جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سخنان منتشر نشده هاشمی رفسنجانی: از لعنت گفتن به صحابه به داعش رسیدیم

Posted: 09 Nov 2014 08:27 AM PST

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی اقدامات افراطی را عامل ایجاد اختلاف بین مسلمانان دانست و گفت: از لعنت گفتن به صحابه به داعش رسیدیم.




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، وی در دیدار با جمعی از مسوولان معاونت ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان به نکته مهمی درباره ایجاد داعش و القاعده اشاره کرد که این پایگاه امروز اقدام به انتشار این مطالب کرده است.

 

وی در این سخنان عنوان کرد: «قرآن تهدید می کند که لا تنازعوا فتفشلو و تذهب الریحکم.(ولی ما) ندیده گرفتیم و هی دامن زدیم به -اختلافات- سنی و شیعه و عمرکشون و لعنت به صحابه، از این کارهایی که خیلی عادی است و بعضی ها هم -انجامش را- عبادت می دانند!»

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «کارهایی مثل عمرکشون و لعنت به صحابه - و اختلاف انداختن بین مسلمانان نتیجه اش این می شود - که - ما به این القاعده و داعش و طالبان و این چیزها می رسیم.»

 

هاشمی رفسنجانی افزود:« به نظرم این گناه بزرگی که دارد اتفاق می افتد، همین کارها اختلاف افکنی می کند بین امت اسلامی، چرا که امت اسلامی یک میلیارد و هفتصد میلیون نفری را با 60 کشور مستقل را که می تواند بزرگترین وزنه قدرت جهانی باشد، ضعیف کرده که تو سری خور کشورهای دیگر باشند.»

 

تابناک مجرم و رجا نیوز تبرئه شد

Posted: 09 Nov 2014 08:27 AM PST

جرس: دادگاه رسیدگی به پرونده مدیران مسوول سایت های خبری «تابناک» و «رجانیوز» و نیز روزنامه اعتماد روز یکشنبه برگزار شد و هیات منصفه مطبوعات، «تابناک» را مجرم شناخت.



 

به گزارش ایرنا، دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسوول نشریه های یاد شده در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی «سیامک مدیر خراسانی» و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

 

در این دادگاه، اعضای هیات منصفه مطبوعات، مدیر مسوول سایت خبری «تابناک» را در اتهام نشر مطالب خلاف واقع مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست.

 

هیات منصفه مطبوعات همچنین مدیر مسوول سایت خبری «رجانیوز» را در ارتباط با اتهام نشر مطالب خلاف واقع مجرم نشناخت.

 

مدیر مسوول روزنامه «اعتماد» نیز در دادگاه امروز درخواست استمهال کرد که اعضای هیات منصفه مطبوعات با این درخواست موافقت کردند.

 

اتهام این روزنامه نشر اکاذیب اعلام شد.
 

آیت الله منتظری نه فقط نقد پذیر بلکه ناقد اندیشه‌های خود نیز بود

Posted: 09 Nov 2014 05:18 AM PST

گفتگو با محمود دردکشان؛
جرس: مژگان مدرس علوم- محمود دردکشان از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب و از یاران نزدیک آیت الله منتظری است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به حال ۹ بار به صورت متناوب بازداشت و زندانی شده است.  

او که از اعضای بنیانگذار مسجد الحجت اصفهان به شمار می‌آید، نخستین بار در اوایل دهه ۶۰ به مدت دو هفته بازداشت شد و دومین بار در سال ۱۳۷۱ به همراه سردار حاج داوود کریمی و ۱۰ نفر دیگر از فرمانده هان جنگ به اتهام ترویج سیاسی آیت الله منتظری بازداشت و به چهار سال زندان محکوم شد که ۱۰ ماه ابتدایی این دوره از زندان را در انفرادی در زندان توحید بسر برد. درست یک سال پس از آزادی از زندان در سال ۷۵، در حمله نیروهای امنیتی به بیت آیت الله منتظری که منجر به حصر خانگی بیش از ۵ سال آیت الله منتظری شد در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۷۶ مجددا دستگیر و زندانی شد. دردکشان که تاسیس سپاه پاسداران استان‌های سیستان و بلوچستان و اصفهان را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود دارد، بار دیگر در سالهای ۷۸ و ۸۰ و ۸۷ بازداشت شد. در دی ماه ۱۳۸۸ و همزمان با درگذشت آیت الله منتظری، محمود دردکشان برای هفتمین بار در خیابان توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب شتم قرار گرفت و بازداشت شد که پس از تحمل ۵۵ روز زندان آزاد شد. دادگاه ویژه روحانیت قم پس از آزادی او در سال ۸۸، به محرومیت پنج ساله او از اقامت و تردد در استان اصفهان و دو سال زندان تعلیقی حکم داد. پس از آن بعد از چندبار بازداشت در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۱ برای دهمین بار جهت اجرای حکم یک ساله روانه زندان شد. جرس به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله منتظری با محمود دردکشان، از مبارزین سیاسی و از یاران نزدیک آیت الله منتظری درباره ابعاد مختلف زندگی سیاسی ـ اجتماعی او گفتگو کرده است. متن کامل گفتگو را بخوانید:

 

آقای دردکشان! کارنامه سیاسی و فکری آیت الله منتظری را آیا می‌توان بر حسب جهت‌گیری و مراحل تاریخی تقسیم‌بندی کرد؟

 

