جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مراسم عزاداری شام غریبان

Posted: 05 Nov 2014 04:58 AM PST

مردم عزادار بعد از عزاداری روز و عصر عاشورا با روشن کردن شمع در معابر و حسینیه ها به سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش می پردازند.

برگزاری مراسم سالگرد سید علی موسوی حبیبی، شهید عاشورای ۸۸

Posted: 05 Nov 2014 04:58 AM PST

جرس: مراسم پنجمین سالگرد شهادت سید علی موسوی حبیبی، خواهرزاده میرحسین موسوی و شهید ظهر عاشورای سال ۸۸، در خانه پدر این شهید برگزار شد.

 

به گزارش کلمه، در این مراسم که علاوه بر اعضای خانواده و بستگان مهندس موسوی، عده ای از فعالان سیاسی و فرهنگی و مدنی و جمعی از خانواده زندانیان سیاسی نیز حضور داشتند، قاری قرآن و سخنرانان به بازخوانی وقایع عاشورا و اهداف اصلاح گرانه این قیام تاریخی پرداختند و برای ظهور امام زمان (عج) و پایان ظلم و ستم ها و نیز برای آزادی زندانیان سیاسی به خصوص محصورین دعا کردند.

حاضران در این مراسم، همچنین برای شادی روح شهیدان دین و میهن، از جمله سید علی موسوی شهید مظلوم عاشورای ۸۸ و برادرش سید ابراهیم موسوی از شهدای جنگ تحمیلی، به قرائت فاتحه پرداختند. این مراسم که امسال هم از محدودیت ها و فشارهای امنیتی بی نصیب نبود، در نهایت با عزاداری برای سالار شهیدان(ع) و قرائت زیارت عاشورا پایان یافت.

براساس این گزارش، هفته گذشته ماموران امنیتی با مراجعه به منزل پدر شهید موسوی، از چند و چون برگزاری مراسم سالگرد وی و برنامه های آن سوال کرده و توضیح خواسته بودند.

همچنین در ادامه فشارها بر این خانواده، در شب برگزاری مراسم نیز با عکس گرفتن از مهمانان و نیز کندن تنها پلاکاردی که برای مشخص کردن محل برگزاری مراسم در ورودی خانه نصب شده بود، به آزار خانواده و ایجاد زحمت برای میهمانان پرداختند.

در پلاکاردی که بر سردر خانه در انتهای بن بستی باریک در محله منیریه تهران نصب شده بود، آمده بود: “سالگرد شهادت مظلومانه شهید سبز ظهر عاشورای ۸۸، شهید سید علی موسوی را گرامی می داریم؛ جمعی از پیروان راه سبزش”. اما این پلاکارد توسط ماموران کنده شد و حتی پس از پایان مراسم هم به خانواده پس داده نشد.

این در حالی است که خانواده موسوی در تمامی این سالها درباره ظلمی که به آنها شد، سکوت کرده اند و حتی این مراسم هم به صورت عمومی اعلام نشده بود و تنها نزدیکان و آشنایان طبق روال هر سال در خانه پدر شهید گرد هم آمده بودند.

شهید سید علی موسوی حبیبی در میانه روز ششم دی ۸۸ و همزمان با ظهر عاشورا، توسط افرادی که هیچ گاه معرفی نشدند، از ناحیه قلب مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. فیلم لحظات جان باختن او، در حالی که زخمی و تشنه لب بود، بعدها توسط حاضران در صحنه منتشر شد که باعث تاثر فراوان افکار عمومی شد.

مهندس موسوی غیر از اولین سالگرد شهادت سید علی، سال های بعد را در حصر خانگی بوده و هست و امکان حضور در مراسم خواهرزاده شهیدش را نیافته است. وی در اولین محرم بعد از عاشورای خونین ۸۸ که هشت شهید و چندین جانباز و مجروح داشت، در بیانیه ای نوشت: “به یاد دارید که در عاشورای سال گذشته با عزاداران معترض چه کردند: آنها را از پل‌ها به پایین انداختند، با ماشین از روی پیکر بی‌دفاع آنان گذشتند، سینه‌ی مالامال از عشقشان را هدف گلوله قرار دادند، و آنگاه بی‌شرمانه عکس‌العمل مردم خشمگین را با نمایش ناقص و گزینشی در رسانه‌هایشان، شورش دست‌نشانده‌های استکبار نامیدند و فریاد وا اسلاما سر دادند! آیا آن کس که ماشین پلیس دوبار از روی او رد شد، آمریکایی بود یا کسانی که از روی پل به پایین پرتاب شدند دست‌نشانده‌ی آمریکا و اسرائیل؟ یا کسانی که در ظهر عاشورا حسین حسین گویان مورد تیر مستقیم گرفتند از لشگر یزید و عمروعاص و ابن‌زیاد؟ پس از آن هم به دستگیری تعداد زیادی زن و مرد از بهترین فرزندان این انقلاب و آّب و خاک پرداختند تا فریادها را در گلو خفه کنند. غافل از آنکه خشم فروخورده‌ی مردم آگاه و مظلوم بسیار خطرناک‌تر از فریادهای تظلم‌خواهی آنها خواهد بود.”

