جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارشی از سومین روز از مذاکرات اتمی؛ کری امروز وارد وین می‌شود/ظریف، اشتون و برنز دیدار کردند

Posted: 20 Nov 2014 05:35 AM PST

جرس: سومین روز مذاکرات هسته‌ای در ادامه رایزنی‌های دو روز گذشته در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 از سر گرفته شد.

 

به گزارش ایسنا، در اولین دیدار دو جانبه روز پنجشنبه معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه با یکدیگر دیدار داشتند.

هم‌چنین منابع مطلع در وین از ورود جان کری وزیر خارجه آمریکا در اواخر روز پنجشنبه به این شهر خبر می‌دهند. پیش از این رسانه‌های آمریکایی از سفر جان کری به وین در روز پنجشنبه خبر داده بودند و وی بر اساس اعلام قبلی امشب به هیات مذاکره کننده‌اش می‌پیوندد.

کاترین اشتون، محمدجواد ظریف و ویلیام برنز نیز در دیداری سه‌جانبه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

مذاکرات در سومین روز خود در حالی دنبال می‌شود که همزمان مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های ایران و 1+5 و نیز به طور دوجانبه میان ایران و برخی کشورهای گروه 1+5 انجام می‌شود.

در همین چارچوب هیات‌های کارشناسی ایران و فرانسه روز چهارشنبه با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

به گزارش ایسنا، آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در مهلت تعیین شده تا سوم آذر در حالی در وین ادامه دارد که فضای مبهم و سکوت خبری بر آن حاکم است.

رسانه های غربی به شدت بر تمدید مذاکرات در دوره‌های زمانی یک تا سه ماه تمرکز کرده و به نقل از دیپلمات‌های بی نام و نشان از به دست نیامدن توافق تا سوم آذر خبر می‌دهند.

از سویی مقامات ایرانی تاکید دارند که در تلاش برای رسیدن به توافق تا مهلت از پیش تعیین شده جدی هستند.

هم چنین اخبار زیادی مبنی بر حضور یافتن یا نیافتن وزیران خارجه 1+5 وجود دارد که تاکنون هیچ کدام قطعی نشده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا اکنون در سفر اروپایی در لندن به سر می‌برد و قرار است به زودی با همتای فرانسوی‌اش دیدار کند.

وی روز چهارشنبه برای دومین بار طی یک هفته گذشته با یوسف‌ بن‌علوی همتای عمانی خود که او نیز در لندن به سر می‌برد درباره مساله هسته‌ای ایران دیدار کرد.

با وجود این‌که گفته می‌شود آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است و انتظار می‌رود وزیران خارجه 1+5 نیز در این مذاکرات حضور یابند اما هنوز از حضور آن‌ها در وین و پیوستن‌شان به مذاکرات اخبار موثقی منتشر نشده است. در عین حال خبرگزاری آلمان اعلام کرده است که اشتاین مایر شنبه آینده در بازگشت از سفر آفریقای خود به وین می‌آید. اما از حضور جان کری در وین خبر موثقی منتشر نشده است. 

حضور اهالی فرهنگ و کتاب در کتابفروشی‌ها

Posted: 20 Nov 2014 05:35 AM PST

حضور اهالی فرهنگ و کتاب در کتابفروشی‌ها

 

یک فعال کارگری: دولت‌ها دم از اصلاح قانون کار می‌زنند اما به دنبال تخریب‌اند

Posted: 20 Nov 2014 02:52 AM PST

جرس: رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در جمع هزاران کارگری که به مناسبت سالروز تصویب قانون کار گرد آمده بودند، ضمن مخالفت با طرح دولت و مجلس برای تغییر قانون کار گفت «مجلس فعلی حامی سرمایه داران است. نمایندگان زمانی که می‌خواستند رای بیاورند شعار کارگری می‌دادند، اما در حال حاضر دست‌شان در جیب کارگران و مستضعفان قرار دارد.»

 

به گزارش ایلنا، «حسن صادقی» در مراسم گرامیداشت بیست و چهارمین سالروز تصویب قانون کار که صبح امروز (پنج شنبه ۲۹ آبان) در ورزشگاه معتمدی تهران برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین اجتماع کارگران در اولین سال پس از انقلاب همزمان با روز جهانی کارگر رقم خورد. کارگران آن زمان شعار می‌دادند «نباید کارگر اخراج گردد، حقوق کارگر باید پرداخت گردد».

 

او افزود: اولین پیش‌نویس قانون کار بر اساس همین شعار نوشته شد یعنی بر اساس امنیت شغلی کارگران و تامین معیشت این قشر شریف از جامعه اما این پیش نویس هنگام تصویب با مشکلات متعددی مواجه شد و از شورای نگهبان سر درآورد.

 

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: رفت و برگشت‌های این پیش نویس میان مجلس، دولت و شورای نگهبان به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام منجر شد، نهادی که هم ‌اکنون نقش مهمی در رفع نزاع‌های میان دولت، مجلس و شورای نگهبان دارد.

 

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر گفت: قانون کار قانونی است برای حمایت حداقلی از حقوق کارگران بنابراین شاغلان باید در صف اول دفاع از این قانون باشند و بازنشستگان در مرحله بعدی آنان را حمایت کنند اما این رویه در حال حاضر بر عکس شده است.

 

او در جمع کارگران با اشاره به یک برنامه مناظره تلویزیونی که چندی پیش با موضوع اصلاح قانون کار از شبکه یک سیما پخش شد، تاکید کرد: مناظره صدا و سیما درباره تغییر قانون کار شویی تبلیغاتی بود. مجری، دو نماینده مجلس و دو کارفرما که در واقع همگی کارفرما بودند، مقابل یک نماینده کارگری قرار گرفته بودند تا به خیال خودشان، زمینه روانی تغییر این قانون را فراهم کنند.

 

صادقی تصریح کرد: فرض کنید قانون کار نباشد. ماده ۲۷ نباشد و کارگران به راحتی اخراج شوند. آن وقت می‌خواهند چه چیزی به کارگران بدهند؟ دم از اصلاح می‌زنند اما به دنبال تخریب هستند. این اصلاح نیست، تغییر است آن هم تغییری یک سویه. اصلاح یعنی بهتر شدن، یعنی امنیت شغلی، افزایش دستمزد‌ها و آزادی اعتراض و اعتصاب.

