جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سومین ایرانی در مقام شخصیت سال مجله “تایم”

Posted: 26 Dec 2014 05:19 AM PST

جرس: فهرست ایرانیانی که به عنوان شخصیت سال مجله تایم از 1927 تا کنون معرفی شده‌اند، با اختصاص روی جلد مجله تایم به معرفی 22 چهره علمی که در راستای مبارزه با بیماری ابولا تلاش کرده‌اند، به سه نفر رسید.

 

به گزارش خبرگزاری ایرانشهر، دکتر پردیس ثابتی دانشمند آمریکایی ایرانی‌تبار، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه هاروارد است که در سال گذشته سرپرستی تلاش‌های آمریکا برای خواندن ژنوم انسان و تمام کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا را بر عهده گرفت. او به همراه 21 پزشک و دانشمند دیگر به عنوان شخصیت سال 2014 مجله تایم انتخاب شده‌است.

 

مجله‌ تایم از سال ۱۹۲۷(1305 خورشیدی) اقدام به معرفی چهره سال به انتخاب تحریریه خود کرده است. شخصیت‌ها و یا موضوعاتی که جهان را به شیوه‌ای خوب یا بد تحت تأثیر قرار داده‌اند همه ساله موفق به کسب اعتبار شخصیت سال این نشریه بین المللی شده‌اند. در طول این سال‌ها، نام‌ها و موضوعات متفاوتی در آخرین شماره هفته‌نامه تایم به‌عنوان شخص سال معرفی شدند و گاهی نیز با انتقادات بسیاری روبرو بوده‌اند. شخصیت سال تایم عموما فراتر از دامنه خوانندگان این مجله بازتاب پیدا می‌کند و در رسانه‌های مختلف به موضوع انتخابی این مجله پرداخته شده و عملا به سنتی برای پایان سال میلادی بدل شده است.

 

خانم پردیس ثابتی و گروهش در طول تابستان گذشته به خواندن ژنوم‌های ابولا ادامه دادند و نتیجه مطالعات آنها در وبسایت مرکز ملی برای اطلاعات فناوری زیستی منتشر شد، تا دانشمندان در هر کجای این دنیا بتوانند آنها را بی‌درنگ مشاهده و بررسی کنند.

 

پیش از این دکتر محمد مصدق و آيت الله خميني نيز در سال هاي 1951 و 1979 به عنوان شخصیت سال مجله تایم انتخاب شده اند.

 

اعتراض به تبعیض علیه اتباع افغانستان؛ همدردی با همسایه

Posted: 26 Dec 2014 05:09 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: چندی پیش مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به‌ صورت رسمی و آشکار از ممنوعیت اقامت اتباع افغان در ۹استان ایران خبرداد. اجرای محدودیت‌‌های تازه مسوولان جمهوری اسلامی در کنار انتشار خبرهایی از بدرفتاری و توهین نسبت به مهاجران افغان واکنش افکار عمومی را نسبت به این موضوع برانگیخته است.  از تنبیه معلم یکی از مدارس پاکدشت برای فروکردن دست چهار دانش‌آموز افغان در کاسه توالت تا برخورد تحقیرآمیز یک مامور نیروی انتظامی با اتباع افغان.

به گفته مسوولان جمهوری اسلامی نزدیک به ۳ و نیم میلیون تبعه خارجی در ایران به صورت مجاز و غیرمجاز حضور دارند. بیشترین اتباع خارجی ساکن در ایران را پناهندگان افغان با جمعیت ۹۵۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند که یک سوم آن‌ها در تهران ساکن هستند. تاکنون سازمان ملل ۹۰۰ هزار مهاجر افغان را از ایران به افغانستان بازگردانده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری فقط ۲۰ هزار مهاجر افغان مایل باشند از ایران به افغانستان بازگردند.


انگار عامل بسیاری از مشکلات افغان‌ها هستند


با وجود آمار بالای پناهندگان افغان در ایران، موارد نقض حقوق آن‌ها در این کشور فراوان است.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یکم دی ماه ۱۳۹۳ به نقل از «عزیز کاظمی»، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور نوشت: «اتباع افغان اجازه ندارند در استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، سیستان و بلوچستان، بویر احمد و زنجان و نیز استان گلستان بجز بخش مرکزی آن اقامت کنند.»


باوجود اعتراض گروهی از سینماگران و بازیگران ازجمله داریوش مهرجویی، مانی حقیقی، لیلا حاتمی، نیکی کریمی، علی مصفا و جمع دیگری از هنرمندان، محمد تقی شفیعی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران ۲۷ آذرماه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از ممنوعیت اقامت و حضور اتباع افغان در استان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: «آن دسته از اتباع افغان که مادران ایرانی دارند می‌توانند در کشور زندگی کنند.»


تارنمای قائم انلاین با انتشار مطلبی در واکنش به این موضوع نوشته است:«درک این نکته که چرا چنین طرح تبعیض آمیزی علیه همنوعان افغانی، آن هم در جامعه ایرانی، خصوصاً در یکی از زیبا‌ترین و مهمان نواز‌ترین استان‌های ایران تصویب و اجرا می‌شود، بسیار مشکل است.»


امیرحسین، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی ساکن شیراز در این زمینه به جرس می‌گوید:«در برخی از شهرستان‌های استان‌های فارس، کرمان و اصفهان اتباع افغان را اخراج کرده‌اند.»


