جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کفالت دو میلیاردی برای مرتضوی؛ دستهای آلوده دادستان سابق

Posted: 25 Nov 2014 07:09 AM PST

نادر مرزبان
جرس: محکومیت دادستان پیشین تهران به انفصال دائم از شغل قضاوت و ۵ سال محرومیت از استخدام در مشاغل دولتی حاصل شکایتی است که خانواده قربانیان بازداشتگاه کهریزک علیه سعید مرتضوی مطرح کردند. 

گرچه کمتر کسی امید داشت که این شکایت به سرانجامی برسد اما حضور عبدالحسین روح الامینی در جمع شاکیان و پیگیری‌های او در به نتیجه رسیدن این پرونده موثر بود. عبدالحسین روح‌الامینی که فرزندش محسن را در سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه‌ کهریزک از دست داد ارتباط‌های نزدیکی با اصولگرایان دارد و از جمله چهره‌های معتمد نظام محسوب می‌شود. مرتضوی به تازگی بابت پرونده‌اش در سازمان تامین اجتماعی نیز با قرار کفالت ۲ میلیارد تومانی مواجه شده است.

دادستانی که تابع دستگاه قضایی نبود

پرونده مرتضوی در ارتباط با بازداشتگاه کهریزک از سال ۱۳۹۱ در جریان بود و دادستان سابق تهران علیرغم حکم دادگاه هیچ یک از اتهام‌های خود را نپذیرفته است. سعید مرتضوی حالا علاوه بر حکم پرونده کهریزک به دلیل تخلف‌های متعدد در سازمان تامین اجتماعی هم تحت پیگیر قضایی قرار دارد و وکیل یکی از شاکیان در این پرونده روز دوشنبه ( سوم آذرماه ) اعلام کرد که قرار کفالت ۲ میلیارد تومانی برای وی صادر شده است. مصطفی ترک همدانی، از وکلای شاکیان پرونده تخلفات تأمین اجتماعی، گفته که بخشی از اتهامات سعید مرتضوی «خیانت در امانت، اختلاف و تصرف غیرقانونی و اخلا‌ل‌گری در نظام اقتصادی کشور» بوده است.به گفته وی، بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت به منظور «جلوگیری از فرار متهم و دسترسی» به او این قرار تامین را در نظر گرفته است. با این حال سعید مرتضوی به خبرنگاران گفته که هنوز تصمیم نهایی درباره‌ی صدور قرار تأمین گرفته نشده و صدور آن به ارائه اسناد و مدارک از سوی او موکول شده است. شکل گیری این پرونده علیه مرتضوی درست یکسال پیش و زمانی انجام شد که سازمان تامین اجتماعی از سوی مجلس مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت و در جریان آن شماری از کارگران به اتهام «اختلاس و خیانت در امانت» از سعید مرتضوی شکایت کردند

 

حضور مرتضوی در مسند ریاست سازمان تامین اجتماعی از همان ابتدا هم مورد اعتراض قرار داشت. اعتراض نه فقط از سوی اصلاح‌طلبانی که او را به اعمال زور و سرکوب در زمان دادستانی تهران متهم می‌کردند بلکه حتی از سوی اصولگرایانی که معتقد بودند او در جریان سرکوبهای پس از انتخابات از حد خود فراتر رفته است. روایت‌های متعددی وجود دارد از این که او در مقام دادستانی تهران به جای آن که تابع ساختار کلی قوه قضاییه باشد و از رییس این قوه تبعیت کند به آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منصوب بود و استقلال عمل و اختیارهای فراقانونی داشت اما ماجرا بعد از سال ۱۳۸۸ تغییر کرد. او بیشتر به محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری وقت نزدیک شد و این ائتلاف زمانی صدای اصولگرایان را در آورد که در جریان استیضاح «عبدالرضا شیخ السلامی» وزیر کار و رفاه اجتماعی دولت دهم در مجلس شورای اسلامی فیلمی از مرتضوی و «فاضل لاریجانی» توسط احمدی‌نژاد پخش شد. در این فیلم فاضل لاریجانی برادر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در صدد گرفتن رانت‌های سیاسی از مرتضوی بود. فیلم پخش شده توسط احمدی‌نژاد این موضوع را برای اصولگرایان محرز کرد که مرتضوی چهره‌ قابل اعتمادی نیست و تبدیل به مهر‌ه‌ای در دست احمدی‌نژاد شده است. تنش‌های شدید میان اصولگرایان مجلس و احمدی‌نژاد سرانجام باعث شد که آنها در حذف و به حاشیه راندن مرتضوی از خود جدیت نشان دهند. صادق لاریجانی رییس دستگاه قضایی و از دیگر برادران لاریجانی هم بعد از این اتفاق برای حذف مرتضوی از ساختار قدرت تلاش خود را کرد. زمانی که دادگاه‌ او را بابت پرونده کهریزک مقصر شناخت بسیاری از تحلیلگران به این موضوع اشاره کردند که اقدام دستگاه قضایی در این زمینه بی ارتباط به اختلاف‌های لاریجانی و مرتضوی نبوده است. محکومیت او را البته نمی‌توان به یک انتقام‌گیری شخصی تقلیل داد و پافشاری و جدیت خانواده‌های قربانیان بازداشتگاه کهریزک در به ثمر رسیدن این پرونده موثر بوده است.


تنبیه یا تشویق؟

محکومیت مرتضوی به انفصال از شغل قضاوت برای کسانی که در طول سالهای گذشته با او سر و کار داشته‌اند به هیچ وجه راضی کننده نیست. او در دوران قضاوت و دادستانی تهران بسیاری از رسانه‌های اصلاح‌طلب را قربانی کرد و باعث زندان رفتن تعداد زیادی از روزنامه‌‌نگاران شد. در زمان بروز اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز او به عنوان دادستان تهران یکی از عوامل اصلی سرکوب‌ها بود. بر همین اساس منتقدان دستگاه‌ قضایی می‌گویند که محکومیت او به انفصال از شغل قضاوت به اندازه‌ای سبک و کم اهمیت است که بیشتر به تشویق شبیه است تا تنبیه. البته رای دادگاه درباره پرونده سازمان تامین اجتماعی هم حالا انتظار مرتضوی را می‌کشد اما روی هم رفته بعید است سعید مرتضوی که خود حکم بازداشت و زندان را برای بسیاری از منتقدان امضا کرده‌ با حکمی مشابه روبرو شود و پایش به زندان باز شود.  

موضع تندروهای آمریکایی به تمدید مذاکرات چیست؟

Posted: 25 Nov 2014 07:09 AM PST

حامیان اسرائیل و جنگ طلبان جمهوری خواه با دلگرم شدن از شکست آمریکا و پنج قدرت جهانی در رسیدن به یک توافق جامع با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، خواستار این شده‌اند که واشنگتن حتی در حالی که مذاکرات ادامه دارد، فشار اقتصادی به تهران را افزایش دهد و به کنگره برای بررسی هر گونه توافق نهایی حق وتو بدهد.  

سناتور‌ها جان مک کین، لیندسی گراهام و کلی ایات سه جمهوری خواه جنگ طلب در بیانیه‌ای که پس از تمدید توافق منتشر شد، گفتند: «ما از تحریم‌های اقتصادی که توسط کنگره تصویب و با امضای رئیس جمهور تبدیل به قانون شدند حمایت کرده‌ایم. علاوه بر این از تحریم‌های جامعهٔ بین المللی علیه ایران هم حمایت کرده‌ایم.»


این سه سناتور در ادامه می‌گویند «این تحریم‌ها تاثیری منفی بر اقتصاد ایران داشته‌اند و یکی از دلایل اصلی‌ای که ایرانی‌ها هم اکنون سر میز مذاکره نشسته‌اند، همین تحریم‌ها هستند. با این وجود ما معتقدیم که تمدید فعلی مذاکرات باید همراه با افزایش تحریم‌ها و به تصویب رسیدن هرگونه توافق نهایی توسط کنگره باشد. تمام اعضای کنگره باید این فرصت را داشته باشند تا بتوانند توافق نهایی را بازبینی کنند و دربارهٔ این تصمیم بزرگ سیاست خارجی رای بدهند.»


این بیانیه مورد تایید حداقل یکی از کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هم قرار گرفته است. سناتور مارکو روبیو در این رابطه می‌گوید: «نتیجهٔ این دور از مذاکرات نشان داد که مقامات ایران همچنان تمایلی به‌‌ رها کردن جاه طلبی‌های هسته‌ای خود ندارند. این مسئله در ماه‌های آینده تغییر نخواهد کرد مگر اینکه ما به مسیر فشاری که منجر به بازگرداندن ایران به میز مذاکره شد، ادامه دهیم.»
درحالی که دموکرات‌های ارشد از عدم دستیابی به توافق نهایی ناامید شده‌اند، اما از تصمیم تمدید توافق ژنو به مدت هفت ماه دفاع کردند. در بازتاب سخنان جان کری در هفتهٔ گذشته که هشت دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خودش داشته است، سناتور دایان فاینستاین (دموکرات از کالیفرنیا) رئیس کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا می‌گوید: «ایران به تعهداتش براساس توافق نامه موقت عمل کرده است و نه تنها برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده بلکه معکوس شده است. امروز ایران در مقایسه با زمان شروع مذاکرات، از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور‌تر شده است.»


سناتور فاینستاین در ادامه می‌گوید: «من به همکارانم توصیه می‌کنم صبر بیشتری داشته باشند و پیشرفت‌های به دست آمده تا الان را به دقت بررسی کنند و زمان و فضای مورد نیاز مذاکره کنندگان آمریکا برای رسیدن به موفقیت را فراهم کنند. فروپاشی مذاکرات برخلاف منافع ایالت متحده است و موجب بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌شود.»


با وجود اینکه تا ماه‌های آینده باید صبر کرد و منتظر نتایج مذاکرات بود اما جمهوری خواهان که بدون شک به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، نه کرسی جدید در سنا به دست آورده‌اند و از ماه ژانویه کنترل هر دو مجلس کنگرهٔ جدید را در دست خواهند داشت. اگر کنگره لایحهٔ تحریم‌های جدید را که مورد حمایت مک کین و روبیو و دیگر جنگ طلبان است، تصویب کند، باراک اوباما می‌تواند آن را وتو کند. البته برای حفظ این حق وتو، اوباما مجبور به حفظ حداقل دو سوم حدود ۴۰ سناتور دموکرات در حمایت از مواضع خودش است.