 

او ادامه داد: اگر این حقوق را به ما می‌دهند حاضر به مذاکره برای اصلاح قانون کار هستیم در غیر این صورت با تغییر قانون در پوشش اصلاح مخالفیم.

 

صادقی افزود: موضوع تغییر قانون کار جدی است و تنها به این دولت باز نمی‌گردد بلکه همه دولت‌ها از اوایل دهه هفتاد چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب و حالا هم اعتدالی‌ها به دنبال تغییرش بوده و هستند.

 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان گفت: مجلس فعلی حامی سرمایه‌داران است. نمایندگان زمانی که می‌خواستند رای بیاورند شعار کارگری می‌دادند، اما در حال حاضر دست‌شان تا انتها در جیب کارگران و مستضعفان قرار دارد.
 

تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در مجلس نمایندگان آمریکا

Posted: 20 Nov 2014 01:29 AM PST

جرس: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای، از نقض حقوق بشر در ایران شدیدا انتقاد کرد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، تصویب این قطعنامه موسوم به 754، در آستانه نزدیک شدن مهلت بیست و چهارم نوامبر (سوم آذر)برای مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 صورت می گیرد.

این قطعنامه که ادرویس و الیوت انجل، نمایندگان جمهوریخواه آمریکا تدوین آن را به عهده داشتند با استناد به "گزارش آزادی‌های مذهبی کمیسیون آمریکا در سال 2014" و گزارش "احمد شهید"، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران تنظیم شده است.

٥٤‌ میلیون ایرانی در اقتصاد نقشی ندارند

Posted: 20 Nov 2014 01:15 AM PST

جرس: جدیدترین گزارش نماگرهای فصل بهار روی خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفت، که در این گزارش آمده است از جمعیت ٧٧,٨‌میلیون نفر تنها ٢٣‌میلیون نفر یعنی از هر ٣ ایرانی تنها یک نفر شاغل است و ٥٤‌میلیون ایرانی هیچ نقشی در اقتصاد کشور ندارند.

 

به گزارش فرارو، همچنین دولت در فصل بهار‌ سال‌جاری ١٨.٦هزار ‌میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی داشته است. از سوی دیگر درآمد دولت در ٣ماهه نخست ‌سال‌جاری ١٦‌هزار ‌میلیارد تومان بوده است در صورتی که هزینه ٣٣.٢‌هزار ‌میلیارد تومان یعنی دوبرابر درآمد است.

این در حالی است که در فصل گذشته نیز هزینه دولت دوبرابر درآمدش بود. با چنین تفاسیری می‌توان دریافت که مدیریت مالی دولت که وزارت اقتصاد و دارایی عهده‌دار آن است در این زمینه موفق عمل نکرده است.

همچنین طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی ١٣.٩‌هزار ‌میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایه‌‌ای و ٠.٣‌‌میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌‌ای، ١٣.٩‌هزار‌میلیارد تومان رقم مربوط به خالص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌‌ای دولت در ٣ماه نخست ‌سال‌جاری است.

در حالی‌ که ١١.٨‌هزار‌میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دولت در ٣ماهه نخست ‌سال گذشته بوده است، بنابراین با چنین آماری می‌توان دریافت که ٥٨‌درصد کسری بودجه دولت نسبت به بهار ‌سال گذشته رشد داشته است، البته ناگفته نماند که درآمد دولت در ٣ماهه نخست‌ سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه ‌سال گذشته ٢٦‌درصد و هزینه‌ها نیز ٣٧‌درصد رشد داشته است که خروجی این درآمد و هزینه‌ها ١٨.٦‌هزار ‌میلیارد تومان کسری بودجه بوده است.
 

صالحی: هیچ بازرسی ویژه‌ای را از سایت‌های هسته‌ای نمی‌پذیریم

Posted: 20 Nov 2014 12:19 AM PST

جرس: رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفت: هیچ نوع بازرسی ویژه‌ای را از سایت‌های هسته‌ای‌مان نمی‌پذیریم.

 

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره قرارداد هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی ایران و روسیه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم، گفت: از سال گذشته با روسیه درباره احداث واحدهای جدید نیروگاهی گفت‌وگوهای سختی داشتیم.

صالحی افزود: هفته پیش یک قرارداد با روس‌ها امضا شد که مربوط به توافقنامه 1992 درباره استفاده صلح آمیز هسته ای به ویژه ساخت نیروگاه هسته ای است. روس‌ها در قرارداد جدید متعهد شدند که دو نیروگاه دیگر در بوشهر بسازند.

صالحی گفت: سایت هسته ای بوشهر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای بیش از یک نیروگاه آماده شده که در آن زمان ساخت دو نیروگاه به وسیله آلمان‌ها آغاز شده بود، اما با پیروزی انقلاب متوقف شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ساخت نیروگاه نخست 108 ماه زمان می‌برد.

وی اضافه کرد: نیروگاه بوشهر عادی و در جنگ تحمیلی آسیب دیده بود و غربی‌ها آن را ساخته بودند و کار برای روس ها مشکل بود، اما به دلیل وضع بد روسیه پس از فروپاشی شوروی، روس‌ها ساخت این نیروگاه را آغاز کردند.

صالحی گفت: نیروگاه بوشهر صنعت هسته‌ای روسیه را که پس از فروپاشی شوروی متوقف شده بود، احیاء کرد.

 

وی افزود: زمانی که ساخت نیروگاه عادی بیش از هشت سال زمان می برد، طبیعی است که ساخت نیروگاه بوشهر که شرایط ویژه‌ای داشت 5 - 6 سال بیشتر زمان ببرد.

صالحی افزود: کار ساخت نیروگاه نخستینی که قراداد آن اخیرا امضا شده آغاز شده است، اما بتن ریزی آن حدود یکسال و نیم دیگر آغاز می‌شود. ساخت نیروگاه دوم نیز به دلیل گسترش انتقال فناوری و تجربه، دو سال پس از آغاز ساخت نیروگاه نخست آغاز می شود.