به گفته این دانشجو، به نظر می‌رسد به دلیل شرایط اقتصادی کشور یکی از راه‌های اشتغال‌زایی را اخراج افغان‌ها و واگذاری مشاغل آن‌ها به ایرانی‌ها در نظر گرفته‌اند.


امیرحسین در ادامه می‌گوید:«متاسفانه در برخی جا‌ها جوی ایجاد کرده‌اند که انگار عامل بسیاری از مشکلات کشور افغان‌ها هستند، در نتیجه مردم برخی مناطق اعتراضی ندارند، اما دربرخی مناطق به ویژه مناطق سنی نشین از این اعتراض‌ها خبری نیست چون ساکنان این مناطق با افغان‌های سنی ارتباطات بهتری دارند.»


وی با اشاره به اینکه طرح خروج اتباع افغان از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دنبال شد٬ می‌افزاید: «در واقع این طرح به بهانه سبک شدن بار اقتصادی آن‌ها بر جامعه ایران و البته مثل بسیاری از کارهای احمدی‌نژاد با نگاه پوپولیستی و عوام فریبانه آغاز شد٬ چون بسیاری معتقدند که بخش عمده کارهایی که افغان‌ها انجام می‌دهند جزوکارهای سختی است که شهروندان ایرانی کمتر به آن‌ها تن می‌دهند.»


امیرحسین در ادامه می‌گوید:«البته شرایط اتباع افغان در مناطق سنی نشین کشور بسیار بهتر هست چون ارتباط محکمتری با سنی‌ها دارند هرچند تبعه افعان شیعه هم در ایران کم نیست. در حال حاضر اقلیت‌های سنی مذهب ایرانی در برخی مناطق ازجمله جنوب فارس و هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبی یا حتی در‌‌ همان اصفهان زندگی می‌کنند.»


وی می‌افزاید: «یک خانم افغان بود که برای خانواده دوستم کار می‌کرد، نمی‌دانم هنوز در ایران زندگی می‌کند یا نه، وقتی بحث اخراج آن‌ها از ایران مطرح شد، خانواده‌ای که این خانم برایشان کار می‌کرد، ناراحت بودند.»


خانواده دوست امیرحسین که سنی مذهب هستند به او گفته بودند خانواده آن‌ها به شیعه‌ها خیلی دیر اعتماد می‌کنند چون بار‌ها از خانه‌شان دزدی کرده بودند. اما به آن خانم افغان کلید می‌دادند تا خودش بیاید کارش را انجام بدهد و برود.


حکومت٬ اتباع افغان را از مراکز حساس دور می‌کند


در روزهای گذشته خبرهایی از بدرفتاری و بی احترامی نسبت به اتباع افغان در ایران منتشر شده است. از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد تحقیرآمیز یک مامور نیروی انتظامی ایران با اتباع افغان تا وادار کردن دانش‌اموزان یکی از مدارس پاکدشت توسط معلم‌شان شان برای این که به عنوان جریمه دست‌شان را در چاهک توالت فروکرده و از مدفوع بخورند.


درپی تنبیه چهار دانش‌آموز افغان در پاکدشت ورامین موجی از پیام‌های همدردی شهروندان ایرانی با مهاجران افغان در فضای مجازی منتشر شد تا جایی که صفحه‌ای برای حمایت از کودکان مهاجر افغان در فیس بوک با عنوان «شرمساریم» ایجاد شد.


روزنامه شهروند ۲۵ آذرماه سال جاری نوشت که معلم حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا چهار دانش‌آموز کلاس سوم یکی از مدارس پاکدشت (ویژه افغان‌ها) آن‌ها را به دلیل نداشتن کتاب، مجبور کرد به سرویس‌های بهداشتی مدرسه بروند و دستشان را در کاسه توالت فرو کنند. هرچند، مدیر آموزش و پرورش پاکدشت درسخنانی ادعا کرد که تنبیه دانش‌آموزان افغان به این شکل نبوده و فقط به آن‌ها گفته شده که سالن را تمیز کنند.


ازسوی دیگر، اداره آموزش و پرورش دولت حسن روحانی در سال تحصیلی جاری، شهریه دانش‌آموزان اتباع افغان را افزایش داده است. خانواده‌های این دانش‌آموزان که بیشتر از اقشار کارگر و بی‌بضاعت هستند به دلیل «محدودیت‌های شغلی» توان پرداخت این مبالغ را ندارند و ناچارند فرزندان خود را ازادامه تحصیل بازدارند.


در این راستا، خبرگزاری فارس۲۶ آذرماه به نقل از علی قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندارن نوشت: شهریه پیشنهادی شورای آموزش و پرورش مازندارن برای دانش آموزان اتباع خارجی برای دوره اول متوسطه از ۱۴۴ هزار تا ۳۳۶ هزار تومان و برای دوره دوم متوسطه از ۱۸۰ هزار تا ۳۶۰ هزار تومان است.


با این وجود وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ دانش آموز اتباع خارجی در مدارس مازندران تحصیل می‌کنند گفته است: «درصد زیادی از این دانش آموزان دارای مادر ایرانی هستند و از فقر مالی و اجتماعی و فرهنگی برخوردار هستند.»