با این وجود، سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) رئیس فعلی کمیته روابط خارجی که ژانویه سمت خود را به جمهوری خواهان می‌دهد، روز دوشنبه اعلام کرد که «تلاش‌های دولت موفق نبوده است» و پیشنهاد کرد که در مدت زمان پیش رو «رویکرد دوگانهٔ دیپلماسی و فشار» عملی شود. آیپک هم روز دوشنبه اعلام کرد، «تحریم‌های فراحزبی جدیدی باید علیه ایران تصویب شود، تا تهران متوجه شود در صورتی که به طور کامل برنامهٔ تسلیحات هسته ای‌اش را‌‌ رها نکند، با فشارهای بیشتری روبه رو خواهد شد.»


گروه تندرو و نئو محافظه کار کمیته اضطراری برای اسرائیل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنگره نه تنها باید تحریم‌های جدید را تصویب کند، بلکه باید قدرت رئیس جمهور برای چشم پوشی از تحریم‌ها را هم لغو کند. این گروه که کمک زیادی به کاندیداهای جمهوری خواه در انتخابات سنا نمود در بیانیه‌اش گفته است: «نمی‌توان هفت ماه صبر کرد و منتظر شکستی دیگر یا توافقی بد شد. کنگره در حال حاضر باید تحریم‌ها و خطوط قرمز ایالات متحده مبنی بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مجدداً احیا کند.»


سناتور باب کورکر (جمهوری خواه تنسی) که به احتمال زیاد رئیس آیندهٔ کمیته روابط خارجی سنا خواهد بود با صدور بیانیه‌ای محتاط آمیز روز دوشنبه گفت که حاضر به دادن زمان بیشتر به دولت است. او گفته است تحریم‌های جدید می‌تواند منجر به شکست مذاکرات شود. اکثریت کار‌شناسان مسائل ایران معتقدند که هرگونه تحریم جدید مذاکرات را نابود خواهد کرد و موجب شکست گروه ۵+۱ و رژیم تحریم‌های بین المللی علیه ایران را تضعیف می‌کند. همچنین منجر به تقویت موضع تندرو‌ها در تهران که مخالف توافق و موافق تسریع برنامه هسته‌ای هستند، می‌شود. 

منبع: دیپلماسی ایرانی 

منبع اصلی: اینترپرس سرویس

مترجم: حسین هوشمند

 

مصطفی تاجزاده به مرخصی درمانی آمد

Posted: 25 Nov 2014 05:47 AM PST

جرس: سید مصطفی تاجزاده پس از مدت ها حبس به صورت انفرادی، برای درمان به مرخصی آمد.

 

 

به گزارش کلمه، تاجزاده که از مشکلات جسمی متعددی رنج می برد و با این حال چهار سال گذشته را به طور مداوم روزه دار بوده، برای مدت سه روز به مرخصی آمده است.

 

این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که باید اردیبهشت امسال از زندان آزاد می شد، در پی پرونده سازی های مکرر سپاه که یکی از آنها به صدور حکم یک سال حبس به اتهام نقد رهبری و شکایت از سردار مشفق منتهی شد، همچنان در زندان مانده است.

 

او از مدت ها قبل به صورت انفرادی در حبس است.

 

رهبری: دشمن در قضیه هسته‌ای نخواهد توانست جمهوری اسلامی را به زانو درآورد

Posted: 25 Nov 2014 05:29 AM PST

جرس: رهبر جمهوری اسلامی در دیدار شرکت کنندگان کنگره جهانی «جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» گفت: در مسئله هسته ای، آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند و همه تلاششان را کردند که جمهوری اسلامی را به زانو دربیاورند اما نتوانستند و نخواهند توانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری، آقای خامنه ای صبح امروز (سه شنبه) در دیدار علما، اندیشمندان و میهمانان شرکت کننده در «کنگره جهانی جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی»، احیای "جریان تکفیری در سال های اخیر را مشکل تحمیلی و دست ساز استکبار برای دنیای اسلام" دانست.

وی با اشاره به اقدامات "جریان خبیث تکفیری در جهت اهداف امریکا و دولت های استعماری و اسرائیل بویژه تلاش برای به فراموشی سپرده شدن مسئله اصلی فلسطین و مسجدالاقصی"، اظهار کرد: ایجاد یک نهضت علمی، منطقی و فراگیر برای ریشه کن کردن جریان تکفیری، روشنگری نسبت به نقش سیاستهای استکباری در احیای این جریان و اهتمام جدی و مطالبه عمومی در خصوص قضیه فلسطین به عنوان مسئله اصلی دنیای اسلام از مهمترین و اولویت دار ترین وظایف علمای جهان اسلام در شرایط کنونی است.

رهبری در ابتدای سخنان خود با قدردانی از آیات مکارم شیرازی و سبحانی و دیگر علما و فضلای قم که "اهتمام جدی برای برگزاری این کنگره و شکل دهی یک جریان علمی فراگیر در میان علمای جهان اسلام درخصوص مقابله با جریان تکفیری داشتند"، گفت: در بررسی این جریان خطرناک باید به این نکته توجه شود که موضوع اصلی، مقابله همه جانبه با جریان احیا شده تکفیری است که فراتر از گروه موسوم به داعش است و در واقع داعش یکی از فروع این شجره خبیثه است.

آقای خامنه ای افزود: جریان تکفیر و حکومت های پشتیبان آن کاملاً در جهت اهداف استکباری یعنی امریکا و دولت های استعماری اروپایی و رژیم صهیونیستی حرکت می کنند و با ظاهری اسلامی، عملاً درخدمت آنها هستند.

 

رهبر جمهوری اسلامی "منحرف کردن حرکت بیداری اسلامی را به عنوان اولین شاهد" دانست و ابراز کرد: بیداری اسلامی حرکتی ضد امریکایی، ضد استبداد و ضد دست نشاندگان امریکا بود اما جریان تکفیر این حرکت عظیم ضد استکباری را به جنگ خانگی و برادرکشی میان مسلمانان تبدیل کرد.


آقای خامنه ای افزود: خط مقدم مبارزه مسلمانان در این منطقه، فلسطین اشغالی بود اما جریان تکفیر این خط مقدم را تغییر داد و به داخل خیابان ها و شهرهای عراق، سوریه، پاکستان و لیبی کشاند و این، یکی از جنایت های فراموش نشدنی جریان تکفیر است.


وی منحرف کردن حرکت بیداری اسلامی را، "خدمت به امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و سرویس های جاسوسی آنها" دانست و گفت: شاهد دیگر برای نشان دادن حرکت این جریان در جهت اهداف استکباری این است که پشتیبانان جریان تکفیر، در مقابل رژیم صهیونیستی یک اخم هم نمی کنند و حتی با این رژیم برای مقابله با مسلمانان همکاری می کنند ولی برای ضربه زدن به کشورها و ملت های اسلامی، حضور فعال دارند.

آقای خامنه ای افزود: یکی دیگر از اقدامات بسیار خبیثانه جریان تکفیر مخدوش کردن چهره اسلام رحمت و تعقل و منطق، با نشان دادن تصاویر جنایاتی همچون زیر شمشیر نشاندن انسان های بی گناه و یا درآوردن قلب یک مسلمان و به دندان گرفتن آن در مقابل دوربین و به نام اسلام است.

وی یکی دیگر از "شواهد خدمت جریان تکفیر به منافع استکبار" را تنها گذاشتن محور مقاومت در جنگ 50 روزه غزه دانست و اظهار کرد: یک شاهد دیگر، منحرف کردن شور و حماسه ای بود که بر اثر بیداری اسلامی در جوانان مسلمان بوجود آمد که متاسفانه از آن برای کشتار مسلمانان بی گناه دیگر استفاده شد.

رهبری همچنین اظهار نظر کرد: امریکایی ها با وجود این اقدامات ، در ظاهر مدعی تشکیل ائتلاف ضدداعش هستند که یک دروغ محض است زیرا هدف اصلی این ائتلاف زنده نگه داشتن فتنه جنگ و درگیری میان مسلمانان است که البته به اهداف خود نخواهند رسید.

آقای خامنه ای سپس به وظایف بزرگ علمای جهان اسلام در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: یکی از این وظایف ایجاد نهضتی علمی و منطقی و فراگیر از جانب علمای مذاهب اسلامی برای ریشه کن کردن جریان تکفیر است.

وی گفت: این جریان با شعار دروغین سلف صالح وارد شده است و باید با زبان دین، علم و منطق، بیزاری سلف صالح را از این اقدامات نشان داد.

رهبر جمهوری اسلامی ابراز کرد: باید با این نهضت علمی و منطقی، جوانان بیگناهی را که گرفتار این جریان خبیث شده اند، نجات داد و این وظیفه به عهده علما است.

آقای خامنه ای ادامه داد: سومین وظیفه مهم علما، اهتمام جدی به قضیه فلسطین و مسجدالاقصی و جلوگیری از مورد غفلت واقع شدن این موضوع اصلی دنیای اسلام است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر کابینه اسرائیل درباره فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی بدنبال تصرف قدس و مسجدالاقصی و تضعیف هرچه بیشتر فلسطینی ها است. همه ملتهای اسلامی و همچنین علما باید از دولت های خود مسئله فلسطین را مطالبه و پیگیری کنند. ما خداوند را شاکریم که در جمهوری اسلامی ایران، دولت و ملت در قضیه حمایت از فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی، هم زبان هستند و در 35 سال گذشته از مسیری که امام ترسیم کرده، منحرف نشده اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به لطف و فضل الهی اسیر محدودیت ها و اختلاف های مذهبی نشده است و همان گونه که به حزب الله شیعه در لبنان کمک می کند، به حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروههای اهل سنت در فلسطین نیز کمک می کند و به این کمک ها ادامه خواهد داد.