صالحی گفت: افزون بر امضای قرارداد ساخت دو نیروگاه یک پروتکل نیز درباره سوخت این نیروگاه‌ها با روسیه منعقد شده است.

وی با بیان اینکه روسیه برای هشت سال دیگر سوخت نیروگاه بوشهر را تامین می کند اضافه کرد: برای نیروگاههای جدید پروتکل جدیدی امضا شده است و روس ها پذیرفته اند برای ساخت مجتمع سوخت این نیروگاه‌ها یا بخش‌هایی از آن در ایران با ما همکاری کنند.

صالحی با بیان اینکه امضای این پروتکل قدم بزرگ و تحول قابل توجهی است، گفت: امکانات ساخت سوخت در کشور گسترده است.

وی افزود: سوخت راکتور تهران را ساخته‌ایم، بخشی از سوخت راکتور اراک را نیز ساخته ایم که ساخت بقیه آن به دلیل مذاکرات متوقف شده است و مقدمات ساخت سوخت بوشهر را نیز فراهم کرده ایم تا مجتمع های سوخت این نیروگاه را نیز بسازیم.

صالحی گفت: ساخت سوخت 20 درصد یک معجزه بود و اکنون راکتور تهران با سوخت تولید خودمان اداره می شود.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: نیاز عملی ما تامین سوخت نیروگاه بوشهر و راکتور تهران است و توافق ما درباره تامین سوخت نیروگاه بوشهر با روس‌ها این است که اگر مجتمع‌های سوخت این نیروگاه را ساختیم در راکتور قرار دهیم.

وی گفت: هر سوخت 300 -400 کیلو اورانیوم می خواهد و چهار مجتمع بیش از هزار کیلو اورانیوم غنی شده است.

صالحی گفت: امضای قرارداد اخیر با روس ها موضع ما را در گفت‌وگو با 5 + 1 قوی‌تر می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: نیاز عملی ما کاملا روشن است و در هشت سال آینده باید سوخت دو نیروگاه را تامین کنیم.

صالحی اضافه کرد: در مذاکرات با 5+1 چند نکته مهم از جمله راکتور اراک و غنی سازی مطرح است.

وی گفت: آنها ادعا می کنند که نیروگاه اراک راه را برای انحراف فعالیت های صلح آمیز فراهم می کند که به آنها گفتیم این نیروگاه را طوری طراحی می کنیم که دغدغه شما رفع شود.

صالحی اضافه کرد: در بخش فنی مذاکرات، استدلال ها به اندازه ای قوی بود که جایی برای گفت‌وگوی بیشتر نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در زمینه غنی سازی نیز پیشنهاد پلکانی را ارائه کردیم که ما پس از هشت سال باید دست کم نیازهای سوخت هسته‌ای را تامین کنیم که میزان آن 190 هزار سو ( واحد جداسازی ) است.

صالحی اضافه کرد: جزئیات این روش پلکانی در مذاکرات روشن خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مذاکرات درباره انتقال سوخت به خارج از کشور شایعه است.

صالحی افزود: اگر قرار باشد پودر سوخت را به مجتمع های سوخت تبدیل کنیم چه دلیلی دارد آن را به خارج ارسال کنیم؟

وی گفت: خنده دار است که قرص سوختی را که تولید می کنیم به خارج بفرستیم که آن را داخل لوله سوخت قرار دهند؛ زیرا ما لوله های سوخت را ساخته ایم و قرص را همین جا داخل لوله ها قرار می دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران آمادگی دارد برای تامین سوخت با کشورهای دیگری به جز روسیه قرارداد امضا کند.

صالحی اضافه کرد: ایران ان پی تی و قرارداد پادمان را امضا کرده است، دو سال و نیم پروتکل الحاقی را اجرا کرد، 3/1 را نیز همواره اجرا می کرد که مشکلاتی را ایجاد کردند. بیش از هفت هزار ساعت بازدید داشته اند و دوربین های آنها فعال است، پس چرا باید برای ما قواعد ویژه ای بگذارند؟

وی گفت: با توجه به این موضوع ما هیچ نوع بازرسی ویژه ای را از سایت های هسته ای مان نمی پذیریم و قبول نمی کنیم کشور ویژه ای در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این سازمان به مرحله ای از تکامل فنی و علمی دست یافته است که آرام آرام دستاوردهای آن به بازار عرضه می شود.

صالحی گفت: افزون بر سانتریفیوژهای تحویل داده شده، 20 فروردین آینده سانتریفیوژهای توبولار دیگری به حوزه واکسن سازی تحویل داده می شود.

وی افزود: لیزرهای ساخته شده در سازمان انرژی اتمی در عرصه سلامت به‌کار گرفته شده است و رادیو داروهای ما نیاز 800 هزار بیمار را رفع می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بخش کشاورزی نیز نتایج خوبی در آزمایش‌ها به دست آورده‌ایم، گفت: در عرصه صنعت نفت و سیمان نیز فعالیت‌های خوبی داریم.

صالحی اضافه کرد: واحد تولید مبتکرانه تجهیزات صنایع مختلف را در سازمان انرژی اتمی ایجاد کرده ایم.

رئیس سازمان اتمی با بیان اینکه برخی در رسانه‌ها طوری القا می کنند که تاکنون نیروگاه بوشهر راه اندازی نشده است، گفت: تا چند ماه پیش این نیروگاه هفت میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرده بود.

وی اضافه کرد: این نیروگاه در بزنگاه‌ها، برق مطمئنی را وارد شبکه می‌کند و تولید برق آن پایدار است.

صالحی گفت: در زمستان گذشته می خواستیم برای سوخت‌گذاری فعالیت این نیروگاه را متوقف کنیم اما وزارت نیرو و نفت گفتند دو سه هفته این کار را به تعویق بیاندازید.

وی افزود: اگر نیروگاه برق بوشهر متوقف می‌شد باید شش میلیون متر مکعب گاز یا شش میلیون لیتر گازوئیل را در نیروگاه‌های دیگر برای تولید برق می سوزاندیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یک‌هزار نفر نیروی متخصص داخلی در نیروگاه بوشهر فعال هستند اضافه کرد : از نظر نیروی انسانی وضع بسیار خوبی داریم.

