خواستند پیشرفت می خواستند، تبعیض و فساد نمی خواستند عدالت می خواستند و اکثریت جامعه ما اینها را بر اساس هویت تاریخی خود یعنی اسلام می خواست و طبعا قرائتی از اسلام که توانسته این انقلاب را ایجاد کند، همان اسلامی است که با آزادی و استقلال و پیشرفت سازگار است و قرائت هایی از اسلام که ضد آزادی و ضد پیشرفت جامعه است، ربطی به انقلاب ملت ما و جریان اصلاح طلبی اصیل ندارد. این گفتمان هست و مخالفانش بارها تلاش کردند که آن را حذف کنند ولی چون در متن وجدان جامعه ما بود نتوانستند.

 

 

گفتمان اصلاحات ریشه در عمق وجدان جامعه ما دارد

 

وی افزود: همین گفتمان اصلاحات است که مشروطیت را پیروز کرد اما به علل گوناگون دیکتاتوری رضاخان از آن بیرون آمد. بعد از شهریور 20 همین گفتمان بود که به صورت ملی شدن صنعت نفت یک حکومت مردمی را ایجاد کرد که باز به خاطر اشتباهات خودمان و توطئه خارجی، با کودتای 28 مرداد ملت ما با مشکل مواجه شد اما مردم عقب ننشستند و انقلاب اسلامی شد. روح انقلاب اسلامی، اصلاح خواهی و اصلاح طلبی است و مگر انقلاب اسلامی با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز نشد و مگر مردم به جمهوری اسلامی رای ندادند؟ و انصافا تحول بزرگی ایجاد شد اما گرایش های دیگری هم هست که این را قبول ندارد. راه درست راه حفظ انقلاب و نظام این است که به این گفتمان که با همه مشکلات باقیمانده و از میدان بیرون نرفته اهتمام کنیم و اساس نظام، انقلاب و جمهوری اسلامی را بر این گفتمان قرار دهیم و این است که کشور را نجات می دهد. گفتمان اصلاحات ریشه در عمق وجدان جامعه ما دارد.

 

باید زمینه اعتدال، تعامل، گفت وگو و بحث و صحبت فراهم شود

 

خاتمی با بیان اینکه اطلاح طلبان روش اعتدالی را تأیید می کنند گفت: ما معتقدیم باید زمینه تحقق این خواست مردم فراهم شود. باید زمینه اعتدال، تعامل، گفت وگو و بحث و صحبت فراهم شود.

 

رییس بنیاد باران اظهار کرد: اصلاح طلبان بارها گفته اند با براندازی و براندازان مخالفند. براندازان جایی در میان جامعه ندارند. ما این کشور و نظام و پیشرفت آن را می خواهیم و همه در چارچوب این قانون اساسی حرکت می کنیم ممکن است نقد به قانون اساسی هم مطرح باشد اما مبنای حرکت در جامعه قانون اساسی است و قانون اساسی ظرف یکبار مصرف نیست که دور بیندازیم و ما پایبند به این قانون اساسی هستیم و می گوییم هر کسی به این قانون پایبند باشد با هر عقیده ای، شهروند جمهوری اسلامی است و از همه حقوق شهروندی باید برخوردار باشد و اگر دیگران چیز دیگری می گویند اختلاف ما در همینجاست و باید صبوری و گفت وگو کنیم.

 

در این دیدار دانشجویان با تجلیل از ویژگی های شخصیتی سیدمحمد خاتمی، خواستار حضور بیشتر وی در شهرهای مختلف ایران و گفت وگوی رودر رو با مردم و دانشجویان مناطق مختلف کشور شدند و از وضعیت کنونی دانشگاه ها و فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه و نحوه رفتار دولت با دانشجویان انتقاد کردند. یکی از مهم ترین دغدغه های مورد اشاره دانشجویان، انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بود که از خاتمی درخواست حضور جدی تر در عرصه سیاسی کشور داشتند.

 


 

فاضل میبدی: نتیجه تصمیم قاطع و عملی در مبارزه با فساد، عدم تکرار آن است

Posted: 19 Dec 2014 12:39 AM PST

جرس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از جمله نتایج تصمیمات قاطع و عملی که بدون هرگونه ملاحظه در زمینه مبارزه با مفاسد اعمال می‌شود این است که دیگر این‌چنین جرایمی تکرار نخواهد شد و همچنین مردم می‌فهمند که منشأ فساد کجاست و نظارت آنها قوی‌تر می‌شود.