وی در بخش دیگری از آن بیانیه تاکید کرد: “بر ماست که در این دوران بحران‌زده، کاری زینبی کنیم و پیام راستین دین را با چهره‌ی فطرت‌پسندانه‌ی آن به تشنگان حقیقت برسانیم. بر ماست که یاد بگیریم و به دیگران نیز یاد بدهیم که عمل نادرست مدعیان دینداری به حساب دین گذاشته نشود. بر ماست که ماجرای راستین انقلابی را که در این دیار به نام دین برپا شد، برای نسلی که آنچه می‌داند یا از طریق رسانه‌های تحریف‌گر رسمی و یا از طریق روایت‌گران ناهمدل با آن است، بازگو کنیم و در این بازگویی، از نقد منصفانه‌ی گذشته نهراسیم و در عین حال، از نفی دستاوردهای بزرگ آن پرهیز کنیم. بر ماست که همچون زینب (س) با بازگویی حقیقت، ملات کاخ دروغ را زائل کنیم. بر ماست که همچون تمامی خاندان حسین (ع)، زنده نگه داشتن یاد شهدای گران‌قدر انقلاب، جنگ و حوادث پس از انتخابات و آزادزنان و آزادمردان دربندمان را وظیفه‌ی همیشگی خود بدانیم، و بر ماست که در این ماه پرخاطره، با برپایی مراسم و شرکت در مجالس بزرگداشت حماسه‌ی حسینی، به حفظ نهادهای مدنی سنتی کمک کنیم.” 

افشای تخلف «۴۰۰میلیون دلاری» در واردات قطعات هواپیمایی

Posted: 05 Nov 2014 04:41 AM PST

جرس: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از یک فساد جدید خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته و در شرایط تحریم یک نفر برای واردات قطعات هواپیما ۴۰۰ میلیون دلار از دولت وقت اعتبار گرفته است اما این قطعات هیچ‌گاه به کشور وارد نشده و پیگیری هم در مورد آن انجام نشده است.

 

موید حسینی صدر در گفت‌و‌گو با ایلنا در ارتباط با آخرین وضعیت پیگیری‌های نمایندگان از دکل نفتی گم شده ۸۰ میلیون دلاری گفت: ما هنوز پاسخی از نامه‌ای که به آقای لاریجانی در این مورد نوشته‌ایم نگرفتیم اما شاید در هفته آینده در این مورد به نتیجه جدیدی برسیم.


وی ادامه داد: در حالت کلی موارد زیادی از این دست تخلفات در هشت سال گذشته به گوش ما رسیده است از جمله آنکه اخیر نامه‌ای دیگر از تخلفات یک فرد دیگر به این شکل به دست من رسیده است.


این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: موارد زیادی از این دست در دولت گذشته وجود داشته است که افراد از دولت اعتبار گرفته‌اند تا فلان کالا را وارد کنند اما کمی بعد کالا را نیاورده‌اند و به بهانه تحریم و اینگونه مسائل از وارد کردن کالا‌ها خودداری کرده‌اند.


حسینی صدر با اشاره به تحت پیگرد قرار گرفتن این افراد تصریح کرد: ما در حال پیگیری پرونده اینگونه افردی هستیم که به بهانه تحریم در سال‌های اخیر شبکه رانت خواری به راه انداخته‌اند و سوء استفاده کرده‌اند. یکی از وظایف مجلس مبارزه با فساد است و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مصادیق فسادهای اقتصادی به شدت زیاد شده است ما نیز باید در این مورد پیگیری‌های بیشتری داشته باشیم.