وی گفت : 15 هزار نفر نیز در سازمان انرژی اتمی فعال هستند.

صالحی افزود: با توجه به قراردادهایی که با روسیه امضا شده است فارغ التحصیلان هسته ای نباید دغدغه ی شغل داشته باشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بهای ساخت نیروگاه جدید هسته ای گفت : قیمت ساخت این نیروگاه بسیار مناسب است.

صالحی اضافه کرد : در آمریکا و اروپا ساخت نیروگاه بیش از 6500 دلار ، در آسیا بین 4 تا 5 هزار دلار و در خاورمیانه بین 5 تا 6 هزار دلار برای هر کیلو وات هزینه دارد اما قیمت قرارداد ساخت نیروگاه ما بسیار مناسب است.

وی درباره سهم ایران درقرارداد ساخت نیروگاه جدید گفت : 5 درصد قیمت قرارداد را یک شرکت ایرانی هزینه می کند ، حداقل 3 درصد قیمت قرارداد نیز برای قرارداد با پیمانکاران ایرانی به ریال تبدیل می شود و 10 درصد قرارداد را نیز به صورت یورو یا دلار با پیمانکاران ایرانی قرارداد می بندند که بستگی به توان متخصصان ایرانی تا 30 درصد افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، صالحی افزود: فناوری هسته ای میعادگاه فناوری هاست و همه علوم در علم هسته ای جمع می شود.

نامه لیلا زین الدین به پدر شهیدش: گمشده امروز ما اعتماد است

Posted: 20 Nov 2014 12:16 AM PST

جرس: لیلا زین الدین، طی نامه ای به پدر شهیدش، آنچه این روزها بر جامعه می گذرد را به صورت دلنوشته ای منتشر کرده و گفته است: "امروز گمشده ی نسل من نه اعتقاد، بلکه اعتماد است."

 

به گزارش پارسینه، متن دلنوشتۀ این دختر شهید به پدر به شرح زیر است:

پدر عزیز تر از جانم سلام

27 آبان ماه امسال که از راه رسیده است درست 30 سال از روزی که عاشقانه به سوی شهادت آغوش گشودی می گذرد و این یعنی سه دهه است که تفسیر واژه پدر را بر روی دوش ناتوان من گذاشتی و چه سنگین مسئولیتی است این بار برای دختری که پدرش قهرمان یک ملت بوده و هست . این بار البته نمی خواهم از دلتنگی های همه این سالهای نبودنت بنویسم که شاید فقط خودت و خدا از غم روزگار فراق با خبر باشید اما این بار حرف های مهم تری با شما که در تمام لحظات زندگی من حی و زنده ای دارم .

پدر

امروز و این روزها کشورمان در شرایط بزرگی با همه وجود قله های پیشرفت را هدف گرفته است اما دشمنی که روزگاری سلاحش را سمت شما هدف گرفته بود امروز سلاح ناکارآمد تحریم، ارعاب و تهدید را به سوی ما نشانه گرفته است . یادت هست روزگاری در عملیات ها آب را به رویتان می بستند و شما به تأسی از سیدالشهدا (ع) تشنه راه دشمن را سد می کردید؟ حالا هم اوضاع زیاد فرق نکرده است.شمرهای زمان امروز نیز در آرزوی بستن آب ها ما را سیبل ترکش های تحریم کرده اند . خوبی اش این است که که من و هم نسلانم به میدان آمده ایم و مانند روزگاری که شما رودر روی دشمن می جنگیدید ما هم این بار روبروی یک دنیا ایستاده ایم . با همان شجاعتی که که شما به آن شهره بودید . البته نگرانیم که در این پیچ و خم دنیای امروزی آیا تاب مقاومت مان هست؟ و هر بار این نگرانی را به شوق خط شکنی های شما در والفجر ،خیبر ، محرم و رمضان رفع می کنیم .

پدر

امروز الگوی صلابت و اقتدار شما برنامه عملی و چراغ راه ماست . البته چقدر جای حضور شما و همرزمانتان در شرایط امروز کشور خالی است چه اینکه اگر بودید شاید اوضاع بسیار تفاوت می داشت اما شاید این تقدیر بوده است که شما الگوهایی برای ما باشید و ما این مسیر هر چند سخت را برای پرآوزه شدن نام ایران بپیماییم .

پدر

شاید حرف بزرگی باشد اما مدت هاست با خودم عهد کرده ام که امسال این حرف را صادقانه با شما ، عمو و دوستان شهیدت بزنم که من و نسل سومی های انقلاب خود را مهیای به دوش کشیدن آرمان های شما کرده ایم . ما جوانیم و با انگیزه . انرژی این روزهای جوانی را میخواهیم در مسیر عمل به راه و وصیتت صرف کنیم آنجا که از ما حسین وار زندگی کردن را خواستی و ما نسل سومی ها امروز می خواهیم حسین وار ره بپیماییم و از سیاهی دشمن باکی ناشته باشیم . امروز می خواهیم حصرتحریم زورگویان را همچون شما که سوسنگرد را رفع حصر کردید بشکنیم و در این راه هم دست به دست هم داده ایم .خوب می دانم که رمز پیروزی شما در مقابل یکی از مجهز ترین ارتش های آن زمان نه سلاح پیشرفته که وحدت دلهای بیقرار جوانانی بود که سربلندی کشورشان را از جان عزیز تر می دانستند و امروز ما باید این تعهد را به شما بدهیم که برای حفظ همان سربلندی لحظه ای غفلت نکنیم .می دانم که این روزها فارغ از افراط و تفریط و با نگاه به همان اعتدال و میانه روی که گفتمان روز کشور کشور شده باید کینه ها را از دل بشوییم و بدانیم جهان وقتی در برابر ما زانو می زند که بداند ایرانی در کنار هم دژ مستحکم و نفوذناپذیر اراده هاست .