در ابتدا از همهٔ شما دوستان سپاسگزارم که بررسی و تحلیل و مهم‌تر از آن، نقد کارنامهٔ عملی، بینشی و رفتار شخصیت‌های مؤثر و سرنوشت‌ساز تاریخ معاصر را وجههٔ همّت خود قرار داده‌اید. مرحوم آیت الله منتظری، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی، مذهبی و سیاسی عصر ماست که متأسفانه به دلیل برخی مسائل سیاسی و حاشیه‌ای، توجه منصفانه به زندگی و اندیشه‌ها و رفتار سیاسی اجتماعی ایشان، تا کنون میسّر نشده و آنچه دربارهٔ ایشان گفته یا نوشته شده، غالباً خالی از افراط و تفریط و حبّ و بغض نیست. از این رو، اقدام شما عزیزان را گامی در جهت پر کردن این خلأ می‌دانم و برای توفیق روزافزونتان دعا می‌کنم. اما در پاسخ به سوال شما، آیت‌الله منتظری چهرهٔ دیرآشنای ملّت ایران، به ویژه نیروهای انقلاب است که نام او از دوران حاکمیت شاهنشاهی تا پایان عمر، در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی بر سر زبان‌ها بود. اما در عین شهرت، شخصیت واقعی و اندیشه‌های ایشان همچنان ناشناخته مانده است. البته این ناشناختگی، دربارهٔ بزرگانی همچون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله ربانی شیرازی و دیگران نیز جاری است. عوارض ناخوشایند این پدیده قابل تأمّل است و انقطاع نسلی را در پی دارد. نسل‌های آینده حق دارند از این پشتوانه‌های عظیم تجربی، برای تعالی و رشد در همهٔ زمینه‌‌ها و جنبه‌های مختلف حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود بهره ببرند و محروم کردن آنان از این سرمایه‌های‌ ملّی فاجعه‌ای جانکاه است. قهراً نسل‌ بی‌پشتوانه، طعمه‌ و بازیچهٔ اربابان قدرت خواهد شد. زندگی سیاسی اجتماعی ایشان را می‌توان به این چهار دوره تقسیم کرد: ۱ـ آیت‌الله منتظریِ مبارز، در دوران مبارزات قبل از انقلاب که دورۀ رنج‌ و زندان و تبعید و شکنجه‌ بود. ۲ـ آیت‌الله منتظری در مقطع پیروزی انقلاب و دورۀ قائم مقام رهبری ۳ـ آیت‌الله منتظریِ منتقد، در دوره‌ای که سرانجامش جدایی ایشان از جریان قدرت بود. ۴ـ آیت‌الله منتظریِ مورد تهاجم و دوران ترور شخصیت همه‌جانبه.


شما چه زمان و از چه طریقی با آیت الله منتظری آشنا شدید؟


اینجانب در دوران انقلاب، به واسطهٔ مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ نصر‌الله صالحی در مسجد الحجهٔ اصفهان، با آیت‌الله منتظری آشنا شدم. در حقیقت، آشنایی و رابطهٔ بنده با ایشان، مربوط به دورهٔ سوم و چهارم از زندگی ایشان است. البته در دوران دوم نیز امکان ارتباط با ایشان با واسطهٔ استاد شهید محمد منتظری فراهم بود؛ ولی بنا به دلائلی، مخصوصاً به دلیل وضعیت خاصّ آیت‌الله منتظری (که تحلیل مفصلی را می‌‌طلبد)، ایجاد ارتباط موضوعیتی نداشت؛ به ویژه این‌که ارتباط با ایشان را مزاحمت تلقی می‌‌کردم ولی در دو مرحلهٔ بعدی، ارتباط با ایشان به توفیق الهی میسّر شد و بحمد‌الله خیرات و برکات فوق العاده‌ای در پی داشت. مخصوصاً در مرحلهٔ چهارم که دوران تهاجم و ترور شخصیت آیت الله بود، ارتباط با ایشان را تکلیف شرعی و انقلابی می‌‌دانستم. ترور شخصیت در بین عناصر سرنوشت‌ساز انقلاب، آن هم با بهره‌گیری از قدرت و اقتدار نظام و به شکل سازمان یافته و جهت‌دار، مساله‌ای نبود که بتوان با توجیه‌های مصلحت‌جویانه از کنارش عبور کرد. اتفاقاً در این رابطه از آموزه‌های کلیدی تجارب تاریخی شیعی بسیار بهره‌مند شدم.

 


کارنامه مبارزاتی‌ آیت‌الله منتظری از نظر شما شامل چه مراحلی است؟

 

آیت‌الله منتظری چهرهٔ نام آشنای حوزهٔ علمیهٔ قم، مدرس و پژوهشگری برجسته با پشتوانهٔ علمی چشمگیر، از سال ۱۳۴۲ شمسی عملا با دستمایه‌ی اعتقادی، به طور حرفه‌ای و همه‌جانبه وارد عرصه سیاست می‌شود. او بینش سیاسی استادش آیت‌الله خمینی را می‌پسندد و در پیشبرد اهداف انقلاب، تبعید و زندان و شکنجه را به جان می‌‌خرد. امام خمینی، او را فقیهی عالی‌قدر می‌دانست و امید خود می‌شمرد. اما رژیم شاه که رفتار او را بر نمی‌‌تابد، کینه‌اش را به دل گرفته و ارتباطش را با مردم، از طریق زندان و تبعید و مانند این‌ها قطع می‌‌کند. آیت‌الله منتظری در این مقطع یک شخص نیست، بلکه نمادی است که انقلاب و فراست انقلابی را نمایندگی می‌‌کند. با پیروزی انقلاب و حجم گسترده‌ی نیاز‌ها و نارسایی‌‌ها در ابعاد و شئونات مختلف حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره، آیت‌الله منتظری سنگ صبور و پاسخگوی نیاز‌ها و مشکلات مردم می‌‌شود و در همین مسیر است که به عنوان منتقد وضعیت دوران شناخته می‌شود. در مرحله‌ی چهارم، روند قضایا به گونه‌ای شکل می‌‌گیرد که نهایتا جریان قدرت، آیت‌الله منتظری را با آن همه خدمات و سوابق درخشان و روشن، بر نمی‌‌تابد و ترور شخصیت ایشان به شکل همه‌جانبه آن هم با بهره‌گیری از امکانات نظام، سامان‌دهی می‌‌شود. روابط نزدیک و آشنایی بنده با آیت‌الله منتظری نیز در همین مقطع یعنی از سال ۶۸ رقم می‌‌خورد.


