جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تماس تلفنی آیت‌الله صافی گلپایگانی و برخی دیگر از علما با آیت‌الله صانعی برای اطلاع از روند درمان

Posted: 01 Nov 2014 10:21 AM PDT

جرس: آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعه در قم، طی تماس تلفنی از روند درمان آیت‌الله صانعی مطلع و شفای عاجل وی را از خداوند خواستار شد.


 

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صافی گلپایگانی و برخی دیگر از علما طی تماسی تلفنی با آیت‌الله صانعی، در جریان آخرین وضعیت درمانی وی قرار گرفته و برای سلامتی او دعا کردند.

 

همچنین آیت‌الله دستغیب شیرازی، آیت‌الله بیات زنجانی و آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی، در تماس‌های تلفنی، جویای احوال آیت‌الله صانعی شدند.

 

همچنین حجج‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای، سیدمحمدحسن طاهری اصفهانی، سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، رحمانی، قدرت‌الله علیخانی، علی یونسی، جماعتی، نوراللهیان، محمدعلی انصاری و سیدرضا صالحی امیری و نجف‌قلی حبیبی، علی‌محمد حاضری و جمعی از اساتید و محققین دانشگاه‌ها، حسن خلیلیان فرماندار سابق قم، مهدی خزعلی و همچنین نعیمه اشراقی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی و... نیز در دیدارهای جداگانه و به صورت حضوری ضمن اطلاع از روند درمان آیت‌الله صانعی برای سلامتی و بهبودی این مرجع تقلید دعا کردند.
 

مهدی هاشمی:‌ خواستار برگزاری علنی جلسات دادگاه هستیم

Posted: 01 Nov 2014 10:21 AM PDT

جرس: مهدی هاشمی گفت: ما هر جلسه درخواست علنی بودن جلسات دادگاه را با قاضی مطرح کرده‌ایم.

 

 

مهدی هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به جلسه امروز دادگاه رسیدگی به پروده خود و در واکنش به حضور حمید رسایی در دادگاه انقلاب گفت: ما از برگزاری اولین جلسه رسیدگی به این پرونده تاکنون، خواستار برگزاری علنی جلسات دادگاه بوده‌ایم و هرجلسه نیز این درخواست را با قاضی دادگاه مطرح کردیم.

 

امروز چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی طبق روال جلسات گذشته به صورت غیرعلنی و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

 

لازم به ذکر است حمید رسایی نماینده مجلس پیش از شروع جلسه امروز، با ورود به دادگاه انقلاب مدعی شد که برای رساندن نامه ۱۱۰ نماینده مجلس به قاضی مقیسه در خصوص علنی بودن جلسات دادگاه مهدی هاشمی دردادگاه انقلاب حاضر شده است.

 

نامه نمایندگان به روحانی: حرمت‌ تک‌نوازی و خوانندگی زنان شکسته شده است

Posted: 01 Nov 2014 10:21 AM PDT

جرس: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: در موضوع اسیدپاشی، فضاسازی از سوی غرب و دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی صورت گرفته و حلقه‌ای از روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب نیز این خط غربی‌ها را در کشور دنبال کردند.

 

به گزارش مهر، سید حسین نقوی حسینی گفت: در سفری که هیئت پارلمانی ایران به فرانسه داشت و در دیدارهایی که با رئیس مجلس سنا، مجلس ملی، کمیسیون سیاست خارجی، دفاع و گروه دوستی ایران و فرانسه صورت گرفت، این موضوع مطرح شد.

 

او اظهارنظر کرد: در تمامی این جلسات هیئت پارلمانی ایران به صراحت اعلام کرد که این موضوع یک فضاسازی از سوی غرب و دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی است و حلقه ای از روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب نیز این خط غربی ها را در کشور دنبال می کنند.

 

نقوی حسینی گفت: مسأله اسیدپاشی در اصفهان هیچ ارتباطی به موضوع حجاب، بدحجابی، امر به معروف، نهی از منکر و قانون امر به معروف در مجلس ندارد و فردی روانی این اقدام را انجام داده همانند اقدامی که یک فرد روانی در کشورهای دیگر جهان انجام می دهد.

 

این مسئول مدعی شد: موضوع اسیدپاشی هیچ ارتباطی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد و بنده در جلسه با مسئولان و هیئت های پارلمانی فرانسه نیز اشاره کردم که امر به معروف از احکام الهی نص قرآن کریم و اصول قانون اساسی ماست، قانون این اصل در حال تهیه در مجلس شورای اسلامی است تا همه مردم مسئول و ناظر بر موضوعات اجتماعی باشند.