پدر

امروز گمشده ی نسل من نه اعتقاد بلکه اعتماد است . همان اعتمادی که از جوان نخبه پزشکی فرمانده مقتدر لشگر علی بن ابی طالب(ع) ساخت و از جوانان خوش فکر این کشور همت و باکری و باقری ها .ما امروز به میدان آمده ایم تا بگوییم ما هم رسم عشق بازی جان برای وطن را خوب بلدیم و میخواهیم سهمی در توسعه و آبادنی این مرز و بوم داشته باشیم . نسل سوم آماده است نقش تاریخی خود را در این مقطع برای ادامه راه ایفا کند و خدا کند با دعای شما این اعتماد به وجود آید . اگر نگویم بیشتر از شما عاشق آرمان های این کشوریم یقین بدانید کمتر هم نخواهیم بود .

پدر

در جایی از وصیت نامه ات گفتی که خداوند امروز از ما همت، اراده و شهادت طلبی را می خواهد . منو هم نسلانم امروز اسب همت هایمان را زین کرده ایم تا هرکس در مسیر خود سرآمد مسابقه پیشرفت و تعالی باشد اما شاید هنوز باور نکرده ایم که در این راه ما هم می توانیم . شاید هنوز برخی فکر کنند امثال شما آز آسمانی دیگر به این جهان آمده اید و یا برخی کج اندیشان نسخه های شفا بخش پیروزی شما را فقط برای موزه های دفاع مقدس بخواهند . من اما آرمان شما را برای شرایط امروز کشورم می پسندم . من شجاعت و استقامت همراه هوشمندی و درایت شما را نیار امروز و افق فردای کشورم می پندارم و به سهم خودم سعی می کنم این پیام شما را به گوش همه هم نسلانم برسانم .

پدر

با شما عهد می بندم که این بار آماده تر از هر زمان دیگر بار سنگین امانت آرمان هایت را به دوش بکشم و اطمینان دهم که با نسلی تازه نفس سرفرازی و افتخار را برای کشور و دینم به ارمغان بیاورم بلکه شرمنده همه این سالهای نبودنت که بار امانت را به ما واگذاردی نباشم .

حسین درخشان با فرمان عفو رهبری آزاد شد

Posted: 19 Nov 2014 11:52 PM PST

جرس: حسین درخشان، وبلاگ نویس که به دلیل سفر به اسرائیل به حبس محکوم شده بود، روز گذشته با فرمان عفو آقای خامنه ای آزاد شد.

 

وی در صفحه خود در شبکه های اجتماعی (گوگل پلاس) نوشته است: «پس از اینکه مرخصی دو هفته‌ایم تمدید نشد و دستور دادند که به زندان برگردم، ساعت ۶ عصر از قرنطینه به اندرزگاه ٨ اوین رسیده بودم و تازه داشتم با همه سلام و علیک می‌کردم که ابلاغ شد که باقی مانده حبسم مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته است. آزاد شدم، پس از شش سال. خدایا شکرت.»

 

به گزارش الف، حسین درخشان که به اتهام ارتباط با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات و... دوران حبس طولانی مدت خود را در اوین سپری می کرد، گرچه پیش از این به فعالیت علیه نظام پرداخته بود، اما در حالی به ایران بازگشت که خط فکری او کاملاً تغییر کرده و دیگر همه او را به عنوان یک حامی جمهوری اسلامی و بازگشته از عقاید پیشین خود می شناختند.


حسین درخشان متولد دی ماه 1353 در تهران با تحصیلات کارشناسی رشته جامعه شناسی در دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۷۸ به کشور کانادا مهاجرت کرد، و در سال ۱۳۸۵ برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات رسانه در دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا راهی لندن شد. او از اولین وبلاگ نویسان ایرانی است و به همین دلیل بسیاری او را «پدر وبلاگ‌نویسی ایران» می‌نامند.

او منتقد شدید جمهوری اسلامی بود و دو سفر علنی و از پیش اعلام شده در سال های 2006 و 2007 به اسراییل داشت که با پاسپورت کانادایی اش انجام شد. درخشان در مورد تصمیمش برای سفر به اسراییل نوشت: «من به عنوان یک شهروند-خبرنگار و فعال صلح به اسراییل می‌روم. به عنوان یک شهروند-خبرنگار می‌خواهم به بیست هزار خواننده‌ی روزانه‌ی ایرانی‌ام نشان دهم که اسراییل واقعاً چه شکلی است و مردم آنجا چگونه زندگی می‌کنند. جمهوری اسلامی مدت هاست که اسراییل را به عنوان یک حکومت شیطانی تصویر کرده است که هدف سیاسی مورد توافق همه‌ی مردمش کشتن هر زن و مرد مسلمان است، از جمله ایرانیان. من می‌خواهم این تصویر را به چالش بکشم.»سفر دوم او در ژانویه ۲۰۰۷ برای شرکت در کنفرانس سالانه‌ی مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه بن گوریون در شهر بئرشبع بود. عنوان این کنفرانس در سال ۲۰۰۷ «اصلاحات، مقاومت، و تعارض در خاورمیانه» بود که درخشان در یک پانل آن به همراه چند نفر دیگر درباره‌ی وبلاگ صحبت کرد.
جروزالم پست، در پی دستگیری وی و در توضیح خبر دستگیرشدن حسین درخشان در ایران، از قول وی می‌نویسد: «هر کاری که کردم و هر چه در اسراییل گفتم برای دفاع از منافع ایران در برابر پروپاگاندای وحشتناک و دروغین اسراییل و رسانه‌های جهان درباره‌ی ایران بود.»

هاآرتص در گفتگویی در حین سفر دوم درخشان می‌نویسد: «با وجود مشکلات، درخشان به انقلاب ایران، خمینی و جمهوری اسلامی اعتقاد دارد. شنیدن اینها از یک جوان با ظاهری کاملاً غربی، در حالی که در بعد از ظهری گرم روی چمن دانشگاه بن گوریون عجیب است. ولی اینها چیزهایی است که او می‌گوید: «انقلاب خمینی به اهمیت انقلاب فرانسه است. اندیشه مرکزی خمینی عدالت و استقلال بود. من هم به آنها باور دارم. من قبلاً خیلی منتقد ایده‌ی جمهوری اسلامی بودم. اما امروز فکر می‌کنم ایده‌ای پست‌مدرن و درست است.»