آٔقای خامنه‌ای تقویت برادران فلسطینی در غزه را یک نمونه از کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین برشمرد و تاکید کرد: همان گونه که قبلاً هم اعلام شد، کرانه باختری باید مسلح و آماده دفاع شود، و این کار قطعاً انجام خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی قدرت و وضعیت "دشمنان دنیای اسلام" را "به مراتب ضعیف تر" از دوران های گذشته ارزیابی کرد گفت: رژیم صهیونیستی نیز نسبت به گذشته به شدت ضعیف شده است. این رژیم، همان رژیمی است که سال های قبل شعار از نیل تا فرات سر می داد اما اکنون در جنگ 50 روزه غزه همه توان خود را به کار گرفت ولی نتوانست تونل های زیرزمینی حماس و جهاد اسلامی را نابود کند.

آقای خامنه ای، آنچه "مشکلات و ناکامی های دشمنان اسلام در منطقه بویژه در عراق، سوریه و لبنان" خواند را نیز برشمرد و گفت: یک نمونه دیگر از ضعف دشمن، قضیه هسته ای ایران است. امریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

 


 

لوریس چکناواریان: اینقدر به ما نگویید اقلیت

Posted: 25 Nov 2014 04:37 AM PST

آیین بزرگداشت موسسیان برگزار شد
جرس: لوریس چکناواریان در آیین بزرگداشت «گورگن موسسیان» گفت: اینقدر از کلمه‌ی «اقلیت» استفاده نکنید و به ما نگویید شما اقلیت هستید؛ در ایران اقلیت وجود ندارد.

 

به گزارش ایسنا، این آهنگساز و رهبر ارکستر که در آیین بزرگداشت موسسیان - رهبر سابق گروه کر ارکستر سمفونیک تهران - سخن می‌گفت، از این‌که همه از موزیسین‌های ارامنه به‌عنوان اقلیت یاد می‌کنند، آزرده شد و اعلام کرد: ارامنه، گناه نکرده‌اند که در زمان فتحعلی‌شاه قاجار، منطقه‌ی ارمنستان از ایران جدا شد. ارامنه اقلیت نیستند، آن‌ها فقط به مملکت خودشان بازگشته‌اند. ما همه ایرانی هستیم و برای ایران زحمت کشیده‌ایم.

 

دفتر موسیقی از کُر حمایت کند

 

چکناواریان در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: لازم است از چند رهبر کُر یاد کنیم که زحمت زیادی در این راستا کشیده‌اند؛ مثل «اِولین باغچه‌بان» که خدمت زیادی به این عرصه کرد. همچنین «روبرت گریگوریان» که با جان و دل خدمت کرد.

 

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: وقتی یک درخت، میوه می‌دهد هسته‌های آن میوه‌ها، درخت‌های دیگری را به‌وجود می‌آورند. خوشحالم که در قبال «موسسیان» رهبرانی برجسته مانند «رازمیک اوهانیان» و «علیرضا شفقی‌نژاد» فعالیت می‌کنند؛ این دو نفر گنج کُر این مملکت هستند و معاونت هنری باید از آن‌ها استفاده کند.

 

وی افزود: این وظیفه‌ی دفتر موسیقی است که از کُر حفاظت و حمایت کند. اگر دفتر موسیقی کُر خوبی نداشته باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. به هر قیمتی که شده باید گروه‌های کُر را حفظ کنیم.

 

او همچنین خطاب به پیروز ارجمند - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد - نیز گفت: از این ثروتی که به شما به ارث رسیده است، خوب نگهداری کنید.

 

به گزارش ایسنا، آیین بزرگداشت گورگن موسسیان، رهبر فقید کُر ارکستر سمفونیک تهران، صبح امروز (سه‌شنبه، چهارم آذرماه) در تالار رودکی برگزار شد.

 

داود گنجه‌ای - عضو هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی - نیز در این مراسم، گفت: چند روز پیش که از برگزاری چنین مراسمی صحبت شد، با خودم گفتم بعضی هنرمندان چقدر مظلوم هستند و با این‌که زحمت زیادی کشیده‌اند، آن‌طور که باید از آن‌ها قدردانی نمی‌شود. در حالی که برخی دیگر از هنرمندان، زحمت کمی می‌کشند و همیشه مورد تقدیرند.

 

این موسیقی‌دان و پیشکسوت حوزه‌ی موسیقی که به خوش‌اخلاقی در بین اهالی موسیقی شهره است، بار دیگر به نصیحت هنرمندان پرداخت و اظهار کرد: ما باید با همدیگر مهربان باشیم و همدیگر را آزار ندهیم. فکر می‌کنم 90 درصد هنرمندان از من راضی هستند، زیرا حسود نیستم و کسی را اذیت نمی‌کنم.

 

گنجه‌ای در پایان، با بیان این‌که کُر پایه و اساس موسیقی غرب است، افزود: برای زنده‌یاد موسسیان علو درجات را از خداوند طلب می‌کنم.

 

اگر موسسیان ایران بود، دق می‌کرد

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز در این مراسم حضور داشت و در سخنانی اظهار کرد: پاییز امسال غم‌انگیز بود، زیرا بسیاری از هنرمندان‌مان را از ما گرفت.

 

پیروز ارجمند با بیان این‌که هنرمندانی مانند «داود گنجه‌ای» تاریخ شفاهی موسیقی این کشورند، گفت: ای کاش آقای گنجه‌ای تاریخ موسیقی ما را مکتوب می‌کرد. تاریخ موسیقی کشور باید ثبت شود که جوانان بدانند این شرایط راحت به‌دست نیامده است.

 

او ادامه داد: وقتی با دانشجویانم صحبت می‌کنم، همیشه به آن‌ها یادآور می‌شوم که فکر نکنید این شرایط راحت ایجاد شده است. روزگاری ما باید برای حمل ساز در سطح شهر به‌صورت ساعتی مجوز می‌گرفتیم. این شرایط نتیجه‌ی همت و تلاش افرادی است که باید نام‌شان در تاریخ ثبت شود.

 

وی با اشاره به این‌که در مقاله‌ای درباره‌ی موضوع نقش اقلیت‌ها در موسیقی کار کرده است، افزود: اقلیت‌ها و بویژه مسیحیان، نقش موثری در این حوزه داشته و در زمینه‌ی موسیقی علمی ایران، زحمت زیادی کشیده‌اند. موسسیان نیز یکی از همین افراد بود که کُر تالار وحدت را شکل داد.

 

ارجمند با بیان این‌که در زمان دانشجویی‌ام مصاحبه‌ای با این هنرمند داشتم، گفت: ایشان دغدغه‌های زیادی داشت، مثلا این‌که نمی‌توانست در آثارش سلو داشته باشد، زیرا احساس می‌کرد، رنگی را از دست داده است. او به تعالی فکر می‌کرد و زحمت زیادی در ترجمه‌ی متون به زبان فارسی کشید.

 

مدیرکل دفتر موسیقی تصریح کرد: موسسیان شانس آورد که در ایران نبود و اتفاقاتی را که برای گروه کُر و ارکسترهای ایران افتاد، ندید. شاید اگر آن زمان در ایران بود، دق می‌کرد؛ اما خوشبختانه در دوره‌ی جدید، اتفاقات خوبی افتاده است و کُر برای اولین‌بار علاوه بر رهبر ثابت، رهبر مهمان نیز خواهد داشت.

 

او در همین راستا تأکید کرد: گروه کُر ارکستر سمفونیک تا سه‌ماه دیگر، میزبان آقای «تیچ» خواهد بود که یکی از رهبران باتجربه است تا بتوانیم در زمینه‌ی آموزش، فعالیت‌هایی انجام دهیم. ما درصدد تشکیل انجمن ملی کُر ایران هستیم.

 

شهلا میلانی نیز که یکی از خوانندگان قدیمی و از شاگردان موسسیان بوده است، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی اظهار کرد:‌ نمی‌دانم چرا بعد از این‌که خبر مرگ او را شنیدم، قلبم گریست. او به‌درستی هنرمند بود و هنر خود را در سبد اخلاص گذاشته بود.

 

او ادامه داد: همیشه بعد از فوت یک هنرمند، به ارزش‌های او پی می‌بریم، البته گورگن موسسیان به‌راستی از میان ما نرفته است. او دوستداران زیادی خواهد داشت که یاد او را در قلب‌شان زنده نگه داشته‌اند. من بر روان پاک استاد گران‌قدرم درود می‌فرستم.

 

چرا موسسیان از ایران رفت؟

 

در بخش دیگری از این مراسم، وارطان ساهاکیان، از پیشکسوتان عرصه‌ی موسیقی اظهار کرد: آشنایی من با موسسیان به حدود 28 سال قبل برمی‌گردد؛ همیشه وقتی او را می‌دیدم به توانایی‌هایش غبطه می‌خوردم. او در کُر دانشگاه تهران، کُر دانشگاه هنر، کُر سوان و کُر ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کرد و بسیار پرمشغله بود؛ اما آنقدر توانمند بود که بسیاری از آثار را در ذهنش حفظ بود و هرگز فراموش نمی‌کرد.

 

او ادامه داد: خیلی‌ها می‌گویند که چرا موسسیان از ایران رفت و به آمریکا مهاجرت کرد؛ او برای اولین‌بار که مدت کوتاهی به آمریکا رفت و به ایران بازگشت، متوجه شد که بیمه‌اش را قطع کرده‌اند و هرچه تلاش کرد، بیمه‌اش درست نشد. با این حال، یک سوییت کوچک در خیابان ویلا به او دادند. موسسیان مجبور شد بار دیگر به آمریکا برود و وقتی پس از مدتی بازگشت، دید آن خانه کوچک هم دیگر نیست. او با خودش فکر کرد که اگر برای همیشه به آمریکا برود، می‌تواند در گروه کُر یک کلیسا فعالیت داشته باشد. حتی بعضی‌ها می‌گویند، او اخلاق سرد و خشکی داشت، دلیلش این بود که تلخی‌های زندگی موسسیان را به این روز انداخت. او از زندگی روی خوش ندید و حتی وقتی به آمریکا رفت، باز هم ناراحت بود.