وی در ادامه به جزییات یک تخلف جدید در این مورد اشاره کرد و گفت: اخیرا نامه‌ای به دست من رسیده است که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر فردی برای واردات قطعات هواپیما به کشور ۴۰۰ میلیون دلار اعتبار گرفته است اما این قطعات هواپیما هیچ‌گاه به کشور وارد نشده‌اند. من مستندات این تخلف را دارم و اسم این شخص نیز هم اکنون در اختیار من است. بحث در مورد ۴۰۰ میلیون دلار است و ما نیز در این مورد پیگیری‌های خاص خود را آغاز کرده‌ایم تا در مورد این فرد هم که از شرایط تحریم سوء استفاده کرده است قانون اعمال شود. 

احضار نرگس محمدی به دادسرا

Posted: 05 Nov 2014 04:17 AM PST

جرس: نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه 2 بازپرسی دادسرای شهید مقدس- اوین- احضار شد.


به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم محمدی براساس احضاریه ای که دریافت کرده است باید روز شنبه 17 آبان ماه 1393 به شعبه 2 بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند.
نرگس محمدی در تاریخ 10 اردیبهشت 1393 و بعد از ملاقات با کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخطاری مبنی بر ممنوع الخروجی دریافت کرد که در آن گفته شده بود، اتهام هایی متوجه او است. خانم اشتون ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ برای انجام یک دیدار رسمی با مقام های جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود که در این سفر با چند تن از فعالان مدنی نیز دیداری داشت.


خانم محمدی 11 خرداد 1393 به شعبه 2 بازپرسی دادسرای شهید مقدس احضار و از او برای چند ساعت بازجویی شد. بار دیگر او در 19 مرداد 1393 احضار و بازجویی شد. در این احضار آخرین دفاع توسط بازپرس شعبه از او اخذ شد.


نرگس محمدی در خرداد 1389 و پس از گذشت یک سال از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 در منزلش در تهران بازداشت و در دادگاه تجدید نظر به 6 سال زندان محکوم شد. او در سال 1391 مجددا بازداشت و بعد از چند روز به طور غیر قانونی برای تحمل حبس به زندان زنجان منتقل شد و سپس در پی بیماری به مرخصی آمد.


خانم محمدی در پی اسیدپاشی ها به دختران اصفهانی، همراه با دیگر فعالان مدنی به مجلس شورای اسلامی رفت تا توجه نمایندگان مجلس را به این موضوع جلب کند. حضور فعالان مدنی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی با آرامش به پایان رسیده بود. اما پس از گذشت چند روز از این حضور، مهدیه گلرو از فعالان مدنی در پی تلاش مدنی اش برای جلب توجه نمایندگان مجلس به موضوع اسیدپاشی ها بازداشت شد.


اینک نرگس محمدی احضاریه ای دریافت کرده است که باید بر اساس آن، روز شنبه ساعت 9 صبح در شعبه 2 دادسرای شهید مقدس- اوین- حاضر شود. 

بخشنامه جدید تحریم صنعت هوایی ایران توسط خزانه داری آمریکا

Posted: 05 Nov 2014 02:50 AM PST

جرس: اداره کنترل دارایی‌های امریکا طی بخشنامه‌ای همکاری ایرلاین‌های غیر امریکایی را با ایران ممنوع کرد.

 

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری "اکسپرت لاوبلاگ"، اداره کنترل دارایی های خارجی امریکا در پی ابلاغ بخشنامه ای اعلام کرد: هر گونه عبور از آسمان ایران و یا فرود اضطراری توسط شرکت های ایرلاین غیر امریکایی مشمول پرداخت توسط موسسات مالی امریکایی به ایران نمی شود.

به عبارت دیگر تنها شرکت های ایرلاین آمریکایی می توانند هرینه های خود را از این طریق پرداخت کنند و اگر بانکی مبادرت به این امر کند با جریمه های هنگفتی توسط امریکا مواجه خواهد شد.

گفته می شود این تصمیم درپی بالا رفتن حجم پروازهای بین المللی بر فراز آسمان ایران به دلیل ناامن بودن آسمان عراق صورت گرفته است.

بیش از این شرکت های ایرلاین ایرفرانس و ورجین آتلانتیک پروازهای خود را در آسمان عراق به تعلیق در آورده بودند.