نیویورک تایمز می‌نویسد: «او گفت که اگر جنگی بین ایران و آمریکا در بگیرد، او به کشورش باز می گردد و برای وطنش می جنگد.»

او بر خلاف عقاید قبلی اش در مورد نادرستی سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت علیه اسراییل، در مصاحبه‌ای با تلویزیون پرس تی.وی درباره‌ی سخنان محمود احمدی‌نژاد علیه اسراییل می‌گوید: «فکر می‌کنم کاری که احمدی‌نژاد می‌کند در شکستن تابوی زیر سوال بردن مشروعیت رزیم موسوم به اسراییل بسیار موثر بوده است.»

و اینها همه نشانه های بازگشت و تغییر خط فکری حسین درخشان بود. او شدیداً منتقد جمهوری اسلامی بود و در سال 84 نیز با بازگشت به ایران در آستانه ی انتخابات، به حمایت از مصطفی معین پرداخت. اما پس از آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در حالی که در خارج از ایران اقامت داشت، از مواضع قبلی خود اظهار ندامت کرده و نوشته بود که برای پاسخ دادن به اتهاماتش در ایران، آمادگی دارد.

افکار و مواضع وی به تدریج از سال ۱۳۸۶ شروع به تغییر کرد و به تدریج به تصحیح و اصلاح مواضع پیشین خود برآمد و در مقاطع مختلف به حمایت از برخی سیاست‌ها و اعمال جمهوری اسلامی و دولت وقت پرداخت. در این مدت انتقادات و افشاگری‌هایی را نیز علیه گروه‌ها و افراد مخالف جمهوری اسلامی کرد. وی دو بار به استودیوی لندن شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان دولت ایران به نام پرس‌تی‌وی، دعوت شد و نظرات جدیدش را در حمایت محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و نقد مواضع اسراییل درباره‌ی ایران مطرح کرد.

حسین درخشان در بهمن ۱۳۸۶، نزدیک به یک سال پیش از بازگشت به ایران و بازداشت متعاقب آن، در مطلبی با عنوان «پشیمانم، بخاطر نگاه سابقم درباره فلسطین و لبنان» به صراحت از مواضع پیشینش درباره‌ی اسراییل اظهار پشیمانی کرد و نوشت:

«اعتراف می‌کنم که می‌شد در عین پرداختن به هدفم، به رفتار غیرانسانی حکومت اسراییل با ساکنان مناطق اشغالی و همینطور تا اندازه‌ای با شهروندان عرب مسلمان ساکن خود اسراییل حداقل اشاره بکنم. ولی متأسفانه من کمی از روی ترس بخاطر از دست دادن حمایت معنوی دوستان سابق و نیز رسانه‌های اروپایی و آمریکایی و همینطور کمی احساسات خفیف نژادپرستانه‌ی ضد عرب و کمی هم تنبلی، حتی یک کلمه هم در این باره ننوشتم.»

در ادامه‌ی همین تغییر نگرش به جمهوری اسلامی و اسراییل، درخشان در شهریور ۱۳۸۷ در مطلبی با عنوان «‎ بهترین استراتژی برای دفاع در مقابل اسراییل: جدا کردن صهیونیزم از یهودیت» نوشت:

«این کارها اصلاً نباید به حمایت ایران از مردم آواره و استعمارشده‌ی فلسطین و نهضت‌های مقاومت و آزادی‌بخش آنها مثل حماس لطمه‌ای بزند. همینطور نباید حتی یک قدم از موضعش در نامشروع دانستن کشوری به اسم اسراییل که روی جسد و خانه‌های غصب‌شده‌ی میلیونها فلسطینی مسلمان و مسیحی بنا شده است کوتاه بیاید. بلکه برعکس، باید در این زمینه جلوتر هم برود و تمام زوایای ایده‌ی سهیونیزم به عنوان یک جنبش کاملاً سیاسی و استعماری را زیر سوال ببرد و با سند و مدرک آن را از یهوددیت جدا کند. لطمه‌ای که از این گفتمان -- که خمینی بزرگ آغاز کرد و احمدی‌نژاد با شجاعت زنده کرد -- به اسراییل خواهد خورد بسیار بزرگ‌تر از هرجور اقدام نظامی یا عملی برضد اسراییل است و از همین حیث دقیقاً بر طبق دفاع از امنیت ملی ایران است.»

حسین درخشان آبان 87 در حالی که تغییر خط فکری او کاملاً علنی و آشکار شده بود، به ایران بازگشت و البته دو هفته پس از بازگشت، بازداشت شد. به دلیل تغییرات سیاسی او، همفکران سابقش از وی حمایتی نکردند و همفکران جدید او هم هنوز درست نمی دانستند چه خبر است. او اتهامات سنگینی داشت؛ کیفرخواست دادستان در مورد اتهامات وی شامل «همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک‌های ضد انقلاب، توهین به مقدسات، راه‌اندازی و مدیریت سایت‌های مبتذل و مستهجن» اعلام شد.

وی در مهرماه ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به «۱۹ سال و نیم حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در رسانه‌ها و بازگرداندن وجوه اخذشده به مبلغ ۳۰ هزار و ۷۵۰ یورو، ۲ هزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند انگلیس» محکوم شد.

در خرداد ۱۳۹۰ شعبه ۲۶ تجدید نظر دادگاه انقلاب اسلامی تهران رای دادگاه بدوی را عیناً تایید کرد. در مرداد ۱۳۹۲، به مناسبت عید فطر، یک سوم از هفت سال و نیم از کل حکم او (بخش مربوط به اهانت به مقدسات، رهبری و رییس جمهور) مورد بخشودگی حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار گرفت و در نتیجه دو سال و نیم از حکم نوزده سال و نیمه ی او کم شد. به این ترتیب حکم او به ۱۷ سال حبس کاهش یافت.حسین درخشان ۱۷ آذر ۱۳۸۹ پس از تحمل ۲۶ ماه حبس (شامل هشت ماه انفرادی در آغاز بازداشت) و با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی به یک مرخصی دو روزه آمد و پس از آن به زندان بازگشت. او از آذر ۱۳۸۹ چند مرخصی کوتاه مدت دیگر را نیز بیرون از زندان سپری کرد.

