جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دو قطبی خبرگان؛ رقابت دو هاشمی یرای یک کرسی؟

Posted: 03 Nov 2014 08:20 AM PST

مهدی تاجیک
جرس: رییس بعدی مجلس خبرگان رهبری قرار است در نیمه اول اسفندماه انتخاب شود ولی بحث‌ها درباره گزینه‌های مطرح برای این پست از مدتی پیش بالا گرفته است.  

نام محمود هاشمی شاهرودی و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی بیش از سایرین مطرح است و انتظار می‌رود که صف‌بندی‌های درون خبرگان حول محور این دو چهره‌ انجام گیرد.

در انتظار رای‌گیری اسفندماه

ریاست خبرگان اگرچه تا حدی یک پست تشریفاتی به حساب می‌اید و فعالیت آن در مواقع عادی به برگزاری نشست‌های فصلی و بیانیه‌های کلی در حمایت از ساختار جمهوری اسلامی و رهبری آن خلاصه می شود اما این نهاد در مواقع اضطراری یعنی انتخاب جانشین برای رهبر نظام کلیدی‌‌ترین نقش را دارد. از آنجا که آقای خامنه‌ای رهبر ۷۵ ساله جمهوری اسلامی به تازگی عمل جراحی پروستات را پشت سرگذاشته است زمزمه‌ها درباره جانشین احتمالی او بیش از گذشته به گوش می‌خورد و در دست داشتن اکثریت خبرگان و تصدی ریاست این نهاد هم اهمیت مضاعف پیدا کرده است. تندروهای مجلس کنونی که مثلث احمد خاتمي٬محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزد را شامل می‌شوند در تلاش هستند تا محمود هاشمی شاهرودی رییس شورای حل اختلاف قوای سه‌گانه را برای ریاست آینده خبرگان مطرح کنند. احمد خاتمی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «العالم» از بخت بالای هاشمی شاهرودی صحبت کرده بود و علاوه بر آن گفته بود که هاشمی رفسنجانی تمایلی برای کاندیداتوری ندارد.اظهار نظر او با واکنشی سریع از سوی پایگاه اینترنتی هاشمی روبروشد و این سایت به نقل از یکی از نزدیکان وی نوشت که « اگر بعضی افراد غیر«صالح» برای ریاست این نهاد قصد نامزدی داشته باشند، او ( هاشمی ) هم برای این منصب نامزد خواهد شد.» احمدخاتمی بعد از این واکنش ناگزیر به اصلاح سخنان خود شد و تایید کرد که هاشمی هم کاندیدای ریاست خبرگان است با این حال او گفت که تا « اسفند ماه چه بسا چهره‌های دیگری نیز برای ریاست خبرگان بیایند.»

بادهای موافق در مسیر هاشمی

 

 

ائتلاف‌ها و اختلاف‌های سیاسی در مجلس خبرگان رهبری تا حدی از فضای کلی سیاسی در ایران متفاوت است. یکی از دلایل این تفاوت در اهمیتی است که شخصیت افراد فارغ از وابستگی‌های جناحی‌شان در این نهاد ایفا می‌کند. برای مثال علی اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۷ زمانی که به شدت از سوی اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد زیر ضرب قرار داشت در انتخابات برای ریاست خبرگان موفق به پیروزی بر محمد یزدی رقیب تندروی خود شد. او البته در سال ۱۳۸۹  به واسطه تنش‌های برجامانده از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از تصدی ریاست خبرگان انصراف داد و از «محمدرضا مهدوی کنی» روحانی سالخورده و محافظه‌کار دعوت کرد که این پست را به عهده بگیرد. مهدوی کنی که انتخابش با استقبال تندروها همراه بود از انصراف هاشمی با تعبیر « ایثار» یاد کرد و گفت که ریاست خبرگان از سوی هاشمی به وی « تفویض » شده است. موضوعی که نشان می‌دهد مناسبات مجلس خبرگان متفاوت از مناسبات جاری در فضای سیاسی است. حالا در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ بادهای موافق برای هاشمی در حال وزیدن است و او جایگاه سیاسی در خطر خود را بعد از ریاست‌جمهوری حسن روحانی در انتخابات سال گذشته تا حد زیادی احیا کرده است و به نظر می‌رسد آمادگی‌اش برای ریاست خبرگان نیز ناشی از مشاهده همین تغییرات در فضای سیاسی ایران باشد. منتقدان هاشمی می‌گویند که او در ۸۰ سالگی توان ریاست مجلس خبرگان را نخواهد داشت اما به نظر می‌رسد که این بیشتر سرپوشی بر مخالف‌های سیاسی آنها با هاشمی باشد. مهدوی کنی نیز زمانی که به ریاست خبرگان رسید ۸۰ساله بود و از بیماری نیز به شدت رنج می‌برد ولی انتخاب او چنین بحث‌هایی را ایجاد نکرد.