شما در طول سال‌های زیاد در فعالیت‌های سیاسی و مذهبی همراه آیت‌الله منتظری بودید. ایشان را چگونه شخصیتی دیدید؟


ایشان نظام هستی را نه فقط مخلوق باری‌تعالی، بلکه بارانداز ربوبیت حضرت حق می‌‌دانست، و اسلام را مکتب راهنمای عمل انسان در راستای تعالی و رشد در سایه‌سار ربوبیت حضرت حق. نکته‌ی سوم این‌که رهایی از نفس را مسئولیت جدّی انسان؛ و معماری شخصیت را وظیفهٔ ذاتی خود قلمداد می‌‌کرد. لذا از خود ـ یعنی حسینعلی منتظری ـ عبور کرد و به وادی عبودیت هستی‌بخش گام نهاد؛ آن هم با صلابت و حوصله‌مندی. برای توضیح بیشتر درباره‌ی دریافتم از شخصیت آیت‌الله منتظری، بجاست به پاره‌ای از آیات قرآن کریم در خصوص مکانیسم رشد و تعالی شخصیت توحیدی انسان‌‌ها تمسّک جویم. امید اینکه همگان توفیق تدبر و فهم و بررسی تفاسیر و آرای مفسّران بزرگ کتاب الهی را بیابیم. ۱ـ جزء سی‌ام، سورهٔ شمس آیه‌ ۹ می‌فرماید: «قد أفلح من زکّی‌ها». این، بیان ضرورت مسئولیت تزکیه و تهذیب و معماری شخصیت است. ۲ـ جزء ۲۴، سورهٔ فصلت آیه ۳۰: «الذین قالوا ربنا ‌الله ثمّ استقاموا...». ۳ـ جزء ۲۶ سورهٔ محمد آیه ۷: «یا أی‌ها الذین آمنوا إن تنصروا اللهَ ینصرکم و یثبت أقدامکم». ۴ـ جزء ۶، سورهٔ مائده آیه ۵۴: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم». ۵ـ جزء ۲۸، سورهٔ طلاق آیه۲: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا».

شخصیت عناصر مذهبی همچون آیت‌الله منتظری، بر پایهٔ این گونه آموزه‌های قرآنی شکل گرفته و در قالب به هم تنیده‌ای از جدّیت و تلاش‌های مؤمنانه به انضمام توفیقات الهی، ساخته شده است. یعنی شخصیت آن‌ها برآیند مجاهدت‌های فردی در راه خداوند و حمایت‌‌ها و یاری خداوند است. خداوند بنا به سنت‌های ربوبی‌اش انسان‌های سخت کوش را حمایت می‌‌کند و رشد می‌‌دهد. تلاشگر در امر یاری خداوند بعلاوه حمایت‌های خدا که اوج حمایت الهی ثبات بخش و پایداری عنایت کردن به آنهاست. در تحلیل و شناخت بزرگانی چون آیت الله منتظری، این فرآیند را باید نصب العین خود قرار دهیم. صداقت، پایداری، بینشی برای شناخت و جدا کردن حق از باطل، از الطاف ویژه الهی است که شامل حال مؤمنان تقوی پیشه و مجاهد و هزینه‌پرداز در راه خدا، و حامی مردم و مستضعفین و بندگان خدا می‌‌شود. از دیگر ویژگی‌های بسیار بارز آیت الله منتظری تواضع علمی بود؛ ایشان نه فقط نقدپذیر که خود نیز ناقد جدی اندیشه‌ها و کارنامه عملی خویش بود. ناگفته نماند که ما نیز از رهگذر نقد منصفانه حضرت آیت الله منتظری است که بیش از پیش به ابعاد علمی و عملی ایشان پی می‌بریم.


محبوبیت آیت‌الله منتظری نزد مردم به کدامیک از این ویژگی‌های بازمی گردد؟


در این باره چند نکته گفتنی است. نخست اینکه: رمز و راز محبوبیت آیت‌الله منتظری، عمدتاً در جوهر اعتقادی ایشان با محوریت کرامت ذاتی انسان بما هو انسان بود. بر پایه همین اعتقاد بود که دغدغه‌اش سرنوشت انسان‌‌ها بود و عملاً برای نجات و رهایی انسان‌‌ها از چنگال فقر و جهل و ظلم و ستم، وارد صحنه شد. نکتهٔ دوم، صداقت و راستی و راست قامتی ایشان در ساماندهی امور سرنوشت‌ساز انسان‌‌ها بود. نکته‌ی سوم اینکه محبوبیت شخصیت‌های اینچنینی در میان مردم، پشتوانهٔ فطری و خدایی دارد. لذا پایدار و نهادینه است. قهراً با تبلیغات و تلقینات و تهدیدات زدودنی نیست.

 

آیا خاطره‌ خاصی مدنظرتان هست که بخواهید با خوانندگان مطرح کنید؟


حضرت آیت‌الله منتظری در عرصهٔ انقلاب، حضور و نقشی منحصر به فرد داشت و به دلیل پشتوانهٔ علمی و فقهی مطرح در حوزه‌‌ها و توانمندی در امر پرورش شاگردان و جدیت در امر مبارزه، برای ساواک و رژیم شاه، خطرناک بود. ایشان با حضور همه‌جانبه‌اش در امر مبارزه با رژیم، آن هم به عنوان یک عالم وارسته، ملا و با سواد و تأمین کننده‌ی نیروهای مبارز به ویژه در بین فضلا و علماء، ساواک و رژیم را به چالش جدی کشانیده بود. لذا برای درهم شکستن این اسوهٔ مقاومت، تدابیری اندیشیده بودند. منجمله اینکه در مقطعی، قیمت نجات از زندان و رهایی از شکنجه و آزار و اذیت، به ویژه برای طلاب جوان مبارز، این بود ‌که زندانی در برابر بازجو، آیت‌الله منتظری را شلاق بزند و به ایشان توهین و هتاکی کند. ساواک تلاش می‌‌کرد با این ترفند، از نظر روحی و روانی آیت‌الله را به انفعال بکشاند. جالب اینکه آیت‌الله منتظری برای اینکه آن طلاب جوان از شکنجه مصونیت بیابند، با اصرار از زندانی می‌‌خواست که ایشان را بزند! که اتفاقاً خیلی از دوستان با حفظ حرمت ایشان، تحمّل شلاق را ترجیح می‌دادند؛ اما برخی که تحت فشار، اقدام به این کار کرده بودند، بعد از پیروزی انقلاب، جهت عذرخواهی خدمت ایشان رسیده بودند و با استقبال گرم و صمیمانهٔ ایشان مواجه شده بودند. ایمان، صداقت، شجاعت، هوشمندی عناصر شاخص شخصیتی ایشان بود: «عاش سعیداً و مات سعیداً». آیت الله منتظری در شرایطی ندای حق را لبیک گفت که شناخت نسل جوان از ایشان، تازه جوانه زده بود و جوانان کم‌کم داشتند با ایشان آشنا می‌شدند. «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیاً».