دوستان و همفکران جدید او پیگیر آزادی و عفو وی شدند و معتقد بودند با توبه ی او باید تخفیف بسیار در مجازاتش اعمال شود و البته بسیاری از اتهامات را هم همچون خود او وارد نمی دانستند. با این همه دادگاه تخفیفی برای او در نظر نگرفت. در همه ی این سال ها خانواده ی او از مصاحبه با رسانه های خارجی و معاند جمهوری اسلامی خودداری کردند و تنها دوبار پدر و مادرش در نامه هایی جداگانه به ریاست قوه قضاییه (قبل از برگزاری دادگاه) خواستار رسیدگی به وضعیت پسرشان شدند. حسین درخشان سال هاست از نظر دشمنان نظام، حامی انقلاب و نظام دانسته می شود.

او شب گذشته پس از ۶ سال زندان و در حالی که ۱۱ سال و نیم دیگر از مدت قانونی زندایش باقی مانده بود، با عفو مستقیم رهبری از زندان آزاد شد.

انتقاد شدید مسیح مهاجری از روحانی: وزارت کشور رابه مخالفان دولت داده اید/مجلس را پرتوقع کرده اید

Posted: 19 Nov 2014 11:52 PM PST

جرس: در پی تداوم کارشکنی های مجلس در راه انتصاب وزیر علوم، مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

 

*ديروز، در آخرين روز از مهلت سه ماهه قانوني سرپرستي وزارت علوم توسط دكتر محمد علي نجفي، رئيس‌جمهور طي نامه‌اي دكتر محمد فرهادي را به عنوان وزير پيشنهادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس معرفي كرد.
هر چند با اين اقدام، مشكلي كه منتقدان دولت در مورد ادامه سرپرستي وزارت علوم مطرح مي‌كنند تحت الشعاع قرار مي‌گيرد و بحث درباره خود وزير پيشنهادي به موضوع اصلي تبديل مي‌شود، ولي از آنجا كه دكتر محمد فرهادي نيز از همان حلقه‌اي است كه نمايندگان منتقد دولت در مجلس نسبت به آن حساسيت نشان مي‌دهند، معلوم نيست اين تلاش رئيس‌جمهور نيز بي‌اثر خواهد بود و بار ديگر مجلس به پيشنهاد رئيس‌جمهور در مورد تصدي وزارت علوم "نه" خواهد گفت و باز هم موضوع سرپرستي به موضوع روز تبديل خواهد شد يا خير...


*در زمينه وزارت علوم و اصولاً نوع تعامل دولت و مجلس شوراي اسلامي نكات مهمي وجود دارند كه بايد به آنها توجه شود...

بعضي از اين نكات اينها هستند:


1 - دولت يازدهم از آغاز فعاليت خود، به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بيش از اندازه‌اي كه قانون مشخص كرده بها داد و براي آنها اين حق را قائل شد كه درباره انتخاب استانداران، فرمانداران و بخشداران نظر بدهند. اين اقدام نادرست موجب شد دولت يازدهم در بسياري موارد از داشتن استانداران توانا محروم شود، در مورد تعويض يا ابقاء فرمانداران دچار مشكلات زيادي گردد و در مورد بخشداران تقريباً غيرفعال باشد. بخشي از عوارض اين وضعيت اينست كه دولت در انتخابات آينده مجلس از كارگزاران قابل اعتماد در بسياري از مناطق محروم خواهد بود و معلوم نيست سرنوشت انتخابات چگونه رقم خواهد خورد. عارضه منفي ديگر اينست كه نمايندگان مجلس با برخورداري از حق تعيين استانداران و فرمانداران و بخشداران، توقعات زيادي پيدا كرده‌اند بطوري كه مي‌توان گفت وزارت كشور دولت يازدهم در اختيار نمايندگان مخالف دولت است. عارضه منفي سوم اينست كه توقعات غيرقانوني نمايندگان مخالف حتي به ساير وزارتخانه‌ها نيز سرايت كرده و آنان بسياري از وزراي دولت يازدهم را تحت فشار و در مواردي نيز تحت سلطه خود قرار داده‌اند. البته اگر منصفانه به صحنه بنگريم، وزراي دولت يازدهم نيز، غير از چند نفر، افراد قدرتمندي كه زير بار فشار نروند نيستند و همين واقعيت تلخ، زمينه را براي سوءاستفاده متوقعان فراهم كرده است.


2 - در استيضاح دكتر فرجي دانا، دولت و شخص رئيس‌جمهور كوتاهي‌هایي كردند و همين كوتاهي‌ها راه را براي كنار گذاشته شدن اين وزير توانا هموار كرد. شخص رئيس‌جمهور با خودداري از حضور در جلسه استيضاح و دفاع از دكتر فرجي دانا، به مخالفان فرصت داد هدف خود را دنبال كنند و مجموعه دولت نيز اقدام مؤثري براي حمايت از دكتر فرجي دانا انجام ندادند. محروم شدن دولت از حضور اين وزير توانا، متدين و متعهد كه به منزله محروم شدن كشور از يك نيروي كارآمد و مفيد در عرصه علم و دانشگاه بود، موجب شد نمايندگان مخالف دولت در اهداف خود براي در اختيار گرفتن وزارت علوم مصمم‌تر شوند.


3 - بي‌تعارف بايد گفت نمايندگان مخالف دولت، درصدد هستند وزارت علوم را به دليل اهميتي كه دارد در اختيار خود درآورند. اگر به سخنان سران مخالفان در جلسات رأي اعتماد توجه شود اين نكته به روشني خودنمائي مي‌كند كه آنها درباره افراد پيشنهادي حرف مي‌زنند ولي به برنامه‌هاي آنان كاري ندارند. اين، يعني آنها مي‌خواهند افراد خودشان بر اين وزارتخانه مسلط باشند.


