جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روزهای پایانی مذاکرات؛ شانس اندک توافق جامع اتمی

Posted: 14 Nov 2014 08:13 AM PST

مهدی تاجیک
جرس: حالا کمتر کسی انتظار دارد که توافقی جامع میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه‌‌ هسته‌ای تا روز سوم آذر به دست بیاید. 

اختلاف‌ها هنوز پابرجاست٬ اتخاذ تصمیم‌های کلیدی برای طرفین دشوار است و قابل پیش‌بینی‌ترین گزینه این است که یک توافق موقت دیگر شکل بگیرد و مهلت جدیدی به مذاکرات داده شود.


اراده به گفتگو


گفتگوی مستقیم میان تهران و آمریکا که زمانی نه چندان دور تابوی تحمل ناپذیر و مرزشکنی غیرقابل بخشش در جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت حالا رویه‌ای عادی در مذاکرات اتمی است. مذاکرات میان «محمدجواد ظریف» وزیر‌امورخارجه ایران با «جان کری» همتای‌ آمریکایی اش که هفته گذشته در شهر «مسقط» پایتخت عمان برگزار شد حاوی این پیام بود که دو کشور آماده‌اند تا مشکلاتشان را رو در رو با یکدیگر در میان بگذارند. رسانه‌های معتبر بین‌المللی دو روز تمام نگاهشان به مسقط دوخته بود تا شاید نتیجه‌‌‌ای از این مذاکرات بیرون بیاید اما تقریبا هیچ خبری به بیرون درز پیدا نکرد. دو طرف تصمیم‌ گرفته‌اند در این رزوهای پایانی باقی مانده تا رسیدن به ضرب‌الاجل سوم آذرماه کارها را بیش از گذشته پشت درهای بسته پیش ببرند. سیاستی که به نظر می‌رسد برای بالا بردن شانس موفقیت گفتگوها اتخاذ شده است و البته مخالفان مهمی هم در ایران و هم در آمریکا دارد. محافظه‌کاران ایران می گویند که نگران هستند این مذاکرات به امتیازدهی یک طرفه ختم شود و جمهوری‌خواهان آمریکایی نیز معتقدند که دولت باراک اوباما بیش از اندازه در مقابل ایران از خود نرمش نشان می‌دهد.

چشم انداز روبرو دست‌اندازها و موانع بیشتری را هم نشان می‌دهد. اگر طرفین نتوانند در فرصت محدود باقی مانده به توافقی جامع برسند باید شانس خود را در یک مهلت تازه با ریسک بالاتر بیازمایند. جمهوری خواهان به تازگی اکثریت سنا و کنگره یعنی دو نهاد عمده قانون‌گذاری در آمریکا را به دست گرفته‌اند و توان رییس جمهوری‌ دموکرات برای پیشبرد برنامه‌های استراتژیک در دو سال باقی مانده از دوره زمامداری‌اش حالا کمتر از گذشته است. محافظه‌کاران ایران نیز بعد از توافق موقت ژنو که آبان ماه سال پیش به دست آمد مدام دولت را به دلیل آنچه امتیازدهی به غرب می‌خوانند زیر فشار گرفته‌اند و انتظار می‌رود که در صورت تمدید مذاکرات این فشارها نیز افزایش پیدا کند.


برگ برنده‌ی‌ دو طرفه


تردیدی نیست که شرایط آشفته خاورمیانه یکی از انگیزه‌های مهم برای آمریکایی‌هاست تا در این وانفسا لااقل خیال‌شان از بابت ایران راحت شود. اوباما از سوی منتقدانش به شدت زیر ضرب قرار دارد که نه فقط هیچ یک از ایده‌هایش برای صلح و ثبات در خاورمیانه میسر نشده بلکه قدرت یافتن گروه‌های بنیادها به ویژه گروه « دولت اسلامی» در عراق و سوریه و تداوم ناآرامی در افغانستان و وضعیت بغرنج سوریه و تشدید اختلاف‌ها میان اسراییل و فلسطین همگی به عنوان نشانه‌هایی از ناکامی کاخ سفید در برآورده کردن نقشه‌های خود در منطقه بحران خیز تلقی می‌شود. در این وضعیت رسیدن به توافق جامع با ایران برگ برنده بسیار مهمی در دستان اوباما خواهد بود و می‌تواند در رقابت‌ آتی ریاست جمهوری این کشور که دو سال دیگر برگزار می‌شود نیز موثر مهم واقع شود. نامه رییس جمهوری آمریکا به آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که خبر ارسال آن به تازگی توسط رسانه‌ها افشا شده است جلوه‌ای از تمایل جدی واشنگتن به ارتباط مستقیم با ایران برای چاره‌جویی مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای است. نامه‌ای که گفته می‌شود محتوای آن در ارتباط با نحوه مبارزه با گروه « دولت اسلامی » بوده است. مقام‌های ایران گفته‌اند که به این نامه‌ جواب داده‌اند اما هیچ جزییاتی از این پاسخ ذکر نشده است. حسن روحانی رییس‌ جمهوری ایران این موضوع را تصریح کرده است که پیش‌شرط همکاری با ایالات متحده در بحران‌های منطقه‌ای رسیدن به توافق بر سر برنامه‌ هسته‌ای است. گویی که همه گره‌های عمده در سیاست‌ خارجی ایران با سرنوشت این پرونده گره خورده است.

 

دست‌اندازهای تمدید مذاکرات


درباره اختلاف‌های فنی ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه‌هسته‌ای بحث‌های فراوانی مطرح است. موضوع بازدیدهای سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران٬ کاهش فعالیت سانتریفیوژها و پایین آوردن غلظت اورانیوم تولید شده از جمله رئوس اختلاف‌هاست ولی تقریبا تردیدی هم وجود ندارد که آن چه می‌تواند نتیجه مذاکرات را مشخص کند به اراده سیاسی طرفین برمی‌گردد. تهران و واشنگتن به عنوان طرفین کلیدی این مذاکرات آگاه هستند که رسیدن به توافق نیازمند اتخاذ تصمیم‌های سخت است. موضوع اصلی این نیست که تهران تا چه اندازه سانتریفیوژهایش را نگاه می‌دارد یا آمریکایی‌ها تا چه اندازه تحریم‌ها را لغو می‌کنند بلکه این است که چطور این تصمیم‌ها را می‌توانند در فضای داخلی کشورهای خود عرضه کنند. کاری که حالا به نسبت یک سال گذشته واقعا سخت‌تر شده است و گذشت زمان آن را دشوارتر هم خواهد کرد. ایرانی‌ها می‌دانند که حالا با قدرت‌یابی جمهوری‌خواهان در آمریکا گرفتن امتیازهای بیشتر از کاخ سفید غیرمحتمل است و آمریکایی هم واقفند که طول کشیدن مذاکرات صدای اصولگرایان ناراضی را در تهران بلند خواهد کرد و به آنها جسارت بیشتری برای حمله به دیپلماتها می‌دهد. در این وضعیت البته هنوز تحلیل‌گران امیدوار و خوشبینی هم هستند که می‌گویند ممکن است روزهای کوتاه باقی مانده به پایان ضرب‌الاجل با یک توافق غیرمنتظره همراه شود و طرفین در دقیقه آخر تصمیم بگیرند کار را یکسره کنند. ایده‌ای که برای دو طرف بسیار موفقیت آمیز خواهد بود اما در فضای فعلی بیش از اندازه خوشبینانه است.
 