 

 


خط و نشان برای انتخابات بعدی


در یک دسته بندی کلی اصلاح طلبان بیشتر متمایل به ریاست هاشمی رفسنجانی بر خبرگان هستند واصولگرایان هم از هاشمی شاهرودی حمایت می‌کنند. انتظار می‌رود که دو قطبی ناشی از این دسته‌بندی در ماه‌های آینده تاثیرات خود را بر فضای سیاسی ایران بگذارد.تاثیراتی که فقط مربوط به تعیین ریاست خبرگان نمی‌شود و انتخابات بعدی این نهاد را هم در برمی‌گیرد.
عمر مجلس خبرگان کنونی در اسفندماه سال ۱۳۹۴ به پایان می‌رسد و دو جریان عمده سیاسی ایران یعنی اصولگرایان و اصولگرایان در فکر فرستادن کاندیداهای مورد نظر خود در انتخابات سال آینده این نهاد هستند. احمد جنتی رییس شورای نگهبان قانون اساسی که نهاد تحت امرش مسوولیت بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان را به عهده دارد از هم اکنون خط و نشان کشیده وگفته که « افرادی با ابزار سوء سیاسی قصد قبضه کردن خبرگان را دارند و من از این افراد حسن نیتی سراغ ندارم.» از طرفی اصلاح‌طلبان هم اتهام مشابهی را متوجه اصولگرایان می‌کنند و می‌گویند که تندروها با رد صلاحیتهای گسترده قصد حذف کاندیداهای نزدیک به اصلاح‌طلبان از خبرگان را دارند. مسیر پیش رو پر تنش است و به رغم آن که تحولات مجلس خبرگان چندان رسانه‌ای نمی‌شود اما اهمیت مجلس بعدی به اندازه‌ای است که اتفاقا کشمکش‌های لفظی در فاصله بیش از یکسال تا برگزاری انتخابات آغاز شده است. همین کشاکش‌ها گویای آن است که روحانیون متنفذ جمهوری اسلامی بیشتر از همیشه به مساله جانشینی رهبر جمهوری اسلامی فکر می‌کنند و رقابت برای داشتن دست بالا در این انتخاب کلیدی را هم آغاز کرده‌اند.  

 

آیت الله امجد: اگر چاپلوس محترم باشد و ناقد محترم نباشد، جامعه تخریب خواهد شد

Posted: 03 Nov 2014 05:04 AM PST

جرس: مراسم سخنرانی شب تاسوعای حسینی در مدرسه ی روشنگر و با حضور و سخنرانی آیت الله محمود امجد برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار جماران در این مراسم که با سخنرانی کوتاه آیت الله امجد همراه بود، چهره هایی همچون محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشتند.

 

 

آیت الله امجد در ابتدای این سخنرانی پس از قرائت اشعاری به ذکر مناقب حضرت ابالفضل العباس پرداخت. وی گفت:«عاشق امام حسین حضرت ابالفضل است و عشق را باید از ایشان آموخت.»

 

 

آیت الله محمود امجد در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «اگر چاپلوس محترم باشد و ناقد محترم نباشد؛ جامعه تخریب خواهد شد. این تهمت ها و دروغ ها در کشور ما چیست؟ چرا دست و پای فردی را هم که می خواهد کار کند می بندند؟» وی افزود:« روز عاشورا نمایشگاهی از رفتارها و شخصیت های مختلف انسانی است؛ از یک سو امام حسین و یارانش هستند و از سوی دیگر کسی را می بینید به خاطر یک انگشتر آمده بود سر امام را ببرد!»