تحلیل شما از دلایل حصر آیت‌الله منتظری و عوارض آن چیست؟


حصر آیت‌الله منتظری در پی برخی سخنرانی‌های ایشان بود. ایشان دغدغهٔ سرنوشت مرجعیت شیعه را داشتند و ناصحانه و مشفقانه، تذکر دادند که نگذارید مرجعیت سبک شود و فرآیند انتخاب مرجع، حالت دستوری پیدا کند. متعاقب آن، لشکرکشی به بیت ایشان آغاز شد. سازماندهی نیرو‌ها و اهداف آن حمله، بر هیچ کس پوشیده نیست. البته به لطف خداوند و در پی اقدامات سنجیدهٔ برخی از دلسوزان متعهد انقلاب اعم از روحانیون و دیگران به ویژه آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی بود که آن لشکرکشی عقیم ماند و نهایتا فقط به محصور نمودن معظم له انجامید. دوران حصر پنج ساله، دوران مصیبت‌بار و لکه ننگی شد که با آب زمزم هم پاک نمی‌‌شود. صد‌ها نفر از اهل علم و فضل، از علم سرشار شیخ الطائفهٔ دوران محروم شدند. جامعه و مردم از داشتنِ کسی محروم شدند که با بیان و رفتارش مجتهد پرورش می‌‌داد. در دوران حصر آیت‌الله منتظری، مرحوم آیت‌الله عبایی خراسانی در ضمن سخنرانی در حسینیهٔ اعظم نجف‌آباد، اظهار کرد: «در نجف خدمت آیت‌الله سیستانی رسیدم. بحث آیت‌الله منتظری شد، ایشان فرمودند: تفاوت آیت‌الله منتظری با بنده و امثال من این ‌است که ما‌ها در جاده‌ی صاف و هموار حرکت می‌‌کنیم؛ اما ایشان جاده را هموار و صاف نموده و حرکت می‌‌کند». آقای عبایی در ادامه فرمودند که تاثیرات منفی این حصر به لحاظ علمی بر حوزه‌های علمیه در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد که ضایعه‌ای جبران ناپذیر خواهد بود. وقتی در سال ۸۰ در بند ۲۰۹ زندان اوین حدود شش ماه تحت بازجویی در سلول انفرادی به سر می‌‌بردم، بازجو که خودش را معاون وزارت اطلاعات معرفی می‌‌کرد، می‌گفت: «هر گونه تصمیم در خصوص مراجع، بر عهدهٔ من است. مثلاً حصر آیت‌الله منتظری». البته دلایل واستدلالش را بازگو کرد. به وی گفتم: «چنانچه خدای ناکرده ایشان در حصر دار فانی را وداع گوید، نظام با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد». گذشته از ماجرای حصر و چگونگی آن، رفع حصر هم داستانی غم‌انگیز دارد. فقط به این مطلب بسنده کنم که در اوّلین برخورد و زیارت ایشان پس از حصر، بغض امانم نمی‌‌داد و این بیت ناخودآگاه بر زبانم جاری شد که: «پر و بال ما شکستند و در قفس گشودند».


آیا نکته‌ای باقی مانده که بخواهید در پایان به آن اشاره کنید؟


پاسخ‌های بنده فهرست‌ وار و اجمالی بود و قهراً بسیاری از این مطالب، نیازمند تبیین و توضیح بیشتر است. امیدوارم همهٔ خوانندگان این مصاحبه، در مطالب بنده به دیدهٔ اغماض بنگرند و کاستی‌‌ها و نارسایی‌های آن را بزرگوارانه عفو فرمایند. 

محرومیت ایران از میزبانی‌ والیبال نوجوانان جهان/ میزبانی از ایران پس گرفته شد

Posted: 09 Nov 2014 05:18 AM PST

جرس: کمیته مسابقات فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون والیبال ایران، آرژانتین را به عنوان میزبان رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان معرفی کرد.



به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال ایران، در حالیکه چندی پیش در کنگره جهانی 2014 والیبال در ایتالیا میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به ایران داده شده بود، گابریل فان‌زایتن با ارسال نامه‌ای به محمدرضا داورزنی اعلام کرد آرژانتین به عنوان میزبان این رقابت‌ها (مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان) معرفی شده است.

 

هفته گذشته رسانه های انگلیسی از نامه کمیته بین المللی به کیومرث هاشمی نوشته بودند. نامه ای تهدید آمیز که در پی اجلاس فدراسیون جهانی والیبال تنظیم شده بود. جایی که رئیس فدراسیون جهانی در روز پایانی اجلاس در نطقی از فشار به فدراسیون و دولت ایران برای آزادی غنچه قوامی سخن می گوید. این رسانه های انگلیسی خبر داده بود که این اظهارات به 210 امضاء علیه ایران ختم شده است.

 

خبر محرومیت ایران را محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ایران هم تایید کرده و به خبرآنلاین گفته است: «آقایان از ما توضیحات خواستند و ما پاسخ مقامات قضایی ایران را کتبا اعلام کردیم. در اجلاس جهانی هم رئیس فدراسیون جهانی برگه ای از جیبش درآورد و گفت دختری در ایران بازداشت شده که می گویند بازداشتش به بازی والیبال ارتباط داشته، ما از دولت ایران و فدراسیون والیبال خواستیم این مسئله را پیگیری کنند و به این دختر کمک کنند.»