به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در سال تحصیلی جاری، اداره آموزش و پرورش دولت ایران، شهریه دانش آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش داده و دانش آموزان را به پرداخت شهریه برای مقطع تحصیلی دبیرستان مبلغ ۳۶۰ هزار تومان، راهنمایی ۳۳۰ هزار تومان و ابتدایی ۳۰۰ هزارتومان ملزم کرده است.


درپی اعلام این مقررات جدید، بیش از۲۰۰ نفر از زنان مهاجر و پناهنده افغانی در اعتراض به افزایش شهریه‌های مدارس فرزندانشان در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل تجمع کردند وخواستار حذف شهریه‌های مدارس برای مهاجران افغان شدند.


به گفته مسوولان اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور بیش از ۳۲۰ هزار دانش‌آموز پناهنده در ایران مشغول به تحصیل هستند.


عملکردهای نادرست مسوولان جمهوری اسلامی در مورد هزاران کودک و نوجوان افغانی که در ایران به دنیا آمده‌اند باعث شده است که بسیاری از آنها با وجود آنکه مادر ایرانی دارند از داشتن شناسنامه و هویت شخصی محروم شوند چراکه مسوولان متولی از صدور شناسنامه برای آن‌ها خودداری می‌کنند.
امیرحسین، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی ساکن شیراز، شرایط اتباع افغان در ایران را اسفناک توصیف می‌کند و معتقد است:«در طول این سال‌ها نه جامعه ایران آن‌ها را پذیرفت و نه دولت برای آن‌ها حقوق شهروندی قائل شد، حتی حق پناهندگی و مهاجرت هم به آن‌ها نداد. اگر اتباع افغان همسرایرانی داشته باشند، فرزندانشان شناسنامه ندارند به عبارت دیگر، بچه‌های پدران افغانی و مادران ایرانی در ایران هیچ حقی ندارند.»


به گفته این دانشجوی جامعه‌شناسی، فرض کنید اگر با ایرانی‌هایی که بعد از انقلاب یا جنگ یا جریان اعتراضات انتخابات ۸۸ از کشور خارج شده و به سایر کشور‌ها پناهنده شدند چنین رفتار می‌کردند امروز ما چه مردم مفلوکی بودیم.


اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ۲۱ آذرماه با انتشار اعلامیه‌ای مطبوعاتی از ارسال پیامی کتبی از سوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت این کشور خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خبر داد که در آن، درخواست تمدید اقامت ۴۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان در ایران مطرح شده بود.


وزارت امورخارجه ایران نیز با انتشار اعلامیه‌ای مطبوعاتی بدون اشاره‌ به دیگر مهاجران افغان که اجازه اقامت آن‌ها تمام شده اعلام کرد که متعاقب مذاکرات و دریافت این پیام و همچنین به دلیل وجود «روابط برادرانه میان دو کشور» با تمدید اقامت این تعداد از مهاجران افغان به مدت ۶ ماه موافقت کرده است.


به گفته امیرحسین، تبعیض‌هایی که در حق اتباع افغان در ایران اعمال شده٬ در روابط سیاسی دو کشور تاثیر نامطلوبی گذاشته است. برای نمونه می‌بینیم با وجود هزینه‌های فراوانی که ایران در افغانستان کرده است اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به چین و پاکستان سفر کرده، اما هنوز اسمی از ایران نیاورده است.


پیش‌تر در آذرماه اعلام شده بود بیش از ۷۶۰ هزار مهاجر افغان که در ایران زندگی می‌کنند و اجازه اقامتشان تمدید نشده است، با خطر اخراج از ایران رو به رو شده‌اند.


در طول سال‌های اخیر شاهد بودیم که در برخی از شهر‌ها با نصب تابلوهایی ورود اتباع افغان به برخی اماکن عمومی نظیر پارک‌ها ممنوع اعلام شد.
اردشیر یکی از کنشگران مدنی ساکن اصفهان در گفتگو با جرس معتقد است: «با توجه به اینکه در اصفهان بحث انرژی هسته‌ای، یکی از خطوط قرمز نظام مطرح است٬ مردم و فعالان نسبت به اخراج اتباع افغان واکنشی نشان نمی‌دهند، چون برایشان مشکل ساز می‌شود. البته فقط در محدوده انرژی اتمی این محدودیت‌ها وجود دارند. اما دو سال پیش در ایام نوروز که از ورود اتباع خارجی به کوه صفه اصفهان جلوگیری شد بسیاری از فعالان مدنی نسبت به این مساله واکنش نشان دادند.»


وی می‌افزاید: «این نظر مردم نیست که افغان‌ها خطرناکند. حکومت واهمه دارد که مبادا افرادی از طالبان یا داعش در پوشش مهاجر غیرقانونی افغان، برای انجام اقدامات تروریستی وارد کشور شوند یا کشورهای ثالث از اتباع افغان برای کارهای جاسوسی استفاده کنند. به همین دلیل آن‌ها را از مراکز حساس دور می‌کند.»


سال گذشته، سازمان دیدبان‏ حقوق بشر در گزارشی ۱۲۴ صفحه‏‌‌ای ‏‏‏با عنوان «مهمانان ناخوانده: نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط ایران» اعلام کرد ایران هزاران افغان را شتابزده از کشور اخراج می‌‏‌کند، بدون آنکه به آن‌ها فرصت دهد حق خود برای حضور در ایران را اثبات کنند یا درخواست پناهجویی دهند.