 

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفتگو ضمن انتقاد از تک نوازی و خوانندگی زنان در برخی کنسرت‌ها گفت: تک نوازی و خوانندگی زنان یکی از حرمت‌هایی است که در کشور شکسته شده و این موضوع ضد باورها و ارزش های دینی مردم ایران تلقی می شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور نسبت به رواج این موضوع مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

 

او ادامه داد: در این زمینه و برای آگاهی رئیس جمهور از موضوعات مرتبط، نامه ای با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده به ایشان نوشته شد و مواردی را در این زمینه بیان و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم لذا اگر مسئولان مربوطه به دغدغه ها و خواسته های نمایندگان در این زمینه توجه لازم نکنند، مجلس از اختیارات و حدود قانونی خود برای حل و بررسی این مشکل استفاده خواهد کرد.

 

توهین به درویشان گنابادی در نمایشگاه «مجاهدت ۳۰ ساله» در بندرعباس

Posted: 01 Nov 2014 09:59 AM PDT

جرس: وزارت اطلاعات در ادامه ضاله خواندن درویشان گنابادی در نمایشگاهی با عنوان «سی سال مجاهدت خاموش» در لرستان، این بار در هرمزگان با برگزاری نمایشگاهی مشابه با ارائه پوسترهایی، درویشان گنابادی را جزو فرق ضاله و وابسته به بیگانگان معرفی کرد.

 

 

به گزارش مجذوبان نور، وزارت اطلاعات که پیش از این با برگزاری نمایشگاهی در شهر خرم آباد به تقدیر از مجاهدت‌های خاموش ۳۰ ساله خود پرداخته بود با ادامه برگزاری این نمایشگاه در بندرعباس، یکی از غرفه‌های این نمایشگاه را به درویشان گنابادی اختصاص داده و با گذاشتن پوستر‌ها و تصاویری از بزرگان سلسله نعمت اللهی گنابادی، این طریقت را ضاله و به ارتباط با بیگانگان متهم کرده است.

 

بازدید این نمایشگاه در حالی به صورت ویژه به کارمندان و تشکل‌های مختلف اختصاص دارد که ورود تلفن همراه و عکس برداری از نمایشگاه نیز ممنوع اعلام شده است.

 

این نمایشگاه هفته گذشته با حضور حجت الاسلام سلیمی، مدیر کل وزارت اطلاعات هرمزگان و امام جمعه بندرلنگه افتتاح شد.

 

گفتنی است پیش از این، برگزاری نمایشگاهی مشابه در خرم آباد، به تجمع درویشان گنابادی و در ‌‌نهایت حذف غرفه مربوطه انجامید.

 

یادآور می‌شود که در ماه گذشته در ملایر نیز بنر تبلیغات بزرگی با عنوان «مبانی، ابزار‌ها و تاکتیک‌های جنگ نرم» در یکی از پارک‌های پر رفت آمد این شهر نصب شده بود که در آن تصویر بزرگان دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی را در زمره فرق ضاله و عرفان‌های کاذب قرار داده و اتهاماتی مانند «تغذیه مالی و فکری توسط سرویس‌های سیا و موساد» در آن ذکر شده بود.

 

والیبال ایران میزبان مردان آسیا شد

Posted: 01 Nov 2014 06:08 AM PDT

جرس: تیم ملی والیبال ایران با گرفتن میزبانی مسابقات قهرمانی مردان آسیا، یک گام بزرگ به المپیک 2016 ریو نزدیک شد.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران که برای شرکت در سی و چهارمین اجلاس جهانی فدراسیون جهانی والیبال در کالیاری ایتالیا به سر می‌برد، توانست یک گام بزرگ برای رسیدن تیم ملی ایران به تنها قله فتح نشده آن یعنی المپیک بردارد.

 

داورزنی در این خصوص اظهار کرد: در این اجلاس که با حضور نمایندگان 210 کشور از 220 کشور عضو برگزار شد، تمام تلاشمان را کردیم تا با توجه به قهرمانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در 2 دوره گذشته و موفقیت‌های اخیر این تیم، میزبانی مسابقات قهرمانی مردان آسیا در سال 2015 را به دست بیاوریم. بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال از سال 2015، قهرمان قاره آسیا نیز مانند قاره‌های دیگر، سهمیه‌ای مجزا برای المپیک خواهد داشت.

 

وی گفت: ما حتی میزبانی مسابقات زیر 23 سال آسیا را هم قبول کردیم و نامزد میزبانی زیر 23 سال جهان و نوجوانان جهان هم بودیم تا مجموعه والیبال ایران به اهداف بزرگ خود برسد ولی پس از مذاکرات و بررسی هایی که انجام دادیم میزبانی قهرمانی مردان آسیا را در عوض دیگر میزبانی ها بدست آوردیم. میزبانی این رقابت ها با توجه به صعود تیم قهرمان به المپیک نامزدهای زیادی داشت و خیلی از کشورها رایزنی هایی کرده بودند تا بتوانند میزبان این رقابت ها شوند و خوشبختانه توانستیم کاری کنیم تا ایران به عنوان میزبان این رقابت ها معرفی شود که این موضوع مهمترین و بهترین دستاورد این سفر و شرکت در کنگره جهانی بود و می تواند راه ایران را برای صعود مسابقات المپیک 2016 هموار کند.