آیت الله امجد: عمامه نه اصل اسلام است و نه فرع آن؛ انسان را ضایع کردیم

Posted: 05 Nov 2014 01:18 AM PST

جرس: آیت الله امجد در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی گفت: "این عمامه ی روی سر من نه اصل اسلام است و نه فرع اسلام. اگر ما اشتباهی کردیم به پای اسلام نگذارید. نسل جوان ما چه کند؛ آقای بهجت را ندیده است. علامه طباطبایی را ندیده است. ما هم شیخ انصاری را ندیده ایم. علمایی بوده اند که ۸۰ سال و ۹۰ سال در میان مردم زندگی می کرده اند و مردم یک نقطه ضعف از آن ها نمی دیدند. این ها بودند که دین را در تمامی این مدت در میان مردم نگه داشته بودند. بازاریان ما عادل بودند. ما مسائلمان را از بازاریان می پرسیدیم. اما اکنون چه شده است؟"

 

به گزارش  سایت جماران، مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در مدرسه ی روشنگر با سخنرانی آیت الله محمود امجد برگزار شد.

آیت الله امجد در ابتدای سخنان خود در این مراسم گفت: «امام حسین به لشکر دشمن گفت به ما یک شب مهلت بدهید که ما ثابت کنیم مسلمانیم. اهل نماز و روزه و قرآنیم زیرا آنان به امام گفته بودند تو از دین خارج شده ای.»

وی در ادامه ی سخنان خود گفت: «امام می فرماید مانند اصحاب خود نمی یابم و عدم الوجدان امام به معنی عدم الوجود است. یعنی در عالم وجود ندارد. شب عاشورا امام از یاران خود آزمون مختصری گرفت. به آنان گفت فردا شما همه کسته می شوید و آنان همگی گفتند الحمد لله.»

آیت الله امجد در ادامه با بیان این که عشق به امام حسین را نمی توان به آسانی اثبات نمود گفت: «کسی می گفت ای کاش من در کربلا در کنار امام بودم و شهید می شدم. در خواب دید که امام در ظهر عاشورا به نماز ایستاده و او می خواهد با بدن خود، ایشان را از تیر محافظت کند. اولین تیر آمد و آن فرد خود را کنار کشید و به امام خورد! تیر دوم و سوم نیز همین طور! این است که امام می فرماید بهتر از اصحاب خود نمی شناسم. کس دیگری به جبهه آمد. تا صدای تیر شنید گفت من فکر می کردم اسلام در خطر است اما اکنون می بینم من در خطرم!»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر کعبه را ۷۰ هزار بار خراب کنید مانند توهین به مومن است. آن وقت ببینید در جامعه ی ما چه توهین هایی می شود.»

شاگرد علامه طباطبایی با اشاره به وقایع دوران انقلاب و آیت الله خمینی گفت: «ما امام را معصوم نمی دانیم که بگوییم حتی یک اشتباه لفظی نمی کند. امام نمی خواست حکومت کند. اما زمانی که مجاهدین به نزدش رفتند و با او دیدار کردند به آقای مطهری گفت اگر حکومت بخواهد به دست این ها بیافتد من به تلویزیون می روم و دست شاه راه در تلویزیون می بوسم.»

وی سپس با انتقاد از وضعیت دین در جامعه گفت:«ما به مردم یک نیت درست نشان نداده ایم. معارف اسلام را از چه کسی می خواهیم بگیریم؟ همین الآن از این جمعیت بپرسید چند نفر مقدمات نماز را می دانند. حال آن که مردم این همه زجر ها برای انقلاب کشیدند. خدای تعالی ما را برگرداند.»

وی با اشاره به این که پهلوی تلاش کرد عزاداری را از مردم بگیرد اما نتوانست گفت: «اما اکنون همه چیز لوث شده است. میرزای شیرازی(ره) هنگامی که روضه می خواندند در همان چند کلمه ی اول از هوش می رفت اما امروز هزار زیارتنامه و دعا می خوانیم و اثری ندارد.»

وی در ادامه گفت: «من گفته ام. مملکت و مردمی که در آن نقد و ناقد محترم نباشد و چاپلوس محترم باشد ساقط است. هیچ چیز برایش نمی ماند. ما نوع انسان را ضایع کرده ایم و علما مسئولند. پیش از این نیز گفته ام دو طبقه اگر سالم باشند جامعه سالم خواهد بود. علماء و امرا. منظور از علما همه ی دانشمندان و فرهنگیان است. از معلم مدرسه تا مرجع تقلید. بیایید همه به اسلام بازگردیم.»