 

سه ساعت و نیم مذاکره ایران و آمریکا در مسقط/ ارزیابی ظریف از شرایط کنونی

Posted: 09 Nov 2014 04:51 AM PST

جرس: مذاکرات سه جانیه محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون که از صبح امروز در مسقط اغاز شده بود، پایان یافت.


 

 

این نشست بعد از ۳ ساعت و نیم، ساعت ۱۴:۳۰ به وقت عمان پایان یافته و قرار است نشست سه‌جانبه در نوبت عصر نیز از ساعت ۱۷ به وقت عمان (۱۶:۳۰ به وقت تهران) آغاز شود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در رآس تیم مذاکراه‌کننده هسته‌ای شب گذشته وارد عمان شد.

 

به گزارش مهر سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی‌نژاد، مرضیه افخم و دیگر کارشناسان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

ظریف در بدو ورد به مسقط در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به توافقی که در ژنو کردیم مهمترین موضوع حل نشده پذیرفتن این واقعیت ازسوی کشورهای غربی است که تحریم‌ها قسمتی از راه حل نیست بلکه قسمتی از مشکلی است که هیچوقت کمکی به حل موضوع نکرده است.

 

وی دومین مساله را حجم غنی‌سازی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برنامه صلح آمیز هسته‌ای داشته و بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی از منظر اعتقادی و دکترین دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد.

 

ظریف رسیدن به راه حل درپرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را امکان‌پذیر دانست و گفت: چنانچه طرف‌های غربی بتوانند اطمینان حاصل کنند که هدف ما صلح‌آمیز است و اغراض سیاسی نداشته باشند اکنون زمان خوبی است تا چارچوب توافق مشخص شود.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات نطنز، فردو و اراک از نظر فنی گفت: تمامی این مسایل به لحاظ فنی راه حل‌های خوبی دارد و آنچه که باعث شده تاکنون مورد توافق طرف مقابل قرار نگیرد بیشتر ملاحظات سیاسی بوده و امیدواریم با توجه به وجود همه روش‌های فنی به راه حل مناسبی دست یابیم.

 

ظریف صبح امروز و پیس از مذاکرات سه‌جانبه با بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز دیدار و گفتگو کرد. بن علوی در شروع نشست سه جانیه ظریف، کری و اشتون نیز حضور داشت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان قرار است فردا نیز مذاکرات با جان کری را با حضور کاترین اشتون به عنوان نماینده ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای ادامه دهد.

 

بر اساس برنامه قبلی نشست عمومی ایران و کشورهای ۱+۵ روز سه‌شنبه در مسقط برگزار خواهد شد.

 

۲۴ نوامبر یعنی کمتر از دو هفته دیگر زمان پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ است و قرار است دو طرف با پایان مذاکرات مسقط هفته آینده برای آخرین دور مذاکرات راهی وین شوند.

 

بسیاری از تحلیل گران مذاکرات برگزاری این دور از مذاکرات در عمان را در روند مذاکرات مثبت ارزیابی می‌کنند.

 

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز گذشته کشور عمان درگذشته نقش بسیار خوب و مثبتی را در مذاکرات هسته‌ای ایفا کرده است و ما از تلاش‌های گذشته عمان ممنون هستیم. فکر می کنیم که تلاش های مثبت با نیت خیر بوده است و اثرات خود را نیز داشته است که منجر به ادامه مذاکرات شده است.

 

عراقچی تصریح کرد: همه اعضای ۱+۵ و ما، این اعتقاد را داشتیم که یک حضور مجدد در عمان خیلی مفید خواهد بود و دعوت سلطان محترم عمان را همه کشورها با طیب خاطر اجابت کردند و ما دور دیگری از مذاکرات را در عمان خواهیم داشت؛ دوری که امیدوار هستیم که یک دور تعیین کننده باشد.

 

دلایل استعفای کامبیز نوروزی: بهانه‌جویان، سابقه‌‌ام در انتخابات ۸۸ را دست‌مایه قرار دادند

Posted: 09 Nov 2014 04:51 AM PST

جرس: کامبیز نوروزی، حقوقدان و مشاور حقوقی سابق رئیس سازمان سینمایی، که هفته‌ گذشته استعفا داده بود؛ دلایل استعفای خود را تلاش برای کاستن از موجبات افزایش تنگناهای غیرفرهنگی روی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اعلام کرد.

 

نوروزی در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به استعفای خود از سازمان سینمایی گفت: تعدادی از سایت‌های خبری وابسته به یک جریان اصولگرا و عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس، همکاری من به‌عنوان مشاور حقوقی با سازمان سینمایی را اسباب تخطئه‌ی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کرده بودند.

 

وی ادامه داد: مسائلی که آن‌ها مطرح می‌کردند صرفا به سابقه‌ی مختصری از من در انتخابات ۸۸ بازمی‌گشت که البته به اعتقاد بنده این سخنان و این ایراد‌ها ناروا و فاقد پایه حقوقی است اما ترجیح دادم که از حق شخصی‌ام گذشت کنم زیرا چیزی را که عیان است، چه حاجت به بیان است.

 

نوروزی تاکید کرد: درحال حاضر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تحت فشار و تنگناهای زیادی قرار گرفته‌اند که به برداشت من، اغلب آن‌ها وجهه‌ فرهنگی و توجیه حقوقی ندارند و بیشتر متأثر از سیاست‌اند. من در یک تصمیم شخصی ترجیح دادم با کناره‌گیری‌ام مانع از بیشتر شدن مجادله بین سازمان سینمایی و این جریان شوم.

 

وی ادامه داد: سال‌های زیادی در حوزه حقوق فرهنگی فعالیت‌های علمی و عملی خود را انجام داده‌ام. حالا هم چیز زیادی تغییر نکرده است و فقط ترجیح داده‌ام چنین خدماتی را مانند همه این سال‌ها به شکل‌های دیگری ادامه دهم و با استعفای خود اجازه ندهم که مجادله جدیدی بوجود بیاید و عده‌ای مشکلات جدیدتری را دربرابر سازمان سینمایی به بهانه حضور من بیافرینند.