 

به این ترتیب،‌ مسابقات والیبال قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک 2016 برزیل در سال 2015 به میزبانی تهران برگزار می‌شود. تیم ملی والیبال ایران در صورت قهرمانی در این مسابقات ضمن کسب سومین قهرمانی متوالی آسیا،‌ جواز حضور در المپیک 2016 برزیل را به دست می‌آورد.

 

آخرین وضعیت پرونده قضات کهریزک

Posted: 01 Nov 2014 05:28 AM PDT

جرس: وکیل مدافع خانواده مرحوم محمد کامرانی از کشته شدگان حادثه کهریزک از اظهار نظر نماینده دادستان کل کشور در این پرونده خبر داد.




به گزارش ایرنا، ' حسن کمالی' روز شنبه در مقابل دادسرای و دادگاه انقلاب تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا گفت: این پرونده منتظر اظهار نظر نماینده دادستان کل کشور بود که ظاهرا نماینده دادستان در این رابطه اظهار نظر کرده اما هنوز رای صادر نشده است.

وی اضافه کرد: خانواده مرحوم کامرانی فر منتظر صدور رای از سوی شعبه 9 دیوان عالی کشور هستند.

نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به قضات کهریزک روز سه شنبه هشتم اسفند سال 1391 در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.

هیات قضایی این پرونده که شامل پنج قاضی به ریاست قاضی مدیر خراسانی بودند، در نهایت پس از گذشت 11 جلسه، ابتدای خرداد سال 92 ختم دادرسی را اعلام کردند.

بعد از حدود یک ماه از اعلام ختم دادرسی، ابتدای مرداد سال 1392 شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، احکام متهمان این پرونده را صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه همان موقع اعلام کرد تا زمانی که احکام متهمان قطعی نشود، نمی توان جزییات آن را اعلام کرد.

در نهایت پس از گذشت 20 روز، پرونده با اعتراض هر سه متهم این پرونده و دو نفر از شاکیان به احکام دادگاه، برای رسیدگی در مرجع تجدید نظر به شعبه 9 دیوان عالی کشور ارجاع شد.

اکنون بیش از یک سال و سه ماه از ارسال پرونده قضات کهریزک به دیوان عالی کشور می گذرد و این پرونده جزو پرونده هایی است که در سال 92 به سرانجام نرسید.

البته هنوز شکایت شاکیان این پرونده پایان نیافته و بخشی از این پرونده با شکایت خانواده مرحوم محسن روح الامینی از سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل در شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار دارد.

به گفته عبدالحسین روح الامینی پدر محسن روح الامینی اتهام معاونت در قتل در این بخش از پرونده هنوز به مرتضوی تفهیم نشده است.

بوکوحرام ۲۰۰ دختر مدرسه‌ای ربوده شده را عقد کرده است

Posted: 01 Nov 2014 04:38 AM PDT

جرس: ابوبکر شکائو، رهبر گروه اسلام‌گرای بوکوحرام در یک نوار ویدئویی گفته است بیش از ۲۰۰ دختر مدرسه ای که در ماه آوریل گذشته (حدود هفت ماه پیش) توسط افراد بوکوحرام ربوده شدند، به دین اسلام گرویده‌اند و به عقد مردان درآمده‌اند.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، رهبر بوکوحرام ادعای دولت نیجریه در این مورد را که دختران ربوده شده را آزاد خواهد کرد، تکذیب کرد.

 

بوکوحرام همچنین گفته است که با آتش‌بس موافقت نکرده است.

 

ابوبکر شکائو گفت بوکوحرام هیچ مذاکره‌ای با دولت نیجریه نداشته است.

 

بوکوحرام در ماه آوریل با ربودن ۲۱۹ دانش‌آموز دختر در شهری دورافتاده در شمال شرق نیجریه، خشم جامعه جهانی را برانگیخت.

 

رهبر این گروه تندرو در این ویدئو برای اولین بار تایید کرد که یک تبعه آلمان را در ماه ژوئیه ربوده است. تصور می شود این فرد معلم باشد.

 

دولت نیجریه می‌گوید مذاکرات با بوکوحرام در کشور چاد که همسایه نیجریه است، ادامه دارد.

 

ارتش نیجریه دو هفته پیش با بوکوحرام آتش‌بس اعلام کرد و گفت دختران ربوده شده به زودی آزاد خواهند شد.

 

تامی اولادیپو، خبرنگار بی‌بی‌سی در لاگوس می‌گوید بعد از اعلام آتش‌بس توسط دولت نیجریه، انتشار ویدئوی تازه بوکوحرام شرمساری بزرگی برای این دولت خواهد بود.

 

خشونت ها نیز همچنان ادامه دارد و روز جمعه نیز انفجاری مرگبار در این کشور رخ داد.

 

بوکوحرام از سال ۲۰۰۹ با دولت نیجریه در جنگ است. گفته می‌شود طی سال جاری میلادی، حدود ۲۰۰۰ غیرنظامی در این خشونت‌ها کشته شده‌اند.