مرتضی پاشایی درگذشت

Posted: 14 Nov 2014 05:09 AM PST

جرس: مرتضی پاشایی، خواننده پاپ، درگذشت.




به گزارش ایسنا، این خواننده‌ی پاپ صبح جمعه (23 آبان‌ماه) در بیمارستان «بهمن» تهران دار فانی را وداع گفت.

 

مراسم تشییع پیکر این هنرمند موسیقی یکشنبه (25 آبان‌ماه) از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.


مرتضی پاشایی متولد سال 1363 بود و از چندی پیش به‌دلیل بیماری سرطان معده در بیمارستان بستری شده بود.

آلبوم‌های «گل بیتا»، «یکی هست» و «اسمش عشقه» تا کنون از او انتشار یافته است.

 

وزیر پیشنهادی علوم: حضورم در حوادث ۸۸ کذب است

Posted: 14 Nov 2014 04:42 AM PST

جرس: وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم ایران با تکذیب ادعاهای مربوط به حضور او در اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸ و اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ گفت که «وابسته و وامدار» هیچ حزب و گروه سیاسی نیست.

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا، که روز جمعه، ۲۳ آبان، منتشر شد گفت: «کاراکتر من وارد شدن به دعواها و مسائل سیاسی نیست؛ من یک شخصیت آموزشی و تربیتی هستم و تمام ادعاها مبنی بر حضور بنده در حوادث ۷۸ و ۸۸ هم کذب است.»

 

از صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، و پیش از معرفی آقای دانش آشتیانی، انبوهی از پیامک در مورد وزیر پیشنهادی علوم برای نمایندگان مجلس ایران ارسال شد که همگی وی را به معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ و همچنین اعتراضات پس از حمله به کوی دانشگاه در سال ۷۸ منتسب می‌دانستند.

 

آقای احمدی دانش آشتیانی در مصاحبه خود تاکید کرده که «به هیچ عنوان» مخالف فعالیت‌های سیاسی دانشجویان نیست، اما در عین حال می‌افزاید: «ورود گروههای سیاسی به دانشگاه، سم مهلکی برای دانشگاه است؛ البته این به معنای آن نیست که دانشجو سیاست نداشته باشد و با آن بیگانه باشد، اما دخالتهای از بیرون برای دانشگاه بحران‌ساز است.»

 

فعالیت‌های سیاسی دانشجویان و صدور مجوز برای تشکل‌ها و نشریات دانشجویی جدید از جمله دلایل اعلام شده برای استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه ۲۹ مرداد مجلس بود.

 

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر این که وابسته و وامدار هیچ حزب و گروه سیاسی نیست، افزود: «بنده با تیم‌ها و افراد مختلف کار کرده‌ام، اما شخصیت مستقلی هستم.»

 

وی اضافه کرد: «ایده و طرح‌های خود را دارم. کاراکتر من سیاسی نیست؛ من یک مدیر اجرایی هستم... از زیر و بم مسائل آموزش عالی آگاهی دارم و می‌دانم چگونه کشتی بحران‌زده آموزش عالی را به ساحل امن برسانم.»

 

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دولت محمد خاتمی و در سال‌های ۸۰ تا ۸۲، معاون و قائم مقام وزارت علوم بوده است.

 

گزینه حسن روحانی برای وزارت علوم ایران در پاسخ به برخی اخبار مبنی بر مخالفت وی با حضور بسیج در دانشگاه‌ها نیز گفت: «کسی که تمام زندگی خود را برای انقلاب و نظام گذاشته است چگونه می‌تواند بگوید با بسیج مخالف است؟»

 

وی در عین حال اضافه کرد: «ضمن آن که با حضور بسیج به عنوان یک پایگاه نظامی صرف در دانشگاه موافق نبودیم، اگرچه برنامه‌هایی برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به بسیج در دانشگاه‌ها اجرا کردیم.»

 

پس از معرفی آقای احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، سایت‌های وابسته به بسیج دانشجویی یک مصاحبه قدیمی از وی را منتشر کردند که او در آن خواستار خروج بسیج دانشجویی از دانشگاه‌های کشور شده است.

 

آقای احمدی دانش آشتیانی از سال ۶۶ تا ۶۸ معاون امور جنگ وزارت علوم و مسئول اعزام دانشجویان طرح سه ماهه برای حضور در جبهه‌ها در زمان جنگ ایران و عراق بوده است.

 

ساعاتی پس از انتشار خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و همچنین وب‌سایت‌های متعلق به بسیج دانشجویی، مصاحبه‌ها و مطالبی را علیه آقای احمدی دانش آشتیانی منتشر کردند. انتشار این مطالب در روزهای گذشته نیز ادامه داشته است.

 

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس، روز جمعه با بیان این که نگاه نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم مثبت نیست، افزود: «خانه ملت به رفوزه‌شدگان در فتنه اعتماد نمی‌کند.»

 

به گزارش فارس، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان، گفت که فضای مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم مثبت و مناسب نیست.

 

ادامه مخالفت‌های برخی از نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم در حالی است که محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه «برخی از نیروهای وزارت اطلاعات» را متهم کرده بود که اسنادی را علیه وزیر پیشنهادی علوم، در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته‌اند.
 

 

آیت‌الله جوادی آملی: با شمشیر نمی‌شود دین را زنده کرد، دین باید با قلم زنده شود

Posted: 14 Nov 2014 04:41 AM PST

جرس: آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی به همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی آورده است: با شمشیر نمی شود دین را زنده کرد و باید با قلم دین زنده شود چراکه خداوند به قلم و مکتوب قلم سوگند یاد کرده است.