 

ساهاکیان اضافه کرد: وقتی به آمریکا می‌رفت، به من گفت، وارطان اگر در ایران می‌مردم، احتمال داشت که در تالار وحدت برایم برنامه‌ی یادبود برگزار کنند، اما اگر در آمریکا بمیرم، غریب خواهم بود. امروز خوشحالم با این‌که موسسیان در آمریکا فوت کرده است، چنین مراسمی را برایش گرفته‌اند تا او به رویایش برسد.

 

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر حمید عسگری - رهبر کُر ارکستر سمفونیک تهران - پیام تسلیت خود را خواند.

 

سپس نسرین ناصحی که یکی از خوانندگان قدیمی در عرصه‌ی کُر است، گفت: موسسیان هنرمند ارزشمند و اندیشمندی بود که همواره جایگاه آواز کلاسیک را رفیع و بلند می‌دانست و در راستای ارتقای سطح موسیقی کشور کوشید.

 

وی افزود: او تمام نقاط ضعف و توانایی تک‌تک افراد را به‌خوبی می‌دانست و ساعت‌ها برای شنیدن یک صدای مناسب و ژوست، تمرین را رها نمی‌کرد.

 

به گزارش ایسنا، اجرای قطعاتی توسط گروه کُر «علیرضا شفقی‌نژاد» و گروه کُر «رازمیک اوهانیان» بخش دیگری از این برنامه بود که البته اوهانیان پیش از اجرایش، متنی را به‌عنوان تسلیت خواند و موسسیان را چهره‌ی ماندگار فرهنگ و هنر این سرزمین دانست.

 

گورگن موسسیان، رهبر سابق گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، شامگاه 17 آبان‌ماه به‌دلیل نارسایی کبد در آمریکا درگذشت.

 

 

محسن غرویان: تفکر انجمن “حجتیه” زنده و فعال است

Posted: 25 Nov 2014 04:37 AM PST

جرس: محسن غرویان درباره فعالیت تفکر حجتیه می‌گوید: تفکر انجمن حجتیه تفکری است که در بسیاری از گروه های مختلف دیده می‌شود ولو اینکه به نام انجمن حجتیه نباشد. در حقیقت نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی اجتماعی نگاه آنها به انقلاب و نظام نگاه مشترک است. گروه‌های دیگری هم ممکن است باشند با عناوین و نام‌های دیگری ولی همان تفکر را داشته باشند. منظور از فعالیت این است و این وجود دارد.



بار دیگر خبر از فعالیت‌های پشت پرده منتشر شده است. این بار اما موضوع بر سر انجمن حجتیه است. انجمنی که در سال 62 و بعد از انتقاد امام خمینی (ره) به آن با دستور محمود حلبی رییس آن منحل اعلام شد. روز گذشته روزنامه جمهوری اسلامی در ستون "جهت اطلاع" خود از فعالیت این انجمن در شهرستان‌ها و با شرایط خاص خبر داده است.

 

به گزارش آفتاب، "دور جديد تحركات انجمن حجتيه در شهرهاي مختلف آغاز شده است. براساس بخشنامه‌هاي رهبران اين انجمن به زيرمجموعه خود، پيروان اين انجمن در شهرهاي مختلف بايد مواردي را رعايت كنند تا بتوانند بدون برخورد با مانع به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند. اول آنكه ملاحظات حفاظتي را با استفاده از كدهاي ايمني ويژه هر شهر به هنگام رفت و آمد رعايت نمايند. دوم آنكه در جلسات خود با نصب عكس‌هائي از امام خميني و آيت‌الله خامنه‌اي، حساسيت‌ها نسبت به خود را كاهش دهند. و سوم آنكه با طبقه‌بندي اطلاعات ماهيت واقعي انجمن حجتيه مخفي نگهداشته شود. انجمن حجتيه در دوران رژيم پهلوي زير پوشش مبارزه با بهائيت و ترويج مهدويت، با سياست‌هاي آن رژيم همراهي مي‌كرد و به ترويج اسلام منهاي سياست مي‌پرداخت و پرهيز از هرگونه تعرض به شاه، آمريكا و اسرائيل بخشي از منشور اين انجمن بود."

 

با وجود انحلال این انجمن در سال‌های دور اما گویا تفکر وابسته به این انجمن همچنان فعال است.در همین زمینه خبرنگار «آفتاب» گفت‌وگویی با محسن غرویان انجام داده است. محسن غرویان از مدرسان حوزه علمیه مطرح می‌کند که این تفکر همچنان باقی و درحال فعالیت است.

این گروه امکان فعالیت دارند؟

 

اگر منظور شما از امکان فعالیت این است که آن تفکر و نگاه همچنان باقی است و افرادی علاقه به آن تفکر و نگاه انجمن حجتیه دارند؛ بله. در حال حاضر هم در حد جذب افراد، جلسه گذاشتن، مقاله و سخنرانی این امکان وجود دارد و واقع هم می شود. تفکر انجمن حجتیه تفکری است که در بسیاری از گروه های مختلف دیده می شود ولو اینکه به نام انجمن حجتیه نباشد. در حقیقت نوع نگاه آنها به مسائل سیاسی اجتماعی نگاه آنها به انقلاب و نظام نگاه مشترک است. گروه های دیگری هم ممکن است باشند با عناوین و نام های دیگری ولی همان تفکر را داشته باشند. منظور از فعالیت این است و این وجود دارد.

 

این انجمن در چه شرایط و سازوکاری شروع به فعالیت می‌کنند؟ آیا چارچوب خاصی را می‌طلبد؟

 

نه، به نظر من در هر شرایطی این انجمن فعالیت‌هایی می‌کنند و جلساتی دارند. مثلا به شکل دعا؛ دعای ندبه دعای کمیل. این بحث‌ها را می کنند. اما ریز فعالیت‌ها یکسان نیست. البته ساختار تشکیلات انجمن حجتیه در همان اوایل پیروزی انقلاب که امام فرمودند این تفکر، تفکر غلطی است؛ خود مرحوم شیخ محمود حلبی که رییس انجمن حجتیه بود رسما اعلام کرد که ما دیگر تشکیلاتی به نام انجمن حجتیه نداریم.

 

انجمن حجتیه هم ابتدا تشکیلاتی بود فعال در سراسر کشور برای مبارزه با بهاییت، مبارزه با تفکر بهایی و بابی‌گری. بیشتر انجمن مربوط به امام زمان بود و انجمن حجتیه‌ای‌ها را به نام انجمن امام زمانی‌ها می‌شناختند. پس از صحبت‌های امام (ره) شیخ محمود حلبی رسما اعلام کرد که دیگر چنین تشکیلات و انجمنی نداریم. ولی تفکر آنها همچنان در عده‌ای باقی است و عمده آن هم مسئله جدایی دیانت از سیاست است.

 

پس این سازوکارها هیچ ربطی به دولت خاص یا شرایط فرهنگی اجتماعی ندارد که گفته شود در یک دولت خاص ممکن است فعال شوند و در دولت بعد دیگر فعال نباشند یا در این شرایط فرهنگی اجتماعی فعال شوند و با تغییر شرایط از فعالیت باز بمانند؟

 

به هر حال دولت‌هایی هم که بر سر کار می‌آیند از آدم‌هایی درست شده است. مثلا دولت قبل آقای احمدی‌نژاد و آقای مشایی کارهایی می‌کردند به اسم امام زمان و اینکه با امام زمان ارتباط دارند. صندلی خالی در جلسه هیات دولت قرار می‌دادند و مدعی بودند که این صندلی امام زمان است. حرف‌هایی می‌زدند که اینها غرابت زیادی به تفکرات انجمن حجتیه داشت. لذا می‌گفتند انجمن حجتیه در زمان آقای احمدی‌نژاد بروز و ظهور پیدا کرد و نفوذ و زمینه فعالیت پیدا کردند. اگر منظورتان به این معنا است، چرا انجمن حجتیه در بعضی دولت‌ها زمینه را مساعد می‌بیند و آن تفکر بیشتر بروز می‌کند اما در بعضی از دولت‌ها نه کمرنگ تر می‌شود.

 

شما که خود در حوزه‌های علمیه فعال هستید، نشانی از این تحرکاتی که اعلام شده است را دیده‌اید؟

 

من خود قبل از انقلاب و قبل از طلبه شدن در انجمن حجتیه بودم. آنجا درس می‌خواندم و در جلسات شرکت می‌کردم و بعد از آن خود نیز در این انجمن مدرس شدم. اما اینها برای قبل از پیروزی انقلاب است. از بعد از انقلاب من وارد حوزه شدم بنابراین ارتباط نزدیکی با آنها نداشتم و ندارم. الان هم تحرک خیلی باز و روشنی به نام انجمن حجتیه نمی بینم. آنچه که می‌بینم گاهی همان تفکرات این انجمن است. تفکرات حجتیه ای است که در گروه‌های مختلف مذهبی، حوزه و خارج حوزه گاهی رگه هایی از تفکرات را می‌بینم که به آن اشاره کردم.

 

آیا امکان وجود مرکز یا موسسه‌ای که اعضای این انجمن و تفکر آنها در آن فعالیت کنند، چیزی مانند اتاق فکر وجود دارد؟

 

نه به این اندازه من در این مورد اطلاع ندارم. البته شنیده‌ام که انجمن حجتیه سایت و تشکیلات دارد و افرادی هستند در تهران اصفهان، مشهد و جاهای مختلف که همین حرف‌ها را می‌زنند و همین افکار را پخش می‌کنند؛ به نام انجمن حجتی‌ای. اما اینکه سازمان یا مرکز خاص خیلی آشکار و واضح باشد اطلاعی ندارم. شاید هم وجود دارد من خبر ندارم. من چون خیلی وقت ندارم و سروکارم در درس و بحث‌های خودم هست خیلی به دنبال کشف آن حلقه‌ها و اتاق فکرها نبوده‌ام.