جاوید لودین، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان پیش‌تر در سخنانی گفته بود نزدیک به ۵ هزار زندانی افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند و از این میان حکم قطعی اعدام ۲۸۰ تن از آن‌ها صادر شده است.


هرگاه آمار جرم و جنایت و بیکاری در کشور افزایش می‌یابد، هرگاه یک نوع بیماری خاص در کشور شایع می‌شود، هرگاه طرح جمع آوری اوباش، اراذل و معتادین مطرح می‌شود اتباع ‌فغان همواره در حاشیه این اخبار قرارداشته‌اند. مهاجرانی که تقریبا در زیر خط فقر زندگی می‌کنند، از دریافت یارانه محرومند و برای اقامت و درس خواندن در ایران پول می‌پردازند. حال مسوولان ادعا می‌کنند با طرد اتباع خارجی از کشور افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری را به ارمغان آورده‌اند. 

بازداشت یک نوجوان به اتهام اهانت به اردوغان/ تلاش دولت ترکیه برای کنترل بیشتر بر اینترنت

Posted: 26 Dec 2014 04:18 AM PST

جرس: یک رسانه ترک از تلاش دولت ترکیه برای اعمال کنترل بیشتر بر اینترنت خبر داد.




در همین رابطه یکی از اعضای کابینه دولت، این اقدام را با هدف ارتقای امنیت ملی و احکام عمومی در صورت تشخیص تهدید بودن این صفحات عنوان کرد.

 

طبق این قانون شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی موظف می شوند اطلاعات مربوط به کاربران خود را به مدت دو سال نگهداری کنند. همچنین دولت می تواند در صورت نیاز سایت های مسئله دار را بدون حکم قضایی مسدود کند. این در حالی است که تصویب این قانون با انتقادهای شدیدی در داخل ترکیه مواجه شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، گروه های اپوزیسیون این قانون را مغایر با آزادی های فردی شهروندان دانسته و دولت "رجب طیب اردوغان" را متهم می کنند که با این اقدام قصد دارد از مخالفت های ضددولتی در فضای مجازی جلوگیری کند. گفتنی است در جریان اعتراضات سال گذشته مخالفان دولت ترکیه به بهانه پروژه دولت در پارک گزی استانبول، شماری از شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر در ترکیه فیلتر شد.

 

خبر دیگر اینکه آسوشیتد پرس از بازداشت نوجوان ترکیه‌ ای به خاطر اهانت به اردوغان رئیس‌ جمهوری ترکیه و قرائت بیانیه ای در جریان مراسم یادبود یک سرباز ترک‌ تبار به دست افراطیون در دهه 1920 خبر داد.
 

 

سخنگوی دولت: نرخ تورم آذرماه به ۱۶.۸ درصد کاهش یافت

Posted: 26 Dec 2014 04:18 AM PST

جرس: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و سخنگوی دولت از کاهش نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه به ۱۶.۸ درصد خبر داد.

 

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت درخصوص نرخ تورم، افزود: این نرخ در آبان ماه سال جاری معادل ۱۷.۸ درصد بوده است.

 

بر این اساس، نرخ تورم در آذرماه ۹۳ نسبت به آبان ماه سال جاری یک درصد کاهش داشته است.

۱۶ زندانی سیاسی بند زنان اوین: تبعید حکیمه شکری غیرقانونی است؛ مسئولان پاسخگو باشند

Posted: 26 Dec 2014 03:48 AM PST

جرس: شانزده زندانی سیاسی بند زنان اوین با امضای نامه‌ای به تبعید غیرقانونی حکیمه شکری به زندان قرچک ورامین اعتراض کردند و خواستار پاسخ‌گویی مسئولان قضایی شدند.

 

به گزارش کلمه، امضاکنندگان این نامه با اشاره به اینکه ماموران زندان خانم شکری را به بهانه‌ی احضار به دادسرای اوین از بند خارج کرده و حتی فرصت جمع‌آوری اندک وسایل شخصی‌اش را به او نداده‌اند، یادآور شدند: شرایط زندان قرچک ورامین بر همگان روشن است و حتی نگهداری متهمین یا مجرمین جرایم عمومی نیز در آنجا خالی از اشکال نیست.

 

آنها با اشاره به وضعیت غیر انسانی زنان زندانی در زندان قرچک و بی توجهی مسئولان امر، تصریح کردند: نگهداری زندانیان سیاسی در شرایطی که به زندانیان عادی نیز روا نیست، غیرقابل چشم پوشی و سکوت است و از زاویه‌ای دیگر این تبعید، نقض حقوق حکیمه شکری محسوب شده و اجحاف مضاعفی است در قبال کسی که اساسا در زندان بودنش به جرم حمایت از جنبش سبز، ناحق و ناعادلانه بوده است.

 

متن کامل این نامه و امضاهای آن را در ادامه بخوانید:

حکیمه شکری، از زندانیان جنبش مردمی سبز در زندان اوین و عضو گروه مادران عزادار، روز ۲۴ آذرماه به شکلی غیر منتظره به زندان قرچک ورامین منتقل شد. در حالی که حدود ۷ ماه از حکم ۳ ساله او باقی مانده بود و در انتظار آزادی مشروط به سر می برد، او را به بهانه‌ی احضار به دادسرای اوین از بند خارج کرده و حتی فرصت جمع‌آوری اندک وسایل شخصی‌اش را به او ندادند.