 

به گزارش ایرنا، در قسمتی از پیام این مرجع تقلید که روز پنجشنبه در این همایش به صورت تصویری پخش شد، آمده است: عالمان دینی که در اثر وراثت و پیوند با خاندان عصمت و طهارت (ع) عالم شدند علم آن ها همواره باقی می ماند که علامه طباطبایی یکی از نمونه های بارز این جامعیت است، مبادا گاهی قلم به دستی به نام احیای علم، آن را دچار مرگ کند چرا که با شمشیر نمی شود دین را زنده کرد و با قلم باید دین را زنده کرد.

 

در ادامه این پیام آمده است : خداوند به قلم و مکتوب قلم سوگند یاد کرد و فرمود به قلم و مکتوبات قلم سوگند یاد می کنم، لذا باید متذکر شویم که مرحوم علامه طباطبایی جزء احیاگران علوم الهی بود که علم را با برهان، استدلال و عمل صالح احیا کرد.

 

آیت الله جوادی آملی در این پیام اظهار داشته است: جامعیت مرحوم علامه طباطبایی از نوشته های ایشان مشخص است، این عالم بزرگوار در بخش های گوناگون روش های معرفتی جامع بودند، هم روش تجربی را برای آن جا که لازم بود استفاده می کرد و هم از روش های نیمه تجربی چون ریاضیات استفاده کرده و در بحث ریاضیات بسیار غنی و قوی بودند.

 

در بخش دیگری از این پیام آمده است: علامه طباطابیی در روش های معرفتی جامعیت داشت، او در منطق بسیار قوی بود و اصرار داشت که برهان منطق خواندنی است، آن مرحوم همچنین در رشته های تجربی و نیمه تجربی ، تجریدی کلامی، تجریدی فلسفی و تجریدی عرفان نظری کارآمد بود، او همچنین در بخش های علم حصولی از جامعیت برخوردار بود و در بخش های علم شهودی هم که به لطف الهی اسراری را که خداوند با ایشان در میان گذاشت روابط خاصی چه با قرآن و چه با عترت داشت که در مکتوبات ایشان کاملا مشخص بود.

 

در ادامه این پیام نوشته شده است : علامه طباطبایی بین سرشت عقل و سرنوشت تعبد جمع کرد، عقل او در بین جوامع بشری و عادی یک عقل کامل و تعبدش صد درصد و محض بود وجامعیت مرحوم علامه طباطبایی به قدری بود که عقلانیت سرشت عقلانی را با سرنوشت تعبد کاملا گره می زد.

 

این مرجع تقلید در بخش دیگری از این پیام آورده است: خداوند عالمان دین را جزء ‘بقیت الله’ نامیده است و بقیت الله صبغه الهی داشته و باقی می ماند لذا همه انبیا و اولیای الهی در ساختار خلقت بقیت الله هستند و عالمان دین که وارثان انبیای الهی هستند نیز بقیت الله به شمار می روند.

 

آیت الله جوادی آملی در ادامه پیام خود شرط بقای عالم دینی را در آن دانسته است که تعهدات الهی را درک و باور کرده و سپس اقدام به عمل به آن ها، انتشار و تالیف تعهدات الهی بپردازد.

 

همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، امروز با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در قم آغاز به کار کرد. در این همایش دو روزه چندین نشست علمی و کمیسیون تخصصی با حضور علما و اندیشمندان با هدف بررسی اندیشه های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان برگزار می شود.

 

دانشگاه را نمی‌شود با جناح اصولگرا اداره کرد

Posted: 14 Nov 2014 03:21 AM PST

احمد شیرزاد
 جرس- مژگان مدرس علوم: حسن روحانی ، رئیس‌جمهور، فخر‌الدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و قرار است تکلیف وزراتخانه‌ای که تاکنون با یک وزیر و دو سرپرست اداره شده است به دست نمایندگان مجلس روشن شود؛ اما این‌بار هم زمزمه‌های مخالفت عده‌ای از نمایندگان مجلس با این گزینه‌ دولت به گوش می رسد. 

احمد شیرزاد، دانش آشتیانی را یکی از بهترین افرادی می داند که روحانی برای تصدی وزارت علوم معرفی کرده و امیدوار است که نمایندگان مجلس با نگاه جناحی به آشتیانی رای ندهند و سوابق بالای مدیریتی و علمی او را در نظر بگیرند.


متن کامل گفتگوی جرس با احمد شیرزاد استاد دانشگاه در پی می آید:


آقای شیرزاد! نظرتان در خصوص انتخاب دانش آشتیانی به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم چیست؟ فکر می کنید نمایندگان مجلس به او رای اعتماد بدهند؟


دانش آشتیانی مدیری معتدل با دید فراجناحی و باسابقه مدیریتی طولانی است که در زمان وزارت دکتر معین، معاون اداری این وزراتخانه و پیش از آن نیز سالها در وزرات آموزش و پرورش در نقش یک مدیر موفق فعالیت کرده است. از همین رو امیدواریم نمایندگان مجلس با نگاه جناحی به ایشان رای ندهند و سوابق بالای مدیریتی و علمی او را در نظر بگیرند.


آقای آشتیانی چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت علوم در دولت یازدهم است. به نظر شما علت اصلی مخالفت نمایندگان مجلس با وزاری پیشنهادی چیست؟


گروه اصولگرای افراطی در عرصه دانشگاه باخته است و سیاستهای ۸ ساله‌ی آقای زاهدی یا کامران دانشجو بسیار به دانشگاهها لطمه زد و علیرغم تلاش فراوان نتوانستند به اهداف خود در دانشگاه برسند. در حقیقت فشارهای آن ۸ سال به دانشگاهیان و دانشجویان فشارهای طاقت فرسایی بود اما خوشبختانه همانگونه که عقلا و منطقا انتظار می رفت آنها نتوانستند از این سیاستها استفاده ببرند.