 

 

آیت الله امجد در ادامه با بیان این که امام حسین(ع) در روز عاشورا در سه جا بلند بلند گریست گفت: «بار اول بر جسد علی اکبر بود زیرا علی اکبر بسیار شبیه پیامبر(ص) بود. امام در روز عاشورا اجساد را جمع می کرد و به خیمه ها می آورد تا دشمن سرهای آنان را نبرد. اما درباره ی جسد علی اکبر نتوانست این کار را بکند. بار دوم بر پیکر ابوالفضل العباس بود زیرا هیچ کس در روز عاشورا بدنش به اندازه ی حضرت ابوالفضل تیرباران نشد. بدن ایشان را تکه تکه کردند. وبه تعبیر شاعر: چهار امامی که تو را دیده اند/ دست علمدار تو بوسیده اند.»

 

 

آیت الله امجد در ادامه گفت: «بار سوم هنگامی بود که به زینب سلام الله علیها گفت برگردد. زینب طاقت شمشیر تیز کردن امام را نداشت و اطاعت کرد. امام به زینب رحمش آمد. بجای او دختر کوچکش را همراه خود کرد. اما باید ببینیم دختر در لحظه های آخر به امام چه گفت؟ آیا گفت پدر من آب می خواهم؟ آیا گفت پدر عمویم کجاست؟ این ها را نگفت. گفت پدر یک لحظه برگرد تا من چهره ات را دوباره ببینم. اینجا هم امام به شدت گریست.»

 

 

آیت الله امجد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به منطق و شخصیت هدایتگری امام حسین(ع) گفت: «هنگامی که شمر روی سینه ی آن حضرت نشسته بود به شمر می گوید برگرد. یعنی در آن لحظه هم می خواهد هدایتش کند.»

 

هاشمی رفسنجانی: خون عاشوراییان پایه‌های ظلم را متزلزل کرد

Posted: 03 Nov 2014 05:04 AM PST

جرس: هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر دیروز در جمع مدیران، کارمندان مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از اقشار مختلف مردمی، در مراسمی که به مناسبت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برپا شده بود، امام حسین(ع) را آموزگار تاریخ برای حل گرفتاری‌های جوامع انسانی و اسلامی دانست و گفت: اهمیت درس عاشورائیان این است که مکارم اخلاق، گذشت و ایثار را در عمل نشان دادند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نهادینه شدن نام امام حسین(ع) و حادثه کربلا در یاد و خاطر تاریخ اسلام گفت: عاشورا آموزه عملی برای سعادت انسان‌ها و عشق ورزیدن برای دیدار معشوق است.

 

هاشمی رفسنجانی امر به معروف و نهی از منکر را فلسفه قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: اباعبدالله، می‌خواست با اهدای خون خود و خاندانش به انسان‌ها بگوید که خداوند که مهربانی‌اش در آفرینش متبلور است، به مظلومان می‌گوید که می‌توانید با صدای بلند حق خود را بخواهید.

 

او با تشریح برنامه‌های سفر کاروان اباعبدالله از مدینه به مکه و سپس به سوی کربلا، گفت: حکومت جور بنی‌امیه ظلم به انسان‌ها را به اوج رسانده بود و برای مقابله با آنها، انسان بزرگی چون حسین (ع) برخاست که پیروزیشان در طول تاریخ می‌درخشد.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان انواع جنگ‌ها و توصیف راه امام حسین(ع) گفت: هر جای تاریخ از زمان معاویه تا یزید و حادثه کربلا مطالعه شود ظلم به مسلمانان را می‌بینید و پایان این ظلم، آغاز قیامی را می‌طلبید که تا همیشه بماند و می‌دانید که خون عاشوراییان پایه‌های ظلم را متزلزل کرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبارزه با اندیشه‌های استعماری و استبدادی را زیربنای تفکرات اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت اباعبدالله(ع) خواند و گفت: برنامه‌های الهی را می‌توان در مراحل و مقاطع مختلف کاروان امام حسین(ع) دید که وقتی از توطئه قتل خویش در کعبه باخبر شد، نمی‌خواستند حرمت حرم الهی مخدوش شود.