شرایط زندان قرچک ورامین بر همگان روشن است و حتی نگهداری متهمین یا مجرمین جرایم عمومی نیز در آنجا خالی از اشکال نیست.

وضعیت غیر انسانی زنان زندانی قرچک بارها به انحاء مختلف به مرتبطین و مسئولین امر منعکس شده و چندان ترتیب اثری داده نشده است.

در حال حاضر نیز حکیمه شکری از زندانیان سبز به شکلی غیر مترقبه به قرچک ورامین منتقل شده است؛ انتقالی که به ظن ما «تبعید» محسوب می‌شود و او مجبور است باقی‌مانده‌ی حبس خود را در آن شرایط هولناک سپری کند.

مسئولین زندان از پاسخ به چرایی اعمال این تبعید سرباز می‌زنند و نهایتا -مطابق معمول- بهانه‌های مرسومی را که در طی این ۵ سال در مورد تبعید ده‌ها نفر از دوستانمان در بند ۳۵۰ اوین مطرح کرده بودند، ارائه می‌کنند.

نگهداری زندانیان سیاسی در شرایطی که به زندانیان عادی نیز روا نیست، غیرقابل چشم پوشی و سکوت است و از زاویه‌ای دیگر این تبعید، نقض حقوق حکیمه شکری محسوب شده و اجحاف مضاعفی است در قبال کسی که اساسا در زندان بودنش به جرم حمایت از جنبش سبز، ناحق و ناعادلانه بوده است.

ما نسبت به این انتقال ناگهانی، بی‌دلیل و غیر‌منصفانه معترضیم و خواهان پاسخ‌گویی مراجع ذی‌صلاح قضایی و آزادی یا عودت این زندانی سیاسی هستیم.

بهاره هدایت، ساجده عرب‌سرخی، مریم شفیع‌پور، فریده شاهگلی، فریبا کمال‌آبادی، فاران حسامی، نسیم باقری، نوشین خادم، شمیس مهاجر، مریم نقاش زرگران، الهه برمکی، صدیقه مرادی، مریم اکبری‌منفرد، مهوش شهریاری، نسیم اشرفی، الهام فراهانی

پلیس ترکیه ۱۶۷ دانشجو را بازداشت کرد

Posted: 25 Dec 2014 10:34 PM PST

جرس: در پی وقوع درگیری‌هایی میان گروه‌های دانشجویی، پلیس این کشور از بازداشت ۱۶۷ دانشجو خبر داد. در همین حال، راهپیمایی دانشجویان برای بزرگداشت سالگرد حملات هوایی «اولودره» که در جریان آن ۳۸ تن در جنوب شرق ترکیه کشته شدند، به خشونت کشیده شد.



به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، پلیس ترکیه همچنین برای متفرق کردن دانشجویانی که در دانشگاه «قاضی» آنکارا از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

درگیری‌ها در دانشگاه «سوتچوامام» در قهرمان ماراش روز چهارشنبه آغاز شد و تا پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. این درگیری زمانی آغاز شد که گروهی از دانشجویان به «یوکسل تکین»، از دانشجویان دپارتمان اقتصاد این دانشگاه توهین کردند. پلیس که برای متفرق کردن دانشجویان به محل اعزام شده بود از گاز اشک‌آور و آب پرفشار استفاده کرد.

دو گروه دیگر از دانشجویان نیز برای حضور در این درگیری به دپارتمان علوم اقتصادی این دانشگاه وارد شده و اقدام به شکستن پنجره‌های ساختمان و آسیب رساندن به املاک این محوطه دانشگاهی کردند. پلیس با بررسی دوربین‌های مدار بسته به تعیین هویت دانشجویان خاطی پرداخته و ۶۷ تن از آن‌ها را دستگیر کرد. دانشجویان پیش از بازجویی توسط پلیس تحت بررسی‌های پزشکی قرار گرفتند. اقدامات امنیتی نیز در محوطه این دانشگاه شدت یافته است.


در یک درگیری دیگر گروه‌هایی از دانشجویان در دانشگاه قاضی آنکارا با یکدیگر درگیر شدند و پلیس ضد شورش برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

در استان آدانا نیز ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه «چوکوروا» در محوطه دانشگاه برای بزرگداشت مراسم سالگرد حملات هوایی «اولودره» که در جریان آن ۳۸ تن در جنوب شرق ترکیه کشته شدند به راهپیمایی پرداختند. یک گروه دیگر از دانشجویان به این راهپیمایان با سنگ و چوب حمله‌ور شدند. دانشجویان چپگرا به کتابخانه دانشگاه حمله کرده و برخی از دانشجویان این دانشگاه را در آن محبوس کردند.


پلیس ضدشورش ترکیه برای متفرق کردن این گروه‌های دانشجویی از گاز اشک‌آور استفاده کرده و ۱۰۰ تن از آن‌ها را دستگیر کرد. فکری آکتاش، معاون رئیس پلیس استان آدانا نیز در جریان این درگیری و در پی اصابت سنگ به پشت سرش مجروح شد و هم اکنون در بیماریستان به سر می‌برد.