مدیران دانشگاه در دولت احمدی‌نژاد به طور مشخص چه سیاست و هدفی را دنبال می کردند؟ 


برنامه‌شان این بود که بافت دانشگاه را تغییر دهند و اعضای هیات علمی دانشگاهها را به مرور کنار بگذارند و افرادی را جایگزین آنها بکنند که خط خود را داشته باشند؛ از جمله برنامه بورسیه‌ها که سر و صدای زیادی کرد ٬برنامه‌ی گسترده‌ای بود که کسانی را به عنوان هیات علمی جایگزین کنند و حتی حاضر شدند برای این کار تمام ضوابط علمی را زیر پا بگذارند. در حالی‌که هیچ جناح انحصارطلبی در هیچ کجای دنیا نمی تواند در این کار موفق شود زیرا معمولا عرصه را فقط برای کسانی‌که سودجو هستند باز می کند. در واقع آنها خود را به آن رنگی در می آورند که حکومت می خواهد تا از این طریق پست و منصبی بگیرند و به هیچکس هم وفادار نیستند و تنها فضای اخلاقی سیستم را خراب می کنند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم خوشبختانه این روند ادامه پیدا نکرد و اگر ادامه پیدا می کرد ممکن بود به دانشگاه ضربه های جدی تری بزنند.

آنها در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد تمام روشهای حذفی را به کار بردند و اعضای هیات علمی مستقل و دانشجویان را نشانه گرفتند که بی نتیجه بود و نتوانستند دانشگاه را در چنگ خود بگیرند. متاسفانه تصور بعضی این است که با گرفتن وزارت علوم می شود دانشگاهها را در دست گرفت در حالیکه اگر وزارت علوم ۱۰ سال دیگر هم در دست آنها باشد و بدترین سیاست را به کار ببرند نمی توانند دانشگاه را با خود همراه کنید. چنانچه در زمان حکومت پهلوی علیرغم کنترل شدید امنیتی در دانشگاهها این اتفاق نیفتاد. علت آن هم این است که دانشگاه نهاد مستقل و محل اندیشیدن است و نهادی نیست که در چنگ یک حکومت قرار بگیرد. این تصور اشتباه هنوز در میان تندروها وجود دارد و فکر می کنند که مشکل باخت آنها در دانشگاهها مربوط به این است که فرجی دانا با سیاستهای فرهنگی آنها همراهی نکرده و اگر می کرد دانشگاه به چنگشان می آمد.


آقای روحانی گفته اند که با استیضاح وزیر علوم مسیر دولت عوض نمی‌شود، آیا تاکید ایشان بر انتخاب یک وزیر اصلاح طلب است؟ 


نکته مهمی که روحانی به آن توجه دارد این است که دانشگاه را نمی شود با جناح اصولگرا اداره کرد حتی اصولگراهای معتدل هم نمی توانند پاسخگوی نیازهای دانشگاهیان باشند؛ از همین رو باید از دانشگاهیانی که صلاحیت مدیریت حرفه‌ای دارند و در عرصه مدیریت آکادمیک موفق هستند انتخاب کرد. حالا شاید این چهره‌ها نزدیکی و سازگاری بیشتری با اصلاح طلبان داشته باشند اما لزوما به جزو جریان فعال سیاسی اصلاح طلبان نیستند. برای مثال فرجی دانا و نیلی عنصر اصلاح طلب فعالی نبودند بلکه از مدیران حرفه ای موفق در عرصه دانشگاهها بودند که می توانستند در وزارت علوم نقش مثبتی را ایفا کنند اما باز مجلس قادر به تحمل آنها نبود.


فکر می کنید سرانجام تقابل مجلس با دولت به کجا بیانجامد؟ آیا آقای روحانی تسلیم خواسته آنها می شود؟


آقای روحانی در صدد است که هرطور شده زیر نظر گزینه های مجلس نرود و تمکین نکند زیرا اگر آقای روحانی "الف" را بگوید باید تا "ی" برود. به خاطر همین هم دولت خوب درک کرده که اگر در این مساله به نظر مجلس تمکین کند مجلس باورش خواهد شد که با انداختن یک وزیر می تواند دولت را وادار کند وزیر مورد نظر مجلس را بگذارد و همین کار را در مورد وزرای بقیه وزارتخانه‌ها انجام خواهد داد. بنابراین به لحاظ مصلحت سیاسی هم که شده آقای روحانی زیر بار گزینه‌های تحمیلی نخواهد رفت.


مخالفان اصلی وزاری پیشنهادی دولت در مجلس چه کسانی هستند؟


یکی دو تا پدیده‌ی خاص در مجلس هستند که به شدت اخلال می کنند. یکی همین آقای زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که پرونده دوره وزارتش بسیار اسفناک است، جدای از اینکه آدم بسیار تنگ نظری است و به لحاظ مدیریت و کارآمدی هم ضعیف بود. در حقیقت، وزارت علوم در آن زمان دوره بسیار ضعیفی را پشت سر گذاشت و الان که در مجلس رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است از این سمت استفاده می کند و نقش منفی را در رابطه با وزرای پیشنهادی آقای روحانی ایفا می کند. شاید هم تصورش این است که سمت وزیر علوم را به ایشان بدهند که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. آقای حداد عادل عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز نقش منفی را نسبت به گزینه های آقای روحانی ایفا کرده و در واقع این پدیده های خاص٬ کار را برای دولت مشکل می کنند.


در حال حاضر وزارت علوم چگونه اداره می شود؟ آیا آقای نجفی همان سیاست فرجی دانا را دنبال می کند؟ 


هر وزارتخانه ای که با سرپرست اداره شود کارش دشوارتر است چراکه نمی تواند مانند وزیر تصمیم‌های درازمدت بگیرد اما عموم دانشگاهیان همین وضعیت نابهنجار و بلاتکلیف را به مراتب ترجیح می دهند تا اینکه یک وزیر راست بیاید. به خاطر همین این صبوری در میان دانشگاهیان وجود دارد که با دولت همکاری کنند و همین شرایط سخت را تحمل کنند. ممکن است حتی این وضعیت تکرار شود و مجلس در برابر گزینه های رئیس جمهور به همان شکل عمل کند و رای اعتماد ندهد اما دانشگاهیان این وضعیت را تحمل می کنند تا عمر این مجلس به سر بیاید.


آیا این وضعیت بلاتکلیف تاثیر منفی در رشد علمی دانشگاهها نخواهد گذاشت؟


ببنید وزارت علوم وزارتخانه بسیار مهمی است اما اینطور نیست که مدیریت و اداره دانشگاهها منوط به اداره وزارت علوم باشد. دانشگاهها به لحاظ اداری مستقل هستند و اگر بودجه و امکانات به موقع در اختیارشان قرار گیرد مدیریت می شوند. البته در بسیاری از مسائل از جمله گزینش دانشجو، تخصیص بودجه ها و رشد کیفی دانشگاهها نیازمند این است که وزارت علوم فعال باشد اما اگر مدتی حتی یک سال تحصیلی بدون وزیر باشد دانشگاهها در اداره معمول خود دچار مشکل نخواهند شد.