وی در پایان یادآور شد:«این عمامه ی روی سر من نه اصل اسلام است و نه فرع اسلام. اگر ما اشتباهی کردیم به پای اسلام نگذارید. نسل جوان ما چه کند؛ آقای بهجت را ندیده است. علامه طباطبایی را ندیده است. ما هم شیخ انصاری را ندیده ایم. علمایی بوده اند که ۸۰ سال و ۹۰ سال در میان مردم زندگی می کرده اند و مردم یک نقطه ضعف از آن ها نمی دیدند. این ها بودند که دین را در تمامی این مدت در میان مردم نگه داشته بودند. بازاریان ما عادل بودند. ما مسائلمان را از بازاریان می پرسیدیم. اما اکنون چه شده است؟»

نامه حائری شیرازی به علی مطهری: از تظاهرات سبزها حمایت نکنید

Posted: 05 Nov 2014 01:18 AM PST

جرس: حائری شیرازی پیرو مواضع اخیر علی مطهری نامه‌ای خطاب به وی نوشت و بدون رویکرد واقعی به وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم مدعی شد: "از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید. درست نیست فقط به دلیل اینکه ناظر نهایی انتخابات تمایل خود را به یک طرف در جایی ابراز کرده باشد، راه‌های قانونی کشف خلاف را مسدود بدانیم و برای گشایش مدار بسته، پای مردم را به میان بکشیم."

 

به گزارش الف، متن این نامه به شرح زیر است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مطهری نماینده محترم مجلس

سلام علیکم

چون دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال ۸۸ دفاع می‌کنید، به دلیل حسن ظنی که باید به مؤمنین داشته باشیم، نظر شما را به یک مطلب عقلانی که امام راحل (ره) به آن تأکید داشته جلب می‌نمایم.

امام راحل بین مزایای علمی و تقوی و عقل اجتماعی، محور اصلی را عقل اجتماعی می‌دانست و می‌فرمود کاستی‌های علم و تقوی را می‌توان با عقل اجتماعی جبران نمود اما کاستی عقل اجتماعی به وسیله علم و تقوی جبران‌پذیر نیست و به همین دلیل افراد شاخص در عقل اجتماعی را ستون کارها قرار می‌داد و در دفاع از استوانه‌های عقل اجتماعی، خود سنگ تمام می‌گذاشت و برای امنیت آنها از برخورد با نزدیک‌ترین دوستان خود کوتاه نمی‌آمد.

عقل اجتماعی یعنی التفات به عواقب و لوازم یک تصمیم. دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است؛ چون آنجا خاورمیانه نیست و مردم قرن‌هاست با حقوق اجتماعی خود زندگی می‌کنند.

سابقه آزادی در کشور ما بهمن ۵۷ است. در کشوری که با نفوذ در یک تجمع حزبی، بیش از هفتاد تن از سران جامعه که از سرمایه‌های اساسی انقلابند از میان می‌روند، چه توقع دارید که با فاصله ۳۱ سال در یک راهپیمایی میلیونی، به‌وسیله عوامل نفوذی خسارت‌های جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی می‌گوید این کار درست نیست.

بحث در علم و تقوای آقایان نیست. بحث در عقل اجتماعی ایشان است. اگر اعمال بدون صبر، صفر محسوب شوند، عقل اجتماعی، علامت مثبت است و نبود آن، به عمل امتیاز منفی می‌دهد.

اگر صبر برای ایمان مثل سر برای بدن است و مثل چند صفر است که با یک عدد، یک عدد بزرگی می‌شود و بدون آن، صفر می‌ماند، عقل اجتماعی، عدد را مثبت و نبود آن و خطای آن، عدد را منفی و فایده را به ضرر تبدیل می‌کند و شما به همین دلیل توصیه می‌کردید مدیران انتخابات تبرز به تمایل به احدی از رقبا نکنند. قرآن درباره پیامبر اکرم فرمود: «وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتابٍ وَ لاٰ تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذاً لاَرْتابَ اَلْمُبْطِلُونَ»(۱) انسان با سواد و کتاب‌خوان هم صلاحیت پیامبری می‌تواند داشته باشد اما سوء ظن مبطلین را چه باید کرد؟

می‌دانید متقین علاقه شخصی خود را در مسئولیت دخیل نمی‌دهند اما چه می توان کرد با بدگمانی دیگران؟ عقل اجتماعی حکم می‌کند قاضی بی‌طرفی خود را با اعمال و اقوال خود محرز نماید.