 

گروه‌هایی که از آنها یاد می‌کنید چه گروه‌هایی هستند و چه رگه‌هایی از این تفکرات را دارند؟

 

گروه‌هایی که به ولایت فقیه معتقد نیستند. مطرح می‌کنند که در زمان غیبت نباید فعالیت سیاسی کرد و تشکیل حکومت به عهده ما نیست بلکه خود امام زمان باید بیایند و تشکیل حکومت دینی بدهند. جدایی دین از سیاست را مطرح می‌کنند. اینکه دین از سیاست جدا است و وظیفه ما فقط دعا کردن و نمازخواندن است. اینکه نمی توانیم جامعه را اصلاح کنیم، یا تفکراتی که به عنوان نمونه تلویزیون نگاه کردن را حرام می‌دانند. یا درس خواندن خانم‌ها یا فعالیت سیاسی خانم‌ها را حرام می دانند و مورد اشکال قرار می‌دهند. معتقدند که زن فقط باید در خانه محبوس باشد. اینها همه رگه‌های مختلفی از نوع تفکر انجمن حجتیه هستند.

 

نمونه دیگری را نام ببرم که خودم نیز با آن سروکار دارم. بعضی از این گروه هایی که تفکر حجتیه ای دارند با فلسفه، عرفان، فیلسوفان و اساتید فلسفه مخالفت می کنند. یکی از رگه‌های اصلی انجمن حجتیه این است که با خواندن فلسفه و عرفان مخالف هستند و بیشتر تکیه بر خواندن احادیث دارند. الان هم در حوزه ها و شهرهای مختلف افرادی اینچنین هستند. این هم یک وجه نسبت دادن افراد و گروه ها به انجمن حجتیه است. گرچه به نظر من کلیت ندارد یعنی نمی شود هر کسی را که با فلسفه و عرفان و مسائل عقلی و عرفانی مخالفت می کند بگوییم حجتیه ای است. اما غالبا در انجمن حجتیه تفکر غالب مخالفت با فلسفه و فیلسوفان و عرفا و عرفان است.

 

عمده‌ترین خطر فکری این انجمن جدایی دین از سیاست است یا موارد دیگری را هم شامل می‌شود؟

 

عمده‌ترین خطر فکری آنها همین است. حالت اخباری گری، تفکرات ضد حضرت امام و مقام معظم رهبری در مسائل سیاسی اجتماعی، تفکرات ضد فلسفه و عرفان و گرایش‌های افراطی به اخباری‌گری نیز هست که اینها خطرات اعتقادی و زیربنایی این انجمن است.
 

شهرهای آمریکا صحنه اعتراضات و خشم مردم

Posted: 25 Nov 2014 04:36 AM PST

جرس: درپی رای دادگاهی در آمریکا برای تبرئه یک افسر پلیس سفیدپوست عامل قتل یک نوجوان سیاه پوست در شهر فرگوسن،بسیاری از شهرهای مهم آمریکا از جمله مناطق ایالت میسوری این کشور امروز (سه شنبه) صحنه تظاهرات و آتش خشم مردم شد و معترضان در شهر فرگوسن ساختمان ها را به آتش کشیدند.



 

به گزارش ایرنا، رسانه های تصویری سی.ان.ان ، فرانس24 و خبرگزاری رویترز آتش سوزی های گسترده در مناطق مختلف شهر فرگوسن و دلوود Dellwood را از اوایل بامداد امروز به وقت محلی تحت پوشش خبری خود قرار دادند.

 

بر اساس این گزارش، در پی اعلام رای هیات عالی منصفه و مقصر ندانستن افسر سفیدپوست در ماجرای قتل یک نوجوان سیاهپوست، شهر فرگوسن آمریکا شامگاه دوشنبه و بامداد سه شنبه صحنه اعتراضات و آتش زدن و تخریب دست کم 12 ساختمان و تعدادی خودرو بود.

 

سی.ان.ان گزارش داد مردم شهر فر گوسن به مدت یکصد روز برای صدور رای دادگاه سکوت اختیار کردند، اما اکنون با اعلام این حکم آتش خشم آنها برافروخته شده و سرخورده و ناامید هستند.

 

خبرنگار فرانس 24 نیز از شهر فرگوسن گزارش داد نیروهای پلیس نظامی با شلیک گاز اشک آور و استفاده از 'اسپری فلفل' اقدام به پراکنده کردن مردم خشمگین کردند.

 

فرانس 24 همچنین از وقوع تیراندازی در برخی مناطق نزدیک به شهر فرگوسن واقع در ایالت میسوری آمریکا خبر داد.

 

ساکنان سیاه پوست شهر فرگوسن در یکی از تصاویر پخش شده سی.ان.ان و فرانس 24 با خشم خطاب به نیروهای پلیس فریاد می کشیدند: ما شما را دوست نداریم، به شما اعتماد نداریم، به شما باور نداریم.'

 

خبرنگار سی.ان.ان در نزدیکی محل آتش سوزی یک فروشگاه در 'دلوود' با ورود خودروهای نظامی آمریکایی تهدید به ترک محل شد و به صراحت به مجری برنامه گفت: 'ناگزیرم بدون نگاه کردن به پشت سر هرچه سریعتر این محل را ترک کنم.'

 

سی.ان.ان همچنین از اعزام گارد ملی به شهر فرگوسن خبر داد و افزود در حال حاضر این یگان ویژه در اطراف اداره پلیس این شهر به منظور حفاظت از آن مستقر شده و گروه دیگری از گارد ملی آمریکا در راه است.

 

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز با اظهار این مطلب که سرخوردگی ساکنان خشمگین این شهر را درک می کند، ضمن دعوت به حفظ آرامش گفت باید به رای دادگاه احترام گذاشت.

 

خبرگزاری رویترز نیز از فرگوسن گزارش داد، 'جان بلمر' رییس پلیس منطقه سنت لوئیس که شهر فرگوسن از توابع آن به شمار می رود گفت صدای یکصد و 50 تیراندازی را شامگاه گذشته شنیده است. شهر همچنین مورد غارت قرار گرفته و عرصه درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس بوده که به کشته شدن دست کم 29 نفر منجر شده است.

 

با آنکه هنوز هیچ خبری از تلفات این حادثه در دست نیست، به گفته بلمر اعتراضات مردمی شامگاه دوشنبه و بامداد سه شنبه بسیار شدید تر از اعتراضاتی بود که روزهای بعداز کشته شدن 'مایکل براون' نوجوان سیاهپوست توسط 'دارن ویلسون' افسر سفید پوست به وقوع پیوست.

 

روزنامه انگلیسی دیلی میل نیز اعلام کرد در پی اعلام حکم دادگاه در فرگوسن، اعتراضات 90 شهر آمریکا از جمله نیویورک را نیز در بر گرفت. معترضان که روی پل 'بروکلین' در محله منهتن تجمع کرده بودند، رفت و آمد در این شهر را مختل کردند. شماری از این معترضان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

 

همچنین صدها معترض از میدان 'یونیون' به سمت میدان 'تایمز' تظاهرات کردند. در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا نیز ده ها هزار نفر از معترضان به رای هیات عالی منصفه به قتل براون با تظاهرات اعتراضی بزرگراه های این شهرها را مسدود کردند. شهرهای شیکاگو، بوستون، کلیولند، سیاتل، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و واشنگتن نیز صحنه تظاهرات معترضان بود.

 

گفتنی است هیات عالی منصفه آمریکا پلیسی را که با شلیک گلوله یک جوان سیاهپوست را در شهر فرگوسن به قتل رسانده بود، مقصر ندانست و این اقدام موجب تظاهرات مردمی گسترده ای در شهرهای مختلف این کشور از جمله سیاتل، نیویورک، واشنگتن و لس آنجلس شد.

 

'دارن ویلسون' افسر سفیدپوست پلیس در نهم اوت گذشته (18 مرداد) مایکل براون نوجوان 18 ساله سیاهپوست آمریکایی را به ضرب گلوله کشته بود.

 

«تخم مرغ‌ها»ی منافع ملی و مصالحه‌ی معلق

Posted: 25 Nov 2014 04:13 AM PST

مرتضی کاظمیان
مصالحه در خارج بدون صلح‌طلبی داخلی ( بخوانید دموکراسی) ممکن نیست


فرجام خوش فوتبال در بازی مشهور ایران ـ استرالیا، در مذاکره‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی و ۵+۱ تکرار نشد. آنچه سرانجام دیروز در وین رخ داد، و با برخی «خوش‌بینی»ها در فاصله‌‌ای محسوس بود، البته برای دغدغه‌داران دموکراسی و صلح در ایران، خوشحال‌کننده نبود. اگرچه تحریم‌ها ـ چنان‌که حسن روحانی به‌درستی ارزیابی کرده ـ دچار تَرَک شده، و بازگشت به وضع پیشین، به‌دلیل گفت‌وگوهای طولانی و تعامل و نزدیکی تهران با غرب ـ به‌ویژه واشنگتن ـ دشوارتر و دورتر، اما به نظر می‌رسد که مشکل اصلی همچنان به‌جاست: دیوار بلند و قطور بی‌اعتمادی.


هرچند هسته اصلی قدرت در جمهوری اسلامی تلاش کرد در روزهای گذشته پشت نگاه مبتنی بر «نرمش قهرمانانه»ی آیت‌الله خامنه‌ای بایستد و آن را از طریق بلندگوهای رسمی خود بازتولید کند و مذاکره را در ظاهر هم که شده مورد حمایت و همراهی قرار دهد، اما به نظر می‌رسد به علل و دلایلی، تهران ـ دست‎‌کم در مقطع زمانی کنونی ـ ضرورتی برای تمکین تام به مطالبات ۵+۱ ندید. وضع خاص منطقه و تداوم تحرک مخرب داعش و نفوذ امنیتی ـ نظامی جمهوری اسلامی و دست مقتدر ایران در منطقه، در کنار ماهیت اقتدارگرای نظام سیاسی، برخی از این علل و دلایل‌اند.


این ادعا را "نیویورک تایمز" نیز در نخستین ارزیابی خود از مذاکره‌ی ناپایان اخیر، بازتاب می‌دهد. این روزنامه‌ی معتبر آمریکایی در گزارشی که از مذاکرات وین منتشر کرده، با اشاره به این سخن جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده که «اگر ایرانی‌ها در‌‌نهایت حاضر به ‌مصالحه نباشند، فرصت دستیابی به توافق از دست خواهد رفت» نوشته است: طرف ایرانی با هیچ طرح و پیشنهاد جدیدی وارد مذاکرات نشد، و این‌گونه و از آنجا‌ که آمریکا نمی‌توانست حالتی را بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران از توانایی ساخت سلاح هسته‌ای برخوردار باشد، بحث‌های فشرده و گاه تندی میان دو سو درگرفت که در پایان نیل به توافق را منتفی کرد.