در دانشگاه «بینگل» واقع در جنوب شرق استانی با همین نام پلیس در راهپیمایی که برای بزرگداشت همان مراسم برگزار شده بود مداخله کرد. شاخه حزب مردم دموکراتیک استان بینگل بیانیه‌ای را در اعتراض به بازداشت‌های دانشجویان توسط پلیس منتشر کرد و در آن این درگیری‌ها را محکوم و اعلام کرد: چند تن از اعضای این حزب نیز در میان بازداشتی‌ها هستند.


پس از انتشار این بیانیه گروهی از نیروهای پلیس‌ تلاش کردند تا دانشجویان معترض را متفرق کنند و دانشجویان با پرتاب سنگ به سمت افسران پاسخ‌ دادند. پلیس نیز از گاز اشک‌آور استفاده کرد.


در جریان حمله هوایی جنگنده‌های ارتش ترکیه در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۱ در منطقه اولودره واقع در استان شرناک ۳۸ تن از ساکنان این منطقه کشته شدند. قربانیان در حال سفر به روستاهای خود در این منطقه از شهرهای شمالی عراق بودند که جنگنده‌های ترکیه آن‌ها را بمباران کردند. بعدا ارتش ترکیه اعلام کرد که فرماندهان نظامی گمان بردند که این افراد غیرنظامی، شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) بودند.

 

به ظلمی که بر زنان دربند می رود رسیدگی کنید

Posted: 25 Dec 2014 10:34 PM PST

نامه اي به دولت زنان کابینه:
جرس: جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در نامه ای به دولت زنان کابینه تدبیر و امید با اشاره به فشارهایی که به زنان زندانی از جمله مهدیه گلرو، ساجده عرب سرخی، بهاره هدایت، حلیمه شکری، مریم شفیع پور و می آید از آنها خواسته اند تا به نقض حقوق این زندانیان و دیگر زندانیان زن سیاسی و عقیدتی رسیدگی کنند.


 

 

به گزارش نوروز در بخشی از این نامه آمده است: « شما به نمایندگی از ما و این مظلومان دربند از دستگاه قضا پرسش کنید که چرا و تا کی قرار است حقوق انسان در سرزمینی که خاستگاه شیعیان علی (ع) است، نقض شود؟! و از همکاران خود در دولت تدبیر و امید پرسش کنید که کلیدی که در ایام تبلیغات انتخابات رونمایی شد کی و چگونه قرار است قفل مشکلات زندگی ما را بگشاید؟!»

 

متن کامل این نامه در پی می آید:

 

به نام خدا

سلام خواهران عزیز

از این که کابینه تدبیر و امید توفیق همراهی زنانی چون شما را در راه پر نشیب و فراز سازندگی کشور عزیزمان ایران دارد، خوشبختیم!

از این که شما عزیزان در حوزه های تخصصی خود همه توش و توان خویش را مصروف توسعه کشور عزیزمان ایران می کنید، مسروریم!

و از این که فراموش نکرده اید که «زن» هستید و این مزیت موجب آن است که هرگز با دردها و آلام مادران و همسران و دختران و خواهران سرزمینتان بیگانه نباشید و نمانید، سخت خوشحالیم!

قصد ما از نگارش این نامه کوتاه فقط این است که به یادتان بیاوریم هنوز پس از نزدیک ۶ سال که از روزهای تلخ انتخابات ۸۸ می گذرد، زنانی، مادرانی، همسرانی، دخترانی در بند ستم اسیرند!

خواستیم یادتان بیاوریم هنوز دیوار ظلم بلند است و دیوار مظلوم کوتاه کوتاه!

خواستیم یادآور شویم که مهدیه گلرو را باز هم از کانون گرم خانواده به سلول سرد زندان منتقل کردند و این بار دو الف توفیق میزبانی این زن مهربان و خوش قلب و متین و آرام را یافت و همسرش بار دیگر باید به تنهایی سر بر بالین بگذارد و روزهای تلخی را تجربه کند و ...

خواستیم یادآور شویم که صبای ساجده هنوز در انتظار یک روز مرخصی مادر است تا در خانه، خود را در آغوش گرم او گم کند و از مهر مادری سرشار گردد!

خواستیم یادتان بیاوریم که بهاره جوان هنوز هر هفته فقط نیم ساعت مجال دیدن یار زندگی اش را دارد و از دیدار پدر و مادر، به دلیل بیماری سخت پدر و پرستاری تمام وقت مادر پدر را، محروم است و خود در بند زنان با درد کلیه می سازد.

خواستیم یادتان بیاوریم که مریم شفیع پور دارد مظلومانه روزهای جوانی اش را در بند ستم می گذراند!

خواستیم یادآور شویم که چند روزی است حلیمه شکری را ناگهان به شکل غیرقانونی به زندان قرچک منتقل کرده اند تا بیش از خودش خانواده مظلومش را شکنجه کنند!

خواستیم همه زنان بی گناه زندانی را به یادتان بیاوریم و همه زنان و مادران و همسران و دخترانی که بیرون زندان، در حسرت دیدار و متنعم شدن از وجود عزیزانشان، گویی زندان را تجربه می کنند و زندگی می کنند.