 

آجرهای دیوار فیلترینگ بالا‌تر می‌رود

Posted: 01 Nov 2014 03:04 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران چندی پیش درباره وضعیت اینترنت و موضوع فیلترینگ در ایران گفت: «فیلترینگ مثل در و پیکری است که شما به خانه‌تان می‌گذارید.» 

مسئولان جمهوری اسلامی بار‌ها از فیلترینگ دفاع کرده‌اند. در این راستا چندی پیش نرم افزار «فیلترینگ هوشمند» تصویب شد تا بخش‌هایی از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی را سانسور کند که محتوای آن‌ها از دیدگاه حکومت اسلامی نامناسب تشخیض داده می‌شوند. با این وجود، مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند که فیلترینگ کنونی به خوبی از عهده سانسور شبکه‌های اجتماعی و محتوای اینترنت برنمی‌آید.

 

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران ششم آبان ماه سال جاری درباره وضعیت اینترنت و موضوع فیلترینگ در ایران صحبت کرد و به خبرگزاری تسنیم گفت: «فیلترینگ مثل در و پیکری است که شما به خانه‌تان می‌گذارید.» طبیعتا وقتی در می‌گذارید، یک قفل هم پشت آن می‌گذارید. دزد باز این در را می‌تواند باز کند، منتهی مقداری باید حرفه‌ای‌تر باشد، به‌خاطر این‌که بعضی دزد‌ها در را باز می‌کنند، شما دربهای خانه‌تان را بر نمی‌دارید، یا دیوار را بر نمی‌دارید، فیلترینگ هم این‌طور است.»

سونامی اطلاعات 

اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های اینترنتی به دلیل حساسیت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه دسترسی آزاد کاربران به فضای مجازی و تبادل آزاد اطلاعات با کنترل شدید روبرو هستند به طوری که تنها راه ورود به آن‌ها استفاده از فیلترشکن است. درحال حاضر کاربران ایرانی برای ورود به وب‌سایت‌های دلخواه‌شان دچار مشکل‌ هستند، بنابراین تلاش می‌کنند جدید‌ترین نرم‌افزارهای مقابله با فیلترینگ را به دست آورند.

 

علی کلایی، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی در واکنش به سخنان اخیر دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران به جرس می‌گوید: «محمدجواد خان اردشیر لاریجانی، قطعاً شوخ طبعی کرده‌اند. به قول خودشان ما هم سعی می‌کنیم مهارمان را دست چند «شنگول» مانند ایشان ندهیم.»

 

محمدجواد لاریجانی در ادامه سخنان خود تأکید کرده است که «ما باید به مردم یاد بدهیم از این تکنولوژی چگونه استفاده کنند» و «نباید مهارمان را دست چند «شنگول» بدهیم.»

 

به گفته کلایی، « ولاً که اگر به تعبیر ایشان فیلترینگ، مانند درودیوار خانه است، هرکسی خانه خودش را دارد. به چه دلیل و بر اساس چه مبنایی ایشان و بزرگتر‌هایشان مدعی اختیارداری خانه دیگران شده‌اند؟ این زعامت امثال ایشان از کجا می‌آید؟ ثانیا مبانی این دیوار سازی را از کجا آورده‌اند؟ زمانی مدعی بودند که در برابر موارد غیراخلاقی می‌خواهیم جامعه را محافظت کنیم. صورت محاسن سپید یک مرجع تقلید که سایتش فیلتر است غیراخلاقی است؟ دروغ این جماعت از‌‌ همان روزهای اولی که مدعی فیلترینگ شدند آشکار ش».

 

این فعال ملی مذهبی معتقد است: «حکومت ایران با فیلتر کردن سایت‌ها و رسانه‌های دیجیتال و با پارازیت اندازی، تنها محدود کردن اطلاع رسانی را هدف گرفته است. حتی بحث مقابله با مسائل غیراخلاقی نیز ادعایی بیش نیست. اصلی‌ترین هدف فیلترینگ که‌ گاه مسئله ساز هم می‌شود مانند تلاش برای فیلتر کردن سرویس‌های خدمات دهنده ایمیل گوگل که به مسدود شدن خود جستجوگر گوگل منجر شد اطلاع رسانی و آگاهی عمومی است و نسل نوی ایرانی نیز بسیار خوب می‌داند که چگونه این فیلترینگ را دور بزند به اطلاعات آزاد برسد.»

 

در این زمینه، میترا، یکی از کاربران فیس بوک به جرس می‌گوید: «بحث فیلترینگ دیگر عمومی و اکنون به یک مساله جدی تبدیل شده، از محل کارم حتی نمی‌توانم به برخی از سایت‌های دولتی دسترسی داشته باشم. صفحات برخی از گروه‌ها در وبلاگ‌ها هم با فیلترشکن باز می‌شوند گروه‌هایی که موضوعات فرهنگی نظیر شعر یا هنر را دنبال می‌کنند. پروکسی محتوای برخی از نام‌های هنری باز نمی‌شوند و می‌نویسند دسترسی امکان پذیر نیست. من نمی‌دانم کجای این مطالب با -آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی- مغایرت دارند. به هر حال، هر روز، این حلقه محاصره فیلترینگ، تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود اما کاربران ایرانی همیشه راهی برای دور زدن این فیلترینگ پیدا کرده‌اند.»