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این اعتقاد که«نبود جرأت مسئولان مانعی مهم در برابر اقدام قاطع و اساسی در برابر مبارزه با مفاسد اقتصادی به شمار می‌رود»، گفت: حفظ منافع شخصی و گروهی و جناحی موضوع مهمی است و آنجا که پای این منافع در میان باشد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه اگر منافع ملی در نظر باشد باید در راستای مقابله با مفاسد اقتصادی اقدام کرد، گفت: اینطور نیست که قلم‌ریزها را بگیرند و قلم درشت‌ها را رها کنند چرا که به هر ترتیب قلم درشت‌ها به یکی از نهادهای قدرت وابسته هستند و در همین راستا آقای رییس‌جمهور هم بر این موضوع تاکید کردند که اگر تفنگ و اطلاعات جایی جمع شود فساد آنجاست ولو اینکه شخص ابوذر و یا سلمان باشد. در واقع اگر فردی معرفی شد ولی نهادهای وابسته معرفی نشدند مشکل ایجاد می‌شود.

 

میبدی در ادامه با بیان اینکه شفاف‌سازی این نهادهای وابسته و جریانی که در کشور به وجود آمده و نام بردن از آنها در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی راهگشاست، اظهار کرد: باید دفتر حسابرسی وجود داشته باشد. با وجود چنین شرایطی شاهد هستیم که بعضا مجلس ما به جای اینکه به مسائل مربوط به بیت‌المال توجه کند، گاه مسائل جزئی را در نظر گرفته است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: از جمله نتایج تصمیمات قاطع و عملی که بدون هرگونه ملاحظه در زمینه مبارزه با مفاسد اعمال می‌شود، این است که دیگر این‌چنین جرایمی تکرار نخواهد شد و همچنین مردم می‌فهمند که منشأ فساد کجاست و نظارت آنها قوی‌تر می‌شود.

 

میبدی گفت: اگر به روزنامه‌ها جرات بدهیم و به احزاب نیز استقلال و آزادی بدهیم حساسیت بیشتر می‌شود و این مسائل تکرار نخواهد شد.

 

وی همچنین گفت: در همین راستا وقتی به یک استانی بودجه‌ای داده می‌شود، در مورد این موضوع که این بودجه چقدر از راه ضوابط و چقدر از راه روابط هزینه می‌شود و یا اینکه چقدر به دست متخصصین و یا غیرمتخصصین داده می‌شود توجه خواهد شد.

 

مجمع عمومی سازمان ملل «نقض حقوق بشر» در ایران را محکوم کرد

Posted: 19 Dec 2014 12:39 AM PST

جرس: مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که نقض حقوق بشر شامل «شکنجه، تبعیض جنسیتی و مورد هدف قرار دادن فعالین و روزنامه نگاران» را متوقف کند.

 

این مجمع روز پنجشنبه ۲۷ آذر همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا پرونده حقوق بشری کره شمالی را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران، سوریه و میانمار محکوم شده است.

 

به گزارش رادیو فردا، نماینده ایران این قطعنامه را «سیاسی، تبعیض‌آمیز و مغرضانه» خواند.

 

اگرچه قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل غیر الزام آور است، اما می‌تواند در افکار جهانی تاثیر به سزایی داشته باشد.

 

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۷ آبان قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده بود که در آن از نقض حقوق بشر در ایران به‌ ویژه «تعداد بسیار بالای اعدام‌ها» توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی عمیق شده‌ بود.

 

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران که طی سال‌های گذشته اجازه ورود به کشور را نیافته است، در گزارش‌های خود بارها بویژه درباره «اعدام‌های گسترده» در ایران هشدار داده بود.

 

نماینده ایران این قطعنامه را که از سوی کانادا تنظیم شده و ۴۵ کشور دیگر از تنظیم آن حمایت کرده‌اند «بی‌معنی و غیرسازنده» دانسته بود.

 

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه اعتراضات خود گفته بود که این قطعنامه «تحولات مثبتی که در دولت حسن روحانی صورت گرفته» را مد نظر قرار نداده است.