آری خواهران بزرگوار شرمنده ایم که همه این تلخی ها را به شما یادآور شویم در این روزهایی که به یمن فرارسیدن ربیع الاول و کریسمس و ایام ولادت پیامبران صلح و رحمت عیسی (ع) و محمد (ص) باید شیرین باشد. و خواستیم شما به نمایندگی از ما و این مظلومان دربند از دستگاه قضا پرسش کنید که چرا و تا کی قرار است حقوق انسان در سرزمینی که خاستگاه شیعیان علی (ع) است، نقض شود؟! و از همکاران خود در دولت تدبیر و امید پرسش کنید که کلیدی که در ایام تبلیغات انتخابات رونمایی شد کی و چگونه قرار است قفل مشکلات زندگی ما را بگشاید؟! و از خود پرسش کنید که اگر جای خانواده های زندانیان سیاسی بودید و دستتان به هیچ جا بند نبود از کسانی که دستشان به جایی بند است چه انتظاری داشتید.

والسلام

ایام عزت مستدام

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی

۱۳۹۳/۱۰/۴
 

توضیح وزارت خارجه درباره نامه هسته‌ای ظریف

Posted: 25 Dec 2014 10:34 PM PST

جرس: وزارت خارجه ایران اعلام کرد که نامه هسته‌ای ظریف به کلیه همتایانش در جهان ارسال شده است.




اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه در توضیحی درباره نامه دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به وزیران امور خارجه کشورهای مختلف جهان اظهار کرد: این نامه به‌طور جداگانه خطاب به کلیه وزیران امور خارجه جهان (به استثنای رژیم اشغالگر قدس) در تاریخ ٩٣/٩/١٧ تنظیم و سپس توسط سفیران جمهوری اسلامی ایران به مقاصد عالی آن ارسال شده است.

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی نامه‌های جداگانه ای به وزرای امور خارجه کشورهای مختلف جهان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد.

 

به گزارش ایسنا وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه تاکید کرد: همان‌گونه که در این مذاکرات در مقابل مطالبات نامشروع و تحقیرآمیز ایستادگی کردیم، آن را قاطعانه رد می‌کنیم.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در همین راستا راه‌حل‌هایی عملی، متوازن و واقع‌گرایانه ارائه کرده است اما عزم و اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی عادلانه و عاقلانه بر اساس منافع و احترام متقابل را نیز به نمایش گذاشته‌ایم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در برنامه اقدام مشترک ما یک هدف مشترک را برای این مذاکرات در نظر گرفتیم که عبارت بود از «نیل به یک راه حل جامع درازمدت و مورد توافق که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح آمیز خواهد بود» و «منجر به رفع کامل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چند جانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران شود».

 

ظریف در مورد هدف اول برنامه اقدام مشترک تصریح کرد: دستیابی به هدف اول کار دشواری نیست چرا که ایران نه خواهان سلاح های هسته ای است و نه به آنها نیاز دارد. از دید ما سلاح‌های هسته‌ای ابزارهائی هستند متعلق به گذشته که کارایی خود را از دست داده‌اند و از ایجاد امنیت خارجی یا ثبات داخلی عاجز هستند. این موضوع به ویژه در مورد ایران صدق می کند، ایرانی که از وسعت، جغرافیا، منابع طبیعی و سرمایه انسانی خود خرسند است و در تمام سه قرن گذشته آغازگر هیچ جنگی نبوده است یک ارزیابی راهبردی هوشیارانه نشان خواهد داد که سلاح‌های هسته‌ای مضر به امنیت ایران هستند.

 

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: ایران بر مبنای آموزه‌های دینی خود دارای سابقه‌ای ثابت و مستحکم در مخالفت با تمامی سلاح‌های کشتار جمعی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری همانند سلف خویش حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرده‌اند که تمام سلاح های کشتار جمعی موکدا در اسلام حرام هستند. به همین دلیل وقتی که صدام حسین، نیروهای نظامی و شهروندان ما را در مقیاسی که از جنگ جهانی اول به این سو مشاهده نشده بود مورد حمله شیمیائی قرار داد، ایران حتی برای مقابله به مثل نیز از سلاح های شمیائی استفاده نکرد.

 

محمد جواد ظریف در مورد برنامه غنی سازی کشورمان نیز تاکید کرد: محدودیت ها نباید شامل محدودیتهای بی دلیلی که هدف از آن محدود کردن برنامه غنی سازی ایران تا حد یک برنامه نمایشی است بشود. چنین چیزی نه عملی و نه واقعگرایانه است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد دومین هدف برنامه اقدام مشترک نیز خاطر نشان کرد: رفع تمام تحریم‌ها جزء اساسی هر توافقی است اما برخی نسبت به دست کشیدن از این ابزار غیر انسانی، غیرقانونی و غیرسازنده حتی به بهای مخاطره افکندن تمام فرایندی که ایجاد اطمینان کرده و شفافیت را تضمین می‌کند، تردید دارند. تعلق خاطر شدید به تحریم ها نه تنها در مسیر حصول به یک توافق جامع دراز مدت ایجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نیز نتواند اعتماد مردم ایران را مجددا جلب کند.