عقل اجتماعی حکم می‌کند دعوت‌کننده مردم به راهپیمایی سالم میلیونی مسئولیت تمام اتفاقات غیر قابل اجتناب آن را بپذیرد.

در واگذاری مسئولیت‌ها نیز باید جانب عقل اجتماعی را از علم و تقوی بالاتر نگاه داشت به همین دلیل استاد بزرگ، بوعلی سینا گفته است «اذا دارالامر بین الاعقل و الاعلم، الاولی هو الاعقل و یعاونه الاعلم» آنکه عواقب را واضح‌تر می‌بیند امور باید به او سپرده شود و آنان که علم و تقوی دارند، معاونان او باشند.

عقل اجتماعی می‌گوید آیا در انگستان و یا فرانسه و آلمان اتفاق افتاده که سران حزبی در تالاری جمع شوند و نفوذی‌های حزب دیگر، تالار را با همه ساکنان آن منفجر کنند که در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد؟ اگر نیروی انتظامی، شروران و عربده‌کشان و قمه‌کشان را به حال خود رها کند و یا آنان یک ساعت احساس کنند بی‌آنکه شناسایی شوند، می‌توانند از مردم زهر چشم بگیرند، چه خواهند کرد؟!

وقتی نفوذی می‌فرستند که یکی را در راهپیمایی آرام بکشند تا بتوانند مأمورین را متهم کنند، شما چطور مجوز راهپیمایی آرام میلیونی می‌دهید؟ اگر شما تصمیم‌گیرنده در چنین موردی بودید مسئولیت عواقب آن را به عهده می‌گرفتید؟

از دعوت مردم به تظاهراتِ اعتراض به تقلب دفاع نکنید. درست نیست فقط به دلیل اینکه ناظر نهایی انتخابات تمایل خود را به یک طرف در جایی ابراز کرده باشد، راه‌های قانونی کشف خلاف را مسدود بدانیم و برای گشایش مدار بسته، پای مردم را به میان بکشیم.

مسئله‌ای که باید با حضور کارشناسان حل شود وقتی به مردم واگذار شود مصیبت‌بار خواهد بود. مگر غیر از این است که اختلاف شیعه و سنی که می‌بایست در جلسه علما مطرح شود، وقتی به مردم سپرده شد، کشتار بی‌رحمانه تکفیری‌ها را به‌دنبال دارد؟

از روز اول که اعتصام به حبل‌الله - که نص قرآن است - جدی گرفته نشد، اختلاف‌ها حل نشد، تفرقه روز به روز سخت‌تر شد و تا زمانی که اعتصام به حبل‌الله عملیاتی نشود، تفرقه دردی بی‌درمان است. ما شیعیان که خود را متمسک و معتصم بحبل‌الله می‌دانیم، چرا متفرقیم؟ یا تفرقمان تفرق نیست و یا اعتصاممان، اعتصام حقیقی نیست.

وقتی دیدم امام صادق (ع) می‌گوید انتظار دارم از دوست مظلومم که به دوست ظالمم بگوید: «یا اخی، انا الظالم حتی یقطع التهاجر» برایم سنگین بود؛ اما وقتی دیدم ماشینی در خط ما می‌آمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار کرد تا تصادف نشود، معنای مطلب آن حضرت را فهمیدم. آیا همین عقل اجتماعی که رانندگان خبر دارند و راه را به ناحق می‌دهند تا تصادف نشود، نباید الگوی ما در رفتار با طرف ما در میدان سیاست باشد؟

هارون (ع) تجمل پیش‌ روی سامری و اصحابش را بهتر از جدایی بین بنی اسرائیل می‌دانست و علی (ع) هم راه هارون (ع) را شیوه خود قرار داد و می‌دانیم با آنکه هر دو مورد تفاوت حق و باطل بوده، تفریق و جدا کردن ممنوع بوده است. چگونه ممکن است تفاوتی که از نوع تفاوت حق و باطل نیست، مجوز تفرق و جدایی باشد؟ آیا دعوت به راهپیمایی آرام اعتراض‌آمیز و استمرار اعتراض، نوعی پذیرش تفریق نیست؟

والسلام

پیام تهدیدآمیز رهبر جبهه النصره خطاب به سید حسن نصرالله

Posted: 04 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: رهبر جبهه تروریستی النصره (وابسته به القاعده) طی پیامی، دبیرکل جنبش حزب‎الله لبنان را به آغاز نبردی تعیین کننده وعده داد.