 

وی با اشاره به پیشنهادهایی که در طول سفر کاروانیان به امام حسین برای رفتن به نقاط مختلف جهان اسلام آن روز می‌شد، گفت: گویا امام مأمور بودند که به کربلا بروند تا این قطعه جغرافیایی در تاریخ جاودان بماند.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان برخی از مصائب اهل بیت در روز عاشورا، گفت: در شهادت تک تک شهدای کربلا، رازی نهفته که طفلی شش ماهه، جوانی ۱۸ ساله و پیرمردی با صفا، با شقی‌ترین حالت آن‌گونه بی‌کفن روی خاک افتاده‌اند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گرفتاری‌های اهل بیت و زنان و کودکان پس از عاشورا را فصلی دیگر از حادثه کربلا خواند و گفت: خورشید زنان مدینه و کوفه، رأس برادر عزیزش را روی نی می‌بیند و به اسارت می‌رود و می‌داند که وظیفه خطیری برای جاودانگی عاشورا دارد.

 

او آتش زدن خیمه‌های زنان و کودکان را بدترین کار در حق بازماندگان دانست و گفت: همیشه ظالمان برای بقای حکومت خویش، شنیع‌ترین کارها را می‌کنند و در گرداب ظلم خویش آن قدر دست و پا می‌زنند تا در ظلم خویش غرق شوند.

 

هاشمی رفسنجانی با نکوهش اعمال زشت افرادی که باعث نا امنی در جامعه می‌شوند به ویژه کسانی که امنیت روانی جامعه را بر هم می‌زنند، گفت: امیدواریم کسانی که سلامت یک انسان و به خصوص یک زن را برای همیشه از وی می‌گیرند، شناسایی و به سزای اعمال خود برسند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به گستردگی حبّ به اهل بیت در اقصی نقاط جهان اسلام، گفت: مظلومیت علوی‌ها، دودمان بنی‌امیه و بنی‌عباس را بر باد داد و می‌بینید که این روزها چه انسان‌هایی در جای جای جهان نام امام حسین را می‌برند و برای مظلومیتش عزاداری می‌کنند.

 

در آغاز این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رستگاری، با ذکر مصیبت از کربلا و شهدایش پرداخت و سپس برنامه مرثیه سرایی و نوحه خوانی اجرا شد.

 

تبعه سعودی مسئول گرفتن بیعت برای سرکرده داعش

Posted: 03 Nov 2014 04:50 AM PST

جرس: گروه تروریستی داعش یک عضو عربستان خود را برای گرفتن بیعت با 'ابوبکر البغدادی' سرکرده این گروه به مناطق شرق لیبی اعزام کرد.



به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الحیات، داعش «ابوحبیب الجزراوی» را برای گرفتن بیعت برای سرکرده خود به شهر 'درنه' در شرق لیبی فرستاد و وی را به عنوان نماینده والی این شهر که یک تروریست یمنی است، منصوب کرد.

 

ابوحبیب تلاش می کند با تبلیغ برای داعش در مناطق شرقی لیبی مردم را برای بیعت با ابوبکر بغدادی ترغیب کند و در این راستا همایشی با نام 'دستهای خود را به سوی بیعت با بغدادی دراز کنید' برپاکرده است.

 

به گزارش ایرنا، ابو حبیب اواسط سپتامبر گذشته، به همراه شماری از عناصر ارشد داعش از طریق ترکیه به لیبی سفر کرد. وی از سوی بغدادی ماموریت یافت تا شهر درنه لیبی را به عنوان امارت اسلامی داعش اعلام کند.

 

وی در گذشته نیز چند بار به این کشور رفته و مورد استقبال 'عبدالحکیم بلحاج' فرمانده نظامی یکی از گروههای تندرو افراطی این کشور قرار گرفته است.

 

الحیت در خبری دیگر از گروه تروریستی داعش نوشت: داعش طراحی لباسهای اعضای خود را به 'ابو صهیب' یکی از عناصر خود و شهروند یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس سپرد .

 

ابو صهیب چندین لباس که اغلب آنها شامل پیراهن کوتاه و شلوار گشاد با جیب های مخفی زیاد و عمامه است برای نیروهای داعش طراحی کرده است .