حالا و در وضع جدید، هرچند توافق طرفین بر ادامه‌ی گفت‌وگو، خود امیدبخش و مهم است و از وضع مبتنی بر قهر و تقابل و مخاصمه در فاصله‌ی محسوس، اما بی‌گمان، پیامدهای منفی عدم توافق همچنان ـ و به شکلی روزافزون ـ خود را بر وضع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ایران تحمیل خواهد کرد. ادامه‌ یافتن عدم دسترسی کامل ایران به درآمدهای نفتی، تنها یکی از نتایج منفی مهم است. بماند که اینک کش یافتن مذاکره تا تابستان سال بعد و برای هفت ماه، خود به خود تصمیم‌گیری نهایی در مورد ماجرای هسته‌ای ایران را به زمانی پرت می‌کند که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس کنگره (سنا و نمایندگان) را دراختیار گرفته‌اند؛ وضعی که به‌معنای افزایش تأثیرگزاری عوامل مزاحم و مخالف در نیل به توافق قابل اتکا در طرف خارجی است.


به بیان دیگر، اینک و در هر دو سو (ایران و آمریکا) نگاه‌های بدبین و عوامل مزاحم و مخالف آشتی، صدای بلندتر و دست بالاتری برای اقدام دارند. هرچند روی کار آمدن دولت اعتدال‌گرا و تدبیرپیشه‌ی روحانی، به‌معنای تغییری در ترکیب ساختار سیاسی قدرت در جمهوری اسلامی است، و این هم‌زمان شده با رویکرد رهبری نظام برای «نرمش قهرمانانه»، اما سیطره‌ی اقتدارگرایان در حکومت، و دموکراسی ستیزی و صلح گریزی آنان، همچنان پشتوانه‌های داخلی/ایرانی توافقی حقوقی را ضعیف می‌سازد.


«راست افراطی» با وجود تلاش برای ابراز همدلی با روند مذاکره و تلاش‌های دستگاه دیپلماسی، اما «ساز ناکوک» و ماهیت غیرملی خود را دارد. این اظهارنظر نقدی، فرمانده بسیج در آخرین روز مذاکره، خود شاهدی مهم است: «به جهنم که موافقت نمی‌کنند؛ به جهنم که تحریم می‌کنند.»


شواهدی از این دست، اهمیت و ضرورت دموکراتیزاسیون را ـ حتی برای تعامل و مصالحه در عرصه‌ی بین‌المللی متذکر می‌شود. این را باید هم دولت روحانی دریابد، و هم آن گروه از کنشگران جامعه مدنی که تمرکز بر پتانسیل «داخل» را در ماه‌های اخیر، زیر و در حاشیه‌ی اثر «خارج» قرار دادند، یا دست‌کم، هم‌زمان و چنان که باید بدان اعتنا و توجه نکردند.


اگر دولت بنفش همچنان از توسعه سیاسی غفلت کند و از تقویت جامعه مدنی و کمک به گسترش و تعمیق آن اجتناب کند، بخش مهم و موثری از نیروهای حامی خود را از دست خواهد داد و در برابر اقتدارگرایان تنهاتر و کم‌اثرتر خواهد شد. بازتاب این وضع، تنها در سیاست داخلی (و مثلا انتخابات مجلس ۹۵) متبلور نخواهد شد، بلکه خود را حتی در سیاست خارجی و شانس و میزان توفیق توافق با ۵+۱ نشان خواهد داد.


لشکر بیکاران و جوانان و فارغ‌التحصیلان جویای شغل و تثبیت معیشت، در کنار اقشار اجتماعی فرسوده شده زیر فشار مزمن گرانی، نه تنها پشتوانه‌های مهمی برای دولت اعتدال نیستند بلکه برای هر کامیابی هر دولتی، خود عامل فشار و تهدیدی غیرمستقیم محسوب می‌شوند. چنین است که دولت تدبیر ناگزیر به شستن چشمان خود و در پیش گرفتن رویکردی دیگر در قبال توسعه سیاسی است.


این ارزیابی و آنچه آمد، موانع مهم و جدی خارجی برای نیل به توافق را ـ چنان‌که به اشارتی نیز آمد ـ فاقد اهمیت نمی‌داند؛ موانعی که تنها در تل‌آویو یا برخی دولت‌های عربی منطقه مستقر و فعال نیستند. در مقام توصیف فقط بخشی از آن، اوباما ـ به درستی ـ عنصر «بی‌اعتمادی» را مورد توجه قرار داده؛ او تصریح می‌کند: «نمی‌توان بی‌اعتمادی میان دو طرف را یک‌شبه زدود، چرا که تاریخ طولانی دارد.»


این بی‌اعتمادی همان چیزی است که از یک‌سو (در ایران) خود را در نگاه بدبینانه‌ی رهبر جمهوری اسلامی پیوسته تکثیر می‌کند، و از سوی دیگر (در غرب) در مقوله و مفهوم «ظرفیت گریز» بازتاب می‌دهد. و پیامدهای ناگوار تداوم تحریم‌های خارجی و اقتدارگرایی داخلی، همچنان ایرانیان بیشتری را به سوی خط فقر سوق می‌دهد و منافع ملی را به باد می‌دهد.


مصالحه در خارج بدون صلح‌طلبی داخلی (بخوانید دموکراسی) ممکن نیست. این‌را اگر تمامیت‌خواهان نمی‌بینند و نمی‌خواهند، کاش بازیگران سیاسی و کنشگران دغدغه‌دار ایران از یاد نبرند. گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌های منافع ملی در سبد مصالحه‌ی خارجی، نه خردمندانه است و نسبتی با اقتدارگرایی حاکم در جمهوری اسلامی برقرار می‌کند.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 

 

ظریف: دیگر منتظر آخرین لحظه نمی‌مانیم/ هیأت ما از همین امروز آمادگی مذاکره دارد

Posted: 24 Nov 2014 10:43 PM PST

جرس: کاترین اشتون، نماینده 1+5 و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه شب پس از یک هفته مذاکرات سخت و فشرده بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای وین را قرائت کردند.





 

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف با قرائت بیانیه پایانی گفت: از یک سال پیش که در ژنو درباره برنامه اقدام مشترک توافق کردیم، ما و گروه 1+5 برای رسیدن به یک راه حل جامع، مذاکرات فشرده داشتیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان از دولت اتریش برای میزبانی این مذاکرات تشکر کرد و ادامه داد: بر مبنای تعهد محکم تمام طرف‌ها برای رسیدن به راه حل جامع 10 دور مذاکره داشتیم. ایده‌های مختلفی مطرح شده است اما با توجه به ماهیت فنی و تصمیماتی که باید اتخاد شود برای بررسی و نهایی کردن آن‌ها به کار بیشتر نیاز است.

 

ظریف گفت: ترجیح ما این بود که همین جا راه‌حل را نهایی کنیم اما با توجه به پیشرفت‌ها و ایده‌هایی که مطرح شده است، مطمئن هستیم که راه‌حل جامع امکان‌پذیر است.

 

وی افزود: تصمیم گرفتیم مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر تمدید کنیم تا امکان مذاکره فراهم شود و سعی داریم مذاکرات را طی حداکثر چهار ماه نهایی کنیم و از زمان باقی مانده برای نهایی کردن توافق استفاده کنیم. ایران و 1+5 تعهداتشان را بر اساس اقدام مشترک ادامه می دهند و آژانس نیز به نظارت خود ادامه می دهد و نشست بعدی در آذر ماه برگزار می شود.

 

قبل از ظریف، اشتون در این کنفرانس خبری بیانیه مشترک دو طرف را به زبان انگلیسی قرائت کرد.

 

در ادامه اشتون محل استقرار رسانه‌ها را با بدرقه ظریف ترک کرد و پس از آن وزیر خارجه کشورمان به جمع خبرنگاران بازگشت تا به سوالات پاسخ دهد. ظریف گفت که در ابتدا به سوالات خبرنگاران فارسی‌زبان جواب می‌دهد. وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی در وین و در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: اگر اراده سیاسی باشد، می‌توان چند روزه به توافق رسید.

 

محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات کمک کرده راه دشواری را به پیش ببریم و اگر مذاکرات تمدید شد برای این است که یک فرصت کوتاه را برای توافق فراهم کنیم. تلاش داریم در نزدیک‌ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم برسیم.

 

وی ادامه داد: سلاح هسته‌ای بر خلاف اصول ماست و ما برای اهداف صلح‌آمیز به دنبال انرژی هسته‌ای هستیم و می‌خواهیم این کار را در یک فضای آرام انجام دهیم و به نگرانی‌های مشروع پاسخ دهیم.

 

ظریف گفت: تحریم‌ها تنها به مردم بی‌گناه ضربه می‌زند. برای ارزیابی اثر تحریم‌ها کافی است به تعداد سانتریفیوژ‌ها نگاه کنید، ما زمانی 200 سانتریفیوژ داشتیم و امروز بیش از 20 هزار داریم.

 

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به کسانی که تحریم‌ها برایشان مهم است، اظهار داشت: آنها باید بدانند که تنها مذاکره است که می‌تواند اعتماد ایجاد کند. ما نمی‌خواهیم تمام هفت ماه و هفت روز را صرف توافق کنیم.

 

وی گفت: دستاورد ما این است که برنامه هسته‌ای ما به طور کامل ادامه دارد و اگر امروز در مذاکرات در این باره صحبت می‌شود درباره میزان و اندازه غنی‌سازی است، نه اصل آن.

 

ظریف ادامه داد: امروز تمام تلاش ها برای نشان دادن این که برنامه ایران یک نگرانی برای جهان بوده، دیگر رنگ باخته است. مردم ایران می‌خواهند در چارچوب روابط متقابل با دنیا در تعامل باشند.