الان سرپرست این وزارتخانه به خوبی کار خود را انجام می دهد و به یمن آرامشی که بعد از دوره روحانی داشته ایم ـ البته نمی گویم وضعیت مطلوبی است به خصوص که از نظر سیاسی فضا تنگ و بسته است ـ وضعیت ۸ سال گذشته حاکم نیست و یک آرامش نسبی بدون تنش در دانشگاه است. در مدت کوتاهی که آقایان توفیقی و فرجی دانا وزیر بودند هیچ بحرانی در هیچ دانشگاهی رخ نداد.


بیشتر فشارها در ۸ سال گذشته حول چه موضوعاتی بود و وضعیت دانشگاهها در این دوره با دوران اصلاحات چه تفاوتی می کرد؟


مساله بازنشستگی اجباری اساتید دانشگاهها، یعنی فشار برای بازنشسته کردن نه تنها استادان فعال سیاسی یا رشته علوم انسانی بلکه بر روی اساتید مستقل در رشته‌های دیگر وجود داشت و انواع سیاست‌های متفاوت اتخاذ می‌شد. مثلا استادانی که سابقه دار بودند و نفوذ داشتند با تمهیداتی آنها را تحت فشار قرار می دادند. این اساتید هم وقتی فشارهای مختلف از سوی روسای انتصابی دانشگاهها را می دیدند خودشان کناره گیری می‌کردند. از این نوع فشارها بخصوص در دوران کامران دانشجو زیاد داشتیم. نهادهایی هم که بطور سنتی در دانشگاهها تصمیم می گرفتند همه کنار گذاشته شدند. برای مثال مساله استخدام نیروی انسانی در دانشگاه بسیار مهم است و به لحاظ آکادمیک حیثیت هر دانشگاهی این است که چه کسانی را استخدام می کند؛ به خاطر همین در تمام دنیا تلاش می شود که قوی‌ترین و بهترین نیروهای علمی را جذب کنند تا سطح علمی دانشگاه بالا برود اما برعکس در ایران روسای انتصابی دانشگاهها خودشان به جذب نیرو می پردازند. خب معلوم است که همه دلسرد می شوند.


در بخش دانشجویان هم مساله ستاره دار کردن دانشجویان و سلب ادامه تحصیل از دانشجویان، فشار کمیته های انظباطی و گزینش‌ها از جمله اینگونه فشارها بود. تشکل‌های مستقل دانشجویی، انجمن‌های اسلامی بدون استثنا تعطیل شدند و تنها نیروهای دست نشانده سیاسی امکان فعالیت سیاسی داشتند. خلاصه این فشارهایی بود که جامعه دانشگاهی طی ۸ سال گذشته بر پشت خود حمل کرده است.


اما در دوره اصلاحات مسئله کاملا فرق می کرد. دانشگاه یک بافت حرفه‌ای و آکادمیک بود و فشارها بیشتر بر روی وزارت علوم می آمد تا جاییکه وزارت علوم در دوره آقایان معین و توفیقی ضربه گیر بود. البته بحران سیاسی اتفاق می‌افتاد و چندین مورد دستگیری های گسترده دانشجویی داشتیم اما یک دوره که من هم نماینده مجلس بودم خاطرم هست که خیلی تلاش می شد این فشارها از بین برود و نمایندگان با تمام قوا پیگیر آزادی دانشجویان بازداشت شده بودند. تلاش می شد که این فشارها منجر به این نشود که به برنامه تحصیلی دانشجویان خلل وارد کند. در حقیقت در دوره اصلاحات فشارها از سوی گروههای فشار و جای دیگر می آمد نه از روسا و مدیریت دانشگاهها.


پس فرقی نمی کرد و عرصه دانشگاهها و فرهنگ جدای از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد همیشه تحت کنترل و فشار امنیتی بوده است؟


یک تحلیل و تصور اشتباه در میان اصولگرایان وجود دارد که فکر می کنند می توانند فرهنگ و اندیشه را مدیریت کنند. بحث مهندسی فرهنگی برایشان به این معناست که می توانند با در دست گرفتن وزارت علوم و وزارت ارشاد٬ هنرمندان و دانشگاهیان را مدیریت کنند که تصور اشتباهی است. شاید بتوانند بودجه ها را مدیریت کنند و یا مجوزها را تنگ تر کنند اما هرگز نمی توانند به یک هنرمند دیکته کنند که با اعمال سیاست‌های دولتی یک اثر هنری خلق کند. در واقع در بهترین حالت ممکن این سیاست مهندسی فرهنگی شبیه سیاست‌های شوروی سابق است که بودجه های کلان خرج می کردند اما هیچگاه موفق نبودند. حالا شاید در آموزش و پرورش که سن بچه ها کمتر است برخی از این سیاست‌های دیکته‌ای اثربخشی موقت داشته باشد اما آن هم در ظاهر است و در آنجا هم به نتیجه مطلوب خود نمی رسند.اصولگرایان اگر واقعا اندیشه‌ای دارند باید آن را ارائه دهند و سعی نکنند دیگران را سانسور کنند چراکه سیاست سانسور، سیاستی است که زود رنگ می بازد و نتیجه نمی دهد. 

محمدرضا خباز: اتهامات به دانش آشتیانی سیاسی و غیرواقعی است

Posted: 14 Nov 2014 03:08 AM PST

 جرس: معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تاكید كرد: از روز چهارشنبه که رایزنی‌ها صورت گرفته و واقعیت‌ها بیان گردیده است، خوشبختانه جو مجلس آرام شده و امیدواریم که نمایندگان شرایط خاص و ویژه دانشگاه‌ها را مد نظر قرار دهند.

 

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم گفت: آقای دانش آشتیانی در خانواده‌ای روحانی و مذهبی بزرگ شده‌اند و پدرشان در مجلس اول نماینده تفرش و آشتیان بودند و می‌توان گفت ایشان فرزند مجلس هستند.

 

وی دانش آشتیانی را شخصیت برجسته علمی، دانشگاهی و فرهنگی دانست و اظهار داشت: آقای دانش آشتیانی سال‌ها در وزارت علوم در حد معاونت وزارت علوم، خدمات برجسته‌ای را در این وزارتخانه و برای نظام انجام داده‌اند و سال‌ها در معاونت امور جنگ و ایثارگران وزارت علوم در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند.