 

نوروزی با اشاره به گفتگویی که درباره این استعفا با حجت‌الله ایوبی داشته؛ گفت: از زبان حافظ به ایوبی گفتم و نوشتم که «حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود/ با مدعی نزاع و محاکات چه حاجت است» و توضیح دادم که نمی‌خواهم که احتمالا بر موجبات و بهانه‌های سخت‌تر کردن کارسازمان و وزارتخانه در تنگنا‌ها و کشمکش‌های سیاسی چیزی بیافزایند.

 

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا اینگونه رفتارهای سازمان سینمایی و وزارت ارشاد درست است و آیا ارشاد دچار نوعی محافظه‌کاری نشده؛ گفت: من از طرف دولت یا دیگران نمی‌توانم حرف بزنم اما نگاه خودم این است که کناره‌گیری من و موافقت با آن را نمی‌توان به لسان اهل سیاست محافظه‌کاری یا عقب‌نشینی تلقی کرد بلکه با ملاحظه‌ی شرایط، تلاشی با حسن‌نیت کامل بود که ما با چشم‌پوشی و اعراض از یک حق شخصی برای حفظ آرامش در عرصه فرهنگ و سینما انجام دادیم. مهتر از این‌ها، مواردی دیگر وجود دارند که مربوط به حق و حقوق عمومی است. مانند آنچه به حوزه فعالیت‌های سینماگران و اکران فیلم‌ها و این قبیل امور مربوط است. باید دید در این حوزه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

 

حذف دوران “فرهاد دانشجو” از گزارش تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد

Posted: 09 Nov 2014 03:43 AM PST

جرس: معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انتشار گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در برخی رسانه‌ها گفت: برخلاف آنچه مجلس شورای اسلامی تصویب کرده در گزارش منتشر شده بخش مربوط به دوران مدیریتی فرهاد دانشجو حذف شده است و با توجه به انتشار این گزارش قبل از قرائت در صحن علنی مجلس، این گزارش سیاسی ارزیابی می‌شود و از اعتبار حقوقی آن می‌کاهد.




حجت‌الاسلام تیمورعلی‌عسگری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد علمی و آکادمی برآمده از تایید حضرت امام و نهاد علمی مردم‌بنیاد کشور است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است که با پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تایید حضرت امام همزمان با فتح خونین‌شهر تاسیس شد و تاکنون پنج میلیون فارغ‌التحصیل تحویل جامعه داده است و خدمات دکتر جاسبی در این 30 سال تحسین برانگیز بوده ضمن آنکه دیکته نانوشته غلط ندارد.

 

وی با بیان اینکه تحقیق و تفحص منصفانه بدون شائبه سیاسی موجب کیفی‌سازی دانشگاه می‌شود، گفت: تحقیق و تفحص با توجه به دیدگاه و نظرات کارشناسانه باعث ارتقاء علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود و این مساله برای دانشگاه مغتنم است.

 

وی با اشاره به زمان مطرح شدن بحث تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تحقیق و تفحص در مورخ 91/5/18 در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در تاریخ 91/8/16 در دستور کار مجلس قرار گرفت و به تصویب رسید. تحقیق و تفحص در دوران مدیریتی آقای فرهاد دانشجو به تصویب رسید و بنا شد تحقیق و تفحص درباره دوران مدیریتی فرهاد دانشجو و دکتر جاسبی انجام شود.

 

حجت‌الاسلام علی عسگری با اشاره به اینکه در تبصره آیین‌نامه 214 مجلس شورای اسلامی مهلت قانونی از تاریخ صدور ابلاغ اعضای هیات تحقیق و تفحص به رئیس مجلس شش ماهه است، گفت: در صورت ضرورت با درخواست هیات تحقیق و تفحص و تصویب هیات رئیسه مجلس شش ماه دیگر قابل تمدید خواهد بود.

 

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه دکتر میرزاده در تاریخ 92/7/1 به ریاست دانشگاه منصوب شدند، گفت: بعد از گذشت هفت روز از ریاست ایشان جلسه مشترکی با مسوولان دانشگاه و اعضای هیات تحقیق و تفحص انجام شد و اعضای هیات تاکید داشتند که این موضوع مربوط به دوران مدیریتی فرهاد دانشجو و دکتر جاسبی است و از دکتر میرزاده درخواست کردند تا در چارچوب قانون با آنها همکاری داشته باشد.

 

علی عسگری در ادامه افزود: دکتر میرزاده به شکل مکتوب به من دستور دادند که طبق مذاکرات و در چارچوب قانون همکاری انجام شود و مستندات خوبی نیز به اعضای هیات تحقیق و تفحص ارائه شد.

 

حذف دوران فرهاد دانشجو از گزارش/ صدور وثیقه 7 میلیاردی برای معاون مالی دانشجو


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه اخلاق حکم می‌کرد که گزارش تحقیق و تفحص منصفانه و بیطرفانه باشد، افزود: علی‌رغم مدارک ارائه شده اعضای محترم هیات تحقیق و تفحص بخش مربوط به دوران فرهاد دانشجو به طور کلی از گزارش حذف کردند و کلمه‌ای نه مثبت و نه منفی در این رابطه ذکر نکردند. این مساله وظیفه خطیر مجلس و نمایندگان را به چالش می‌کشد چراکه آنها تاکید داشتند که این گزارش مربوط به دوران آقای دانشجو نیز خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای معاون مالی آقای فرهاد دانشجو از سوی دادگاه هفت میلیارد تومان قرار وثیقه صادر شده و در حال محاکمه است، گفت: حداقل انتظار می‌رفت در این گزارش به تخلفات معاون مالی و اداری آقای فرهاد دانشجو اشاره می‌شد.