 

ظریف گفت: توافق به زودی به نتیجه خواهد رسید و ان‌شاءالله مردم به توافقی که برای همه برد خواهد بود می‌رسیم که در آن هم جامعه بین‌المللی از فشار بر مردم ایران که حاصلی نداشته، دست خواهند کشید و هم مردم ایران با اطمینان جامعه بین‌المللی برنامه هسته‌ای شان را ادامه می‌دهند و فکر می کنم تا آن روز فاصله زیادی نداریم. هر چند برخی گروه‌هایی که موجودیت خود را در تنش می‌بینند، از این روند خوشحال نیستند و در آینده هم کمتر خوشحال می شوند.‎

 

وی تصریح کرد: فکر می کنم توافق ژنو مشخص است. البته خوشحالیم که دنیا کمتر نگران باشد و از ابتدا هم جای نگرانی نبود. گروهی تلاش داشتند این برنامه را خطرناک نشان دهند و خوشحالیم که صدای این گروه امروز کمتر شده است.

 

ظریف اعلام کرد: توافق ژنو در چارچوب منافع ملی ما بود و به تعهداتمان هم پایبند بودیم و دنیا یک صدا معتقد است که ما در سال گذشته به تعهدات‌مان عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه ایران هراسی است .بنابراین من احساس می کنم مردم ایران همه چیز را به دست آوردند و امروز برنامه هسته‌ای ایران شناخته شده و کسی درباره از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران یا بستن آن صحبت نمی‌کند. این ها توفیقاتی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و با حمایت رهبری آن را ادامه دادند به دست آوردند.

 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: ما همه علاقه‌مند بودیم که امروز اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده ایم. اینجا اما نیاز بود درباره همه نکات ریز که به شدت فنی و پیچیده است، صحبت کنیم و یقین داشتیم که برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داشتیم. این امکان وجود داشت که در وین قدری به جلو پیشرفت کنیم و همین قدر پیشرفت قابل ملاحظه است. همه وزیران که از مذاکرات خارج شدند اذعان داشتند که پیشرفت داشتیم و می توانیم به نتیجه برسیم و این مساله توفیق قابل توجه ای است. اگر به یک سال قبل نگاه کنیم کسی حتی آرزوی چنین شرایط را نمی توانست در واقعیت داشته باشد. ما این روش را ادامه می‌دهیم و به لطف خدا و کمک وحمایت مردم به ایران مسیر را ادامه می‌دهیم.

 

ظریف در پاسخ به خبرنگار سی.ان.ان درباره ادامه مذاکرات گفت: بعد از جشن شکرگزاری در کشورهای غربی بلافاصله به مذاکرات باز می‌گردیم و منتظر چیز دیگری نمی‌مانیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این بار، دیگر دیپلمات‌ها منتظر آخرین لحظه نمی‌مانند تا آخرین کارت خود را رو کنند و به سرعت مذاکرات جدی را آغاز خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: فکر می‌کنم که جامعه بین‌المللی و کشورهایی که با ایران مشغول مذاکره هستنند پی بردند که ایران به تعهداتش پایبند است و تلاش‌های ایران‌هراسانه فایده ندارد و مردم ما دنبال درگیری نیستند، اما از حقوقشان هم نمی‌گذرند. نکته دیگر این است که تحریم‌ها درست است که بر مردم تاثیر منفی می گذارد، اما مردم ایران را از پیگیری حقوقشان باز نمی‌دارد و رییس‌جمهور هم امروز گفتند، تنها از مسیر تفاهم، توافق عادلانه و سازنده می‌توان به نتیجه رسید و یقین دارم برای رسیدن به راه‌حل باید از زیاده‌خواهی دست برداشت و توجه کرد که دانش هسته ای ما واقعیتی بر روی زمین است و احساس می کنم بدون اشاره به جزییات مذاکرات که ما به چنین دستاوردی رسیده ایم.

 

وی تاکید کرد: ما تحت هر توافقی به غنی‌سازی ادامه می دهیم و پولی که از قبل توافق اولیه از دارایی های ایران به کشور بازگشت، مال خود ایران است.

 

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که اگر ظرف چهار ماه به نتیجه نرسیدید چه خواهد شد، گفت: من فکر می کنم برای رسیدن به چارچوب توافق یا تفاهم سیاسی حتما چهار ماه وقت خوبی است و بیشتر از وقت مورد نیاز است. هیأت ما از همین امروز آمادگی دارد مذاکره جدی را ادامه دهد. ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. نگرانی درباره اتفاقی که ممکن است چهارماه آینده بیفتد نداریم و اطمینان داریم ظرف چند هفته اگر اراده کافی سیاسی وجود داشته باشد، حتی ظرف چند روز می‌توانیم به چارچوب یک تفاهم سیاسی دست یابیم.

 

ظریف در پاسخ به خبرنگار نیویورک تایمز که از وی پرسید رهبری ایران در جریان تصمیمات شما بوده و آیا ایده‌های جدیدی در مذاکرات مطرح شده است تصریح کرد: همه طرف ها ایده‌هایی را مطرح کرده‌اند و تنها یک طرف نیست که پیشنهاد آورده باشد، ما نیز طرح‌ها و ایده‌های تازه‌ای آورده‌ایم.

 

وی ادامه داد: در رابطه با ایده ها نمی خواهیم گمانه‌زنی شود. تیم ما انعطاف‌پذیری و منطق زیادی نشان داده است. ما دستمان بسته نیست، البته همه طرف‌ها به دنبال تامین امنیت ملی خود هستند، اما انعطاف پذیری به معنی کوتاه آمدن از حقوق خود نیست، بلکه تلاش برای رسیدن به توافقی است که طرف ها منافع خود را به صورتی منطقی در آن ببینند که آن یک توافق برد-برد است.

 

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که ما به سمتی حرکت می‌کنیم که همه بتوانند برنده شوند و به همین خاطر هم اینجا آمده‌ایم.
 

 

مطهری: حصر بدون حکم قضایی برای کروبی و موسوی عادلانه نیست

Posted: 24 Nov 2014 10:43 PM PST

به آنها اجازه دهیم حرف بزنند
جرس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان مواضع خود را درباره حوادث سال 88، مجلس خبرگان، وزیر پیشنهادی علوم و ... اعلام کرد.


به گزارش ایسنا، علی‌مطهری  در دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره حوادث سال 88 با بیان این‌که «مواضع‌ام در این زمینه روشن‌است» اظهار کرد: این‌که اعلام کنیم فتنه اتفاقی بود که از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است و ارتباط مستقیمی با کشورهای خارجی همچون امریکا و انگلیس دارد، برایم قابل قبول نیست. معتقدم استمرار بیش از حد اعتراضات در نتیجه مدیریت بدی که صورت گرفت به حوادث ناگوار سال 88 منجر شد؛ عوامل مختلفی هم قبل و بعد از انتخابات دخیل بودند. عده‌ای از چند ماه قبل گفتند که نظر بر روی فلان فرد است، این خودش یکی از عوامل بوجود آمدن فتنه بود و باعث شد جامعه دو قطبی شود. عوامل دیگری نیز دخیل بودند این که یکی از کاندیدا قبل از شمارش آرا خودش را پیروز انتخابات اعلام کرد و طرف دیگر با وجود اعتراض‌های چند میلیونی جشن ملی گرفت و در آن جشن شال سبز انداخت و عده‌ای را مسخره کرد و افراد تحریک شدند.

 

وی افزود: اگر از همان ابتدا دو طرف قضیه را محاکمه می‌کردند و همه عوامل که نقش داشتند را با هم می‌دیدیم خیلی بهتر بود؛ چنانچه در انتخابات سال 92 نیز آسیب‌شناسی صورت گرفت و از جمله رهبری صراحتا اعلام کردند که من هیچ نظری بر روی هیچ یک از کاندیداها ندارم و حتی فرزندانم نمی‌دانندم که به چه کسی رای می‌دهم.

به گزارش فارس، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر اعتراضات سال 88 خوب مدیریت می‌شد فتنه مسئله آنچنان مهمی نبود، گفت: باید این بستر تفرقه جمع شود چرا که به صلاح انقلاب نیست. علی مطهری  با تأکید براینکه حصر موسوی و کروبی بدون حکم قانونی خلاف عدالت است، اظهار کرد: مصاحبه‌های زیادی در این مورد تا به حال انجام داده‌ام و مواضع و نظرات خود را به طور مکرر در مورد فتنه اعلام کرده و معتقدم فتنه دو طرف دارد.

وی افزود: بنده با این مسئله مخالفم که می‌گویند فتنه 88 حادثه‌ای بود که از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی شده و با کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس طراحی این برنامه در ارتباط بوده است، اینها برای من قابل قبول نبوده مگر اینکه مدرک و دلایل محکم آورده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله سال 88 اعتراضی معمولی بود که به دلیل سوءمدیریت‌ها منجر به آن وقایع شد و همین سبب استمرار بیش از حد اعتراضات و حوادث ناگوار شده که به عقیده بنده عوامل مختلفی در آن حوادث ناگوار هم پیش از انتخابات و هم بعد از انتخابات نقش داشتند.

مطهری با بیان اینکه شاید یکی از دلایل مهم حوادث ناگوار سال 88 حضور احمدی‌نژاد در جشن پیروزی انتخابات و سخنرانی وی بود، گفت: به نظر من حضور و سخنرانی احمدی‌نژاد در جشن پیروزی سبب تحریک طرف مقابل بوده و سبب دو قطبی شدن جامعه شد.

وی ادامه داد:‌ چنین وقایعی که سبب تحریک طرف مقابل می‌شود فضا را متشنج کرده و حتی مسئله دیگر این است که نحوه اعلام نتیجه انتخابات نیز شبهه تقلب را تقویت کرد، حتی عامل دیگر در وقایع 88 این بود که موسوی پیشاپیش اعلام کرده بود من برنده انتخاباتم و تمامی این عوامل سبب ایجاد حوادث سال 88 شد.

مطهری گفت: اگر اعتراضات سال 88 خوب مدیریت می‌شد فتنه مسئله آنچنان مهمی نبود و بارها این مسئله را گفته‌ام که در جریان فتنه باید دو طرف محاکمه می‌شدند، همانطور که می‌بینیم در انتخابات سال 92 با توجه به آسیب‌شناسی که انجام شد شاهد برگزاری انتخاباتی خوب و مطلوب بودیم.