 

بان گی مون،دبیر کل سازمان ملل، روز ۲۱ شهریور در گزارشی گفته بود که قول‌های حسن روحانی، ‌رییس جمهوری اسلامی، ‌در مورد آزادی‌های بیشتر در ایران به هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حقوق بشر و آزادی بیان منجر نشده است.

 

او همچنین نسبت به گزارش‌های مربوط به افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

 

شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، روز ۲۰ آبان در مصاحبه‌ای گفته بود که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست‌ جمهوری حسن روحانی «به همان بدی» زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد «حتی بدتر شده‌ است».

 

هیات نمایندگی ایران در شورای ادواری حقوق بشر تصمیم‌گیری درباره پذیرش یا رد پیشنهادهای حقوق بشری ۱۰۸ کشور جهان دراین شورا را به ماه مارس ۲۰۱۵ موکول کرده است.

 

در پیشنهادهای ارائه شده از سوی ۱۰۸ کشور جهان به ایران موارد متعددی لحاظ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «لغو اعدام کودکان، لغو مجازات همجنسگرایان، لغو مجازات سنگسار، آزادی اینترنت، رفع سانسور مطبوعات و گسترش آزادی بیان» اشاره کرد.

 

مخالفت با مرخصی ساجده عرب سرخی، با وجود بیماری

Posted: 19 Dec 2014 12:39 AM PST

جرس: با گذشت بیش از پنج ماه از زندانی شدن ساجده عرب سرخی، هنوز با مرخصی او موافقت نشده است.

 

به گزارش کلمه، ساجده عرب سرخی، روزنامه نگار و نویسنده کودک که تیرماه سال جاری به دنبال پرونده سازی سپاه در یک دادگاه غیابی به یک سال زندان محکوم شد، هنوز از حق مرخصی برخوردار نشده است.

 

مخالفت های مکرر با مرخصی این زندانی سیاسی در حالی صورت می گیرد که وی دارای یک فرزند خردسال است که نیازمند حضور مادر است.

 

همزمان با آغاز سال تحصیلی، قاضی پرونده عرب سرخی از خانواده وی خواسته بود که برای شروع سال تحصیلی تقاضای مرخصی کنند تا ساجده بتواند فرزند خردسال خود را در اولین روز مدرسه همراهی کند اما بنا به دلایلی نامشخصی با این درخواست مخالفت شد.

 

ساجده عرب سرخی طی ماه های گذشته به علت بیماری گوارشی در زندان ده کیلو کاهش وزن داشته است و خانواده وی امیدوارند که مقامات زندان با مرخصی استعلاجی این زندانی سیاسی موافقت کنند.

 

ساجده عربی سرخی فرزند ارشد فیض الله عرب سرخی معاون وزیر دولت خاتمی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که سال گذشته پس از تحمل بیش از ۴ سال حبس به اتهامات واهی حوادث پس از انتخابات ۸۸ از زندان آزاد شده است.

 

او در شهریور سال ۱۳۹۲ از فرانسه به ایران بازگشت تا از پدر زندانی‌ خود در بیمارستان عیادت کند. پس از آن بود که وی بارها برای بازجویی فراخوانده شد و سرانجام با یک حکم غیابی و بدون شرکت در دادگاه به تحمل یک سال زندان محکوم شد.

 

اتهام ساجده عرب سرخی تبلیغ علیه نظام است. هر چند این زندانی سیاسی برای این حکم و اتهام دادخواست واخواهی داد، اما این درخواست از سوی قاضی مقیسه رد شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

 

ساجده عرب سرخی در حالی به تبلیغ علیه نظام محکوم شده است که مصداق اتهام تبلیغ علیه نظام به وی، نگارش چند دلنوشته برای پدرش در دوران بازداشت وی در سال ۸۸ عنوان شده است.

 

شهریور ماه امسال همزمان با سالگرد بازگشت ساجده به ایران وی در یادداشتی از اوین با اشاره به اتهاماتش و دادگاه غیابی نوشت: دوست داشتم در دادگاهی که برایم برگزار نشد حاضر شوم و چشم‌درچشم قاضی، شمرده و آرام، یادآوری کنم که این روزها و ماه‌ها و حتی سال‌ها برای من و ما، هرچند سخت، تمام می‌شود. وای به روزی که برای ما تمام شود که آغازی است برای شما!