 

معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری با اشاره به اقدام برخی از نمایندگان تندرو در زمان قرائت نامه معرفی ایشان به مجلس تصریح کرد: آنچه قابل اهمیت است این است که ایشان هنوز معرفی نشده بودند از شب قبل تخریب‌ها، تهمت‌ها و افتراءها نسبت به ایشان، آن هم از سوی سایت‌های منسوب به نهادهای انقلابی شروع شد که این جای تاسف بسیاری دارد که با چه مجوزی امکانات کشور در اختیار یک جناح سیاسی قرار می‌گیرد و علیه کاندیدای دولت تشویش اذهان عمومی و تخریب و تهمت می‌کند.

 

خباز از برگزاری جلسه روز رای اعتماد به دانش آشتیانی در روز سه‌شنبه خبر داد و ادامه داد: امیدواریم ایشان پس از 5 نفر رای اعتماد را برای تصدی وزارت علوم کسب کنند و با تثبیت خدمات خود به قشر تحصیل‌کرده و فرهنگی که بخش عظیمی از جامعه را نیز در برمی‌گیرد، کمک کنند.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه در مدتی که وزارت علوم وزیر نداشته و گزینه‌های دولت هم از سوی نمایندگان رای اعتماد را کسب نکرده‌اند، این وزارتخانه حساس با خطر افت علمی و پژوهشی روبه‌رو شده است و امیدواریم مجلس با رای اعتماد به آقای دانش آشتیانی وزارت علوم را از تردید و انتظار خارج کند.

 

معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در خصوص رایزنی‌های صورت گرفته با نمایندگان برای اعتماد دانش آشتیانی نیز خاطرنشان کرد: از روزی که آقای دانش آشتیانی معرفی شدند ایشان به مجلس رفتند و با مسئولان مجلس اعم از رئیس، ‌نواب، ‌هیات رئیسه و سایر اشخاص تاثیرگذار مجلس دیدار و جلسه داشته‌اند و در این روزها نیز دیدارهایی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها خواهند داشت.

 

خباز اتهامات وارد شده به دانش آشتیانی را عاری از حقیقت و سیاسی خواند و افزود: یکی از اتهامات این است که ایشان سال‌ها معاون دکتر معین بوده است در حالی که آقای دانش آشتیانی از زمان قبل از آقای معین و در زمان وزارت دکتر فرهادی در وزارت علوم حضور داشتند و ثانیا مگر معاونت وزارت در دوران آقای معین بودن، جرم محسوب می‌شود؟ آقای معین هم در سال 84 از سوی شورای نگهبان تایید شده بود و این مباحث نشان می‌دهد که اتهامات بیشتر سیاسی است.

 

وی در رابطه با اتهام مخالفت دکتر آشتیانی با بسیج نیز ابراز داشت: از سوی ایشان یک نقل قول تحریف‌شده، منتشر شد و آن هم مربوط به زمانی است که مربوط به اوایل انقلاب بوده است.

 

معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درباره اتهام حضور دانش آشتیانی در حوادث سال 88 یادآور شد: ایشان بیان کردند که در سال 88 حضور نداشتند و آن را تکذیب کردند. از سوی دیگر آقای دانش آشتیانی بیان کردند مسئولیت‌هایشان در وزارت علوم معاونت‌های سیاسی نبوده بلکه بیشتر جنبه اجرایی داشته است.

 

خباز در پاسخ به این سوال که آیا فضای مجلس نسبت به دانش آشتیانی تلطیف شده است؟ بیان کرد: از روز چهارشنبه که رایزنی‌ها صورت گرفته و واقعیت‌ها بیان گردیده است، خوشبختانه جو مجلس آرام شده و امیدواریم که نمایندگان شرایط خاص و ویژه دانشگاه‌ها را مد نظر قرار دهند.
 

نهاوندیان: اقتصاد ایران منتظر رفع تحریم نمی ماند

Posted: 13 Nov 2014 11:01 PM PST

جرس: رییس دفتر رییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: اقتصاد ایران منتظر رفع تحریم نمی ماند و غیر ممکن است بتوان ایران را محاصره اقتصادی کرد.



به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نهاوندیان شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به سفر دو روزه رییس جمهوری به آذربایجان افزود: دیپلماسی فعال ما با آذربایجان از یکسال پیش آغاز شد و سفر اخیر رییس جمهوری به باکو حلقه چهارم از سلسله دیپلماسی فعال ما با این کشور بود.

 

وی با بیان این که مذاکرات چند ماهه ما در زمینه های مختلف با آذربایجان تبدیل به موافقتنامه شد، توضیح داد: در حوزه هایی همچون امور بانکی و وصل راه آهن ایران به آذربایجان و بازکردن کریدور ترانزیتی برای حمل و نقل میان ایران و اروپا توافقاتی میان طرفین انجام شد.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: هیچ کشوری به اندازه ایران برای جمهوری آذربایجان دارای اشتراکات تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیست؛ ما تاریخ و آداب و رسوم مشترکی داریم و در حوزه های انرژی می توانیم اشتراکات استراتژیک داشته باشیم.

 

نهاوندیان یاداور شد: به تصریح مقامات آذربایجان، سطح روابط ایران و آذربایجان تا به این حد مطلوب و گسترده نبوده است که این مهم بر اساس دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران با همسایگان شکل گرفت.

 

وی تصریح کرد: از لازمه های جدی اقتصاد مقاومتی و تضمین حضور فعال بین المللی ایران، ایجاد رابطه تعاملی روشن و بدون ابهام با همسایگان است. رویکرد مثبت در حوادث عراق، این کشور را از تهدیدی بنام داعش دور کرد و از طرفی روابط ایران با کشورهای جنوب خلیج فارس نیز گسترش یافت و سفر سلطان عمان و امیر کویت از جمله این اتفاقات است.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان این که ایران در مسیر پیشرفت خود رویکرد تعاملی دارد ،گفت : سیاست های رشد ایران به ضرر کسی تمام نمی شود و ما به دنبال نفع متقابل و توسعه منطقه ای هستیم.

 

نهاوندیان ادامه داد: با توجه به نقش آذربایجان در بخش انرژی، جای خالی ایران در پروژه های عمرانی جمهوری آذربایجان مشهود بود و روابط خوب سیاسی زمینه ساز حضور پیمانکاران ایرانی است.