 

در گزارش هیچ اشاره‌ای به پاسخ‌های دکتر جاسبی نیز نشده است

حجت‌الاسلام علی عسگری با اشاره به اینکه در این گزارش هیچ اشاره‌ای به پاسخ‌های دکتر جاسبی نیز نشده است، گفت: ایشان مظلوم واقع شده چراکه پاسخ‌های ایشان را ما دریافت کرده‌ایم و آنها را ارائه داده‌ایم و پاسخ‌های ایشان چندین متمم داشته است اما متاسفانه اعضای هیات تحقیق و تفحص فقط به گزارش‌های اولیه بسنده کرده‌اند.

 

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه گزارش تحقیق و تفحص مجلس سیاسی ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: این مساله از اعتبار حقوقی این گزارش می‌کاهد و بهترین دلیل برای سیاسی بودن این است که قبل از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس گزارش در سایت‌ها و رسانه‌های خاص جریان اقتدارگرای سیاسی منتشر و فضاسازی رسانه‌ای انجام شده است.

 

حجت‌الاسلام علی عسگری با اشاره به اینکه روال قانونی این است که گزارش ابتدا در صحن علنی مجلس قرائت شود و سپس نمایندگان در رسانه‌ها مصاحبه کنند، گفت: آقای زارع امروز در مصاحبه با صداوسیما به این مساله پرداخته و جای تأسف دارد که اینگونه شتاب‌زده عمل می‌کند.

 

دو متن متفاوت با امضای رئیس کمیسیون به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است

 

وی با بیان اینکه دو متن متفاوت با امضای رئیس کمیسیون به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است، افزود: یک متن برای قرائت در صحن علنی و ارجاع به مراجع ذی‌صلاح همچون هیات امناء و شورای انقلاب فرهنگی ارائه شده و در متنی دیگر ارجاع آن به قوه قضاییه منظور نظر قرار گرفته است شده است.

 

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد با اشاره به تفاوت در دو متن که هر دو به امضا رئیس کمیسیون رسیده، جای سوال دارد، اظهار کرد: در متن گزارش نیز تناقضات آشکار و کلی‌گویی‌های بسیار وجود دارد و این مساله اعتبار حقوقی این گزارش را از نظر مستندات زیر سوال می‌برد.

 

وی در ادامه افزود: انتظار داشتیم اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس با حفظ نقاط مثبت و بررسی تخلفات و نقاط منفی در دوران مدیریتی دکتر جاسبی و فرهاد دانشجو در کنار هم و بی‌طرفانه این گزارش را تهیه می‌کردند اما لازم به ذکر است که دانشگاه آزاد تابع قانون است و هر چه مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنی تصمیم بگیرد در اجرای آن کوشش می کنیم .

 

نماینده سبزوار تشریح کرد؛ ماجرای پرونده وکیل ۳۲ میلیارد تومانی

Posted: 09 Nov 2014 03:43 AM PST

جرس: نماینده مردم سبزوار گفت: به غیر از وکیل معروف به 32 میلیارد تومانی اخیرا چهار - پنج متهم دیگر نیز به دلیل همدستی با وی دستگیر شده‌اند.




به گزارش ایسنا، محمدرضا محسنی ثانی در نطق میان دستور روز یکشنبه خود در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان جاروکش صحنه‌سرا و خدمتگزار امام رضا (ع) وظیفه دارم از آستان قدس ارباب و ولی نعمتم دفاع کنم و از وزیر و عده‌ای از مدیران وزارتخانه‌ای که برای تضییع حق آستان قدس رضوی وکیلی با حق‌الوکاله 32 میلیارد تومانی می‌گیرد تا آن وکیل که متهم به جرم و جعل حکم دادگاه است - که در این سطح بی‌سابقه است - سوءاستفاده کلان کند و از این رهگذر شرکت‌های خصوصی خاص که با اهداف خاصی راه‌اندازی شده‌اند، بهره‌مند شوند و نه تنها حقوق آستان قدس رضوی که پروژه‌های مهمی مانند خط ریلی شبکه راه‌آهن شمال به مشهد مقدس از این همه معطل بماند و تعهداتی را به شرکت‌های چینی داده شده و حیثیتی است مخدوش شود و در این راستا مصالح و منافع نظام و بیت‌المال فدای منافع اشخاص شود.

 

وی گفت: در دولت قبل در راستای سیاست‌های اجرای اصل 44 قانون اساسی و از طریق سازمان خصوصی‌سازی دولت مصوب کرد که سهم وزارت نیرو در شرکت مهاب قدس آستان قدس رضوی واگذار شود و سازمان خصوصی‌سازی قیمت حق‌السهم وزارت نیرو را مشخص و بر مبنای قیمت روزی که تعیین می‌شود به آستان قدس رضوی محاسبه و در قبال آن آستان قدس 15 درصد سهم دولت در فاینانس چینی را بپردازد و پروژه ریلی قطار شمال کشور به مشهد را اجرا کند.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمامی مراحل قانونی مصوبه دولت انجام شد و به تایید اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی هم رسید ولی متاسفانه در ابتدای دولت یازدهم به درخواست آقای وزیر مصوبه دولت قبل لغو شد و کارها متوقف می‌شود و آستان قدس شکایت می‌کند. در دادگاه پس از طی مراحل قانونی و بررسی‌های قانونی رای به نفع آستان قدس رضوی صادر می‌شود سپس آقای وزیر تقاضای اعمال ماده 18 می‌کند که در تاریخ 9 تیر 93 قرارداد معروف 32 میلیارد تومانی با وکیل به نام «م. ب» بسته می‌شود که در بند یک قرارداد باز هم اعمال ماده 18 و پرونده‌های حقوقی مرتبط با توافق طرفین ذکر می‌شود.