وی تصریح کرد: به عقیده بنده باید این بستر تفرقه جمع شود و به صلاح انقلاب نیست، کسانی مورد خطاب من هستند که می‌گویند «کسانی که بر طبل تفرقه می‌کوبند باید اعدام شوند» ولی من این را نمی‌پسندم و باید کاری کنیم که این موضوع ادامه پیدا نکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنده قاضی نیستم و قضاوت نمی‌کنم اما حرف من این است که باید به دنبال حل موضوع باشیم، کسانی که در حصر هستند 8 سال نخست‌ وزیر و دیگری ریاست مجلس را به عهده داشته و ما باید به آنها اجازه حرف زدن بدهیم تا ببینیم حرف حساب‌شان چیست و چه می‌خواهند و چه می‌شود.

مطهری تصریح کرد:‌ به نظر بنده اینکه به آنها اجازه دهیم حرف بزنند خیلی بهتر از این است که آنها بدون حکم قضایی زندانی کرده و همین مسئله بهانه غربی‌ها شود تا بگویند ما حقوق بشر را رعایت نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اصرار دارم در بیان این حرف که حصر بدون حکم قضایی برای کروبی و موسوی عادلانه نیست و در برابر حکم قانونی این دو نفر تمکین می‌کنم.

به گزارش ایسنا وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد مواضع جریان پایداری اظهار کرد: جریان پایداری گروهی هستند که از یک سو به اصول خود اعتقاد داشته و قابل احترام هستند یعنی افرادی که به مبانی و اصول فکری خود عمل می‌کنند، اگرچه باید بگویم گاهی در این مسیر نیز از این مواضع و اصول خود بهره‌برداری‌های سیاسی نیز به منظور اینکه رقبای خود را از میدان به‌در کنند، انجام می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این صحیح نیست که ما بگویم در سال 88 هر فردی که اعتراض کرد، فتنه‌گر است و یا اینکه هر فردی زیر نامه‌ای را در سال 88 امضا کرده فتنه‌گر است، ما باید حق حرف زدن داشته باشیم و حتی این مسئله را نیز در حادثه کوی دانشگاه تهران نیز مشاهده می‌کنیم که کسانی که اعتراض و یا تحصن کردند نیز با عنوان فتنه‌گر شناخته شدند، نباید فضا را طوری نمایش دهیم که بگویند در جمهوری اسلامی حق اظهارنظر وجود ندارد و آزادی بیان نیست.

مطهری تأکید کرد: بنده ضمن احترام به اصول و مبانی جبهه پایداری با تندروی‌های آنان مخالفم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد صحبت اخیرش با موضوع خبرگان رهبری گفت: من یک شهروند معمولی هستم و به عقیده بنده هر فردی حق دارد در مقامی که هست انتقاد کند، اینکه بگویند خبرگان متشکل از مجتهدانی است که کسی حق ندارد در مورد آنها حرفی بزند بی‌ربط است، حرف من این است که وظیفه خبرگان بررسی عملکرد رهبری و زیر مجموعه ایشان بوده اما خبرگان رهبری را ما تاکنون ندیده‌ایم که وارد این موضوع شود.

مطهری در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه استیضاح وزیر کار در پایان دولت قبل صحیح نبوده و حتی بعدها مقام معظم رهبری نیز فرمودند که این استیضاح اشتباه بوده، خاطرنشان کرد: در مورد استیضاح وزیر کار در دولت احمدی‌نژاد بنده هنوز هم معتقدم استیضاح درست بود چرا که حدود یک سال دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود که انتخاب مرتضوی در این وزارتخانه خلاف قانون است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که منجر به رأی به استیضاح شد برخورد و حرکات احمدی‌نژاد در جلسه استیضاح بود که یک سی‌دی در مورد فاضل لاریجانی منتشر و شاید اگر این کار صورت نمی‌گرفت 192 نفر به استیضاح رأی نمی‌دادند و وزیر برکنار نمی‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره استیضاح وزیرکار تأکید کرد: بعد از آن نیز با من مصاحبه‌هایی شد و من باز هم گفتم به نظر من استیضاح درست بوده، وقتی خودم طراح استیضاح بودم نمی‌شود که انکار کرد و یا دروغ بگویم اما به عقیده بنده آن وزیر کار قانون را زیر پا گذاشته و باید استیضاح می‌شد.

مطهری خاطرنشان کرد: ما نباید از ولایت فقیه چهره‌ای بسازیم که برخلاف آزادی و دموکراسی جلوه کند و حتی خود ایشان نیز چنین روحیاتی ندارند، بنده در برابر حکم حکومتی سکوت می‌کنم اما در جاهایی که امکان اظهارنظر وجود داشته باشد حرفم را می‌زنم چرا که معتقدم هر فردی در هر جایگاهی اجازه صحبت دارد.

وی افزود: در یکی از سخنرانی‌های رئیس جمهور وی گفته بود که همانطور که در کربلا امام حسین (ع)‌ حر را بخشید ما نیز باید سعه صدر داشته باشیم و منتقدان وی متأسفانه این حرف روحانی را به آزادی موسوی و کروبی و رفع حصر آنان وصل کرده در حالی که رئیس جمهور هیچ اسمی از موسوی و کروبی نیاورده بود. 

وی درباره جبهه پایداری نیز گفت: جبهه پایداری گروهی هست که نسبت به اصول خود پایبند است؛ به نظرم هر گروهی که به مبانی و اصول خود عمل کند قابل احترام است؛ گرچه بهره‌برداری‌های سیاسی هم می‌کنند. نباید طوری نشان دهیم که گویی در جمهوری اسلامی ایران آزادی بیان نیست، با تندروی‌ها به جایی نمی‌رسیم. پایداری گروه ایدئولوژیک و پیرو آیت‌الله مصباح است و مصباح هم یک انسان ایدئولوژیک که بر روی مبانی فکری دقت دارد و از این نظر قابل تمجید است، ولی هر چیزی باید جای خودش باشد.

 

مطهری در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره جدی بودن موضوع فتنه اظهار کرد: ما قاضی نیستیم و این‌جا نیز دادگاه نیست ما به دنبال حل موضوع هستیم، باید اجازه صحبت کردن به همه افراد بدهیم باید تصریح شود که چه شد در مورد کسی که 8 سال نخست وزیر بود و یا کسی که چند سال رئیس مجلس بود چنین رفتاری اتفاق افتاد؟ باید حکم قانونی صادر شود و روال قانونی طی شود این خیلی بهتر است.

 

مطهری هم‌چنین در پاسخ به سوال دانشجویی که نسبت به مواضعش در مورد مجلس خبرگان با توجه به جایگاهی که دارد انتقاد داشت گفت: این‌که گفتید شما در چه جایگاهی هستید، باید بگویم من یک شهروند معمولی هستم ما افراد فوق انتقاد در کشور نداریم، خبرگان نیز مجتهدانی هستند که ممکن است دچار اشتباهاتی شوند این‌که گفته شود کسی حق ندارد به آنان اشکال بگیرد غلط است، وظیفه خبرگان نظارت بر عملکرد رهبری است. من گفتم این‌ها باید کارشان را انجام دهند.

 

دانشجویی پرسید: گفتید دو طرف حوادث سال 88 باید محاکمه شوند منظور چه کسانی هستند و گفتید که چرا سال 88 پس از پیروزی یک طرف، احمدی‌نژاد جشن پیروزی برگزار کرد، مگر شما زمانی که روحانی رئیس‌جمهور شد در خیابان نریختید و جشن نگرفتید؟

 

مطهری پاسخ داد: جشن گرفتن در شرایط عادی خیلی خوب است ولی زمانی که سه میلیون مردم در تهران اعتراض کردند عده‌ای بیایند در جشن‌شان شال سبز بیندازند و طرف را مسخره کنند و سخنان تحریک‌آمیز بگویند درست نیست.

 

این دانشجو پرسید: شما که نگران هستید کشورها در مورد ما چگونه قضاوت می‌کنند و چه می‌گویند چرا در دولت دهم قائله استیضاح را زمانی که چند ماه به پایان دولت باقی نمانده بود به راه انداختید و آن لفاظی بین رئیس‌جمهور وقت و رئیس مجلس به راه افتاد؟

 

مطهری گفت: در ماجرای استیضاح وزیر کار، مدت زیادی از انتصاب مسوول سازمان تامین اجتماعی که خلاف قانون بود می‌گذشت چند بار تذکر دادیم اما وزیر کار تحت فشار اعتنا نکرد و بعد در جلسه استیضاح در صحن علنی آن بساط را به پا کردند. من خودم شروع کننده استیضاح بودم. نمی‌توانستم به دروغ بگویم استیضاح غلط است؛ به علت قانون‌گریزی استیضاح انجام شد پس درست بود، چون وزیر وقت قانون را زیر پا گذاشته بود، اگر رهبری قبل از استیضاح می‌گفتند که استیضاح غلط است ما استیضاح را انجام نمی‌دادیم.

 

وی تاکید کرد: نباید از رهبری چهره‌ای برخلاف آزادی و دموکراسی بسازیم، من می‌دانم که خود رهبر نیز چنین روحیاتی ندارند اما عده‌ای از اطرافیان می‌خواهند تنها بت بسازند و دورش بچرخند، پیامبر اسلام(ص) هم این‌گونه نبودند.

 

وی درباره وزیر پیشنهادی علوم نیز خاطرنشان کرد: فرهادی فرد مناسبی برای وزارت علوم است.

 

این نماینده مجلس درباره این‌که آیا آزادی بیان در این دولت با دولت قبل فرقی کرده است، ابراز عقیده کرد: با دولت قبل تفاوتی نکرده در دولت قبلی وزارت اطلاعات سخت می‌گرفت در دولت کنونی قوه قضائیه سخت می‌گیرد آزادی بیان در این دولت هنوز دیده نشده است.

 

وی درباره برخورد دولت با منتقدانش نیز گفت: لازم نیست رئیس‌جمهور جواب همه منتقدان را بدهد.