 

وی با اشاره به توسعه گردشگری مذهبی و پزشکی میان طرفین گفت: در سفر اخیر رییس جمهوری به آذربایجان صحبت هایی برای راه اندازی خطوط پروازی باکو و مشهد انجام شد.

 

نهاوندیان درباره برنامه های دولت به منظور تقویت این بخش یادآور شد: گام نخست این است که طرفین اطمینان پیدا کنند که توسعه روابط به نفع هر دو طرف است. اکنون رویکرد ایران در حوزه انرژی و در حوزه های فناوری تفاوت دارد.

 

وی یادآور شد: بازار گشایی های صادراتی نه تنها به ضرر مصرف کننده داخلی نیست بلکه به سود است زیرا قیمت و کیفیت رقابتی می شود.

 

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: تردد بازرگانان و تعرفه های ترجیحی از دیگر توافقات میان ایران و آذربایجان خواهد بود که در آینده نچندان دور رخ می دهد. تلاش ما بر این بوده به سرعت کار بی افزاییم و در عین حال به دنبال تعرفه های سیستم های ترجیحی هستیم که همسایگان احساس کنند در افزایش مبادلات با ایران سودمی برند.

 

نهاوندیان به گسترش خطوط ریلی میان ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: صحبت هایی درباره اتصال آستارا به آستارا انجام شد تا از این طریق راه آهن ما به دیگر کشورها برود.

 

به گفته وی، هرچه گزینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه را افزایش دهیم به همان تناسب موقعیت صادراتی ایران افزایش می یابد و این حرکت ها تضمین کننده موقعیت سیاسی طرفین است.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت : تاکید می کنم اگر توانستیم در دیپلماسی فعال، همسایگان را در نفع حاصل سهیم کنیم دیگر کسی به حرف پیشنهاد کنندگان تحریم گوش نمی کند.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد:غیر ممکن است که ایران را بتوان محاصره اقتصادی کرد زیرا همسایگان ایران منتفع از ایران هستند.

 

نهاوندیان با اشاره به دو پیام مهم اقتصادی به مذاکره کنندگان هسته ای اظهار کرد: توفیق ما در دیپلماسی با همسایگان از سوی و توفیقی که در ایجاد ثبات اقتصادی بدست آوردیم، این دو پیام مهم به مذاکرات هسته ای بود.

 

وی یادآور شد: ایران تلاش کرده با بهبود وضعیت، شرایط بهتری را رقم بزند. تورم ما به زیر 20 درصد رسیده و رکود به پایان رسیده و نشانه های رونق در حال آشکار شدن است از این رو اقتصاد ایران منتظر رفع تحریم نمی ماند.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ایران امروز با منطق و استوار و شفافیت نشان داده که به دنبال سلاح هسته ای نیست و به چیزی که خواسته رسیده است. در عین حال توانایی غنی سازی از سوی ایران وجود دارد که این توفیق بر پایه منطق ایران است و امیدوارم در مذاکرات هسته ای نیز به تضمین حقوق ملت برسیم.

 

نهاوندیان اظهار کرد: در بخش فناوری اطلاعات با آذربایجان دو سند امضا شد که شامل بیانیه سیاسی بین دو کشور بود که جهت گیری همکاری های سیاسی را نشان می دهد. مقوله آب مورد توجه دولت است و اگر به منابع مدیریت آب فکری نکنیم کشور به مشکل می خورد.

 

به گفته وی، همکاری اتاق های بازرگانی از دیگر توافقات است و دولت ها قرار است که بستر لازم را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنند.

 

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: امنیت تضمین کننده توسعه است و توسعه نیز می تواند تضمین کننده امنیت باشد.

 

نهاوندیان در ادامه اظهار کرد: مسائل زیست محیطی بسیار مهم است و درباره دریاچه خزر دغدغه های اساسی وجود دارد؛ از این رو امیدوارم بتوانیم در سال های پیش رو به این مقوله توجه بیشتری داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: فصل جدیدی بین ایران و آذربایجان آغاز شده و پیش بینی می کنیم رفت و آمد های بیشتری شکل بگیرد.

 

بطور مشخص پیشنهاد شد که ما می توانیم با جمهوری آذربایجان چند جانبه کار کنیم.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدوارم فضای جدید مناسبات سیاسی مردم با یکدیگر موجب شود که در حوزه های تجارت و سرمایه گذاری قدم های بلند برداریم.

 

نهاوندیان ادامه داد: در دیپلماسی فعال تنها کشورهای هم مرز با ایران قرار نمی گیرند. شاهد بوده اید در همین یک سال ما سطح روابطمان با روسیه نیز در حوزه های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی ارتقاء دادیم.

 

وی اظهار کرد: در دیپلماسی فعال ایران، فقط امیدواری به حل مسائل با غرب نیست که نقش ایفا می کند بلکه ایران در راستای تحقق منافع بلند مدت و حقوق خود از همه ظرفیت ها استفاده کرده و از طرفی میدان نیز برای کسی که عاقلانه از آن استفاده کند، باز است.

 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: ایران کشوری نیست که گزینه های خود را محدود کرده و از سر ناچاری با کشوری مراوده کند؛ ایران کشوری منطقی است و گزینه های متعددی دارد و کسانی برنده ارتباط با ایران هستند که از حقوق و منافع مردم ایران مطلع باشند.

 

نهاوندیان ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که درجه ابتکار عمل و تحرک ایران در صحنه بین المللی بالا برود و از هیچ فرصتی برای افزایش اقتدار ملی صرف نظر نخواهیم کرد.

 

وی با اشاره به فرصت گردشگری میان ایران و آذربایجان توضیح داد: آذری ها خیلی دوست دارند به ایران سفر کنند و ما باید تجهیزات لازم را فراهم کنیم. امروز دغدغه ما این است که شاید تا تیرماه سال آینده همه هتل های 5 ستاره رزرو شده باشد. سرمایه گذاری در هتل سازی رشد چشمگیری داشته و ظرفیت ما در استان های مختلف بالا خواهد رفت. اما مشکل فقط هتل نیست بلکه ما به جاده ها، راه آهن و دیگر زیر ساخت ها و بهبود آنها نیازمندیم.

 

به گفته سرپرست نهاد ریاست جمهوری، از لازمه های سرمایه گذاری خارجی در ایران، تسهیل مبادلات بانکی و کاهش بوروکراسی اداری است.