 

به گزارش مهر به نقل از پایگاه لبنانی النشره، "ابو محمد الجولانی" سرکرده جبهه النصره با انتشار پیامی "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان را به آغاز نبردی تعیین کننده در منطقه القلمون (منطقه مرزی میان سوریه و لبنان) وعده داد.

وی در این پیام اعلام کرد: جبهه النصره هنوز تمام توان خود را در منطقه القلمون نشان نداده‎ و نبرد واقعی علیه حزب الله لبنان هنوز آغاز نشده است.

 

الجولانی در عین حال مدعی شد: این نبرد باعث خواهد شد که سید حسن نصرالله از ورود نیروهای حزب الله به منطقه القلمون پشیمان شود.

 

سرکرده جبهه النصره همچنین ادعا کرد: جبهه النصره با فرماندهی "ابی مالک" در قلمون توانسته در عملیات بزرگی فریبکاری حزب‎‎الله و کینه آنها علیه اهل سنت را کشف کند!

 

خاطرنشان می‌شود سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا تاکید کرد: شرایط هم اکنون در القلمون بسیار خوب است و تروریست‎ها ماههاست که برای سیطره بر یک روستا در این منطقه تلاش می‎کنند اما در نیل به این هدف همواره شکست می‌خورند.

 

ابراز نگرانی پزشکان بهداری زندان نسبت به عفونت ریه مصطفی دانشجو

Posted: 04 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: علیرغم ابراز نگرانی پزشکان بهداری زندان از عفونت ریوی و وخامت بیماری مصطفی دانشجو، این زندانی از درمان محروم مانده است.

 

به گزارش مجذوبان نور، مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و فعال حقوق دراویش گنابادی که از بیماری آسم شدید رنج می‌برد از شب گذشته به دلیل عفونت ریه دچار سرفه‌های بسیار شدید و مکرر شده به طوری که تا کنون دو بار راهی بهداری مرکزی اوین شده است اما علیرغم ابراز نگرانی پزشکان نسبت به عفونت ریه و توصیه آن‌ها مبنی بر بستری و لزوم مراقبت‌های پزشکی، همچنان با اعزام وی به مراکز درمانی مخالفت و مجددا به بند عودت داده شد. این درویش که در بند ۸ عمومی زندان اوین محبوس است، طی ۵ روز گذشته بار‌ها دچار حملات ریوی و تنفسی شده است.

گفتنی است شیوع بیماری‌های مختلف در میان زندانیان به دلیل برودت هوا و شرایط نامناسب این بند از جمله ازدحام بیش از حد، بسته بودن محیط و عدم تهویه کافی، تحمل این وضعیت را برای این زندانی نگران کننده کرده است.

این وکیل زندانی که علاوه بر بیماری ریوی به عارضه قلبی نیز دچار است به توصیه مکرر پزشکان می‌بایست تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز حملات قلبی و ریوی در مورد وی در نظر گرفته شود و تحت بازتوانی قلبی-ریوی قرار گیرد، اما وی در حال حاضر در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و از دسترسی به پزشک و امکانات تخصصی درمانی محروم مانده است.

ایران تصمیم‌گیری درباره پذیرش پیشنهادهای حقوق بشری ۱۰۸ کشور را به تعویق انداخت

Posted: 04 Nov 2014 11:39 PM PST

جرس: هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در شورای ادواری حقوق بشر، روز سه‌شنبه ۱۳ آبان تصمیم‌گیری درباره پذیرش یا رد پیشنهادهای حقوق بشری ۱۰۸ کشور جهان را به ماه مارس ۲۰۱۵ موکول کرد.

 

در نشست امسال بررسی ادواری حقوق بشر در ژنو که هر چهار سال و نیم یکبار برگزار می‌شود ۱۰۸ کشور جهان، ۲۹۱ پیشنهاد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ارائه کردند و از تهران خواستند تا تعهد دهد که آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشری، که در این نشست حضور داشت سه‌شنبه شب به رادیو فردا گفت که رومانی به عنوان نماینده تروئیکا- شامل فیلیپین، آرژانتین و رومانی- با هیات جمهوری اسلامی ملاقات کرد و از آن‌ها خواست تا درباره پذیرش پیشنهاد‌ها به منظور بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام نظر کند.