 

ظریف در ادامه از برخی تلاش‌ها در آمریکا و اروپا که به جای پایبندی به تعهدات خود مبنی بر سهل کردن تحریم‌ها، کوشیده‌اند تا اقدامات بیشتری را برای حفظ و تقویت رژیم تحریم‌ها تحمیل کنند ابراز تاسف کرد و افزود: این در حالی است که ایران با اجرای تعهدات خود، حسن نیت لازم را نشان داده است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این نامه خطاب به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان تاکید کرد: من اطمینان دارم که توافق جامع کاملا در دسترس است. آنچه مورد نیاز است، آینده‌نگری، اراده سیاسی و قبول واقعیت‌ها و نیز جسارت برگزیدن یک انتخاب صحیح است تا به جای تسلیم شدن در برابر منافع خاص و امیال گروه‌های فشار پر سر و صدائی که به طور فزاینده محبوبیت خود را از دست داده‌اند، تمامی جامعه جهانی از آن منتفع شوند.

 

محمدجواد لاریجانی: شاهد ترویج مطالب هزار بار نشخوارشده غربی به اسم روشنفکری هستیم

Posted: 25 Dec 2014 11:54 AM PST

جرس: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: فتنه 88 به دنبال حکومت غیردینی بود، اما بصیرت که مهمترین دستاورد فتنه 88 بود، آن را خنثی کرد.

 

به گزارش فارس، ‌محمدجواد لاریجانی عصر امروز در مراسم یکمین سالگرد فوت سید علی اکبر پرورش، گفت: جریان ضد‌انقلاب در فتنه 88 به دنبال حکومت غیر‌دینی بود.او گفت: متاسفانه امروز شاهد ترویج مطالب هزار بار نشخوارشده غربیان به اسم روشن‌فکری هستیم، معنای لیبرال و سکولار جدید نیست و کاملا کهنه و پوسیده شده است.او گفت: از جمله ویژگی‌های مرحوم پرورش اهتمام آن در عرصه اقامه دین بود، امری که ائمه اطهار در طول حیات پر برکتشان همواره به آن دنبال آن بودند و همین امر باعث به شهادت رسیدن آنها شد.

 

لاریجانی گفت: از خصوصیات دین اسلام جهان‌شمول بودن آن، سرزندگی اسلام و جامعیت آن است.او گفت: امروز بصیرت به ما اجازه می‌دهد که تجربه عظیمی که ایران را به بزرگترین و تأثیرگذارترین کشور منطقه تبدیل کرده است، را ادامه دهیم.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بصیرت را باید جدی بگیریم، بصیرت پایه تفکر دینی ما است، مهمترین دستاورد فتنه 88 بصیرت بود که رهبری هم در آن تاکید داشتند.او گفت: ملت ایران، انقلاب و جمهوری اسلامی ایران دائما در معرض فتنه هستیم، فتنه‌ها تمام‌ نشدنی هستند.

 

لاریجانی ادامه داد: دشمن پس از فتنه 88 دریافت که نظام جمهوری اسلامی ایران قوی است و ریشه‌دار بنابراین با عده و عُده بیشتری به میدان آمده است.

آتش سوزی ‘عمدی’ در مسجدی در سوئد چند مجروح برجای گذاشت

Posted: 25 Dec 2014 11:54 AM PST

جرس: به گفته پلیس سوئد، "بر اثر آتش زدن عامدانه" یک مسجد در شهر "اسکیلستونا" پنج نفر، زخمی شده‌اند.

 

به گزارش بی بی سی، لارس فرانزل، سخنگوی پلیس گفته که بر اساس اظهارات یک شاهد حادثه، فردی چیزی را به داخل ساختمان پرتاب کرد و به دنبال آن آتش‌سوزی شروع شد.

 

بر اساس گزارشها از این شهر، بین ۱۵ تا ۲۰ نفر برای نماز ظهر و عصر در این مسجد که در طبقه هم کف یک ساختمان مسکونی واقع است، جمع شده بودند که حادثه رخ داد.

 

رسانه‌های محلی تصاویری از آتش و دودی را که از پنجره‌های ساختمان به بیرون می‌زد، منتشر کرده‌اند.

 

آتش‌نشانان موفق شدند که آتش را مهار و خاموش کنند.

 

این حادثه در حالی اتفاق افتاده است که بحثهای شدید و زیادی در سوئد درخصوص مهاجران، جریان دارد.

 

گروه‌های دست راستی می‌خواهند که تعداد پناهجویانی که به کشور وارد می‌شوند را تا ۹۰ درصد کاهش دهند، اما احزاب میانه‌روتر خواهان حفظ سیاستهای لیبرال کشور هستند.

 

پلیس گفته است که این حادثه را به عنوان یک آتش‌سوزی عمدی تحت بررسی دارد، اما اعلام کرده که هنوز کسی در این خصوص بازداشت نشده است.

 

شهر "اسکیلستونا" دارای تعداد زیادی مهاجر است و در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۴) صحنه درگیری گروه‌های "نئو نازی" مخالف سیاست‌های مهاجرتی دولت با مخالفانشان بود.

 

در سوم دسامبر، حزب "دمکراتهای سوئد" که دارای سیاستهای مخالفت با مهاجرت است با حمایت نکردن از برنامه‌های بودجه‌ای دولت ائتلافی کشور، باعث سقوط دولت شد؛ دولتی که فقط دو ماه و نیم بر سر کار بود.