 

حماس: محاصره غزه لغو نشود به توافقنامه قاهره پایبند نمی‌مانیم

Posted: 03 Nov 2014 04:34 AM PST

جرس: محمود الزهار یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به اسرائیل هشدار داد، اگر این رژیم محاصره علیه باریکه غزه را لغو نکند، آنها نیز به مفاد آتش بس قاهره پایبند نمی مانند.



به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های فلسطینی، محمود الزهار روز گذشته با اشاره به بهانه جویی های اسرائیل برای ادامه محاصره غزه گفت: رژیم صهیونیستی تلاش می کند برای تثبیت و ادامه محاصره غزه به بهانه های مختلف متوسل شود اما این قصه ها نمی تواند ما را فریب دهد.

 

براساس توافقنامه آتش بسی که در تاریخ 26 آگوست (4 شهریور) در قاهره پایتخت مصر منعقد شد و به حملات اسرائیل علیه غزه پایان داد، تل آویو متعهد به انجام اقداماتی از جمله تخفیف محاصره غزه و کاهش محدودیت علیه صیادان فلسطینی شد.

 

نوار غزه از هفت سال پیش تاکنون از سوی اسرائیل و مصر تحت محاصره قرار دارد و واردات و صادرات کالا، از جمله مصالح ساختمانی با محدودیت شدیدی در غزه مواجه است.

 

در حملات 50 روزه اسرائیل به نوار غزه، بیش از 2 هزار و 140 فلسطینی به شهادت رسیدند.

 

 

کابینه اسراییل تصویب کرد: مجازات 20 سال زندان برای "پرتاب سنگ" به نیروهای امنیتی

 

 

وزرای کابینه اسراییل به طرحی رای دادند که مجازات پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی را از 2 سال به 20 سال زندان افزایش می دهد.

 

به گزارش راشا تودی، بر اساس این لایحه، اگر دادگاه های اسراییلی ثابت کنند که فردی با انگیزه آسیب رساندن فیزیکی به نیروهای اسراییلی سنگ پرتاب کند، برای وی تا 20 سال زندان در نظر گرفته خواهد شد.

 

در حال حاضر حداکثر مجازات چنین جرمی، 2 سال زندان است.

 

اگرچه این طرح با چراغ سبز کابینه اسراییل روبرو شده است، اما برای اجرایی شدن به رای مثبت پارلمان (کنست) و کمیته قانون گذاری وزرا نیاز دارد.

 

طی هفته های اخیر، خشونت و ناآرامی در محلات عرب نشین بیت المقدس افزایش چشمگیری یافته است.

 

روزنامه هاآرتص به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل نوشته است: "اسراییل به شدت علیه تروریست ها، پرتاب کنندگان سنگ، پرتاب کنندگان بمب های آتشزا وارد عمل شده است. ما لوایح قانونی بیشتری را در این رابطه مصوب می کنیم تا آرامش و امنیت را به تمام نقاط بیت المقدس باز گردانیم."

 

 

مرکل: خروج بریتانیا بهتر از اعمال محدودیت رفت و آمد در اتحادیه اروپاست

Posted: 02 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که ترجیح می‌دهد که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود تا اینکه آزادی رفت و آمد کارگران اروپایی در این اتحادیه محدود شود.

 

به گزارش مجله آلمانی اشپیگل خانم مرکل گفته است که از اینکه بریتانیا به سوی "نقطه‌ای بدون بازگشت" نزدیک می‌شود واهمه دارد.

 

اظهارات او در پی سخنان دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا است که خواهان اعمال محدودیت‌های برای رفت و آمد کارگران اتحادیه اروپا در محدوده این اتحادیه شده بود.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، دفتر نخست وزیری بریتانیا هنوز واکنشی به اظهارات خانم مرکل نشان نداده است.

 

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا قصد دارد پیش از آنکه ادامه عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به همه پرسی گذاشته شود، بر سر شرایط ادامه این عضویت مذاکره کند.

 

آقای کامرون گفته است که آزادی رفت و آمد در اتحادیه اروپا "مهمترین موضوع" در مذاکرات او در خصوص استراتژی اروپا خواهد بود.