 

به گفته کلایی، «فیلترینگ هوشمند» و «اینترنت ملی» اگر در راستای ایزوله کردن شبکه اطلاعات دیجیتال داخل کشور باشد برای حکومت، غیرممکن است. بسیاری از مراکز دولتی و غیردولتی از اینترنت و خدمات ضد ویروس‌ها بهره می‌برند و مرتب باید به روزرسانی شوند. سرویس دهنده‌های ایمیل و بحث جستجوی مقالات در حوزه‌های علمی نیز تنها دو مسئله از مسائل بسیاری هستند که این ادعا را غیرممکن می‌کند. گاهی حرف‌های آقایان صرفاً بوی ایجاد فضای رسانه‌ای می‌دهد و برای اهداف خاصی مطرح می‌شوند. الغرض، دیر نیست که سونامی اطلاعات و آگاهی، حکومت‌های ضد آگاهی و اندیشه را از ریشه، زیر و زبر کند.

 

مرکز ملی فضای مجازی، هشتم مهرماه سال جاری اعلام کرد که نخستین نرم‌افزار «فیلترینگ هوشمند» وب‌سایت‌های مختلف در ایران راه‌اندازی شد. این نرم‌افزار، در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد برای سانسور وب‌سایت‌های مختلف راه اندازی شده است. با استفاده از نرم‌افزار «فیلترینگ هوشمند» بخش‌هایی از سایت‌ها که محتوای آن‌ها از دیدگاه حکومت اسلامی نامناسب تشخیض داده می‌شود سانسور و بخش‌های دیگر آزاد می‌شود.

 

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، شهریورماه سال جاری در مورد پیگیری‌های مربوط به راه اندازی «فیلترینگ هوشمند» به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «در این زمینه با سه دانشگاه و پژوهشگاه، قراردادهای جدید بسته شده است و پیگیری‌های کار به صورت مرتب انجام می‌شود، زیرا مساله فیلترینگ، نگرانی خانواده است و برخی از سایت‌های اینترنتی، در زمینه محتوای خلاف اخلاق قانونی فعالیت می‌کنند.»

 

در همین حال، رمضانعلی سبحانی فر، عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دی ماه ۱۳۹۲ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم پیرامون فیلترینگ گفته بود: «فیلترینگ چیزی هست که مختص ایران نیست و در همه کشور‌ها اتفاق می‌افتد و حتی در امریکا به مراتب شدید‌تر از ایران وجود دارد ولی آنچه که هست شیوه فیلترینگ در ایران و آنجاست.»

 

ادعای آزادی و رواج دیکتاتوری سلیقه‌ای

مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقدند که فیلترینگ کنونی به خوبی از عهده سانسور شبکه‌های اجتماعی و محتوای اینترنت برنمی‌آید.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات مردادماه سال جاری در مصاحبه‌ای گفته بود: «فیلترینگ کنونی به خوبی از عهده سانسور شبکه‌های اجتماعی و محتوای اینترنت برنمی‌آید» به گفته وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، تا پایان سال ۱۳۹۴ شبکه ملی اطلاعات یا «اینترنت پاک» راه‌اندازی می‌شود. دولت به این منظور حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، اما به بودجه بیشتری نیاز دارد که به دلیل تنگناهای مالی آن را در اختیار ندارد.»

 

واعظی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران همچنین به کهنگی زیرساخت‌های فیلترینگ در ایران نیز اشاره کرده و گفته است: «برای نوسازی سیستم فیلترینگ و به وجود آوردن یک فیلترینگ هوشمند، پروژه‌هایی به ۱۰ دانشگاه کشور پیشنهاد شده.، اما تاکنون این پروژه‌ها به ثمر نرسیده است.»

 

«م ف» یک استاد دانشگاه ساکن تهران نیز در این زمینه به جرس می‌گوید: «ببینید اینکه باید بر سایت‌ها و استفاده از آن‌ها قانون یا قوانینی حاکم باشد می‌تواند حرف موجهی باشد اما مشکل اینجا نیست، مشکل نوع رویکردی ست که حضرات با هر پدیده مدرن دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که با هر سلیقه‌ای می‌توان کنترل فرهنگی کرد. از هر ابزاری فی نفسه می‌تواند درست یا غلط استفاده شود، ولی مهم آن است که فرهنگ را در دایره بسته‌ای که ما فکر می‌کنیم‌‌ همان درست است و لاغیر قرار ندهیم. نمی‌توان ادعای آزادی داشت ولی به مردم نوعی خاص از آزادی و یا آنکه ما می‌اندیشیم که آزادی ست تحمیل کنیم که حرف ما و عمل ما را تبلیغ می‌کند، درحقیقت نوعی دیکتاتوری سلیقه‌ای و نگاهی قشری را رواج می‌دهد و بر اساس این نگرش تمامی زبان‌ها را بریده و قلم‌ها را می‌شکند.»