 

وی ادامه داد: اعمال ماده 18 که قبلا تقاضا از طرف آقای وزیر شده بود و دستور هم صادر شده بود و هیچ هزینه‌ای هم نداشت برای لغو حکم دادگاه چون نتوانستند در قاضی شریف دادگاه نفوذ کنند می‌آیند و سه صفحه استنادات جعلی را از طرف رییس دادگاه می‌نویسند و جعل می‌کنند و بدون اینکه دادگاه خبر داشته باشد به دادگاه تجدیدنظر اعلام می‌کنند که حکم صادره قبلی اشتباه بوده و درخواست نقض آن را می‌کنند و متاسفانه این حکم جعلی قلابی به تصویب و تایید و امضای مسئول وزارتخانه مربوطه هم می‌رسد و به خاطر آن تقاضای ماده 18 که قبلا توسط وزیر درخواست شده بود و صدور این حکم جعلی طبق قرارداد 14 میلیارد تومان به وکیل پرداخت می‌شود که الحمدالله با ورود بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی این جعل و کلاهبرداری مشخص و وکیل و 45 نفر از این مسئولان دست‌اندرکار در راستای این اتهام بازداشت و دستگیر می‌شوند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جای تاسف و تعجب است که آقای وزیر به جای آن‌که به خاطر امضای این قرارداد حق‌الوکاله که توسط پنج نفر از مدیران ارشد وزارتخانه‌اش و تایید و تصدیق و امضای و انشای حکم جعلی سه صفحه‌ای استعفا دهد و از پیشگاه ملت عذرخواهی کند از این سوءاستفاده‌ها و اقدامات مجرمانه دفاع می‌کند.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: این دولت که دولت تدبیر و امید است و حقیقتا مردم امید بسته‌اند به پاکی، پاکدستی، مبارزه با فساد و رانت‌خواری بتواند به دولتمردان بیاموزد اگر اشتباهی کردند و خطایی مرتکب شدند حداقل از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند.

 

وی تاکید کرد: همین جا اعلام کنم اگر این وزیر عذرخواهی نکند و مدیران خطاکارش را برکنار نکند سلب رای اعتماد نمایندگان را پیگیری می‌کنم و مدارک و اسنادی را که در اختیار دارم منتشر می‌کنم.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از رییس قوه قضاییه خواست تا با توجه به اهمیت این موضوع دستور ویژه‌ای را برای تسریع در رسیدگی صادر کند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رییس‌جمهور هم خواست دولت شایسته و خدوم خود را از این آلودگی‌ها که گاها ممکن است در هر بخشی اتفاق بیفتد، پاک کند.

 

سخنرانی مهندس عبدالعلی بازرگان در مورد ‘محرم و سكولاريسم’

Posted: 09 Nov 2014 02:44 AM PST

سخنرانی مهندس عبدالعلی بازرگان در موسسه ایمان

علی مطهری: به بهانه فتنه سال ۸۸ نیروهای خوب را حذف می‌کنیم

Posted: 09 Nov 2014 01:05 AM PST

جرس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ نگرانی از این که فضای دانشگاه‌ها به فضای دوران اصلاحات بازگردد، بی‌جاست چراکه نه تنها نقدها و حتی شعار دادن‌ها خطر تلقی نمی‌شود که بخواهد نظام را تهدید کند بلکه نشانه آزادی بیان و مایه مباهات و نقطه مثبت جمهوری اسلامی است.

 

علی مطهری در گفت و گو با خانه ملت درباره نحوه و رویه برخورد جریانی در مجلس با وزیر علوم سابق و وزرای علوم پیشنهادی دولت یازدهم گفت: ‌عده‌ای در مجلس نسبت به حوادث سال 88 حساسیت بیش از حد و ترس بی‌جایی از دانشگاه‌ها دارند که مبادا اغتشاشاتی شود در حالی که این نگرانی وجهی ندارد و برعکس، ‌همین حرفهایی که در طول چند ماه اخیر در مجلس در جریان استیضاح و رأی اعتماد وزرای علوم زده شد می‌تواند مولد برخی از حرکتها در دانشگاه‌ها باشد.

 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر اتفاقی در دانشگاه‌ها از نظر امنیتی بیفتد عامل آن رفتارهایی است که در چند ماه اخیر در مجلس در خصوص وزارت علوم صورت گرفت و هنوز ادامه دارد. این غیر از ظلمهایی است که به آقایان فرجی دانا و نیلی احمدآبادی در جریان استیضاح و رأی اعتماد شد. آقای فرجی دانا را که یک فرمانده دوره جنگ بوده و سردار علی فضلی می‌گوید افتخار من این بوده که در دوره‌ای از جنگ فرمانده من آقای فرجی دانا بوده، به صورت یک فرد سکولار و فتنه‌گر جلوه دادند.

 

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: همین طور آقای نیلی را به این دلیل که پس از هجوم برخی اراذل به دانشکده فنی دانشگاه تهران جزو امضاکنندگان نامه تظلم به مقام رهبری بوده، مجرم و فتنه‌گر نامیدند، در حالی که این یک نقطه مثبت برای ایشان بوده است.

 

مطهری افزود: آقای نیلی زمانی معاون فرماندهی نیروی هوایی سپاه بوده است. متأسفانه به بهانه فتنه سال 88 نیروهای خوب و حر را حذف می‌کنیم و میدان برای افراد فرصت‌طلب باز می‌شود.

 

مطهری تصریح کرد: ‌دولت هم برنامه‌ریزی جدی و دقیقی در دفاع از وزیر مورد استیضاح خود و نیز حمایت از فرد پیشنهادی برای وزارت علوم نداشت. در واقع گرایش سیاسی مجلس و سهل‌انگاری دولت در خصوص دفاع از وزارت علوم باعث بلاتکلیفی این وزارتخانه شده و این امر به دولت و مجلس و به کل کشور آسیب زده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ‌نگرانی از این که فضای دانشگاه‌ها به فضای دوران اصلاحات بازگردد، نگرانی بی‌جایی است. بیان نظرات و نقدها و حتی شعار دادن‌ها خطر تلقی نمی‌شود تا بخواهد نظام را تهدید کند بلکه نشانه آزادی بیان و مایه مباهات و نقطه مثبت جمهوری اسلامی است و نباید بی‌جهت نگران بود.

 

وی گفت: اولا دانشگاه‌ها آرام است و در دولت جدید از یک نشاط نسبی سیاسی و علمی برخوردار شده و ثانیا هر انتقاد و اعتراضی را نباید به معنی تلاش برای براندازی و مخالفت با نظام بدانیم.