 

 

**قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات

 

نهاوندیان همچنین گفت: اتفاق مهمی در دولت در هفته اخیر رخ داد که اهمیت این اقدام از موفقیت ها در حوزه سلامت و سیاست خارجی کمتر نیست،آن اتفاق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است که آیین نامه آن در دولت تصویب شد.

 

وی اظهار کرد: این قانون 6 سال پیش در مجلس نهایی شده بود اما چون آیین نامه آن نگارش نشده بود به درازا کشیده و اجرایی نشده بود. به نظر می رسد اجرای این قانون، گام بلندی در تحقق حقوق شهروندی است.

 

 

**بی عدالتی و رانت

 

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: ما مشکل فساد را در برخی ادارات، بی عدالتی و رانت را در صحنه اقتصادی داریم و یکی از راه های اساسی برای مقابله با این امر، این است که همه دستگاه ها، مرکزی را برای اطلاع رسانی به آحاد مردم داشته باشند.

 

نهاوندیان تصریح کرد: هر فرد ایرانی حق دارد اطلاعات عمومی را که در این قانون مشخص شده بخواهد و دستگاه دولتی هم از درخواست کننده دلیل این امر را نپرسد و فرد در صورت عدم حصول نتیجه می تواند به دادگاه شکایت کند.

 

وی یادآور شد: به عبارتی حوزه عمومی محرمانه بردار نیست. این قانون تصریح می کند هرچه برای مردم حق یا تکلیفی دارد نمی توان سری و طبقه بندی شده کرد.
 

آیت الله سیستانی: حضور سردار سلیمانی برای دفاع از اماکن مقدس است

Posted: 13 Nov 2014 11:01 PM PST

جرس: آیت الله سیستانی، به سوالی درمورد انتشار اخبار و تصاویرحضور سردار قاسم سلیمانی در عراق و نبرد جرف الصخر و الانبار پاسخ داد.



وبسایت خبری عراقی «هرمس پرس» نوشت که آیت الله سیستانی ضمن دفاع از حاج قاسم سلیمانی، حضور او را در عراق شرعی و مشروع دانست و آن را مطابق با جهاد کفایی عنوان کرد.

 

در پاسخ این مرجع تقلید آمده است که انگیزه حضور قاسم سلیمانی، دفاع از اماکن مقدس در پاسخ به ندای مرجعیت است و به منزله حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیست.

 

آیت الله سیستانی تاکید کرد که بین حضور در عراق به خاطر تامین منافع نظامی و اقتصادی و حضور به خاطر دفاع از اماکن مقدس تفاوت وجود دارد.
 

رویترز: ناکامی جمهوریخواهان در به رای گذاشتن لایحه ای در مورد تحریم های ایران

Posted: 13 Nov 2014 10:42 PM PST

جرس: خبرگزاری رویترز گزارش داد: قانونگذاران جمهوریخواه روز پنجشنبه سعی کردند کنگره را مجبور به رای گیری در مورد لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران در صورت عدم دستیابی به یک توافق هسته ای بکنند ولی در این زمینه ناکام ماندند.



به گزارش ایرنا، این خبر گزاری افزود: سناتورهای امریکایی ' لیندزی گراهام ' و ' باب کورکر ' خواستار اجماع بر سر رای گیری شدند ولی سناتور دمکرات کریس مورفی به این درخواست آنها اعتراض کرد.

 

وی گفت : این اقدام حامل پیام عدم همراهی کنگره با رئیس جمهوری در مورد ادامه مذاکرات است.

 

به گفته جمهوریخواهان ، هدف آنها تضمین مشارکت کنگره در فرآیند دستیابی به توافق با ایران تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر بود.

 

طرح پیشنهادی ' قانون 2014 مذاکرات هسته ای ایران ' از نو تحریم هایی علیه ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا ضرب الاجل تعیین شده وضع خواهد کرد که پیش از این در جریان فرآیند مذاکرات متوقف شده بود.

 

در این لایحه همچنین به کنگره اجازه داده شده است پانزده روز پس از دستیابی به توافق آن را مورد بازنگری قرار داده و در صورت تصویب قطنامه ای در کنگره در رد توافق و یا عدم تسلیم طرح مربوطه به قانونگذاران برای تصویب ، آنها بتوانند منابع مالی لازم را برای اجرای قرارداد قطع کنند.

 

انتظار می رود که این ضرب الاجل در حین تداوم مذاکرات تمدید شود.

 

بسیاری از اعضای کنگره که اغلب آنها جمهوریخواه و برخی از آنان دمکرات هستند، نگرانند که اوباما راه توافق با ایران را تسهیل کرده تا از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ سیاست خارجی خود یاد کند.

 

در انتخابات چهارم نوامبر کنگره ، جمهوریخواهان به پیروزی دست یافتند و حزب آنها ضمن کنترل سنا از اکثریت بیشتری در مجلس نمایندگان برخوردار شد که این امر حمایت از دولت دمکرات اوباما در مورد ایران را دشوار تر خواهد کرد.
 

 

هادی خامنه‌ای:‌ به اجماع بین احزاب اصلاح‌طلب بدبین نیستم

Posted: 13 Nov 2014 10:42 PM PST

جرس: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: نسبت به اجماع بین احزاب اصلاح طلب برای انتخابات آینده مجلس و خبرگان بدبین نیستم.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی خامنه‌ای با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره اجماع بین احزاب اصلاح طلب اظهار کرد: نسبت به اجماع بین احزاب اصلاح طلب برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بدبین نیستم. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کمیته انتخابات تشکیل شده و هر تصمیمی که آنجا گرفته شود همه احزاب اصلاح طلب موظف به پیروی و حمایت از آن هستند.

 

وی درباره فعالیت‌های مجمع نیروهای خط امام گفت: ما فعالیت عام داریم یعنی در زمره بقیه احزاب اصلاح‌طلب قرار گرفته‌ایم و هر چه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که خود ما هم در آن تصمیمات جمعی تاثیرگذاریم تصمیم بگیرد را دنبال خواهیم کرد.

 

خامنه‌ای همچنین بیان کرد: در جبهه اصلاحات حرف آخر را شورای هماهنگی بعد از مشورت با همه احزاب، شخصیت‌ها، نخبگان و افراد تاثیرگذار می‌زنند. افراد بانفوذ و شخصیت‌ها با شورا در ارتباط هستند و هر نظری که داشته باشند به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند و قطعا مورد نظر قرار خواهد گرفت.