وی اظهار داشت: «نماینده رومانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی خواستار آن شده که بررسی این پیشنهاد‌ها به آینده موکول شود. آقای لاریجانی هم در صحبت کوتاهی که داشت ضمن تعریف از روند اجلاس شورای ادواری حقوق بشر، گفت که جمهوری اسلامی سعی خواهد کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران را بهبود ببخشد».

آقای نایب هاشم افزود: «جواد لاریجانی در این اجلاس به عنوان دبیر شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی معرفی شد در حالی که چنین نهادی، ناشناخته است و ترجمه‌ای از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه است و ظاهرا می‌خواستند وی و اعضای هیات نمایندگی ایران را با فاصله از قوه قضاییه نشان دهند و نمی‌خواستند بگویند که این نهاد تا چه اندازه به قوه قضاییه نزدیک است».

وی با اشاره به افزایش پیشنهادهای حقوق بشری به ۲۹۱ مورد گفت: «این پیشنهاد‌ها تا ماه مارس باز است و البته این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی نظر خود را درباره آن‌ها اعلام کند، ولی در این مواقع معمولا تا زمان خود اجلاس صبر می‌کنند».

این فعال حقوق بشری گفت: «جمهوری اسلامی ایران حتما باید تا پایان ماه مارس به این پیشنهاد‌ها پاسخ دهد و الان فقط دفع الوقت کرده است. قاعدتا باید تعدادی را بپذیرد و تعدادی را نپذیرد».

وی افزود: «متاسفانه از ۱۲۶ پیشنهادی که جمهوری اسلامی در دور اول اجلاس ادواری حقوق بشر پذیرفته بود شاید دو سه مورد – و به زعم من فقط یک مورد- را اجرایی کرده است».

در پیشنهادهای ارائه شده از سوی ۱۰۸ کشور جهان به ایران موارد متعددی لحاظ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «لغو اعدام کودکان، لغو مجازات همجنسگرایان، لغو مجازات سنگسار، آزادی اینترنت، رفع سانسور مطبوعات و گسترش آزادی بیان» اشاره کرد.

«بهبود وضعیت زنان و بهتر شدن میزان حضور آنان در اجتماع، توجه به حقوق زندانیان و حق آنان در داشتن وکیل، بهبود وضعیت زندانیان، قطع اعترافات اجباری به مثابه شکنجه زندانی، آزادی تجمع، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی اقلیت‌های مذهبی زندانی چون بهاییان، توجه به حقوق بهاییان، مبارزه با خشونت خانگی و جنسی و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی» از دیگر پیشنهادهایی است که کشورهای عضو شورای ادواری حقوق بشر خواستار اجرای آن‌ها توسط تهران شده‌اند.

آقای نایب هاشم با اعلام اینکه قرار است کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه جاری میلادی قطعنامه‌ای درباره وضعیت حقوق بشر در ایران صادر کند، اظهار داشت: «تا یک ماه آینده قطعنامه‌ای از مجمع عمومی خواهیم داشت. همچنین شورای حقوق بشر در ماه مارس قطعنامه‌ای را صادر خواهد کرد که بر مبنای آن، دوره گزارشگری احمد شهید تمدید خواهد شد».

وی گفت: از الان تا ماه مارس وظیفه مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی است که تمام این پیشنهاد‌ها را که نظر جامعه جهانی است به دقت مطالعه کنند و سعی نمایند که آن‌ها هم به نوبه خود این پیشنهاد‌ها را مقابل جمهوری اسلامی قرار دهند.

به گفته این فعال حقوق بشری، «بسیاری از این پیشنهادها- اگر پذیرفته شوند- می‌توانند تغییر کیفی در شرایط حقوق بشر جامعه بوجود بیاورند مثل کنوانسیون رفع شکنجه، که اگر این کنوانسیون تصویب شود می‌توان امید داشت که در این زمینه تلاش جدی صورت گیرد».

نشست بررسی ادواری حقوق بشر روز نهم آبان آغاز شد و محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، به مدت سه ساعت از کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی دفاع کرد.

با این حال، سیمین فهندژ، نماینده جامعه بهاییان، که در این نشست حضور داشت به رادیو فردا گفت که کشورهای حاضر، توضیحات نماینده ایران را باور نمی‌کنند.