4 - متأسفانه افراد پيشنهادي رئيس‌جمهور بعد از كنار گذاشته شدن دكتر فرجي دانا، از ويژگي‌هائي كه آنها را در اندازه وزير كنار گذاشته شده مطرح نمايد برخوردار نبودند و بايد با صراحت گفت رئيس‌جمهور در اين زمينه، قوي عمل نكرده است. اين ضعف، آنقدر مشهود بود كه اولاً بسياري از حاميان دولت نيز نتوانستند از وزراي پيشنهادي دفاع كنند و ثانياً نفر دوم نسبت به نفر اول 9 رأي كمتر آورد. اين پديده بايد براي رئيس‌جمهور قابل بررسي باشد كه چرا در اين فاصله كوتاه آراء 9 نماينده را از دست داده است.


5 - معاونت امور مجلس رئيس‌جمهور نيز در اين ماجرا سهيم است. عملكرد معاون رئيس‌جمهور در امور مجلس و همكاران وي در يكسال گذشته در زمينه تعامل با مجلس بايد مورد بررسي و ارزيابي دقيق قرار گيرد تا مشخص شود چقدر موفق بوده و آيا در مواردي دچار ضعف بوده است يا نه. در اين زمينه نقطه‌نظرهاي مثبت و منفي زيادي حتي در ميان طرفداران دولت يازدهم وجود دارد كه خوب است به آنها توجه شود.


6 - رئيس‌جمهور قطعاً نبايد تسليم كساني شود كه مي‌خواهند وزارت علوم را در اختيار بگيرند. با اينحال، براي حل مشكل موجود بايد از حلقه‌اي كه تاكنون افراد پيشنهادي را از آن حلقه انتخاب و به مجلس پيشنهاد كرده است نيز خارج شود. آقاي رئيس‌جمهور بايد به اين واقعيت توجه كنند كه ايران، سه بخش دارد نه دو بخش. جناح‌هاي اصولگرا و اصلاح طلب، دو جناحي هستند كه هر دو مي‌خواهند كشور را در اختيار خود بگيرند و به صورت انحصاري آن را اداره كنند. بخش سوم، از افراد مستقل تشكيل شده است، افرادي كه به جناح‌ها وابسته نيستند، به كسي باج نمي‌دهند، هر جا باشند آنجا را با استقلال مديريت مي‌كنند و به دليل عدم وابستگي‌هاي جناحي و گروهي و حزبي، ميزان پاي‌بندي آنها به قانون بيش از ديگران است.


* اين واقعيت را از ياد نبريم كه كشور ما به دليل فاصله گرفتن كارگزاران از قانون، اكنون دچار مشكلات زيادي است. بيماري دور زدن قانون به ويژه در دولت‌هاي نهم و دهم بشدت رشد كرده و گسترده شد و بسياري از دستگاه‌ها را فلج كرد. ماجراي بورسيه‌ها، كه به وزارت علوم مربوط مي‌شود، يكي از همين بي‌قانوني‌هاست. موارد بي‌قانوني در 8 سال دولت‌هاي نهم و دهم بقدري زياد است كه احصاء آنها فهرستي طولاني در قالب يك كتاب قطور را تشكيل خواهد داد. در چنين شرايطي، تمام تلاش دولت و ساير قوا بايد بر بازگشت به قانون متمركز شود و هيچكس براي تحقق اين هدف از هيچ كوششي دريغ نكند. در همين چارچوب است كه سپردن مديريت‌هاي كلان به نيروهاي مستقل، براي شرايط كنوني كشور يك ضرورت است. روشن است كه مفهوم اعتدال را در حاكميت قانون بر كشور در همه زمينه‌ها مي‌توان جستجو كرد.
با توجه به واقعيت‌هاي ياد شده، به نظر مي‌رسد، دولت يازدهم اولاً به يك جراحي نياز دارد تا معتدل شود، ثانياً تعامل خود با مجلس را بايد بر قانون استوار نمايد و از دخالت قوه مقننه در قوه مجريه جلوگيري كند و ثالثاً در گزينش مديران ارشد كشور از افراد مستقل استفاده نمايد. كليد حل مشكل دولت اين است.

سازمان ملل از نقض جدی حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد

Posted: 19 Nov 2014 11:19 PM PST

پیام مشترک ۳ سازمان حقوق بشری
جرس: سه سازمان حقوق بشری، از موضع سازمان ملل متحد پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران حمایت کردند.

 

به گزارش تارنمای جامعه های حقوق بشر، سه سازمان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و همچنین کانون مدافعان حقوق بشر طی بیانیه ای مشترک اعلام کردند:

سازمان های ما از تصویب قطعنامه دیروز در كميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل استقبال می کنند. در این قطعنامه سازمان ملل «نگرانی عمیق خود را از نقض جدی، مداوم و مکرر حقوق بشر» در ایران، به ویژه «شمار هراس برانگیز اعدام ها و افزایش اعدام ها بدون توجه به موازین بین المللی محافظتی، از جمله اعدام در انظار عمومی» ابراز کرد.

دولت های عضو سازمان ملل دولت ایران را فراخواندند از جمله به اعدام کودکان پایان دهد، شکنجه را ملغا کند، به هرگونه تبعیض علیه جوامع قومی و اقلیت های دینی و دیگر موارد نقض حقوق بشر علیه زنان آنها خاتمه و به سرکوب آزادی ها پایان دهد، و همکاری با کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل را گسترش دهد.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «فراخوانِ فراگیرترین نهاد سازمان ملل نشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در ایران هنوز باعث نگرانی جدی و به حق شایسته توجه جهانیان است. ما از دولتمردان ایران می خواهیم با اجرای فوری توصیه های این قطعنامه تعهد جدی خود را به حقوق بشر به نمایش بگذارند.»

پیش از گفتگوهای مربوط به این رأی مهم سازمان ملل، سازمان های ما با نمایندگان بسیاری از کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند و ضمن طرح نگرانی های اصلی ما در باره وضعیت حقوق بشر در ایران خواهان پشتیبانی آنها از این قطعنامه شدند. ما از این واقعیت استقبال می کنیم که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بسیاری از توصیه هایی را که در بیانیه اعلام مواضع خود به هیأت های نمایندگی سازمان ملل ارایه کردیم در برگرفته است.

قطعنامه سازمان ملل با رأی موافق 78 کشور، رای منفی 35 کشور و رای ممتنع 69 کشور به تصویب رسیده است. انتظار می رود این قطعنامه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه دسامبر مورد تایید قرار بگیرد.