 

به گفته این استاد دانشگاه، این دیکتاتوری سلیقه‌ای، ارتباطات رسانه‌ای را مانند تمامی نهاد‌های فرهنگی در خدمت حفظ قدرت و حکومت ونه رشد و توسعه هم جانبه کشور به کار می‌گیرد. خاصیت جمود ورزی و شکل گرایی روی آوردن به دیکتاتوری ست و این امری خطرناک است، چنانکه این رویکرد، نهادهای مدنی احزاب و رسانه‌ها را نیز بر نمی‌تابد و به نام امر به معروف و نهی از منکر بد‌ترین منکرات را اشاعه می‌دهد. از این رو نگاه‌هایی نظیر آنچه جواد لاریجانی اشاعه می‌دهد نه تنها در خدمت فرهنگ سازی و هدایت بهینه کاربرد اطلاعات نیست بلکه رویکردی توتالیتر در عرصه اجتماعی اشاعه داده و راه‌های تخلف و فرار و حتی بزه‌های رسانه‌ای را به دلیل محدودیت‌ها و کنترل‌های بدون منطق اشاعه می‌دهد. بنابراین اگرچه نفس کنترل به نحوی در تمامی جوامع و بر اساس نظرات کار‌شناسی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی ستوده و قابل توصیه است اما شیوه‌هایی علمی و اصولی نیز دارد که متاسفانه در این ابراز نظر‌های کلیشه‌ای به چشم نمی‌خورد.


مسئولان جمهوری اسلامی پس از اعتراضات مردمی نسبت به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری استفاده از فیسبوک و توییتر را ممنوع و دسترسی به آن‌ها را مسدود کردند. در تازه‌ترین اقدام، اردیبهشت ماه سال جاری، فیلترینگ نرم افزار «واتس آپ» از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تصویب شد. با این وجود، کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن راه دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند 

موج تازه نصب پوسترهای ضد امریکایی در تهران

Posted: 01 Nov 2014 01:21 AM PDT

جرس: پوسترهای ضد امریکایی به سطح شهر بازگشتند.

 

به گزارش رجانیوز، یکی از این پوسترها یک سرباز امریکایی را در میان لشکریان یزید نشان می‌دهد. در طرح دوم کاخ سفید را درمیان خیمه‌های قرمز رنگ شمر گذاشته‌اند و در طرح سوم پای یک سرباز امریکایی در کنار پای سربازانی است که لباس‌هایشان نشان می‌دهد که جزو لشکریان شمر و یزیدند.

 

«محسن پیرهادی» مسئول بسیج شهرداری تهران در گفت‌و‌گویی، همزمانی نصب این پوسترها با روزهای حساس مذاکرات هسته‌ای را در راستای «کمک به دولت» عنوان کرد.

 

آبان ماه سال گذشته نیز، همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای، پوسترهایی با عنوان "صداقت آمریکایی" در سطح شهر تهران نصب شده بود که پس از مدتی از تهران جمع‌آوری و در شهرهایی مثل مشهد نصب شد.

زندگی در موصل تحت حکومت داعش: فروپاشی افتصادی و سرکوب

Posted: 01 Nov 2014 01:01 AM PDT

جرس: بسیاری از شهروندان سنی مذهب موصل هنگام خروج ارتش و تسلط داعش بر شهر، شادمان بودند اما اکنون وضعیت برای آنها عوض شده است.

 

 

به گزارش شفقنا، محمد موصلوی، فاضل هوارامی و لوک هاردینگ در گاردین نوشتند: ساکنان موصل، دومین شهر بزرگ عراق که به تصرف داعش درآمده است، این روزها شرایط زندگی در این شهر را بسیار وخیم توصیف می کنند. موصل با کمبود شدید مواد غذایی و آب روبروست، هیچ یک از نهادهای دولتی آن مشغول به کار نیست و اقتصاد شهر در آستانه فروپاشی کامل است.

 

طی چند سری مصاحبه، ساکنان موصل شرایطی مخدوش و غم انگیز را از زندگی تحت حکومت داعش توصیف کرده اند. آنها می گویند نارضایتی از شبه نظامیانی که نزدیک به 5 ماه پیش به درون شهر خزیده اند، رو به افزایش است. فعالیت بیشتر نهادهای دولتی متوقف شده و هیچ گونه خدمات عمومی در این شهر ارائه نمی شود. تقریبا تمام فعالیت های بخش خصوصی و پروژه های ساخت و سازی که بودجه آن را دولت تامین می کرد، به حال تعلیق درآمده است. هزاران کارگر بدون شغل مانده اند.