 

ساجده عرب سرخی پرونده دیگری نیز دارد که از سوی سپاه تشکیل شده و هنوز در مرحله رسیدگی است. او در ماه های قبل از زندان، بارها برای بازجویی در خصوص آن پرونده به صورت غیر قانونی احضار شده بود. خانواده عرب سرخی در انتظار برگزاری دادگاه دیگری برای فرزند خود هستند.

 

ساجده در یادداشت خود در مورد بازجویی هایش نیز نوشته بود: روزی به بازجویم در سپاه گفتم اگر چشم شما به دادگاهی است که همین روزها قاضی بر آن ریاست می‌کند و تلاشتان برای تکمیل پرونده‌ای است که از حجم خالی‌ بودن آن ناگزیرید بارها سوال‌های تکراری بنویسید، چشم من به دادگاهی است که از دیروز تا فردای قیامت در قلب‌هایمان برقرار است و خداوندی به ریاست آن نشسته که چشم بر دهان هیچ بنده‌ای ندارد تا رأی نهایی را صادر کند.

 

 

آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اعتیاد دانشجویان

Posted: 19 Dec 2014 12:38 AM PST

جرس: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش «ستاد مبارزه با موادمخدر»، نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانشجویان را 5/2 درصد اعلام کرد و گفت: «دختران دانشجو بیشتر به سمت مصرف مواد محرک و دانشجویان پسر به مواد سنگین مثل هرویین و شیشه گرایش پیدا کرده‌اند.»




چندی پیش هم دکتر محمدرضا داوودآبادی‌فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از نگران‌کننده‌بودن اعتیاد میان دانشجویان خبر داده بود. وی گفته بود: «درباره آمار اعتیاد دانشجویان به موادمخدر صنعتی و قلیان پژوهش‌هایی در «ستاد مبارزه با موادمخدر» انجام شده و در «شورایعالی انقلاب فرهنگی» ارایه شده که از نگران‌کننده‌بودن اعتیاد در میان دانشجویان حکایت دارد.» اما آمار دانشجویان علوم پزشکی فاصله معناداری با آمار دانشجویان وزارت علوم و دانشگاه آزاد دارد. حال حمید صرامی درباره با وضعیت مصرف موادمخدر در بین دانشجویان گفت: ‌«تحقیقی در سال 92 در دانشگاه‌های وزارت علوم انجام دادیم که نشان داد نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانشجویان 5/2درصد است که نسبت به گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.»

 

وی ادامه داد: «در این تحقیق مشخص شد وضعیت مصرف موادمخدر در دختران دانشجو و در حوزه مصرف برخی داروها و مواد روانگردان نگران‌کننده است. ‌به همین دلیل این تحقیق را با هماهنگی دانشگاه آزاد نیز آغاز کرده‌ایم و از آذر پژوهش ملی در سطح دانشگاه‌های آزاد کشور را انجام می‌دهیم.»

 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد نوع مصرف موادمخدر گفت: ‌«دختران دانشجو در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم متاسفانه بیشتر به سمت مصرف مواد محرک رفته‌اند.»

 

وی ادامه داد: ‌«اما در دانشجویان پسر به دلیل نشانه‌روی قرص‌های ریتالین و داروهای روانگردان، حجم مصرف این مواد کاهش یافته اما گرایش آنها به مصرف مواد سنگین افزایش یافته است.»

 

صرامی گفت: «مصرف موادمخدر سنگینی مانند شیشه و هرویین در دانشجویان پسر بیشتر شده است و آنچه ما بر آن تاکید داریم، ‌این است که گاهی نباید فقط یک ماده مخدر را در تیررس خود قرار دهیم و از سایر مواد غافل شویم.»

 

به گزارش روزنامه شرق، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: «در جمعیت عمومی نیز آنچه می‌بینیم تغییر الگوی مصرف موادمخدر است. در گذشته پس از تریاک، شیشه در رتبه دوم قرار داشت، اما اکنون الگوی مصرف چندماده‌ای را داریم. این یک زنگ خطر اجتماعی است که باید همه دستگاه‌های فرهنگی به آن توجه کنند.»دکتر علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل «ستاد مبارزه با موادمخدر» هم در این‌باره گفته بود: «خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی خطر ابتلا به اعتیاد را در افراد افزایش می‌دهند، در حقیقت بیشترین آمار معتادان از همین اماکن است.»وی گفته بود: «در جامعه دانشجویی نیز برخی از دانشجویان دانشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم به این امر مبتلا هستند.»