 

او گفته است چنانچه او و محافظه کاران در قدرت باقی بمانند، رفراندومی در مورد ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد کرد.

 

به گزارش اشپیگل خانم مرکل گفته است در صورتیکه آقای کامرون بر سر تغییرات مقررات رفت و آمد در اتحادیه اروپا پافشاری کند، او از حمایت خود برای ادامه عضویت بریتانیا در این اتحادیه دست خواهد کشید.

 

این مجله می‌گوید این نخستین بار بود که خانم مرکل درباره امکان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد.

 

دیوید کامرون پیشتر خواهان آن شده بود که کشورهای اروپایی برای ورود کارگرانی که شغلی ندارد، محدودیت‌هایی قائل شوند.

 

خانم مرکل از مخالفان سرسخت اعمال محدودیت برای سفر کارگران دارای تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا در محدوده این اتحادیه است.

 

پیشتر نیز خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته بود که اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، نفوذ خود را از دست خواهد داد.

 

آقای باروسو در گفتگویی با بی بی سی گفت که رفت و آمد آزاد مردم در اتحادیه اروپا، قاعده ای "ضروری" و غیر قابل تغییر است.

 

در واکنش به این اظهارات، دفتر نخست وزیری بریتانیا گفت که آقای باروسو باید بداند که وضعیت موجود برای بریتانیا قابل قبول نیست.
 

حیدرالعبادی: آزاد سازی موصل نزدیک است

Posted: 02 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: حیدر العبادی نخست وزیر عراق با بیان اینکه آزادسازی موصل نزدیک است، تحقق این امر را به منزله آزادی عراق و پاکسازی این کشور از وجود گروه تروریستی 'داعش' توصیف کرد.



به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'مدی پرس'، وی امروز (یکشنبه) در دیدار با هیاتی از استان نینوا گفت: در حال حاضر بزرگترین چالش کشور، چگونگی همزیستی و تعامل با اقشار مختلف جامعه و فاصله گرفتن از پیامدهای مربوط به کشمکش های فرعی است.

 

نخست وزیر عراق همچنین بر رویکرد تازه دولت مبنی بر سپردن اختیارات لازم به استان ها تاکید کرد.

 

وی گفت: آزادای موصل آزادی عراق به شمار می رود و بخشی از برنامه راهبردی ما برای نابودی داعش است.

 

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه کسانی که با داعش همکاری کرده اند هنوز فرصت بازگشت دارند زیرا روز رهایی نزدیک است، هشدار داد: در صورت عدم بازگشت این افراد، حساب آنها بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

 

ارتش عراق به همراه نیروهای مردمی و پیشمرگه های کرد، در هفته های اخیر عملیات گسترده ای را برای پس گرفتن مناطق اشغال شده این کشور از تروریست های داعش، انجام داده اند.

 

در همین راستا به تازگی برخی مناطق از وجود داعش پاکسازی شده و حملات برای آزادی دیگر مناطق این کشور ادامه دارد.

 

تروریست های تکفیری داعش از 9 ژوئن (19خرداد) با حمله به شمال و غرب عراق، بخش هایی از این مناطق را اشغال کرده و مرتکب جنایت های زیادی در این کشور شده اند.

 

آمریکا و انگلیس و برخی از کشورهای غربی و عربی منطقه که از حامیان تشکیل و تقویت داعش در کشورهای سوریه و عراق به شمار می روند، در پی جنایت های هولناک این گروه تروریستی، مدعی رهبری یک ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش شده اند.

 

اظهارات جدید عضو خبرگان در مورد رافت نظام درقبال سران اعتراضات ۸۸

Posted: 02 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: عضو مجلس خبرگان رهبری در اظهار نظر جدیدی درباره اعتراضات و وقایع پس از انتخابات سال 88، مدعی شد: مسئله اصحاب فتنه مانند دو دوتا، چهارتا برای همه مشخص است. نظام جمهوری اسلامی نهایت رحمت و ارفاق را برای آنها مبذول داشته است.

حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم، انتقادات اخیر نسبت به گفته‌های احمد جنتی را "هجمه رسانه‌های زنجیره‌ای به شورای نگهبان و آیت‌الله جنتی" خواند و گفت: انصافاً آقای جنتی هرچه می‌گوید درست است.

 

وی با اشاره به اظهارات احمد جنتی در خصوص "مشخص بودن تکلیف سران فتنه" و اعتراضات و انتقادهای گوناگون و فراوان بر این سخنان، اظهار داشت: ما با هجمه‌ها کاری نداریم؛ ما به اصحاب فتنه خیلی ارفاق کردیم که آنها را در خانه‌ای نگه داشتیم تا جانشان را حفظ کنیم و دیگران به آنها تعرض نکنند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری مدعی شد: برخی از مطرح کردن دوباره این مسئله قصد سوءاستفاده دارند و ما باید حواسمان جمع باشد. هرکس از اصحاب فتنه پرسید می‌گوییم حساب آنها مانند جواب دو دوتا، چهارتا مشخص است و نظام جمهوری اسلامی نهایت رحمت و ارفاق را برای آنها مبذول داشته که تا الآن آنها را حفظ کرده است، و الّا مسئله غیر این بود.

 

وی اظهار نظر کرد: مردم باید بدانند هرکسی دوباره مسئله اصحاب فتنه را مطرح می‌کند، به‌دنبال سیاه‌نمایی و ایجاد اختلاف بین مردم است.

 

سید حسن نصرالله: اگر جنگ سوریه را رها می‌کردیم، داعش در لبنان قتل‌عام می‌کرد

Posted: 02 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: دبیرکل حزب‌الله لبنان در شب تاسوعای حسینی با بیان اینکه حزب‌الله برای جنگ در سوریه به مجوز و توجیه دینی نیاز ندارد، گفت: اگر ما جنگ در سوریه را رها می‌کردیم، ابوبکر البغدادی قتل‌عام علیه عشیره البونمر در عراق را در لبنان نیز تکرار می‌کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المنار، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در هشتمین شب محرم تاکید کرد: ما در سوریه می‌جنگیم تا مانع از سیطره آمریکا، صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها شویم.

 

وی در پاسخ به کسانی که رخدادهای کنونی را به علائم ظهور حضرت مهدی(عج) ربط می‌دهند، گفت: ما به توجیه و مجوز دینی برای جنگ در سوریه نیاز نداریم و برای اجرایی کردن علاماتی که گفته می‌شود مقدمه‌ای برای ظهور است، نمی‌جنگیم.

 

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما برای دفاع از لبنان و منطقه می‌جنگیم تا آنچه که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در حق قبیله البونمر در عراق کرد، برای ما تکرار نشود.

 

دبیرکل حزب‌الله لبنان نسبت به این مساله هشدار داد که مرتبط ساختن رخدادهای کنونی با علامات ظهور خطرات فرهنگی و فکری شدیدی دارد که تنها به گمراهی می‌انجامد و شواهدی که برخی از کتاب‌ها در این خصوص در مورد آن صحبت می‌کنند، مبتنی بر ظن و گمان و احتمال است.

 

حوثی‌ها شهر «جبل راس» را از کنترل القاعده خارج کردند

Posted: 02 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: گروه «انصار الله» (حوثی‌ها) پس از درگیری با عناصر گروه تروریستی القاعده شهر «جبل راس» را به کنترل خود درآوردند.

 

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، گروه انصار الله امروز –دوشنبه-و یک روز پس از اشغال شهر جبل راس در استان ساحلی «الحدیده» در غرب یمن توسط القاعده، این شهر را از کنترل این گروه تروریستی خارج کردند.

 

روز گذشته برخی منابع امنیتی یمنی گفتند که افراد مسلح گروه القاعده پس از درگیری با نیروهای امنیتی در جبل راس در استان الحدیده این شهر را اشغال کردند.

 

این منابع افزودند که عناصر القاعده با حمله به یک مرکز امنیتی در جبل راس ۱۰ نیروی امنیتی را کشته و ۱۰ نیروی دیگر را گروگان گرفتند.

 

برخی منابع امنیتی دیگر نیز گفتند که نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی برای آزادی جبل راس از القاعده به این شهر اعزام شدند.