 

طی ماه های اخیر، داعش طی یک سری پیشروی های نظامی، اراضی وسیعی را در عراق و سوریه تصرف کرده است. اعضای این گروه در حال حاضر بخش عمده استان الانبار در غرب عراق را به چنگ خود در آورده و شهر کردنشین کوبانی در سوریه را هم محاصره کرده اند؛ اما این گروه که در تابستان امسال برای خود اعلام "خلافت اسلامی" کرده، کار چندان بزرگی انجام نداده تا ثابت کند قابلیت حکومت داری و حکمرانی را هم دارد.

 

داعش در آخرین شماره از خبرنامه خود تصدیق کرده که "یک دولت نمی تواند تاسیس شود، مگر آن که هم نیازهای مادی و هم نیازهای معنوی مسلمانان را تامین کند."

 

داعش اکنون ادعا می کند که دغدغه اصلی اش، رسیدگی به نیازهای شهروندان در مناطق تحت کنترل گروه است. در شماره جدید مجله انگلیسی زبان داعش با عنوان "Dabiq" نیز تصاویری از یک سرای سالمندان، چند رفتگر خیابانی و یک دکتر منتشر شده که در کلینیک سرطان مشغول مداوای پسر جوانی است.

 

ساکنان موصل اما می گویند واقعیت با آنچه داعش در نشریات تبلیغاتی خود منعکس می کند، تفاوت زیادی دارد. آنها می گویند جمعیت بومی شهر هیچ گونه تجهیزات مناسبی برای رویارویی با زمستان و فصل سرما ندارد. بسیاری از خانواده ها پس انداز و اندوخته مالی خود را خرج کرده اند و اکنون درآمدی ندارند. قیمت کالاهای اساسی به شدت بالا رفته است. زباله ها جمع آوری نشده و در خیابانها تلنبار شده است.

 

زیاد، یک کارگر ساختمانی 34 ساله، می گوید نگران آینده خانواده است و بیشتر وقتش را در خانه می گذراند: "خبری از کار نیست. هر جا هم که کار باشد، پرداخت ها بسیار ناچیز است."

 

بهای نفت سفید برای پخت و پز از ماه ژوئن به این سو بیش از 3 برابر شده و از 95000 دینار عراقی برای هر بشکه به 300 هزار دینار افزایش یافته است. از زمانی که نیروهای کرد گذرگاه مرزی رابعه (مرز بین عراق و سوریه) را از داعش پس گرفتند، وضعیت تورم وخیم تر شده است. این گذرگاه، یکی از راه های اصلی انتقال تدارکات و تجهیزات برای داعش بود.

 

صبحی، مغازه دار 48 ساله ساکن موصل به گاردین می گوید: "از آنجا که داعش کنترل گذرگاه مرزی رابعه را از دست داده و با توجه به این که زمستان در حال نزدیک شدن است، من احتمال می دهم قیمت نفت سفید بیش از اینها بالا رود."

 

زمانی که داعش کنترل گذرگاه رابعه را در دست داشت، قیمت یک کیلو سیب زمینی در موصل 250 دینار بود. دو هفته پس از آنکه کنترل گذرگاه از دست داعش خارج شد، این قیمت به 1500 دینار افزایش یافت.

 

خالد، 49 ساله و کارمند دولت، می گوید: "ما هر 4 روز، 2 ساعت برق داریم که گاهی وقتها می شود هر 7 روز، 2 ساعت برق."

 

به گفته وی، چند ژنراتور خصوصی موجود است که می تواند برق مازاد این جیره بندی را به خانواده ها بدهد، اما از آنجا که مردم کسب و کار و شغلی ندارند، نمی توانند پول برق و دیگر خدمات را بپردازند. پیش از هجوم داعش، دولت مرکزی بغداد مقداری جیره غذایی از جمله شکر، برنج، روغن و آرد را برای مردم تدارک می دید. (این میراثی بود که از زمان تحریم های زمان صدام حسین به جای مانده بود.) اما پس از هجوم داعش به موصل، این جیره های غذایی متوقف شده و داعش نیز نتوانسته است جایگزین دیگری برای آن بیابد.

 

کودکان نیز در این میان آسیب می بینند. برای بسیاری از دانش آموزان موصلی، زندگی تحت حکومت داعش بدان معناست که آنها نمی توانند امتحانات پایانی امسال را بگذرانند. بعضی از خانواده ها تن به یک سفر خطرناک داده و تلاش کرده اند خود را به کردستان عراق برسانند تا فرزندانشان در امتحانات شرکت کرده و یک سال تحصیلی را از دست ندهند. اطلاعات دریافتی از وزارت آموزش و پرورش عراق نشان می دهد اغلب دانش آموزان موصلی نتوانسته اند در امتحانات مدارس شرکت کنند. در دبیرستان دخترانه "بنین" فقط 13 دانش آموز از 118 دانش آموز این دبیرستان در امتحانات نهایی خود شرکت کرده اند و از این تعداد هم فقط 3 نفر نمره قبولی را گرفته اند.

 

زمانی که داعش در تابستان امسال موصل را تصرف کرد، بسیاری از سنی هایی که از سیاست های فرقه ای نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق به تاب آمده بودند، از عقب نشینی پلیس و ارتش عراق شادمان شدند. اکنون اما بسیاری از ساکنان موصل به این نتیجه رسیده اند که حکومت داعش از آنچه پیشتر در جریان بود، بهتر نبوده است.

 

درعا، 2 ماه پیش موصل را ترک کرد و اکنون در سلیمانیه زندگی می کند. او که دائما با دوستان و اقوام خود در موصل در تماس است می گوید: "مردم بسیار تنگدست شده و منتظرند تا یک نفر بیاید و شر داعش را از سر آنها کم کند."

 

ساکنان موصل می گویند در ماههای اخیر، داعش فضایی از سرکوب و ارعاب را به راه انداخته است. داعشی ها، مسیحیان و دیگر اقلیت ها را وادار به ترک شهر کرده اند. آنها افرادی را که تهدید تلقی می کنند، از دکتر و نماینده پارلمان گرفته تا شهروند عادی، در مقابل انظار عمومی سر می برند یا اعدام می کنند.

 

اوایل همین ماه، داعش یک روزنامه نگار کُرد به اسم "مهند العقیلی" را اعدام کرد. در ماه سپتامبر، اعضای داعش یک زن حقوقدان، به نام سمیرا صالح علی النعیمی را به قتل رساندند. وی در تقبیح "اقدام وحشیانه داعش برای تخریب مساجد و حرم های شیعیان" مطالبی را در صفحه فیس بوک خود نوشته بود. دادگاه ویژه داعش، او را به "ارتداد" متهم کرد و چند مرد نقاب پوش، به روی او آتش گشودند.

 

رویکرد داعش با رهبران قومی، مذهبی و چهره های بانفوذ موصل نیز فاصله دارد. وقتی داعش موصل را تصرف کرد، ائمه خود را در اغلب مساجد شهر مستقر کرد. ابوبکر البغدادی رهبر گروه در اواخر ژوئن خود را خلیفه مسلمانان خواند. اعضای داعش سپس تلاش کردند تا باقیمانده ائمه مساجد را به بیعت با البغدادی وادارند. یکی از ائمه مساجد در محله جنوبی شهر از این بیعت سر باز زد. وی گفت صرف یک تفسیر و قرائت از اسلام سنی، نباید بر دیگر تفاسیر مسلط شود.

 

اعضای داعش دریافتند که نمی توانند این واعظ و 33 واعظ دیگری را که از بیعت با البغدادی اجتناب ورزیده بودند، اعدام کنند زیرا چنین کاری عواقب سنگینی در پی داشت. کوتاه مدتی پس از آن، این ائمه مساجد از ایراد سخنرانی و حضور در منبر منع شدند. دست کم 6 نفر از آنها بازداشت شدند. شناخته شده ترین آنها، اکنون در حصر خانگی است. اجتناب وی از بیعت با البغدادی، اعتبار داعش را بین ساکنان سنی مذهب موصل کاهش داده است.

 

داعش، علاوه بر نافرمانی مدنی، با تهدید نظامی آمریکا هم روبروست. تابستان امسال، جت های عراقی مواضع نظامی داعش را بمباران کردند. بسیاری از نیروهای داعش به نواحی مسکونی پناه آوردند. حملات نیروی هوایی عراق سپس متوقف شد و این بار هواپیماهای جنگی آمریکا و متحدانش دست به کار شدند. ساکنان موصل می گویند حملات هوایی، اکنون به یک پدیده روزمره تبدیل شده، هر چند اغلب مناطق خارج و حومه شهر را هدف می گیرد.

 

ساکنان محلی می گویند در یکی از حملات هوایی در محله ای در نزدیکی دانشگاه موصل، دست کم از 7 موشک استفاده شد. یک انفجار دیگر هم در نزدیکی بیمارستان ابن عثیر رخ داده است.

 

محمد، معلم 44 ساله به گاردین می گوید: "ابتدا یک انفجار بسیار بزرگ رخ داد و در پی آن چند انفجار کوچک هم به وقوع پیوست."

 

عامر، فروشنده و 53 ساله هم می گوید: "بمب ها، یک ساختمان دولتی را هدف قرار داد که به دست داعش افتاده بود. به سختی بتوان میزان خسارت و تلفات را ارزیابی کرد، زیرا داعش دسترسی به منطقه را مسدود کرده بود."

 

داعش در واکنش به این حملات، تعداد ایست های بازرسی خود در موصل را کاهش داده و پرچم گروه را از بام ساختمان ها جمع آوری کرده است. تعداد کمی از اعضای داعش در شهر مشاهده می شوند اما همین عده اندک هم از تجمع کنار یکدیگر اجتناب می ورزند. شبها ایست های بازرسی برپاست، اما این ایست ها سیار هستند و پس از چند ساعت، جمع آوری می شوند.